PwC România și D&B David și Baias au acordat consultanță Consiliului Județean Bihor în vederea instituirii unor obligații de serviciu public pentru servicii aeriene regulate de pe Aeroportul Internațional Oradea

0

PwC România și D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România, au acordat consultanță Consiliului Județean Bihor în vederea instituirii unor obligații de serviciu public (OSP) pentru operarea de servicii aeriene regulate de pe Aeroportul Internațional Oradea, în vederea asigurării conectivității cetățenilor și stimularea mediului de business din județul Bihor.

Obligațiile de serviciu public aerian reprezintă o premieră în România și sunt limitate astfel încât să garanteze pe rutele vizate operarea unor servicii aeriene regulate minime care să satisfacă anumite standarde fixe (precum cele de continuitate, regularitate și de capacitate minimă), în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate, cu modificările și completările ulterioare. În urma organizării unei proceduri publice de ofertare, accesul la serviciile regulate pe o rută OSP poate fi limitat la un singur operator aerian din UE, inclusiv cu posibilitatea acordării unei compensații financiare pentru satisfacerea cerințelor OSP.

La nivel național, prima rută OSP instituită vizează servicii aeriene regulate între Oradea și Varșovia. Avizul de informare privind instituirea OSP pe această rută și invitația de participare la procedura publică de ofertare pentru operarea de servicii aeriene regulate în conformitate cu OSP au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE în data de 8 ianuarie 2024. În urma licitației derulate, semnarea contractului valabil pe o perioadă de patru ani cu LOT Polish Airlines în calitate de ofertant declarat câștigător a avut loc în data de 12 aprilie 2024. Zborurile pe ruta Oradea – Varșovia vor fi operate de LOT Polish Airlines cu o frecvență de 4 zboruri pe săptămână și cu aeronave având o capacitate minimă de 75 de locuri. Astfel, locuitorii din Oradea și împrejurimi, precum și pasagerii care călătoresc în interes de afaceri, vor beneficia de rețeaua extinsă de conexiuni aeriene a LOT Polish Airlines, care asigură legătura către zeci de destinații din Europa, Statele Unite ale Americii, Canada și Asia, prin hub-ul de pe Aeroportul Chopin din Varșovia. Această conexiune este indispensabilă pentru dezvoltarea mediului de business din Oradea și asigură continuarea dezvoltării accelerate a orașului.

Consultanța acordată de echipa PwC și D&B a vizat informarea Comisiei Europene cu privire la intenția Consiliului Județean Bihor de instituire a unor obligații de serviciu public și justificarea acesteia având în vedere importanța strategică a serviciilor aeriene regulate în dezvoltarea regională a municipiului Oradea și județului Bihor. De asemenea, echipa PwC și D&B a oferit asistență în pregătirea documentației și organizarea procedurii de ofertare publică pentru selectarea operatorilor aerieni care vor opera rutele vizate de obligațiile de serviciu public în condiții de exclusivitate. 

Echipa PwC România a fost formată din Ionuț Simion, Partener, Sorin Petre, Partener, Ruxandra Chiriță, Director, Cristina Rusen, Director, Vlad-Tiberiu Radu, Senior Associate.

Echipa D&B David și Baias a fost coordonată de Sorin David, Partener și formată din specialiști în dreptul Uniunii Europene și al concurenței, respectiv Lucian Bozian, Avocat Senior Coordonator, Sonia Voinescu, Avocat Senior Coordonator, Gabriela Ifrim, Avocat Senior.

Analiză KeysFin: creditele acordate de IFN-uri, nivel record în 2023

0

Valoarea creditelor acordate de instituțiile financiare nebancare (IFN) din România a atins nivelul record de aproape 50 de miliarde de lei în 2023, după un avans anual de 13,9% potrivit ultimei analize KeysFin.

IFN-urile creditează în special companiile nefinanciare, cu 78% din total portofoliu și un avans anual de 17%, în timp ce împrumuturile către populație au reprezentat 21% din total și au crescut în 2023 cu doar 5% față de anul anterior.

Parlamentul a adoptat la sfârșitul lui martie un proiect de lege care prevede plafonarea dobânzilor la creditele ipotecare și cele de consum (în valoare de până la 100.000 de lei), acordate de IFN-uri. Astfel, costurile totale ale creditului ar fi limitate la dublul sumei împrumutate, dar apar și limite zilnice de dobândă, în funcție de valoarea împrumutului.

Dobânda anuală efectivă (DAE) la creditele ipotecare pentru investiții imobiliare ar urma să fie limitată la cel mult 8 puncte procentuale peste rata dobânzii la facilitatea de creditare (în prezent 8%, deci nivelul maxim ar fi 16%), iar cele de consum DAE nu poate depăși cu peste 27 puncte procentuale, deci nivelul maxim ar fi 35%.

La momentul redactării analizei, legea fusese trimisă la Președintele României pentru promulgare și va fi aplicabilă la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Ca pondere în total, IFN-urile incluse la categoria activități multiple de creditare au acordat 97% din totalul împrumuturilor, în timp ce instituțiile incluse la categoria de leasing financiar au creditat doar 2% din total, potrivit datelor de la sfârșitul lui decembrie 2023 publicate de Banca Națională a României (BNR).

CREDITELE ACORDATE DE IFN-URI: POPULAȚIA ÎN LEI, COMPANIILE ÎN EURO

Aproape 89% dintre creditele acordate de IFN-uri populației au fost în lei, urmate de cele în euro cu 10,7% și alte valute cu 0,6% în decembrie 2023.

Față de finalul lui 2022 observăm o creștere cu 19% în cazul ponderii creditelor acordate populației în euro și cu doar 4% a ponderii creditelor în lei. De cealaltă parte, 82% dintre creditele acordate de IFN-uri companiilor nefinanciare au fost în euro, urmate de cele în lei cu 18% din total, potrivit datelor BNR.

Din perspectiva maturității, observăm că 58% din portofoliul de credite în euro acordate de IFN-urile locale companiilor nefinanciare aveau scadența cuprinsă între 1 și 5 ani, 21% aveau scadența peste 5 ani, iar 4% mai puțin de un an”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, cel mai mare furnizor de soluții de business information cu capital 100% autohton din România.

CELE MAI MARI IFN-URI DIN ROMÂNIA*

UNICREDIT LEASING CORPORATION IFN SA  a rămas cel mai mare IFN din România după valoarea activelor totale, cu aproape 5,8 miliarde de lei, care a reprezentat 11,6% din total în 2022. Pe locul 2 s-a situat  BCR LEASING IFN SA cu active totale de 3,6 miliarde de lei, 9% din total, urmat de AGRICOVER CREDIT IFN SA care a înregistrat cea mai mare creștere nominală de 842 milioane de lei, la  2,9 miliarde de lei. În top 5 urmează DEUTSCHE LEASING ROMANIA IFN SA cu 2,6 miliarde de lei și BNP PARIBAS LEASING SOLUTIONS IFN SA după cel mai mic avans nominal și procentual din top 10, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice analizate de specialiștii KeysFin.

În privința Rezultatului netFONDUL NAȚIONAL DE GARANTARE A CREDITELOR PENTRU ÎNTREPRINDERILE MICI ȘI MIJLOCII SA – IFN SA (locul 10 după activele totale) a avut cel mai mare profit dintre IFN-urile locale, de aproape 180 milioane de lei și a generat 14,9% din total în 2022. Pe locul al doilea după profitul net înregistrat în 2021 s-a situat UNICREDIT LEASING CORPORATION IFN SA cu aproape 122 milioane de lei, urmat de BT LEASING TRANSILVANIA IFN SA cu 85,9 milioane de lei în 2022.

RATA CREDITELOR NEPERFORMANTE, ÎN SCĂDERE ÎN 2023

Rata creditelor neperformante acordate de IFN-uri a scăzut cu 18,8 puncte procentuale (p.p.) față de decembrie 2022, la 3,2% în septembrie 2023, cele mai importante ajustări înregistrându-se în cazul companiilor (-18,3 p.p.), la 2%, potrivit datelor BNR. Cu toate acestea, rata creditelor neperformante acordate de IFN-uri populației a rămas de peste 2 ori mai mare decât cea a împrumuturilor bancare către populație (6,6% comparativ cu 3,8% în cazul creditelor bancare).

*Analiza are la bază rezultatele a 170 de IFN-uri dintre cele 177 incluse în Registrul General la sfârșitul lui Septembrie 2023 (94%). 


Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale active din Romania.

Asigurări de sănătate: despăgubirile cresc cu 27% în 2023

0

Românii au accesat anul trecut, în baza asigurărilor voluntare de sănătate, servicii medicale în valoare de 458 milioane lei. Cifra este în creștere cu 27% comparativ cu anul 2022. Aceștia sunt bani care nu au mai fost cheltuiți din fondul public de asigurări sociale de sănătate, putând fi redirecționați, așadar, spre categorii mai vulnerabile de populație. 

Pe măsură ce românii și companiile angajatoare devin din ce în ce mai preocupați de prevenție, de menținerea stării de sănătate și a unui nivel de bunăstare și de calitate a vieții, inclusiv prin accesarea rapidă a unor servicii medicale de calitate, crește tot mai mult interesul pentru asigurările voluntare de sănătate.

Dinamica pozitivă înregistrată pe această piață este o dovadă în plus că rezultatele educației financiare încep să se vadă și că românii acordă o importanță sporită stării lor generale de sănătate”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președinte & Director General al UNSAR.

În ultimii ani, segmentul asigurărilor voluntare de sănătate s-a aflat într-o continuă creștere, înregistrând una dintre cele mai susținute evoluții la nivelul pieței de asigurări facultative din România. Astfel, piața asigurărilor voluntare de sănătate este de peste 10 ori mai mare decât acum 10 ani, indicând o tendință vizibilă de dezvoltare și o schimbare în comportamentul românilor și angajatorilor.

Aceste polițe ne pot scuti de un stres major atunci când apar situații imprevizibile în viața noastră și pot fi un instrument excelent de prevenție și depistare precoce”, a precizat Roxana BĂLUȚĂ, Specialist Asigurări de Viață și Sănătate și Coordonator Programe UNSAR. 

Asigurările voluntare de sănătate protejează suplimentar bugetul unei familii în cazul producerii unei îmbolnăviri sau a unui accident cu consecințe nedorite și, adesea, costisitoare. 

Electrica, asistată de Schoenherr, câștigă un dosar de contencios administrativ în valoare de 46 milioane Euro 

0

Schoenherr și Asociații SCA a asistat cu succes Societatea Energetica Electrica (Electrica) într-un dosar de contencios administrativ cu o miză de 46 milioane Euro. Inițiat în urmă cu șapte ani de către Electrica, litigiul a avut ca obiect anularea unei decizii prin care Curtea de Conturi susținea că societatea a utilizat în mod ilegal fondurile societății.

Schoenherr a asistat Electrica în contestarea deciziei emise de Curtea de Conturi atât în faza administrativă, cât și în instanță. În iulie 2023, instanța a dat o hotărâre judecătorească favorabilă clientului Schoenherr, rămasă definitivă în aprilie 2024. Instanța a anulat parțial decizia Curții de Conturi, menținând o obligație de plată de doar aproximativ 1.000 Euro din totalul de 46 milioane Euro. 

Ne bucurăm să vedem acest litigiu cu miză importantă soluționat favorabil pentru clientul nostru. Unul dintre principalele domenii de activitate a echipei noastre de avocați litiganți este asistarea companiilor în dosare de contencios administrativ și fiscal. Credem că experiența noastră considerabilă în această arie, alături de colaborarea excelentă cu echipa Electrica pe tot parcursul dosarului au contribuit la acest rezultat pozitiv” a declarat partenerul Schoenherr Iustin Armașu care, împreună cu Sebastian Guțiu (managing partner), coordonează practica de litigii și arbitraje a Schoenherr și Asociații SCA. 

Cu peste 3,9 milioane de utilizatori, Grupul Electrica este un jucător cheie în sectorul energetic, activ în segmentele de distribuție, furnizare, producție și servicii energetice. Este listat la Bursa de Valori București și la Bursa de Valori Londra din 2014.

Echipa Schoenherr care a asistat Electrica în acest dosar a fost coordonată de Iustin Armașu (partner). Andrei Greceanu (attorney at law) a avut un rol important în echipa de proiect, în timp ce Alexandra Huza (senior attorney at law) a fost implicată în aspecte cheie ale fazelor inițiale ale cazului. 

Care sunt cele mai bune 63 de programe de internship din România? 

0

Companiile nominalizează, studenții votează!

National Intern Day este un proiect unic în România, susținut de Hipo.ro – portalul de joburi numărul 1 în România pentru candidații cu studii superioare. Proiectul creează cadrul prin care companiile își pot nominaliza programele de internship sau traineeship, iar tinerii au ocazia să le voteze pe cele mai bune. Până în prezent, peste 900 de voturi ale tinerilor cu studii superioare au fost colectate pentru determinarea Celor mai bune 63 programe de internship din România în 2024. Perioada de vot continuă până pe 15 mai, urmând ca pe 23 mai să fie lansat topul Cele Mai Bune Programe de Internship din România în 2024

Programele de internship le oferă tinerilor o perspectivă reală asupra a ceea ce înseamnă să lucrezi într-un anumit domeniu, iar angajatorilor le oferă mediul propice prin care tinerii pot învăța și contribui la succesul companiei. National Intern Day este un proiect unic în România, susținut de Hipo.ro cu obiectivul de a crea contextul prin care companiile își pot nominaliza programele de internship disponibile în 2024 pentru studenți și proaspăt absolvenți. National Intern Day le oferă acces, într-un singur loc, la toate programele deschise, unde pot aplica și le pot vota pe cele mai bune. 

În perioada ianuarie – martie, companiile și-au nominalizat oportunitățile pentru tinerii aflați la început de carieră. Acum este perioada în care studenții și proaspăt absolvenții au ocazia să aleagă cele mai atractive programe de internship. Perioada de vot continuă până pe 15 mai. Topul este realizat atât pe baza voturilor obținute, cât și pe baza structurii și beneficiilor oferite de program, evaluate pe baza nevoilor și perspectivelor de carieră ale tinerilor centralizate în studiul Gen Z Behavior on the labor market in 2024 realizat de Catalyst Solutions. Pe 23 mai, 63 de companii se fac remarcate pe piața muncii din România, fiind prezente în primul top despre cele mai bune programe de internship.  

,,National Intern Day, alături de ,,Best Internship Programs in 2024″, a fost creat cu scopul de a aduce în prim plan importanța programelor de internship și trainee atât pentru angajatori, astfel formând viitoarele generații de profesioniști, cât și pentru tineri. Cu toții am trăit acele clipe din facultate sau curând după terminarea ei, în care nu știam ce domeniu să alegem sau către ce companie să mergem, ce vrem să învățăm în continuare, spre ce vrem să ne dezvoltăm. De aceea, ambitia noastră este să construim alături de cele două părți cel mai puternic instrument pentru studenți și proaspăt absolvenți care să îi ajute în momentul alegerii primului pas în carieră. Anul acesta vom avea 63 de programe votate de tineri pentru tineri, iar pe 23 mai vom afla cine va fi pe primul loc.” – Maria Marin, Project Manager National Intern Day

Cei care vor să afle care sunt cele 63 de programe înscrise în cadrul National Intern Day, precum și detalii despre modalitatea de vot, pot accesa https://www.hipo.ro/locuri-de-munca/nextgen/internship_trainee_marathon/national_intern_day?utm_campaign=nid24&utm_medium=cdp&utm_source=partenermedia&utm_content=cdp.

Despre Catalyst Solutions 

Catalyst Solutions este o companie de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 17 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum:   

  • DevTalks Romania, cea mai așteptată conferință IT, care reunește 6000 de profesioniști pasionați de web, online, cloud computing, big data și alte tehnologii sau trenduri IT.   DevTalks are două ediții, în Bucuresti, între 29-30 mai, și în Cluj-Napoca, pe 26 septembrie.   
  • DevCon, cea mai influentă conferință dedicată profesioniștilor IT. Pe 5 și 6 noiembrie vor avea loc 6 conferințe dedicate, care ating o varietate de tehnologii și arii de interes, precum: Java, .NET, Data, AI & Machine Learning, Web & Mobile, și nu numai.   
  • www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare.   
  • Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, are loc pe hipo.ro de două ori pe an și aduce impreuna 200.000+ candidați și 80 angajatori la fiecare ediție.   
  • Top Talents România, program care identifică și premiază cei mai valoroși 250 de tineri români.   
  • Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață care măsoară gradul de atractivitate al brand-urilor de angajatori, precum și așteptările pe care tinerii le au de la aceștia.   

Îngrijorările legate de inflație temperează entuziasmul investitorilor

0

Sezonul de raportări financiare din primul trimestru al acestui an a început cu cea mai slabă săptămână înregistrată de indicele S&P 500 din octombrie până în prezent. Este o corecție care trebuia să se întâmple de mai mult timp. Randamentele obligațiunilor trezoreriei americane sunt în creștere, iar dolarul a luat avânt în contextul unei rate a inflației peste așteptări și a instabilității geopolitice. 

Slăbiciunea piețelor din ultima vreme este determinată de publicarea unui nou raport săptămâna trecută privind inflația din SUA, care a crescut la 3,5% și de perspectiva de a avea doar două reduceri a ratei dobânzii Rezervei Federale în 2024. De asemenea, cel mai recent raport privind vânzările cu amănuntul din SUA, care arată un consum puternic, sporește îngrijorarea că dobânzile vor rămâne ridicate mai mult timp. 

Pe de alta parte, până în prezent perspectivele sezonului de raportări financiare din primul trimestru arată bine. După ce 6% dintre companiile din S&P 500 și-au publicat rezultatele , 83% dintre acestea au avut surprize pozitive pentru investitori. Toate marile bănci americane au prezentat rezultate bune – JPMorgan, Citibank și Wells Fargo depășind așteptările analiștilor financiari. Goldman Sachs a fost, de asemenea, o surpriză pozitivă în ceea ce privește profitul și veniturile din primul trimestru, creșterea fiind alimentată de o sporire a veniturilor din tranzacționare și din serviciile bancare de investiții. 

Dar acest rezultat inițial bun este posibil să fie tras în jos la nivel sectorial de băncile regionale, cu venituri estimate în scădere cu 20%. Motivul este o combinație a activității slabe pe piețele de capital, reducerea marjelor pe măsură ce dobânzile la depozite le ajung din urmă pe cele la credite și necesarul unor provizioane mai mari la anumite credite. Însă scăderea profiturilor din sectorul financiar în ansamblu este atenuată de creșterea puternică a celor din sectorul asigurărilor, care se ridică la 40%. Piețele se așteaptă deja la o redresare a marjelor nete de dobândă și la o intensificare operațiunilor pe piețele de capital, ceea ce poate conduce la o supra performanță a acțiunilor bancare în acest an. 

Europa se pregătește, de asemenea, pentru sezonul de raportări ale profiturilor. Sectorul financiar este cel mai mare sector de pe piețele europene și reprezintă sursa a 80% din finanțările de pe continent, ceea ce este opusul SUA, care se finanțează în principal de pe piețele de capital. Creșterea și rentabilitatea acestui sector este net superioară celui din SUA, în timp ce evaluările sunt cu o treime mai scăzute. Pe măsură ce ratele dobânzilor au crescut, evaluările băncilor europene aproape că s-au dublat față de nivelurile minime. În mod excepțional, băncile europene au acum o creștere a profiturilor și o rentabilitate a capitalurilor proprii mai mari decât cele americane. Acesta este motivul pentru care așteptările investitorilor sunt ridicate. 

În timp ce se știe că investitorii individuali sunt atrași de companiile de tehnologie, realitatea portofoliilor de investiții arată că cel mai mare interes este pentru sectorul serviciilor financiare. Conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat, acțiunile din domeniul serviciilor financiare se regăsesc în 64% din portofoliile investitorilor individuali globali și în 66% din cele ale investitorilor individuali români. Tehnologia se află pe locul al doilea, peste 42% dintre investitori având în portofoliile lor acțiuni din acest sector, urmată de energie și imobiliare.  

Toată atenția se concentrează acum pe halving-ul recompenselor de bitcoin

0

Săptămâna trecută a fost destul de liniștită pe piețele cripto, în ciuda unor cifre privind inflația din SUA peste așteptări.

Cu toate acestea, având în vedere că toată atenția se concentrează acum asupra halving-ului bitcoin, care va avea loc sâmbătă, 20 aprilie (informație valabilă la momentul redactării acestui articol), am asistat la o scădere semnificativă a prețului criptoactivului. Acest lucru se întâmplă în condițiile în care, tranzacționat 24/7, bitcoin a devenit un indicator al tensiunilor geopolitice în creștere și al scăderii piețelor bursiere mondiale.

Procesul de “halving” este un eveniment care reduce la jumătate recompensa pentru minarea cu succes a unui bloc. Halving-ul Bitcoin are loc la fiecare 210.000 de blocuri minate și, având în vedere că noile blocuri sunt adăugate pe blockchain în aproximativ 10 minute, o înjumătățire are loc aproximativ la fiecare patru ani. Cel mai recent halving a avut loc în mai 2020, iar ultimul halving care va avea loc vreodată se va întâmpla cândva în anul 2140, conform estimărilor.

În urma acestei înjumătățiri, recompensa pe bloc va scădea de la 6,25 de bitcoin la 3,125 de bitcoin pe bloc minat, iar rata anuală de inflație a ofertei va scădea efectiv de la aproximativ 1,70% la 0,84%. Atunci când oferta scade, prețul tinde să crească, iar din punct de vedere istoric acesta a fost cazul bitcoin.

Bitcoin halving este un eveniment extrem de așteptat în lumea cripto, deoarece a marcat, în general, începutul următoarei evoluții bursiere a bitcoin, prețul depășind maximul istoric anterior în termen de șase până la opt luni, vârful pieței bursiere fiind atins la 12 până la 18 luni după înjumătățire. Cu toate acestea, de data aceasta este pentru prima dată când prețul bitcoin depășește maximul istoric anterior înainte ca înjumătățirea recompensei pe blocuri să aibă loc, deși a avut loc și o depreciere în ultimele zile.

Întrebarea la care se gândesc acum toți investitorii în bitcoin este dacă vom asista la o nouă creștere a prețului până la noi maxime istorice, având în vedere impactul imediat al reducerii ofertei datorată halving-ului, sau dacă prețul va scădea și mai mult, halving-ul devenind, după atâta agitație, un eveniment de tip „sell-the-news” similar aprobării ETF-ului Bitcoin de tip spot de la începutul acestui an.

NOUTĂȚI CARE NE-AU ATRAS ATENȚIA 

Dificultatea mineritului Bitcoin atinge un nou maxim istoric la cea mai recentă ajustare

La ultima ajustare înainte de înjumătățirea recompensei pe bloc, „dificultatea” privind mineritul (în esență, cât de greu este pentru un miner să atingă hash-ul dorit și să adauge un nou bloc la blockchain-ul Bitcoin) a atins un nou maxim istoric.

Ajustarea acestei dificultăți a avut loc la înălțimea blocului 838.656, atingând un record de 86,39 trilioane.

Dificultatea mineritului Bitcoin se ajustează la fiecare 2016 blocuri, aproximativ la fiecare două săptămâni, pentru a se asigura că timpul dintre blocurile adăugate la blockchain-ul Bitcoin rămâne în jur de 10 minute, indiferent de puterea de calcul globală (hashrate) sau de numărul de mineri activi în rețea.


Cu cât dificultatea este mai mare, cu atât este nevoie de mai multă putere de calcul pentru a atinge hash-ul dorit.

Având în vedere că dificultatea (și, în același timp, hashrate-ul) se află la cele mai ridicate niveluri din toate timpurile, acest lucru sugerează că minerii au investit în noi echipamente de calcul pentru a se pregăti pentru viitorul halving și pentru scăderea recompensei pe bloc.


Hong Kong aprobă ETF-urile bitcoin de tip spot

Ieri, autoritățile de reglementare din Hong Kong au aprobat primele ETF-uri bitcoin și ether de tip spot, deschizând astfel calea pentru ca orașul să devină primul din Asia care acceptă criptoactivele ca un instrument de investiție convențional, relatează Reuters.

De asemenea, această aprobare pregătește terenul pentru ca și alte țări și jurisdicții vecine să îi urmeze exemplul lansând propriile ETF-uri.

Mai mulți investitori potențiali și mai multe posibilități de integrare în sistemul financiar tradițional ar putea fi de bun augur pentru prețul bitcoin.

Analiză XTB:  Piețele resimt atacul fără precedent al Iranului asupra Israelului. Care este strategia „de criză” a investitorilor

Piețele financiare se vor confrunta cu o săptămână marcată de volatilitate ridicată, fiind influențate de atacul fără precedent al Iranului asupra Israelului, arată analiștii din cadrul XTB, companie de tranzacționare și investiții pe bursele internaționale.

Cele mai recente activități de pe piață au prefigurat o escaladare a tensiunilor în Orientul Mijlociu însă,  în acest moment, evoluția burselor va depinde de modul în care va răspunde Israelul. 

Un aspect trecut cu vederea până acum este acela că Israel a plătit scump utilizarea de sâmbătă a sistemului de apărare, demers estimat la peste un miliard de dolari. La polul opus, atacul a costat Iranul mai puțin de 10% din această sumă. 

Atât timp cât Iranul și Israelul nu se îndreaptă spre un conflict militar direct între cele două țări, petrolul ar putea lupta pentru a se consolida la 100 de dolari pe baril – pe de o parte datorită OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol), care ar putea crește producția, și pe de altă parte, datorită SUA, explică analiștii XTB.

Având în vedere faptul că președintele american Joe Biden va fi pe buletinele de vot în câteva luni, orice decizie care ar putea duce la creșterea prețului petrolului s-ar traduce într-o pierdere importantă de voturi. 

În plus, sancționarea Iranului nu numai că ar provoca noi creșteri ale prețului, dar ar avantaja și Rusia, care ar putea obține, astfel, o cotă mai mare de piață. 

Într-o perioadă guvernată de incertitudine generalizată și de inflație ridicată, mărfurile vor juca un rol cheie în economia globală, apropiindu-ne de o perioadă de stagflație. În trecut, fenomenul de stagflație s-a dovedit a fi pozitiv pentru activele fizice, cum ar fi proprietățile imobiliare și mărfurile. 

Investitorii ar putea, de asemenea, să caute să obțină profituri, având în vedere creșterile din ultimele luni de pe piețe. Unele sectoare beneficiază deja de pe urma acestor evenimente majore de la nivel mondial, cum ar fi companiile de petrol și gaze sau sectorul apărării – mai ales în contextul în care SUA vor aproba noi soluții de sprijin pentru Israel, dar și pentru Ucraina, subliniază analiștii din cadrul XTB.

Cu toate acestea, pe termen scurt, investitorii ar putea să-și concentreze investițiile în active de refugiu, cum ar fi aurul sau dolarul sau chiar – într-o măsură mai mică – în titlurile de stat americane.

Critici dure pentru Guvern de la trei experți internaționali: „Nu vedem nicio justificare pentru a continua amestecul statului în piața de energie”

0

Intervenția statului în stabilirea prețurilor la energie nu mai are nicio justificare, cred trei experți internaționali prezenți la conferința „Romanian Energy Market Conference. Securitatea aprovizionarii cu gaze în etapa post-plafonare a prețului”, organizată de Asociația Energia Inteligentă. Ei au criticat amestecul în piață și au argumentat că măsura plafonarii este plătită, indirect, de toți cetățenii, prin taxe și scumpiri la raft. Piața trebuie lăsată să funcționeze liber, pentru că ea se autoreglează și oferă prețuri competitive, au spus specialiștii. 

„Plafonarea nu e un cadou picat din cer”

„Nu vedem nicio justificare pentru a continua reglementarea pieței. Acest lucru nu va duce la nimic bun. Sperăm că aceste măsuri vor fi stopate sau suspendate”, a spus Doug Wood, Gas Committee Chair, Energy Traders Europe. 

 „Unii consumatori își permiteau să plătească prețuri mari în perioada de criză. Sprijnul ar trebui acordat doar celor vulnerabili. În caz contrar, reglementarea are un efect de bumerang și aduce taxe mai mari. Este fix ce se întâmplă acum, în România sau în alte țări. Plafonarea nu e un cadou picat din cer. Noi, plătitorii de taxe, suntem cei care trebuie să plătim. 

Amestecul statului distorsionează piața. În loc să-i dai voie să funcționeze liber, te trezești cu un mozaic uriaș de probleme. Economistul Friedrich Hayek spunea că e un non sens absolut să te gândești că o persoană din Guvern poate ști tot ce se întâmplă în piață. Piața – da.  Piața răspunde natural în fața provocărilor care apar”, a explicat Aura Săbăduș, senior expert în cadrul companiei de consultanță ICIS Londra.

„Avem potențial mare, dar politici proaste”

Uniunea Europeană a fost „prolifică” în privința reglementărilor, dar majoritatea țărilor au renunțat deja la plafonare sau la alte măsuri. Nu și România. Schema actuală expiră în martie 2025, dar statul a decis să instituie o perioadă de tranziție de un an, în care piața nu va fi complet liberalizată. 

 „Reglementările îi sperie pe investitori. Cine normal la cap ar investi într-o țară care taxează companiile cu 98%? Cei care încă rezistă sunt eroi. Este infam! (n.a. statul taxează cu 98% marja oricărui trader care revinde energia electrică pe piața internă). România are un potențial enorm, dar este în top, din păcate, în privința reglementărilor. Are resurse importante, dar politici proaste. Piața nu este lăsată să funcționeze”, a punctat Aura Săbăduș. 

„Nu poți opri piața, dacă vrei să fii competitiv. Trebuie să ne întrebăm câte companii vor putea supraviețui. Știu multe firme care s-au chinuit în Romania din cauza acestor măsuri. Vedem companii care pleacă”, a spus Levente Lukacs, Senior Expert Key Account, Central European Gas Hub AG. 

„În mintea lor, piață liberă înseamnă manipulare”

Întrebată de ce statul nu are încredere în piața liberă, Aura Săbăduș a explicat că politicienii nu înțeleg cum funcționează aceasta. „În mintea lor, piață liberă înseamnă manipulare. Și îi fac pe oameni dependenți de ei. Am văzut astfel de lucruri și în alte țări din regiune. Este dezgustător! Economia centralizată este încă întipărită în mintea politicienilor, dar România nu mai este o țară săracă. Statul trebuie să-i ajute doar pe consumatorii vulnerabili.”

Ce sfaturi au cei trei experți pentru autoritățile din România: 

  • Respectați reglementările europene. 
  • Piața trebuie să fie liberă. 
  • Pregătiți dereglementarea pieței acum, când prețurile sunt jos. 
  • Reduceți taxele și creați condiții pentru a atrage cât mai mulți investitori. 
  • Angajați oameni în companii de stat după merit, nu după afilierea politică. 
  • Companiile de stat trebuie să fie funcționale. Asigurați-vă că respectă regulile din piață, nu ordinele politice. 
  • Creșteți producția de electricitate și gaze. Proiectul Neptun Deep este esențial. În 2022, România ar fi putut avea o sursă în plus de aprovizionare, iar consumatorii n-ar fi avut de suferit. Din cauza intervenției constante a Guvernului, am fost privați de aceasta pretioasă resursă, chiar în momentul în care am avut cea mai mare nevoie. 
  • Informați-i corect pe oameni. Acum nimeni nu le explică oamenilor ce se întâmplă și cum să procedeze. Media are un rol esențial aici. 

PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup –  ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate

0

ANAF a realizat anul trecut aproximativ 87.000 de controale fiscale, 21.000 de inspecții fiscale, 20.000 de verificări documentare și 33.000 de controale antifraudă, iar principalele subiecte ale inspecțiilor au fost TVA și impozit pe profit. Autoritatea va continua în acest ritm și anul acesta, iar contribuabilii trebuie să se pregătească temeinic chiar dacă, o dată cu introducerea SAF-T și e-Factura, s-a redus numărul documentele solicitate. 

Un subiect care va rămâne pe agenda controalelor fiscale în acest an este problematica serviciilor intragrup, despre care au discutat Dan Dascălu, Partener și Liderul Practicii de Litigii Fiscale din D&B DAvid și Baias, Inge Abdulcair, Director Taxe PwC România, și Iulian Panfiloiu, Director PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks, primul dintr-o serie dedicată inspecțiilor fiscale care vor dezbate cele mai importante tematici de control în 2024. 

Inspecțiile ANAF vor avea o dinamică diferită în cele mai multe cazuri, odată cu introducerea SAF-T și e-Factura pentru că autoritatea are acces în timp real la informații, care nu vor mai fi solicitate contribuabililor. O situație diferită va fi însă în cazul serviciile intragrup unde analiza se bazează pe disponibilitatea documentelor justificative.

Ce constatăm tot mai des în ultima vreme este nivelul de detaliu și minuțiozitatea cu care organele de control analizează acest subiect, încercând să cupleze fiecare factură cu documentația aferentă, cu un anumit tip de serviciu prestat. Prin urmare, și sarcina contribuabililor devine din ce în ce mai dificilă în a satisface cerințele destul de exigente ale ANAF. 

Un alt aspect asupra căruia se apleacă organele de control îl constituie baza de cost și cheile de alocare. Deși detalierea bazei de cost ține mai mult de domeniul prețurilor de transfer, în inspectii este solicitată pentru justificarea deductibilității.

Este foarte important să te pregătești din timp în momentul în care ai această tipologie de serviciu, s-o documentezi din timp, să ai contractele semnate, să ai documentele justificative, indiferent care sunt acestea: timesheets, rapoarte de lucru, corespondențe și așa mai departe, care să fie pregătite. Nu trebuie să ne mai pregătim în cadrul inspecției fiscale sau abia în momentul contestației. 

Echipele de inspecție fiscală au aceeași abordare, indiferent că discutăm de impozit pe profit sau despre TVA, deși regulile de deductibilitate sunt diferite. Ar trebui să ne uităm la trei piloni din perspectiva TVA. În primul rând, partea de condiții de eligibilitate care sunt relevante și trebuie analizate ca atare. În al doilea rând, care ar fi presupusul prejudiciu adus bugetului de stat de acel beneficiar din România? Și, în al treilea rând, avantajele de care ar trebui să ne bucurăm din perspectiva jurisprudenței europene.

Analiza conceptelor de necesitate și beneficiu nu exista în legislația de TVA. Din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății).