În alinierea prevederilor contabile la cele fiscale, Finanțele pierd din vedere aspectele practice ale cerințelor de raportare

Autor: Diana Lupu (foto), Partener Asociat,
Global Compliance & Reporting, EY România

Noul proiect de modificare a Legii contabilității ar putea obliga companiile străine rezidente fiscal în România să raporteze situațiile financiare atât în statul în care sunt înființate, cât și în România

Persoanele juridice străine, inclusiv cele aparținând Spațiului Economic European, care au locul conducerii efective în Romania, vor avea, din acest an, obligația de a întocmi situații financiare anuale în România, conform unui proiect de modificare a Legii contabilității, aflat spre consultare publică. În cazul în care textul nu va mai suferi ulterior modificări, persoanele juridice străine vor trebui să întocmească situații financiare pentru întreaga activitate, atât în statul în care sunt înființate, cât și în România.

Încă din 2016, companiile străine rezidente fiscal în România sunt obligate la plata impozitului pe profit în România, însă nu și la organizarea contabilității în România. Cum calculul impozitului pe profit are la bază evidențele contabile, în practică, aceste societăți puteau să aleagă dacă folosesc ca bază evidențele contabile întocmite conform regulilor statelor unde sunt înființate sau pregătesc un set adițional de evidențe contabile în România, aplicând aceleași reguli ca societățile romanești.

Ce prevede noul proiect de modificare a Legii contabilității

În valul de modificări fiscale adoptate la sfârșitul anului 2020, apare această “noutate” contabilă. Astfel, potrivit Legii 296/2020 publicată în decembrie 2020, persoanele juridice străine, rezidente fiscal în România potrivit locului conducerii efective, au (între altele) obligația să conducă și să păstreze în România evidența contabilă, respectiv, să întocmească situațiile financiare conform legislației contabile din România.

Această prevedere a venit să stabilească, în fapt, cadrul necesar pentru calculul impozitului pe profit de către companii, la plata căruia sunt obligate, conform Codului fiscal în vigoare începând cu 2016, toate persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România. Ca regulă generală, calculul impozitului pe profit se face pornind de la evidențele contabile. Doar că, până la acest moment, acest tip de societăți nu au fost menționate între entitățile obligate să organizeze și să conducă evidența contabilă în România.

Practic, modificarea pe care Ministerul Finanțelor o are în vedere la Legea contabilității trebuie interpretată în legătură cu prevederea referitoare la obligația de a conduce și păstra în România evidența contabilă, introdusă prin Legea 296/2020. Pentru că, în acest proiect de ordonanță, se vorbește tocmai despre obligația persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România de a organiza și conduce contabilitatea conform legii nr. 82/1991. La acest moment, în ceea ce am putut vedea în proiectul supus consultării, nu sunt incluse prevederi specifice referitoare la pregătirea evidențelor contabile și întocmirea situațiilor financiare de către aceste societăți – cum ar fi, de exemplu, retratarea/ translatarea soldurilor inițiale și prezentarea informațiilor comparative în situațiile financiare anuale pentru primul an în care aceste societăți sunt obligate să întocmească evidențe contabile în România. Este doar  menționată obligația pe care trebuie să o îndeplinească persoanele juridice străine.

Acest lucru, din punctul nostru de vedere, menține neclaritatea cu privire la reglementările contabile aplicabile acestor persoane juridice străine. Nici aria de aplicabilitate a Reglementărilor contabile, așa cum au fost ele aprobate prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1802/2014, nu este actualizată pentru a include prevederi referitoare la persoanele juridice străine cu locul de exercitare a conducerii efective situat în România. Pe de altă parte, dacă reglementările contabile aplicabile acestor societăți în statul în care sunt înregistrate transpun aceleași directive europene care sunt implementate și în legislația românească (nota bene – se supun acelorași reguli), am putea spune că există argumente pentru a susține că cerințele din Legea contabilității ar fi, cel puțin parțial, îndeplinite. Evidențele contabile fiind întocmite în statul în care aceste societăți sunt înregistrate și supunându-se unor reglementări comune, nu ar mai fi necesară decât stabilirea unor reguli clare de transpunere. Este, practic, ceea ce așteptăm cu interes – clarificarea detaliilor. Așa cum arată la acest moment proiectul de modificare a legii contabilității, agenții economici ar putea ajunge în situația în care să fie obligați să întocmească situații financiare pentru întreaga activitate, atât în statul în care sunt înființate, cât și în România. Și cum din practica noastră de până acum am văzut că aceste societăți străine care devin rezidente fiscal în România conform locului conducerii efective sunt societăți holding, așa cum arată proiectul de lege acum, se poate ajunge la situația în care aceste societăți devin obligate să întocmească și situații financiare consolidate și auditate (și) în România.

În concluzie, ceea ce ar fi indicat să facă societățile vizate de această modificare, din punct de vedere practic, pentru a evita, în primul rând, potențiale riscuri fiscale la calculul impozitului pe profit, ar fi să întocmească evidențele contabile conform reglementarilor contabile aplicabile pentru societățile românești (având în vedere, în principal, Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1802/2014). Iar primul pas, care nu va fi lipsit de provocări, va fi retratarea/ transpunerea soldurilor inițiale la data la care se face modificarea rezidenței fiscale.

Studiu ENSO – Prima radiografie a economiei din Cluj-Napoca: 20% dintre companii generează 80% din piața de servicii de business

0

Companiile din Cluj cheltuiesc, în medie, până la 15-30% din bugetele lor pentru outsourcing de servicii și lucrează, de obicei, cu peste 50 de furnizori anual de la care contractează până la 80 de tipuri diferite de servicii pentru operațiuni de zi cu zi. Datele sunt concluziile unui studiu dezvoltat de ENSO, platforma lansată la sfârșitul anului trecut care își propune să fie un Amazon B2B al serviciilor ce conectează companiile cu furnizorii lor.

Studiul a fost realizat pe 1.200 de firme din Cluj dintre care 200 reprezintă cei mai mari achizitori care generează 80% volumul total de servicii B2B din Cluj și 1.000 cei mari ofertanți de servicii, după cifră de afaceri și număr de angajați. Cele 200 de companii au o cifra de afaceri anuală de peste 2,5 miliarde de euro, generează un profit cumulat de peste 214 milioane de euro, au peste 40.000 de angajați și ocupă peste 335.000 de metri patrați de spații de birouri.

„Am dezvoltat acest studiu pentru că ne-am dorit o radiografie a pieței serviciilor de business din Cluj-Napoca dar și pentru a veni în sprijinul companiilor care consumă aceste servicii și al furnizorilor care le oferă. Business-urile care folosesc aceste servicii vor avea o perspectivă calitativă și cantitativă asupra ofertei locale, ca sprijin în definirea strategiei de management al furnizorilor proprii. Intenționăm ca până la sfârșitul acestui an să facem astfel de radiografii pentru încă trei orașe mari din România, inclusiv București”, a spus Andrei Pantelimon, CEO @ENSO Business Services.

Andrei Pantelimon, CEO @ENSO Business Services

Cele mai solicitate servicii sunt cele de administrare a afacerilor (contabilitate, juridic, taxe, marketing), HR (recrutare, training, beneficii), infrastructură – spații de birouri (închiriere, mentenanță, logistică) și IT (infrastructură, securitatea datelor). Până la declanșarea pandemiei, serviciile de organizare de evenimente și călătorii erau, de asemenea, foarte solicitate.

Cei mai mari achizitori din Cluj-Napoca sunt companiile din domeniul ingineriei, IT și servicii. Firmele din domeniul ingineriei au împreună o cifră de afaceri de 1.120 de milioane de euro aprope cât au cele de IT (935 milioane de euro) și servicii (368 milioane de euro) împreună. Cel mai mare profit îl generează firmele din IT, de 105 milioane de euro, cât fac împreună cele din inginerie (74 milioane de euro) și servicii (31 milioane de euro)

Cu cat o companie este mai mare cu atât va externaliza mai multe servicii, în timp ce business-urile mici externalizează atunci când construirea expertizelor interne este foarte costisitoare.

Aceste industrii, inginerie și IT, care sunt cei mai mari achizitori se bazează pe o resursa umană înalt calificată, care produce o valoare adăugată crescută, așa că, în mod firesc, ce este în afara core business este externalizat. Cu toate acestea, când compania depășește un prag de peste 100.000 de angajați la nivel mondial, numărul de servicii externalizate scade, dar crește volumul”, a explicat Pantelimon.

Studiul ENSO este cu atât mai valoros încât arată nu doar strategiile de outsoucing de servicii ci și modul în care funcționează economia Clujului, de la industriile mari angajatoare la companiile mici care furnizează servicii specifice.

Studiul a fost realizat folosind date statistice de pe Ministerul de Finanțe și Registrul Comerțului culese, analizate și interpretate de specialiștii ENSO și are la baza și o serie de interviuri calitative cu cele mai importante companii din Cluj și furnizorii lor de servicii. ENSO Business Services este un strat-up antreprenorial lansat la sfârșitul anului trecut de șase antreprenori din Cluj.

Studiul poate fi consultat aici.

Garanție EximBank pentru credite acordate de Raiffeisen Bank companiei Trutzi SRL

0

EximBank anunță că „a emis garanții în numele și în contul statului român în valoare de 15,75 milioane de lei, în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19 pe care o implementează în urma mandatului special primit din partea statului, pentru compania suceveană Trutzi SRL – unul dintre principalii jucători pe piața producției și comercializării de elemente din fier forjat, garanții care acoperă 90% din creditele acordate societății de Raiffeisen Bank”.

Valoarea totală a finanțării de la Raiffeisen Bank garantate de EximBank este de 17 milioane de lei, sumă ce va permite societății „să-și asigure necesarul de lichiditate pentru desfășurarea activității curente, precum și să investească în dotarea cu echipamente tehnologice și utilaje pentru extinderea liniilor de producție”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank, subliniază: „Garanțiile pe care EximBank le acordă în cadrul programului financiar de susținere a companiilor mari și a IMM-urilor cu cifră de afaceri de peste 20 milioane lei deschid noi oportunități pentru companiile locale, acestea putând astfel să dispună, într-un moment excepțional, de finanțările de care au nevoie pentru a-și îndeplini planurile de investiții sau pentru a-și finanța activitatea curentă. Este o facilitate valoroasă pe care așteptăm ca băncile comerciale de pe piață să o valorifice în beneficiul direct al firmelor românești aflate în căutarea celor mai bune soluții financiare pentru a depă­şi obstacolele acestei perioade deosebite”.

Ciprian Nuțu, CEO Trutzi SRL: „Pandemia a afectat pe toată lumea, mulţi dintre partenerii noştri au fost nevoiți să-și oprească temporar activitatea, iar efectele negative s-au resimțit pe tot lanţul comercial. Suntem bucuroși însă că întreaga noastră strategie de criză s-a dovedit a fi una eficientă și că am reușit să asigurăm continuitatea activității, fără să apelăm la moratorii sau să solicităm amânări la plata taxelor și impozitelor. Astfel, beneficiind și de acest program financiar de susținere a companiilor mari, derulat în parteneriat de EximBank și Raiffeisen Bank, vom reuși să ne finanțăm activitatea curentă și totodată să ne concentrăm atenția pe derularea investițiilor pentru extinderea liniilor de producție care să ne permită consolidarea poziției pe piața pe care activăm”.

Cristian Sporiș, vicepreşedinte corporate banking Raiffeisen Bank: „Ne bucurăm că am putut să susținem compania Trutzi în această perioadă dificilă cu un credit de investiții și unul pentru capital de lucru, ajutați de facililitatea EximBank. E un parteneriat tripartid de succes pentru o companie românească cu un potențial mare de dezvoltare. Principala investițite va fi achiziționarea unei linii tehnologice de vopsire în camp electrostatic, modalitate care oferă avantaje importante, precum rezistența la coroziune și la condițiile meteo, dar protejează și mediul înconjurator, emisiile de noxe fiind extreme de reduse. Pentru Raiffeisen Bank finanțarea sustenabilă și susținerea economiei românești este un obiectiv strategic important și vom continua să o facem”.

Trutzi SRL este caracterizată ca „o societate comercială cu capital privat integral românesc care a pornit de la vânzarea de elemente de fier forjat într-un mic spaţiu comercial din Suceava și s-a dezvoltat de-a lungul timpului până la realizarea unei reţele de mari depozite la nivel naţional, a două unităţi de producţie de peste 4.000 de mp, crearea a peste 300 de locuri de muncă și afaceri de peste 170 de milioane de lei în 2019. După un început de 2020 bun, activitatea companiei a fost afectată de declanșarea crizei sanitare care a determinat scăderea vânzărilor, precum și întârzieri în încasarea facturilor. Ridicarea treptată a restricțiilor impuse de pandemie a favorizat însă o revenire a activității, iar compania se pregătește să își reia planurile de dezvoltare”.

Huawei: 2021 este anul potrivit pentru a debloca potențialul comerțului digital

Huawei a publicat un White Paper despre inovațiile în comerțul digital, explorând oportunitățile economice oferite de tehnologie în vremea pandemiei. Materialul analizează, de asemenea, importanța reducerii decalajului digital pentru a distribui mai bine beneficiul globalizat, potențialul impuls pe care comerțul digital îl poate aduce economiei mondiale și rolul Huawei în accelerarea erei digitale prin colaborare și tehnologie.

În era comerțului digital, datele vor avea o importanță din ce în ce mai mare în fluxurile internaționale de bunuri, servicii, tehnologie, capital și aptitudini. Platformele digitale vor deveni baza standard pentru ecosistemele care colectează resurse, promovează colaborarea, îmbunătățesc eficiența și construiesc lanțuri de valoare globale care se vor extinde de la lumea fizică la lumea digitală.

Potrivit documentului, cinci servicii digitale ar putea avea un impact semnificativ asupra dezvoltării comerțului digital.

  1. Serviciile de stocare și computing în cloud vor sprijini furnizarea de servicii pe teren și vor accelera migrația în cloud. Acest lucru va conduce la formarea unui ecosistem de „economie cloud” și la creșterea noilor modele de afaceri, cum ar fi crowdsourcing, crowd finance, outsourcing în cloud și subcontractarea platformelor.
  2. Platformele digitale vor fi un sprijin important pentru funcționarea eficientă și ordonată a economiei digitale și a comerțului digital.Astfel de platforme oferă un mecanism de interacțiune online între părțile interesate, indiferent de locația lor fizică și susțin conexiunea transfrontalieră a ofertei și cererii de date, bunuri și servicii, precum și colaborarea internațională în cercetare și dezvoltare, proiectare și producție.
  3. Funcțiile AI vor accelera dezvoltarea serviciilor digitale și le vor îmbunătăți inteligența, automatizarea și complexitatea.
  4. Serviciile de rețea 5G vor crea oportunități pentru noi aplicații și modele de afaceri. Acestea vor facilita dezvoltarea specializării inteligente și o participare mai incluzivă în lanțurile globale de aprovizionare ale noii industrii de servicii digitale.
  5. În cele din urmă, serviciile de încredere digitală optimizate, cum ar fi cele de verificare, identitate și blockchain, vor crea un mediu de afaceri internațional sigur și de încredere, pentru a facilita comerțul cu date, produse și oferte digitale.

Cele cinci servicii digitalizează serviciile tradiționale în timpul pandemiei COVID-19, cu rezultate promițătoare în creșterea presiunii economice generate de regulile de distanțare socială. Conform studiului UNCTAD (2019), digitalizarea face parte din mai mult de 15% din PIB-ul global, iar această cifră crește semnificativ de la an la an[1].  Multe alte statistici arată, de asemenea, creșterea remarcabilă pe care digitalizarea o va aduce economiei mondiale.

Deși globalizarea a crescut fără îndoială prosperitatea generală, provocarea inegalității în distribuirea beneficiilor sale și decalajul crescut dintre bogați și săraci nu pot fi rezolvate unilateral prin restricții, protecționism, atacuri vizate asupra companiilor private sau prin decuplare forțată. În furtuna acestei pandemii, nicio națiune sau companie nu poate sta singură. Trebuie să lucrăm împreună pentru a găsi modalități și mijloace de a păși cu încredere în viitorul digital.

Potrivit lui Craig Burchell, Senior Vice President Global Trade Affairs, Huawei, „guvernele care pun digitalizarea în centrul politicilor economice și comerciale vor avea un avantaj competitiv față de cele care nu procedează în acest fel. Deblocarea potențialului comerțului digital este esențială pentru sănătatea, prosperitatea și stabilitatea mondială viitoare. ” Promovarea accesului la tehnologie pentru toată lumea înseamnă închiderea decalajului digital care afectează jumătate din omenire. Acest lucru va accelera comerțul digital și va sprijini o mai bună distribuție a beneficiilor globalizării. În această privință, Huawei consideră că politica comercială poate contribui puternic la creștere și crearea de oportunități economice. În timpul pandemiei, tehnologiile digitale s-au dovedit a fi de succes, dar recuperarea economiei cere ca factorii de decizie să realizeze mai mult și mai rapid decât în trecut.

Deoarece redresarea economică post-COVID 19, criza climatică și inegalitatea economică sunt aspect care necesită rezolvare urgentă, acesta este anul pentru deblocarea potențialului comerțului digital. Colaborarea globală și accesul la tehnologie vor ajuta țările din întreaga lume să se mute într-o lume stabilă, prosperă, conectată și inteligentă.


[1] UNCTAD (2019), Digital Economy Report 2019, at https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/der2019_en.pdf.

Rețetă și identitate noi ale berii Skol pentru piața românească

0

Berea Skol se relansează pe piața românească prin câteva noutăți pe care le enunță producătorul, Tuborg România (URBB – United Romanian Breweries Bereprod), singurul berar din București dezvoltat printr-o investiție Greenfield: „Noua rețetă Skol are un conținut de alcool de 5% și a fost dezvoltată pentru piața românească de către specialiștii berari locali, în colaborare cu specialiștii din Danemarca. Rezultatul are la bază trei tipuri de malț și hamei special de aromă, cu un caracter echilibrat și nobil”.

Paul Markovits, vicepreședinte de marketing, URBB, subliniază: „Brandul Skol este aproape sinonim cu istoria recentă a berii în România și face azi un pas hotărât prin această relansare. Am revăzut și refăcut întreaga construcție de brand, plecând de la poziționare și produs, cu scopul de a oferi un brand modern, actual și viguros. Ne-am bazat pe cercetări de consumator la fiecare pas. Acestea au arătat că am devansat lichide ale competitorilor, oferind un lichid pe gustul consumatorilor din segment. Am centrat eticheta pe protagonistul nostru, consumatorul. Am adăugat ambalajului elemente de inovație menite să îmbunătățească experiența de consum a acestuia: senzor de răcire pe doze și cod QR pe toate ambalajele, cu trimitere la conținut pe gustul targetului. Avem și o campanie nouă de comunicare cu un brand ambasador foarte îndrăgit, dar fără a strica surpriza, vă invit să o descoperiți cât de curând”.

Esența noii forme a produsului, special conceput pentru segmentul majoritar al consumatorilor de bere reprezentat de barbați, este sugerată de sloganul „Skol răcorește bărbatul!”

Sub aspect tehnic și implicit cu efect comercial, creatorii accentuează că „dozelor de bere Skol le-a fost adăugat un senzor termic ce măsoară temperatura optimă de consum. Acest senzor este inițial galben și se colorează în verde atunci când berea a ajuns la temperatura recomandată pentru consum. Rezultatele cercetărilor noului tip de ambalaj au confirmat faptul că noul Skol este mai modern, mai atractiv și mai vizibil la raft. Schimbările la nivel de ambalaj implică adoptarea noii identități vizuale și lărgirea gamei cu noile sticle nereturnabile de 0.33l si 0.75l. Noul ambalaj Skol Original oferă o prezență reechilibrată între roșu și verde, la care se adaugă un model de ace de gheață, pentru a accentua senzația de răcorire. Eticheta de bază a fost regândită, centrată de această dată pe imaginea consumatorului”.

Schimburile comerciale româno-germane, scădere cu 10%

0

Volumul schimburilor comerciale dintre Germania și România a scăzut cu 10%, ca urmare a crizei Corona, anunță Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană – AHK România, pe baza celor mai noi date publicate de Oficiului Federal de Statistică (Destatis).

În detaliu, „exporturile totale către România au fost anul trecut în valoare de 15,8 miliarde euro (minus 5,9%), importurile au însumat 13,5 miliarde euro, cu 14,4% mai puțin decât în 2019. Cu un volum comercial bilateral de 29,36 miliarde euro în 2020, România se situează pe locul 19 în rândul partenerilor comerciali ai Germaniei, potrivit rezultatelor preliminare. Principalul partener comercial al Germaniei este China, cu un volum total de 212 miliarde euro, urmată de Țările de Jos (173 miliarde euro) și SUA (171,6 miliarde euro).

AHK România apreciază că „după o scădere accentuată a schimburilor comerciale în lunile aprilie și mai 2020, a început în septembrie o redresare vizibilă, care a continuat până la sfârșitul anului. Deși a doua jumătate a anului a fost marcată de incertitudini din cauza restricțiilor impuse de pandemia Corona, comerțul bilateral s-a redresat mai bine decât se estimase”.

Sebastian Metz, director general al AHK România, subliniază: „Suntem încrezători că redresarea schimburilor comerciale din a doua jumătate a anului 2020 va continua și în 2021. Totul depinde însă în continuare de evoluția pandemiei. Cu îngrijorare pentru circulația mărfurilor și, prin urmare, pentru lanțurile de aprovizionare, urmărim măsurile de închidere a unor frontiere, cum a fost cea către Republica Cehă. În general, companiile germane din România privesc cu mare încredere evoluția economică a României, mai ales având în vedere fondurile europene care îi stau la dispoziție – având totodată mari așteptări din partea Guvernului, și anume implementarea reformelor anunțate pentru următorii patru ani. Avem multe oportunități în această țară și potențialul este mare. Acum trebuie să depunem toate eforturile pentru a le fructifica”.

Studiu EY & Eurelectric: Electrificarea flotelor poate ajuta Europa să-și atingă țintele de reducere a emisiilor de carbon

0

  • Jucătorii din piață sunt optimiști în privința tranziției către mobilitatea electrică
  • 1 din 10 vehicule vândute în Europa, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, a fost electric sau hibrid
  • În primele 9 luni ale anului 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depășit, pentru prima dată, pe cele din China

Electrificarea transporturilor, o temă fierbinte pe agenda companiilor, va aduce avantaje comerciale semnificative jucătorilor care vor face cel mai rapid tranziția către ecosistemul de mobilitate electrică (eMobilitate) și va avea consecințe uriașe asupra îmbunătățirii mediului. Noul studiu realizat de EY și Eurelectric, Accelerarea electrificării flotelor în Europa: Când este perfect logică reinventarea roții?, arată, de asemenea, că electrificarea flotelor va avea cea mai mare și mai rapidă contribuție la decarbonizarea transportului rutier.

Studiul are la bază o analiză a discuțiilor cu lideri de companii din sectoare precum industria auto, utilități, petrol și gaze, producția de acumulatori, administrarea flotelor, leasing și infrastructura de alimentare cu energie electrică. Ideile și opiniile grupate în analiză identifică resurse și acțiuni cheie pentru accelerarea și construirea soluțiilor de eMobilitate.

eMobilitatea atinge un punct critic în Europa

Noua legislație a crescut presiunea asupra vehiculelor rutiere, odată cu introducerea noilor standarde legate de emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru producătorii de autovehicule, care vor intra în vigoare în toată Europa. În același timp, pachetele financiare destinate revenirii economice după criza provocată de COVID-19 se concentrează pe soluțiile care implică energia regenerabilă și o amprentă de carbon neutră, acestea susținând împreună tranziția către eMobilitate.

Potrivit studiului, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, unu din zece autoturisme comercializate în Europa a fost electric sau hibrid, înregistrând nivelul record de un milion de vehicule. În primele nouă luni din 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depășit pentru prima dată pe cele din China.

În Regatul Unit, în septembrie 2020, vânzările de vehicule electrice le-au depășit, tot pentru prima dată, pe cele cu motor diesel.

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanță în afaceri, EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală și Inovație: „În Romania, tranziția către mobilitatea electrică, deși se desfășoară într-un ritm mai lent decât în țările din vestul Europei, se accelerează în fiecare an. Numărul de mașini electrice achiziționate și stații de încărcare instalate sunt în continuă creștere, fiind încurajate de bonificațiile acordate de către stat. Companiile din domeniul utilităților, petrol și gaze, precum și retail, par să își fi asumat rolul de lideri în această tranziție, prin investițiile făcute în infrastructura și dezvoltarea serviciilor. Un alt semnal vine și din partea autorităților locale, care încep să înlocuiască vehiculele din flotă cu automobile electrice.”

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanță în afaceri, EY România

Acesta este un punct de cotitură important în evoluția către atingerea unui volum de vânzări de vehicule electrice de 30%-40% până în anul 2030, care ar putea face realizabile țintele europene de reducere a emisiilor de carbon.

În prezent, din 308 milioane de vehicule care circulă pe drumurile europene, doar 3 milioane sunt electrice (mașini, autobuze și camioane), prin urmare potențialul de creștere al acestui segment este foarte mare. Conform estimărilor EY, numărul vehiculelor electrice ar putea atinge 40 de milioane în 2030.

Mihai Drăghici, Senior Manager, Consultanță în afaceri, EY România:România se poziționează semnificativ sub media Uniunii Europene din perspectiva adopției mașinilor electrice. Noile modele electrice anunțate de producătorii locali, investițiile în stațiile de reîncărcare și schemele suport vor contribui la accelerarea adopției pe plan local.”

Mihai Drăghici, Senior Manager, Consultanță în afaceri, EY România

Accelerarea electrificării transportului

Decarbonizarea la care se angajează fiecare țară va determina efectele asupra climei, sănătății și mediului în următoarele decenii. Potrivit studiului, emisiile asociate cu transporturile au crescut în ultimii 3 ani și este necesară o reducere totală de 65% sau o diminuare anuală de 10% pentru a se atinge ținta europeană de reducere cu 55% a emisiilor, față de nivelurile din 1990.

Studiul arată că, pentru a transforma în realitate acest deziderat, accelerarea tranziției către electrificarea flotelor este esențială. În acest sens, obiectivele politice trebuie să fie armonizate cu oportunitățile comerciale printr-o reglementare unitară. Sunt necesare noi modele de finanțare pentru infrastructura de încărcare publică și privată, trebuie acordată atenție lanțului de aprovizionare în integralitatea lui, este nevoie de creșterea gradului de încredere al clienților prin dezvoltarea infrastructurii fizice și este necesară o interfață digitală simplă între vehicul și rețea. 

Sectorul flotelor trebuie să se electrifice primul

Sectorul european al flotelor, deși este relativ mic, cuprinzând 63 milioane de vehicule (20% din parcul auto total al Europei), afectează mediul într-un mod disproporționat, potrivit studiului. Acesta cumulează peste 40% dintre kilometrii totali parcurși și jumătate din emisiile totale generate de transportul rutier din Europa. În plus, lecțiile învățate din accelerarea electrificării flotelor, cum ar fi dezvoltarea unor modele de afaceri durabile, care sprijină investițiile în infrastructura de alimentare cu electricitate și integrarea capacităților de încărcare inteligente, vor permite o tranziție mai rapidă pentru piața autoturismelor noi și rulate. Prin urmare, acesta va reprezenta testul cel mai important și cu cel mai mare impact.

Studiul evidențiază patru factori cheie care vor favoriza o primă tranziție a flotelor:

  1. Trecerea treptată către vehicule alternative, odată cu restricționarea vânzărilor de vehicule neelectrice conform standardelor privind emisiile de CO2.
  2. Interzicerea vehiculelor poluante din cadrul flotelor. În prezent, acestea sunt interzise în peste 300 de mari orașe și localități europene care administrează zone cu emisii reduse, iar alternativa este plata unei penalități sau trecerea la vehicule electrice.
  3. Amplasarea eficientă a punctelor de încărcare. Vehiculele unei flote parcurg, de obicei, rute regulate și acoperă o distanță destul de mare zilnic. Acestea au destinații și escale fixe, unde se poate realiza încărcarea.
  4. Costul total al deținerii de vehicule electrice ajunge rapid la același nivel cu cel al deținerii de vehicule cu motoare cu combustie internă. Stimulentele și granturile pot anula însă această diferență, în timp ce nivelul redus de operațiuni de service și mentenanță, precum și economiile semnificative cu combustibilii reprezintă argumente economice puternice în favoarea electrificării flotelor.

Un ecosistem al eMobilității în curs de dezvoltare

La fel ca în cazul transformării altor sectoare, începe să se dezvolte un ecosistem care sprijină accelerarea tranziției către eMobilitate. Acesta cuprinde soluții inovatoare pentru clienți și propuneri cu valoare adăugată pentru a propulsa eMobilitatea spre adoptarea pe scară largă. În prezent, furnizorii de energie formează deja parteneriate cu operatorii punctelor de încărcare și cu companiile de leasing, iar producătorii de autovehicule cooperează cu companiile de utilități și își înființează propriile companii de leasing.

În același timp, jucători noi și consacrați colaborează pentru a câștiga încrederea clienților și a-și îmbogăți experiența generală în domeniul eMobilității. Rezultatele studiului arată că cei care fac primii tranziția pot obține beneficii semnificative. Studiu identifică, de asemenea, oportunitățile de optimizare aduse de ecosistemul de eMobilitate, printre care gestionarea rețelelor, soluțiile de propulsie și încărcare a vehiculelor electrice, administrarea flotelor, gestionarea vehiculelor și acumulatorilor, soluții pentru casarea acumulatorilor, finanțare și managementul datelor.

XTB: Bitcoin a depășit 50.000 de dolari pe unitate, pentru prima dată în istorie

0

Valoarea de piață a Bitcoin se află la câteva procente de nivelul care i-ar da o capitalizare spectaculoasă de 1 trilion de dolari. Cifra nu este doar un reper simbolic. Suma este suficient de ridicată încât să atragă o atenție serioasă băncilor centrale. Pentru moment, riscul principal ar fi ca Bitcoin să devină victima propriului succes, este de părere Claudiu Cazacu(foto).

Bitcoin a depășit 50 000 de dolari pe unitate, pentru prima dată în istorie, pe 17 februarie. De la minimele de acum aproximativ un an, până pe 18 februarie, ora 20, Bitcoin a crescut de peste 13 ori. Dinamica este și mai impresionantă dacă ne gândim că în ianuarie 2015 cotația fluctua în jurul a 200 de dolari, iar în 2013 era în jur de 20 de dolari. Mai mult, în prezent, capitalizarea Bitcoin este pe punctul de a atinge 1 trilion de dolari, sumă suficient de ridicată să atragă atenția băncilor centrale, crede Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Traseul spectaculos al cotațiilor monedelor virtuale a venit pe un fond puternic favorabil unor astfel de evoluții. Pe de o parte, apetitul investitorilor de retail pentru piețele bursiere s-a aflat pe o curbă ascendentă foarte rapidă (timpul petrecut acasă, unele resurse financiare economisite prin limitările forțate de pandemie). Pe de altă parte, nume cu vechime din segmentul instituțional (în special din SUA) s-au arătat foarte deschise spre a investi sau a oferi produse și servicii din domeniul pe care, cu câțiva ani înainte, îl evitau cu fermitate (JPMorgan, Morgan Stanley).

Teama de inflație a avut, de asemenea, un cuvânt de spus, deși nu poate fi singurul argument, în acest moment. Jocul a devenit mai intens după ce nume ca Mastercard, BNY Mellon sau Tesla au fost asociate în titlurile zilei cu Bitcoin.

Mereu în căutare de „marfă proaspătă”, participanții la piață și-au reorientat atenția și spre Ethereum, care, o perioadă, rămăsese în umbra celei mai cunoscute monede virtuale. De la începutul anului, până joi 18 februarie, ora 20, Bitcoin a înregistrat un avans de 77%, iar Ethereum unul de peste două ori mai mare: 164%.

Ethereum poate fi utilizată ca „bază” pentru așa numitele „smart contracts”, contracte inteligente, de fapt o modalitate de a automatiza anumite operațiuni. Prin comparație cu Bitcoin, capitalizarea totală (numărul de monede în circulație * valoarea unei monede) este de aproape 4 ori mai mică. O serie de monede mai puțin vizibile sau relativ noi (apărute în ultimul an) au beneficiat, la rândul lor, de valul de entuziasm referitor la întregul domeniu, cu surplusul de adrenalină oferit de căutarea „viitorului Bitcoin”.

Situația actuală ar putea părea, la prima vedere, favorabilă fanilor Bitcoin: trend ascendent puternic, vizibilitate în creștere, grad de penetrare tot mai ridicat, cu spațiu însă pentru utilizarea la scară largă instituțională, planuri ale unor companii de prestigiu de acceptare ca metodă de plată (Tesla).

Valoarea de piață a Bitcoin se află la câteva procente de nivelul care i-ar da o capitalizare spectaculoasă de 1 trilion de dolari. Cifra nu este doar un reper simbolic: suma este suficient de ridicată încât să atragă o serioasă atenție băncilor centrale. De fapt, comentarii oficiale pe un ton reținut sau chiar avertismente directe (FCA a oferit unul dintre cele mai directe: se pot pierde toți banii investiți în monede virtuale) au limitat avansul, dar nu au fost decât o frână temporară, în perspectiva mai largă.

Cu toate acestea, riscul unei reglementări severe nu a dispărut, iar în opinia noastră el a devenit chiar mai ridicat. Cu cât devine mai valoros și e mai utilizat, în special prin legare la sistemul financiar global, cu atât pericolul unei abordări mai puțin prietenoase din partea autorităților devine mai mare.

Pe termen scurt, însă, prețul în sine poate reprezenta o problemă: aprecierea prea rapidă va oferi tentații (de a vinde pentru a „asigura” profitul) în creștere celor care au intrat în scop speculativ, și chiar unei părți a celor care au un orizont mediu de deținere. Se poate spune că, pentru moment, riscul principal ar fi ca Bitcoin să devină victima propriului succes.

_________________

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Acorduri între UNICEF și mari companii aeriene pentru transportul vaccinurilor anti-Covid-19

0

UNICEF a semnat acorduri cu mai mult de zece dintre cele mai mari companii aeriene pentru a sprijini transportul cu prioritate al vaccinurilor anti-Covid-19, al medicamentelor și echipamentelor medicale și al altor produse esențiale pentru combaterea pandemiei. Acordurile se înscriu în Inițiativa pentru Transport Aerian Umanitar (Humanitarian Airfreight Initiative) a UNICEF, mecanism inclusiv de pregătire logistică pe termen lung la nivel mondial pentru alte crize umanitare și sanitare. 

Etleva Kadilli, director în cadrul Diviziei de Aprovizionare a UNICEF, subliniază: „Distribuirea acestor vaccinuri care salvează vieți reprezintă un efort monumental și complex, având în vedere volumele uriașe care trebuie transportate, condițiile impuse pentru lanțul de frig, numărul anticipat al livrărilor și diversitatea rutelor. Suntem recunoscători acestor companii aeriene pentru că și-au unit forțele cu Inițiativa pentru Transport Aerian Umanitar a UNICEF pentru a sprijini distribuirea vaccinurilor anti-Covid-19”.

UNICEF informează că „Inițiativa pentru Transport Aerian Umanitar reunește companii aeriene care acoperă rute către mai mult de 100 de țări, pentru a sprijini mecanismul COVAX, efortul global ce vizează accesul echitabil la vaccinurile anti-COVID-19. În baza distribuției estimative și a planului privind prima rundă de alocare elaborate în cadrul mecanismului COVAX, 145 de țări vor primi doze pentru a vaccina aproximativ 3% din populația proprie, în medie, începând din prima jumătate a anului 2021, sub rezerva îndeplinirii tuturor condițiilor și a respectării planurilor finale privind alocările. Pe lângă prioritatea oferită expedierii acestor transporturi care salvează vieți, companiile aeriene vor adopta măsuri precum controlul temperaturii și asigurarea securității, suplimentând capacitatea de transport pe rutele unde se impune această măsură.

Angajamentul acestor companii aeriene este esențial pentru livrarea la timp și în condiții de siguranță a vaccinurilor și a bunurilor esențiale. Transportul eficient, la timp și în condiții de siguranță al bunurilor care salvează vieți este indispensabil pentru sprijinirea accesului la servicii esențiale destinate copiilor și familiilor. Transporturile COVAX și vaccinarea personalului din prima linie vor ajuta sistemele de sănătate și de asistență socială să reia în condiții de siguranță furnizarea acestor servicii fundamentale”.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Reglementare

Proiectul de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 4/2016 privind organizarea și funcționarea Entității de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Financiar non-bancar SAL-Fin (proiectul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 15 zile);

Proiectul de Regulament referitor la obligația de întocmire de către emitenții ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată a rapoartelor financiare anuale în formatul de raportare electronic unic (proiectul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 10 zile).

  • Supraveghere

Rezultatele controlului periodic realizat la Allianz Țiriac Asigurări S.A.;

Rezultatele controlului periodic efectuat la compania de brokeraj Leader Team Broker de Asigurare S.R.L.;

Sancționarea companiei de brokeraj IQ MED Broker de Asigurare S.R.L. pentru nerespectarea prevederilor legale privind deținerea unui certificat de pregătire profesională valabil de către conducătorul executiv al acesteia;

Sancționarea companiei de brokeraj Soko-Broker de Asigurare S.R.L. pentru nerespectarea prevederilor legale privind deținerea unui certificat de pregătire profesională valabil de către conducătorul executiv al acesteia, precum și stabilirea unei obligații în sarcina acesteia;

Sancționarea companiei de brokeraj Full Casco Broker de Asigurare-Reasigurare S.R.L. pentru nerespectarea prevederilor legale privind deținerea unui certificat de pregătire profesională valabil de către conducătorul executiv al acesteia;

Sancționarea companiei de brokeraj Sigura Broker de Asigurare S.R.L. pentru nerespectarea prevederilor legale privind deținerea unui certificat de pregătire profesională valabil de către conducătorul executiv al acesteia, precum și aprobarea cererii de retragere a autorizației de funcționare a societății;

Sancționarea companiei de brokeraj Crux Insurance Broker S.R.L. ca urmare a nerespectării prevederilor legale privind deschiderea Registrului Intermediarilor Secundari, precum și stabilirea unei obligații în sarcina acesteia.

  • Autorizare

Aprobarea solicitării SSIF IFB Finwest S.A. de prelungire cu 2 ani a perioadei maxime de auditare de 5 ani consecutivi a societății de către actualul auditor financiar Lexexpert Audit S.R.L., respectiv pentru situațiile financiare aferente exercițiilor financiare 2021 și 2022;

Aprobarea solicitării societății Claim Expert Services S.R.L. de autorizare ca furnizor de programe de pregătire profesională;

Avizarea modificării Regulamentului de Organizare și Funcționare al BCR Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative Aegon Esențial administrat de Aegon Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative Stabil administrat de Generali Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative BRD Medio administrat de BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative BCR Plus administrat de BCR Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Auorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative Pensia Mea administrat de BT Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Facultative S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative NN Activ administrat de NN Asigurări de Viață S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative NN Optim administrat de NN Asigurări de Viață S.A.