Livrările la
domiciliu prin serviciul Home Delivery
din portofoliul companiei Gebrüder Weiss România au înregistrat o creșterea cu
85% a cifrei de afaceri în 2020 față de anul precedent. S-au efectuat peste 130.000
de transporturi, creșterea numărului de expedieri fiind cu 123%. Sectoarele cu
cele mai mari creșteri ale comenzilor au fost bricolaj, materiale de
construcții, electrocasnice, mobilier.
Viorel Leca (foto), director general al Gebrüder Weiss România: „Am mizat pe livrările specializate la domiciliu încă de acum doi ani, fiind evidentă traiectoria ascendentă a comerțului online. Pandemia a fost un factor accelerator, dar care a propulsat un produs deja maturizat, cu rezultate foarte bune. Surpriza a fost procentul de creștere, care a reușit inclusiv să acopere în bună parte scăderile din primăvară de pe alte segmente de business ale companiei”.
În condițiile impuse de pandemie, Gebrüder Weiss România subliniază că „serviciul Home Delivery, nișat pe livrarea la domiciliu a comenzilor tip cargo (între 25 și 45 kg), a fost favorizat de această conjunctură și de reorientarea mai multor retaileri către vânzările online. La nivel de companie, creșterile cu două cifre pentru Home Delivery au contrabalansat scăderile transporturilor de marfă din perioada martie-aprilie 2020. Lansat în 2018, serviciul de livrări la domiciliu al Gebrüder Weiss România a fost gândit pentru a acoperi segmentul de comenzi voluminoase. Este un produs nișat, pe care holdingul Gebrüder Weiss îl oferă la nivel de grup în mai multe țări din Europa de Vest. Pentru a doua jumătate a anului 2021, planurile companiei includ optimizarea acestui serviciu pe piața locală prin introducerea unor opțiuni suplimentare, de care se bucură deja clienții din afară: servicii de asamblare și instalare ale mobilierului”.
Gebrüder Weiss,
companie prezentă în România din 1994,
se defineșteprintr-o „infrastructură
națională cu 9 hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj,
Bacău, Brașov, Constanța, Oradea și Craiova. Compania oferă soluții logistice
inteligente pentru clienții săi și asigură servicii flexibile de distribuție
prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim. Din 2018, compania a lansat
în România şi un serviciu de livrări la domiciliu, axat pe comenzile de marfă
tip cargo –Home
Delivery, iar în 2020 a deschis un hub logistic dedicat acestui serviciu, de
unde sunt gestionate operațiunile de cross-docking, terminalul deservind
întreaga țară. Ca parte din strategia digitala, Gebrüder Weiss a lansat la
începutul anului 2020 platforma ETA (en. Estimated Time of
Arrival), prin care clienții companiei pot urmări procesul de expediere online,
inclusiv timpul estimat de sosire a comenzilor. Gebrüder Weiss oferă acest
serviciu digital pentru transportul de marfă în regim de grupaj în toate
locurile unde compania efectuează livrarea finală”.
O analiză de piață de Claudiu Cazacu (foto), Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia
Înfruntarea dintre Australia și Facebook (pe tema unor plăți
către firmele din mass-media pentru a continua preluarea știrilor) nu este un
aspect izolat, ci mai degrabă parte a unui larg fenomen nou. Bariere, ziduri, supape și repere de control au fost
propuse sau sunt pe cale de a fi instituite deja. În spatele acestora, un
corpus de preocupări din sfera autorităților guvernamentale: au anumite firme
de tehnologie prea multă putere? Intră unele dintre ele în sfera mai largă a
interacțiunilor de ordin geopolitic? Profită unele dintre ele de pe urma unei
alocări imperfecte a beneficiilor economice în raport cu eforturile? Se ajunge
astfel la o întrebare justificată: Se poate fărâmița Internetul? Termenul
propus, splinternet, include o referință la ruperea unor ‘așchii’ din fibra
presupus unitară a Internetului.
Realitatea
arată deja o varietate mare de acces la servicii de Internet în funcție de
jurisdicție: în China, accesul la Google, Facebook sau Whatsapp este limitat
(deși în general posibil prin utilizarea unor rețele de tip VPN, accesibile mai
degrabă cunoscătorilor decât publicului larg). Pe de altă parte, recent, SUA a
avut în vedere interzicerea TikTok și WeChat. Iar India a operat deja blocarea
TikTok și a unui număr important de alte aplicații dezvoltate în China.
Astfel, tendința de punere pe pauză a globalizării, dublată de unele mișcări de respingere poate fi un factor suplimentar în accelerarea divizării Internetului. Deși curentul general pare a fi în defavoarea companiilor gigant din IT (nici Alibaba nu stă foarte bine în raport cu autoritățile din China), acestea nu sunt lipsite de apărare: bazele imense de clienți, valoarea adusă de interconectivitate sau chiar un fenomen numit de psihologi „adicție” ar putea tempera pornirile de reglementare severă ale autorităților dornice de a evita măsuri nepopulare într-o perioadă dificilă. Mai mult, deși trenul reglementării a pornit deja, el nu este la fel de „motivat” în toate jurisdicțiile, permițând un „joc” de alocare diferențiată a resurselor, către acele regiuni văzute mai tolerante.
Vor ajunge companii precum Google sau Facebook să plătească
sume importante pentru preluarea știrilor? Probabil că, în unele regiuni (de altfel
aliate SUA, precum Europa sau Australia), da, cu integrarea costului în modul
de operare a afacerii.
Vor avea succes demersurile de spargere a unor blocuri precum
Facebook/Whatsapp sau Google/YouTube? Aici, un răspuns direct e net mai dificil de dat.
Amprenta majoră a acestor servicii permite o monetizare în creștere, pe măsura
unei concentrări (nedorite de unii utilizatori, dar tolerate, se pare, de
majoritatea) a datelor și implicit a zonei de influență. Amenzile și separările unor fluxuri de date par a fi
varianta mai probabilă, deși noua administrație americană se arată mai hotărâtă în a
lua decizii dure (pe această temă) în raport cu cea anterioară, iar numeroase
anchete sunt în derulare. Forma de reglementare a confidențialității datelor
personale va fi probabil ajustată în China și în alte regiuni. Europa, cu
reglementarea GDPR, a deschis drumul, oferind în același timp un set de reguli
generale, o bază pentru discuții în alte jurisdicții. Este probabil loc pentru
dialog la nivel global, în încercarea de a stabili un set minimal de bază
agreat în mai multe regiuni geografice.
Indicele Nasdaq (format din cele mai mari companii nefinanciare cotate
pe piaţa mai largă NASDAQ, cuprinde atât companii din Statele Unite, cât şi
străine, reprezentând industrii precum inclusiv tehnologie, retail, sănătate,
media şi biotehnologie) a atins pe 16 februarie un nou vârf istoric, și, cu
toate ajustările de atunci (scăderile apropiindu-se de 2 cifre recent, înaintea
unei reveniri luni), este cu 50% peste valoarea de acum 1 an.
Cu valori
de piață fără precedent sau aproape de niveluri record (Tesla primeşte menţiune
specială, cu scăderi de aproape o treime din maxime în ianuarie-februarie,
recuperând pe 1 martie la ora 18.40 la 23%) sunt companiile de tehnologie din
SUA mai vulnerabile la corecții? Atunci când modelele de evaluare bazate pe
creştere pe termen lung se întâlnesc cu bariere ale realităţii, volatilitatea
se apropie. Investitorii nu se vor grăbi, însă, să se retragă din acţionariat
înaintea unui calendar restrictiv perceput drept inevitabil, iar fenomenul
de spargere a Internetului se derulează, mai probabil, pe termen foarte lung.
Pentru orizontul apropiat, înainte de vară, pieţele vor trage
mai degrabă cu ochiul la nivelul dobânzilor la titluri de stat şi la mersul
redeschiderii economiei. De aici se pot infiltra cele două mari riscuri la
adresa evaluărilor înalte din sectorul IT american.
Curtea de Conturi a României informează
că „a transmis Parlamentului României Raportul
public pe anul 2019 și Raportul
de activitate pe anul 2020, ulterior aprobării acestora de către Plenul
instituției”.
Potrivit Curții de Conturi, „Raportul
public reflectă concluziile misiunilor de audit financiar efectuate la autoritățile și instituțiile publice
din administrația publică centrală și auditul public extern desfășurat la
autoritățile administrativ-teritoriale. Sunt cuprinse, de asemenea, rezultatele
acțiunilor de audit de conformitate
realizate la autorități și instituții ale administrației publice centrale, la
unități subordonate sau aflate sub coordonarea sau sub autoritatea acestora, la
operatori economici din sectorul public și la alte entități.
O secțiune distinctă este dedicată
misiunilor de audit al performanței
realizate în domenii privind sănătatea, protecția consumatorilor, activitatea
de cercetare-dezvoltare, comerțul exterior, patrimoniul sportiv, gestionarea
resurselor acvatice. Documentul include și acțiunile de audit public extern
derulate de Autoritatea de Audit, organism independent din punct de vedere operaţional față de Curte,
având atribuții și proceduri de lucru proprii.
În anul 2020, Curtea de Conturi a
efectuat 1.546 de misiuni de audit financiar, a abordat 17 teme de audit al
performanței pe parcursul a 52 de misiuni desfășurate în domenii considerate
prioritare, a realizat 1.425 de misiuni de audit de conformitate și a derulat
40 de acțiuni de documentare.
Un moment semnificativ pentru
activitatea instituției a constat în mobilizarea excepțională de personal
pentru verificarea modului de
gestionare a resurselor publice în perioada stării de urgență. În aceste
misiuni au fost angrenați 700 de auditori publici externi care au desfășurat
949 de misiuni la tot atâtea entități. Constatările și concluziile derivate din
acestea au fost prezentate Parlamentului României într-un Raport special”.
Mihai Busuioc,
președintele Curții de Conturi a României,
subliniază: „Cu
toate restricțiile aduse de pandemie, în anul 2020, Curtea a auditat 2.647
entități publice, cu 15% mai mult decât în anul anterior. Am reușit, printr-un
efort comun, să oferim cetățeanului o fotografie în timp real a modului în care
sunt gestionate fondurile publice în combaterea pandemiei cauzate de noul
coronavirus. Ne-am propus să fim relevanți la nivelul societății și am făcut
pași în această direcție”.
Curtea de Conturi accentuează că „tot
anul trecut, auditorii Curții au efectuat 4.652 de acțiuni de monitorizare a
implementării măsurilor dispuse prin decizii (follow-up), 118 acțiuni de
verificare a realității argumentelor invocate de conducerile entităților în
susținerea solicitărilor de prelungire a termenelor stabilite în decizii și 115
acțiuni de verificare a modului de implementare a recomandărilor formulate în
auditul performanței.
Pe parcursul acțiunilor desfășurate au
fost identificate 17.666 de cazuri de abateri, nereguli sau erori, dintre care
3.985 de cazuri de abateri au determinat producerea de prejudicii, cu un impact
financiar de 595,5 milioane lei. Numărul abaterilor constatate a fost în
scădere față de anul anterior, atunci când s-au înregistrat 18.176 de astfel de
situații.
În ceea ce privește sesizarea organelor
de urmărire penală pentru prejudiciile identificate și consemnate în actele de
audit aferente anului 2020, la cererea departamentelor și camerelor de conturi,
Curtea a formulat 96 de sesizări, dintre acestea 80 fiind pentru nedispunerea
și neurmărirea măsurilor dispuse și 16 pentru existența unor indicii de
săvârșire a unor fapte de natură penală. Prejudiciul total estimat a fost în
cuantum de aproximativ 947 milioane lei. În anul anterior au fost formulate 39
de sesizări penale.
În paralel cu activitatea de audit, pe
parcursul anului trecut, Curtea a continuat să implementeze o serie de proiecte
strategice care vizează dezvoltarea instituțională, comunicarea, resursele
umane și tehnologia informației. Este de menționat implementarea unui sistem de
identificare rapidă și păstrare a documentelor existente în Curtea de Conturi
(SPID) care va fluidiza și standardiza procesul de audit, elaborarea unei
strategii de diversificare a canalelor de comunicare internă și externă, dar și
o nouă strategie a resurselor umane, ultimele două proiecte fiind dezvoltate în
colaborare cu Banca Mondială și Comisia Europeană. Tot prin intermediul unui
proiect cu finanțare europeană, CCR-SAI
pentru cetățean, Curtea de Conturi a demarat un proces complex de
diagnoză printr-o analiză funcțională realizată împreună cu reprezentanții
instituției supreme de audit din Statele Unite ale Americii (GAO), precum și o
analiză de tip peer-review privind calitatea rapoartelor de audit, alături de
partenerii noștri din Olanda, Austria și Polonia”.
Acțiunile
companiei Agroland – cel mai mare lanț de
magazine din România specializate pe segmentele de grădinărit, îngrijirea
animalelor de companie și hobby farming – au fost listate la Bursa de Valori București.
Agroland Business System SA anunță
listarea pe Bursa de Valori București. De la 1 martie 2021, acțiunile companiei
vor fi admise la tranzacționare pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare
(SMT), Sectorul Titluri de Capital, Categoria Premium.
Cu acest prilej, Horia Cardoș (foto),
fondatorul și directorul general al Agroland, adresează investitorilor
următoarea scrisoare:
„Stimați investitori,
Îmi face mare bucurie să vă împărtășesc
că am atins o mult-așteptată etapă finală în drumul Agroland Business System
S.A. către listarea pe Bursa de Valori București: de luni, 1.03.2021, acțiunile
companiei vor fi admise la tranzacționare pe Sistemul Multilateral de
Tranzacționare (SMT), Sectorul Titluri de Capital, Categoria Premium.
Vă mulțumim pentru încrederea acordată
până acum și pe care suntem hotărâți să v-o reconfirmăm în continuare, cu
fiecare acțiune pe care o vom întreprinde în direcția dezvoltării business-ului
nostru. Nu ne-am propus să fim doar prezenți pe piața de capital, ci să punem
bazele unui parteneriat îndelungat cu investitorii, cărora să le aducem
randamente cât mai bune, în schimbul capitalului financiar și de încredere pe
care ni-l acordă.
Din această perspectivă, a expansiunii
companiei, drumul nostru împreună de-abia începe, căci ne dorim să aducem noul
concept de magazin Agroland MEGA, cu produse de hobby farming, pet care și
gardening în cât mai multe orașe mari ale țării. Extinderea rețelei se va
reflecta și pe piața de capital, prin creșterea valorii companiei la bursă, pe
măsură ce aria de acoperire a rețelei comerciale și vânzările noastre vor
crește, iar noi ne dorim să finanțăm parțial această creștere prin emisiuni
viitoare de acțiuni și/ sau obligațiuni.
De curând, am inaugurat primul magazin MEGA
din 2021, situat la nord de București, în Afumați, în urma unei investiții
greenfield de 500.000 de euro. Această unitate deschide o serie de opt pe care
dorim să le avem funcționale în acest an, inclusiv una în sud-vestul Capitalei,
la Bolintin-Vale.
Suntem prezenți pe o piață cu potențial
ridicat de creștere, care s-a dovedit ferită de perturbările activităților
economice generate de criza de sănătate publică care ne afectează de aproape un
an. Pentru a înțelege mai bine direcția în care mergem, cred că este suficient
doar să vă exemplific prin faptul că vechiul magazin Agroland din Afumați,
situat foarte aproape de cel actual, avea doar 70 de metri pătrați și câteva
sute de produse, pe când noul Agroland MEGA are 600 de metri pătrați și peste
3.000 de produse.
Pe baza experienței noastre în retail,
de peste două decenii, am înțeles încotro merge piața și am căutat cele mai
bune soluții pentru a satisface nevoile oamenilor. Tot mai mulți locuitori din
România, chiar din mediul urban, sunt interesați de o viață sănătoasă, își
găsesc plăcerea în prepararea hranei din ingrediente cultivate de ei, sunt
încântați de a crește flori, pe balcon sau la curte, și caută a le oferi cele
mai sănătoase opțiuni de hrană animalelor de companie.
Magazinele MEGA aduc aproape de tot mai
mulți oameni aceste produse care le oferă posibilitatea să să bucure mai deplin
de viață. Este o tendință deja clară în alte state europene, care a prins
rădăcini și în România, s-a accentuat în ultimul an, grație generalizării
practicii muncii la distanță, și care va crește în continuare.
Trendul este bine conturat, Agroland
Business System are o echipă bine sudată care poate valorifica această
oportunitate, iar acum avem un nou partener – investitorii de la BVB. Câtă
vreme avem parteneri de afaceri de 15-20 de ani, ne dorim să construim și cu
acționarii noștri un parteneriat pe termen lung, bazat pe transparență,
onestitate și motivare, care să contribuie la creșterea rapidă și sustenabilă a
Agroland, în interesul comun al acționarilor săi. Sunt convins că vom face
lucruri foarte frumoase împreună.
Vă mulțumesc încă o dată pentru
încrederea acordată și vă doresc investiții profitabile!
Horia Dan Cardoș,
Director General
Agroland Business System S.A.”
2020 este anul care a schimbat fundamental rolul biroului. Spațiile de birouri nu vor mai fi niciodată așa cum le știam până acum, ceea ce înseamnă că acum este cel mai bun moment să se transforme și să devină mai bune ca niciodată. Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă a birourilor, din toate punctele de vedere, realizată printr-un proces unic și extrem de complex, adaptat până la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Serviciul începe prin crearea, alături de management, a unei viziuni pentru biroul viitorului, definind impactul Covid-19 și obiectivele organizaționale strategice.
Ca parte a Office 360°, orice manager are posibilitatea să facă primii
pași în conturarea strategiei pentru spațiul de lucru al viitorului folosind Workplace Expert, un instrument online inovator
dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile să determine mediul de lucru
optim pentru organizație și pentru angajați. Cum birourile vor deveni mai ales
medii sociale, în care oamenii să colaboreze și să interacționeze cu echipa,
companiile vor trebui să regândească strategia pentru spațiul de lucru.
Instrumentul Workplace Expert recomandă diferite medii și configurații pentru
fiecare birou, pe baza răspunsurilor companiilor la întrebări despre obiective,
modele de lucru și factori care stau la baza culturii organizaționale.
Workplace Expert se bazează pe volume extinse de date în raport cu piața, pe
informații din sondajele globale ale Colliers realizate în timpul pandemiei
Covid-19 și pe tendințele din piață.
„Acum, mai mult ca oricând, biroul este recunoscut nu doar ca un centru de cost, ci mai degrabă ca un spațiu esențial în care oamenii se pot conecta și sunt susținuți să lucreze la capacitate maximă prin experiențe noi din perspectiva vieții la birou. De aceea, crearea unui mediu de lucru potrivit, care să răspundă provocărilor actuale și nevoilor viitoare, va fi crucială pentru atragerea și păstrarea talentelor, precum și pentru a încuraja angajații să performeze și să colaboreze”, spune Sebastian Dragomir, Partner and Head of Office 360° la Colliers.+
Office 360°
duce ideile pentru transformarea biroului propuse de Workplace Expert la
nivelul următor. Cu expertiza aprofundată și abordarea multidisciplinară a
echipei Colliers Office 360°, companiile pot defini mediul optim pentru
sănătatea și productivitatea angajaților și pot reechilibra mixul de birouri,
fie printr-o reconfigurare a spațiului existent, fie prin relocarea într-un
spațiu nou. Oferind o soluție completă, într-un singur loc pentru mai multă
eficiență, serviciul inovator Office 360° se bazează pe patru piloni,
atingând toate aspectele esențiale ale pieței: Workplace Advisory & Change
Management, Tenant Representation, Design & Build și Project Management
& Move Management.
„Soluția Office 360° stă la baza
expertizei Colliers pe piața de birouri și reprezintă cea mai relevantă
reflexie a anilor de experiență, a know-how-ului aprofundat rezultat din
nenumărate proiecte de succes și a înțelegerii complexe asupra pieței de
birouri. Vom oferi soluții adaptate la dimensiunea și cerințele fiecărui
proiect în parte, economisind timp și bani în acest proces. Abordarea noastră
de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului oferă
economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% comparativ cu valorile
obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de
licitație”, explică Sebastian Dragomir.
Combinând cunoștințele acumulate despre piață cu expertiza tehnică și
financiară, echipa de Office 360° a Colliers va crea o viziune a spațiului de birouri
și va defini impactul provocărilor prezente și viitoare, va identifica
oportunități de a genera un mediu de lucru care se potrivește cu noua
normalitate și va oferi tuturor un sens, astfel încât noul mod de lucru să fie
adoptat și integrat ușor în fluxurile de lucru viitoare. Cu alte cuvinte,
scopul este de a face oamenii să-și dorească să lucreze de la birou și să
găsească noi modalități de conectare și interacțiune cu colegii.
Totodată, echipa va găsi soluții și va defini cea mai eficientă strategie
în ceea ce privește locația, scenariul de costuri și flexibilitatea
contractului de închiriere, aducând experiență în managementul proiectelor și
costurilor, managementul schimbării, logistică, tehnologia clădirilor și
arhitectura interioară, asigurându-se că cerințele de timp și calitate sunt
respectate. Echipa lucrează pentru a reduce costurile operaționale, dar și
pentru a îmbunătăți reputația și sustenabilitatea unei clădiri prin servicii de
administrare a proprietăților și certificări LEED, BREEAM și WELL.
Departamentul de Property Management al Colliers are o abordare
multidisciplinară pentru fiecare proiect în parte, acoperind prin serviciile
oferite o gamă largă de activități, de la grija pentru clădirile administrate
din punct de vedere tehnic și operațional (Managementul Operațional al
Clădirii) sau grija pentru nevoile și solicitările chiriașilor (Tenant
Management) și până la servicii financiare (facturări, plăți, venituri și
costuri, reconcilieri) sau raportarea către proprietar, asigurându-se că toți
chiriașii respectă obligațiile contractuale pe care și le-au asumat.
Monitorizarea, analiza și controlul tarifelor pentru servicii sunt, de
asemenea, o parte importantă a managementului profesional al proprietăților
oferit de Colliers.
În următoarele două etape, echipa Colliers va reproiecta mediul de lucru
cu servicii de proiectare profesionale, într-o abordare unică și cu o
vizualizare la 360° pentru orice proiect de amenajare a biroului, și se va
ocupa inclusiv de pregătirea documentației pentru toate autoritățile, depunerea
și obținerea certificatelor de planificare și toate aprobările prealabile
necesare. Echipa Colliers se va ocupa și de măsurarea suprafețelor închiriabile
conform standardelor BOMA (Building Owners and Managers Association) sau IPMS
(International Property Measurement Standard). Principalul beneficiu al acestor
servicii de consultanță este că dezvoltatorii și proprietarii de clădiri de
birouri pot afla eficiența și profitabilitatea proiectelor din perspectiva
suprafețelor închiriabile atât pentru clădirea în ansamblu, cât și pentru
fiecare etaj în parte. De cele mai multe ori, aceste măsurători cresc valoarea
comercială a proiectelor.
Prin lansarea Office 360°, strategia Colliers
este de să acționeze ca un punct de contact comun pentru toate părțile
implicate în procesul de relocare a clientului, pentru a asigura comunicarea în
timp util între reprezentanții clientului, managerii de proiect ai
proprietarului, managerii de șantier, precum și consultanții de design și
proiectare, personalul în ansamblu al contractorilor și echipa de administrare
a proprietății.
Toate acestea sunt asigurate de către echipa de 14 specialiști Office 360°
a Colliers, coordonată de Sebastian Dragomir, Sebastian Dragomir, Partner and
Head of Office 360°, George Didoiu, Director Tenant Services, Lucian Opriș,
Associate Director Tenant Services, Daniela Popescu, Associate Director Tenant
Services & Workplace Advisory, Dominique Bogdănaș, Associate Workplace
Advisory și Roxana Achim, Lead Architect & Senior Project Manager. În
următoarele săptămâni, fiecare dintre ei își va împărtăși opiniile despre cum
vor arăta birourile de mâine într-un podcast cu Răzvan Exarhu, disponibil pe
office360bycolliers.ro și pe YouTube, începând cu primul episod cu Laurențiu
Lazăr, Managing Partner la Colliers România, aici.
Despre Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre
liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al
investițiilor. Cu operațiuni în 67 de țări, cei peste 15.000 de specialiști
lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru chiriași,
proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră
experimentată de management a oferit acționarilor profituri investiționale
anuale de aproape 20%. Cu venituri anuale de 3 miliarde de dolari (3,3 miliarde
de dolari inclusiv afiliații) și active gestionate de 40 miliarde de dolari,
compania maximizează potențialul proprietăților și accelerează succesul
clienților și al angajaților. Pentru mai multe detalii despre Colliers accesați
corporate.colliers.com, Twitter @Colliers sau LinkedIn.
„Un an de școală online – Premise pentru inovarea educației” este titlul studiului
efectuat de specialiști în științele educației de la Universitatea din
București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest
din Timișoara, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, din cadrul
Proiectului CRED, al Proiectului ROSE și al Centrului Național de Politici și
Evaluare în Educație. Realizatorii precizează că „studiul
face o cercetare evaluativă privind desfășurarea activităților cu
elevii în perioada de suspendare a activității față-în-față, martie 2020-februarie
2021. Pentru cercetare, sunt luate în calcul 10.246 de chestionare
completate online de cadre didactice din învățământul preuniversitar în
perioada 4-20 februarie 2021. Unele date au fost corelate cu rezultatele etapei
I (martie 2020), cu 6.436 de respondenți din învățământul preuniversitar”. Cercetarea este caracterizată
ca „unul dintre cele mai mari studii din această perioadă privind modul în care
cadrele didactice au perceput tranziția și derularea educației către mediul
online”. Din concluziile cercetării reținem:
Studiul a evidențiat că în perioada școlii online, motivația pentru
cariera didactică a crescut pentru 30% dintre profesori, în timp ce 10% se
declară mai puțin dedicați profesiei în urma acestei experiențe.
Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului pentru Formarea Profesorilor din cadrul Universității din București: „Cadrele didactice au dovedit o mare putere de adaptabilitate în această perioadă, cei mai mulți dintre profesori căutând activ cele mai bune modalități de lucru cu elevii. Spre exemplu, peste trei sferturi dintre cei chestionați spun că decizia asupra alegerii platformei de elearning a fost luată de către conducerea școlii sau a aparținut inspectoratului (puține cadre didactice considerând că această opțiune le-a aparținut); totuși, doar 34% dintre cei chestionați afirmă că s-au limitat la aceste platforme recomandate oficial, restul de două treimi spunând că au apelat și la alte platforme. Avem aici un bun nivel de motivație pentru un proces de învățământ de bună calitate, majoritatea cadrelor didactice au căutat în această perioadă să găsească cele mai bune modalități de lucru și nu s-au mulțumit să urmeze doar deciziile «centrale». Este o perspectivă potențată și de un alt item, în care pentru mai mult de jumătate dintre cei chestionați motivația pentru cariera didactică a rămas constantă în această perioadă, pentru 30,5% a crescut și doar pentru 10 procente dintre cei întrebați în cercetare această motivație a scăzut. Într-o concluzie de lucru, putem spune că în perioada pandemiei opțiunea pentru carieră s-a cristalizat la un grad superior pentru profesori, aceștia au dat dovadă nu doar de creativitate și adaptabilitate, ci și de implicare în evoluția unui proces care părea că ar putea să se blocheze”.
Pe de
altă parte, în ceea ce privește aspectele care influențează desfășurarea unei activități de calitate cu elevii,
rezultatele studiului arată că profesorii se ancorează mai degrabă în pedagogie
(60%), decât în tehnologie (36%), cu toate că la începutul pandemiei, în opinia
profesorilor, tehnologia ocupa un loc central al activității didactice (57%),
depășind cu mult preocupările privind aspectele pedagogice (38%).
Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași: „Este un semnal că, între timp, perspectiva s-a modificat. Acum, eficiența educației online, în opinia profesorilor, este adusă de felul cum curriculumul clasic este «tradus» și predat în varianta online, prin ce metode și strategii, cum este stimulată interactivitatea, cum pot fi menținute apropierea inter-subiectivă și suportul afectiv, prin ce forme și instrumente se realizează evaluarea sau se întărește motivația în învățare”.
Studiul și-a propus să identifice și dificultățile cu care s-au
confruntat cadrele didactice pe parcursul desfășurării orelor în mediul online.
Din acest punct de vedere, nivelul crescut de stres psihic, social sau tehnic
este raportat ca fiind un inconvenient major. Cele mai mari dificultăți în realizarea de către
profesori a activităților didactice la distanță sunt, în ordine (în funcție de
scorul pe o scală de la 1 la 4):
Nivelul
de stres psihic, social, tehnic: 2.59
Lipsa
unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea și desfășurarea
activităților online: 2.39
Insuficient
timp pentru planificarea/ organizarea lecțiilor: 2.36
Lipsa
unui computer suficient de performant: 2.27
Lipsa
timpului necesar pentru înțelegerea și utilizarea adecvată a instrumentelor și
resurselor digitale: 2.27
Lipsa
instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback și evaluare: 2.25
Lipsa
unui spațiu adecvat (acasă) pentru realizarea de activități didactice: 2.23
Potrivit cadrelor
didactice respondente, elevii întâmpină dificultăți similare în activitățile de
învățare la distanță, ierarhizate de profesori după cum urmează:
Dificultăți
tehnice – de acces, conectare, afișare: 2.86
Lipsa
obișnuinței de a învăța cu ajutorul noilor tehnologii: 2.85
Nivelul
insuficient al competențelor digitale: 2.74
Lipsa
unui program bine structurat, determinând sincope în învățare: 2.74
Lipsa
unui spațiu adecvat pentru realizarea de activități de învățare online: 2.70
Acces
limitat la Internet: 2.66
Pe de altă parte,
la o comparație între cadrele didactice din școli din mediul rural și cele din
mediul urban, apar diferențe semnificative în special în ceea ce privește
accesul la tehnologie – echipamente, internet, suport specializat în
configurarea și utilizarea aplicațiilor și platformelor digitale:
Rural
(N=3765)
Urban
mic
(N=2081)
Urban
mare
(N=4400)
F
Comparații
semnificative*
Dificultăți
tehnice (ex. platforme care trebuie instalate, care nu funcționează)
2.15
2.09
2.05
13.918**
R
> Um
R
> UM
Acces
limitat la Internet
1.94
1.77
1.69
77.073**
R>
Um > UM
Lipsa
unui computer suficient de performant
2.38
2.30
2.17
33.223**
R>
Um > UM
*Rezultate obținute în urma aplicării testului t Bonferroni; **p <
.01. (Medii pe scala 1-4. 2021, N=10246)
Transpunerea
activităților didactice în noua formulă presupune o combinație de competențe
didactice, de management educațional, tehnice, precum și un cadru administrativ
și organizațional favorabil. Sprijinul persoanelor resursă din proximitate, în
special a directorilor de școli, a fost definitoriu – rolul acestora se
confirmă și justifică, încă o dată, nevoia de manageri buni pentru succesul
instituției educaționale, atât în pandemie cât și situații de „normalitate”.
Apar, totuși, în această ecuație a reușitei realizării procesului de educație,
elevii, părinții și membri ai familiei cadrului didactic. În situațiile școlii
de acasă, am avut ocazia să asistăm la lecții și, de multe ori, să contribuim.
Dr. Simona Velea, de la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, SNSPA: „Este un moment care poate fi valorificat pentru o schimbare de atitudine a părinților față de școală și a profesorilor față de elevi și părinți, în sensul colaborării autentice și sprijinului reciproc, în beneficiul tuturor”.
Nu în ultimul rând, studiul și-a propus să
afle și măsura în care școala de acasă a influențat dimensiunea emoțională,
afectivă și relațională a elevilor.
Astfel, majoritatea cadrelor didactice participante la cercetare au
remarcat faptul că lipsa interacțiunii directe, în grupul de învățare, cu
colegii și cu profesorii, are repercusiuni iremediabile asupra dimensiunii
sociale, emoționale și afective a dezvoltării copiilor: perioada îndelungată de
distanțare fizică își pune amprenta pe activitățile zilnice, schimbând rutinele
fizice și intelectuale și alterând, cel puțin pentru un timp, modul în care
copiii relaționează.
Olimpius Istrate, cadru didactic la Universitatea din București și coordonator e-learning în proiectul CRED: „Este o schimbare de mentalitate. Educația începe să se așeze în noi cadre, în care tehnologia complementarizează și consolidează pedagogia, devine premisă pentru pedagogii inovative și schimbă fundamental procesul didactic. Încă încercăm să găsim formula optimă, de echilibru între strategiile didactice și tehnologiile digitale, însă climatul instituției școlare și accesul la tehnologie sunt foarte importante”.
Joi, 25 februarie 2021 a avut loc un briefing în format de videoconferință, patronat de Excelența Sa, Doamna Ambasador Jiang Yu, prilej cu care s-a făcut o evaluare a rezultatelor Summitului 17+1 din 9 februarie 2021, cu participarea Președintelui Republicii Populare Chineze, Xi Jinping.
La briefingul organizat de Ambasada Republicii Populare China la București au participat cu luări de cuvânt: Dl. Viorel Isticioaia-Budura, fost ambasador al României în China, Dl. Alexandru Potor, administrator public al județului Ialomița, Dl. Gheorghe Popescu, secretar general al Asociației Române de Prietenie cu China, Dl. Aurelian Gogulescu, vicepreședinte al Camerei de Industrie și Comerț a României, Dl. Flavius Caba-Maria, președintele Institului Politic și Economic pentru Orientul Mijlociu, partener strategic al Fundației EURISC, Dl. Cristian Winzer, secretar general al Fundației Europene Titulescu, D-na Mirela Minca, director executiv al Directiei Relații Externe și Protocol Primăria București, Dl. Constantin Boștină, director general revista Economistul, Dl. Mihai Pascu, director pentru relații externe, Consiliul Județean Brașov, Dl.Andrei Ando, director al Direcției de Comunicare, Strategii și Administrație Publică a Consiliului Judetean Arad, D-na Lizica Mihuț, Președintele Forumului Prieteniei și Colaborării Româno-Chineze, Ștefan Rădeanu, director editorial Curierul Național, Casa de prietenie româno-chineză.
Redăm în continuare Cuvântul rostit în deschiderea briefingului de către Doamna Ambasador Jiang Yu:
Doamnelor și domnilor, dragi prieteni:
Bună ziua, vă mulțumesc tuturor pentru participare. La începutul Anului Nou Chinezesc al Bivolului, doresc să vă adresez felicitări și urări de sănătate și succes.
Evenimentul de astăzi este pentru a comunica rezultatele Summit-ul liderilor de stat dintre China și Țările din Europa Centrală și de Est, țările ECE, și pentru a avea un schimb de opinii cu privire la relațiile chino-române.
La data de 9 februarie 2021, Summitul a avut loc cu succes, desfășurându-se în format video-conferință. Președintele Xi Jinping a prezidat summit-ul și a ținut un discurs important, a discutat cu liderii țărilor ECE despre planurile de cooperare, au ajuns la multe consensuri și au propus inițiative și măsuri importante. Rezultatele fructuoase și impactul de anvergură au oferit un nou impuls pentru cooperarea dintre China și tările ECE și au deschis un nou capitol al acestea.
Summitul acesta reprezintă primul eveniment important pe care îl găzduiește China, este
reuniunea de lideri la cel mai înalt nivel de la înființarea
mecanismului de cooperare dintre China și
tările ECE și un important
eveniment multilateral internațional în contextul
luptei împotriva epidemiei, care a atras atenția
la scară largă. În opinia mea,
summitul poate fi rezumat în mai multe puncte folosind cuvântul „patru”:
Cele patru principii, patru
realizări majore, patru aspecte de inițiative și măsuri
Cele patru principii
Cooperarea dintre China și țările ECE se bazează pe prietenia tradițională, urmărind dezvoltarea
comună, fiind o platformă
de cooperare pragmatică trans-regională creată în comun prin
consens. Liderii participanți la summnit au
convenit faptul că după nouă ani de practică,
un astfel de mecanism a format 4 principii de colaborare larg acceptate în
conformitate cu trăsăturile fiecărei țări, și anume, – decizia prin consultare mutuală, – beneficii pentru tuturor participanților, – dezvoltarea comună
prin deschidere și incluziune, – creșterea
neîntreruptă prin inovare.
Cele patru realizări majore
Prima realizare majoră este adoptarea „Planul
de acțiune de la Beijing pentru cooperarea dintre China și țările ECE în 2021”, specificând direcția
și căi de dezvoltare a
cooperării în următoare etapă.
A doua realizare este
publicarea listei de rezultate, care include 88 de acorduri de cooperare
pragmatic, fiind un record istoric, cu o valoare totală
de aproape 13 miliarde de dolari. Cuprinde domeniile de infrastructura de
transport și energie, finanțe
și investiții, agricultură, comerț electronic și altele.
A treia realizare este
consolidarea încrederii în cooperare. Toate părțile au convenit că
cooperarea dintre China și țările ECE s-a dezvoltat rapid în ultimii nouă ani,
iar volumul comerțului a crescut cu aproape 85%, anul trecut, valoarea
totală a schimburilor comerciale a ajuns la 103,45 de
miliarde de dolari, depășind pentru prima dată pragul de 100 de miliarde de dolari; turismul bidirecțional dintre părți a crescut de peste patru ori în cei nouă ani, ajungând la 2,6 milioane de călătorii; au operat în
total peste 30 de mii de plecări de trenul expres
de marfă între China și Europa, acoperind
majoritatea țărilor ECE; au fost lansate și
realizate o serie de proiecte de infrastructură.
Toate părțile și-au exprimat dorința
de a întări cooperarea, de a conduce tendința mondială de cooperare
trans-regională și multilaterală, de a introduce prin cooperarea un nou impuls pentru
lupta globală împotriva epidemiei și
pentru relansarea economică.
A patra realizare este adăugarea energiei pozitive în relațiile China-UE și
multilateralism. Acest summit reprezintă
o continuare a unei serii de progrese majore de cooperare între China și Uniunea Europeană.
Liderii participanți au declarat că
cooperarea dintre China și tările ECE a devenit un nou punct de creștere în relațiile China-UE și sunt dispuși să promoveze cât mai curând posibil concretizarea
proiectelor de cooperare pragmatică China-UE în Europa
Centrală și de Est, îmbogățind în continuare conotația
parteneriatului strategic cuprinzător China-UE. Părțile vor sprijini
multilateralismul și comerțul liber pentru a
scoate economia mondială din umbra crizei.
Cele patru aspecte de inițiative și măsuri
Liderii țărilor participante au identificat patru domenii cheie
de cooperare, și anume solidaritatea în combaterea epidemiei,
cooperarea pragmatică, interconectarea și
intercomunicarea și inovarea ecologică.
Președintele Xi Jinping a anunțat
o serie de inițiative și măsuri importante, inclusiv: În primul rând, China este
dispusă să consolideze
prevenirea și controlul epidemiei în comun cu țările ECE, să efectueze schimbul
de experiență de gestionare a epidemiilor, să promoveze cooperare a vaccinului și să extinde cooperare în
medicina tradițională; În al doilea rând,
a îmbunătăți nivelul de comerț și investiții bidirecționale. În următorii cinci ani, China va importa din țările ECE mărfuri în valoare de
peste 170 de miliarde de dolari; se va strădui
să dubleze importul de produse agricole din țările ECE și să crească comerțul agricol dintre China și
țările ECE cu 50%; În al treilea rând, anul 2021 este
anul de cooperare între China și tările ECE privind dezvoltarea verde și protecția mediului.
Profitând de acesta, s-a propus aprofundarea schimburilor și cooperărilor în domeniile
economiei ecologice și energiei curate; În al patrulea rând, a promova
interconectarea și intercomunicarea, intensificarea cooperării în facilitarea fluxurilor de persoane și mărfuri și sprijinirea dezvoltării
trenurilor expres de marfă China-Europa. China
va promova înființarea unui centru de informații
vamale dintre China și tările ECE, spre
aprofundarea cooperării vamale privind securitatea comerțului și facilitarea învămuirii. În concluzie, summit-ul a obținut rezultate fructuoase în beneficiul popoarelor din
toate țările implicate, reflectând pe deplin natura pragmatică și perspectiva largă a cooperării dintre China și tările ECE. Avem
încredere că, pe bază de eforturile
comune, acest format de cooperare va avea un viitor mai bun.
Doamnelor și domnilor,
China și România se bucură
de o prietenie tradițională profundă, iar cele două
popoare s-au înțeles și s-au susținut reciproc întotdeauna. Am avut contacte cu
prieteni români din toate categoriile sociale și
mi-am dat seama că aprofundarea în continuare a prieteniei tradiționale și extinderea cooperării pragmatice în noua eră
reprezintă dorința comună a popoarelor noastre. România este a doua țară ca mărime din Europa Centrală și de Est, având
avantaje geografice evidente, resurse naturale bogate, un patrimoniu cultural
profund și produse agricole de înaltă
calitate. România are un potențial imens în ceea ce
privește conectivitatea China-UE, comerțul, investițiile, agricultura,
turismul etc. China acordă o mare importanță valorificării potențialului și aprofundării cooperării împreună cu România pentru a aduce mai multe beneficii celor
două popoare. Cu toate acestea, regretăm să vedem că, România, un alergător
în grupul fruntaș în cooperare dintre China și
țările ECE de la început, pare să
rămână acum în urma țărilor vecine, iar potențialul
său nu a fost pe deplin dezvoltat. Dintre cele 53 de
acorduri de cooperare ecomonică, semnate în preajma
summitului, doar unul singur este legat de România. Acordurile interguvernamentale
promovate de China privind turism, știință și tehnologie, finanțe și exportul de produse
agricole către China, se progresează
destul de lente. (China și România au semnat 5
acorduri interguvernamentale privind educația,
protecția bunurilor culturale, comitetul olimpic, mass-media și fitosanitară), în timp ce multe țări din Europa Centrală și de Est concurează pentru noi oportunități
de cooperare și pentru a exploata piața
chineză, obținând deja rezultate
fructuoase și câștiguri uriașe.
Aș dori să subliniez încă o dată, dezvoltarea unei relații reciproc respectuoase, reciproc avantajoase și de câștiguri mutuale între China și România este în conformitate cu interesele fundamentale ale țărilor și popoarelor noastre. Partea chineză este dispusă să fie un partener sincer al României. Depunem speranță că partea română va folosi pe deplin această importantă platformă de cooperare dintre China și tările ECE, va promova relațiile și cooperările bilaterale prin acest format multilateral, va urmări oportunități prin deschidere și va promova dezvoltarea prin cooperare. Sunt dispusă să înaintez într-un spirit pragmatic cu prietenii noștri români din toate categoriile sociale, pentru a consolida neîntrerupt prietenia tradițională, a aprofunda parteneriatul amplu de prietenie și cooperare dintre China și România și a aduce mai multe beneficii celor două popoare.
Banca Transilvania continuă să genereze cel mai mare interes în rândul investitorilor de retail.
O companie proaspăt listată intră direct în Top 3!
Cea mai
mare banca din Romania ramane si la inceputul lui 2021 in fruntea BVBescu Retail
Pulse Chart, indicator care masoara interesul generat de companiile listate in
randul investitorilor de la Bursa de Valori Bucuresti.
Safetech Innovations S.A., societate listata
pe piata AeRO la finalul lunii ianuarie, debuteaza direct in Top 3, confirmand
atentia de care s-a bucurat in randul investitorilor, de la listare si pana in
prezent.
Clasamentul
a fost realizat in luna februarie 2021 de site-ul bvbescu.ro, cu ocazia evenimentului The Power Table – Cum arata
rezultatele financiare pe anul 2020 si cum investim, care va avea loc pe
data de 2 martie 2021.
Banca Transilvania continua
sa ocupe prima pozitie in clasament, atragand atentia a 7 din 10 investitori.
Institutia financiara ramane pe primul loc, pe care il ocupa si in sondajul
similar, realizat in lunile august si noiembrie 2020, respectandu-si statutul
de cea mai tranzactionata companie de la Bursa de Valori Bucuresti, conform
statisticilor furnizate de site-ul bvb.ro, atat ca
numar de tranzactii, cat si ca valoare.
Bitnett Systems S.A. urca 4
pozitii pana pe locul 2, fiind votata de 61% dintre investitori. Aflata pe
locul 23 in clasamentul tranzactiilor, ca valoare, pe ultimul an, la BVB,
compania confirma atentia de care se bucura in randul investitorilor de retail
si faptul ca majoritatea tranzactiilor efectuate pe acest emitent le apartin
acestora.
Safetech Innovation S.A. este
surpriza inceputului de an la BVB. Compania de tehnologie confirma interesul
starnit in randul investitorilor de retail la listare, care a generat o crestere
de 700% a cotatiei fata de momentul plasamentului privat, debutand direct pe
locul 3! SAFE se afla
la mica distanta de pozitia a doua, cu 59% dintre optiunile de vot.
Top 5 este completat de Nuclearelectrica S.A. si OMV Petrom S.A.
Clasamentul
reflecta in continuare interesul crescut din partea investitorilor de retail
pentru companiile din domeniul energetic. Nu mai putin de 5 dintre societatile
din indicele BET-NG se regasesc in primele 10 pozitii. Transelectrica S.A.
paraseste Top 10, fiind inlocuita insa tot de o companie din domeniul energetic
– S.N.T.G.N. Transgaz S.A. – care urca 5 pozitii si ajuge pe locul 7.
Medlife
S.A., cel mai mare
furnizor de servicii medicale private din Romania , confirma cresterea
interesului investitorilor de retail ca urmare a majorarii de capital social pe
care a efectuat-o la finalul anului 2020, obtinand un avans spectaculos de 8
pozitii, de pe locul 19 pana pe locul 11. Compania a fost votata de 47% dintre
investitori – o evolutie spectaculoasa fata de luna noiembrie, cand a primit
doar putin peste 21% din voturi. Medlife S.A. s-a aflat la un pas de a
patrunde intre primele 10 companii, doar 3% despartind-o de IHunt Technologies
Import-Export S.A., ocupanta pozitiei a zecea.
Companiile
nou listate confirma interesul generat de piata AeRO – 2Performat Network S.A., MAM
Bricolaj si Norofert S.A. intra in Top 20, obtinand peste 30% din
vorutile investitorilor de retail. Acestea se alatura in Top 20 societatilor
IHunt Techonlogies Import-Export S.A. si Safetech Innovations S.A.. numarul
societati listate pe piata secundara care se regasesc in acest moment in Top 20
ajungand la 5.
De
cealalta parte, cu exceptia Bancii Transilvania, constatam o scadere
semnificativa fata de luna noiembrie a interesului investitorilor de retail
pentru societatile din zona financiara. BRD Societe Generale coboara 5
pozitii pana pe 12 si iese din Top 10, Fondul Proprietatea coboara de pe
pozitia 11 pe 15, in timp ce Erste Bank afiseaza cea mai mare scadere
din clasament, pierzand 15 pozitii in doar 3 luni si coborand de pe locul 16 pe
31, cu mai putin de 20% din voturi.
Cele 5
SIF-uri continua sa se afle intr-un con de umbra prelungit. Cu aproximativ 10%
dintre optiunile investitorilor de retail, cele 5 SIF-uri ajung in subsolul
clasamentului de 40 de pozitii. Impulsionate de discutiile din jurul
schimbarilor de management, SIF3 si SIF 5 au reusit sa atraga
ceva mai multe voturi din partea investitorilor de retail (13%, respectiv 11%),
insa acestea nu au fost suficiente pentru a le mentine intre primele 30 de
pozitii.
Oil
Terminal S.A., SIF
Banat-Crisama S.A., AAGES S.A., Aerostar S.A. si Rompetrol
Rafinare S.A. parasesc primele 40 de pozitii ale BVBescu Retail Pulse
Chart.
Iata care
sunt companiile care ocupa primele 10 pozitii din punctul de vedere al
interesului investitorilor de retail, in luna noiembrie:
Poz
Ant.
Ev.
Societate
Domeniu
Procent
1
1
=
TLV –
Banca Transilvania
Banci/Financiar
68,18%
2
6
^
BNET –
Bittnet Systems S.A.
Servicii
/ IT
61.36%
3
SAFE –
Safetech Innovations S.A.
Servicii
/ IT
59,09%
4
2
v
SNN –
Nucleareletrica S.A.
Energie
55,30%
5
4
v
SNP –
OMV Petrom S.A.
Energie
54.55%
6
3
v
SNG –
Romgaz S.A.
Energie
53.79%
7
12
^
TGN –
Transgaz S.A.
Energie
53.03%
8
5
v
TRP –
Teraplast S.A.
Industrie
52.27%
9
8
v
EL –
Electrica S.A.
Energie
50.00%
10
10
=
HUNT –
IHunt Technologies Import – Export S.A.
Energie
50.00%
BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator care arata
interesul investitorilor de retail fata de companiile listate la Bursa de
Valori Bucuresti si este realizat pe baza unui chestionar completat de catre
investitorii din comunitatea BVBescu.ro.
Evenimentul
The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, 2Performant
Network S.A. si Life is Hard S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial
Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic,
Romania Durabila si Bucuresti Business, Prahova Business si Reusita TV
(Parteneri media).
Măsurile guvernamentale implementate la nivel european pentru sprijinirea economiei reale, afectată de pandemia COVID-19, au stabilizat creditarea și au permis continuarea funcționării sistemului financiar, arată o analiză realizată de ESRB (European Systemic Risk Board) și prezentată în cel mai recent Raport de tendințe și riscuri pe piețele financiare elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Autoritățile au raportat pachete fiscale de sprijin de aproximativ 14% din PIB-ul combinat al statelor membre, sub formă de garanții asupra împrumuturilor, împrumuturi publice, granturi directe și scutiri de taxe. Diferențele dintre măsurile fiscale reflectă expunerile diferite ale statelor la pandemie.
Țările afectate puternic de pandemie au promovat programe cu o absorbție mai mare, în timp ce țările cu un grad ridicat de ocupare a forței de muncă în sectoarele vulnerabile s-au bazat mai mult pe granturi directe.
În timpul primei faze a pandemiei a fost evitată o criză de lichiditate și sistemul financiar a continuat să funcționeze, prin prisma programelor de sprijin fiscale și a politicilor monetare. În plus, abordarea flexibilă a cadrului legislativ în vigoare a suplinit aceste măsuri, relaxând astfel constrângerile din bilanțurile anumitor bănci.
Cu cât criza financiară durează mai mult și redresarea economică este mai lentă, cu atât sunt mai mari riscurile ca pierderile din sectorul nefinanciar să se repercuteze asupra sectorului financiar.
Conform analizei ESRB, în această fază a pandemiei, autoritățile trebuie să se concentreze asupra: orientării măsurilor fiscale către cele mai afectate sectoare; monitorizării sustenabilității datoriei private; pregătirii pentru un scenariu cu un stres acut în sectorul corporativ; îmbunătățirii transparenței bilanțurilor instituțiilor financiare și coordonării politicilor între sectoare și țări.
Focus pe modelul de afaceri al firmelor de asigurări
Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA) a identificat sustenabilitatea modelului de afaceri și conceperea adecvată a produsului ca principalele două priorități de supraveghere relevante pentru autoritățile naționale competente. Având în vedere prevederile Regulamentului revizuit privind funcționarea EIOPA, autoritățile naționale competente trebuie să ia în considerare aceste priorități atunci când întocmesc programele lor de lucru și trebuie să notifice EIOPA corespunzător.
Autoritățile naționale își vor concentra activitățile de supraveghere asupra monitorizării impactului mediului caracterizat de rate scăzute ale randamentelor pentru o perioadă îndelungată și a crizei COVID-19 asupra sustenabilității modelului de afaceri și dezvoltării societăților de asigurări și furnizorilor de servicii de pensii ocupaționale.
În plus, autoritățile naționale competente vor monitoriza impactul crizei COVID-19 asupra produselor și se vor asigura că cerințele de guvernanță și supraveghere a produsului (POG), precum și alte cerințe legate de protecția consumatorului și conduita afacerilor sunt implementate adecvat pentru a gestiona deficiențele induse de criză.
Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 8/24.02.2021 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.
Viceguvernatorul BNR, domnul Leonardo Badea, a declarat:
„Deja de mai bine de un an aproape toate analizele privind evoluția variabilelor macroeconomice și financiare sau referitoare la prognoze ale acestora implică referiri la evoluția pandemiei COVID-19.
Șocul pandemic care a lovit aproape întreg globul este cea mai evidentă demonstrație pe care o puteam primi pentru a înțelege că starea de sănătate a populației și riscurile de îmbolnăvire cu care aceasta se confruntă au repercursiuni majore asupra evoluției economiei.
Dacă până acum 1 an se vorbea doar despre implicațiile pe termen lung ale acestor factori, mai mult din perspectivă demografică, în ultimele luni ne-am obișnuit să folosim modele pe termen scurt și date cu frecvență ridicată pentru a corela situația medicală cu gradul de restricție al activităților și mobilității persoanelor și în final cu evoluția așteptată a sectoarelor economiei.
După scăderi pronunțate începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie, numărul de cazuri noi de infectare cu SARS-CoV-2 în România înregistrează o cvasi-stagnare în ultimele săptămâni, tendință vizibilă și în cazul numărului de pacienți internați la ATI și al ratei de pozitivare a testelor.
Totodată, de la începutul anului curent, evoluția pandemică în România a fost mai atenuată comparativ cu regiunea. In aceste condiții consider că există premise favorabile în prezent pentru o continuare a tendinței de recuperare economică care s-a manifestat în trimestrele III si IV ale anului trecut.
Vaccinarea populației este deocamdată singura soluție viabilă pentru depășirea crizei medicale și implicit a celei economice, până la apariția unui tratament accesibil, posibil de a fi administrat fără spitalizare, care să reducă până aproape de zero riscul ca o persoană infectată să dezvolte forme grave precum și să reducă perioada de convalescență. Până la dobândirea imunității colective putem presupune că actualele măsuri de distanțare și restricții de activitate vor fi în mare parte menținute în România pe tot parcursul T1 2021, afectând preponderent sectoarele în care activitatea implică un grad semnificativ de interacțiune umană (de ex., HoReCa, transporturi, activități de spectacole, culturale și recreative).
În România gradul cel mai ridicat de volatilitate a indicatorilor economici generat de evoluția pandemiei a fost consemnat în trimestrele 2 și 3 ale anului trecut. Am avut atunci o cădere economică fără precedent în date trimestriale, urmată în trimestrul imediat următor de o recuperare amplă dar incompletă. În trimestrul IV tendința de revenire a continuat însă într-un ritm trimestrial mai redus.
După contracția de 3,9% consemnată pe ansamblul anului 2020, ne putem aștepta ca economia să crească într-un ritm apropiat de potențial în următorii doi ani. Trebuie să avem în vedere că activitatea economică a fost influențată negativ în 2020 și de producția agricolă slabă, cu un impact evaluat de aproximativ -1 punct procentual la dinamica medie anuală a PIB, dar este posibil ca anul curent să fie cel puțin unul neutru din perspectiva contribuției agriculturii la creștere. O estimare prudentă ne conduce la concluzia că nivelul maxim al PIB real anterior perioadei de criză (adică cel consemnat la finele trimestrului I 2020) ar putea fi atins și depășit în a doua parte a anului curent.
O serie de date cu frecvență ridicată arată că surpriza pozitivă din ultimul trimestru al anului anterior, comparativ cu așteptările, s-a datorat evoluției din unele sectoare ce au dovedit reziliență sporită față de situația pandemică, precum industria și comerțul. Deși tendința de creștere s-a menținut, ritmul a fost mai redus și pentru acestea.
Sectorul construcțiilor care a înregistrat creșteri importante pe parcursul trimestrului III a fost inevitabil afectat de sezonalitatea specifică determinată de condițiile meteorologice. Și în cazul serviciilor trimestrul IV a adus o scădere față de trimestrul anterior.
Pentru trimestrul I 2021 putem anticipa o decelerare a ritmului PIB real și a componentelor sale, justificată și de o deteriorare a perspectivelor în cazul partenerilor comerciali externi, dar este de așteptat să vedem evoluții trimestriale pozitive pe datele ajustate sezonier. În absența unor șocuri adverse ample și a unui nou val semnificativ de infectări, probabil că agenții economici vor continua să se adapteze gradual la noile condiții, iar sectoare precum industria sau comerțul vor avea în continuare rolul de locomotivă a creșterii, susținute pe partea de cerere în special de consumul intern și în planul al doilea de formarea brută de capital fix, dar posibil și de cererea externă în eventualitatea unei reveniri graduale a economiilor partenerilor externi.
Începând cu trimestrul II 2021, pe fondul avansului campaniei de vaccinare, putem anticipa o continuare a detensionării graduale a restricțiilor impuse de autorități. Aceasta va impulsiona probabil activitatea economică și într-o serie de alte sectoare, precum HoReCa. Activitatea din aceste sectoare ar trebui în mod normal să beneficieze și de condițiile atmosferice mai favorabile, o dată cu încheierea sezonului rece, care va facilita desfăşurarea de activităţi în aer liber, cu diminuarea presupusă a riscurilor de contaminare. Sub aceste auspicii, revenirea economică ar putea deveni mai generalizată și mai robustă în perioada verii.
Așa cum știm, în România banca centrală nu are numai rolul de autoritate monetară ci este în același timp autoritate de reglementare și autoritate competentă pentru supravegherea microprudențială instituțiilor de credit, având totodată și atribuții privind funcționarea sistemelor de plată și privind stabilitatea financiară, acest din urmă rol realizându-l inclusiv în cadrul unei colaborări inter-instituționale prin participarea la activitatea Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială.
Din perspectiva tuturor acestor responsabilități, Banca Națională a României, care anul trecut a aniversat 140 de ani de experiență în slujba economiei românești, a acționat cu toate instrumentele disponibile și necesare pentru a contribui la atenuarea efectelor economice ale crizei pandemice.
Acțiunile băncii centrale au fost graduale și atent calibrate pentru a adresa provocările complexe generate de o criză fără precedent, care încă de la început se prefigura că nu va avea doar efecte tranzitorii ci va implica modificări structurale profunde și manifestări ce s-ar putea întinde pe o perioadă considerabilă de timp.
Totodată, a fost evident pentru toată lumea că ne confruntăm cu o criză ale cărei consecințe imediate pot fi mult mai eficient adresate prin măsuri cu impact rapid specifice politicii fiscale. Instrumentele de politică monetară pot contribui la mixul de politici de răspuns la o astfel de criză dar au un impact mai redus iar efectul lor este resimțit cu o anumită gradualitate dată de orizontul de transmisie.
Nu uităm de asemenea diferențele importante dintre economia noastră și alte economii din regiune cu care ne comparăm adesea, și mai ales vulnerabilitățile importante și deficiențele structurale majore cu care am intrat în această criză.
Dacă BNR nu at fi ținut seama de acestea în calibrarea atentă și prudentă a conduitei politicii monetare ar fi existat riscul accentuării unor turbulențe a căror amplitudine, chiar dacă în esență nu era justificată de factorii fundamentali, începuse deja să fie vizibilă pe piețele financiare de la noi în contextul ascensiunii bruște a aversiunii la risc. Efortul și resursele utilizate pentru calmarea acestor turbulențe ar fi fost mult mai mari în absența menținerii unei conduite prudente și echilibrate a băncii centrale.
Oricum, nicăieri în lume această criză aparte nu ar fi putut fi adresată numai prin instrumente de politică monetară iar ideea că politica monetară are răspuns la toate problemele este evident profund eronată.
Colaborarea interinstituțională și sincronizarea politicilor și măsurilor de răspuns la criză, atât pe plan național cât și la nivel european au jucat un rol important în eficacitatea diminuării pe cât posibil a efectelor economice negative. In special din perspectiva noastră de țară în care spațiul disponibil pentru activarea unor politici de răspuns la criză a fost și este mai redus prin comparație cu alte țări membre UE sau ale zonei euro, solidaritatea europeană a constituit un ajutor extrem de valoros”.