Anul pandemiei a adus o creștere de 21% a activelor fondurilor de pensii private

0

Sistemul pensiilor private a cunoscut o evoluție solidă pe parcursul anului trecut, în ciuda contextului economic nefavorabil generat de pandemia COVID-19. Astfel, la finalul lunii decembrie a anului 2020, fondurile de pensiiprivate (Pilon II și Pilon III) au ajuns la active de 78,07 miliarde lei, cu 21% mai mult comparativ cuanul anterior. Ca pondere în PIB, activele totale ale sistemului de pensii private au ajuns la un nivelde 7,5%.

Politica investițională din cadrul portofoliilor de active ale fondurilor de pensii private a fost concentrată pe piața locală de capital. La sfârșitul anului trecut, ponderea investițiilor în instrumente cu venit fix reprezenta 74% din totalul portofoliului investițional al fondurilor de pensii private, în timp ce ponderea investițiilor în acțiuni a fost de 22%.

Pilonul II

La sfârșitul anului trecut, valoarea totală a activelor fondurilor de pensii administrate privat a fost de 75,14 miliarde lei, în creștere cu aproximativ 21% comparativ cu finele anului 2019. Numărul participanților înregistrați a fost, la sfârșitul anului trecut, de 7,63 milioane persoane, față de 7,46 milioane persoane înregistrate la sfârșitul anului 2019.

La nivelul Pilonului II, contribuția medie a participanților, cu contribuții virate la 31 decembrie 2020, a fost de 191,63 lei/participant. În perioada ianuarie-decembrie 2020, contribuțiile virate în sistemul de pensii administrate privat au fost în cuantum de 8,91 miliarde lei, în creștere cu circa 5% față de aceeași perioadă din anul 2019.

Rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii administrate privat a fost 5,38% în decembrie 2020, în timp ce la finele anului 2019 aceastaera de 6,34%.

La finalul lunii decembrie 2020, valoarea medie a activelor unui participant la Pilonul II era de 9.863 lei, în creștere cu 18,32% comparativ cu decembrie 2019.

În perioada ianuarie-decembrie 2020 au fost efectuate plăți ale activului personal net în valoare de 178 milioane lei către 12.374 participanți sau beneficiari.

La 31 decembrie 2020, titlurile de stat și acțiunile au rămas principalele instrumente financiare în care au investit fondurile de pensii administrate privat. Investițiile în titluri de stat au reprezentat 68%, în creștere cu 6,45 puncte procentuale comparativ cu finalul anului 2019.

Pilonul III

Valoarea totală a activelor nete ale fondurilor de pensii facultative a fost de 2,93 miliarde lei, la finalulanului 2020, în creștere cu aproximativ 17% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. În același timp, peste 527.000 de participanți erau înregistrațiîn cadrul Pilonului III.

La nivelul sistemului de pensii facultative, contribuția medie a participanților, cu contribuții virate la 31 decembrie 2020, a fostde 160 lei/participant. În perioada ianuarie-decembrie 2020, contribuțiile virate în sistemul de pensiifacultative au fost în cuantum de 370 milioane lei, în creștere cu circa 8% față de aceeași perioadă din anul2019.

Rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative cu grad de risc ridicat afost 8,35% în decembrie 2020. În luna decembrie 2019,aceasta a fost de 5,82%. Rata medieponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative, cu grad de risc mediu, a înregistrat unnivel de 7,55% la finalul lunii decembrie 2020, față de 4,77% la sfârșitul anului2019.

La finalul lunii decembrie 2020, valoarea medie a unui cont în sistemul pensiilor facultative era de 5.549lei, cu 11% mai mare decât în decembrie 2019, reprezentând totodată 56% din valoarea unui cont mediudin fondurile Pilonului II. În intervalul ianuarie-decembrie 2020 au fost efectuate plăți ale activuluipersonal net în cuantum de aproximativ 77 milioane lei pentru 8.543 participanți șibeneficiari.

Raportul privind evoluția pensiilor private în anul 2020 poate fi consultat aici.

Studiu PwC România: Piaţa locală de fuziuni şi achiziţii a scăzut cu 6% anul trecut, fiind totuși la un nivel ridicat

0

 Piața fuziunilor şi achiziţiilor din România a scăzut cu 6% anul trecut față de 2019, pe fondul incertitudinilor aduse de pandemia COVID-19, arată raportul PwC M&A Outlook, realizat de echipa integrată de tranzacţii a PwC România și D&B David și Baias și prezentat în cadrul conferinței ”M&A: Transformare, consolidare, oportunitate. Cum creăm valoare în vremuri incerte?”.

Totuși, dat fiind contextul, valoarea pieței a rămas la un nivel înalt, de 4,9 miliarde euro, față de 5,2 miliarde euro în 2019 și 5 miliarde euro în 2018. Cea mai mare valoare a pieței de M&A a fost înregistrată în anul 2007, de 5,8 miliarde euro.

„În ultimul trimestru al anului trecut am văzut o activitate foarte intensă pe piața de M&A, aliniată cu evoluția surprinzător de bună a economiei românești care a înregistrat cea mai mare creștere din UE. Totuși acest record de tranzacții încheiate pe finalul de an nu a putut compensa reducerea din primăvară și vară. Prin urmare, observăm această scădere comparativ cu anul anterior. Semnalele din economie sunt, însă, pozitive și este de așteptat ca revenirea activității de la sfârșitul lui 2020 să continue în 2021, întrucât există bani în piață. Atât investitorii strategici, cât și cei financiari dispun de resurse de capital substanțiale, finanțarea este ieftină datorită dobânzilor încă foarte mici și momentul este prielnic pentru companiile care vor să se extindă, să se consolideze sau să își diversifice și să își transforme activitatea achiziționând resurse și tehnologii noi”, a declarat Dinu Bumbăcea, Partener și Liderul departamentului de Consultanță pentru Afaceri, PwC România.

Anul trecut au fost încheiate în total 254 tranzacții, conform analizei PwC, cu 18% peste volumul înregistrat în 2019 (215 tranzacții).  Potrivit raportului, se remarcă o creștere a segmentului „sub 5 milioane euro” atât din punct de vedere al numărului, cât și al valorii medii a tranzacției, alimentat de numărul de ținte relevante și de disponibilitatea crescătoare a investitorilor și interes pentru acest segment.

Ca de obicei, mai mult de 50% din valoarea pieței a fost realizată prin tranzacții care au depășit 100 de milioane euro, care au rămas constante ca număr de la an la an.

„Sectoarele vedetă ale anului trecut, ținând cont de circumstanțe și de schimbările impulsionate de restricțiile impuse de criza sanitară, au fost IT&C, produse industriale, energie,  imobiliare, sănătate și farma. Aceste sectoare vor rămâne în continuare pe agenda investitorilor. De asemenea, anul 2021 va fi favorabil consolidării pentru jucătorii mari din industrii precum energie și construcții”, a mai spus Dinu Bumbăcea.

Cele mai importante 10 tranzacții de peste 100 milioane Euro finalizate în 2020 au fost:

  • Achiziția CEZ de către Macquarie Infrastructure and Real Assets.
  • Achiziția unui pachet de 5,3% din acțiunile Electrica SA de către Allianz SE.
  • Parcul Eolian Crucea S.A. cumpărat de către Hidroelectrica SA.
  • Pachetul de acțiuni deținut de Fondul Proprietatea la OMV Petrom.
  • Achiziția Smart Diesel de cătreDKV.
  • Achiziția Floreasca Business Park de către Fosun International Ltd; Zeus Capital Management.
  • Achiziția portofoliului NEPI Rockastle de către AFI Group.
  • Achiziția Globalworth Real Estate Investments de către CPI Property.
  • Achiziția rețelei fixe Telecom de către Orange.
  • Rundele de finanțare UiPath.
  • Achiziția Al Dahra – Agricost de către ADQ.

Raportul PwC Romanian M&A Outlook a fost întocmit pe baza informațiilor publice disponibile în legătură cu tranzacțiile semnate și/sau închise în anul 2020. Tranzacțiile anunțate public care, din diferite motive, nu au fost închise în 2020 și tranzacțiile semnate în 2019, dar închise în 2020, nu sunt incluse în acest studiu. Pentru estimarea valorilor care nu sunt disponibile public s-au folosit metode de evaluare indicativă bazate pe comparabile, considerând influența modelului de business și a industriei din care au făcut parte respectivele companii.

Echipa integrată de tranzacții PwC România și D&B David și Baias este coordonată de Dinu Bumbăcea, Partener PwC România, fiind formată din Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias, Andreea Mitiriță, Partener PwC România, Cornelia Bumbăcea, Partener PwC România, George Ureche, M&A Leader PwC România, Dragoș Atanasiu, Director PwC România, Andreea Bistriceanu, Director PwC România și alți 50 de profesioniști în tranzacții.

De-a lungul timpului, echipa integrată de tranzacții a asistat peste 600 de tranzacții (sell side/ buy side) și a încheiat peste 70 de mandate de asistență la exit. În 2020, echipa integrată a PwC și D&B David și Baias a fost implicată într-un număr semnificativ de tranzacții, printre care vânzarea Te-Rox, preluarea Partner Coffee Service de către Tchibo Coffee Service, achiziția unui pachet de acțiuni la clinicile Dr. Leahu de către fondul Morphosis, achiziția Parcului Fotovoltaic Stăneşti de către Electrica, vânzarea KIWI Finance.

Reveal Marketing Research: O treime dintre români nu frecventează restaurantele din mall în contextul COVID-19

Potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research despre comportamentul de consum al românilor privind restaurantele din centrele comerciale, o treime dintre români nu frecventează restaurantele din mall în contextul COVID-19.

  • 90% dintre români sunt de părere că industria HoReCa a fost afectată în mare și în foarte mare măsură de contextul pandemiei.
  • Dacă înainte de pandemie, doar 7% dintre oameni declară că NU mergeau niciodată la restaurantele din centrele comerciale, astăzi procentul a crescut la 32%.
  • Calitatea produselor este cea mai importantă în decizia de cumpărare de la restaurantele din mall, fiind menționată de către 54% dintre oameni.

Context

Pe fondul pandemiei, obiceiurile de consum s-au schimbat semnificativ în ultimul an, influențând, astfel, evoluția afacerilor din diverse zone de activitate. HoReca este de departe una dintre cele mai afectate industrii ca urmare a contextului COVID-19. În ce măsură mai frecventează oamenii restaurantele din mall, cât de loiali sunt acestor localuri și care sunt criteriile relevante în decizia lor de cumpărare? Reveal Marketing Research a oferit răspunsurile în studiul despre comportamentul de consum al românilor privind restaurantele din mall.

Astăzi, oamenii cumpără mai rar de la restaurante din mall, iar atunci când o fac, preferă localurile tip fast-food

90% dintre români sunt de părere că industria HoReCa a fost afectată în mare și în foarte mare măsură de contextul pandemiei. Acest lucru se reflectă, inclusiv, în frecventarea mai redusă a restaurantelor din mall. Înainte de pandemie, cei mai mulți dintre români spun că le frecventau de 2-3 ori pe lună (19%), iar acum fac acest lucru mai degrabă o dată la câteva luni sau chiar mai rar (40%). Atunci când merg, totuși, la mall, restaurantele cele mai populare sunt cele de tip fast-food, menționate de peste jumătate dintre oameni (55%). În preferințele lor, urmează apoi, restaurantele cu specific românesc (33%) și cafenelele (20%).

Pentru români, calitatea primează atunci când trebuie să aleagă restaurantul din mall. Prețul se află pe locul al doilea în lista criteriilor

Calitatea produselor este cea mai importantă în decizia de cumpărare de la restaurantele din centrele comerciale, fiind menționată de către 54% dintre oameni. Pe locul al doilea se afla preturile (41%). Un alt criteriu relevant pentru romani este gradul în care sunt respectate măsurile de siguranță împotriva COVID-19 în aceste localuri, fiind important 32% dintre aceștia.

Pe lângă aceste criterii, studiul a urmărit și impactul promoțiilor asupra loialității consumatorilor. 40% dintre oameni afirma că alternează cam aceleași restaurante, în funcție de promoțiile pe care le au. Aceasta este o informație utilă pentru branduri, deoarece ele pot continua să comunice oferte pentru a atrage consumatorii, chiar și în contextul pandemiei. O altă categorie la care brandurile trebuie să fie atente este cea a consumatorilor loiali, reprezentata de un sfert dintre români – 25% spun că obișnuiesc să cumpere mereu de la același local, indiferent de promoții. Astfel, restaurantele trebuie să identifice, prin studii de loialitate, care sunt acele elemente adiționale ce îi fidelizeaza pe oameni.

La un an de la izbucnirea pandemiei, a scăzut incidența
mersului la restaurantele din mall – cei care spun că NU merg niciodată sunt acum mai mulți

Dacă înainte de pandemie, doar 7% dintre oameni declara că NU mergeau niciodată la restaurantele din centrele comerciale, astăzi procentul a crescut semnificativ. La un an de la izbucnirea pandemiei, 32% dintre români spun că nu frecventează deloc aceste restaurante, în special persoanele peste 55 de ani (65%). Restricțiile impuse în zonele cu grad ridicat de răspândire a virusului, precum și teama de îmbolnăvire din spațiile publice pot fi explicații pentru care mulți dintre români evită restaurantele din centrele comerciale.


***

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1004 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 18-22 februarie 2021. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.



Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa. 

SanoPass, în atenția investitorilor, datorită evoluției din 2020

0

SanoPass, cea mai mare platformă care conectează, digitalizează și integrează toate serviciile de prevenție medicală, anunță primii pași pentru majorarea capitalizării prin investiții equity (investitorii devin acționari). Expansiunea SanoPass din 2020 a determinat fondul Cleverage Venture Capital, specializat în investiții medtech, să participe la proces ca Lead Investor, cu o contribuție de 200.000 de euro. Liderul pieței de medtech din România își propune să atragă o contribuție suplimentară de 600.000 de euro prin intermediul SeedBlink, în prima relistare de pe platforma de crowdfunding.

La finalul anului trecut, SanoPass oferea abonaților săi acces la o rețea de peste 850 de centre medicale, iar creșterea accelerată a avut la bază și parteneriatele de succes semnate cu firme precum Mastercard, Dr. Max sau NN România.

„Planurile SanoPass pentru acest an includ extinderea rețelei de clinici partenere, integrarea unor soluții de inteligență artificială, crearea unor soluții personalizate de nutriție și dezvoltarea unei rețele de săli de sport. Sprijinul din partea unui finanțator precum Cleverage confirmă potențialul SanoPass și direcția pe care o abordăm în acest moment, de a digitaliza toate serviciile de prevenție medicală.”, a declarat Andrei Vasile, Managing Partner SanoPass.

„Modelul de business dezvoltat de SanoPass răspunde unei nevoi reale din piață – proximitate și timp redus de așteptare pentru accesarea unui medic specialist. Acestea coroborate cu beneficiile tehnologiei deschid noi căi de acces pentru serviciile medicale. Capacitatea fondatorilor de a lua decizii optime, dar și proiectele de notorietate derulate anul trecut, ne-au confirmat decizia de implicare și ne-au determinat să facem un pas suplimentar pentru a permite acestui business să atingă adevăratul potențial”, a declarat Alexandru Popescu, partener Cleverage Venture Capital.

În 2020 SanoPass a mai atras o investiție de tip equity de 400.000 de euro, oferind în schimb 20% din capital. Lead Investor a fost tot Cleverage Venture Capital care s-a implicat alocând 150.0000 de euro. De asemenea, fondul Founders Bridge a participat cu o investiție de 150.000 de euro, iar un alt pachet de 100.000 de euro a fost strâns prin platforma SeedBlink. Seedblink permite implicarea activă a celor interesați să devină angel investors în startup-uri locale dinamice.

Cleverage Venture Capital este un fond de investiții rezultat din asocierea antreprenorilor Wargha Enayati, fondator Regina Maria și președinte Enayati Group, Georgios Sofianos, antreprenor în industria de sănătate și CEO Sofmedica, Sergiu Neguț – business angel și co-fondator Fintech OS și Voicu Oprean, fondator AROBS Transilvania Software.

Aplicația SanoPass avea la finalul anului trecut peste 15.000 utilizatori, decontând servicii medicale în valoare de peste 500.000 lei pentru clinicile partenere, în anul 2020. Abonamentele SanoPass conțin servicii de medicina muncii, consultații, investigații, analize medicale, stomatologie, nutriție, psihologie, fizioterapie, imagistică avansată și consiliere medicală telefonică.

Alexandru Voicu este propus pentru funcția de CEO SAI Certinvest

0

Primul asset manager independent din România, SAI Certinvest, îl propune pentru funcția de CEO pe Alexandru Voicu, dosarul de avizare fiind depus la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Începând cu data de 1 aprilie 2021, Horia Gustă, CEO SAI Certinvest, își va încheia mandatul, urmând ca atribuțiile sale să fie preluate intern până la autorizarea noului manager general. Certinvest îi mulțumește pentru anii dedicați companiei și îi urează succes în următoarea etapă a carierei sale.

Propunerea lui Alexandru Voicu în funcția de CEO SAI Certinvest se va reflecta și în strategia companiei, având în vedere contextul economic și social pe care îl tranzitează România și piața de capital, în general.

Alexandru Voicu: „Țin săîi mulțumesc lui Horia pentru toate eforturile depuse de-a lungul anilor. Mă simt onorat să accept cel mai înalt nivel de responsabilitate într-o nouă etapă pentru SAI Certinvest și piața de capital. Istoria pe care o avem în piață locală este de neînlocuit și avem foarte multe oportunități în față. Mă voi asigura că vom onora în continuare valorile fundamentale ale companiei (Inovație, Performanță, Dedicare, Transparență) și îi asigur pe investitori de întregul meu sprijin.”

Horia Gustă: „SAI Certinvest înseamnă pentru mine cea mai importantă parte a carierei. Am dedicat companiei  17 ani, perioadă în care am trăit niște experiențe extraordinare, alături de o echipă profesionistă și dedicată, trecând printr-o serie de promovări ce au dus la numirea mea în calitate de CEO SAI Certinvest. Decizia pe care am luat-o, de reconfigurare a traseului profesional, a fost o opțiune personală. Aș dori să le mulțumesc tuturor celor cu care am lucrat aici, dar și investitorilor, partenerilor, care ne-au fost și ne sunt alături și ne creditează cu încredere. De asemenea, am convingerea că noua echipă managerială, construită pe valorile SAI Certinvest, va aduce o viziune inovatoare și o strategie de business prin care compania va continua să își consolideze poziția pe piața de capital.”

Consultanță pentru fiscalitate, contabilitate, bugetare

0

Sub egida incubatorului JA BizzFactory – definit drept „cea mai importantă parte componentă a programului internațional de antreprenoriat Junior Achievement”, cu „rolul de a dezvolta competențe antreprenoriale, digitale și de comunicare, necesare pentru profesiile viitoare, dar și de a-i motiva pe elevi sau studenți să treacă de la idee la pilot de afacere sau start-up” – s-a derulat primul webinar susținut de consultanții Citibank pe tema „Fiscalitate, Contabilitate, Bugetare”.Au participat 255 de elevi de liceu și studenți. 

Duras Franțescu, Local Regulatory Reporting Head pentru Citibank România și Bulgaria, a prezentat teme legate de impozite, taxe, elemente de contabilitate, planificare și bugetare pentru afaceri. Reținem din aprecierile participanților: „Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult a fost detalierea modului în care o companie gestionează partea de contabilitate, precum și importanța impozitelor și taxelor. Mi-a plăcut mult tema deoarece nu aveam prea multe cunoștințe în domeniu”; „Apreciez mult modul în care prezentatorii ne explică materialul prezentat și ne răspund la întrebări, pentru a face mult mai clar conținutul sesiunilor. Țin să le mulțumesc pentru timpul acordat și pentru ajutor!”

Sesiunile tematice online și de mentorat pentru echipe de tineri sunt susținute de voluntariprofesioniști ai grupului CitiBank. Ei explică pe înțelesul tinerilor concepte și termeni din diferite domenii de expertiză, oferind în aceeași măsură recomandări inspirate din propria lor experiență profesională. Activitatea, subliniază inițiatorii, „face parte din programul lansat în septembrie 2020, Entrepreneurship Education for Youth 2.0 – Educație antreprenorială pentru tineret 2.0care continuă parteneriatul dintre JA Romania, Citi și Citi Foundation în domeniul educației antreprenoriale. Programul asigură tinerilor elevi și studenți accesul la resursele educaționale puse la dispoziție de JA România, sesiuni de mentorat și consultanță organizate în colaborare cu voluntarii Citi, precum și participarea la Incubatorul JA BizzFactory. Tinerii participanți în program au și posibilitatea de a obține certificarea la nivel european, Entrepreneurial Skills Pass.

Seria de webinarii susținute de voluntarii Citi va continua în perioada următoare cu teme legate de legislația muncii pentru antreprenori și impactul evoluțiilor economice asupra mediului de afaceri.

Pentru mai multe informații despre incubator puteți accesa: https://jar.ro/incubator”.

Dispoziția de măsuri – o practică discutabilă în contextul controalelor antifraudă?

Material de opinie de Emanuel Bondalici, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto)

Subiectul controalelor tematice având ca obiect tratamentul fiscal aplicat tichetelor cadou, demarate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), este în continuare de actualitate. Dincolo de aspectele legate de regimul fiscal aplicabil acordării unor astfel beneficii, apare și o problemă juridică ce ține de legalitatea dispozițiilor de măsuri cuprinse în procesele-verbale emise în urma controalelor antifraudă, dublată de eventuala abordare prudențială pe care ar trebui să o aibă o societate în fața unor asemenea măsuri. Astfel, apare întrebarea în ce măsură aceste dispoziții emise în urma controalelor antifraudă reprezintă acte administrative susceptibile să oblige contribuabilul la plata unor sume suplimentare și în ce condiții pot fi contestate?

Un exemplu de dispoziție des întâlnită în rubrica de concluzii a proceselor-verbale întocmite de DGAF stabilește în sarcina „societății următoarele măsuri: depunerea declarațiilor rectificative D112 aferente lunilor în care au fost distribuite tichete cadou peste valorile neimpozabile; plata contribuțiilor sociale calculate de inspectorii antifraudă și declarate prin declarațiile rectificative”. În plus, aceleași documente conțin și o precizare potrivit căreia „prezentul proces verbal nu constituie titlu de creanță fiscală în sensul art. 93 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, nu este susceptibil de a fi contestat conform art. 268 din același act normativ și implicit nu pot fi invocate prevederile art. 1 din Legea nr. 554/2004 privind Contenciosul Administrativ”.

Cele două paragrafe citate sunt, în mod evident, contradictorii. În prezent, procesul-verbal întocmit de DGAF ca urmare a unui control operativ nu poate fi asimilat unei decizii de impunere și nici nu produce efectele acesteia. Conform Codului de procedură fiscală, doar organul de inspecție fiscală (de exemplu, administrațiile județene ale finanțelor publice, direcțiile regionale, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili etc.) poate emite un act administrativ-fiscal (Decizie de impunere sau Dispoziție de măsuri) prin care să dispună în sarcina unui contribuabil obligația de a depune declarații fiscale rectificative și de a achita obligațiile fiscale suplimentare. Aceste cerințe nu sunt îndeplinite în cazul unui proces-verbal emis de DGAF, din moment ce acest înscris nu este asimilat unei decizii de impunere și cât timp DGAF nu are competențe în administrarea contribuabililor.

Prin urmare, un astfel de proces-verbal este un simplu înscris probatoriu ce urmează să fie valorificat de organele de inspecție fiscală într-un eventual control de fond ulterior.

Pe de altă parte, deși o dispoziție de măsuri întrunește toate condițiile legale pentru a fi considerată un act administrativ care produce efecte juridice, totuși includerea ei într-un proces-verbal antifraudă contravine dispozițiilor legale și jurisprudenței care stabilesc că, în sine, un astfel de proces-verbal nu este act administrativ.

Legislația neclară lasă loc la interpretări

Conform actualului cadru normativ, dispoziția de măsuri este reglementată într-o manieră lacunară, fapt care ar putea lăsa loc la interpretări. Din analiza prevederilor Codului de procedură fiscală, potrivit cărora „contribuabilul/ plătitorul are obligația să îndeplinească măsurile prevăzute în actul întocmit cu ocazia inspecției fiscale, în termenele și condițiile stabilite de organul de inspecție fiscală”, nu reiese foarte clar dacă dispoziția de măsuri este un act administrativ de sine stătător sau reprezintă doar o operațiune administrativă, accesorie actului de impunere. În schimb, din Ordinul ANAF nr. 3833/2015 pentru aprobarea formularului „Dispoziție privind măsurile stabilite de organele de inspecție fiscală” reiese că împotriva unei dispoziții de măsuri se poate formula contestație. Mai mult, ordinul menționează „posibilitatea contribuabilului/plătitorului de a formula contestație împotriva prezentului act administrativ, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ 554/2004”. Această abordare este confirmată și de doctrina și jurisprudența națională.

Prin urmare, o dispoziție de măsuri este un act administrativ care poate fi contestat, iar inspectorii sunt obligați să  menționeze acest aspect în procesele verbale. Însă, în exemplul prezentat mai sus, DGAF precizează în mod expres că procesul-verbal nu este act administrativ și nu poate fi contestat, în ciuda faptului că în cuprinsul acestuia există și obligații (măsuri) concrete stabilite în sarcina contribuabilului.

Când devine contestabil procesul-verbal emis de DGAF?

Reprezentanții mediului de afaceri au solicitat în mai multe rânduri modificarea Codului de procedură fiscală astfel încât să se prevadă posibilitatea contestării proceselor-verbale întocmite în urma controalelor inopinate și antifraudă. Deși legislația prevede clar că acestea nu generează obligații de plată certe și exigibile în sarcina contribuabilului, stabilirea unor creanțe de către o autoritate care folosește în denumire termenul de „antifraudă” și care emite acte ce au un caracter acuzator îndreptățește contribuabilul să își dorească să aibă resorturile procedurale pentru a scăpa de o astfel de acuzație printr-un mijloc mai eficient decât un banal punct de vedere, a cărui finalitate practică este inexistentă. Totuși, până la orice modificare legislativă, procesul-verbal emis de DGAF nu este un act administrativ, ci doar un mijloc de probă.

Revenind la exemplul prezentat anterior, o dispoziție de măsuri inclusă într-un proces-verbal nu face decât să transforme acest mijloc de probă într-un act administrativ, contrar jurisprudenței obligatorii a Curții Constituționale a României, care a stabilit, în 2019, că „procesul-verbal de control întocmit de inspectorii antifraudă nu este de natură să producă efecte juridice prin el însuși față de entitatea verificată și nu stabilește creanțe fiscale în sarcina acesteia, astfel încât, indiferent de constatările din cuprinsul său, acesta constituie doar un act premergător unor acte juridice ce urmează a fi întocmite, sau a Înaltei Curți de Casație și Justiție, care, într-o decizie din 2018, susține că „procesul-verbal întocmit de inspectorii antifraudă cu ocazia controlului curent, operativ și inopinat sau a controlului tematic nu întrunește trăsăturile caracteristice ale unui act administrativ fiscal”.

Însă un astfel de proces-verbal, care conține o dispoziție de măsuri care stabilește în sarcina contribuabilului obligația de a depune declarațiile rectificative și de a achita debitul stabilit de inspectorii DGAF, devine un act administrativ susceptibil de a fi atacat în contencios administrativ (după parcurgerea procedurii contestației). În mod normal, instanța ar trebui să anuleze o astfel de dispoziție de măsuri ca fiind emisă în lipsa unui temei legal și de către o autoritate care nu are competența emiterii unui astfel de act.

Totuși, ce dispoziții poate să emită DGAF?

Pornind de la anumite prevederi ale Codului de procedură fiscală (art. 135) se poate ridica întrebarea legitimă dacă DGAF ar putea să emită anumite dispoziții de măsuri. OUG nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative arată că „în exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul din cadrul Agenției care ocupă funcții publice în cadrul Direcției generale antifraudă fiscală (…) are dreptul să dispună măsuri (….) cu privire la confiscarea, în condițiile legii, a bunurilor a căror fabricație, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum și a veniturilor realizate din activități comerciale ori prestări de servicii nelegale și să ridice documentele financiar-contabile și de altă natură care pot servi la dovedirea contravențiilor sau, după caz, a infracțiunilor; să dispună (…) luarea măsurilor asigurătorii ori de câte ori există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să își ascundă, să își înstrăineze ori să își risipească patrimoniul (…)”. Așadar, DGAF poate dispune doar măsuri cu un caracter preventiv și cu un regim distinct de contestare, de unde rezultă că inspectorii antifraudă nu au posibilitatea legală de a emite o dispoziție de măsuri care să stabilească obligații de plată sau obligația depunerii unor declarații rectificative.

De altfel, inserarea în cuprinsul procesului-verbal a unor obligații de plată fără posibilitatea expresă de a contesta nelegalitatea unor asemenea măsuri aduce atingere dreptului contribuabilului la un proces echitabil. Practic, în măsura în care DGAF ar invoca inadmisibilitatea unei acțiuni în contencios, motivând că procesul-verbal este doar un mijloc probatoriu, și nu un act administrativ, s-ar încălca inclusiv dispozițiile Convenției Europene a Drepturilor Omului.

În concluzie, o dispoziție de măsuri emisă de DGAF și care stabilește în sarcina contribuabilului obligația depunerii unor declarații rectificative, cu plata obligațiilor fiscale implicite, este nelegală din moment ce ea transformă un simplu mijloc material de probă într-un veritabil act administrativ producător de efecte juridice, contrar dispozițiilor legale incidente și contrar jurisprudenței obligatorii a Curții Constituționale a României și respectiv a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Așadar, în cadrul unui control tematic, inspectorii DGAF pot dispune doar acele măsuri prevăzute în mod limitativ de OUG 74/2013.

Colliers: Pandemia a validat teoria „un oraș, un parc de retail”, care probabil va domina prima parte a acestui deceniu

0

Cu un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, segmentul de retail din România a avut în 2020 unul dintre cei mai grei ani de la recesiunea financiară din 2009-2010 încoace. Cu toate acestea, banii au continuat să curgă în economie, iar vânzările de produse nealimentare au înregistrat o redresare rapidă în formă de V, deși se observă schimbări majore în structura cheltuielilor, cum ar fi trecerea la cumpărături online și preferința consumatorilor pentru articole sportive, articole de uz casnic sau articole destinate îmbunătățirii nivelului de trai, inclusiv renovarea locuințelor și aparate electrocasnice mari, în detrimentul articolelor precum îmbrăcămintea, arată raportul privind evoluția pieței în 2020 publicat de Colliers. De asemenea, pandemia a validat teoria menționată de Colliers acum câțiva ani că în orice oraș din România cu peste 30.000 de locuitori ar trebui să existe, în cele din urmă, un centru comercial modern.

În 2020 au fost livrați aproximativ 142.400 de metri pătrați de noi spații comerciale moderne, puțin peste jumătate din estimarea  avansată înaintea Covid-19, de aproximativ 250.000 de metri pătrați, pentru că pandemia a provocat întârzieri în activitățile de construcție și închiriere și a determinat dezvoltatorii să aibă o abordare mai prudentă. Cea mai mare parte a livrărilor a venit de la trei mall-uri: proiectul dezvoltat de AFI la Brașov (45.000 mp), NEPI Rockcastle Shopping City din Târgu Mureș (40.000 mp) și Dâmboviţa Mall, dezvoltat de Prime Kapital în Târgoviște (33.000 mp).

Consultanții Colliers au observat o creștere a activității consumatorilor în segmentul comerțului online, datele statistice arătând un plus de 35% în 2020 față de creșterea cu 5% a vânzărilor totale de produse nealimentare, care a devenit un element fundamental al transformării continue a retailului, alături de dezvoltarea tehnologiei și schimbările în comportamentul consumatorilor. Un aspect pozitiv este că și consumatorii au rămas destul de deschiși achizițiilor în timpul acestei perioade de criză, deoarece pierderile de locuri de muncă au fost de câteva ori mai mici decât după recesiunea din 2009-2010 (sub 100.000 de locuri de muncă nete pierdute de această dată, față de aproape 700.000 atunci), iar creșterile salariale s-au menținut în general.

Izolați în case, mulți români au început renovarea, dar o parte semnificativă a cheltuielilor nu a ajuns la comercianții care au o prezență fizică. La fel ca în orice recesiune economică, prețurile scăzute tind să atragă mai mulți oameni, prin urmare discounterii au avut rezultate foarte bune (unii crescându-și afacerile cu două cifre pe fondul creșterii rețelei lor de magazine), în timp ce piața de fashion a înregistrat în general rezultate similare cu cele din 2019, în segmentul de mass market.

Alte segmente de piață au avut rezultate financiare destul de slabe, precum retailerii de modă premium și de lux (inclusiv ținute de birou și de seară) și cei de încălțăminte, care au o pondere semnificativă în ceea ce privește suprafețele închiriate în centrele comerciale. Unele luni bune – cum ar fi septembrie – nu au putut compensa un an prea slab. Din fericire, decembrie, care reprezintă aproximativ 15-20% din veniturile unui an întreg în retail, a înregistrat vânzări de bunuri nealimentare cu aproape 7% mai mari față de în urmă cu un an.

„Credem că un brand de modă consacrat, de exemplu, ar putea să își valorifice mai mult poziția și ar putea beneficia de oportunități de vânzare multicanal atractive, cum ar fi modelele de achiziție online și ridicare a cumpărăturilor din magazin (BOPIS – buy online pick-up in store). De altfel, jucătorii tradiționali care au început să vândă și online au mușcat din cota de piață a magazinelor online clasice. Centrele comerciale dominante își vor păstra probabil statutul de destinație, consolidate în continuare de magazinele ancoră și de marii retaileri alimentari (inclusiv BOPIS). Iar asta înseamnă că jucătorii din zona de mijloc ar putea să sufere cel mai mult: centrele comerciale nedominante din orașele competitive și retailerii cu putere financiară limitată, care nu pot susține extinderea necesară canalului de vânzări online. Unii dintre ei ar putea decide să plece din România sau să își vândă afacerea din țară în următorii câțiva ani”, explică Simina Niculiță (foto), Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

În ceea ce privește chiriile și rata de neocupare, proprietarii simt dubla lovitură a unor chirii mai mici, cu reduceri ale chiriilor de bază în zona a 15-20%, în special pe fondul unor luni fără chirie adăugate, și până la 30% în unele cazuri speciale, dar și o rată de neocupare mai mare, cu unele centre comerciale mari care văd procente de o cifră în acest sens. Este o diferență semnificativă de la situația anterioară anului 2020, când unele mall-uri aveau liste de așteptare pentru chiriași și nu aveau spații libere.

Consultanții Colliers remarcă faptul că achizițiile din impuls s-au redus semnificativ, iar sesiunile de cumpărături au devenit mai scurte, mai puțin frecvente, dar cu o valoare a bonului de cumpărături mai mare, în unele cazuri.

Pe termen lung, credem că mai multe categorii de jucători din piață, proprietari sau chiriași, vor fi câștigători: cei cu o cotă de piață semnificativă, care își pot valorifica poziția în consecință, cei care dezvoltă proiecte de proximitate, în special în zonele rezidențiale emergente și proiectele mici și mijlocii, precum parcurile de retail din orașele cu acoperire redusă a sistemelor moderne de retail”, spune Simina Niculiță.

Peste 80% din noile spații de vânzare așteptate în 2021 vor fi sub formă de parcuri de retail, inclusiv centre comerciale mai mici, subliniind o schimbare a pieței către proiecte bazate pe proximitate sau cele cu un impact financiar mai mic pentru dezvoltator. În acest an, suprafața totală închiriabilă anunțată este de peste 150.000 de metri pătrați de noi spații comerciale moderne, cea mai mare parte a acestora provenind de la doar doi dezvoltatori, un joint venture Prime Kapital / MAS REI – aproape 53.000 de metri pătrați din trei noi proiecte (în Ploiești, Sfântu Gheorghe și Bârlad) și Mitiska – aproape de 25.000 de metri pătrați în patru proiecte noi (în Baia Mare, Tulcea, Mediaș și Slatina).

O extindere de remarcat în acest an în București este Colosseum Retail Park, cu peste 16.000 de metri pătrați, una dintre cele mai mari livrări din Capitală din ultimii ani. O altă noutate este intrarea pe piață a dezvoltatorului polonez Scallier, care a achiziționat mai multe terenuri în țară și promite 40.000 de metri pătrați de noi spații comerciale până în 2022, iar o parte dintre acestea urmează să fie livrate în 2021.

Având în vedere tot acest context, pe fondul unui stoc destul de redus pe cap de locuitor al spațiilor de retail din România (o treime sub Polonia, de exemplu), evenimentele negative, precum cele prin care am trecut în 2020, ar trebui absorbite de piață, iar creșterea ulterioară ar trebui să ducă la o recuperare rapidă a pierderilor – profitabilitatea retailerilor este de câteva ori mai mare decât media UE, conform cifrelor Eurostat. Până la finalul acestui deceniu am putea ajunge la un stoc total de retail modern de 5,5 milioane de metri pătrați, care ar fi probabil mai mic pe cap de locuitor decât ceea ce au unii jucători regionali”, concluzionează Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

În perspectivă, majoritatea noilor proiecte așteptate în acest deceniu vor fi în orașele cu o prezență limitată a centrelor de retail sau în noile suburbii ale orașelor mari, unde zonele sunt semnificative și relevante în ceea ce privește puterea de consum. Vânzările omnichannel vor consolida sau vor eroda poziția unui retailer în următorii ani, întrucât integrarea preferințelor personale și flexibilitatea sporită vor favoriza un mix de comerț offline-online. O schimbare de generații ar putea defini, de asemenea, o mulțime de lucruri: generația Z, crescută în lumea digitală și cu o atitudine mai conștientă față de consum și ecologie sau cheltuieli etice, va fi mai relevantă. De asemenea, ne așteptăm ca salariile în România să continue să urce mult mai repede decât media UE în următorul deceniu, ceea ce ar duce probabil la un consum mai mare și la o predilecție crescută pentru bunurile de lux, pentru a se apropia de 90% din media UE, de la sub 80% în prezent.


Despre Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 67 de țări, cei peste 15.000 de specialiști lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. Cu venituri anuale de 3 miliarde de dolari (3,3 miliarde de dolari inclusiv afiliații) și active gestionate de 40 miliarde de dolari, compania maximizează potențialul proprietăților și accelerează succesul clienților și al angajaților. Pentru mai multe detalii despre Colliers accesați corporate.colliers.com, Twitter @Colliers sau LinkedIn.

ICPE-CA, o nouă performanță internațională în inginerie electrică

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA a fost distins cu premiul I al Institutului Unificat pentru Cercetări Nucleare – IUCN Dubna din Rusia, pentru lucrarea „Sistem de magnet supraconductor de temperatură ridicată (HTS), pentru difractometrul cu neutroni DN-12 de la instalația IBR-2, cu cameră de înaltă presiune ce funcționează în câmp magnetic de până la 5 T și temperatură de 4,5-300 K”, realizată în cadrul proiectului „Dezvoltarea unor tehnologii noi în scopul realizării bobinelor HTS prin optimizarea parametrilor funcționali ai unui generator de câmp magnetic uniform și de intensitate mare”, proiect elaborat în parteneriat cu Laboratorul Frank de fizica neutronilor din IUCN Dubna, în perioada 2018-2019.

Autorii performanței își caracterizează astfel realizarea: „Aspectele inovative ale electromagnetului supraconductor de temperatură înaltă sunt legate de utilizarea supraconductorilor HTS și a răcirii criogenice (4,5 K) conductive cu criorăcitoare, ceea ce aduce beneficii atât în domeniul aplicațiilor din fizica nucleară (diverse sisteme de măsură pentru temperaturi joase și câmpuri magnetice intense), cât și în industrie sau medicină, în procesele care necesită câmpuri magnetice intense (imagistică medicală).

Acest premiu reflectă, încă o dată, caracterul aplicativ de nivel înalt al cercetărilor desfășurate de ICPE-CA în domeniul ingineriei electrice, în beneficiul instituțiilor publice și private”.

Foto: ICPE-CA

ARIR organizează evenimentul online „Pulsul Pieței Financiare”

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România vă invită să vă alăturați ediției din luna martie a evenimentului online „Pulsul Pieței Financiare”, pe care îl organizează joi, 25.03.2021, începând cu ora 10.00.

Vom discuta cu reprezentanții Băncii Naționale a României, ai fondurilor de investiții și analiști despre ce se întâmplă cu economia, evenimentele recente și impactul asupra pieței, strategii de investiții, precum și perspectiva revenirii din criză.

Se vor alătura discuției: Cristian Popa, CFA, Membru al Consiliului de Administrație, Banca Națională a României, Dragoș Manolescu, CFA, Director General Adjunct, OTP Asset Management, Aurel Bernat, Director General, BT Asset Management SAI, Andreea Pipernea, Director General, NN Pensii.

Evenimentul va fi moderat de Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR și va fi transmis pe pagina de Facebook a asociației: Facebook.com/ARIR.Romania. Discuțiile vor avea loc în limba română. Mai multe detalii despre eveniment aici.