Monitorul social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, a publicat un infografic referitor la evoluția speranței de viață în cei doi ani de pandemie (2020-2021).
InnovX-BCR și ecosistemul de inovație în România
_________________
Xinrun Zhuang
business growth InnovX
Bălan Monica-Claudia
marketing officer InnovX,
Daniel Dumitrescu
chief innovation officer InnovX
Tehnologia și inovația se potrivesc României ca o mănușă, fiind o zonă plină de oportunitate și potențial. Așa cum afirmă și personalități precum Ioan Hotca, „este atât de mult talent în țara noastră și oamenii au nevoie de acest tip de susținere din partea Innov-X-BCR ca să aibă curajul să își urmărească ideile lor nebunești”. Mai mult decât atât, cele mai inovative firme au fost înființate în momente de nevoie, războiul dintre Ucraina și Rusia creând una dintre cele mai stupefiante crize, ce a adus printre oameni numai reacții de șoc. Cu toate acestea, tot răul spre bine, deoarece s-au născut și oportunități pentru cei care au creativitatea și inovația să le captureze.
Se observă, în ultimii ani, necesitatea investiției de capital și inovare în ceea ce privește dezvoltarea economică a tehnologiilor emergente. Antreprenorii au reușit să facă primul pas în acest sens, însă au nevoie de resurse pentru a facilita creșterea expunerii la o masă mai mare de oameni. Fondurile de venture capital, private equity, private banking, mentori și legislatori joacă un rol important în susținerea acestui ecosistem.
InnovX-BCR poate facilita aceste nevoi, oferind tot ce este necesar pentru ca firmele care au ajuns în programele specializate să aibă mai mult reach și să se dezvolte printr-un proces de scaling. Astfel, InnovX-BCR este în căutare de minți inovative și noi soluții ce privesc cele mai imediate probleme din domeniu adresate de societate. Această organizație contribuie în ecosistem prin accelerarea a 316 participanți din 110 firme, dar și prin colaborarea cu peste 1.000 de investitori și 147 de evenimente dedicate atât antreprenorilor, cât și investitorilor.
Inovația este cuvântul-cheie pentru InnovX-BCR, având motivația de a aduce cât mai multă noutate și eficiență, lansând chiar în anul 2022 primul accelerator de fonduri de capital de risc din țară. Ținta programului este de a oferi cât mai multă informație în scopul de a educa cât mai bine investitori să își deschidă un VC fund. Generația nouă de investitori este interesată de valorificarea potențialului de inovare local și regional în concordanță cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale Agendei 2030. Programul include educarea pe subiectul de lansare a fondului de venture capital, oportunități de finanțare, acces premium la deal flow validat și selectat în CEE și sprijin pentru închiderea tranzacțiilor.
Creșterea nivelului de interes observat de-a lungul timpului în programul nostru pornește chiar de la anunțarea lansării noastre în România și Polonia și merge până la participarea la experiențe inedite precum Wolves Summit, cea mai largă conferință de pe aria tehnologiei din centrul și estul Europei. Din acel moment, am fost încurajați să țintim și mai sus și să ghidăm capitalul românesc spre înființarea fondurilor de capital de risc dedicate investițiilor în companiile interesate în schimbare și originalitate și care ar putea atinge statutul de unicorn regional în viitor.
De asemenea, calitatea programului InnovX-BCR este confirmată și de rezultatele obținute de către alumnii programului nostru la competiții regionale și europene, unde au câștigat poziții înalte pe podium sub directa îndrumare a InnovX-BCR.
InnovX-BCR Demo Day – Investors Alliance
Din dorința de a crește numărul de investitori în startup-urile de tehnologie, pe data de 14 iunie 2022 a avut loc evenimentul InnovX-BCR Demo Day Investors Alliance, în care investitori din sud-estul Europei au venit în România pentru a afla informații noi despre oportunitățile de investiții prin paneluri de experți pe acest domeniu sau chiar pentru a-și îmbunătăți cunoștințele despre cum să investească în mod înțelept în
startup-uri viitoare.
Evenimentul InnovX-BCR Demo Day Investors Alliance a adus participanți și firme din Anglia, Polonia, Ungaria, Bulgaria și România. Paneliștii din cadrul acestui eveniment sunt încadrați în patru categorii: Private Equity, Private Banking, Venture Capital și Tehnologie.
În ceea ce privește Private Equity, au prezentat:
- Thomas Bobek – head of private equity la Erste Asset Management, face parte din Erste Group, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii financiare în CEE. Erste Asset Management administrează un portofoliu de mai multe
tipuri de fonduri de investiții, oferind flexibilitate și soluții de investiții. - Marek Kukuryka – limited partner la ValueTech VC, un fond de capital de risc ce se concentrează pe startup-uri early stage în industria de energie și fabricații industriale. ValueTech VC are un parteneriat cu MIT Enterprise Forum și MassChallenge, firmele din portofoliul lor beneficiind de acces la centre de inovații din Israel, Boston și multe altele.
- Ivaylo Simov – limited partner la Eleven Ventures, un fond de capital de risc dedicat să aducă firme antreprenoriale regionale pe platforma globală. Ariile de interes pentru acest fond sunt fintech, sănătate și medicină, viitorul muncii, mâncare și comestibile și ecommerce.
În cadrul Private Banking, paneliștii au fost:
- Andra Ion – director la Erste Private Banking, unul dintre liderii segmentului de gestionare a averii în CEE, care oferă servicii de private banking, management al averii, servicii fiduciare și brokeraj la nivel internațional.
- Dana Dima – vicepreședinte executiv pe retail și private banking la Banca Comercială Română, membră a Erste Group. Banca Comercială Română este una dintre cele mai importante bănci și entități financiare din România, oferind operațiuni de retail banking, corporate and investment banking, trezorerie și piețe de capital.
În continuare, pe Venture Capital:
- Pawel Bochniarz – partener general la Valuetech VC. Pawel Bochniarz este antreprenor în serie, mentor, investitor și expert în comercializarea technologiilor inovatoare.
- Kamilla Rácz – investment analyst la Impact Ventures, un fond de venture capital cu focus adițional, unde se ia în considerare impactul investiției pe mediu. Acest fond are și un program de accelerare care aduce resursele necesare ca antreprenori din comunitate să aibă succes.
- Katerina Manley – manager de investiții la Seed Starter ČS, un fond ce pune accent pe firme care au o creștere îndelungată și sustenabilă. Acest fond implică bootcamp-uri, investiții și incubare pentru antreprenori.
- Petar Tsachev – investment analyst la LAUNCHub Ventures, acesta din urmă fiind un fond de early stage venture capital care investește în firme din centrul și sud-estul Europei.
- Nikola Yanev – manager de marketing la Eleven Ventures. Eleven Ventures are o echipă diversă cu expertiză în arii diferite care poate oferi antreprenorilor ajutorul și resursele necesare ca acestea să câștige un loc pe scena globală.
- Liviu Munteanu – partener la Founders Bridge, fond de venture capital care investește în antreprenori cu dorință de creștere. Acest fond oferă sfaturi de strategie, scaling, stabilire operațională, vânzări, expansiune teritorială și crearea unui fundații solide pentru scalare.
Pe domeniul Tehnologie:
- Michal Olszacki – founder of Polish Institute for Research and Technology. În cadrul acestei instituții sunt făcute cercetări pe arii de interes în lumea științelor și tehnologiei. Scopul lor este să devină reprezentanți ai excelenței în domeniul științei și să contribuie la creșterea sustenabilă a societății.
Creștere a prețurilor alimentelor agricole europene cu 31% în 2021
În contextul creșterii anul trecut a prețurilor la alimente agricole și în perspectiva continuării procesului și în 2022, Allianz Trade prezintă următoarea analiză:
Inflația alimentară europeană: Cel care pierde este consumatorul
Prețurile alimentelor agricole au crescut cu 31% în 2021 și vor mai crește cu încă 23% în 2022 pe fondul unei majorări generale a costurilor asociate (combustibil, electricitate, îngrășăminte).
Prețurile cu amănuntul la alimente sunt departe de a reflecta creșterea prețurilor mărfurilor alimentare observată în ultimele 18 luni. Producătorii de alimente și băuturi din zona euro și-au majorat deja prețurile, în medie, cu 14% de la începutul anului 2021, cele mai mari creșteri de preț fiind la produsele obișnuite, inclusiv uleiuri și grăsimi (+53%), făină (+28%) și paste (+19%). În schimb, prețurile cu amănuntul la alimente s-au ajustat doar cu 6%, adică nici măcar jumătate din costurile majorate ale producătorilor de alimente nu au fost transferate de retaileri în prețul final. Dar episoadele trecute de inflație alimentară ridicată arată că prețurile cu amănuntul sunt ajustate la prețurile de producător cu un anumit decalaj. Inflația ridicată și scăderea volumului vânzărilor de alimente în magazine post-pandemie vor pune presiune asupra profitabilității comercianților europeni de produse alimentare, dar anticipăm, în general, transferuri mari la prețurile de consum.
Analiștii Allianz Trade estimează că retailerii au transferat echivalentul a 75% din creșterile trecute ale prețurilor de producție asupra consumatorilor, calculând că inflația alimentelor ar costa consumatorul european 243 de euro în plus pentru același coș de produse alimentare comparativ cu 2021, cu estimări cuprinse între 200 și 250 de euro în cele mai mari patru piețe de consum din Europa. Venind peste o creștere generală a costului vieții (combustibil, electricitate, chirii, mâncare etc.), este probabil ca această creștere a prețurilor la alimente să readucă în discuție dezbateri cu privire la posibilele metode de asistență socială pentru a ușura povara celor mai vulnerabile gospodării.
Invazia Ucrainei de către Rusia a venit într-un context cu prețuri deja ridicate la produsele alimentare.
Creșterea cererii, de costuri mai mari ale elementelor de bază (îngrășăminte, electricitate, tarife de transport) și de ani de randamente mai scăzute au determinat creșterea prețurilor alimentelor agricole cu 30,8% în anul 2021, ducând indicele la un nivel atins ultima dată în 2012. Deoarece creșterea prețurilor a accelerat semnificativ în a doua jumătate a anului 2021, consumatorii europeni au resimțit doar parțial criza în 2021, prețurile pentru producătorii de alimente fiind în creștere cu 3,1%, iar prețurile pentru consumatori au crescut cu 1,7% față de anul 2020. Chiar dacă producătorii de alimente și retailerii se așteptau la o nouă creștere a prețurilor alimentelor la începutul anului 2022, invazia Ucrainei de către Rusia a făcut ca temerile față de o inflație alimentară mai mare să crească, având în vedere importanța acestor țări pe piețele de mărfuri agricole. Cum prețurile produselor agricole ar urma să se majoreze cu încă 22,9% în 2022, consumatorii europeni ar trebui să se pregătească pentru o creștere fără precedent a prețurilor cu amănuntul la alimente (Figura 1).
Figura 1: Prețurile de consum la alimente din zona euro, prețurile producătorilor și prețurile produselor agricole internaționale pe piața internațională (modificare procentuală pe an)
Sursa: Eurostat, World Bank, Allianz Research
Prețurile cu amănuntul nu s-au ajustat complet cu
majorările din trecut din agricultură
Analizând prețurile producătorilor de alimente și prețurile de vânzare cu amănuntul din ultimii 10 ani, observăm că cei doi indici au urmat traiectorii similare în țările din zona euro, ceea ce sugerează că prețurile de producător mai ridicate sunt urmate de o creștere echivalentă a prețurilor cu amănuntul pe termen lung (Figura 2). Pe termen scurt, însă, există un decalaj între creșterea prețurilor de producător și cele de vânzare cu amănuntul – în mare parte din cauza stocurilor și a contractelor precedente dintre producători și retaileri.
Figura 2: Modificarea indicelui prețurilor producătorilor de alimente și băuturi (scara orizontală, %) față de modificarea indicelui prețurilor de consum pentru alimente și băuturi (scara verticală, %).
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Prețurile de vânzare cu amănuntul pentru produsele de bază,
cum sunt uleiul și făina, au încă mult de recuperat
Dacă trecem de la privirea de ansamblu la una la nivel de produs, se poate observa o diferență substanțială între alimentele de bază. Deloc surprinzător, prețurile de producător au crescut cel mai mult la categoriile în care Rusia și Ucraina dețin cote importante pe piețele internaționale, cum ar fi uleiurile și grăsimile (+53%), produsele făinoase (+28%) și pastele (+19%). Pe anumite categorii de produse perturbarea a fost atât de puternică încât au apărut lipsurile (de obicei la uleiul de floarea soarelui) și a dus la creșterea prețului înlocuitorilor (uleiul de măsline). Amplitudinea creșterii la alte categorii reprezintă un semn clar că tensiunile prețurilor au început cu mult înainte de acest conflict, luând în considerare o creștere generală a costurilor de producție.
Figura 3: Modificarea indicelui prețurilor de producător (scara orizontală, %) vs modificarea prețului de consum pentru produsele selectate (scara verticală, %) din 2021, în zona euro
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Creșterea veniturilor din Q1 a fost pozitivă și în mare măsură determinată de prețurile de vânzare mai mari, cu creșteri anuale de aproape 10%. Companiile au menționat, de asemenea, că prețurile actuale nu reflectă încă impactul războiul din Ucraina și că inflația nu provine doar din cererea mai mare de alimente, ci și ca urmare a creșterii costurilor de transport, forței de muncă și ambalare.
Prețurile cu amănuntul la alimente ar putea
crește cu peste +10% în 2022
Ritmul exact în care prețurile de vânzare cu amănuntul la alimente se vor alinia rămâne incert, având în vedere volatilitatea contextului actual. Pentru a oferi o gamă rezonabilă de estimări, calculăm impactul asupra prețurilor la alimente în 2022 dacă ar reflecta 75% sau 100% din creșterea prețurilor de producători observată în perioada ianuarie 2021 și martie/aprilie 2022. Analiștii preconizează că după episoadele trecute de inflație și mediul actual de piață, prețurile cu amănuntul la alimente ar reflecta minim 75% din creșterea actuală a prețurilor la producătorii de alimente, trimițând inflația alimentară în Europa și toate țările europene importante ușor sub sau peste pragul de 10% pentru 2022. Potrivit prognozei Băncii Mondiale pentru prețurile mărfurilor agricole, prețurile cu amănuntul la alimente se vor plafona sau vor începe să scadă la începutul anului 2023.
Principalul motiv din spatele puterii de stabilire a prețurilor de către retaileri este că produsele alimentare sunt de bază și, ca atare, consumul global în termeni de volum rămâne rezistent la recesiunile economice în comparație cu bunurile discreționare. În ultimii 20 de ani în zona euro, cheltuielile medii ale unei gospodării pentru alimente nu au intrat niciodată într-o zonă negativ în ceea ce privește valoarea și au trecut ușor în spectrul negativ în 2008, 2012 și 2013 în termeni de volum (Figura 4).
Figura 4: Cheltuielile de consum ale gospodăriilor pentru alimente și băuturi, zona euro, variație %
Sursa: Eurostat, Allianz Research
Aparenta stabilitate a consumului de alimente la nivel agregat este înșelătoare. Comportamentul comun în rândul consumatorilor pe fondul creșterii rapide a prețurilor este cunoscut sub denumirea de downtrading, adică satisfacerea unor nevoi similare prin favorizarea înlocuitorilor mai ieftini sau a produselor concurente. De asemenea, consumatorii își adaptează de obicei cheltuielile și economisesc pentru bunurile sau mărcile pe care le apreciază. În acest sens, perioadele de inflație ridicată reprezintă o adevărată provocare competitivă pentru retaileri, care trebuie să găsească echilibrul potrivit pentru a menține atât un nivel minin de vânzări, cât și un nivel de profitabilitate. De obicei, retailerii gestionează cu atenție în perioadele de inflație ridicată nivelul prețurilor, ceea ce înseamnă că adaptează majorările între produse, în funcție de elasticitatea prețurilor. O strategie tipică în rândul retailerilor este de a sacrifica marjele de profit pentru mărfuri de înaltă frecvență cu preț scăzut pentru a-și păstra clienții.
Consumatorii europeni ar trebui să se pregătească pentru o creștere cu 250 EUR a cheltuielilor pentru alimente în 2022
Gospodăriile europene alocă între 12% și 25% din cheltuielile de consum pentru alimente și băuturi, cea mai mare pondere fiind în rândul țărilor cu venituri mai mici. Pentru o categorie, prețurile mai mari la alimente ar putea să afecteze doar capacitatea de a economisi; pentru alții, ar putea să le afecteze capacitatea de a-și satisface nevoile vitale.
Și în cazul României creșterile de prețuri din amonte către beneficiarul final nu s-au transferat încă integral. Deși inflația produselor alimentare a depășit 14.5% în Iunie 2022 vs Iunie 2021, aceasta se află la puțin peste 80% din creșterea prețurilor produselor ne-alimentare existând încă potențial de creștere.
„Dintre cauzele acestei evoluții mai lente am putea considera impactul produselor agricole, însă acesta ar trebui să se facă simțit mai mult în lunile iulie-august. De asemenea, puterea marilor lanțuri de magazine în comerțul cu amănuntul rămâne covârșitoare, având capacitatea de a influența intensitatea ajustărilor de preț până la un anumit punct. Seceta și perturbările, întârzierile din lanțurile de aprovizionare de data aceasta chiar pe canalul de transport cu cereale vor continua să pună presiune asupra prețurilor produselor alimentare. În acest context, pentru companiile din domeniu ne așteptăm la cifre de afaceri mai mari sub impulsul inflației, nu al volumelor și la profituri în scădere în încercarea de a menține volumele tranzacționate”, declară Mihai Chipirliu, CFA Risk Director Allianz Trade
Câștigătorii (sau mai bine zis supraviețuitorii) se vor regăsi din rândul companiilor care vor găsi cel mai potrivit mix de produse mai ieftine/cu valoare adăugată mai mare/frecvență de utilizare mai bună și din al celor cu un control riguros al costurilor și al eficienței capitalului de lucru.
Retailerii au mai multă putere de stabilire a prețurilor acum decât în vârfurile anterioare de inflație
Fața comerțului cu amănuntul s-a schimbat considerabil în ultimii ani. În plus, creșterea inflației de acum are loc într-un moment foarte special pentru industrie, deoarece Europa încheie doi ani de pandemie. În comparație cu perioadele trecute de inflație ridicată, anticipăm că retailerii vor transfera mai mult din creșterea prețurilor asupra consumatorilor. În primul rând, intenția retailerilor de a menține volumele de vânzări cu prețuri mai mici pare mai puțin pronunțată decât în trecut. Vânzările cu amănuntul de produse alimentare au fost cu 10% mai mari decât în 2019 în T1 din 2022, iar profiturile au fost foarte mari în ultimii doi ani. În al doilea rând, majoritatea comercianților cu amănuntul de alimente sunt mai orientați spre valoare acum decât au fost în trecut. Până acum, mulți puneau accent pe valoare și servicii, oferind o gamă largă de produse cu valoare adăugată mai mare, care să corespundă aspirațiilor unei părți a clienților lor (mai multe produse locale, organice, cu o nutriție ridicată etc). Și, nu în ultimul rând, investițiile în tehnologie au ajutat considerabil retailerii să adopte strategii de prețuri dinamice. Obiectivul însă este cel puțin dublu: menținerea fidelității consumatorilor prin oferirea unor prețuri competitive acolo unde contează cel mai mult pentru ei și evitarea diluării vânzărilor și profitului prin promoții generale.
Prezicem astăzi riscul comercial și de credit, astfel încât companiile să aibă încredere în ziua de mâine
Allianz Trade este liderul mondial pe piața asigurărilor de credit comercial și un specialist recunoscut în domeniile: garanții, recuperarea creanțelor, credit comercial structurat și risc politic. Rețeaua noastră proprie de informații analizează modificările zilnice în solvabilitatea unui număr de peste 80 de milioane de companii. Oferim companiilor încrederea de a tranzacționa, prin asigurarea plăților lor. Vă despăgubim compania în cazul unei datorii neperformante, dar, mai important, vă ajutăm să evitați din start datoriile neperformante. Ori de câte ori oferim asigurări de credit comercial sau alte soluții financiare, prioritatea noastră este protecția predictivă. Iar, dacă survine un eveniment neașteptat, ratingul nostru de credit AA vă garantează că avem resursele, susținuți de Allianz, de a vă acorda compensații și de a vă ajuta astfel să vă continuați activitatea. Având sediul central la Paris, Allianz Trade este prezentă în 52 de țări și are 5.500 de angajați. În 2021, cifra noastră de afaceri consolidată a fost de 2,9 miliarde EUR, iar tranzacțiile comerciale globale asigurate au reprezentat o expunere de 931 miliarde EUR. Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați allianz-trade.com
Notă de avertizare privind declarațiile anticipative
Declarațiile din acest document pot include perspective, declarații privind așteptările viitoare și alte declarații anticipative, bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii companiei, și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Este posibil ca, în realitate, rezultatele, performanțele sau evenimentele să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în aceste declarații anticipative. Diferențele pot apărea din diverse cauze, printre care enumerăm (I) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației concurențiale, în special în activitățile de bază și în piețele de bază ale Grupului Allianz, (II) situația piețelor financiare (în special evenimente legate de volatilitatea pieței, lichiditate și credite), (III) frecvența și gravitatea daunelor asociate evenimentelor asigurate, inclusiv catastrofe naturale, și evoluția cheltuielilor asociate pierderilor, (IV) nivelurile și tendințele mortalității și morbidității, (V) nivelurile de persistență, (VI) în special în activitatea bancară, gradul de nerambursare a creditelor, (VII) nivelurile ratei dobânzii, (VIII) ratele de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb euro/dolar american, (IX) modificări ale legilor și reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (X) impactul achizițiilor, inclusiv aspecte legate de integrare și măsuri de reorganizare și (XI) factori generali de concurență, în fiecare caz la nivel local, regional, național și/sau global. Probabilitatea ca unii dintre acești factori să apară sau să se manifeste mai pronunțat este mai mare ca urmare a eventualelor activități teroriste și a consecințelor acestora.
Startup Alliance, 15 iunie
_________________
Xinrun Zhuang
business growth InnovX
Bălan Monica-Claudia
marketing officer InnovX,
Daniel Dumitrescu
chief innovation officer InnovX
În cadrul evenimentului InnovX -BCR Startup Alliance Demo Day din data de 15 iunie 2022, zece startup-uri și-au prezentat ideile în fața investitorilor și experților de business, finalul acestuia aducând în brațele câștigătorilor premii valoroase care îi vor ajuta să crească mai departe și să se dezvolte pe ceea ce și-au propus fiecare încă de la bun început.
InnovX-BCR are ca misiune dăruirea unei educații de top în business prin mijloace de bază și ajută la crearea de noi conexiuni și oportunități. Este un accelerator dedicat scalării startup-urilor care s-au înscris cu idei inovatoare și care au curajul de a face pași semnificativi prin acest program intens, eficient și provocator. Focusat pe dezvoltarea și unirea inovatorilor cu potențiali clienți, InnovX-BCR reprezintă o verigă importantă în ecosistemul de investiții din centrul și estul Europei.
Evenimentele din cadrul acestui program au fost planificate în așa fel încât să ofere cele mai valoroase resurse pentru antreprenorii ambițioși din fiecare colț al lumii. InnovX-BCR aduce mai aproape de startup-uri, dar și investitori, șansa la a crea noi conexiuni prin networking, clădind totodată o multitudine de oportunități pentru cei care își doresc cu adevărat succesul.
Programul o să împlinească patru ani în decembrie, cu ajutorul unei echipe deschise și cu minte tânără ce are interesul de a ajuta startup-uri să ajungă la nivel global. În plus, toate eforturile programului nu ar fi atins aceeași magnitudine fără ajutorul partenerilor corporativi precum EY, Globalworth, SeedBlink, Vodafone, Oracle, Colliers, Eleven Ventures sau IBM.
Keynote-ul dat de Mircea Geoană, adjunct al secretarului general și președintele boardului de inovație în cadrul NATO, deschide porțile Demo Day-ului din 15 iunie cu informații mai mult decât fascinante. Este subliniată importanța inovațiilor din perspectiva strategică și defensivă a organizației NATO.
Mircea Geoană sparge gheața aducând o perspectivă de interes masiv printr-un keynote susținut în prima parte a Demo Day-ului din
15 iunie. Adjunct al secretarului general și președinte al boardului de inovație în cadrul NATO, Mircea Geoană subliniază importanța inovațiilor din perspectiva strategică și defensivă a organizației NATO. Conflictul regional dintre Rusia și Ucraina a trezit în rândul oamenilor sentimente de îngrijorare și neîncredere față de capacitatea de apărare pe frontul cibernetic. Așadar, este necesară o dezvoltare considerabilă a inovării în domeniul tehnologiei atât pentru a îmbunătăți metodele de apărare a țărilor membre ale NATO, dar și pentru creșterea economică a țării.
Al doilea discurs a fost ținut de Thomas Kolarik, COO la Banca Comercială Română, având tema „Rolul inovației în lumea de astăzi”. Oportunitățile de creștere în industria de apărare, inovare și tehnologie sunt semnificative, iar cei care inovează și au avantajul tehnologic sunt poziționați bine pentru a ajunge departe. Evenimentele similare cu Startup Alliance Demo Day ajută la creșterea ecosistemului, promovarea inovației și accelerarea firmelor de startup.
Evenimentul a fost împărțit în patru secțiuni, trei paneluri și sesiunea demo pentru startup-uri, care au acoperit diferite subiecte relevante pentru situația curentă și trendurile din industrie la nivel regional.
Panelul 1 – Jobs4UKR
Un proiect de InnovX-BCR Startup Alliance care are ca prioritate relocarea profesională a refugiaților din Ucraina. Panelul a fost format din Roxana Popa, coordonator la Jobs4UKR, Irina Trubnikova, specialist comercial la Internațional Trade Administration, Kateryna Kovalevska, head of supervisory board la HRpro Ukrainian Association, Octavian Pascu, manager tehnologii digitale și emergente la EY România, Andreea Socol, director prevânzări la DRUID și moderat de Ana Maria Crețu, cofondatoare a InnovX-BCR. Scopul acestui proiect este să facă conexiunea între firme și refugiați. Acest proiect, în colaborare cu BCR, este un succes care a ajutat peste 1.000 de candidați prin platforma aplicației.
Panelul 2 – Megatrenduri în tehnologie
Paneliștii au discutat despre digitalizarea regiunii și trendurile remarcate în ultimul timp. Deși pandemia de COVID-19 a încetinit economia în regiune, a accelerat procesul de inovație și digitalizare. Reprezentanții firmelor respective urmăresc să poată ține în continuare pasul cu schimbările din industrie. Au învățat cum să se adapteze în timpurile de criză și cum pot prelua din nou controlul. Consensul paneliștiilor este că situația pandemică a adus oportunități de creștere și este un moment bun să participe la inovare și investiție. Panelul este format de Daniel Rusen, director marketing și operații la Microsoft România, Karolina Wawrzyniak, manager dezvoltare strategică în ECE la Oracle, Ioan Ovidiu Hotca, lider consultanță la IBM România și moderat de Adrian Seceleanu, editor business hi-tech la Ziarul Financiar.
Panelul 3 – Investiții pentru scaling-up european
În cadrul celui de al treilea panel s-au discutat oportunitățile de investiții din regiune, cea mai mare provocare fiind existența unui singur antreprenor în firme, reieșind faptul că apare nevoia de a aduna o echipă unică cu aptitudini și competențe complementare cu antreprenorul. Antreprenorul, la rândul său, trebuie să fie capabil să își prezinte viziunile mai întâi echipei, apoi investitorilor. Acest panel a fost format din Pawel Bochniarz, membru al Consiliului de Administrație al MIT Enterprise Forum ECE și partener general al ASI Valuetech Seed Fund, Borys Tomala, director executiv la Lerta, Alin Stanciu, partener la Catalyst România, Mihaela Odica, chief operations officer la Adservio, moderat de Mădălina Hristescu, chief legal officer la InnovX-BCR.
Sesiunea de pitch pentru startup-uri
Toate startup-urile care au prezentat la Startup Alliance Demo Day au trecut prin următoarele etape din programul de accelerare:
- faza de selecție, în care din 68 de solicitanți, 16 au fost aleși să participe în program
- faza de preaccelerare, unde cele 16 firme au fost instruite să își definească ideile, propunerile de afaceri, inovarea technologiei și să ajungă la un Produs Minim Valabil (MVP) în șase săptămâni
- faza de accelerare, unde 10 firme din etapa anterioară își dovedesc impactul și eficiența produsului sau a serviciilor oferite.
- Demo Day, unde prezintă în fața unui juriu compus din experți în diverse industrii, reprezentanți de la parteneri corporativi și VC-uri și potențiali investitori. Sesiunea de prezentare a fost moderată de Anca Luca, community manager la
InnovX-BCR. Rezultatele juriului au fost în următoarea ordine:
Locul I a fost câștigat de Synaptiq.io, ce se concentrează pe crearea de soluții software bazate pe AI pentru îmbunătățirea serviciilor medicale prin combinarea inteligenței artificiale cu analiza medicală. Softul lor reduce semnificativ timpul de procesare necesar imaginilor de investigare. Misiunea lor este să ofere sprijin oncologilor de radiații pentru a salva mai multe vieți.
Pe locul II s-a poziționat Prime Dash, care oferă firmelor și instituțiilor financiare soluții inovative financiare bazate pe învățare automată și învățare artificială. Misiunea lor este să reducă decalajul dintre bănci și IMM-uri cu date de credit în timp real.
Pe locul III a fost QuickLegal, o platformă care oferă utilizatorilor informații juridice personalizate și facilitează interacțiunea între diverse tipuri de clienți care au nevoie de servicii juridice și avocați specializați disponibili pentru a-și oferi serviciile. Misiunea lor este să revoluționeze piața de servicii juridice.
Qpick este o platformă de marketing Drive-to-Store creată pentru centre comerciale și magazine. Platforma asta interacționează că o punte între spațiul digital și cel fizic pentru clienți și comercianți pentru a conduce vizite în magazine. Misiunea lor este sa reinventeze economia europeană de cumpărături și retail.
Quarks Interactive – misiunea lor este ca aspectul învățării calculului cuantic să vină ușor și natural pentru cel care învață și, prin urmare, ca fiecare ființă umană să cunoască câte ceva despre fizică cuantică. Misiunea lor este introducerea umanității în era calculului cuantic.
GuidefAI este o companie SaaS care ajută firmele să-și ducă produsele la următorul nivel, dezvoltând un instrument all-in-one menit să atragă publicul, să genereze achiziții și să ofere experiențe plăcute și utile prin intermediul unui cod QR. Misiunea lor este să construiască viitorului instrucțiunilor digitale.
KIM – o companie care are obiectivul de a-și ajuta partenerii să adopte cele mai noi tehnologii IT și procese operaționale pentru a crește agilitatea, transparența și profitabilitatea. Misiunea lor este de a furniza software-uri care servesc cu adevărat oamenii cu liniște și eficiență prin automatizarea proceselor de afaceri pentru a reduce concedierile, a centraliza activitățile și a îmbunătăți eficiența.
RaBit – o platformă de management integrată, cu funcționalități multiple și tehnologii de ultimă generație, care urmărește automatizarea, simplificarea și eficientizarea proceselor de afaceri implicate în viața unei companii. Misiunea lor este digitalizarea industriei românești, to Rise A Bit.
Charger.ro – prima platformă one-stop-shop care integrează produse, echipamente și soluții ce se bazează pe energie electrică și surse de energie regenerabilă. Platforma încorporează experți, furnizori, soluții complete și produse care se adresează pieței soluțiilor „verzi” și inteligente de încărcare și transport. Misiunea lor este de a contribui la îmbunătățirea calității vieții consumatorului final, prin intermediul unor produse sigure și fiabile care sunt fabricate prin tehnologie avansată, ușor de utilizat și ecologice, cu impact pozitiv asupra mediului înconjurător.
BOLD Experience – „moldovenii creativi” în new media art & immersive digital art, așa cum spun mulți, pentru a aduce la viață cele mai scandaloase, îndrăznețe idei și concepte în realitate. Misiunea lor este să ajute firmele să creeze noi produse și servicii care să schimbe atitudinile clienților prin techno-art și creativitate.
Juriul pentru pitch-uri a fost format din:
Ioana Anca Dobre – Strategy Consultant at BCR
Sorin Vișan – Executive Director, IT Solutions, BCR
Valentin Filip – VP Product Investments – Fortech Investments
Antonela Dragomir – Investment Manager at Catalyst România
Nikola Yanev – Marketing Manager Eleven Ventures
Kamilla Rácz – Investment Analyst at Impact Ventures
Katerina Manley – Investment Manager Seed Starter ČS
Liviu Munteanu – Partner Founders Bridge
Carmen Sebe – Chief Executive Officer Seedblink
Alexandru Bogdan – Chief Executive Officer RocaX
Petar Tsachev – Investment Analyst at LAUNCHub Ventures
Ivaylo Simov – Founder at Eleven Venture
Ceremonia de premiere a fost moderată de Diana Dumitrescu, chief executive officer la InnovX-BCR, și Emanuel Cernat – chief internationalization officer la InnovX-BCR.
Evenimentul InnovX-BCR Startup Alliance Demo Day a fost un succes cu sprijinul partenerilor noștri corporativi care au adus experți pentru paneluri, juriu și premii speciale cu valoare totală de peste 100.000 euro, acordate de la următorii parteneri și startup-uri:
De la Microsoft – pentru KIM
De la IBM – pentru Quarks Interactive
De la DLA Piper – pentru KIM
De la Fortech Investment – pentru Synaptiq.io
De la Veranda Mall – pentru Qpick
De la Mindspace – pentru Quick Legal
De la Colliers – pentru KIM
Următorii pași pentru startup-uri
Startup-urile care au devenit alumni din cohortele trecute și care au îndeplinit un set de cerințe vor fi invitate să participe alături de echipa InnovX-BCR la conferințe de business internaționale precum SelectUSA, un program organizat în cadrul guvernului din SUA care facilitează investiții și crearea oportunităților de muncă.
InnovX-BCR Investors Bootcamp VCs va fi lansată începând din vara 2022 și va fi primul accelerator din România pentru VC-urile promițătoare din regiunea ECE. Programul durează 14 săptămâni și include educație pe partea de lansare a fondurilor de VC, oportunități de finanțare, acces premium la deal flow validat și selectat în ECE și suport pentru închiderea tranzacțiilor.
În încheiere, echipa InnovX-BCR le mulțumește tuturor startup-urilor care au încheiat programul de accelerare, tuturor partenerilor corporativi care au contribuit la premiile speciale, mentorilor și paneliștilor care și-au împărțit expertiza, întrucât fără aceste contribuții programul nu ar fi fost la fel de reușit. Ne dorim să continuăm împreună să îmbunătățim comunitatea și să inovăm tehnologii noi alături de oameni ambițioși și pasionați!
Conferința Națională de Cercetare în Educație – CERED 2022
Universitatea din București invită comunitatea științifică la Conferința Națională de Cercetare în Educație – CERED 2022, lansând următorul apel:
„În perioada 27-29 octombrie 2022, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, va avea loc, în format fizic, Conferința Națională de Cercetare în Educație – CERED 2022, unul dintre cele mai importante evenimente științifice dedicate cercetării în domeniul educației din România.
Conferința se adresează tuturor cercetătorilor din țară și din diaspora, cadrelor didactice din învățământul universitar și preuniversitar, reprezentanților societății civile, practicienilor și decidenților din domeniul educației din România, precum și studenților interesați de descoperirea noilor perspective în cercetarea educațională.
Conferința CERED 2022 este organizată de către Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), în colaborare cu Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara și Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), aflându-se în acest an la cea de-a IX-a ediție.
Tema ediției din acest an a Conferinței CERED 2022, Educația și cercetarea educațională în perioade instabile: influențe și provocări, vizează schimbările și provocările cu care societatea și, în mod special, educația și cercetarea educațională se confruntă. Educația nu poate rămâne indiferentă la instabilitatea acestor perioade, menținând totodată echilibrul în fața schimbărilor și consecvența în mesajul transmis. CERED 2022 își propune să dezvolte un spațiu propice discuțiilor și dezbaterilor care vizează cercetarea educațională și modalitățile în care educația poate răspunde noilor provocări ale momentului.
Programul conferinței cuprinde sesiuni dedicate prezentării rezultatelor unor cercetări științifice din domeniul educației și o serie de activități pentru comunitatea cercetătorilor tineri. Organizatorii conferinței au pregătit conferințe în plen, lucrări pe secțiuni, prezentări de postere, workshop-uri tematice, mese rotunde și intervenții ale unor personalități marcante ale domeniului cercetării educaționale. Programul detaliat al conferinței poate fi accesat aici sau pe pagina dedicată.
Persoanele interesate să participe la conferință se pot înscrie până cel târziu la data de 5 septembrie 2022, prin intermediul formularului de înscriere.
Contribuțiile acceptate și lista participanților vor fi anunțate până la data de 19 septembrie 2022, urmând ca rezumatele contribuțiilor să fie publicate într-o broșură a conferinței.
Participarea la CERED 2022 este gratuită și se adresează atât celor care își propun să disemineze rezultatele unei cercetări, cât și celor care doresc să participare fără susținerea unei contribuții. Contribuțiile participanților vor fi împărțite în prezentări și postere. Detalii despre categoriile de contribuții, precum și recomandările pentru realizarea rezumatelor, pot fi accesate aici”.
După cum subliniază Universitatea din București, „Conferința Națională de Cercetare în Educație – CERED este un eveniment anual care promovează schimbul de idei bazate pe dovezi științifice provenite din cercetare, diseminarea rezultatelor cercetării educaționale, facilitarea comunicării și colaborării între cercetători, precum și între aceștia și decidenții și practicienii din domeniul educației. Misiunea CERED este de a aduce împreună cercetători din România și din diaspora, favorizând crearea unei comunități profesionale puternice a specialiștilor în științele educației, în scopul creșterii vizibilității și impactului cercetării educaționale.
Mai multe detalii despre CERED 2022, precum și despre edițiile anterioare, pot fi accesate pe site-ul conferinței: http://cered.ro/”.
Gebrüder Weiss România, investiții în digitalizare
La un an de la lansare, în iunie 2021, compania de transport și soluții logistice Gebrüder Weiss România își reafirmă continuarea strategiei de digitalizare a serviciilor puse la dispoziție clienților. În acest sens, directorul general Viorel Leca subliniază: „Primul an de funcționare a portalului myGW s-a dovedit a fi un real succes. Doar în primele 3 luni de la lansare, au fost gestionate peste 30.000 de transporturi și am avut o rată foarte bună de adopție ce depășește acum 400 de utilizatori. Începutul acestui an ne-a confirmat, o dată în plus, importanța investițiilor pe care le derulăm în digitalizare. Astfel, în primele cinci luni din 2022 prin myGW au fost gestionate aproximativ 160.000 de transporturi și au fost plasate peste 26.000 de comenzi.”
Cele mai accesate servicii prin platforma myGW au fost cele de track&trace, managementul documentelor și ebooking. Feedback-ul din partea utilizatorilor arată că „myGW a prezentat un real interes din perspectiva accesului la informații în timp real, a disponibilității 7/7, 24h/zi și a accesibilității de pe orice dispozitiv. În plus, platforma este considerată intuitivă, cu informații centralizate despre fluxul de mărfuri pentru transporturi terestre, transport aerian și maritim și logistica depozitării, asigurând totodată un grad maxim de transparență. Acest lucru este validat și de faptul că, la nivel global, soluția myGW este folosită în 25 de țări de peste 6.000 de clienti și 16.000 de utilizatori”.
Gebrüder Weiss România anunță că volumul de investiţii în digitalizare alocat în ultimii 2 ani „a fost în linie cu creşterea interesului pentru soluţii tech şi digitalizare. Compania este într-un proces de transformare digitală, cu investiții direcționate pe mai multe tronsoane astfel încât să acopere partea de echipamente ce permit transfer electronic de date, portalul digital myGW, programe de planificare a mărfurilor și rutelor și optimizarea de fluxuri pentru bunuri și resurse.
Portalul myGW asigură acces permanent la serviciile companiei, autonomie operațională și furnizează date complexe, dovedindu-se o soluție inteligentă care salvează timp și fluidizează procesele și operațiunile. Pentru clienții companiei, myGW înseamnă flexibilitate: toate documentele relevante, cum ar fi facturile sau dovezile de livrare, sunt stocate online, comenzile pot fi plasate electronic sau prețurile de transport pot fi stabilite în scurt timp, cu un singur click. Un alt avantaj decisiv este că mai mulți reprezentanți ai unui client Gebrüder Weiss comunică online prin intermediul aceluiași instrument și pot monitoriza procesele în mod transparent, în orice moment”.
OTP Bank România se alătură programului Start-up Nation 2022
OTP Bank România a fost selectată de stat pentru a se alătura programului Start-up Nation 2022 implementat prin Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Programul prevede acordarea unui ajutor financiar nerambursabil din partea statului în limita maximă a 200.000 lei, pentru fiecare startup înființat după data de 1 ianuarie 2020, care îndeplinește criteriile de eligibilitate menționate în cadrul programului.
Ca un partener activ în proiecte semnificative pentru antreprenori, OTP Bank România prin alăturarea în programul guvernamental propune beneficiarilor o serie de avantaje la accesarea serviciilor și produselor băncii. Astfel că, după acceptarea în programul de stat, antreprenorii pot deschide un cont dedicat de grant și solicita o finanțare punte de 100% din ajutorul financiar nerambursabil, garantat în procent de până la 80% din valoarea creditului de către FNGCIMM. În plus, au acces la un pachet dedicat de cont curent cu comisioane zero la operațiuni și încasări, administrare card și Internet banking, în funcție de specificul fiecărui pachet și de activitatea tranzacțională a fiecărui client.
„În ultimii doi ani, marcați de pandemie, am constatat agilitatea, reziliența și spiritul antreprenorial de care au dat dovadă start-up-urile din România. Accesarea diferitelor instrumente guvernamentale în perioada următoare devine o necesitate nu doar pentru capitalul românesc, dar mai ales pentru facilitatea creșterii mediului antreprenorial. Acum, mai mult ca niciodată, dorim sa fim alături de sectorul antreprenorial, iar implicarea în programul Start-up Nation este un punct de sprijin pentru inițiativele antreprenoriale locale și, implicit, pentru stimularea creșterii economice prin încurajarea înființării de firme noi. Ne așteptăm la o performanță bună a programului și punem la dispoziția beneficiarilor un cost de finanțare bun și accesibil, dar mai ales o experiență cuprinzătoare pentru clienți”, a declarat Gyula Fatér, Director General OTP Bank România.
Antreprenorii se pot înscrie în programul Start-up Nation 2022 în perioada 19 iulie – 1 septembrie, pe site-ul Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Detalii despre produsele OTP Bank România pot fi consultate aici.
Transilvania Investments regenerează situl industrial din centrul istoric al Sibiului
Situl industrial Independența Sibiu va fi reintegrat în viața comunității, printr-o inițiativă a fondului de investiții Transilvania Investments, care deține pachetul majoritar al companiei care administrează zona.
Inițiatorii subliniază că „peste 8 hectare de teren, situate adiacent zonei centrale a orașului, așteaptă idei din partea comunității pentru ceea ce poate deveni unul dintre cele mai mari proiecte de regenerare a unui sit industrial din România.
Prin Casa Albă Independența, compania ce deține terenul de 8.75 hectare de pe fosta platformă industrială, Transilvania Investments a demarat un proces de consultare publică la care a invitat autorități locale, oameni de cultură și de afaceri, arhitecți, organizații din zona de mediu și patrimoniu, proprietari din imediata vecinătate. Scopul final al întregului proces este de a afla ce-și dorește comunitate locală să regăsească în această zonă cheie a orașului și de a defini împreună identitatea unui spațiu care, în acest moment, nu este utilizat decât într-o proporție foarte redusă”.
Radu Roșca, președintele Transilvania Investments: „Potențialul acestui spațiu este foarte mare, iar responsabilitatea noastră ca principal acționar este de a ne asigura că destinația finală va fi în acord cu ceea ce sibienii își doresc. Situl Independența este o parte importantă din istoria Sibiului. Împreună putem să-i conferim un statut definitoriu pentru viitorul economic, cultural și social al orașului.”
A doua sesiune de întâlniri cu comunitatea în cadrul ansamblului industrial Independența are loc la 27 iulie a.c.: „Consultările sunt structurate sub forma unui proces iterativ compus dintr-o serie de patru ateliere, care conduce către formularea unei soluții optime. Toți cei invitați își expun propriile idei asupra temelor puse în discuție.”
Maria Gavozdea, arhitect în cadrul A. Plan, compania desemnată pentru coordonarea procesului: „Rezultatele procesului de planificare participativă se vor regăsi atât în proiectul de plan urbanistic zonal pe care îl vom înainta autorităților, cât și într-un set suplimentar de recomandări pentru un masterplan al zonei. Viitorul acestui sit trebuie gândit dincolo de normele rigide ale unui PUZ, iar efortul făcut de proprietar sperăm să consolideze acest mod nou de abordare a reintegrării urbane a siturilor industriale din România și nu numai, cu implicarea prealabilă a comunității”.
Inițiatorii demersului accentuează că „terenul de pe fosta platformă industrială este deținut de Casa Albă Independența și este utilizat, în prezent, doar în proporție de sub 10%, prin spațiile ocupate aici de Tribunalul Sibiu și centrul de afaceri dezvoltat de companie în fostul corp administrative”.
Lansarea campaniei de prevenire a traficului de persoane
Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane lansează campania națională „Închisoarea nu este doar între gratii! Libertatea unei victime a traficului de persoane depinde de alegerile tale!” Campania face parte din proiectul „Continuarea consolidării capacității de combatere a traficului de persoane cu accent pe prevenire, cooperare și recuperarea produselor infracțiunii”, finanțat de Comisia Europeană.
Scopul campaniei îl constituie „prevenirea traficului de persoane prin creșterea gradului de conștientizare a opiniei publice cu privire la rolul cererii în mecanismul traficului de persoane”.
După cum subliniază inițiatorii, campania „răspunde necesității abordării cererii care favorizează traficul de persoane și include demersuri pentru diminuarea acesteia, contribuind astfel la atingerea obiectivelor stabilite la nivel european, prin Convenția Consiliului Europei și Directiva 36/2011 care prevăd măsuri exprese pe care statele trebuie să le ia pentru reducerea și descurajarea cererii.
Campania se va derula pe o perioadă de 6 luni, până în luna decembrie 2022 și cuprinde activități specifice derulate în mediul outdoor și online, iar promovarea campaniei va fi susținută de două persoane publice, cu mare notorietate în ceea ce privește publicul țintă, Dorian Popa și vloggerul Zaiafet”.
Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane accentuează: „Ne dorim ca prin materialele realizate cu sprijinul celor două celebrități să putem accesibiliza și promova mesajele antitrafic destinate descurajării cererii în rândul cetățenilor români și astfel să putem contribui la popularizarea unui trend de conștientizare și denunțare a comportamentelor care conduc la exploatarea persoanelor vulnerabile.
Materiale care vor susține campania outdoor sunt diversificate și adaptate publicului targetat și vor contribui în egală măsură la promovarea numărul TelVerde 0800 800 678 și al site-ului ANITP, în vederea accesării acestor canale de comunicare pentru informații suplimentare.”
Delegație a Camerei de Comerț și Industrie Çorlu la sediul Camerei bucureștene
Camera de Comerţ și Industrie a Municipiului Bucureşti informează că președintele Camerei, Iuliu Stocklosa, a avut o întâlnire, la sediul CCIB, cu o delegație a Camerei de Comerț și Industrie Çorlu, condusă de Izzet Volkan, președinte, din care au mai făcut parte Umut Güngör, vicepreședinte și İbrahim Karağöz, secretar general, evenimentul fiind onorat de prezența consilierilor economici și comerciali din cadrul Ambasadei Republicii Turcia Sude Gürcan și Naci Akdogan: „În deschidere, președintele CCIB a vorbit despre potențialului economic al Capitalei, precum și despre activitatea CCIB, cu accent pe gama largă de servicii oferite companiilor, inclusiv celor străine, și pe strategia de relaţii externe. În acest context, Iuliu Stocklosa a exprimat interesul privind dezvoltarea relaţiilor economice şi comerciale cu Republica Turcia, o dovadă în acest sens fiind cele şapte acorduri de cooperare încheiate de CCIB cu organizaţii similare din această ţară, dar şi buna colaborare cu Asociaţia Oamenilor de Afaceri Turci din România.
Președintele Camerei bucureștene a apreciat că este nevoie de o mai bună cunoaștere a oportunităților de afaceri și investiționale oferite de cele două țări și a subliniat întreaga deschidere în ceea ce privește implicarea în organizarea unor evenimente dedicate impulsionării colaborării bilaterale și creșterii nivelului schimburilor comerciale.
În deschiderea intervenției sale, președintele CCI Çorlu, Izzet Volkan, a exprimat interesul pentru dezvoltarea relaţiilor economice şi de cooperare cu parteneri din România, precum şi disponibilitatea pentru asigurarea unui schimb constant de informaţii de afaceri, în beneficiul celor două comunităţi. În acest context, a vorbit despre: poziția geo-strategică a orașului Çorlu, situat în Districtul cu același nume din Provincia Tekirdag, la circa 150 km de granițele cu Bulgaria și Grecia, dar și de Istanbul, la infrastructura bine dezvoltată (autostrăzi, căi ferate, acces la 3 unități portuare de încărcare-descărcare la Marea Marmara, aeroport) și despre potențialul industrial deosebit (839 capacități de producție organizate în 5 zone industriale), îndeosebi în industria textilă (274 producători), industria chimică (149 firme producătoare) și automotive (133 societăți). Totodată, oaspetele turc a adresat conducerii CCIB invitația de a vizita, cu o misiune economică, Camera de Comerț și Industrie Çorlu”.
CCIB subliniază că, „după volumul schimburilor comerciale, Turcia este principalul partener al României din afara UE, prima piață pentru export și a doua, după China, pentru produsele importate din zona necomunitară. Trendul de majorare a schimburilor comerciale româno-turce înregistrat în 2021 s-a menținut și în primele patru luni ale anului 2022 (cele mai recente date disponibile). Astfel la 30 aprilie 2022, volumul total al schimburilor comerciale bilaterale a fost de 3,2 mld USD (+22% față de perioada similară a anului trecut), din care exportul a fost de 1 mld. USD (-1,2%) și importul de 2,2 mld. USD (+37,3%). La 31 mai 2022, în România erau înregistrate 17.075 societăţi comerciale cu capital turc (locul 3 cu o pondere de 7,1%) valoarea capitalului social subscris fiind echivalentul a 0,91 mld. USD (locul 15 cu 1,45% din totalul investițiilor străine)”.
Foto: CCIB