BCR extinde serviciile disponibile în George cu o asigurare facultativă a locuinței emisă de OMNIASIG Vienna Insurance Group

0

BCR extinde serviciile disponibile în George cu o asigurare facultativă a locuinței emisă de OMNIASIG Vienna Insurance Group, care se poate încheia 100% online în numai 7 minute

Banca Comercială Română continuă în ritm alert extinderea ecosistemului digital George cu noi servicii de utilitate imediată pentru utilizatori. Astfel, începând din luna septembrie, în magazinul online George este disponibilă o poliță de asigurare facultativă a locuinței, ce poate fi achiziționată 100% online, într-un flux simplu și foarte rapid. 

Asigurarea facultativă a locuinței Garant Amplus de la OMNIASIG, disponibilă în George, oferă un plan de asigurare complet și foarte acoperitor. În plus, include și răspunderea civilă față de terți (pentru situațiile când asiguratul poate provoca prejudicii vecinilor), precum și servicii de asistență tehnică la domiciliu, respectiv reparații de urgență acasă, făcute de specialiști, exact atunci când persoana asigurată are nevoie de ele. 

Principalele riscuri pe care această asigurare le acoperă sunt: 

  • Avarii provocate de incendiu
  • Avarii produse de fenomene atmosferice (furtună, grindină, ploaie torențială)
  • Furtul bunurilor asigurate
  • Avarii produse de apa din conducte și refulare

„În toate discuțiile noastre pe premise de educație financiară, pe care le-am avut în ultimii ani cu clienții noștri, asigurarea a fost constant unul dintre cele mai importante capitole abordate. Casa este spațiul căruia îi dedicăm o investiție semnificativă de timp, suflet și bani de-a lungul vieții, prin urmare asigurarea ei și a bunurilor din interior trebuie să fie o componentă esențială a eforturilor noastre de protejare. Din această perspectivă, ne bucurăm că reușim, împreună cu partenerii de la OMNIASIG, să oferim un proces cât mai simplu de achiziție a unei asigurări, astfel încât oricine să o poată accesa, direct de pe telefon”, a declarat Ramona Badea, Director Adjunct Carduri, Bancassurance & Customer Experience BCR.

Alături de partenerul nostru BCR, lucrăm constant pentru a face asigurările cât mai accesibile și simplu de înţeles pentru clienții noștri. Ne dorim să contribuim la creșterea protecției și siguranței locuințelor românilor prin asigurare, un aspect atât de important pentru continuitatea vieții oricăruia dintre noi. Ne bucurăm că acum clienții BCR își pot cumpăra foarte rapid si simplu din George o asigurare de locuință, cu un avantaj suplimentar dacă o fac în perioada campaniei”, a declarat Costi Stratnic, Vicepreședinte Directorat OMNIASIG Vienna Insurance Group

Pe lângă riscurile standard, această asigurare acoperă și o serie de alte riscuri importante ce pot să pună în pericol siguranța unei locuințe: avarierea sau distrugerea echipamentelor, a instalațiilor electrocasnice, electronice, sau electrice aflate în locuința asigurată, din cauza fenomenelor electrice, apă de conductă și refulare, precum și daunele produse de inundare ca urmare a neglijenței asiguratului. Mai mult decât atât, polița acoperă și cheltuielile necesare pentru închirierea unui alt spațiu de locuit/cazare în regim hotelier în perioada în care în locuința asigurată nu se poate locui, temporar, ca urmare a producerii riscurilor asigurate.

De asemenea, în cazul daunelor mici, în valoare de maximum 2.000 lei, provocate de apa de conductă sau  produse în baza răspunderii civile față de terți, asiguratul beneficiază de plata rapidă a despăgubirilor, în maximum 3 zile de la data avizării daunei.

Clientul scapă și de grija plății primei de asigurare facultativă a locuinței, deoarece aceasta se face direct din aplicația George, prin debitarea automată a contului clientului. 

În perioada 21 septembrie – 20 decembrie 2022, orice client care își va încheia asigurarea facultativă în George va primi automat, din partea băncii, o poliță obligatorie PAD pentru un an, în valoare de 20 euro, dacă pentru locuință nu este emisă  deja  o poliță PAD.

Detalii complete despre asigurarea facultativă a locuinței Garant Amplus pot fi găsite aici: https://omniasig.ro/ro/persoane-fizice/asigurari/locuinta/garant-amplus. 

Regulamentul campaniei poate fi găsit aici: https://www.bcr.ro/ro/campanii/campanie-garant-amplus-cu-pad

Sancțiunile pentru Sistemul RO e-Transport se vor aplica de la 1 ianuarie 2023. Cum pot companiile să folosească în favoarea lor cele 3 luni de grație?

0

_________________

Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC România
Rareș Stănescu, Director PwC România

Perioada de grație de trei luni le dă posibilitatea companiilor să identifice cele mai bune soluții pentru o raportare mai simplă, mai rapidă și cu risc minim de apariție a erorilor. Având în vedere că nerespectarea prevederilor va atrage amenzi de până de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice și chiar confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, conformarea cu noua cerință legală necesită demersuri riguroase. Este de menționat că sistemul RO e-transport va fi interconectat cu diverse sisteme de monitorizare: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităților de produse transportate, precum și orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier. Astfel, prin aceste măsuri de digitalizare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să crească gradul de colectare a impozitelor și a taxelor datorate bugetului de stat, precum și să prevină și să combată comerțul ilicit de bunuri.

Cu ajutorul platformei preconfigurată e-Transport, dezvoltată de PwC România, conformarea cu obligațiile legale devine mult mai rapidă și mai simplă. Soluția e-Transport automatizează procesele de afaceri necesare pentru raportarea RO e-Transport, fiind integrată cu soluțiile de business ale companiilor și direct conectată la sistemul informatic al ANAF. Soluția colectează, validează și agregă datele din sistemele dvs și ale partenerilor dvs de afaceri cu scopul de a genera codul UIT și managementul acestuia. Practic, aplicația reduce semnificativ durata necesară raportării în platforma RO e-Transport și elimină riscul de apariție a erorilor. Mai mult, oferă funcționalități variate de raportare, integrare și modificare de date, putând fi instalată pe orice dispozitiv și utilizată de oriunde.

Ce înseamnă RO e-Transport? 

Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau orice transport intracomunitar aflat în tranzit și depozitate temporar pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României.

Obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport revine, printre altele:

  • destinatarului înscris în DVI, respectiv expeditorului înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
  • beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
  • depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri;
  • Beneficiarului sau furnizorului din România, după caz, pentru operațiunile comerciale reprezentând un nontransfer sau stocuri la dispoziția clientului.

Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.   

Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obținerii codului UIT. 

Prin acest sistem sunt urmărite datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum și codul UIT generat.

Amenzile pot ajunge și la 100.000 lei

Amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor eTransport sunt:

  • în cuantum de 20.000 – 100.000 lei, precum și confiscarea bunurilor pentru nedeclarare, nerespectarea termenului de valabilitate a codului UIT și declararea unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului.
  • între 20.000 – 100.000 lei pentru nepunerea la dispoziția operatorului de transport a codului UIT sau pentru modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport RO după prezentarea la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în funcțiune a mijloacelor de transport, dar și pentru nedeclararea tuturor mărfurilor transportate (inclusiv a celor care nu sunt incluse cu risc fiscal ridicat).
  • Între 5.000 – 10.000 lei pentru neprezentarea de către conducătorul mijlocului de transport a documentelor de însoțire a transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat.

 

Ce prevede noua schemă de ajutor de stat pentru investiții destinate industriei prelucrătoare

0

_________________

Ileana Guţu, Liderul departamentului de Evaluare,
modelare financiară şi analiză economică, EY România

O nouă schemă de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investiții destinate industriei prelucrătoare a fost adoptată în luna august de către Guvern (Hotărârea de Guvern nr. 959/2022), iar forma finală a Ghidului solicitantului a fost publicată în luna septembrie 2022.

Scopul acestei scheme este să impulsioneze atragerea investițiilor din industria prelucrătoare, cu efect direct asupra dezvoltării regionale, creării de locuri de muncă și creșterii competitivității produselor românești, prin extinderea și susținerea lanțurilor valorice din diferite ramuri industriale. Prima sesiune pentru depunerea aplicațiilor se va deschide la data de 1 noiembrie 2022.

Contextul acestei scheme este legat deconflictul din Ucraina și răspunde necesității de a reduce disfuncționalitățile din cadrul lanțurilor de aprovizionare, deja afectate de pandemia COVID (fiind eligibile, prin derogare, și întreprinderile care au intrat în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2021), prin asigurarea surselor de finanțare necesare și a capabilităților de producție.

Sectoarele vizate acoperă atât fabricarea calculatoarelor și produselor electronice și optice, a echipamentelor electrice, mașinilor și utilajelor, cât și a produselor de larg consum (băuturi, produse textile, articole de îmbrăcăminte, hârtie etc.). 

Ce bani sunt alocați prin schema de ajutor de stat HG nr. 959/2022[1]

Cu o alocare de 300 de milioane Euro (bugetul mediu anual fiind 150 milioane Euro), aplicarea schemei se va face în baza acordurilor de finanțare emise de Ministerul Economiei, până la sfârșitul anului 2023, plata ajutorului de stat efectuându-se în perioada 2022-2027, în limita bugetului anual alocat schemei.

Costuri eligibile

În plus față de schema de ajutor de stat HG nr. 807/2014 (care punea accent, din perspectiva cheltuielilor eligibile, asupra costurilor fără TVA, aferente realizării, respectiv achiziționării, după caz, de active corporale și necorporale, precum și cheltuielilor legate de închirierea construcțiilor, aferente realizării investiției inițiale), schema de ajutor de stat în baza HG 959/2022 încadrează în categoria cheltuielilor eligibile și costurile salariale care rezultă din crearea de locuri de muncă în urma unei investiții inițiale, calculate pe o perioadă de 2 ani, sau o combinație între costurile investițiilor în active corporale și necorporale și costurile salariale, cu condiția de a nu depăși cuantumul cheltuielilor eligibile aferente investițiilor în active sau costurilor salariale, în funcție de care dintre acestea este mai mare.

Spre deosebire de schemele de ajutor de stat reglementate de HG 807/2014 și HG 332/2014, unde activele achiziționate trebuiau să fie noi, schema reglementată de HG 959/2022 introduce posibilitatea achiziționării de active utilizate pentru întreprinderi mici și mijlocii și pentru achiziționarea unei unități, cu îndeplinirea anumitor condiții (spre exemplu, achiziția să fie făcută în condițiile pieței, implicând terțe părți care nu au legătură cu cumpărătorul). Totodată, sunt definite și condiții specifice pentru închirierea activelor, de durată minimă în cazul terenurilor și clădirilor (minim 5 ani de la data preconizată a finalizării investiției pentru întreprinderile mari și minim 3 ani pentru IMM-uri) și prin intermediul leasingului financiar pentru instalații sau utilaje (cu obligația de a le achiziționa la data expirării contractului).

Companiile care iau în considerare depunerea unei aplicații pentru schema de ajutor de stat prevăzută în cadrul HG 959/2022 trebuie să aibă în vedere faptul că următoarele cheltuieli sunt definite ca fiind costuri neeligibile: achiziția, modernizarea, reabilitarea de construcții și lucrările suplimentare de construcții necesare în vederea schimbării destinației unor construcții existente, achiziția de mobilier și mobilier industrial, decorațiuni, calculatoare electronice care nu fac parte din fluxul tehnologic etc. Totodată, nici cheltuielile pentru reabilitarea/repararea activelor corporale achiziționate sau pentru montajul instalațiilor tehnice, mașinilor și echipamentelor nu fac parte din categoria cheltuielilor eligibile.

Aspecte specifice

Dincolo de necesitatea ca investițiile realizate să aibă o valoare minimă de 3 milioane de Euro (echivalentul în lei), companiile care doresc să aplice pentru această schemă trebuie să ia în considerare necesitatea ca minimum 10% din valoarea proiectului să reprezinte investiții verzi (spre exemplu, instalarea de panouri solare pe acoperișul unei noi hale de producție, cu scopul reducerii consumului energetic) și, totodată, că trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile eligibile (resurse proprii sau finanțare externă), sub o formă care să nu fi făcut obiectul unui alt ajutor public.

Foarte important de știut pentru companiile care intenționează să aplice pentru schema de ajutor de stat reglementată de HG nr. 959/ 2022 și care au un obiect de activitate care se regăsește și în lista sectoarelor de activitate eligibile, este faptul că atât o analiză de eligibilitate, cât și documentarea planurilor de investiții sunt aspecte esențiale pentru reușita aplicației. Un aspect nou introdus privește definirea investițiilor verzi, care au în vedere felul în care companiile contribuie la atenuarea schimbărilor climatice, la adaptarea la aceste schimbări, tranziția spre o economie circulară, utilizarea durabilă a resurselor etc.

În concluzie, în funcție de planurile viitoare de investiție și opțiunile de dezvoltare pe termen mediu și lung, recomandăm investitorilor să ia în considerare și să respecte prevederile schemei de ajutor de stat gestionate de Ministerul Economiei în cazul în care doresc să depună cererea pentru obținerea acordului de finanțare.


[1]La baza acestui nou act normativ (art. 2, HG nr. 959/2022) stă Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei Europene din 17 iunie 2014, de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu Piața Internă, în aplicarea art. 107 și 108 din Tratat, cu modificările și completările ulterioare, iar valoarea maximă permisă pentru un proiect mare de investiții se calculează conform formulei „R × (A + 0,50 × B + 0 × C)”, unde „R” reprezintă intensitatea maxim admisibilă a ajutoarelor pentru regiunea/județul unde se realizează investiția, „A” reprezintă costurile inițiale eligibile în valoare de 50 de milioane Euro, „B” este partea din costurile eligibile cuprinsă între 50 de milioane de Euro și 100 de milioane de Euro, iar „C” este partea din costurile eligibile de peste 100 de milioane de eEuro (art. 3, pct. 27).

20 milioane de dolari, finanțare pentru dezvoltatorul de jocuri video Amber Studio

0

Dezvoltatorul independent de jocuri video la nivel global Amber Studio SA beneficiază de o finanțare în valoare de 20 de milioane de dolari, acordată de un fond de investiții consiliat de Emona Capital LLP, la cărei obținere a fost asistat de Casa de Avocatură Filip & Company, prin echipa coordonată de Alexandru Bîrsan, avându-i în roluri cheie pe Olga Niță (partener), Andreea Bănică (senior associate) și Andrei Anghel (associate). 

Alexandru Bîrsan (foto), partener Filip & Company: „Evaluarea obținută de Amber este una extraordinară pentru o companie românească aflată la Seria A, dar este doar o reflectare corectă a valorii unui business construit, într-un domeniu extrem de competitiv la nivel mondial, de una dintre echipele cele mai frumoase pe care le-am întâlnit. Noi chiar ne-am distrat făcând această tranzacție și abia asteptăm să vedem ce minunății vor mai face cu acești bani. Le mulțumim clienților de la Amber pentru încredere și excelenta cooperare și le dorim celor de la Emona o investiție de un mare succes.”

Asistența a fost asigurată „în aspecte ce țin de drept românesc, cu privire la pregătirea, negocierea și semnarea contractului de subscriere a acordului acționarilor și a contractelor de vânzare prin care o parte dintre acționarii Amber au vândut acțiuni către fondul de investiții consiliat de Emona Capital LLP”.

Este una dintre cele mari evaluări obținute vreodată de o companie românească la o finanțare de seria A, 190 de milioane de dolari. O parte importantă din fonduri va fi folosită pentru dezvoltarea Amber prin noi fuziuni și achiziții.

Administratorii de fonduri pledează pentru economisire pe termen mediu și lung

0

Summitul Administratorilor de Fonduri din România, ediția a IV-a a oferit o pledoarie pentru investiții în fonduri, argumentând că ele reprezintă „cea mai bună soluție de economisire pe termen mediu și lung, chiar dacă, în prezent, traversăm o perioadă economică dificilă”.

Horia Gustă, președintele Asociației Administratorilor de Fonduri din România – AAF: „În august 2022, statisticile arată 30.000 de investitori în plus în industrie, comparativ cu august 2021, care se adaugă celor 100.000 câștigați pe parcursul anului anterior. Credem că, deși traversăm un context internațional dificil, numărul de investitori va continua să crească, datorită mediatizării intense a beneficiilor economisirii recurente. O posibilă explicație a acestui aflux poate fi legată de faptul că în proiectul Economisește inteligent al asociației, cea mai importantă temă a fost aceea a economisirii lunare, recurente, indiferent de suma pe care și-o permite fiecare. Un proiect aflat în lucru și susținut de reprezentanți ai mediului politic și guvernamental vizează modificarea și simplificarea legislației fondurilor alternative, cu scopul de a îmbunătăţi acest cadru şi pentru a crea în România o jurisdicţie mai permisivă și mai atractivă. Europa nu are o legislaţie comunitară pentru fondurile de investiţii alternative, lăsând acest lucru la latitudinea statelor membre.”

Mihai Precup, secretar de stat în Ministerul Finanțelor: „Împreună cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, încercăm să venim cu niște măsuri astfel încât să dezvoltăm piața de capital din România, cum ar fi de exemplu listare de obligaţiuni guvernamentale verzi – green bonds. Am văzut în ultimii ani impactul pozitiv pe care l-a avut listarea obligațiunilor Fidelis și dorim să stimulăm această piață a obligațiunilor inclusiv prin listarea unor obligațiuni verzi guvernamentale, banii strânși astfel putând fi utilizați pentru investiţii în economia verde. Un alt element inclus în strategie, deşi nu este foarte uşor, este să văd mari proiecte de infrastructură în România care emit obligaţiuni şi se finanţează pe piaţa de capital. Aici, partea umană are un rol extrem de important, de aceea încheiem parteneriate cu instituţiile financiare internaţionale – Banca Europeană de Investiţii, Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare – pentru a ne aduce asistenţă tehnică şi pentru a crește capacitatea de implementare a proiectelor. Vom avea, probabil în premieră pentru România, o divizie, o unitate la nivelul Secretariatului General, care va monitoriza transversal toate companiile deţinute direct de statul român. Atât din punctul de vedere al performanţei lor financiare, cât şi din punctul de vedere al guvernanţei corporative şi al calităţii membrilor din consiliile de administraţie. Pe scurt, paşi se fac pentru a avea companii cât mai fiabile, pentru a le duce la Bursă. După cum bine ştiţi, e un proces întreg pentru a ajunge cu o o companie la Bursă, cât şi pentru fondurile de investiţii de avea companii, dacă vreţi, suculente, pentru a investi.”

Vincent Ingham, director Regulatory Policy, în cadrul Asociației Administratorilor de Fonduri din Europa (EFAMA), a enumerat câteva dintre prioritățile necesare la nivel european pentru completarea cadrului privind finanţarea sustenabilă şi instrumentele necesare administratorilor de active pentru a-și  îndeplini rolul: o claritate mai mare în ceea ce privește definirea unora dintre conceptele care stau la baza reglementărilor europene, adoptarea unui standard internațional privind raportările ESG (environmental, social, governance), îmbunătăţirea calităţii, comparabilității şi fiabilităţii ratingurilor ESG) sau acoperirea deficitul de date ESG prin implementarea cerințelor de raportare CSR (Corporate Sustainability Reporting) și alinierea lor cât mai curând cele ale SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) si EU Taxonomy Regulation. Potrivit acestuia, într-un studiu recent, EFAMA a estimat că aproape 1,6 trilioane de euro ar putea deveni disponibili pentru finanţarea economiei europene şi a creșterii sustenabile dacă gospodăriile europene şi-ar muta doar 5% din avere dinspre depozite bancare către investiţii mai productive.

Din concluziile reuniunii, sintetizate de organizatori, reținem:

„Industria fondurilor de investiții din România are în continuare un potențial extraordinar de dezvoltare. Investițiile pot fi un instrument care să susțină creșterea nivelului de trai al românilor, în special în perioada pasivă a vieții. 

Legislația care reglementează industria fondurilor de investiții mai poate fi simplificată iar AAF, alături  de instituțiile statului cu atribuții în acest domeniu, fac pași în acest sens. 

Dezvoltarea pieței de capital din România este  o componentă importantă pentru dezvoltarea industriei fondurilor, iar listarea mult așteptată a unor giganți de stat ar putea reprezenta o oportunitate de dezvoltare nu numai pentru piața internă, ci și pentru cea din regiune.

Programele de educare și informare financiară, susținute inclusiv de societatea civilă, sunt soluția pentru creșterea numărului investitorilor. 

Pentru persoanele mai conservatoare, specialiștii recomandă menținerea contactului fizic cu banca.

Pentru tineri, atrași de online, sunt necesare soluții digitale care să le ofere posibilitatea de a investi fără interacțiune umană și de a urmări în permanență evoluțiile de pe piețele financiare. 

Principiul de bază este recurența și investițiile pe termen lung. 

Nivelul veniturilor lunare este mai puțin important decât decizia de a investi constant, pe perioade lungi de timp.”

Foto: AAF

Transportatorii rutieri cer urgentarea aderării la spațiul Schengen

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) reafirmă că „intrarea României în Schengen este o necesitate pentru industria transporturilor rutiere de marfă și persoane, contribuind la fluidizarea traficului de frontieră și la libera circulație a pasagerilor români în spațiul european”. Ca urmare, „solicită autorităților române și instituțiilor europene urgentarea aderării României la spațiul Schengen”.

În susținerea solicitării lor, transportatorii rutieri subliniază, cu argumente la zi: „În contextul discuțiilor de săptămâna aceasta din Parlamentul European despre aderarea României la spațiul Schengen, UNTRR solicită instituțiilor europene să accelereze intrarea României, Stat Membru al UE din 2007, în spațiul european Schengen de liberă circulație. 

Totodată, UNTRR face apel la autoritățile române să trateze cu prioritate intrarea României în Schengen, având în vedere că aceasta este o necesitate atât pentru transportatorii rutieri și conducătorii auto români, cât și pentru pasagerii și clienții acestora.   

Rezultatul direct al eliminării controalelor de frontiera cu Statele Membre UE vecine României este o creștere a fluidității traficului trans-frontalier, cu numeroase beneficii atât pentru transportatorii rutieri români, cât și pentru UE: 

– Eliminarea timpilor mari de așteptare la frontierele interne UE pe cale rutieră și astfel reducerea costurilor și a întârzierilor în lanțurile de aprovizionare 

– Eliminarea abuzurilor și timpilor nejustificați de așteptare la control pașapoarte pentru autocare, oferind turiștilor români și străini un tratament civilizat 

– Evitarea depășirii timpilor de conducere ai conducătorilor auto. Amintim că timpii de conducere și de odihnă sunt strict reglementați în Uniunea Europeană, iar depășirea acestor timpi de conducere de către conducătorii auto români, din cauza timpilor de așteptare în coadă la trecerea frontierei, este sancționată de autoritățile europene de control
– Posibilitatea ameliorării crizei de conducători auto profesioniști prin angajarea conducătorilor auto din țări terțe UE și utilizarea acestor conducători auto în curse internaționale, similar firmelor din țări Schengen. În acest moment conducătorii auto angajați din țări terțe nu pot lucra în UE mai mult de 90 de zile într-un interval de 180 zile”

 

Sondaj eJobs: 45% dintre angajați încearcă, în acest moment, să-și schimbe jobul

0

Salariul, absența sentimentului de împlinire profesională sau lipsa perspectivelor de creștere sunt principalele motive de nemulțumire. 2 din 10 angajați spun că au intrat în burnout.

Aproape jumătate dintre participanții la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România mărturisesc că, în acest moment, se află în căutare activă a unui loc de muncă, motiv pentru care aplică în mod constant și merg la interviuri. Tot nemulțumiți de locul lor de muncă sunt alți 22,6%, însă aceștia nu se simt, deocamdată, suficient de motivați pentru a căuta altceva, în timp ce 2,2% deja au găsit alt job și sunt în preaviz de plecare. Doar 3 din 10 respondenți se declară mulțumiți de statutul profesional actual și, prin urmare, nu au în plan nicio schimbare profesională în perioada imediat următoare.

Principalul motiv pentru care doresc să facă un pas într-o nouă direcție este legat de nemulțumirile cu privire la salariu – aspect menționat de 61,4% dintre respondenți.

„Următoarele motive ne spun foarte multe despre felul în care au ajuns românii să se raporteze la relația dintre viața lor personală și cea profesională, despre introspecțiile pe care le fac după o perioadă destul de tulbure pentru toată lumea, dar și despre așteptările pe care le au de la ideea de carieră. Astfel, nu neapărat volumul mare de muncă îi deranjează (doar 35% aduc acest argument), ci mai degrabă faptul că munca pe care o fac nu le aduce nicio împlinire profesională (56,9%), că nu întrevăd oportunități de creștere în compania pentru care lucrează (54%) sau că nu se simt apreciați de managerul lor (17,4%). Toate acestea stau la baza unui fenomen care îi îngrijorează tot mai mult pe angajatori – quiet quitting-ul”. Asta pentru că acest fenomen presupune un soi de plafonare, în multe cazuri, ireversibilă, care pornește, în primă fază, de la decizia de a nu face mai mult decât ce este trecut în fișa postului”, spune Raluca Dumitra, head of marketing în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.

Întrebați dacă se simt motivați să performeze și să facă mai mult decât apare în fișa postului, 66,3% au răspuns că da, iar 33,7% că nu. Dintre aceștia din urmă, 59,7% s-ar simți motivați să facă mai mult dacă ar avea un salariu mai bun. 9,5% ar avea nevoie de o motivare intrinsecă și ar fi dispuși să facă mai mult dacă le-ar plăcea într-o măsură mai mare jobul pe care îl au, 7,8% și-ar dori să aibă o relație mai bună cu echipa din care fac parte, iar 4,6% ar depune mai mult efort dacă s-ar înțelege mai bine cu managerul lor. 8,8% cred că doar cei aflați la început de carieră și care trebuie să se remarce sau managerii ar trebui să nu se limiteze doar la cerințele din fișa postului, în timp ce 9,6% nu văd niciun motiv pentru care să facă acest lucru, invocând faptul că viața personală este mult mai importantă decât jobul.

„De cealaltă parte, vedem că principalele declanșatoare ale proactivității sunt, dincolo de salariu, echipa, pasiunea pentru profesie, relația cu managerul direct, faptul că angajații primesc frecvent feedback pozitiv sau certitudinea că, dacă vor performa, vor fi promovați. Dincolo de toate aceste motive, jumătate dintre cei chestionați cred că ideal ar fi ca orice angajat să facă doar munca pentru care este plătit, așa cum apare în fișa postului. Nici mai mult, nici mai puțin. 35,4% nu sunt de acord cu această afirmație, iar 16% oferă următoarele nuanțe: doar cei aflați la început de carieră, cei cu funcție de management sau cei care au în vedere o promovare ar trebui să depășească limitele din fișa postului”, mai spune Raluca Dumitra.

60,3% dintre respondenți se plâng de faptul că angajatorul nu este atent la echilibrul lor și cere angajaților să facă mai mult decât apare în fișa postului, în timp ce 39,7% se simt împăcați cu nivelul de încărcare pe care îl au și spun că, în interiorul companiei, este susținut echilibrul dintre viața personală și cea profesională. 24,3% dintre angajații participanți la sondaj spun că, față de acum un an, depun mai mult efort și lucrează în mod activ mai multe ore pe zi, iar alți 21,8% simt că se află într-o stare de burnout. 19,3% au redus numărul de ore în care muncesc efectiv, iar 34,5% spun că nu s-a schimbat nimic, din acest punct de vedere.

Sondajul a fost realizat în luna august, pe un eșantion de 1.700 de respondenți, angajați.

Program de educație financiară pentru cadre didactice din învăţământul primar

0

Institutul de Studii Financiare (ISF) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) anunță organizarea, în săptămâna World Investor Week, a primei sesiuni a cursului de educație financiară destinat cadrelor didactice din învățământul primar, în cadrul programului StartFIN, program gratuit acreditat de Ministerul Educației, care oferă dezvoltarea competențelor specifice educației financiare adecvate elevilor de la clasa pregătitoare la clasa a IV-a.

Organizatorii precizează că „programul este acreditat pentru 4 ani în sistem online și se desfășoară pe parcursul a 40 de ore, cu 20 de ore organizate în sistem online sincron și 20 de ore organizate în sistem asincron, oferind astfel avantajul participării de la distanță a învățătorilor din toată țara. 

StartFIN include două module în cadrul cărora sunt predate noțiuni de educație financiară complete, fiind primul program de acest tip disponibil și adecvat nevoilor beneficiarilor. Pentru finalizarea programului, participanții trebuie să pregătească un portofoliu educațional care va fi evaluat de o comisie de specialitate, formată din experţi în domeniul financiar. Absolvenții programului au posibilitatea recunoașterii unui număr de 10 credite de formare profesională.

Scopul programului StartFIN este de a dezvolta cunoștințele tehnice specifice piețelor financiare pentru cadrele didactice care predau la ciclul primar, contribuind astfel la diseminarea conceptelor financiare în rândul elevilor. Prin susținerea unor astfel de cursuri de formare economico-financiară a profesorilor cresc în mod considerabil șansele de incluziune financiară a tinerei generații.

Cursanții au la dispoziție materiale de studiu (manuale, instrumente de evaluare, aplicații și alte instrumente didactice) și sunt evaluați după metode care respectă principiile standard de evaluare. 

Pentru anul 2022, ISF și A.S.F. oferă șansa formării în cadrul StartFIN, în mod gratuit, pentru 500 de învățători. Locurile sunt ocupate în ordinea înscrierii (cererile se trimit la adresa startfin@isf.ro), numărul participanților fiind limitat la 25 persoane/serie. În cazul depășirii acestei limite, persoanele vor fi înscrise la următoarea serie disponibilă.

În 21 zile de la lansare, programul StartFIN a înregistrat 1.625 cereri de înscriere, iar 372 de participanți au fost deja selectați pentru a participa la sesiuni de curs”.

Aplicație pentru mobil de monitorizare a calității aerului

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat aplicația pentru mobil CalitateAer. Prezentând noua aplicație, precum și investițiile pentru creșterea nivelului de cunoaștere în ceea ce privește monitorizarea calității aerului, ministrul Tánczos Barna a subliniat: „Programul este finanţat din Fondul de Mediu, pe baza unui contract de finanţare semnat între AFM şi Ministerul Mediului şi are practic două loturi – partea de software, aplicaţie dezvoltată pentru această monitorizare şi partea de furnizare de analizoare şi de auto-laboratoare pentru a creşte acurateţea datelor şi în zonele unde au fost semnalate foarte multe probleme legate de calitatea aerului. Locaţiile au fost, astfel, stabilite mai ales în jurul Bucureştiului, Bucureşti şi Ilfov, în funcţie de hotspoturile, de punctele fierbinţi, acolo unde în trecut au fost foarte multe probleme cu calitatea aerului. Aplicaţia se numeşte CalitateAer, se poate descărca din App Store şi din Google Play şi se poate instala pe telefon, fără nicio problemă. Prin această aplicaţie se pot urmări cele 162 de staţii din ţară”.

MMAP precizează că aplicația CalitateAer „este singura aplicație din România care conține date despre calitatea aerului, monitorizat în acord cu cerințele Comisiei Europene”. 

Aplicația „oferă informarea în timp real a populației cu privire la calitatea aerului pe teritoriul României. Datele din aplicație sunt disponibile 24 din 24 de ore și provin de la Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului, aflată în continuă dezvoltare. 

Folosind funcțiile de căutare sau localizare, utilizatorii pot selecta din cele peste 160 de stații, plasate pe întreg teritoriul României, pentru a vizualiza informațiile despre datele de calitate a aerului, respectiv: valorile indicelui general și valorile indicilor specifici aferenți fiecărei stații de monitorizare, evoluția concentrației, pe ultimile 24h/săptămână/lună/an, pentru indicatorii monitorizați: particule în suspensie (PM10 și PM 2,5), dioxid/oxizi de azot (NO₂ și NOx), dioxid de sulf (SO₂),  ozon (O₃).

Totodată, aplicația Calitate Aer pune la dispoziția publicului posibilitatea de a primi notificări cu privire la calitatea aerului din cel mai apropiat punct de monitorizare sau oricare alt punct selectat ca favorit și, totodată, aceasta prezintă recomandări pentru fiecare situație privind calitatea aerului, de la BUN la EXTREM DE RĂU. Utilizatorii aplicației pot să verifice calitatea aerului pentru diferite intervale de timp și pot selecta o stație preferată. 

De asemenea, în vederea extinderii Rețelei Naționale de Monitorizare a Calității Aerului (RNMCA), au fost achiziţionate 11 analizoare în stații de monitorizare a calității aerului existente (4 în județul Iași, 3 în județul Cluj, 1 în județul Brașov, 1 în județul Dolj, 1 în municipiul București și 1 în județul Ilfov)  şi alte 19 pentru zona Bucureşti-Ilfov (13 în municipiul București și 6 județul Ilfov din care 2 în orașul Voluntari, 1 în orașul Buftea, 1 în orașul Otopeni, 1 în comuna Glina, 1 în comuna Vidra (sat Sintești) în amplasamente noi. Cele 11 analizoare sunt funcționale încă din luna februarie a anului 2022, cu excepția celui din municipiul București, funcțional începând cu luna aprilie 2022, respectiv a celui din județul Ilfov, care este în curs de branșare la rețeaua de energie electrică. 

Din cele 19 analizoare amplasate în locații noi din municipiul București și județul Ilfov, 10 evaluează influența traficului asupra calității aerului (stații de tip trafic) și 9 evaluează influența așezărilor umane asupra calității aerului (stații de tip fond urban). Din aceste 19 analizoare, până în prezent au fost puse în funcțiune 9, iar celelalte 10 analizoare sunt în curs de branșare la rețeaua de energie electrică”.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor a adăugat că în lotul 2 din contract au fost achiziționate patru autolaboratoare echipate cu aparatură necesară pentru monitorizare şi analiză a calităţii aerului: „Acestea sunt date în folosinţa APM-urilor judeţene la Bacău, Braşov, Bucureşti şi Iaşi. Oraşele au fost alese în funcţie de acele probleme cu calitatea aerului care sunt oficializate, să spun aşa, prin infringementul la adresa României pe calitatea aerului, pe cele cinci oraşe mari: Bucureşti, Iaşi, Braşov, Timişoara şi Cluj. În paralel, avem un proiect finanţat prin POIM pentru o dotare a Gărzii de Mediu cu aparatură similară, astfel încât atât auto-laboratoarele, cât şi capacitatea noastră de a monitoriza prin instalaţie mobilă calitatea aerului să fie dezvoltate. Acest proiect finanţat prin POIM este în fază de procedură de achiziţie publică. S-a finalizat caietul de sarcini, în zilele următoare va fi încărcată licitaţia în SEAP şi acolo vorbim de o sumă de peste 50 de milioane de lei, sumă care va finanţa practic această reţea mobilă de monitorizare a calităţii aerului. Acolo avem şi drone, avem şi laboratoare mobile similare cu cele pe care le-am cumpărat deja.”

Foto: MMAP

Înregistrarea cererilor pentru ajutor de încălzire cu lemne

0

A început înregistrarea cererilor pentru acordarea sprijinului în asigurarea încălzirii cu lemne a populației. Primăria Sectorului 4 anunță că va distribui material lemnos pentru încălzirea locuințelor, în sezonul rece 2022-2023. prin Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4. Cei cu venituri reduse „trebuie să completeze o cerere și să o depună online, prin intermediul serviciilor poștale, curierat sau direct la registratura DGASPC Sector 4, din Bulevardul Metalurgiei, nr 12-18, etaj 1, sector 4. (Mall Grand Arena)

De menționat faptul că acest ajutor se adresează persoanelor/familiilor cu venituri mici, care nu pot susține financiar cheltuielile legate de achiziționarea combustibililor solizi necesari încălzirii locuinței în perioada sezonului rece. Acest ajutor de încălzire cu material lemnos provine exclusiv din defrișări și toaletări efectuate conform avizelor emise de Primăria Municipiului București.

Totodată, până pe data de 19 octombrie a.c., se pot depune cererile pentru acordarea ajutorului de încălzire, conform prevederilor Legii nr. 226/2021, Legea consumatorului vulnerabil. Solicitările se pot transmite/depune prin aplicația GHIȘEUL ONLINE, prin intermediul serviciilor poștale/curierat sau la registratura DGASPC Sector 4. 

Toate informațiile referitoare la condițiile de acordare a acestor tipuri de ajutoare pentru încălzire precum și la modalitatea de depunere/transmitere a cererilor pot fi accesate la următorul link: https://dgaspc4.ro/ sau la numărul de telefon: 0372.900.789”.