Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare

0

_________________

Gabriela Batîr,
Senior Manager People&Organisation, PwC (foto)

 

 

Atragerea și retenția talentelor este în topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, după atacurile cibernetice, arată cel mai recent studiu de percepție derulat regulat în Statele Unite, în rândul executivilor din marile companii – PwC Pulse Survey din august 2022, incluzând 722 de directori și membri ai consiliului de administrație din companiile incluse în topul Fortune 1000 și alte firme private.

Aproape două treimi din respondenți (63%) declară că au schimbat sau intenționează să schimbe procesele de business pentru a răspunde deficitului de forță de muncă, în creștere cu șapte puncte procentuale față de ediția din ianuarie 2022. Intensificarea demersurilor de automatizare crește cererea de resurse umane care combină cunoștințe funcționale cu înțelegerea adecvată a tehnologiei.

Identificarea și atragerea angajaților cu competențe potrivite continuă să fie o provocare pentru companii, acestea căutând diverse strategii, cum ar fi: extinderea opțiunilor de lucru la distanță pentru rolurile care permit această abordare (70%), personalizarea strategiei de resurse umane pe categorii de angajați (59%), achiziția altor companii, tocmai pentru acces la talente (52%). 

Companiile au inițiat sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați

Pe de altă parte, companiile au început sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați, construind un mix adecvat al competențelor necesare în viitor. Jumătate din respondenți reduc numărul de angajați, 46% reduc sau renunță la bonusurile de recrutare, iar 44% retrag din ofertele de angajare.

Desigur, anumite sectoare sunt mai precaute; de exemplu, industriile bunurilor de larg consum, media sau telecomunicații investesc mai mult în automatizare și reduc personalul, pe când sectorul medical are dificultăți majore de a găsi talente și caută să-i reangajeze pe cei plecați.

În acest context, directorii de resurse umane întrevăd o înclinare, din nou, a balanței în favoarea angajatorilor, după ce fenomenul ”marii demisii” a fost o provocare neașteptată pentru piețe ale muncii relativ stabile, implicând presiuni nemaiîntâlnite în istoria recentă asupra pachetelor de recompensare. 

Deși liderii de business și de resurse umane devin mai precauți în abordarea recompensării financiare, aceasta reprezintă în continuare un instrument important pentru companii. Conform studiului, 38% dintre directorii de resurse umane spun că au crescut recent remunerarea angajaților și alți 35% spun că intenționează să o facă. 

În paralel însă, se iau măsuri de reducere de personal sau de înghețare a angajărilor, ceea ce înseamnă de fapt că ne așteptăm la continuarea presiunii asupra bugetelor salariale, însă abordarea companiilor va fi mai degrabă una pro-activă și țintită pe acele competențe critice pentru business.

Flexibilitatea rămâne o prioritate

Investițiile care vizează flexibilitatea muncii și posibilitatea reală a angajaților de a alege unde și când lucrează rămân o prioritate, iar 82% dintre directorii de resurse umane lucrează la soluții de extindere a muncii permanente la distanță pentru roluri care permit această abordare (cu 12% mai mult în rândul directorilor de resurse umane, decât în rândul liderilor de business). De altfel, dintre aceștia, 39% au implementat deja munca permanentă la distanță, cu 10 puncte procentuale în plus față de studiul din ianuarie 2022.

Pe de altă parte, companiile urmăresc să crească prezența fizică la locul de muncă, însă se confruntă în principal cu rezistența angajaților, care este determinată și de aspecte logistice. Opțiunile de transport, costurile în creștere, reconfigurarea birourilor în spații mai mici, dar și disponibilitatea resurselor pentru a avea grijă de dependenți sunt principalele provocări menționate pentru întoarcerea la birou.

La pachet cu flexibilitatea muncii, crește și presiunea asupra beneficiilor de bunăstare, în special mintală, 76% dintre directorii de resurse umane respondenți își extind oferta de beneficii din această categorie, față de 64% în studiul de la începutul anului.

Cum se reflectă aceste tendințe pe piața din România?

Conform celui mai recent studiu PwC HR Barometru (septembrie 2022, 123 de companii participante), peste jumătate din companiile respondente (56%) sunt optimiste în ceea ce privește evoluția business-ului în următoarele 6 luni. Doar 20% din companii prognozează reduceri de costuri de resurse umane, jumătate dintre acestea vizând costurile de training și dezvoltare.

În ceea ce privește creșterile salariale, 78% dintre respondenți au afirmat că au ajustat sau vor ajusta creșterile bugetului salarial, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Creșterea salarială medie de anul acesta este de 10%, iar prognoza pentru anul viitor este similară. 

Observăm o abordare precaută în ajustarea salariilor cu inflația. Deși majoritatea companiilor au revizuit în sus bugetele salariale, ratele medii nu au acoperit inflația. 

Ne așteptăm ca tendințele globale să se reflecte parțial și pe piața muncii din România. Presiunea asupra pieței muncii va continua, ea având la bază un deficit structural de altă natură decât cel din țările dezvoltate. Totuși, pe termen scurt și mediu, ne așteptăm la o reducere ușoară a mobilității angajaților pe fondul incertitudinii economice și reticenței tot mai mari a companiilor de a atrage resurse cu orice preț, având în vedere ca ritmul evoluțiilor salariale nu poate fi susținut prin creșteri de productivitate. 

Locuinţele sociale cu 5% TVA – în continuă schimbare

0

_________________

Autori: Costin Manta, Partener, Impozite indirecte, EY România
Florina Parîng, Senior Manager, Impozite indirecte, EY România (foto)

Epopeea cotei reduse de TVA pentru livrările de locuinţe continuă. Încă din 2008, când a fost introdusă pentru prima oară cota de TVA de 5% pentru locuinţele livrate ca parte a politicii sociale, TVA a fost unul din instrumentele prin care s-a dorit încurajarea sectorului imobiliar. Impactul investiţiilor în dezvoltări imobiliare este general recunoscut ca având un efect pozitiv asupra economiei (şi implicit asupra veniturilor bugetare), dar şi asupra condiţiilor de trai. 

Aşa cum arată datele publicate de Eurostat la sfârşitul anului trecut, deşi un număr covârşitor de români deţin locuinţe proprietate personală, lucrurile nu arată la fel de bine când vorbim despre calitatea condiţiilor de locuit, România fiind fruntaşă în statisticile privind aglomerarea locuinţelor şi pe ultimul loc în UE când vine vorba de mărimea locuinţei. Deşi cota redusă de TVA pentru locuinţele sociale a fost implementată deja de mai bine de 14 ani, criteriile de aplicare sunt într-o continuă dinamică. 

Plafonul de preţ al locuinţelor ce pot beneficia de 5% TVA, precum şi numărul de achiziţii ce pot fi efectuate de o persoană s-au tot modificat în timp, în prezent existând chiar două astfel de plafoane şi posibilitatea de a achiziţiona una sau mai multe locuinţe în funcţie de preţul lor. Dar nici regulile actuale nu vor rezista foarte mult, fiind anunţată modificarea lor după doar un an de la intrarea în vigoare. 

S-ar putea considera că unul dintre motivele preconizatei schimbări îl reprezintă creşterea veniturilor la bugetul de stat şi, poate, temperarea apetitului persoanelor fizice de a investi în mai multe locuinţe “sociale” cu cota de TVA redusă (în prezent, posibilă în anumite cazuri). 

Dar să vedem concret care sunt noutăţile. Astfel, de la 1 ianuarie 2023, cota de 5% TVA se va aplica pentru achiziţia unei singure locuinţe cu un preţ de cel mult 600.000 lei (aprox. 120.000 EUR), exclusiv TVA . Comparativ cu regulile actuale (două plafoane existente, unul cu număr nelimitat de achiziţii şi altul aplicabil pentru o singură achiziţie posibilă), regulile noi par mai simple: un singur plafon de preţ şi o singură achiziţie posibilă.

În acelaşi timp însă, aşa cum se arată şi în expunerea de motive ce însoţeşte cea mai recentă modificare a cotei de TVA, intenţia legiuitorului este de a restrânge sfera de aplicare a cotei reduse de 5% TVA, scăzând limita superioară de preţ şi impunând, cu titlu generic, achiziţia unei singure locuinţe la preţ redus. Ţinând cont de preocuparea constantă a autorităţilor fiscale, de a menţine caracterul social al cotei reduse de 5%, ne putem gândi că existenţa unui plafon mai ridicat (de 700.000 lei) pentru achiziţia unei singure locuinţe, precum şi posibilitatea de a achiziţiona mai multe locuinţe sub 450.000 lei, sunt criterii care puteau favoriza în unele cazuri mai curând investiţiile şi nu erau neapărat caracteristice politicii sociale în anumite cazuri, pe care se fundamentează introducerea cotei reduse. 

Dacă ţinem cont de recentele modificări aduse impozitării veniturilor din chirii în cazul persoanelor fizice (eliminarea cotei forfetare, ce atrage un impozit pe chirii mai mare), precum şi limitarea accesului la o singură locuinţă supusă cotei reduse de TVA şi în limita unui plafon redus, se poate observa o tendinţă ce poate descuraja astfel de investiţii în rândul persoanelor fizice. Rămâne de văzut dacă acest lucru va avea ca efect o migrare a acestui tip de investiţii către companii (în cazul cărora se poate aplica taxarea inversă şi se pot aplica anumite deduceri). 

Pe de altă parte, creşterea anterioară a plafonului avusese scopul de a alinia această limită la preţul actual al locuinţelor, dată fiind evoluţia pieţei imobiliare. Iată că, în ciuda menţinerii unor preţuri ridicate pe piaţă, plafonul maximal sub care se poate cumpăra un imobil cu TVA redusă va scădea cu 100.000 lei, ceea ce va limita, totuşi, accesul populaţiei la imobile cu 5% TVA. Pe lângă incertitudini în planificarea activităţii de dezvoltare, pe seama modificărilor frecvente privind TVA (pe lângă provocările legate de inflaţie, majorările de preţuri pentru materialele de construcţii, creşterea costului cu forța de muncă), dezvoltatorii imobiliari se vor afla între nevoia de a asigura o ofertă adecvată noului plafon şi cea de a menţine marja de profit. Sperăm că implicaţiile nu vor fi suportate tocmai de consumatorii vizaţi de această măsură socială.

O veste bună ar fi, însă, menţinerea cotei de 5% pentru imobilele livrate în 2023, dar care se încadrează în condiţiile aplicabile în 2022 şi pentru care au fost plătite avansuri în 2022. Astfel, din prevederile tranzitorii se poate înţelege că vor putea fi achiziţionate în continuare cu TVA redusă imobile cu o valoare sub 700.000 lei, dacă pentru acestea s-au plătit avansuri în anul 2022. O interpretare contrară ar afecta direct persoanele fizice care contractează astfel de imobile în 2022, pentru care creşterea procentului ar putea să nu fie sustenabilă financiar, din surse proprii sau din creditare. Mai mult, într-o astfel de situaţie am putea vedea un blocaj pe piaţa imobiliară, care nu este de dorit în condiţiile actuale. 

Conform aceloraşi dispoziţii tranzitorii, livrările efectuate începând cu anul 2023 pentru imobile cu un preţ sub 450.000 lei, pentru care au fost încheiate antecontracte şi încasate avansuri în 2022, nu ar fi luate în considerare la calculul limitei de un imobil supus 5% pentru fiecare persoană fizică. 

Astfel, imobilele achiziţionate începând cu anul 2023, pe noile reguli, vor fi înscrise într-un nou registru (“Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023”). Acest lucru pare să indice că, din 1 ianuarie 2023, începe un nou capitol în ceea ce priveşte TVA în piaţa imobiliară, iar tranzacţiile contractate anterior acestei date ramân pe regulile din 2022.

În ceea ce priveşte achiziţia imobilelor de către persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, în practică pot apărea o serie de implicaţii. Astfel, o primă întrebare ar fi legată de semnificaţia acestei sintagme – dacă se referă la persoane cu grade de rudenie sau orice formă de coproprietate. În plus, apare întrebarea ce se întâmplă în cazul în care achiziţia este realizată de doi soți care decid, ulterior, să divorțeze. Mai pot aceștia achiziționa un alt imobil pentru care pot beneficia de cota redusă de TVA? În principiu, nu. De asemenea, ce se întâmplă dacă cei doi soţi au achiziţionat un imobil cu 5% în cadrul căsătoriei sub regimul separaţiei de bunuri? Va mai putea celălalt soţ să achiziţioneze un imobil cu 5% TVA? Cu siguranţă rămân o serie de întrebări, care ar trebui să se clarifice în perioada următoare, dezvoltatorii imobiliari având sarcina aplicării cotei corecte de TVA pentru livrările efectuate.

Până atunci însă, ţinând cont că anul 2022 se apropie de sfârşit, încă se poate accesa oportunitatea unei achiziţii supuse cotei reduse de TVA în condiţiile actuale mai favorabile, respectiv o singură locuinţă sub plafonul actual de 700.000 lei cu 5% TVA sau mai multe locuinţe sub plafonul de 450.000 lei cu 5% TVA. Recomandăm, însă, o analiză prudentă a condiţiilor legale, în linie cu cerinţele privind substanţa economică a tranzacţiilor, în anumite cazuri fiind posibile reîncadrări privind aranjamentele ce au drept scop obţinerea unui avantaj fiscal contrar regulilor de TVA. O eventuală reclasificare din perspectiva TVA ar atrage riscuri în sarcina dezvoltatorilor imobiliari, astfel că aceştia ar trebui să aplice cota redusă cu prudenţă.

Luni, 26 septembrie – deschiderea anului universitar 2022-2023 la Academia de Studii Economice din Bucureşti

0

Luni, 26 septembrie a.c., are loc deschiderea anului universitar 2022-2023 la Academia de Studii  Economice din Bucureşti.  

Deschiderea oficială a universității, transmisă live pe facebook-ul instituțional, direct din Aula Magna  a Palatului ASE, se va desfășura între orele 10:00 – 11:00. În cadrul festivității, ASE îi va felicita în  mod special pe cei 12 boboci de la programele universitare de licență, care au avut cea mai mare medie de admitere la fiecare dintre facultățile universității. Ei vor primi diplome de merit pentru  performanța lor și vor fi însoțiți de directorii colegiului/liceului absolvit, care vor primi, de asemenea, diplome de excelență pentru rezultatele unității de învățământ respectiv. Academia de Studii  Economice din București are o tradiție prin a-și onora partenerii din mediul preuniversitar prin  recunoașterea și aprecierea colegiilor/liceelor pentru numărul mare de absolvenți care au devenit  studenți ai Academiei de Studii Economice din București. Astfel, și anul acesta, directorii primelor 

20 de colegii/licee care au dat cel mai mare număr de studenți ASE vor fi premiați. După deschiderea oficială vor urma festivitățile de deschidere pe facultăți, conform programului  afişat pe site-ul instituţional www.ase.ro.  

Academia de Studii Economice din București începe anul universitar 2022-2023 cu un număr record  de 9262 boboci, dintre care 6643 la programele universitare de licență, 2478 la programele  universitare de masterat și 141 la programele de doctorat. 

„Începem un nou an universitar în circumstanțe la fel de complexe, ca și în ultimii ani, dar experiența  dobândită de noi toți, unele îmbunătățiri ale tabloului societal general, precum și determinarea fermă de a menține și îmbunătăți calitatea activităților noastre ne fac optimiști și ne obligă să găsim cele  mai bune soluții pentru membrii comunității noastre universitare”, se arată în mesajul comun adresat  cu ocazia noului an universitar de către Rectorul ASE, prof. univ. dr. Nicolae Istudor și Președintele  Senatului Universitar, prof. univ. dr. Dumitru Miron.  

Academia de Studii Economice din București urează tuturor studenților și cadrelor didactice din  România un an universitar foarte bun, cu multă sănătate! 

Vivat, crescat, floreat!  

Biroul de presă al Academiei de Studii Economice din București

Cea mai bună soluție în fața creșterii ratelor

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a inițiat sondajul de opinie „Relatia ta cu banca” (august-septembrie 2022), realizat de comparatorul bancar Finzoom.ro.

Pe baza constatării de ansamblu a sondajului, că „dobânda fixă este considerată cea mai bună soluție în fața creșterii ratelor”, CSALB prezintă următoarea analiză:

Dobânda fixă este văzută de 39% dintre români drept cea mai bună soluție pentru ei, chiar dacă este mai mare decât dobânda variabilă. Răspunsul a fost dat în cadrul unui sondaj de opinie realizat de comparatorul bancar Finzoom.ro, la solicitarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Negocierea cu banca în cadrul CSALB se regăsește printre primele opțiuni ale consumatorilor care doresc ameliorarea situației lor financiare, după refinanțarea la propria bancă (8%) și rambursarea în avans (7%). Măsurile ce pot genera procese în instanțele de judecată, precum darea în plată, nu reprezintă o variantă dezirabilă decât pentru 1% dintre cei 1.484 respondenți care au răspuns chestionarului. Acest lucru arată că familiile care se confruntă cu creșterea ratelor doresc să găsească o rezolvare a problemelor financiare care să le permită continuarea contractului, nu pierderea imobilului ipotecat în care locuiesc (în majoritatea cazurilor).

Perioada dificilă prin care trec debitorii ca urmare a situației economice generale și a creșterii dobânzilor îi face pe români să fie precauți în a mai contracta un împrumut în perioada următoare. Potrivit răspunsurilor date în chestionarul „Relația ta cu banca, prima opțiune pentru 30% dintre respondenți este să nu se împrumute în perioada următoare. A doua alegere (26%) este să facă un credit de nevoi personale sau să aleagă un card de credit. Așadar, suma împrumutată să fie mai mică și mai ușor de achitat. Împrumuturile de la familie sau prieteni reprezintă o variantă pentru 16% dintre consumatori, în timp ce creditul pentru achiziția unei locuințe este dorit de doar 7% dintre români în acest moment.

Analizând categoria celor care au împrumuturi (37% dintre respondenți nu au împrumuturi), mai mult de jumătate dintre ei (55%) sunt îndatorați mai puțin de un sfert din nivelul veniturilor. O treime au gradul de îndatorare între 25 și 50% din venituri, fiind într-o zonă sensibilă din punctul de vedere al modului în care poate evolua capacitatea de achitare a împrumuturilor. O situația îngrijorătoare și un semnal de alarmă pentru instituțiile de credit reprezintă 13% dintre cei împrumutați, care afirmă că gradul lor de îndatorare depășește jumătate din veniturile familiei. 

La întrebarea Care sunt cele mai mari temeri privind situația viitoare și care ar putea genera dificultăți financiare? (întrebare cu răspunsuri multiple), cei mai mulți consideră pierderea locului de muncă (60%) drept cea mai mare amenințare pentru situația lor financiară. Schimbarea situației economice generale din cauza inflației, războiului sau pandemiei reprezintă un motiv de îngrijorare pentru 51% dintre respondenți. Creșterea dobânzilor se situează abia pe al 5-lea loc ca motiv de îngrijorare (36%), după apariția unor probleme medicale (47%) și scăderea salariului (45%). Temerile de mai sus, odată ce devin realitate, reprezintă motive întemeiate și obiective pentru formularea unei posibile cereri de negociere cu banca prin intermediul CSALB. 

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Sperăm că aceste rezultate ale chestionarului vor fi utile băncilor în încercarea acestora de a înțelege mai bine dificultățile și așteptările pe care le au consumatorii de servicii financiare. Vedem că oamenii așteaptă oferte bune, fie pentru dobânzi fixe, fie pentru refinanțarea împrumuturilor care au devenit costisitoare prin creșterea dobânzilor, dar vor și o rezolvare prin intermediul CSALB a problemelor cu care se confruntă. Totodată, piața creditelor noi a suferit deja o contracție, acest lucru punând o presiune și mai mare pe nivelul de intermediere financiară care în România este extrem de scăzut, sub 27%, cel mai mic din UE. Orice strategie vor adopta băncile, inclusiv pentru a încerca să reducă dezintermedierea financiară, trebuie să dea încredere clienților că aceștia se pot baza pe instituția financiară mai ales în momentele dificile, cum sunt cele prin care trecem.”

Irina Chițu

Irina Chițu, analist financiar și director comparator bancar Finzoom.ro: „Chestionarul evidențiază, printre altele, un aspect important: povara creditelor nu este nici pe departe cea mai mare în bugetul unei familii, fiind depășită de scumpirea alimentelor (55%) și a utilităților (54%). Abia pe locul trei (34%) este impactul ratelor asupra bugetului. Pentru a face față tuturor provocărilor acestor vremuri, fiecare dintre noi trebuie să analizeze bugetul familiei și să ia măsuri pentru reducerea propriilor cheltuieli: prin reducerea consumului, eliminarea risipei și prin renegocierea tuturor contractelor cu furnizorii de utilități, precum și a contractelor bancare (negociere care se poate face direct cu banca, sau gratuit prin intermediul unui conciliator de la CSALB). Acum se pot compara online prețurile la energie, gaze, alimente, combustibili, cât și produsele și serviciile de la toate băncile, iar consumatorii pot alege în cunoștință de cauză.”

Sondajul de opinie Relația ta cu banca a fost realizat în lunile august-septembrie 2022, iar chestionarul a fost completat de 1.484 de respondenți, majoritatea între 25 și 55 de ani (70%), salariați (62%) și cu venituri lunare între 2.500-5.000 de lei (39%).

Târg de joburi pentru refugiați

0

Târgul Locurilor de Muncă pentru Refugiați este organizat de Asociația Ecumenica a Bisericilor din România – AIDRom, vineri, 23 septembrie, în amfiteatrul de la etajul 3 al Universității Hyperion, Calea Călărașilor, nr.169, sector 3, București.

Elena Timofticiuc, secretar executiv al AIDRom: „La începutul războiului din Ucraina am acționat pe urgență ajutând cât de mult am putut. Acum, ne concentrăm pe integrare. O importantă facilitare a accesului pe piața muncii pentru refugiații ucraineni din București are loc în cadrul proiectului „AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis” finanțat de Act Alliance, sub egida căruia are loc și Târgul Locurilor de Muncă pentru refugiați. După 200 de zile, voluntarii și reprezentanții AIDRom continuă și vor continua să-i susțină pe cei aflați în nevoie, pentru că suntem aici să ajutăm!”

Cătălina Cătuți, coordonator al proiectului AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis: „Pe parcursul târgului,  vom pune la dispoziție, în mod gratuit, atât piesele de mobilier (mese, scaune etc.) necesare amenajării unui stand cât și traducători pentru română- ucraineană  sau engleză- ucraineană, care să faciliteze interacțiunea refugiaților cu posibilii angajați.” 

Își prezintă oferta cinci angajatori din domeniile tehnic, horeca, producție, asociații, cum este Ateliere fără frontiere, agenții de recrutare, precum Fin Task, companii precum Hellenic Cables, Matei Conf Grup, Maspex etc. AIDRom anunță că facilitează organizarea Târgului de Locuri de Muncă pentru Refugiați punând la dispoziția organizațiilor care oferă locuri de muncă, în mod gratuit, mobilierul și traducători.

Până acum, în proiectul AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis beneficiază de suport peste 1500 de ucraineni.

Foto: AIDRom

Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor

0

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva, organizație sindicală și profesională reprezentativă pentru sectorul silvic din România, cu peste 15.000 de membri care lucrează nemijlocit în activitatea de administrare a pădurilor, organizează Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor, 22-23 septembrie 2022, la Băile Felix, în parteneriat cu Sindicatul Silvicultorilor Oradea, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și Direcția Silvică Bihor.

Participă silvicultori din toată țara, invitați din partea Parlamentului, conducerile Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a Regiei Naționale a Pădurilor –  Romsilva, reprezentanți de organizații sindicale și profesionale reprezentative la nivel național: Confederația Sindicală Națională Meridian, Societatea inginerilor silvici Progresul Silvic, Asociația Administratorilor de Păduri, Federația pentru Apărarea Pădurilor, Confederația Consilva, Asociația Forestierilor din Romania – ASFOR, reprezentanți ai Facultății de Silvicultură a Universității Ștefan cel Mare din Suceava, ai Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea, organizații partenere din Europa: Federația Sindicatelor Sindsilva din Republica Moldova, Camera Inginerilor Silvici din Turcia, Sindicatul Lucrătorilor din Industrie, Comerț și Servicii STICS Intersindical Valenciana din Spania, Facultatea de Silvicultură din Lviv, Ucraina, Sindicatul Lucrătorilor din Silvicultură și Industria Lemnului din Ungaria.

Programul evenimentului cuprinde:

Simpozionul internațional cu tema Importanța pădurilor în contextul provocărilor generate de schimbările climatice și al crizei energetice care afectează în prezent statele europene în cadrul căruia participanții la eveniment vor face o serie de prezentări pentru a identifica cele mai bune soluții de menținere a echilibrului între funcțiile economice, sociale și ecologice ale pădurilor. După simpozion vor avea loc întâlniri de lucru pentru a discuta oportunitatea de încheiere sau reînnoire a unor acorduri de cooperare între organizațiile participante, cu scopul susținerii unor acțiuni și proiecte comune în beneficiul pădurilor.

Competiția sportivă anuală Cupa Federația Silva care reunește discipline sportive de interes pentru majoritatea participanților: fotbal, tenis de câmp, tenis de masă, șah, darts etc. 

Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor – ediția 2022 se vor încheia în data de 23 septembrie, cu festivitatea de premiere, acordându-se diplome și trofee pentru ocupanții primelor trei locuri la fiecare probă.

 

EximBank contribuie la Memorandumul inițial pentru aderarea României la OCDE

0

EximBank anunță că „participă la redactarea Memorandumului inițial pentru procesul de aderare al României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), fiind singura instituție financiară specializată, cu rol de promovare a exportului, în concordanță cu standardele Acordului OCDE privind creditele la export care beneficiază de susținere oficială. 

Banca are o experiență vastă în stabilirea pozițiilor tehnice comune la nivelul UE în ceea ce privește instrumentele financiare prin care guvernele pot contribui la dezvoltarea comerțului mondial, ceea ce permite o integrare rapidă a practicilor OCDE pentru dinamizarea susținerii exportului și armonizarea politicilor companiilor locale cu cerințele organizației”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank : „EximBank contribuie activ la realizarea unuia dintre cele mai importante obiective de țară ale României – aderarea la OCDE, prin canalizarea expertizei pe care o are în privința integrării activității sale financiare la nivel internațional, astfel încât mediul de afaceri local să fie cât mai pregătit pentru a acționa conform  standardelor care guvernează economiile dezvoltate ale lumii. Prezența României printre statele membre OCDE confirmă nivelul de creștere a economiei și permite valorificarea unor viitoare oportunități semnificative de investiții, iar portofoliul de instrumente financiare al Grupului EximBank ne poziționează ca un partener valoros în cadrul acestui proces, atât din perspectivă guvernamentală, cât și la nivelul dinamicii de afaceri a companiilor locale.” 

Consiliul OCDE a adoptat, la 10 iunie 2022, Foaia de parcurs pentru procesul de aderare a României. Prioritatea autorităților pentru actuala perioadă constă în Redactarea Memorandumului inițial, document care solicită o implicare susținută din partea tuturor instituțiilor cu responsabilități în procesul de aderare. Guvernul a aprobat memorandumul pentru aprobarea cadrului activităţilor şi a structurii funcţionale de la nivelul guvernului pentru procesul de aderare al României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. 

Türkiye & Romania B2B Meetings

0

Asociația Exportatorilor și Ministerul Comerțului din Turcia au organizat la București evenimentul „Türkiye & Romania B2B Meetings”, în contextul vizitei în țara noastră a unei misiuni economice formate din 34 de oameni de afaceri turci. Principalele obiective ale manifestării au vizat „promovarea relaţiilor economice și comerciale bilaterale şi identificarea unor oportunităţi de afaceri şi investiţionale de către firmele participante”.

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa, a făcut o prezentare a economiei româneşti, în structură şi dinamică, punctând potenţialul economic al Capitalei, oraş care concentrează aproape un sfert din firmele înregistrate în ţara noastră. De asemenea, a vorbit oaspeţilor despre activitatea și serviciile CCIB, precum şi despre importanța pe care o acordă Camera bucureșteană promovării contactelor economice cu oamenii de afaceri din Republica Turcia, principalul partener economic și comercial din zona extracomunitară al ţării noastre. Iuliu Stocklosa a evidențiat relațiile deosebite dezvoltate de-a lungul timpului cu organizații camerale din Turcia și cu Asociația Oamenilor de Afaceri Turci din România (TIAD). 

CCIB subliniază că „intervenţia preşedintelui CCIB a completat în mod fericit luările de poziţie ale șefului delegației turce, İbrahim Pektaș, consilierului la Ambasada Republicii Turcia, Erdal Onat, dar și pe cea a lui Güven Güngör, președintele TIAD. İbrahim Pektaș a vorbit despre importanța României în context regional și a subliniat interesul deosebit al oamenilor de afaceri turci pentru piața țării noastre, atât în ceea ce privește investițiile, cât și activitatea de import-export. La rândul său, Erdal Onat a evidențiat atenția acordată de țara sa dezvoltării relațiilor diplomatice, economice, culturale și politice cu România și a vorbit despre oportunitățile ce pot fi exploatate de ambele comunități de afaceri în diverse domenii de activitate, inclusiv în transport și logistică, valorificând deschiderea la Marea Neagră și facilitățile oferite de portul Constanța. Președintele TIAD a adresat oamenilor de afaceri turci invitația de a avea în vedere investiții în țara noastră, punctând avantajele de care beneficiază aici, văzute prin prisma unui investitor străin.

În a doua parte a evenimentului, oamenii de afaceri turci, reprezentanți ai unor firme ce activează în industriile: auto și de piese auto, chimică, construcții și materiale de construcții, energetică, alimentară, utilaje, textilă, au intrat în dialog cu antreprenori români, în cadrul unei sesiuni B2B extinse”.

CCIB reamintește că „Republica Turcia este principalul partener comercial al României între statele din afara Uniunii Europene (UE). La export, Turcia reprezintă principala piață de absorbție a mărfurilor trimise din România în spațiul extracomunitar, iar la import a doua piață de provieniență a mărfurilor intrate în țara noastră din afara UE (după R. P. Chineză). La 30 iunie 2022, volumul total al schimburilor comerciale româno-turce (date disponibile) a fost de 4,9 miliarde USD (+24,5% comparativ cu primul semestru al anului trecut), din care 1,6 mld. USD export (+4,8%) și 3,3 mld.USD import (+36,8%). La 31 iulie 2022, în România erau înregistrate 17.223 firme cu capital turcesc, cu un capital social subscris în valoare de 0,9 mld. USD, care plasează Turcia pe locul 15 între statele investitoare în țara noastră”.

Foto: CCIB

Inițiere pentru 4.000 de viitori antreprenori

0

Primul program de educație antreprenorială și financiară pentru copii din România, KEN Academy, lansat în 2012 de antreprenorul Liviu Lepădatu împreună cu Carmen Iorgulescu, psiholog și trainer, anunță că „ia în calcul accelerarea dezvoltării în viitor, pe plan intern și internațional, prin intermediul francizei”.

Inițiatorii anunță că programul, bazat pe conceptul KEN Academy, a fost accesat de aproape 4.000 de copii din România, elevi cu vârsta cuprinsă între 7 și 13 ani, „care au ales să dobândească abilități de viitori antreprenori, încurajați de părinți sau din proprie inițiativă. De zece ani de zile, fondatorii și echipa de traineri ai KEN Academy construiesc și modelează programe  care îi ajută pe copii să își dezvolte pe lângă abilități antreprenoriale și un stil de gândire independent și inovator”. 

KEN Academy este primul program de educație antreprenorială și financiară creat și dedicat copiilor din România, lansat în regim de pilot în anul școlar 2012 -2013, de Liviu  Lepădatu, antreprenor cu experiență în IT și real-estate și Carmen Iorgulescu, psiholog și trainer. Prima serie de cursanți KEN a numărat 18  elevi cu vârsta cuprinsă între 7 și 13 ani ai căror părinți doreau să-i ajute să-și dezvolte abilități extra-curriculare. La zece ani de la lansare, numărul elevilor KEN a crescut de mai bine de aproape 20 de ori, depășind 300 de cursanți într-un an școlar”. 

Liviu Lepădatu, fondatorul KEN Academy: „KEN Academy a pornit din dorința de a oferi copiilor români instrumentele necesare pentru a deveni antreprenori sau a lua cele mai bune decizii financiare, ca adulți. Eu sunt antreprenor, fac business de la începutul anilor 90 și tot ce am învățat despre domeniu a fost din experiență proprie. Să le oferi copiilor șansa să își dezvolte abilități antreprenoriale și o gândire independentă cât mai devreme în viață înseamnă să le pui la dispoziție instrumentele necesare pentru a avea succes cât mai devreme în viață. Mi-am dorit să fac acest proiect și mă bucur că am reușit să găsesc și partenerul de proiect potrivit. Alături de Carmen, am reușit să demonstrăm că antreprenoriatul înseamnă un set de valori, de principii, de gândire inovativă înainte de bani și în același timp am convins multe școli din România să ni se alăture. Sunt mândru că în acest moment, datorită KEN Academy, România are un potențial/o pepinieră de 4.000 de viitori antreprenori, știut fiind că peste tot în lume, inițiativa privată este motorul dezvoltării economice.”

Carmen Iorgulescu, director executiv al KEN Academy: „KEN Academy a pornit ca o provocare: să ajutăm copiii să dobândească  un set de abilități antreprenoriale. A fost un parcurs pe cât de frumos pe atât de greu, am plecat la drum într-un moment în care, în România, se vorbea mult despre antreprenoriat, dar ca atribut al lumii adulților nicidecum ca apanaj în educația copilului. Nivelul de încredere la acel moment în concept și instrumentele sale era unul scăzut însă prezentul ne arată că am pus la punct un program solid de dezvoltare a copiilor iar perseverența, inovația, seriozitatea și stabilitatea noastră ca echipă au susținut la dezvoltarea conceputului. Cu ajutorul echipei, părinți și traineri, KEN nu mai este doar un program, este un trend iar cifrele demonstrează pe deplin succesul demersului început acum 10 ani. Numărul copiilor care intră în programele KEN Academy crește organic cu 15-30% în fiecare an școlar, pentru că învățăm business prin joc și joacă. KEN Academy este un program care s-a autofinanțat încă de la început. Costurile pentru program pe parcursul unui an școlar sunt cuprinse între 3.200 și 5.500 Ron, pentru fiecare cursant, în funcție de programul ales și ne bucurăm să vedem că de la un an la altul cererea crește. De aceea, luăm în calcul ca în viitorul apropiat, să accelerăm extinderea programului, atât pe piața românească cât și internațională, iar soluția la care ne gândim este dezvoltarea prin intermediul francizei. Este o provocare însă avem încredere în stabilitatea proiectului demonstrată în primii zece ani de activitate.”

Cursurile KEN Academy „se desfășoară pe parcursul unui an școlar, sunt opționale și pot fi accesate atât online cât și offline. Pe parcursul programului educațional, elevii dobândesc cunoștințe financiare și de business, abilități antreprenoriale și de comunicare, învață să gândească, să ia decizii și să acționeze ca antreprenori. Pandemia declanșată în 2020 a reprezentat și a fost valorificată ca o oportunitate de creștere și dezvoltare a programului KEN Academy, a fost momentul în care fondatorii programului au decis să deschidă și mai larg porțile, prin deschiderea accesării online a cursurilor și lansarea unui program gratuit destinat tuturor copiilor din România. Astfel, KEN și-a completat seria modulelor consacrate și a taberelor KEN Business Camps și a creat premisele dezvoltării la nivel național și internațional”. 

KEN Academy reamintește că, după doi ani de la lansare, „a atras primul partener, Banca Transilvania, cunoscută  drept banca întreprinzătorilor români”. 

Pe parcursul celor zece ani de activitate, KEN Academy a atras numeroși parteneri printre care se  numără: Avenor College, Aletheea, Verita International School, Școala Europeană București, Liceul Româno-Finlandez, Liceul Teoretic Școala MEA,  Școala Gimnazială Step by Step, Școala Primară Spectrum, Diverta, Citygrill Group, CA Immo România, Cegeka  România, PayPoint, Banca Transilvania, Chocolissimo, Promenada Mall, Anchor Grup, Nod Makerspace, Charles de Gaulle Plaza, International British School of Bucharest (IBSB). 

Gazele naturale, resursă vitală și opțiune viabilă în tranziția verde

0

Este în plină desfășurare la București ediția a cincea a Romanian International Gas Conference (RIGC 2022, 21-22 septembrie) eveniment anual de referință organizat de Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG), în parteneriat cu Asociația Internațională a Producătorilor de Petrol și Gaze (IOGP), sub Înaltul Patronaj al Ministerului Energiei. 

Tema ediției actuale este „Bridge To The Future: From Versailles to Bucharest – Natural gas, the bridge between climate action and energy security”. Experți în domeniu, reprezentanți la nivel de guverne, de instituții europene și de autorități de reglementare în domeniul energiei analizează implicațiile actualelor provocări de securitate energetică, generate de războiul din Ucraina și de criza climatică, în perspectiva unei ierni ce se anunță dificilă din punctul de vedere al aprovizionării cu energie.

Evenimentul de la București prilejuiește o veritabilă reuniune ministerială cu participarea miniștrilor energiei din România, Azerbaidjan, Georgia, Republica Moldova, Bulgaria, Grecia, Ucraina, Ungaria, Turcia, context în care sunt discutate particularitățile importurilor de energie până în 2030, rolul regiunii Mării Negre și provocările cheie în zonă, strategiile energetice naționale, cooperarea regională. 

Panelurile reuniunii vizează subiecte privind noua arhitectură de securitate a Uniunii Europene, planul REPowerEU, diversificarea aprovizionării cu energie, producția internă de gaze naturale, rolul Mării Negre și provocările din regiune, soluțiile energetice cu emisii reduse de carbon, precum și alte opțiuni necesare energetica viitorului.

În calitate de președinte al Directoratului FPPG, Franck Neel a evidențiat particularitățile crizei pe care o traversăm, începute de anul trecut, accentuate de conflictul din Ucraina, cu implicațiile lui asupra pieței gazelor natural și de caracterul imprevizibil al perspectivei.

Adresându-se participanților, prim-ministrul Nicolae Ionel Ciucă a spus în mesajul său: „Țara noastră continuă să se alăture deciziilor europene în toate eforturile de gestionare a consumului de energie, de descurajare a tendinței de creștere nejustificată a prețurilor și de diversificare a surselor de energie. Criza energetică resimțită de întreaga Europă ne-a făcut și mai solidari în eforturile noastre de a găsi soluții și de a ne asigura energia necesară atât pentru această iarnă, cât și pentru generațiile viitoare, în condiții sustenabile și respect față de mediu”. Premierul a reafirmat că „țara noastră continuă să se alăture deciziilor europene în toate eforturile de gestionare a consumului de energie, de descurajare a tendinței de creștere nejustificată a prețurilor și de diversificare a surselor de energie. Mai mult ca oricând, în aceste vremuri de criză, este nevoie ca spiritul european al solidarității să fie mai puternic resimțit în relația dintre cetățeni și instituții, la nivelul societății, precum și între societate și piața energetică”. Ca perspectivă, a reiterat prim-ministrul, „majoritatea modelelor de bune practici arată că soluția optimă pentru accelerarea procesului de eliminare a cărbunelui este utilizarea gazului natural, iar prin creșterea treptată a ponderii gazelor regenerabile se poate realiza neutralitatea climatică până în anul 2050. Mai mult, gazul natural este considerat atât o opțiune viabilă pentru a asigura tranziția verde, cât și, similar energiei nucleare, pe care o încurajăm, o resursă vitală pentru echilibrarea rețelei electrice”.

La rândul său, ministrul energiei, Virgil Popescu, a subliniat: „Noi lucrăm la aducerea alternativă a altor gaze, în afara gazelor rusești, de foarte mult timp. Pentru a aduce gaze naturale dintr un anumit stat, pentru a aduce LNG sau a aduce gaze naturale din Azerbaidjan, avem nevoie de acorduri de tranzit. Lucrăm la aceste lucruri”.

Cât privește extragerea gazelor din Marea Neagră, ministrul energiei a accentuat: „Mă aștept ca decizia finală de investiție a Romgaz si Petrom pentru gazele din Marea Neagră să fie luată cât mai repede. Mă aștept la anunțuri chiar la la sfârșitul acestui an. Este o situație specială în piață, este nevoie de gaz natural și România poate juca un rol foarte important. Legea offshore este suficient de clară și cred că se va lua o decizie până la sfârșitul acestui an”.