Banca Comercială Română implementează retragerea numerarului în euro de la bancomate

0

Banca Comercială Română introduce funcționalitatea de retragere a numerarului în euro de la bancomate. Retragerile vor fi disponibile începând din luna septembrie la aproximativ 100 de ATM-uri din întreaga țară, urmând ca, până la finele anului, peste 300 de aparate din rețeaua BCR să ofere această facilitate.

Facilitatea de retragere a numerarului în euro este disponibilă pentru posesorii de carduri de debit BCR persoane fizice la ATM-urile băncii amplasate atât în București, cât și în celelalte mari orașe. Schimbul valutar se va face la cursul de schimb al Băncii Naționale Române, la care se va adăuga comisionul de conversie valutară standard de 2%. Valoarea comisionului va fi afișată pe ecranul terminalului utilizat înainte de finalizarea tranzacției. 

Pentru clienții BCR care au carduri de debit în lei nu se va percepe un comision de retragere a numerarului, ci doar comisionul de conversie valutară standard.

ATM-urile BCR de la care se pot efectua operațiuni de retragere numerar în euro oferă posibilitatea de a retrage sume numai în multiplu de 50. Lista completă a tuturor echipamentelor la care se pot efectua aceste operațiuni bancare este disponibilă pe site-ul BCR.

Îl va reabilita Truss pe Keynes?

_________________

de Anatole Kaletsky (foto)
economist șef și co-președinte al Gavekal Dragonomics

    LONDRA – Regatul Unit are în sfârșit un nou prim-ministru, dar va îmbunătăți oare Liz Truss perspectivele sumbre pentru economia și viața politică britanică? Răspunsul convențional este nu. După cum spunea Shakespeare, „necazurile nu vin câte unul – spion singur –, vin în batalioane”. Iar acest lucru este cu siguranță adevărat pentru Marea Britanie de astăzi.

    Regatul Unit este blestemat cu cea mai mare inflație din G7, cea mai mare scădere a salariilor reale și cele mai mari deficite bugetare și comerciale. Înrăutățind lucrurile, pe deasupra batalionului de necazuri al Marii Britanii stă cocoțată și politica. Cei trei predecesori ai lui Truss au fost cei mai slabi primi miniștri din istoria modernă a Marii Britanii. Asta o spune publicul britanic: conform ultimului sondaj, David Cameron, Theresa May și Boris Johnson obțin toți recorduri postbelice pentru că au făcut „o treabă proastă ca prim-ministru”, fiecare lider conservator succesiv fiind evaluat mai prost decât precedentul.

    Liz Truss pare să se confrunte cu oprobriu similar. Judecând după campania ei pentru câștigarea conducerii partidului (și a postului de premier), ea va provoca mai multe conflicte cu Europa, va agrava confruntările cu China, va intensifica naționalismul scoțian și va sfida Statele Unite în privința relațiilor anglo-irlandeze. Și mai controversat, ea vrea să reducă taxele, să cheltuiască sume mari pe subvenții pentru energie, să mărească cheltuielile pentru apărare cu 1% din PIB, adăugând imediat încă 100 de miliarde de lire sterline (116 miliarde de dolari, sau 5% din PIB) la deficitul bugetar, în timp ce va da vina pe Banca Angliei pentru orice inflație rezultată.

    Mulți alți lideri occidentali apelează la politici neortodoxe, cum ar fi reducerile de taxe și subvențiile energetice, pentru a atenua durerea cauzată de războiul din Ucraina și de sancțiunile împotriva Rusiei. Dar Truss vrea să sfideze ortodoxia la o scară mult mai mare, la fel ca și Kwasi Kwarteng, prietena ei apropiată și viitorul cancelar al Fiscului. Kwarteng va fi primul ministru de finanțe al Marii Britanii care deține un doctorat în economie, iar specializarea lui Kwarteng în istorie economică, mai degrabă decât modelarea matematică sterilă care domină acum disciplina, îi va oferi încrederea intelectuală pentru a-i pune la colț pe oficialii Trezoreriei și BOE (Banca Angliei) ori de câte ori o va cere Truss.

    Conform gândirii economice convenționale, experimentul Truss-Kwarteng cu împrumuturi și cheltuieli va produce un dezastru. La urma urmei, dacă inflația este cauzată de „prea mulți bani care urmăresc prea puține bunuri”, ea va fi agravată prin adăugarea de reduceri de taxe și subvenții la puterea de cheltuire a consumatorilor și a întreprinderilor. Dar este de imaginat că răspunsul neortodox al lui Truss la stagflație ar putea funcționa

    Stagflația este cel mai mare mister din economie. Nimeni nu înțelege cu adevărat de ce o economie cu salarii reale în scădere și cerere slabă poate experimenta un proces inflaționist continuu, spre deosebire de o creștere unică a prețurilor cauzată de întreruperile aprovizionării, un război sau un embargo comercial. Vechea doctrină monetaristă conform căreia inflația este cauzată pur și simplu de băncile centrale care imprimă prea mulți bani a fost infirmată în mod convingător de experiență, mai întâi în Japonia din 1990 încoace, și apoi în întreaga lume din 2009. Și teoriile care atribuie inflația cheltuielilor guvernamentale sau împrumuturile au o bază și mai puțin empirică. De fapt, inflația poate avea multe cauze diferite, care variază foarte mult și depind de condițiile sociale, economice și tehnologice din diferite țări în momente diferite.

    Prin urmare, este posibil, deși puțin probabil, ca inflația să fie controlată prin combinația neortodoxă de politici promise de Truss: controlul și subvenționarea prețurilor la energie, reducerea salariilor reale prin ruperea grevelor și înăsprirea legislației anti-sindicale, determinarea BOE să înăsprească politica monetară, și apoi utilizarea reducerilor de taxe și a cheltuielilor publice pentru a sprijini afacerile și grupurile sociale favorizate din punct de vedere politic. De asemenea, este posibil, și poate mai probabil, ca o economie avansată precum Marea Britanie să poată funcționa cu o inflație substanțial mai mare decât ținta convențională de 2%. Și este foarte probabil ca deficitele publice mult mai mari să nu aibă efecte majore nici asupra inflației, nici asupra ratelor dobânzilor atunci când o presiune asupra salariilor reale menține consumul redus. 

    Dacă vreuna dintre aceste afirmații se dovedește a fi adevărată, atunci politicile neortodoxe ale lui Truss ar putea evita recesiunea profundă pe care aproape toată lumea din Marea Britanie o consideră acum inevitabilă – și fără a provoca un dezastru inflaționist. Președinții americani Ronald Reagan și Donald Trump au fost niște “desfrânați fiscal” care au ignorat sfaturile economice reducând impozitele și conducând deficite până acum de neconceput; totuși catastrofele prezise pe scară largă nu au urmat niciodată. Margaret Thatcher a fost și mai îndrăzneață în a sfida ortodoxia economică. În 1981, o celebră scrisoare către The Times a 364 de economiști de frunte i-a denunțat pe Thatcher și pe cancelarul ei, Geoffrey Howe, pentru că au dat peste cap economia keynesiană prin impunerea unei înăspriri fiscale sălbatice în mijlocul celei mai profunde recesiuni din istoria modernă a Marii Britanii. Deoarece această reducere uriașă a împrumuturilor a fost însoțită de o reducere la fel de mare a ratelor dobânzilor și de o depreciere cu 30% a lirei sterline, bugetul senzațional al lui Howe din 1981 s-a dovedit a fi punctul de jos al recesiunii din 1980-1981 și a inaugurat un deceniu de creștere record.

    Ar putea Kwarteng și Truss să realizeze acum ceva la fel de neașteptat, punând din nou pe picioare economia keynesiană? Vor extinde deficitele pentru a stimula creșterea în timp ce ratele dobânzilor mai mari și o monedă mai puternică țin inflația sub control?

    În calitate de economist profesionist, am fost instruit pentru a rezista ideii că o extindere uriașă a împrumuturilor publice ar putea fi modalitatea corectă de a face față inflației cu două cifre. Dar, ca analist de piață, împărtășesc preferința lui Kwarteng pentru istorie față de teorie și comportamentul uman față de modelele matematice. În anii 1980, instituția economică keynesiană a tratat-o cu superioritate și a ridiculizat-o pe Thatcher pentru că a experimentat o politică radical neortodoxă. Astăzi, instituția ortodoxă este „thatcher-ită” și keynesienii sunt radical heterodocși. Dacă extinderea fiscală a Marii Britanii funcționează mai mult sau mai puțin așa cum s-a intenționat, Truss va deveni primul prim-ministru conservator de succes de după Thatcher. Și Marea Britanie va fi din nou un model internațional de politică economică, de data aceasta prin reabilitarea doctrinei keynesiene conform căreia guvernele ar trebui să se împrumute cu îndrăzneală în recesiuni sau în perioade de creștere economică inadecvată.

    Această analiză keynesiană de bază este uneori exagerată în versiunile extreme ale teoriei monetare moderne, care uneori este parodiată ca „arborele magic de bani”. Luna trecută, m-am alăturat și eu, numind „basm” ideea că factorii de decizie din SUA vor putea reduce inflația fără a provoca o recesiune severă. Dar prețurile pieței pentru obligațiunile americane, acțiunile și dolarul sugerează că o anumită versiune a acestuia este credibilă pentru mulți investitori în activele americane. Dacă piețele cred acum că SUA deține un “arbore de bani magic”, poate că și Marea Britanie poate găsi unul. Acest lucru poate părea ridicol pentru economiștii profesioniști, dar noi ceilalți ar trebui să păstrăm mintea deschisă.

_________________

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic
Drepturi de autor: ©Project Syndicate, 2022.
www.project-syndicate.org

Foto ©CAMBRIDGE JUDGE BUSINESS SCHOOL, flickr.com

Criza gazelor naturale va scădea temperatura din locuințe

0

 

Anunțul Rusiei potrivit căruia nu va fi reluată furnizarea de gaze naturale pe gazoductul Nordstream pune Europa în fața unei realități dure. Cu rezerve peste limitele așteptate pentru această perioadă, dar care nu sunt încă la capacitate maximă, există mai multe măsuri pe care politicienii și publicul larg vor trebui să le ia pentru a trece iarna. 

Rezervele de gazele naturale din România sunt estimate în prezent la 33 TWh, aflându-se la 75% din capacitate, potrivit ultimului set de date privind rezervele europene de gaze. Germania se află la 86%, Franța la 93%, Austria la 68%, Ungaria la 65%, Polonia se apropie de 99%, iar Cehia este la 83%. Modul în care Europa va întâmpina primăvara depinde de cât de aspră va fi iarna, de modul în care vom scădea consumul și de modul în care Uniunea Europeană va asigura o aprovizionare alternativă la gazul rusesc.  

O analiză a think tank-ului Bruegel evidențiază măsurile pe care UE ar trebui să le ia pentru a face față crizei de aprovizionare cu gaze. Țările europene ar trebui să înceapă prin recunoașterea faptului că pericolul de a nu avea suficientă energie pentru a satisface nevoile societății reprezintă cel mai mare risc sistemic pe termen scurt al Europei, atât din punct de vedere economic, cât și politic. Un acord între țările membre este de o importanță existențială pentru UE. Țările membre ar trebui să se angajeze să valorifice oferta de energie disponibilă, să descurajeze în mod activ cererea de energie, să nu devieze fluxurile energetice transfrontaliere și să compenseze consumatorii cei mai vulnerabili.

Specialiștii Bruegel consideră că toate țările trebuie să aducă în mod onest și imediat pe piața europeană a energiei toate elementele de flexibilitate disponibile pe partea ofertei. Ca exemplu, think tank-ul citează faptul că prelungirea duratei de viață a centralelor nucleare care urmau să se închidă anul acesta în Germania va avea un efect de calmare asupra piețelor de energie. De asemenea, zăcămintele de gaze din Olanda ar putea crește substanțial producția. Reducerea temporară a standardelor privind poluarea și timpul de lucru ar ajuta piețele să se reajusteze. UE trebuie să facă și unele compromisuri temporare în ceea ce privește măsurile sociale și de mediu.

Analiza menționează și că acordul privind achizițiile comune de gaze pe piețele internaționale va reduce riscul ca unitatea UE să fie subminată, deoarece țările membre concurează între ele pentru resursele limitate. Achizițiile comune promit să reducă costul financiar și politic al gazului și ar permite utilizarea cantităților de gaz la comun pentru a furniza energie consumatorilor cei mai grav afectați. Pentru a trece iarna, acest lucru nu este însă suficient. 

O analiză realizată de Agenția Internațională pentru Energie consideră că, pe lângă măsurile legate de aprovizionare, sunt necesare schimbări în comportamentul consumatorilor. Printre acestea, accelerarea înlocuirii boilerelor pe gaz cu pompe de căldură. Deși acest lucru va duce probabil la o creștere a consumului de energie electrică, această creștere va fi mai mică decât cantitatea totală de gaze naturale economisită. O altă măsură este încurajarea unei ajustări temporare a termostatului de către consumatori, estimându-se că temperatura medie în clădirile din UE este setată în prezent la peste 22 de grade Celsius. O scădere a temperaturii va economisi aproximativ 10 miliarde de metri cubi pentru fiecare grad, reducând în același timp facturile la energie. Bruegel îndeamnă țările să nu mai subvenționeze consumul direct și să treacă la subvenționarea reducerii consumului de energie. Reguli precum limite de viteză mai mici și reducerea temperaturilor minime în clădiri ar fi utile. 

Atât IEA, cât și Bruegel îndeamnă UE să accelereze implementarea de noi proiecte solare și eoliene. În pofida accentului pus în prezent pe combustibilii fosili, investițiile în tehnologiile energetice curate și în infrastructura asociată reprezintă o acțiune esențială pentru a scăpa de criza energetică și pentru a îndeplini obiectivele de decarbonizare ale UE. Pentru investitori, aceasta este o veste bună. La nivel mondial, se estimează că sectorul energiei regenerabile va depăși 2 trilioane de dolari până în 2025. Acest sector include investiții în producția de energie eoliană și solară, dar și în biomasă, azot, hidrocentrale, reciclare și produse și servicii cu emisii reduse de carbon. 

Companii precum Enphase (ENPH), activă în domeniul energiei solare, inclusiv pe piața europeană, Ormat Technologies (ORA), o afacere internațională în domeniul energiei geotermale și al energiei recuperate, Drax Group (DRX.L), o companie de producție de energie regenerabilă din Marea Britanie și RWE AG (RWE.DE), o companie care generează și furnizează energie electrică din surse regenerabile și convenționale în principal în Europa și Statele Unite, ar putea fi într-o poziție avantajoasă pentru a valorifica aceste evoluții viitoare. Pentru a ajuta investitorii să navigheze în sectorul energiei regenerabile, eToro a lansat un portofoliu inteligent numit „Future of Power”, care include companiile de mai sus, alături de alți lideri din acest sector.

Actuala criză energetică este o oportunitate pentru ca țările să investească în interconectarea rețelelor energetice din Europa, ceea ce va îmbunătăți rezistența la șocurile viitoare și va facilita o tranziție eficientă din punct de vedere al costurilor, consideră Bruegel. Specialiștii estimează că UE trebuie să dubleze ritmul de implementare a proiectelor de   energie eoliană și solară pentru a-și atinge obiectivele bazate pe limitarea încălzirii globale la 1,5 grade Celsius. 

Radu Puiu, XTB: Criza energetică din Europa se adâncește – scenarii posibile

0

 

  • Prețul de referință al gazelor naturale din Europa (Dutch Title Transfer Facility) a crescut cu circa 28%, ajungând la 274 euro pe megawatt oră.
  • Contractele futures ale prețului de referință al gazelor naturale au scăzut cu 2,5% miercuri, după ce s-au depreciat cu până la 13% marți.
  • Criza energetică face ca monedele europene să piardă teren în raport cu dolarul american, iar importurile din SUA să devină și mai scumpe, ducând la o presiune suplimentară a prețului, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România. 

Criza energetică din Europa se adâncește pe măsură ce Rusia limitează și mai mult exporturile de gaze naturale, forțând guvernele să cheltuiască miliarde pentru a proteja întreprinderile și consumatorii de facturile în creștere, în timp ce regiunea pare tot mai aproape de o recesiune.

Ceea ce în urmă cu doar câteva luni părea un scenariu puțin probabil, în prezent devine realitate. 

Rusia a oprit toate fluxurile de gaze naturale către Europa prin conducta Nord Stream 1, fapt ce a adăugat un nou factor de risc mixului deja aglomerat ce se răsfrânge asupra piețelor.

Prețul de referință al gazelor naturale din Europa (Dutch Title Transfer Facility) a crescut cu 28% luni dimineață, ajungând la 274 euro pe megawatt oră. 

Această dinamică a reprezentat o ajustare a prețului, fiind prima zi de tranzacționare după ce compania de energie din Rusia, Gazprom, a oprit fluxurile prin conducta vitală Nord Stream 1 pentru o perioadă nedeterminată, susținând că a găsit o scurgere de petrol într-o turbină. 

Contractele futures ale prețului de referință al gazelor naturale au scăzut cu 2,5% miercuri, după ce s-au depreciat cu până la 13% marți. 

Retragerea prețurilor reprezintă un moment de respiro pentru piață, stocurile mai mari de gaz din Europa contracarând riscurile de aprovizionare din Rusia. 

Totuși, intervalele de tranzacționare sunt încă foarte ample, fapt ce reflectă nivelul ridicat de incertitudine și volatilitate.

În acest context, anumite state sunt forțate să ia măsuri rapide, pregătindu-se pentru cheltuieli importante pentru a încerca să limiteze impactul asupra consumatorilor. 

Astfel, guvernul german a anunțat un pachet de ajutor de 65 de miliarde de euro pentru a ajuta gospodăriile și companiile să facă față accelerării inflației. 

Germania, cea mai mare economie a Europei, depinde în special de exporturile de gaze ale Rusiei pentru a-și alimenta casele și industria grea.

Împreună cu măsurile anterioare, inițiativa duce suma totală a pachetului de susținere guvernamental la 95 de miliarde de euro, echivalentul a aproximativ 2,5% din PIB-ul Germaniei.

Anterior, Germania, care a încercat să reducă dependența puternică de gazul rusesc, s-a angajat să micșoreze taxa pe valoarea adăugată a gazelor naturale de la 19% la 7% până la sfârșitul lunii martie 2024.

De asemenea, statul a aprobat două pachete de ajutor pentru un total de 30 de miliarde de euro, pentru a-și ajuta cetățenii cu creșterea prețurilor la energie în acest an. 

Guvernul german va oferi tuturor contribuabililor o plată unică de 300 EUR pentru plata facturilor la energie.

Liz Truss, noua prim-ministră a Marii Britanii, se află sub o presiune enormă pentru a anunța mai mult ajutor pentru gospodării și afaceri, pe măsură ce facturile la energie cresc. 

Truss are în vedere un pachet de 100 de miliarde de lire sterline pentru a ajuta la temperarea efectului creșterii costului vieții, inclusiv sprijin pentru plata facturilor la energie, conform unui raport al The Sunday Times.

În România, guvernul a implementat o schemă de plafonare a facturilor la gaz și electricitate pentru gospodării și alți utilizatori, până la anumite niveluri de consum lunar, și de compensare a furnizorilor de energie pentru diferență. 

Schema va fi în vigoare până în martie 2023. Deși, inițial, se estima că schema s-ar ridica la costuri de 3 miliarde de euro, în prezent analiştii se așteaptă să depășească pragul de 10 miliarde de euro.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat miercuri cinci „măsuri imediate” pe care UE le-ar putea lua pentru a aborda criza energetică. Aceasta a afirmat că „Rusia manipulează piețele noastre de energie și ne confruntăm cu prețuri astronomice”.

Comisia va propune un plafon de preț pentru gazul rusesc, o țintă obligatorie pentru reducerea consumului de energie electrică la orele de vârf, un plafon asupra veniturilor companiilor care nu produc energie electrică cu gaze naturale, o „contribuție de solidaritate” din partea companiilor de combustibili fosili, care au înregistrat niveluri record de profit, și ajutoare pentru companiile de utilități care se confruntă cu probleme de lichiditate.

Președintele Comisiei a spus că UE „are în vedere” și stabilirea unui plafon de preț pentru importurile de gaze din alte țări.

Conform Reuters, un draft al propunerii Comisiei spune că plafonul de preț ar fi de 200 de euro pe megawatt oră, ceea ce înseamnă un preț la mai puțin de jumătate din valorile angro curente la energie din Germania. 

În acest scenariu, fermele eoliene și solare, centralele pe biomasă, centralele nucleare și generatoarele pe bază de cărbune vor fi dintre cei afectați.

Executivul UE dorește impunerea unei reduceri obligatorii cu 5% a consumului de energie electrică la orele de vârf. 

Acest lucru este ecoul unui plan anterior de economisire a gazelor, deși statele membre ale UE au decis că aceste măsuri de eficiență ar trebui să fie voluntare, ridicând semne de întrebare dacă va fi acceptată o țintă obligatorie.

Plafonul de preț ar urma să fie aplicat și veniturile excedentare recuperate după decontarea tranzacțiilor cu energie electrică, astfel încât măsura nu ar afecta direct prețurile de pe piața de energie electrică tranzacționată la bursă din Europa, se arată în proiectul, care s-ar putea modifica înainte de a fi publicat.

Comisia va prezenta în mod oficial propunerea marțea viitoare (13 septembrie), după ce miniștrii energiei din UE vor discuta opțiunile la un Consiliu Energetic de urgență care este programat mâine, 9 septembrie.

Rămâne de văzut cât de fructuoasă va fi discuția oficialilor europeni, având în vedere că statele au opinii diferite cu privire la cea mai eficientă modalitate de intervenție pe termen scurt. 

Astfel, Germania vrea plafonarea prețului energiei în câteva săptămâni. 

Polonia încearcă să limiteze prețurile la toate importurile de gaze naturale. 

Spania spune că blocul trebuie să se asigure că utilitățile au finanțare adecvată. 

Un element comun al discuțiilor va fi lichiditatea.

Anunțul privind extinderea perioadei de mentenanță a Nord Stream 1, de vinerea trecută, a venit la doar câteva ore după ce țările G7 au convenit să limiteze prețul la care Rusia își poate vinde petrolul, în încercarea de a limita veniturile pe care Kremlinul le folosește pentru a finanța războiul din Ucraina. 

Acest lucru a readus în centrul atenției ideea că Rusia intenționează să se folosească de dependența energetică a Europei, ca un levier în încercarea de a forța eliminarea anumitor sancțiuni impuse. 

Un aspect totuși pozitiv este faptul că stocurile de gaz din Europa sunt umplute în proporție de 82%, conform datelor Gas Infrastructure Europe, nivel care a depășit ținta de 80% pe care oficialii europeni au stabilit-o pentru a fi atinsă înainte de noiembrie.

Pe de altă parte, se au în vedere și măsuri care să îmbunătățească situația pe termen lung. 

Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a vorbit despre o reformă pe termen mai lung a piețelor energetice, astfel încât prețurile să nu mai fie stabilite în funcție de ce formă de energie este cea mai scumpă.

Uniunea Europeană pregătește planuri de urgență pentru a limita prețurile la gaze sau pentru a separa prețurile la energie de costul în creștere al gazului, precum și reforme pe termen mai lung menite să se asigure că prețurile energiei electrice reflectă energia regenerabilă mai ieftină.

În sistemul energetic al UE, prețul angro al energiei electrice este stabilit de ultima centrală electrică necesară pentru a satisface cererea globală.

Parcurile eoliene, centralele nucleare, pe cărbune și gaz și toate celelalte generatoare licitează pe piața energiei, cele mai ieftine surse ajungând pe primul loc, urmate de surse mai scumpe, cum ar fi gazul. Instalațiile de gaze stabilesc adesea prețul în acest sistem.

Ideea este că, deoarece toți generatorii își vând puterea la același preț, cei mai ieftini generatori de surse regenerabile ajung să aibă o marjă de profit mai mare– un  stimulent pentru mai multe investiții în generația de energie regenerabilă de care Europa are nevoie, pentru a atinge obiectivele privind schimbările climatice.

Dar țări precum Spania au spus că sistemul este inechitabil, deoarece are ca rezultat vânzarea energiei regenerabile ieftine către consumatori la același preț cu energia mai costisitoare pe bază de combustibili fosili.

Pe lângă impactul direct al crizei energetice asupra consumatorilor, prin plata unor facturi mai ridicate la energie, există și efecte secundare, dar care au efecte importante asupra calității vieții.

Monedele europene pierd teren în raport cu dolarul american, ceea ce face ca importurile din SUA să devină și mai scumpe, ducând la o presiune suplimentară a prețului. Astfel, euro tocmai a atins un nou minim al ultimilor 20 de ani în raport cu dolarul, în timp ce lira sterlină a atins cel mai scăzut nivel în fața dolarului american din 1985.

În plus, randamentele obligațiunilor guvernamentale europene, care determină costurile de împrumut pentru guvernele naționale, au crescut pe măsură ce investitorii iau în considerare riscul unor volume mari de noi împrumuturi pentru a finanța răspunsurile la criză.

Conform Goldman Sachs, accesibilitatea energiei în Europa atinge un „punct de cotitură” care ar putea atinge vârful anul viitor, cheltuielile totale pentru facturile de pe continent fiind așteptate să se majoreze cu 2.000 de miliarde de euro față de anul trecut.

Potrivit Goldman Sachs, în 2023, o gospodărie europeană tipică poate cheltui până la 500 de euro lunar pe facturile la energie. 

Acest lucru ar reprezenta o creștere de peste trei ori față de costurile din 2021, când facturile medii la energie au ajuns la 160 de euro.

Acest scenariu este unul neutru, în care fluxurile de gaze rusești către Europa scad, dar nu sunt oprite definitiv. În cazul în care fluxurile rusești către Europa se reduc complet, facturile lunare la energie ar putea ajunge până la 600 de euro.

Unii analiști au sugerat că sprijinul financiar direcționat pentru gospodăriile cu venituri mici și pentru întreprinderile cel mai puternic afectate de creșterea prețurilor ar fi o opțiune mai bună decât o reformare pe repede înainte a pieței.

Există și opinii mai dure privind modul în care guvernele ar trebui să intervină pentru a obține cele mai solide efecte. 

Astfel, FMI (Fondul Monetar Internațional) consideră că guvernele nu pot preveni pierderea venitului național real rezultată din șocul raporturilor comerciale. 

Acestea ar trebui să permită ca creșterea totală a costurilor energiei să fie transferată către utilizatorii finali, pentru a încuraja economisirea energiei și renunțarea la combustibilii fosili. 

Politica ar trebui să treacă de la un sprijin cuprinzător, cum ar fi controlul prețurilor, la ajutor direcționat, cum ar fi ajutoare pentru gospodăriile cu venituri mai mici, care sunt cel mai vulnerabile în fața unor facturi mai mari la energie.

De ziua petrolistului, FPPG are un nou membru – Stratum Energy

0

De ziua petrolistului, sărbătorim un număr mai mare de petroliști în familia FPPG o dată cu aderarea celui mai nou membru al FPPG, Stratum Energy

 

Cu ocazia Zilei Petrolistului, FPPG are onoarea să mulțumească din nou zecilor de mii de oameni dedicați acestei industrii, cu al căror efort și responsabilitate încă se scrie povestea frumoasă a dezvoltării de hidrocarburi în România.

Federația Patronală Petrol și Gaze continuă să își consolideze poziția de reprezentant al sectorului petrol și gaze naturale prin primirea în rândurile membrilor săi a companiei Stratum Energy, companie de renume a domeniului upstream. Astfel, atât investitorii autohtoni, dar și cei străini, producătorii mici și mari, continuă să își regăsească vocea în raport cu autoritățile române prin activitatea FPPG.

„Federația Patronală Petrol și Gaze se face tot mai auzită și își întărește poziția în raport cu autoritățile prin reprezentarea unui număr tot mai mare de membri. Vocea noastră comună este esențială pentru industria de hidrocraburi și avem nevoie de aceasta mai cu seamă acum, când ne confruntăm cu numeroase crize suprapuse, provocări precum tranziția energetică, rolul gazului în mixul de combustibili din România și noile reglementări destinate pieței libere. Împreună cu încă una dintre cele mai respectate companii de pe piață românească de petrol și gaze și promovând același climat al cooperării, federația va susține cu fermitate măsurile propuse pentru redresarea economică, strâns legate de încurajarea producției interne de resurse naturale”, susține Cătălin Niță – Directorul Executiv al FPPG.

Sectorul energetic influențează întreaga societate internațională, iar în contextul generat de criza energetica europeana România își poate consolida poziția privilegiată de producător și exportator de gaze naturale. Dezvoltarea sectorului energetic poate fi atinsă numai printr-o legiferare care să stimuleze investițiile în explorarea și producția resurselor, prin diversificarea pieței de gaze naturale, creșterea competitivității și eficienței sectorului energetic, având totodată grijă să ofere cele mai bune condiții pentru consumatorii finali. Planul de acțiuni asumat de către federație, prin susținerea și implicarea activă a membrilor săi, vizează o mai bună corelare a politicilor publice cu necesitatea dezvoltării sectorului de petrol și gaze atât onshore, cât și offshore.   

Stratum Energy este o companie de explorare și producție cu sediul in SUA, fondată în anul 2005. Compania a început producția de gaze naturale, condensate și țiței, prin exploatarea câmpurilor petroliere din zona Poduri, blocul Moinești, susținând potențialul de dezvoltare a zonei. ”Gazul pe care continuăm să îl producem va ajuta țara să se apropie de obiectivul său privind independența energetică. Acest lucru este mai relevant decât oricând, având în vedere turbulențele actuale din Europa de Est și considerăm că munca pe care o depunem este esențială pentru creșterea stabilității în regiune. Suntem încântați că Stratum Energy poate să fie, pe lângă un contributor activ la securitatea energetică a României și un membru de bază al FPPG”, a declarat Zachary Ullah, COO al Stratum Energy Romania LLC.

 

 

Studiu Reveal Marketing Research și România Eficientă: Peste opt din zece români consideră importantă creșterea eficienței energetice a clădirilor

0

Creșterea fără precedent a prețurilor energiei electrice din ultima perioadă a adus în discuție necesitatea abordării unor soluții pe termen lung prin care să fie eficientizat consumul. Reveal Marketing Research a realizat pentru România Eficientă un studiu reprezentativ la nivel național în rândul locuitorilor din mediul urban, pentru a afla cum se raportează aceștia la creșterile prețurilor la energie și ce soluții văd ca fiind cele mai eficiente în reducerea consumului.

Peste opt din zece respondenți consideră că îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor este o inițiativă foarte importantă, care ajută pe termen lung la reducerea resurselor de energie utilizate. Spitalele (88%) și școlile (86%) sunt considerate principalele clădiri publice care trebuie să fie eficientizate energetic. De asemenea, pentru 67% dintre români, reducerea costurilor cu energia este cel mai popular avantaj al locuirii într-o casă eficientă energetic.

Costul energiei este un determinant puternic pentru eficientizarea consumului:

  • 92% dintre românii din mediul urban consideră prețul energiei electrice un aspect de care sunt preocupați în mare măsură.

Principalul motiv pentru economisirea de energie electrică este reducerea costurilor (66%). Acesta este considerat a fi și cel mai mare avantaj pentru măsurile de eficiență energetică (67%).

Combaterea risipei de energie are un impact atât la nivel individual, cât și asupra mediului înconjurător:

  • 81% dintre respondenți sunt de acord că risipa de energie contribuie la accelerarea schimbărilor climatice, iar 71% sunt preocupați în mare măsură de impactul consumului de energie asupra mediului.

În ceea ce privește aspectele vieții care sunt influențate de eficiența energetică, costurile cu utilitățile ocupă prima poziție (22%), urmate de confortul personal al indivizilor (19%) și de sănătatea personală (18%).

Rezultatele studiului pot fi accesate pe site-ul romania-eficienta.ro/raport-de-cercetare-perceptii-privind-eficienta-energetica.


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online la comanda programului România Eficientă în perioada 07-10.06.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 806 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.5% la un nivel de încredere de 95%.

eJobs: Luna septembrie a redeschis apetitul românilor pentru schimbarea jobului

0

Luna septembrie a redeschis apetitul românilor pentru schimbarea jobului. Aproape un milion de aplicări au fost înregistrate în ultima lună, cu 10% mai mult decât în luna precedentă. Doar 13,7% dintre aplicări mai merg către joburile remote

Tot mai mulți români sunt interesați de joburile disponibile pe piața muncii, după o primă jumătate de an în care angajatorii au întâmpinat dificultăți reale în a ocupa pozițiile libere din companii. Ultima lună a adus o creștere importantă a dinamicii aplicărilor, atenția candidaților fiind îndreptată aproape exclusiv către locurile de muncă din România. Aproximativ 1 milion de aplicări au fost înregistrate în această perioadă, iar luna septembrie anunță noi creșteri din acest punct de vedere, în condițiile în care primele 7 zile ale lunii au adus 200.000 de aplicări noi.

Bogdan Badea, CEO eJobs

„La finalul primului semestru, spuneam că 2022 a fost anul în care, procentual, creșterea numărului de joburi noi a depășit evoluția aplicărilor. Acum, însă, vedem că ambii indicatori punctează evoluții similare. Fie că au înțeles că e un moment bun să te angajezi, fie ca sunt nevoiți să-și schimbe jobul, românii sunt tot mai activi și foarte atenți la opțiunile pe care le au în piață. Va fi o toamnă foarte interesantă și ne așteptăm ca, până la finalul anului, să vedem din nou cifre record în materie de aplicări”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.

84,6% dintre aplicări au vizat locurile de muncă din România care nu aveau specificația „remote”, 13,7% au fost direcționate exclusiv către joburile ce pot fi făcute de acasă și doar 1,7% pentru străinătate.

„2020 a fost anul în care a scăzut masiv interesul românilor pentru a lucra în afara țării. Deși vedem cifre mai mari decât acum doi ani, în continuare există o reținere în a aplica pentru un job peste hotare. Dacă în 2020 românii nu mai voiau să plece din cauza temerilor generate de pandemie, acum nu mai vor să plece pentru că piața este suficient de ofertantă la nivel local”, adaugă Bogdan Badea. Germania, Olanda, Franța și Belgia sunt țările în care vor să lucreze cei mai mulți dintre români.

Cele mai căutate joburi în ultima lună au fost cele din retail, call center / BPO, servicii, IT / telecom și financiar / bancar. După cum era de așteptat odată cu finalul perioadei de vacanțe, turismul coboară în clasamentul celor mai atrăgătoare domenii pentru candidați. Transporturile, industria alimentară și construcțiile sunt alte trei sectoare care, împreună, au adunat peste 220.000 de aplicări.

În ceea ce privește aplicările pentru locurile de muncă remote, cele mai multe au mers către call centere, angajatorii din IT / telecom, publicitate / marketing / PR și media / internet. De altfel, acestea sunt și domeniile care au păstrat cea mai mare deschidere pentru munca de acasă. 

Peste 400.000 de aplicări au venit din partea candidaților cu vârste cuprinse între 25 și 35 de ani, aproximativ 330.000 de la cei aflați la început de carieră (18-24 de ani) și puțin peste 200.000 din categoria de vârstă 36-45 de ani. Candidații foarte tineri (cu vârsta mai mică de 18 ani) și cei care au mai mult de 45 de ani rămân segmentele cel mai puțin active, cu 120.000 de aplicări împreună.

MĂSURILE PROPUSE DE U.E. LA CRIZA ENERGETICĂ versus MĂSURILE APROBATE ÎN ROMÂNIA

În spațiul public a apărut în mod triumfător faptul că România a adoptat aceleași măsurile de criză propuse de UE înaintea acesteia (apărând voci care spuneau chiar că UE s-a inspirat din România).

O scurtă analiză a acestor măsuri:

1.Reducerea obligatorie a consumului de electricitate la vârf de consum – măsură propusă de UE

În OUG 119 /2022 nu există, nu există nici măcar un cuvânt rătăcit de genul „eficiență”, „reducerea consumului”, cu atât mai puțin o măsură în acest sens, care să fie cuprinsă în acest OUG. Totuși să observăm că politicile UE, dacă la gaze vorbesc de reducerea cu 15% a consumului față de consumul mediu a ultimilor 5 ani, indiferent de ora de consum, la energie electrică se vorbește exclusiv de  reducerea / aplatizarea consumului la vârf, atunci când este discrepanță mare între cerere și ofertă care determină explozia prețurilor pe piața de energie, prețuri care sunt ulterior preluate și de alte produse  care se tranzacționează pe piața de energie. (UE a solicitat opțional reducerea consumului anual de gaze cu 15% ca medie a ultimilor 5 ani. Statistic România, va avea anul acesta o reducere a consumului cu 15% față de media ultimilor 5 ani, astfel teoretic am îndeplinit cerința UE.) 

Încercarea de a explica, că s-a redus cantitatea plafonată cu 15% la consumatorii de energie electrică pentru casnici, care consumă între 100 – 300 kWh, la instituții și IMM, este lamentabilă deoarece acel 15% se referea la propunerea UE de a reduce consumul la gaze și nu la energie electrică. În al doilea rând să modifici un plafon general la toată lumea, fără să stabilești acest indicator pe: tip de consumatori, tip de industrii, pe regiuni geografie, pe intervale diferite de procent de reducere a plafonului pentru diferite grupe de consumatori etc., nu are cum să aducă reducerea consumului de energie (un consumator care folosește energia electrică pentru încălzire și are un consum mediu de 700 kWh ce rost are să facă economie cu 15% pentru că oricum nu are cum sp atingă pragul de 255 kWh decât dacă stă în frig. Tocmai de aceea dacă intenția OUG era să facă economie de energie se venea cu trepte de reducere a consumului). OUG a găsit doar un mod de justifica cum statul poate să mai încaseze niște bani la bugetul de stat, sub un slogan frumos –  reducerea consumului – fără nici măcar nu este precizat în OUG.

Cert este că OUG trebuie modificat pentru a cuprinde OBLIGAȚIA pe care UE o va impune. Metode de impunere a acestei obligații sunt similare cu cele folosite înainte de 1989:

  • Modificarea programului societăților comerciale, astfel încât să se modifice profilul de consum
  • Introducerea unor bonusuri / taxe pe tranzacțiile realizate pe energia electrică livrată în orele de vârf de consum (posibil doar la cei cu contoare inteligente)
  • Întreruperea livrării energiei la vârf de consum, după modelul existent înainte de 1989 în România (puțin probabilă)

2.Reglementarea Marjei Comerciale la producatorii de energie cu costuri reduse (energie regenerabila) care fac profituri mari, exceptie fiind profiturile care vor fi reinvestite

OUG 119/2022 nu are o măsură de reducere a marjei comerciale la producătorilor de energie regenerabilă. OUG a reglementat prețul la producători la un singur nivel (chiar dacă costurile de producție sunt foarte diferite, adică cu marje diferite), a reglementat modul de stabilire a prețului de vânzare la consumator, stabilind un CAP Price de compensare și a plafonat prețul la consumatori. Măsurile propuse de UE nu se intersectează deloc cu măsurile din OUG 119. Dacă măsurile UE vor avea caracter obligatoriu OUG trebuie modificată.

3. Supraimpozitarea companiilor de petrol și gaz pentru susținerea companiilor și gospodăriilor.

România a aplicat această metodă pentru producătorii de gaze naturale încă din anul 2013, fără să se întâmple o reală protecție a consumatorilor vulnerabili, banii fiind folosiți în alte scopuri. România supraimpozitează și producătorii de energie electrică, furnizorii și traderii de gaz și energie electrică. Aspect care nu este prevăzut de măsurile UE. Din nou dacă măsurile UE vor avea caracter obligatoriu OUG trebuie modificată cu revenirea doar la supraimpozitarea producătorilor de gaze și a celor pe petrol.

4. Asigurarea de surse financiare (cel mai probabil garanții guvernamentale) care să asigure sprijinul necesar companiilor de furnizare și trading, astfel încât acestea să continue tranzacționarea futures, să își respecte contractelor forward, să mențină lichiditatea crescută a piețelor de energie și gaze naturale, evitând astfel blocajele piețelor.

Măsurile din OUG 119/2022 sunt radical opuse acestei măsuri. România tocmai a elaborate un plan de măsuri care adâncește riscul de blocaj financiar și descurajează furnizorii și traderii să tranzacționeze în România. Filozofia OUG este de a reduce rolul traderilor, de ai scoate de pe piață, de a se reduce tranzacțiile în piață etc. Implementarea acestei măsuri de fapt determină anularea OUG 119.

5. Plafonarea prețului gazelor rusești

În OUG 119/2022 nu a existat o astfel de măsură. Dacă măsurile UE vor avea caracter obligatoriu OUG trebuie modificată cu cuprinderea acestor măsuri. Această decizie va aduce România în situația în care probabil nu va mai beneficia de gaze din import (conform declarațiilor președintelui rus) cu impact asupra asigurării cu gaze pe tot parcursul iernii, la nivelul tuturor consumatorilor, în orice moment.

În concluzie Măsurile din OUG 119/2022 nu se regăsesc din Măsurile UE (excepție face supraimpozitarea producătorilor de gaze, dar care se realizează din 2013), ceea ce determină anularea OUG recent aprobată și realizarea unei alteia, crescând haosul de pe piața de gaze și energie electrică. Consumatorii, instituțiile, producători, furnizori etc., după ce s-au apuca să schimbe software, proceduri, instrucțiuni se vor trezi în situația ca peste câteva zile să o ia de la capăt.

Politica de coeziune a UE: peste 65 milioane de euro pentru o infrastructură mai bună de apă și de ape uzate în județul Sibiu

0

Comisia Europeană a aprobat o contribuție de peste 65 milioane EUR din Fondul de coeziune, perioada 2014-2020, pentru o infrastructură mai bună de apă și de ape uzate în regiunea localităților Mediaș, Agnita și Dumbrăveni din județul Sibiu.

Comisarul pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a declarat: „Politica de coeziune vizează îmbunătățirea concretă a condițiilor de viață ale cetățenilor din toate regiunile UE. Acest proiect va îmbunătăți în mod semnificativ condițiile de viață ale peste 35.000 de cetățeni din această regiune a României prin îmbunătățirea rețelei de apă și de ape uzate.

În special, în cadrul proiectului se vor reabilita principalele conducte de apă și sistemul de distribuție existente și se vor construi altele noi. De asemenea, se vor construi 26 de noi stații de pompare a apei și se vor reabilita unele vechi, 25 de noi rezervoare de apă potabilă și 25 de noi stații de clorurare. În privința apelor uzate, proiectul va pune la dispoziție 55 km de rețea de canalizare nouă și va reabilita 74  km din cea existentă, precum și o stație de epurare a apelor uzate din Șeica Mare.

În plus, această investiție a UE va contribui la modernizarea sistemelor de control menite să monitorizeze calitatea apei și se estimează că va crea 33 de locuri de muncă permanente pentru personalul de întreținere și exploatare a infrastructurii. Proiectul va reduce poluanții din sursele de apă, va asigura aprovizionarea continuă cu apă potabilă sigură și va avea un impact pozitiv de lungă durată asupra sănătății publice, contribuind în același timp la respectarea directivelor UE privind apa potabilă și apele urbane reziduale.

Se preconizează că proiectul va fi finalizat în 2026. Acesta vine în completarea altor două proiecte majore ale UE care acoperă alte părți ale județului, din martie 2022 și februarie 2017, care îmbunătățesc, de asemenea, calitatea apei potabile și reduc poluarea cauzată de evacuarea apelor uzate. Prin acest proiect, se investesc în total 139 milioane EUR în județul Sibiu din fondurile aferente perioadei de programare 2014-2020.

Mai multe detalii cu privire la investițiile efectuate în cadrul politicii de coeziune în România sunt disponibile pe platforma de date deschise și pe platforma Kohesio.

Tabără urbană de educație financiară

0

Banca Națională a României (BNR), Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Ministerul Finanțelor (MF) și Asociația Română a Băncilor (ARB) au organizat, în perioada iunie-august 2022, „Tabăra urbană de educație financiară” pentru elevi din clasele a VI-a și a VII-a.

Tabăra se desfășoară anual sub auspiciile Acordului de colaborare privind educația financiară, anul acesta desfășurându-se a patra ediție. Au participat elevi din București și din județele Ilfov, Timiș, Cluj, Dolj, Iași, Constanța. 

Organizatorii subliniază că, „pe parcursul celor cinci zile ale taberei, specialiști din cadrul BNR, ASF, MF/ANAF și ARB au prezentat și explicat noțiuni și concepte financiare. Fiecare dintre grupurile de elevi a beneficiat de informații utile cu scopul de a dezvolta obiceiuri sănătoase privind modul de gestionare a banilor și abilități de a face alegeri corecte și informate pentru a-și îmbunătății situația financiară.

În acest context, programul abordează o metodologie de predare non-formală, denumită edutainment (education through entertainment). Astfel, activitățile se bazează pe o tehnică multi-senzorială, care determină o învățare accelerată, copiii fiind în permanență implicați în procesul de educație. Jocurile și activitățile sunt utilizate pentru a demonstra concepte importante, astfel încât elevii să învețe și să se distreze în același timp”. 

În perioada 28 august-2 septembrie, a fost organizată o sesiune dedicată copiilor din medii defavorizate, la  Unitatea de perfecționare profesională și activități sociale a BNR de la Cumpătu – Sinaia, într-un cadru informal. Participanților le-a fost pusă la dispoziție infrastructura necesară pentru a crea o atmosferă plăcută în care cunoștințele și informațiile să fie asimilate la nivel optim.

Inițiatorii proiectului accentuează că „educația financiară ocupă un loc strategic pe agenda instituțiilor semnatare ale Acordului de Colaborare. Acordul, încheiat de cele patru instituții și Ministerul Educației, vizează elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF) și realizarea de activități comune în domeniul educației financiare”.