Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL asistă ROCA Industry pentru achiziția a 70% din Eco Euro Doors

0

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat ROCA Industry pentru semnarea contractului de achiziție a 70% din capitalul social al Eco Euro Doors, producător român de uși destinate construcțiilor rezidențiale, cu o experiență de 27 de ani pe piață şi o cifră de afaceri de aproape 13 milioane euro în 2021. Tranzacția este supusă aprobării Consiliului Concurenței. 

ROCA Industry grupează sub umbrela unui holding specializat companii româneşti producătoare de materiale de construcţii (respectiv, BICO Industries și Sarcom cărora li se adăugă acum Eco Euro Doors) și urmărește generarea de valoare prin implementarea unui proces de consolidare și modernizare a capacităților de producție românești.

ROCA Industry este, printre altele, despre parteneriat și despre win-win. Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a înțeles principiile noastre de business și au dus tranzacția spre finalizare, respectiv un parteneriat din care atât noi, cât și vânzătorii, dar mai ales compania, avem de câștigat. Mulțumim echipei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL pentru modul în care au înțeles particularitățile noastre, pentru deschidere și pentru orientarea pro-business”, a declarat Ionuț Bindea, Președintele Consiliului de Administrație al Roca Industry.

Mulțumim ROCA Industry pentru încrederea acordată. Este remarcabilă implicarea, agilitatea și perseveranța de care a dat dovadă întreaga echipă ROCA Industry pe parcursul negocierii tranzacției. Ne bucurăm că am avut ocazia să colaborăm și să contribuim la consolidarea portofoliului Roca Industry”, a spus Ștefan Mantea(foto), Senior Managing Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL. 

Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL care a asistat ROCA Industry în această tranzacție a fost formată din Radu Diaconu (Partener Coordonator), Ștefan Mantea (Senior Managing Associate), Claudia Grosu (Senior Associate) și Otilia Oglage (Associate).  

Printre recentele tranzacții de M&A în care a fost implicată echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL se numără: 

  • Asistența oferită BlackPeak Capital în tranzacția prin care fondul a investit în Verdino Green Foods
  • Asistența oferită asociaților Smart Diesel în tranzacția de vânzare a business-ului de carduri de carburant al Smart Diesel către grupul german DKV
  • Asistența oferită asociaților GloriaFood în legătură cu vânzarea participației lor către Oracle 
  • Asistența oferită Visionapartments în procesul de achiziție a hotelului Majestic din București
  • Asistența oferită Grupului Electrica în procesul de fuziune a celor trei societăți de distribuție din cadrul grupului.

Peste 70% dintre romani susțin calitatea României de membru al Uniunii Europene


Trei pătrimi dintre români nu doresc destrămarea Uniunii Europene și vor unirea cu Basarabia.


Potrivit sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a IV-a, realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group  în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prinTrue Story Project, majoritatea românilor consideră că România trebuie să rămână în Uniunea Europeană.
  

 
Remus Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group:Percepția privind avantajele aderării la Uniunea Europeană s-a îmbunătățit semnificativ comparativ cu luna septembrie 2021, revenind la un nivel înregistrat anterior crizei politice de la finalul anului trecut. Pe de altă parte, subiectul ieșirii României din Uniunea Europeană (RO-Exit), deși se menține constant la un nivel  de susținere de 20% și 25%, trei pătrimi din populație respinge atât ieșirea României din Uniunea Europeană, cât și ideea destrămării Uniunii Europene, motivațiile fiind cât se poate de pragmatice. Chiar și cei care cred că interesul național este prioritar în fața regulilor europene sunt de părere, în proporții covârșitoare, că este totuși în interesul național al țării ca România să rămână membră a Uniunii Europene. Per ansamblu, observăm că depășirea crizei politice de anul trecut, formarea unei coaliții largi, stabile, dar și sentimentul de insecuritate provocat de Rusia au revitalizat adeziunea la valorile și reperele euro-atlantice”.

Dan Andronache, vice-președinte True Story Project (TSP): „În contextul rezolvării crizei politice și încheierii negocierilor PNRR cu Comisia Europeană, observăm că parametrii ce oglindesc percepția publică asupra avantajelor apartenenței la Uniunea Europeana au revenit la cotele de acum 6 luni. Se păstrează această percepție la cote mai ridicate în special în segmentul tinerilor din zona urbană, cu studii medii și superioare. Dorința de emigrare sau cea de a lucra într-o companie multinațională sunt evident mai puternice în aceleași segmente, reflecție a curiozității, a dorinței de explorare și înțelegere a unor medii socio-economice de succes, de atingere mai rapidă a unor venituri decente și de a beneficia de  infrastructuri mai eficiente și calitative precum cele educative, administrative, de transport și sociale”.

Avantaje vs. Dezavantaje ale aderării la UE

Punând în balanță toate implicațiile asupra vieții economice și sociale, asupra familiei și vieții personale, 54,9% dintre cei chestionați (față de 47,2% în septembrie 2021, 56,2% în iunie 2021 și 61,4% în martie 2021) consideră că aderarea României la Uniunea Europeană a adus mai degrabă avantaje, în timp ce 40,8% sunt de părerea contrarie (față de 46,1% în septembrie 2021, 35,1% în iunie 2021 și 35,2% în martie 2021). Nu știu sau nu răspund la această întrebare 4,3%.

Ieșirea României din Uniunea Europeană (Ro-Exit)

71,7% dintre români se opun ideii ca România să iasă din Uniunea Europeană, în timp ce 25,2% ar fi de acord cu o asemenea perspectivă și 3,1% nu știu sau nu răspund.

Destrămare UE

75,3% dintre respondenți nu ar dori ca Uniunea Europeană să se destrame în următorii ani. 19% își doresc o asemenea evoluție, iar 6,7% nu știu sau nu răspund.

Rolul UE în dezvoltarea economică a României

Afirmația „În viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în interiorul Uniunii Europene” întrunește acordul a 63,2% dintre cei intervievați (față de 57,8% în septembrie 2021, 62,9% în iunie 2021). 29,4% consideră că „în viitor, România s-ar dezvolta mai bine economic dacă ar fi în afara Uniunii Europene” (față de 32,9% în septembrie 2021 , 27% în iunie 2021), iar 7,5% nu știu sau nu răspund.

Reguli europene vs. interese naționale

29,4% dintre români sunt de părere că, în calitate de stat membru, România trebuie să respecte regulile Uniunii Europene, chiar și atunci când îi sunt afectate interesele naționale (față de 27,3% în septembrie 2021 și 28% în iunie 2021). 68,4% consideră că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE (față de 68,5% în septembrie 2021 și 64,8% în iunie 2021). 2,2% nu știu sau nu răspund.

Interesul național în context UE

Dintre respondenții care consideră că România trebuie să își apere interesele naționale atunci când sunt în dezacord cu regulile Uniunii Europene, chiar dacă riscă să își piardă poziția de stat membru al UE  (ceea ce reprezintă 68.4% din eșantion) 72,9% (respectiv aproximativ jumătate din totalul populației) sunt de părere că este în interesul național al României ca țara să rămână în Uniunea Europeană. 24,7% (respectiv 17% din totalul populației) cred că ieșirea din Uniunea Europeană NU ar afecta interesele naționale ale țării.

Admiterea României în spațiul Schengen

La întrebarea „Din ce cauză credeți că România nu a fost încă admisă spațiul Schengen, zona de liberă circulație din Uniunea Europeană, fără controale la frontiere, deși majoritatea statelor europene sunt de acord cu aderarea țării noastre?” 42,1% din populație consideră că țara noastră nu a îndeplinit toate criteriile de aderare (față de 43,5% în martie 2021), 50,8% sunt de părere că unele state europene blochează aderarea României din motive economice (față de 50,2% în martie 2021). Nu știu sau nu răspund 7,1%.
 

Intenția de emigrare

77,9% declară că preferă să trăiască și să muncească în România, în timp ce 21,5% spun că dacă ar avea posibilitatea, ar prefera să trăiască și să muncească în Europa sau SUA. Procentul non-răspunsurilor este de 0,5%.

Companie multinațională vs companie românească

69,9% declară că preferă să lucreze într-o companie românească din România, în timp ce 26% spun că preferă să lucreze într-o companie străină care activează în România. Procentul non-răspunsurilor este de 4,1%.

Calitatea produselor din piața românească

71,8% cred că firmele străine vând pe piața românească produse calitativ inferioare față de cele pe care le vând în alte țări, în timp ce 24,2% sunt de părerea contrarie. Procentul non-răspunsurilor este de 4%.

Unirea cu Republica Moldova

Întrebați dacă sunt de acord cu unirea Basarabiei cu România, 74,5% dintre respondenți răspund afirmativ, 21,1% răspund negativ, iar 4,3% nu știu sau nu răspund.


Prezentarea grafică poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/01/31.01.2022-Capitolele-4-si-5-Sondaj-INSCOP-STG-GMF.pdf


Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a IV-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 
Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 11-18 ianuarie 2022, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.
 
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1162 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.9 %, la un grad de încredere de 95%.
 
Primele trei ediții au fost realizate în martie, iunie septembrie 2021, putând fi consultate pe pagina https://www.strategicthinking.ro/category/proiecte/
 

Analiză 2Performant: top cinci cele mai căutate categorii de produse în comerțul electronic în 2021

0


Cel de-al doilea an pandemic continuă să marcheze trendul ascendent al comerțului electronic, iar România își păstrează locul în topul ţărilor cu cea mai mare creştere a sectorului e-commerce, piață estimată la peste 6 miliarde de euro de ARMO – Asociația Română a Magazinelor Online. Activând la intersecția dintre marketingul digital și comerțul online, două piețe în creștere susținută la nivel global, compania de tehnologie 2Performant, liderul pieței de marketing afiliat din România și companie listată pe piața AeRO a BVB (simbol bursier 2P), confirmă aceste tendințe de creștere: în 2021 a intermediat nu mai puțin de 1,39 milioane de vânzări pentru magazinele online din platforma sa.

Conform datelor din platforma de marketing afiliat 2Performant.com, topul categoriilor de produse care au înregistrat cele mai multe vânzări în 2021 este condus de Fashion cu 363.300 de vânzări, ceea ce reprezintă o creștere de 30% față de anul anterior. Considerată de mulți specialiști cea mai matură din comerțul online, categoria Fashion reflectă comportamente de cumpărare puternic influențate de pandemie. Astfel, dacă în 2020 românii au cumpărat haine de casă sau pentru sport și activități în natură, în 2021 aceștia au revenit la achiziția hainelor de stradă și ocazii (nunți, botezuri) sau pentru birou, dar și încălțăminte, pe fondul reluării multor activități sociale. Totodată, creșterile vânzărilor pentru produsele din această categorie s-au făcut remarcate și în toamnă, odată cu cel mai important eveniment de vânzări din comerțul online, Black Friday. În intervalul 1-14 noiembrie 2021, categoria de produse Fashion a înregistrat o creștere cu 62,8% a numărului de vânzări și cu 86,3% a valorii vânzărilor, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături a fost și ea cu 14,4% mai mare față de aceeași perioadă a anului anterior.   

Pe locul al doilea în topul categoriilor cu cele mai multe vânzări în 2021 se situează categoria Book, Movies and Music, cu 338.200 de vânzări prin platforma 2Performant.com, o creștere de 29,1 procente față de 2020. Locul al treilea este ocupat de Beauty cu 145.400 de vânzări, în creștere cu 3,4%, în vreme ce categoria Home and Garden ocupă locul al patrulea cu 80.100 vânzări și o creștere de 46%. Top 5 este încheiat de categoria Electronics IT&C cu 79.900 de vânzări, în creștere cu 11,4% față de anul precedent. 

Românii cheltuiesc mai mult în online și
cumpără preponderent de pe telefonul mobil

În 2021 a crescut și valoarea medie a coșului de cumpărături, care ajunge la 52,6 euro, mai mult cu 5,8% față de 2020. Ceea ce înseamnă că românii s-au obișnuit cu achizițiile online și continuă să susțină trendul ascendent al acestui sector. În privința dispozitivelor de pe care se realizează cumpărăturile online, datele 2Performant arată că 69% dintre acestea se fac de pe telefonul mobil și doar 29,8% de pe desktop. Cu toate acestea, valoarea medie a coșului de cumpărături realizate de pe telefonul mobil este mai mică decât cea aferentă cumpărăturilor de pe desktop, respectiv 46,47 euro pe mobil versus 66,67 euro pe desktop. Ceea ce indică faptul că românii continuă să facă achizițiile mai importante ca preț de pe desktop.  

„În 2021 a crescut numărul celor care au optat pentru cumpărături online, iar pentru cei pe care pandemia îi adusese în online încă din 2020 a crescut frecvența cu care fac achiziții în magazinele online. Am văzut în anul ce a trecut un consumator în online mai atent la preț, la caracteristicile produsului, la modalitatea de livrare și țara de proveniență a produsului, precum și la claritatea informațiilor despre retur. Semn că în general cumpărătorii au alocat mai mult timp pentru a se documenta pentru produsele dorite, folosind două device-uri diferite: mobil și desktop. Conform datelor din platforma noastră, am constatat că au fost valoroase pentru consumatorii români proiectele de afiliere care fie îi duceau rapid către oferta mai bună, fie către surse de informare bine structurate”, spune Raluca Negrea, Country Manager România și Bulgaria 2Performant

În 2021, platforma tehnologică 2Performant.com, dezvoltată in house, prin care profesioniști în marketingul digital colaborează cu magazinele online, a intermediat 68,7 milioane de click-uri, cu 23,4% mai mult decât în anul precedent. Acest lucru se traduce printr-o medie de peste 5,7 milioane de click-uri lunare trimise către magazinele online. În privința traficul pe desktop, cea mai bună zi a săptămânii, după numărul de click-uri, a fost miercurea, ora 11 fiind cea mai bună pentru cumpărăturile online. Totodată, raportat la traficul pe mobil, duminica a fost cea mai bună zi a săptămânii, după numărul de click-uri, ora 10 fiind cea mai bună pentru cumpărături online. Sursa principală de trafic după numărul de click-uri rămâne Google, cu 23,7 milioane de click-uri, în creștere cu 65,3% față de 2020, urmat de Facebook cu 7,7 milioane de click-uri, în scădere cu 16,3% față de anul precedent. 

Ziua cu cel mai mare număr de vânzări din 2021 a fost 12 noiembrie, exact în perioada de Black Friday. În perioada 1-14 noiembrie 2021, când s-au desfășurat campaniile de Black Friday, 462 de magazine online care activează în 25 de industrii diferite și care au lansat campanii de reduceri au realizat prin intermediul platformei 2Performant.com 115.000 vânzări, în valoare de 6.929.804 euro + TVA, cu 47,8% mai mari decât în 2020.

Conceput ca un marketplace bazat pe tehnologie în care magazinele online colaborează cu specialiștii în marketing digital la cost pe vânzare, 2Performant și-a demonstrat relevanța ca instrument de vânzări și în 2021. La nivelul întregului an, indicele de vânzări a crescut cu 5,7%, ajungând la 15,71 euro, ceea ce înseamnă că pentru fiecare euro investit în afiliere în 2021, un magazin online din platforma 2Performant.com a obținut aproape 16 euro. 

Rata de conversie se păstrează la 2%. În privința timpului de conversie, în 2021 decizia de cumpărare a avut loc în mai puțin de o oră la 50,3% dintre cumpărători. În același context, 53,3% au cumpărat de pe desktop și 48,8% de pe mobil. 

România va avea posibilitatea să reducă TVA la alimente la 0% cel târziu anul viitor: în ce context?

Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania (foto)

Noul sistem de TVA care le va permite statelor membre posibilitatea de a reduce cota de TVA până la 0% la anumite bunuri și servicii, printre care și alimentele, va fi adoptat în acest an și va putea fi transpus în legislațiile naționale, cel târziu în 2023. Astfel, normele UE privind TVA urmează să fie actualizate în prima parte din 2022, având în vedere că modificările au fost adoptate de Consiliul miniștrilor de finanțe ECOFIN și urmează să fie adoptate de Parlamentul European.

În prezent, legislația comunitară permite utilizarea cotelor reduse de TVA față de cota standard, dar fără a fi mai mici de 5%, pentru o listă de produse și servicii prevăzute în anexele directivei comunitare de TVA. 

Prin procesul legislativ de actualizare a listei, intenția este să li se ofere guvernelor mai multă flexibilitate în aplicarea cotelor de TVA, precum și oportunitatea de a recupera mai bine pierderile economice generate de pandemie și de a investi mai mult în transformarea verde și digitală.

În total, propunerea de modificare a directivei de TVA vizează 24 de categorii de produse din domeniile mediului, digitalizării și sănătății. O rată sub 5 % va putea fi aplicată pentru 7 dintre aceste 24 de produse și servicii: livrarea de alimente, apa, produse farmaceutice, echipamente medicale, transportul de persoane și bagaje, livrarea de carti, reviste, ziare și livrarea de panouri solare.

În prezent, în România, cotele aplicabile livrării produselor alimentare sunt de 9%, respectiv 5% dacă acestea sunt livrate ca parte a unui serviciu de restaurant / catering și dacă sunt produse de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiționale certificate corespunzător.

Ce urmează?

Odată ce Parlamentul UE va emite avizul cu privire la propunerea de modificare a directivei de TVA, Consiliul o va adopta în mod oficial și statele membre vor avea obligația de a o transpune în legislația națională. 

Prin urmare, la momentul adoptării oficiale a directivei de către Consiliul UE, România va avea obligația de a transpune noile prevederi în legislația națională, care ne așteptam sa aibă loc în decursul anului 2022 – începutul anului 2023. Având în vedere că noile reguli oferă posibilitatea statelor membre de a aplica cota 0% pentru anumite bunuri / servicii (printre care se numără și alimentele), România poate opta pentru aplicarea cotei 0% pentru cele 5 categorii de bunuri prevăzute, inclusiv alimentele, așa cum s-a discutat public recent în contextul creșterii ratei inflației la un nivel fără precedent în ultimii zece ani.

Reducerea TVA: efecte potențiale

Măsura poate fi o gură de oxigen pentru consumatori. Totuși companiile nu sunt obligate să își reducă prețul odată cu reducerea TVA, neexistând garanția că efectele vor fi resimtite direct de consumatori. La scăderile anterioare ale cotelor de TVA, transmisia lor în prețuri a fost de 70-80%, conform evaluărilor Băncii Naționale. Totuși, acest efect este limitat în timp, putând apărea alți factori care să contribuie la majorarea prețurilor.

De aceea, este necesar ca legiuitorul să analizeze atent și prin raportare la rezultatul măsurilor fiscale similare adoptate în trecut, dacă astfel de reguli ce prevăd adoptarea cotei 0% TVA pot sau nu sa fie benefice pentru economia națională.

Reducerea TVA la 0% pentru alimente poate reprezenta doar o soluție temporară care vizează o reducere „artificială” a inflației și, prin urmare, ar trebui însoțită de alte politici. De exemplu, Fondul Monetar Internațional (FMI) recomandă acțiuni mai concentrate și direcționate, cum ar fi ajutorul pentru gospodăriile care sunt împinse în sărăcie. 

Chiar și în scenariul în care o astfel de măsură ar putea avea un impact pozitiv in lupta cu inflația, implementarea acesteia va genera o reducere de venituri la bugetul de stat, în condițiile în care România ocupă locul fruntaș în ce privește decalajul de TVA înregistrat în anul 2019 (ultimele date disponibile). În același timp, România se află în procedura de deficit excesiv (din cauza depășirii plafonului de deficit maxim admis prin tratatul de aderare, de  3% din PIB) și va trebui să îl readucă sub acest prag până în 2024. De asemenea, atunci când au avut loc scăderi ale cotelor de TVA, nu s-a observat o diminuare semnificativă a evaziunii și fraudei și, implicit, o îmbunătățire a veniturilor bugetare.  

În funcție de programul de guvernare, de politica fiscală stabilită și de situația bugetară la acel moment, rămâne de analizat, atunci când directiva va fi transpusă, dacă o astfel de măsură de reducere a TVA la alimente ar putea sprijini politica antiinflaționistă și ar putea contribui pozitiv la conformarea voluntară a contribuabililor.

Clădire de birouri verde din București, locul 3 în lume

0

Clădirea de birouri Globalworth Square din București, aparținând investitorului Globalworth, cel mai mare de acest fel din Europa Centrală și de Est, liderul pieței de birouri de la noi, se situează pe primul loc în România și pe locul 3 mondial cu scorul de 99% cu care a obținut acreditarea BREEAM Outstanding.

BREEAM Outstanding este considerat „cel mai riguros cadru pentru promovarea și certificarea practicilor de dezvoltare durabilă din lume”. Globalworth Square este cea mai tehnologizată clădire de birouri din portofoliul Globalworth și a primit recunoașterea de excelență penru Sănătate și Wellbeing, Energie, Transport, Apă, Materiale, Utilizarea terenurilor și Ecologie, Poluare și Management. Procesul de certificare pentru Globalworth Square a fost implementat împreună cu BuildGreen, unul dintre cei mai activi consultanți în domeniul dezvoltării durabile, cu o expertiză care acoperă peste 17 țări europene.

Dimitris Pergamalis

Dimitris Pergamalis, MRICS, Group Head of Workplaces at Globalworth: „Este o onoare să anunțăm că Globalworth Square a obținut acreditarea BREEAM Outstanding atingând scorul de 99% – nu doar cel mai mare punctaj obținut de o clădire de birouri din România, ci și pe locul 3 din lume. Aș dori să mulțumesc întregii echipe implicate în dezvoltarea certificarea clădirii, care a împins potențialul proiectului dincolo de așteptările noastre inițiale, plasând Globalworth Square ca o clădire de referință în istoria dezvoltării durabile”.

Razvan Nica

Răzvan Nica, BuildGreen founder & Managing Director: „Plasarea României pe locul 3 în topul celor mai verzi clădiri de birouri din lume este o realizare cu adevărat mare pentru partenerul nostru, pentru echipa noastră uimitoare, dar și pentru întreaga industrie imobiliară”.

Globalworth Square se caracterizează ca „un proiect ambițios, un business hub axat pe sustenabilitate, inovație și eficiență. Localizat în partea de nord a orașului București, Globalworth Square este o clădire de clasă A cu o suprafață închiriabilă totală de 29.000 mp, repartizată pe 3 nivele subterane, parter și 15 etaje superioare, plus 1 nivel tech, cu un plan tipic generos de 2.130 mp.

Cu acest nou proiect, localizat în mijlocul Globalworth District, cea mai mare comunitate de business din București, Globalworth setează noi standarde în materie de responsabilitate, well-being, sustenabilitate și costuri reduse pentru ocupanți. Clădirea folosește un sistem geotermal amplasat sub fundația de tip radier, capabil să reducă considerabil costurile de răcire și încălzire ale întregii clădiri. Dat fiind că tehnologia joacă un rol central în biroul viitorului, rol puternic accelerat de pandemie, Globalworth Square vine cu o serie de inovații inedite. Este una dintre puținele clădiri producătoare de energie din România, o parte importantă a consumului de energie fiind asigurată de acoperișul fotovoltaic.

Pentru a crește siguranța, atingerea suprafețelor în Globalworth Square este limitată prin implementarea unor soluții touchless cu senzor IR în toate facilitățile sanitare, iar accesul în clădire și în spațiile de birouri se va face prin tehnologii Bluetooth și NFC. În plus, se obține o calitate maximă a aerului, deoarece unitățile de tratare a aerului sunt echipate atât cu umidificare încorporată, cât și cu dezinfecție inovatoare a aerului, asigurând introducerea aerului proaspăt fără germeni la umiditate optimă.

O altă inovație constă în sistemul de răcire al clădirii, compus din pompa de căldură, chillere cu freon ecologic R1234ze și depozit de gheață, proiectat pentru a genera un consum energetic redus. Implementarea soluției de depozit de gheață este unică în acest moment pentru o clădire de birouri de clasa A în România”. 

Compania imobiliară Globalworth este activă în Europa Centrală şi de Est, „listată la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de peste 200 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.1 miliarde de euro, la 30 iunie 2021. Aproximativ 95,1% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 650 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice.

Pentru mai multe informații, vizitați site-ul www.globalworth.com și urmăriți-ne pe Facebook, Instagram, LinkedIn.

BuildGreen este recunoscut ca „lider în domeniul proiectării, dezvoltării și certificării clădirilor sustenabile în Europa Centrală și de Est. Înființată în 2010, BuildGreen a fost prima companie din România specializată în consultanță pentru dezvoltarea sustenabilă și certificarea verde a clădirilor. BuildGreen se remarcă prin cel mai mare număr de proprietăți certificate după schemele LEED, BREEAM, WELL și EDGE – peste 200 proiecte imobiliare din ECE, de la clădiri de birouri, la centre comerciale, parcuri logistice sau fabrici industriale, proiecte rezidentiale sau publice – cu o suprafață cumulată de peste 5 milioane m.p. și o investiție totală de 8 miliarde euro. În 2019, Răzvan Nica, fondatorul și directorul general al companiei, a fost numit de către BRE ca primul auditor BREEAM International Quality Auditor din afara Marii Britanii, poziție din care supervizează procesele de certificare de pe întregul Glob. În 2019, BuildGreen și-a deschis primul sediu din Praga, după ce și-a unit forțele cu green gain, unul dintre cei mai activi consultanți BREEAM din Cehia, devenind astfel printre cei mai mari și mai experimentați consultanți din Europa Centrală și de Est (CEE)”.

 

Intră în vigoare Directiva detașării în transporturile rutiere internaționale la nivel european

0


La 2 februarie 2022, intră în vigoare Directiva detașării în transporturile rutiere internaționale la nivel european. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) reamintește ce obligații au firmele de transport rutier din România și prezintă un comentariu cu această temă:
„Firmele de transport rutier din România care efectuează operațiuni de transport rutier internaționale în Uniunea Europeană (UE) și Regatul Unit (operațiuni de crosstrade și cabotaj), trebuie să respecte din data de 2 februarie 2022 prevederile Directivei detașării 1057/2020.


Directiva prevede că șoferii profesioniști ai firmelor de transport rutier care efectuează operațiuni de crosstrade sau cabotaj pe teritoriul UE și al Regatului Unit vor trebui înregistrați în cadrul platformei lansate de Comisia Europeană – IMI, urmând ca acestora să le fie emise certificate de detașare cu valabilitatea de maximum 6 luni, pe care trebuie să le dețină în format electronic sau pe hârtie la bordul vehiculelor.


Sunt excluse de la prevederile Directivei detașării care intră în vigoare în data de 2 februarie 2022 operațiunile de transport bilateral, tranzitul și până la 2 transporturi rutiere intracomunitare crosstrade efectuate pe lângă cele inițiale de bilateral.
Pentru a ajuta firmele de transport rutier din România să respecte prevederile Directivei detașării, UNTRR a lansat platforma www.detasaretransport.ro, unde operatorii de transport rutier pot beneficia de managementul certificatelor de detașare.


Prin înregistrarea pe platforma www.detasaretransport.ro firmele de transport rutier au acces la gestionarea declarațiilor de detașare, alerte la expirarea acestora și în caz de control din partea autorităților din statele membre și comunicare cu autoritțile competente ale statului membru în care a avut loc detașarea.


Totodată, firmele de transport rutier vor beneficia de informații actualizate cu privire la cerințele privind detașarea din fiecare stat membru.


Deși CE a declarat că noile reguli privind declarațiile de detașare au ca scop reducerea sarcinii administrative ce revine operatorilor și simplificarea procesului de transmitere a declarațiilor de detașare printr-un portal unic al UE, care va înlocui site-urile web naționale din statele membre UE precum SIPSI, MILOG, LIMOSA, MELDLOKET, UTIK, LSDB – cu toate acestea, noile proceduri CE rămân complexe și împovărătoare pentru transportatorii rutieri, în special pentru firmele mici care trebuie să aloce resurse umane suplimentare pentru gestionarea volumului mare de declarațiii de detașare solicitate de CE pentru fiecare șofer și pentru fiecare țară.


La nivel european, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8,2%).


Reamintim că UNTRR a contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, iar acțiunea juridică este în curs și sprijinită de Guvernul României.


UNTRR încurajează firmele de transport rutier care doresc să apeleze la servicii de management privind certificatele de detașare să lucreze cu cei care sunt de partea lor, întrucât le oferă atât un beneficiu, cât și suport în fața autorităților naționale și internaționale.

1 din 3 companii listate a obținut peste 9 la evaluarea VEKTOR pentru comunicare excelentă cu investitorii

0

 

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) publică rezultatele pentru 2021 ale indicatorului VEKTOR pentru companiile listate din Piața Reglementată. 22 de emitenți au obținut peste 9 la evaluarea din decembrie 2021 față de 15 companii la evaluarea din decembrie 2020. 10 companii au obținut nota maximă, 10, în comunicarea cu investitorii, în baza unei metodologii ce include 15 criterii, în linie cu cele mai bune practici internaționale în relația cu investitorii (IR). Rezultatele sunt disponibile pe pagina fiecărui emitent în cadrul website-ului Bursei de Valori București (BVB) și datele agregate pentru toate companiile sunt disponibile în secțiunea dedicată indicatorului VEKTOR a website-ului ARIR

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„Numărul emitenților care au obținut note maxime confirmă adoptarea pe scară largă a bunelor practici în comunicarea cu investitorii și guvernanță corporativă pe care ARIR și le-a asumat la lansarea indicatorului VEKTOR în urmă cu 3 ani. Totodată, este momentul să trecem la următorul nivel, cu noi criterii care să răspundă așteptărilor unui investitor mai sofisticat, mai digitalizat, mai implicat. Lansăm astăzi în dezbatere publică noua metodologie VEKTOR pentru 2022 după o amplă consultare a tuturor părților interesate din piața de capital, pentru încă un pas spre cele mai bune practici din domeniu”.

Adrian Tănase, Director General Bursa de Valori București:

„Pentru o companie listată la bursă care își dorește recunoaștere din partea investitorilor, comunicarea cu aceștia este primordială. Ne bucurăm că, la trei ani de la lansarea indicatorului VEKTOR de către ARIR, din ce în ce mai multe companii obțin note foarte bune ceea ce înseamnă că gradul de conștientizare a importanței comunicării cu investitorii în rândul acestora a crescut considerabil. Piața a evoluat foarte mult și odată cu ea și cerințele investitorilor, care au devenit din ce în ce mai exigenți. Salutăm inițiativa ARIR de a revizui metodologia de acordare a notelor VEKTOR pentru anul în curs, precum și extinderea acestui scor către companiile de pe piața AeRO.”

Rezultate VEKTOR 2021:

  • Companiile care au obținut nota 10 la evaluarea VEKTOR din 2021 sunt: Antibiotice, Banca Transilvania, BRK Financial Group, Electrica, Farmaceutica REMEDIA, IMPACT Developer & Contractor, Nuclearelectrica, OMV Petrom, Purcari, TeraPlast.
  • Companiile care au obținut nota 9,5 la evaluarea VEKTOR din 2021 sunt: ALRO, BRD – Groupe Societe Generale, Bursa de Valori București, MedLife, ONE United Properties, Romgaz, SIF Transilvania, Sphera Franchise Group, Transgaz.
  • Companiile care au obținut nota 9 la evaluarea la evaluarea VEKTOR din 2021 sunt: Bittnet Systems, Fondul Proprietatea, Romcarbon.
  • Companiile care au avut cele mai mari creșteri în 2021 sunt: Turism Felix, Sphera Franchise Group, Evergent Investments, Electromagnetica, SIF Banat Crisana, Santierul Naval Orsova.
  • Criteriile îndeplinite de cel mai mare număr de companii la evaluarea VEKTOR au fost: criteriul 5 (60 de companii), care se referă la furnizarea informațiilor despre prețul acțiunilor în cadrul website-ului emitentului și criteriul 14 (54 de companii), care solicită existența unei politici de remunerare, unde vedem o creștere a numarului de companii cu 38 faţă de evaluarea din 2020. 
  • Cele mai puține companii (24) au îndeplinit criterul 6, care se referă la organizarea a cel puțin unui eveniment anual propriu de prezentare a activității în fața investitorilor și analiștilor sau participarea la cel puțin un eveniment internațional / local pentru investitori.

Media indicatorului VEKTOR pentru toate companiile este de 4,9 o creștere de 1,1 punct (față de 3,8 în 2020), iar a companiilor din categoria premium este de 8,6 (vs 7,3 în 2020). Se remarcă, de asemenea, o creștere semnificativă pentru companiile din indicele BET, media indicatorului VEKTOR pentru aceste companii este 9,2 (vs 8,6 în 2020).

Companiile care au obținut cel mai mare indicator VEKTOR

VEKTORCompanieCategorieWebsite
10ANTIBIOTICE Premiumwww.antibiotice.ro
10BANCA TRANSILVANIA Premiumwww.bancatransilvania.ro
10BRK FINANCIAL GROUP Premiumwww.brk.ro 
10ELECTRICAPremiumwww.electrica.ro
10 FARMACEUTICA REMEDIAStandardwww.remedia.ro
10IMPACT DEVELOPER & CONTRACTORPremiumwww.impactsa.ro
10NUCLEARELECTRICAPremiumwww.nuclearelectrica.ro
10OMV PETROMPremiumwww.omvpetrom
10PURCARIInternaționalwww.purcari.wine
10TERAPLAST Standardwww.teraplast.ro
9,5ALRO Premiumwww.alro.ro
9,5BRD – GROUPE SOCIETE GENERALEPremiumwww.brd.ro 
9,5BURSA DE VALORI BUCUREȘTI Premiumwww.bvb.ro 
9,5MEDLIFEPremiumwww.medlife.ro 
9,5ONE UNITED PROPERTIESPremiumwww.one.ro 
9,5ROMGAZ Premiumwww.romgaz.ro
9,5SIF TRANSILVANIAPremiumwww.siftransilvania.ro 
9,5SPHERA FRANCHISE GROUPPremiumwww.spheragroup.com 
9,5TRANSGAZ Premiumwww.transgaz.ro 
9BITTNET SYSTEMSStandardinvestors.bittnet.ro/ro/
9FONDUL PROPRIETATEAPremiumwww.fondulproprietatea.ro 
9ROMCARBONStandardwww.romcarbon.com

Indicatorul VEKTOR a fost calculat de către ARIR pentru prima dată în 2019 și este publicat anual pentru a evalua comunicarea companiilor cu investitorii.

Metodologia VEKTOR a fost elaborată de ARIR în colaborare cu un grup extins de specialiști locali și internaționali (analiști financiari, profesioniști în IR, consultanți și profesori) pentru a include așteptările investitorilor instituționali și individuali. Metodologia include 15 criterii obiective, aliniate la cele mai bune practici internaționale în relația cu investitorii (IR), printre care:

  • informații despre echipa de relații cu investitorii; 
  • existența prezentării pentru investitori;
  • organizarea conferințelor telefonice dedicate rezultatelor financiare;
  • publicarea comunicatelor de presă aferente raportărilor financiare;
  • participarea la evenimente cu investitori; 
  • furnizare informațiilor financiare în format Excel;
  • transcript / înregistrare conferințe de prezentare a rezultatelor financiare;
  • publicarea informațiilor despre prețul acțiunii;
  • acoperirea de către analiști financiari; 
  • informații despre guvernanța corporativă – conducerea companiei, comitete, politica de remunerare; 
  • raportarea non-financiară. 

Procesul de evaluare a fost auditat în ianuarie 2022 de către Mazars, una dintre cele mai mari companii de audit și consultanță din lume, prezentă în 90 de țări și teritorii, cu o experiență de 25 de ani în piața din România. 

În dezbatere, noile programe guvernamentale cu garanții de stat

0

 


Au fost lansate în dezbatere publică noile programe guvernamentale cu garanții de stat care vor fi implementate de FNGCIMM în acest an. Evenimentul a avut loc în prezența președintelui Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, a ministrului finanțelor, Adrian Câciu, a ministrului agriculturii și dezvoltării rurale Adrian-Ionuț Chesnoiu, a directorului general al FNGCIMM, Dumitru Nancu, a reprezentanților sectorului bancar și ai mediului antreprenorial.


Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) este partener în procesul de elaborare a programelor, delegația participant la evenimentul de lansare fiind condusă de președinte Florin Jianu, care a subliniat: „Dezbaterea de astăzi este un model de bună practică a parteneriatului public-privat și o dovadă că atunci când factorii politici colaborează cu reprezentanții mediului de afaceri, ai sistemului financiar și cu instituțiile capabile să implementeze aceste programe, reușitele nu întârzie să apară. Cele patru noi programe au garantate plafoane fără precedent, costuri reduse de finanțare și vizează domenii prioritare și inovative.”


Programele lansate sunt:

  1. IMM Prod
  2. Rural Invest
  3. Garant Construct
  4. Innovation
    În cadrul celor patru programe:
  • Se vor acorda 10 miliarde de lei în garanții pentru IMM-uri
  • Vor fi sprijinite minimum 20.000 de firme
  • Se vor acorda 50.000 de garanții
  • Plafonul maxim acordat fiecărei întreprinderi va fi de 2.300.000 euro pentru fiecare (pentru creditele de investiţii, valoarea maximă a finanţării este de 5.000.000 lei, iar pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru valoarea maximă a finanţării este de 2.000.000 lei, pentru Innovation)
  • Se vor acorda granturi de până la 10% din valoarea investiției, iar valoarea creditului va fi acoperit cu garanții de stat de până la 90% (garanții guvernamentale, de până la 80% din valoarea finanțărilor, pentru Innovation)

Retrospectiva 2021 a proiectului ROSE privind învățământul secundar

0

Proiect educațional cu impact economico-social semnificativ, ROSE – Proiectul privind Învățământul Secundar/Romania Secondary Education Project își propune „să îmbunătățească tranziția de la liceu la facultate și să crească gradul de retenție în primul an universitar în instituțiile de învățământ finanțate în cadrul proiectului”.

La intrarea în al treilea an pandemic, proiectul ROSE difuzează primul newsletter retrospectiv, cu răspunsuri ale unor specialiști în educație și politici publice din România la întrebări precum „suntem oare mai pregătiți să răspundem provocărilor pe care ni le ridică 2022? Au fost realiste ambițioasele obiective de reformă propuse în cadrul politicilor publice europene în domeniul educației secundare și terțiare în 2021, anul în care ne-am confruntat, în egală măsură, cu provocările pandemiei și ale tehnologiei?”

Prin răspunsurile lor, „contributorii acestui newsletter retrospectiv propun perspective diferite asupra unui an 2021 dificil pentru educație, perspective ce aduc în dezbatere atât politicile publice educaționale, cât și viziunea sistemică necesară sau importanța dimensiunii socio-emoționale în dezvoltarea armonioasă a copilului. Autorii contribuțiilor din această ediție sunt Alina Sava, Senior Education Specialist în cadrul Băncii Mondiale, Oana Moșoiu, coordonator intervenții sistemice al Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă din cadrul Ministerului Educației, prof. univ. dr. Romiță Iucu, coordonatorul Subgrupului pentru Diplomă Europeană din cadrul Grupului FOR EU – Comisia Europeană, prof. univ. dr. Anca Nedelcu, prodecan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, Ciprian Fartușnic, cercetător în cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, Gelu Duminică, director al Fundației Agenția de Dezvoltare Comunitară Împreună, Radu Jugureanu, team leader al echipei de asistență tehnică din cadrul proiectului ROSE și Ioan Miclea, membru în echipa de comunicare a proiectului ROSE”.

În sinteză, răspunsurile arată că „suntem, în prezent, în fața unei schimbări de paradigmă educațională și, în același timp, ne aflăm și în fața unui cumul de crize ce concurează: criza sanitară, climatică, a locurilor de muncă, demografică, a migrației și lista poate continua. Ce provocări are de înfruntat educația și, mai ales, cum putem contribui la o altfel de școală în România, care să genereze atașament față de învățare și o stare de bine în rândul tinerilor?

Romiță Iucu introduce sintetic principalele direcții strategice europene în proiectul îndrăzneț de a construi o Arie Europeană a Educației până în 2025, în timp ce Alina Sava discută despre provocările ridicate de pandemie pentru educație și despre cum anume recuperăm pierderile de învățare.

La rândul său, Oana Moșoiu prezintă o retrospectivă a anului 2021 în cadrul proiectului ROSE iar Ciprian Fartușnic aduce în discuție câteva dintre măsurile de politică publică implementate la nivel național în ultimii ani, ale căror efecte se pot distinge acum. Gelu Duminică pune accentul pe nevoia de a acționa local pentru o educație incluzivă de calitate.

Anca Nedelcu scrie despre inechități, singurătate și demotivare în online, punând accentul pe nevoia de consiliere a elevilor. La rândul lor, Radu Jugureanu și Ioan Miclea propun o sinteză retrospectivă a conferinței anuale a mentorilor și monitorilor ROSE, care s-a desfășurat online în decembrie 2021.

O mare parte dintre aceste teme asupra cărora reflectează în articolele lor autorii prezentanți reprezintă direcții de acțiune și în cadrul proiectului ROSE, a cărui paradigmă de intervenție este aceea de a crea contexte și premise pentru soluții educaționale locale, adaptate la nevoile comunităților școlare”.

Inițiatorii proiectului anunță că „abonarea la newsletter-ul ROSE se poate realiza completând formularul disponibil aici”.

Ucraina și viitorul Europei

Ce se va întâmpla când va fi încheiată desfășurarea de trupe de către Rusia de-a lungul graniței cu Ucraina? Va da președintele rus Vladimir Putin ordinul de a ataca, în efortul său de a priva unul dintre vecinii Rusiei – un stat suveran și membru al Organizației Națiunilor Unite și al Consiliului Europei – de independența sa și să-l forțeze astfel să revină înapoi sub jugul Kremlinului?

Încă nu știm, dar faptele indică în mod covârșitor un război iminent. Dacă se întâmplă acest lucru, consecințele pentru Europa ar fi profunde, punând în discuție ordinea europeană și principiile – renunțarea la violență, autodeterminare, inviolabilitatea frontierelor și integritatea teritorială – pe care se bazează de la sfârșitul Război rece.

Datorită agresiunii violente din partea Rusiei, Europa va fi din nou împărțită în două sfere: o „Europa rusească” în est și Europa Uniunii Europene și NATO în părțile de vest și centrală ale continentului. Interesele imperiale ar fi din nou opuse celor ale democrațiilor care lucrează împreună sub un stat de drept comun.

Mai rău, pentru că nu s-ar mai avea încredere în cuvintele, legăturile, angajamentele și tratatele asumate, ar exista o reînarmare sporită pentru autoprotecție și o reorganizare completă a relațiilor economice, în special în sectorul energetic. Europa nu ar mai putea risca genul de dependențe economice care permit să fie șantajată în timpul crizelor. Deși o reorganizare a relațiilor economice ar fi costisitoare pentru UE, nu ar exista altă opțiune. Singura alternativă ar fi supunerea și renunțarea la propriile principii ale Europei.

În centrul crizei actuale se află faptul că Rusia, sub Putin, a devenit o putere revizionistă. Nu numai că nu mai este interesată de menținerea status quo-ului; este dispusă să amenințe și chiar să folosească forța militară pentru a schimba status quo-ul în favoarea sa.

Dacă Europa s-ar supune acestor impulsuri imperiale, ar trăda valorile sale cele mai fundamentale și ar trebui să renunțe la felul în care europenii trăiesc și își doresc să trăiască. Ar însemna renunțarea la toate progresele reprezentate de realizarea Uniunii Europene. Consecințele sunt de neconceput și, prin urmare, complet inacceptabile. Cererile Rusiei arată exact ce este cu adevărat în discuție în conflictul ucrainean. Putin dorește ca NATO să-și abandoneze politica ușilor deschise nu numai în Europa de Est, ci și în Scandinavia (față de statele neutre ale UE, Suedia și Finlanda).

Nu este vorba despre presupusa încercuire a Rusiei de către NATO. Este vorba despre restaurarea imperiului rus și frica existențială a lui Putin de a se înrădăcina și de a se răspândi democrația. Miza în criza ucraineană este dreptul la autodeterminare – prerogativa tuturor țărilor suverane de a-și alege propriile alianțe.

Putin dorește cu disperare să șteargă umilința cauzată de dispariția Uniunii Sovietice și pierderea istorică a puterii globale a Rusiei. În opinia sa, imperiul rus trebuie să se ridice din nou și să se facă cunoscut. Această aspirație implică imediat Europa, deoarece Rusia nu a fost niciodată o putere globală fără a deveni mai întâi o forță hegemonică în Europa. Astăzi, independența Ucrainei este pe piață. Mâine, vor fi celelalte state post-sovietice; iar după aceea, așteaptă dominația Europei. Europenii care își cunosc istoria ar trebui să fie prea familiarizați cu acest tipar.

Având în vedere implicațiile agendei lui Putin, ne întrebăm ce așteaptă Europa. Ce mai trebuie să se întâmple înainte ca europenii să se trezească la fapte? Dacă a existat vreodată un timp pentru a lăsa deoparte conflictele mărunte, acesta a sosit acum. UE trebuie să devină o putere în sine, dacă principiile sale vor supraviețui într-o lume a politicii reînnoite a marilor puteri și a rivalității geopolitice. Aceste principii sunt direct amenințate. Când le va apăra?

Cu siguranță, importanța garanției de securitate a SUA în Europa este evidentă în circumstanțele actuale. Dar dacă transatlanticismul trebuie să reziste, Europa însăși trebuie să devină mai puternică. Acest lucru va cere Germaniei – în primul rând – să își regândească rolul. Este și va rămâne cel mai mare stat membru al Europei din punct de vedere economic și demografic.

Având în vedere amploarea amenințărilor de astăzi, o dispută internă germană cu privire la promisiunea fostului guvern de a cheltui cel puțin 2% din PIB-ul său pentru apărare mai este o problemă? Sau este acum mai important ca guvernul german să emită o declarație clară și pozitivă cu privire la angajamentul său pentru sprijinirea Ucrainei și apărarea principiilor europene? Asta ar trimite un mesaj pe care Kremlinul nu l-ar putea înțelege greșit. Dar timpul se scurge.

_________________

CopyRight: Project Syndicate; Preluare din ClubEconomic.ro

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic