JTI: Decizia CCR, un impuls pentru contrabandă sau pentru îmbunătățirea legislației?

0

JTI România își exprimă îngrijorarea cu privire la potențialele consecințe grave ale deciziei Curții Constituționale (CCR) din 24 martie, prin care sunt considerate neconstituționale prevederile ce asimilează infracțiunii de contrabandă „colectarea, deținerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârșirii acesteia” (art. 270 alin. 3 din Codul Vamal). 

„Mai ales în contextul geopolitic actual, până la punerea în acord a textului declarat neconstituțional cu norma constituțională, decizia CCR ar putea duce la încurajarea contrabandei cu produse din tutun, fenomen aflat la minime istorice în România. De asemenea, o consecință ar putea fi blocarea majorității dosarelor de contrabandă aflate în curs de soluționare”, a declarat Gilda Lazăr (foto), Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

JTI consideră însă că recenta Decizie a CCR poate deveni un prilej de îmbunătățire a reglementărilor privind contrabanda, în loc să fie un impuls pentru creșterea comerțului ilicit. În acest sens, compania reia propunerea de aplicare a unui criteriu unic, cantitativ, atât la punctele de trecere a frontierei, cât și în interiorul țării pentru produsele accizabile supuse marcării, măsură pe care o susține public de ani de zile, împreună cu autoritățile de aplicare a legii. Și în aprecierea Curții este necesară reglementarea unitară, dar în sensul unei limite valorice similare celei stabilite prin alineatul 2 al articolului 270 din Codul vamal (20.000 de lei pentru infracțiunea de contrabandă cu țigarete). 

Astfel, pentru o reglementare eficientă a faptelor ce constituie sau sunt asimilate infracțiunii de contrabanda, JTI propune:

  • Extinderea aplicării criteriului cantitativ atât la punctele de trecere a frontierei, cât și în interiorul țării pentru produsele accizabile supuse marcării – prin unificarea prevederilor din Codul Vamal (art. 270 alin 2) cu cele din Codul Fiscal (art. 452).
  • Eliminarea prevederii legate de valorarea în vamă pentru produsele accizabile supuse marcării, pentru care, de fapt, nu există o metodologie unitară clară de calcul și care nu poate fi aplicată produselor de tip ”cheap whites”, ce reprezinta 60% din totalul contrabandei.

În acest mod, s-ar asigura un criteriu unic obiectiv cantitativ pentru stabilirea infracțiunii și nu s-ar raporta la unul subiectiv (valoric), dificil de stabilit, foarte birocratic și greu de administrat. 

În cazul produselor supuse marcării este mult mai simplu de aplicat și administrat criteriul cantitativ, precum cel prevăzut în prezent de art. 452, lit. h) din Codul fiscal respectiv “… peste 10.000 țigarete, 400 țigări de foi de 3 grame, 200 țigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de alcool peste 300 litri”. 

Valoarea în vamă este relativă (în 2009, la momentul adoptării acestei prevederi 20.000 de lei echivalau cu 5.000 de euro, iar în prezent cu 4.000 de euro) și se calculează, de regulă, pe baza prețurilor din țara de proveniență, ca și cum produsele ar fi fost importate legal și nu traficate. Procesul este laborios și subiectiv. Calculul se face de către birourile teritoriale vamale la solicitarea procurorului sau judecătorului, rezultatele pentru aceeași cantitate și aceeași marcă putând fi diferite de la un birou la altul. În plus, semnalăm imposibilitatea calculării valorii în vamă pentru produse din tutun fabricate în mod ilegal în țări terțe și introduse în mod ilegal în România (așa numitele mărci ‘cheap whites’). Pentru aceste produse nu există o bază de raportare în țara de origine deoarece acestea nu sunt vândute în mod legal pe teritoriul respectivei țări. Astfel, nu se poate calcula valoarea în vamă, deoarece ele nu există în niciun nomenclator, cu declarații de prețuri sau alte surse oficiale. Mai mult, cercetările de piață (studiul Novel) arată că acest tip de produse reprezintă peste 60% din produsele de contrabandă, numai ele cauzând, la acest moment, când nivelul contrabandei este la minime istorice, un prejudiciu anual la bugetul de stat, doar din acciză, de aproximativ 1 miliard lei.

GreenCommunity, platformă online pentru susținerea economiei verzi

0

Echipa de jurnaliști a publicației www.bankingnews.ro, primul proiect de jurnalism financiar-bancar din online-ul românesc, a lansat un nou produs media interactiv și multidisciplinar: www.greencommunity.ro. Banca Transilvania este partenerul principal, pentru doi ani, al acestei inițiative. 

Axată pe informații, analize, opinii și soluții privind schimbările climatice și importanța tranziției către economia verde, platforma GreenCommunity promovează afacerile care își asumă responsabilitatea față de mediu și comunitate. Totodată, publicația reprezintă o portavoce pentru specialiști, care – prin intermediul unor opinii și interviuri – își pot valorifica expertiza și pot oferi argumente sau soluții în ceea ce privește o serie de probleme și teme de interes pentru viitorul societății.

Banca Transilvania este prima bancă din țara noastră care a acordat finanţări destinate eficienţei energetice în sectorul rezidenţial din România, din fonduri BERD, în 2017. Pe lângă finanţări din parteneriate cu BERD în cadrul programului RoSEFF, respectiv cu IFC si EEEF, Grupul Financiar Banca Transilvania susţine proiecte prietenoase cu mediul inclusiv din surse proprii şi are modele complexe de evaluare a riscului de mediu. Unul dintre obiectivele strategice ale Băncii Transilvania în ceea ce privește ESG este reducerea amprentei de carbon generate de portofoliul finanţat de Grupul BT.

GreenCommunity nu este doar o publicație dedicată conținutului editorial relevant, ci și un vector de educație civică pentru promovarea în mentalul public a noțiunilor de sustenabilitate și durabilitate. Transpunerea în concret a conceptului de sustenabilitate este pentru GreenCommunity un deziderat realizat prin informare sinceră, relevantă, într-o formă concentrată și estetică minimalistă. GreenCommunity își propune o arhitectură editorială în care omul se află în centrul tuturor subiectelor abordate. În fapt, GreenCommunity va aduna la un loc oameni, companii, ONG-uri și autorități, pentru a crea o comunitate în jurul sustenabilității, un concept din ce în ce mai prezent în societatea de astăzi”, a declarat Cornel Dinu, Project Manager GreenCommunity.

Noul brand media va livra conținut original pentru informarea și educarea publicului cu privire la soluțiile și modurile prin care sustenabilitatea poate deveni un cuvânt cheie în mediul economic și social din România. GreenCommunity se va concentra pe economie verde, afaceri verzi, soluții la probleme sociale și aduce în fața cititorilor știri, analize, interviuri, opinii și soluții ale specialiștilor. Platforma își propune să fie un liant între mediul de afaceri, autorități și oameni.

Finanțare de 15 milioane de lei de la UniCredit Bank cu garanție EximBank pentru Ax Perpetuum Impex SRL

0

UniCredit Bank și EximBank au structurat o finanțare în valoare totală de 15 milioane de lei care va asigura necesarul de lichidități pentru activitatea curentă a companiei clujene Ax Perpetuum Impex SRL, unul dintre principalii jucători pe piața de Home & Deco. 

Concret, compania a beneficiat de un credit de la UniCredit Bank garantat în proporţie de 90% de EximBank, în cadrul schemei de ajutor de stat COVID-19 dedicată companiilor mari. Fondurile sunt destinate susținerii activității curente a companiei Ax Perpetuum Impex SRL.

Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank: „Continuăm să sprijinim economia românească, oferind companiilor soluțiile și instrumentele financiare de care au nevoie pentru a continua să își dezvolte activitatea în mod sustenabil. Astfel, într-o perioadă marcată de numeroase provocări și de incertitudine, UniCredit Bank rămâne alături de clienții săi, inclusiv prin programe cu garanții guvernamentale, cum este și schema de ajutor de stat COVID-19 dedicată companiilor mari oferită de EximBank, care permite condiții favorabile în ceea ce privește mixul de garanții solicitat și costurile aferente creditării.” 

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank:Preocuparea noastră rămâne susținerea firmelor românești indiferent de contextele pe care le traversăm și ne adaptăm și diversificăm continuu oferta dedicată comunității de business. Vom fi în permanență alături de companiile antreprenoriale care au dezvoltat modele de afaceri durabile și suntem încântați că, în parteneriat cu celelalte bănci de piață, cum este și cel cu UniCredit Bank, putem propune soluții financiare avantajoase pentru toate firmele care au nevoie de suport în desfășurarea activității sau implementarea planurilor de dezvoltare”.

Dan Pitic, fondatorul grupului Perpetuum: Acest pachet de finanțare ne sprijină într-un moment foarte important pentru companie și va fi utilizat în principal pentru susținerea activităților noastre curente. Am traversat cu toții o perioadă marcată de incertitudine, cu multe provocări, cu volatilitatea prețurilor și o piață dificilă, și este de așteptat ca aceasta să mai continue o vreme. Chiar și așa, însă, am reușit să avem o activitate solidă, cu rezultate bune, și să nu ne abatem de la planul nostru de dezvoltare. Cu capitalul de lucru asigurat, ne concentrăm acum pe implementarea strategiei noastre de dezvoltare”. 

Radu Puiu, XTB: Piața globală de monede digitale își revine după începutul de an volatil

0

Criptomonedele nu mai prezintă un subiect atât de „popular” precum era la sfârșitul anului trecut, când Bitcoin a atins un maxim istoric la aproximativ 69 de mii de dolari. Care este diferența dintre proiectele din spatele monedelor de atunci față de cele din prezent? Niciuna semnificativ negativă, din contră, multe echipe din spatele unor proiecte importante au lucrat la actualizări menite să îmbunătățească proiectele, arată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

De cele mai multe ori, interesul de a investi într-un activ apare în momente de creștere, când sunt înregistrate câștiguri și tot mai mulți doresc „să prindă acel tren”, dar, în astfel de momente, „trenul deja a plecat din gară” și există o probabilitate mult mai ridicată de a pierde, întrucât marii investitori tind să marcheze profitul în perioade de entuziasm pe piețe.

Acest început de an nu a fost foarte interesant pentru criptomonede, prețurile scăzând în cea mai mare parte a timpului, pe fondul temerilor generale care au afectat sentimentul investitorilor: creșterea ratelor de dobândă ale Fed și războiul din Ucraina.

În acest context, Bitcoin a scăzut cu aproximativ 20%. Puține monede au reușit să reziste în fața tendințelor de scădere în momentul izbucnirii pandemiei în 2020 sau după interdicția legată de monede virtuale anunțată de China în 2021, aceste două evenimente afectând masiv piața. 

Totuși, ce au aceste două situații în comun? Faptul că de fiecare dată, piața a reușit să se redreseze și a atins noi maxime istorice. 

În ultimele zile, piața globală de criptomonede s-a aflat în zona verde. Conform datelor oferite de CoinMarketCap, valoarea globală a pieței se ridică la 2.145 de miliarde de dolari la momentul redactării. 

Astăzi, prețul Bitcoin scade ușor, dar reușește să se mențină deasupra pragului de 47.000 de dolari pentru a treia zi consecutivă. O perioadă de pauză este normală, după ce cotația monedei a crescut cu peste 28% în ultimele 16 zile. 

De ce este important Bitcoin pentru piața monedelor digitale? Această monedă este considerată un etalon pentru performanța întregii piețe și restul monedelor tind să îi urmeze performanțele. 

Această tendință poate fi mai ușor de înțeles dacă menționăm că dominanța de piață a Bitcoin este de 41,9% în prezent, adică 41,9% din valoarea totală a pieței de criptomonede este datorată primei monede inventate.  

Conform unui studiu al Federal Reserve Bank of Chicago, prețurile criptomonedelor tind să se miște într-o direcție similară și rămân sensibile la șocuri în ansamblu, având în vedere că piața este foarte interconectată. 

Acest fapt susține scenariul în care restul monedelor digitale tind să evolueze, mai devreme sau mai târziu, în aceeași direcție cu piața largă (Bitcoin).

În acest sens, am decis să trecem în revistă o serie de proiecte care au fost recent adăugate și în ofertele caselor de brokeraj pe burse internaționale care activează în România.

Avalanche este un blockchain de nivel unu care funcționează ca o platformă pentru aplicații descentralizate și rețele blockchain personalizate. Este unul dintre rivalii Ethereum, pe care urmărește să îl „detroneze” din poziția de cel mai popular blockchain pentru contractele inteligente. 

Proiectul își bazează acest obiectiv pe faptul că este mai rapid, oferind până la 6.500 de tranzacții pe secundă fără a compromite scalabilitatea. Oferta totală de monede se ridică la 720 de milioane, dar nu se menționează volumul maxim ce poate fi creat. 

În prezent, Avalanche se află pe locul 10 conform clasamentului CoinMarketCap bazat pe capitalizarea de piață. 

Kusama este o platformă experimentală blockchain care este concepută pentru a oferi dezvoltatorilor un spațiu de testare, înainte de lansarea proiectelor pe rețeaua Polkadot, dar multe proiecte optează să rămână pe Kusama pentru produsul lor final.

Kusama a fost construit de aceeași echipă care a creat Polkadot, Parity Technologies. Fondatorul său este Dr. Gavin Wood, informatician și programator cunoscut pe plan global care este și cofondator al Ethereum.

În prezent, Kusama are o ofertă circulantă de 8,47 milioane de monede și o ofertă totală de 10 milioane de jetoane. 

Spre deosebire de alte blockchain-uri, aprovizionarea maximă nu este fixă, crescând cu o rată a inflației de 10% pe an. Kusama se găsește pe locul 70 în clasamentul monedelor. 

Moonbeam este un parachain de contracte inteligente pe Polkadot, dar care sunt compatibile și cu Ethereum. 

Moonbeam facilitează utilizarea instrumentelor Ethereum populare pentru dezvoltatori pentru a construi sau redistribui proiecte bazate pe limbajul de programare Solidity.

Moonbeam oferă integrare și conectivitate între Parachains pe Polkadot, dar și cu alte lanțuri, cum ar fi Ethereum și Bitcoin, prin intermediul unor punți.

Rețeaua Moonbeam a fost fondată în 2019 de Derek Yoo, CEO-ul PureStake, o platformă care oferă o infrastructură publică blockchain pentru dezvoltatorii de proiecte și aplicații pe blockchain.

Oferta totală va fi de un miliard de monede, cu o rată anuală a inflației de 5%, motiv pentru care oferta maximă de jetoane este nelimitată. În prezent, moneda ocupă locul 116 după capitalizarea de piață.

Polygon (anterior cunoscut drept Matic Network) este o platformă bine structurată și ușor de utilizat pentru scalarea Ethereum și dezvoltarea infrastructurii. 

Polygon transformă eficient Ethereum într-un sistem cu mai multe lanțuri cu drepturi depline (aka Internet of Blockchains). Acest sistem cu mai multe lanțuri este asemănător cu altele precum Polkadot, Cosmos, Avalanche, dar oferă avantajele caracteristice Ethereum precum securitatea, ecosistemul vibrant și deschiderea.

Polygon oferă o viteză de până la 65.000 de tranzacții pe secundă. De asemenea, arhitectura permite crearea de aplicații financiare descentralizate disponibile la nivel global pe un singur blockchain de bază.

Monedele MATIC sunt lansate lunar. MATIC are în prezent o rezervă circulantă de 4,87 miliarde de monede și o ofertă maximă de 10 miliarde de jetoane. Proiectul ocupă locul 17 în clasament. 

Solana este un proiect open source extrem de funcțional care vizează oferirea de soluții de finanțare descentralizată (DeFi). Solana a fost lansat oficial în martie 2020 de către Fundația Solana cu sediul în Geneva, Elveția.

Proiectul se bazează pe o combinație unică între proof-of-history (PoH) și proof-of-stake (PoS). Mixul acestor două mecanisme de consens face din Solana un fenomen unic în industria blockchain. 

Datorită modelului inovator de consens hibrid, moneda se bucură de interes din partea traderilor de retail, dar și a celor instituționali. Un obiectiv important pentru Fundația Solana este de a face finanțele descentralizate accesibile la o scară largă.

Oferta totală depășește 511 milioane de monede, în timp ce aproximativ 325 de milioane dintre acestea sunt în circulație în prezent. Proiectul se află pe locul 8 din punct de vedere al capitalizării de piață.

Terra este un protocol blockchain care utilizează monede stabile legate de monede fiat pentru a alimenta sistemele globale de plăți stabile la prețuri. 

Potrivit prezentării proiectului său (Whitepaper), Terra combină stabilitatea prețurilor și adoptarea pe scară largă a monedelor fiat cu lipsa cenzurii oferite de Bitcoin și oferă decontări rapide și accesibile. 

Tokenul nativ Terra, LUNA, este folosit pentru a stabiliza prețul monedelor stabile din protocol. De asemenea, deținătorii LUNA pot să trimită și să voteze propuneri de guvernare, ceea ce oferă monedei funcționalitatea unui jeton de guvernare.

Terra a stabilit o serie de parteneriate cu platforme de plăți, în special în regiunea Asia-Pacific. 

În plus, Terra este susținută de Terra Alliance, un grup de companii și platforme care pledează pentru adoptarea Terra. În prezent, membrii acestei alianțe provin din mai mult de 40 de țări. 

Terra are o ofertă de 1 miliard de monede. Dacă acest număr este depășit, este „ars” un volum de unități LUNA până când se revine la nivelul de aprovizionare de echilibru.

Noile jetoane LUNA sunt create prin algoritmul protocolului, conform necesității pentru a menține prețul monedelor stabile Terra. Terra ocupă locul 9 în clasamentul după capitalizarea de piață. 

Bitcoin și alte monede alternative majore au reușit să-și mențină avansul din ultimele zile în pofida temerilor geopolitice globale, procedurile de reglementare susținând sentimentul pieței, care tinde să se îmbunătățească. 

În plus, anumiți indicatori de piață oferă semnale pozitive noi, ceea ce ajută atitudinea investitorilor cu privire la piața de monede digitale. 

Chiar dacă Bitcoin și Ethereum continuă să reprezinte două alegeri foarte populare pentru investitori, cele două proiecte au tins să nu mai ofere niveluri de randament la fel de ridicate, pe măsură ce tot mai mulți investitori instituționali mari au intrat pe aceste două piețe, majorând intervalul de timp de deținere al investițiilor și făcând din cele două active considerate mai „mainstream”. 

În acest sens, proiecte noi, dar care sunt solide, pot oferi performanțe suplimentare și se poate dovedi mai accesibile având în vedere prețurile mai mici. 

Totuși, trebuie să subliniem că perspectivele unor câștiguri mai mari vin și cu riscuri mai ridicate de pierdere, prin urmare investițiile ar trebui făcute în urma unor analize documentate și cu sume ale căror pierdere nu ar afecta viața cotidiană.

Scutiri de taxe vamale şi TVA pentru relocarea fabricilor din Ucraina, Rusia, Belarus în România

_________________

Autor: Mihai Petre, Director,
Consultanţă vamală, EY România (foto)

Situaţia actuală din Ucraina, Rusia şi Belarus a forţat multe companii multinaţionale să ia decizia de a-şi închide unitățile de producţie din ţările afectate de conflict. Ce facilităţi la import ar fi disponibile pentru echipamentele de producţie aferente, în situaţia în care activităţile respective ar fi integral relocate în România (sau în altă ţară membră a Uniunii Europene)?  

Legislaţia vamală oferă în prezent scutire de la plata taxelor vamale şi a TVA pentru mijloacele de producţie și alte echipamente aparţinând întreprinderilor care își încetează definitiv activitatea într-o ţară terţă și se mută pe teritoriul vamal al Uniunii Europene (în România sau în altă ţară membră a UE), pentru a desfășura o activitate similară.   

Scutirea de taxe la import menţionată se limitează la mijloacele de producţie şi alte echipamente, precum:

  • echipamente folosite de întreprindere cu minimum 12 luni înainte de data la care întreprinderea şi-a încetat activitatea într-un stat terţ din care şi-a transferat activităţile
  • echipamente care sunt destinate acelorași scopuri după transfer
  • echipamente sunt adecvate întreprinderii respective prin natura şi mărimea lor.

Chiar dacă o societate nu îndeplineşte condiţiile de mai sus pentru toate bunurile ce urmează a fi relocate în Uniunea Europeană – de exemplu, pentru stocul de materii prime, produse finite sau avem de-a face cu o fabrică/linie de producţie nou deschisă în mai puţin de 12 luni – există şansa ca scutirea de taxe vamale să fie disponibilă, dacă aceste bunuri au fost anterior exportate din Uniunea Europeană.  

Practic, bunurile exportate inițial din UE și returnate în aceeași stare (cu excepția uzurii normale), într-o perioadă de 3 ani de la data exportului beneficiază de scutire de la plata taxelor vamale. Din perspectiva TVA, aceste bunuri beneficiază şi ele de scutire în situaţia reimportului în UE, doar dacă reimportul în UE este efectuat de aceeași persoană care a exportat inițial bunurile. 

Nu în ultimul rând, dacă nu ne aflăm în niciuna din situaţiile de mai sus, putem avea în vedere scutirea de la plata TVA la import disponibilă în România pentru societăţi certificate ca şi Operator Economic Autorizat (în orice stat membru al UE) sau care au efectuat importuri de peste 50 mil RON în ultimele 6 luni.  

Aquila lansează strategia de sustenabilitate şi anunță inaugurarea unei centrale fotovoltaice în Ploiești

0

Aquila, cea mai mare companie din domeniul distribuției,  a lansat prima sa Strategie de Sustenabilitate (ESG), care vizează trei direcții strategice principale, pentru perioada 2022-2026: mediu și schimbări climatice, capital uman și comunități, etică și guvernanță.

Țintele de sustenabilitate ale companiei au în vedere reducerea cu 10% a emisiilor de gaze cu efect de seră în următorii cinci ani, implementarea unei serii de proceduri conforme cu principiile achizițiilor verzi, reducerea cantităților de ambalaje de plastic și folosirea unor alternative reutilizabile, precum și evaluarea impactului activității Aquila asupra resurselor de apă.

📷 Miluta Flueras ↠ http://fb.com/miluta7

„Credem în dezvoltarea durabilă a afacerii noastre și ne implicăm în adoptarea unor soluții sustenabile în operațiunile curente și în strategia noastră de creștere pe termen lung. Nu ne oprim aici și adaptăm cultura noastră organizațională la noile angajamente asumate prin strategia ESG. Iar împreună cu partenerii, clienții și furnizorii noștri, creăm locuri de muncă echitabile pentru angajați și ne implicăm activ pentru a îmbunătăți condițiile de viață din comunitățile noastre”, declară Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane Aquila.

Compania anunță și inaugurarea primei sale centrale fotovoltaice, situată în Ploiești, o  investiție exclusiv proprie care va fi amortizată în circa patru ani. Curentul electric generat de centrală va fi folosit pentru necesitățile companiei, iar cantitățile suplimentare vor fi vândute în sistem, societatea urmând să obțină și calitatea de prosumator. Centrala are o capacitate de 0,1 MW și este compusă din 222 de panouri, desfășurate pe o suprafață de 720 metri pătrați.

„Prin această investiție continuăm demersurile de creștere a sustenabilității afacerii noastre, potrivit noii strategii ESG și țintelor de creștere a eficienței operaționale și a valorii companiei. Investițiile în energie regenerabilă reprezintă o soluție pe termen lung la provocările climatice și totodată contribuie la îmbunătățirea rezultatelor financiare ale Aquila. Ca lider în domeniul distribuției, suntem deciși să impunem standarde de mediu cât mai ridicate, pe care industria să le preia și să le dezvolte”, declară Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane Aquila.

Strategia ESG a companiei vizează, de asemenea, implementarea unor măsuri de reducere și reciclare a ambalajelor și deșeurilor, precum și implementarea unui sistem integrat de management al sănătății, siguranței, mediului și social la nivel de grup. Mai mult, în următorii cinci ani, Aquila și-a propus creșterea numărului de femei în poziții de conducere, menținerea a aproximativ 3000 de locuri de muncă, implementarea strategiei de decarbonare a afacerii, precum și asigurarea unui lanț de aprovizionare sustenabil. Mai multe informații despre Strategia de Sustenabilitate (ESG) pot fi obținute accesând pagina de internet a societății.

Aquila a înregistrat, la 30 septembrie 2021, un profit net de 43,8 milioane lei, în creștere cu 21% față de aceeași perioadă a anului 2020, cel mai mare de la înființarea companiei. Veniturile au crescut cu 19%, ajungând la 1.376 milioane lei în perioada de raportare, în principal din creșterea organică a zonei de distribuție și achiziția companiei Trigor AVD, unul din primii jucători de pe piața de distribuție de bunuri de larg consum din Republica Moldova.

Lansarea proiectului „Intervenţie integrată pentru tinerii NEETs din regiunea Centru”

0

Fundația Amfiteatru, în parteneriat strategic cu Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Covasna și Asociația Întreprinderilor Mici și Mijlocii Covasna (ASIMCOV), a lansat proiectul cu finanțare europeană „Intervenție integrată pentru tinerii NEETs din regiunea Centru”. Acesta se adresează tinerilor cu vârsta între 16–29 de ani, ce au rezidența în județele Covasna sau Brașov, nu au nicio sursă de venit, nu sunt angajați și nu urmează nicio formă de educație, ocupare sau pregătire profesională. Desfășurat în perioada octombrie 2021–octombrie 2023, proiectul își propune să asigure accesul și participarea la intervenția de integrare durabilă pe piața muncii pentru un număr de 1.051 de tineri NEETs și înființarea a 33 de firme noi.      

O mare parte dintre tinerii din regiunea Centru sunt afectați de sărăcie, educație insuficientă, provin din mediul rural sau sunt în dificultate. În cazul în care situația rămâne neschimbată, problemele educaționale și de sărăcie vor forța tinerii NEETs să rămână în afara sistemului educațional, să aibă un nivel de trai scăzut și un risc crescut de excluziune socială. Proiectul va contribui la găsirea unei soluții prin oferirea unui program de pregătire profesională pentru dobândirea unor calificări utile pe piața muncii, servicii specializate pentru stimularea ocupării, măsuri de mediere profesională, precum și târguri de joburi, mese rotunde cu posibili angajatori, măsuri de informare și un eveniment de tip caravană în localitățile vizate în cadrul proiectului.

Prin proiect, un număr de 1051 de tineri NEETs din regiunea Centru vor fi sprijiniți pentru a-şi spori cunoştințele şi competențele şi pentru a dobândi un loc de muncă, prin informare susținută,

participarea la programe de formare profesională, servicii pentru stimularea ocupării şi măsuri pentru susținerea antreprenoriatului, pe parcursul a 24 de luni. Până la finalul proiectului, 800 de persoane vor dobândi o calificare și 463 de persoane vor obține un loc de muncă. Proiectul va contribui şi la sporirea cunoștințelor şi competențelor în domeniul antreprenoriatului pentru 150 tineri din grupul țintă. Dintre aceștia, 33 pot primi subvenția de 121.877 lei care le permită înființarea unei noi firme și demararea unei afaceri într-unul dintre cele două județe.

Cursurile disponibile, precum și cerințele pentru a deveni beneficiar sunt disponibile pe site-ul proiectului www.neetscentru.ro

Proiectul se derulează în perioada octombrie 2021- octombrie 2023. Cod MySMIS 150070. Valoarea totală a proiectului este de 16,787,603.77 lei, valoarea cofinanțării asigurate de Uniunea Europeană 14,269,463.20 lei.

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.

FREE NOW: Românii sunt încă rezervați să revină complet la stilul de viață pre-pandemic, chiar dacă restricțiile anti-COVID-19 s-au ridicat

0

Pandemia COVID-19 a modificat nevoile de mobilitate ale oamenilor și obiceiurile lor sociale, lucru evident mai ales acum, după ridicarea restricțiilor. 52% dintre respondenții români la un sondaj realizat de FREE NOW, o platformă europeană de mobilitate care oferă servicii de taxi și ridesharing în România, spun că sunt în continuare rezervați privind reluarea stilului de viață pre-pandemic, iar alți 24% declară că încă evită să-și facă planuri de ieșit în oraș. Cu toate acestea, aproape două treimi dintre ei simt nevoia să recupereze experiențele amânate în timpul pandemiei.

Românii se consideră persoane foarte sociabile, așa cum declară aproape jumătate dintre respondenți, dar chiar și dintre aceștia, 24% au spus că vor să socializeze mai puțin decât în 2019, ca efect post-pandemie și fiind încă preocupați de limitarea răspândirii virusului. În plus, 1 din 2 respondenți a spus că și-a anulat planurile de ieșit în public de când au fost ridicate restricțiile, din cauza anxietății sociale.

În ciuda reticențelor privind socializarea, 62% dintre respondenții români la sondajul FREE NOW simt nevoia să recupereze activitățile care au fost limitate în timpul pandemiei. Dintre acestea, cel mai mult le-au lipsit călătoriile (48%), întâlnirile cu familia și cu prietenii fără restricții (47%), adunările sociale în scop recreativ (37%), ieșitul la cumpărături fără restricții (25%) și participarea la evenimente culturale (25%). Petrecerile, participarea la festivaluri de muzică sau la concerte mari și la evenimente sportive s-au aflat, de asemenea, pe lista activităților pe care ar vrea să le recupereze acum. 13% dintre respondenții români au dus dorul socializării cu colegii de la locul de muncă, interacțiune care, drept urmare a pandemiei, a devenit din ce în ce mai mult mediată de tehnologie. 

Persoanele care au respectat cu strictețe regulile în perioada pandemiei au tendința de a continua să mențină același comportament din mai multe motive. Temerile legate de sănătatea lor și a familiei s-au instalat atât de bine în atitudinea lor de zi cu zi, încât au ajuns chiar la convingerea că renunțarea la reguli implică în continuare aceleași riscuri ca în timpul crizei sanitare. În plus, în pandemie au dobândit o mai bună gestionare a timpului personal, datorită orelor economisite prin renunțarea la deplasarea între birou și domiciliu, dar și eficientizarea costurilor financiare, iar aceste lucruri atârnă greu în balanță atunci când iau în considerare revenirea la stilul de viață pre-pandemic”, spune Nicoleta Mușat, psiholog clinician. 

Mai mult, pandemia a influențat obiceiurile de călătorie ale românilor. În acest sens, în topul activităților care declanșează anxietatea românilor se află călătoriile cu mijloacele de transport în comun (30%), aparența reflectată în comportamentul celorlalți că lucrurile s-au „întors la vremurile de dinainte de pandemie” (30%), precum și faptul că oamenii nu mai respectă normele legate de distanțarea socială (25%) și nu mai poartă măști (23%), pe lângă călătoriile pe distanțe lungi sau în străinătate (15%).

„Românii pot fi caracterizați ca niște persoane sociabile, așa cum se și identifică, deci tocmai de aceea au simțit în acești doi ani lipsa activităților specifice stilului lor de viață de dinaintea pandemiei. Este recomandat ca reluarea activităților cotidiene să se facă treptat, cu menținerea acelor măsuri de protecție care îi ajută pe ei să se simtă în siguranță și care îi protejează de anxietate”, adaugă psihologul. 

Când vine vorba de deplasări urbane, principalele criterii care influențează în continuare preferințele românilor de mobilitate sunt siguranța, prețul, confortul, curățenia și viteza. Astfel, 1 din 4 români a clasat serviciile de ridesharing și car-sharing pe primul loc atunci când vine vorba de alegerea opțiunii de mobilitate urbană, urmate de taxi (12%) și micromobilitate cu scutere, trotinete sau biciclete (11%). 

„La FREE NOW observăm că românii revin la stilul de viață de dinainte de pandemie. Numărul de curse de taxi și ridesharing din ultimele săptămâni crește într-un ritm stabil. Observăm de asemenea că revenirea la obiceiul de a ieși în oraș sau de a participa la evenimente sociale durează ceva timp pentru unele persoane. La FREE NOW, continuăm să ne preocupăm de siguranța pasagerilor care aleg opțiunile noastre de mobilitate și promovăm călătoriile în siguranță prin opțiunile de ridesharing sau taxi, pentru că, sperăm noi, așa putem sprijini utilizatorii și deciziile lor de a adopta stilul de viață pe care și-l doresc”, spune Daria Marinescu, Head of Marketing FREE NOW România.

Mult așteptata amnistie a datoriilor fiscale rezultate din reîncadrarea diurnelor în venituri salariale


_________________

Material de opinie de Elena Răileanu, Senior Manager, Deloitte România, Laura Epure, Senior Associate, și
Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto)

Tratamentul fiscal al indemnizațiilor acordate de angajatori pentru delegarea/detașarea sau pentru desfășurarea activității angajaților în străinătate (diurne) a reprezentat, pentru o perioadă îndelungată, subiect de dispută între contribuabili și autoritatea fiscală. În aceste condiții, au existat numeroase inspecții fiscale în cadrul cărora diurnele au fost reîncadrate în venituri de natură salarială, stabilindu-se impozite și contribuții suplimentare de plată în sarcina contribuabililor, precum și dobânzi și penalități aferente acestora.

După îndelungi dezbateri, Parlamentul României a adoptat legea pentru anularea unor obligații fiscale şi pentru modificarea unor acte normative (promulgată recent de președintele României, urmând a fi publicată în Monitorul Oficial), care prevede o nouă amnistie pentru obligațiile fiscale principale și accesorii stabilite în astfel de cazuri, dar și clarificări ale regimului fiscal aplicabil diurnelor. 

Autoritățile au mai apelat și în trecut la amnistierea datoriilor de acest tip, dar, în lipsa unei viziuni unitare și a armonizării legislației în această materie, problema s-a perpetuat. Unul dintre domeniile cele mai afectate de reîncadrarea indemnizațiilor în venituri de natură salarială este cel al transportului internațional

Care este obiectul amnistiei?

Obiectul amnistiei constă în anularea obligațiilor stabilite de organele fiscale ca urmare a reîncadrării indemnizațiilor acordate pentru delegarea/detașarea angajaților sau pentru desfășurarea activității pe teritoriul altei țări, în venituri de natură salarială, începând cu data de 1 iulie 2015 până la data intrării în vigoare a actualei legi.

Anularea vizează datoriile fiscale neplătite, dar și pe cele plătite deja, pe care contribuabilii au dreptul să le recupereze, la cerere. Deși proiectul de lege prevedea inițial o excepție potrivit căreia societățile în cazul cărora deciziile de impunere a unor sume suplimentare de plată au fost validate printr-o hotărâre judecătorească definitivă nu puteau beneficia de amnistie, aceasta a fost eliminată în Camera Deputaților. 

Termenul de prescripție a dreptului de a solicita restituirea acestor sume este de cinci ani și începe să curgă de la data intrării în vigoare a noii legi. Ulterior împlinirii acestui termen, angajatorii nu vor mai putea beneficia de restituirea sumelor respective. 

În plus, obiectul amnistiei nu se limitează doar la anularea obligațiilor deja impuse, ci prevede și interdicția pentru autoritățile fiscale de a emite, în viitor, decizii de impunere privind reîncadrarea indemnizațiilor de delegare/detașare acordate în perioada cuprinsă între 1 iulie 2015 și data intrării în vigoare a legii.

Cine poate beneficia de această facilitate?

Beneficiari ai acestei facilități sunt toți contribuabilii în sarcina cărora au fost stabilite, prin decizie de impunere, diferențe de obligații fiscale ca urmare a reîncadrării indemnizațiilor de delegare/detașare transnațională în venituri salariale.

Principalele categorii de contribuabili vizați de această amnistie sunt transportatorii internaționali, agenții de muncă temporară din România, care recrutează persoane și le pun la dispoziția altor întreprinderi din Uniunea Europeană și din state terțe, și prestatorii de servicii de construcții, montaj, antrepriză etc., care își trimit angajații pe diferite șantiere din state membre sau terțe.

Care va fi procedura de punere în aplicare a acestei amnistii?

Potrivit legii, amnistia ar trebui să fie aplicată de organele fiscale din oficiu. Cu toate acestea, este indicat ca societățile să semnaleze autorității fiscale situațiile în care au primit decizii de impunere pentru astfel de obligații, pentru a se asigura că vor beneficia de efectele amnistiei constând în anularea/restituirea sumelor respective.

Pentru aplicarea amnistiei, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este obligată să emită, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, un ordin cu regulile necesare pentru anularea obligațiilor fiscale. 

Ce se va întâmpla în viitor cu sumele acordate sub formă de diurnă – cum vor putea fi reîncadrate drept venituri salariale?

Din perspectiva regimului fiscal aplicabil în viitor, noua lege aduce claritate, dat fiind că menționează expres că tratamentul fiscal preferențial, respectiv scutirea de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii se aplică și în situațiile de detașare transnațională (aceasta fiind una dintre cele mai utilizate modalități în care salariații își desfășoară activitatea în străinătate), dar și în cazurile în care activitatea se desfășoară în altă localitate. În plus, noile prevederi extind aplicarea regimului fiscal preferențial și asupra salariaților mobili, care primesc o astfel de indemnizație, potrivit legii. 

În același timp, legea introduce un plafon suplimentar pentru sumele acordate angajaților și scutite de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii. Potrivit noilor prevederi, acestea nu trebuie să depășească: de 2,5 ori valoarea indemnizației stabilite pentru salariații instituțiilor publice și contravaloarea a trei salarii de bază pentru locul de muncă ocupat, raportată la numărul de zile lucrate în luna respectivă și multiplicată cu numărul de zile în care activitatea este desfășurată în altă localitate/în străinătate.

În situația în care unul dintre cele două plafoane este depășit, diferența va fi asimilată venitului salarial și supusă impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii.

Este de reținut faptul că regimul fiscal și plafoanele menționate se aplică și pentru persoanele fizice cu alte forme contractuale (spre exemplu directorii cu contract de mandat) care se află în situații similare. 

Din perspectivă procedurală, este posibil să apară și pe viitor situații în care sumele acordate salariaților sub formă de diurnă să fie reîncadrate ca venituri salariale, însă numai în baza constatărilor realizate de organele competente din cadrul Inspecției Muncii. Astfel, autoritățile fiscale nu vor mai avea dreptul să aprecieze, în mod direct, că sumele primite sub formă de indemnizații pentru delegare/detașare reprezintă venituri de natura salarială, ci doar ca urmare a controalelor efectuate în acest scop de Inspecția Muncii.

În concluzie, noua lege aduce duble beneficii contribuabililor. Pe de o parte, vine în ajutorul agenților economici prin anularea datoriilor fiscale impuse pentru sumele acordate cu titlu de indemnizații de delegare/detașare și, pe de altă parte, oferă premisele elaborării cadrului legal mult așteptat. Acesta va asigura aplicarea unitară și eficientă de către autorități a legislației fiscale și a legislației muncii, constituind atât un mecanism de armonizare, cât și o garanție de predictibilitate pentru contribuabili.

Majoritatea americanilor susține eliminarea vizelor pentru cetățenii români prin includerea României în programul Visa Waiver

0

Think-tank-ul STRATEGIC Thinking Group – Grupul de Gândire Strategică a inițiat un proiect de cercetare sociologică în Statele Unite ale Americii și în România prin aplicarea unor  sondaje de opinie în cele două țări.
Sondajul de opinie din Statele Unite ale Americii a fost realizat de The Bullfinch Group în parteneriat cu INSCOP Research şi a avut ca subiect eliminarea vizelor pentru cetățenii români prin includerea României în programul Visa Waiver.

Opinia americanilor cu privire la eliminarea
vizelor pentru cetățenii români

Programul Visa Waiver al Departamentului pentru Securitate Internă din Statele Unite ale Americii permite cetățenilor din 40 de țări să călătorească în SUA în scop de turism sau afaceri pentru o perioadă de 90 de zile fără a avea nevoie de viza.

Cunoscând acest lucru, și fiind întrebați dacă susțin sau nu includerea României, un aliat al SUA care sprijină politicile americane în lume, în programul Visa Waiver care presupune eliminarea vizelor pentru cetățenii români, majoritatea americanilor (53%) au declarat că susțin eliminarea vizelor pentru cetățenii români.  Doar 21% se opun includerii României în programul Visa Waiver,  în timp ce 25% nu și-au format o opinie, fiind nehotărâți.

Raportat la opțiunile politice, cel mai ridicat sprijin pentru eliminarea vizelor pentru români se înregistrează în rândul votanților democrați. Astfel, 57% dintre votanții Partidului Democrat susțin includerea României în programul Visa Waiver, în timp ce 15% se opun, iar 28% sunt nehotărâți.

Jumătate dintre votanții Partidului Republican (50%) susține eliminarea vizelor pentru cetățenii români. 29% se opun eliminării vizelor, iar 21% sunt nehotărâți.

Sprijinul votanților independenți pentru eliminarea vizelor pentru români este similar celui înregistrat la nivelul populației generale. Astfel, 54% dintre votanții independenți susțin includerea României în programul Visa Waiver, în timp ce 21% se opun, iar 25% sunt nehotărâți.

Brett Loyd, sociolog, președinte și CEO al The Bullfinch Group: „Datele noastre arată clar că americanii au o opinie foarte bună despre țările aliate care susțin politicile SUA în întreaga lume și că americanii nu percep România ca pe o sursă de imigrație ilegală. De aceea, majoritatea americanilor susțin includerea României în Programul Visa Waiver; procentul celor care se opun este semnificativ mai mic. De asemenea, este foarte relevant că nu există absolut nicio categorie de populație pe care am testat-o în SUA în care procentul celor care se opun eliminării vizelor pentru cetățenii români să fie mai mare decât procentul celor care susțin eliminarea vizelor.”

Remus Ștefureac, președinte STRATEGIC Thinking Group / Grupul de Gândire Strategică: „Datele arată foarte clar că ponderea populației SUA, a votanților înregistrați, a votanților din toate spectrele politice (democrați, republicani sau independenți) care susțin eliminarea vizelor pentru cetățenii români este mai mult decât dublă comparativ cu ponderea celor care se opun eliminării vizelor. Acest lucru poate contribui suplimentar la eforturile de convingere a membrilor Congresului SUA și ai administrației americane de a include România, unul dintre cei mai serioși aliați ai Americii, în programul Visa Waiver.”



Sondajul de opinie național din Statele Unite ale Americii a fost  realizat de The Bullfinch Group în parteneriat cu INSCOP Research, în cadrul unui proiect de cercetare susținut de think-tank-ul STRATEGIC Thinking Group / Grupul de Gândire strategică

Datele au fost culese în perioada 19-23 februarie 2022 prin interviuri telefonice, volumul eșantionului fiind de 1044 de votanți înregistrați. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%.

Prezentarea grafică a datelor în limba română poate fi descărcată la: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/03/31.03.22-SONDAJ-Vize-SUA-RO.pdf

Prezentarea grafică a datelor în limba engleză poate fi descărcată la: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/03/31.03.2022-US-Survey-Visa-Waiver-March-2022.pdf