GALA Smart City Industry Awards | București, 31 Martie 2022, PALATUL PARLAMENTULUI, ora 17:00

0

Gala Smart City Industry Awards, organizată de Asociația Română pentru Smart City este cel mai important eveniment al anului  pentru industria Smart City din România, locul în care cele mai bune proiecte sunt recunoscute, unde se discută viitorul comunităților și unde sunt aduse în scenă cele mai inspirate idei pentru proiectarea viitorului nostru urban și rural. 

Cea de-a șasea ediție a Galei Smart City Industry Awards se desfășoară Sub Înaltul Patronaj al Ministerului Apărării Naționale și sub Patronajul Academic al Universității Politehnica București și este dedicată păcii, diplomației și rezilienței comunităților noastre. 

Evenimentul este onorat cu prezența de multe personalități marcante, precum Ministrul Apărării Naționale, domnul Vasile Dâncu, Victor Negrescu, Europarlamentar, László Borbély, Consilier de Stat, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, Guvernul României, Janina Sitaru, Secretar de Stat, Ministerul Afacerilor Externe, Dragoș Preda, Director General, Radiocom, Corneliu Bodea, Președinte al Centrului Român al Energiei, Ciprian Ciucu, Primarul Sectorului 6, Mihai Chirica, Primarul Municipiului Iași, Constantin Toma, Primarul Municipiului Buzău, Daniel Băluță, Președintele Juriului SCIA 6 și Primar al Sectorului 4 si mulți alții. 

Ediția din acest an va recunoaște acele persoane, instituții, companii care au reușit să se adapteze contextului actual, să digitalizeze, să implice cetățenii în rezolvarea problemelor și în actul administrativ, să implementeze tehnologii inovatoare și soluții pentru a ajuta comunitățile să treacă mai ușor aceste vremuri dificile. Și mai ales celor care au reușit să aducă reConectarea. 

„La invitația Asociației Române pentru Smart City, anul acesta s-au inscris 70 de proiecte ale comunităților și au fost analizate peste 700 de pagini de proiecte, un interes deosebit fiind pe verticalele de smart mobility si smart governance. Este impresionanantă cresterea cu 20% fata de anul trecut a numarului de comunități care au inscris proiecte, crestere influentată in mod special de contextul pandemic”, a declarat președintele Asociației Române pentru Smart City, Eduard Dumitrașcu.

„România merită să dezvolte orașe incluzive, creative, funcționale, dar mai ales SIGURE, motiv pentru care, anul acesta punem accent deosebit pe promovarea conceptului Safe City”, a afirmat , Eduard Dumitrașcu, președintele Asociației Române pentru Smart City

În acest context, în exclusivitate în 2022, în plus de categoriile Smart mobility, Smart enviroment, Smart citizen, Smart governance, Smart living, Smart Economy, vor fi premiate și 10 categorii importante în domeniul Safe City, astfel: Safe City Project of the Year, Best Security Company of the Year, Best Security Product of the Year, Threat Detection Product of the Year, Cyber Personality of the Year, Urban Resilience, Reimagine Public Safety, Cyber Woman of the Year, Cyber Security Entrepreneur of the Year, Cyber Security Software Company of the Year. Conform tradiției, nominalizarea în funcția de președinte al juriului îi revine marelui câștigător al ediției precedente (Best Smart City Project), Primarul Sectorului 4, domnul Daniel Băluță. Juriul competiției este format din experți în domeniile ce compun industria Smart City. 

Asociația Română pentru Smart City​, lider al Industriei de Smart City din România, cu peste 280 de membri și parteneri, crede cu tărie în capacitățile de dezvoltare inteligentă a comunităților noastre. 

Ediția a 6a a Premiilor Industriei Smart City îi are alături pe partenerii care susțin dezvoltarea comunităților românești: Network One Distribution (Partener Platinum), Urban Scope (Partener Platinum), precum și Anadolu Automobil Rom (Partener GOLD), Radiocom (Partener GOLD).   

Curatori ai Galei SCIA 6 sunt: Institutul Pentru Îmbătrânire Activă, Institutul Pentru Libertate și Democrație, BREC – Bucharest Real Estate Club. 

Parteneri instituționali:  Universitatea Politehnică București, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea Ecologică din București, British Romanian Chamber of Commerce, Agenția Pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, Confederația Sindicală Națională Meridian, Asociația Administratorilor Publici din România, EOS Digital Academy, Asociația Energia Inteligentă, Nature Talks, ICI București. 

Partenerii media ai evenimentului: Metropola TV, Ziarul News, Agerpres, Bursa, Revista Cariere, The Diplomat Bucharest, Business Mark, Phoenix Media, Jurnalul de Afaceri, Business Review, Economistul, Privesc.eu, România Durabilă, Klarmedia, fonduri-structurale.ro, Club Economic, Administratie.ro, Jurnalul de Argeș, ultima-ora.ro, financialintelligence.ro, infoiasionline.ro 

Pentru mai multe detalii despre eveniment, puteți consulta agenta de mai jos: 

17:00 – Invitație Networking cu Industria Smart City (acces invitați și înregistrarea participanților)

17:45  Declarație de presa Vasile Dîncu, Ministrul Apărării Naționale

18:00 – Conferința „Diplomația Orașelor – de la Soft Power la Smart City”

19:00 – Deschiderea Galei, Eduard Dumitrașcu, Președinte ARSC

19:10 – Cuvânt Deschidere, Vasile Dîncu, Ministrul Apărării Naționale

19.25 – Daniel Băluță, Primarul Sectorului 4 și Președintele Juriului

19:40 – Prezentarea juriului, a categoriilor premiate și a criteriilor de selecție

19:45 – Gala de premiere a campionilor 2022

Categoria 1 – domeniile principale

City Air – curated by Universitatea București

Urban Age – curated by Institutul pentru Îmbătrânire Activă

20:30 – Gala de premiere a campionilor 2022

Categoria a doua – premiile speciale

Safe City – Siguranța cetățeanului împotriva violenței urbane curated by Go Tech World

Smart Real Estate and Residential – curated by BREC, Bucharest Real Estate Club

21:15 – Gala de premiere a campionilor 2022

UiPath anunță previziuni de business mai slabe din cauza situației din Europa

0

UiPath, unicornul de origine română, și-a văzut acțiunile scăzând cu 20% în urma tranzacțiilor de după închiderea pieței de miercuri, după ce compania a anunțat pentru anul fiscal 2023 previziuni de business mai slabe decât așteptările analiștilor. O parte din impactul asupra afacerilor companiei este atribuit conflictului din Ucraina. Pe de altă parte, UiPath spune că își consolidează în continuare avansul față de competitorii săi.

Daniel Dines, co-fondator și CEO, a menționat că situația din Europa are impact asupra activității UiPath. „Vă pot spune direct că acest război are un impact profund asupra sentimentului de securitate fizică și economică pe continent și în Marea Britanie. De asemenea, începem să auzim clienții din SUA exprimându-și îngrijorarea atât în ceea ce privește continuarea situației de incertitudine politică, cât și în ceea ce privește creșterea ratelor dobânzilor. În momentul în care începem anul fiscal, credem că este prudent să facem estimări presupunând că incertitudinea pe care o vedem în primul trimestru va continua.”

Compania a prognozat pentru primul trimestru venituri cuprinse între 223 și 225 de milioane de dolari și o rată de reînnoire anualizată (ARR) între 960 și 965 de milioane de dolari, în timp ce analiștii intervievați de FactSet se așteptau la venituri de 247 de milioane de dolari și la o rată de reînnoire anualizată (ARR) de 968,2 milioane de dolari. De asemenea, pentru acest an, compania estimează venituri de la 1,075 miliarde de dolari până la 1,085 miliarde de dolari, ceea ce ar reprezenta o creștere de doar 21% față de cele 892 milioane de dolari pe care UiPath le-a înregistrat în anul fiscal recent încheiat. 

Dines a adăugat ca UiPath a decis să „ia o pauză de la afacerile desfășurate în Rusia”, cu un impact estimat la 15 milioane de dolari, din care 5,5 milioane de dolari reprezintă impactul direct. Un alt motiv este dat de ratele de schimb valutar care au avut un impact de 20 – 25 de milioane de dolari, situație care va continua și anul viitor. 

Întrebat despre concurență, Daniel Dines a spus că nu a văzut o creștere a concurenței. „Noi înlocuim Blue Prism și Automation Anywhere în cazul multor clienți. Și vorbind despre noii intrați pe piață, precum Microsoft și ServiceNow, noi chiar nu îi vedem atât de mult în piață”, a spus Dines. 

UiPath a anunțat vânzări de 290 de milioane de dolari, în creștere cu 39% față de nivelul de anul trecut. Veniturile recurente anualizate (ARR) au crescut cu 59% față de anul anterior, acestea reprezentând un indicator utilizat adesea de companiile care oferă software as a Service (SaaS) pentru a arăta la ce venituri se poate aștepta compania pe baza abonamentelor. UiPath a adăugat aproape 107 milioane de dolari la ARR doar în ultimele trei luni și a înregistrat o rată netă de retenție bazată pe veniturile în dolari de 145%. Cifrele pentru întregul an au fost la fel de impresionante, vânzările crescând cu 47%, ajungând la 892,3 milioane de dolari. Compania a raportat o pierdere de 63,1 milioane de dolari în trimestrul al patrulea, sau 12 cenți pe acțiune, față de un venit net de 26,3 milioane de dolari în aceeași perioadă a anului trecut. 

De asemenea, pentru întregul an, UiPath și-a majorat pierderile din operare la 500 de milioane de dolari, de la 110 milioane de dolari anul trecut. Toate aceste rezultate și previziunile mai slabe pentru anul viitor au declanșat îngrijorarea investitorilor, care se tem că va dura mult timp până când compania va deveni profitabilă. UiPath este clasată de Gartner drept liderul pieței RPA. 

BCR emite o nouă emisiune de obligațiuni în lei, senior nepreferențiale, cu o valoare totală de 351,5 milioane de lei

0

Banca Comercială Română (BCR) a emis cu succes o nouă emisiune de obligațiuni în lei, senior nepreferențiale, în valoare de 351,5 de milioane de  lei, continuând strategia de extindere a surselor de finanțare și contribuind la dezvoltarea pieței de capital din România.

Banca a lansat în ultimii trei ani emisiuni de obligațiuni în valoare totală de 3,05 miliarde de lei, fiind unul dintre cei mai activi emitenți de pe Bursa de Valori București.

Emiterea include emisiuni de obligațiuni senior nepreferențiale, cu o maturitate la 5 ani, ce vor fi listate la Bursa de Valori București. Fitch urmează să acorde emisiunii de obligațiuni un rating pe termen lung BBB+.

Procesul de constituire a portofoliului a atras un interes ridicat din partea investitorilor, astfel că valoarea emisiunii a fost majorată de la 250 de milioane de lei la 351,5 milioane de lei, cu un cupon de 6,76%, reflectând, de asemenea, performanța solidă a băncii. Distribuția a beneficiat de participarea notabilă a International Finance Corporation (IFC) și a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

„Predictibilitatea și recurența sunt principalele elemente la care sunt atenți investitorii atunci când aleg resursele pe care să le susțină. Iar noi am atins un nou record, prin emiterea de emisiuni de obligațiuni în valoare de 3 miliarde de lei, acest pas fiind încă o dovadă a faptului că piața de capital din România este una puternică, chiar și într-un context internațional dificil și volatil. Interesul investitorilor a fost mai mare decât ne așteptam, acesta fiind un semn sănătos care arată sustenabilitatea economiei românești”, a declarat Sergiu Manea(foto), CEO Banca Comercială Română.

Emisiunea de obligațiuni a fost un succes de la început, când la finalul primei zile de subscriere, registrul de ordine a fost bine acoperit, depășind suma de 250 de milioane de lei vizată. În cea de-a doua zi, emiterea a fost suprasubscrisă semnificativ, ceea ce a condus la decizia de a închide registrul de ordine mai devreme și de a majora suma emisă la 351,5 de milioane de lei. Volumul final al acestei emisiuni reflectă angajamentul BCR față de piață în ceea ce privește planurile pentru emiterile viitoare și dorința de a construi o relație de încredere cu investitorii. 

Cu această emisiune, BCR face un pas înainte și se aliniază la reglementările UE privind capacitatea pe care trebuie să o aibă băncile pentru a absorbi pierderile, cerința minimă de fonduri proprii și datorii eligibile (MREL) și liniile directoare MREL în linie cu strategia de rezoluție pe care o urmărește.

Comisia Europeană aprobă o schemă românească de credit la export pe termen scurt în valoare de 7,2 milioane EUR

0

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, reintroducerea unei scheme românești de credit la export pe termen scurt, cu un buget de aproximativ 7,2 milioane EUR.

În cadrul schemei, statul român poate acoperi (i) riscurile suportate de întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) cu o cifră de afaceri la export mică și (ii) riscurile legate de tranzacțiile de export unice.

Schema a fost aprobată inițial în august 2014, prelungită în februarie 2017 și urma să expire în decembrie 2021. În februarie 2022, România a notificat intenția sa de a reintroduce schema, care se va desfășura până la 31 decembrie 2026. Cifra de afaceri anuală maximă la export pentru IMM-urile care urmează să fie eligibile este stabilită la 2,5 milioane EUR (o creștere cu 0,5 milioane EUR față de schema inițială).

Comisia a evaluat schema în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Comunicarea din 2021 privind creditele la export pe termen scurt. Comisia a constatat că măsura este necesară, deoarece există o lipsă de (i) produse de asigurare care să acopere riscul de neplată de către cumpărătorii străini pentru IMM-urile cu o cifră de afaceri la export mică și (ii) de asiguratori privați care acoperă tranzacții de export unice (și anume, asigurări furnizate pentru fiecare tranzacție în parte și nu pentru întregul portofoliu de export al unei societăți).

Comisia a concluzionat că schema este proporțională, deoarece asigură faptul că România va acoperi numai tranzacțiile pentru care nu este disponibilă acoperire privată pe piață, precum și că asiguratorii privați nu sunt excluși, în cazul în care sunt dispuși să ofere acoperire pentru astfel de riscuri. Pe această bază, Comisia a aprobat schema în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.102108 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

JTI: Decizia CCR, un impuls pentru contrabandă sau pentru îmbunătățirea legislației?

0

JTI România își exprimă îngrijorarea cu privire la potențialele consecințe grave ale deciziei Curții Constituționale (CCR) din 24 martie, prin care sunt considerate neconstituționale prevederile ce asimilează infracțiunii de contrabandă „colectarea, deținerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârșirii acesteia” (art. 270 alin. 3 din Codul Vamal). 

„Mai ales în contextul geopolitic actual, până la punerea în acord a textului declarat neconstituțional cu norma constituțională, decizia CCR ar putea duce la încurajarea contrabandei cu produse din tutun, fenomen aflat la minime istorice în România. De asemenea, o consecință ar putea fi blocarea majorității dosarelor de contrabandă aflate în curs de soluționare”, a declarat Gilda Lazăr (foto), Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

JTI consideră însă că recenta Decizie a CCR poate deveni un prilej de îmbunătățire a reglementărilor privind contrabanda, în loc să fie un impuls pentru creșterea comerțului ilicit. În acest sens, compania reia propunerea de aplicare a unui criteriu unic, cantitativ, atât la punctele de trecere a frontierei, cât și în interiorul țării pentru produsele accizabile supuse marcării, măsură pe care o susține public de ani de zile, împreună cu autoritățile de aplicare a legii. Și în aprecierea Curții este necesară reglementarea unitară, dar în sensul unei limite valorice similare celei stabilite prin alineatul 2 al articolului 270 din Codul vamal (20.000 de lei pentru infracțiunea de contrabandă cu țigarete). 

Astfel, pentru o reglementare eficientă a faptelor ce constituie sau sunt asimilate infracțiunii de contrabanda, JTI propune:

  • Extinderea aplicării criteriului cantitativ atât la punctele de trecere a frontierei, cât și în interiorul țării pentru produsele accizabile supuse marcării – prin unificarea prevederilor din Codul Vamal (art. 270 alin 2) cu cele din Codul Fiscal (art. 452).
  • Eliminarea prevederii legate de valorarea în vamă pentru produsele accizabile supuse marcării, pentru care, de fapt, nu există o metodologie unitară clară de calcul și care nu poate fi aplicată produselor de tip ”cheap whites”, ce reprezinta 60% din totalul contrabandei.

În acest mod, s-ar asigura un criteriu unic obiectiv cantitativ pentru stabilirea infracțiunii și nu s-ar raporta la unul subiectiv (valoric), dificil de stabilit, foarte birocratic și greu de administrat. 

În cazul produselor supuse marcării este mult mai simplu de aplicat și administrat criteriul cantitativ, precum cel prevăzut în prezent de art. 452, lit. h) din Codul fiscal respectiv “… peste 10.000 țigarete, 400 țigări de foi de 3 grame, 200 țigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de alcool peste 300 litri”. 

Valoarea în vamă este relativă (în 2009, la momentul adoptării acestei prevederi 20.000 de lei echivalau cu 5.000 de euro, iar în prezent cu 4.000 de euro) și se calculează, de regulă, pe baza prețurilor din țara de proveniență, ca și cum produsele ar fi fost importate legal și nu traficate. Procesul este laborios și subiectiv. Calculul se face de către birourile teritoriale vamale la solicitarea procurorului sau judecătorului, rezultatele pentru aceeași cantitate și aceeași marcă putând fi diferite de la un birou la altul. În plus, semnalăm imposibilitatea calculării valorii în vamă pentru produse din tutun fabricate în mod ilegal în țări terțe și introduse în mod ilegal în România (așa numitele mărci ‘cheap whites’). Pentru aceste produse nu există o bază de raportare în țara de origine deoarece acestea nu sunt vândute în mod legal pe teritoriul respectivei țări. Astfel, nu se poate calcula valoarea în vamă, deoarece ele nu există în niciun nomenclator, cu declarații de prețuri sau alte surse oficiale. Mai mult, cercetările de piață (studiul Novel) arată că acest tip de produse reprezintă peste 60% din produsele de contrabandă, numai ele cauzând, la acest moment, când nivelul contrabandei este la minime istorice, un prejudiciu anual la bugetul de stat, doar din acciză, de aproximativ 1 miliard lei.

GreenCommunity, platformă online pentru susținerea economiei verzi

0

Echipa de jurnaliști a publicației www.bankingnews.ro, primul proiect de jurnalism financiar-bancar din online-ul românesc, a lansat un nou produs media interactiv și multidisciplinar: www.greencommunity.ro. Banca Transilvania este partenerul principal, pentru doi ani, al acestei inițiative. 

Axată pe informații, analize, opinii și soluții privind schimbările climatice și importanța tranziției către economia verde, platforma GreenCommunity promovează afacerile care își asumă responsabilitatea față de mediu și comunitate. Totodată, publicația reprezintă o portavoce pentru specialiști, care – prin intermediul unor opinii și interviuri – își pot valorifica expertiza și pot oferi argumente sau soluții în ceea ce privește o serie de probleme și teme de interes pentru viitorul societății.

Banca Transilvania este prima bancă din țara noastră care a acordat finanţări destinate eficienţei energetice în sectorul rezidenţial din România, din fonduri BERD, în 2017. Pe lângă finanţări din parteneriate cu BERD în cadrul programului RoSEFF, respectiv cu IFC si EEEF, Grupul Financiar Banca Transilvania susţine proiecte prietenoase cu mediul inclusiv din surse proprii şi are modele complexe de evaluare a riscului de mediu. Unul dintre obiectivele strategice ale Băncii Transilvania în ceea ce privește ESG este reducerea amprentei de carbon generate de portofoliul finanţat de Grupul BT.

GreenCommunity nu este doar o publicație dedicată conținutului editorial relevant, ci și un vector de educație civică pentru promovarea în mentalul public a noțiunilor de sustenabilitate și durabilitate. Transpunerea în concret a conceptului de sustenabilitate este pentru GreenCommunity un deziderat realizat prin informare sinceră, relevantă, într-o formă concentrată și estetică minimalistă. GreenCommunity își propune o arhitectură editorială în care omul se află în centrul tuturor subiectelor abordate. În fapt, GreenCommunity va aduna la un loc oameni, companii, ONG-uri și autorități, pentru a crea o comunitate în jurul sustenabilității, un concept din ce în ce mai prezent în societatea de astăzi”, a declarat Cornel Dinu, Project Manager GreenCommunity.

Noul brand media va livra conținut original pentru informarea și educarea publicului cu privire la soluțiile și modurile prin care sustenabilitatea poate deveni un cuvânt cheie în mediul economic și social din România. GreenCommunity se va concentra pe economie verde, afaceri verzi, soluții la probleme sociale și aduce în fața cititorilor știri, analize, interviuri, opinii și soluții ale specialiștilor. Platforma își propune să fie un liant între mediul de afaceri, autorități și oameni.

Finanțare de 15 milioane de lei de la UniCredit Bank cu garanție EximBank pentru Ax Perpetuum Impex SRL

0

UniCredit Bank și EximBank au structurat o finanțare în valoare totală de 15 milioane de lei care va asigura necesarul de lichidități pentru activitatea curentă a companiei clujene Ax Perpetuum Impex SRL, unul dintre principalii jucători pe piața de Home & Deco. 

Concret, compania a beneficiat de un credit de la UniCredit Bank garantat în proporţie de 90% de EximBank, în cadrul schemei de ajutor de stat COVID-19 dedicată companiilor mari. Fondurile sunt destinate susținerii activității curente a companiei Ax Perpetuum Impex SRL.

Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank: „Continuăm să sprijinim economia românească, oferind companiilor soluțiile și instrumentele financiare de care au nevoie pentru a continua să își dezvolte activitatea în mod sustenabil. Astfel, într-o perioadă marcată de numeroase provocări și de incertitudine, UniCredit Bank rămâne alături de clienții săi, inclusiv prin programe cu garanții guvernamentale, cum este și schema de ajutor de stat COVID-19 dedicată companiilor mari oferită de EximBank, care permite condiții favorabile în ceea ce privește mixul de garanții solicitat și costurile aferente creditării.” 

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank:Preocuparea noastră rămâne susținerea firmelor românești indiferent de contextele pe care le traversăm și ne adaptăm și diversificăm continuu oferta dedicată comunității de business. Vom fi în permanență alături de companiile antreprenoriale care au dezvoltat modele de afaceri durabile și suntem încântați că, în parteneriat cu celelalte bănci de piață, cum este și cel cu UniCredit Bank, putem propune soluții financiare avantajoase pentru toate firmele care au nevoie de suport în desfășurarea activității sau implementarea planurilor de dezvoltare”.

Dan Pitic, fondatorul grupului Perpetuum: Acest pachet de finanțare ne sprijină într-un moment foarte important pentru companie și va fi utilizat în principal pentru susținerea activităților noastre curente. Am traversat cu toții o perioadă marcată de incertitudine, cu multe provocări, cu volatilitatea prețurilor și o piață dificilă, și este de așteptat ca aceasta să mai continue o vreme. Chiar și așa, însă, am reușit să avem o activitate solidă, cu rezultate bune, și să nu ne abatem de la planul nostru de dezvoltare. Cu capitalul de lucru asigurat, ne concentrăm acum pe implementarea strategiei noastre de dezvoltare”. 

Radu Puiu, XTB: Piața globală de monede digitale își revine după începutul de an volatil

0

Criptomonedele nu mai prezintă un subiect atât de „popular” precum era la sfârșitul anului trecut, când Bitcoin a atins un maxim istoric la aproximativ 69 de mii de dolari. Care este diferența dintre proiectele din spatele monedelor de atunci față de cele din prezent? Niciuna semnificativ negativă, din contră, multe echipe din spatele unor proiecte importante au lucrat la actualizări menite să îmbunătățească proiectele, arată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

De cele mai multe ori, interesul de a investi într-un activ apare în momente de creștere, când sunt înregistrate câștiguri și tot mai mulți doresc „să prindă acel tren”, dar, în astfel de momente, „trenul deja a plecat din gară” și există o probabilitate mult mai ridicată de a pierde, întrucât marii investitori tind să marcheze profitul în perioade de entuziasm pe piețe.

Acest început de an nu a fost foarte interesant pentru criptomonede, prețurile scăzând în cea mai mare parte a timpului, pe fondul temerilor generale care au afectat sentimentul investitorilor: creșterea ratelor de dobândă ale Fed și războiul din Ucraina.

În acest context, Bitcoin a scăzut cu aproximativ 20%. Puține monede au reușit să reziste în fața tendințelor de scădere în momentul izbucnirii pandemiei în 2020 sau după interdicția legată de monede virtuale anunțată de China în 2021, aceste două evenimente afectând masiv piața. 

Totuși, ce au aceste două situații în comun? Faptul că de fiecare dată, piața a reușit să se redreseze și a atins noi maxime istorice. 

În ultimele zile, piața globală de criptomonede s-a aflat în zona verde. Conform datelor oferite de CoinMarketCap, valoarea globală a pieței se ridică la 2.145 de miliarde de dolari la momentul redactării. 

Astăzi, prețul Bitcoin scade ușor, dar reușește să se mențină deasupra pragului de 47.000 de dolari pentru a treia zi consecutivă. O perioadă de pauză este normală, după ce cotația monedei a crescut cu peste 28% în ultimele 16 zile. 

De ce este important Bitcoin pentru piața monedelor digitale? Această monedă este considerată un etalon pentru performanța întregii piețe și restul monedelor tind să îi urmeze performanțele. 

Această tendință poate fi mai ușor de înțeles dacă menționăm că dominanța de piață a Bitcoin este de 41,9% în prezent, adică 41,9% din valoarea totală a pieței de criptomonede este datorată primei monede inventate.  

Conform unui studiu al Federal Reserve Bank of Chicago, prețurile criptomonedelor tind să se miște într-o direcție similară și rămân sensibile la șocuri în ansamblu, având în vedere că piața este foarte interconectată. 

Acest fapt susține scenariul în care restul monedelor digitale tind să evolueze, mai devreme sau mai târziu, în aceeași direcție cu piața largă (Bitcoin).

În acest sens, am decis să trecem în revistă o serie de proiecte care au fost recent adăugate și în ofertele caselor de brokeraj pe burse internaționale care activează în România.

Avalanche este un blockchain de nivel unu care funcționează ca o platformă pentru aplicații descentralizate și rețele blockchain personalizate. Este unul dintre rivalii Ethereum, pe care urmărește să îl „detroneze” din poziția de cel mai popular blockchain pentru contractele inteligente. 

Proiectul își bazează acest obiectiv pe faptul că este mai rapid, oferind până la 6.500 de tranzacții pe secundă fără a compromite scalabilitatea. Oferta totală de monede se ridică la 720 de milioane, dar nu se menționează volumul maxim ce poate fi creat. 

În prezent, Avalanche se află pe locul 10 conform clasamentului CoinMarketCap bazat pe capitalizarea de piață. 

Kusama este o platformă experimentală blockchain care este concepută pentru a oferi dezvoltatorilor un spațiu de testare, înainte de lansarea proiectelor pe rețeaua Polkadot, dar multe proiecte optează să rămână pe Kusama pentru produsul lor final.

Kusama a fost construit de aceeași echipă care a creat Polkadot, Parity Technologies. Fondatorul său este Dr. Gavin Wood, informatician și programator cunoscut pe plan global care este și cofondator al Ethereum.

În prezent, Kusama are o ofertă circulantă de 8,47 milioane de monede și o ofertă totală de 10 milioane de jetoane. 

Spre deosebire de alte blockchain-uri, aprovizionarea maximă nu este fixă, crescând cu o rată a inflației de 10% pe an. Kusama se găsește pe locul 70 în clasamentul monedelor. 

Moonbeam este un parachain de contracte inteligente pe Polkadot, dar care sunt compatibile și cu Ethereum. 

Moonbeam facilitează utilizarea instrumentelor Ethereum populare pentru dezvoltatori pentru a construi sau redistribui proiecte bazate pe limbajul de programare Solidity.

Moonbeam oferă integrare și conectivitate între Parachains pe Polkadot, dar și cu alte lanțuri, cum ar fi Ethereum și Bitcoin, prin intermediul unor punți.

Rețeaua Moonbeam a fost fondată în 2019 de Derek Yoo, CEO-ul PureStake, o platformă care oferă o infrastructură publică blockchain pentru dezvoltatorii de proiecte și aplicații pe blockchain.

Oferta totală va fi de un miliard de monede, cu o rată anuală a inflației de 5%, motiv pentru care oferta maximă de jetoane este nelimitată. În prezent, moneda ocupă locul 116 după capitalizarea de piață.

Polygon (anterior cunoscut drept Matic Network) este o platformă bine structurată și ușor de utilizat pentru scalarea Ethereum și dezvoltarea infrastructurii. 

Polygon transformă eficient Ethereum într-un sistem cu mai multe lanțuri cu drepturi depline (aka Internet of Blockchains). Acest sistem cu mai multe lanțuri este asemănător cu altele precum Polkadot, Cosmos, Avalanche, dar oferă avantajele caracteristice Ethereum precum securitatea, ecosistemul vibrant și deschiderea.

Polygon oferă o viteză de până la 65.000 de tranzacții pe secundă. De asemenea, arhitectura permite crearea de aplicații financiare descentralizate disponibile la nivel global pe un singur blockchain de bază.

Monedele MATIC sunt lansate lunar. MATIC are în prezent o rezervă circulantă de 4,87 miliarde de monede și o ofertă maximă de 10 miliarde de jetoane. Proiectul ocupă locul 17 în clasament. 

Solana este un proiect open source extrem de funcțional care vizează oferirea de soluții de finanțare descentralizată (DeFi). Solana a fost lansat oficial în martie 2020 de către Fundația Solana cu sediul în Geneva, Elveția.

Proiectul se bazează pe o combinație unică între proof-of-history (PoH) și proof-of-stake (PoS). Mixul acestor două mecanisme de consens face din Solana un fenomen unic în industria blockchain. 

Datorită modelului inovator de consens hibrid, moneda se bucură de interes din partea traderilor de retail, dar și a celor instituționali. Un obiectiv important pentru Fundația Solana este de a face finanțele descentralizate accesibile la o scară largă.

Oferta totală depășește 511 milioane de monede, în timp ce aproximativ 325 de milioane dintre acestea sunt în circulație în prezent. Proiectul se află pe locul 8 din punct de vedere al capitalizării de piață.

Terra este un protocol blockchain care utilizează monede stabile legate de monede fiat pentru a alimenta sistemele globale de plăți stabile la prețuri. 

Potrivit prezentării proiectului său (Whitepaper), Terra combină stabilitatea prețurilor și adoptarea pe scară largă a monedelor fiat cu lipsa cenzurii oferite de Bitcoin și oferă decontări rapide și accesibile. 

Tokenul nativ Terra, LUNA, este folosit pentru a stabiliza prețul monedelor stabile din protocol. De asemenea, deținătorii LUNA pot să trimită și să voteze propuneri de guvernare, ceea ce oferă monedei funcționalitatea unui jeton de guvernare.

Terra a stabilit o serie de parteneriate cu platforme de plăți, în special în regiunea Asia-Pacific. 

În plus, Terra este susținută de Terra Alliance, un grup de companii și platforme care pledează pentru adoptarea Terra. În prezent, membrii acestei alianțe provin din mai mult de 40 de țări. 

Terra are o ofertă de 1 miliard de monede. Dacă acest număr este depășit, este „ars” un volum de unități LUNA până când se revine la nivelul de aprovizionare de echilibru.

Noile jetoane LUNA sunt create prin algoritmul protocolului, conform necesității pentru a menține prețul monedelor stabile Terra. Terra ocupă locul 9 în clasamentul după capitalizarea de piață. 

Bitcoin și alte monede alternative majore au reușit să-și mențină avansul din ultimele zile în pofida temerilor geopolitice globale, procedurile de reglementare susținând sentimentul pieței, care tinde să se îmbunătățească. 

În plus, anumiți indicatori de piață oferă semnale pozitive noi, ceea ce ajută atitudinea investitorilor cu privire la piața de monede digitale. 

Chiar dacă Bitcoin și Ethereum continuă să reprezinte două alegeri foarte populare pentru investitori, cele două proiecte au tins să nu mai ofere niveluri de randament la fel de ridicate, pe măsură ce tot mai mulți investitori instituționali mari au intrat pe aceste două piețe, majorând intervalul de timp de deținere al investițiilor și făcând din cele două active considerate mai „mainstream”. 

În acest sens, proiecte noi, dar care sunt solide, pot oferi performanțe suplimentare și se poate dovedi mai accesibile având în vedere prețurile mai mici. 

Totuși, trebuie să subliniem că perspectivele unor câștiguri mai mari vin și cu riscuri mai ridicate de pierdere, prin urmare investițiile ar trebui făcute în urma unor analize documentate și cu sume ale căror pierdere nu ar afecta viața cotidiană.

Scutiri de taxe vamale şi TVA pentru relocarea fabricilor din Ucraina, Rusia, Belarus în România

_________________

Autor: Mihai Petre, Director,
Consultanţă vamală, EY România (foto)

Situaţia actuală din Ucraina, Rusia şi Belarus a forţat multe companii multinaţionale să ia decizia de a-şi închide unitățile de producţie din ţările afectate de conflict. Ce facilităţi la import ar fi disponibile pentru echipamentele de producţie aferente, în situaţia în care activităţile respective ar fi integral relocate în România (sau în altă ţară membră a Uniunii Europene)?  

Legislaţia vamală oferă în prezent scutire de la plata taxelor vamale şi a TVA pentru mijloacele de producţie și alte echipamente aparţinând întreprinderilor care își încetează definitiv activitatea într-o ţară terţă și se mută pe teritoriul vamal al Uniunii Europene (în România sau în altă ţară membră a UE), pentru a desfășura o activitate similară.   

Scutirea de taxe la import menţionată se limitează la mijloacele de producţie şi alte echipamente, precum:

  • echipamente folosite de întreprindere cu minimum 12 luni înainte de data la care întreprinderea şi-a încetat activitatea într-un stat terţ din care şi-a transferat activităţile
  • echipamente care sunt destinate acelorași scopuri după transfer
  • echipamente sunt adecvate întreprinderii respective prin natura şi mărimea lor.

Chiar dacă o societate nu îndeplineşte condiţiile de mai sus pentru toate bunurile ce urmează a fi relocate în Uniunea Europeană – de exemplu, pentru stocul de materii prime, produse finite sau avem de-a face cu o fabrică/linie de producţie nou deschisă în mai puţin de 12 luni – există şansa ca scutirea de taxe vamale să fie disponibilă, dacă aceste bunuri au fost anterior exportate din Uniunea Europeană.  

Practic, bunurile exportate inițial din UE și returnate în aceeași stare (cu excepția uzurii normale), într-o perioadă de 3 ani de la data exportului beneficiază de scutire de la plata taxelor vamale. Din perspectiva TVA, aceste bunuri beneficiază şi ele de scutire în situaţia reimportului în UE, doar dacă reimportul în UE este efectuat de aceeași persoană care a exportat inițial bunurile. 

Nu în ultimul rând, dacă nu ne aflăm în niciuna din situaţiile de mai sus, putem avea în vedere scutirea de la plata TVA la import disponibilă în România pentru societăţi certificate ca şi Operator Economic Autorizat (în orice stat membru al UE) sau care au efectuat importuri de peste 50 mil RON în ultimele 6 luni.  

Aquila lansează strategia de sustenabilitate şi anunță inaugurarea unei centrale fotovoltaice în Ploiești

0

Aquila, cea mai mare companie din domeniul distribuției,  a lansat prima sa Strategie de Sustenabilitate (ESG), care vizează trei direcții strategice principale, pentru perioada 2022-2026: mediu și schimbări climatice, capital uman și comunități, etică și guvernanță.

Țintele de sustenabilitate ale companiei au în vedere reducerea cu 10% a emisiilor de gaze cu efect de seră în următorii cinci ani, implementarea unei serii de proceduri conforme cu principiile achizițiilor verzi, reducerea cantităților de ambalaje de plastic și folosirea unor alternative reutilizabile, precum și evaluarea impactului activității Aquila asupra resurselor de apă.

📷 Miluta Flueras ↠ http://fb.com/miluta7

„Credem în dezvoltarea durabilă a afacerii noastre și ne implicăm în adoptarea unor soluții sustenabile în operațiunile curente și în strategia noastră de creștere pe termen lung. Nu ne oprim aici și adaptăm cultura noastră organizațională la noile angajamente asumate prin strategia ESG. Iar împreună cu partenerii, clienții și furnizorii noștri, creăm locuri de muncă echitabile pentru angajați și ne implicăm activ pentru a îmbunătăți condițiile de viață din comunitățile noastre”, declară Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane Aquila.

Compania anunță și inaugurarea primei sale centrale fotovoltaice, situată în Ploiești, o  investiție exclusiv proprie care va fi amortizată în circa patru ani. Curentul electric generat de centrală va fi folosit pentru necesitățile companiei, iar cantitățile suplimentare vor fi vândute în sistem, societatea urmând să obțină și calitatea de prosumator. Centrala are o capacitate de 0,1 MW și este compusă din 222 de panouri, desfășurate pe o suprafață de 720 metri pătrați.

„Prin această investiție continuăm demersurile de creștere a sustenabilității afacerii noastre, potrivit noii strategii ESG și țintelor de creștere a eficienței operaționale și a valorii companiei. Investițiile în energie regenerabilă reprezintă o soluție pe termen lung la provocările climatice și totodată contribuie la îmbunătățirea rezultatelor financiare ale Aquila. Ca lider în domeniul distribuției, suntem deciși să impunem standarde de mediu cât mai ridicate, pe care industria să le preia și să le dezvolte”, declară Răzvan Bagherea, Director Organizare și Resurse Umane Aquila.

Strategia ESG a companiei vizează, de asemenea, implementarea unor măsuri de reducere și reciclare a ambalajelor și deșeurilor, precum și implementarea unui sistem integrat de management al sănătății, siguranței, mediului și social la nivel de grup. Mai mult, în următorii cinci ani, Aquila și-a propus creșterea numărului de femei în poziții de conducere, menținerea a aproximativ 3000 de locuri de muncă, implementarea strategiei de decarbonare a afacerii, precum și asigurarea unui lanț de aprovizionare sustenabil. Mai multe informații despre Strategia de Sustenabilitate (ESG) pot fi obținute accesând pagina de internet a societății.

Aquila a înregistrat, la 30 septembrie 2021, un profit net de 43,8 milioane lei, în creștere cu 21% față de aceeași perioadă a anului 2020, cel mai mare de la înființarea companiei. Veniturile au crescut cu 19%, ajungând la 1.376 milioane lei în perioada de raportare, în principal din creșterea organică a zonei de distribuție și achiziția companiei Trigor AVD, unul din primii jucători de pe piața de distribuție de bunuri de larg consum din Republica Moldova.