STUDIU Accenture – Patru din cinci bănci au migrat sau intenționează să își mute infrastructura IT în cloud pentru a rămâne competitive

0

 

Migrarea infrastructurii IT este un pas important în transformarea digitală, dar soluționarea problemei retenției angajaților și a complexității operaționale va fi esențială.

Băncile din întreaga lume intenționează să își mute o parte semnificativă a operațiunilor în cloud, reducând astfel dependența față de infrastructura IT veche de zeci de ani, pentru a putea lansa rapid produse noi și pentru a rămâne competitive, conform celui mai nou studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul „The great cloud mainframe migration: what banks need to know”  are la bază un sondaj global efectuat în rândul a 150 de directori de bănci ale căror instituții plănuiesc sau au început deja să își migreze infrastructura IT în cloud.

Conform studiului, aproximativ patru din cinci respondenți (82%) intenționează să mute mai mult de jumătate din volumul de lucru al infrastructurii IT în cloud, iar unul din patru respondenți (22%) intenționează să mute mai mult de trei sferturi. Marea majoritate a directorilor de bănci au declarat că intenționează să facă acest lucru în următorii doi până la cinci ani.

O mare parte dintre bănci au început să mute anumite aplicații în cloud, dar încă se bazează pe o tehnologie veche pentru majoritatea funcțiilor de bază, inclusiv înregistrările clienților, plățile, investițiile, managementul riscului și conformitatea.

Deși multe bănci au adoptat cloud-ul pentru sistemele destinate clienților, cum ar fi serviciile bancare mobile și online, dar și pentru instrumentele utilizate de către angajați, cum ar fi e-mailul și videoconferințele, încă se bazează pe o tehnologie veche pentru funcțiile de bază ale afacerii lor”, a declarat Michael Abbott, care conduce la nivel global activitatea Accenture în domeniul bancar.

Ca urmare, majoritatea produselor bancare de bază, cum ar fi conturile curente și de economii, au la bază coduri scrise cu zeci de ani în urmă. Confruntate cu creșterea ratelor dobânzilor, cu concurența din partea fintech-urilor și cu o concurență sporită pentru depozite, băncile apelează la cloud pentru a le ajuta să impulsioneze rapid inovarea produselor bancare de bază”.

Băncile consideră viteza și agilitatea, securitatea și capacitatea de a adăuga noi capacități ca fiind cele mai importante argumente pentru migrarea infrastructurii IT (citate de 43%, 41% și, respectiv, 37% dintre respondenți). Trei din cinci directori (62%) se așteaptă la o rată internă de rentabilitate a investițiilor în migrare mai mare de 10%, iar peste trei sferturi (77%) se așteaptă să-și recupereze investiția în migrarea infrastructurii IT în termen de 18 luni.

Printre principalele provocări sau bariere legate de migrarea în cloud se numără riscul de întrerupere a activității, lipsa de înțelegere a modului în care funcționează codul, capacitatea de a atrage și de a păstra talentele tehnologice potrivite și reglementarea riscurilor de securitate și de conformitate.

Băncile se descurcă bine în ceea ce privește recrutarea și investiția în tinere talente, dar păstrarea acestora este problema”, a spus Abbott.

Băncile de succes își remodelează culturile prin crearea unor rute pentru competențele de care vor avea nevoie în viitor și prin dezvoltarea unor strategii de angajare din noi grupuri de talente și de recalificare a forței de muncă. De asemenea, unele dintre ele își sporesc în mod spectaculos utilizarea rezervelor de talente externe și adoptă forța de muncă la distanță și hibridă. Abordarea provocărilor legate de talente va fi crucială pentru bănci în atingerea obiectivelor de migrare a sistemelor IT în următorii ani.”

Alte concluzii:

  • Băncile văd în cloud o oportunitate de eficientizare pe măsură ce costurile cu infrastructura IT cresc. Marea majoritate (91%) a băncilor chestionate au raportat că în ultimii ani a crescut costul de întreținere a infrastructurii IT.
  • Nevoile în materie de talente sunt specifice. Directorii din sectorul bancar chestionați văd cea mai mare cerere pentru competențe în materie de securitate cibernetică (47%) și în domeniul soluțiilor cloud (46%), inclusiv capacitatea de a proiecta infrastructuri virtuale, platforme și aplicații bazate pe cloud pentru rapiditate și agilitate.
  • Infrastructurile IT actuale au o vechime cuprinsă între 5 și 20 de ani. 58% dintre cei chestionați au declarat că sistemele lor IT au o vechime de 5-10 ani; 27% au o vechime de 11-20 de ani; iar 9% au o vechime de 21-30 de ani.
  • Cloud-ul public este opțiunea preferată pentru migrarea sistemelor de bază. Aproape două treimi (63%) dintre bănci intenționează să își mute sarcinile de lucru ale sistemelor IT în medii de cloud public, care pot oferi un plus de rentabilitate, flexibilitate și ușurință în respectarea reglementărilor; aproximativ o treime (31%) intenționează să utilizeze un model de cloud hibrid și doar 6% intenționează să utilizeze cloud-ul privat.

Studiul, intitulat „The great cloud mainframe migration: what banks need to know,”, este cel de-al patrulea volum al seriei de reviste digitale Accenture Banking Cloud Altimeter. Acesta se bazează pe un sondaj realizat în rândul a 150 de directori din domeniul tehnologiei informației și al inovării, reprezentând bănci din 16 țări de pe cinci continente. Aceste bănci, care au toate active de peste 100 de miliarde de dolari (33% au active de peste 1 trilion de dolari; 33% au active între 500 și 1 trilion de dolari; și 33% au active între 100 și 500 de miliarde de dolari), fie plănuiesc să își migreze funcțiile de bază în cloud, fie sunt în curs de migrare în cloud. Printre țările reprezentate se numără Australia, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Arabia Saudită, Singapore, Spania, Suedia, Regatul Unit și Statele Unite. Sondajul a fost realizat online în decembrie 2021.

BestJobs: Fericirea românilor depinde de satisfacția la job. 7 angajați din 10 pun împlinirea profesională pe primul loc

0

Provocările din ultimul timp au schimbat prioritățile tuturor, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Anul 2022 a devenit din ce în ce mai mult despre lucrurile și activitățile care contează și care, dacă sunt făcute cu pasiune, provoacă schimbări în bine. Astfel, aproape 70% dintre participanții la sondajul realizat de platforma de recrutare BestJobs au spus că simt că trăiesc mai intens atunci când sunt împliniți la job și în activitatea profesională, mai presus chiar de petrecerea timpului cu cei dragi (48%). În acest context, BestJobs lansează un manifest prin care îi îndeamnă pe oameni să nu se oprească niciodată din a căuta jobul care le aduce satisfacție și pe care să îl trăiască cu pasiune. 

Potrivit sondajului BestJobs, pe lângă împlinirea financiară, nivelul de satisfacție a angajaților la locul de muncă este influențat în foarte mare măsură de sentimentul că munca lor contează (41%), dar și de posibilitatea de dezvoltare profesională (18%).

61% dintre respondenți simt cea mai mare satisfacție atunci când primesc aprecieri pentru munca pe care o fac, 55% atunci când fac lucrurile cu pasiune și simt că fac ceea ce le place, dar și în momentele în care învață și se dezvoltă (39%). Încrederea în propriile competențe (37%), autonomia și puterea de decizie (32%), dar și impactul pe care munca îl are în societate (25%) completează lista motivelor care influențează nivelul de satisfacție.

Atunci când activitatea profesională nu le aduce satisfacție, o treime încearcă să discute cu colegii sau cu superiorii în încercarea de a schimba ceva, în timp ce alți 30% încep să caute un alt job, iar 27% preferă să se concentreze mai mult pe aspectele pozitive din viața personală, mai arată sondajul BestJobs.

Activăm într-un domeniu care schimbă vieți. Întrucât ne petrecem cea mai mare parte dintr-o zi în cadrul activității profesionale, fiecare dintre noi a realizat, în special în perioada pandemiei, cât de important este să te bucuri cu adevărat de jobul tău, să-l trăiești cu pasiune. Astfel, găsirea locului de muncă potrivit nu este doar un curent, ci este esențială pentru o viață împlinită, mai ales că în acest moment, opțiunile sunt mai numeroase și mai diverse ca oricând. Volumul actual al ofertelor de muncă este cu peste 50% mai mare față de anul trecut, păstrând un ritm de creștere constant de la o lună la alta”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs. 

Printr-un manifest dedicat găsirii jobului potrivit, BestJobs îi provoacă pe oameni să reflecteze la ce înseamnă a trăi cu adevărat, a fi implicați, a nu se opri niciodată din căutat. 

„Prin această nouă campanie BestJobs, încurajăm oamenii să-și trăiască jobul cu pasiune, să nu se oprească niciodată din a căuta ce e mai bine pentru ei, atât la job, cât și în viața personală. Noi le stăm mereu alături, în căutarea jobului perfect și sprijinim angajatorii pe tot parcursul procesului de recrutare”, continuă Ana Vișian

Sondajul a fost efectuat în perioada 25 aprilie – 13 mai pe un eșantion de 837 de utilizatori de internet din România.

Contravenții în domeniul silvic în primul trimestru din 2022

0

Numărul contravențiilor în domeniul silvic constatate în urma activității de control și pază a instituțiilor de profil în primul trimestru al anului în curs este dublu comparativ cu perioada similară din 2021: peste 4000 la nivel național, față de 2022 anul trecut.

Oferindu-ne această informație, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor precizează: „Cele mai multe contravenții au avut ca obiect controlul circulației materialelor lemnoase (peste 1900), urmate de contravențiile pentru controlul exploatării masei lemnoase (peste 1000). Alte contravenții au vizat controlul instalațiilor și depozitelor de materiale lemnoase. 

Totodată, valoarea totală a amenzilor aplicate a fost de 7.361.900 lei, cu 120% mai mare decât anul trecut, când au fost date amenzi însumând 3.267.430 lei. Cele mai multe amenzi au fost aplicate pentru: controlul circulației materialelor lemnoase, controlul instalațiilor, depozitelor de materiale lemnoase și pentru controlul exploatării masei lemnoase.” 

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna: „Aceste cifre ne indică faptul că, pe de-o parte, instrumentele pe care le avem la îndemână în combaterea tăierilor ilegale, respectiv SUMAL 2.0, funcționează conform așteptărilor și, pe de altă parte, că avem o creștere semnificativă a eficienței actului de control. Astfel, scăderea valorii prejudiciului din tăieri, fără drept, de arbori, dar și dublarea numărului de contravenții și a valorii amenzilor aplicate demonstrează interesul crescut al cetățenilor pentru combaterea și descurajarea transportului ilegal de lemn. Rolul SUMAL-ului și a activității de pază și control este să reducem la minim ilegalitățile din sectorul silvic şi riscurile care trebuie asumate de cineva care nu respectă legea să fie din ce în ce mai mari, astfel încât sistemul să fie mai curat şi legea să fie respectată.”

MMAP accentuează că „peste 7500 de mc material lemnos a fost confiscat fizic și peste 20.400 mc material lemnos a fost confiscat valoric. În cazul cantității de lemn confiscate valoric în primul trimestru din acest an, aceasta este de aproape 8 ori mai mare față de cantitatea confiscată valoric în perioada ianuarie-martie 2021.

În ceea  ce privește infracţiunile constatate, numărul lor se ridică la 1.962, cu peste 20% la sută mai mult față de cele înregistrate anul trecut. Cele mai multe infracțiuni, aproape 1900, au fost constatate pentru tăiere fără drept de arbori. 

Valoarea prejudiciului din tăieri, fără drept, de arbori este de 9.931.173 lei, mai mică decât anul trecut, când aceasta a fost de 10.365.291 lei. 

Numărul total de controale din domeniul silvic din primul trimestru al acestui an este de peste 51.000, iar cele mai multe controale, peste 25.000, au vizat controlul circulației materialelor lemnoase. 

Activitatea de control și pază a fost realizată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor prin Direcția Corp Control, Integritate și Anticorupție, prin structurile din subordine, sub autoritate, respectiv Gărzile Forestiere, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, dar și prin personalul silvic cu atribuții de control din cadrul bazelor experimentale care sunt asimilate ca și ocoale silvice de stat din structura Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură Marin Drăcea și din cadrul ocoalelor silvice de regim.” 

 

Grupul TeraPlast a primit acordul pentru un ajutor de stat la dezvoltarea unei noi fabrici de folii stretch

0

Grupul TeraPlast a primit acordul de finanțare prin schema ajutorului de stat pentru o investiție de 11,2 milioane de euro într-o unitate de producție de folii stretch. Construcția noii fabrici va începe în acest an în parcul industrial din Sărățel. Facilitatea va avea două linii de producție pentru folii din polietilenă de uz industrial, ceea ce reprezintă o capacitate de peste 14.000 de tone anual. Echipamentele sunt de ultimă generație, cu un grad ridicat de robotizare și automatizare a fluxului de producție. La maturitate, investiția va genera o cifră de afaceri de 28 milioane euro și o EBITDA de 4 milioane de euro, corespondentă unei marje de 14%, similară cu cea a altor segmente din cadrul Grupului.

Mecanismul de stimulare a investițiilor cu impact major în economie prevede un sprijin al statului de 50% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului. Prin această facilitate, beneficiarul se angajează ca în termen de cinci ani de la finalizarea investiției să contribuie la bugetul general consolidat cu o sumă cel puțin egală cu cea a ajutorului de stat primit.

Pentru derularea optimă a investiției, Grupul TeraPlast va accesa o finanțare de la Raiffeisen Bank. E un model folosit cu succes în trecut, care permite o alocare echilibrată a resurselor și un nivel adecvat al gradului de îndatorare.

În ultimii trei ani, Grupul TeraPlast a derulat investiții de 44,4 milioane de euro cofinanțate prin schema ajutorului de stat. 

„Ne bucurăm că avem acest sprijin consistent din partea Ministerului de Finanțe în cadrul unui program care și-a dovedit eficiența în trecut și care aduce beneficii reale pentru dezvoltarea regională și a întregii economii”, a declarat Laszlo Vajda, directorul de dezvoltare al Grupului TeraPlast.

Acest proiect, parte a strategiei de dezvoltare a Grupului pe un segment de piață cu un potențial major, presupune crearea unui centru important de producție de folii stretch în România, cu beneficii pe termen lung” a adăugat acesta.

Piața de folii stretch din România este estimată la circa 30 mii de tone pe an, iar capacitatea de producție ce va fi dezvoltată de TeraPlast va modifica radical oferta internă, prin reducerea necesarului din import.  Grupul are ca obiectiv atingerea unei cote de piață de aproximativ 45% din piața foliilor stretch până la finalul anului 2025, prin dezvoltarea de capacități proprii și prin operațiuni M&A. 

Evenimente relevante

  • Grupul a operaționalizat fabrica de ambalaje biodegradabile în urma unei investiții de 12 milioane de euro, parte centrală a liniei de business TeraBio Pack. 
  • În primele 3 luni din 2022, Grupul TeraPlast a raportat o creștere a cifrei de afaceri cu 58%, până la 170,5 milioane de lei.

Produse Tellur Green lansate de ABN Systems International la Channel Summit EMEA Monaco

0

Compania ABN Systems International, lider pe piaţa de accesorii telecom și produse Smart Home din România, își lansează seria de produse Tellur Green pe plan internațional, la Channel Summit EMEA de la Monaco, prestigios eveniment anual dedicat producătorilor și distribuitorilor din industria IT.

ABN Systems International își propune ca până în 2030, 85% dintre produsele sale Tellur să fie „verzi”, realizate exclusiv din materiale biodegradabile, reciclate şi reciclabile. Totodată, anunță că, „după etapa de prelansare, din aprilie, când primele produse Tellur Green (încărcătoare, cabluri și boxe portabile Bluetooth) au fost disponibile, exclusiv, în rețeaua Orange (Orange Shop şi Orange.ro), din luna mai aceste produse se găsesc în toate magazinele partenere ale ABN Systems International din România, iar de astăzi, își fac lansarea pe plan global.

În afara României, pe parcursul acestei luni, produsele Tellur Green au intrat la vânzare în Republica Moldova, Bulgaria, țările baltice (Estonia, Letonia, Lituania), state din fosta Iugoslavie (Slovacia, Croația, Slovenia, Macedonia), iar până la sfârșitul lunii vor ajunge pe piețele vest-europene, în Marea Britanie, SUA, Canada și Mexic. Ulterior, vor fi comercializate în India și Orientul Mijlociu.

Utilizarea de materiale precum fibra de grâu, nailonul reciclat (care ajunge să fie folosit în proporție de 96% dintr-un cablu) sau plasticul reciclabil face ca procesul de fabricare a acestor produse „verzi” să fie mai complex, necesitând mai multe certificări, dar estimarea ABN Systems International este că cererea pentru astfel de produse este în creștere atât pe piețele dezvoltate, cât și pe cele emergente”. 

George Barbu, CEO al ABN Systems International
George Barbu (foto), CEO al ABN Systems International: „Am mizat pe interesul ridicat față de produsele verzi în statele vest-europene și, de aceea, am ales ca lansarea globală a gamei Tellur Green să aibă loc la ediția din acest an a Channel Summit EMEA. Este un eveniment care reunește jucători puternici din producția și distribuția IT&C și setează direcțiile în care merge piața, iar anul acesta credem că produsele Tellur Green nu sunt doar în linie cu așteptările pieței, ci proiectează viitorul. În toate industriile a crescut grija pentru mediu, iar consumatorii devin din ce în ce mai responsabili și vor să aibă opțiuni verzi, să poată cumpăra o pereche de căști sau un încărcător care a fost deja realizat din materiale reciclate sau reciclabile și despre care să știe că poate fi reciclat. Ne-am bucurat să constatăm că același interes se manifestă și în România, deoarece, pe baza feedback-ul primei luni de vânzare a produselor Tellur Green, exclusiv în rețeaua Orange, vânzările au depășit ușor așteptarea noastră, iar publicul s-a arătat foarte receptive.”

ABN Systems International accentuează că, „până la sfârșitul acestui deceniu, își propune ca majoritatea produselor sale Tellur să fie verzi, adaptate la această exigență a publicului consumator. Astfel, companie va continua să își îmbogățească, treptat, gama Tellur Green: în a doua jumătate din anul 2022, vor mai fi puse în vânzare încărcătoare auto, căști, power banks, iar pe termen mai îndelungat se află în pregătire producția de tastaturi și mouși.

De la crearea Tellur, în 2015, ABN Systems International a lansat peste 2.000 de produse sub acest brand, dintre care peste 200 sunt active momentan, iar principalele game sunt: (1) Audio (căști, boxe, kituri audio pentru mașină); (2) Cabluri (Lightning, Micro-USB, Type-C, adaptoare); (3) Energie (încărcătoare de priză și wireless, baterii externe, încărcătoare auto); (4) Suporți pentru telefoane mobile; și (5) Smart Home (produse de securitate și monitorizare, senzori smart, comutatoare inteligente WiFi, produse pentru climatul și confortul casei). 

ABN Systems aniversează 20 de ani de activitate în 2022 și își continuă dezvoltarea accelerată pe pieţele externe, precum şi consolidarea poziţiei pe piaţa autohtonă. Pentru susținerea obiectivelor de business, compania s-a listat la Bursa de Valori București, la începutul acestui an, în urma primului IPO pe piața AeRO”.
 

Legea offshore a fost aprobată de Parlament. Impactul bugetar al investițiilor în gazele din Marea Neagră s-ar putea situa la 5 miliarde lei anual

_________________

Andreea Mitiriță (foto),
Partener PwC România

 

Legea offshore, adoptată miercuri în Parlament, va oferi României un avantaj competitiv incontestabil în contextul crizei de pe piața resurselor și implicit beneficii determinate de  investițiile în exploatare: încasări bugetare din taxele și impozitele asociate acestor investiții de aproximativ 5 miliarde lei anual, noi locuri de muncă și atragerea de investiții conexe, potrivit raportului ”Analiza impozitării specifice producției de gaze naturale offshore din România în anul 2021”, realizat de PwC România pentru Federația Patronală Petrol și Gaze. Printre principalele prevederi ale noii legi se numără creșterea pragului de preț de la care se supraimpozitează veniturile producătorilor de gaze din Marea Neagră și introducerea dreptului de preempțiune a statului român asupra zăcămintelor care urmează să fie exploatate.

Astfel, Guvernul va putea impune restricții temporare atât de preț, cât și de vânzare pentru producția internă de gaze naturale din Marea Neagră, dar și din perimetre onshore de adâncime. Această prevedere a fost introdusă cu scopul asigurării consumului populației, dar și pentru ca România să poată ajuta la nevoie alte state membre UE, dacă se vor confrunta cu crize de aprovizionare cu gaze. 

În ceea ce privește cadrul fiscal, se elimină impozitarea suplimentară a veniturilor pentru prețurile de vânzare la care investitorii nu realizează  supra profituri, respectiv între 45,71 lei/MWh si 85 lei/MWh, dar se menține grila de impozitare în cazul veniturilor suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 85 lei/MWh. Pragurile de impozitare vor crește de la 15% la 70%, astfel:

  • 15% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 85 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 100 lei/MWh;
  • 30% la preţuri mai mari decât 100 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 115 lei/MWh;
  • 35% la preţuri mai mari decât 115 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 130 lei/MWh;
  • 40% la preţuri mai mari decât 130 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 145 lei/MWh;
  • 50% la preţuri mai mari decât 145 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 160 lei/MWh;
  • 55% la preţuri mai mari decât 160 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 175 lei/MWh;
  • 60% la preţuri mai mari decât 175 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 190 lei/MWh;
  • 70% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri mai mari decât 190 lei/MWh.

Legea elimină de asemenea restricțiile care prevedeau ca 50% din gazele extrase să fie vândute pe piața locală. Excepție va face situația de criză energetică sau de distorsiune a aprovizionării cu gaze naturale a României.

Joburile în domeniul „Sănătate” ating un nou record, fiind remunerate cu până la 4.500 euro lunar

0

Platforma de recrutare OLX anunță că angajatorii au scos pe piață, în 2021, un număr mai mare de oferte de muncă pentru românii care și-au dorit un job peste granițe, comparativ cu 2020, conform datelor colectate. Cele mai multe oferte de muncă au fost disponibile în Germania, iar cele mai atrăgătoare categorii au fost „Fabrici și Depozite”, „Servicii de Transport Auto”, precum și „Construcții”.

Evoluția numărului de anunțuri 2021 vs 2020 și comparație cu 2022 

Numărul locurilor de muncă în străinătate, disponibile pe platforma OLX, a crescut în 2021 cu 9%, comparativ cu anul anterior. Astfel, în intervalul ianuarie – decembrie 2021, companiile au listat în platformă 15.000 de posturi libere, în comparație cu puțin peste 13.700, în 2020.

Daca facem o comparație cu anul 2020, cifrele obținute de OLX în 2021 ne indică în primul rând un avans puternic al numărului de anunțuri de angajare. Acest avans, valabil inclusiv pentru ofertele de muncă în străinătate, a fost generat în principal de faptul că angajatorii au avut un nivel mai ridicat de certitudine în ceea ce privește evoluția business-ului propriu, comparativ cu starea de incertitudine indusă odată cu apariția COVID-19”, a declarat Erol Abdulamit, Product Manager OLX Locuri de muncă.

Mai mult, în primele două luni din 2022, cifrele sunt comparabile cu cele înregistrate în 2021, astfel că în ianuarie și februarie au fost disponibile în platformă aproximativ 1.200, respectiv 1.300 de joburi, pentru românii care își doresc să muncească peste granițe.

Top țări cu cele mai multe anunțuri de angajare în 2021

Cele mai multe anunțuri au fost disponibile anul trecut în Germania, care a condus topul țărilor cu cele mai multe oferte de muncă pe OLX, totalizând peste 6.000 de joburi. Germania s-a aflat pe poziția fruntașă și în anul 2020, însă cu puțin peste 5.000 de oferte de muncă.

Mai departe, peste 2.800 de locuri de muncă au fost disponibile în categoria „Alte țări”.

Pe locul următor, la mare distanță, s-a situat Franța, cu peste 1.200 de anunțuri, urmată de Spania cu 720 de locuri de muncă și Italia – 660. În top s-a mai aflat și UK, cu 470 de oferte de angajare, însă cifra este mult mai mică decât în 2020, moment în care angajatorii au pus la bătaie peste 1.250 de anunțuri pe OLX. 

Top țări care au stârnit cel mai mult interesul candidaților
(conform numărului de aplicări)

Tot Germania este cea care ocupă primul loc și în topul preferințelor candidaților care își doresc un job peste hotare. Astfel, pe parcursul anului 2021, joburile cu destinația Germania au primit aproximativ 82.000 de aplicații pe OLX. Interesul este mai scăzut, însă, comparativ cu anul 2020, când candidații români depuneau peste 100.000 de CV-uri pentru locurile de muncă disponibile în Germania.

De asemenea, un număr important de candidaturi au fost depuse și pentru joburile din categoria ”Alte țări”, respectiv peste 37.000 de aplicări.

Următoarele locuri în topul țărilor vizate de candidații români în 2021, la distanță mică între ele, dar foarte departe de lider, au fost ocupate de Spania, cu aproximativ 8.800 de aplicări, UK, cu circa 8.600 de aplicări și Franța – 8.400 de aplicări.

Românii au fost interesați și de ofertele de angajare din Italia, astfel că aceștia au depus aproximativ 6.400 de candidaturi în 2021, precum și de cele din Danemarca – 3.000 de aplicări.

Domenii cu cele mai multe oferte de muncă în afara granițelor

Din cele aproximativ 15.000 de anunțuri de angajare în afara granițelor României, publicate anul trecut de companiile de pe platforma OLX, cele mai multe au fost pentru oferte de muncă în domeniul „Constucții”. Astfel, circa 4.250 de oferte de muncă, respectiv 30% din totalul anunțurilor, au vizat candidați interesați de acest sector, care rămâne, ca și în anii trecuți, în topul domeniilor, dacă luăm în calcul numărul de joburi active.

Peste 3.200 de oferte de muncă au fost disponibile în străinătate în domeniul „Servicii de Transport Auto”, care, păstrează poziția secundă din 2020, urmat de locurile de muncă din categoria „Fabrici și Depozite”, sector în care au fost active peste 3.100 de anunțuri de angajare.

În top, cu 2.450 de locuri de muncă disponibile, au rămas și categoriile „Alte domenii” și „Agricultura și Silvicultură”, la mai mare distanță, cu peste 900 de oferte de angajare.

În primele două luni din 2022, dacă ne uităm la numărul de oferte de muncă disponibile peste granițe, observăm că pe primul loc rămâne în continuare domeniul „Construcții”, urmat de „Fabrici și Depozite” și „Servicii de Transport Auto”.

Evoluția interesului pentru joburile de peste granițe – top domenii pentru care s-au depus cele mai multe candidaturi în 2021 și comparație cu 2022

Per total, în 2021, românii interesați de un loc de muncă în străinătate au depus peste 160.000 de candidaturi pentru joburile disponibile pe OLX, iar cele mai multe au fost îndreptate către domeniul „Fabrici și Depozite”, care a rămas pe primul loc, la fel ca și în 2020. Astfel, aproximativ 53.000 de aplicații au fost înregistrate de categoria „Fabrici și Depozite”, respectiv o treime din totalul candidaturilor. 

Un interes crescut au avut candidații și pentru domeniile „Servicii de Transport Auto”, pentru care au aplicat 33.000 de persoane, precum și pentru sectorul „Construcții”, care a înregistrat peste 28.000 de aplicații.

De asemenea, în topul preferințelor s-au clasat și „Alte domenii”, cu circa 22.000 de aplicări, precum și „Agricultura și Silvicultură”, cu aproximativ 17.000 de candidaturi, în 2021.

În 2022, preferințele candidaților sunt similare, astfel că pe primul loc a rămas categoria „Fabrici și Depozite”, urmată de „Construcții”, de data aceasta, și de „Servicii de Transport Auto”, alături de „Alte domenii”.

Top salarii 2021 și 2022, peste granițe 

Cele mai mari salarii pentru joburile în străinătate au fost înaintate anul trecut de angajatorii care căutau personal pentru domeniul „Sănătate”, unde remunerația medie lunară a depășit 2.500 de euro. Această categorie conducea topul salariilor chiar și în 2020.

Aproximativ 2.000 de euro lunar au oferit angajatorii și pentru joburile din categoriile „Construcții”, „Alte Domenii” și „Servicii de Transport Auto”.

Oferte financiare atractive au fost postate în 2021 și pentru sectoarele „Îngrijire persoane” (1.700 de euro), „Fabrici și Depozite” (1.560 de euro), „Agricultura și Silvicultură” (1.550 de euro), precum și „Hoteluri și Restaurante” (1.540 de euro).

Anul 2022 a debutat cu oferte financiare atractive pentru candidații la joburile din domeniul „Sănătate”, care pot câștiga până la 4.500 de euro lunar, mult peste nivelul din 2021.

Angajatorii oferă remunerații ridicate și pentru cei care optează pentru un job în domeniile „Construcții”, „Servicii de Transport Auto”, „Îngrijire persoane” și „Alte domenii”, respectiv, în medie, peste 2.000 de euro pe lună.

„STOP Aruncării Uleiului Alimentar Uzat”. Studiu elaborat privind colectarea și utilizarea uleiului alimentar uzat

Uleiul alimentar uzat ne poate fi… și prieten, și dușman. Acest deșeu, cu un potențial uriaș de a fi revalorificat în domeniul energetic, poate avea consecințe negative asupra mediului dacă nu este colectat și prelucrat în mod corespunzător. Totodată, revalorificarea acestuia aduce avantaje la nivel economic, după cum veți putea vedea în materialul următor, bazat pe discuțiile purtate în cadrul dezbaterii online „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România”, organizată de Asociația Energia Inteligentă.

În cadrul evenimentului,  președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță a vorbit despre lansarea proiectului „Stop Aruncării Uleiului Alimentar Uzat”, „un proiect în care încercăm, pe de o parte, să conştientizăm importanţa colectării uleiului, dar în acelaşi timp să vedem care este impactul acestui ulei la nivel naţional în ceea ce priveşte ponderea lui, cantităţile care sunt colectate sau aruncate şi, nu în ultimul rând, să încercăm o iniţiativă legislativă, care să se concretizeze într-o colectare corespunzătoare a uleiului uzat, într-o valorificare a acestuia şi crearea de valoare adăugată.”

 În acest scop, pentru a avea o dimensiune a ceea ce înseamnă această risipă, a ceea ce înseamnă impactul uleiului alimentar uzat în România, Asociația Energia Inteligentă a solicitat elaborarea unui studiu la una dintre cele mai prestigioase companii de cercetare/studiere a vieţii sociale: compania Deloitte. „Am elaborat un studiu cu privire la uleiul alimentar uzat din perspectiva situației actuale și din perspectiva potențialului – și nu mă refer aici doar la colectare, ci și de valorificare – și am sugerat într-un capitol de încheiere și anumite măsuri care pot fi luate din perspectiva cadrului legislativ, în primul rând, în așa fel încât – sugerăm și spunem noi – să ajungem la o îmbunătățire față de situația la care ne aflăm în acest moment. Am insistat asupra faptului că, dincolo de o strategie, într-adevăr, infrastructura de colectare, mai ales la nivelul gospodăriilor, este esențială, deoarece avem și alte mijloace de a interveni la nivelul operatorilor economici, iar aici vorbim în principal de HORECA și de jucătorii din industria alimentară,” a declarat, în cadrul evenimentului online, Sorin Elisei, lider al practicilor de energie şi sustenabilitate, Deloitte România.

În România, în 2019, a existat un consum anual de peste 170.000 de tone de ulei. În schimb, rata de colectare și valorificare a uleiului alimentar uzat în România, în acest moment, nu depășește 1%. “

„Avem niște cifre legate de colectare, ce sunt puțin mai îmbucurătoare, deși studii în acest sens sau date oficiale sunt relativ vechi, și asta ar fi un prim lucru pe care autoritățile, inclusiv prin planurile de gestionare a deșeurilor, ar trebuit să-l facă: să actualizeze aceste informații. Așadar, potențialul este enorm, dar rata de colectare și valorificare este în continuare extrem de mică. Am adus acest subiect în discuție deoarece, pe directivele europene, avem o țintă pentru 2025, și anume o rată de reciclarea a cel puțin 55% din volumul deșeurilor produse. Este o diferență enormă între ceea ce se întâmplă acum și ceea ce ar trebui să se întâmple la nivelul anului 2025, dar măcar la orizontul anului 2030, cu un plan și cu o strategie, cu o implementare efectivă și rapidă, putem totuși să ajungem la această rată de colectare. Dar, în subsidiar și, de fapt, și mai important ar fi să creștem această rată de valorificare internă, din perspectivă economică și de interes național strategic”, a punctat Sorin Elisei.

România are o țintă inclusiv pentru utilizarea de energie regenerabilă în sectorul transporturilor. Aceasta, în anul 2020, ar fi trebuit să se situeze la aproximativ 10%. Pe actualele obiective asumate de România, în 2030, această țintă crește de la 10% la 14%. Iar, potrivit pachetului“Fit for 55”, acest procent de 14% din 2030 trebuie să crească la 18%.

„Așadar, sectorul transporturilor va fi cel mai expus sau, dacă vreți, dezvoltarea, accelerarea implementări unor vectori de decarbonare și de energie regenerabilă e o necesitate. Deci, nu mai putem discuta de un potențial – pentru că el este uriaș – ci e mai degrabă și o necesitate, și o obligație,”a subliniat reprezentantul Deloitte România.

Conform structurii de consum în sectorul transporturilor și a prognozelor, biocombustibilul ar reprezenta, în acest moment, dintr-o perspectivă de cost-beneficiu, principala opțiune pe care o are România. „Biocombustibilii sunt: cei de generația întâi, din plante, din culturi agricole, apoi avem biocarburanții de generația a doua, cei avansați, inclusiv din uleiul alimentar uzat. Directivele europene ne limitează posibilitatea de a creştea aportul de biocombustibili din culturi agricole. Mai mult decât atât, nu doar că îl va limita, dar îl va şi reduce gradual şi atunci noi trebuie să ne îndreptăm atenţia – adresând atât problema de mediu, atât problema de economie circulară şi de valoare adăugată, cât şi contribuţia la nişte ţinte legate de obiective naţionale şi europene – asupra utilizării inteligente a acestui biocombustibil de generaţia a doua. Atunci trebuie, din acest punct de vedere, mai devreme decât mai târziu, să se creeze acest cadru, cadru care ar putea fi inspirat – iar pe parcursul raportului nostru am dat exemplele Austriei şi Germaniei (în Austria este la modă această colectare încă din 1990 – 1992). Deci, am putea învăţa din experienţa acestor două ţări. Iar unul dintre vectorii de promovare, pentru că în subsidiar trebuie spus că informarea consumatorilor este un lucru extrem de important, este legat şi de parteneriatul cu autorităţile locale pentru sprijinirea unor astfel de iniţiative. Şi chiar avem un exemplu în studiu în care, practic, o primărie, prin faptul ca a încurajat şi a creat un ecosistem local de colectare, primeşte la schimb biodiesel pentru flota de autobuze sau pentru flota de transport local şi regional. Deci, soluţii există, putem învăţa din experienţa altora,”a mai punctat Sorin Elisei.

Din perspectiva soluţiilor la nivelul cadrului legislativ, în studiul Deloitte, comandat de Asociația Energia Inteligentă, s-au menționat cel puţin trei propuneri. “Vorbim, în primul rând, de monitorizare. Avem nevoie de o monitorizare mult mai atentă şi mult mai bine structurată, în aşa fel încât să avem o înţelegere dacă ceea ce se colectează şi se valorifică astăzi, pe date oficiale, este o realitate sau trebuie să luăm ca atare nişte acţiuni cu privire la informaţiile la care ne raportăm atunci când facem planuri şi strategii. Iar ele, bineînţeles, se referă la o serie de obligaţii care nu sunt neapărat suplimentare – cel puţin în sarcina operatorilor economici – dar este vorba despre o clarificare a ceea ce trebuie raportat şi cum se monitorizează de către instituţiile statului aceste raportări. La al doilea punct, vorbim de standardul în general de raportare, în sensul în care evidenţiem codul deşeului. Trebuie să fim foarte atenţi la aceste lucruri – destinaţia, frecvenţa colectării, modul de transport şi metoda de tratare. Pentru a îmbunătăţi granularitatea şi calitatea datelor de raportare trebuie să ştim despre această cantitate de deşeuri în tone, inclusiv despre cea destinată eliminării”, a mai precizat oficialul Deloitte în cadrul dezbaterii „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România”. 

Una dintre soluțiile propuse în cuprinsul studiului se referă la implementarea unei scheme de răspundere extinsă a producătorului. „Practic, uleiurile alimentare uzate nu sunt în scopul prevederilor legislative actuale şi o astfel de schemă de răspundere extinsă ar putea să acopere sau să răspundă unor astfel de solicitări – iar aici trebuie analizat cât de rapid ar putea să producă o astfel de schemă acele schimbări semnificative de care avem nevoie atât de curând”, spune Elisei.

Cum ar trebui să arate însă o schemă de colectare a uleiului?

„O schemă de colectare a uleiului, care să funcţioneze relativ rapid, poate fi implementată. Nu este nevoie să ne uităm doar la modelul Austria şi Germania, ci ne putem uita şi către alte iniţiative – ele sunt, de altfel, menţionate şi în studiu – vis-a-vis de ceea ce au încercat anumite asociaţii nonguvernamentale sau chiar mari retaileri, în încercarea de a creşte acest grad de colectare. Dar asta ar presupune, în esenţă, mai mult sau mai puţin, deplasarea oamenilor către puncte de colectare, aflate la o distanţă mai mult sau mai puţin considerabilă faţă de casă. Este vorba despre puncte de colectare, distribuite uniform în aglomerările urbane – lucru care este posibil – evidenţiate separat sau sub forma în care se întâmplă în Austria, adică recipiente speciale distribuite populaţiei şi pe care aceasta le foloseşte pentru a le duce apoi către acele puncte de colectare intermediare sau finale (de exemplu, la anumite magazine sau supermarketuri)”. 

Dar, sistemul, dincolo de crearea infrastructurii, are nevoie de un stimulent, a evidențiat reprezentantul Deloitte.

 „Acest stimulent poate fi gândit sub o formă monetară, care cred că ar fi cea mai simplă soluţie, sau, aşa cum înţeleg că procedează acum retailerii, pentru o cantitate de ulei uzat adusă în magazin primesc un voucher de anumită valoare. Cred că acest lucru ar putea să stimuleze pe termen scurt, dar trebuie, în acelaşi timp, din punctul de vedere al unor factori de coerciţie, să vedem dacă se poate implementa o componentă de preţ sau tarif în ceea ce priveşte apa sau procesarea apei, în aşa fel încât să se reflecte la nivel colectiv faptul că, în continuare, ar trebui să penalizăm aruncarea uleiului în sistemul de colectare şi de management al apei. Dar acest lucru l-aş vedea mai degrabă ca un pas doi, care să vină după o perioadă de cel puţin un an în care stimulăm, încă o dată, sub formă monetară colectarea şi, în acelaşi timp, creăm şi un cadru de dezvoltare a infrastructurii, în care tot ce înseamnă plasarea acestor puncte de colectare sau a recipientelor să nu vină în costul utilizatorului. Cred că fondurile europene care sunt alocate, inclusiv pe dimensiunea de economie circulară, sunt suficient de semnificative pentru a acomoda acest deziderat”, a concluzionat Sorin Elisei.

Articolul face parte din proiectul „STOP aruncării uleiului alimentar uzat” inițiat de Asociația Energia Inteligentă cu scopul de a crește gradul de conștientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului și de a contribui la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieții noastre de zi cu zi prin creșterea calității apei potabile și a aerului. Totodată, folosirea uleiului alimentar uzat în producerea de energie din surse regenerabile, va face posibilă îndeplinirea țintelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon. Proiectul este susținut de partenerii media: Economistul, Financial Intelligence, The Diplomat Bucharest, Capital, Club Economic, România Durabilă, Energy Center, E-nergia, InvesTenergy, Info Mediu, Revista Piața și EM360 Group. 

 

Comisia Europeană va furniza 248 milioane EUR pentru statele care îi primesc pe cei care fug din calea războiului

0

Comisia Europeană a decis să pună 248 milioane EUR la dispoziția României și altor 4 state membre care au fost cele mai afectate la începutul războiului și care găzduiesc un număr mare de refugiați, pentru a sprijini sistemele acestora de primire și de gestionare a frontierelor.

Decizia se succedă evenimentului mondial de strângere de fonduri din 9 aprilie, intitulat „Susținem Ucraina”, în cadrul căruia Comisia s-a angajat să sprijine, cu până la 400 milioane EUR, refugiații care ajung din Ucraina în cele mai afectate state membre.

Polonia, România, Ungaria, Slovacia și Cehia vor primi această asistență de urgență din fondurile pentru afaceri interne. Statele membre pot utiliza aceste fonduri pentru a le oferi asistență imediată, de exemplu alimente, transport și cazare temporară, persoanelor care fug din calea invaziei neprovocate a Ucrainei de către Rusia și pentru a-și spori capacitatea de a gestiona frontierele externe ale UE.

Organizațiile societății civile și autoritățile locale și regionale joacă, de asemenea, un rol esențial în furnizarea de asistență și, prin urmare, statele membre vor trebui să se asigure că și acestea au acces la această finanțare de urgență. Pentru a se asigura că plățile se efectuează rapid, fără o sarcină administrativă considerabilă, Comisia va elibera fondurile mai degrabă pe baza rezultatelor obținute, decât pe baza costurilor reale. 

Pentru sprijini în continuare nevoile inițiale de primire pe măsură ce acestea evoluează, Comisia va pune la dispoziție restul de 152 milioane EUR după ce va obține acordul autorității bugetare.

Comisia Europeană va oferi expertiză tehnică pentru a ajuta România și alte opt state membre să primească persoanele care fug din calea războiului din Ucraina

0

Statele membre care au depus cerere de sprijin o vor primi în lunile următoare. Acestea sunt Belgia, Cipru, Cehia, Franța, Grecia, Italia, Polonia, România și Slovacia.

Comisara pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a declarat: „Invadarea Ucrainei de către Rusia a declanșat o criză umanitară fără precedent. Avem datoria să îi ajutăm pe cei care fug din calea războiului și caută siguranță în UE. Aceasta înseamnă acces la locuințe, educație, asistență medicală și locuri de muncă. Prin intermediul instrumentului de sprijin tehnic, Comisia Europeană sprijină statele membre să ofere acest ajutor fără probleme și rapid”.

Expertiza tehnică se furnizează în cadrul instrumentului de sprijin tehnic (IST), gestionat de Comisie. Acesta va sprijini statele membre în ceea ce privește: absorbția fondurilor UE în scopuri de primire și integrare, punerea în aplicare a Directivei privind protecția temporară, facilitarea recunoașterii calificărilor și diplomelor refugiaților ucraineni pentru a ușura intrarea acestora pe piața muncii din UE, adaptarea programei școlare la nevoile elevilor ucraineni, precum și  în ceea ce privește îmbunătățirea coordonării interministeriale.

La 21 martie 2022, în urma invadării Ucrainei de către Rusia, Comisia a lansat un apel specific,pentru a sprijini statele membre care primesc refugiați din Ucraina și care elimină treptat dependența lor de combustibilii fosili din Rusia. Cererile prezentate de statele membre au fost evaluate și aprobate de Comisie. Prin intermediul IST 2022, Comisia sprijină deja Croația, Danemarca, Finlanda, Grecia, Italia, Țările de Jos și Portugalia în cadrul proiectelor emblematice de sprijin „Integrarea resortisanților țărilor terțe în statele membre ale UE”.

Aceste proiecte îmbunătățesc capacitatea administrațiilor naționale de a furniza servicii de integrare favorabile incluziunii și eficace, de a contribui la păstrarea talentelor și de a facilita accesul resortisanților țărilor terțe pe piața forței de muncă. Sprijinul prin intermediul IST completează activitatea agențiilor UE, în special a Agenției Europene pentru Azil (EUAA) care este activă în Malta, Italia, Grecia, Spania, Cipru, România, Belgia, Letonia și Lituania, iar în curând va fi și în Cehia și Țările de Jos.