Majoritatea românilor susține că, în cazul unui atac, România ar trebui să participe la apărarea altui stat membru NATO

0

Think-tank-ul STRATEGIC Thinking Group – Grupul de Gândire Strategică a inițiat un proiect de cercetare comparativă prin aplicarea a două sondaje de opinie în Statele Unite ale Americii, respectiv în România. Scopul proiectului a fost de a măsura opiniile populației din cele două țări cu privire la susținerea de care s-ar bucura implicarea celor două state și a forțelor lor militare în sprijinirea altor state NATO în ipoteza în care acestea ar fi atacate. Cele două sondaje de opinie au fost realizate de The Bullfinch Group în Statele Unite ale Americii, respectiv de INSCOP Research în România.

Majoritatea românilor susține că, în cazul unui atac, România ar trebui să participe la apărarea altui stat membru NATO.

Majoritatea americanilor susține trimiterea de trupe americane în România și Polonia pentru a ajuta la descurajarea amenințărilor Rusiei.

 Remus Ștefureac, președinte STRATEGIC Thinking Group / Grupul de Gândire Strategică: „Datele comparative arată un sprijin puternic al americanilor și al românilor pentru implicarea SUA, respectiv a României în apărarea altui stat membru NATO în cazul în care acesta ar fi atacat. Mai mult, sondajul arată un sprijin solid al populației Statelor Unite ale Americii pentru trimiterea de trupe americane în România și Polonia pentru a descuraja amenințările recente ale Rusiei. Dincolo de mesajele ferme de sprijin ale autorităților americane pentru securitatea României, dincolo de acțiunile concrete care au însoțit rapid aceste mesaje (trupe americane și tehnică trimise deja în România), faptul că populația Statelor Unite ale Americii sprijină puternic politicile și măsurile susținere a statelor membre NATO afectate de amenințările Rusiei, conferă încredere într-o perioadă critică în care sentimentul de securitate în regiune este grav afectat. De asemenea, este remarcabilă atitudinea foarte clară a populației României care susține masiv punerea în aplicare a articolului 5 din tratatul NATO – un atac armat împotriva unuia sau mai multor membri NATO va fi considerat un atac împotriva tuturor membrilor. Concluzia pe care o putem trage este că agresiunea teribilă a Rusiei a provocat atât un front comun al liderilor statelor lumii democratice, cât și, poate cel mai important, o mobilizare formidabilă a populațiilor lumii libere.”

Brett Loyd, sociolog, Președinte și CEO al The Bullfinch Group: „Datele culese în Statele Unite arată faptul că în societatea americană nu există o opoziție semnificativă față de apărarea de către SUA a țărilor NATO sau față de trimiterea de trupe americane în țări aliate precum România sau Polonia pentru a descuraja amenințările Rusiei. Dimpotrivă, sprijinul populației este foarte ridicat, chiar și în condițiile în care în mod tradițional, politica externă este un teren necunoscut pentru mulți americani, fapt ce explică și ponderea nehotărâților.”

Rezultatele sondajului din Statele Unite ale Americii

Doar 15% dintre americani se opun implicării SUA în apărarea altui stat NATO dacă acesta ar fi atacat. Luând în considerare că, ”potrivit tratatului NATO, un atac armat împotriva unuia sau mai multor membri NATO din Europa sau America de Nord va fi considerat un atac împotriva tuturor membrilor”, 57% dintre respondenți sunt de părere că, în calitate de stat membru NATO, SUA ar trebui să se implice în apărarea altui stat membru NATO dacă acesta este atacat. 15% sunt de părere că SUA nu ar trebui să se implice, iar 28% din totalul eșantionului sunt nehotărâți.
Doar 27% dintre americani se opun trimiterii de trupe americane în România și Polonia pentru a ajuta la descurajarea amenințărilor Rusiei. Întrebați dacă sunt de acord sau împotriva trimiterii de trupe americane în țări aliate NATO precum România sau Polonia pentru ajuta la descurajarea amenințările recente ale Rusiei, 57% dintre respondenți se declară de acord, 27% sunt împotrivă și 16% sunt nehotărâți.

  Rezultatele sondajului din România

70% dintre români sunt de acord cu implicarea României în apărarea altui stat NATO dacă acesta ar fi atacat. Luând în considerare că, ”potrivit tratatului NATO, un atac armat împotriva unuia sau mai multor membri NATO din Europa sau America de Nord va fi considerat un atac împotriva tuturor membrilor”, 70% dintre români sunt de părere că, în calitate de stat membru NATO, România ar trebui să se implice în apărarea altui stat membru NATO dacă acesta este atacat. 25% sunt de părere că România nu ar trebui să se implice, iar 5% din totalul eșantionului nu știu sau nu răspund.

Întrebați dacă sunt de acord sau împotriva trimiterii militarilor români în țări aliate NATO pentru ajuta la descurajarea amenințările recente ale Rusiei, 60% dintre respondenți se declară de acord, 36% sunt împotrivă și 3,9% nu știu sau nu răspund.

Prezentarea grafică a datelor în limba română poate fi descărcată la: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/02/28.02.22-RO-SONDAJ-comparativ-SUA-Romania.pdf
Prezentarea grafică a datelor în limba engleză poate fi descărcată la: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/02/28.02.22-EN-Comparative-survey-USA-Romania.pdf  



Sondajul de opinie național din Statele Unite ale Americii a fost  realizat de The Bullfinch Group în parteneriat cu INSCOP Research, în cadrul unui proiect de cercetare susținut de think-tank-ul STRATEGIC Thinking Group / Grupul de Gândire strategică.
Datele au fost culese în perioada 19-23 februarie 2022 prin interviuri telefonice, volumul eșantionului fiind de 1044 de votanți înregistrați.
Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%.

Sondajul de opinie național din România a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield  în cadrul unui proiect de cercetare susținut de STRATEGIC Thinking Group.
Datele au fost culese în perioada 21-25 februarie 2022, prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1050 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%.

OTP Bank România oferă fermierilor din România o nouă facilitate de finanțare de până la 90%, prin convenția APIA 2022

0

OTP Bank România anunță semnarea convenției cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin care pune la dispoziția fermierilor din sectorul creșterii animalelor o nouă facilitate de finanțare de până la 90% din valoarea subvenției.

Finanţările acordate în baza convenţiilor tripartite încheiate cu APIA, Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR) și Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) au o structură de costuri avantajoasă, valoarea creditului fiind de până la 90% din suma înscrisă în adeverința solicitantului, iar dobânda aferentă creditelor acordate în lei este ROBOR 6M + maximum 2%. 

Prin intermediul acestor facilități, fermierii pot solicita finanțare pentru activitatea capitalului de lucru în sectorul creșterii animalelor, pentru care FGCR și FNGCIMM oferă garanție de maximum 80% din valoarea totală a creditului. 

„Semnarea convenției cu APIA reprezintă încă un pas al OTP Bank în direcția sprijinirii economiei locale, prin finanțări, parteneriate și inițierea de proiecte responsabile. Sectorul agricol este deosebit de important pentru dezvoltarea României și are un potențial uriaș și insuficient exploatat, până acum. Fermierii au nevoie de susținere adaptată nevoilor și particularităților activității lor, precum și de posibilitatea de-a învăța și utiliza practici mai sustenabile din punct de vedere financiar. Prin acest demers, OTP Bank își reiterează suportul atât pentru sectorul agro, cât și pentru progresul economic al României, în ansamblu”, a declarat Roxana Hidan, Director General Adjunct în cadrul Diviziei Afaceri.

Fermierii eligibili pentru subvenții APIA se pot adresa oricărei unități teritoriale OTP Bank România pentru accesarea acestei facilități de finanțare, în baza adeverinței de înregistrare fermier emisă de APIA, aferentă anului 2022. 

Lista unităților teritoriale poate fi consultată aici

Biofarm înregistrează un profit net de 60 milioane lei în anul 2021, în creștere cu 11% față de 2020

0

Biofarm, unul dintre cei mai importanți producători de medicamente din România, raportează evoluții pozitive pentru rezultatele preliminare ale anului 2021: cifră de afaceri în valoare de 239 milioane lei și un profit net de 60 milioane lei, în creștere cu 11% față de 2020. În plus, Biofarm a raportat EBITDA de 82 milioane lei, în creștere cu 10% comparabil cu anul 2020. 

Cătălin Vicol

„Inovația, motorul care duce mai departe misiunea Biofarm, se reflectă puternic în cifrele anului 2021, un an marcat de realizări semnificative pe toate planurile. Evenimentele principale care au definit Biofarm în anul 2021 au fost: celebrarea celor 100 de ani de activitate neîntreruptă, inaugurarea uneia dintre cele mai moderne fabrici de medicamente din România și lansarea Biofen Extra, prin care am activat una dintre cele mai importante categorii CHC din punct de vedere potențial de business,” a declarat Cătălin Vicol, director general Biofarm.

Din punct de vedere sell-out (vânzările din farmacii către pacienți), Biofarm  a încheiat, anul trecut, pe poziția a doua în termeni de volum, respectiv pe poziția a patra în termeni de valoare în categoria CHC (Consumer Health Care). Lansarea Biofen Extra consolidează poziția Biofarm în topul companiilor din categoria CHC prin activarea uneia dintre cele mai importante categorii CHC din România – managementul durerii. Biofen Extra, un medicament OTC (Over-the-counter) indicat în terapia durerilor severe, a devenit lider valoric în segmentul de combinații ibuprofen și paracetamol, în primele 8 luni de la lansare. 

La finalul anului 2021, în categoria CHC, Biofarm ocupă poziția de lider din punct de vedere volumic în piețele de referință a nouă branduri din portofoliu: Colebil, Triferment, Bixtonim, Sennalax, Carmol, Nervocalmin, Carbocit, Extravalerianic și Devaricid.

Investițiile constante pentru creșterea capitalului de brand, în special pentru brandurile principale din portofoliul Biofarm au reprezentat, de asemenea, un pilon important în anul 2021. Pe parcursul anului trecut, s-a finalizat procesul de revitalizare a identității vizuale pentru alte 9 branduri din portofoliul Biofarm. De asemenea, s-au alocat resurse consistente pentru lansarea unor campanii noi de comunicare, declinate 360 de grade, în vederea creșterii notorietății și a ratei de încercare pentru branduri focus din portofoliu.   

Portofoliul Biofarm acoperă cele mai importante arii terapeutice din divizia Consumer Healthcare – digestiv & metabolic, respirator & ORL, cardiovascular & circulator, sistem nervos, multivitamine, cu peste 20 de branduri reprezentative. 

Biofarm continuă să investească în viitor și să contribuie semnificativ la dezvoltarea pe termen lung a industriei farmaceutice din România. 

Echipamentele/sistemele de fabricație de ultimă generație din dotarea noii unități de producție permit monitorizarea continuă a proceselor, asigurând astfel obținerea de medicamente de înaltă calitate, care îndeplinesc cele mai riguroase cerințe prevăzute de legislația europeană.

Cu o suprafață utilă de peste 10.000 mp și un flux de producție anual de peste 30 milioane de unități comerciale de comprimate și capsule și peste 10 milioane de produse în formă lichidă, noua fabrică Biofarm se aliniază obiectivelor strategice ale companiei: dezvoltarea portofoliului prin extensii de linie sau lansări de produse noi și extinderea pe piețe externe.

Record de garanții prin IMM INVEST și AGRO IMM INVEST

0

Numar record de garanții în nume și cont stat acordate de FNGCIMM SA IFN în numai 5 zile, prin programele guvernamentale IMM INVEST și a AGRO IMM INVEST – ediția 2022: 278 de garanții în nume și cont stat în valoare de 130.156.933 care au susținut  credite în valoare de 155.293.952 lei

De la începutul anului 2022, până în prezent FNGCIMM SA IFN a infuzat în economie, prin toate programele pe care le gestionează garanții în valoare de 422.781.036, care au susținut credite în valoare de 455.909.444 acordate unui număr de 498 IMM-uri.

De la operaționalizarea Programului IMM INVEST ROMÂNIA și a subprogramului AGRO INVEST, prin adoptarea de către Guvernul României a HG nr. 206/14.02.2022, plafoanele de garantare aferente celor 20 de finanțatori participanți în programul IMM INVEST ROMÂNIA au fost alocate, nivelul de suprasubscriere al băncilor depășind cu peste 275% plafonul disponibil pentru IMM INVEST si cu 166% pentru AGRO IMM INVEST.

„În premieră programele guvernamentale de garantare menite sa sprijine mediul antreprenorial, au demarat foarte devreme, încă din luna februarie, fiind primele măsuri operaționalizare pentru IMM-uri. Așa cum am mai transmis, aceste programe de garantare cu costuri de finanțare 0, și alocație financiară nerambursabilă de 10% din valoarea creditului, ce sunt susținute printr-o schema de ajutor de stat suportată din bugetul Ministerului Finanțelor, se derulează în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat, prelungit și extins până la data de 30 iunie 2022, de către Comisia Europeană pentru a sprijini economia în contextul pandemiei. Ne propunem să consumăm plafonul de garantare alocat în perioada de valabilitate a Cadrului Temporar actual pentru a permite antreprenorilor să acceseze cât mai rapid facilitățile de finanțare, iar plafoanele de garantare în valoare totală de 7,5 miliarde lei, din care 5 miliarde lei alocări pentru IMM INVEST și 2,5 miliarde lei pentru AGRO IMM INVEST, să fie epuizate până  la jumătatea acestui an. De asemenea astăzi, în ședința Consiliului de Administrație al Asociației Europene a Instituțiilor de Garantare – AECM, în calitatea mea de Vicepreședinte am propus să susținem demersul AECM adresat Comisiei Europeane pentru prelungirea perioadei de valabilitate a Cadrului Temporar până la 31.12.2022, precum și creșterea intensității ajutorului de stat de minimis de la 200.000 euro la 500.000 euro acordat IMM-urilor în ultimii 3 ani fiscali”, a declarat Dumitru Nancu, directorul general FNGCIMM.

Programul IMM Invest cu subprogramul său Agro IMM Invest este instrumentul financiar de susținere a IMM-urilor cu cel mai mare succes din ultimii 30 de ani. În anul 2020 au beneficiat de credite cu garanții de stat un număr de peste 25.000 de firme. Rezultatele implementării programului IMM INVEST ROMÂNIA ediția 2021, demarat în data de 23.04.2021, înregistrează circa 17.000 de credite garantate, cu o valoare a solicitărilor de garantare aprobate de către FNGCIMM de peste 10.5 miliarde lei, ce au susținut credite de peste 12,8 miliarde lei. Subprogramul AGRO IMM Invest este primul program guvernamental adaptat nevoilor specifice IMM-urilor din sectorul agricol, pescuit, acvacultură precum și ale sectorului alimentar. Ajutorul de stat aferent acoperă costurile de finanțare și include, ca facilitate suplimentară față de IMM INVEST, o componentă de grant de 10% din valoarea finanțării. De la lansarea sa, în luna aprilie 2021, prin subprogramul AGRO Invest au fost acordate 2.500 de credite/garanții solicitate de IMM-uri, valoarea totală a solicitărilor de garantare aprobate de FNGCIMM depășind 2,1 miliarde lei, cu o valoare a finanțării de peste 2,6 miliarde lei.

IMM-urile care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate stipulate în program, pot apela la garanțiile din surse proprii FNGCIMM, care se acordă atât pentru credite de investiții, cât și pentru credite pentru capital de lucru, valoarea maximă a garanției, în funcție de finanțator, fiind între 1,6 mil. lei și 2,4  mil. lei. Perioada maximă de garantare este de 36 luni, cu posibilitate de prelungire pe perioade consecutive de 36 luni în cazul  creditelor pentru capital de lucru. 

În cadrul Programului înființat în baza OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitați pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiar nebancare anumitor categorii de debitori, rolul FNGCIMM este de a garanta creditorilor sumele reprezentând dobânzi amânate la plata și de a prelua riscul neîndeplinirii obligațiilor ce le revin debitorilor. În prezent, FNGCIMM SA-IFN continua acest program pentru un număr de 47.593 debitori, în acest an valoarea addendumurilor emise fiind de 128.539.010 lei.

Rezultatele BCR în 2021

0

„Colegii mei poartă zilnic 25.000 de conversații cu publicul, față în față, telefonic sau online, ceea ce, într-un an, ajunge să reprezinte peste 5 milioane de sfaturi, soluții și idei pentru un viitor mai bun. În ultimii ani am schimbat modul în care interacționăm cu clienții, vorbind despre inteligență financiară, despre decizii înțelepte pe care oamenii le pot lua pentru ei, pentru familiile lor sau pentru afacerile pe care le dețin.
2021 a fost un an mai bun, în ciuda pandemiei, pentru cele 5.600 de companii din România SA și România SRL, care au ales să crească împreună cu noi și să susțină peste 350.000 de locuri de muncă, precum și pentru cele 13.000 de familii care s-au mutat într-o nouă locuință. Le mulțumesc clienților pentru că au avut încredere în noi și le apreciem feedback-ul, care ne ajută să învățăm și să îmbunătățim experiența BCR. Continuăm să fim un pilon de susținere a economiei și a societății și să investim în proiecte sustenabile de educație și tehnologie la scară largă.
De asemenea, susținem noul banking prin care ajutăm clienții să nu cheltuie mai mult decât câștigă, să fie echilibrați și să dețină controlul banilor, să afle cum să investească pentru a avea bunăstare pe termen lung”
, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Digitalizare accelerată și transformarea interacțiunilor cu clienții

  • 56% din creditele de nevoi personale în 2021 au fost acordate 100% digital
  • Creștere susținută, cu 44%, a tranzacțiilor în George față de 2020
  • Vânzări digitale record prin George:
    • 58% din totalul cardurilor de credit și 73% din totalul produselor de tipul descoperit de cont
    • 97% din conturile de economii și peste 50% din depozite
    • Peste 50% din sumele de credit rambursate anticipat (total sau parțial)
  • George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi, ca reducere, clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la 600.000 de utilizatori.
  • A continuat dezvoltarea sistemului de open banking prin parteneriate locale în diferite domenii: Sănătate (Regina Maria), Securitate (Bitdefender), Soluții digitale (semnătură digitală Trans Sped pentru persoane fizice și companii), Juridic (Avocatnet.ro)și Mobilitate (Splash).

Grijă pentru oameni

  • Mii de clienți au primit în 2021 sfaturi de inteligență financiară în conversații directe prin intermediul unei platformei digitale care ajută colegii din rețea să ofere soluții personalizate.
  • Capacitatea Contact Center-ului a crescut cu peste 50% pentru a răspunde mai rapid solicitărilor, odată cu migrarea la o nouă platformă digitală și deschiderea unor centre regionale la Timișoara, Iași și București.
  • Circa 45.000 de oameni și-au activat opțiunea de autentificare vocală biometrică prin telefon în doar două luni de la lansare, iar peste 35.000 dintre ei s-au autentificat cel puțin odată.
  • Soluții de plată pentru clienții care se confruntă cu dificultăți financiare – pot fi accesate direct din George pentru prelungirea perioadei de creditare cu până la 12 luni sau a perioadei de grație.

Impactul BCR în economie și societate

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 9,4 miliarde de lei în 2021, în creștere cu 18% față de 2020, pe fondul unor vânzări de credite ipotecare mai mari cu 16% și de credite de nevoi personale mai ridicate cu 30% an pe an.Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 16,9% an pe an în 2021, în timp ce stocul de credite de consum (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 10% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 9,4 miliarde de lei în 2021,în creștere cu 7% față de 2020, dintre care mai mult de un sfert s-au îndreptat către investiții.A fost înregistrat un avans record de 18% an pe an al stocului de finanțări corporate, datorită creșterilor semnificative pe segmentele companii mari și IMM, cât și pe sectorul public. De asemenea, valoarea finanțărilor prin programul IMM Invest au crescut cu 64% comparativ cu 2020, fiind susținute 2.200 de companii.

Finanțările acordate de BCR Leasing au crescut cu 35% în 2021, comparativ cu 2020, până la 1,5 miliarde de lei, oferind susținere antreprenorilor din toate domeniile de activitate.

Școala de Bani a organizat în 2021 sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru 50.000 de adulți și copii.Platforma de educație antreprenorială BCR Școala de Business a ajuns la 7 cursuri gratuite, ce au în total 63 de capitole, peste 90 de materiale video și 85 de teste, după lansarea noului modul: Antreprenori în tehnologie, cum să construiești un produs viabil.INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 110 start-up-uri accelerate, odată cu cele 7 companii care au devenit alumni în grupa Scaleups 2021.

Performanța financiară a BCR în2021

BCR a înregistrat un profit net de 1.409,8 milioane de lei (286,5 milioane de euro) în 2021, în creștere cu 73,0%, față de 814,1 milioane de lei (168,3 milioane de euro) în 2020, atât datorită performanței operaționale îmbunătățite în principal pe fondul unui volum de business mai mare, cât și a alocării de costuri cu riscuri mai reduse.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 12,9% până la 2.120,1 milioane de lei (430,8 milioane de euro) în 2021, de la 1.877,5 milioane de lei (388,1 milioane de euro) în 2020, pe fondul unor venituri operaționale mai mari, în timp ce cheltuielile operaționale au crescut marginal.

Venitul net din dobânzi a crescut ușor cu 2,2% până la 2.422,1 milioane de lei (492,2 milioane de euro) în 2021, de la 2.371,0 milioane de lei (490,1 milioane de euro) în 2020, determinat de volume mai mari de credite și depozite atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate, parțial compensat de impactul din dobânzi mai scăzute pe piața monetară.

Venitul net din comisioane a crescut puternic cu 22,2% până la 867,9 milioane de lei (176,4 milioane de euro) în 2021, de la 710,0 milioane de lei (146,8 milioane de euro) în 2020, determinat de un volum mai mare de tranzacții.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 7,6% până la 383,5 milioane de lei (77,9 milioane de euro) în 2021, de la 356,5 milioane de lei (73,7 milioane de euro) în 2020, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai extinse.

Venitul operațional a crescut cu 6,9% până la 3.791,7 milioane de lei (770,5 milioane de euro) în 2021, de la 3.546,3 milioane de lei (733,0 milioane de euro) în 2020, determinat de un volum de business mai mare.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 1.671,6 milioane de lei (339,7 milioane de euro) în 2021, similar cu nivelul de 1.668,8 milioane de lei (344,9 milioane de euro) din 2020, mai ales ca urmare a investițiilor mai mari în IT, parțial compensate de deconsolidarea subsidiarei CIT One, precum și de alte inițiative de eficientizare a activității.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 44,1% în 2021, față de 47,1% în 2020.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 228,4 milioane de lei (46,4 milioane de euro) în 2021, semnificativ mai redusă comparativ cu alocarea de 521,3 milioane de lei (107,7 milioane de euro) înregistratăîn 2020. Această alocare a constat în principal din provizioane colective înregistrate pentru portofoliul de credite performante, ceea ce reflectă abordarea de risc prudentă a băncii în contextul actual.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 3,9% în decembrie 2021, în scădere față de 4,5% în decembrie 2020. Această evoluție reflectă o acumulare scăzută de noi credite neperformante, un trend pozitiv al recuperărilor și al creditelor redevenite performante pe ambele segmente retail și corporate, precum și creșterea  soldului de credite acordate clienților. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 138,2% în decembrie 2021.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 20,8% în decembrie 2021, semnificativ peste cerinţele de reglementare.De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 19,93% (Grup BCR) în decembrie 2021 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile nete acordate clienților au crescut cu 11,3% până la 47.868,5 milioane de lei (9.672,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021 de la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+7,0% față de decembrie 2020, până la 26.957,1 milioane lei), cât și în cea corporate (+18,1% față de decembrie 2020, până la 20.753,7 milioane lei).

Depozitele de la clienți au crescut cu 11,7% până la 72.458,4 milioane de lei (14.641,0 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021 de la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, sustinute de creșteri atât pe depozitele retail (+5,6% față de 31 decembrie 2020, până la 46.184,6 milioane lei), cât și pe depozitele corporate (+21,4% față de 31 decembrie 2020, până la 24.019,3 milioane lei).

  Profit sau pierdere
În milioane RON 31 dec 2021 31 dec 2020
Venituri nete din dobânzi 2.422,1 2.371,0
Venituri nete din taxe și comisioane 867,9 710
Venituri nete din tranzacționare și câștiguri/pierderi evaluate la valoare justă prin profit sau pierdere 383,5 356,5
Venit operațional 3.791,7 3.546,3
Cheltuială operațională (1.671,6) (1.668,8)
Rezultatul operațional 2.120,1 1.877,5
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare (228,4) (521,3)
Alte rezultate operaționale (161,3) (291,1)
Rezultat înainte de impozitare din activități continue 1.730,4 1.065,1
Rezultat net atribuibil acționarilor societății mamă 1.409,8 814,1
   
Situația poziției financiare  
În milioane RON 31 dec 2021 31 dec 2020
Numerar și echivalente de numerar 13.317,4               10.538,2
Active financiare deținute pentru tranzacționare 25.175,7               23.715,3
Credite și avansuri acordate băncilor 1.362,3                    2.028,0
Credite și avansuri acordate clienților 47.868,5               43.002,5
Imobilizări necorporale 361,7                    348,9
Active diverse 2.169,4                 2.353,7
Total active 90.255,0 81.986,7
     
Datorii financiare deținute în vederea tranzacționării 22,3                      52,1
Depozite de la instituții bancare 1.783,5                 3.606,8
Depozite de la clienți 72.458,4               64.876,8
Titluri de datorie emise 2.733,1                    614,8
Diverse datorii 3.537,3                 3.491,2
Total capitaluri proprii 9.720,4                 9.344,9
Total datorii și capitaluri proprii 90.255,0 81.986,7

Toate datele financiare de mai sus constituie rezultate consolidate neauditate ale Grupului Banca Comercială Română (BCR) pentru 2021, potrivit IFRS. Cu excepția cazului în care se specifică altfel, rezultatele financiare pentru 2021sunt comparate cu rezultatele financiare pentru 2020. De asemenea, cu excepția cazului în care se specifică altfel, cursurile de schimb valutar utilizate pentru conversia cifrelor în euro sunt cele furnizate de Banca Centrală Europeană. Contul de profit și pierdere este convertit folosind cursul mediu de schimb valutar pentru 2021 de 4,9210 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele pentru 2021 și folosind cursul mediu de schimb pentru 2020 de 4,8381 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele obținute în 2020. Bilanțurile la 31 decembrie2021 și la 31 decembrie 2020 sunt convertite utilizând cursurile de schimb de închidere la datele respective (4,9490 RON/EUR la 31decembrie 2021 și 4,8683 RON/EUR la 31decembrie 2020). Toate modificările procentuale se referă la cifrele exprimate în lei.  

Techcelerator aduce în România Venture Program, un program de pre-accelerare oferit de EIT Digital

0

Techcelerator, în parteneriat cu Romanian Tech Startups Association (ROTSA), aduce în România și Bulgaria Venture Program, programul de pre-accelerare lansat de EIT Digital, dezvoltat pentru a sprijini echipele antreprenoriale aflate în stadiu incipient în călătoria lor către piața vizată. Programul este deschis echipelor din Țările Baltice, Europa de Est și Europa de Sud (lista completă a celor 19 țări este disponibilă aici). Echipele antreprenoriale, neîncorporate, cu planuri de afaceri digitale deep tech, sunt încurajate să aplice până pe 8 aprilie, 2022.

Venture Program îi conduce pe tinerii antreprenori de la idee la investiție în mai puțin de un an. Echipele selectate vor primi un training intens de 8 săptămâni, vor beneficia de sprijin pentru a-și construi MVP-ul, precum și de sprijin financiar din partea investitorilor, pentru a naviga eficient prin primul an de construire a afacerii lor. 

În ultimele zile ale programului, când au loc prezentările proiectelor („Pitch Days”), echipele au șansa de a-și valida soluția de afaceri prezentând-o în fața investitorilor, a potențialilor clienți și a experților din comunitatea tehnologică.

Programul va selecta echipe multidisciplinare neîncorporate, cu cele mai bune idei de afaceri inovatoare, PoC sau prototip într-una dintre verticalele pieței EIT Digital 5: Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Tech și Digital Finance. Printre alte criterii de selecție se numără: provocarea de piață sau de afaceri abordată, tehnologia care stă la baza produsului/serviciului, cât de inovator este produsul, piața globală și riscurile aferente modelului de afaceri.

Toate echipele acceptate vor primi un grant de 5.000 de euro la selectarea în program. Echipele câștigătoare vor primi un grant de până la 25.000 EUR.

Programul de pre-accelerare începe pe 10 mai, durează 2 luni și se va organiza online. Programul complet durează până pe 30 noiembrie 2022. Fondatorii interesați sunt invitați să aplice până pe 8 aprilie, aici. Mai multe informații despre program sunt disponibile aici.

În ultimii patru ani, programul EIT Digital Venture a sprijinit peste 93 de echipe și peste 200 de antreprenori într-un stadiu incipient al dezvoltării lor. Multe dintre aceste echipe au atras investitori în timpul sau la scurt timp după programul de pre-accelerare.

„Credem cu tărie în impactul pe care România și Bulgaria îl pot avea în cadrul sistemului european de inovare, prin urmare căutăm să le sporim contribuția deschizând drumul pentru ca tinerii antreprenori din regiune să își înceapă afacerea și să aibă succes. Împreună suntem mai puternici, mai informați, mai eficienți întotdeauna. ROTSA promovează constant start-up-urile românești și lucrează mereu la consolidarea ecosistemului de start-up-uri din Europa”, afirmă Tudor Pasc, Incubation Director, ROTSA.

„În plus față de concentrarea noastră pe start-up-urile de tehnologie pre-seed, Techcelerator este mereu dornic să sprijine afacerile aflate în stadiu incipient. Anul acesta, suntem bucuroși să facem acest lucru prin Venture Program, în calitate de membri ai Institutului European de Inovare și Tehnologie. Este foarte necesar să lucrăm cu fondatorii, chiar din stadiul de idee și să-i sprijinim pe cei mai buni pentru ca aceștia să crească și să devină următorii unicorni din regiune. E nevoie de dorința de a o face și de hotărârea și dedicarea de a construi o afacere viabilă”, precizează Cristina Țoncu, co-fondator Techcelerator.

One United Properties raportează venituri de 1,1 miliarde de lei și profit brut de 604 milioane de lei în 2021

0

One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, a raportat venituri de 1,1 miliarde de lei în 2021, în creștere cu 105% față de rezultatul din 2020, un prag istoric pentru companie. Profitul brut a crescut cu 192%, ajungând la 603,5 milioane de lei. One United Properties, listată pe Piața Principală a Bursei de Valori București, a publicat rezultatele financiare preliminare pentru anul 2021 în data de 28 februarie.

Suntem încântați să anunțăm atingerea unui prag istoric pentru One United Properties atât în ceea ce privește veniturile, care au depășit 1,1 miliarde de lei, cât și profitul brut de 0,6 miliarde lei, în primul an de la listarea noastră la Bursa de Valori București. Am debutat la bursă cu un plan de dezvoltare solid, bazat pe potențialul imens al pieței de proprietăți rezidențiale și birouri din București, cu intenția de a continua să creștem într-un ritm susținut și să profitam de aceasta oportunitate. În linie cu politica noastră de dividende, anul acesta intenționăm să distribuim dividende în numerar acționarilor noștri, în două tranșe. Cu toate acestea, având în vedere marja netă de 36% pe care am înregistrat-o în 2021, ne vom concentra pe reinvestirea majorității profiturilor pentru a beneficia de oportunitățile de creștere de pe piață și pentru a aduce valoare adăugată stakeholderilor noștri”, a declara Victor Căpitanu, co-CEO al One United Properties.

Veniturile din segmentul rezidențial s-au ridicat la 675,4 milioane de lei în 2021, în creștere cu 54% față de 2020. În 2021, 699 de apartamente, 926 locuri de parcare și 69 de spații comerciale și alte unități au fost vândute și pre-vândute pentru un total de 202,2 milioane de euro, în creștere cu 115% față de 2020. În aceeași perioadă a anului 2020, Grupul a vândut 184 de apartamente, 249 locuri de parcare și 7 spații comerciale și alte unități pentru un total de 94 milioane de euro.

Vânzările au explodat în 2021, în principal datorită demarării vânzărilor din a doua jumătate a anului pentru One Cotroceni Park, unde Grupul a vândut 479 din 868 de unități rezidențiale disponibile. One Cotroceni Park are data de finalizare estimată pentru T4 2023 și este cea mai mare dezvoltare a One United Properties până în prezent. Mai mult, în 2021, Grupul a înregistrat o creștere de aproape 10 ori a vânzărilor de apartamente în cadrul One Verdi Park, o dezvoltare cu 334 de unități rezidențiale, estimată a fi livrată în T4 2022. O creștere semnificativă a vânzărilor a fost înregistrată și pentru alte dezvoltări programate să fie livrate în 2022: creștere de 69% a vânzărilor la One Modrogan, o creștere de 44% la One Floreasca Vista, precum și o creștere de 43% pentru One Peninsula, dezvoltare programată să fie finalizată în T2 2023.

Am încheiat anul 2021 cu o poziție excelentă de numerar de 508 milioane de lei, determinată de încasările nete de numerar din IPO și de fluxurile de numerar pozitive generate din activitatea de vânzări și chirii. Continuăm să ne concentrăm pe asigurarea disponibilităților de numerar pentru a profita de oportunități precum investiția noastră în Bucur Obor pe care am finalizat-o la începutul acestei luni. În 2022, vom livra patru dezvoltări rezidențiale: One Verdi Park, One Modrogan, One Timpuri Noi și One Floreasca Vista și vom începe construcția la One Lake District și One High District, două dezvoltări rezidențiale de amploare care, în mod similar cu One Cotroceni Park, se adresează segmentului de clienți cu venituri medii și medii-mari. Estimăm investiții de 1,2 miliarde de lei în acest an, prin care intenționăm să ne extindem portofoliul imobiliar”, a declarat Andrei Diaconescu, co-CEO al One United Properties.

Veniturile din chirii din cadrul diviziei de birouri au ajuns la 11,8 milioane de lei, în creștere cu 608%. Cea mai mare parte a veniturilor a fost generată în cel de-al doilea semestru din 2021, pe fondul mutării chiriașilor în clădirea de birouri One Tower. Veniturile din chirii vor continua să crească în 2022 ca urmare a recepționării în decembrie 2021 a One Cotroceni Park Office Faza I (grad de închiriere de 78% în prezent), închirierea aproape integrală a One Tower (grad de închiriere de 94% în prezent), precum și prin consolidarea rezultatelor înregistrate de Bucur Obor, companie în care One United Properties deține pachetul majoritar de acțiuni începând cu data de 8 februarie 2022. În prezent, portofoliul de birouri al companiei este format din 101.000 mp de spații de birouri și include One Tower, One Cotroceni Park Office Faza I, One Herăstrau Office și One North Gate. Suprafața brută închiriabilă (GLA) a One United Properties va ajunge la 136.000 mp după livrarea One Cotroceni Park Office Faza II, estimată pentru decembrie 2022.

În 2021, EBITDA One United Properties a crescut cu 181%, de la 217,3 la 611,7 milioane de lei. Profitul brut a ajuns la 603,5 milioane de lei, în creștere cu 192% față de 2020, în timp ce profitul net a crescut cu 186%, ajungând la 506,4 milioane de lei. 

La data de 31 decembrie 2021, One United Properties deținea terenuri pentru viitoare dezvoltări rezidențiale, aflate în proces de obținere a autorizației de construcție și în fază de planificare (aceasta din urmă având estimată demararea construcției în 2022) în București și Constanța (Mamaia), care au o suprafață totală de 159.000 mp și pe care Grupul preconizează dezvoltarea a peste 4.000 de apartamente. În plus, compania dispune de oportunități semnificative de suprafețe de teren pentru care se află în diferite stadii de negocieri.

Pentru 2022, One United Properties estimează venituri de 1,52 miliarde de lei și un profit brut de 647.4 milioane de lei. Veniturile din vânzările de proprietăți rezidențiale pentru 2022 sunt estimate la 1,2 miliarde de lei, în creștere cu 72% față de rezultatul preliminar din 2021, în timp ce veniturile din chirii sunt estimate la 71,7 milioane lei în 2022, o creștere de șase ori față de rezultatul din 2021. Bugetul pentru 2022, pe care Consiliul de Administrație One United Properties l-a adoptat în data de 10 ianuarie 2022, este supus aprobării de către acționari în Adunarea Generală a Acționarilor, care va avea loc pe 26 aprilie 2022.

Model de dezvoltare ecologică, inteligentă, circulară aplicabil în orice oraș din România

0

Proiectul Smart – Green – Circular Buzău, implementat de Primăria Municipiului Buzău, compania Goduni International și Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), cu susținerea Ministerului Federal al Mediului, Conservării Naturii, Securității Nucleare și Protecției Consumatorilor, în perioada ianuarie 2020-decembrie 2021, este caracterizat ca „un model conceptual de dezvoltare municipală ecologică, inteligentă și circulară, care prevede interconectarea gestionării deșeurilor și a reciclării cu gestionarea apei și a energiei, precum și cu dezvoltarea urbană regională prin intermediul unor soluții tehnologice inovative”.

Un eveniment de prezentare a proiectului a permis cunoașterea unor soluții în domeniu, pentru depășirea problemelor actuale printr-un „model global verde-inteligent-circular, integrator, orientat spre sustenabilitate. Modelul propus pentru Buzău poate fi replicat și în alte orașe cu provocări similare”.

În contextul evenimentului, Sebastian Metz, director general, membru în Consiliul Director al AHK România, a subliniat: „Anul acesta, AHK Romania sărbătorește 20 de ani de activitate neîntreruptă în România, toate activitățile noastre se desfășoară sub egida sustenabilității. Acest proiect, la care lucrăm de multă vreme, vine sa încununeze cu succes eforturile noastre în această direcție. Într-o perioadă în care autoritățile publice din România luptă cu o infrastructură învechită în tot ce înseamnă utilități și cu prețuri imense la facturile de energie, acest proiect oferă soluția: eficientizare energetică prin utilizarea energiilor regenerabile în cadrul unei abordări integrate. Mulțumim partenerilor pentru încredere și munca în echipă, mulțumim domnului primar Toma pentru viziune și implicare.”

Primarul municipiului Buzău, Constantin Toma: „Strategia prezentată în acest proiect Smart – Green – Circular Buzău are la bază transformarea resurselor cu valoare negativă în resurse tranzacționabile care vor aduce plusvaloare sistemelor existente de energie, termoficare, managementul deșeurilor și managementul apei prin procese circulare cu randamente sporite și eficiență economică maximă cât și atingerea până în 2030 a neutralității climatice a municipiului Buzău. Pentru acest proiect mulțumim partenerilor noștri – AHK România, Goduni International, Ministerului Federal al Mediului, Conservării Naturii, Securității Nucleare și Protecției Consumatorilor – pentru implicare, inovare și suportul oferit. Alături de aceștia am format o echipă multidisciplinară, astfel încât acest proiect poate fi considerat cel mai performant și avangardist din domeniu.”

La eveniment  au participat 111 persoane, reprezentanți ai orașelor, consiliilor județene, ai companiilor de utilități (apă, energie, deșeuri), private și publice din România și Germania.

Primul asistent personal de nutriție

0

Primul asistent personal de nutriție, ERA Health, este lansat pe piață de Visual Fan SA, companie listată la Bursa de Valori București sub simbolul ALW și deținătoarea brandului Allview.

Lucian Peticila – CEO Allview

Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA: „Prin lansarea acestei noi linii de business ne propunem să dezvoltăm sisteme complexe care integrează produse inteligente, al căror scop este de a da valoare stilului de viață al utilizatorilor, în funcție de dorințele și nevoile acestora. Noua gamă de produse și servicii, Allview ERA, oferă soluții care ajută consumatorii să adere la un stil de viață sănătos, echilibrat, responsabil și personalizat. Astfel, vom continua să ne îndreptăm eforturile către crearea de produse sustenabile, care îmbunătățesc viața de zi cu zi a consumatorilor și care pot contribui la reducerea amprentei de carbon, dar și la diminuarea risipei alimentare.”

După cum îl caracterizează autorii lui, Allview ERA Health este „primul asistent personal de nutriție, care oferă rețete personalizate în funcție de necesarul utilizatorilor de vitamine și minerale, suplimentar față de necesarul de macronutrienți. Prin interconectarea aplicației Allview ERA Health cu cântarul inteligent Allview ERA, utilizatorii vor beneficia de un feedback mult mai rapid și relevant, pe lângă introducerea manuală, corelat cu evoluția datelor compoziției corporale. 

Aplicația Allview ERA Health prezintă o serie de elementele de noutate și inovație, datorită modului inteligent de ajustare continuă a nutrienților din rețetele recomandate, pentru atingerea rapidă a obiectivelor, dar și procesului de monitorizare a evoluției compoziției corporale furnizate de cântarul Allview ERA. Acest sistem integrat, care reprezintă un asistent personal de nutriție, identifică deficiențele de vitamine și minerale din alimentație; generează rețete pe baza necesarului optim de nutrienți și micronutrienți; realizează update continuu al rețetelor cu necesarul de macronutrienți, vitamine și minerale, în funcție de alimentele ingerate și oferă numeroase rețete personalizate, ușor de preparat, explicate pas cu pas. 

Sistemul inovator Allview ERA Health și noua gamă de produse ERA, sunt lansate astăzi, în cadrul expoziției internaționale Mobile World Congress Barcelona 2022, cel mai mare şi prestigios congres din domeniul comunicațiilor mobile la nivel mondial. Compania a ales ca lansarea să aibă loc în cadrul unui eveniment de anvergură internațională, deoarece întregul concept Allview ERA Health este destinat utilizatorilor din întreaga lume. Astfel, se dorește încheierea unor parteneriate reciproc avantajoase și atragerea de colaboratori din diferite țări pentru dezvoltarea aplicației la nivel european și internațional. 

Aplicația Allview Era Health este compatibilă pentru device-urile cu sistem de operare AndroidTM și iOSTM, iar din a doua jumătate a anului se va putea descărca din magazinele Google Play și App Store în varianta de bază. Ulterior, utilizatorii își vor putea activa funcția Premium, care va presupune un abonament anual. Tot începând cu cea de-a doua jumătate a anului, clienții vor putea achiziționa și cântarul inteligent Allview ERA, care le va oferi beneficiul funcției Premium pentru o perioadă limitată de timp”. 

Visual Fan, deținătoarea brandului Allview (simbol bursier ALW), este „o companie cu capital integral românesc, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Este prezentă pe piețele IT&C din peste 10 țări. Allview investește constant în R&D (cercetare și dezvoltare) și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot inteligent –  asistent personal. Pentru a rămâne conectați la noutățile Allview, puteți urmări paginile companiei de pe Facebook, YouTube și Instagram”.

Digitalizarea, o sabie cu două tăișuri

0

Articol preluat de pe Money.ro

Ultima ediție a Raportului privind stabilitatea piețelor financiare nebancare, elaborat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), relevă faptul că digitalizarea și utilizarea noilor tehnologii și-au păstrat trendul ascendent, stimulate de impactul pandemiei COVID-19, dar și de necesitatea de a satisface noile așteptări ale consumatorilor.

Această schimbare de paradigmă a condus la îmbunătățirea eficienței companiilor și la rezultate mai bune pentru utilizatorii de servicii financiare. Dar aceeași schimbare de paradigmă generează, în același timp, provocări pentru autoritățile de reglementare, inclusiv în ceea ce privește securitatea, gestionarea datelor și competiția, arată experții ASF.

În acest sens, Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu ne-a precizat că instituția pe care o conduce „se pregătește în vederea implementării legislației comunitare ce se prefigurează a fi adoptată prin Regulamentul privind piețele criptoactivelor (MiCA) și Actul legislativ privind reziliența operațională digitală (DORA)”.

Tabloul de bord privind inovația financiară, întocmit de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA), indică mai multe tipuri de riscuri și vulnerabilități aferente accelerării procesului de digitalizare.

Activele crypto, care prin volatilitatea ridicată a prețurilor și funcționarea preponderent în afara cadrului actual de reglementare al Uniunii Europene, ridică probleme de protecție a investitorilor. Regulamentul privind piețele criptoactivelor (MiCA) urmează să abordeze aceste riscuri în perioada următoare.

Inteligența artificială, învățarea automatizată și volumele mari de date sprijină firmele de servicii financiare să devină mai eficiente și, astfel, generează o scădere a costurilor pentru investitori. Apar însă riscuri operaționale, precum și riscuri legate de capacitatea de înțelegere a recomandărilor și strategiilor bazate pe inteligența artificială.

Totodată, pandemia COVID-19 a accelerat adoptarea serviciilor cloud și a digitalizării, însă acestea vin la pachet cu riscuri de concentrare și cu nevoia unei adaptări operaționale digitale.

Un alt tip de activitate, care a luat amploare în ultimii ani, este finanțarea participativă sau crowdfunding care îmbunătățește accesul la finanțare pentru start-up-uri și alte afaceri mici, însă, în schimb, anonimatul relativ al investițiilor poate crește potențialul de fraudă.

Utilizarea platformelor digitale oferă diverse servicii și produse financiare și pot reduce barierele de investiții pentru publicul larg. În același timp însă, utilizarea pe scară largă a serviciilor automatizate, colectarea datelor cu caracter personal pentru a adapta ofertele și anonimatul platformelor pot prezenta riscuri pentru protecția investitorilor.

Pe de altă parte, folosirea tehnologiei în activitățile de reglementare și supraveghere (RegTech și SupTech) poate reduce anumite riscuri, cum ar fi cazul monitorizării practicilor de abuz de piață prin utilizarea unor Se de învățare automată.

În acest context, președintele ASF Nicu Marcu a subliniat faptul că „digitalizarea vine la pachet cu multiple avantaje, dar în același timp presupune apariția unor riscuri de atât consumatorii, cât și companiile trebuie să țină cont”.