Crește numărul joburilor în HR – Hipo.ro revine cu studiul „Piața forței de muncă în 2022”

0

Hipo.ro, portalul de joburi din România cu peste 5000 de joburi și un milion de utilizatori, se întoarce și la începutul anului 2022 cu situația actuală a pieței forței de muncă. Cercetarea se desfășoară anual, devenind chiar o tradiție a companiei. La studiu participă specialiști din Resurse umane și lideri de companii. 

Raportul Hipo.ro însumează o retrospectivă a pieței muncii și a analizat aspecte precum munca remote vs hibrid, industriile cu cele mai multe joburi și părerea acestora despre piața muncii din prezent. Cei interesați pot accesa gratuit Raportul Hipo.ro 2022, la: https://www.hipo.ro/locuri-de-munca/raporthipo

Una dintre noutățile acestui an este numărul mare de angajări care se vor face în domeniul HR. Dacă anul trecut se clasa pe poziția a 6-a în top, anul acesta se află chiar pe locul al 2-lea. Iată topul 5 al domeniilor cu cele mai multe joburi disponibile anul acesta: IT Software (#1), Resurse umane – Training (#2), Customer support (#3), Vânzări (#4), Achiziții (#5). 

 Resursele umane se află în topul celor mai bune joburi nu doar în România, ci și în străinătate. Glassdoor publică un clasament al joburilor anului 2022, în UK. Printre primele 10 poziții se numără: HR Manager (#6), Corporate Recruiter (#7), HR Business Partner (#8). 

Mai mult ca niciodată, companiile îi caută pe acei oameni de HR care îi pot ajuta pe angajați să-și mențină echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Totodată, companiile depun în prezent eforturi mari de recrutare pentru care este nevoie de mai mult personal. Lucrul remote înseamnă pentru salariați mai mult control asupra propriului job. Pe lângă această inițiativă, specialiștii de Resurse umane aduc și alte soluții, în Raportul Hipo.ro 2022: short fridays, respectarea cu strictețe a celor 8 ore de lucru, evenimente online de recreere și posibilitatea de a discuta cu un terapeut.

„La Nokia există deja o preocupare mare pentru work-life balance, de dinaintea începerii pandemiei. Pe lângă posibilitatea unui program flexibil, angajații sunt des încurajați să-și ia concediu de odihnă, se oferă zile libere suplimentare în fiecare an ca recunoaștere dacă aceștia și-au consumat din soldul de concediu în decursului anului anterior. 
De asemenea, oferim zile libere plătite pentru implicarea colegilor noștri în activități de voluntariat prin care contribuie în viața comunității, se implică în acțiuni caritabile și diverse proiecte de inovare în afara jobului pe care-l desfășoară. În 2021, s-a oferit tuturor angajaților o zi liberă în plus (Recharge Day), inițiativă la nivel global care a avut scopul să crească nivelul de conștientizare legat de riscul de burnout”, a declarat Cosmin Chiriac, HR Director România, Nokia.  

    Un alt punct de interes din studiul Hipo este numărul de joburi full remote disponibile pe piața muncii în 2022. IT Software, Customer support și Resurse umane se află în top 3 domenii cu cele mai multe locuri de muncă remote disponibile în companii.  

A fost benefică mutarea spre modul de lucru remote?” Iată care au fost răspunsurile companiilor:

80% dintre dintre angajatori privesc această schimbare drept pozitivă (38,7% o consideră foarte benefică, iar 41,7% puțin benefică). Tot aproape de jumătate este și procentul celor care consideră jobul remote noua normă de lucru în 2022. Companiile participante la studiu susțin și că perioada pandemică a afectat comunicarea dintre angajați, precum reiese din Raportul Hipo.ro 2022. 

„Piața forței de muncă rămâne foarte competitivă în 2022, în special pe segmentul IT, unde discutăm despre o cerere ridicată din partea companiilor. În cadrul MassMutual România, avem în acest moment aproximativ 100 de poziții pentru care recrutăm. Sunt roluri foarte diverse, care acoperă o gamă largă de tehnologii. 
Suntem o companie în continuă dezvoltare și ne dorim să atragem candidați talentați, care să își dorească să crească alături de noi pe termen lung. Considerăm că vor găsi multe astfel de oportunități în MassMutual România, dar și o echipa gata oricând să îi susțină. Vom continua să recrutăm și să ne desfășurăm activitatea preponderent online, însă birourile noastre din București și Cluj vor rămâne la dispoziția angajaților”, a declarat Alina Arhip, Recruitment Manager, MassMutual Romania.

Competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea”

0

A început a cincea ediție a competiției „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, concurs cu scopul încurajării activităților de educație financiară în licee. Organizatori sunt Junior Achievement (JA) România și Raiffeisen Bank.

După cum anunță organizatorii, competiția „oferă liceelor soluții integrate pentru învățare hibridă: acces la platforma internațională de e-learning JA Inspire™, cursul digital de educație financiară Finanțele mele și oportunitatea de a beneficia de sprijin financiar pentru echipamente tehnice necesare educației în școală sau la distanță.

Corina Vasile, director de comunicare și relații publice la Raiffeisen Bank România: „Bugetul propriu devine o monedă de schimb stabilă doar atunci când înțelegi cum funcționează ambele fețe ale ei: pe de o parte trebuie să înveți cum să-l alimentezi, iar pe de altă parte să îl gestionezi. Educația financiară este parte esențială din educația tinerilor. E un set de instrumente care îi ajută să își gestioneze mai bine bugetul propriu, prin faptul că înțeleg valoarea banilor, necesitatea economiilor, importanța investițiilor și reducerea riscurilor financiare. E un drum care îi conduce pe tineri spre independență financiară și ne bucurăm că împreună cu Junior Achievement ducem cursurile de educație financiară în școli de peste 12 ani.”

Cursul digital „Finanțele mele”, subliniază inițiatorii, „cuprinde noțiuni și principii de bază despre gestionarea bugetului personal, economisire, tranzacții și instrumente moderne de plată. Include secvențe digitale interactive dezvoltate prin intermediul platformei LMS JA Inspire™, exerciții de tip drag&drop cu feedback imediat, conținut video, quiz-uri și teme de documentare. Elevii își pot vizualiza constant progresul, pe măsură ce avansează în parcurgerea exercițiilor și informațiilor din curs.

Fiecare licean participant își poate ajuta școala să obțină sprijin financiar pentru echipamente tehnice, în timp ce descoperă principiile de bază pentru alcătuirea bugetului, economisire și utilizarea instrumentelor financiare, dar și pentru înțelegerea tipurilor de investiții și a pieței de capital. Liceele care acumulează cele mai multe puncte vor beneficia de sprijin financiar cu valoarea totală de 54.000 de lei, pentru modernizarea școlii prin dotarea laboratoarelor, a claselor, achiziția de echipamente și resurse educaționale”.

Rezultatele derulării programului în anul școlar 2020-2021 arată că, „în urma aplicării unor chestionare cantitative elevilor de liceu participanți la activități, s-a constatat că 66% au recunoscut la finalul cursului importanța identificării cheltuielilor care reprezintă sume mici, afirmând că săptămânal calculează banii primiți și banii cheltuiți, iar 72% au spus că reușesc să economisească bani în fiecare lună și că au o pușculiță sau un cont bancar de economii. De asemenea, liceenii participanți la program au spus că folosesc banii economisiți pentru cumpărături – 63%, ieșiri în oraș – 61%, excursii – 49%. În cadrul ediției trecute, peste 25.600 de elevi din peste 80 de localități au beneficiat de educație financiară prin intermediul acestui curs, iar 18 licee au beneficiat de sprijin financiar pentru suplimentarea dotărilor cu echipamente tehnice și facilitarea educației în școală sau online. 

Mai multe detalii despre calendar și procesul de înscriere sunt disponibile la https://jar.ro/finantele-mele”.

Inițiativa „Susțin educația financiară în comunitatea mea” este parte a parteneriatului dintre JA România și Raiffeisen Bank, prin intermediul căruia 160.700 de elevi și profesori din învățământul liceal și primar au beneficiat de activități, resurse și kit-uri gratuite de educație financiară.

 

România în Spațiul European al Educației, în viziunea studenților

0

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și-a lansat propunerile privind dezvoltarea Spațiului European al Educației și implementarea efectivă în România, pornind de la inițiativele Comisiei Europene în domeniul învățământului superior.

Poziția ANOSR se raportează „atât la contextul internațional, menționând măsuri pe care studenții le așteaptă de la Spațiul European al Educației, cât și la acțiunile care trebuie luate la nivel național pentru ca sistemul de învățământ superior românesc să nu piardă, din nou, ritmul tendințelor europene”. 

ANOSR subliniază că poziția pe care o exprimă „face referire la Comunicarea Comisiei Europene privind O strategie europeană pentru universități și la Propunerea de Recomandare a Consiliului referitoare la construirea de punți pentru o cooperare eficientă în învățământul superior european. Documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior. 

La nivel european, poziția ANOSR a pornit de la revendicările Organizației Europene a Studenților (European Students’ Union), federația europeană care reprezintă studenții și în care ANOSR reprezintă studenții din România, și de la experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative. 

Printre măsurile necesare detaliate în poziție se regăsesc: creșterea participării studenților în guvernanța Alianțelor de Universități Europene și a impactului efectiv resimțit de studenți, menținerea importanței mobilităților fizice, monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European, monitorizarea libertății academice în cadrul raportului Uniunii Europene privind Statul de Drept, adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE. De asemenea, de importanță crucială este participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației. Fără actorii interesați implicați formal, Spațiul European al Educației ar ajunge să reprezinte un exemplu negativ, un spațiu european al miniștrilor și un regres față de ceea ce reprezintă o normalitate în sistemul Procesului Bologna. 

Pe de altă parte, numărul de acțiuni propuse de Comisie, precum și gradul de coordonare și colaborare așteptat la nivel european sunt fără precedent pentru Uniunea Europeană în acest domeniu și vor avea efecte pozitive profunde asupra învățământului superior din Europa, în domenii precum cooperarea europeană, tranziția verde și digitală, dezvoltarea de competențe pentru studenți. Participarea studenților, transparența și învățământul centrat pe student trebuie să fie în centrul acestor inițiative nu doar la nivel de valori, ci și de măsuri și obiective. 

Tocmai din acest motiv, ANOSR a elaborat un set de propuneri dedicate implementării inițiativelor la nivel național, pornind cu un plan de măsuri transparent care să fie asumat de Ministerul Educației. Complexitatea schimbărilor de la nivel european reclamă acțiuni coordonate și rapide la nivel național. În acest sens, alianța RO European Universities reprezintă un mod de a valorifica experiența universităților românești membre în alianțe și exemplu de bună practică de promovat la nivel european. 

Printre domeniile relevante și măsurile propuse de ANOSR și detaliate în poziție se regăsesc: creșterea eforturilor de digitalizare (declarația ANOSR din 2020, Asumare reală, nu slogan rămâne valabilă), finanțarea suplimentară a mobilităților fizice, implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități, implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică, inclusiv prin a deveni exemple de structuri care activează sustenabil. 

De asemenea, pentru implementarea adecvată a obiectivelor europene, este urgent să fie finalizate restanțe acumulate în timp, precum: dezvoltarea adecvată și utilizarea rezultatelor învățării, recunoașterea învățării în contexte non-formale și informale, mecanisme energice de adresare a inechității din sistemul de învățământ superior românesc (fiind de notorietate plasarea sa în topurile europene referitoare la inechitate), inclusiv printr-o strategie națională și strategii universitare privind dimensiunea socială a educației. Alte teme adresate în poziție se referă la importanța adoptării unei Metodologii naționale de evaluare și formare continuă a cadrelor didactice (prevăzută de 10 ani în Legea educației), care să sprijine inovația pedagogică, și creșterea calității stagiilor de practică”.

Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR: „Într-un moment în care status-quoul european în sfera învățământului superior se transformă, sunt două opțiuni pe masă: să fii refractar sau să te adaptezi inteligent. Prima variantă presupune opoziția la schimbări sau mimarea lor fără conținut sau susținere reală prin contribuții europene și măsuri naționale. A doua variantă, pe care ANOSR o susține prin propuneri de îmbunătățire la nivel european și măsuri de implementare la nivel național, este de a utiliza acest context în interesul comunităților universitare, reducând decalajele, crescând performanța și integrarea europeană a învățământului românesc și prioritizând acele acțiuni care pot produce efectiv o îmbunătățire pentru beneficiari.” 

Agenția Ideologiq dezvoltă platforma Banometru și coordonează comunicarea digitală a programului gratuit de sănătate financiară

0

Banometru este un program realizat de către  Asociaţia Educaţie pentru Viaţă Reală, Asociația pentru Relații Comunitare și ING Bank

Ideologiq dezvoltă platforma Banometru și coordonează comunicarea digitală a programului gratuit de sănătate financiară. Banometru este un program care oferă utilizatorilor sprijinul unui coach financiar pentru a crea și urma un plan de bugetare potrivit, adaptat nevoilor personale. În plus, programul oferă cursuri accesibile, susținere din partea unei comunități prietenoase, dar și resurse practice pentru a ajunge la o relație echilibrată cu banii. În cei șase ani de activitate, 2.060 de persoane au beneficiat de sesiuni individuale în cadrul programului, iar peste 14.500 de persoane au urmat cursurile oferite gratuit.

Activitatea agenției Ideologiq cuprinde monitorizarea și întreținerea platformei banometru.ro dar și activitatea de comunicare digitală a programului, implicând acțiuni de dezvoltare a strategiilor de comunicare, creație și media.

Avem obiective clare de impact social, ne dorim ca în 2022 să ne treacă pragul peste 2.000 de persoane care să beneficieze de coaching financiar gratuit. De asemenea, ne dorim ca  alături de fondatorii proiectului dar și de partenerii noștri, ING Bank, să atragem și alți aliați dornici să contribuie la sănătatea financiară a românilor, sprijinind totodată acest program”, a declarat Adrian Apostol, fondator și partener Ideologiq.

La începutul acestui an, echipa programului Banometru a lansat Maratonul pentru Sănătate Financiară, prin care au oferit sesiuni gratuite de coaching financiar, cu accent pe stabilirea unui plan concret de buget pentru anul în curs. Cei care s-au înscris pe platformă au putut opta pentru o oră online de consiliere financiară individuală, cu un coach al programului Banometru, în perioada 20-22 ianuarie. Astfel, sub îndrumarea specialistului financiar, fiecare participant și-a putut contura un plan eficient de gestionare a banilor, pentru un an fără griji și cu o imagine mai clară asupra finanțelor.

Cele 150 de locuri disponibile s-au ocupat în primele două zile de la lansarea campaniei. Datorită numărului mare de cereri, organizatorii au decis să programeze sesiuni și după data de 27 ianuarie, pentru a da posibilitatea tuturor celor interesați de a participa.

Ne bucurăm mult că Maratonul pentru Sănătate Financiară a fost primit cu entuziasm și că un număr mare de oameni a investit timp pentru a-și îmbunătăți relația cu banii. De data aceasta, n-au mai fost singuri în stabilirea rezoluțiilor financiare de început de an, ci au avut alături un coach Banometru care i-a ghidat în crearea unui plan personalizat, adaptat fiecăruia, cu soluții realiste, care să funcționeze și pe care chiar să le aplice. Vom mai face astfel de Maratoane, deoarece ne dorim să susținem cât mai multe persoane dornice să se educe financiar. În plus, în luna mai plănuim o serie de evenimente la Iași și Timișoara, pentru a fi aproape de cei interesați să devină (mai) sănătoși financiar,a declarat Cornel Ionescu, fondator AEVR și coach Banometru.

Banometru este un program de sănătate financiară, lansat în urmă cu șase ani și este dezvoltat de către Asociația Educație pentru Viaţă Reală, Asociația pentru Relații Comunitare și ING Bank. 

Pentru a se putea înscrie, cei interesați trebuie să acceseze platforma banometru.ro și să se înscrie urmând pașii, ulterior vor fi contactați de către echipa programului pentru stabilirea tuturor detaliilor privind sesiunea de coaching. 

Rețele Inteligente de Gaz între normalitate și obligativitate

0

Definirea unor standarde unitare aplicabile echipamentelor pentru rețelele hydrogen-ready și pregătirea ghidului de finanțare într-un cadru transparent de consultare este o cerință care devine tot mai stringentă în contextul necesității urgentării investițiilor în vederea alinierii României la noile cerințe europene.

Programul Operațional Dezvoltare Durabilă (PODD) 2021 – 2027 este elaborat în concordanță cu obiectivul Uniunii Europene de conservare, protecție și îmbunătățire a calității mediului și prevede surse de finanțare pentru o Europă mai verde, rezilientă, care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre și a atenuării schimbărilor climatice. În acest context, documentul prevede acordarea de finanțări pentru conversia și modernizarea rețelelor de transport și distribuție a gazelor pentru adăugarea în sistem a gazelor din surse regenerabile și a gazelor cu emisii reduse de carbon cu respectarea standardelor dual Smart Grid si „hydrogen-ready”, care în România nu sunt clar definite. 

Se impune astfel stabilirea unui cadrul de reglementare bine definit și stabil, pe baza căruia să poată fi eliberat ghidul de finanțare pentru rețelele inteligente de gaze și deblocate fondurile pentru investițiile atât de necesare. Definirea și conturarea unor standarde unitare aplicabile echipamentelor pentru rețelele hydrogen-ready și pregătirea ghidului de finanțare într-un cadru transparent de consultare a fost subiectul principal de discuție din cadrul dezbaterii „Rețele Inteligente de Gaz” organizată marți, 15 aprilie de Asociația Energia Inteligentă.

Vorbim de 20 ani de securitate, dezvoltare, suportabilitate, mediu, schimbări climatice, cuvinte folosite atât de des și în același timp atât de ușor, aproape în permanență lipsind și faptele care să le susțină.  Am ajuns în situația în care am pierdut atâtea oportunități încât recuperarea timpului nu se poate face decât recurgând la modalități inteligente în energie. Energia Inteligenta salarizează: creșterea eficientei energetice, maximizarea energiei eficiente, managementul energetic, rețele de distribuție inteligente, contorizare inteligentă, reducerea sărăciei energetice, diseminarea și educația consumatorilor, valorificarea extrinseca a resurselor energetice, exploatarea valorii adăugate a sistemelor actuale energetice, toate abordate din prisma CERCETĂRII ȘI INOVĂRII SINERGICE – tehnică, economică, comercială, juridică, politică, socială și ecologică” a declarat Dumitru Chisăliță, Președinte al Asociației Energia Inteligentă.

„În ceea ce privește rețelele inteligente, discuțiile la nivel european prevăd susținerea și dezvoltarea acestor tipuri de rețele inteligente, dar introducerea diferitelor molecule, în mod special a hidrogenului în sistemul de gaz existent necesită anumite schimbări și provocări tehnologice care trebuie rezolvate. Avem nevoie de rețele inteligente, soluții digitale și se vorbește din ce în ce mai mult la nivel european și internațional de soluții de inteligență artificială pentru acest tip de rețele. Fără aceste soluții și fără a face trecerea la rețele inteligente va fi dificil să îndeplinim condițiile «fit for 55» și imposibil să atingem neutralitatea climatică. La nivel european există aproape un consens ca rețelele inteligente trebuie susținute deoarece vor fi benefice pe termen lung și necesare pentru introducerea unor cantități tot mai mari de surse de energie regenerabilă. Dacă vorbim de cele de gaz, ele sunt extrem de importante pentru acomodarea hidrogenului și pentru a putea face tranziția. Există sprijin la nivel european și pentru cercetare și dezvoltare de noi tehnologii de smart grid, dar și de rețele inteligente. Vorbim aici de programul Orizont Europa care va acomoda proiecte de cercetare și dezvoltare a unor noi soluții tehnologice pentru rețelele inteligente. O direcție clară politică la nivelul Uniunii Europene este cea de susținere a investițiilor pentru situații transfrontaliere. Evident, acestea sunt absolut eligibile fie în PNRR, fie în Fondul de Modernizare, fie în orice alte fonduri de investiții cu bani europeni care sunt accesibile României” a precizat Cristian Bușoi, Membru al Parlamentului European și Președinte al Comisiei ITRE.

„Hidrogenul este parte a elementului inteligent din tot ce înseamnă rețele. Asistăm la o renaștere energetica la care este supusă Europa. Tot ce înseamnă sistem inteligent nu poate fi păstrat în carcasa trecutului. Discutăm aici despre o nouă viziune, una sistemica. Sistemele inteligente înseamnă o schimbare drastică în peisajul energetic european care pe lângă gaze naturale include gaze regenerabile, hidrogen și așa mai departe”, este de părere Ioan Iordache, Director Executiv, Asociația pentru energia hidrogenului din România.

„Ideea acestei dezbateri a pornit de la faptul că până acum s-a vorbit foarte mult de finanțarea rețelelor inteligente de gaz. Am pregătit noțiunea de«standard» în viitorul PODD și ne așteptăm să vedem o corelare și o coordonare cu Ministerul Energiei pentru ca ambele surse de finanțare, atât PODD cât și Fondul de Modernizare, vor merge pe regulile de ajutor de stat care au adus aceste modificări de definiție a rețelelor inteligente. Ceea ce ne-a determinat sa organizăm acest eveniment alături de Asociația Energia Inteligentă a fost nevoie de a coordona și de a aduce la aceeași masă principalii factori decidenți care trebuie sa înțeleagă faptul că deciziile, standardele, ghidurile trebuie corelate de la sursă de finanțare la alta, iar ANRE are un rol decisiv în tot acest demers”, a declarat Cristina Bădică, Director în cadrul RomCapital Invest

Perspective europene privind rețelele inteligente de gaz, România – viziune și direcții strategice privind rețelele inteligente de gaz, standarde pentru rețelele inteligente de gaz, rețele inteligente între normalitate și obligativitate, finanțare europeană disponibilă pentru rețelele inteligente de gaz și cerințe legate de Taxonomie, RO H2 HUB, oportunități și provocări, au fost câteva din subiectele dezbătute în cadrul evenimentului la care au fost prezenți reprezentanți ai companiilor de distribuție, alături de Membri ai Parlamentului european, ANRE, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Ministerul Energiei și experți în domeniu.

Europa trebuie să fie partenerul ales al Africii

0

_________________

Josep Borrell
vicepreședinte al Comisiei Europene

BRUXELLES – După ce a fost amânat de mai multe ori din cauza pandemiei de COVID-19, Summitul UE-Uniunea Africană de luna aceasta de la Bruxelles (17-18 februarie) va reuni șefii de stat și de guvern europeni și africani pentru prima dată din 2017. Obiectivul UE este de a deveni principalul partenerul al Africii, un obiectiv stabilit de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în timpul primei noastre vizite la sediul UA din Addis Abeba în urmă cu doi ani.

Ce va fi nevoie pentru a atinge acest obiectiv ambițios? În primul rând, trebuie să abordăm parteneriatul UE-UA cu modestie. Africa este un continent la fel de mare ca Statele Unite, Mexic, China, Japonia, India și o mare parte din Europa la un loc. Cu 54 de țări și aproximativ 2.000 de limbi și cu o gamă diversă de oportunități și probleme, continentul nu poate fi tratat ca o entitate omogenă.

În al doilea rând, trebuie să fim realiști. Între afro-pesimism și afro-optimism, susțin afro-realismul. Înainte de a vorbi despre creștere economică și relații comerciale, Europa trebuie să demonstreze că poate contribui la pace, securitate și buna guvernare în țările africane. Înainte de a vorbi despre dividendul demografic, trebuie să recunoaștem și amploarea dificultăților pe care o creștere necontrolată a populației le poate crea în societăți. Până în 2030, 30 de milioane de tineri vor intra pe piața muncii din Africa în fiecare an. Pentru a genera locuri de muncă durabile pentru ei, educația de bază trebuie să fie o prioritate ridicată.

Mai mult, în sprijinirea tranziției globale către energia verde și dezvoltarea durabilă, trebuie să contribuim la asigurarea accesului la serviciile de bază pe un continent în care aproape jumătate din populație nu are energie electrică și trebuie să ducă zilnic o bătălie pentru accesul la apă și hrană. Și în timp ce ajutăm țările africane să-și dezvolte viitoarea capacitate de producție de vaccinuri, trebuie să contribuim și la accelerarea vaccinării în prezent. Peste 90% din populația continentului rămâne nevaccinată împotriva COVID-19.

Gândindu-ne la aceste probleme, noi europenii nu trebuie să facem greșeala de a crede că am putea impune o agendă Africii. Nici nu trebuie să ignorăm realitățile imediate și constrângerile pe termen scurt cu care se confruntă marea majoritate a africanilor. Acest lucru este valabil mai ales acum, când pandemia de COVID-19 a agravat fragilitățile continentului. În Sahel, insecuritatea crește odată cu instabilitatea politică. Cornul Africii, unde am văzut tranziții democratice promițătoare în urmă cu doar doi ani, este acum profund destabilizat. Și mai multe țări africane au intrat din nou într-o spirală a datoriilor.

Pandemia a mutat, de asemenea, competiția geopolitică din Africa dincolo de investiții și oportunități de afaceri, pentru a include valori și modele de guvernare. Ne confruntăm cu alți actori globali ale căror metode și agende sunt foarte diferite de ale noastre. Mulți dintre ei nu vor ezita să folosească campanii de dezinformare și alte forme de război hibrid pentru a submina influența europeană.

În ciuda acestor dificultăți, avem încă motive convingătoare pentru a dori să facem ca Europa să devină partenerul de încredere al Africii. Unul dintre motive este că problemele Africii sunt problemele noastre. Terorismul și insecuritatea nu cunosc granițe. Sahelul nu este atât de îndepărtat de Europa pe cât pare uneori; iar instabilitatea din Cornul Africii amenință una dintre cele mai importante rute comerciale ale lumii. Apoi, există schimbările climatice, care vor crea inevitabil noi valuri de migrație, deoarece distruge mijloacele de trai ale oamenilor și fac comunitățile acestora de nelocuit.

Scopul nostru este, de asemenea, motivat de multitudinea de oportunități de pe tot continentul. Economiile și societățile Africii sunt tinere și dinamice. Mai devreme sau mai târziu, îmbătrânita Europă va trebui să se bazeze pe acestea. Continentul are, de asemenea, o abundență de materii prime și un potențial imens atât de a implementa, cât și de a ajuta la producerea tehnologiilor de energie regenerabilă.

În sfârșit, trebuie să gândim în termeni geopolitici. Având în vedere că populația sa va ajunge la 2,5 miliarde până în 2050, Africa este o forță globală în creștere. Un parteneriat mai strâns ar permite Europei și Africii să exercite împreună o influență mult mai mare pe scena mondială, dând un impuls modelului de multilateralism pe care ambii parteneri îl susțin.

Pentru a reuși, vom avea nevoie de o agendă pozitivă bazată pe priorități comune. Fără a ocoli dificultățile, trebuie să ne concentrăm pe obținerea de rezultate concrete, rapide. Africa nu are nevoie de acte de caritate sau de “cascadorii mediatice”. Africa are nevoie de cooperare și parteneriate care să poată oferi efectiv o viață mai bună și prosperitate oamenilor săi.

În acest scop, UE va trebui să combine punctele forte ale statelor sale membre, ale instituțiilor financiare, ale băncilor de dezvoltare și ale agențiilor. Pandemia a dat substanță conceputului „Team Europe”, iar acest mod de lucru trebuie să devină un obicei pentru a evita o strategie fragmentată și toate problemele care vin odată cu ea.

În Africa, ca și în alte părți, UE are greutate numai atunci când părțile sale constitutive lucrează împreună. Aceasta include nu doar instituțiile și guvernele UE; societatea civilă și sectorul privat, de asemenea, trebuie să fie mai bine adaptate la dinamica de pe teren.

Viitorul Europei va fi modelat în mare parte de viitorul Africii. Acolo și în alte părți, trebuie să apărăm mai bine proiectul european demonstrând că valoarea adăugată a UE o depășește pe cea a altor puteri globale. Summitul din această lună trebuie să fie punctul de plecare pentru construirea unui nou parteneriat intercontinental.


Josep Borrell, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, este vicepreședinte al Comisiei Europene pentru o Europă mai puternică în lume.

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic

Thoughtworks a intrat pentru prima dată în Top 25 Brand Finance Report al celor mai puternice branduri de servicii IT

0

Thoughtworks (NASDAQ: TWKS), o companie globală de consultanță în tehnologie care integrează strategia, designul și ingineria pentru a stimula inovația digitală, a anunțat că a fost selectată pentru prima dată în raportul Brand Finance al celor mai valoroase și mai puternice 25 de branduri de servicii IT la nivel global. În fiecare an, Brand Finance, liderul mondial în consultanță de evaluare de brand, testează 5.000 dintre cele mai mari nume din industrie și publică aproape 100 de rapoarte, clasificând branduri din toate sectoarele și țările. Primele 25 cele mai valoroase și mai puternice business-uri din zona de servicii IT din lume sunt incluse în ediția anuală Brand Finance IT Services 25 2022.

„După un an excelent, Thoughtworks a intrat pentru prima dată în raportul Brand Finance IT Services 25 din 2022. Două momente cheie ale anului 2021 au fost anunțarea IPO-ului lor și relansarea cu succes a logo-ului, identității vizuale și poziționării companiei. Noul lor slogan, «Delivering Extraordinary Impact Together», exprimă foarte clar valorile organizației, al cărui scop este  să fie o companie creativă, polivalentă, orientată spre viitor și modernă”, a declarat David Haigh, Președinte și CEO al Brand Finance.

Compania a intrat în Top cu o valoare a brandului de 788 de milioane de dolari. În afară de calcularea valorii brandului, Brand Finance determină, de asemenea, puterea relativă a brandurilor printr-un mix echilibrat de indicatori care evaluează investițiile de marketing, valoarea acțiunilor și performanța afacerii.

„Suntem mândri să primim această recunoaștere globală care confirmă faptul că, într-un an marcat de o expansiune orizontală solidă, care a inclus achiziționarea Gemini Solutions și Fourkind, Thoughtworks a reușit, de asemenea, să se diversifice și pe verticală, și  să intre  în Top 25 al raportului Brand Finance IT Services 2022. Sărbătorim această realizare alături de partenerii și colegii noștri care ne-au ajutat să creăm un impact pozitiv în societate prin excelență tehnologică și proiecte remarcabile, la nivel global și local”, a declarat Șerban Țîr (foto), director general, Thoughtworks România.

Thoughtworks a intrat pe piața locală anul trecut, prin achiziționarea companiei românești Gemini Solutions. Compania are birouri în București, Cluj și Iași și o echipă de peste 200 de angajați. Talentele noastre locale sunt cel mai valoros atu al nostru,  capabilitățile lor de consultanță premium permițându-ne să obținem realizări extraordinare împreună cu clienții noștri.

VTEX: TETRIX este recunoscut de Guinness World Records ca fiind cel mai mare concurs dedicat studiilor de business

0

Concursul universitar TETRIX, promovat de VTEX,  a fost recunoscut recent de către Guinness World Records (GWR) ca fiind cel mai mare concurs dedicat studiilor de business, înregistrând un număr de participări record în 2021. Desfășurată în perioada aprilie-octombrie, cea de-a treia ediție a avut peste 154.000 de participanți din 84 de țări, iar dintre aceștia, 67.972 de participanți au încheiat prima etapă de testare. Etapele finale au fost organizate în Brazilia, bucurându-se de un număr de 24 de finaliști de 8 naționalități diferite, creând astfel un mediu social diversificat, prin multitudinea de etnii și culturi.

Competiția își propune să inspire tinerele talente să afle mai multe despre comerțul digital și să le ofere diferite oportunități de carieră. Concursul a constat în 100 de întrebări și a fost împărțit în 5 etape. Câștigătoarea anului 2021, studenta din Chile Francisca Avaria, a primit drept premiu o excursie pe cinci continente, pentru a vizita mari companii de tehnologie și pentru a participa la cursuri despre tehnologie și transformare digitală. Nívea Virgolino, din Brazilia, a ocupat cea de-a doua poziție, iar Nikita Machigani, din India, pe cea de-a treia. Merită menționat faptul că, în această ediție, femeile au reprezentat peste 64% dintre participanți.

„Cu patru ani în urmă, când am lansat TETRIX ca program educațional care își propunea să încurajeze tinerele talente să urmeze o carieră în mediul digital, nu știam ce urma să realizăm. Acum suntem onorați să fim recunoscuți oficial de Guinness World Records drept cel mai mare concurs dedicat studiilor de business. Știm cât de important este să încurajăm aceste talente, pentru că industria digitală poate aduce echilibru într-o lume dezechilibrată și, de asemenea, poate contribui la dezvoltarea comunităților”, susține Mariano Gomide de Faria, fondator și co-CEO VTEX.

„Suntem mândri că putem contribui la pregătirea studenților care își doresc o carieră în mediul digital. Succesul competiției TETRIX demonstrează interesul tinerilor din întreaga lume pentru joburile viitorului și importanța unui astfel de program care să ducă la accelerarea transformării digitale”, declară Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA Sales VP în cadrul VTEX.

Promovat de VTEX, o platformă enterprise de comerț digital destinată brandurilor și retailerilor, și sponsorizat de ACCT, AWS, Ecomsur, Elo, FGV-EAESP și Vinneren, concursul încurajează ecosistemul digital, dezvoltând astfel o rețea valoroasă a talentelor pregătite pentru viitor. De asemenea, companiile respective au acces direct la participanții care se fac remarcați, în vederea unor viitoare angajări.

Înscrierile pentru concursul din anul 2022 au început acum pe tetrixchallenge.com.

Analiză sectorială EY: În România, randamentele așteptate de investitori au înregistrat o tendință de creștere pe parcursul anului, atingând la finalul lui 2021 un nivel cu 20% mai ridicat comparativ cu cel înregistrat în anul precedent

0

Sectorul produselor industriale, cel al materiilor prime și cel al proprietăților imobiliare au înregistrat valori maxime ale costului capitalului la finalul anului 2021

Costul capitalului a urmat o evoluție crescătoare în ultimul trimestru din 2021, după perioada de stabilitate remarcată în prima parte a anului, conform analizei sectoriale EY România.

După un an 2020 caracterizat de volatilitate, 2021 a fost conturat de perspective pozitive asociate cu relansarea economică, concomitent cu creșterea ratelor de vaccinare din regiune. Totuși, îngrijorările privind noile mutații ale Covid-19 produc în continuare incertitudini. În ciuda provocărilor generate de contextul pandemic, produsul intern brut a crescut la nivel global, finalizând tranziția de la redresare la expansiune și depășind nivelul înregistrat anterior pandemiei. Spre finalul anului 2021, pe fondul unui ritm atipic de redresare și a unui mediu în continuare imprevizibil, ritmul global de creștere a încetinit, cu precădere în economiile emergente. Presiunile inflaționiste și contextul geopolitic afectează de asemenea mediul investițional.

Pachetul de instrumente de finanțare nerambursabilă, subiect urmărit la nivel european, dar și în România, provoacă în continuare atât oportunități, cât și incertitudini. Astfel, anul 2021 s-a încheiat într-o notă pozitivă datorită avizării Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de către Consiliul Uniunii Europene. Există însă îngrijorări referitoare la capacitatea de absorbție a acestor fonduri, având în vedere faptul că România se situează sub media europeană în ceea ce privește gradul de absorbție a fondurilor europene alocate prin programele operaționale anterioare (50% comparativ cu media europeană de 61% pentru fondurile aferente Cadrului Financiar Multianual 2014-2020).

„În România, randamentele așteptate de investitori au înregistrat o evoluție ascendentă pe fondul evoluției situației pandemice, dar și a contextului geopolitic și macroeconomic. Ne așteptăm ca presiunile inflaționiste să persiste și în 2022, în contextul creșterii costurilor de producție, generate de distorsiuni ale procesului de aprovizionare cu materii prime, evoluției prețurilor energiei electrice și gazelor, creșterii salariilor, dar și a ratelor dobânzilor”, declară Ileana Guțu (foto), Partener Asociat și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.

Conform analizei trimestriale EY, la nivel local, cea mai ridicată volatilitate a costului capitalului pe parcursul anului 2021 se remarcă în sectorul produselor industriale, fiind urmată de sectorul materiilor prime. Lanțurile de aprovizionare globale deja destabilizate au fost afectate puternic de pandemia Covid-19. Acest lucru a dus la o reducere semnificativă a materiilor prime critice în Europa, ceea ce a provocat dificultăți industriei în asigurarea accesului la resurse. Unul din principalele motive pentru care întreaga Uniune Europeană se confruntă cu lipsuri și vulnerabilități în lanțul de aprovizionare este dependența masivă de importuri din surse unice.

La finalul anului 2021, în România, sectoarele ale căror randamente au înregistrat cele mai scăzute valori sunt telecomunicațiile și tehnologia informației, în timp ce sectorul proprietăților imobiliare și al serviciilor financiare se află la limita superioară. Comparativ cu trimestrul precedent, randamentele în sectorul serviciilor financiare au revenit pe o pantă ascendentă, în linie cu evoluția tuturor sectoarelor analizate.

Analiza se bazează pe datele financiare disponibile la sfârșitului ultimului trimestru (T4) al anului 2021, publicate de companiile listate din principalele 10 sectoare din România: bunuri de consum și de larg consum, energie, servicii financiare, servicii medicale, produse industriale, tehnologia informației, materii prime, proprietăți imobiliare și servicii de telecomunicații.    

În România multiplicatorii financiari au variat diferit în funcție de industrie, însă poate fi observată o ușoară tendință de scădere, conturată încă din timpul celui de-al treilea trimestru al anului 2021

Apetitul investitorilor, dorința de a remodela afaceri și de a consolida pozițiile din piață au putut fi observate prin intensificarea activității pe piața tranzacțiilor în 2021, un an al recordurilor pe piața de fuziuni și achiziții, atât la nivel local, cât și internațional. Interesul companiilor pentru listarea la bursă și atragerea de finanțări prin intermediul bursei a fost și este în creștere.

Planurile de investiții ale companiilor sunt însă afectate de riscuri provenind din mediul extern acestora. Competitivitatea crescută, îngrijorările în legătură cu creșterea costurilor de producție, dar și încetinirea ritmului de creștere al Produsului Intern Brut au redefinit valorile înregistrate de multiplicatorii financiari pe finalul anului 2021.

Sectoarele din România ale căror multiplicatori financiari au înregistrat creșteri în a doua parte a anului 2021 sunt serviciile de sănătate precum și sectorul energiei. 

În România, în cel de-al treilea trimestru al anului 2021, avansul Produsului Intern Brut a înregistrat o temperare a ritmului trimestrial, cu un nivel de 0,4%. Pe de altă parte, din perspectiva creșterii economice anuale, România se află printre primele poziții din clasament, cu o creștere de 8,1% raportată la aceeași perioadă a anului precedent, comparativ cu media Uniunii Europene de 4,1%. 

„La circa doi ani de la începutul pandemiei COVID-19, care s-a tradus într-o recesiune profundă, dar de scurtă durată, ne aflăm într-un context de excese și extreme — o lichiditate a pieței rezultată primordial din stimulente publice. Vedem anul 2022 ca pe un an critic, în care ne dorim ca dezechilibrele provocate de pandemie să se atenueze, iar ciclurile de afaceri să se normalizeze. Lucrurile depind, în mod evident, foarte mult de evoluția contextului geopolitic. Ritmul de creștere al economiei și al inflației vor genera însă rate nominale și reale ale dobânzilor mai ridicate, fiind asociate cu o comprimare a multiplicatorilor în sectoarele care nu reușesc să reflecte în prețurile de vânzare creșterea costurilor de producție sau costurile bancare”, concluzionează Ileana Guțu.

Instrumentul de analiză sectorială este dezvoltat de Echipa de evaluare, analiză economică și modelare financiară (Valuation, Modelling and Economics – VME) din cadrul departamentului de Strategie şi Tranzacții al EY România, iar analiza sectorială poate fi accesată în secțiunea site-ului EY “Valuation Insights”/”Perspective de Evaluare”, baza de date fiind actualizată trimestrial. 

2021, an istoric pentru Farmaceutica REMEDIA. Randament pe dividend de peste 15%, primul robot pentru farmacii din România, notă maximă în clasamentul VEKTOR

0

Farmaceutica REMEDIA (simbol bursier RMAH) este o prezență de top pe piața de capital din România, confirmând angajamentele față de acționari și investitori prin proiecte inovative, adaptarea strategiilor de business la cele mai moderne tendințe globale și implementarea celor mai bune practici internaționale în relația cu investitorii.

Promotor pe piața românească în procesul de automatizare și dezvoltare a serviciilor farmaceutice, focusată pe digitalizarea pieței farmaceutice, Farmaceutica REMEDIA este consecventă misiunii sale de a contribui la dezvoltarea durabilă a economiei.

Compania a marcat în 2021 unul dintre cei mai de succes ani din istoria sa de peste trei decenii. Farmaceutica REMEDIA a alocat acționarilor dividende de 14,3 milioane de lei, cu un randament de peste 15%, fiind inclusă pentru rezultatele sale financiare în topurile analiștilor pieței de capital.

O realizare majoră pentru companie a fost lansarea primului Robot Smart pentru farmacii din România, care a deschis un capitol nou în istoria dezvoltării farmaciilor – digitalizarea, ca pas spre viitor a domeniului farmaceutic.

2021 a mai însemnat pentru Farmaceutica REMEDIA obținerea notei maxime – 10 la evaluarea VEKTOR pentru comunicare excelentă cu investitorii. Doar zece companii listate la Bursa de Valori București au obținut nota maximă la această evaluare realizată de Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursa din România (ARIR). Pentru a obține nota maximă, care certifică cele mai bune practici internaționale în relația cu investitorii, Farmaceutica REMEDIA a trebuit să îndeplinească 15 criterii obiective, elaborate de ARIR, în colaborare cu un grup extins de specialiști locali și internaționali (analiști financiari, profesioniști în relația cu investitorii, consultanți și profesori).

50% din profitul net, distribuit acționarilor

Prin Hotărârea AGA din 15 aprilie 2021, Farmaceutica REMEDIA a alocat suma de 14,3 milioane de lei ca dividende din profitul net realizat în exerciţiul financiar 2020.

La un dividend brut de 0,15 lei pe acțiune din profitul pe 2020, randamentul unui dividend a fost de 15,8% la preţul de închidere al unei acţiuni din 14 aprilie 2021.

Farmaceutica REMEDIA a raportat pentru 2020 un profit total net repartizat de 28,2 milioane de lei, ceea ce înseamnă că aproximativ 50% din profit a fost distribuit de companie către acţionari.

Un impact major asupra rezultatului financiar obţinut de companie în 2020 a fost vânzarea a 52 de farmacii către HelpNet pentru circa 40 de milioane de lei.

Farmaceutica REMEDIA se numără printre companiile care au oferit cele mai ridicate randamente ale dividendelor în ultimii ani, potrivit unei analize realizate de Prime Transaction.

Media randamentelor dividendelor oferite de Farmaceutica REMEDIA a fost 5,26% pe ultimii 10 ani, 5,51% pe ultimii cinci ani și 7,66% pe ultimii trei ani.

REMEDIA se clasează pe locul al IV-lea într-un clasament al acțiunilor care au oferit cele mai ridicate randamente ale acțiunilor în ultimii trei ani. 

În septembrie 2021, Bursa de Valori București a anunțat investitorii că în ședința periodică a Comisiei Indicilor BVB s-a decis includerea Farmaceutica REMEDIA în componenţa indicilor celor mai lichide 25 de acţiuni – BET-XT şi BET-XT-TR.

Primul robot Smart pentru farmacii din REMEDIA

Preocupată de transformarea digitală, Farmaceutica REMEDIA a lansat în 2021, în parteneriat cu BD Rowa, producător german de roboți pentru farmacii, primul robot Smart la Farmacia Remedia București, a instalat opt roboți la alte farmacii și estimează circa 10 instalări de sisteme robotice pentru automatizarea farmaciilor și depozitelor din România, Bulgaria și Republica Moldova pe parcursul acestui an.

În baza expertizei în implementarea de proiecte inovative, compania intenționează să dezvolte proiecte noi pe platforme online pentru a adapta serviciile oferite la nevoile clienților din piața farma în direcția automatizării și digitalizării proceselor farmaceutice.

”Suntem orientați spre digitalizarea pieței farmaceutice, asumându-ne rolul de lider pe piața românească în procesul de automatizare și dezvoltare a serviciilor farmaceutice prin implementarea de roboți în farmacii, spitale și depozite farmaceutice. Susținem aplicarea conceptelor inovatoare de sustenabilitate și digitalizare”, a declarat Valentin-Norbert Tarus, președintele CA al Farmaceutica REMEDIA.

Nota maximă la evaluarea VEKTOR
pentru comunicare excelentă cu investitorii

Farmaceutica REMEDIA a obținut nota maximă – 10, în clasamentul VEKTOR 2021, evaluare desfășurată de ARIR (Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursa din România).

Farmaceutica REMEDIA face parte dintr-o listă de 10 companii de top care au obținut nota maximă în comunicarea cu investitorii, alături de Banca Transilvania, Nuclearelectrica, Antibiotice Iași, Purcari Wineries, TeraPlast, OMV Petrom, Electrica, Impact Developer & Contractor și BRK Financial Group.

Este al treilea an de evaluare VEKTOR, indicator calculat pentru prima dată în 2019 de către ARIR, iar Farmaceutica REMEDIA a evoluat pozitiv, crescând constant (2019 – 8,5; 2020 – 9,5; 2021 – 10). Calificativele au fost acordate de ARIR în baza metodologiei care include 15 criterii obiective, aliniate la cele mai bune practici internaționale în relația cu investitorii, iar procesul de evaluare a fost auditat în ianuarie 2022 de către compania Mazars, una dintre cele mai mari companii de audit și consultanță din lume, prezentă în 90 de țări și teritorii, cu o experiență de 25 de ani în piața din România.

Pentru obținerea notei maxime în evaluarea VEKTOR, Farmaceutica REMEDIA a trebuit să îndeplinească 15 criterii obiective, aliniate la cele mai bune practici internaționale în relația cu investitorii, printre care: informații despre echipa de relații cu investitorii; existența prezentării pentru investitori; organizarea conferințelor telefonice dedicate rezultatelor financiare; publicarea comunicatelor de presă aferente raportărilor financiare; participarea la evenimente cu investitori; furnizare informațiilor financiare în format Excel; transcript / înregistrare conferințe de prezentare a rezultatelor financiare; publicarea informațiilor despre prețul acțiunii; acoperirea de către analiști financiari; informații despre guvernanța corporativă – conducerea companiei, comitete, politica de remunerare; raportarea non-financiară.

Farmaceutica REMEDIA, printre primele
opt companii cu scoruri ESG publicate

Farmaceutica REMEDIA se numără printre primele opt companii listate la Bursa de Valori București cu scoruri ESG publicate pe portalul BVB Research Hub. 

Primele scoruri ESG (Environmental, Social, and Governance) pe piața de capital locală sunt disponibile din 8 februarie, pe platforma BVB Research Hub a Bursei de Valori București. Scorurile fac parte din rapoartele pregătite de Sustainalytics în cadrul colaborării cu BVB, inițiate în 2020, pentru opt dintre companiile listate la Bursa de la București: Farmaceutica REMEDIA, Antibiotice Iasi, BRD Groupe Societe Generale, Nuclearelectrica, OMV Petrom, TeraPlast, Transgaz și Bursa de Valori București.

Potrivit Bursei de Valori București, lansarea primelor scoruri ESG pe piața de capital locală are loc într-un context global prielnic, în care totalul activelor investite în fonduri care iau in considerare criteriile ESG în alocarea investițiilor reprezintă aproximativ o treime din totalul activelor globale, iar fondurile de investiții dedicate strategiilor ESG au active de peste 2,2 trilioane dolari. Inițierea de către Bursa de Valori București a primului demers dedicat ESG pe piața de capital românească și continua dezvoltare a acestuia capătă în acest context global o și mai mare relevanță, pentru susținerea competitivității pieței din Romania și pentru menținerea vizibilității activelor listate la BVB pe plan internațional.