Piața globală IPO înregistrează o încetinire semnificativă în primul trimestru din 2022

0

După nivelurile record de IPO la nivel mondial în 2021, condițiile volatile de pe piață au dus la o încetinire semnificativă în primul trimestru din 2022. Anul a început în forță, continuând impulsul din trimestrul IV 2021, luna ianuarie fiind cea mai puternică lună de deschidere din ultimii 21 de ani în ceea ce privește încasările. Cu toate acestea, până în a doua jumătate a trimestrului, scăderile bursiere la nivel mondial au schimbat traiectoria în mod dramatic în direcția opusă, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a activității globale. Pentru T1 2022, pe piața mondială a IPO-urilor au fost înregistrate 321 de tranzacții care au strâns 54,4 miliarde USD în venituri, o scădere de 37% și, respectiv, 51% față de anul precedent. 

Inversarea bruscă poate fi atribuită unei serii de probleme, atât emergente, cât și reziduale. Printre acestea se numără creșterea tensiunilor geopolitice, volatilitatea piețelor bursiere, corecția prețurilor acțiunilor supraevaluate din IPO-urile recente, îngrijorările tot mai mari legate de o creștere a prețurilor la mărfuri și energie, impactul inflației și potențialele creșteri ale ratelor dobânzilor, precum și riscul pandemiei COVID-19, care continuă să împiedice o redresare economică globală completă.

În concordanță cu scăderea bruscă a activității IPO la nivel mondial, s-a înregistrat o scădere considerabilă a IPO-urilor transfrontaliere, unicorn, mega (încasări de peste 1 miliard USD) și SPAC (oferte publice inițiale ale societăților de achiziție cu scop special). De asemenea, o serie de lansări de IPO-uri au fost amânate din cauza incertitudinii și instabilității pieței. 

Performanța regională generală

În regiunea Americii, s-au finalizat 37 de tranzacții IPO în T1 2022, cu venituri de 2,4 miliarde USD, ceea ce reprezintă o scădere de 72% a numărului de tranzacții și o scădere de 95% a veniturilor în raport cu anul precedent. Regiunea Asia-Pacific a înregistrat 188 de IPO-uri care au strâns 42,7 miliarde USD în venituri, o scădere în raport cu anul precedent (Year on Year – YOY) de 16% pentru volum, dar o creștere de 18% în ceea ce privește veniturile. Activitatea IPO pe piața EMEIA în T1 2022 a raportat 96 de tranzacții și a strâns 9,3 miliarde USD în venituri, o scădere YOY de 38% și, respectiv, 68%. 

Piețele IPO din America au scăzut în comparație cu T1 2021

Activitatea IPO din regiunea Americii a încetinit în acest trimestru în comparație cu T1 2021, care a înregistrat un record, cu tranzacții în scădere cu 72% (37 IPO-uri) și încasări în scădere cu 95% (2,4 miliarde USD). Sănătatea și științele vieții au condus numărul de tranzacții, în timp ce o singură tranzacție mare a determinat sectorul financiar să conducă în privința încasărilor. În America, sectorul materialelor a urmat ca număr de tranzacții, condus exclusiv de bursele canadiene mai mici (CSE și TSX-V), în timp ce sănătatea și științele vieții s-au clasat pe locul al doilea ca încasări. 

Ritmul ofertelor publice inițiale și al fuziunilor de SPAC a încetinit pe fondul unor condiții de piață dificile. Este de așteptat ca activitatea să se intensifice pe măsură ce anul avansează, deoarece mai mult de un sfert din cele peste 600 de SPAC-uri active expiră în cursul acestui an și peste 60% expiră în prima jumătate a anului 2023.

Piața braziliană a ofertelor publice inițiale s-a blocat în 2022, deoarece zeci de companii au anulat sau amânat tranzacții. Se așteaptă ca volatilitatea pe piața braziliană să continue, în condițiile unei inflații și a unor rate ale dobânzii ridicate și a unei poziții fiscale fragile, la care se adaugă viitoarele alegeri și consecințele tensiunilor geopolitice.  

Încasările din IPO-urile din Asia-Pacific au crescut cu 18% în primul trimestru din 2022, beneficiind de mega IPO-uri

Regiunea Asia-Pacific a început anul în forță, cu o creștere de 18% a încasărilor YOY, în ciuda unei scăderi de 16% a numărului de tranzacții în T1 2022. Patru dintre cele șapte mega IPO-uri din T1 2022 la nivel global au fost listate în această regiune, inclusiv două dintre cele mai mari IPO-uri din T1 în funcție de încasări. În regiune au avut loc 188 de IPO-uri care au atras 42,7 miliarde USD în venituri, depășind T1 2021, care a atras cele mai mari venituri din T1 din ultimii 21 de ani. În ceea ce privește activitatea sectorială, sectorul industrial a condus ca volum (40 de IPO-uri, 3,3 miliarde USD), urmat de cel al materialelor (37 de IPO-uri, 5,3 miliarde USD), în timp ce energia și telecomunicațiile au condus ca încasări (11,2 miliarde USD prin 8 IPO-uri și, respectiv, 8,5 miliarde USD prin 3 IPO-uri).

China a înregistrat o scădere de 28% a tranzacțiilor (97) și o creștere modestă de 2% a încasărilor (care au atras 30,1 miliarde USD) în decursul anului. În Hong Kong, activitatea IPO a fost considerabil mai lentă din cauza volatilității recente a pieței, a unei epidemii grave de cazuri Omicron și a unei scăderi relativ mai mari a indicilor bursieri locali. În timp ce China continentală a înregistrat, de asemenea, un mic declin în ceea ce privește numărul de tranzacții, veniturile YOY au crescut datorită găzduirii a trei dintre cele șapte mega IPO-uri din T1 2022.

După cel mai mare număr de IPO-uri înregistrat în 2021, activitatea IPO-urilor din Japonia a încetinit în T1 2022, cu o serie de IPO-uri cu capitalizare mică venite pe piață. Japonia a înregistrat 15 IPO-uri care au strâns venituri totale de 0,2 miliarde USD.

Coreea de Sud și-a continuat dinamica puternică a IPO-urilor din 2021 în ianuarie 2022, cu cel mai mare IPO din istorie al Bursei din Coreea, care a strâns 10,7 miliarde USD. Activitatea IPO a fost mai lentă în februarie, înainte de alegerile prezidențiale din Coreea de Sud, din martie. În primul trimestru din 2022, Coreea a înregistrat 19 IPO-uri cu venituri totale de 11,2 miliarde USD, o scădere de 21% în ceea ce privește numărul de tranzacții, dar o creștere de 368% în ceea ce privește veniturile.

Piața IPO din EMEIA, afectată de volatilitatea pieței

Recenta volatilitate ridicată a pieței, cauzată de tensiunile geopolitice, a avut, fără surpriză, un impact asupra piețelor de acțiuni din EMEIA și asupra activității corporative ulterioare. Mulți candidați la IPO din regiune le-au amânat până când se vor clarifica perspectivele economice. În total, în EMEIA au avut loc 96 de IPO-uri, o scădere de 38% față de anul precedent, iar veniturile obținute au fost de 9,3 miliarde USD, o scădere de 68% față de anul precedent. Într-o notă mai pozitivă, piețele financiare globale rămân deschise și funcționale, în ciuda incertitudinii continue. 

În primul trimestru al anului 2022, Europa a reprezentat 15% din tranzacțiile IPO globale și doar 5% după încasări. Două burse europene s-au aflat printre primele 12 burse în funcție de numărul de tranzacții și de veniturile obținute. Numărul de tranzacții în Europa a fost de 47, cu încasări de 2,7 miliarde USD obținute. În Marea Britanie, ritmul mai lent al activității IPO s-a datorat unei scăderi a încrederii investitorilor din T4 2021, care s-a prelungit în 2022. În T1 2022 au avut loc opt IPO-uri în Marea Britanie, cu venituri totale de 113 milioane USD, o scădere YOY de 60% în funcție de numărul de tranzacții și o scădere dramatică de 99% în funcție de veniturile obținute.

Schimbarea performanței sectoarelor

În primul trimestru au avut loc unele schimbări ușoare în ceea ce privește performanțele sectoriale, în parte din cauza schimbării mediului economic și a condițiilor de piață. Atât sectorul tehnologic, cât și cel al materialelor au condus în ceea ce privește numărul de oferte publice inițiale, cu 58 de oferte fiecare, obținând 9,9 miliarde USD și, respectiv, 5,9 miliarde USD. Acesta a fost urmat de sectorul industrial (57 de IPO-uri care au strâns 5 miliarde USD). Tehnologia și-a continuat dominația în funcție de numărul de tranzacții pentru al șaptelea trimestru consecutiv (din T3 2020), dar s-a clasat pe locul al doilea în funcție de încasări – întrerupând o serie de șapte trimestre consecutive în care a strâns cele mai mari încasări din IPO-uri din T2 2020.

În T1 2022, energia a preluat conducerea în ceea ce privește veniturile (12,2 miliarde USD prin intermediul a 15 IPO-uri), determinată de cel mai mare IPO din T1 de pe Bursa din Coreea, în timp ce telecomunicațiile au ocupat locul al treilea (8,6 miliarde USD prin intermediul a șase IPO-uri), datorită celui de-al doilea cel mai mare IPO din T1 de pe Bursa din Shanghai.


Datele prezentate aici și disponibile pe ey.com/ipo/trends provin de la EY și Dealogic. Q1 2022 (adică ianuarie-martie) se bazează pe IPO-urile finalizate între 1 ianuarie 2022 și 23 martie și pe IPO-urile așteptate până la sfârșitul lunii martie 2022. Date de la închiderea activității din 23 martie, ora Regatului Unit. Toate datele conținute în acest document provin de la Dealogic, CB Insights, Crunchbase, SPAC Insider și EY, cu excepția cazului în care se menționează altfel. Ofertele publice inițiale ale societăților de achiziție cu scop special (SPAC) sunt excluse din toate datele incluse în acest raport, cu excepția cazului în care este indicat.

2013 – 2021 acoperă întregul an.  
Sursa: EY, Dealogic

Activitatea IPO din primul trimestru

Luna/TrimestruNumărul de IPO-uriCapital atras (miliarde USD) 
ianuarie 202077$9.8
februarie 202081$11.8
martie 202083$7.0
T1 2020241$28.6
ianuarie 2021117$28.7
februarie 2021          171$36.0
martie 2021224$47.3
T1 2021512$112.0
ianuarie 202298$31.9
februarie 2022107$10.3
martie 2022116$12.2
T1 2022321$54.4

 Sursa: EY, Dealogic

Anexa: Tranzacții IPO globale în intervalul ianuarie – martie 2022, pe sectoare 

Sectoare Număr de IPO-uri Procent din numărul de IPO-uri la nivel global Capital atras (miliarde USD) Procent din capitalul atras la nivel global 
Produse de consum 216,5%0,50,9%
Produse de consum de bază 206,2%2,24.0%
Energie 154,7%12,222,4%
Servicii financiare 61,9%1,73.1%
Sănătate 4915,3%5,39.8%
Industrie 5717,8%5.09.3%
Materiale 5818,0%5.910.9%
Media și divertisment 61,9%0.40.7%
Imobiliare 144,4%0.50.9%
Comerț cu amănuntul 113,4%2.24.0%
Tehnologie 5818,0%9.918.2%
Telecomunicații 61,9%8.615.8%
Total global 321100.0%54.4100.0%

Sursa: EY, Dealogic 

Este posibil ca suma valorilor să nu fie 100%, din cauza rotunjirilor. 

First Bank oferă companiilor credite verzi care le permit să recupereze până la 100% din cheltuielile cu energia electrică și să obțină independența energetică

0

First Bank oferă credite cu 50%1 reducere pentru companiile care doresc să instaleze panouri fotovoltaice în vederea recuperării cheltuielilor cu energia electrică. Astfel, companiile pot deveni prosumatori, iar prin implementarea de soluții verzi, pot recupera până la 100% din aceste cheltuieli.

Conform noilor actualizări ale legislației în vigoare, prin instalarea de sisteme fotovoltaice (panouri), un număr mai mare de companii vor putea deveni prosumatori, respectiv vor putea include energia electrică verde produsă în exces față de consumul propriu în sistemul național. În funcție de puterea sistemului de panouri instalat, prosumatorii vor putea compensa energia activă achiziționată din sistemul național cu energia activă inclusă anterior în sistemul național sau vor putea vinde energia electrica activă produsă către sistemul energetic național. Astfel, începând din luna martie, capacitatea maxima a sistemului de panouri fotovoltaice pentru „prosumatori” a fost crescută până la 400 kW, în loc de doar 100 kW până acum, ceea ce înseamnă că mai multe companii sunt eligibile pentru aceste tipuri de proiecte avantajoase.

„În contextul în care energia electrică reprezintă o provocare semnificativă pe o piață cu fluctuații foarte mari ale prețurilor, First Bank aduce prima soluție pentru prosumatorii de energie verde adaptată celor mai recente reglementări în vigoare. Cei care optează astfel pentru instalarea de sisteme de panouri fotovoltaice pot înlocui complet costul facturii de energie electrică cu rata lunară a împrumutului la bancă, obținând independența energetică și un control eficient asupra costurilor asociate. Astfel, după ce împrumutul de până la 7 ani este rambursat, costurile legate direct sau indirect de energia electrică nu vor mai reprezenta o preocupare atât de mare în economia firmei. În acest fel, First Bank susține mediul de afaceri românesc și oferă sprijin în construirea unui business robust pe terment lung”, a declarat Mădălina Teodorescu, Vicepreședinte First Bank.

Cu ajutorul rețelei sale de parteneri care oferă soluții de panouri fotovoltaice, First Bank pune la dispoziția clienților atât consultanță, cât și informații tehnice în mod gratuit, în vederea obținerii creditului și implementării proiectului. 

Sistemul de panouri fotovoltaice poate fi exploatat circa 25 de ani cu costuri reduse de întreținere, iar în funcție de sistemul fotovoltaic instalat, se poate ajunge la eliminarea completă a costului cu achiziția energiei electrice active ca urmare a producției proprii. Astfel, pe durata perioadei de creditare, rata lunară a creditului și costul de întreținere al panourilor pot înlocui valoarea facturii de energie electrică cash-flowul beneficiarului nefiind afectat, iar în timp prosumatorii au posibilitatea să obțină independența totală față de fluctuațiile mari ale prețurilor de pe piața energiei electrice.


1 Față de costurile pe care banca le percepe în mod obișnuit pentru astfel de credite

Campanie națională pentru „o țară fără deșeuri abandonate”

0

„Vrem o țară fără deșeuri abandonate!” este sloganul sub care se desfășoară în perioada 4 aprilie-4 mai 2022 Campania Națională „Curățăm România!”, derulată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, cu sprijinul Asociației Comunelor din Romania (ACoR), Asociației Orașelor din România (AOR), Asociației Municipiilor din România (AMR), prin implicarea companiilor naționale CNAIR, CFR și a instituțiilor din subordinea/coordonarea MMAP – AFM, ANAR, RNP – Romsilva, ANPM, ARBDD, GNM.

Cu ocazia lansării campaniei, ministrul Tánczos Barna a subliniat: „Orice loc în care deșeurile sunt abandonate este expresia nepăsării și a rușinii. Astăzi sunt mii de localități în România, în care găsim priveliști sufocate de deșeuri. Campania «Curățăm România!» trebuie, în primul rând, să ne învețe să ne pese și să ne pună pe toți la treabă pentru a da copiilor noștri alte sate, alte comune, alte orașe! Prin această campanie, facem un apel ferm către autoritățile locale pentru că legislația spune foarte clar că salubrizarea orașelor, comunelor, este responsabilitatea lor. De aceea, dincolo de apelul la implicare, punem la dispoziția UAT-urilor și un program de finanțare pentru aceste acțiuni, cu un buget total de 20 de milioane de lei. Dacă nu gestionăm corect deșeurile, nu doar că nu vom schimba fața României pătată de acestea, însă vom pierde și economic. Dincolo de autoritățile locale, instituțiile noastre vor fi și ele implicate, de la RNP – Romsilva pentru păduri mai curate, la ANAR pentru ape asemenea, precum și GNM, care să supravegheze rezultatele.”

Bogdan Radu Balanișcu, secretar de stat în cadrul MMAP: „Prin această campanie, dăm un semnal tuturor că ne pasă de țara noastră și că ne pasă de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Pe de o parte, avem de a face cu indiferența unora, iar pe de altă parte, avem de a face cu reaua intenție a altora, a celor care aruncă deșeurile în modul acesta. Totodată, venim în sprijinul UAT-urilor,  astfel încât acestea să-și poată deconta parte din cheltuielile pe care le vor efectua în această perioadă de campanie și mă bucur și salut disponibilitatea și discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții Asociației Municipiilor din România, cu reprezentanții Asociației Comunelor din România, cu cei ai Asociației Orașelor din România.”

MMAP anunță că „în scopul derulării eficiente a acestei campanii, în funcție de numărul locuitorilor din UAT-urile beneficiare, se vor acorda sume între 3.000  și 30.000 de lei. 

În cadrul campaniei, sunt eligibile proiectele care au ca scop ecologizarea zonelor afectate de poluarea cu deșeuri (plastic, metal, deșeuri de echipamente electrice și electronice, sticlă, hârtie, cartoane, lemn, cauciuc, materiale textile, baterii și acumulatori, anvelope), inclusiv a gospodăriilor, zonelor de protecţie din jurul lacurilor naturale, a lacurilor de acumulare, cursurilor de apă, digurilor, a canalelor, barajelor şi a altor lucrări hidrotehnice, a câmpurilor și pădurilor de pe raza teritorială a UAT/ADI. 

În cadrul campaniei se vor colecta categoriile de deșeuri eligibile, doar în condițiile în care cantitățile respective de deșeuri NU fac obiectul contractelor încheiate de solicitanții finanțărilor cu operatorii licențiați/autorizați”.

Foto: MMAP 

Chiriași noi în comunitatea H Victoriei 109

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe anunță închirierea a aproximativ 1.250 de metri pătrați de spații de birouri în clădirea H Victoriei 109. Noii chiriași sunt BTDConstruct & Ambient și Progetto Lusso Industrial Cluster, parte din Grupul de Companii BTD, jucători importanți din industria de construcții comerciale și industriale, respectiv din inginerie, arhitectură și design. Ei ocupă etajele 2, 3, 7 și parțial etajul 1, în aripa din Calea Victoriei. 

Yitzhak Hagag, cofondator și acționar Hagag Development Europe: „Îmi face plăcere să le urez bun venit noilor noștri chiriași, BTDConstruct & Ambient și Progetto Lusso, în comunitatea H Victoriei 109. Totodată, mă bucur să văd că, în ciuda vocilor mai puțin optimiste, piața de spații de birouri s-a dovedit rezilientă și cererea a rămas pregnantă. Cred că marea majoritate a companiilor ale căror model de afaceri este centrat pe dezvoltare continuă și în special companiile care pun bunăstarea angajaților pe primul plan, vor investi întotdeauna într-un spațiu de birouri modern, care să le ofere toate facilitățile necesare unei creșteri armonioase pe termen lung.”

Cornel Dogaru, CEO BTDConstruct & Ambient: „BTDConstruct & Ambient împlinește anul acesta 9 ani de activitate în sectorul de construcții din România. În tot acest timp am crescut alături de angajații și partenerii noștri, ne-am consolidat portofoliul de clienți, precum și pe cel de servicii și am livrat proiecte extraordinare. Dinamismul pieței și evoluția pozitivă a companiei ne-au motivat să recrutăm an de an noi colegi, aceste demersuri generând, implicit, și nevoia unui spațiu de lucru mai amplu. Așadar, relocarea BTDConstruct & Ambient și Progetto Lusso (parte din Grupul de Companii BTD), într-un spațiu mai generos și mai modern, a venit ca un pas firesc pentru noi în aceste momente. Apreciem foarte mult abordarea și demersurile Hagag Development Europe pentru revitalizarea țesutului urban al orașului, astfel că decizia de a alege H Victoriei 109 a fost, și aceasta, la fel de naturală.”

Hagag Development Europe reamintește că „H Victoriei 109 este unul dintre cele mai proeminente proiecte de birouri livrate în ultimul deceniu în zonele centrale și ultra-centrale ale Bucureștiului și singurul localizat pe Calea Victoriei. Desfășurat pe 8 nivele și cu o suprafață închiriabilă totală cu peste 6.000 de metri pătrați, proiectul este certificat BREEAM In-Use cu standardul Excellent și dispune de facilități similare celor specifice clădirilor de birouri de clasă A, oferind astfel o experiență de lucru excepțională. Totodată, amplasamentul central asigură accesul facil atât cu mașina personală sau transportul public, precum și cu mijloace de transport alternative, cum sunt bicicleta sau trotineta, din ce în ce mai apreciate în ultimii ani”.  

Hagag Development Europe este caracterizat ca „un investitor și dezvoltator imobiliar specializat în proiecte din domeniul rezidențial, comercial și hotelier din România, listat la Bursa de Valori din Tel Aviv. Compania este implicată în achiziționarea, dezvoltarea, renovarea și administrarea mai multor clădiri și proiecte situate în zonele premium ale Bucureștiului și este singurul jucător de pe piața locală care plasează investiții semnificative în dezvoltarea segmentului de nișă al reînnoirii urbane prin reconversia clădirilor vechi, istorice, cu prezență arhitecturală unică”.

Dai-Tech, creştere a cifrei de afaceri cu 47% în 2021 față de 2020

0

Compania Dai-Tech SA din Timișoara, care deţine nJoy, brandul românesc de echipamente şi soluţii IT&C de protecţie a echipamentelor electrice şi electronice, lider pe piaţa autohtonă de UPS (sisteme neîntreruptibile de alimentare cu energie), anunță că „a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 25,15 milioane de lei (5,09 milioane de euro), în creştere cu 47% faţă de 2020. 

Având o experienţă de peste 20 de ani, echipa Dai-Tech este deschisă la accesarea de noi surse de finanțare, fie de tip private equity, fie prin listarea pe Bursa de Valori București. Atragerea unui investitor strategic în acționariat, preferabil cu know-how în dezvoltarea companiilor industriale, ar accelera ritmul de creștere, pe o piață cu multe oportunități.

Sub brandul nJoy sunt produse echipamente electrice şi soluţii eficiente de back-up electric, care pot fi folosite atât de utilizatorii casnici, dar şi pentru orice tip de arhitectură electrică complexă, pentru spații de birouri, rezidențiale, comerciale sau industriale. Dai-Tech, prin soluţiile sale nJoy, poate susţine procese complexe de producţie de tip OEM (Original Equipment Manufacturer) şi ODM (Original Design Manufacturing) pentru cei care doresc produse personalizate, prin adaptarea unor produse existente sau crearea unor noi concepte. De asemenea, compania poate asigura suport în orice etapă a procesului de producție, de la schiţa de produs până la integrarea soluției în mediul propriu-zis, oferind produse la standarde de calitate înalte, la preţuri competitive.

Strategia actuală de business nJoy este de a sprijini întregul proces de dezvoltare a unei soluții de back-up electric, de la ideea inițială până la implementarea, finalizarea şi integrarea ei într-o structură deja existentă – fie că este vorba de private labelling, modificarea unui produs existent sau crearea unui produs complet nou”. 

Adorian Demeter, Fondator și General Manager, Dai-Tech

Adorian Demeter, fondator şi General Manager al Dai-Tech: „Am înregistrat vânzări foarte bune ale produselor noastre nJoy, atât în ţară, cât şi pe celelalte piețe unde suntem prezenţi, iar evoluţia pieţei globale ne oferă motive să fim optimişti în continuare. Dacă ne gândim la industrii de vârf, pentru care o secundă fără alimentare electrică poate duce la pagube considerabile, până la faptul că tot mai mulţi oameni lucrează de acasă şi au nevoie permanent să fie conectaţi la o sursă de energie, putem realiza rolul echipamentelor de tipul celor produse de noi în asigurarea unei nevoi vitale. Produsele noastre sunt destinate să protejeze echipamentele electronice în situația unei căderi de curent de durată scurtă sau medie, provocate fie de furtuni, fluctuații majore de tensiune sau pene de curent. Am creat sute de produse performante, care au la bază tehnologii de ultimă oră, respectând cele mai înalte standarde internaţionale de calitate şi sustenabilitate.” 

Dai-Tech subliniază că „optimizează continuu producţia proceselor sale, folosind tehnologii prietenoase cu mediul şi reciclând într-un mod eficient deşeurile. Echipamentele nJoy respectă standardele RoHS (Directiva 2011/65/UE), valabile pentru toate produsele electrice și electronice puse în vânzare pe teritoriul Uniunii Europene. Certificarea include prevederi care interzic utilizarea de materiale şi substanţe considerate periculoase în procesul de producţie şi reciclare şi pentru mediul înconjurător. 

Conform unui studiu al companiei de cercetări de piață, GfK, şi coroborat cu rapoartele interne ale Dai-Tech din 2020, brandul nJoy este alegerea numărul 1 a consumatorilor din România la categoria de echipamente UPS”.

Dai-Tech este recunoscută ca „o companie cu sediul în Timişoara, care deţine brandul de echipamente şi soluţii de securitate şi infrastructură electrică, nJoy, din 2010. Până în prezent, Dai-Tech a lansat peste 500 de produse nJoy – UPS, baterii, AVR-uri (stabilizatoare de tensiune) și surse de alimentare. Produsele sale se vând în 15 ţări: Armenia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Italia, Kosovo, Liban, Macedonia de Nord, Portugalia, România, Rusia, Serbia, Tunisia, Ucraina și Ungaria. Dai-Tech este certificată la standarde internaționale pentru managementul calității prin ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, emise de TUV Austria, iar produsele sale trec cu brio certificările de performanță IEC-62040-3, plasând compania între jucătorii de top pe plan global”.

Appraisal & Valuation SA, cifră de afaceri crescută cu 18% în 2021 față de 2020

0

Appraisal & Valuation SA (deținătorul brandului NAI Romania și unul dintre liderii pieței de evaluări, indicativ bursier APP) anunță o creștere a cifrei de afaceri în 2021 cu 18% față de 2020

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Această creștere programată este rezultatul muncii unei echipe care, timp de un an calendaristic, a fructificat din plin toate oportunitățile pieței, dar nu oricum. Pentru a ne atinge obiectivele financiare, ne-am adaptat permanent strategia în timpul unei pandemii ce părea fără sfârșit. De regulă, vremurile tulburi obligă la restrângerea activităților și implicit a personalului, însă noi am acționat exact invers și am câștigat. Acest risc calculat ne-a adus o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în vremuri de instabilitate economică. Valoarea ușor mai redusă a profitului față de anul trecut este justificată prin recrutarea unor noi experți care ajută la îndeplinirea planului propus. Oamenii buni costă mult, însă reprezintă o investiție indispensabilă pentru succes. Planul nostru de dezvoltare vizează rezultatele obținute pe termen lung și asigurăm investitorii APP că vom respecta planul de creștere promis, în ciuda contextului politic și economic mondial, care nu este unul tocmai favorabil. Vom recruta noi experți și vom continua să ne dezvoltăm solid și pe orizontală, adăugând în permanență noi servicii pe care clienți noștri ni le solicită. De asemenea, este foarte posibil ca anul acesta să ne diversificăm și în alte domenii de activitate.” 

Raportul financiar al Appraisal & Valuation SA aferent anului financiar 2021 poate fi găsit pe pagina oficială a companiei și pe pagina emitentului APP de pe site-ul Bursei de Valori București. Dintre elementele performanței financiare menționăm:

➢ Cifra de afaceri a însumat 5,96 milioane lei, în creștere cu 18% faţă de anul financiar 2020, când aceasta a totalizat de 4,84 mil. lei
➢ Cheltuielile de exploatare au ajuns, la sfârșitul anului 2021 la valoarea de 5,65 mil. lei, mai mari cu 35.6% față de 2020 pe fondul creșterii cheltuielilor cu salariile şi a serviciilor prestate de către terți
➢ Rezultatul brut înregistrat la 31.12.2021 este de  435.852 lei şi care după plata impozitului pe profit a dus la realizarea unui profit net la 31.12.2021, de 350.924  lei
➢ Prin raportarea profitului net la cifra de afaceri înregistrată în anul financiar 2021, rezultă o marjă netă de profit de 6%
➢ Marja EBITDA se situează la valori de 645.554 lei pentru anul 2021 şi de 919.493 lei pentru aceeași perioadă a anului precedent

Din septembrie 2021, acțiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București, în urma unui plasament privat de acțiuni, derulat de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.

Burse de studiu pentru manageri și antreprenori

0

WU Executive Academy, parte a Universității de Economie și Afaceri din Viena (WU), cea mai mare universitate de business din Europa, anunță deschiderea sesiunii de burse de studiu în valoare totală de 200.000 de euro, adresate managerilor și antreprenorilor români și străini care își doresc să avanseze în carieră. Bursele sunt valabile pentru programul Professional MBA din Viena și pentru programul Executive MBA Bucharest. Înscrierile se desfășoară până la data de 30 iunie 2022. Informații complete sunt disponibile pe site-ul WU Executive Academy

WU Executive Academy anunță că programul de burse pe care-l oferă „este cel mai important program de tip EMBA din Europa Centrală și de Est și, totodată, singurul care beneficiază de prestigioasa triplă acreditare internațională – EQUIS, AMBA și AACSB, deținută de mai puțin de 1% din școlile de afaceri din lume. De asemenea, este clasat pe locul 34 mondial în cadrul Financial Times EMBA Ranking 2021. În România, acesta are o comunitate de peste 400 de alumni.

Programul va începe în luna noiembrie şi se va desfășura pe parcursul a 16 luni, în regim part-time. Acesta cuprinde 14 module, care încorporează noțiuni esențiale de management general și leadership global, dar și noi domenii de interes, cum ar fi transformarea digitală, business analitytics sau change management. Cursanţii au ocazia să lucreze cu profesori de renume internațional de la WU și alte universități de afaceri de elită din întreaga lume, printre care IE, ESADE (Spania), Frankfurt School of Finance & Management (Germania) sau Carlson School of Management (USA).   

Adriana Georgescu

Adriana Georgescu, Program Manager al WU Executive MBA Bucharest: „WU Executive Academy pune un accent deosebit pe sprijinirea candidaților cu potențial, antreprenori sau manageri din zona corporatistă, să își atingă obiectivele educaționale și de carieră, mai ales în această perioadă de criză. Bursele sunt adresate tuturor aplicanților care își vor achita programul din fonduri proprii și care pot dovedi prin documentele depuse și în timpul interviului că vor aduce un plus de valoare în timpul programului.”



Phillip C. Nell

Prof. Phillip C. Nell, director academic, Executive MBA Bucharest: „Studenții programului nostru de Executive MBA dobândesc un nivel complex de cunoștințe de management, într-un mod axat pe practică, pe baza celor mai recente cercetări și a expertizei profesorilor de renume din Europa și SUA. Abordarea noastră le oferă toate instrumentele necesare pentru a gestiona cu succes noile provocări din mediul de afaceri global, cum ar fi transformarea digitală sau perturbările lanțului de aprovizionare. Sperăm să ne menținem în continuare trendul de creștere al numărului de participanți, de care ne-am bucurat în ultimii ani.” 

WU Executive Academy subliniază că „în ultimii doi ani, EMBA Bucharest a înregistrat recorduri consecutive de participanți, cu un total 33 de manageri şi antreprenori înscrişi în cadrul programului. În ceea ce privește profilul studenților, media de vârstă a acestora a crescut de la 36 la 38 de ani, iar experienţa managerială de la 7 la 9 ani. Industriile predominante sunt IT şi telecomunicaţii, energie, transporturi și construcții/inginerie”.  

WU Executive Academy este recunoscută internațional „pentru calitatea programelor sale de educație executivă. În ediția din 2021 a clasamentului Financial Times (FT) Executive MBA (EMBA), WU Global Executive MBA a ocupat locul 34 din cele 100 de programe luate în considerare. Astfel, acesta s-a clasat pentru a patra oară în top 50 al celor mai bune EMBA-uri și, după 2020, pentru a doua oară consecutiv în top 35. Programul a obținut rezultate deosebite la trei categorii care prezintă un interes special pentru viitorii studenți: salariul anual (219.000 USD), experiența internațională de studiu (locul 10) și experiența profesională (locul 11)”. 

 

Cerințe noi de reglementare în industria bancară: constrângere sau oportunități de dezvoltare?

_________________

Dimitrios Goranitis, Partener,
Andrada Tănase, Director, și
Andrei Jalba, Manager, Consultanță în managementul riscului,
Deloitte România

Instituțiile de credit funcționează într-un mediu extrem de complex și puternic reglementat. Orice schimbare a climatului economic adesea capătă forma unor noi cerințe de reglementare, ceea ce testează în mod continuu capacitatea de răspuns și adaptare a instituțiilor de credit la noile realități. Într-un context atât de dinamic și uneori, chiar imprevizibil, acestea se văd nevoite să urmărească în mod constant schimbările regulilor jocului, atât la nivel comunitar, cât și național.

Perioada recentă, marcată de eforturile gestionării efectelor economice ale pandemiei de COVID-19, aduce cu sine noi obstacole pentru instituțiile de credit, reprezentate de numărul semnificativ de directive, regulamente și ghiduri noi care au fost propuse de către autorități și urmează a fi implementate în viitorul apropiat. Așadar, la ce trebuie să se aștepte participanții pieței financiare în următorii ani?

Basel 4 va fi implementat oficial în UE 

Comisia Europeană a publicat recent Regulamentul privind cerințele de capital III și Directiva privind cerințele de capital VI, care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2025. Acestea reprezintă un pachet legislativ de implementare a reformelor Basel 3, cunoscut și ca Basel 3.1 sau Basel 4, și deschid, practic, o ultima etapă a implementării modificărilor la standardele de capital în UE. Printre numeroasele modificări aduse de aceste noi reglementări, cele mai semnificative sunt abordarea standardizată pentru riscul de credit, bazată pe ratinguri interne, cadrul de risc operațional și stabilirea unui prag (output floor) pentru limitarea posibilității diminuării cerinței de capital pentru instituțiile de credit care utilizează modele interne.

Complementar acestor modificări, sunt absolut necesare menționarea încorporării standardelor de mediu, sociali și de guvernanță (environmental, social, governance – ESG) și instrucțiuni referitoare la aplicarea cerinței de capital pentru riscuri nereglementate (pilonul 2) și a amortizorului de risc sistemic (SyRB). 

Conform unui studiu al Comisiei Europene, impactul de capital al implementării acestor noi cerințe va fi semnificativ, ducând la creșterea cerinței de capital cu 6,5%-8,4% pe termen lung.

Implementarea unui cadru de management
al riscului climatic este iminentă

Printre cele mai importante modificări aduse de anul 2022 sunt cele care vizează riscul climatic. În ianuarie 2022, Autoritatea Bancară Europeană a publicat versiunea finală a standardelor tehnice privind cerințele de publicare pentru instituțiile de credit (pilonul 3) legate de riscurile ESG. Concomitent, Banca Centrală Europeană a cerut băncilor o autoevaluare privind riscurile climatice și de mediu, urmată de testul de stres top-down pentru riscul climatic, având printre obiective identificarea vulnerabilităților și problemelor cu care se confruntă băncile în ceea ce privește gestionarea riscurilor climatice. Perioada desfășurării exercițiului este martie-iulie 2022

Acțiunile celor două autorități europene privind abordarea riscului climatic impun o mai bună pregătire a instituțiilor de credit în acest domeniu, atât în anul 2022, cât și în cei ce vor urma. Această pregătire vizează acuratețea datelor, calitatea portofoliilor de credite „verzi” și înțelegerea importanței abordării riscurilor climatice într-un mod serios și pragmatic.

Cerințe minime de fonduri proprii și de pasive eligibile
(MREL) mai mari începând cu 2022

Cerințele autorității unice de rezoluție (Single Resolution Board – SRB) privind cadrul de rezoluție și în special legate de fondurile proprii și de pasivele eligibile s-au intensificat treptat în ultimii doi-trei ani cu scopul de a-și dezvolta capacitățile de rezoluție până la sfârșitul anului 2023. Astfel, de la 1 ianuarie 2022, cerința MREL pentru instituțiile de credit de importanță globală a crescut de la 16% la 18% din totalul activelor ponderate la risc sau 6,75% din valoarea indicatorului efectului de levier (leverage ratio), iar pentru instituțiile de credit cu active mai mari de 100 de miliarde de euro (top-tier banks), se va modifica de la o valoare specifică instituției la minimum 13,5% din valoarea activelor ponderate la risc sau 5% din valoarea indicatorului efectului de levier.

Provocarea pentru bănci în perioada 2022-2023 va fi să se adapteze la noile cerințe MREL și să se concentreze în paralel pe noile priorități, printre care îmbunătățirea continuă a sistemelor de guvernanță internă și a planurilor de comunicare internă și externă legate de procesul de rezoluție, testarea documentului operațional elaborat de către bancă legat de acțiunile interne și externe necesare pentru a aplica în mod eficient instrumentul de recapitalizare internă (Bail-in Playbook), măsurarea și prognozarea lichidității, precum și monitorizarea garanțiilor pentru a obține finanțări în cazul rezoluției.

Un nou pachet legislativ privind combaterea spălării banilor
și a finanțării terorismului (AML/CFT)

În luna iulie a anului trecut, Comisia Europeană a prezentat un pachet legislativ ambițios care vizează întărirea și armonizarea cadrului de reglementare european privind combaterea spălării banilor (anti-money laundering – AML) și a finanțării terorismului (CFT). Având scopul general de a proteja cetățenii și sistemul financiar al uniunii de impactul negativ al acțiunilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului, acest pachet legislativ include patru propuneri distincte: 1) crearea la nivel european a unei noi autorități AML (AMLR) care va supraveghea îndeaproape cadrul AML/CFT și va consolida cooperarea între unitățile de informații financiare (financial information unit – FIU); 2) implementarea unui regulament unic AML/CFT la nivel european; 3) adoptarea celei de-a șasea directive privind cadrul AML/CFT (AMLD6); și 4) modificarea regulamentului din 2015 privind transferul de fonduri pentru a include transferurile de cripto-active. Complexitatea acestui pachet legislativ presupune, bineînțeles, o perioadă mai lungă de implementare – data aplicării AMLD6 este estimată pentru anul 2026, în timp ce comisia își propune ca AMLR să devină operațională abia în 2024. Întocmai această complexitate a noilor propuneri precedă un impact semnificativ asupra instituțiilor financiare, care se vor vedea nevoite să depună eforturi considerabile pentru ajustarea la noile cerințe de reglementare. 


Ce înseamnă toate acestea pentru instituțiile de credit?

Toate aceste modificări se traduc în majorarea costurilor de conformare la reglementările noi și complexe, a costurilor de capital și a necesarului de resurse umane pentru a face față noilor cerințe de reglementare, raportare etc. Alte efecte sunt presiunea mai mare asupra modelelor de business și a profitabilității din cauza modificărilor de reglementare în timpul ciclului de viață a unui produs, diminuarea veniturilor în viitor, deoarece noile reglementări pot face modelele de business existente ineficiente sau imposibil de realizat. De asemenea, viteza de adoptare a tehnologiilor emergente și de utilizare a acestora se va reduce, neexistând încă un cadru de reglementare suficient de comprehensiv, iar presiunea concurențială va crește, deoarece participanții nereglementați au libertatea de a opera în moduri în care instituțiile de credit reglementate nu pot.

Cum pot răspunde instituțiile de credit noilor provocări?

Soluțiile pe care le au la dispoziție băncile includ monitorizarea permanentă a cadrului de reglementare existent și a actelor legislative aflate în faza de consultare publică, pentru a fi mereu la curent cu tendințele, instruirea permanentă a angajaților, astfel încât aceștia să cunoască bine cadrul de reglementare și să fie capabili să-l aplice în mod adecvat și eficient. De asemenea, instituțiile de credit trebuie să ia în considerare viitoarele reglementări atunci când dezvoltă noi produse și să actualizeze modelul și planul de business, planul de capital și lichiditate, precum și cadrul general de gestionare a riscurilor.

Patria Bank: APIA SAPS Plus este noul produs de finanțare care oferă agricultorilor până la 160% finanțare din adeverința APIA

0

Patria Bank, bancă locală cunoscută pentru expertiza sa în finanțarea din domeniul agro și un partener dinamic al fermierilor, anunță lansarea noului produs Patria APIA SAPS Plus, care oferă până la 160% finanțare din valoarea subvenției oferită prin adeverința APIA. 

Partener de peste 12 ani al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) și al FGCR (Fondul de Garantare al Creditului Rural), Patria Bank oferă celor care beneficiază de Subvenția APIA, în baza convențiilor tripartite semnate cu cele două instituții, două tipuri de finanțări: creditul APIA și noul produs APIA SAPS Plus. 

Clasicul credit Patria APIA oferă finanțare de până la 90% din valoarea adeverinței, până la momentul încasării subvenției APIA, fiind destinat finanțării capitalului de lucru pentru desfășurarea activităților curente de către beneficiarii schemelor de sprijin implementate de APIA (SAPS), a schemei de ajutor de stat reglementată de HG nr. 1179/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor – ameliorare rase și de către beneficiarii  Măsurii 14 – Bunăstarea animalelor (păsari și porcine).

În fiecare an, deschidem printre primii «sezonul APIA», acceptând adeverințe din primele zile de când agenția de plăți începe să le elibereze. Și în 2022 am început să finanțăm beneficiarii de adeverințe APIA încă de la jumătatea lunii martie, la acest moment având deja câteva sute de solicitări”, spune Cezar Adrian Paladie, Manager Regional Agro, Patria Bank.

Cezar Adrian Paladie, Manager Regional Agro, Patria Bank

Începând de anul acesta, Patria Bank lansează Patria APIA SAPS Plus, un nou produs care se adresează tuturor antreprenorilor care exploatează suprafețe agricole mai mari de 50 ha, beneficiari ai subvenției SAPS, în baza convenției privind finanțarea capitalului de lucru pentru desfășurarea activităților curente de către beneficiarii schemelor de sprijin implementate de APIA. Valoarea creditului APIA SAPS Plus poate fi de până la 160% din sumele cuvenite din subvenția APIA SAPS,  finanțarea acordându-se pe o perioadă de până la 28 luni.

„Pentru noi este important că reușim să fim alături de fermieri în momentele cheie ale ciclului de producție, oferindu-le sprijin și finanțare atunci când au cu adevărat nevoie. Mai ales că lucrările agricole nu pot aștepta, ele au mersul lor, dictat de natură și de ciclicitatea specifică. Cu noul produs, finanțarea cu sume chiar și de 160% din adeverința APIA SAPS, oferim rapid capitalul necesar producătorilor agricoli pentru intensificarea lucrărilor de primăvară, setând astfel premisele pentru o bună recoltă anul acesta. Investițiile în creșterea productivității și a capacității de producție sunt cu atât mai necesare anul acesta, cu cât cererea de produse agricole este în creștere foarte mare, pe fondul contextului regional”, a mai spus Cezar Adrian Paladie, Manager Regional Agro, Patria Bank.

În ultimii 3 ani (2019 – 2021), volumul finanțării prin credite APIA în Patria Bank s-a ridicat la peste 230 de milioane de lei, 60% din volume mergând către beneficiari organizați sub formă de SRL, cu suprafețe mai mari, în timp ce din punct de vedere numeric, beneficiarii din grupul de producători agricoli, PFA și întreprinderi individuale au fost mai numeroși (60% din total beneficiari). Totodată, cei mai mulți fermieri care au contractat un credit APIA de la Patria Bank, respectiv 80% dintre ei, au o cifră de afaceri de până în 500.000 de euro/an. În ceea ce privește numărul angajaților, peste 90% dintre producătorii agricoli beneficiari au sub 5 angajați. 

Pe lângă sprijinul financiar acordat prin echipă dedicată specializată, Patria Bank fiind printre puținii finanțatori din sectorul bancar cu o divizie dedicată agriculturii, banca se implică activ și în activități conexe de suport al dezvoltării agriculturii locale. De exemplu, pentru susținerea și dezvoltarea canalelor de distribuție și de vânzare pentru producătorii agricoli, cei mici si foarte mici, Patria Bank sustine www.malltaranesc.ro – platformă creată de Asociația Creștem România Împreună – un instrument digital de promovare și vânzare de produse artizanale și produse agricole ale producătorilor locali. În aceeași direcție, Patria Bank promovează și sprijină demersurile de asociere, prin parteneriatul strategic cu Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii, susținând proiectele de stimulare a constituirii de asociații și cooperative agricole și urmărind facilitarea accesului acestora în rețelele marilor retaileri.

Patria Bank este unul dintre cei mai activi parteneri ai FGCR – Fondului de Garantare a Creditului Rural – oferind credite cu garanție acoperite de FGCR pentru realizarea producției agricole și piscicole de către fermierii și procesatorii de produse agricole, a investițiilor în agricultură, acvacultură precum și implementarea proiectelor co-finanțate din Programul Național de Dezvoltare Rurală și Programul Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime.

MedLife anunță semnarea unei noi tranzacții: Life Med

0

Sistemul Medical MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România, anunță semnarea achiziției pachetului de 100% al companiei Life Med. Compania va fi integrată sub brandul Sfânta Maria, parte a grupului MedLife. 

Life Med este un furnizor important de servicii medicale private la nivelul Municipiului București, acoperind 24 de specialități: alergologie și imunologie, cardiologie, chirurgie generală, dermatovenerologie, diabet și boli de nutriție, ecografie vasculară, endocrinologie, gastroenterologie, ginecologie, medicină de familie, medicină internă, neurologie, oftalmologie, ORL, ortopedie, pneumologie, psihiatrie, psihologie, recuperare medicală, reumatologie, urologie. Compania oferă servicii complete de diagnostic si tratament de la consultații, investigații clinice până la analize de laborator pentru peste 130.000 de pacienți anual. 

Cu o experiență de peste 17 ani pe piața de servicii medicale private, Life Med a reușit să dezvolte 2 clinici în București: Clinica Timpuri Noi și clinica Militari, cu laboratoare de analize medicale proprii. 

Cifra de afaceri înregistrată în 2021 a fost de 9.2 mil RON, în creștere cu 8% față de 2020 (8.6 mil RON). 

„Așa cum menționam la început de an, în 2022 va fi impulsionată și dezvoltarea rețelei Sfânta Maria, al doilea brand parte din grup cu focus pe pacienții care își doresc să acceseze în mod special servicii în regim CAS. Iată deja un prim pas spre consolidare, prin preluarea integrală a clinicii Life Med, o clinică cu servicii complete de diagnostic și tratamente de top care prin sinergie cu rețeaua Sfânta Maria, va veni în sprijinul pacienților”, a declarat Mihai Marcu, Președinte și CEO MedLife Group. 

Brandul medical Sfânta Maria a fost lansat în urmă cu 5 ani și a devenit una dintre cele mai importante rețele naționale de sănătate. Aceasta operează pe piața serviciilor medicale cu 50 de unități medicale proprii, care au rezultat în urma proiectelor de achiziție și a dezvoltărilor organice, după cum urmează: 12 clinici, în Bucureşti, Bacău, Galati, Măgurele și Sibiu, 10 laboratoare, în Bucureşti, Brăila, Bacău, Galati și Sibiu, precum şi peste 25 de puncte de recoltare. Totodată, Sfânta Maria este printre operatorii cu cea mai mare rețea proprie de medicină de familie. Achiziționarea integrală a clinicii Life Med reprezintă cea de-a 37 achiziție derulată până acum de grupul MedLife.