Tendința de creștere a temperaturii aerului în România continuă

0

Tendința de creștere a temperaturii aerului din ultimele decenii este confirmată de înregistrarea în 2021 a unei temperaturi medii anuale de 10,90oC, abaterea termică fiind de 0.69oC față de media perioadei 1981-2020. Oferindu-ne această informație, Administrația Națională de Meteorologie face o prezentare a fenomenului schimbărilor climatice din țara noastră:

„În intervalul 2012-2021 anomaliile termice pozitive au fost cuprinse între 0.69oC (2021) și 1.92oC (2019), aceasta fiind cea mai călduroasă perioadă de 10 ani consecutivi din istoria măsurătorilor meteorologice, fapt pus pe seama încălzirii climei. În ordine descrescătoare cei mai calzi ani din perioada 2012-2021 sunt: 2019, 2020, 2015, 2007, 2018, 2014, 1994, 2009, 2013, 2012 și 2021.

În vara 2021 a fost emis cel mai timpuriu cod roșu de caniculă în țara noastră, în intervalul 24-25 iunie, pentru 7 județe din vestul țării. La Timișoara s-a înregistrat cea mai mare valoare a temperaturii maxime și anume 39.0oC, în data de 24 iunie 2021, depășindu-se astfel recordul anterior înregistrat în ultima decadă a unei luni iunie (38.4oC în data de 30 iunie 1938).

Iulie 2021 a fost a treia cea mai caldă lună a lui Cuptor din ultimii 60 de ani, cele mai călduroase zile fiind 28 și respectiv, 29 Iulie, când la Băile Herculane s-au înregistrat 40.1oC în 28 iulie, iar la Calafat, 40.0oC în 29 iulie 2021.

Și prima jumătate a lunii august 2021 a înregistrat numeroase recorduri de temperatură, fiind de altfel a-II-a cea mai caldă din ultimii 60 de ani si cea mai secetoasă perioadă. Cele mai mari valori de temperatură au atins 40.4oC la Bechet și 41.1oC la Calafat în data de 1 august, iar în 2 august, 40.1oC la Bechet, 40.2oC la Giurgiu și 40.4oC la Zimnicea.

De asemenea, în intervalul 15 iunie-16 august 2021, la Calafat s-au înregistrat 36 zile caniculare (cu temperaturi maxime mai mari de 35oC), din care 21 zile, adică 3 săptămâni, au fost consecutive (26 iulie-16 august). Se observă astfel faptul că, valurile de căldură sunt tot mai persistente pe teritoriul țării noastre,  tendința  de  creștere  a  numărului  de  zile  consecutive  cu temperaturi caniculare fiind din evidentă îndeosebi în regiunile din sudul, estul și vestul țării.

Din punctul de vedere al regimului de precipitații, anul 2021 a înregistrat o cantitate medie de 705.2 l/mp, ceea ce semnifică în medie un regim anual optim pentru agricultură, însă începând din a doua parte a verii și în lunile de toamnă, seceta pedologică a fost puternică, deficitele cele mai mari de apă înregistrându-se în zona Moldovei.

Anul 2021 a confirmat de asemenea faptul că, intensitatea precipitațiilor a avut valori mai mari, îndeosebi pe intervale de timp scurte în lunile de primăvară sau vară. Cele mai mari cantități căzute în 24 de ore s-au înregistrat în mai 2021 (181.6 l/mp la Stâna de Vale/18.05.2021, fiind depășit recordul anterior de 79.8 l/mp din data de 02.05.2015) și în iulie 2021 (116.1 l/mp în 20.07.2021 la Baraolt, față de recordul anterior de 96.0 l/mp din 02.07.1975 sau 115.7 l/mp din data de 20.07.2021 la Câmpulung Muscel, comparativ cu recordul anterior de 94.7 l/mp din data de 02.07.1975). Tot la Câmpulung Muscel, în 29 august 2021 s-a înregistrat cea mai mare cantitate de precipitații maximă în 24 de ore (104.2 l/mp, față de 87.2 l/mp în 9 august 1958).

În lunile de iarnă, valorile totale au depășit mediile lunare cu peste 50%. În acest context, lunile ianuarie si decembrie din acest an au înregistrat chiar recorduri în ceea ce privește cantitatea medie de precipitații lunară la nivel național, ianuarie 2021 fiind a treia lună cea mai ploioasă din ultimii 60 de ani (după ianuarie 1966 și 1963), iar decembrie 2021, a doua (după decembrie 1969).

În contextul încălzirii globale, schimbările în regimul climatic din România sunt influențate și de condițiile regionale. Datele arată că schimbările referitoare la temperatură și precipitațiile medii apar împreună cu modificări ale statisticilor fenomenelor meteorologice extreme. Astfel, în anul 2021 s-au emis cele mai multe alerte meteorologice pentru fenomene periculoase la nivel național din ultimii 3 ani și anume: 2019 – 101, 2020 – 146 și 2021 – 167. Avertizări meteorologice generale de cod roșu au fost în număr de 2, emise în vara acestui an, când a fost emis și cel mai timpuriu cod roșu de caniculă, vara 2021, fiind a-VII-a vară cea mai caldă din ultimii 60 de ani în țara noastră.

De asemenea, în vara 2021 s-au emis cele mai multe coduri roșii de tip nowcasting comparativ cu verile anilor 2019 și 2020:

2019: 2114, din care 79 de cod roșu

2020: 1346, din care 153 de cod roșu

2021: 1254, din care 217 de cod roșu, statistică care confirmă faptul că  frecvența și intensitatea fenomenelor meteorologice periculoase (temperaturi   extreme, ploi torențiale generatoare de inundații, grindină, vijelii etc.) este din ce în ce mai mare și în țara noastră.

Colliers: 2021, an record pentru piața terenurilor în ultimii 15 ani. Tranzacțiile au depășit 800 de milioane de euro

0

Piața tranzacțiilor cu terenuri destinate exclusiv proiectelor rezidențiale și comerciale (birouri, retail, hotel) a înregistrat anul trecut cea mai ridicată valoare din 2007 până în prezent. Volumul total al tranzacțiilor a crescut de peste două ori și jumătate față de volumul estimat la 310 milioane euro în 2020, arată datele Colliers. Retailerii și dezvoltatorii rezidențiali au fost extrem de activi, terenurile destinate proiectelor de acest tip reprezentând aproximativ 90% din total.

Capitala a rămas în frunte cu trei sferturi din volumul nominal de tranzacții, adică o valoare de peste 600 de milioane de euro. În jur de 70% din tranzacțiile din București sunt destinate proiectelor rezidențiale, estimează consultanții Colliers, explicând totodată că există numeroase tranzacții mari cu proiecte mixte unde nu este stabilită cu certitudine ponderea alocată de dezvoltatori diverselor sectoare. Pentru comparație, în 2007 doar în Capitală se înregistrau tranzacții de peste 800 de milioane euro, iar la nivel național s-a depășit pragul de 1 miliard de euro, potrivit estimărilor din acea perioadă. 

„Planetele s-au aliniat în 2021 și, grație mai multor «ingrediente», piața s-a dublat față de 2019 și a ajuns la valori nemaivăzute de la precedentul boom din perioada 2006-2008. 2021 se dovedește a fi un an record pentru că a existat un interes bun pentru terenuri, susținut și de o lichiditate adecvată, contextul economic actual, cu o inflație foarte ridicată, sporind atractivitatea plasamentelor imobiliare. A contribuit semnificativ și pipeline-ul de tranzacții importante începute în 2019 și 2020, care s-au desfășurat mai greu în contextul pandemiei”, explică Sînziana Oprea(foto), director Land Agency la Colliers.

În afara Capitalei, consultanții Colliers au observat un interes sporit al dezvoltatorilor pentru o serie de orașe mari, cum sunt Timișoara, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Craiova, Galați, Brăila, Oradea, Sibiu, dar și pentru anumite orașe cu o populație mai mică, precum Vaslui, Tulcea, Giurgiu sau Călărași.

Totodată, a crescut semnificativ numărul de tranzacții mari (de peste 5 milioane euro), inclusiv în orașele din afara Bucureștiului, iar consultanții Colliers subliniază și că s-au înregistrat tranzacții la valori rar văzute post-2008. De exemplu, pentru un teren din zona Primăverii, dezvoltatorul Hagag a plătit aproape 6.000 de euro pe metrul pătrat, apropiindu-se de recordul absolut pe piața locală din România, când un teren din zona Aviatorilor s-a vândut cu aproximativ 7.000 de euro pe metrul pătrat în urmă cu un deceniu și jumătate. În medie, prețurile rămân ușor sub valorile din 2007-2008, însă reprezentanții Colliers atrag atenția și că datele fundamentale ale pietei sunt complet schimbate: spre exemplu, în ultimii 15 ani, puterea de cumparare a salariului mediu din București (ajustată la inflație) aproape s-a triplat.

În același timp, oferta generoasă de terenuri, la care se adaugă și faptul că marjele de dezvoltare viitoare vor fi puse sub presiune de scumpirea materialelor de construcții, au limitat creșterea de prețuri la terenuri la o medie de 10-15%. În mod excepțional, s-au înregistrat creșteri mai consistente de prețuri pentru terenurile foarte bune și urbanizate din București, unde a existat o competiție crescută între mai mulți dezvoltatori interesați. 

„Perspectivele pentru 2022 sunt bune, însă ușor mai rezervate. După un an care a făcut cât doi, ar fi nevoie de ceva timp pentru ca piața să poată absorbi viitoarele proiecte imobiliare, mai ales din sectorul rezidențial. Mai mult, în București și în alte zone ale țării, există ceva blocaje sau întârzieri în zona de autorizații de construcție, aspecte care pot lungi tot procesul de achiziție și livrare de proiecte. Așadar, ne așteptăm la un volum de tranzacționare însemnat, dar sub nivelul din 2021, și la o cvasi-stagnare a prețurilor, cu mențiunea că terenurile excepționale ca poziție, dar și cu documentații de urbanism aprobate, pot să atragă oferte mai bune. Ne așteptăm ca și în 2022 investitorii să se orienteze și în funcție de dezvoltările de infrastructură pentru că primele semne susțin un astfel de argument. Vedem deja un interes crescut pentru terenurile din zona Autostrăzii A0, dar și a celor care ar putea beneficia din extinderea metroului din Berceni”, conchide  Sînziana Oprea, director Land Agency la Colliers.

Despre Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 65 de țări, cei peste 15.000 de specialiști lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 26 de ani, echipa noastră experimentată de management a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. Cu venituri anuale de 3,6 miliarde de dolari (4 miliarde de dolari inclusiv afiliații) și active gestionate de 46 miliarde de dolari, compania maximizează potențialul proprietăților și accelerează succesul clienților și al angajaților. Pentru mai multe detalii despre Colliers accesați corporate.colliers.com, Twitter @Colliers sau LinkedIn.

SPEEDWELL a semnat un acord de finanțare cu Garanti BBVA pentru Clădirea 2 a proiectului THE IVY din nordul Bucureștiului

0

Speedwell, unul dintre cei mai dinamici dezvoltatori imobiliari din România, a semnat un nou acord de finanțare cu Garanti BBVA, pentru construirea celei de-a doua clădiri din proiectul THE IVY. Valoarea totală a împrumutului a ajuns astfel la 15 milioane de euro, cele două părți derulând un parteneriat solid încă de la începutul proiectului.

Situat pe strada Jandarmeriei, în nordul Bucureștiului, în apropiere de pădurea Băneasa, THE IVY este un proiect rezidențial cu 800 de apartamente, repartizate în 10 clădiri cu regim de înălțime P+6, care se întind pe o suprafață de 5 hectare.

Ansamblul rezidențial oferă o mare varietate de unități locative, de la studiouri la apartamente cu 2, 3, 4 camere și penthouse-uri. Speedwell a realizat toate proiectele pe care le dezvoltă conform conceptului Transit Oriented Development, astfel că rezidenții THE IVY vor avea acces rapid, pe jos, la o serie de facilități situate în apropiere. Mixul de facilități include un restaurant, grădiniță, centru de fitness cu piscină și magazin de proximitate.

În apropierea THE IVY, Speedwell a finalizat recent o clădire de birouri, MIRO. Cele două proiecte se îmbină ca un ansamblu cu utilizare mixtă, menit să creeze un echilibru între viața profesională și cea privată. Mai mult, rezidenții THE IVY vor beneficia de proximitate față de magazinele Băneasa Shopping City, Mega Image, Decathlon, Ikea, Dedeman, etc.

Ansamblul va fi construit în patru faze. În prezent, lucrările sunt în desfășurare la Clădirea 1 și 2, parte din Faza 1 a proiectului.

THE IVY a fost proiectat pentru a obține o certificarea BREEAM Excellent, contribuind astfel la asigurarea unui stil de viaƫă sustenabil pentru rezidenƫi, în concordanƫă cu respectul pentru mediu şi resursele naturale. Speedwell este un promotor al sustenabilității și include acest obiectiv în fiecare proiect pe care îl dezvoltă. Aceleași valori sunt împărtășite de banca parteneră, Garanti BBVA – organizație care susține și promovează finanțarea proiectelor sustenabile.

Noul acord de împrumut a fost derulat de echipa internă de finanțe și juridice Speedwell, reprezentată de CFO Speedwell Natalia Sarpi și Simona Alecu – Business Lawyer.

Am apreciat întotdeauna sprijinul acordat de partenerii noștri și suntem recunoscători pentru colaborările solide pe care le avem. La fel este și parteneriatul cu Garanti BBVA. Suntem încântați să anunțăm semnarea unui amendament la acordul inițial de finanțare, pentru a majora valoarea împrumutului la 15 milioane de euro, suma fiind destinată construirii celor două clădiri care fac parte din Faza 1 THE IVY. Partenerii de încredere reprezintă elementul care face diferența în sectorul imobiliar și nu numai, mai ales dacă împărtășesc aceleași valori. Dorim să mulțumim Garanti BBVA pentru sprijinul acordat și sperăm să ne consolidăm colaborarea pe viitor.” a declarat Didier Balcaen, CEO și co-fondator Speedwell.„Prin extinderea acestui parteneriat, ne confirmăm strategia de sprijinire a proiectelor verzi, precum este THE IVY, un proiect certificat BREEAM Excellent. Viitorul aparține finanțării sustenabile şi în acest sens suntem întotdeauna bucuroşi să facem echipă cu parteneri care împărtășesc aceste valori. Ne dezvoltăm constant propunerea de valoare, ținând cont de beneficiile oferite de proiectele ecologice. Avem încredere că astfel de parteneriate, construite pe o bază sustenabile, vor deveni un model pentru piață”, a declarat Çağri Memişoğlu, Director General Adjunct, Garanti BBVA România.

Nuclearelectrica se alătură iniţiativei Narada de a pune școlile din România pe harta educației moderne

0

: La 3 luni de la lansarea proiectului HartaEdu, Narada a demonstrat societăţii civile că se poate: a strâns 1,5 milioane de lei pentru dotarea și modernizarea școlilor înscrise în proiectul HartaEdu, o platformă online prin care instituţiile de învâţământ pot introduce alerte, iar mediul privat se poate mobiliza pentru a le sprijini.   

  • Pe platforma HartaEdu au fost înscrise peste 550 de alerte, iar numărul copiilor care au nevoie de ajutor se ridică la peste 100.000.
  • În trei luni au fost soluționate peste 90 de alerte, cu cei peste 1.5 mil. lei strânși, având un număr de aproximativ 10.000 de copii impactaţi de soluţionarea acestor alerte.

În condițiile în care educația din România primește cel mai mic buget al ultimilor 30 de ani, dar mai ales în condițiile în care în multe comunități din țară se învață în condiţii extrem de dificile, ca acum 30 de ani, Narada invită mediul privat, prin HartaEdu.ro să contribuie la oferirea tuturor copiilor drepturi egale la educație. 

HartaEdu este un plan B pentru școlile din comunitățile vulnerabile, oferindu-le platforma prin care pot anunţa nevoile stringente şi dând ocazia mediului de business local și național să intervină cu soluţii pentru rezolvare rapidă. Indiferent de urgența pe care o are o școală, fie ea de infrastructură, fie ea de tehnologie, echipament, serviciu ea poate fi înscrisă în platformă. 

Apreciind utilitatea proiectului pentru instituțiile de învăţământ, Societatea Naţională Nuclearelectrica s-a alăturat proiectului HartaEdu, în calitate de partener strategic. Sprijinul oferit de Nuclearelectrica urmează să crească capacitatea de intervenție a organizaţiei Narada prin HartaEdu, creând astfel posibilitatea de a adresa mai multe alerte ale școlilor. 

Ne bucurăm să fim partenerii Narada în acest program extrem de util pentru şcolile din România. Investiţia în educaţie este una dintre priorităţile noastre şi ne dorim să contribuim cât mai mult la creşterea şi dezvoltarea generaţiilor de mâine. Noi, la Nuclearelectrica, considerăm că oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a noastră, iar performanţa trebuie încurajată şi sprijinită încă din primii ani de şcoală. Elevii de astăzi vor fi specialiştii de mâine şi este datoria noastră să avem grijă ca ei să beneficieze de cele mai bune condiţii de studiu şi de cât mai multe oportunităţi de creştere şi dezvoltare”, declară Cosmin Ghiță, Director General Nuclearelectrica.

Nuclearelectrica este singurul producător românesc de energie electrică din surse nucleare, o sursă curată de energie, fără emisii de CO2. Compania are peste 2.200 de angajaţi, care asigură aproximativ 20% din necesarul de electricitate al României şi aprinde astfel 1 din 5 becuri din ţara noastră. Compania derulează anual proiecte de investiţie în educaţie, contribuind cu fonduri şi specialişti pentru a răspunde celor mai stringente necesităţi din educaţie, sănătate şi mediu. 

Depre HartaEdu, la trei luni de la lansare

Profesorii, elevii, bibliotecarii sau chiar părinţii pot să intre pe HartaEdu și să înscrie acolo o alertă din şcoala lor sau şcoala unde învaţă copii lor. Pașii sunt extrem de simpli și intuitivi și în foarte scurt timp cineva din echipa Narada le va răspunde. Copiii de azi sunt viitorii angajaţi de mâine. Și doar sprijinind educația de azi, vor exista șanse de performanță mâine.

În trei luni de la lansare, HartaEdu – platforma lansată de Narada cu sprijinul partenerilor ei strategici, Mastercard, BRD Groupe Société Générale, Nuclearelectrica – a reușit să aloce cu ajutorul IMM-urilor, peste 1,5 milioane de lei pentru soluționarea alertelor înscrise. Fie că a fost vorba despre strigăte de ajutor venite din partea profesorilor și elevilor, fie din partea membrilor instituțiilor de învățământ, Narada a construit o punte între mediul educațional și cel antreprenorial și astfel au fost soluționate 93 de alerte dintre cele mai diverse – de la dotarea cu rechizite, laptop-uri și imprimante, la tehnologia necesară unui proces de învățământ la standarde actuale și modernizarea infrastructurii școlare (înlocuire geamuri, instalație electrică, reamenajări săli de clasă şi curţi, dotări laboratoare de limbi străine şi achiziţii mobilier de clasă şi bănci etc). 

Solidaritatea comunităților, a mediului de afaceri cu sistemul educațional poate face ca situații fericite precum cea de la școala din Băicoi să se repete. Fiecare persoană poate fi parte a demersului de sprijinire a educației din România prin transmiterea unui SMS la 8845 cu textul „ELEV” sau prin plata cu cardul pe site-ul organizației Narada.


Educația artistică îmbinată cu responsabilitatea socială

0

O acțiune de implicare socială și de protecție a mediului este campania „UNATC pe Bicicletă”, #unatcpebicicleta, prin care Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București a cumpărat 60 de biciclete pe care le pune gratuity la dispoziția studenților din anii I și II de la programul de licență și celor din anul I de la programul de masterat, cu prioritate celor care locuiesc la cămin, au bursă socială și nu dețin mașină personală. Bicicletele vor putea fi folosite pe durata studiilor, indiferent de tipul de program.

Achiziția a fost făcută cu sprijinul firmei Pegas, fiind ales un model de oraș, ușor de transportat, într-un prim lor de 30 de bucăți pentru studente și 30 pentru studenți.

Liviu Lucaci

Acțiunea face parte dintr-o campanie inițiată în primăvara anului trecut, de contribuție la educarea tinerei generații în relația cu mediul înconjurător.
Prof. univ. dr. Liviu Lucaci (foto), rectorul UNATC, posesor și utilizator de bicicletă: „Educația artistică în cadrul academic nu se poate departaja de responsabilitatea socială și implicarea în problemele comunității. Pentru un București mai puțin poluat, mai curat, mai civilizat, contează enorm orice efort de conștientizare a importanței folosirii transportului alternativ față de mediul înconjurător”.

Componentei de educație verde și de responsabilizare a tinerilor studenți, UNATC subliniază că „i-a adăugat și niște ținte foarte pragmatice: amenajarea în curtea universității a unor parcări dedicate transportului alternativ și, printr-un parteneriat public-privat, achiziționarea de biciclete care vor putea fi folosite gratuit de către membrii comunității UNATC, studenți, profesori și personal administrativ. Parcarea modernă a fost realizată în primăvara anului trecut”.

Foto: UNATC 

Fraudă prin ordine de plată falsificate

0

Pe site-urile de anunțuri a apărut un tip de fraudă cu ordine de plată false (foto), având ca obiect smartphone-uri: „Pe site-urile de anunțuri infractorii se prezintă drept reprezentanți ai unor companii de încredere, trimit ordine de plată falsificate persoanelor care au smartphone-uri puse la vânzare, lăsând victimele fără telefoane și fără banii solicitați pe acestea.

Există infractori care se prezintă drept clienți interesați de achiziționarea unor telefoane scumpe de pe site-urile de anunțuri. Aceștia contactează vânzătorii și se oferă să achite în avans, prin ordin de plată. Ulterior, trimit un ordin de plată falsificat și solicită expedierea telefonului cu zero costuri de ridicare. Pentru a convinge vânzătorul că sunt cumpărători de încredere și serioși, se prezintă drept reprezentanți ai unor firme cu bună reputație, de încredere, în cazul de față ai unui service GSM cu o vechime de peste 20 de ani în piața de reparații și întreținere telefoane mobile”. 

Marian Abutoaie, fondatorul GSM Zone, unul dintre brandurile folosite de infractori: „Recomandăm celor care vor să își vândă telefonul pe site-urile de anunțuri, să solicite plata doar ramburs sau prin intermediul platformelor dedicate, iar în cazul în care plata se va face online, să contacteze banca pentru verificarea încasărilor. Nu în ultimul rând, dacă nu se simt siguri de intențiile cumpărătorului, fie el persoană fizică sau juridică, să îi verifice profilul cu o singură căutare a numelui în mediul online”.

O altă recomandare a profesioniștilor în domeniu „pentru cei care doresc să tranzacționeze un telefon second hand este ca aceștia să apeleze la service-uri care oferă serviciul de evaluare tehnică”.

GSM Zone este caracterizat ca „unul dintre cele mai experimentate service-uri de telefoane din țară, aflat  în cel de-al treilea deceniu de activitate. Investițiile în tehnologie și echipamente, reparațiile de calitate și totodată, pregătirea personalului sunt factori care contribuie la satisfacerea nevoilor clienților”.

 

Colliers a intermediat vânzarea proiectului de birouri Dacia One din portofoliul ATENOR către Pavăl Holding

0

Compania de consultanță imobiliară Colliers a intermediat vânzarea proiectului de birouri de clasa A Dacia One, dezvoltat de ATENOR, către Pavăl Holding, proprietarul Dedeman, cel mai mare retailer local de bricolaj. Valoarea tranzacției se situează în jurul valorii de 50 milioane de euro.

Situat în centrul Bucureștiului, la intersecția dintre Calea Victoriei și Bulevardul Dacia, proiectul de birouri de clasă A Dacia One are o suprafață închiriabilă de aproximativ 15.000 de metri pătrați și integrează și clădirea cunoscută sub numele Casa Cesianu, care a fost complet renovată. Clădirea monument istoric a fost construită în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, în stil eclectic, și a găzduit Legaţia germană, deschisă la 1 martie 1880, respectiv una din sălile teatrului Constantin Tănase.

Ca o recunoaștere a calității și standardelor înalte de performanță energetică, Dacia One vizează obținerea calificativului „Excelent” în conformitate cu normele BREEAM pentru certificarea verde a clădirilor. Principalul chiriaș al proiectului pre-închiriat în totalitate este ING Tech, hub-ul global de software development al Grupului ING, alături de alți chiriași, precum compania de avocatură Noerr și ESS. 

„Dacia One este o proprietate unică și un proiect remarcabil de regenerare dezvoltată de ATENOR pentru zona istorică a orașului București, aflat de acum în portofoliul Pavăl Holding, care include proprietăți de birouri de top în locații cheie ale orașelor București și Cluj-Napoca. Faptul că tranzacția s-a realizat într-un context marcat de pandemie confirmă încrederea investitorului în calitatea proiectului și potențialul pieței de birouri și contribuie la lichiditatea pieței locale de investiții. Estimăm că piața de tranzacții imobiliare comerciale din România a înregistrat un volum de peste 800 milioane de euro în 2021, aproape jumătate din volumul de achiziții implicând investitori din sau preponderent asociați regiunii Europei Centrale și de Est, inclusiv capital românesc”, explică Robert Miklo (foto), Director Investment Services la Colliers.

Tranzacția confirmă capacitatea grupului ATENOR de a dezvolta proiecte de mari dimensiuni care îndeplinesc standardele de înaltă calitate cerute de investitori. Anul acesta, grupul belgian a vândut și proiectul Hermes Business Campus, din nordul Bucureștiului, către fondul de investiții ungar Adventum Group. Totodată, ATENOR continuă lucrările de construcție la complexul de birouri @Expo din zona Expoziției care va avea o suprafață totală de aproximativ 49.000 de metri pătrați și va fi administrat de către Colliers. Activitățile ATENOR în România includ și proiectul rezidențial premium UP-site, construit în zona Floreasca din București, care are o suprafață totală de 26.000 de metri pătrați. Dezvoltatorul a vândut 65% din totalul de apartamente încă din stadiul de proiect.

Odată cu tranzactia Dacia One, Pavăl Holding marchează a treia achiziție de proiecte de birouri, după investițiile precedente: The Bridge în București și The Office în Cluj-Napoca. Portofoliul companiei depășește acum 150.000 metri pătrați de spații de birouri în proiecte sustenabile și de înaltă calitate, în locații privilegiate, care deservesc un portofoliu de clienți remarcabili. 

Feza Tan numită Prim Vicepreședinte Executiv și nou membru al Directoratului UniCredit Bank

0

Ca urmare a numirii de către Consiliul de Supraveghere al UniCredit Bank România și a primirii aprobării din partea Băncii Naţionale a României, Feza Tan și-a început mandatul ca Prim Vicepreședinte Executiv și membru al Directoratului UniCredit Bank.

Feza Tan are o carieră de aproape 30 de ani în sistemul bancar și o importantă experiență managerială, ocupând funcția de CEO al UniCredit Bank Serbia din 2018.

„Sunt onorată să preiau mandatul de Prim Vicepreședinte Executiv în cadrul UniCredit România, o bancă solidă și cu o poziție foarte bună pe piața românească. Cred că întreaga mea experiență e un atu ce mă va ajuta să contribui la planurile de creștere și creare de valoare pentru clienții noștri și sunt nerăbdătoare să continuăm, împreună cu echipa UniCredit România, să construim”.

Feza (foto) și-a început cariera în banca Yapi Kredi din Turcia în 1993, în poziția de Management Trainee în structura de Creditare Corporate, devenind, după doi ani, analist în structura de Creditare Corporate. În 1997, Feza a fost numită Corporate and Project Finance Underwriting Manager, la conducerea primei echipe specializate în finanțările de proiecte din Turcia. Din 2001, a devenit Head of Corporate and Commercial Credit Underwriting, iar din 2009 a preluat poziția de Head of Corporate and Commercial Credit, pe care a deținut-o până în 2013, când a fost numită Head of Corporate and Investment Banking și membru al Directoratului. Feza a deținut și poziții de membru ale Comitetului de Credit, Comitetelor de Audit și Consiliului de Supraveghere pentru entitățile de leasing și factoring, dar și pentru trei subsidiare din străinătate ale Yapi Kredi.

Este licențiată în economie și a absolvit un program în Managementul Riscului la Manchester Business School.

Înființare de întreprinderi în sectoare economice cu potențial competitiv

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în parteneriat cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), lansează implementarea proiectului Kickstart Student (ianuarie 2022-decembrie 2023), cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Cod My SMIS – 141279, proiect cu o valoare totală de 9.681.623,31 lei (din care 9.661.301 lei finanțare nerambursabilă). 

Inițiatorii anunță că „obiectivul general al proiectului îl reprezintă încurajarea antreprenoriatului și a ocupării în rândul studenților prin susținerea înființării de întreprinderi care activează în sectoare economice cu potențial competitiv.

Grupul țintă vizat de proiect este format dintr-un număr de 350 de persoane din următoarele categorii de grupuri țintă eligibile, definite conform ghidului condiții specifice: Studenți (nivel ISCED 5-7)  și doctoranzi în ciclul de studii universitare de doctorat (studenți doctoranzi, nivel ISCED 8) cu  domiciliul/reședința în regiunile mai puțin dezvoltate ale României (respectiv Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest și Centru), cât și în regiunea mai dezvoltata București-Ilfov”.

Proiectul include „cursuri de formare profesională, stagii de practică și mentorat și 26 de persoane vor participa în cadrul unui concurs de idei de afaceri pentru obținerea unei finanțări cuprinse între 40.000euro și 60.000euro (primele 13 planuri de afaceri care propun 2 locuri de muncă vor obține 40.000 euro și primele 13 planuri de afaceri care propun 3 locuri de muncă vor obține 60.000 euro).

Ulterior implementării proiectului, rezultatele acestuia vor fi următoarele: 350 de persoane selectate în vederea participării la cursurile de formare antreprenorială; 350 de persoane testate în vederea evaluării potențialului antreprenorial; 350 de certificate de absolvire emise de ANC care atesta îmbunătățirea competentelor în domeniul antreprenorial; 65 de locuri de muncă create și menținute; 26 de planuri de afaceri propuse de reprezentanți ai grupului țintă – aprobate spre finanțare; 29 de rapoarte de stagii de practica aferente stagiului efectuat de persoanele ale căror planuri de afaceri au fost selectate în vederea acordării de ajutor de minimis plus încă 3 rezerve; 29 de persoane care beneficiază de servicii personalizate de consiliere/consultanta/mentorat; 26 de firme nou înființate conform legii 346/2004”.

George Mierliţă, noul director general al Romsilva

0

Ing. George Mierliţă (Direcția Silvică Vâlcea) este noul director general al Regiei Naţionale de Pădurilor (RNP) – Romsilva, interimar, pentru o perioadă de patru luni. La preluarea funcției, în prezența ministrului mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos și a ing. Teodor Țigan, al cărui interimat ca director general al Romsilva a expirat, ing. George Mierliță a enunțat prioritățile mandatului său care vizează, între altele, atingerea unei ponderi de 45% a lemnului fasonat în totalul masei lemnoase recoltate din fondul forestier proprietate publică a statului vândute prin licitație, în perspectiva atingerii în 2023 a ponderii de 50%, precum și apropierea de consumator a lemnului de foc: „La această data, când nu s-au finalizat cifrele pentru 2021, suntem la 32-33% din masa lemnoasă recoltată ca fiind valorificată ca masă lemnoasă fasonată. Vom încerca să înfiinţăm depozite forestiere atât temporare, cât şi permanente, în special pentru lemnul de foc necesar aprovizionării populaţiei, astfel încât accesul în fondul forestier să fie făcut doar de agenţi economici atestaţi sau de către formaţiile proprii ale Regiei, prin care să fie asigurată masa lemnoasă pentru aprovizionarea acestor depozite. Cel puţin ca idee, m-am gândit la aducerea şi apropierea lemnului din depozit către consumator, astfel încât să facem o livrare directă. Încercăm să ne adaptăm la economia de piaţă. Toate acestea au venit în perspectiva preţului de pornire al masei lemnoase pe picior din fondul forestier livrat direct către populaţie”.

De asemenea, noul director general al Romsilva a subliniat: „Am preluat din mers toate lucrările începute în mandatul trecut, în special pe cele de evaluare a amenajamentelor silvice, a planurilor de gospodărire a pădurilor. Sper să le termin într-un timp util, astfel încât cele două componente să fie într-o deplină armonie. Îmi propun, în acelaşi timp, să reducem cât mai mult tăierile neautorizate în fond forestier. Pentru anul 2021 avem o scădere semnificativă a acestora. Cred că aceste scăderi se datorează în principal punerii în aplicare a aplicaţiei SUMAL 2.0, modificării cadrului legislativ în ceea ce priveşte Codul Silvic, sancţionării faptelor de tăiere, cât şi a celorlalte legi privind contravenţiile silvice”.
Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile ţării, şi asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% deţin certificarea managementului forestier în standard international”.

Foto: Romsilva