Sistemul actual de gaze din România a fost construit în ultimii ani astfel încât să nu poată funcționa fără importuri de gaze în perioada rece

0

Modul de concepere a sistemelor de gaze în România, amplasarea surselor la distante mari de centrele de consum, depletarea zăcămintelor de gaze în ultimii 25 de ani, comportamente şi mentalităţi în neconcordanta cu elementele de piaţă concurenţială, lipsa aplicării legislaţiei etc., determina nesatisfacerea cererii de gaze naturale în perioada rece a anului fără importuri de gaze. Sistemic nu putem să asigurăm continuitatea livrării gazelor consumatorilor români fără importuri și tot sistemic avem o mare vulnerabilitate a securități în asigurarea cu gaze a tuturor consumatorilor, deoarece ne închidem consumul pe cea mai vulnerabilă componentă sursă de gaze – importul de gaze. 

Astfel, afirmațiile cum că suntem cea mai puțin vulnerabilă țară din Europa în ceea ce privește asigurarea cu gaze a tuturor consumatorilor trebuie abordată cu prudență. Vulnerabilitatea unei țări nu este dată doar de cât importă într-un an ci de cât de mult importă într-o oră/zi de maxim de consum, care sunt resursele stocate disponibile orar pe care te poți baza în situația în care nu ai gaze din import, care sunt alternativele energetice imediate pe care un consumator le poate folosi în situația lipsei gazelor și mai ales dacă importul este sursa pe care urmează să-ți închizi balanța. 

Important de precizat că această analiză a fost prezentată în anul 2011 Grupului de Lucru pentru Securitatea Energetică a României de pe lângă Guvernul României, sesizându-se importanța dezvoltării unui plan de depozitare a gazelor naturale (prin construirea unor depozite care sa asigure acoperirea vârfurilor mari de consum orare, cele existente nefiind capabile pentru aceasta) care să asigure în perspectivă securitatea energetică a României, aspect care nu a fost luat în considerare.

Analizând piața de gaze din România în ultimii ani, cererea și consumul de gaze, putem trage următoarele concluzii succinte:

  • cererea de gaze in anumite perioade din iarna nu este satisfăcută ;
  • tendinţa livrărilor de gaze în perioada rece este continuu descrescătoare pe parcursul celor trei luni de iarna, urmare a extragerii gazelor din depozitele de înmagazinare gaze.
  • din analiza evoluției consumului de gaze pe sectoare de activitate se observă că în perioadele cu vârf de consum, când temperatura exterioară prezintă valori coborâte, în sectoarele « chimie şi petrochimie », « metalurgie » şi «producerea energiei electrice» se înregistrează scăderi ale livrările, care sunt mai accentuate în luna februarie atunci când capacitățile de extracție din depozite sunt inferioare lunii decembrie şi chiar ianuarie.
  • conform datelor de pe site-ul www.meteoromania.ro, la nivelul fiecărui an se constata existența a 7 perioade cu temperaturi medii zilnice coborâte, dintre care 3 sunt cu temperaturi extreme (<-5 C) ;
  • durata medie a perioadelor cu vârf de consum zilnic variază între 4 – 10 zile (maxima înregistrată în 10 ani fiind de 19 zile), numărul mediu total de zile cu vârf zilnic de consum în București fiind de 49 pe tot sezonul rece. Numărul de zile în care temperatura medie zilnica se găsește sub -5 C este de 20 de zile.

Modul în care a fost concepută funcționarea sectorului gazelor naturale din România, în anii `70, care nu a suferit modificări substanţiale, face ca necesarul de gaze din import, chiar şi în cazul eliminării  „producătorilor de energie şi de îngrăşăminte chimice ard gaze de pomană”,  să nu poată elimina total importurile de gaze.

Există o diferenţă semnificativă în abordarea bilanţieră a problematicii surselor şi consumului de gaze anual, şi asigurarea continuă şi sigură a gazelor la vârf de consum. Calculul conform căruia consumul de gaze anual în România, urmează să egaleze producţia de gaze şi îndreptarea astfel a României către Independenţă Energetică se va lovi de două realităţi evidente: 

  • vârfurile de consum din România depăşesc cu 10 – 15 mil mc/zi potenţialul de asigurare cu surse exclusiv din intern; 
  • presiunea medie a gazelor în punctele iniţiale ale conductei, nu permit transportul gazelor, prin actualul SNT pe distanţe mari la vârf de consum, ceea ce face ca acele gaze, care chiar dacă există sub aspect bilanţier, să nu curgă continuu şi în cantităţi suficiente până la locurile de consum (respectiv zone de consum din Moldova, Banat, Bihor, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia etc.).

Reducerea dependenţei de import, până la eliminarea sa, este un obiectiv realist, dar într-o altă construcţie a sectorului gazier: tehnic – juridic – economic şi nu trebuie realizat în detrimentul bunăstării economice a românilor. 

Această abordare poate să ia în considerare regândirea sistemului de transport, astfel încât tranzitarea gazelor de la vest la est şi de la sud la nord, dar şi vice-versa, să asigure energia necesară ca suport de transport şi de echilibrare între diverse zone, coroborat cu dezvoltarea sistemelor locale care să permită preluarea gazelor naturale de la zăcămintele locale şi transportul lor pe distanţe relativ restrânse. Această abordare trebuie să fie posibilă din punct de vedere tehnic şi atractivă din punct de vedere al tarifelor practicate. Regândirea sistemului de transport sub aspect juridic (reguli distincte pentru fiecare categorie de sistem) – tehnic (regimuri tehnologice, abordări investiţionale, operaţionale şi de mentenabilitate diferite pe categorii de sisteme) – economic (metodologii de tarifare, redevenţe, taxe, tarife distincte pe categorii de sisteme), ar permite preluarea gazelor din zăcămintele locale şi transportul lor în funcţie de presiunile disponibile, dar şi tranzitul bidirecţional printr-un sistem naţional compatibil cu sistemele de transport ale ţărilor vecine, preluarea eventualelor gaze descopeirte în noi zăcăminte de gaze convenţionale şi neconvenţionale, interconectarea cu sistemele actuale şi viitoare de transport gaze TAP, TANAP, South Stream, ar asigura funcţionarea sectorului gazier în concordanţă cu principiile de business promovate de Directivele şi Regulamentele Europene, dezvoltarea economică a României şi securitatea energetică a României (inclusiv prin reducerea dependenţei energetice).

Pentru a răspunde cerințelor de consum, asigurarea securității livrării și siguranței funcționarii sistemelor, propunem o noua viziune asupra rolului depozitelor din România sub două aspecte cel privind tipul de depozite necesar a fi construite în România și regândirea rolului depozitelor existente în România pentru a asigura securitatea energetică a României, continuitatea în asigurarea cu gaze a consumatorilor și reducerea dependenței de importuri.

Tipul de depozite necesar a fi construite în România

Liberalizarea pieţei de gaze din România suprapusă peste o modificare substanțială a curbelor de consum și a celor de producție, face ca folosirea depozitelor de înmagazinare a gazelor naturale pe care le are România, depozite în zăcăminte depletate să fie nesatisfăcătoare. Depozitele de înmagazinare a gazelor în zăcăminte depletate sunt depozite care nu au capacitatea de a satisface creșteri bruște ale consumului de la o zi la alata, aspect cu care se confruntă iarna România. Asta face ca România să se echilibreze cu importuri de gaze ceea ce face imposibilă în prezent reducerea totală a dependenței de importuri. Trebuie înțeles că sistemul de gaze este astfel construit încât să nu poată funcționa fără importuri.

 Pentru a putea satisface vârfurile de consum în zilele în care temperatura exterioară scade brusc se folosesc peste tot în lume gaze din depozite de gaze realizate în zăcăminte de sare sau în strate acvifere. Aceste depozite au capacitatea de a pune rapid pe piață cantități foarte mari de gaze și astfel de a asigura continuitatea livrării gazelor la consumatori. În fapt majoritatea țărilor au mai multe tipuri de depozite pentru a putea satisface cererea de gaze iarna (saline, acvifere, depletate).

O comparație între sistemele cantitatea de gaze capabilă să fie extrasă dintr-un depozit de gaze într-o cavernă salină și un depozit depletat scoate in evidență diferențele majore între cele două tipuri de depozite 

  Depozit de gaze în cavernă salină Depozit de gaze în zăcământ depletat de gaze 
Număr de sonde 1-3 10-100
Gaze extrase zilnic per sonda (mil mc/zi) 8-15 0.150 -0.300
Timp de extracție a întregii cantități de gaze din depozit  10 zile 150 zile
Cicluri pe an  6-12  1-2

Țările din UE și au construit depozite de înmagazinare gaze atât în zăcăminte depletate cât și în caverne de sare sau acvifere, tocmai pentru a-și reduce vulnerabilitatea la vârf de consum și a putea să asigure continuitatea livrării gazelor la consumatorul final. România a ales, în mod eronat, să construiască exclusiv depozite de înmagazinare în zăcăminte depletate, fapt ce face ca să fie în imposibilitatea ca pe perioada rece să asigure livrarea gazelor la consumatori fără gaze de import. 

 

Observăm astfel că dependența față de gazele de import nu se datorează doar lipsei exploatării gazelor din Marea Neagră ci și modului în care a fost construit un sistem. Apreciez că una dintre măsurile reducerii dependenței de import este regândirea sistemelor de înmagazinare și dezvoltarea rapidă a unor depozite în zăcăminte saline, acvifere sau mine părăsite, care îndeplinesc condițiile de etanșeitate, rezistență la presiune, amplasare față de centre de consum/conducte de transport.

Regândirea rolului depozitelor existente în România pentru a asigura securitatea energetică a României

Regândirea actualelor depozite sub forma transformării unora dintre acestea din depozite cu acces reglementat la depozite strategice sau tehnologice, astfel încât să se asigure creșterea securității energetice a României și asigurarea continuității livrării gazelor la consumatori. 

Directiva privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale  privind masurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale, deschid noi perspective rolului depozitelor de înmagazinare a gazelor naturale:

  • depozitele de înmagazinare supuse accesului reglementat al celei de a 3 parti (art 15 Directiva 73/2009);
  • depozitele de înmagazinare supuse accesului nereglementat 
  • depozite de înmagazinare tehnologice (Art 33. din Notele interpretative pentru aplicarea Directivei 73/2009, Third Party Acces to storages facilities, Articolul 4) 
  • depozitele strategice depozitele strategice (a se vedea experienta din Ungaria și Legea maghiara XXVI, Stocul de siguranță a gazului natural)
  • depozite multiciclu (a se vedea funcționarea majorității depozitelor din Europa) 

Depozite cu acces reglementat

Puncte tari Puncte slabe
Acces tuturor celor interesați la capacitățile de înmagazinare a gazelor naturale Tarife unice reglementate Nesatisfacerea cererii la vârf de consum 
Depozite exclusiv sezoniere
Obligații de serviciu public stabilite administrativ
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Inechitatea distribuției costurilor depozitarii intre participanții la piață
Oportunități Pericole
Dezvoltarea depozitelor multiciclu cu grad mai mare de utilizare și randamente economice superioare Gradul limitat de utilizare a depozitelor
Creșterea viitoare a costurilor serviciilor

Depozite cu acces nereglementat

Puncte tari Puncte slabe
Acces liber la capacitățile de înmagazinare a gazelor naturale
Tarife negociate
Negocierea se face ținând cont de necesitățile curente ale pieței
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Oportunități Pericole
Dezvoltarea depozitelor multiciclu  Dacă spredul pieței intre lunile de vara și cele de iarnă nu este suficient de mare există pericolul nerentabilizațății depozitului

Depozite tehnologice

Puncte tari Puncte slabe
Instrument important în managementul exploatării optime a surselor de gaze naturale
 Optimizarea costurilor producătorului de gaze naturale
Asigura securitatea livrării clienților 
Lipsa accesului terților la depozitul tehnologic
Nu permite asigurarea echilibrului SNT
Oportunități Pericole
Satisfacerea cererii la vârf de consum 
Dezvoltarea depozitelor multiciclu
Inducerea în piață a unui semnal fals: furnizorii nu au nici o obligație în asigurarea securității livrărilor

Depozite strategice

Puncte tari Puncte slabe
Asigurarea securității energetice la nivel național
Satisfacerea cererii în condiții extreme 
Asigura echilibrul SNT
Distribuția echitabilă a costurilor depozitării intre participanții la piață
Depozite exclusiv sezoniere
Sursa de finanțare necunoscută
Oportunități Pericole
Existența unui instrument strategic practic
Reducerea costurilor la consumatorul final 
Inducerea în piață a unui semnal fals: furnizorii nu au nici o obligație în asigurarea securității livrărilor

Depozite multicilu

Puncte tari Puncte slabe
Reducerea costului cu înmagazinarea gazelor naturale prin creșterea gradului de utilizare 
Asigurarea securității energetice la nivel național
Asigură echilibrul SNT
Depozitele existente au fost proiectate ca depozite sezoniere
Numărul de cicluri în depozitele în zăcăminte depletate este limitat din considerente tehnologice
Oportunități Pericole
Reducerea costurilor de achiziție a gazelor naturale 
Reducerea costurilor la consumatorul final
Necesitatea schimbării cadrului legislativ
Necesitatea schimbării
Metodologiilor de tarifare

Analiza SWOT arată că fiecare din cele trei tipuri de depozite prezintă puncte tari și puncte slabe, determinând posibilitatea fructificării unor oportunități și evitării unor pericole. Realizarea unui mix între aceste tipuri de depozite ar aduce cu siguranță optimul între vectorii: securitatea livrărilor – impactul costurilor depozitarii asupra prețului – asigurarea competitivității în piață

Descrierea modului în care ar putea sa funcționeze aceste tipuri de depozite:

  1. Depozite nereglementate
    • Depozite care sunt operate de către un operator, care poate să activeze și ca operator pe piața reglementata. 
    • Accesul la aceste depozite se face pe baza unor proceduri transparente, obligate a fi elaborate și publicate de către operator, tarifele fiind unele negociate între părți. Folosirea depozitelor cu caracter sezonier sau multiciclu este o opțiune care se stabilește în funcție de necesitățile, cerințele ți oportunitățile din piață.
    • Operatorul trebuie să fie licențiat.
  2. Depozite tehnologice
    • Depozite care aparțin producătorului de gaze naturale sunt exploatate și operate de către acesta pentru necesitățile proprii. Nu este permis accesul la aceste depozite de către o terță parte. Folosirea depozitelor cu caracter sezonier sau multiciclu este o opțiune care ia în considerare necesitățile tehnologice ale producătorului.
    • Nu este necesară o licență de înmagazinare.
    • Capacitatea acestui depozit trebuie astfel stabilita încât sa nu inducă disfuncționalități în funcționarea pieței libere.
    • Reacoperirea în ultimii ani a capacității de înmagazinare disponibilă în România, demonstrează disponibilitatea și necesitatea regândirii sistemelor de înmagazinare.
  3. Depozite strategice
    • În cadrul depozitului strategic nu este permis accesul terților. Depozitele au caracter sezonier. Operarea acestora se face pe bază de licență.
    • Capacitatea acestui depozit trebuie, astfel stabilită încât să satisfacă necesitățile strategice.

Modul de funcționare a acestui depozit poate să ia în considerare următoarele modele:

 

  1. Constituirea stocului strategic de gaze, într-un depozit existent, declarat strategic, de către o entitate asociativă, care reunește toți participanții la piața de gaze naturale 
    • obligația instituită prin lege, pentru toți participanții la piață, de a se asocia în Asociația Gaziștilor, de a achita o cotizație (taxa) la această asociație, care va constitui modul de finanțare al stocului de gaze strategic 
    • Asociația va funcționa pe principiul autofinanțării;
    • depozitele rămân în proprietatea SNGN ROMGAZ SA/DEPOGAZ Tg Mureș;
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția operatorului de piață, alocarea fiind realizată de către acesta și facturarea se va face de către Asociație.
    • cantitatea de gaze necesare constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumului tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizată de către toți producătorii de gaze din România conform cotei de piață deținută și va fi plătită conform prețului de referință stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către Asociația Gaziștilor.
  2. Construirea unui depozit strategic, constituirea stocului strategic de gaze de către o entitate asociativă, care reunește toți participanții la piața de gaze naturale 
    • obligația instituită prin lege, pentru toți participanții la piață, de a se asocia în Asociația Gaziștilor, de a achita o cotizație (taxa) la aceasta asociație, care va constitui modul de finanțare al stocului de gaze strategic 
    • Asociația va funcționa pe principiul autofinanțării;
    • Asociația urmează să-și construiască propriul de depozit de înmagazinare;
    • operarea depozitului se realizeze de către Asociația Gaziștilor; 
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția operatorului de piață, alocarea fiind realizată de către acesta și facturarea se va face de către Asociație.
    • cantitatea de gaze necesară constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumul tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizata de către toți producatorii de gaze din Romana conform cotei de piața deținute și va fi plătită conform prețului de referința stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către Asociația Gaziștilor.
  3. Stocul de gaze strategic se constituie ca rezerva de stat, cu finanțare de la bugetul de stat
    • finanțarea constituirii stocului și costurile de operare se va realiza de la bugetul de stat;
    • depozitele rămân în proprietatea SNGN ROMGAZ SA;
    • operarea depozitului se realizează de un operator depozit, pe baza unui contract de prestări servicii cu Ministerul Finanțelor; 
    • completarea Legii Rezervei de Stat cu precizări privind rezerva de stat pentru gaze naturale, modul de constituire și accesare a rezervei;
    • capacitatea depozitului se va aproba de Comisia de coordonare pentru asigurarea siguranței în aprovizionarea cu gaze naturale. Comisia va aproba procentul intern – import care va exista ni depozit, astfel încât prețul acestor gaze să fie suficient de mare, încât să determine participanții pe piață să-și creeze propriile rezerve și să nu fie interesați să apeleze la aceste depozite, decât în situații cu adevărat excepționale. Acest fapt determină costuri mai reduse cu depozitele strategice.
    • folosirea gazelor din depozitele strategice se face la dispoziția Dispeceratului Național, alocarea gazelor fiind realizată de către Operatorul de Piața și facturarea se va face de către un operator depozit, mandată să încaseze banii pe gaze și să-i verse la bugetul de stat.
    • cantitatea de gaze necesare constituirii stocului strategic este prioritară oricărui alt tip de vânzare/consum, excepție făcând cantitățile de gaze necesare pentru consumului tehnologic al operatorilor.
    • cantitatea de gaze din producția internă necesară pentru constituirea stocului strategic va fi furnizată de către toți producatorii de gaze din România conform cotei de piață anuală deținută în anul anterior și va fi plătită conform prețului de referință stabilit de către ANRM pentru calcul redevenței.
    • cantitatea de gaze din import necesară va fi furnizată de către importatorii de gaze din România în baza unor licitații publice organizate anual, de către operatorul depozitului.

Analiza SWOT a metodelor considerate

  Autofinanțare stocului și prestării serviciilor de operare a depozitului de către Asociația Gaziștilor Autofinanțare construirii depozitului strategic și a stocului de către Asociația Gaziștilor Finanțare constituirii stocului și prestării serviciilor de operare a depozitului de la Bugetul Rezervei de Stat 
MĂSURĂ VIABILĂ VIABILĂ PESIMISTĂ
Puncte tari Metodă ieftină
Capitalul Asociatiei format din capitalul privat al jucătorilor pe piaţă

Nu necesită fonduri suplimentare pentru punerea în aplicare a procedurii de flexibilitate

Capitalul privat poate să asigure echidistanţa faţă de participanţii pe piaţă.

Eliminarea influenţelor (politice, economice etc.) 
Cresterea capacitatii de inmagazinare in Romania

Capitalul Asociatiei format din capitalul privat al jucătorilor pe piaţă

Eficienta si eficacitate ridicata in construirea si operarea depozitului

Nu necesită fonduri suplimentare pentru punerea în aplicare a procedurii de flexibilitate

Capitalul privat poate să asigure echidistanţa faţă de participanţii pe piaţă.

Eliminarea influenţelor (politice, economice etc.) 
Asigurarea continuă în depozite a unui stoc acoperitor  pentru orice perioadă din an.
Puncte slabe Necesită personal calificat în domeniul cercetării de marketing, progonozelor, activităţi comerciale etc. Metoda scumpa
Necesită personal calificat în domeniul cercetării de marketing, progonozelor, activităţi comerciale etc.
Metodă scumpă Necesită fonduri de la Bugetul de stat 

Eficienţă şi eficacitate limitată

Necesitatea achiziţionării de software-uri performante pentru prognoze.

Supus influenţelor politice, economice etc.
Oportunități Obţinerea de dividende de către particiapanţii la piaţă, aceştia fiind astfel motivaţi să respecte regulile pentru a nu fi incarcati cu costuri suplimentare generate de acest depozit, dar şi să vegheze la respectarea regulilor jocului de către ceilalţi particpanţi 

Mecanism adaptat mentalităţii şi culturii românilor

 Îmbunătăţirea organizării pieţei de gaze
Obţinerea de dividende de către particiapanţii la piaţă, aceştia fiind astfel motivaţi să respecte regulile pentru a nu fi penalizaţi dar şi să vegheze la respectarea regulilor jocului de către ceilalţi particpanţi 

Mecanism adaptat mentalităţii şi culturii românilor

 Îmbunătăţirea organizării pieţei de gaze
Existenţa unei entităţi cu experienţă în domeniu

Dezvoltarea activităţii de prognoză, utilă în desfăşurarea activităţilor secundare.
Pericole Alegerea incorectăa depozitului strategic dintre cele existente poate să facă activitatea ineficiente sau nerentabilă  Dimensionarea incorecta a depozitului il poate face ineficient sau nerentabil Deţinerea unei cantităţi de gaze în depozit nu este întodeauna o condiţie suficientă

Reacţia participanţilor pe piaţă la acţiunea de constrângere a unui partener de contract

Acuzarea lipsei de echidistanţă.

Stabilirea obiectivelor României în domeniul depozitarii gazelor naturale trebuie să ia în considerare un mix între aceste depozite, plecând de la următoarele variante:

  1. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate, depozite tehnologice și depozite strategice (RNTS)
  2. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate si depozite tehnologice (RNT)
  3. Mix-ul depozite reglementate, depozite nereglementate si depozite strategice (RNS)
  4. Mix-ul depozite reglementate si depozite nereglementate (RN)
  RNTS RNT RNS RN
Puncte tari Satisfacerea cerintelor tuturor segmentelor de clienti

Preluarea cererii la vârf de consum

Asigura securitatea energetica a tarii
Asigura echilibrarea SNT

Distributia echitabila a costurilor depozitarii intre participantii la piata 

Corelatia cu necesitatile curente ale pietei

Grad mare de utilizare a depozitelor

Asigura securitatea livrarii clientilor
Inducerea in piata a semnalelor corecte privind obligatia in asigurarea securitatii livrarilor

Existenta unui instrument strategic practic 
Reducerea costurilor la consumatorul final
Satisfacerea cerintelor unor segmente de clienti
Preluarea cererii la varf de consum








Grad mare de utilizare a depozitelor
Satisfacerea cerințelor unor segmente de clienți

Preluarea cererii la varf de consum
Asigura securitatea energeticî a țării

Asigura echilibrarea SNT

Distributia echitabila a costurilor depozitarii intre participantii la piata 

Grad mare de utilizare a depozitelor

Inducerea in piata a semnalelor corecte privind obligatia in asigurarea securitatii livrarilor

Existenta unui instrument strategic practic 
Satisfacerea cerintelor unor segmente de clienți

Negocierea se face ținând cont de necesitățile curente ale pieței
Puncte slabe Depozite exclusiv sezoniere Depozite exclusiv sezoniere Nu permite asigurarea echilibrului SNT

Inechitatea distribuției costurilor depozitarii intre participanții la piață
Oportunități Asigurarea securitatii energetice 

Dezvoltarea pietii

Impact redus asupra clientului final
Dezvoltarea de noi depozite
Dezvoltarea depozitelor multiciclu


Dezvoltarea de noi depozite
Asigurarea securității energetice  Dezvoltarea depozitelor multiciclu
Pericole Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Nedimensionarea corecta a acestor depozite poate determina disfunctionalitati in piata Gradul limitat de utilizare a depozitelor

Posibila creștere a costurilor servicilor

Alegerea mixului depozitelor este o decizie strategică care trebuie sa preceadă stabilirea capacității pentru fiecare dintre tipurile de de depozite care trebuie să se determina în baza unui studiu de oportunitate.

 

Studiu EY: 43% dintre angajați dispuși să renunțe la locul actual de muncă pentru un salariu mai mare, condiții mai bune și flexibilitate

0

Schimbare majoră în echilibrul de putere de pe piața muncii – balanța începe să se încline, din nou, către angajat – două cincimi (43%) dintre respondenți declară că sunt dispuși să renunțe în următoarele 12 luni la locul de muncă actual, pe fondul unei inflații în creștere, o piață a forței de muncă în scădere și o creștere a locurilor de muncă care oferă flexibilitate. 

Practic, vorbim despre o creștere semnificativă – în 2021, doar 7% dintre angajați au declarat că sunt dispuși să plece. Acestea sunt principalele concluzii ale sondajului global EY – Reîntoarcerea la muncă. Noile condiții de anul acesta. Angajații sunt determinați să întreprindă o mutare în principal din dorința de a obține un salariu mai mare, dar și oportunități de carieră mai bune sau munca flexibilă. 

Studiul „Reîntoarcerea la muncă. Noile condiții” arată că, pe măsură ce multe țări ies din pandemia COVID-19, angajații câștigă o influență semnificativă asupra angajatorilor și că „lista de dorințe” pe care le au de la potențialii angajatori se schimbă. Astfel, sondajul EY – unul dintre cele mai mari de acest gen, care analizează opiniile a peste 1.500 de lideri de afaceri, peste 17.000 de angajați din 22 de țări și 26 de sectoare industriale, vorbește despre un procent important dintre angajați (42%) care spun că sunt necesare creșteri salariale pentru a aborda fluctuația personalului, opinie cu care doar 18% dintre angajatori sunt de acord. Și în ceea ce privește revenirea la birou, studiul arată o opoziție clară între ceea ce își doresc angajatorii și ceea ce sunt dispuși să facă angajații. Astfel, 22% dintre angajatori anunță că își doresc ca angajații să revină la birou cinci zile pe săptămână; în schimb angajații, într-o proporție covârșitoare, de 80%, declară că își doresc să lucreze de la distanță cel puțin două zile pe săptămână. 

Salariul mai mare bate dezvoltarea profesională

Principala motivație pentru angajații în căutarea unor noi locuri de muncă, potrivit sondajului, este acum dorința de a obține un salariu mai mare. Cu o inflație record în multe țări din lume, mai mult de o treime dintre cei care prospectează piața (35%) spun că au ca obiectiv principal o creștere a salariului, în vreme ce 25% dintre ei spun că își doresc o creștere profesională. Aranjamentele flexibile de lucru – care au fost de departe unul dintre cei mai importanți factori în mobilitatea angajaților, conform sondajului de anul trecut – și-au pierdut tracțiunea. Astfel, doar 19% dintre angajați caută flexibilitate la un nou loc de muncă, în timp ce 17% spun că ceea ce i-ar determina să se mute ar fi beneficiile care promovează sănătatea și starea de bine la birou. Dacă privim răspunsurile primite și din unghiul vârstei respondenților, am vedea că angajații generației Z și milenialii din SUA sunt cei cu cea mai mare probabilitate de a renunța la locul de muncă în acest an (53%), în vreme ce, o analiză prin prisma sectoarelor în care activează respondenții ne arată că cei mai dornici de plecare sunt angajații din tehnologie și hardware – 60%.

Se schimbă percepția asupra culturii companiei, dar și asupra productivității. Interesant este că dorința angajaților de a căuta noi roluri persistă, în ciuda faptului că aceștia au opinii relativ optimiste privind cultura companiei. Numărul angajaților care văd îmbunătățiri în cultura organizației lor a crescut de la începutul pandemiei COVID-19 de la 48%, la 61%. Pe de altă parte, însă, a scăzut încrederea angajatorilor în cultura companiei – de la 77%, la 57%. În plus, în timp ce angajații cred că noile moduri de lucru au crescut productivitatea, încrederea companiilor în propria productivitate este erodată de creșterea cifrei de afaceri – doar 32% dintre angajatori spun că au reușit să sporească productivitatea și cultura, prin muncă hibridă și investiții în facilități și tehnologie la locul de muncă.

Cresc decalajele de competențe

58% dintre respondenții angajatori sunt de acord că este important să existe o strategie pentru a alinia resursa umană și abilitățile cu nevoile viitoare ale afacerii, iar 74% spun că sunt pregătiți să angajeze angajați din alte țări și să le permită să lucreze de oriunde, dacă abilitățile lor sunt critice sau limitate. Puțin mai mult de o cincime dintre respondenții din partea angajatorilor (21%) consideră că îmbunătățirea oportunităților de a dezvolta competențe le va ajuta și la realizarea cifrei de afaceri.
În concluzie, flexibilitatea și munca hibridă sunt noua normalitate, așa cum anticipam încă de anul trecut. Angajaților nu le mai este frică să-și părăsească locurile de muncă pentru a profita de oportunitățile extinse de carieră și au rupt ecuația dintre salariu și rol, punând presiune pe piața muncii. Cu toate acestea, angajatorii sunt reticenți în a reseta salariile și oportunitățile de carieră pentru a reține angajații, fiind îngrijorați, la rândul lor, de creșterea inflației/ a costului forței de muncă și a complexității structurilor organizaționale vechi. 

Allview vizează intrarea pe piața serviciilor de nutriție și sănătate

0

Compania Allview (Visual Fan SA, listată la Bursa de Valori București sub simbolul ALW) a realizat în 2021 o creștere a cifrei de afaceri cu aproape 17% față de anul anterior (de la 103 milioane lei la peste 121 milioane lei) și o majorare a profitului net cu peste 20% faţă de 2020 (de la 7 milioane de lei la 8,4 milioane de lei). 

Totodată, Allview anunță că „la nivel de estimări ale bugetului consolidat previzionat pe anul 2022 (include bugetele societăților din grup în funcție de procentul deținut în fiecare dintre acestea: Intervision Trading, Headlight Solutions și Visual EV Distribution), compania Visual Fan mizează pe creșterea cifrei de afaceri cu aproximativ 13% față de valoarea înregistrată la finalul anului 2021 (137 milioane lei față de 121 milioane lei) și majorarea profitului net estimat cu aproximativ 15% față de valoarea realizată în 2021 (9,6 milioane lei față de 8,4 milioane lei)”.  

Lucian Peticilă

Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA (Allview): „Pentru Grupul Visual Fan, anul 2022 va fi plin cu provocări, dar va integra și un nou concept pentru dezvoltarea business-ului într-un mod sustenabil, prin strategia By-Green –  primul proiect în această direcție este Allview ERA Health. Astfel, investițiile realizate în 2021 vor prinde contur și ne vor ajuta să extindem activitatea companiei la nivel național și european. Ne-am propus să rămânem concentrați pe nevoile clienţilor noştri și dezvoltarea portofoliului de produse din activitatea de bază, dar avem în plan și proiecte noi, care presupun inovare tehnologică, un plus de valoare pentru comunitate și societate.”

Allview subliniază că „strategia By-Green reprezintă un întreg concept care privește activitatea de ansamblu a companiei și integrează multiple proiecte cu impact puternic asupra naturii și mediului înconjurător (reducerea risipei alimentare, încurajarea consumului de alimente locale, utilizarea energiei verzi, eliminarea consumului de combustibili fosili). 

Aplicația Allview ERA Health, prelansată în prima parte a acestui an, stă la baza demersului de a intra pe piața serviciilor destinate nutriției și sănătății. Aceasta se diferențiază în piață prin capacitatea de educare a utilizatorilor în termeni personalizați și transformarea unui comportament alimentar obișnuit într-un stil de viață sănătos și responsabil, ceea ce conduce la creșterea calității vieții consumatorilor. Aplicația este foarte ușor de utilizat: doar după simpla cântărire cu cântarul corporal Allview ERA Scale, clienții pot obține propriul asistent personal de nutriție, care oferă numeroase rețete personalizate în funcție de necesarul de vitamine și minerale, pe lângă macronutrienți. Toate aceste sugestii și recomandări au ca scop final îmbunătățirea stilului de viață, deprinderi alimentare sănătoase pe termen lung, prevenție în vederea reducerii diverselor afecțiuni cronice, precum și eliminarea risipei alimentare. În plus, aplicația se poate utiliza și prin introducerea manuală a datelor compoziției corporale, însă pentru o acuratețe mai mare se recomandă utilizarea cântarului corporal Allview ERA Scale. Anul acesta, brandul Allview plănuiește să lanseze noi proiecte integrate în strategia By-Green.

Un alt proiect de anvergură care face parte din strategia By-Green are ca obiectiv pătrunderea în sfera energiei din surse regenerabile, cu impact puternic în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, scăderea dependenței de combustibilii fosili, care contribuie la reducerea costurilor utilizatorilor, independenței din punct de vedere energetic și protejarea mediului înconjurător.

Și pentru cea mai nouă companie intrată în familia Visual Fan, Visual EV Distribution SRL, există un plan de dezvoltare pentru anul 2022, iar acesta presupune lansarea a 4 showroom-uri în țară”.  

Lucian Peticilă, conturează astfel perspectiva pentru 2022: „Rămânem optimişti şi încrezători în redresarea economică din acest an, mai ales că urmează să marcăm 20 de ani de activitate, în care am dat dovadă de nenumărate ori de reziliență și adaptabilitate. Cu toate acestea, suntem rezervați la nivel de cifre, deoarece presiunile inflaționiste accelerate din 2021 au fost susținute de creșterea prețurilor la gaze, energie și combustibil, precum și de devalorizarea monedei naționale, care au generat o serie de efecte secundare și, implicit, scăderea puterii de cumpărare a populației.”

Visual Fan (simbol bursier ALW) este „o companie cu capital integral românesc si deținătoarea brandului Allview, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Este prezentă pe piețele IT&C din peste 10 țări. Allview investește constant în R&D și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot intelligent – asistent personal. Pentru a rămâne conectați la noutățile Allview, urmăriți paginile companiei de pe Facebook, YouTube și Instagram”.

ABN Systems, profit net crescut cu 67,8% în 2021 faţă de 2020

0

ABN Systems International, lider pe piaţa de accesorii telecom și produse Smart Home din România, deţinător al brandului Tellur, anunță înregistrarea în 2021 a unei cifre de afaceri de 108,7 milioane de lei (22 de milioane de euro), în creştere cu 16,2% comparativ cu 2020 și a unui profit net de 9,5 milioane de lei (1,9 milioane de euro), în creştere cu 67,8%.

De asemenea, „EBITDA a crescut cu 80,1%, ajungând la 12,4 milioane de lei (2,5 milioane de euro), comparativ cu anul anterior. Segmentele B2B şi online s-au aflat în topul creşterilor înregistrate de companie anul trecut, atât pe plan intern, cât şi extern, compania obţinând rezultate optime la toate direcţiile sale principale de business”. 

Cele mai vândute produse au fost cele din gama proprie, Tellur: „Căştile Bluetooth, încărcătoarele auto şi cablurile cu LED s-au aflat în topul vânzărilor din 2021, atât în ţară, cât şi în celelalte 30 de ţări în care este prezentă compania”. 

George Barbu (foto), CEO al ABN Systems International: „Anul 2021 a fost unul în care am avut multe realizări, am intrat pe noi pieţe externe cu brandul propriu, Tellur, ne-am extins gama de produse, am înregistrat recorduri de vânzări pe anumite categorii de produse şi am dezvoltat business-ul în acord cu ce ne-am propus. Am început anul acesta în mare forţă, prin listarea la BVB și deschiderea unei subsidiare în Texas pentru a susține ritmul de creștere a vânzărilor și a deservi cât mai bine clienții din America de Nord. Luna aceasta am lansat, în premieră în România, Tellur Green, o gamă de produse 100% ecologice, ce include produse precum cabluri, încărcătoare, boxe portabile Bluetooth, fabricate din materiale precum fibra de grâu, nailonul sau plasticul reciclat. Rezultatele obţinute până acum şi perspectivele pieţei ne dau toate motivele de a fi optimişti în continuare.” 

ABN Systems anunță că „are în plan dezvoltarea accelerată pe pieţele externe de pe patru continente şi consolidarea poziţiei pe piaţa autohtonă, prin accesarea unor noi nișe de business. Pentru realizarea acestui lucru, compania s-a listat la BVB la începutul acestui an, în urma unui IPO istoric”.
ABN Systems International reamintește că, fondată în 2002, listată sub simbolul ABN pe piața Aero a Bursei de Valori București, „este deţinătoarea brandului Tellur şi unul dintre liderii pieţei de distribuție a produselor şi accesoriilor IT&C din România, oferă soluţii integrate de mobilitate, infrastructură IT şi de stocare, sisteme de supraveghere video, echipamente şi automatizări industriale. Compania a investit intensiv în automatizarea proceselor, transferul electronic de date, trasabilitatea stocurilor, mărirea capacității de depozitare și întărirea echipei, ceea ce i-a permis, alături de expertiza acumulată în cei peste 19 ani de activitate, să dezvolte parteneriate valoroase cu jucători globali de referință. Cu un portofoliu de peste 30.000 de produse și accesorii IT&C, ABN Systems este prezentă deja pe piețe din circa 30 țări, de pe 4 continente, și își propune o extindere accelerată a canalelor de vânzare externe, atât prin intrarea pe noi piețe, cât și prin consolidarea celor actuale”.

Avem nevoie de o Camera de Comerț și Industrie a României mai puternică

0

Retorica afirmației este tot mai vehiculată în ultima vreme, inclusiv de către Președintele acesteia, fiind o afirmație simplă și recunoscută la prima vedere, însă dificilă atunci când devine interogativă, în special în lipsa vreunui răspuns neechivoc care să vină, cel puțin până acum, din partea decidenților.

Am auzit-o ultima oară pusă ca întrebare zilele acestea, când au apărut din nou în spațiul public păreri față de proiectul de lege prin care se intenționează (ca măsuri de politică publică economică, așa cum se arată în fundamentarea proiectului), instituirea obligativității înscrierii într-un catalog al firmelor a tuturor companiilor din România și, totodată, certificarea administratorilor de firme.

Desigur că sunt unii, mulți poate, care vor contesta și (se) vor justifica că ei nu au nevoie de promovarea propusă de camera de comerț în contrapartidă, că ei trăiesc bine și așa și nici nu își doresc să fie cunoscuți prin catalogul camerei de comerț. Probabil că nici nu știu și nici nu-i interesează să afle de camera de comerț, chiar dacă știu (cu siguranță) că există o cameră de comerț și industrie a României.

Probabil că alții nici nu or să vrea să audă de certificarea administratorilor de firme – adică de ce ți-ar trebui niște cunoștințe elementare de administrare a unei firme – asta e treaba contabilului. (nu?!)

 

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale consideră că, pentru creștere economică este nevoie de dezvoltarea capitalului autohton, or pentru dezvoltare este nevoie de promovare și susținere, până la cea mai mică dintre firme, iar dacă acestea se fac și instituționalizat, prin politici publice convergente cu interesele private, atunci cu atât mai bine. Cred că și contestatarii măsurii își doresc promovare, chiar dacă se mulțumesc să afirme că o duc bine și fără.

În ceea ce privește recunoașterea (și oficializarea astfel) a capacității unei persoane de a administra o firmă, considerăm că nu poate avea decât un efect pozitiv, predictibil și onest în circuitului afacerilor.

Despre Camera de Comerț și Industrie a României putem spune două lucruri în aceeași retorică (simplă) de la început: 1. camerele de comerț au fost înființate de Alexandru Ioan Cuza ca măsură de conectare a Principatelor Române moderne cu capitalul economic occidental; 2. După Revoluția din 1989, guvernul le-a recunoscut menirea și le-a reînființat.

Până în prezent decidenții nu au formulat vreun răspuns ferm la „întrebarea” inițială.

Ar trebui să o facă, pentru că, în primul rând Camera de Comerț și Industrie este a României. Și toți, în vremelnicia lor, s-au afișat cu ea la delegațiile și forumurile economice și de afaceri, cerându-i de fiecare dată să aducă cu ea mediul de afaceri, adică firmele, în număr cât mai mare. 

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale

THE FINANCIAL FORUM

0

 

Ediția a 4-a • 3 Mai, 2022 • 15:00 – 19:30 
RADISSON BLU HOTEL, BUCHAREST • HYBRID EVENT


Băncile și instituțiile financiare au accelerat transformarea bancară digitală și financiară în 2022. Bugetele și resursele umane remodelate au fost dedicate automatizării back-office, datelor și analizei avansate, inovației, tehnologiilor moderne și remodelate. forța de muncă pentru a aborda mai bine experiența clienților.

În acest context, The Diplomat-București organizează cea de-a patra ediție a FORUMULUI FINANCIAR care va avea loc pe 3 mai 2022 la București, în cadrul hotelului Radisson Blu, un eveniment hybrid, cu transmisie LIVE, dedicat liderilor din industria financiar-bancara, fintech, precum și managerilor de top și autorităților din piețele de capital și companiile de asigurări.

FINTECH | BANKING | CAPITAL MARKETS | INSURANCE| INTEROPERABILITY | NEOBANKING | DEEP DATA ANALYTICS | CYBER-SECURITY| CUSTOMER EXPERIENCE | SUSTAINABILITY | LEADERSHIP

AGENDĂ EVENIMENT

PANEL I & II  MODERATOR: GABRIELA FOLCUȚ, Director Executiv, Asociația Română a Băncilor (ARB) 

15:00-15:30 Înregistrarea participanților. Welcome coffee

15:30-17:15    SESIUNEA I: LIDERI CU VIZIUNE: ACTUALIZĂRI ÎN DOMENIUL FINANCIAR

SPEAKERS

SEBASTIAN BURDUJA, Vicepreședinte, Comisia pentru buget, finanțe şi bănci, Camera Deputaților
MĂDĂLINA TEODORESCU, Vicepreședinte First Bank
GYULA FATÉR, CEO, OTP Bank România
RADU HANGA, Președinte Bursa de Valori București (BVB)
DANIEL PANĂ, Director comercial, Central and Eastern Europe, FintechOS
PAUL BARANGA, Expert Piața de capital, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)
DORU PETRUȚI, Deputy General Manager, Orange Money

Actualizări privind cadrul legal și legislativ, reglementări și vocea autorităților. Reforme și strategii, actualizările de reglementare și așteptările autorităților și autorităților de reglementare din industrie. Impactul local al planului de acțiune al Comisiei UE asupra FinTech asupra posibilității modelelor de afaceri inovatoare să se extindă la nivelul UE și să sprijine adoptarea de noi tehnologii, cum ar fi blockchain, inteligența artificială și serviciile cloud în sectorul financiar.

  • Actualizări normative și legislative în domeniul bancar și financiar în 2022
  • Impactul local al planului de acțiune al Comisiei UE în fintech și banking 
  • Noi tehnologii în sprijinul operațiunilor bancare și financiare din România
  • Așteptările privind evoluția economiei și impactul asupra sectorului bancar și financiar

TRANSFORMAREA DIGITALĂ ÎN SECTORUL BANCAR

Ultimii doi ani au determinat sectorul bancar să regândească și să reorganizeze rapid modul de a face afaceri și să îmbrățișeze schimbări rapide. Acest lucru s-a reflectat într-o transformare mai rapidă spre digitalizare și nevoia de a contesta modelele tradiționale de afaceri. Clienții din sectorul bancar solicită acum un răspuns rapid și precis la nevoile lor, preturi și taxe sustenabile, servicii actualizate la piață, iar brandingul si reputația organizațiilor, alături de prezența lor online sunt o necesitate. Segmentul bancar funcționează acum într-un ecosistem global bazat pe aplicații și a trebuit să își personalizeze ofertele în funcție de așteptările tinerei generații. „Credit cu un selfie” este doar un exemplu, dar definește pe scurt aceste transformări. Cu toate acestea, industria caută să găsească echilibrul între a de adapta și a inova în concordanță cu nevoile actuale ale clienților, respectarea reglementărilor pieței, combaterea amenințărilor cibernetice și parteneriatul cu companiile de fintech. 

  • Digitalizarea sectorului bancar și financiar
  • Principalele instrumente bancare și financiare în atragerea clienților si investitorilor
  • Principalele schimbări pe care le înregistrează sectorul financiar și bancar în 2022
  • Evoluția plăților online și a monedelor digitale: impact și provocări

ALINIEREA PIEȚEI DE CAPITAL ROMÂNEȘTI LA CEA EUROPEANĂ 

Transformarea digitală era un proces continuu, iar ultimii ani au oferit un catalizator perfect pentru accelerarea acesteia. Finanțele sunt mai strâns legate de tehnologie decât oricând. În contextul actual, totuși, perspectivele pentru piețele de capital rămân însă provocatoare; luarea deciziilor corecte de investiții necesită înțelegerea zonei care va avea cel mai mare impact, precum și înțelegerea schimbărilor necesare în mediul de afaceri. 

  • Potențialul de creștere pe piața de capital din România în 2022 
  • Care sunt principalele evenimente care au afectat piața de capital? Ce așteptări și tendințe sunt în 2022?  
  • Listarea companiilor: interes manifestat și principalele industrii cu potențial 
  • Atragerea interesului investitorilor

REFORMAREA VIITORULUI FINANȚĂRII & LEADERSHIP 

Stilul de conducere / leadership-ul este primul care are impact și ecou la toate nivelurile unei organizații, asupra productivității angajaților, a comunicării inter-departamentale și, în consecință, a dezvoltării produselor și a afacerii și a imaginii și valorii pieței. Confruntarea dintre conducerea financiară strictă și clasică și o maniera de management inovatoare și flexibila, bazata pe tehnologie și IT este reală. Provocarea în domeniul fintech este să găsească echilibrul perfect între cele două stiluri de conducere.

  • Cum se traduce leadershipul în sectorul bancar și financiar?
  • Echilibru în stilul de conducere și management tradițional și cel inovator și flexibil: Provocări și soluții
  • Așteptările angajaților de la liderii lor în 2022 
  • Construirea și comunicarea unei strategii de branding și misiune valoroase în domeniul financiar și bancar 


COMPANIILE FINTECH – PARTENERI ÎN EVOLUȚIA SECTORULUI TEHNOLOGIC FINANCIAR 

Deși inovația tehnologică în domeniul finanțelor  nu este nouă, investițiile în noile tehnologii au crescut substanțial în ultimii ani, iar ritmul inovației este exponențial. Creșterea continuă a fintech-ului este, de asemenea, un factor major pentru schimbările care au loc în sector. Fintech este o combinație de tehnologie și servicii financiare care transformă modul în care afacerile financiare operează, colaborează și tranzacționează cu clienții, autoritățile de reglementare și alte părți interesate.

  • Tendințele care definesc sectorul bancar și fintech în 2022
  • Impactul inovațiilor digitale în 2022. Așteptări și rezultate
  • Abordarea transformării digitale în construirea unei experiente de consum autentice și eficiente 
  • Construirea încrederii și a fiabilității în sectorul bancar prin transformare digital

17:15-17:30 Coffee break 


17:30-18:00 SESIUNEA 2: DEZVOLTĂRI ACTUALE ALE MODELELOR DE BUSINESS ÎN BANKING ȘI FINANȚE 

SPEAKERS 

IULIA MALIOUKIS, Principal Financial Industries, Horváth 
ȘTEFAN BACIU, Country Manager SAS România & Republica Moldova 
GEORGE ROBEV, Regional Business Development Director, Europe and Central Asia, Software Group
DANIELA ȘERBAN, Președinte, Co-fondator Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România ARIR
GABRIELA FOLCUȚ, Director Executiv, Asociația Română a Băncilor (ARB)
YUGO NEUMORNI, Președinte CIO Council (ONLINE)

ABORDĂRI SMART ȘI DIGITALE PENTRU CLIENȚI LOIALI ȘI IMPLICAȚI

Ascensiunea pietei fintech e complexa si provocatoare. Puterea digitală, învățarea automată, AI, securitatea cibernetică, blockchain și alte tehnologii inteligente sunt componentele acestei ascensiuni. În jocul competitiv dinamic, băncile și companiile de servicii financiare trebuie să facă echipă cu furnizori terți. Cu toate acestea, industria serviciilor financiare este cunoscută pentru adaptabilitatea sa la realitățile actuale.

  • Abordări noi în inițiativelor digitale pentru a stimula și a atrage clienți bancari și bancabili 
  • Abordarea nevoii de umanizare digitală prin personalizarea soluțiilor și implementarea proactiva a inovației 
  • Metode de capitalizare a cloud computing, o mai bună utilizare a datelor și tehnologie digitală
  • Schimbări în comportamentul de consum al produselor financiare si impactul digitalizării 
  • Abordări actuale ale cererilor și așteptărilor de consum al produselor financiare 

FORȚA DE MUNCĂ REINVENTATĂ ȘI RESTRUCTURATĂ

Transformarea unei industrii începe cu organizarea interna ale companiilor și integrarea profesioniștilor calificați. Acest lucru creează tot mai mult spațiu pentru tehnologii inteligente, operațiuni interconectate, o experiență virtuală și non-stop rapidă și prietenoasă pentru clienți. Clientul acestei industrii este acum oriunde oricând și are nevoie imediat de feedback instant cu privire la operațiunile sale bancare/ financiare. Fluxurile de lucru și activitățile bancare, precum și profesioniștii care lucrează pentru această industrie trebuie să-și imagineze și să livreze soluții care merg în pielea clienților lor. Acest lucru va cere multor abilități și înțelegere a noului comportament și nevoi ale clientului.

  • Principalele provocări în segmentul de forța de muncă în banking și fintech. Soluții și așteptări
  • Forța de muncă calificată și inteligența digitală: atragerea și retenția talentelor 
  • Posibile măsuri guvernamentale și ale autorităților pentru accesul forței de muncă pe piața bancară
  • Transformarea spațiului de lucru în sistemul bancar: Principalele schimbări, provocări și așteptări

CYBER SECURITY DEVINE FUNDAMENTALĂ

În ultimii ani, odată cu transformarea digitală a tuturor sectoarelor și a aplicațiilor tehnologice virtuale pentru a răspunde nevoilor utilizatorilor de servicii bancare, soluțiile de securitate cibernetică au devenit fundamentale. În ecosistemul din ce în ce mai mult bazat pe economia digitala, amenințarea cibernetică este un risc real. Prin urmare, este esențial pentru companii, banking fintech, terți să evalueze cu atenție, să prevină și să diminueze acest risc înainte ca acesta să aibă efecte, iar educarea clienților este o parte majoră a acestei abordări.

  • Principalele provocări în securitate cibernetică în 2022
  • Acțiuni ale Centrului European de Competență Industrială, Tehnologică și de Cercetare pentru Securitate Cibernetică 
  • Acțiuni de educare a clienților pentru a preveni amenințările informatice în utilizarea aplicațiilor din banking și fintech
  • Abordarea nevoii generațiilor de seniori, mai puțin tech-savy: măsuri, comunicare, metode de educație 


FINANȚAREA SUSTENABILĂ

În contextul politicii UE, finanțarea durabilă este înțeleasă ca finanțare care sprijină creșterea economică, reducând în același timp presiunile asupra mediului și luând în considerare aspectele sociale și de guvernanță. DEI (diversitate, echitate și incluziune) și guvernanță (ESG) au devenit o componenta esențială atunci când se iau decizii de investiții în sectorul financiar în și proiecte economice durabile. Durabilitatea a devenit o norma. Noile generații – viitorii clienți de încredere sunt din ce în ce mai sensibili la aceste aspecte. Consumatorii, angajații și clienții consideră eforturile de sustenabilitate ale unei organizații ca un punct de referință important pentru reputația acestora și spune multe despre modul acesta de a se integra într-un mediu de afaceri și o piață concurențială. 

  • De ce este importantă sustenabilitatea corporativă în domeniul bancar și financiar? Cum sunt abordate obiectivele durabile
  • Ce inovații și noile tehnologii au fost implementate până acum pentru a susține acțiuni durabile
  • Transpunerea obiectivelor de sustenabilitate în inițiative ESG eficiente
  • Obiective de sustenabilitate pentru 2022

18:00-19:00 Networking Cocktail & Cina



GOLD PARTNERS: FirstBank, Fintech OS, OTP Bank Romania, SAS, Software Group, Orange Money

PARTENER STRATEGIC: Asociația Română a Băncilor

SUPPORTING INSTITUTIONS: BRCC- Camera de Comert Romano-Britanica, BEROCC – Camera de Comert Belgia-Luxembourg Romania-Moldova, Anis Romania- Asociaţia Patronala a Industriei de Software si Servicii, ADAA- Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton, Lovering & Partners Business Performance Consultants, ClujIT Cluster, HIM Public Affairs, SCS, Wave  MEDIA PARTNERS: Automotive Today, Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic, Ziarul Bursa

Vine recesiunea?

0

Creșterea prețurilor la mărfuri are impact major asupra inflației pe termen scurt și mediu.

  • Petrolul, gazele naturale, cerealele, aurul și metalele vor influența inflația în viitorul apropiat.
  • Mărfurile au cel mai mare impact asupra inflației tocmai atunci când inflația crește brusc, cel mai rău moment posibil din punctul de vedere al consumatorului.
  • Pe termen lung, mărfurile au un impact limitat asupra inflației.
  • Mărfurile energetice și cele agricole reprezintă aproximativ 50-60% din inflație pentru Zona Euro și 30% pentru SUA.
  • Prețurile metalelor industriale sunt de asemenea în creștere, afectând construcția infrastructurii și a mijloacelor de transport.
  • Ciclurile de creștere ale mărfurilor pot dura chiar și 10 ani. Suntem abia la începutul trendului ascendent.Inflația rampantă poate duce și la o recesiune, avertizează sucursala poloneză a XTB, casă de brokeraj pe burse internaționale și listată pe Bursa de la Varșovia.

Cum influențează prețul mărfurilor inflația?

Inflația părea a fi un subiect de ordinul trecutului pentru mai mulți ani. 

Pentru o perioadă lungă de timp, băncile centrale au încercat să stimuleze creșterea prețurilor, în principal prin majorarea salariilor. 

Țintele de inflație au fost mai mult decât atinse, din păcate în mare parte prin factori ce țin de ofertă. 

Este uneori dificil să răspundem la întrebarea dacă inflația ridicată este cauzată de creșterea prețurilor mărfurilor sau, mai degrabă, inflația ridicată determină o creștere a prețurilor mărfurilor (deoarece investitorii încearcă să se protejeze împotriva prețurilor mai mari). 

Putem afirma destul de clar că, în prezent, creșterea prețurilor mărfurilor a determinat creșterea omniprezentă a prețurilor tuturor produselor. 

În această analiză, ne vom orienta către prețurile de consum și către grupurile individuale de mărfuri din SUA și Zona Euro.

Impactul direct al prețurilor mărfurilor asupra inflației

În analiza contribuției inflației de consum, am ales acele categorii care pot fi ușor și direct legate de prețurile corespunzătoare mărfurilor. 

Desigur, modificările de preț în cazul acestor categorii depind și de alți factori precum costurile cu forța de muncă. 

Cu toate acestea, nu se poate nega că recenta creștere a importanței acestor categorii este în primul rând rezultatul creșterii prețurilor mărfurilor. 

Anul trecut, multe clase de materii prime au crescut cu câteva zeci de procente, așa că nu ar trebui să fie surprinzător faptul că aceste categorii selectate au câștigat o importanță uriașă.

Privind din perspectiva pe termen lung, impactul unor categorii precum pâinea, cerealele, carnea, cafeaua, energia casnică și combustibilul pentru transport este neglijabil:

În Statele Unite, contribuția comună a acestor categorii reprezintă 0,1% la o inflație medie de 2%. În Zona Euro, impactul categoriilor de materii prime în ultimii 10 ani este de aproximativ 0,3%, inflația medie fiind de 1,3%.

Analizând datele de mai sus, se poate ajunge la o concluzie similară cu cea a altor economiști: mărfurile au un impact limitat asupra inflației pe termen lung.

Cu toate acestea, situația este acum destul de diferită. Analizând datele din ultimele 12 luni, și mai ales datele din luna martie, categoriile de mărfuri selectate reprezintă aproximativ 50-60% din inflație pentru Zona Euro, în timp ce pentru SUA este de 30%. Ce ar mai trebui să urmărim?

Resursele energetice au cea mai mare pondere, atât cele de uz casnic cât și cele utilizate pentru producerea de energie electrică și căldură. 

Inflația la nivelul producătorilor din această categorie a crescut cu aproape 100% de la an la an.

Categoriile de mărfuri agricole sunt mai puțin importante în datele globale privind inflația, dar contribuția lor a crescut de câteva ori față de media pe termen lung.

Impactul prețurilor interne la energie în SUA este mult mai mic decât în Zona Euro, dar acest lucru se poate datora modului în care sunt definite categoriile. 

În Statele Unite, categoria adăpost („shelter”, care implică în principal costurile de închiriere) a crescut semnificativ, ceea ce indică indirect și o creștere semnificativă a prețurilor la energie.

Se pare că, pe termen lung, impactul prețurilor mărfurilor asupra inflației este destul de limitat. Pe de altă parte, într-o perioadă în care creșterile de preț la materiile prime ajung la câteva zeci de procente, contribuția acestora depășește adesea 50%. 

Sursa: Macrobond, XTB

Impactul indirect al mărfurilor asupra inflației

Am observat că impactul direct al prețurilor mărfurilor asupra inflației pe termen lung este destul de limitat, în timp ce pe termen scurt este mult mai important. 

Cu toate acestea, trebuie amintit că prețurile materiilor prime și, în special, prețurile materiilor prime energetice, au un impact indirect puternic asupra costurilor în aproape fiecare sector al economiei. 

De exemplu, energia este un cost semnificativ al producției de pâine precum și al transportului acesteia. 

Un alt exemplu este cafeaua, care este adesea transportată din America de Sud, Africa sau Asia în cealaltă parte a lumii. 

De fapt, ar putea exista nenumărate exemple de unde este nevoie de energie pentru transport. 

Jerome Powell, președintele Rezervei Federale din SUA, a subliniat recent în timpul audierii în fața Congresului că de fiecare dată când prețul petrolului crește cu 10 dolari pe baril, acesta adaugă 0,2 puncte procentuale la inflație. 

Aceste cifre sunt mari, având în vedere că ponderea prețurilor carburanților în inflația CPI din SUA și din alte țări este de obicei în jur de 4-5% (direct).

Dorim să subliniem că, pe lângă energie și alimente, sunt în creștere și prețurile metalelor industriale, care sunt coloana vertebrală în construcția infrastructurii și a mijloacelor de transport. 

De exemplu, se estimează că prețurile oțelului, cuprului, aluminiului și nichelului reprezintă 10% din toate costurile de producție a mașinilor. 

Dacă luăm în considerare prețurile în creștere ale tuturor materiilor prime, menționate mai sus, care sunt utilizate în producția de mașini, costul produsului final trebuie să fie mai mare.

Merită să ne amintim că, în cazul unei economii sănătoase, prețurile mai mari ale mărfurilor s-ar putea să nu se traducă neapărat într-o creștere a prețurilor produsului final. Este legat de efectul de scară. 

În plus, producătorii nu transmit întotdeauna toate costurile către consumatori. 

Volatilitatea inflației PPI este cu siguranță mai mare decât cea a inflației CPI. 

Cu toate acestea, dacă inflația PPI atinge niveluri extreme, cum ar fi 30% pe an în Germania sau 15% anual în SUA, atunci trebuie să presupunem că unele dintre costuri vor fi în cele din urmă transferate consumatorilor.

Cu alte cuvinte, dacă prețul nichelului sau zincului crește cu 100%, dar economia este stabilă, atunci există șanse mari ca aceste costuri să nu fie transferate asupra consumatorilor pentru a evita reacția negativă a acestora. 

Pe de altă parte, atunci când toate mărfurile sunt scumpe și, în același timp, cererea este puternică, companiile vor încerca la un moment dat să rămână profitabile chiar și cu prețul pierderii cumpărătorilor. 

Prin urmare, măsurarea impactului pe termen lung al prețurilor mărfurilor asupra inflației poate fi înșelătoare. 

Mărfurile au cel mai mare impact asupra inflației tocmai atunci când aceasta crește brusc, cel mai rău moment posibil din punctul de vedere al consumatorului. 

Inflația la nivelul producătorilor, unde impactul mărfurilor este mai mare, este mult mai volatilă. Materiile prime foarte scumpe îi pot obliga pe producători să transfere costurile către consumatori într-o măsură și mai mare. 

Sursa: Macrobond, XTB

Cum pot beneficia investitorii de situația actuală?

Deseori se spune că inflația îi obligă pe investitori să cumpere active fizice, cum ar fi mărfuri, pentru a-și proteja fondurile împotriva scăderii puterii de cumpărare.

În acest caz, investitorul poate alege fie o abordare pasivă, fie una activă. 

Primul scenariu se poate realiza prin investiția într-un ETF (Exchange Traded Fund) sau ETC (Exchange Traded Commodity). 

În acest caz, nu se poate folosi efectul de levier și nu se pot plasa poziții short (vânzare în lipsă), iar unitățile fondului sunt tranzacționate conform orarului bursei la care sunt listate.

Cea mai extinsă gamă de expunere la mărfuri este oferită de instrumentul iShares Diversified Commodity SWAP UCITS ETF (ICOM.UK în oferta XTB), care își propune să reproducă evoluția indicelui Bloomberg Commodity USD Total Return Commodity.

Fondul ETF bazat pe indicele de mărfuri Bloomberg este puternic corelat cu țițeiul, deși nu în proporție de 100%. Acest lucru se datorează importanței foarte mari a țițeiului în indicele de mărfuri. 

Sursa: xStation5

Se poate obține expunere și pe o singură piață. De exemplu ETC Deutche Boerse Commodities Gmbh Xetra-Gold Bearer Notes (4GLD.DE) urmărește dinamica prețului aurului. 

Pentru petrol, acesta ar putea fi Wisdomtree Crude WTI Crude Oil (CRUD.UK), care nu numai că urmărește subindicele Bloomberg pentru cotația WTI, dar oferă și un randament colateral.

O abordare mai proactivă implică decizia
de a investi în mărfuri prin CFD-uri

În acest caz, există o gamă largă de materii prime, unde se poate utiliza efectul de levier, se pot plasa atât poziții long (de cumpărare), cât și short și tranzacționarea se realizează 24/5. 

Cele mai populare piețe de materii prime sunt petrolul (OIL), gazele naturale (NATGAS), cafeaua (COFFEE), grâul (WHEAT) și cuprul (COPPER).

Există și o modalitate indirectă de a investi în acest grup de active. 

Investitorii pot cumpăra acțiuni ale companiilor care se ocupă, de exemplu, cu extracția de materii prime precum cele ale companiei poloneze KGHM (KGH.PL), ale cărei acțiuni sunt strâns corelate cu prețurile cuprului, sau Shell (RDSA.UK), ale cărei acțiune sunt foarte strâns legate de prețurile petrolului. 

De asemenea, putem găsi companii mai „exotice”, care operează pe piețe care nu sunt ușor accesibile, prin contracte, precum Lithium Americas Corp. (LAC.US), ale cărei acțiuni sunt corelate cu prețurile litiului, sau Cheniere Energy (LNG.US), care este corelată cu prețul GNL (gaz natural lichefiat). 

Cât va dura mișcarea de creștere?

Ciclurile de creștere ale mărfurilor pot dura chiar și 10 ani. 

Teoretic, ultimul minim local a fost atins la începutul pandemiei, în martie 2020.

Acest lucru ar însemna că suntem abia la începutul trendului ascendent. 

Desigur, inflația rampantă poate duce și la o recesiune care ar putea împinge prețurile mărfurilor în jos. 

Un alt factor care merită urmărit este creșterea ratelor dobânzilor, care ar putea face din obligațiuni o investiție relativ sigură și profitabilă. 

Cu toate acestea, trebuie amintit că prețurile materiilor prime sunt influențate de mulți factori care pot duce la continuarea tendințelor actuale pentru mulți ani de acum înainte.

Ponderea mărfurilor energetice în PIB-ul global este cu adevărat mare și a crescut în ultimii ani, ceea ce indică faptul că modificările prețurilor acestei clase de active pot avea un impact semnificativ asupra inflației în viitorul apropiat. Prețurile unor mărfuri se apropie de maximele istorice, însă cele mai importante sunt încă mult sub maximele istorice. 

Sursa: Bloomberg, XTB

Comisia Europeană abordează acțiunile abuzive împotriva jurnaliștilor și apărătorilor drepturilor omului

0

Comisia Europeană a adoptat măsuri pentru a îmbunătăți protecția jurnaliștilor și a apărătorilor drepturilor omului împotriva procedurilor judiciare abuzive.

Procesele strategice împotriva mobilizării publice, cunoscute sub prescurtarea SLAPP (Strategic lawsuits against public participation), reprezintă o formă specială de hărțuire utilizată în principal împotriva jurnaliștilor și a apărătorilor drepturilor omului pentru a preveni sau a penaliza acțiunile acestora de luare de atitudine cu privire la chestiuni de interes public. Directiva propusă are ca obiect acțiunile SLAPP în materie civilă și cu implicații transfrontaliere. Pe baza noilor dispoziții, judecătorii vor putea să respingă rapid acțiunile vădit nefondate introduse împotriva jurnaliștilor și a apărătorilor drepturilor omului. Directiva prevede, de asemenea, mai multe garanții procedurale și căi de atac, cum ar fi despăgubiri pentru daune și sancțiuni disuasive pentru inițierea de procese abuzive. În același timp, Comisia adoptă o recomandare complementară pentru a încuraja statele membre să își alinieze normele naționale la legislația UE propusă și în ceea ce privește cauzele care nu au o dimensiune transfrontalieră și în ceea ce privește alte proceduri, nu numai cele în materie civilă. Recomandarea invită, de asemenea, statele membre să ia o serie de alte măsuri, cum ar fi formarea și sensibilizarea, pentru a combate acțiunile SLAPP.

Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat: „Am promis că îi vom proteja mai bine pe jurnaliști și pe apărătorii drepturilor omului de cei care încearcă să îi reducă la tăcere. Noua reglementare face acest lucru. Într-o democrație, banii și puterea nu pot conferi nimănui un avantaj în fața adevărului. Prin aceste măsuri, contribuim la protejarea celor care își asumă riscuri și iau atitudine atunci când este în joc interesul public – atunci când semnalează, de exemplu, suspiciuni de spălare de bani și de corupție, probleme legate de mediu și climă sau alte aspecte care sunt importante pentru noi toți.”

Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a declarat: „Exercitarea în mod activ a dreptului fundamental la libertatea de exprimare și de informare este esențială pentru o democrație sănătoasă și prosperă. UE va proteja întotdeauna acest drept. Prin măsurile adoptate astăzi, facem pași importanți pentru protejarea jurnaliștilor și a membrilor societății civile, din ce în ce mai frecvent aflați sub spectrul amenințării cu acțiuni SLAPP. Aceste procese întârzie sau chiar împiedică publicarea unor informații de interes public și reprezintă o sarcină inutilă pentru instanțe. Directiva propusă astăzi oferă instrumente pentru a ține sub control această practică abuzivă.”

Propunere de directivă a UE împotriva acțiunilor SLAPP

Directiva propusă le oferă instanțelor și persoanelor care sunt ținta acestor acțiuni instrumente prin care să răspundă în cazul inițierii de proceduri judiciare vădit nefondate sau abuzive. Garanțiile propuse se vor aplica în cauzele civile cu implicații transfrontaliere. Se preconizează că de aceste garanții vor beneficia în special jurnaliștii și persoanele sau organizațiile implicate în apărarea drepturilor fundamentale și a unei serii de alte drepturi, cum ar fi drepturile în domeniul mediului și al climei, drepturile femeilor, drepturile persoanelor LGBTIQ, drepturile persoanelor cu origine rasială sau etnică minoritară, drepturile lucrătorilor sau libertățile religioase, dispozițiile vizând însă toate persoanele angajate în mobilizarea publică pe chestiuni de interes public. Garanțiile au ca obiectiv să asigure echilibrul dintre accesul la justiție și dreptul la viață privată, pe de o parte, și protecția libertății de exprimare și de informare, pe de altă parte. Principalele elemente ale propunerii sunt:

  • Respingerea rapidă a unei acțiuni judiciare vădit nefondate – instanțele vor putea lua o decizie timpurie de respingere a unei acțiuni în cazul în care este vădit nefondată. Într-o astfel de situație, sarcina probei îi va reveni reclamantului, adică acesta va trebui să dovedească instanței că acțiunea sa nu este în mod vădit nefondată.
  • Cheltuieli de procedură – reclamantul va suporta toate cheltuielile, inclusiv onorariile avocaților persoanei chemate în judecată, în cazul în care o cauză este respinsă ca abuzivă.
  • Despăgubiri – persoana care este ținta unei acțiuni SLAPP va avea dreptul de a solicita și de a obține despăgubiri integrale pentru daunele materiale și imateriale suferite.
  • Sancțiuni disuasive – pentru a împiedica reclamanții să inițieze proceduri judiciare abuzive, instanțele vor putea impune sancțiuni disuasive celor care inițiază astfel de cauze.
  • Protecția împotriva hotărârilor pronunțate de țări terțe – statele membre ar trebui să refuze recunoașterea unei hotărâri pronunțate într-o țară din afara UE împotriva unei persoane cu domiciliul pe teritoriul unui stat membru, în cazul în care se consideră că procedurile sunt vădit nefondate sau abuzive în temeiul legislației statului membru. De asemenea, persoana care este ținta unei acțiuni SLAPP va putea solicita – în statul membru în care își are domiciliul – să i se acorde despăgubiri pentru daunele suferite și să i se acopere costurile suportate.

Recomandări pentru statele membre 

Recomandarea Comisiei, adoptată astăzi, completează directiva și încurajează statele membre să se asigure că:

  • la nivel național există cadrele juridice ce prevăd garanțiile necesare, similare celor de la nivelul UE, pentru a soluționa cazurile de SLAPP care nu au o natură transfrontalieră. Acest lucru include asigurarea garanțiilor procedurale pentru respingerea rapidă a procedurilor judiciare vădit nefondate. Statele membre ar trebui să se asigure că normele lor aplicabile în materie de defăimare – unul dintre motivele cele mai des invocate pentru lansarea unei acțiuni SLAPP – nu au un impact nejustificat asupra libertății de exprimare, asupra existenței unui mediu deschis, liber și pluralist al mass-mediei și asupra mobilizării publice;
  • sunt disponibile cursuri de formare pentru profesioniștii din domeniul juridic și persoanele care pot fi ținta acestor acțiuni, astfel încât aceștia să își îmbunătățească cunoștințele și abilitățile pentru a face față în mod eficace procedurilor judiciare de acest tip. Rețeaua europeană de formare judiciară (EJTN) se va implica pentru a asigura coordonarea și diseminarea informațiilor în toate statele membre;
  • se vor organiza campanii de sensibilizare și de informare, astfel încât jurnaliștii și apărătorii drepturilor omului să poată recunoaște caracteristicile unei acțiuni SLAPP atunci când sunt ținta acesteia;
  • persoanele care sunt țintele acțiunilor SLAPP pot beneficia de sprijin individual și independent, cum ar fi cel oferit de cabinetele de avocatură care le oferă consiliere și reprezentare juridică pro bono;
  • începând cu 2023, vor trimite anual Comisiei date agregate colectate la nivel național cu privire la proceduri judiciare vădit nefondate sau abuzive împotriva mobilizării publice.

Următoarele etape

Propunerea de directivă trebuie să fie negociată și adoptată de Parlamentul European și de Consiliu înainte de a deveni un act legislativ al UE.

Recomandarea Comisiei este direct aplicabilă. Statele membre vor trebui să îi trimită Comisiei un raport cu privire la acțiunile prin care au dat curs recomandării la 18 luni de la adoptarea acesteia.

1 din 2 angajați din Inginerie câștigă peste 4.000 de lei net

0

Candidații din domeniul ingineriei se numără printre cei mai căutați de pe piața muncii în ultimii ani, indiferent dacă au studii finalizate în acest domeniu sau dețin doar experiență anterioară ori abilități tehnice. Printre motivele din spatele deficitului de forță de muncă din acest sector se numără migrarea angajaților în companiile din străinătate care oferă salarii mai mari, dar și interesul scăzut al tinerilor față de astfel de meserii. Salariile din domeniu sunt însă peste media pe economie. Astfel, 1 din 2 angajați câștigă salarii peste 4.000 de lei, conform datelor introduse până în acest moment în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, de către specialiștii care activează în domeniu.

Totodată, se remarcă diferențe salariale majore între pozițiile specifice, precum sunt cele de ingineri sau cele de top management, și cele ale candidaților care nu necesită obligatoriu o pregătire. Spre exemplu, un manager de proiect în domeniul ingineriei câștigă în medie 5.600 de lei net pe lună, în timp ce un operator șlefuire câștigă circa 2.340 de lei. 

Cei mai mulți angajați din domeniul Ingineriei (60,4%) câștigă salarii cuprinse între 3.000 și 7.000 de lei, iar 24,3% între 2.000 și 3.000 de lei, potrivit datelor introduse până în acest moment în Salario de specialiștii în inginerie. 10,5% ajung să câștige chiar și peste 7.000 de lei. Doar restul, de 4,8%, câștigă salarii medii nete sub 2.000 de lei pe lună. 

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs

„Angajații din domeniul ingineriei sunt printre cei mai căutați de pe piața muncii, având în vedere deficitul de talente major din acest sector. O mare parte dintre aceștia, în special inginerii, vizează joburi în afară, unde pot câștiga dublu sau chiar triplu față de piața locală. În acest moment, nu doar salariile sunt atractive în România, ci și oferta de locuri de muncă e una consistentă, tocmai pentru a atrage candidații spre acest sector. Doar în acest moment, pe eJobs.ro, sunt disponibile circa 1.000 de joburi dedicate inginerilor cu diverse specializări, pentru care se cere experiență anterioară de lucru, dar și studii în domeniu”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs România, liderul pieței de recrutare din România.

Cele mai mari valori introduse în acest moment în Salario de cei care lucrează în Inginerie sunt pentru poziții de management, dar și pentru cele care necesită specializări propriu-zise. Astfel, pentru anumite poziții, valorile maxime introduse pot ajunge să fie și de 3-4 ori mai mari decât media națională pe poziția respectivă. Iată câteva exemple:

  • Director General: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 23.000 lei
  • Manager tehnic: salariul mediu net la nivel național – 7.500 lei, salariul maxim introdus în Salario – 20.000 lei
  • Inginer electric: salariul mediu net la nivel național – 4.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 19.000 lei
  • Inginer instalații: salariul mediu net la nivel național – 4.800 lei, salariul maxim introdus în Salario – 18.729 lei 
  • Inginer mecanic: salariul mediu net la nivel național – 3.900 lei, salariul maxim introdus în Salario – 18.000 lei 

Cele mai mici salarii MEDII nete

  • Operator CNC – 2.600 lei
  • Tehnolog – 2.515 lei
  • Instalator lucrări electrice – 2.400 lei
  • Operator șlefuire – 2.340 lei
  • Mașinist/mecanic – 2.340 lei

În ceea ce privește cei mai curioși angajați din domeniu, 16% dintre datele introduse în Salario în acest domeniu, provin de la inginerii proiectanți.

Orașele cu cele mai mari salarii MEDII nete din Inginerie sunt:

  • Timișoara – 4.500 lei
  • Constanța – 4.500 lei
  • București – 4.500 lei
  • Cluj-Napoca – 4.000 lei
  • Oradea – 4.000 lei

Orașele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Inginerie sunt:

  • Focșani – 2.632 lei
  • Alexandria – 2.500 lei
  • Giurgiu – 2.400 lei
  • Miercurea Ciuc – 2.150 lei
  • Odorheiu Secuiesc – 1.774 lei

Media salarială, de 4.000 de lei net, poziționează Ingineria în topul celor mai bine plătite sectoare din economie, la egalitate cu Construcțiile, Audit/Consultanță sau Petrol/Gaze, dar sub IT, Cercetare/Dezvoltare ori Proiectare civilă, mai arată datele Salario. În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 36.000 de locuri de muncă. Peste 420.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs.

GECS 2022: 46% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalității economice în ultimii doi ani

0

46% dintre companiile de la nivel global s-au confruntat cu fraude sau infracțiuni financiare în ultimele 24 de luni, atacurile cibernetice, fraudarea clienților și deturnarea de active fiind cele mai frecvente infracțiuni, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2022. 

Tehnologia și media și telecomunicațiile s-au confruntat cu cea mai mare incidență a fraudelor dintre toate industriile, aproape două treimi dintre companiile din aceste sectoare experimentând o anumită formă de fraudă. 

„Rata generală a fraudelor și infracțiunilor financiare împotriva companiilor a rămas constantă față de anul  2020 (47%), în pofida problemelor legate de lanțul de aprovizionare, a instabilității mediului geopolitic, a unei economii incerte și a multor amenințări emergente. Pandemia a redus actele de însușire frauduloasă de bunuri, în parte pentru că mai mulți angajați lucrează acum de la distanță, cu acces limitat la activele companiei, însă asistăm la o creștere a amenințărilor din afara organizației. Criminalitatea cibernetică se află în fruntea listei de amenințări cu care se confruntă în prezent companiile, iar pe viitor se preconizează o creștere a riscurilor de fraudă în raportările ESG și a celor prin intermediul platformelor digitale. Regulile jocului se schimbă, iar companiile trebuie să fie mai agile ca niciodată pentru a răspunde la aceste amenințări și să adopte noi abordări și tehnologii de prevenire”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

În rezultatele sondajului din acest an, criminalitatea cibernetică a devansat cu o marjă substanțială fraudele săvârșite de clienți, cea mai frecventă infracțiune în 2020. 42% dintre companiile cu venituri între 1 și 10 miliarde de dolari au raportat că s-au confruntat cu infracțiuni cibernetice în această perioadă, în timp ce doar 34% au avut de-a face cu fraude săvârșite de clienți.

Companiile mai mari sunt expuse unui risc mai mare de fraudă

Mai bine de jumătate (52%) dintre companiile cu venituri anuale globale de peste 10 miliarde de dolari s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni. În cadrul acestui grup, aproape una din cinci a raportat că cel mai perturbator incident a avut un impact financiar de peste 50 de milioane de dolari.

Cele mai puțin afectate au fost companiile cu venituri mai mici de 100 de milioane de dolari, doar 38%, iar una din patru s-a confruntat cu un impact total de peste 1 milion de dolari.

Riscuri emergente: fraudele din rapoartele ESG, lanțul de aprovizionare și platformele digitale

Creșterea numărului de platforme digitale, cum ar fi rețelele sociale, serviciile (ridesharing, cazare) și comerțul electronic, deschide ușa riscurilor de fraudă și de infracțiuni economice, iar 40% dintre respondenți au experimentat o astfel de fraudă.

De asemenea, frauda în materie de raportare ESG (modificarea informațiilor astfel încât acestea să nu reflecte cu adevărat activitățile unei organizații) și cea în lanțul de aprovizionare au potențialul de a provoca perturbări mai mari în următorii ani. De exemplu, doar 6% dintre organizații au declarat că s-au confruntat cu fraude anti-embargo (participarea la boicoturi străine nesancționate) în ultimele 24 de luni. Dar acest lucru s-ar putea schimba în următoarele 24 de luni, pe măsură ce sancțiunile globale cresc la cele mai ridicate niveluri din istoria recentă.

În mod similar, doar 8% dintre organizațiile care s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni s-au confruntat cu fraude în ceea ce privește raportarea privind mediul, societatea și guvernanța (ESG). Cu toate acestea, pe măsură ce ESG continuă să crească în importanță pentru părțile interesate, stimulentul de a comite fraude în acest domeniu ar putea crește.

De asemenea, doar una din opt organizații a avut parte de noi incidente de fraudă în lanțul de aprovizionare ca urmare a perturbărilor cauzate de COVID-19, iar una din cinci organizații consideră că frauda în lanțul de aprovizionare reprezintă un domeniu de risc sporit ca urmare a pandemiei.

Rezultatele sondajului arată că amenințările din partea entităților externe sunt în creștere, iar infractorii devin din ce în ce mai puternici și mai eficienți. Aproape 70% dintre organizațiile care se confruntă cu frauda au declarat că cel mai perturbator incident a fost provocat de un atac extern sau de o conlucrare între surse externe și interne.

Sondajul a fost realizat în rândul a 1.296 de lideri de afaceri din 53 de țări și poate fi consultat aici.