Campanie de susținere pentru „Copiii Deltei – izolați în România”

0

Asociația Neos derulează campania „Copiii Deltei – izolați în România”, având ca obiectiv susținerea a 462 de copii izolați în medii vulnerabile din Delta Dunării, în localitățile Chilia Veche, Letea, Periprava, C.A. Rosetti, Crișan, Caraorman, Mila 23, Pardina, Sulina. 

După cum ne informează Asociația Neos, „copiii care provin din familii vulnerabile vor avea posibilitatea să își continue studiile liceale sau să urmeze o școală de meserii/calificare profesională, iar prin participarea la diferitele sesiuni de dezvoltare personală și orientare vocațională în carieră vor avea posibilitatea să se cunoască mai mult pe ei și să-și lărgească orizonturile. 

Un prim obiectiv al acestei campanii este acela ca minimum 200 de copii să fie susținuți în următoarea perioadă pentru a merge la școală. Vor primi rechizite, produse de igienă personală, îmbrăcăminte, încălțăminte, dar și alimente de zi cu zi, până la finalul campaniei. Un alt obiectiv este Dezvoltarea personală și cunoașterea prin explorare. Astfel, grupe de 20 de copiii vor participa în excursii și vizite de studiu în țară, până la finalul proiectului, dar, nu în ultimul rând, vor participa și la sesiuni de orientare vocațională în carieră și dezvoltare personală”.

Cristian Tănase, președintele Asociației Neos: „Dacă nu ați fi ieșit niciodată din localitatea în care trăiți, imaginați-vă cum ar arăta România! Cum ar arăta marea, cum ar arăta muntele? Din păcate, există copii în Delta Dunării, care sunt izolați la ei acasă. Sunt copii care nu au ieșit niciodată din localitatea în care trăiesc sau au ajuns cel mult la Tulcea, au văzut marea sau muntele numai în fotografii și nu le-a rămas decât să își imagineze cum arată lumea dincolo de Deltă. Ne-am propus prin această campanie să îi ajutăm și să exploreze lumea înconjurătoare, să prevenim abandonul școlar. Sunt copile care nu și-au mai continuat studiile pentru că au născut, dar își doresc să continue școala. Dar acum, cu un copil, le este și mai greu. De aceea, au nevoie de ajutorul nostru, al tuturor. Să le arătăm că dacă sunt izolați în România, nu i-am izolat și noi, oamenii din România”.

Cei care doresc să sprijine misiunea Asociației Neos și să salveze un copil izolat din Delta Dunării, o pot face prin trimiterea unui SMS la 8845 cu textul IZOLAT pentru a dona 2 euro lunar sau pot realiza o donație, direct de pe card, pe site-ul organizației https://asociatianeos.ro. Mai mult decât atât, companiile pot redirecționa 20% din impozitul pe profit, în baza unui contract de sponsorizare, până la sfârșitul anului.

Prin trimiterea unui sms cu textul – IZOLAT – la 8845, se donează 2 Euro lunar, pentru această cauză. Nu se percepe TVA pentru donațiile de pe abonament. În rețelele Digi Mobil, Orange și Telekom România Mobile, pentru cartelele preplătite, TVA-ul a fost reținut la achiziționarea creditului. Pentru donațiile de pe cartele preplătite, în rețeaua Vodafone utilizatorii nu plătesc TVA. Campania „Copiii Deltei – izolați în România” este realizată cu sprijinul Digi Mobil, Orange România, Telekom România Mobile și Vodafone România. Donațiile lunare se pot întrerupe oricând, prin trimiterea mesajului „IZOLAT STOP” la numărul 8845.

Asociația Neos are ca misiune „apărarea și promovarea drepturilor tinerilor, reprezentarea, formarea și dezvoltarea personală și profesională, pe diferite domenii de interes: educațional, cultural, antreprenorial, social, psihologic, juridic, sportiv și de protejare a mediului, cât și promovarea valorilor prosociale prin implicarea în activități de voluntariat, în diferite zone de interes pe plan local, regional, național și internațional”.

Telemedicină pe durata călătoriei în străinătate, pentru clienții Eurolife FFH

0

Compania de asigurări Eurolife FFH anunță introducerea unui serviciu de telemedicină în pachetele de asigurare pentru călătoriile în străinătate: „De acum, clienții beneficiază de consultații medicale, la distanță, online sau la telefon, pe toată durata călătoriei, în cazul în care se confruntă cu o situație medicală și au nevoie de un sfat de specialitate. 

Acoperirea a fost inclusă pentru a răspunde realităților actuale, disconfortul prezentării într-o unitate spitalicească din străinătate, chiar și pentru afecțiuni minore, putând fi evitat printr-o discuție imediată, pe telefon, cu un medic specialist. Serviciul este disponibil 24/7 și asigură acces la peste 21 de specialități medicale, printre care medicină generală, pediatrie, medicină internă, reumatologie, nutriție, diabet și boli metabolice etc. Acesta este oferit în parteneriat cu Telios, prima companie de telemedicină din România”. 

Anita Nițulescu, CEO Eurolife FFH Asigurări România: „În fiecare zi, lucrăm să ne respectăm promisiunile față de partenerii și clienții noștri, prin oferirea unor produse diferite, ușor de înțeles și cu beneficii multiple. Introducerea serviciului de telemedicină este o noutate pentru piața asigurărilor de călătorie, și suntem mândri că putem să asigurăm clienților noștri, accesul la un produs unic care ține cont de nevoile lor în cele mai dificile situații. Împreună cu partenerii noștri de la Telios, sperăm ca un număr tot mai mare de turiști să aprecieze și să găsească util produsul de asigurare de la Eurolife FFH care le aduce inclusiv acces imediat, online sau pe telefon, la un doctor atunci când sunt în vacanță”. 

Philip Choban, CEO Telios Care SA: „Telios Care este primul și singurul furnizor de servicii de telemedicină din România și ne bucurăm să putem extinde acoperirea oferită de serviciile noastre către clienții Eurolife FFH. Prin intermediul acestui program, utilizatorii asigurărilor de călătorie vor putea primi un răspuns imediat, 24/7, la eventualele provocări medicale pe care le-ar putea întâmpina și vor găsi îndrumarea necesară pentru a-și putea continua călătoria în siguranță. Suntem deosebit de încântați să inițiem parteneriatul cu Eurolife FFH și să putem oferi un produs inovator de telemedicină care răspunde celor mai înalte standarde de excelență în domeniu, precum și nevoilor în continuă evoluție ale utilizatorilor”.  

După cum precizează Eurolife FFH, „consultațiile cu medicii Telios pot avea loc la orice oră din zi, și nu există limită de timp pentru discuția cu medicul repartizat. E ca și o vizită la medic, doar că de această dată, vine medicul la pacient. La sfârșitul consilierii, medicul Telios va oferi clientului un tratament specific adaptat nevoii. Consultația nu se termina însă aici. Pentru că în 48 de ore de la consultație, un specialist Telios va reveni pentru a verifica starea de sănătate a pacientului. Asigurarea pentru călătoriile în străinătate de la Eurolife FFH a fost lansată la sfârșitul anului 2018, în scurt timp reușind să fie preferată de un număr semnificativ de clienți și parteneri. La nivelul anului 2021, primele brute subscrise au înregistrat un avans de  150%, comparativ cu anul 2020, pe toate canalele în care este disponibil: online, parteneriate cu agenții de turism, brokeri”. 

Eurolife FFH este cunoscută ca „o companie de top pe segmentul asigurărilor cu o experiență de peste 15 ani pe piața locală. Eurolife FFH acoperă un portofoliu complex de riscuri: asigurări de viaţă, asigurări de invaliditate, asigurări de şomaj, asigurări de imobil, asigurări de accidente, asigurări de sănătate, asigurări de răspundere civilă, asigurări de călătorie, asigurări de bilete. Eurolife FFH include companiile Eurolife FFH Asigurări de Viaţă şi Eurolife FFH Asigurări Generale, fiind o subsidiară a Eurolife FFH Insurance Group. Eurolife FFH Insurance Group face parte din Fairfax Financial Holdings Limited, unul dintre liderii pieței de asigurări la nivel internațional. Mai multe detalii găsiți pe: www.eurolife-asigurari.ro”.  

Telios Care este caracterizată ca „prima companie de telemedicină din România. Prin membrii fondatori aduce pe piața românească peste 25 de ani de experiență din Statele Unite ale Americii în servicii de îngrijire medicală la distanță. De-a lungul anilor, echipa Telios a lucrat pentru a face telemedicina mai accesibilă pentru beneficiari și pentru a oferi soluții digitale pentru specialiști din domeniul sănătății, asigurări și servicii conexe. Azi, serviciile oferite de Telios sunt disponibile pentru peste 100 000 de beneficiari din organizații din domenii precum retail, IT, producție și transport. Aceștia primesc acces la peste 21 de specializări medicale și non-medicale, 24/7, cu un nivel de satisfacție al utilizatorilor de peste 97%”. 

Vetro Solutions, autorizație pentru producție de medicamente veterinare la Iași

0

Compania românească Vetro Solutions, specializată în distribuția de medicamente  și servicii medicale veterinare, a primit autorizația de funcționare GMP pentru fabrica de la Iași și poate produce medicamente generice pentru uz veterinar. Compania a obținut certificarea pentru trei fluxuri de fabricație –  pulberi, lichide și ambalare comprimate și capsule – și este în prezent în etapa de dezvoltare pentru primele trei produse.

Dumitru Fodor, fondatorul companiei Vetro Solutions: „Obținerea autorizației de funcționare pentru fabrica de la Iași este rezultatul eforturilor noastre susținute de a deschide o linie locală de producție de medicamentre de uz veterinar la standarde europene, în condițiile în care România este importator net de astfel de produse. Ne ținem, astfel, o promisiune pe care am făcut-o atât comunitații medicilor veterinari din România, cât și «părinților» animalelor de companie a căror bunăstare ne preocupă încă de când am pus pe picioare această afacere. Decizia de a deschide o fabrică a fost una firească și, într-o primă etapă, ne vom apleca atenția asupra nutraceuticelor (suplimente alimentare), a soluțiilor de prevenție și tratare a bolilor, urmând să decidem apoi dacă vom produce și antibiotice. Suntem susținători ai tendinței globale de raționalizare a consumului de antibiotice, iar strategia noastră va respecta acest trend”.

Coca Cașcaval, directorul general al companiei: „Dezvoltăm produsele adVET împreună cu specialiști din domeniu, pornind de la nevoile medicilor veterinari din România și ținând cont de particularitățile acestei piețe, dar și de standardele internaționale. La fel ca Vetro, brandul adVET reflectă preocuparea pentru bunăstarea animalelor și respectul pentru medicii veterinari. Avem, la rândul nostru, o echipă puternică de absolvenți de medicină veterinară, ceea ce ne motivează în plus să ne susținem clienții și partenerii în a-și practica profesia cu drag și pasiune. De mai bine de 9 ani, de când am lansat Vetro Solutions, putem spune fără a greși că am contribuit, alături de comunitatea veterinară din România, la acel plus de bine pentru pacienții patrupezi și familiile care îi iubesc”.

Vetro anunță că „unitatea de producție, construită la cele mai înalte standarde ale industriei farmaceutice, este rezultarul unui proiect în valoare totală de 4,5 milioane de euro, cofinanțat din fonduri europene și resurse proprii. Medicamentele produse în fabrica de la Iași vor fi comercializate în România sub brandul adVet, creat special pentru produsele fabricate în România de Vetro, cu o identitate vizuală dedicată realizată de echipa Brandocracy și un nume creat împreună cu agenția de naming Namzya.

Prin deschiderea fabricii de la Iași, Vetro Solutions țintește extinderea ofertei de medicamente generice de uz veterinar, oferind clienților – medici veterinari și proprietari de animale de companie și de ferme, oportunitatea de a alege produse locale, în contextul în care aproape 90% din consumul de medicamente și produse de uz veterinar din România este asigurat din importuri.

Produsele fabricate la Iași vor fi comercializate sub brandul adVET

Pentru medicamentele produse sau ambalate în fabrică, Vetro Solutions a creat și lansat un brand special, adVET, prin care echipa își respectă angajamentul de a oferi soluții concrete, inovative pentru medicii veterinari din cabinete și ferme, dar și pentru toți iubitorii de animale.

Sub brandul adVET, Vetro pune la dispoziția medicilor veterinari produse și soluții pentru diagnosticul și tratamentul diverselor patologii la animale, fabricate la standarde de calitate ce respectă cele mai exigente norme internaționale. Produsele adVET sunt dezvoltate în parteneriat cu producători europeni de înaltă clasă, dar vor fi realizate și în fabrica din România.

Românii, tot mai preocupați de bunăstarea și sănătatea animalelor de companie

Medicina veterinară este într-o continuă evoluție, astfel încât “noua normalitate” este dată de disponibilitatea și accesul sporit la medicamente sigure și de înaltă calitate pentru medici veterinari, fermieri și proprietari de animale de companie.

Trendul este în creștere în tot ceea ce înseamnă produse și medicamente de prevenție (pentru că este mai ușor să previi decât să tratezi), mai ales că, în ultimii ani, în România, a prins tot mai mult conceptul de pet parent. Totodată, în pandemie, majoritatea iubitorilor de animale au avut mai mult timp să consolideze relația și să îl observe pe prietenul lor patruped, pentru care vor o viață îndelungată și confortabilă.

La nivel de prevenție, atât pentru sănătatea patrupedelor, cât și pentru sănătatea și confortul «părinților» de animale, unele dintre cele mai utilizate produse și servicii sunt: antiparazitarele, vaccinurile, nutraceuticele, hrana specializată, testele, carnetul de sănătate digital și asigurarea de sănătate.

Antiparazitarele sunt și vor rămâne în topul utilizărilor, deoarece afecțiunile parazitare reprezintă peste 65% din îmbolnăviri, acestea fiind cauzate în special de acarieni, insecte și helminți. Un alt punct de interes este cel legat de afecțiunile dermatologice, acestea constituind principala cauză pentru care proprietarii de animale se prezintă la medicul veterinar. De asemenea, un rol fundamental în prevenție și tratament adjuvant îl au dietele specifice, nutraceuticele și soluțiile topice”.

Vetro Solutions este caracterizată ca „o companie antreprenorială integral românească, fondată în 2012 de medicul veterinar Dumitru Fodor. Este specializată în importul și distribuția de medicamente și servicii pentru cabinetele veterinare și este organizată în două divizii, Vet – destinată cabinetelor, clinicilor și farmaciilor veterinare și Ferme – destinată medicilor și proprietarilor de ferme.

Prin punerea în funcțiune a liniei de producție de la Iași, compania va deveni producător de medicamente generice pentru uz veterinar din România. Vetro țintește dublarea veniturilor în următorii zece ani și are ca obiectiv să devină prima opțiune în preferințele medicilor veterinari, ca urmare a investițiilor pe care le va finaliza și a consolidării strategiei de business.

Compania comercializează peste 3.500 de produse destinate proprietarilor de animale de companie și de rentă și oferă servicii și consultanță medicilor veterinari, deservind peste 1.900 de clienți unici. Are o echipă formată din 85 de specialiști, cei mai mulți medici veterinari, care, datorită expertizei profesionale atestate, oferă cele mai potrivite opțiuni pentru sănătatea animalelor și eficientizarea muncii medicilor veterinari”.

Cumpărăturile anului 2030: Mall-ul hibrid și zece lucruri cu care ne vom obișnui în următorul deceniu, conform Ericsson ConsumerLab

0
  • O experiență hibridă digital-real va deveni noul normal al „mersului la cumpărături” în următorii zece ani
  • Magazinul va fi un spațiu de experiențe expansive, conectate și interacțiuni sociale, totul mai aproape de casă decât acum
  • Ochelari de realitate augmentată (AR) sau virtuală (VR) utilizați în interior sau exterior, costume cu feedback fizic și mănuși care redau tactilitatea ar putea fi parte din „echipamentul” cumpărătorilor în 2030

Spațiul comercial va deveni un mix între tehnologie, conectivitate și amenajări reale pentru a extinde experiența de retail – cel puțin aceasta este așteptarea publicului consumator, conform concluziilor din cea mai recentă ediție a raportului Ten Hot Consumer Trends, realizat de Ericsson (NASDAQ: ERIC).

Ediția din decembrie 2021 (a 11-a ediție) a raportului analizează opiniile utilizatorilor de noi tehnologii (early adopters) și estimările acestora pentru anul 2030, precum și așteptările lor privind experiențele de cumpărături ale viitorului într-un centru comercial fictiv: „Everyspace Plaza”. Concluziile studiului sunt reprezentative pentru un număr de 57 de milioane de consumatori de acest tip, la nivel global.

Mai exact, participanții au fost rugați să evalueze 15 noi experiențe descrise ca existând în cadrul unui mall, care extind procesul „fizic” al cumpărăturilor cu ajutorul tehnologiei. Aproape 4 din 5 respondenți consideră că toate cele 15 concepte testate vor deveni realitate, sub o formă sau alta, până în anul 2030. 

Magnus Frodigh, Head of Research în cadrul companiei Ericsson, declară: „La nivelul centrelor comerciale, implementarea conectivității de latență mică ar putea fi controlată mai ușor, iar utilizatorii ar putea avea acces mai devreme la tehnologiile avansate. Dispozitivele XR (eXtended Reality – realitate extinsă, AR și VR) ar putea fi folosite în centrele comerciale, făcând astfel posibilă lansarea de aplicații personalizate pentru consumatori prin intermediul unor rețele dedicate spațiului”.

Dr. Michael Björn, Head of Research Agenda în cadrul Ericsson Consumer & Industry Lab, care a coordonat și realizarea celor 10 ediții precedente ale acestui raport, afirmă: „Pe de o parte, poate fi dificil să ne imaginăm că, până în anul 2030, echipamentele tehnologice scumpe (precum ochelari AR, sau VR, costume cu feedback fizic, mănuși cu funcție tactilă și multe altele) vor fi disponibile pe scară largă unui număr mare de consumatori. Pe de altă parte, dacă astfel de echipamente ar putea fi folosite temporar, la costuri mai mici, experiența cumpărătorilor din centrele comerciale ar putea fi îmbunătățită considerabil”.

„De fapt, 35% dintre consumatorii care au luat parte la studiu consideră că este mai probabil să folosească inițial tehnologiile de ultimă generație în mall-uri, mai degrabă decât a le deține acasă, în timp ce doar 14% nu sunt de acord cu acest lucru. De-a lungul timpului, mall-urile au devenit centre de focalizare a noilor tehnologii – în cinematografe, săli de concerte sau săli de jocuri electronice, de exemplu, și cel mai probabil, vor continua să joace acest rol”, a adăugat Dr. Michael Björn.

Cele zece tendințe tehnologice descrise în raport sunt:

Sala de spectacole interactivă

Putem fi atât actori, cât și spectatori, iar experiența poate fi diferită pentru fiecare dintre noi. Aproape 8 din 10 consumatori își imaginează săli de evenimente în care artiștii pot să susțină spectacole de la distanță, prin intermediul tehnologiei, simulând prezența fizică.

Salonul de frumusețe digital

Mulți dintre noi evităm – de multe ori pe bună dreptate – chirurgia estetică, dar pe măsură ce prezența noastră digitală va deveni din ce în ce mai importantă, 7 din 10 consumatori estimează că saloanele de înfrumusețare dedicate „look-ului virtual” necesar unei vieți bazate mai mult pe teleprezență, vor fi amplasate în mall-uri, în viitorul apropiat.  

Croitoria meta-reală

Atât noi cât și reprezentările noastre virtuale (în jocuri, social media sau realități extinse) vor avea nevoie de haine care să ne reprezinte. Croitorii viitorului vor livra îmbrăcăminte digitală, dar și haine reale folosind noi tehnologii care pot controla impermeabilitatea sau performanțele termice ale țesăturilor.

Piscina antigravitație

Mulți dintre noi visează la explorarea unor noi lumi, posibile sau abstracte, iar două treimi dintre consumatori cred că vor exista piscine unde vei putea utiliza subacvatic o cască VR legată și la o sursă de oxigen, simulând zborul sau spații de gravitație diferită.

Sala de fitness hibridă

Sănătatea mintală și fizică se află într-o legătură strânsă, depind una de cealaltă și 7 din 10 consumatori preconizează că în viitor vor exista spaţii multi-senzoriale destinate relaxării și îmbunătățirii stării psihice, care vor utiliza elemente și / sau instrumente de AR sau VR în combinație cu aparatele de fitness ca benzile de alergare sau bicicletele staționare.

Fabrica de dorințe

Evoluția tehnologiei de imprimare 3D va duce la mini-manufacturi automate care vor putea realiza pe loc produse proiectate sau adaptate de client (folosind tehnici de design și vizualizare AR / VR). Aceleași instalații poate vor putea fi folosite și pentru reciclarea obiectelor vechi, contribuind la circularitatea producției.

Restaurantul de la Intersecția Universului

O întrevedere digitală poate depăși obstacole legate de distanță sau timp. Aproape jumătate dintre consumatori își doresc să aibă posibilitatea de a vizita restaurante pentru a lua masa, virtual, împreună cu prieteni din alte restaurante, de oriunde din lume. 

Magazinul fără capăt

„Probatul în magazin” poate deveni un concept complet nou cu ajutorul tehnologiilor VR sau AR – de la haine până la o nouă canapea. Trei sferturi dintre consumatori își doresc să poată proba haine virtuale, sau să poată proiecta o reprezentare a locuințelor lor în interiorul magazinelor pentru a vizualiza „în context” produse noi.

Multiplex-ul medical

Ne-am obișnuit ca totul să se întâmple rapid și nu ne place să așteptăm, mai ales atunci când vine vorba de sănătate. În acest context, 77% dintre consumatori anticipează că, în viitor, în mall-uri vor exista și centre medicale cu sisteme de scanare bazate pe inteligență artificială, care vor oferi aproape în timp real informații despre starea de sănătate. Sistemul se poate extinde prin conectarea atât la dispozitivele de sănătate proprii (tracker, cântar inteligent), dar și prin dezvoltarea unei farmacii automate care ne poate prescrie și livra produsele de sănătate necesare.

Parcul Natural+

Limitarea mobilității în contextul protejării mediului dar și al schimbărilor climatice s-ar putea să aibă ca rezultat o reducere a accesului nostru la spații naturale. Recreerea hibridă a acestora – prin spații organice, experiențe tehnologice (o grădină zoo sau o pădure virtuale, de exemplu) sau hibride (parcuri automatizate a căror spațiu se reconfigurează periodic) e considerată necesară de peste 70% dintre respondenți.


Raportul se bazează pe activitățile globale de cercetare derulate de Ericsson ConsumerLab, timp de peste un sfert de secol. De asemenea, raportul are la bază datele rezultate dintr-un sondaj online realizat în lunile octombrie și noiembrie ale anului curent la nivelul utilizatorilor de noi tehnologii AR, VR și a asistenților digitali, aflaţi în 14 orașe din întreaga lume: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, Londra, Mexico City, Moscova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Sydney și Tokyo.

Până în 2030, Rețeaua Electrică de Transport va putea integra capacități noi de producție a energiei electrice de până la 11500 MW

0

Transelectrica  publică datele referitoare
la disponibilitatea de racordare la RET 

În contextul preocupării generale atât la nivel european, cât  și la nivel național privind realizarea tranziției către o economie fără emisii de carbon,  Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA își orientează  acțiunile spre dezvoltarea infrastructurii energetice în sensul creșterii capacității de integrare a  noilor unități de producție. 

Pentru a facilita conturarea unui mediu predictibil în sfera investițiilor pentru generarea energiei  electrice, operatorul național de transport și sistem pune la dispoziția publicului interesat date  referitoare la capacitatea rețelei de transport de a racorda unități noi de producție, în funcție  de regiuni diferite ale țării.  

Astfel, începând de astăzi, 15 decembrie 2021, aceste informații sunt accesibile pe website-ul  www.transelectrica.ro în formatul unei hărți interactive, care vizează anul 2021, precum și  previziunile anilor 2025 și 2030, raportate la evoluțiile proiectelor de dezvoltare și consolidare  a infrastructurii energetice de transport. Datele sunt prezentate pentru 10 regiuni ale țării, cu  referire inclusiv la cererile de racordare existente, aflate în diferite etape de prelucrare, și vor  fi actualizate în permanență. 

Potrivit calculelor realizate la nivelul Transelectrica, în prezent, rețeaua electrică de transport poate integra suplimentar o capacitate de producție de 8900 MW. În anul 2025, aceasta va  crește la 10530 MW, iar în 2030 vom avea o capacitate disponibilă de 11500 MW. Astfel, până  în 2030, prin implementarea investițiilor aflate în derulare, se va înregistra o creștere cu 2600  MW a capacității actuale de racordare la rețea. 

Demersul de transparentizare inițiat de Transelectrica vine în întâmpinarea aplicării  prevederilor proiectului de ordin al ANRE privind publicarea datelor despre capacitatea de  instalare și racordare la rețea a unităților de generare a energiei electrice. 

Pentru mai multe informații referitoare la disponibilitatea de racordare la RET, și metodologiile  de calcul utilizate, consultați Harta capacității de racordare la RET.  

GEFCO testează un robot mobil autonom pentru operațiunile de depozitare a vehiculelor

0

GEFCO, un expert global în lanțul de aprovizionare multimodal și lider de piață în logistica auto în Europa, a început testarea robotului mobil autonom Stanley Robotics în condiții reale de funcționare pe platforma sa Nanteuil-le-Haudouin din Franța. Stan, așa cum este cunoscut robotul, este proiectat pentru a optimiza operațiunile de depozitare în centrele de tip compound pentru vehicule finite.

Combinând cele mai recente descoperiri tehnologice în robotica mobilă și o soluție software bazată pe inteligența artificială pentru optimizarea stocării, acest robot 100% electric este capabil să primească comenzi, să detecteze și să ridice mașini iar apoi să le parcheze ușor la câțiva centimetri una de cealaltă.

În timpul acestui test pilot, doi roboți Stan vor fi responsabili de mutarea și parcarea mașinilor uzate pe aproximativ 100 de locuri de parcare dedicate. Ei vor scoate apoi, la cerere, vehiculele pentru a le pune la dispoziție în linie, gata să fie încărcate de către un operator pe camioanele de transport auto.

Scopul este de a determina dacă utilizarea roboților se potrivește cu procesele de logistică a vehiculelor GEFCO din ansamblul său. Numeroase teste vor fi efectuate în diferite scenarii pe un număr mare de mașini. Acestea se vor desfășura într-o zonă dedicată roboților și închisă personalului neautorizat, pentru a respecta standardele de siguranță. De asemenea, pilotul va evalua integrarea software-ului și a instrumentelor operaționale.

Acest proiect sprijină abordarea pentru inovare a GEFCO, bazată pe testarea diferitelor tehnologii, cum ar fi robotizarea, inteligența artificială, big data și automatizarea proceselor robotizate (RPA), precum și utilizarea energiilor alternative.

Vittorio Battaglia, Președintele GEFCO Franța, a declarat: „Una dintre prioritățile curente ale GEFCO este de a inova și de a adopta noi tehnologii. Acest test de Stanley Robotics pentru roboți face parte din această abordare a inovației și îmbunătățirii continue a proceselor noastre pentru a satisface nevoile clienților.”

Clément Boussard, CEO al Stanley Robotics, a adăugat: „Suntem foarte mândri de acest proiect cu GEFCO, liderul european în logistica auto. Este un pas important pentru noi și suntem încrezători că va marca începutul unui parteneriat de lungă durată pentru a implementa roboți pe alte platforme logistice auto GEFCO.”

Asigurătorii propun soluții la provocările pieței

0

UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a lansat un nou proiect de informare, derulat sub egida „CĂTRE O ROMÂNIE ASIGURATĂ”. Astfel, pe parcursul a trei emisiuni dedicate, realizate în studiourile Digi24, cu oamenii din asigurări și cu alți actori relevanți din viața publică, se identifică soluții și se evidențiază noi perspective în domeniul gestionării riscurilor.

DEZBATERE: PERSPECTIVA PIEȚEI LOCALE

Cea de a doua dezbatere, în format video online, poate fi urmărită aici:

A doua dintre aceste dezbateri îi are ca invitați pe Adrian MARIN, Președinte UNSAR, Mihai TECĂU, Membru al Boardului UNSAR, Marian BACHEȘ, Membru al Boardului UNSAR, Aurel BADEA, Membru al Boardului UNSAR, Paul SWOBODA, Membru al Boardului UNSAR.

După ce în prima dezbatere s-a discutat despre perspectiva europeană și alinierea pieței locale la contextul european, această a doua sesiune are ca temă provocările pe care le întâmpină liderii unor importante companii de asigurări reprezentate în Board-ul UNSAR în procesul de a răspunde nevoilor consumatorilor.

Reluăm mai jos câteva dintre principalele declarații din această emisiune:

Adrian MARIN, Președinte UNSAR

Adrian MARIN, Președinte UNSAR:

„S-au făcut pași mari spre digitalizare.La nivelul pieței, creșterea estimată pentru finalul acestui an de către ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară este una semnificativă, de 20%. Credem că din, acest punct de vedere, piața a trecut cu bine peste această perioadă. Din punct de vedere a gestionării pandemiei fiecare companie a luat măsuri necesare atât în interior, pentru protecția angajatilor, cât și în a interacționa cu clienții într-un alt mod.

74% din piata de asigurări generale reprezintă asigurări auto. Sperăm să mergem în viitor spre alte dimensiuni și să arătăm publicului larg necesitatea asigurărilor facultative. Dacă acest segment de asigurări auto este neprofitabil este foarte greu să acoperi anumite pierderi, ca și companie.

În 2020, oficial, au fost 17 accidente grave pe zi soldate cu moarte și sau rănire a unor persoane – toate acestea au un preț, si trebuie să ajustăm partea aceasta pentru a diminua eventualele neplăceri privind prețul.

Încrederea în asigurări trebuie recâștigată. Într-adevăr avem o problemă, la nivel de piață, cu acest faliment (CITY Insurance – n.red.), dar dacă mă uit, eu de exemplu fac parte dintr-o companie care în România a venit în 1835.

Asigurătorii plătesc zilnic despăgubiri de 3,5 milioane EUR. Suntem un ecosistem. ”

Mihai TECĂU, Membru al Boardului UNSAR

Mihai TECĂU, Membru al Boardului UNSAR:

„Pandemia a reprezentat un exercițiu de forță pentru industria de asigurări, pentru a putea să oferim clienților aceleași servicii online, de la distanță.

Noi suntem în slujba clientului, iar serviciile noastre au și o parte emoțională foarte importantă. Trebuie să creștem încrederea pe care clienții o au în noi.

Nu e prima dată când se vorbește despre plafonarea tarifelor de primă RCA. Părerea mea este că și atunci s-a rupt această dezvoltare liberă a prețului în zona de RCA și nu cred că s-a făcut un pas foarte calculat sau foarte bine fundamentat. Piața se reglează prin propriile mecanisme. O repetare a acestui fenomen ar fi o egalizare între societățile de asigurări, ceea ce ar duce din nou la o scădere de încredere greu de gestionat.

Aș recomanda clienților ca, în primul rând, să se uite la capacitatea financiară a unei companii de asigurări și la puterea acesteia de a plăti daune, să ceară de la cel care o promovează foarte multe informații despre societatea respectivă – reclamații, cum plătesc daune, cu cine colaborează, cum sunt priviți etc. Cred că sunt lucruri foarte simple. Cel care vinde polița trebuie să fie bine pregătit să răspundă la toate aceste întrebări.”

Aurel BADEA, Membru al Boardului UNSAR

Aurel BADEA, Membru al Boardului UNSAR:

„Pandemia a adus mai multă incertitudine pentru clienți. Iar noi, asigurătorii, cu asta ne ocupăm, cu administrarea incertitudinii pentru clienții noștri. Am reușit să le oferim soluțiile de care au nevoie, iar comportamentul de consum s-a schimbat, a fost nevoie de o adaptare rapidă în pandemie. A trebuit să ne reinventăm în această perioadă.

Produsul cu probleme de ani de zile este asigurarea obligatorie RCA. Din partea consumatorilor, pornind de la RCA, am avut un efect de contagiune la nivel de încredere pentru celelalte tipuri de servicii. Deși, dacă ne uităm la datele publice comunicate de ASF, numărul de reclamații este foarte mic pentru toate celelalte produse.

Propunerea (referitor la proiectul de lege privind plafonarea tarifelor RCA – n. red.) aduce pe masa decidenților soluții care au cauzat problema actuală și dialogul este extrem de important. Noi, UNSAR, punem pe masă studii de impact și estimări cu privire la ce s-ar întâmpla dacă am merge în aceeași direcție în care s-a mers în perioada anterioară, direcție care a dus la situația de criză actuală. E important sa învățăm din lecțiile trecutului. Vom fi în continuare un partener de discuție în relația cu autoritățile, venind cu argumente.

UNSAR a început, alături de Membrii săi, să lucreze de câțiva ani pentru a acoperi deficitul de educație financiară. Există disponibilitate din partea noastră pentru a acoperi acest deficit. Educația financiară nu poate să aducă decât efecte pozitive. Comunicând, putem aduce mai multă transparență în rândul consumatorilor și să ieșim din zona de RCA, o etichetă care nu este bună. Sunt multe inițiative pe acest palier, și se vede cum se dezvoltă piața.”

Marian BACHEȘ, Membru al Boardului UNSAR

Marian BACHEȘ, Membru al Boardului UNSAR:

„Există o disponibilitate și un efort permanent la nivelul industriei de a oferi servicii de calitate, de a veni în întâmpinarea nevoilor clienților și cred că, încet-încet, lucrurile vor intra într-un făgaș mai normal, în care să evităm situația de genul celei pe care tocmai am experimentat-o, în care un asigurător important din piață a ajuns în imposibilitatea de a-și mai respecta obligațiile (falimentul CITY Insurance – n. red.).

Avem nevoie și de sprijinul consumatorilor – o formă de responsabilizare. Prețul este important, dar dacă el este singurul criteriu care ne împinge în a alege un asigurător sau altul și nu calitatea pe care o oferă, atunci lucrurile sunt dificil de gestionat. Unul din rolurile consumatorilor este de a-i penaliza pe cei care nu oferă servicii de calitate prin evitarea produselor acestora. Pe segmentul RCA nu se întâmplă întotdeauna așa. Nici noi nu am făcut suficient pentru a sublinia că această poliță nu se refera doar la terți – este răspunderea noastră morală și materială pentru a repara prejudiciul.

Plafonarea (proiectul de lege privind plafonarea tarifelor RCA – n. red.) creează dezechilibre – asigurările fucționează în baza unor calcule de probabilități și a unor estimări de costuri. Când vii și plafonezi partea de venituri, dar partea de cheltuieli este cu totul liberă, așa cum e și normal, dintr-o dată această balanță devine foarte greu de ținut în zona de pozitivitate.

E ușor să spui că asigurările de sănătate nu sunt pentru acum și că, atunci când voi fi bătrân și bolnav o să-mi fac atunci o astfel de poliță, pentru că eu trebuie să câștig ceva. Există mentalitatea aceasta, că dacă am plătit o primă eu trebuie să-mi scot banii pe prima aia. Nu e chiar așa. Lucrurile trebuie privite din altă perspectivă și trebuie să înțelegem că suntem prea săraci ca să ne ținem unele riscuri în buzunarul propriu.”

Paul SWOBODA, Membru al Boardului UNSAR

Paul SWOBODA, Membru al Boardului UNSAR:

„La asigurări de viață avem o creștere, dar asta nu rezolvă problema deficitului de protecție, căci populația rămâne vulnerabilă în fața riscurilor – în cazul unui deces, al unei îmbolnăviri, a unui accident, multe familii s-ar confrunta cu o reducere a nivelului de trai. Pandemia nu a dus la o scădere semnificativă a acestui deficit. Mai mult, deficitul de protecție calculat printr-un raport realizat de un grup de experți independenți pentru UNSAR a crescut în fața acestor riscuri și se situează la 123 miliarde EUR, potrivit celor mai recente date.

Românii poate au devenit mai interesați de subiectul asigurărilor de viață, iar  companiile de asigurare au fost aproape de oameni în toată această perioadă de pandemie. Ca urmare a îmbolnăvirii cu Sars-Cov-2, inclusiv a deceselor cauzate, au fost plătite indemnizații undeva la 9,3 milioane EUR în baza polițelor de viață și sănătate.

Majoritatea companiilor de asigurări și-au adaptat activitatea, și-a lărgit sfera de acoperire cu riscurile generate de COVID-19, asta chiar dacă există principiul internațional potrivit căruia riscurile generate de o pandemie reprezentau excluderi.”

PwC România și D&B David și Baias au asistat grupul francez Piriou în achiziția Șantierului Naval ATG din Giurgiu

0

O echipă integrată de specialiști în tranzacții ai PwC România și D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România, a acordat asistență juridică, fiscală și financiară grupului francez Piriou în procesul de achiziție a Șantierului Naval ATG din Giurgiu de la investitorii români Teodor Apostol și Adrian Patriche.

Ne bucurăm că am fost alături de Piriou în această tranzacție, care marchează intrarea grupului francez pe piața din România și trecerea șantierului naval din Giurgiu într-o altă etapă de dezvoltare. Le mulțumesc tuturor colegilor care au contribuit la succesul acestei tranzacții”, a declarat Cornelia Bumbăcea, Partener, PwC România.

Experții PwC România și D&B David și Baias au oferit servicii de due diligence juridic, financiar și fiscal, precum și consultanță juridică, fiscală și financiară pentru redactarea documentelor tranzacției, asistență în cadrul negocierilor și pentru înființarea Piriou România. Tranzacția a presupus achiziția celor 3 entități din grupul ATG: Shipyard ATG Giurgiu SRL, ATG Marina SRL și ATG Hydro-Tehnica Systems SRL.

A fost o tranzacție complexă care a implicat asistență în toate etapele procesului și la care au contribuit atât experții în tranzacții ai PwC și D&B, cât și consultanți specializați în taxe. Echipele D&B și PwC vor continua să acorde asistență grupului Piriou pentru realizarea  investițiilor si activitatilor post-achizitie avute în vedere”, spune Anda Rojanschi, Partener coordonator al practicii M&A din cadrul D&B David și Baias.

Echipa PwC România care a asistat tranzacția a fost formată din Cornelia Bumbăcea, Partener, Andreea Mitiriță, Partener, Camelia Niță, Director, Claudiu Simionescu, Senior Manager, Ioana Bara, Senior Manager, Laura Paraschiv, Senior Manager, Daniela Moisa, Manager, Andreea Puiu, Senior Associate, Laurențiu Sava, Senior Associate și Anca Seinea, Associate.

Din echipa D&B David și Baias au făcut parte Anda Rojanschi, Partener, Adina Oprea, Avocat senior coordonator, Mihaela Papandreia, Avocat Senior și Adriana Popa, Avocat colaborator.

În ultimul timp cele mai multe tranzacții s-au derulat în sectorul IT sau de servicii medicale, dar vedem că investitorii au rămas atenți la oportunitățile din piață și nu ezită să investească și în alte sectoare cu potențial de creștere”, a arătat Andreea Mitiriță, Partener PwC România.

Înființat în 1965, grupul francez Piriou operează în Europa, Africa și Asia, fiind specializat în construirea și repararea navelor. Piriou are peste 500 de nave livrate până în prezent, activitatea sa industrială fiind susținută în ultimii ani inclusiv de comenzile Marinei Franceze și ale Marinei Regale Marocane. 

OCDE menține recomandările pentru România privind raportarea țară cu țară. Care sunt ariile vizate?

0


Material de opinie de Alexandra Bunea-Oprișescu, Director, Adriana Neacșu, Senior Manager, și Corina Augustin, Senior Consultant, Preturi de Transfer, Deloitte Romania (foto)

Regulile emise de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind raportarea țară cu țară au fost introduse în legislația românească de mai bine de patru ani dar, cu toate acestea, cel mai recent raport de evaluare a României (Country-by-Country Reporting – Compilation of Peer Review Reports), publicat de organizație anul acesta, încă mai conține recomandări privind asigurarea implementării corecte a raportării țară cu țară, similare celor emise încă de la prima evaluare de țară. Ce implică aceste recomandări și ce companii sunt supuse acestor reglementări în România? 

În conformitate cu Acțiunea 13 din proiectul pentru combaterea erodării bazei impozabile – BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) anumite grupuri de companii multinaționale sunt obligate să pregătească un raport țară cu țară, care să conțină date agregate cu privire la alocarea globală a veniturilor, profitului, impozitelor plătite și activității economice din jurisdicțiile fiscale în care își desfășoară activitatea. Raportul este transmis către administrațiile fiscale din aceste jurisdicții, pentru a fi utilizat în realizarea analizelor de risc din zona prețurilor de transfer și a evaluărilor de risc BEPS.

Regulile raportării țară cu țară au fost implementate în România prin Ordonanța de Urgență nr. 42/2017 și vizează companiile care fac parte din grupuri multinaționale cu venituri consolidate de peste 750 de milioane de euro.  Aceste companii au obligații de notificare a entității raportoare către autoritatea fiscală națională (până la data depunerii declarației de impozit pe profit) și, potențial, de raportare (în termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare), în funcție de statutul pe care îl are compania din România (entitate mamă/surogat/entitate constitutivă desemnată/entitate constitutivă).

Dacă obligația notificării privind raportarea țară cu țară prin formularul R405 se aplică tuturor entităților rezidente fiscal în România, parte din grupuri multinaționale ce se supun acestor regulilor de raportare, obligația de a depune raportul pentru fiecare țară în parte, prin formularul R404, se aplică entităților locale în anumite condiții. Mai exact, obligația entităților românești de a depune raportul pentru fiecare țară în parte apare în cazul în care grupul depune raportul țară cu țară într-o jurisdicție din afara Uniunii Europene, deoarece statul român s-a declarat jurisdicție nereciprocă. Acest lucru înseamnă că, momentan, nu există schimb automat de informații privind acest gen de raportare din partea statelor din afara UE către România. Țara noastră și Bulgaria sunt singurele state din UE cu acest statut.

Recomandările primite de România de la OCDE

Recomandările cuprinse în cel mai recent raport al OCDE pentru țara noastră vizează trei arii de implementare. Prima cerință se referă la instituirea cadrului juridic și administrativ local, astfel încât raportarea țară cu țară să fie realizată de către contribuabilii vizați. Această cerință necesită implementarea a cinci piloni: introducerea obligației de depunere a raportării țară cu țară a entității-mamă, asigurarea condiției ca depunerea unei astfel de raportări de către entitatea-mamă finală (sau, dacă este cazul, de către o entitate-mamă surogat) să fie în conformitate cu anumite cerințe referitoare la domeniul de aplicare și de momentul depunerii, asigurarea unor limitări ale obligației de depunere locală, asigurarea unor limitări de depunere locală în cazul depunerii raportului de către o entitate-mamă surogat și, nu în ultimul rând, verificarea implementării într-un mod eficient. România respectă toate aceste cerințe, mai puțin pe cea referitoare la asigurarea unor limitări ale obligației de depunere locală, care nu poate fi implementată din cauza statutului de ne-reciprocitate declarat de țara noastră și a obligațiilor de obținere a informațiilor cuprinse în raportul țară cu țară asumat prin apartenența la UE (conform Directivei Europene 2016/881/EU). Prin urmare, OCDE recomandă României să ia măsuri pentru asigurarea unor limitări ale obligației de depunere locală conform acțiunii 13.

Implementarea cadrului privind schimbul de informații reprezintă o cerință prin care se evaluează în ce măsură jurisdicțiile au încheiate tratate internaționale care permit schimbul automat de informații. Pentru îndeplinirea acestei cerințe, spre exemplu, statele trebuie să aibă încheiate acorduri cu autoritățile competente eligibile care să întrunească condițiile de confidențialitate, consistență și utilizare corespunzătoare incluse în „standardul minim” al acțiunii 13, să se asigure că rapoartele țară cu țară conțin informațiile obligatorii prevăzute în ghidul OCDE și că există o metodă de criptare adecvată pentru realizarea schimbului de date. România este semnatară a Acordului multilateral de schimb de informații privind raportul țară cu țară, dar cu statut de ne-reciprocitate, ceea ce înseamnă că este obligată să transmită informații către autoritățile competente din afara UE, dar nu va primi informații de la astfel de autorități până nu va implementa cerințele de la capitolul „procese și proceduri scrise pentru a asigura schimbul de informații în mod corespunzător”.

Cerința referitoare la utilizarea corespunzătoare a rapoartelor țară cu țară obligă jurisdicțiile, printre altele, să implementeze măsuri cu privire la confidențialitatea datelor și să impună sancțiuni cu privire la utilizarea neautorizată a informațiilor confidențiale. Astfel autoritatea competentă din România trebuie să se asigure că informațiile primite prin intermediul rapoartelor pentru fiecare țară în parte sunt utilizate numai pentru a evalua riscurile de preț de transfer și, după caz, pentru analize economice și statistice. În același timp, este necesară restricționarea utilizării acestor date de către echipele de inspecție fiscală în analiza detaliată a prețurilor de transfer în cazul tranzacțiilor individuale și în realizarea de ajustări de prețuri de transfer la contribuabilii aflați în administrare. 

Noutăți privind raportarea țară cu țară

Mecanismul OCDE urmărește asigurarea schimbului de informații privind raportarea țară cu țară în mod eficient între jurisdicții, dar, momentan, legislația românească permite realizarea schimbului doar cu statele membre UE. Mai mult, după  Brexit, sfera de aplicare a acestor reguli s-a extins, astfel că entitățile române parte din grupuri multinaționale care au Marea Britanie ca jurisdicție de raportare țară cu țară se confruntă cu o povară suplimentară. Mai exact, încetarea schimbului automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu Marea Britanie la 1 ianuarie 2021 a atras ca obligație pentru entitățile rezidente fiscal în România depunerea anuală a raportului privind fiecare țară în parte, dacă jurisdicția de raportare a grupului este Marea Britanie și nu există alte entități desemnate în acest scop pe teritoriul UE.  

Prin urmare, obligația de pregătire a raportului pentru fiecare țară în parte de către entitățile constitutive române, chiar dacă există un astfel de raport depus la nivel de grup, atrage eforturi de conformare și reprezintă o sarcină administrativă suplimentară de adaptare la formatul impus în România.

Cu toate acestea, recomandările OCDE și reforma ANAF prin digitalizare prevăzută și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) creează premisele îndeplinirii recomandărilor din rapoartele de evaluare a României cu privire la standardul minim inclus în acțiunea 13 – planul BEPS și îmbunătățirii procesului privind schimbul de informații cu jurisdicții din afara UE.

Pe de altă parte, atenția tot mai mare acordată la nivel internațional pentru transparentizarea activităților grupurilor multinaționale pare să impună noi obligații. De exemplu, recent a fost publicată Directiva de raportare publică a impozitelor plătite în fiecare țară (Directiva 2021/2101) care va trasa noi sarcini de conformare pentru marile companii multinaționale. În același timp, astfel de măsuri contribuie și la îmbunătățirea informării opiniei publice pentru a permite evaluarea impactului activității marilor companii asupra economiei de către publicul larg.

Principalii factori cu influență asupra calității vieții

0

Factorii care determină în cea mai mare măsură calitatea vieții sunt familia și prietenii (declarați ca importanți în proporție de 90%), starea de spirit (90%), starea fizică (88%), stima de sine (88%), starea financiară (87%), școala/jobul (82%), după cum indică rezultatele studiului sociologic privind „Obiceiurile cu risc crescut care au un impact direct asupra calității vieții românilor”, inițiat de echipa CIPRA, realizat în octombrie 2021, în parteneriat cu compania de cercetare Reveal Marketing Research.

Studiul investighează influența mai multor factori asupra calității vieții, rezultând următoarea ierarhie a lor, în funcție de nivelul influenței exercitate de fiecare, așa cum o declară respondenții: somnul (4,39), stresul (4,30), alimentația (4,17), consumul de alcool (4,16), mișcare/sport (3,82), consumul de tutun (3,67).

Pentru subiecții studiului, cele mai importante aspecte ale vieții rezultă a fi o casă primitoare (89%), nevoia de a dormi bine (88%), nevoia de a avea un echilibru emoțional (85%).

Studiul arată că „principalii factori care generează stres sunt contextul actual de pandemie Covid-19 (46%), situația financiară (40%) și lipsa timpului (34%) – mai ales în cazul celor cu vârstă între 25 și 34 ani”.

Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research: „Rezultatele reprezintă o oglindă a riscurilor percepute, a aspectelor care pot fi îmbunătățite și care au un efect imediat asupra stării de bine a românilor”. 

Studiul a fost realizat pe baza metodologiei CAWI (Chestionare autoaplicate online) și a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național format din 813 respondenți, bărbați și femei, cu vârste între 18 și 65 ani, din mediul urban sau rural, utilizatori de internet.

Rezultatele integrale ale studiului se găsesc la https://cipra.ro/wp-content/uploads/2021/12/Calitatea-vietii-romanilor_CIPRA.pdf