Grupul TeraPlast marchează o creștere cu 71% a profitului net în primul semestru

0

Grupul TeraPlast a înregistrat în primul semestru al anului 2021 o cifră de afaceri de aproape 273 milioane de lei și o EBITDA de 42,7 milioane lei, reprezentând o creștere accelerată, cu 40% a veniturilor și o creștere consistentă, cu 47% a EBITDA, față de rezultatele retratate din semestrul 1 al anului 2020. În aceeași perioadă, profitul net a înregistrat un avans puternic, crescând cu 71%, de la 16,8 milioane de lei în S1/2020, la 28,67 milioane de lei în prima jumătate a anului curent. Profitul operațional a crescut cu 63% în primul semestru din 2021. Marja EBITDA s-a situat la 15,7%, peste nivelul bugetat și cu 0,8 puncte procentuale peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut.

Piața și întreg contextul de stimulare a creșterii economice au fost favorabile unei majorări a volumelor vândute. 

Rezultatul consolidat din primele șase luni cuprinde efectele integrării Somplast din trimestrul 2, care a adaugăt linia de business ambalaje flexibile în cadrul Grupului. Rezulatele Somplast, însă, nu au putut fi influențate semnificativ de către management-ul Grupului din luna aprilie de când a fost preluat controlul efectiv, integrarea fiind încă în curs. Eficiența strategiei și fructificarea sinergiilor la nivel de Grup vor fi vizibile începând cu trimestrele următoare. Linia de business ambalaje flexibile va cunoaște o creștere accelerată și prin investițiile aflate în derulare, în cadrul proiectului TeraBio Pack în valoare de 12 milioane de euro. Managementul grupului analizează în continuare opțiuni strategice pentru extindere, inclusiv operațiuni M&A.

Ioana Birta – Director financiar Grup TeraPlast

„Evoluția pieței materiilor prime ne-a testat adaptabilitatea iar rezultatele record în istoria Grupului TeraPlast ne arată că am trecut cu succes și acest test. Faptul că îl comparăm cu semestrul 1 din 2020, considerat atunci un nou record în materie de performanțe, confirmă succesul strategiei noastre de poziționare și dezvoltare accelerată profitabilă atât în zona procesării maselor plastice, cât și a economiei verzi, prin ambalaje biodegradabile și reciclare PVC rigid” a comentat Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast.  

Cu EBITDA de 42,7 milioane de lei și o marjă de 15,7%, în prima jumătate a anului ne aflăm în grafic să atingem cifrele bugetate pentru 2021. Pentru restul anului vom avea și un impact pozitiv din operaționalizarea unor investiții. Avem deja echipamente funcționale, care majorează capacitatea anuală de producție de țeavă PVC la peste 30 de mii de tone. Construcția fabricii pentru sisteme din polietilenă pentru apă și gaz se desfășoară conform planului și va deveni operațională în trimestrul 4. Investiția în unitatea de ambalaje biodegradabile este și ea în graficul de implementare,”  a adăugat Ioana Birta. 

Pentru întreg anul 2021, bugetul Grupului TeraPlast este construit pe o cifră de afaceri de 636,2 milioane lei și EBITDA de 89,1 milioane lei. Rezultatele Grupului din semestrul 1 al anului curent indică o evoluție favorabilă atingerii țintelor propuse. 

valori în mii lei dacă nu e indicat altfelTotal Grup TeraPlast*Instalații (inclusiv reciclat micronizat)Granule (inclusiv reciclate)Ferestre și ușiAmbalaje flexibile
Cifra de afaceri S1/2021272.903182.24264.59119.9146.154
Evoluție față de S1/202040%26%86%29%n/a
      
EBITDA S1/202142.74329.60111.7721.36839
Evoluție față de S1/202047%30%97%415%n/a
      
Marja EBITDA15,7%16,2%18,2%6,9%0,6%
      
Profit net**           28.674 



Evoluție față de S1/202071%



*Rezultate aferente structurii actuale a Grupului TeraPlast și raportate la semestrul 1 din 2020, retratat pentru comparabilitate.

**Generat de business-urile din structura actuală a Grupului TeraPlast, excluzând impactul vânzării diviziei Steel și a liniei de business de profile de tâmplărie.

Linia de business Instalații și Reciclare (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Cu o cifră de afaceri de 182 milioane de lei, a generat două treimi din rezultatul consolidat la nivel de Grup.
  • EBITDA de 29,6 milioane de lei este în creștere cu 30% față de S1/2020.
  • Producția de țevi din PVC, PE și PP a crescut cu 9% față de S1/2020.
  • Business-ul de reciclare a avut o creștere de 28% a volumului procesat.
  • Criza materiilor prime, manifestată nu doar prin creșteri de preț, ci și prin lipsa de disponibilitate a majorat cererea de material reciclat care poate înlocui cu succes resursa virgină. Politicile de sustenabilitate în expansiune la nivel european vor majora cererea viitoare pentru material reciclat.
  • TeraPlast Recycling își majorează în acest an capacitatea de procesare de la 12.000 de tone la 33.000 de tone.

Linia de business Granule (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Include Granulele rigide și plastifiate din PVC, dar și granulele reciclate.
  • Linia de business cu cele mai bune performanțe în termeni de creștere față de perioada de referință.
  • Cifra de afaceri de 64,6 milioane de lei, cu un avans de 86%, a fost susținută în principal de vânzarea de granule reciclate.
  • EBTIDA mai mare cu 97%, la 11,7 milioane de lei.

 Linia de business Ferestre și uși (TeraGlass)

  • Segment cu îmbunătățiri semnificative a rezultatelor ca urmare a unei gestionări eficiente a costurilor și a creșterii volumelor: EBITDA a crescut de 4 ori comparativ cu S1/2020.
  • Cifră de afaceri de aproape 20 milioane lei în S1/2021 (+29%). 
  • O linie de business puternic orientată către export, cu vânzări externe de aproximativ 70% din total, ca urmare a unei strategii de intrare în marile rețele DIY din Europa.

Linia de business Ambalaje flexibile (Somplast și TeraBio Pack)

  • Cifră de afaceri de 6,1 milioane de lei și EBITDA de 39 mii lei.
  • E un business nou apărut în cadrul Grupului TeraPlast, prin includerea Somplast în rezultatele consolidate începând cu trimestrul 2 al anului curent. 
  • Integrarea efectivă a Somplast se va face în etape, prin optimizarea proceselor, investiții în echipamente și amenajarea spațiilor de pe platforma din Năsăud. 
  • Pe segmentul ambalaje flexibile biodegradabile, Grupul are în derulare investiția de 12 milioane de euro în TeraBio Pack, unitate nouă de producție care va deveni operațională în trimestrul 4 al acestui an.

E-DISTRIBUȚIE DOBROGEA INVESTEȘTE 1 MILION DE LEI ÎN EXTINDEREA REȚELEI ELECTRICE ÎN NĂVODARI

0

E-Distribuţie Dobrogea, operatorul de distribuție a energiei electrice parte a grupului Enel, a finalizat lucrările de extindere cu peste 4,4 kilometri a rețelei de energie electrică în cartierul Midia Sat din Năvodari. 

Investiția operatorului de distribuție se ridică la peste 1 milion de lei, la care se adaugă costurile suportate de Primăria Năvodari. În cursul acestui an, E-Distribuție Dobrogea are în derulare, în colaborare cu autoritățile locale, lucrări similare de extindere a rețelei, în alte trei localități din județul Constanța, 

În urma investiției, liniile de medie tensiune au fost extinse cu peste 1,7 kilometri, iar cele de joasă tensiune, cu aproximativ 2,6 kilometri, traseul rețelei din cartierul Midia Sat fiind unul exclusiv subteran. Proiectul deservește 275 de noi abonați. 

Lucrările au presupus și instalarea a două posturi de transformare și a 116 cutii de distributie. E-Distribuție Dobrogea dispune, în prezent, de o rețea totală de medie tensiune de 66,2 km în unitatea administrativ teritorială Năvodari.

„E-Distribuție Dobrogea continuă proiectele de extindere a rețelei electrice pentru a veni în sprijinul clienților și a răspunde nevoilor acestora. Cartierul Midia Sat are un ritm alert de dezvoltare, iar consumatorii din zonă pot conta pe o rețea electrică modernă și rezilientă. În plus, prin implementarea liniile electrice exclusiv subterane, reducem gradul de expunere a acestora la intemperii și, implicit, creștem siguranța în alimentarea cu electricitate a clienților noștri”, a declarat Mihai Știrbulescu, director regiune E-Distribuție Dobrogea.

©ENEL DISTRIBUTIE DOBROGEA

E-Distribuție Dobrogea urmează să finalizeze și alte lucrări de extindere a rețelei de medie tensiune în județul Constanța, în localitățile Poarta Albă, Cumpăna și Iazu, în cursul acestui an, 

În Dobrogea, E-Distribuție are planificate, în 2021, investiții de 176 de milioane de lei în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice, inclusiv prin instalarea de contoare inteligente. Valoarea programelor de modernizare și de mentenanță a rețelei electrice din acest an se adaugă investițiilor de 1,49 de miliarde de lei, realizate în total de E-Distribuție Dobrogea în perioada 2006 – 2020.

În total, companiile E-Distribuție din România investesc anul acesta aproximativ 880 milioane de lei, echivalentul a 182 milioane de euro, în modernizarea, digitalizarea și extinderea rețelei electrice din București și din cele zece județe din țară în care își desfășoară activitatea. Programele de investiții din acest an au impact direct asupra capacității rețelei de a distribui energie noilor consumatori și de a îmbunătăți gestionarea întreruperilor neplanificate, pentru alimentarea în siguranță a clienților. 

Servicii de Market Maker al Emitentului oferite de Raiffeisen Centrobank AG pentru Evergent Investments

0

Societatea Evergent Investments (EVER) a devenit prima societate de investiții financiare listată la Bursa de Valori București care beneficiază de serviciile de Market Maker al Emitentului (MME) oferite de Raiffeisen Centrobank AG. Activitatea de Market Maker al Emitentului va fi prestată de Raiffeisen Centrobank AG în baza unui contract semnat cu EVERGENT Investments. Compania are o capitalizare de 1,3 miliarde de lei. Acțiunile EVER sunt incluse în patru indici bursieri, respectiv BET-FI, BET-BK, BET-XT, BET-XT-TR.

Cătălin Iancu (foto), director general adjunct al Evergent Investments: „Strategia Evergent Investments se bazează pe alocarea resurselor astfel încât să dezvolte compania și să asigure satisfacerea intereselor acționarilor săi. Considerăm parteneriatul cu Raiffeisen Centrobank AG un pas util în implementarea strategiei noastre. Îmbunătățirea lichidității acțiunilor EVER, reducerea volatilității și implicit a riscului asociat, sunt beneficii pentru acționarii noștri și creează oportunități pentru potențialii investitori”.

Adrian Tănase, directorul general al Bursei de Valori București: „Deschiderea companiilor listate pentru serviciile de Market Maker al Emitentului, precum și a brokerilor care își asumă susținerea lichidității acțiunilor sau obligațiunilor, reprezintă un semnal bun pentru întreaga piață. Ne bucurăm că doi dintre cei mai importanți stakeholderi din piața de capital locală colaborează pentru îmbunătățirea lichidității și ne așteptăm să avem tot mai multe astfel de parteneriate”. 

Günther Kornfellner, Equities & Derivatives Trader, Raiffeisen Centrobank: „Începerea activității de Market Making al Emitentului pentru acțiunile EVER este un nou pas prin care întărim angajamentul continuu al Raiffeisen Centrobank și angajamentul față de piața de capital din România. Apreciem încrederea acordată companiei noastre și expertizei noastre”.

Numărul total al instrumentelor financiare listate la BVB care beneficiază de serviciile de Market Maker al Emitentului ajunge astfel la 13, dintre care 12 acțiuni și o emisiune de obligațiuni. Parametrii specifici aplicabili activității de Market Makerul Emitentului (MME) efectuată de Raiffeisen Centrobank AG pentru acțiunile Evergent Investments  sunt disponibili AICI

Market Makerul Emitentului este participantul la sistemul de tranzacționare al BVB care și-a asumat rolul de a susține lichiditatea unui instrument financiar. Mai multe informații cu privire la cadrul general aplicabil programului de MME sunt disponibile AICI

Evergent Investments este caracterizat ca „un fond de investitii alternative (FIA), autorizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cu nr. 101/25.06.2021, și o companie listată la Bursa de Valori București sub simbolul EVER. Compania deține un portofoliu de active evaluat la 2,4 miliarde lei. Din valoarea totală a activelor administrate, portofoliul de acțiuni cotate deține ponderea principală de 66,8%, în timp ce ponderea acțiunilor necotate este de 8,6%. Principalele sectoare din structura portofoliului, raportat la valoarea totală a activelor, sunt: financiar-bancar 45,1%, energetic 11,4%, industria prelucratoare 7,3% și imobiliare 6%. Evergent Investments are 37 angajați la nivel național, iar la nivel de Grup 185 de angajați. Conducerea executivă este formată din dl. Claudiu Doroș, în calitate de președinte-director general și dl. Cătălin Iancu, în calitate de director general adjunct”. 

Criptoactivele înregistrează o revenire uimitoare

0

Criptomonedele au înregistrat luni dimineață o revenire uimitoare, în ciuda situației pesimiste din ultima vreme pentru investitori.

În momentul redactării acestui articol, bitcoin a crescut de la o valoare de tranzacționare de aproximativ 34.000 de dolari în weekend la peste 39.000 de dolari. Criptoactivul s-a tranzacționat miercuri la un minim de 29.504 dolari, iar acum a crescut cu 32%.

Ethereum a luat și el avânt. După ce marți a atins un minim de 1.730 de dolari, ETH se tranzacționa azi în jurul valorii de 2.385 de dolari – o creștere de 38%. 

Creșterea vine ca urmare a știrii din weekend, potrivit căreia Amazon dorește să își extindă prezența în domeniul criptomonedelor, anunțând că a angajat un specialist în criptomonede și blockchain.

Știrea privind intențiile Amazon a trimis unde de șoc pe piețele cripto. Compania este cel mai mare furnizor de comerț electronic, găzduire web și streaming din lume. Potrivit rezultatelor sale pentru întregul an 2020, a înregistrat venituri de aproximativ 386 de miliarde de dolari. 

Implicația că o parte din aceste venituri ar putea fi preluate în viitor prin plăți criptografice ar putea fi semnificativă pentru piețe. Deși este prea devreme pentru a ne pronunța în mod definitiv, anunțul Amazon ar putea avea în curând același impact cu explozia prețurilor provocată de anunțul PayPal că va accepta bitcoin pe platforma sa în octombrie 2020. 

Atunci când PayPal a făcut anunțul, bitcoin stagna în jurul valorii de 11.700 de dolari, dar cursa ascendentă care a urmat a dus criptoactivul la un maxim istoric de 63.346 de dolari.

JPMorgan oferă clienților acces la criptoactive

Banca de investiții JPMorgan a devenit prima mare instituție financiară tradițională care oferă clienților acces la criptoactive.

Consultanții companiei pot alege acum din cinci criptoactive diferite, furnizate de Grayscale Investment și Osprey Funds.

Cu toate acestea, potrivit rapoartelor Business Insider, consultanții pot deocamdată doar să execute tranzacții în numele clienților care solicită expunerea la criptoactive. Nu pot recomanda produse fără a fi solicitate.

În timp ce adopția instituțională a criptoactivelor câștigă teren, JPMorgan rămâne singura instituție majoră care a adoptat opțiuni pentru clienții privați individuali. Goldman Sachs oferă tranzacționare de criptomonede futures doar clienților instituționali.

Companiile din lanțul valoric al cripto au obținut finanțări impresionante în ciuda scăderilor de prețuri

Companiile axate pe tehnologia blockchain au strâns fonduri de investiții record în al doilea trimestru, în ciuda scăderilor majore de pe piețele de criptoactive. Ele au strâns fonduri de aproximativ 4,4 miliarde de dolari, potrivit firmei de analiză CB Insights, în creștere cu peste 50% față de trimestrul precedent. Este pentru prima dată când startup-urile blockchain au strâns peste 4 miliarde de dolari într-o perioadă de trei luni. 

Firma care a primit cea mai mare injecție de capital a fost Circle, un startup de plăți și monede digitale care și-a anunțat recent intenția de listare la bursa prin intermediul unui vehicul SPAC. Compania a primit o injecție de numerar de 440 de milioane de dolari din partea investitorilor. 

Printre alte finanțări notabile amintim cea primită de Ledger, un producător de portofele hardware care a strâns 380 de milioane de dolari de la investitori în iunie. 

Comentariile lui Musk despre criptoactive
influențează din nou piețele financiare 

Directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a făcut valuri la mijlocul săptămânii după ce a declarat că Tesla va începe „cel mai probabil” să accepte din nou bitcoin și a dezvăluit că firma sa SpaceX deține acest criptoactiv.

Comentând în timpul unei dezbateri alături de directorul executiv al Twitter, Jack Dorsey, Musk a adăugat că: „S-ar putea să «pompez», dar niciodată nu mă debarasez de cripto”. Între timp, Dorsey a evitat să-i raspunda lui Musk la întrebarea dacă Twitter va începe să accepte bitcoin de la clienții de publicitate.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

_________________

Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

CEO Survey PwC România: Intenția de a face mai multe angajări, la minimul ultimilor 7 ani

Mai puțin de jumătate (46%) dintre directorii generali din România prevăd o creștere a numărului de angajați în următoarele 12 luni, reiese din datele raportului PwC CEO Survey România 2021. Ponderea liderilor de companii care intenționează să facă mai multe angajări a coborât, astfel, la minimul ultimilor șapte ani, după ce urcase la 61% în 2017 și se plafonase la 53% între 2018 și 2020.

Într-un orizont de timp mai îndepărtat, optimismul revine și 80% dintre directorii generali din România estimează că vor avea mai mulți salariați în următorii trei ani. Procentul este semnificativ peste nivelul din țările Europei Centrale și de Est, unde circa două treimi dintre respondenți împărtășesc aceeași opinie.  

Dinu Bumbacea

„Păstrarea angajaților a fost o prioritate de la apariția crizei sanitare pentru toate companiile. Chiar dacă unele sectoare au suferit pierderi mari și au renunțat la o parte dintre angajați, alte domenii, cum ar fi livrările sau curieratul, au crescut și au atras din forța de muncă disponibilizată. Astfel s-a produs o redistribuire în economie și vedem că numărul salariaților din România a rămas constant, în jur de 5,6 milioane de persoane. Observăm această tendință în răspunsurile pe care directorii generali le-au oferit în sondajul nostru: 30% au redus numărul salariaților, în timp ce 30% au reușit să îl suplimenteze, iar 40% l-au menținut. Deși mulți rămân reticenți în privința noilor angajări din cauza incertitudinii și dificultăților pe care le-au întâmpinat în ultimul an și jumătate, liderii de afaceri sunt încrezători în viitor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.

Productivitatea și disponibilitatea competențelor

La fel ca în anii anteriori, directorii generali din țara noastră spun că disponibilitatea abilităților cheie reprezintă o amenințare pentru dezvoltarea organizațiilor, 82% dintre ei declarându-se preocupați și extrem de preocupați de acest aspect.

Ca răspuns la acest factor perturbator, ei se declară interesați (41%) de adaptarea strategiei forței de muncă și de creșterea productivității prin automatizare și tehnologizare pentru a asigura competitivitatea propriilor organizații. Circa jumătate dintre directorii generali din România planifică creșteri de două cifre procentual în investițiile destinate transformării digitale.

În aceeași măsură, 39% dintre ei sunt interesați să asigure competențele necesare angajaților și să crească posibilitatea acestora de a se adapta la o realitate dinamică și incertă. Un procent similar (37%) arată că vor crește cu 10% sumele alocate pentru dezvoltarea talentelor. 

De asemenea, 30% își propun să crească competitivitatea afacerii oferind aranjamente de lucru flexibile și asigurând un echilibru între muncă și viața personală a angajaților. 

O altă preocupare vizează remunerarea (salarii, stimulente și beneficii acordate angajaților), fiind menționată de 24% dintre respondenți.

În schimb, liderii de afaceri din România se arată mai puțin preocupați de aspecte ce țin de identificarea și pregătirea viitorilor lideri (16%) sau de diversitate și incluziune (7%).

Economia europeană ar trebui să atingă nivelul de dinaintea pandemiei la începutul anului 2022

Economia europeană dă semne de redresare puternică, Banca Centrală Europeană (BCE) estimând că este pe cale să revină la nivelurile anterioare pandemiei în primul trimestru al anului viitor. BCE își menține însă abordarea prudentă în privința ratelor dobânzilor, încercând să calmeze piețele în această perioadă.

„Perspectivele de redresare, continuă să depindă de evoluția pandemiei și de progresele înregistrate în ceea ce privește vaccinările”, a menționat Președintele BCE, Christine Lagarde 

Estimarea BCE este susținută și de sondajul PMI din iulie, care arată că firmele europene au încredere în redresarea economică. Indicele PMI flash al serviciilor a avut o creștere substanțială de la 58,3 luna trecută la 60,4 luna aceasta. Sondajul PMI este considerat în general un bun indicator al încrederii companiilor în evoluția viitoare a economiei.

„Activitatea economică ar putea depăși așteptările noastre în condițiile în care consumatorii cheltuiesc mai mult decât se estimează în prezent și vor apela mai rapid la economiile pe care le-au acumulat în timpul pandemiei”, a declarat Lagarde

În România, economiile populației au continuat să crească până la 30% din PIB, cea mai mare valoare din ultimii 14 ani, ceea ce arată că există resurse pentru cheltuieli. În pofida pandemiei, la sfârșitul anului 2020, averea netă a populației a crescut la 2400 miliarde de lei, potrivit unui raport al BNR, cel mai înalt nivel de până acum, cu o creștere de 6% față de anul precedent. Cu toate acestea, doar 24% din această sumă se află în active financiare, o cifră scăzută în comparație cu media europeană de 45%, 75% fiind investit în proprietăți imobiliare.  

Semne că economiile țărilor europene sunt pe cale să se redreseze se găsesc și într-un sondaj efectuat în rândul băncilor europene. În a doua parte a acestui an se prognozează o creștere considerabilă a cererii de linii de credit și de împrumuturi pentru afaceri, în special în industria producătoare, în comerțul cu ridicata și cu amănuntul, precum și în sectorul imobiliar comercial, unde cererea se prăbușise după izolarea de anul trecut.

BCE a confirmat că va continua programul de achiziții de urgență pandemică (PEPP) până când va considera că perioada de criză legată de Covid-19 s-a încheiat, dar cel puțin până în martie 2022. Aceasta ar putea fi o veste foarte bună pentru bursele de valori. 

BCE a menținut neschimbată dobânda cheie la 0%, Consiliul Guvernatorilor declarând că se așteaptă ca ratele dobânzilor cheie ale BCE să rămână la nivelurile actuale sau la niveluri mai mici până când va constata că inflația va ajunge la 2%. „Este un indiciu că niciunul dintre noi nu ar dori să reducă prematur facilitățile actuale”, a spus Lagarde

Piețele globale s-au speriat din cauza perspectivei unei posibile creșteri a ratei dobânzii și a unei ipotetice reduceri a programului de achiziții de obligațiuni în Statele Unite. Și asta, în pofida asigurărilor date de președintele Fed, Jerome Powell care a declarat: „vă puteți gândi la această ședință din iunie ca la ședința în care am ‘vorbit despre faptul că vom vorbi’ în viitor”. 

Deși pozitiv, indicele Flash Services PMI din iulie din SUA arată, de asemenea, îngrijorări legate de personal și dificultăți în lanțurile de aprovizionare, lăsând să se înțeleagă că ar putea dura ceva timp până când dezechilibrele produse de pandemia de Covid-19 vor fi rezolvate. Acum, piețele așteaptă cu nerăbdare ședința FOMC (Federal Open Market Committee/Comitetul Federal al Pieței Libere) de miercuri, fiind atente la orice indiciu privind reducerea programului de achiziții și căutând dovezi privind transformarea „discuției despre discuție” într-o posibilitate reală.  


 

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Cariere în disciplinele WiSTEM²D

0

S-a încheiat a treia ediție a proiectului WiSTEM²D – Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacture and Design, implementat în anul școlar 2020-2021de Junior Achievement România, cu sprijinul companiei Johnson & Johnson România. Au participat peste 8.000 de elevi din 287 de școli, coordonați de 358 de profesori.

Organizatorii subliniază că „proiectul WiSTEM²D are rolul de a spori interesul tinerilor, încă de pe băncile școlii, pentru studierea  și aprofundarea disciplinelor STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii de viitor.

Tinerii coordonați de cadrele didactice și de consultanții voluntari Johnson & Johnson au participat la activități de tip learning by doing și project based, axate pe exersarea și dezvoltarea abilităților de lucru în echipă, gândirea logică și creativă sau capacitatea de analiză și sinteză, Activitățile practice de cercetare, colaborare şi elaborare de proiecte au permis elevilor să se familiarizeze cu domenii precum știința, tehnologia, ingineria, matematica, manufactura și designul.

Bazat pe noua structură de implementare a programelor și proiectelor Junior Achievement, proiectul WiSTEM²D s-a aliniat strategiei Inspire, Prepare, Succeed și a avut următoarele componente:

  • Conținuturi educaționale STEM, disponibile pe platforma de e-learning JA Inspire™ – materialele educaționale specifice proiectului, dezvoltate și adaptate și pentru învățarea hibridă, sunt oferite gratuit și pot fi parcurse de elevi sub coordonarea profesorilor și/sau a consultanților voluntari
  • Webinare susținute de voluntarii Johnson & Johnson România, la care au participat peste 3.600 de elevi și profesori de la 121 de școli din țară. Formatul acestora a permis: derularea unor experimente practice, individuale și în echipe, care au valorificat noțiunile teoretice asimilate de elevi; abordarea unor teme de actualitate, explicate pe înțelesul elevilor, sesiuni de Q&A și discuții libere pe teme de orientare profesională
  • Innovation Camp Online – lucrând în echipe formate din membri din mai multe țări, elevii au propus soluții inovatoare care să rezolve probleme generate de criza COVID-19 în cadrul celor două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson în contextul DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene.

Activitățile WiSTEM²D, documentate și realizate de specialiști în educație și profesioniști din ariile STEM²D, sunt caracterizate de o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe elev, care presupune utilizarea unor practici pedagogice. Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-unul mai atractiv, mai constructiv și mai eficient, stimulând dorința elevilor de a cerceta, raționamentul logic, gândirea creativă, capacitatea de a rezolva probleme și spiritul de colaborare. Mai multe detalii, disponibile la https://jar.ro/virtual-wistem2d”.

Junior Achievement accentuează că, „împreună cu profesorii înscriși în proiect, și voluntarii Johnson & Johnson România, angajați în cadrul diviziilor de produse farmaceutice, dispozitive medicale și produse pentru consumatori, au organizat sesiuni de învățare online și față în față inovatoare, bazate pe atenție, explorare, reflecție și elemente practice, pentru a-i inspira pe elevi să-și identifice vocația profesională printr-o cunoaștere mai îndeaproape a domeniilor STEM²D. O parte dintre temele abordate de voluntari în cadrul webinarelor au fost din domenii precum: robotică (Care e codul? Programarea mișcării roboților folosind sunete), ecologie (Prevenirea și combaterea poluării), fizică (Fizica plutirii), medicină (Inovația în sprijinul pacienților) și orientare profesională (Dialog deschis și exemple din experiența mea)”.

Gabriela Blaga, profesor la Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț: „Activitățile din cadrul proiectului WiSTEM²D au însemnat un prilej de clarificare a obiectivelor de viitor ale elevilor, de explorare a abilităților lor și de sprijinire a acestora în înțelegerea conceptelor abstracte prin experimente și activități practice”.

Desfășurate în perioadele 12-13 noiembrie 2020 și 28-29 ianuarie 2021, cele două hackathoane STEMEduHack, organizate de JA Europe și Johnson & Johnson sub egida  DigiEduHack, competiție a Comisiei Europene, au întrunit echipe de elevi din peste 10 țări.

Primul Innovation Camp Online, derulat în cadrul DigiEduHack 2020, a avut drept scop încurajarea identificării unor soluții creative pentru problemele cauzate de pandemia COVID 19 în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM). 61 de echipe din România s-au înscris și au propus proiecte care să răspundă provocării lansate de organizatori.

STEMEduHack 2.0, al doilea eveniment de tip Innovation Camp Online, a adus României locul al 3-lea, prin echipa de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, formată din Antonia Bohotici, Matei Gampe, Erik Szekely și coordonată de doamna profesoară Anuța Bologa.

Tema celei de-a doua ediții a constat în elaborarea unei idei inovatoare care să conducă la promovarea sustenabilității în industria farmaceutică, prin intervenții în domeniul producției, ambalării, prospectelor, managementului deșeurilor, distribuției și lanțului de aprovizionare.

Ideea celor 3 elevi din România a propus înlocuirea ambalajelor din plastic ale unui produs destinat igienei dentare cu capsule vegetale, pentru reducerea poluării, un transport mai simplu pentru utilizator și ușurință în administrare.

Antonia Bohotici: „Nu numai că am câștigat locul al treilea, dar am câștigat experiență și încredere în forțele proprii. Acest concurs mi-a demonstrat că totul este posibil în viață dacă îți dorești cu adevărat. Ne bucurăm că am putut să reprezentăm România și să vă facem mândri!” 

Proiectul WiSTEM²D a fost dezvoltat în contextul în care experții în resurse umane indică faptul că aproape toate profilurile de locuri de muncă care vor avea cea mai rapidă creștere în următorul deceniu vor necesita cunoştinţe în domeniile STEM. Interacțiunea cu profesioniștii STEM²D le permite tinerilor să se familiarizeze mai mult cu nivelul de educație, responsabilitățile și abilitățile necesare pentru viitoarele locuri de muncă.

Dezvoltat de Johnson & Johnson și lansat pe plan internațional în 2015, în parteneriat strategic cu Centrul de Educație Științifică Smithsonian, Junior Achievement Worldwide și FHI360, WiSTEM²D vizează creșterea numărului de fete care aleg să urmeze cariere în domeniile STEM²D și încurajarea generațiilor viitoare de ingineri, cercetători și profesioniști de a-și asuma un angajament pe termen lung față de carierele din aceste domenii. Programul este deja în curs de desfășurare în țări precum Irlanda, Japonia, Marea Britanie, Africa de Sud, Singapore și Statele Unite.

În România, începând cu anul școlar 2018-2019, proiectul WiSTEM²D se derulează cu sprijinul financiar al Johnson & Johnson România și al consultanților voluntari din cadrul companiei.  

Mai multe informații despre programul internațional la: https://www.jnj.com/wistem2d.

Allview, debut pe piața AeRO a BVB

0

Compania românească de tehnologie Visual Fan, recunoscută pentru brandul Allview, s-a listat pe piața AeRO a Bursei de Valori București. Acțiunile companiei se vor tranzacționa sub simbolul bursier ALW.  

Radu Hanga, președintele Bursei de Valori București: „Suntem mândri că avem la cota bursei o nouă companie antreprenorială, care activează într-un domeniu atât de dinamic și competitiv precum e piața IT&C. Creativitatea și munca asiduă pe care echipa Allview o depune de aproape 20 de ani, de la înființare, precum și rezultatele pe care le obține an de an, demonstrează reziliență și viziune. Listarea Allview este un moment important în dezvoltarea companiei și ne bucurăm că ați făcut acest pas. Este o bucurie dublă pentru noi, întrucât Allview a fost una dintre finalistele programului Made in Romania al bursei, ediția din 2018, și ne bucurăm că parteneriatul început acum trei ani s-a materializat astăzi prin sunarea clopoțelului bursei”. 

Lucian Peticila – CEO Visual Fan SA

Lucian Peticilă, fondator și director general al Allview: „Listarea acțiunilor este o încununare a eforturilor întregii echipe Allview și încheierea cu succes a unui proiect început odată cu selectarea între cele 15 companii finaliste ale ediției din 2018 a programului Made in Romania, organizat de Bursa de Valori București. Pe de o parte, trăim un moment de satisfacție la finalizarea acestei etape: am demonstrat că suntem o companie puternică, a cărei capacitate de a performa pe piața dinamică a dispozitivelor electronice a obținut încă o certificare, din partea investitorilor care ni s-au alăturat ca acționari, în urma plasamentului privat. Pe de altă parte, un nou drum ne stă înainte: în 2022, vom aniversa 20 de ani ai brandului Allview într-o nouă ipostază, de companie listată, ceea ce ne motivează să venim cu noi produse inovatoare pe piața IT&C, prin care să răspundem exigențelor tot mai ridicate ale clienților și să obținem rezultate de business prin care să dovedim că suntem un emitent atractiv pe BVB”. 

Allview precizează că „listarea vine după încheierea unui plasament privat derulat în 23 aprilie prin care compania a atras de la investitorii din piața de capital 15,5 milioane de lei. În cadrul plasamentului au fost vândute către 161 de investitori, dintre care 32 calificați și 129 de retail, un număr de 111.100 acțiuni la un preț de 140 lei/acțiune. Capitalizarea anticipată a companiei se ridică la 155,5 milioane de lei. Plasamentul privat și listarea au fost realizate cu sprijinul TradeVille. Compania anunță că își propune să fie un jucător activ pe piața de capital și să folosească în continuare mecanismele pieței pentru finanțare și dezvoltare”. 

Ovidiu-George Dumitrescu, CFA, director general adjunct al TradeVille: „Odată cu listarea Allview, vedem cum din ce în ce mai multe branduri consacrate din România care aleg bursa ca modalitate de finanțare, de stimulare a creșterii și de recompensare a performanței angajaților. TradeVille, cel mai activ broker de retail din România, este onorat să fie parte importantă din acest proces. Dorim să mulțumim cu această ocazie investitorilor care girează cu încrederea și capitalul lor acest fenomen benefic pentru întreaga economie și antreprenorilor care au viziunea de a scrie împreună cu noi istorie pe piața de capital din România”. 

Allview este definită ca „o companie cu capital integral românesc, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Allview investește constant în cercetare și dezvoltare și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot inteligent – asistent personal. Compania a înregistrat în 2020 un profit net de 23,3 milioane de lei, o creștere de aproape 13 ori față de 2019, an încheiat cu un profit de 1,8 milioane de lei. Veniturile companiei în 2020 au crescut de 4 ori față de 2019, de la 93,3 milioane de lei în 2019 la 406,4 milioane de lei în 2020 pe toate linile de business. În perioada 2018 – 2020, portofoliul de clienți al companiei a crescut semnificativ pe toate canalele de vânzare. Pe linia de business recurentă (dispozitive electronice), cel mai important segment de vânzari este reprezentat de retail, acesta având o pondere de 59% din volumul total, în timp ce al doilea segment ca importanță este cel al vânzărilor către operatori, cu 25% din total. Allview livrează produse în peste 10 țări, cele mai importante fiind Polonia, Germania și Țările Baltice. Compania avea 79 de angajați la finalul anului 2020.

Fondatorul Visual Fan S.A., Lucian Peticilă, deține 82,8% din companie. În acționariatul Allview se mai regăsesc Peticilă Manuela cu 4,5% din acțiuni, Cotuna Camelia-Ștefania cu 2,7%, iar restul de aproximativ 10% din acțiuni sunt deținute de persoane fizice și juridice și reprezintă free-float-ul companiei”.  

Allview este brandul autohton de electronice numărul 1 din România, ce activează în peste 10 țări europene, accentuând în acest sens: „Allview crede în puterea inovației și a tehnologiei de a schimba lumea, având misiunea de a îmbunătăți viețile oamenilor prin inovații tehnologice relevante, accesibile tuturor. Prin construirea, adaptarea rapidă și constantă a unui portofoliu complet de produse, creăm experiențe și oportunități noi pentru clienții de pretutindeni”.

Reveal Marketing Research: Nouă din zece români cred că inovația le ușurează viața

Reveal Marketing Research a derulat un studiu privind percepția românilor cu privire la inovație și modernitate.  În context pandemic, unde siguranța se ridică la rang de nevoie de bază, analizarea schimbărilor comportamentale ale oamenilor devine esențială. Acest studiu și-a propus să ofere un tablou real al opiniilor curente cu privire la soluțiile moderne. 

Percepția cu privire la beneficiile oferite de inovație/ modernitate

Respondenții care au participat la acest studiu sunt de acord cu faptul ca în principal inovația/ modernitatea le ușurează viața (93%), îi ajută să se simtă în siguranță (84%) și îi ajută să economisească (82%).

De asemenea, alte beneficii menționate de către români au fost protejarea mediului înconjurător (82%) și posibilitatea unui trai mai sănătos 77%).  

Inovație și siguranță în spațiul interior – 8 din 10 români asociază inovația/modernitatea cu ideea de siguranță 

Siguranța în propria locuință este dată de vechimea clădirii (85%), locație (82%) și de materiale de construcţii (84%) iar pentru 7 din 10 români, cel mai inovator material de zidărie și cel mai sustenabil reprezintă un motiv în plus de siguranță. Atunci când românii își doresc o casă modernă și sigură, specialiștii le recomandă într-un procent de 45% folosirea BCA-ului ca material principal de zidărie. Pe locul 2 în mențiunile specialiștilor se află cărămidă cu 31% iar pe locul 3 bolţarii de beton – doar 8% dintre specialiști recomandă acest material. 

Pe categorii de gen, bărbații consideră într-o mai mare măsură că inovația/modernitatea le oferă posibilitatea unui trai mai sănătos (82%) și să economisească (76%). 

În ceea ce privește categoriile de vârstă se evidențiază, față de totalul eșantionului analizat, o proporție mai mare în cazul tinerilor cu vârste între 25 și 34 de ani spre ideea că inovația are un rol important în protejarea mediului înconjurător (88%) și contribuie, de asemenea, la un trai mai sănătos (81%). 


Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). 

Datele au fost colectate:

  • pe un eșantion reprezentativ national (urban și rural), 820 interviuri + Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.
  • un eșantion format din specialişti in domeniul construcţiilor (dezvoltatori imobiliari, arhitecţi, ingineri structurişti, muncitori calificaţi) format din 510 respondenţi. 

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa.

În primul semestru din 2021, CEC Bank a înregistrat un profit net de 208,4 milioane de lei și a făcut pași importanți în strategia de modernizare și digitalizare

0

CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, continuă să-și consolideze poziția de piață și raportează rezultate financiare solide: profit net preliminar de 208,4 milioane de lei, în creștere cu 13% față de perioada similară a anului trecut și peste nivelul prevăzut în buget. CEC Bank și-a continuat creșterea prin atragerea de noi clienți și acordarea de finanțări în principal sectorului privat, activele băncii crescând cu 7,7% de la începutul anului, până la 44,4 miliarde de lei – nivel record.

În primul semestru din 2021, CEC Bank a continuat să crească și să-și eficientizeze activitatea. Am făcut pași importanți în implementarea modelului de afaceri hibrid, care permite accesarea produselor și serviciilor băncii atât din sucursale, cât și 100% online. Astfel, am adus în magazinul online CEC_IN principalele produse și servicii destinate persoanelor fizice: conturi curente, credite de nevoi personale și overdraft și vom lansa în curând și primele produse online pentru companii. Avem în derulare o serie de proiecte IT, atât în zona software, cât și în cea de infrastructură, cu o valoare cumulată de circa 100 de milioane de lei: digitalizarea fluxurilor interne și în relația cu clienții, implementarea unui sistem electronic de gestiune a documentelor, modernizarea infrastructurii IT, modernizarea întregii flote de bancomate și multifuncționale de plată. Aceste proiecte IT ne vor permite să fim mai agili, să răspundem mai bine nevoilor clienților și să creștem eficiența operațională”, a declarat Bogdan Neacșu, director general al CEC Bank.  

Creștere echilibrată a bilanțului

În primul semestru, CEC Bank a acordat finanțări noi de 5,25 miliarde de lei. Astfel, portofoliul de credite din bilanțul băncii a urcat la 24,4 miliarde de lei. Banca a avut o politică de creditare solidă, cea mai mare creștere fiind înregistrată la nivelul portofoliului de credite pentru locuințe, de 17,5% în primele șase luni ale anului, în timp ce creditele de consum au înregistrat o creștere de 2%. Pe segmentul companiilor, portofoliul de credite la valoare brută în sold a crescut cu 5,3%. Circa jumătate (53,8%) din creșterea portofoliului în sold provine din creditele acordate în cadrul programelor guvernamentale, inclusiv IMM Invest.

Sursele atrase de la clienți au însumat la sfârșitul primului semestru 36,74 miliarde de lei, în creștere cu 2,2 miliarde de lei, depozitele de la populație având o pondere de peste 70%.

Performanță financiară și adaptare la noul context

CEC Bank continuă eforturile de diversificare a activității și de repoziționare ca bancă de casă a românilor, preferată pentru operațiunile de zi cu zi. Astfel, ca urmare a volumului de surse atrase și a rulajelor prin conturi curente, depozite și carduri, în special pe canalele digitale, veniturile nete din comisioane ale CEC Bank au înregistrat o creștere de 13,2% în primul semestru din 2021, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Numărul de operațiuni prin canalele digitale (Internet și Mobile Banking) a crescut cu peste 50% în ultimul an.

Într-un context caracterizat de dobânzi reduse pe piață (media ROBOR 3M a scăzut la 1,60% în primele șase luni din 2021, față de 2,72% în perioada similară din 2020), și în condițiile unei creșteri echilibrate a portofoliului (5,9% – majorarea portofoliului de credite acordate clientelei nebancare CEC Bank, respectiv creștere de 6,2% a portofoliului de resurse atrase) și printr-o politică adecvată de prețuri, CEC Bank a reușit să mențină la un nivel constant veniturile nete din dobânzi – la 547,1 milioane de lei (versus 554,6 milioane de lei în primul semestru din 2020).

Rata creditelor neperformante a scăzut la 5,38% față de 5,52% la sfârșitul lui 2020. Banca a menținut o abordare prudentă și a înregistrat cheltuieli nete cu ajustări pentru pierderi așteptate aferente creditelor în valoare de circa 190 de milioane de lei. În martie a expirat termenul pentru depunerea cererilor de amânare a ratelor în baza moratoriilor publice. La nivelul băncii, din totalul portofoliului de credite pentru care s-au aplicat amânări la plată, circa 95% au reluat rambursarea și nu înregistrează restanțe mai mari de 30 de zile.

La sfârșitul semestrului 1 din 2021, rata fondurilor proprii totale se situa la un nivel de circa 24,90%, semnificativ peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii. Rata de rentabilitate a capitalurilor a fost de 9,07%, în creștere față de sfârșitul anului trecut (8,00%).