Fonduri pentru primul centru național dedicat copiilor cu paralizie cerebrală

0

Peste 100 de exponenți ai mediului de afaceri și personalități din toată țara s-au unit la Alba Iulia de Ziua Națională a României pentru susținerea finalizării Centrului Național Pediatric „Maria Beatrice, un Altfel de Spital”, dedicat copiilor cu paralizie cerebrală, afecțiuni motorii și traume și familiilor acestora. Pentru țara noastră, un astfel de centru este o premieră.

Au fost prezenți Felix Pătrășcanu – vicepreședintele organizației Romanian Business Leaders și cofondator al companiei Fan Courier, Corina Popescu – reprezentantă a Big Life Project și director general al companiei Electrica, Marius Bostan – fondatorul organizației RePatriot. Avocatul și diplomatul american originar din România Adrian Zuckerman, fost ambasador al SUA în la București, și-a manifestat intenția clară de a sprijini proiectul. Între susținătorii morali și financiari ai centrului încă de la fondarea lui se află Jan De Boer – CEO DN Agrar și Josef Rückert – reprezentant al Star Assembly Mercedes.

În context, Sebastian Onac, inițiatorul spitalului, tată de copil cu paralizie cerebrală, a spus: „Paraliziile cerebrale și afecțiunile pos-traumatice constituie unele dintre cele mai importante probleme ale neurologiei pediatrice prin frecvenţa, problemele diagnostice și terapeutice pe care le ridică. Copiii cu acest diagnostic merită o viață normală prin acces la un Altfel de Tratament, la o Altfel de Îngrijire. Această comunitate deloc de neglijat de copii și părinți din întreaga țara are nevoie de noi. Haideți să fim împreună pentru ei, să le arătăm că ne pasă, că îi auzim, că îi iubim și că îi susținem”.

Iulia Onac, co-inițiator al proiectului și mama Mariei Beatrice, a spus: „Proiectul Maria Beatrice din Alba Iulia, gândit și conceput special să răspundă nevoilor copiilor cu paralizie cerebrală, afecțiuni motorii și traume din toată țara, este pe drumul cel bun datorită celor care cred în noi, în demersul nostru și au ales să susținem împreună acești copii cât și familiilor acestora. Să construim pentru ei un Altfel de Spital, un loc special cu aparatură și dotări specifice nevoilor medicale acestor copii și o comunitate extinsă formată din medici, terapeuți, profesionisti, părinți, companii partenere, investitori, constructori, susținători, dedicată cerințelor lor speciale, dar și familiilor acestora. Astăzi avem nevoie să fim cât mai mulți împreună și să le putem oferi acestor copii și părinți o Altfel de Viață. Să le fim sprijin. Să le oferim ajutor. Să fim familia extinsă a acestor familii încercate, ajutandu-i și susținându-i așa cum fac între ei, în general, membrii unei familii normale”.

Dezvoltarea Centrului Național Pediatric „Maria Beatrice, un Altfel de Spital”, necesar nevoilor speciale ale zecilor de mii de copii bolnavi de paralizie cerebrală din toată țara și susținerii familiilor acestora, a început cu câțiva ani în urmă și mai are astăzi nevoie de circa două milioane de euro pentru terminarea lucrărilor de infrastructură și logistică și achiziționarea de aparatură specific.

Mai multe detalii și informații despre Centrul Pediatric Național “Maria Beatrice” puteți vedea pe www.mariabeatrice.ro.

Foto: RePatriot

AHK România salută emiterea Ordonanței cu privire la ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) salută efortul depus în vederea emiterii Ordonanței 15/2021 cu privire la ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări, considerând că noul act normativ „oferă o soluție viabilă pentru fluctuațiile neprevăzute ale prețurilor materialelor de construcții, de natură să asigure executarea în bune condiții atât a contractelor în derulare, cât și a contractelor viitoare”.

Ciprian Neag, Regional Manager, Ludwig Pfeiffer Hoch- und Tiefbau și coordonator al Grupului de lucru Construcții și achiziții publice din cadrul AHK România: „Apreciem faptul că textul ordonanței a ținut seama și de unele sugestii transmise de AHK România, cum ar fi aplicabilitatea ordonanței inclusiv contractelor sectoriale de lucrări, încheiate sub imperiul Legii 99/2016, dar și extinderea domeniului de aplicare la contractele de concesiune și la acordurile cadru de lucrări. Mai mult, conținutul final păstrează mențiunea lunii ianuarie a anului 2021 ca aplicabilitate a ajustării prețurilor, fapt de asemenea îmbucurător și prielnic mediului de afaceri din România”.

În același timp, AHK România face observația că „Ordonanța 15/2021 nu reușește să acopere anumite aspecte care pot submina efortul legislativ prin reducerea ariei de aplicare a acesteia în comparație cu ceea ce ar fi necesar în piață”. Sebastian Metz, director general al AHK România: „Există de exemplu posibilitatea ca viitoare proiecte să nu poată fi executate din cauza lipsei contractorilor, fapt ce va conduce la dificultăți majore în absorbția fondurilor UE, inclusiv cele aferente Programului National de Redresare și Reziliență”.

AHK România conchide: „Dorim să subliniem necesitatea reflectării în legislație a unor puncte suplimentare sau modificate, în vederea definirii unui cadrul legislativ performant și adaptat celor mai bune practici din sectorul construcțiilor și achizițiilor publice. Prevederile legale actuale trebuie să aibă în vedere și viitoarele investiții (în special cele finanțate prin programe europene în ciclul 2021-2027), evitându-se modificarea permanentă a legislației, în funcție de context și asigurându-se astfel caracterul previzibil al acesteia. Suntem în continuare deschiși la dialog și dorim să ne implicăm în definitivarea unui cadru legal predictibil, modern și adaptat cerințelor actuale ale pieței”.

Criza pe piața lemnului se agravează

0

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn atrage atenția asupra semnalelor de agravare a crizei de resursă de lemn și de creștere a prețurilor pentru 2022, pornind de la rezultatele primelor licitații principale organizate în această perioadă de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva. De exemplu, la Direcția Silvică Vâlcea, „prețul mediu de adjudecare a fost de 462 lei/m3 lemn pe picior, față de un preț mediu de adjudecare de 147 lei/m3 pentru producția anului 2021. Aceste prețuri de adjudecare au apărut pe fondul unei oferte de masă lemnoasă reduse la jumătate la licitațiile principale pentru anul 2022, față de masa lemnoasă pentru producția anului 2021 și pe fondul unei incertitudini maxime privind blocajele suplimentare care ar putea să fie induse de suprareglementarea evaluării de mediu a amenajamentelor silvice, blocaje care ar putea reduce în continuare volumele disponibile în piață”.

Prolemn semnalează că „în toamna anului 2021, prețurile lemnului de foc s-au dublat față de anul 2020, iar dacă pornim de la prețuri ale lemnului pe picior, în pădure, de peste 400 lei/m3, în anul 2022 se va ajunge la prețuri absurde pentru lemnul de foc, mult mai mari decât prețurile lemnului industrial valoros din orice țară europeană. Prețurile exagerat de mari și deficitul de resursă conduc la direcționarea materiei prime către lemn de foc, cu afectarea aprovizionării industriei lemnului. O industrie care aduce în PIB-ul României 7 miliarde de euro anual, susține 150.000 locuri de muncă și are un aport valutar net în balanța comercială a țării de 3,5 miliarde de euro”. 

Din perspectivă energetică, Prolemn face observația că „lemnul furnizează o energie termică ieftină, accesibilă, regenerabilă, bazată pe o resursă internă, cu prețuri la jumătate față de cea bazată pe combustibili fosili. În acest sezon rece, prețul gigacaloriei produse în CET-urile bazate pe combustibili fosili este de aproximativ 320 de lei fără TVA. La Suceava funcționează cea mai modernă centrală în cogenerare care folosește biomasa forestieră dar și din agricultură pentru producția de energie termică și electrică, iar prețul gigacaloriei este de 142,73 lei fără TVA. Prețul gigacaloriei furnizata pe bază de biomasă este de aproape 2,5 ori mai mic decât cel pe combustibili fosili.

În mod paradoxal, statul subvenționează încălzirea cu combustibili fosili, în timp ce energia termică verde, din biomasă, nu este susținută. Suntem în situația ingrată în care populația rurală, care se încălzește cu lemne din ce în ce mai scumpe, adică 3,5 milioane de gospodării, majoritatea din zona rurală defavorizată, nu beneficiază de nici un fel de sprijin”. 

Prolemn consideră utopică tranziția de la încălzirea cu lemne la cea cu gaze a celor 3,5 milioane gospodării care acum se încălzesc cu lemne, arătând că o asemenea tranziție ar necesita:

  • Investiții în extinderea rețelei de gaze de cel puțin 17 miliarde de euro. Pentru fiecare 200.000 de gospodării, este nevoie de 1 miliard de euro pentru extinderea rețelei
  • Investiții proprii ale gospodăriilor pentru racordare și instalații (centrală, calorifere), de minim 5.000 de euro/gospodărie – alte minimum 17 miliarde de euro
  • Importuri de gaze suplimentare de minimum 3 miliarde de euro anual. Să presupunem că avem valuta (sic !), dar de unde luăm gazele?
  • În plus, lemnul furnizează o energie regenerabilă. Gazele sunt un combustibil fosil. Trecerea de la lemne la gaze ar însemna emisii suplimentare de minimum 13 milioane tone CO2 pentru România!

Prolemn accentuează: „Pădurile și mai ales modul în care folosim resursa din lemn regenerabilă, verde, disponibilă, au un impact imediat și major în Planul Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice. Dacă vrem să urmărim aceste ținte de combatere a schimbărilor climatice, pădurile și industriile bazate pe lemn sunt parte a soluției. Vom dezbate aceste soluții la Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi în 14 decembrie.

Între timp, solicităm public Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să analizeze foarte rapid cauzele blocajelor disponibilității resursei de lemn și în primul rând să ia măsuri pentru conformarea privind evaluarea de mediu a amenajamentelor silvice într-un mod fluent și pragmatic, care să nu producă blocaje. Propunerile din documentul de poziție comun transmis de Asociația Industriei Lemnului – Prolemn și Federația Proprietarilor de Păduri – Nostra Silva prezintă soluții rapide și aplicabile”.

Cătălin Tobescu, președintele AIL-Prolemn, conchide: „Suntem în ceasul al doisprezecelea și trebuie luate măsuri urgente. Ministerul Mediului trebuie să asume eșecul, pe domeniul pădurilor, al politicilor sale din ultimii ani și să acționeze neîntârziat. Industria lemnului și întreg sectorul pădure-lemn pun la dispoziție toată expertiza pentru găsirea unor soluții, inclusiv strategii și modele de bune practici din alte țări europene. Cuvântul cheie este urgența”.

Creșterea colectării TVA, opțiunea viabilă pentru majorarea veniturilor la buget. La cât a ajuns decalajul de încasare?

Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România (foto)

Restabilirea echilibrului bugetar prin reducerea deficitului la un nivel sustenabil trebuie să preocupe factorii de decizie din întreaga economie românească, dat fiind că finanțarea datoriilor devine tot mai scumpă și, odată cu disiparea efectelor pandemiei de COVID-19, toleranța investitorilor și a organismelor internaționale față de țările cu deficite ridicate va scădea. Misiunea este dificilă, având în vedere ritmul insuficient de creștere a veniturilor la buget în raport cu cheltuielile și opțiunile limitate pe care statul le are la dispoziție pentru a majora încasările fără să afecteze contribuabilii deja slăbiți de pandemie. Dar noul raport al Comisiei Europene privind decalajul de încasare la TVA indică, o dată în plus, zona în care există potențial de creștere a colectării.

Construcția bugetară pe 2021 se bazează pe venituri de peste 386 de miliarde de lei, conform celei mai recente rectificări bugetare, din care însă, potrivit Consiliului Fiscal, în jur de zece miliarde de lei reprezintă sume recuperate din impozitele amânate la plată anul trecut de către contribuabili, în baza înlesnirilor acordate de stat. În același timp, cheltuielile programate pentru acest an depășesc 471 de miliarde de lei, astfel că deficitul bugetar va ajunge aproape de 85 de miliarde de lei (7,13% din PIB). În condițiile în care reducerea cheltuielilor este dificil de realizat și, mai ales, de nedorit, pentru că ar afecta atât populația, cât și proiectele de dezvoltare necesare pentru recuperarea decalajelor față de celelalte state europene, majorarea veniturilor rămâne singura soluție pentru readucerea deficitului bugetar sub 3% din PIB, nivel considerat sustenabil la nivel european și asumat de autoritățile române pentru finalul anului 2024. 

Deficitul de încasare la TVA este în creștere

Obiectivul nu este ușor de atins într-o perioadă complicată din punct de vedere economic și cu perspective încă incerte, în care contribuabilii trebuie mai degrabă susținuți, decât împovărați suplimentar. Așadar, opțiunile autorităților, prin care să asigure atât creșterea veniturilor, cât și protejarea contribuabililor, sunt oarecum limitate, dar nu inexistente. Doar din reducerea evaziunii fiscale din zona de TVA statul ar putea colecta sume importante, având în vedere că din datele Comisiei Europene rezultă că deficitul de încasare la TVA s-a menținut ridicat și în creștere în România, în 2019, la 34,9% (peste nivelul din 2018, de 32,7%), cel mai mare din UE pentru al șaptelea an consecutiv. În sumă absolută, acest procent reprezintă echivalentul a 7,4 miliarde de euro. 

În clasamentul european, România este urmată de Grecia (cu un deficit de 25,8%, în scădere de la 30,1%, cu un an în urmă) și Malta (23,5%, în creștere cu 5,4 puncte procentuale). Media europeană a fost de 8,6%, în scădere cu 0,8 puncte procentuale față de 2018. 

Prin comparație, în țările vecine, deficitul de încasare la TVA este mult mai mic și în scădere. În Bulgaria s-a redus cu 2,5 puncte procentuale, la 8,3%, și în Polonia, cu 0,3 puncte, la 11,3%. În Ungaria, deși a crescut cu 0,8 puncte procentuale, deficitul se menține scăzut, la 9,6%. 

Pentru 2020, comisia estimează că în România deficitul de încasare va scădea la 33,9% (cu un punct procentual), în Bulgaria va ajunge la 7,2%, în Ungaria, la 6,1%, iar în Polonia, la 10%.

Așadar, există potențial de creștere a veniturilor la bugetul de stat din reducerea decalajului de încasare la TVA, mai ales dacă ne raportăm la evoluția din țările vecine în urma aplicării unor măsuri eficiente în această direcție. Spre exemplu, dacă România ar reduce acest deficit de încasare cu cinci puncte procentuale într-un an, performanță posibilă dacă ne raportăm la Grecia, în 2019, sau la Ungaria și Polonia, în anii anteriori, ar putea încasa venituri suplimentare la buget de peste un miliard de euro pe an.

Pentru acest an, veniturile din TVA sunt estimate la 79 de miliarde de lei, în creștere cu peste 30% comparativ cu 2020, însă, dincolo de faptul că se raportează la un an extrem de dificil pentru activitățile economice, în care veniturile din TVA au scăzut comparativ cu anul anterior, încorporează și plățile amânate anul trecut. În aceste condiții, o reducere a deficitului de încasare la TVA ar ajuta la creșterea încasărilor bugetare din această taxă care reprezintă, în prezent, aproximativ 20% din totalul veniturilor la bugetul de stat.

Implementarea măsurilor necesare pentru creșterea colectări a fost demarată, dar eforturile trebuie intensificate atât din partea autorităților, cât și din partea contribuabililor, având în vedere presiunile tot mai mari pe buget și situația economică încă incertă. 

Soluțiile bazate pe tehnologie, de luat în calcul în lupta cu evaziunea

Dintre măsurile aflate în curs de implementare, de departe cea mai importantă este introducerea raportării în sistemul SAF-T (Fișierul Standard de Audit de Taxe), care devine obligatorie pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022, iar pentru contribuabilii mijlocii și mici, din 2023, respectiv 2025. Prin excepție, pentru instituțiile financiar-bancare și societățile de asigurare-reasigurare, încadrate la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili, obligația de raportare în sistemul SAF-T începe în anul 2023.

O altă măsură menită să ajute la creșterea colectării este lansarea sistemului informatic e-factură, în prezent opțional în relația dintre companiile private și instituțiile de stat. Acest sistem urmează să devină obligatoriu pentru astfel de tranzacții și, în viitor, să fie extins și pentru facturile emise între companii – cel mai probabil din 2023. Acest sistem va permite inspectorilor fiscali să urmărească în timp real situația facturilor emise, să facă verificări la distanță și să aibă o imagine mult mai clară a cazurilor în care trebuie să facă verificări suplimentare. 

În plus, ANAF mai are în plan și alte măsuri pentru a asigura o colectare mai bună a taxelor, bazate pe extinderea serviciilor digitale și asigurarea interoperabilității sistemelor IT care să genereze, în final, identificarea și reducerea neconformării la declarare și plată.

În concluzie, colectarea unor sume mai mari la bugetul de stat reprezintă o necesitate incontestabilă și este tot mai evident că acest lucru nu este posibil în lipsa unor mecanisme moderne, bazate pe tehnologie, care să permită schimbul de informații în timp real între autorități și companii, astfel încât să se depisteze din timp eventualele tentative de fraudă sau greșelile involuntare, atât în beneficiul statului cât și al contribuabililor corecți. 

Ericsson Mobility Report: Traficul de date mobile a crescut de aproape 300 de ori în ultimii 10 ani

0

Ediția specială a Ericsson Mobility Report, ce marchează aniversarea a zece ani de publicare a acestui studiu, arată că numărul utilizatorilor de smartphone-uri a crescut cu 5,5 miliarde, din 2011 și până în prezent

Traficul de date mobile înregistrat doar în trimestrul al 3-lea al anului 2021, a depășit volumul traficului înregistrat de la începutul raportărilor și până la sfârșitul anului 2016

Estimările arată că la finalul lui 2027, vor exista 4,4 miliarde de abonamente 5G, adică echivalentul a aproximativ jumătate din totalul abonamentelor mobile, de la acel moment 

Traficul de date mobile, la nivel global, a crescut de aproape 300 de ori, din 2011 și până în prezent, arată o nouă ediție a Ericsson Mobility Report. 2011 este anul în care a fost publicată prima ediție a acestui raport și, pe baza datelor actuale dar și a celor colectate și analizate anterior, compania (NASDAQ: ERIC) a elaborat o ediție specială a Ericsson Mobility Report, care marchează 10 ani de publicare a raportului. Astfel, ediția din noiembrie 2021 analizează unele dintre principalele tendințe și evenimente care au conturat ultimul deceniu și dezvăluie noi estimări pentru viitor, până în anul 2027.

Premisei potrivit căreia 5G va deveni cea mai rapidă generație de tehnologie mobilă implementată până în prezent i se adaugă și o estimare actualizată conform căreia până la finele acestui an vor exista aproape 660 de milioane de abonamente 5G. Creșterea se datorează cererii peste așteptări din China și America de Nord, determinată parțial de scăderea prețurilor dispozitivelor 5G. Totodată, în trimestrul al 3-lea al anului 2021, numărul abonamentelor 5G de la nivel global s-a majorat cu 98 de milioane (față de 48 de milioane de noi abonamente 4G). Astfel, se estimează că peste 2 miliarde de oameni vor avea acoperire 5G, la sfârșitul anului curent. 

Conform celor mai recente estimări, până în 2027, 5G ar putea să devină principala tehnologie de acces la servicii mobile prin abonament, la nivel global. De asemenea, tot până în 2027, aproximativ 50% din toate abonamentele mobile de la nivel mondial ar urma să fie pentru servicii 5G, acoperind 75% din populația lumii și facilitând 62% din traficul global de date pe smartphone.

Fredrik Jejdling, Executive Vice President și Head of Networks, în cadrul Ericsson, a declarat: „Comunicațiile mobile au avut un impact incredibil asupra societății și a afacerilor în ultimii zece ani, iar în 2027, vom fi integrat mai mult ca niciodată rețelele mobile in felul în care interacționăm, trăim și lucrăm. Cea mai recentă ediție a Ericsson Mobility arată că ritmul schimbării accelerează, iar tehnologia joacă un rol esențial”. 

Începând din anul 2011, implementarea rețelelor 4G LTE a fost esențială pentru generarea celor 5,5 miliarde de noi conexiuni pe smartphone la nivel global, contribuind la apariția pe piață a peste 20.000 de modele diferite de dispozitive 4G. Acest raport arată un ciclu de viață mult mai timpuriu în ceea ce privește tehnologia utilizată de dispozitivele 5G, telefoanele 5G reprezentând astăzi 23% din volumele globale, față de 8% cât reprezentau telefoanele 4G la momentul respectiv.

Acest lucru contribuie la o creștere exponențială a traficului de date mobile. Traficul de date din rețelele mobile a crescut cu 42% față de anul precedent, ajungând în trimestrul 3 din 2021, la aproximativ 78 de exabiți (EB), incluzând traficul generat de serviciile Fixed Wireless Access (FWA). Numai în trimestrul al 3-lea, traficul de date mobile a fost mai mare decât volumul generat vreodată până la sfârșitul anului 2016, iar noile estimări arată că traficul total de date din rețelele mobile poate ajunge la 370 EB până la finele anului 2027. 

Raportul mai arată și faptul că natura conexiunilor mobile se schimbă rapid, contribuind la creșterea continuă a traficului de date în rețelele mobile.

Aplicațiile care folosesc technologia broadband IoT le-au depășit pe cele care folosesc tehnologiile 2G sau 3G ca segment care conectează cea mai mare parte a aplicațiilor IoT. Se preconizează că, până la sfârșitul anului 2021, serviciile broadband IoT vor reprezenta 47% din toate conexiunile celulare pe dispozitive IoT, comparativ cu 37% în cazul 2G sau 3G și cu 16% în cazul tehnologiilor de Massive IoT (NB-IoT și Cat-M). 

Mai mult, noile estimări confirmă, încă o dată, faptul că în următorii ani, implementarea în masă a tehnologiilor IoT va accelera, cuprinzând scenarii de utilizare care vizează dispozitive și accesorii pentru telemedicină, urmărirea activelor logistice, monitorizarea impactului asupra mediului înconjurător și contoarele inteligente, precum și dispozitivele inteligente de monitorizare destinate sectorului manufacturier. Se estimează că, până în 2027, tehnologiile de Massive IoT vor reprezenta 51% din totalul conexiunilor celulare pe dispozitive IoT. 

Totodată, în decursul aceleiași perioade analizate, conexiunile de tip FWA vor crește de aproape trei ori, de la 88 de milioane până la sfârșitul lui 2021, la aproximativ 230 de milioane în 2027, iar aproape jumătate dintre acestea ar urma să fie preluate de rețelele 5G.

Ediția aniversară a Ericsson Mobility Report include patru articole de referință: 

  • Construirea infrastructurii 5G pentru un viitor digital, alături de compania Far EasTone  
  • Construirea de rețele care să accelereze digitalizarea, alături de compania stc 
  • Analiza comparativă a performanțelor rețelelor
  • Construirea de rețele sustenabile

Burse Roberto Rocca pentru studenți din universități tehnice

0

Compania TenarisSilcotub, cel mai important producător român de țevi fără sudură, dublează în acest an valoarea burselor acordate studenților de top de la cele mai importante universități tehnice din țară: 18.000 de lei/an, prin programul Roberto Rocca Education Program (RREP). Beneficiari anul acesta sunt 40 de studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), Universitatea Politehnica din București (UPB), Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești.

Mihaela Popescu, președintele companiei TenarisSilcotub
📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

La gala de decernare a burselor, în TenarisUniversity, Mihaela Popescu, președintele companiei TenarisSilcotub, a subliniat: „Ne dorim ca această bursă să aducă un impact pozitiv în viața studenților. Ne unește aceeași dorință de a fi mai buni, mai competitivi și mai de succes. Credem în puterea educației și vom continua să investim în acest domeniu”.

Melania Stavre, studentă la Universitatea Politehnica din București: „Faptul că valoarea bursei este una importantă îmi permite să mă gândesc nu doar la cursurile extra-curiculare de specialitate pe care îmi doream demult să le urmez, ci și la lucruri legate de dezvoltarea personală. Bursa îmi oferă mai multe oportunități de a investi în mine”.

Prof. univ. dr. Mircea Miclea, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

Prof. univ. dr. Mircea Miclea, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: „Analizele estimează că, în viitor, un absolvent de facultate va schimba  2-3 ocupații și va avea, în medie, 6 locuri de muncă. Competențele, valorile și obiceiurile sunt baza stabilă cu care porniți, iar experimentarea prin proiecte personale vă va permite să vă adaptați la o lume instabilă”. 

Roberto Rocca Education Program reamintește că de la lansarea sa în România, „a acordat burse pentru peste 600 de studenți la diferite specializări tehnice. Anual, echipa TenarisSilcotub evaluează sute de aplicații venite din partea studenților universităților tehnice din țară pentru a selecta studenții cu cel mai mare potențial de dezvoltare. Programul își propune, pe lângă încurajarea performanțelor educaționale, educarea unei noi generații de lideri în industria românească”. 

TenarisSilcotub, companie parte din grupul Tenaris, este „cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici, utilizate în diverse aplicații din industriile energiei, mecanică și auto. Cu o echipă de peste 1.700 de oameni în România, TenarisSilcotub are unități de producție la Zalău, Călărași și Câmpina. Prin programele de dezvoltare socială, compania investește în educație, sănătate și cultură”. 

Roberto Rocca Education Program reprezintă „o inițiativă de a oferi  burse studenților talentați și absolvenților de inginerie și științe aplicate. Fondat în 2005 în memoria președintelui Grupului Techint, Roberto Rocca, programul acordă burse studenților din Argentina, Brazilia, Canada, China, Columbia, Ecuador, Ghana, Guatemala, Indonezia, Italia, Japonia, Mexic, Nigeria, Regatul Unit, România, Uruguay şi SUA. În fiecare țară programul este gestionat de departamentul de resurse umane din cadrul companiilor sponsor”.

Fragedo, desemnată „Cea mai de încredere marcă de carne”

0

Brandul Fragedo al companiei Transavia a fost desemnat „Cea mai de încredere marcă de carne” în cadrul evenimentului Summit Forbes Brands for Kids, ediția 2021. Premiile au fost acordate în baza studiului realizat de Forbes România și Institutul D&D Research care a investigat siguranța, calitatea și încrederea de care se bucură produsele care se adresează copiilor. 

Theodora Popa, vicepreședinte al companiei Transavia: „Pentru noi, la Transavia, fiecare copil este important și ne dorim ca ei să aibă toate condițiile ca să se dezvolte sănătos și armonios, iar o recunoaștere precum cea pe care Fragedo o primește odată cu premiul  Forbes #1 Brand for Kids la categoria Marcă de carne înseamnă încă o confirmare că facem lucrurile exact așa cum trebuie. Încrederea de care ne bucurăm din partea consumatorilor, în special a părinților care includ puii Fragedo în alimentația copiilor lor, are la bază promisiunile pe care le ținem zi de zi: siguranța garantată și calitatea superioară a produselor noastre, gustul mereu același, onestitatea și transparența comunicării noastre”.

Transvaia accentuează că „făcut mereu exact așa cum trebuie, puiul Fragedo asigură consumatorilor mereu calitate premium. Hrăniți 100% cu cereale din fermele proprii Transavia, sunt apreciați pentru frăgezime și savoare de cei mai exigenți consumatori, având mereu același gust și aceeași calitate, cu valoare nutrițională superioară, indiferent în care dintre variante sunt aleși și gătiți de consumatori. Strategia, de la bob la furculiță, consolidează poziția de lider de piață pe care Transavia o onorează cu produse de cea mai înaltă calitate, la standarde certificate de siguranță alimentară, fiind singurul producător care își crește singur toți puii în ferme proprii, de incubație și de creștere, folosind hrană vegetală provenită din cele 10 000 de hectare cultivate prin divizia proprie de ferme vegetale. În cadrul evenimentului Summit Forbes Brands for Kids au fost dezbătute subiecte de actualitate ce țin de alimentație, îngrijire, sănătate și stil de viață și au fost premiate brandurile care excelează în termenii responsabilității și ai adecvării la cerințele familiei românești contemporane”. 

Transavia este caracterizată ca „liderul pieței locale de carne de pui, fiind una dintre cele mai importante afaceri de familie, care deține și produce brandurile Fragedo, Libertan și Papane. Inclusă în topul celor mai valoroase companii din România, Transavia operează sustenabil cu un model de business integrat vertical, bazat pe cele mai bune practici și cele mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță. În cei 30 de ani de activitate, Transavia a investit constant în modernizare și în tehnologie de ultimă generație și a adoptat inovația ca sursă de creștere sustenabilă a business-ului și de predictibilitate pentru viitor. Unul dintre cei mai mari angajatori români, Transavia are în prezent peste 2.200 de angajați, care activează preponderent în cele 29 ferme de creștere a păsărilor și în cele 4 ferme de producție vegetală, în fabrica de nutrețuri combinate, în cele 3 abatoare de ultimă generație și în fabrica de procesare a cărnii. În fermele Transavia, localizate în 8 județe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 20% la sută din producția anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene, pe continentul african, în zona Mării Mediterane și a CSI. Transavia este prima companie din România co-semnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale şi de marketing în sectorul alimentar. Pentru mai multe informații, vizitați https://transavia.ro/”.

BestJobs: Tinerii au intensificat căutările de joburi spre final de an

0

Finalul de an vine cu noi schimbări în activitatea candidaților pe platforma de recrutare BestJobs. Principala tendință este creșterea interesului tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani de a-și găsi sau schimba jobul, acest segment fiind cel mai dinamic în luna noiembrie comparativ cu celelalte luni ale anului, dar mai ales față de aceeași perioadă din 2020.

Peste 15% din totalul aplicărilor pentru joburi noi pe BestJobs au fost din rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani, peste nivelul de cel mult 12% înregistrat în lunile precedente. Intensificarea căutărilor de joburi în această categorie de vârstă este o veste bună, în contextul în care datele Institutului Național de Statistică arată că aproape 20% dintre șomeri fac parte din segmentul de vârstă 15-24 ani. 

Celelalte categorii de vârstă active în căutarea de noi joburi sunt 35-44 de ani, cu 25% dintre aplicări și 25-34 de ani cu 24% dintre aplicări. Activitatea candidaților se reflectă și în tipurile de joburi la care aplică aceștia, astfel că joburile entry-level au atras 39% din totalul aplicărilor, pe când cele mid-level au înregistrat 47%. 

„Activitatea crescută în rândul tinerilor este un semn bun și răspunde cererii din partea angajatorilor, care sunt în permanență în căutare de talente noi. Este cu atât mai bine cu cât datele oficiale arată că un procent îngrijorător de tineri sunt înregistrați fără un loc de muncă, în ciuda faptului că oferte disponibile există. Încurajăm tinerii să își completeze în CV-uri experiența acumulată prin proiecte din timpul facultății, programe de voluntariat, joburi de vară și să nu ezite să aplice la joburile pe care le consideră potrivite, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România.

Pe lângă Vânzări (cu 78.000 de aplicări), Financiar (cu 55.000 de aplicări) și Management (cu 52.000 de aplicări), topul celor mai căutate domenii este completat de Call Center/ Client Service (cu 26.000 de aplicări) și Marketing (cu 25.000 de aplicări). 

Județele în care candidații au aplicat cel mai activ în luna noiembrie sunt București și Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov și Prahova. Interesul pentru joburile remote a rămas la același nivel ca luna trecută, înregistrând 11% din volumul total de aplicări. 

36% dintre joburile noi sunt în Vânzări, Financiar sau Management 

În topul angajatorilor cu cele mai multe oferte active pe platforma BestJobs se numără cei din domeniul Vânzări, cu 13% din totalul de joburi, cei din Financiar, cu 13%, și cei din Management, cu 10%. 

Mai mult de jumătate (53%) dintre pozițiile deschise în noiembrie s-au adresat specialiștilor (white-collars), 18% lucrătorilor (blue-collars) și 16% candidaților înalt calificați (gold-collars). 

Analiză XTB: Varianta Omicron duce la scăderea prețului petrolului. Dar oare prețul benzinei va scădea și el?

Varianta Omicron a atacat brusc oamenii obișnuiți și investitorii, iar țițeiul a scăzut cu 15% într-o singură ședință. Astfel, riscul de fi impuse restricții suplimentare, similare cu cele de la primul lockdown, a afectat dorința de cumpărare a investitorilor. Dacă vaccinurile actuale se dovedesc a fi ineficiente împotriva Omicron, călătoriile vor fi reduse, zborurile vor fi suspendate, oamenii vor rămâne acasă și cererea de petrol va scădea, arată brokerul de burse internaționale XTB România, companie listată pe Bursa de la Varșovia.

Dacă ne uităm la Austria, unde a fost introdus un alt lockdown, mobilitatea a scăzut cu mult sub nivelurile pe care le-am observat acum câteva săptămâni sau chiar înainte de primul val al pandemiei. 

Majoritatea populației ar prefera petrol mult mai ieftin, dar nu și OPEC+ (cele 13 țări membre ale OPEC plus alte 10 țări exportatoare de petrol). Dacă grupul deja vede o supraoferta clară de petrol în Q1 2022, atunci, motivat de o scădere suplimentară a cererii din cauza Omicron, OPEC+ ar putea iniția și alte măsuri.

Vom plăti mai puțin la benzinării? Probabil da! Cu toate acestea, trebuie amintit că prețul benzinei nu depinde numai de prețul petrolului. 

Componentele prețului benzinei și motorinei sunt în majoritatea cazurilor: petrolul nerafinat, marja de rafinare, distribuția și marketingul, impozitele.

În Statele Unite, ponderea țițeiului în costul combustibilului este de până la 50%. Pe de altă parte, în țările care nu produc petrol, costurile de distribuție și taxele reprezintă o pondere mult mai mare. 

Prin urmare, chiar dacă prețurile sunt acum cu 25% mai mici în comparație cu vârful actual al pieței, prețurile la combustibil vor scădea cu doar câteva procente. De aceea, unele țări decid să ia alte măsuri, precum reducerea TVA-ului sau a accizelor.

Sezonalitatea indică o cerere limitată la începutul noului an. Într-un astfel de caz, dinamica tendinței de creștere ar fi oricum încetinită. De aceea, nu ar trebui să ne așteptăm la eforturi majore din partea OPEC+. Pe de altă parte, grupul ar dori să mențină prețurile în jur de 70-80 de dolari pe baril, ceea ce permite planificarea pe termen lung a viitoarelor proiecte de exploatare. Prin urmare, în viitor, ar trebui să ne așteptăm la acțiuni suplimentare din partea OPEC+, care vor avea ca scop menținerea prețului în acest interval.

Pandemia de coronavirus a schimbat multe lucruri în întreaga lume. Din perspectiva investitorului, volatilitatea de pe piețele financiare nu a fost niciodată atât de mare. 

Pe de altă parte, din punctul de vedere al consumatorului, prețurile nu s-au schimbat atât de dramatic într-un timp atât de scurt înainte de COVID-19. 

Unde se încrucișează drumurile investitorilor și consumatorilor? Acest lucru are loc de obicei pe piața mărfurilor, iar cea mai importantă materie primă este, desigur, petrolul.

Apariția COVID-19 a dus la anomalii fără precedent pe piața petrolului. La un moment dat, prețul barilului de petrol a scăzut semnificativ sub zero. Din cauza restricțiilor din întreaga lume, mulți oameni au încetat să mai călătorească, să zboare sau chiar să meargă la magazine. 

Din cauza disproporției uriașe dintre cerere și ofertă, organizația țărilor exportatoare de petrol (OPEC), împreună cu alte țări importante, au decis să limiteze în comun producția pentru a restabili situația normală a prețurilor pe piață. Restricțiile de producție impuse de OPEC și de alți producători precum Rusia continuă până în prezent.

Între timp, însă, au fost luate măsuri pentru stimularea economiei după stagnarea pandemiei de coronavirus. Tone de numerar au fost injectate de băncile centrale și guverne, ceea ce a dus la o redresare semnificativă. 

A existat teama că petrolul ar putea să se epuizeze, motiv pentru care OPEC+ a decis să restabilească moderat producția. Cu toate acestea, acest proces s-a dovedit a fi prea lent pentru a răspunde așteptărilor pieței, rezultând o creștere de 100% a prețurilor. 

Au existat chiar indicii că prețul va crește la 100 de dolari pe baril, ceea ce a fost o problemă pentru consumatori în trecut. Prețurile prea mari ar fi putut reduce cererea.

În ultimele luni am asistat la mai multe valuri de coronavirus și restricții. Nu au avut niciun impact real asupra pieței, în afară de așteptările privind producția. 

De obicei, vânzarea de active mai riscante, cum ar fi petrolul, durează aproximativ 2 săptămâni. Având în vedere următorul val așteptat de COVID-19, OPEC+ a decis să nu mărească producția.

Cum văd părinții români, utilizatori ai Revolut Junior, educația financiară a copiilor

0

Un studiu realizat printre clienții Revolut Junior din România, conturile pentru copii și adolescenți cu peste 100.000 utilizatori pe plan local, arată cum se raportează părinții români la interacțiunile copiilor cu banii.

Conform rezultatelor obținute, 57% dintre părinții români au un cont separat de economii pentru copii, 61% nu au redus sumele alocate copiilor ca bani de buzunar în timpul pandemiei COVID – 19 și 50% le-ar acorda copiilor sume suplimentare pentru diverse ocazii speciale, cum ar fi aniversarea.

Rezultatele mai arată, printre altele, câți bani de buzunar sunt dispuși părinții români să le dea copiilor, ce comportamente financiare apreciază aceștia că ar trebui să fie exersate de copii și de la ce vârstă consideră că ar trebui să aibă acces la un card propriu. La studiul derulat în toate piețele unde activează Revolut au răspuns 4.789 de părinți, din care 962 din România.

Tara Massoudi, Head of Product at Revolut Junior, a declarat: Modul în care familiile își administrează banii și educă adolescenții și copiii să se raporteze la bani reprezintă o preocupare personală și un subiect despre care nu se vorbește foarte deschis. Suntem bucuroși ca, asigurând anonimatul respondenților, să putem arăta care sunt obiceiurile financiare ale familiilor din Europa. Educația financiară începe chiar din momentul în care un copil primește primii săi bani de cheltuială. Cu cât discutăm mai deschis despre cum să luăm decizii legate de bani, cu atât copiii vor învăța mai bine cum să se folosească de resursele lor financiare. Iar cea mai încurajatoare constatare este aceea că părinții europeni vor să își educe copiii și încep să le explice cum să utilizeze banii devreme, chiar de la 6 ani”.

Principalele rezultate

Studiul s-a derulat în octombrie 2021 și 962 de părinți români utilizatori ai Revolut Junior au răspuns la chestionar.

Cash-ul este, încă, preferat pentru banii de buzunar alocați copiilor

54% dintre respondenții români preferă banii lichizi altor modalități de a pune fonduri la dispoziția copiilor. Tendința este similară celei din alte țări europene. Datele rezultate din studiu arată că și alți părinți europeni folosesc banii fizici pentru cheltuielile zilnice ale copiilor. Copiii din Spania (62%) și Germania (61%) folosesc cel mai mult cash, comparativ cu alte țări incluse în analiză, iar cei din Franța și țările nordice cel mai puțin, cu 47%, respectiv 42%.            

Este un motiv de preocupare faptul că mulți părinți preferă să le dea copiilor cash, atât timp cât nu au niciun control asupra modului în care copiii utilizează acele fonduri. Lumea se îndreaptă tot mai mult către renunțarea la banii fizici, iar pandemia a accelerat această tendință. Revolut Junior și alte instrumente digitale de plată ajută familiile și mai ales pe cei mici să se adapteze la acest trend”, a declarat Tara Massoudi, Head of Product Revolut Junior.

Părinții români vor ca cei mici să înceapă
educația financiară cât mai devreme

51% dintre respondenți consideră că între 6 și 10 ani este vârsta potrivită pentru ca un copil să înceapă să își administreze banii (comparativ cu 49% la nivel european). 

Principalul comportament de încurajat la copii în relația cu banii

76% dintre respondenții din România își doresc ca cei mici să învețe, în primul rând, să economisească bani. Acest procent ne plasează destul de aproape de media europeană – 78% dintre părinții incluși în studiu considerând că economisirea este cel mai important comportament pe care ar trebui să îl dobândească cei mici. Pe locul al doilea la nivel european se situează bugetarea (70%), în timp ce la nivel național, pe locul al doilea între comportamentele dezirabile se află tot alcătuirea unui buget (59%).

La ce vârstă ar trebui un copil să aibă acces la un card?

  • 26% dintre români au răspuns 7-10 ani
  • 48% dintre români au răspuns 11-14 ani
  • 23% dintre români au răspuns 15-18 ani

La ce vârstă ar trebui să înceapă copiii să își administreze banii?

  • 17% au răspuns că la 5 ani sau mai devreme
  • 51% au răspuns că de la 6-10 ani
  • 27% au răspuns că de la 11-15 ani
  • 5% au răspuns că de la 16-18 ani

Ați redus sumele alocate ca bani de buzunar copiilor din cauza COVID-19?

  • 34% au răspuns că da
  • 61% au răspuns că nu
  • 4% au răspuns că nu le dau copiilor bani de buzunar

Aveți un cont separat de economii pentru copilul dvs.?

  • 57% au răspuns da
  • 43% au răspuns nu

Cum folosește și cheltuiește banii, de obicei, copilul dvs.?

  • Card de credit: 5%
  • Card de debit: 25%
  • Card prepaid: 6%
  • Cash: 54%
  • Portofel digital (ca Revolut Junior) într-un smartphone: 52%
  • Altă modalitate: 3%

Ce sumă ați aloca săptămânal pentru cheltuieli zilnice unui copil cu vârsta între 7-10?

  • Mai puțin de 10[1] lire sterline: 59%
  • Între 10 și 20 lire sterline: 26%
  • Între 20 si 50 lire sterline: 5%
  • Între 50 și 100 lire sterline: 2%
  • Peste 100 lire sterline: 2%
  • Nu știu: 6%

Ce sumă ați aloca săptămânal pentru cheltuieli zilnice unui copil cu vârsta între 11-14?

  • Mai puțin de 10 lire sterline: 35%
  • Între 10 și 20 lire sterline: 43%
  • Între 20 si 50 lire sterline: 12%
  • Între 50 și 100 lire sterline: 2%
  • Peste 100 lire sterline: 2%
  • Nu știu: 6%

Ce sumă ați aloca săptămânal pentru cheltuieli zilnice unui copil cu vârsta între 15-17?

  • Mai puțin de 10 lire sterline: 12%
  • Între 10 și 20 lire sterline: 42%
  • Între 20 si 50 lire sterline: 28%
  • Între 50 și 100 lire sterline: 9%
  • Peste 100 lire sterline: 4%
  • Nu știu: 6%

În ce condiții ai acorda bani suplimentari copilului?

  • Nu i-aș da bani suplimentari: 2%
  • Doar pentru ocazii speciale, precum aniversarea: 50%
  • Când cere asta: 46%
  • Când îndeplinesc o sarcină sau se poartă bine: 40%
  • Când are rezultate bune la școală: 40%
  • Altele: 11%

Pentru ce considerați că ar trebui să economisească bani copilul?

  • Nu ar trebui să se gândească la economisire: 6%
  • Pentru scopuri importante, cum ar fi facultatea: 50%
  • Ca să își cumpere niște cadouri mai costisitoare: 16%
  • Ca să își cumpere orice își doresc: 55%
  • Ca să aibă în caz de urgență: 29%
  • Altele: 10%

Ce deprinderi legate de bani ar fi important să dobândească cei mici?

  • Conceperea unui buget: 59%
  • Gestionarea datoriilor: 27%
  • Investiții: 45%
  • Achiziționarea de produse și servicii online în siguranță: 41%
  • Economisirea: 76%
  • Altele: 5%

Revolut Junior este conceput pentru copiii și adolescenții cu vârste între 6 și 17 ani, ajutându-i pe aceștia să dobândească anumite obiceiuri financiare utile pe tot parcursul vieții. Junior a fost astfel gândit încât să îi ajute pe copii să își gestioneze banii prin instrumente special create pentru ei, folosind un cont personal și un card. Revolut Junior îi dă copilului libertatea de a primi, strânge și cheltui bani într-un mediu care este controlat de părinți. Recent, Revolut Junior a fost integrat cu Apple Pay, făcând mai ușoare plățile fără cardul fizic pentru adolescenții români care utilizează Revolut Junior.

În plus pe lângă un cont și un card, Revolut Junior oferă posibilitatea de a face plăți online, în magazine, de a retrage bani de la ATM, dar îi și ajută pe copii să strângă bani, să îi folosească într-un eficient și să țină evidența cheltuielilor.

  • Alocațiile le permit părinților să seteze transferuri recurente de sume fixe către contul alocat cardului Revolut Junior, pentru cheltuieli de zi cu zi.
  • Provocările îi ajută pe părinți să răsplătească eforturile copiilor de a participa la diversele activități casnice sau de a îndeplini niște sarcini considerate benefice pentru ei, cum ar fi lecturile zilnice, întreținerea ordinii în camera proprie, participarea la anumite sarcini domestice (aspirat, spălatul vaselor).
  • Obiectivele sunt modalități prin care părinții pot transfera bani copiilor cu scopul de a economisi sumele necesare pentru diferite achiziții, urmărind progresul realizat de copii și marcând realizările acestora.

Contul Junior este o extensie a contului părintelui, iar adultul are deplin control asupra modului în care resursele financiare din acesta sunt utilizate de către beneficiarul final, copilul. Revolut Junior este valabil pentru utilizatorii din Marea Britanie, Spațiul Economic European, Statele Unite ale Americii, Singapore și Australia.


[1] Curs mediu în octombrie 2021 – 1 GBP = 5,8399 RON