Românii sunt tot mai preocupați de starea mediului înconjurător

0
  • 8 din 10 români declară că își colectează gunoiul menajer selectiv.
  • 53% dintre respondenții cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 ani declară că folosesc în cea mai mare parte a timpului metode de transport ecologice.
  • În ceea ce privește partea de construcții și materiale de construcție, la achiziționare contează în proporție de 51% atributul „prietenos cu mediul înconjurător”.

În contextul actual al schimbărilor climatice, acțiunile concrete în vederea combaterii acestora devin tot mai necesare. Așa se explică faptul că românii se arată dornici să colecteze gunoiul menajer selectiv (56%), conform unui studiu derulat recent de către Reveal Marketing Research.

Cine sunt românii care colectează gunoiul menajer selectiv?

Dintre românii care colectează gunoiul menajer selectiv se evidențiază într-o pondere mai mare respondenții peste 55 de ani  (60%) și tinerii cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani (76%) care declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură.

Femeile (55%), comparativ cu segmentul bărbaților (58%), reciclează mai puțin. Pe de alta parte, 25% dintre respondenți declară că obișnuiesc să colecteze selectiv gunoiul, dar nu mereu.

Comportamentul consumatorului român

Întrebați fiind cu care din următoarele variante rezonează cel mai mult, românii au răspuns că aleg mai degrabă produse din categoria eco în proporție de 17%. Respondenții care se orientează către produse eco sunt în special bărbații care declară că au construit o casă în ultimii doi ani sau sunt în proces de construire a unei case (20%).

Pentru 37% dintre cei care sunt în proces de construire a unei case, ideal înseamnă sănătos și sustenabil (37%). Astfel, pentru 26% dintre respondenți, BCA-ul constituie materialul principal de zidărie din punctul de vedere al sustenabilității.

De asemenea, românii declară că optează și pentru produse cu tradiție pe piață (16%), produse cunoscute (13%) și produse inovatoare (13%). Produsele cu tradiție pe piață sunt alese într-o pondere mai mare de respondenții cu vârsta de peste 55 de ani (20%).

Transportul sustenabil

Din totalul eșantionului, 49% dintre respondenți afirmă că folosesc în cea mai mare parte a timpului metode de transport ecologice. Se observă un procent usor mai mare în rândul respondenților care au construit în ultimii doi ani o casă sau care sunt în proces de construire a unei case (54%), dar și în rândul respondenților cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani (53%).


Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.


Despre studiu

Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview) – perioada de colectare 15.04.2021-  26.04.2021.

Datele au fost colectate:

  • pe un eșantion reprezentativ național (urban și rural), 820 interviuri + Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.
  • 440 de interviuri cu persoane care au construit o casă în ultimii doi ani sau sunt în proces de construcție a unei case.

Liberal conservatorism vs. neoliberalism economic și progresism politic? Limitele PNL

0

_________________

Autor: prof. Adrian Ciocănea (foto)


Într-un text precedent am avansat ideea că, în România, există premisele unei noi tranziții, de la capitalismul actual, construit majoritar în jurul bugetului și al activelor publice și private ale statului, direct la un capitalism preponderent al organizațiilor/al marilor companii. Acest tip de capitalism, justificat, în viziunea unora, de necesitatea scurtcircuitării legăturilor nefirești dintre capital și puterea publică, nu garantează că etica economiei de piață va prevala în raport cu interesele private – așa cum rezultă din opiniile altora. În asemenea scenariu, capitalismul de tip antreprenorial, potrivit pentru etapa de consolidare a capitalului românesc, este prea puțin luat în seamă, sau mai degrabă este doar invocat fără a fi într-adevăr promovat. Ca urmare, perioada de creștere a puterii financiare a capitaliștilor români va fi mai lungă, dacă va fi. În termenii acțiunii politice, tranziția a fost evocată ca fiind posibilă în cazul în care PNL, liderul actualei alianțe de guvernare, și-ar amenda identitatea doctrinară, optând pentru accentuarea laturii sale neoliberale.

Iată că acum, când cele două moțiuni propuse de către candidații la președinția PNL, sunt disponibile, apar primele semne. Chiar dacă moțiunile sfârșesc, ca formă, în  planuri inegale de măsuri – greu de caracterizat din punct de vedere al asumării ideologice, față de cazul în care s-ar fi formulat politici publice – diferențele sunt vizibile. Și sunt mai adânci decât cele detectabile la prima vedere. Fundamental, documentele evocă viziuni diferite, atât în ceea ce privește forma de capitalism pe care promotorii lor o susțin, cât și referitor la unele reforme sociale. Ambele propun o necesară clarificare doctrinară (subiect vechi în PNL) dar din motive diferite, cel puțin din punct de vedere economic: una dintre moțiuni apare ca ordoliberală, într-o variantă mai deschisă spre reglementare, în care statul își asumă rolul de corelare (slabă) și supraveghere a piețelor, iar cealaltă apare ca neoliberală, adeptă a unei financializări pe scară largă a economiei, în care statul își restrânge rolul în fața deciziei piețelor, înclinate să negocieze dereglementarea și autoreglementarea. În ceea ce privește reformele sociale referitoare la subiectele sensibile, pozițiile sunt mai clare doar în intervențiile publice, și mai puțin în conținutul scris al documentelor.

Ca urmare, la o primă citire, opțiunile sunt: liberal-conservatorism vs. neoliberalism altoit cu un progresism identitar. Cel puțin până acum! Totuși, explicații sunt necesare, mai ales dacă observăm opiniile unor lideri PNL cu funcții reprezentative în stat, care declară că, de fapt, PNL este deja pe calea liberalismului progresist: ”Guvernarea Cîțu a oferit deja o nouă viziune asupra liberalismului: progresistă și bazată pe rezultate concrete! Dovada eficienței acestei viziuni liberale vine inclusiv de la Comisia Europeană…Cea mai mare creștere economică dintre toate statele UE!”. Declarația, care face legătura între liberalism și progresism pe tărâm economic, trimite, eventual, la o economie progresistă, adică trimite la stânga politică. Prin urmare, astfel de opinii ar conduce la ideea că, cel puțin o parte dintre liderii PNL, optează pentru trecerea partidului către politici de stânga, în care piețele ar trebui coordonate în numele creșterii bunăstării sociale. Sau, poate că, progresismul invocat se referă doar la politicile identitare și, din pricina unui activism excesiv, sau din alt motiv, au fost extinse la zona economică. Iată de ce, susținătorii moțiunii „liberale” trebuie, ei înșiși, să fie clari în exprimare, deoarece, această moțiune în forma ei scrisă, nu utilizează în mod direct sintagme favorabile ideii de progresism economic. În același timp, însă, își asumă prin omisiune, anumite valori sociale convergente cu un progresism identitar; un bun exemplu este lipsa, nemotivată totuși, din orice unghi am privi, a conceptului de familie.

Desigur, nu trebuie contestată ideea că progresismul identitar are rolul său, mai ales în ceea ce privește acordarea de drepturi pentru minoritățile discriminate. Pe tărâm economic, totuși, este nevoie de mai mare atenție în explicații! Căci PNL este un partid de centru-dreapta și nu pare că membrii săi pot fi votanții unei moțiuni în care una se scrie și alta se declară. Dacă, însă, se discută în termenii adoptării „…unei noi viziuni liberale…” se depășesc limitele unei moțiuni, fiind necesare dezbateri care privesc întreg PNL, nu doar pe unii lideri aflați, așa cum susțin chiar ei, în poziții de conducere trecătoare. Un exemplu, din acest punct de vedere, ar fi abordarea liberalismului civic, care să limiteze unele tendințe progresiste, orientare de care nici una dintre moțiuni nu este prea apropiată, dar care a mai reprezentat o temă de interes pentru PNL. Pe de altă parte, nici evocarea declarativă a unui pericol neo-marxist-progresist nu este de natură să crească încrederea în moțiunea liberal-conservatoare, de vreme ce este puțin probabil ca acest amestec să reprezinte vreun risc, mai ales în economie.

După zeci de ani în care societatea românească a refuzat, prin liderii săi de orice fel, să discute despre doctrine, asistăm astăzi la o avalanșă de opinii, care, în cea mai mare parte nu sunt lămuritoare. Din păcate, această campanie de alegeri din PNL al cărei model este împrumutat într-un mod nefericit din alte culturi politice ar putea împărți românii în conservatori și progresiști iar apoi prin identificare, în bătrâni și tineri, cu educație înaltă și educație primară, locuitori ai orașelor respectiv din mediul rural etc. De altfel, acest lucru se întâmplă dacă citim că: „…adevărații liberali sunt cei progresiști…”.

Indiferent cât de convingătoare va fi elita politică de linia întâi a PNL în susținerea uneia sau alteia dintre moțiuni, cheia deciziei Congresului PNL se află la elita politică de linia a doua. Pentru elita politică teritorială a partidului, chestiunea ideologică nu pare să aibă prea mare relevanță, cu excepții remarcabile, în raport cu importanța PNDL, PNRR, FEDR, FSE, FC și a altor abrevieri cu semnificație financiară – aici nu este nimic nou de vreme ce principala problemă a României rămâne sărăcia bugetelor publice. Și, cum din acest punct de vedere nu sunt prea multe de făcut, rămâne de văzut dacă responsabilii locali ai PNL vor avea și anvergură națională, într-un moment dificil: când partidul se află la guvernare!

Decizia Congresului PNL va avea de suferit în lipsa celei de-a treia forțe care ar fi putut fi implicată în dezbatere, cu rol, eventual, de arbitru: categoria intelectualilor critici. Dar această categorie a fost, de mai multă vreme, înlocuită în PNL de noii activiști proveniți din organizații neguvernamentale, dinamici și versatili. În acest context, prea puțini dintre intelectualii partidului, identificabili, de exemplu, ca autori de texte care interacționează cu opinia publică, au exprimat puncte de vedere mai largi pe tema clarificării doctrinare. Mai precis, cei care o fac, se referă aproape strict la eventualele reforme sociale aflate la ordinea zilei. De fapt, mai nimeni nu se referă la direcția economică a PNL, respectiv la dihotomia stat-piețe, în ceea ce privește decizia publică. Într-o asemenea liniște intelectuală, a prins avânt latura activist-progresistă a PNL, care intră în competiție cu managerialismul USR-PLUS, conform căruia, statul trebuie condus ca o companie, prin algoritmi de management. De altfel, moțiunea liberală declară că are „o viziune antreprenorială asupra administrației”.

Este necesar ca mai multe afirmații conținute în cele două moțiuni să fie clarificate, inclusiv pentru cei interesați de direcția în care se va mișca România din punct de vedere economic și al reformelor sociale. Iar cea mai importantă clarificare privește viziunea referitoare la procesul de tranziție, de la un capitalism al rentei (cunoscut la noi și sub numele de capitalism de cumetrie) la un posibil capitalism al marilor companii/organizații care, însă, nu ar trebui să elimine coabitarea cu capitalismul antreprenorial, corect înțeles și aplicat – nu doar invocat și apoi abandonat.

Confuzia constitutivă: progres vs. progresism

Un studiu sociologic recent (Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde) plasează 32% dintre cetățenii români în categoria progresiștilor și 45% în cea a conservatorilor, relativ la unele valori sociale. În acest context, politicieni activiști, din stânga sau din dreapta spectrului politic intern, nou apăruți sau supraviețuitori ai procesului de resetare a scenei politice, autodefiniți ca elita conducătoare, au îmbrățișat ideologia progresistă, în diferitele sale forme, sub justificarea modernizării, nu doar a politicii, a societății ci și a economiei. Cei mai vocali sunt cei identificabili, formal, ca fiind de dreapta, probabil pentru că aceștia se simt mai îndreptățiți să vorbească despre progres, amestecându-l, și nu doar ei, cu progresismul, în speranța că nimeni nu va observa lipsa hainelor regelui. Nici cei de stânga nu lipsesc din agora digitală, chiar dacă sunt mai puțin vizibili, aceștia fiind puși în încurcătură, suplimentar, de actualitatea politică occidentală, pe care ar trebui să și-o explice, înainte de a acționa. Până aici nimic prea nou și nici condamnabil, în afara faptului că, mulți dintre acești politicieni, sunt mai degrabă aculturali (în sensul larg al termenului) cel puțin în manifestările lor din spațiul public; pentru claritate, această afirmație nu se referă la lipsa instrucției, ci la modul în care au înțeles să o aplice, influențându-ne viața. Fără a argumenta suplimentar această idee evocată recent în spațiul public, se poate spune că, în societatea românească, politicienii presupus progresiști încearcă să creadă, chiar și ei, că există un set de reguli prin care se poate redefini binele public. Or, binele public nu se reglementează! Acesta este rezultatul progresului societății care, la rândul său, este condiționat de progresul individual, obținut ca efect al acțiunilor ce întăresc autonomia decizională individuală. Mai precis, progresul societății, evocat de progresiști ca fiind rezultatul palpabil al cuceririlor științei și tehnologiei, a unei mai eficiente organizări sociale sau al creșterii economice, trebuie citit invers: efectul achiziției de cunoaștere prin educație, cercetare, cultură etc. permite emanciparea individuală, și astfel, se creează condițiile obținerii celor enumerate, deoarece decizia publică devine optimă. Ideologia progresistă beneficiază  tocmai de această confuzie, afirmând că setul de măsuri pe care îl propune, și nu altul, va duce la progres. Iar problemele care nu sunt rezolvabile imediat trebuie evacuate rapid de pe agenda zilei, deoarece întârzie apariția progresului. Pe scurt, progresiștii confundă, unii chiar în mod sincer, cauza cu efectul, bazându-se pe faptul că nu se poate demonstra existența unei „minciuni în viitor”.   

Astăzi, observăm că în numele progresului, invocat într-o manieră abruptă, progresismul încearcă o înlocuire a politicii bazată pe doctrine, alterează fundamentele economice ale capitalismului ca sistem economic și propune accelerarea unor reforme sociale. Și toate acestea, prin redefinirea conjuncturală a drepturilor și libertăților. Mai precis, în scopul obținerii „binelui comun”, s-ar justifica, de exemplu: accesarea ideologiilor care, prin definiție, schematizează realitatea și promit rezultate pe termen scurt fără a prezenta și riscurile deciziilor pe termen mediu și lung; rescrierea regulilor capitalismului, acuzând faptul că piețele nu pot gestiona propriile reforme structurale, singure; stabilirea de constrângeri relativ tari pentru libera exprimare, cu scopul de a proteja împotriva abuzurilor minoritățile, de orice fel și de orice dimensiune numerică.

Evoluția politică a PNL – va influența ideea progresistă conceptul de „național” din titulatură?

În mod fundamental, progresul reprezintă ”dreptul de a avea drepturi” cu scopul de a accede la niveluri mai ridicate în dezvoltarea umană. De la Revoluția Franceză până în prezent, societatea occidentală a progresat tocmai datorită stabilirii de noi drepturi și extinderii libertăților, primele referindu-se la persoană, iar ultimele la garanțiile statului. Pentru un PNL liberal-conservator sintagma „drepturi individuale” implică și responsabilitate publică – ce poate face un cetățean pentru sine, pentru familia sa și pentru societate – în scopul realizării progresului comunitar. Pentru un PNL progresist, ponderea acestor drepturi s-ar modifica în favoarea celor „private sau speciale” – ce așteaptă un cetățean să primească de la stat, în virtutea faptului că ar fi parte a unei comunități autodefinite – aceste drepturi fiind stabilite prin intermediul unor politici de tip identitar, ce se pot referi nu doar la categorii nedreptățite – etnie, sex/gen, rasă – ci și la alte categorii nemulțumite, utilizând criterii ca: nivel de educație, vârstă, reședința urbană sau rurală etc.

Fără a adânci analiza asupra modului în care progresismul favorizează politicile identitare, extinzându-le, practic, la orice nemulțumire minim justificabilă, se poate spune că aceste politici creează competiție între grupuri și, ca urmare, sunt prea puțin interesate de obținerea progresului comun. Dacă este așa, progresismul întărește identitatea microsocială, dar subminează comunitatea macrosocială, în detrimentul unității. Or, conceptul de „național” din titulatura PNL se referă tocmai la unitatea care face posibilă identitatea națională. Este posibil ca, pentru unii membri ai PNL și nu numai pentru aceștia, progresismul să fie văzut ca un ferment al redefinirii sentimentului național. Sau, poate, pentru a susține ideea de națiune civică. În orice caz, putem observa că din moțiunea liberală, spre deosebire de cea liberal-conservatoare, lipsește noțiunea de „națiune”, așa cum din ambele lipsește cea de regionalizare, concept, care deși este mai întâi economic,  este mai mereu invocat în cheie administrativă.

Evoluția politicilor economice ale PNL – ce fel de capitalism va susține PNL?   

Tema capitalismului românesc pare un subiect încheiat înainte de a fi fost discutat. Practic, fără excepție, partidele politice au evitat subiectul, liderii de opinie vizibili l-au înlocuit cu „societatea deschisă”, iar românii l-au experimentat sub diferite variante, beneficiind de libera circulație a persoanelor. Capitalismul, gândit ca aranjament politic- juridic -instituțional, ar fi trebuit să definească un model de civilizație pentru România modernă. Decidenții politici, însă, au fost mulțumiți cu ideea că România este o democrație și o economie liberală. Cât despre model, s-a considerat că simpla convergență a legislației naționale cu acquis-ul comunitar va crea și o societate modernă. Adică, o modernizare construită de sus în jos, administrația fiind elementul facilitator. Fiecare dintre noi poate evalua succesul acestui proces!

În lipsa dezbaterii politice referitoare la modelul capitalismului românesc, sau măcar despre evoluția acestuia în România (aici vorbind despre modul în care s-au construit sistemele de asigurări sociale și de sănătate, efectele implicării statului în economie, prerogativele de putere publică ale birocrației într-o nouă cultură administrativă precum și hazardul moral în decizia publică etc.) în spațiul public a apărut și s-a consolidat un mesaj antisistem. Reprezentanții acestui mesaj care au contestat regimurile precedente, sunt, deocamdată, partenerii principali ai PNL la guvernare. Bazați pe un managerialism despre care am vorbit mai sus, USR-PLUS își caută, încă, identitatea ideologică, nu prin afirmare, ci prin contestarea modelului de capitalism prezent azi în România. Iar soluția pe care o propun este, de facto, un capitalism al marilor companii/organizații. În acest context, PNL care se simte amenințat de ofensiva ideologiilor și de riscul de a fi catalogat drept un partid care nu mai are mare lucru de oferit în forma sa actuală, încearcă să joace, la rândul său, cartea progresismului. Dar, acei lideri care cred că pot lega PNL de ideologia progresistă au aceeași problemă ca și omologii lor, membrii USR-PLUS: imposibilitatea de a lega dreapta economică de progresismul economic (de stânga). Ba chiar au o problemă mai mare, dacă vor citi despre soarta Partidului conservator din Canada care, adăugându-și în titulatură cuvântul progresist, a bulversat electoratul și în final a dispărut din istoria politică a țării. Păstrând proporțiile, exemplul canadian arată că, dacă lideri ai PNL intenționează să formuleze strategii de apărare a partidului prin adoptarea progresismului, vor grăbi, de fapt, decăderea propriului partid.

Totuși, realitatea politică a zilei arată că unii lideri de primă linie ai PNL transmit ideea conform căreia capitalismul pe care îl trăim astăzi nu are viitor și este nevoie de o „resetare”, legată măcar marginal, de progresism. Dar ce variantă de capitalism ar putea aceștia să propună? Mai întâi, despre ce nu pot susține: PNL nu poate susține un capitalism progresist (deși există unele declarații de la vârful partidului care, probabil din superficialitate, trimit direct la acesta) deoarece un asemenea aranjament social-economic desemnează o înclinare către stânga. Ce ar însemna acest capitalism progresist? O rafinare a capitalismului neoliberal, în care, sub argumentul accesului la bunurile publice, puterea (guvernul) să poată reglementa suplimentar piețele. Prin urmare, birocrația înalt calificată alături de tehnocrați pot ”canaliza” deciziile pieței mai eficient, spre binele public. Deci, această variantă nu este acceptabilă. Ce e drept, moțiunea liberală nu trimite la asemenea abordare, însă unele declarații publice, da. Pe de altă parte, însă, financializarea care transpare în moțiunea liberală, la care se adaugă inserțiile progresiste din discursul susținătorilor de primă linie a acesteia, se unesc într-un discutabil neoliberalism progresist, care, de exemplu în cazul SUA, a dus în mai mulți ani de aplicare (în acest caz de către stânga politică, ce-i drept aflată mai la dreapta omologilor europeni) la dezindustrializare. Prin urmare, dublul oximoron: capitalism progresist ori neoliberalism progresist, reprezintă imposibilități ideologice pentru PNL, în afara situației în care se decide înclinarea partidului către stânga.

Probabil că, pe fond, nimeni nu dorește cu adevărat așa ceva, însă, confuziile create în spațiul public sunt demonstrabile. Și atunci, în cazul fericit, în care nu vorbim despre un capitalism progresist, ce rămâne? Revenirea la obișnuita „narațiune” a capitalismului antreprenorial! Dar și în acest caz, cele două moțiuni au viziuni diferite. Deși ambele se declară susținătoare ale unui capitalism antreprenorial, moțiunea liberală conține explicit opțiunea conform căreia se urmărește: „Pe termen mediu și lung, limitarea acordării de sprijin sub formă de granturi și încurajarea finanțării prin instrumente specifice de pe piața financiară (participații la capital, crowdfunding, business angels etc.)”. La rândul ei, moțiunea liberal-conservatoare vorbește despre faptul că: ”Trebuie  promovate  deducerile  fiscale care să încurajeze libera inițiativă și investițiile în economie în locul subvențiilor și a ajutoarelor de stat”. Fără a adânci analiza, se observă că moțiunea liberală trimite la financializare, iar cea liberal-conservatoare la aplicarea pârghiilor fiscale (la îndemâna statului) acceptate în economia de piață. Prin urmare, considerând acest exemplu, moțiunea liberal-conservatoare pare deschisă și către antreprenorii de talie redusă, în raport cu cea liberală, deoarece ultima descrie un neoliberalism financiar – financializarea fiind favorabilă firmelor de talie mare (bancabile ori cotate la bursă) care au forța financiară de a negocia la nivelul capitalului purtător de dobânzi (instituțiile financiare). Extinzând concluzia, pare, de asemenea, că moțiunea liberală este mai apropiată de modelul de capitalism pe care USR-PLUS îl susține, cel al marilor companii/organizații, de vreme ce este favorabilă ideii conform căreia companiile trebuie să fie expuse cât mai direct piețelor financiare.

Desigur, aceste observații, justificate de analiza unor paragrafe conținute în cele două moțiuni, ar putea fi respinse de către susținătorii lor. Totuși, pentru cei care ar putea contesta caracterul neoliberal expus de moțiunea liberală, contraargumentul constă în observarea modului în care, de-a lungul mai multor paragrafe din document, se repetă ideea conform căreia statul deține o pondere prea mare în economie și „…trage în jos performanțele sectorului privat…”,     invocându-se, oarecum activist, chiar și Constituția: Constituția României prevede că economia noastră este o economie de piață funcțională, ceea ce ar însemna ca sectorul privat să fie mult mai reprezentativ decât este acum”. În fine, o definire a „statului liberal” ar fi fost foarte utilă, de exemplu în raport cu prevederile Constituției – care prevede că România este un stat social.

Până astăzi, dezbaterea din PNL referitoare la orientarea economică a partidului nu a existat! Iar acum este supraexpusă public într-o conjunctură „triplu” defavorabilă: când partidul se află la putere, când partidul trece prin alegeri interne și când leadership-ul a „reușit” să marginalizeze aproape toți intelectualii critici ai partidului, expunându-l astfel la experimente ideologice. Cert este faptul că, deși moțiunea liberală nu conține explicit noțiunea de progresism, susținătorii ei nu obosesc să îl invoce, convinși, poate, că plasând-o în siajul celei de progres, va convinge, mai mult decât abordările ușor sentimentale ale moțiunii liberal-conservatoare.

În contextul de mai sus, limitele celor două moțiuni pot fi interpretate în chei diferite. În ceea ce privește moțiunea liberală: fie unii lideri PNL încearcă o „rebranduire a partidului”, pentru a evita asaltul postmoderniștilor care acuză deja partidele mainstream că nu mai pot reprezenta o soluție, caz în care „progresismele” în discuție se referă doar la reforme sociale; fie autodefiniții liberali progresiști chiar cred într-un capitalism progresist, adică optează pentru mutarea PNL spre stânga. În acest moment conținutul moțiunii liberale este mai degrabă neoliberal și se află în contradicție cu unele declarații publice ale susținătorilor care se declară progresiști inclusiv pe tărâm economic. Pe de altă parte, moțiunea liberal-conservatoare susține o „reașezare a partidului” în raport cu tendințele de apariție a „societății de piață” afirmând că piețele nu sunt neutre în ceea ce privește bunurile publice (ex. educație, sănătate etc. ) sau unele servicii (de exemplu accesul la apă, energie etc.) și de aceea statul ar trebui să vegheze atent, protejând contribuabilii când aceștia sunt expuși asimetric piețelor. Pe scurt, fie că este vorba de o „rebranduire” ori de o „reașezare” a partidului, sau dacă piețele sunt cei mai buni decidenți ori nu sunt neutre din acest punct de vedere (monetizând totul și deschizând astfel calea către o nouă formă de corupție – cea a gulerelor albe) PNL are de trecut printr-o încercare la care singur s-a expus. Și aceasta, deoarece, a renunțat la caracteristica sa istorică: abordarea culturală a politicii, înlocuind intelectualii critici cu activiști în căutare de carieră.   

Pentru a exemplifica limitele celor două moțiuni, una față de cealaltă, ar fi util un studiu de caz relativ simplu: problema acordării burselor de studii pentru studenți. Liberalii de dreapta – neoliberalii adepți ai financializării economiei – ar crea un sistem de credite bancare, cu dobânzi eventual negociabile cu statul; liberalii de centru-dreapta – liberal-conservatori – ar stabili că statul susține dobânzile, fie parțial, fie integral,  dar în anumite condiții, iar liberalii progresiști – de stânga de fapt – ar reglementa sistemul de stabilire a dobânzilor pentru a reduce valoarea creditelor, adică ar interveni în funcționarea sectorului bancar privat. Între cele trei opțiuni, singura inacceptabilă pentru PNL ar trebui să fie cea progresistă, aceasta intrând în coliziune cu esența doctrinară actuală a partidului. Acest exemplu evidențiază faptul că decizia într-o problemă de politică educațională poate așeza piața sau statul în poziții predominante decizional, în funcție de orientarea doctrinară a puterii publice. Pentru a trece peste aspectele teoretice, se pot observa diferențele de abordare între sistemele britanic și nord-american care descriu primele două cazuri.   

În loc de concluzii

Înainte de a fi liberal-conservator sau neoliberal, PNL are nevoie de o viziune care să depășească activismul politic, prea accentuat în ultimii ani, în care meritocrația este măsurată doar în numărul de voturi. De altfel, din acest motiv, politicile publice propuse de PNL nu mai depășesc limitele birocrației care conduce, evident, în competiția cu demnitarii. Este puțin probabil ca ieșirea din activismul aproape absolut să devină un obiectiv pentru elita politică a partidului, pentru simplul fapt că această elită este utilitaristă – nimic nou, dar perdant. În PNL, libera exprimare este, teoretic, garantată, dar în lipsa dezbaterii, această libertate a devenit, practic, inutilă. 

Evident, există două scenarii post-congres. În cazul victoriei moțiunii liberal-conservatoare, este previzibil să se continue pe linia activismului, a negocierilor și a reașezării partidului, într-un ritm dictat de ciclul electoral. În ceea ce privește varianta liberală, „liberalii evoluați” nu se vor opri să își folosească armele progresiste, vizibile încă de pe acum: revizionismul aplicat pe scară largă (nimic din ceea ce funcționează astăzi nu trebuie să rămână nerevizuit, așa cum nimeni dintre cei vechi/reacționari nu pot fi de încredere – deja această abordare este vizibilă) alături de un activism elitist politic perpetuu, invocat în numele modernizării, care justifică faptul că, la nevoie, societatea trebuie să progreseze cu forța. Ambele scenarii prezintă riscuri mari pentru PNL, primul fiind static, al doilea fiind un echivalent politic al conceptului de distrugere creatoare, aplicat mai degrabă în mod nepotrivit.

Vestea bună, cel puțin până acum, este că nici moțiunea liberală nu este progresistă din punct de vedere economic, și nici moțiunea liberal-conservatoare nu poate fi suspectată de populism. Vestea mai puțin bună, cel puțin până acum, este că nici una dintre cele două moțiuni nu definesc o viziune clară, care să conducă România spre progres prin creșterea calității umane. Și aceasta deoarece, progresul este o valoare culturală ce nu este măsurabilă prin avuție sau avans tehnologic, ci prin capacitatea de creșterea a calității umane și prin folosirea acesteia – nu deținerea tehnologiei 5G reprezintă progresul uman, ci utilizarea ei pentru intervenții chirurgicale la distanță, educarea mai bună a elevilor prin noi metode, accesul la cultură în timp real și de oriunde etc., toate acestea ducând la dezvoltarea umană.

Prin urmare, dacă politicienii ar fi adepți conștienți ai progresului, ar susține politici publice complete: politici ample în favoarea educației sub toate formele acesteia, nu doar invocând investițiile și dotările, ci și oferta către profesori, pentru ca aceștia să își îmbunătățească nivelul de înțelegere al educației și să propună, ca urmare, chiar ei, metode noi educaționale; politici incluzive pentru sănătate, nu doar contabilizând numărul de spitale, ci și oferta către medici, de a-și crește experiența individuală, și astfel, de a propune noi tratamente; la fel pentru politicile privind cercetarea, cultura etc. Toate acestea, împreună, cresc nivelul de înțelegere al  indivizilor relativ la evoluția societății. Abia apoi, după construirea unei baze culturale în societate, politicienii pot vorbi despre productivitate, competitivitate, performanță în economie, administrație, ori justiție. Desigur, timpul nu este aliatul politicienilor. De aceea, este greu de crezut că politicile publice autohtone vor privi progresul ca un criteriu, la momentul formulării lor. Și aceasta, deoarece, pentru cei care le elaborează astăzi, și mai ales în condițiile descrise de managerialiști ori progresiști, modernizarea semnifică introducerea instrumentelor de management, care aplică în numele unui utilitarism indiferent la particularitățile problemei tratate, aceiași algoritmi (analiza cost beneficiu, managementul operațional, poziția pe piață etc.), fie că este vorba despre economie, fie că este vorba despre cultură, educație, sănătate, politici pentru mediu și resurse, cercetare etc. Iată cum, se demonstrează faptul că pentru progresismul activist, simplificarea ideologică a realității și schematizarea soluționării problemelor reprezintă modul de relaționare cu societatea.

Există două exemple, aflate la îndemână, care ar fi utile pentru a descrie cum poate fi interpretat progresul în sensul deciziei politice. Un exemplu francez, în funcțiune, referitor la decizia ca prima probă a bacalaureatului să fie cea de filozofie – care demonstrează faptul că decidenții realizează cât de important este ca tinerii să înțeleagă realitatea socială în care vor intra. Și un exemplu britanic, gândit pentru viitorul de termen mediu, conform căruia, odată cu creșterea automatizării, robotizării, digitalizării, care induc reducerea nevoii de forță de muncă, se intenționează ca, politica educațională să propună menținerea tinerilor o perioadă mai lungă în sistemul de educație. Poate că de acest tip de gândire politică ar fi nevoie și în România, nu doar de lamentații elitiste conform cărora trebuie să ne îngrijorăm că dispar meseriile sau că tinerii neagă valorile sociale.

Până la urmă, cele două moțiuni propuse, reflectă limitele PNL, în ceea ce privește formularea unui proiect de  țară, mereu amânat. Și mai reflectă ceva: modul utilitarist în care se face schimbarea de generații în politica românească nu pare să permită apariția de noi lideri ci doar manageri tranzacționați.   

Dacă PNL va adopta în evoluția sa scurtături culturale, se va apropia de USR-PLUS, abandonând propria versiune despre modernizare. De aceea, PNL are nevoie, indiferent de câștigătorul competiției pentru șefia partidului, să revină la tipul de politică pe care a practicat-o, mai bine sau mai puțin bine: o politică culturală! Adică, să înțeleagă societatea înainte de a-i propune un drum.

PS

Acest text utilizează moțiunile propuse de către candidații la președinția PNL, fără intenție partizană, și ca pretext pentru a pune cel puțin două întrebări uitate de ceva vreme. Care va fi următoarea etapă de evoluție a economiei românești: o etapă a consolidării prin obținerea de profituri pe termen lung, asigurate de productivitatea producției și comerțului, sau o etapă în care obținerea profitului are loc tot mai mult pe canale financiare? Dar direcția de evoluție a societății românești: spre o societate de piață? 

Între 2 și 5 companii importante s-ar putea lista la Bursa de Valori București prin IPO-uri în următoarele 4 luni; Alte 15 potențiale listări ar putea avea loc pe Piața AeRO

Afirmația a fost făcuta de Ștefan Musgociu (Specialist Business Development și Marketing Bursa de Valori Bucuresti) cu ocazia evenimentului financiar online „The Power Table – Cum arată rezultatele financiare pe Trimestrul II și cum investim”.

Totodată Musgociu spune că deja a fost dublată ținta de 20 de listări de instrumente noi pe piață, pe care Bursa și-o propusese pentru anul 2021: „Au trecut 8 luni, avem deja peste 40 de listări de instrumente noi pe piață (acțiuni sau obligațiuni n.r). Anul trecut estimam că vom avea în jur de 20. Putem spune că ne-am dublat ținta pe care ne-o propusesem. Pentru perioada următoare ne asteptăm să mai vedem încă 2 până la 5 IPO-uri pe Piața principală și poate chiar încă 15 listări pe piața AeRO. Se anunță încă 4 luni foarte pline la Bursa de Valori Bucuresti…”

Urmează să apară în presă în perioada următoare, până la finalul anului o să le vedeți. Sunt din domenii interesante, pe care nu le vedem acum, cel puțin pe Piața Principală, a continuat Musgociu. După cum ați citit, în presă au tot apărut nume noi. Sunt companii pe care le abordează brokerii, pe care le abordăm noi sau care ne abordează pe noi și pe brokeri. Anul acesta este cel mai bun pe Bursa din ultimii 22 de ani, în materie de companii nou venite pe piața cu acțiuni, cu obligațiuni”.

Deși oficialul Bursei a spus că nu este în măsură să dezvăluie, momentan, detalii despre companii care s-ar putea lista în perioada următoare, în ultimele luni au apărut în presă declarații legate de intenția de listare de instrumente financiare dinspre o serie de societăți, precum: Microgreens, GoCab Software, MW Green Power Export, Softbinator Technologies, Millenium Insurance Broker, Nordis Group, Stanleybet Capital, Cardoil Avantaj, Spectralcom, BestJobs Recrutare, evoMAG sau Safety Broker.

În ceea ce pri veste operaționalizarea Contrapărții Centrale, Ștefan Musgociu afirma că este în grafic și că, în a doua parte a anului viitor CCP ar putea să înceapă să funcționeze și să genereze venituri: „Proiectul este în linie cu proiecțiile anterioare. Dosarul de autorizare urmează să fie depus în ultimul trimestrul al acestui ani. Estimările sunt că CCP să genereze venituri în T3-T4 al anului viitor. De la autorizare și până să înceapă să se miște efectiv toate mecanismele, mai sunt câțiva pași de făcut. Estimările noastre sunt în continuare optimiste. Ca instrumente, rămânem în continuare la ideea de a porni pe derivate pe energie, ne dorim sa fie și pe indici. Vedem ulterior dacă vor urma și altele…” 

_________________

Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă și București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Rezultate bune și foarte bune pe primele 6 luni pentru 9 din 10 societăți listate la Bursa de Valori București

9 din 10 societăți listate la Bursa de Valori București au publicat o cifra de afaceri semnificativ mai mare sau similară cu T1 2020 pentru primele 6 luni din 2021, în timp ce 6 societăți din 10 au anunțat o creștere semnificativă a profitului, raportat la perioada similară din 2020.

Rezultatele agregate pentru 30 de companii au fost prezentate în cadrul evenimentului financiar online „The Power Table – Cum arată rezultatele financiare pe Trimestrul II și cum investim” de către Mircea Iliescu – Trainer & Financiar Advisor, fondator al site-ului BVBescu.ro. Statistica a luat în calcul rezultatele a aproape 50 de companii care și-au publicat rezultatele financiare aferente primelor 6 luni din anul 2021, până la data de 31 august a.c.

Doar o mână de societăți listate, dintre cele mai reprezentative, au publicat date financiare semnificativ mai slabe, printre acestea numărându-se Visual Fan (Allview), Arctic Stream, Vifrana sau Rompetrol Well Services. Bursa de Valori București, MAM Bricolaj, Turbomecanica S.A. sau societăți din domeniul energetic precum Electrica S.A. sau Transgaz au raportat profituri semnificativ mai mici. După ce au obținut profit la 6 luni 2020, Alro Slatina și Impact Contractor & Developer au raportat acum pierderi…

Printre societățile care au publicat rezultate financiare foarte bune pentru primele 6 luni din 2021 se numără AAGES S.A., BRK Financial Group S.A., Compa S.A., iHunt Technologies Import-Export S.A., Medlife S.A., Sphera Franchise Group S.A., Banca Transilvania, Teraplast S.A., sau Purcari Wineries. One United Properties si Transport Trade Services – 2 companii listate recent pe Piața Principalp, au raportat și ele date foarte bune.

Din rândul companiilor listate recent pe Piața AeRO, doar Raiko Transilvania a reușit să ofere rezultate bune, chiar dacă profitul rămâne marginal. O mare parte dintre societățile listate în ultimul an pe AeRO își vor publica rezultatele financiare la 6 luni în luna septembrie: Holde Agri Invest și Safetech Innovations, pe 6 septembrie, Agroland Agribusiness, pe 10 septembrie, 2 Performant Network S.A., pe 14 septembrie, Simtel Team, Norofert S.A. și Bonas Import Export, pe 15 septembrie, Agroserv Mariuta, pe 20 septembrie, Agroland S.A., pe 28 septembrie, Firebyte Games, pe 29 septembrie și AirClaim, pe 30 septembrie.


Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabila și Bucuresti Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Ștefan Musgociu (BVB): Schimbare de mentalitate o rândul antreprenorilor, vizavi de listarea la Bursa

0

Vorbind, cu ocazia participării în cadrul evenimentului financiar online „The Power Table – Cum arată rezultatele financiare pe Trimestrul II și cum investim” despre includerea unor noi societăți listate la BVB în cadrul indicilor FTSE, Ștefan Musgociu (Specialist Business Development si Marketing Bursa de Valori București) se arată optimist în privința viitorului Pieței de capital autohtone: 

„Ce pot sa spun este ca intrând și OMV Petrom în indicii pentru piețele emergente, avem o pondere din ce în ce mai mare a României în acești indici, ceea ce vine sa valideze faptul ca Piața de capital din România are un potențial mare și, deja nu mai vorbim doar de potențial ci ca lucrurile chiar se întâmplă și suntem dinamici. Chiar dacă mai sunt voci care spun ca Bursa este încă mică, ne uitam și la numărul de companii care au venit pe piață, la banii care s-au rulat prin IPO-uri și prin plasamentele private și vedem că deja suntem pe traiectoria cea bună. Să nu uităm că, în decurs de doar 1 an de la promovarea în categoria piețelor emergente am urcat de la 3 la 5 companii prezente în indicii piețelor emergente.

Avem domenii cât mai diversificate – energie, financiar, IT, materiale de construcții – avem o relevanta mai mare. Le arătăm investitorilor străini o poza mai relevantă a ofertei de companii în care pot investi la bursă”.

Totodată, oficialul BVB remarcă și o schimbare de mentalitate în rândul antreprenorilor români, care sunt din ce în ce mai interesați de posibilitatea de a-și lista companiile pe Piața de Capital: „Se simte o schimbare în mentalitate, sunt mai interesați antreprenorii. Am observat că mare parte dintre ei aveau deja un cunoscut care era și investitor. Avem și susținerea investitorilor, care deja promovează Bursa către prietenii antreprenori. Anul acesta este dovada clară că lucrurile merg spre mai bine. Bulgărele deja se rostogolește și este din ce în ce mai mare – în beneficiul tuturor”.

Începând cu luna septembrie, numărul companiilor listate pe piața românească și care vor fi incluse în indicii FTSE va crește de la 4 la 5: Banca Transilvania, Teraplast, Nuclearelectrica, Bittnet Systems și OMV Petrom.


Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori București, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă și București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Vești proaste pentru piața americană a muncii, vești bune pentru piețele financiare

0

Economia americană și-a încetinit semnificativ creșterea numărului de locuri de muncă în luna august, producând doar 235.000 de posturi noi, față de peste un milion în iulie, în condițiile în care sectorul de agrement și horeca a scăzut, varianta delta afectând încrederea consumatorilor.

Veștile proaste pentru piața muncii ar putea fi însă vești foarte bune pentru piețele financiare. Cifrele dezamăgitoare privind forța de muncă oferă investitorilor motive să creadă că Rezerva Federală – FED-ul – își va continua programul de achiziții de urgență de obligațiuni până cel puțin în luna noiembrie a acestui an, susținând apetitul pentru risc al investitorilor. Acesta este probabil că va rămâne ridicat, cel puțin atâta timp cât angajările nu încetinesc prea mult, creând îngrijorări legate de creșterea economică. Cifrele privind crearea de locuri de muncă în august au fost drastic sub cele 720.000 de angajări la care se așteptau analiștii, în timp ce rata șomajului a scăzut ușor la 5,2% de la 5,4%. 

Rata șomajului din România, de 5,1%, se află la un nivel similar cu cea din SUA, dar, spre deosebire de cea americană, după patru luni de scădere, aceasta a urcat ușor în iulie, de la 5% în iunie. Cu toate acestea, exista o criză pe piața de forță de muncă și la noi, numărul locurilor de muncă vacante fiind în creștere, existând 39.500 de locuri de muncă neocupate în T2 din 2021, cu 1.100 mai multe decât în trimestrul anterior. Numărul locurilor de muncă vacante a urcat cu 5.300 față de aceeași perioadă din 2020.

Dar urmează schimbări majore care ar putea modifica dinamica pieței muncii din SUA: începând de astăzi (6 septembrie), aproximativ 7,5 milioane de șomeri americani pierd plata suplimentară de 300 de dolari pe săptămână pentru șomaj, expirând și sprijinul pentru angajații independenți oferit pe perioada pandemiei. Drept urmare, atât economiștii, cât și bancherii centrali se așteaptă să vadă milioane de angajați mai motivați să reintre în câmpul muncii. 

Unii analiști au dat vina pe sprijinul generos acordat pe perioada pandemiei pentru reticența unor persoane de a se întoarce la muncă, în special când este vorba de slujbe slab plătite, unde ar câștiga mai puțini bani decât dacă ar sta acasă. Din martie 2020 până în iulie 2021, la nivel federal și statal, Statele Unite au plătit 794 de miliarde de dolari în ajutoare de șomaj. Peste 46 de milioane de persoane au primit cel puțin o săptămână de sprijin. Prin comparație, în 2009, doar 14,5 milioane de americani au încasat cel puțin un ajutor și au fost plătite doar 128 de miliarde de dolari. 

Numărul locurilor de muncă vacante a depășit recent, pentru prima dată pragul de 10 milioane, iar multe companii oferă salarii mai mari pentru a atrage forță de muncă. Datele din august au arătat o creștere de 0,6% a salariului pe oră față de luna precedentă. Cu toate acestea, milioane de persoane care aveau un loc de muncă înainte de pandemie nu s-au întors încă la serviciu. Având în vedere că deficitul sever de forță de muncă pare să fi persistat în august, economiștii anticipează încă o lună de presiune ascendentă asupra salariilor. 

Numărul persoanelor care au solicitat ajutoare de șomaj în SUA la sfârșitul lunii august a scăzut la 340.000, un nou minim al pandemiei, ceea ce sugerează că tulpina delta a coronavirusului nu a făcut încă prea multe pagube economiei. „Companiile care au renunțat la personal ar putea avea mari dificultăți în a-l reangaja după ce valul delta se va termina, având în vedere numărul record de locuri de muncă vacante”, a declarat economistul șef al Pantheon Macroeconomics, Ian Shepherdson, pentru a explica scăderea constantă a concedierilor. Cu toate acestea, rata de participare la forța de muncă – procentajul din populația civilă în vârstă de 16 ani și peste care lucrează sau caută în mod activ un loc de muncă – este de 61,7% în iulie, departe de nivelul de 63,3% înregistrat înainte de pandemie.

Este posibil ca angajatorii din SUA să poată în sfârșit să ocupe posturile vacante și să satisfacă cererea clienților, scăzând unele dintre presiunile asupra prețurilor care au persistat în condițiile în care lipsurile sunt generalizate.  Dar lupta nu este încă câștigată, pe lângă ajutoarele federale de șomaj sporite, există mai mulți alți factori temporari legați de Covid-19 care frânează redresarea pieței locurilor de muncă, cum ar fi disponibilitatea redusă a serviciilor de îngrijire a copiilor, criza opioidelor și îngrijorările legate de varianta delta, foarte contagioasă. Unele dintre acestea s-ar putea atenua în următoarele luni, dar nu imediat. 

Ce se mai întâmplă cu criptomonedele

0



Ethereum (ETH) se apropie de maximele istorice

Ethereum se apropie de maximele istorice, în timp ce Bitcoin a ajuns la peste 50.000 de dolari pentru prima dată de la jumătatea lunii mai.

ETH a crescut în ultima săptămână, fiind aproape să depășească pragul de 4.000 de dolari. Criptomoneda a început săptămâna sub 3.200 de dolari, dar a crescut rapid, ajungând vineri la 3.981 de dolari. În weekend, creșterea s-a aplatizat, dar ETH se tranzacționează în continuare în acest interval.

O confluență de factori contribuie la creșterea prețului ETH. Utilizarea de ETH, miza, comisioanele de gaz, tranzacțiile și token-urile blocate pe DeFi, toate acestea contribuie împreună pentru a susține nivelurile de preț.

Între timp, bitcoin a trecut de 50.000 de dolari pentru prima dată de la jumătatea lunii mai. Criptomoneda a început săptămâna cu scăderi sub 47.000 de dolari, înainte de a reveni la mijlocul săptămânii la peste 50.000 de dolari. La începutul tranzacțiilor de astăzi, BTC a crescut din nou, apropiindu-se de 52.000 de dolari. 

Rata inflației în ETH a scăzut brusc

Rata de inflație a criptomonedei ether (ETH) a scăzut masiv, potrivit firmei de cercetare cripto Delphi Digital.

Pentru primele trei săptămâni din august, potrivit datelor Delphi Digital, rata inflației ETH a oscilat puțin sub 3%. Aceasta a crescut până la a atinge pragul de 3% în jurul datei de 23 august, înainte de a se prăbuși total la sfârșitul lunii.

Rata inflației ETH a fost de aproximativ 0,5% la data de 31 august. Acest lucru se datorează în mare parte creșterii arderii de token-uri ETH, aproximativ 150.000 de ETH fiind arse de când a fost implementat EIP 1559 „London hard fork”.

Mișcarea descendentă a ratei de inflație a ETH este un indiciu al previziunilor anterioare conform cărora criptoactivul ar putea deveni deflaționist. Pe măsură ce mai mulți ETH din rețea sunt arși, raritatea va crește. Pe măsură ce această raritate crește, ar putea avea efecte suplimentare semnificative asupra nivelului prețurilor. 

Twitter ar putea accepta în curând BTC pentru bacșișuri digitale

Utilizatorii Twitter ar putea în curând să dea bacșișuri în BTC sau ETH favoritilor care creaza conținut pe rețeaua socială.

Managerul de produs al companiei, Kayvon Beykpour, a confirmat că rețeaua de socializare dorește să integreze rețeaua Lightning Network a Bitcoin în platformă.

Twitter a început să testeze o nouă funcție pentru creatorii de conținut de pe platformă, numită „tip jars”, prin care utilizatorii cu peste 10.000 de urmăritori își pot monetiza tweet-urile și pot primi bacșișuri în BTC de la urmăritori prin intermediul Lightning Network.

85.000 de comercianți elvețieni pot accepta acum plăți criptomonede 

Furnizorul de plăți Worldline a făcut ca plățile criptomonede să fie accesibile pentru 85.000 de comercianți din Elveția. 

Serviciul urmează să fie furnizat de Worldline în parteneriat cu Bitcoin Suisse, o platformă elvețiană reglementată de tranzacționare a criptomonedelor. 

Parteneriatul va permite ca aproximativ 85.000 de comercianți elvețieni să accepte plăți în bitcoin sau ether la punctul de vânzare. Pentru prețurile cotate în moneda fiduciară locală, francul elvețian (CHF), se pot face conversii instantanee ale prețurilor în BTC sau ETH cu ajutorul aplicației mobile WL Crypto Payments. 

Ce impozite trebuie să plătești dacă primești tichete de masă sau câștigi la Loteria vaccinaților? Tratamentul fiscal al beneficiilor acordate zilele acestea de Guvern

0

Autori: Corina Mîndoiu (foto), Partener Asociat şi Crina Onuţ, Manager, Departamentul Impozit pe venit şi contribuţii sociale – People Advisory Services (PAS), EY România

Tichetele de masă ce vor fi acordate de stat persoanelor care se vor vaccina cu schema completă după data de trei septembrie nu vor fi subiect de impozit și contribuții sociale, potrivit prevederilor stipulate de Codul Fiscal. Ceea ce înseamnă că persoanele care le vor primi se vor bucura de cei 100 de lei întregi, fără niciun impozit. În schimb, tichetele de masă acordate de angajatori salariaților vor rămâne subiect de impozit, fiind în continuare taxate cu 10%. Ce tratament fiscal vor avea premiile în bani?

Guvernul a decis recent, pentru a stimula vaccinarea, să acorde tichete de masă celor ce se vor vaccina cu schema completă de aici înainte, iar pentru cei care sunt deja vaccinați, a prevăzut posibilitatea înscrierii la o loterie cu premii în bani.

Astfel, conform Ordonanței Guvernului nr. 19/2021, publicată zilele acestea în Monitorul Oficial 834, persoanele vaccinate cu schema completă de vaccinare (ambele doze sau doza unică) vor beneficia de o alocație de hrană în valoare de 100 lei, sub formă de tichete de masă. Vorbim, mai exact, de tichete emise conform Legii nr. 165/2018.

Tichetele vor fi distribuite prin intermediul centrelor de vaccinare, cabinetelor medicilor de familie și ambulatoriilor de specialitate, dar, la acest moment, nu este încă clar stabilit cum anume vor intra vaccinații în posesia lor. Ordonanța vorbește doar de reguli ce vor fi emise ulterior de Ministerul Sănătății. În schimb, actul normativ insistă asupra faptului că măsura acordării alocației de hrană este valabilă doar pentru cei vaccinați complet după intrarea în vigoare a ordonanței, adică începând cu 3 septembrie.

A doua măsură majoră prevăzută de Ordonanța Guvernului se referă la organizarea unei loterii de vaccinare cu premii în bani, pe care Guvernul a introdus-o tot în cadrul Legii 55/2020. Premiile se vor acorda celor vaccinați cu schema completă, iar prima extragere va avea loc în octombrie 2021. Ordonanța nu prevede detalii concrete cu privire la premii, ci doar îndeamnă persoanele vaccinate să se înscrie online pe site-ul de pe care își obțin certificatele digitale verzi, premiile urmând a fi acordate în anumite condiții ce vor fi stabilite ulterior printr-un ordin al Ministerului Sănătății și al Ministerului Economiei.

Această măsură vizează inclusiv persoanele deja vaccinate complet la momentul intrării în vigoare a ordonanței, adică până în data de 2 septembrie, nu doar cele vaccinate complet după acel moment. „Ca o măsură suplimentară de recompensare a tuturor persoanelor care au fost vaccinate împotriva COVID 19 se propune, de asemenea, organizarea Loteriei de vaccinare, care constă în acordarea de premii în bani persoanelor vaccinate cu schemă completă de vaccinare”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Procedura de revendicare a premiilor, însă, este destul de greoaie, câștigătorii având de așteptat aproape trei luni până să intre în posesia banilor. Astfel, conform actului normativ, revendicarea premiilor trebuie să se facă în termen de maximum 30 de zile de la data extragerii, acest termen reprezentând termen de decădere din dreptul de a pretinde acest drept, iar plata se face prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, prin Loteria Română, în maximum 60 de zile de la expirarea termenului de revendicare. 

În acest caz, ce trebuie reținut este că premiile în bani vor fi subiect de impozit pe venit, care, în situația de față, ar urma să fie reținut de plătitor – adică Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, dacă vor depăși suma de 600 de lei. Însă, dacă valoarea premiilor va fi egală sau sub 600 de lei, nu se va datora impozit. De asemenea, trebuie știut faptul că pentru aceste premii în bani, nu se vor datora contribuții sociale. 

În concluzie, recomandăm celor vizați de măsură să urmărească cu atenție prevederile legale ce vor fi stabilite ulterior prin Ordinele de completare, pentru a vedea cum va fi reglementat în detaliu tratamentul fiscal al beneficiilor gândite de Guvern. 



Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com

Cătălin Chiş (Life is Hard): „Ne dorim să creștem accelerat folosind mecanismele de Bursă prin achiziții de companii cu competenţe complementare”

0

Prezent în cadrul evenimentului financiar online „The Power Table – Cum arată rezultatele financiare pe Trimestrul II și cum investim”, Cătălin Chiş – Director General, Președinte al Consiliului de Administrație al Life is Hard, companie listata pe Piaţa AeRO, la Bursa de Valori Bucuresti, a declarat ca societatea intenționează să crească accelerat în perioada următoare, folosindu-se de mecanismele specifice Pieţei de Capital.

Dacă inițial compania IT din Cluj s-a listat pentru a oferi un plus de transparenta în relația cu partenerii sai, Cătălin Chiș spune ca experienta acumulata în cei 5 ani ca și societate publică vor fi acum folosiți pentru a dezvoltare: „În urma cu câțiva ani, am listat compania mai degrabă dintr-o perspectiva de evaluare a muncii pe care am executat-o până la momentul respectiv și dintr-o perspectivă de transparență față de partenerii pe care îi aveam și care își doreau foarte mult sa afle cine mai este partener în Life is Hard. Ca urmare, am listat compania pentru a putea vedea toată lumea cine sunt acționarii societății și că nu avem nici un parti prix cu vreun client sau vreun furnizor în mod special.

Ca urmare, în primii ani pe care i-am petrecut listați pe AeRO a părut că am bătut pasul pe loc și că ne-am dezvoltat relativ puțin în comparație cu ce așteptau unii dintre investitorii și partenerii care au cumpărat acțiuni LIH. Adevărul este că, în aceasta perioadă ne-am format o serie de mecanisme interne și înțelegeri pe care în viitor le vom accesa pentru a ne ajuta să creștem. Începând cu finalul anului 2019 – începutului lui 2020 – ne-am aplecat din ce în ce mai mult spre înțelegerea mecanismului de Bursă și, încet-încet, ne-am creionat planurile de strategie și de tactică de dezvoltare, astfel încât în anul 2020 am început să muncim. Dincolo de faptul că ne dorim să creștem accelerat folosind mecanismele de Bursă prin achiziții de companii cu competențe complementare, ne dorim foarte mult ca fundamentul pe care îl avem în Life is Hard să crească în permanență, astfel încât cifra de afaceri, profitabilitatea și competențele pe care le avem să fie unele pe care ne putem baza și să constituie un levier pentru fiecare pas pe care îl facem”.

Recent, Life is Hard a achiziționat, parțial sau total, societățile Innobyte și Performia Finance și a preluat fondul comercial al societăților Active Power Solutions și Tree Comm Services. Deși nu a oferit detalii legate de ce numele societăților care sunt în acest moment în vizorul Life is Hard, Chiș precizează că domeniile de interes sunt asigurări, sănătate, telco și smart, iar o mare parte din decizia de achiziție este generată de imaginea celor care conduc respectivele companii: „Domeniile de interes pe care ne uitam în permanență sunt asigurări, sănătate, telco și smart. Creșterea accelerată prin fuziuni și achiziții de companii cu competente complementare este una extrem de delicată. Dincolo de cifrele pe care aceste companii le au – și ne putem uita la ele cu ochi critici, astfel încât să putem să construim business în raport cu ele –, ne uităm în mod extrem de atent la cei care au fondat business-ul și cei care îl conduc astăzi, astfel încât împreună să fim parteneri pe termen mediu și lung. Ne dorim ca acele companii în care intram ca și parteneri, la rândul lor sa fie parteneri pentru Life is Hard”.

Legat de cifrele raportate pentru primele 6 luni din 2021, Cătălin Chiș a precizat ca scăderea de profit a fost generată și de lipsa de experiență în domeniul achizițiilor și fuziunilor, însă este optimist ca, până la finalul anului, țintele de profit vor fi atinse: „Motivația profitului mai mic la jumătatea anului derivă din unele lucruri pe care le-am făcut suplimentar, fără să ținem cont de ele, neavând experiența achizițiilor și fuziunilor, motiv pentru care costul fuziunii cu Active Power Solutions și Tree Comm Services a făcut ca profitul să fie diminuat față de cât am preconizat pentru prima jumătate a anului. Însă suntem mai mult decât optimiști că până la finalul anului 2021 să îndeplinim promisiunea făcută – atât intern și extern companiei –, astfel încât să depășim cifra de afaceri de 20.000.000 lei și un profit de 1.700.000 lei.

La Performia Finance raportam o creștere de afaceri și a profitului pe care le-am înregistrat la 6 luni. Suplimentar, pregătim compania din perspectiva financiar-contabilă către o zona digitală, respectiv oferirea de investiții digitale către IMM-urile din România”.

Life is Hard își păstrează prognozele de dezvoltare și intenționează să folosească mecanismele Pieței de Capital pentru a crește accelerat. „Am aprobat în Consiliul de Aministrație și în AGEA pentru prima dată dorința și intenția noastră de a atrage obligațiuni de 1.500.000 lei, folosind mecanismele Bursei, pentru a accelera ușor dezvoltarea Life is Hard”, precizează Cătălin Chiș.

„Am aprobat un plan de investiții pentru 2021-2022 pentru 10.000.000 de Euro, ne propunem să atingem agregat, la nivel de Life is Hard o cifră de afaceri de minim 30.000.000 lei, iar valoarea de companiei să atingă minimum 100.000.000 lei. Pentru toate acestea avem planuri scrise care sunt în curs de execuție”.


Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabila și Bucuresti Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Noi reguli tranzitorii de origine pentru țările pan-euro-mediteraneene

_________________

Material de opinie de Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, și
Vladislav Dabija, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Convenția Pan-Euro-Mediteraneană (PEM), semnată în 2011, este un acord multilateral care vizează stabilirea unor reguli comune de origine privind schimburile de mărfuri între Uniunea Europeană și cele 24 de țări semnatare din zona PEM (AELS, Turcia, Balcanii de Vest, țările Parteneriatului estic și țările mediteraneene).

Deși procesul de revizuire a Convenției PEM se desfășoară din 2012, până la încheierea negocierilor și adoptarea formală de către toate părțile contractante, majoritatea țărilor au decis să înceapă să aplice începând cu 1 septembrie 2021, în mod tranzitoriu și pe bază de protocoale bilaterale, regulile revizuite, menținând în același timp discuții cu restul părților contractante pentru a ajunge la un acord cu privire la procesul de revizuire.

În etapa inițială, regulile se vor aplica între Uniunea Europeană, Elveția, Norvegia, Islanda, Albania, Iordania și Insulele Feroe. Procesul de adoptare a modificărilor la protocoalele bilaterale de origine privind regulile de origine cu ceilalți parteneri (Macedonia de Nord, Serbia, Muntenegru, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Republica Moldova, Georgia, Ucraina, Palestina, Liban, Turcia și Egipt) este în curs de desfășurare și în diferite etape de progres.

Ce se schimbă?

Obiectivul noilor reguli este de a moderniza regulile actuale de origine cuprinse în acordurile comerciale preferențiale ale UE cu țările din regiunea PEM, făcându-le mai flexibile și mai ușor de utilizat. Regulile tranzitorii nu înlocuiesc regulile Convenției PEM, ci se vor aplica în paralel, până la finalizarea procesului de revizuire a acesteia. Astfel, operatorii economici vor putea alege fie să se prevaleze de regulile actuale ale Convenției PEM, fie de regulile tranzitorii. Așadar, este de reținut că noile reguli nu au un caracter obligatoriu, comisia lăsând la latitudinea operatorilor economici dacă le vor aplica sau nu.

Principalele beneficii ale noilor reguli

  • Se mărește pragul de toleranță de la 10% la 15%, ceea ce va permite exportatorilor să utilizeze mai multe materiale neoriginare care au poziții tarifare diferite de valoarea produsului final. 
  • Dovada originii preferențiale se va face prin certificatul de origine EUR.1 sau prin declarația de origine pe factură, în locul sistemului dublu utilizat în prezent de certificate, EUR.1 și EUR.MED. Un aspect important de reținut este că, pentru a distinge produsele care îndeplinesc regulile de origine tranzitorii de produsele care îndeplinesc regulile actualei Convenții PEM, dovezile de origine vor trebui să includă expres o mențiune care să indice ce reguli au fost aplicate.
  • Se introduce opțiunea de a solicita autorizarea pentru a calcula prețul din fabrică și valoarea materialelor neoriginare ca valoare medie pentru a putea ține seama de fluctuațiile costurilor și ale cursurilor de schimb valutar. 
  • Se elimină regula actuală a transportului direct care tranzitează o țară străină și va fi înlocuită cu o regulă de „non-manipulare” mai flexibilă. Astfel, mărfurile nu trebuie să fie modificate sau transformate în timpul tranzitului. 
  • Se introduce cumulul total pentru toate produsele, cu excepția produselor textile și a articolelor de îmbrăcăminte enumerate în capitolele 50-63 din Sistemul armonizat (SA). Cu toate acestea, produsele din capitolele 50-63 ale SA pot beneficia de cumul total bilateral. 
  • Se introduce opțiunea de a solicita autorizarea segregării contabile atunci când exportatorul a demonstrat că păstrarea stocurilor separate are un cost considerabil sau creează dificultăți materiale. 
  • Se introduce posibilitatea de a solicita rambursarea taxelor vamale pentru materialele utilizate la fabricarea oricărui produs, cu excepția materialelor utilizate la fabricarea produselor textile și a articolelor de îmbrăcăminte, care intră sub incidența capitolelor SA de la 50 la 63.
  • Este oferită opțiunea de a conveni asupra aplicării unui sistem de exportatori înregistrați (REX). 

Impactul asupra mediului de afaceri

În cadrul procesului de consultare, unele țări au semnalat faptul că noile reguli de origine vor crea dificultăți companiilor cu lanțuri de aprovizionare complexe, precum necesitatea de a-și actualiza sistemul IT și faptul că vor fi nevoiți să colecteze dovezi de origine emise în conformitate cu ambele seturi de reguli.

Cu toate acestea, considerăm că noile reguli vor avea un impact general pozitiv asupra mediului de afaceri și asupra comerțului internațional, întrucât acestea sunt mai flexibile. Prin urmare, cu mici excepții, un produs care îndeplinește regulile de origine ale actualei Convenții PEM va îndeplini și regulile de origine tranzitorii.