Caravană pentru testarea apei din fântâni

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a lansat caravana „Apăr apa”, în cadrul proiectului „Controlul integrat al poluării cu nutrienți”, pe un traseu național care va trece prin 200 de UAT-uri până la sfârșitul anului, pentru „testarea apei din fântâni pentru determinarea nivelului de nitrați din 6.000 de gospodării de pe tot cuprinsul țării”. Apa provenită din surse necentralizate (fântâni, puțuri etc.) și consumată în gospodării va fi testată „pentru a stabili dacă valoarea concentrației de nitrați se află în limitele potabilității”. În context, se vor desfășura „concursuri cu premii pentru elevi și pentru fermieri, pe teme privind problematica poluării apei cu nitrați și, respectiv, cunoașterea bunelor practici agricole”.

Vasile Panaite, secretar de stat în MMAP: „Poluarea apei cu nitrați din surse agricole este o amenințare continuă la adresa sănătății umane. Provoacă intoxicații grave sugarilor și copiilor de vârste mici și afecțiuni periculoase adulților expuși la consumul îndelungat al apei cu nitrați în exces. Lipsa de informare, faptul că nitrații nu au gust, și nici miros, coroborate cu faptul că populația nu are obiceiul de a face analiza apei din fântânile de unde se aprovizionează, conduce la consumul pe scară largă a apei cu exces de nitrați, în zonele în care pânza freatică a fost expusă la poluare. O mare parte din acest tip de poluare este generată de gospodărirea defectuoasă a gunoiului de grajd, respectiv depozitarea acestuia direct pe pământ și împrăștierea lui în perioadele de interdicție, când plantele nu consumă nitrații din compost. În acest fel, nitrații ajung direct în prima pânză freatică, de unde se alimentează majoritatea fântânilor”. 

După cum precizează MMAP, „campania națională de conștientizare Apăr apa urmărește reducerea poluării apelor cu nitrați proveniți din surse agricole, conservarea resursei de apă potabilă, sănătatea populației și, nu în ultimul rând, conformarea României la reglementările Uniunii Europene. Proiectul Controlul integrat al poluării cu nutrienți este parte a demersurilor Guvernului României de asigurare a implementării Directivei Nitrați, prin care se urmărește reducerea poluării cu nutrienți din surse agricole. Managementul gunoiului de grajd la nivel de comună este o preocupare principală a Proiectului, având în vedere că, la ora actuală, în România sunt peste 3 milioane de ferme mici, de subzistență, care nu au capacitatea de a implementa individual măsurile necesare prevenirii poluării solului și a apei freatice. Proiectul CIPN este în a doua fază, cea de finanțare adițională. Proiectul inițial a demarat în 2008 și s-a încheiat în 2017 și a finanțat un număr de 86 de platforme de management de gunoi de grajd. Finanțarea adițională a proiectului a fost alocată pentru cinci ani, până în martie 2022. În această fază a proiectului vor fi finanțate peste 90 de comunități locale”.

Foto: MMAP

Vânzarea biletelor la Festivalul Internațional George Enescu

0

Biletele la Festivalul Internațional George Enescu, ediția aniversară, sunt în vânzare de luni, 19 iulie, ora 12.00, la prețuri între 70 lei pentru pensionari și 230 de lei categoria I. Vânzarea se va face în rețeaua Eventim, pe platforma www.eventim.ro și la un punct de vânzare care va fi creat special la Ateneu. Accesul în sălile de concert va fi permis cu respectarea regulilor sanitare, în marja a 100% din capacitatea sălii la Ateneu și la Sala Auditorium, a 70% din capacitatea sălii la Sala Palatului și la Sala Radio.

Organizatorii marelui eveniment oferă mai multe detalii și îndrumări: „Pentru a reduce timpii de achiziție, este de ajutor ca iubitorii muzicii să se familiarizeze cu platforma de vânzare, să consulte programul ediției a 25-a a Festivalului Internațional George Enescu de pe site-ul festivalenescu.ro și să-și aleagă din timp concertele care îi interesează.

Biletele la Ateneul Român 

Dată fiind cererea foarte mare de bilete, organizatorii au decis ca la Ateneu să fie ocupate 100% din locuri și, din acest motiv, accesul spectatorilor în sală se va face doar pe baza unui act de identitate și a prezentării unuia dintre următoarele documente: 

  • dovadă oficială care atestă vaccinarea anti SARS-CoV-2 (minim 10 zile de la finalizarea schemei de vaccinare)
  • test PCR negativ efectuat cu cel mult 48 de ore înaintea concertului
  • dovadă medicală a faptului că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2
  • dovadă rezultat negativ certificat de o unitate medicală al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de începerea concertului.

La Ateneul Român vor avea loc 29 de concerte în seria Concerte și Recitaluri. Prețul unui bilet la categoria 1 este de 230 lei, iar la categoria a II-a – 180 lei. Masca este obligatorie pe durata prezenței în sală.

Biletele la Sala Mare a Palatului

La Sala Palatului sunt programate 30 de concerte din seria Mari Orchestre ale Lumii. Se vor pune în vânzare bilete la cinci categorii de prețuri: 

  • Categoria 1 – 230 lei 
  • Categoria 2 – 180 lei 
  • Categoria 3 – 150 lei 
  • Categoria 4 – 100 lei 
  • Pensionari – 70 lei 

Accesul la Sala Palatului se va face cu îndeplinirea condițiilor sanitare, adaptate la faptul că numărul de locuri ocupate va fi de 70% din capacitatea sălii. Se vor respecta regulile de distanțare fizică, iar purtarea măștii de protecție este obligatorie.

Biletele la Sala Auditorium

La Sala Auditorium vor avea loc concertele din seria Enescu și contemporanii. La categoria I, prețul unui bilet este de 60 lei și la categoria a II-a – 40 lei.

Accesul publicului în Sala Auditorium se va face doar cu îndeplinirea unor condiții sanitare, corespunzătoare faptului că publicul prezent va ocupa 100% din capacitatea sălii: document de identitate, precum și unul dintre următoarele documente:

  • dovada oficială care atestă vaccinarea anti SARS-CoV-2 (minim 10 zile de la finalizarea schemei de vaccinare)
  • test PCR negativ efectuat cu cel mult 72 de ore înaintea concertului
  • dovadă medicală a faptului că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2
  • dovadă rezultat negativ certificat de o unitate medicală al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de începerea concertului.

Biletele la Sala Radio

La Sala Radio vor avea loc concertele din seria Muzica Secolului XXI. La categoria I, prețul unui bilet este de 55 lei și la categoria a II-a – 35 lei.

Accesul la Sala Radio se va face cu îndeplinirea condițiilor sanitare, adaptate la faptul că numărul de locuri ocupate va fi de 70% din capacitatea sălii. Se vor respecta regulile de distanțare fizică, iar purtarea măștii de protecție este obligatorie. 

Procedură pentru achiziționarea de bilete

Pentru achiziționarea biletelor este nevoie să creați un cont pe site-ul Eventim și/sau să actualizați datele (parola). Logați-vă în cont înainte de a începe procesul de achiziție. 

Cumpărătorii au la dispoziție 22 de minute pentru a finaliza plata biletelor. Îin cazul în care timpul menționat este depășit, biletele expiră din coșul de cumpărături și este necesar să reluați pașii de achiziție de mai jos.

  1. În sectiunea de căutare introduceți numele evenimentului la care doriți să achizitionați bilete. Căutarea poate fi efectuată după numele evenimentului sau data acestuia.
  2. Apăsați pe butonul Bilete (galben).
  3. Apăsați pe Selectarea celui mai bun loc sau Selectarea planului de sală. În cazul Selectării celui mai bun loc sistemul va alege în mod automat cel mai bun loc disponibil. Pentru opțiunea Selectarea planului de sală trebuie să alegeți manual, din planul de sală, locul dorit.
  4. Selectați numărul de bilete dorite folosind butoanele plus (+) și minus (−). Menționăm că se pot achiziționa maxim 6 bilete de același client.
  5. Odată selectat numărul de bilete, apăsați butonul albastru pentru a adăuga biletele în coșul de cumpărături. 
  6. Metoda de distribuție a biletelor este unică și acestea vor fi transmise în format electronic pe adresa dumneavoastră de e-mail (adresa de e-mail folosită la crearea contului).
  7. Plata poate fi efectuată exclusiv prin card: apăsați butonul Plata prin card.
  8. Vă rugăm să introduceți cu atenție adresa de e-mail și să o verificați înainte de a merge mai departe pentru a garanta trimiterea biletelor la adresa de e-mail corectă.
  9. Introduceți detaliile persoanei care va imprima bilete și apăsați butonul Printează biletele cu detaliile introduse.
  10. Introduceți detaliile plătitorului. Este necesar să bifați căsuța ce verifică dacă persoana care achiziționează biletele are peste 16 ani. Apăsați butonul Plasați comanda.
  11. Pentru a fi redirecționat către pagina de plată apăsați butonul Mergi la pagina de plată.
  12. În pagina de plată completați detaliile necesare tranzacției conform instrucțiunilor din pagina procesatorului de plăti. Odată introduse detaliile cardului apăsați butonul Plătește pentru a finaliza tranzacția.
  13. Odată încheiata plata, urmează să primiți o confirmare de plată din partea PayU și confirmarea comenzii împreună cu biletele electronice din partea Eventim.ro.

Informații despre ediția din 2021

Festivalul Internațional George Enescu 2021 este programat să aibă loc între 28 august și 26 septembrie 2021, cu un program artistic excepțional, susținut de 3500 de artiști străini și români, pe o durată record de 4 săptămâni, dar și cu măsuri care să reducă riscurile de sănătate pentru spectatori, artiști, organizatori și jurnaliști.  

Spre deosebire de celelalte ediții, Festivalul Enescu 2021 va trece printr-o serie de transformări și adaptări, pentru a face față provocărilor pandemiei. Cele 78 de concerte sunt organizate în patru serii:

Va fi o ediție care să readucă în viața tuturor bucuria sărbătorii.  Festivalul Enescu 2021 va celebra 140 de ani de la nașterea lui George Enescu și de aceea va oferi publicului cel mai amplu program de lucrări enesciene din istoria sa, interpretate de artiști și orchestre internaționale – 40, incluzând aici și patru simfonii. Va fi în egală măsură o ediție jubiliară, deoarece Festivalul ajunge în acest an la cea de-a 25-a ediție”.    

Foto: London Symphony Orchestra la festivalul Enescu 2019, ©Alex Damian

Liniștitele Jocuri Olimpice din Japonia

_________________

De Takatoshi Ito
fost viceministru japonez al finanțelor


            Pe 8 iulie, guvernul japonez declara stare de urgență la Tokyo până pe 22 august, din cauza pandemiei COVID-19, iar asta a semnalat de fapt că Jocurile Olimpice de la Tokyo (23 iulie-8 august) vor fi supuse unor limite stricte pentru accesul spectatorilor la evenimentele mari. Fără îndoială, noile restricții vin ca o dezamăgire pentru prim-ministrul japonez Yoshihide Suga, care a fost dornic să prezinte Jocurile drept un simbol al capacității Japoniei de a depăși dificultățile cu care s-a confruntat de la cutremurul din 2011 și dezastrul nuclear de la Fukushima. Acum nu vor mai fi urale zgomotoase la niciuna dintre curse sau alte competiții mai mari. Starea de spirit festivă din Tokyo s-a evaporat rapid, iar odată cu ea și orice speranță de a spori economia locală.

            Este adevărat, o stare de urgență în Japonia este mult mai blândă decât blocările impuse în multe țări occidentale în ultimele 16 luni. Oamenii pot continua o viață aproape normală de cumpărături și ieșit la masă în oraș, deși cu mai multe restricții privind restaurantele și orele de funcționare ale marilor comercianți cu amănuntul. Dar aceasta este a patra declarație a unei stări de urgență pandemică în Tokyo din aprilie 2020, iar restricțiile privind consumul de alcool în restaurante au fost adăugate de la ultima, deoarece conversațiile zgomotoase fără măști sunt suspectate a fi o sursă de răspândire a COVID-19. Deși guvernul lui Suga a „cerut” ca oamenii să evite toate călătoriile nenecesare și să lucreze de acasă în timpul stării de urgență, această avertizare s-a dovedit a fi eficientă numai în timpul primei stări de urgență din aprilie-mai 2020. De atunci, guvernul a încercat abordări diferite. Toamna trecută, de exemplu, a încurajat oamenii să călătorească oferind subvenții pentru stimularea industriei turismului. Dar, în urma unui mare val de infecții spre sfârșitul anului 2020, a fost impusă o a doua stare de urgență, din 8 ianuarie până în 21 martie, iar curând a urmat a treia, din 25 aprilie până în 20 iunie.

            Aceste declarații de urgență „pornit/oprit” indică fie o lipsă de voință, fie o incapacitate de a învăța din episoadele anterioare. Experiența japoneză stă astfel în contrast puternic cu cea din New York, care a fost considerată ca un epicentru global de infecții în primăvara anului 2020. După ce a fost menținut un semiblocaj extins, New York a reușit să se redeschidă treptat în acest an, fără să mai dea înapoi.

            Nu este surprinzător faptul că publicul japonez a devenit din ce în ce mai critic față de guvern pentru incapacitatea sa de a prevedea și controla infecțiile și există o frustrare din ce în ce mai mare față de ritmul lent de lansare a vaccinării din țară. Criticii au dreptate: rata de vaccinare în Japonia rămâne cu mult în urma celorlalte economii avansate. Începând cu 11 iulie, Japonia administra doze la o rată de 48 pentru fiecare 100 de persoane, comparativ cu 88 în Franța, 98 în Germania, 100 în Statele Unite și 119 în Regatul Unit. Cu imagini de la televizor și YouTube care arată acum revenirea veselă la viața normală fără mască din New York și alte orașe, mulți japonezi sunt invidioși.

            Dar publicul japonez a fost împărțit între cei care solicită anularea întregului joc olimpic-paralimpic și cei (în special în domeniul restaurantelor) care se opun unor restricții puternice asupra activităților sociale și economice. Evident, guvernul nu poate satisface ambele părți dintr-o dată, așa că s-a așezat pe îngusta cale de mijloc a organizării jocurilor fără spectatori.

            Pe plan economic, consumul general a fost diminuat anul acesta de creșterea intermitentă a infecțiilor din Tokyo și de declarațiile de urgență „stop-and-go”. În perioada aprilie-iunie a acestui an, indicele bursier Nikkei 225 a avut performanțe mai slabe decât oricare alt mare indice bursier cu economie avansată. Având în vedere că o economie slabă este întotdeauna dăunătoare din punct de vedere politic pentru partidul de guvernământ, Suga se află sub o presiune imensă pentru a realiza o redeschidere puternică și o redresare economică.

            Dar pentru a fi reluată întreaga gamă de activități economice și pentru a ne asigura că Jocurile vor fi o afacere festivă, trebuie să rămână scăzut gradul de apariție de noi infecții. Singura modalitate de a face acest lucru a fost lansarea devreme și rapidă a vaccinărilor, așa cum s-a întâmplat în New York. Deși achizițiile s-au accelerat, Japonia a întârziat să-și asigure vaccinurile, iar autoritățile japoneze au dezvăluit acum că la sfârșitul lunii iunie, țara primise doar 13,7 milioane din cele 40 de milioane de doze de vaccin Moderna.

            Orice s-ar întâmpla vara aceasta, Suga se va confrunta în septembrie cu alegeri pentru conducerea partidului, iar apoi, în octombrie, cu alegeri generale înainte de sfârșitul mandatului complet. De îndată ce Jocurile Olimpice se vor încheia, vor începe jocurile politice ale Japoniei.

©Project Syndicate 1995–2021 | Traducere și Adaptare: Daniel Apostol, ClubEconomic

Colliers: Românii preferă sistemul de lucru hibrid, la fel ca majoritatea cetățenilor europeni

0

Tendințele actuale de pe piața muncii și modul de lucru din viitor vor influența evoluția nevoilor companiilor pentru spații de birouri în următorii ani. Cererea va depinde de politica de lucru la distanță adoptată de fiecare companie, care poate duce sau nu la o suprafață închiriată mai mică, în funcție de domeniul de activitate, precum și de planurile de angajare, potrivit consultanților Colliers. Cum intențiile de angajare pe termen scurt sunt încurajatoare, sugerând fie stagnarea, fie o creștere a forței de muncă, principalul factor de care depinde cerere va fi abordarea mediului de afaceri față de sistemul de lucru hibrid. Biroul va rămâne elementul central în cadrul companiilor, dezvăluie Colliers în cel mai recent raport „Exploring the post-COVID Workplace”, întrucât lucrul de la distanță nu poate înlocui pe deplin importanța pe care birourile o au ca mijloc de construire a echipelor, mentorat și cultură corporativă. Mai mult, consultanții Colliers se așteaptă la un nou mod de lucru, care va implica un amestec între munca de la birou și de la distanță, de acasă sau din alte spații și o redresare a pieței muncii care ar putea avea loc în aproximativ un an, față de doi ani în majoritatea cazurilor după criza financiară globală din 2008.

În timpul pandemiei, peste 4.000 de profesioniști la nivel mondial au folosit Workplace Expert, un instrument online inovator dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile să determine mediul optim de lucru pentru organizația și angajații lor. Pe baza datelor care au fost colectate în perioada pandemiei prin Workplace Expert, consultanții Colliers au acum o viziune asupra modului în care organizațiile gândesc și oferă informații despre direcția în care se îndreaptă companiile.

Cele trei obiective principale pe care le au companiile în vedere atunci când își regândesc strategiile post-Covid la locul de muncă sunt flexibilitatea (14% dintre companiile respondente), productivitatea (11%) și colaborarea în cadrul echipelor (10%), notează Colliers în raportul „Exploring the post-COVID Workplace”. Reducerea costurilor (9%) este, de asemenea, importantă pentru multe companii, dar nu este văzută ca un obiectiv independent. Majoritatea organizațiilor își propun să creeze un birou care să aibă un impact pozitiv asupra performanței afacerii, ceea ce poate avea un impact financiar pozitiv mai mare simpla reducere a costurilor. Alte obiective menționate în studiu sunt colaborarea între echipe, atragerea și păstrarea talentelor, implicarea angajaților, concentrarea pe clienți, inovație, bunăstare și durabilitate. 

Aceleași date Colliers sugerează că majoritatea organizațiilor care își transformă birourile aleg să creeze zone dedicate lucrului în echipă sau birouri la distanță, pentru lucrul individual de acasă. O zonă dedicată echipei nu trebuie neapărat să fie zonă fizică fixă în birou. Ea s-ar putea modifica (zilnic, săptămânal sau lunar) în funcție de momentul și frecvența cu care membrii echipei vin la birou. În cadrul bazei alocate echipelor, majoritatea companiilor implementează flexibilitate maximă, fără birouri dedicate individual. Munca este adesea un amestec de activități colaborative și individuale, ceea ce face ca organizațiile să decidă să continue să creeze medii individuale de lucru și spații pentru concentrare. 

Dominique Bogdănaș

Cu alte cuvinte, „birourile vor deveni din ce în ce mai mult locuri unde angajații se vor întâlni pentru a colabora, a se conecta și a interacționa cu colegii. În medie, până la 70% din spațiul de birouri pre-COVID a fost alocat mediilor individuale de lucru. În strategiile post-COVID adoptate la locul de muncă, acesta este reconfigurat în medie între 20-40% pentru spațiile individuale și între 60-80% pentru spațiile de colaborare”, explică Dominique Bogdănaș, Workplace Advisory Specialist Office 360° la Colliers.

Potrivit consultanților Colliers, au fost identificate însă diferențe în cadrul fiecărui industrii. Organizațiile din sectorul public și sectorul transporturilor și logisticii își organizează cerințele viitoare la locul de muncă pe baza unei prezențe mai mari la birou (peste 68% lucrează de la birou) comparativ cu alte industrii. Organizații din sectoarele retail, servicii profesionale, energie și utilități și auto se organizează pe baza celei mai mici prezente la birou (aproximativ 50% lucrează de la birou). 

Diferențele sunt identificate și între țările din Europa. Republica Cehă și Țările de Jos au cea mai mare intenție de a lucra de acasă după COVID (49% și respectiv 46%), arată raportul „Exploring the post-COVID Workplace”. Datele colectate de Colliers în 2020 arată o mare dorință de a fi implementat un sistem de lucru hibrid și în România (43% muncă la distanță și 57% lucrând de la birou). Marea Britanie și Germania se remarcă datorită intenției relativ ridicate de a lucra din locațiile clienților/partenerilor (respectiv 23 și 20%). 

Daniela Popescu

„Găsirea celui mai eficient echilibru între a lucra de la birou și a lucra la distanță în post-pandemie este, fără îndoială, cea mai presantă întrebare cu care se confruntă companiile. Intrucat fiecare companie este diferita atat din punct de vedere al modelului de business cat si din punct de cedere a activitățlor, companiile necesită abordări diferite.Biroul post-COVID permite echipelor să găsească modurile de lucru potrivite pentru a colabora mai bine. Biroul viitorului integrează lumea virtuală și fizică și ajută echipele să lucreze împreună. Colliers răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare de pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă pentru definirea strategiei cu privire la spatiul de birouri cu scopul de a raspunde nevoilor și planurilor strategice ale companiilor”, explică Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360° la Colliers.

Organizațiile au început deja organizarea, redimensionarea și reconfigurarea birourilor pentru a se potrivi nevoilor unei lumi post-COVID și faptul că piața muncii își revine influențează și cererea viitoare de spații de birouri. Analizând sondajele Comisiei Europene cu privire la intențiile de angajare pe termen scurt ale companiilor locale (următoarele 3 luni), în diverse sectoare unde activitatea poate avea loc de la birou, consultanții Colliers notează că, în (aproape) toate cazurile, intențiile de angajare pe termen scurt sunt egale sau peste media pe termen lung, sugerând fie stagnarea, fie o forță de muncă în expansiune. 

Majoritatea sectoarelor au depășit deja nivelurile din 2019, nu doar media istorică. De exemplu, pentru companiile de recrutare, angajările de personal sunt semnificativ peste nivelurile din 2019 și chiar din 2018. La fel este cazul și în domeniul IT. În concluzie, nivelurile sunt de obicei destul de departe de maximele record înregistrate în ciclul economic anterior, dar faptul că recuperarea are loc atât de repede este suficient de încurajator. 

Primul trimestru din 2021 a înregistrat o cerere totală de puțin peste 54.000 de metri pătrați în activitatea de închiriere, și, deși cererea a scăzut în comparație cu primul trimestru al anului trecut (61.000 de metri pătrați), este la egalitate cu media trimestrială a întregului 2020. De asemenea, cererea nouă de spații a fost de 21.700 de metri pătrați, în mare parte datorită unei relocări considerabile dintr-o clădire necompetitivă (Superbet – circa 8,200 de metri pătrați), sub suprafața de 29.000 de metri pătrați de anul trecut, precum și sub tendința pre-pandemică, în care media trimestrială era de aproximativ 35.000 de metri pătrați.

„Am exclus un număr considerabil de oferte din cifra cererii brute (aproximativ 7.700 de metri pătrați de tranzacții de leasing), pentru că au fost încheiate în clădiri de birouri care nu sunt incluse în stocul total. Wipro Technologies a reprezentat cea mai mare tranzacție a trimestrului, de aproximativ 11.000 de metri pătrați”, spune Daniela Popescu.


Despre Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 67 de țări, cei peste 15.000 de specialiști lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. Cu venituri anuale de 3 miliarde de dolari (3,3 miliarde de dolari inclusiv afiliații) și active gestionate de 40 miliarde de dolari, compania maximizează potențialul proprietăților și accelerează succesul clienților și al angajaților. Pentru mai multe detalii despre Colliers accesați corporate.colliers.com, Twitter @Colliers sau LinkedIn.

CEC Bank își modernizează rețeaua IT: soluție inovativă pentru rețeaua internă de date, controlată de software

0

CEC Bank, instituția financiară cu cea mai lungă tradiție și cea mai extinsă rețea teritorială din România, își modernizează infrastructura internă de date folosind cea mai performantă tehnologie disponibilă pe piață: gestionarea software a traficului de date la nivelul întregii rețele – Software Defined Wide Area Network.

Rețelele interne de date joacă un rol esențial în activitatea băncii și în asigurarea serviciilor bancare către public: prin intermediul rețelei interne se realizează transferul de informații între unități și la nivelul Centralei – pentru operațiuni bancare, credite, etc. În ultimul an, necesitățile la nivelul băncii au crescut exponențial în contextul lansării unor proiecte ambițioase de digitalizare – sistem electronic de management al documentelor, magazin virtual pentru accesarea serviciilor bancare, dar și în contextul implementării unui model de lucru hibrid la nivelul echipelor interne. 

În ultimul an, CEC Bank a asistat la dublarea numărului de e-mailuri, până la 8 milioane, la 150.000 de ședințe online pe Teams și la creșterea cu 70% a numărului de documente stocate în rețeaua internă. În acest context, banca avea nevoie să-și modernizeze rapid infrastructura IT. În mai puțin de cinci luni, sistemul de gestiune software a traficului de date SD-WAN a fost implementat în peste 80% din locațiile CEC Bank – cea mai mare rețea bancară din România, cu peste 1.000 de unități. Grație alocării dinamice a benzilor de comunicație a fost posibilă creșterea capacității rețelei de până la 20 de ori, dar și implementarea unor soluții IT moderne de securitate, cloud și Office 365.

Abordarea SD-WAN a permis modernizarea infrastructurii în timp record și cu costuri reduse, prin configurarea centralizată, de la distanță, a întregii rețele, prin software, comparativ cu abordarea tradițională, în care schimbul de date prin rețeaua internă era asigurat prin configurarea manuală a echipamentelor și conexiunilor.


Despre CEC Bank

CEC Bank este instituția financiară cu cea mai lungă tradiție din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și cu active de peste 41,25 miliarde lei, la sfârșitul lui 2020.

CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească și oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking (CEConline), mobile banking și magazinul virtual CEC_IN – unde pot fi accesate produse și servicii bancare 100% online. 

Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro.

21,8 milioane de puieți forestieri, plantați de Romsilva în fondul forestier de stat în campania de primăvară

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță că în campania de împăduriri de primăvară a plantat 21,8 milioane de puieți forestieri, regenerând în total 10.420 hectare fond forestier, cu 14% mai mult decât programul prevăzut pentru campania de împăduriri de primăvară: „Din aceste 10.420 hectare regenerate, 3.574 hectare au fost regenerate artificial, prin lucrări de împăduriri, inclusiv 7 hectare de perdele forestiere, iar 6.846 hectare au fost regenerate pe cale naturală. Astfel, au fost împădurite cu 459 hectare mai mult decât programul campaniei de împăduriri de primăvară, iar la regenerările naturale s-a înregistrat o creștere cu 831 hectare a suprafeței regenerate natural.

În plus, în cursul campaniei de împăduriri de primăvară au fost efectuate lucrări de completări pe 1.582 hectare și lucrări de refaceri pe alte 215 hectare. 

De asemenea, în fondul forestier aflat în alte forme de proprietate și administrat de Romsilva, au fost plantați alți 3,7 milioane puieți forestieri, fiind regenerate 1.538 hectare, din care 760 hectare prin regenerări artificiale și 778 hectare prin regenerări naturale, și au fost făcute lucrări de completări pe alte 121 hectare”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva informează că „va regenera, în cursul întregului an, pe durata campaniilor de împăduriri de primăvară și de toamnă, 12.670 hectare fond forestier proprietatea publică a statului, din care 8.037 hectare prin regenerări naturale și 4.633 hectare prin lucrări de împăduriri. 

    Pentru lucrările de regenerare a fondului forestier proprietatea publică a statului din acest an, din campaniile de împăduriri de primăvară și toamnă, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a alocat un buget de 199,2 milioane lei din fonduri proprii.

    În ultimii cinci ani, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a regenerat 75.401 hectare fond forestier de stat, 48.163 hectare prin regenerări naturale și 27.238 hectare prin lucrări de împăduriri, fiind plantați în acest interval 151,66 milioane puieți forestieri, cu o investiție totală de 665,6 milioane de lei”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate”.

Foto: RNP Romsilva

Profesioniştii viitorului, program iniţiat şi finanţat de TenarisSilcotub

0

Compania TenarisSilcotub (parte din grupul Tenaris), cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici pentru industriile energetică, mecanică și auto, în parteneriat cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educațională (CJRAE) şi Consiliul Judeţean Sălaj organizează programul de consiliere în carieră „Profesioniştii viitorului”, variantă actualizată  programului derulat cu succes, în ultimii patru ani, de CJRAE. Participă 91 de clase a VII-a din 61 de unităţi de învăţământ, cu 1.264 elevi înscrişi, alături de 33 de consilieri şcolari. 

Adina Mesaroş, directorul CJRAE Sălaj, subliniază: „Scopul principal al programului este orientarea eficientă în carieră a elevilor, prin coroborarea dintre profilul lor vocaţional şi opţiunea şcolară. Punem mai mare accent pe activităţile de consiliere şi testare şi mai puţin pe partea birocratică a proiectului. Este foarte important să încercăm să orientăm copiii, dacă într-adevăr au abilităţi şi capacităţi, spre locuri de muncă ce există în judeţul nostru. Copilul va şti ce poate, ce-i place, ce abilităţi și capacităţi are şi care va fi opţiunea lui. Iar în cadrul consilierilor individuale copil – părinte din ultima etapă a programului, consilierul şcolar prezintă părintelui profilul elevului şi ce anume i s-ar potrivi, astfel încât să fie omul potrivit la locul potrivit”.

Codruţa Hodrea, manager relaţii cu comunitatea, Tenaris Silcotub: „Acest proiect de consiliere vocațională este menit să fie o ‘busolă’ utilă elevului în drumul său spre a-și atinge potențialul maxim și a urma meseria care i se potrivește cel mai bine din punct de vedere al competențelor, valorilor proprii, dar nu în ultimul rând, al posibilităților reale de angajare după absolvire”.

Organizatorii prezintă activitățile programului: „În prima etapă a programului se oferă consiliere colectivă tuturor elevilor din judeţul Sălaj. Urmează apoi o testare ce oferă o serie de informaţii cu privire la abilităţile cognitive și trăsăturile de personalitate ale elevilor și definește profilul vocaţional al fiecăruia. O nouă rundă de consiliere colectivă îi îndrumă apoi pe elevi să ia o decizie eficientă de carieră, după care aceștia completează un chestionar privind opţiunile şcolare şi profesionale. Având în vedere condiţiile pandemice din această perioadă, cea mai mare a acestui program s-a derulat în mediul online, întreaga procedură fiind digitalizată. Proiectul urmează a se finaliza în luna decembrie. Bugetul acestei ediţii este de circa 270.000 de lei, 80% fiind finanțat de TenarisSilcotub iar diferenţa de Consiliul Judeţean Sălaj”.  

Referitor la edițiile precedente ale programului și la ecourile lui în mediul economic local și la nivelul elevilor și părinților, datele arată că „62% dintre elevi susțin că își doresc să urmeze, ca primă opțiune, un liceu cu profil teoretic, iar 12% o filieră tehnologică. În alegerea liceului, familia joacă un rol important (57% dintre elevii chestionați consideră familia factorul cel mai important in luarea deciziei), însă se observă creșterea importanței acordate aptitudinilor și dorințelor elevilor, precum și a influenței consilierilor școlari. Cei care joacă un rol important în viața viitorilor profesioniști, părinții, încep să înțeleagă rolul și scopul acestui program iar beneficiarii edițiilor anterioare, acum elevi de liceu, confirmă că i-a ajutat să se cunoască mai bine, să-și identifice punctele forte și să-și descopere vocații sau abilități noi”.

Tenaris este recunoscut ca „lider global în producția și furnizarea de produse tubulare și servicii pentru industria energetică și diverse alte aplicații industriale. Listată la bursele de valori din New York, Mexico City și Milano, Tenaris operează o rețea integrată de unități de producție, centre de cercetare, centre de finisare și servicii, cu operațiuni industriale în America de Nord și Sud, Europa, Orientul Mijlociu, Asia și Africa. www.tenaris.com”. 

TenarisSilcotub – companie parte din grupul Tenaris – este caracterizat drept „cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici, utilizate în diverse aplicații din industria energetică, mecanică și auto. Cu o echipă de peste 1.600 de oameni în România, TenarisSilcotub are unități de producție la Zalău, Călărași și Câmpina. Prin programele de dezvoltare socială, compania investește în educație, sănătate, cultură și protecția mediului. fb.com/TenarisSilcotub”.

Criza chipurilor continuă în ciuda noilor investiții record în capacitățile de producție

Actuala penurie de microcipuri, cauzată de repornirea economiei mondiale, a provocat mari dureri de cap producătorilor de pretutindeni, fără a se întrevedea o soluție rapidă.

Întrucât cipurile se găsesc în aproape toate articolele pe care le folosim – de la calculatoare la mașini, telefoane, televizoare și mașini de spălat până la avioane, întârzierile de producție se acumulează, iar consumatorii sunt nevoiți să aștepte pentru produsele dorite sau să plătească mai mult. 

Presați de cererea masivă, producătorii de cipuri cheltuiesc miliarde de euro, iar producția este în creștere, însă extinderea capacității de producție este un proces complicat, pe termen lung, cu rezultate care se vor vedea treptat în următorii ani, întrucât analiștii nu se așteaptă ca deficitul să fie rezolvat înainte de 2023.

Producătorii de automobile, care au nevoie de pâna la 1400 de cipuri pe vehicul, sunt principalii promotori ai noii cereri, deoarece consumatorii încearcă acum să-și cheltuiască economiile din timpul pandemiei pentru a-și cumpăra mașini noi. Penuria i-a forțat pe unii dintre marii producători, precum GM, Ford și Renault, să reducă producția și să le spună clienților să aștepte mai mult pentru livrarea noilor lor mașini. Noile vehicule electrice ale Dacia vor fi livrate abia anul viitor din cauza lipsei de cipuri. 

Gamerii sunt, de asemenea, frustrați de lipsa cipurilor, noile console de jocuri, precum Sony (SONY) PlayStation 5 și Microsoft (MSFT) Xbox Series X, fiind încă o raritate în magazine. Există chiar și speculatori care folosesc roboți specializați pentru a cumpăra majoritatea unităților disponibile online doar pentru a le vinde la un preț dublu față de prețul normal de vânzare cu amănuntul. 

Săptămâna trecută, în România, unul dintre cei mai mari retaileri de produse electronice și-a vândut rapid stocul de PlayStation 5 direct în magazinele sale fizice și nu online. 

Unul dintre motivele crizei semiconductorilor este concentrarea producției într-un număr mic de fabrici. Cel mai important producător de cipuri este Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) (NYSE:TSM), cu o cotă de piață estimată de 56%. 

TSMC produce cipuri pe care alte companii le proiectează. Cea mai mare parte a producției sale este dedicată cipurilor pentru HPC (High Performance Computing), telefoane mobile, automobile și IoT (internetul lucrurilor). Printre alți producători importanți similari se numără Samsung, a cărui producție este destinată în cea mai mare parte propriilor dispozitive, UMC, Global Foundries și producătorul chinez SMIC. 

Având în vedere că actualele capacități de producție de cipuri sunt depășite de cerere, TSMC plănuiește cele mai mari cheltuieli de capital din lume, cu investiții de 100 de miliarde de dolari în următorii trei ani. Compania lucrează deja la construcția mai multor unități de producție în SUA, care ar urma să devină active în 2024.  Un alt proiect în curs de desfășurare constă în investirea a 2,8 miliarde de dolari în China pentru a produce în masă semiconductori pentru automobile până în 2023.

Toate aceste măsuri sunt menite să crească distanțarea tehnologică și de producție dintre TSMC și concurenții săi. 

Capacitățile TSMC sunt deja utilizate în proporție de 100%, după cum a menționat compania într-o scrisoare adresată clienților. Pentru a nu spori presiunea globală, compania încearcă să prevină orice risc posibil asupra producției. De exemplu, în cadrul unui tranzacții atipice, TSMC, împreună cu alte companii, va importa pentru Taiwan 10 milioane de doze suplimentare de vaccin COVID-19 de la Pfizer (PFE), în încercarea de a limita pandemia și de a-și proteja lucrătorii.  


Având în vedere cât de complicată este mărirea capacității de producție, TSMC nu a reușit să profite pe deplin de creșterea cererii. Veniturile sale din al doilea trimestru, publicate astăzi, au fost de 13,29 miliarde de dolari, o creștere de 28% față de anul anterior și o creștere de 2,9% față de primul trimestru, menținând în același timp o marjă brută de 50%. În timpul celui de-al doilea trimestru, TSMC a crescut producția cu 12% pentru HPC (High Performance Computing) și automobile, pentru a diminua presiunea cererii. CC Wei, CEO-ul TSMC, i-a asigurat pe clienții din domeniul auto că, în urma măsurilor de creștere a producției, TSMC „se așteaptă ca deficitul de componente auto să se reducă foarte mult, începând cu acest trimestru”. CC estimează că, pe parcursul acestui an și în cursul anului viitor, capacitățile de producție ale TSMC vor rămâne „limitate”, în timp ce cererea va rămâne ridicată.  

Cu toate acestea, având în vedere investițiile masive pe care le-a făcut în noile capacități de producție, analiștii se așteaptă ca societatea să își consolideze poziția de lider în acest sector și să beneficieze pe termen lung de redresarea economică post pandemie. Investitorii, inclusiv cei de retail, au manifestat un interes sporit față de industria semiconductorilor, iar eToro a adăugat recent „Chip-Tech CopyPortfolio”, un portofoliu specializat format din 35 de companii de top din domeniul semiconductorilor, printre care TSMC, NVidia, AMD și altele, permițând investitorilor să susțină această industrie de 440 de miliarde de dolari.


Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Barometrul UNSAR-IRES: 2 din 3 români ar plăti mai mult pentru acces la servicii medicale mai bune

0

Românii își doresc un acces mai rapid și o calitate mai ridicată a serviciilor medicale, potrivit celei mai noi ediții a Barometrului UNSAR-IRES privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România (2021). Astfel, peste 70% dintre respondenți ar aloca sume suplimentare pentru a beneficia de servicii de recuperare medicală, intervenții chirurgicale, spitalizare sau analize de laborator, iar între 56% – 65% pentru ambulatoriu de specialitate, servicii de medicină primară, imagistică medicală sau îngrijire la domiciliu.

În funcție de categoria de venituri, această disponibilitate pentru a plăti mai mult în schimbul unor servicii de calitate mai ridicată este declarată inclusiv de românii cu venituri mai reduse, în special pentru intervenții chirurgicale, spitalizare, recuperare medicală, analize de laborator, ambulatoriu de specialitate, servicii de medicină primară, îngrijiri la domiciliu. 

„Românii își doresc servicii medicale mai accesibile și de o calitate mai bună, care pot fi oferite prin intermediul asigurărilor voluntare de sănătate. De altfel, de la an la an, acestea se dovedesc a fi soluția preferată de clienți. Vedem că există disponibilitate la schimbare, iar în acest context asigurările ar putea fi răspunsul, la fel cum se întâmplă în majoritatea țărilor europene. Practic, un abonament sustenabil la sănătatea fiecărui român este reprezentat de asigurările voluntare de sănătate care vin cu multiple avantaje”, a declarat Adrian MARIN, Președinte, UNSAR.

Și în cazul spitalizării într-un spital de stat, românii ar plăti în plus pentru condiții mai bune de internare (67%), proceduri medicale mai complexe (56%) sau accesul la un anumit medic (49%). Alte servicii menționate se referă la: analize de laborator/ imagistică, profesionalismul personalului medical, respectarea programărilor, aparatură modernă, intervenții chirurgicale. În funcție de categoria de vârstă, o disponibilitate mai mare pentru a plăti suplimentar pentru servicii mai bune de spitalizare o au persoanele între 18-30 de ani.

Așa cum arată și rezultatele studiilor realizate anual de UNSAR, asigurările voluntare de sănătate s-au dezvoltat ca răspuns la o cerere în creștere din partea populației, în contextul unor inconveniențe prezente în accesul la servicii finanțate de sistemul public de asigurări. În plus, utilizarea asigurărilor voluntare de sănătate se face în condiții de siguranţă și încredere, acestea fiind instrumente financiare supuse unei legislaţii foarte stricte, sub supravegherea Autorității de Supraveghere Financiară. 

Mai trebuie precizat că pandemia de COVID-19 a adus, de asemenea, modificări în percepția românilor asupra riscurilor legate de sănătate și boli, deoarece 42% dintre respondenți declară că pandemia le-a crescut interesul pentru asigurările voluntare de sănătate, cu 14% mai mult față de anul anterior.

Beneficiile asigurărilor voluntare de sănătate trebuie privite și din perspectiva sistemului național de sănătate. Dezvoltarea acestei piețe este esențială pentru degrevarea bugetului de stat, putând contribui în mod semnificativ la sustenabilitatea financiară a sistemului public de sănătate. Industria de asigurări este și trebuie să rămână un partener al statului român, având  o contribuție semnificativă la PIB-ul României.

Barometrul IRES-UNSAR privind Percepția riscului și cultura asigurărilor în România a fost realizat pe un eșantion format din 1.336 respondenți cu vârsta între 18-50 de ani, în mai 2021, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).


Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 19 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de aproximativ 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federației Asigurătorilor și Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.

Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. „Suntem una dintre cele mai mari companii românești de cercetare de piață și oferim soluții  integrate pentru clienții noștri – organizații multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung. IRES este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) și ne realizăm activitatea la cele mai înalte standarde profesionale, respectând practicile internaționale în acest domeniu.”

Earnings Report: Cum arată rezultatele financiare pe piețele externe pentru trimestrul II 2021

0

Earnings Report este primul eveniment din România dedicat rezultatelor financiare pe Piețele externe. Ediția aferentă raportărilor financiare la 6 luni pe Piețele externe va avea loc pe data de 5 august 2021, începând cu ora 18:00, se va desfășura online și se adresează investitorilor individuali din România și celor interesați să investească pe Piețele externe.

3 profesioniști în Piețe de Capital,
la a 2-a ediție Earnings Report din acest an 

La fel ca și în luna mai, evenimentul vă propune să vă întâlniți cu 3 profesioniști de excepție: Radu Puiu, research analyst XTB România, Cătălin Chivu, realizator „Feel The Markets” și investitor cu peste 20 de ani de experiență pe Piețele de Capital și Ciprian Bîrsan, business analyst, analist cu 17 ani de experiență pe Piețele de Capital.

Evenimentul îl va avea ca moderator pe Mircea Iliescu, fondator BVBescu.ro și investitor cu peste 11 ani de experiență în Piețele de Capital.

Accesul la eveniment este GRATUIT, dar necesita înscriere și confirmare din partea organizatorilor.


Optimism în piețe, așteptări de rezultate bune și foarte bune,

din partea analiștilor

Sezonul de raportări financiare la 6 luni debutează zilele acestea într-o notă de optimism, atât din partea analiștilor cât și a investitorilor din Piețele de Capital. Aceștia se așteaptă ca rezultatele publicate de companii să fie bune și foarte bune, mai ales că vor fi comparate cu datele similare din 2020, care au fost influențate semnificativ de perioada de lockdown generată de criza COVID-19.

Cătălin Chivu, realizator al emisiunii financiare „Feel The Markets” și investitor cu peste 20 de ani de experiență pe Piețele de Capital spune că veniturile companiilor listate sunt preconizate să crească cu +19,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce câștigurile pe acțiune se anticipează să cunoască un salt, în medie, cu +63,6%:

„Analiștii se așteaptă la rezultate extrem de bune, asta și ca urmare a bazei de raportare, având în vedere că trimestrul 2 din 2020 a fost cel mai slab din ultimii mulți ani, ca urmare a lockdown-urilor din primăvara anului trecut. Per total, veniturile companiilor listate sunt preconizate să crească cu 19,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar câștigurile pe acțiune cu 63,6%. 

Cele mai optimiste prognoze se referă la industriile puternic afectate de pandemie, cum ar fi liniile aeriene, HoReCa, sectorul energetic (ținem minte cotațiile negative ale petrolului) sau acțiunile miniere. Evident că în funcție de aceste rezultate anumite acțiuni și sectoare vor evolua diferit, măcar pe termen scurt, dar tendința generală va fi dată, ca și până acum, de sentimentul din piață, influențat pe de o parte de redeschiderea totală a activităților (deși revenirea cazurilor de COVID-19 ridică semne de întrebare), dar, în mare măsură, de cifrele privind inflația și piața muncii”.

Radu Puiu, research analyst XTB România, este și el de părere ca piața se așteaptă la publicarea unor date optimiste de către companiile listate, precizând că „în cazul în care va fi confirmat, acest ritm de creștere va fi cel mai puternic al veniturilor, din Q4 2009”.

Puiu este de părere ca în această perioadă am putea avea surprize pozitive și din partea unor sectoare precum cel auto, industrial sau financiar, a căror evoluție a fost „semnificativ limitată” în Trimestul II 2020:

„Având în vedere scenariul anului trecut, sectoarele legate de redeschiderea economiilor ar putea produce surprize pozitive. Evoluția acestora din Q2 2020 a fost semnificativ limitata, motiv pentru care ridicarea restricțiilor ar putea să indice o reluare puternică a activității. Din această categorie fac parte sectoare precum cel auto, de materii prime, industrial sau de energie. Sectorul financiar ar putea reprezenta un alt domeniu solid, o parte dintre veniturile suplimentare deținute de populație fiind direcționate către plasamente financiare, în timp ce activitatea de tranzacționare a accelerat semnificativ”.

Ciprian Bîrsan, analist cu 17 ani de experiență pe Piețele de Capital, mizează pe efectul „banilor ieftini” reiterând faptul că țările din Uniunea Europeană se folosesc de politicile relaxate în ceea ce privește deficitele, împrumutându-se agresiv:

„În linii mari, piețele globale nu ar trebui să cunoască schimbări majore față de situația în care se afla în momentul de față. Putem observa că revenirea economica a avut lor mai repede decât se estima inițial și de aici și declarațiile legate de majorarea ratei dobânzii făcute de FED. Țările din Uniunea Europeana au mână liberă în ce privește deficitele (valoarea maximă de 3% poate fi depășită), iar ca și consecința se împrumută mult mai agresiv decât o făceau până acum”.

Inflația și un nou val pandemic, principalii factori de risc

În ceea ce privește pricipalii factori de risc prezenți în acest moment pe Piețele de Capital, cei 3 analiști sunt de aceeasi părere: inflația și un nou val pandemic generat de creșterea infecțiilor cu varianta Delta a virusului COVID-19 sunt principalii factori de urmărit.

„Încă planează asupra noastră teoretica revenire a coronavirusului, prin versiunea Delta și eventual valul 4. Dacă are loc această revenire, situația financiara va avea de suferit în funcție de amplitudinea fenomenului”, spune Ciprian Bîrsan. 

„Piețele financiare se afla în zona de maxim istoric și, în consecință, eventualele semne de îngrijorare nu ar trebui să apară. Personal nu cred că ar fi motive de corecții majore pentru un orizont de timp scurt și mediu. Desigur, nu luăm în calcul un «accident» de genul Corona virus. Intenția de reducere a QE-ului, până la oprirea completă, atât în SUA cât și în UE, a atras după sine o reacție de neîncredere a investitorilor, iar revenirea a fost imediată”, încheie Bîrsan.

Radu Puiu este prudent-optimist, precizând că amplitudinea unor eventuale corecții va fi data de reacțiile Băncilor Centrale:

„Aceștia sunt cei mai importanți factori de risc pe care îi întâlnesc Piețele de Capital. Temerile referitoare la inflație și-au făcut deja simțită prezența în anumite momente, când piețele au suferit corecții pe termen scurt. Totuși, caracterul de moment al scăderilor a fost o urmare a abordării dovish și a asigurărilor oferite de băncile centrale, în special de Rezerva Federală, că nu vor avea loc ajustări ale condițiilor de politică monetară în viitorul apropiat. Totuși, problema persistă, iar acest lucru îi face pe investitori mai sceptici cu privire la «caracterul tranzitoriu» al inflației. În ceea ce privește extinderea noii variante a virusului, sentimentul este cel care este afectat de un nou val de indecizie și incertitudine, doua elemente care creează volatilitate și pot duce la corecții ale piețelor. Posibilitatea de reimpunere de restricții, scenariu care se transpune deja în realitate în anumite zone din Franța, Țările de Jos sau Asia, afectează apetitul pentru risc al investitorilor și determină instalarea unei abordări prudente și mai calculate”.

Și Cătălin Chivu, realizator al emisiunii financiare „Feel The Markets”, consideră că cele mai importante semnale date pieței vor veni tot din Statele Unite. Analist financiar și investitor cu vastă experiența în Piețele de Capital, Chivu spune că „ochii investitorilor ar trebui să fie în continuare pe FED, ale cărei decizii mișcă USD, care, la rândul lui, determină evoluția principalelor piețe financiare, adică FX, indici bursieri, bonduri, mărfuri și, mai nou, crypto”.

Tema evenimentului „Earnings Report – Cum arată rezultatele financiare pentru trimestrul II pe Piețele externe”

Analizăm companiile relevante listate pe Piețele externe pentru a afla:

  • cum arată rezultatele financiare pe primele 6 luni din 2021 și indicatorii importanți din raportări;
  • ce sectoare ar putea intra în atenția investitorilor în perioada următoare și de ce;
  • despre CFD-uri și cryptomonede și cum tranzacționăm în aceste produse;
  • care este viziunea asupra evoluției pieței, din perspectiva investitorilor individuali.

Programul evenimentului „Earnings Report – Cum arată rezultatele financiare pentru trimestrul II pe Piețele externe”:


17:50 – 18:00 – Accesul participantelor la evenimentul online

18:00 – 18:30 Cum arată rezultatele financiare pe piețele externe, aferente trimestrului II, companiile și sectoarele interesante pentru investitori – Radu Puiu, research analyst XTB România

18:30 – 19:00 – Cum vor evolua piețele externe, care sunt riscurile și provocările pe care le-ar putea înfrunta în perioada următoare – Ciprian Bîrsan, business analyst

19:00 – 19:30 – Ce companii ar putea fi interesante pentru investitori în perioada următoare, despre CFD-uri și cryptomonede și cum tranzacționăm în aceste produse  – Cătălin Chivu, realizator al emisiunii „Feel The Markets”

19:30 – 20:00 – Discuție liberă & Sesiune Q&A


Earnings Report este un eveniment organizat cu sprijinul XTB România, Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă, București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media). 


Despre XTB România – Partener al evenimentului Earnings Report

Cu aproape 20 de ani experiență în piețele financiare, XTB este o companie completă de investiții, listată pe Bursa de la Varșovia, cu peste 4400 de instrumente financiare disponibile în platforma performantă de investiții xStation. Cu birouri în peste 10 țări incluzând România, Marea Britanie, Germania și Franța. XTB este reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume inclusiv ASF și KNF.