Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) din data de 13 ianuarie 2021, Sectorul Asigurări – Reasigurări (S.A.R.) a prezentat rezultatele activității de control permanent realizate la Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance S.A. și la societatea Euroins România Asigurare Reasigurare S.A. În urma acțiunilor de control principala deficiență identificată, în cazul ambelor societăți, a fost plata cu întârziere a despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA.
În cazul City Insurance s-a mai constatat că societatea nu a formulat în scris oferte de depăgubire justificată în termenul prevăzut de lege și nu a întocmit procese suplimentare de constatare în termenul prevăzut de legislația în vigoare.

În ceea ce privește societatea Euroins s-a constatat, de asemenea, că nu a formulat în scris notificări cu privire la motivele pentru care nu a aprobat în totalitate/parțial pretențiile de despăgubire în termenul prevăzut de lege și nu a comunicat valoarea maximă de despăgubire în termenul prevăzut de legislația în vigoare.

Ca urmare a aspectelor constatate, Consiliul A.S.F. a decis următoarele:
– Sancționarea Societății de Asigurare – Reasigurare City Insurance S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 500.000 lei;
– Sancționarea societății Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 450.000 lei.
Totodată, în urma analizei cu privire la acțiunile de supraveghere a pieței asigurărilor și în concordanță cu procesul de reorganizare și eficientizare din cadrul A.S.F., Consiliul Autorității va lua în perioada următoare o serie de măsuri organizatorice și administrative ce vor fi făcute publice la momentul punerii în aplicare a acestora.

De asemenea, Consiliul A.S.F. a aprobat și alte măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:
A) Reglementare
Proiectul Regulamentului privind activitatea de control desfășurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (regulamentul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 10 zile).

B) Autorizare
Autorizarea doamnei Lavinia – Florina Mirancea în calitate de înlocuitor al Directorului general al NN Pensii Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.;
Aprobarea alegerii de către BRD Asset Management S.A.I. S.A. a următoarelor burse din Marea Britanie, în vederea realizării de investiții în conformitate cu art. 82 lit. b) și lit. f)
din O.U.G. nr. 32/2012: London Stock Exchange, NEX Exchange Main Board, ICE Futures Europe și Cboe Europe Equities Regulated Market;
Aprobarea modificării documentelor următoarelor fonduri deschise de investiții administrate de BRD Asset Management S.A.I. S.A.: FDI BRD Simfonia, FDI BRD Obligațiuni, FDI BRD Diverso, FDI BRD Acțiuni, FDI BRD Euro Fond, FDI BRD Global, FDI BRD Simplu și FDI BRD USD Fond;
Acordarea avizului societății Medihelp International Broker de Asigurare S.R.L. pentru desfășurarea activității de creare de produse de asigurare în asociere cu asigurătorii;
Autorizarea modificării Contractului de depozitare a activelor Fondului de Pensii Administrat Privat BCR administrat de BCR Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.

Apel pentru susținerea primei platforme de sănătate emoțională

0

În premieră la noi, o platformă de sănătate emoțională și de prim ajutor emoțional va fi accesibilă adolescenților cu vârste cuprinse între 13 și 21 de ani, pentru a discuta liberi de prejudecățile celorlalți și a primi asistență de specialitate, însoțite de articole, suport video etc. Platforma se numește Teen Line și o lansează la 31 ianuarie Asociația Zi de Bine, în colaborare cu Asociația Happy Minds.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine, subliniază: „Ne-am propus să dedicăm începutul de an unei generații pe care se pune uneori poate prea multă presiune. Adolescența este momentul în care viața se află într-o continuă schimbare, corpul se transformă, emoțiile explodează, iar cei din jur par a fi împotriva ta. Este vârsta la care începe să se resimtă presiunea din exterior, de la părinți cu așteptări ridicate, din familii complicate cu drame majore, la profesori lipsiți de răbdare și de înțelegere sau colegi care   interacționează prin bullying. Când lucrurile tind să devină atât de copleșitoare, le punem la dispoziție Teen Line, o platformă special gândită pentru tineri care să vină la pachet cu răspunsuri, sprijin și înțelegere”.

Yolanda Crețescu, Asociația Happy Minds: „Asociația Happy Minds este formată dintr-o echipă de specialiști (psihologi clinicieni, psihoterapeuți, psihiatri, nutriționiști, avocați) pregătiți să vină în ajutorul celor care au nevoie de un sprijin în momente de răscruce. Generația tânără are nevoie de înțelegere, cunoaștere, îndrumare, răspunsuri și instrumente care să îi ajute să facă alegeri sănătoase pentru bunăstarea lor emoțională și pentru a ști ce au de făcut în cazul în care se vor confrunta, la un moment dat, cu depresia sau anxietatea. Dacă astăzi ne facem bine treaba, în 5-10 ani procentul de populație sănătoasă mental ar fi o realitate a României”.

Suma necesară pentru întregul proiect este de 35.000 de euro. Primii susținători din mediul economic sunt Lidl România, Grupul EON România și UniCredit România, companii care devin și parteneri strategici ai Asociației Zi de Bine pentru întreg anul 2021.

Persoanele care-și serbează ziua în ianuarie și rezonează cu această cauză o pot susține la rândul lor donându-și ziua de naștere aici:  https://ziuata.galantom.ro/fundraising_pages/create?id_project=1201.

Alte metode prin care se poate susține suplimentar cauza asociației:

https://www.zidebine.ro/doneaza.

Din martie 2020 și până în prezent, Asociația Zi de Bine a facilitat implementarea a zece proiecte sociale. Cauzele susținute de asociație au primit ajutorul a peste 50.000 de donatori persoane fizice și a 40 de companii, atrăgând donații de peste 1 milion de euro.

Asociația Zi de Bine reamintește că scopul ei „este acela de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. Dacă aveți un proiect în care credeți, dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”.

Două milioane lei, finanțare pentru proiecte de Ziua Culturii Naționale

0

La 15 ianuarie este celebrată Ziua Culturii Naționale, ziua de naștere a lui Mihai Eminescu. Ministerul Culturii alocă prin competiție finanțări totale de două milioane de lei pentru proiecte de acțiuni cu desfășurare în această zi și eventual până la sfârșitul lui ianuarie, după cum a anunțat ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu. Majoritatea sunt prezentate online sau televizat.

Evenimentul central îl reprezintă concertul susţinut de Orchestra Română de Tineret împreună cu Direcţia 5, într-o asociere între muzica clasică și muzica pop.

La ora 18.00, în mai multe orașe va fi aprinsă Flacăra Culturii, în mod simbolic, prin proiecții luminoase pe clădiri de importanță locală și națională. Vor fi prezentate spectacole, recitaluri, manifestări stradale, înregistrări de referință etc., iar la unel muzee accesul publicului va fi liber, cu respectarea cerințelor impuse de contextul actual.

Academia Română sărbătorește Ziua Culturii Naționale în parteneriat cu Filarmonica „George Enescu“ la Ateneul Român. Vor susține expuneri acad. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, acad. Eugen Simion, președintele Secției de Filologie și Literatură a Academiei Române, inițiatorul Zilei Culturii Naționale, acad. Răzvan Theodorescu, vicepreședinte al Academiei Române, președintele Secției de Arte, Arhitectură și Audio-Vizual. Filarmonica „George Enescu“, dirijor Horia Andreescu, va susține un concert cu creații de Ludwig van Beethoven, George Enescu, Doru Popovici, Constantin Silvestri, Béla Bartók, Dan Dediu.

Bursa Binelui, platformă de donații fără comision pentru ONG-uri

0

Bursa Binelui este prima platformă online de donații fără comision (și pentru donator, și pentru organizație), dedicată ONG-urilor din România, proiect creat și susținut de Banca Comercială Română (BCR) în parteneriat cu EuPlătesc.ro. Bursa Binelui încurajează donatori care vor să susțină câte o cauză a unei organizații cu sume mici (minimum 5 lei-maximum 1.000 de lei). Proiectele înscrise au o tematică diversă: sănătate, protecția mediului, protejarea și susținerea categoriilor sociale defavorizate, protecția animalelor etc. Sub aspect educativ, Bursa Binelui încurajează comportamentul filantropic, punând la dispoziția publicului larg un instrument accesibil și ușor de folosit – donația prin intermediul cardului bancar. 

În 2020, s-au înregistrat 9.898 dedonații, cu un total de 803.710 lei, cu 20% mai mult decât în 2019. În medie, s-au efectuat 28 de tranzacții pe zi, cu donații medii de 81 lei/zi. Cel mai activ donator în 2020 a făcut 29 de donații în total de 2900 lei.

Organizațiile care au atras cele mai multe donații pe platformă anul trecut: World Animal Veterinary Emissaries (345.437 lei), Asociația Școala Mamei Junior (139.862 lei), Fundația Bucuria Darului (54.733 lei), Hai Să Ajutăm (51.836 lei).

Nicoleta Deliu, Head of Corporate Communication & Community Affairs, Banca Comercială Română, subliniază: „Bursa Binelui  a continuat să fie și în pandemie un instrument simplu și la îndemâna celor care au vrut să ajute atât proiectele care au sprijinit sistemul de sănătate, dar și toate celelalte care fac o diferență notabilă în viața a sute de mii de oameni. Ne bucurăm că cele 687 de organizații de pe platformă au reușit să strângă 165.000 de euro de la donatori și suntem mândri că reușim să construim împreună comunități mai puternice. Continuăm să susținem platforma și îi încurajăm pe toți să facă fapte bune, să sprijine proiectele de pe platformă și să transforme comunitățile din țara noastră așa cum ne dorim cu toții”.

Situația la zi: 687 de organizații au conturi pe bursabinelui.ro și încarcă proiecte pentru care cer sprijinul comunității; cele mai active din perspectiva donațiilor realizate sunt municipiul București, județe Brăila, Ilfov, Bacău, Neamț; cele mai multe donații s-au făcut pentru proiecte vizând protecția animalelor, pandemia Covid-19, social, educație, mediu.

Percepția românilor față de vaccinarea împotriva COVID-19

62% dintre români sunt dornici să se vaccineze împotriva COVID-19, din care 36% imediat, iar 26% preferă să mai aștepte, arată un studiu al Reveal Marketing Research despre percepția românilor față de vaccinarea împotriva COVID-19.

  • 36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil.
  • 26% dintre respondenții care declară că se vor vaccina, spun că o vor face mai târziu, nu în 2021.
  • 47% dintre respondenți afirmă că se vaccinează pentru a-i proteja pe ceilalți.

36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina
de îndată ce vaccinul va fi disponibil

36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil, în timp ce 38% dintre români spun că nu se vor vaccina nici anul acesta, nici mai târziu. Dintre cei care se vor vaccina imediat, 59% sunt barbati, iar 41% sunt femei. In schimb, dintre cei care refuza vaccinarea, femeile au un procent mai mare – 66%, comparativ cu 34% barbati.

26% dintre respondenții care declară că se vor vaccina, spun că o vor face mai târziu, nu în 2021, potrivit Reveal Marketing Research. Mediul rural se arată cel mai reticent la vaccinare: doar 24% dintre respondenți sunt deschiși să se imunizeze de îndată ce vor avea ocazia, comparativ cu 45% dintre cei din mediul urban care și-au exprimat intenția de a se vaccina. Mai mult, peste jumătate dintre cei din mediul rural (51% ) spun că nu se vor vaccina deloc, nici acum, nici mai târziu.

Seniorii pensionari și maturii fără partener sunt segmentele care se arată cele mai deschise la vaccinare. Peste jumătate dintre pensionari, întrebați dacă se vor vaccina cât mai curând, au răspuns afirmativ, iar 56% dintre maturii fără partener au avut aceeași opțiune. În schimb, tinerii, deși au declarat că vor să se vaccineze, spun că ar preferă să mai aștepte până anul următor: 36% dintre tinerii profesioniști și 31% dintre milenialii fără partener au optat pentru varianta vaccinării mai târziu.

Dintre respondenții care refuză vaccinarea, femeile au înregistrat un procent mai mare decât bărbații cu aceeași opțiune. 46% dintre femei spun că nu se vor vaccina, comparativ cu aproximativ o treime dintre bărbați. Similar, membrii ai familliilor tradiționale (48%) declară că nu se vaccinează.

Românii nu vor să se îmbolnăvească și vor să îi protejeze pe cei din jur

Peste jumătate dintre românii care se vaccinează (53%) declară că o fac pentru că nu vor să se îmbolnăvească. Observăm că dintre toate segmentele, seniorii pensionari își doresc cel mai mult să evite îmbolnăvirea cu Sars-CoV-2 – 67% au menționat acest lucru drept motiv pentru care se vaccinează. Este de înțeles, având în vedere că se află într-o categorie de risc. Din punct de vedere al educației, cei care se vaccinează pentru a nu se îmbolnăvi au în proporție de 48% educație superioară și doar 10% sunt cei cu educație primară care au ales această variantă.

Al doilea motiv pentru care românii aleg să se vaccineze este dorință de a-i proteja pe ceilalți – 47% dintre respondenți au menționat această opțiune. Dintre aceștia, tinerii profesioniști se arată cei mai atenți față de cei din jurul lor – 61% au spus că se vaccinează pentru a-i proteja pe ceilalți. Dacă ne uităm la nivelul de educație, observăm că persoanele care se gândesc să îi protejeze pe ceilalți sunt cele cu educație superioară (49%). În schimb, cei cu educație primară care au selectat același răspuns sunt doar 7%.

Dorința de a-și relua activitățile normale – socializarea în condiții normale, călătoriile și mersul în vacanțe – sunt alt motiv important care îi determină pe români să se vaccineze. 42% dintre români au menționat acest motiv. 

Alte motive selectate de respondenți în ceea ce privește intenția de a se vaccina sunt: dorința de a se simți relaxați și liniștiți – menționată de o treime dintre români (33%); posibilitatea de a-și vizita părinții fără teamă – 18%; călătoriile în străinătate – 13%. 

Este interesant că pentru foarte puțini români, faptul că vaccinarea este recomandată îi motivează în acest sens. Doar 1 din 10 respondenți a menționat că se vaccinează pentru că se recomandă de către autorități și medici.

De ce NU se vaccinează românii?
Posibile reacții adverse și testarea insuficientă

62% dintre români afirmă că au temeri legate de vaccin, comparativ cu 37% care declară  că nu au nicio temere. Conform datelor Reveal Marketing Research, 42% dintre respondenți se tem de potențialele reacții adverse provocate de vaccin. 

Dintre cei care nu intenționează să se vaccineze, mai mult de jumătate (54%) consideră că vaccinul nu a fost suficient testat. 48% dintre respondenții care nu se vaccinează spun că se tem de reacțiile adverse, iar 4 din 10 respondenți (41%) nu cred în eficiența vaccinului împotriva COVID-19. Dintre segmente, 75% dintre maturii fără partener cred că vaccinul nu a fost testat suficient și 90% din același segment se tem de reacțiile adverse. Interesant este că doar 14% dintre românii care nu se vaccinează au declarat că nu se tem de îmbolnăvirea cu noul coronavirus. Ceilalți, deși se tem de virus, nu intenționează să se vaccineze.

Teama de reacțiile adverse este un motiv menționat în cea mai mare măsura de cei cu educație medie (52%). Similar, 51% dintre cei care nu cred în eficiența vaccinului sunt persoanele cu educație medie. Dintre cei cu educație primară, 64% nu cred că vaccinul este testat suficient.

Cât ar trebui să durereze testarea vaccinului, în opinia românilor?

70% dintre români sunt de părere că vaccinul ar trebui să fie testat mai mult timp înainte de a fi disponibil pentru populație.  Peste un sfert dintre aceștia (26%) consideră că vaccinul ar trebui testat timp de 1 an înainte de a putea fi administrat la scală largă, iar 18% menționează o perioadă de peste 5 ani ca fiind potrivită pentru testare. 

Intenția de vaccinare asociată cu nivelul de educație

Dintre cei care se vaccinează de îndată ce vaccinul va fi disponibil, 50% dintre aceștia au educație superioară, 40% au educație medie, iar 10% sunt cei cu educație primară. Persoanele care se vor vaccina, dar mai târziu sunt 53% cei cu educație superioara, 40% cu educație medie și 7% cu educație primară. Dintre cei care nu se vor vaccina19% au educație primară, 49% au educație medie și 32% au educație superioară.

Criptomonedele nu mai au un viitor criptat: OCDE și UE doresc reglementarea monedelor digitale. O nouă directivă la orizont

Autor: Miruna Enache, Partener,
Asistență fiscală și juridică, EY România (foto)

Piața criptomonedelor a trecut săptămâna trecută de pragul de un trilion de dolari pentru prima dată în istorie, iar Bitcoin a crescut cu aproximativ 30% de la începutul anului și cu 370% în ultimele 12 luni. Nu ar trebui, deci, să mire pe nimeni că Uniunea Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică își propun să reglementeze domeniul monedelor digitale, astfel încât administrațiile fiscale naționale să obțină informațiile de care au nevoie pentru stoparea pierderii de venituri, dar și pentru unificarea cadrului legal și a sancțiunilor aplicate pe baza dispozițiilor actuale. Destul de departe de datele globale, dar cu un mare potențial de creștere, dimensiunea economiei digitale locale a fost evaluată de mai mulți specialiști la peste 16 miliarde de euro în 2019, așa cum arată ultimele cifre disponibile.

Lipsa controlului centralizat pentru activele cripto, cvasianonimatul lor, dificultățile de evaluare, caracteristicile hibride, evoluția rapidă a tehnologiei, dar și forma pe care o pot lua monedele virtuale sunt tot atâtea provocări pentru stabilirea unor obligații fiscale. În plus, formele pentru care pot fi utilizate, atât pentru plăți, cât și în scop de investiții, îngreunează clasificarea și conformitatea fiscală potențială. Dificultăți decurg și din necesitatea de a identifica intermediarii relevanți, evenimentul raportabil, evaluarea activelor și informațiile disponibile, printre altele. Pentru că este clar pentru toată lumea – la fel ca instrumentele financiare „tradiționale”, și veniturile obținute din cripto-active ar trebui să fie supuse impozitării. Și în cazul lor, aplicarea corectă a obligației fiscale se bazează pe o raportare adecvată și pe capacitatea administrațiilor fiscale de a avea acces la informații.

Încă de la începutul dezbaterii necesității reglementării criptomonedelor, în 2018, Pascal Saint-Amans, șeful Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a susținut că este nevoie de o soluție globală, care să fie aplicabilă oricărui stat. Saint-Amans a dezvăluit că majoritatea statelor membre ale OCDE sunt din ce în ce mai interesate de reglementarea monedelor digitale, inclusiv de impozitarea acestora, ceea ce a determinat organizația să se implice mai activ în această direcție. Recent, Amans a anunțat că OCDE va furniza noi standarde în industrie, cel mai probabil până la finalul acestui an. Prin urmare, OCDE este hotărât să vină cu noi reguli care ar putea defini planul global de impozitare a monedei digitale, având în vedere că structura OCDE înglobează 37 de state membre (inclusiv SUA, Marea Britanie, Spania, Germania, Franța, Japonia, Coreea de Sud și Australia) și reprezintă, colectiv, peste 60% din PIB-ul nominal global.

De altfel, la finalul anului trecut, OCDE a publicat o prezentare generală a problemelor emergente de politică fiscală în domeniul cripto. Într-un document de 70 de pagini, OCDE  subliniază unele dintre provocările cheie, inclusiv impozitarea furcilor (engl. „hard forks”), definițiile monedei digitale, apariția monedelor stabile și a CBDC-urilor (monede digitale ale băncilor centrale, acele tipuri cu care guvernele din anumite state – China, Coreea de Sud – realizează la acest moment experiențe), finanțarea descentralizată și impozitarea veniturilor din mining.

Printre concluziile studiului amintit, OCDE recomandă actualizarea permanentă a politicilor privind criptomonedele, inclusiv pentru asigurarea unei politici coerente cu tratamentul altor active, imobilizări necorporale și pentru a aborda evenimente impozabile majore. Sprijinirea îmbunătățirii conformității, inclusiv prin luarea în considerare a normelor simplificate privind evaluarea și pragurile de scutire pentru micii comercianți sau pentru comercianții ocazionali, este o altă recomandare a Organizației. Tot OCDE spune că ar fi necesară alinierea tratamentului fiscal al monedelor virtuale cu alte obiective sau tendințe politice, inclusiv cu utilizarea în scădere a numerarului, care este accelerată și de pandemia COVID-19, sau cu politica de mediu, având în vedere, de exemplu, că exploatarea monedelor virtuale poate să se dovedească mare consumatoare de energie.

De cealaltă parte, și Comisia Europeană este de părere că, deși inovația tehnică poate îmbunătăți eficiența și incluziunea sistemului financiar și a economiei, cripto-activele ridică probleme cu privire la protecția consumatorilor și a investitorilor, la integritatea pieței, evaziunea fiscală, spălarea banilor și finanțarea terorismului. Pentru europeni, însă, aplicarea corectă a obligației fiscale se bazează pe o raportare adecvată și pe capacitatea administrațiilor fiscale de a avea acces la informații. Drept urmare, Comisia a anunțat la rândul său că intenționează să oblige intermediarii să raporteze tranzacțiile de tip cripto, printr-o nouă directivă – DAC 8.

Dispozițiile existente ale Directivei 2011/16/EU privind cooperarea administrativă între statele membre, șase la număr până acum, prevăd obligația intermediarilor financiari de a raporta administrațiilor fiscale și schimbul de informații între statele membre. Pentru cripto-active și bani electronici, nu există o astfel de obligație de raportare, deoarece cripto-activele și banii electronici, precum și intermediarii relevanți pentru aceste active, nu sunt în prezent acoperiți în totalitate de directive, iar autoritățile fiscale naționale nu pot obține aceste informații. Acest lucru este deosebit de îngrijorător într-un domeniu în care toate platformele sunt digitale și, prin urmare, își mută cu ușurință activitățile între statele membre și desfășoară activități transfrontaliere. În general, nivelul transparenței fiscale este foarte scăzut mai ales pentru că această nouă tehnologie este, de asemenea, utilizată pentru a crea, păstra și transfera active fără intermediari terți.

În plus, în lumina schimbului de informații de la instituțiile financiare cu privire la conturile financiare stabilite de DAC2 în 2014, aceste evoluții pot duce la erodarea integrității unor schimburi de informații ca instrument de combatere a evaziunii fiscale offshore. Conformitatea cripto-activelor și a instituțiilor de monedă electronică cu raportările DAC2 sunt esențiale și ar trebui abordate de noua directivă fie ca o dispoziție autonomă, fie ca o extindere a dispozițiilor DAC2 existente sau chiar ambele, pentru a acoperi toate particularitățile unice ale acestor instrumente.

Pentru asigurarea unei impozitări adecvate, inițiativa va trebui să definească cripto-activele pentru a determina domeniul de aplicare material al directivei, precum și pentru a identifica intermediarii relevanți în scopuri fiscale, de raportare comună și de due-diligence. Evaluarea impactului va lua în considerare activele care ar trebui incluse pentru a determina, de exemplu, dacă așa-numitele monede stabile și monedele electronice trebuie incluse de domeniul de aplicare. Mai mult, este necesar să se abordeze unele ineficiențe ale actualei directive, în special dispozițiile limitate privind sancțiunile și alte ajustări punctuale necesare.

Orice reglementare va fi operată în viitor și în România, ea nu va veni pe un loc gol, pentru că și la acest moment există reguli generale de impozitare care se aplică implicit și în domeniul cripto, atât la persoane fizice, cât și la cele juridice.

În concluzie, criptomonedele vor fi „decriptate” peste puțin timp. Este un semnal important pentru piață, care subliniază importanța pe care au început să o capete monedele digitale, cât și nevoia de stabilire a unor reguli fiscale clare, comune, ușor de înțeles și de aplicat.

Huawei Buy Back devine disponibil permanent

0

Prin intermediul Huawei Buy Back, consumatorii beneficiază pe tot parcursul anului de reduceri substanțiale la achiziționarea unui smartphone în schimbul unui telefon funcțional vechi

Programul de loializare Huawei Buy Back, lansat la finalul anului trecut, devine valabil permanent, răspunzând astfel interesului crescut manifestat de sute de consumatori. Astfel, cei interesați de achiziționarea unui smartphone Huawei se pot bucura în continuare de reduceri semnificative, sub forma unor vouchere speciale, de tip buy back, în schimbul unui telefon funcțional pe care nu îl mai folosesc.

Magazinele în care consumatorii pot beneficia de avantajele exclusive oferite în cadrul programului Huawei Buy Back sunt Huawei Experience Shop din AFI Palace Cotroceni și Huawei Experience Store din Băneasa Shopping City, București.

Zeci de consumatori au beneficiat deja de prețuri exclusive la achiziționarea unor smartphone-uri de top din portofoliu prin intermediul programului Huawei Buy Back lansat în luna noiembrie a anului trecut. Interesul ridicat manifestat pentru acest tip de program de loializare a condus firesc la decizia de a-l transforma într-unul permanent, astfel încât consumatorii să se poată bucura de cel mai bun preț al telefoanelor Huawei preferate pe tot parcursul anului, ținând cont si de reducerea exclusivă de 500 lei oferită pentru HUAWEI Mate 40 Pro și HUAWEI P40 Pro.”, declară Wang Wei, Country Manager, Huawei Consumer Business Group România.

Wang Wei, Country Manager, Huawei Consumer Business Group România

Cel mai mare discount aplicat până acum în cadrul acestui program este de 1.675 lei. Acesta include și reducerea suplimentară de 500 lei oferită la achiziționarea smartphone-urilor vârf de gamă HUAWEI Mate 40 Pro și HUAWEI P40 Pro.

În plus, prin intermediul programului Huawei Buy Back, de acum permanent, consumatorii își pot achiziționa și modelele anterioare din portofoliul companiei la prețuri speciale. Pentru a putea fi înscris în program, smartphone-ul predat trebuie să fie funcțional, iar evaluarea se va face obiectiv de către reprezentanții magazinelor, ținând cont de criterii bine definite.

Digitalizarea ignorată de societățile care au aplicat pentru Măsura 3, Granturi pentru investiții

0

Specialiștii care gestionează aplicația antreprenorilor InAfaceri.ro avertizează că digitalizarea este ignorată de societățile care au aplicat pentru Măsura 3, Granturi pentru investiții.

Aplicația antreprenorilor, InAfaceri.ro a realizat cu  ajutorul Termene.ro o analiză a peste 1400 de societăți în vederea eligibilității pentru Măsura 3. În acest context, s-a constatat o tendință crescută pentru achizițiile imobiliare precum hale industriale, spații comerciale sau clădiri de birouri, însă mai puțin pentru echipamentele tehnologice menite să conducă la expansiunea digitalizării. 

Un procent semnificativ  din societățile care au decis să aplice pentru Măsura 3 și să beneficieze de fonduri nerambursabile au ales să facă achiziții ce includ o gamă diversificată de spații. Utilajele și echipamentele pentru implementarea digitalizării au fost ignorate aproape în totalitate. 

Concluzia este că peste 80% din societățile care aplică la  această Măsură fac achiziții imobiliare: spații comerciale, spații de birou sau hale industriale. Prea puțin utilaje și extrem de puține echipamente pentru digitalizare, declară Alin Meteșan, fondatorul aplicației InAfaceri.ro

Rezultatele sunt dezamăgitoare având în vedere poziția importantă pe care o ocupă acum digitalizarea în aproape fiecare domeniu al vieții cotidiene. De asemenea, România este o țară codașă în ceea ce privește gradul de tehnologizare, iar Măsura 3 ar fi reprezentat o șansă potrivită pentru a schimba acest fapt. 


InAfaceri.ro este o aplicație destinată exclusiv antreprenorilor care își doresc să se dezvolte continuu. Este locul de întâlnire atât al oamenilor cu experiență vastă în domeniul afacerilor, dar și al celor care abia și-au început drumul profesional. Aplicația oferă numeroase oportunități antreprenorilor precum: vânzarea/cumpărarea afacerilor, accesare finanțări, dar și promovarea afacerilor/serviciilor. 

Recomandări pentru consumatorii de servicii financiare

0

Centrul pentru Soluționarea Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) transmite o serie de recomandări pentru consumatorii de servicii financiare și totodată atrage atenția asupra unor aspecte ce pot apărea în relațiile cu băncile. CSALB reiterează necesitatea informării în vederea unor decizii în deplină cunoștință de cauză, pentru evitarea litigiilor ulterioare:

„Amânarea ratelor la creditele contractate până pe data de 30 martie 2020 este posibilă și în acest an. Pe fondul crizei sanitare generate de pandemia de Covid-19, Guvernul, venind în întâmpinarea nevoilor consumatorilor, a decis emiterea a două ordonanțe în 2020 (OUG nr.37 și OUG nr.227), prin care devine posibilă amânarea ratelor datorate băncilor și IFN-urilor de consumatorii afectați prin diminuarea veniturilor. Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat până acum de moratorii legislative și private, adică 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar. Deoarece amânarea plății ratelor produce o serie de consecințe, care pot avea și valențe negative pentru consumatori, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le transmite acestora o serie de recomandări:

  1. Decizia amânării ratelor trebuie luată după o informare riguroasă;
  2. Ratele din perioada de amânare nu se șterg și nici măcar nu sunt „înghețate”, ci vor fi adăugate la efortul de plată după expirarea acestei perioade de amânare. Potrivit calculelor comparatorului bancar FinZoom.ro, ratele pentru creditele ipotecare vor fi cu până la 13 procente mai mari, iar cele pentru creditele de nevoi personale vor crește cu aproximativ 6%;
  3. Consumatorul care solicită amânarea ratelor trebuie să îndeplinească o serie de condiții: să nu aibă restanțe la plata creditului; să depună o cerere la bancă până pe data de 15 martie 2021; să facă dovada diminuării veniturilor ca urmare a pandemiei și, foarte important, amânarea ratelor să nu depășească 9 luni cumulate în anii 2020 și 2021. Cu alte cuvinte, dacă a beneficiat deja de o amânare a ratelor pentru 9 luni în 2020, consumatorul nu mai poate solicita încă o amânare;
  4. Dacă problemele financiare ale unor consumatori persistă chiar și după o amânare de 9 luni a plății ratelor ori consumatorul realizează că îi va fi imposibil să plătească noile rate chiar în timpul perioadei de amânare, le recomandăm să se adreseze imediat CSALB pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobânzi, comisioane, sold, monedă etc.) astfel încât să evite intrarea în incapacitate de plată și consecințele penalizatoare impuse de instituția de credit;
  5. Amânarea ratelor reprezintă o rezolvare parțială a problemelor financiare, în timp ce negocierea cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB, oferă o soluție personalizată care poate avea efect pozitiv pe toată durata creditului sau pentru toată valoarea împrumutului.

Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB

Este evident că existența moratoriilor legale și/sau convenționale reprezintă un avantaj pentru consumatorii care au fost constrânși să apeleze la această variantă  fie de pierderea locului de muncă, fie de scăderea veniturilor. Înregistrăm deja cereri în care unii consumatori sunt nemulțumiți de modul în care este calculată dobânda la credit, după amânarea ratelor. În acest context, facem un apel pentru ca ei să ia deciziile în deplină cunoștință de cauză, tocmai pentru a nu da naștere unor litigii ulterioare. Amânarea la plată nu presupune ștergerea ratelor din scadențarul pe care l-au agreat împreună cu banca și nici înghețarea plății acestora, deoarece după expirarea termenului de 9 luni se adaugă costuri noi. Amânarea la plată reprezintă doar un paleativ, o rezolvare parțială a problemelor consumatorilor. Însă, în cadrul CSALB consumatorii își pot rezolva problemele pentru toată perioada de rambursare a creditului. În plus, procesul de soluționare alternativă este complet gratuit pentru consumatori.

Irina Chițu, director comparator bancar FinZoom.ro

Consumatorii trebuie să rețină că, dacă își suspendă ratele la credit, vor plăti după perioada de suspendare rate mai mari la creditul în derulare: cu 6% mai mult la un credit de nevoi personale, timp de 5 ani, și cu 13% mai mult la un credit ipotecar pe următorii 5 ani. Deci plătești la un credit de nevoi personale trei rate în plus pentru suspendarea cu 9 luni a creditului sau, la un credit ipotecar, plătești șase rate în plus doar pentru că ai apelat la această variantă. Din fericire, există soluții mai bune decât amânarea ratelor. Imediat după ce a început pandemia, băncile au acordat propriilor debitori facilități mai bune decât cele din Ordonanță: nu au calculat dobânzi pentru perioada suspendată sau au ținut cont de problemele personale ale debitorilor. De aceea, recomand consumatorilor să solicite băncii sau Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) o soluție personalizată, la care se ajunge prin negociere, prin dialog”.

CSALB este definită ca „o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal)”.

Recomandările CSALB și calculele FinZoom.ro:

Plant an App se listează pe SeedBlink. Startup-ul IT vizează să atragă o investiție de 500.000 de euro

0

Plant an App, startup specializat în tehnologie low-code, anunță listarea pe SeedBlink. Aceasta este cea mai mare platformă de equity crowdfunding, din punct de vedere al sumelor tranzacționate și a numărului de investitori, din regiunea Europei de Sud-Est. Prin intermediul acestei listări, Plant an App vizează atragerea de investiții de peste 500.000 de euro.

Campania desfășurată de Plant an App pe platforma SeedBlink începe din 12 ianuarie. Pentru a putea investi, persoanele interesate trebuie să își creeze un cont pe SeedBlink. Înregistrarea ca investitor durează 1 minut, este gratuită și nu vine cu nici o obligație de a investi. Totodată, se pot implica atât investitori cu experiență din România, din rețeaua SeedBlink, cât și persoane fizice, cu un tichet minim de investiție de 2.500 de euro. Pre-campania derulată în perioada 5 – 11 ianuarie pentru membrii Elite & Classic ai SeedBlink s-a încheiat cu entuziasm, Plant an App obținând deja angajamente de investiție de 250.000 de euro. Alătură-te comunității de investitori SeedBlink și află cum te poți implica aici.

Prin acest demers, Plant an App își propunere extinderea eforturilor de sales și marketing, inclusiv prin creșterea echipei cu Growth Marketers și Business Developments Representatives. Mai mult, startup-ul va continua să îmbunătățească experiența în platformă a clienților și, în egală măsură, va crește echipa de product development. Plant an App își propune și să se implice în formarea viitorilor ingineri de low-code, prin înființarea Low-Code Academy prin intermediul căreia urmează să creeze programe de învățare diverse online & offline.

„Ne dorim extinderea și dezvoltarea operațiunilor, tocmai de aceea listarea Plant an App pe platforma SeedBlink este un pas important pentru noi. Avem în vedere ca pentru prima parte a acestui an să creștem echipa, în special pentru biroul din Statele Unite ale Americii. Acolo avansul a fost unul mulțumitor, astfel că ne dorim să susținem creșterea și suntem convinși că listarea pe SeedBlink va contribui cu succes la acest demers”, a explicat Bogdan Lițescu (foto), fondator și CEO Plant an App.

„Plant an App este unul dintre cele două startup-uri românești care a absolvit renumitul program 500 Startups și suntem foarte încântați că, având o bază importantă în US, continuăm internaționalizarea listărilor de pe SeedBlink. Totodată, diversificăm produsele oferite către investitori, pornind de la equity, convertible note și acum SAFE, un contract originat în zona San Francisco. Pe de altă parte, SeedBlink devine un facilitator al rundei de finanțare, organizând un bridge între runda de tip Seed și cea de tip Serie A și evoluăm ca investing platform”, a declarat Andrei Dudoiu, co-fondator și CEO SeedBlink.

Detalii complete despre campanie sunt disponibile pe platforma SeedBlink, pe pagina Plant an App, aici.   

Plant an App, startup-ul românesc
care livrează tehnologie low-code la nivel internațional

Plant an App a angajat deja o echipă de vânzări în New York care a început activitatea la finalul anului 2020. Aceasta a încheiat o tranzacție și are alte patru în curs de concretizare. În România, compania operează cu un CMO și își propune să angajeze și un growth marketer. Startup-ul are în prezent o rețea de 48 de clienți, majoritar în Statele Unite ale Americii.


Despre Plant an App

Plant an App este o platformă de dezvoltare low-code care ajută companii din întreaga lume să construiască aplicații de business mai rapid și să își accelereze transformarea digitală. Abordarea Plant an App presupune ca timpul necesar pentru crearea și lansarea soluțiilor software să fie mai mic cu până la de 20 de ori, fără a pierde din flexibilitatea soluțiilor propuse la nivel tehnic. Mai mult, costurile de dezvoltare sunt reduse cu până la 80%.

Pe lângă funcționalitățile caracteristice de low-code, Plant an App vine cu peste 20 de module (API Builder, Form Builder, Advanced Search Engine etc.), zeci de integrări și peste 200 de acțiuni reutilizabile și extrem de configurabile. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul companiei sau puteți urmări această scurtă prezentare video a platformei.

Despre SeedBlink

SeedBlink este cea mai mare platformă regională de equity crowdfunding, care susține investitorii și democratizează investițiile prin “matching-ul” acestora cu startup-uri inovative. Angajamentul și misiunea SeedBlink sunt de a pune umărul la dezvoltarea ecosistemului antreprenorial, permițând startup-urilor în căutare de finanțare accesul pe platformă și în primul rând facilitând alegerea de către investitori a startup-urilor preferate. Chiar și așa însă, fondurile sunt supuse riscului de a le pierde. Investițiile în startup-uri sunt considerate în toată lumea ca fiind afaceri riscante iar investitorii trebuie să aloce acestui demers doar sumele pe care își permit să le piardă. Unele dintre căile de diminuare a riscurilor sunt diversificarea investițiilor și alegerea cu predilecție a domeniilor în care investitorii au experiență și/ sau în companii în ale căror produse ei cred cu tărie.