România Eficientă: „Valul de renovări” va aduce schimbări majore pentru proprietarii de locuințe, chiriași și autoritățile publice

0

Inițiativa „Valul de renovări” a Comisiei Europene reprezintă o oportunitate istorică pentru a transforma stocul actual de clădiri, în cea mai mare parte vechi și cu pierderi mari de energie, într-unul mai eficient, mai sustenabil și mai sănătos pentru oameni. Strategia cuprinde numeroase măsuri care să facă investițiile în renovarea clădirilor mai accesibile și care să stimuleze proprietarii de clădiri, dar și autoritățile publice să deruleze lucrări de renovare energetică.

Energy Policy Group, coordonatorul proiectului România Eficientă, explică cele mai importante prevederi cuprinse în strategia denumită „Valul de renovări ale clădirilor” (Renovation Wave).

Principalele arii de interes ale „Valului de renovări” sunt: (1) combaterea sărăciei energetice prin renovarea clădirilor cu o performanță energetică scăzută; (2) renovarea clădirilor publice, precum școli, spitale și clădiri administrative; (3) decarbonarea sistemelor de încălzire și răcire.

Prin această strategie, Comisia Europeană (CE) va aborda numeroasele bariere care, în prezent, fac ca renovarea să fie un proces complex, costisitor și de lungă durată. Totodată, CE va sprijini integrarea surselor regenerabile de energie în clădiri și utilizarea lor pentru încălzire și răcire. De asemenea, va încuraja dezvoltarea pieței construcțiilor verzi și a creditelor ipotecare verzi. Prin astfel de investiții, clădirile vor deveni mai sănătoase, cu un consum mai mic de energie, mai prietenoase cu mediul și mai rezistente în fața schimbărilor climatice. La rândul lor, orașele vor deveni mai „verzi” și mai conectate cu natura.

„Aceasta va reprezenta o schimbare majoră pentru proprietarii de locuințe, chiriași și autoritățile publice”, a declarat Comisarul pentru energie, Kadri Simson, cu prilejul lansării inițiativei „Valul de renovări ale clădirilor”, în luna octombrie.

Noi obligații și finanțare mai accesibilă

Pentru a atinge acest obiectiv, Comisia Europeană a identificat câteva arii de intervenție și acțiuni necesare pentru a activa lucrări de renovare la scară largă. Iată cele mai importante măsuri prevăzute:

1. Renovarea sustenabilă a unei clădiri reprezintă o decizie individuală, luată după calcularea beneficiilor așteptate și a costurilor. Totuși, informațiile insuficiente despre consumul de energie al clădirii și beneficiile potențiale ale renovării, lipsa de încredere în economiile ce ar putea fi realizate și neclaritățile privind modul de împărțire a beneficiilor între proprietarii de clădiri și chiriași sunt printre cele mai mari bariere în calea unei decizii de renovare, arată Comisia Europeană. Astfel, instituția va propune introducerea unor standarde minime obligatorii de performanță energetică a clădirii (stabilite, de exemplu, în termeni de clasă energetică, care trebuie să fie atinsă până la o dată specificată).

2. Comisia analizează necesitatea de a extinde cerințele privind auditurile energetice și pentru clădiri non-rezidențiale mai mari și mai complexe precum spitale, școli sau spații de birouri. Acest aspect va fi probabil parte din modificările Directivei privind eficiența energetică prevăzute a fi făcute în iunie 2021. De asemenea, CE va examina creșterea ratei anuale de renovare a clădirilor din sectorul public. Mai mult, până în iunie 2022, se va analiza posibilitatea de a adapta criteriile de achiziții publice „verzi” pentru clădirile publice, precum școlile.

3. Renovation Wave implică și introducerea unor criterii de economie circulară în procesul de renovare a clădirilor. Renovarea clădirilor trebuie să ia în considerare managementul sustenabil al deșeurilor provenite din renovarea clădirilor, precum și reutilizarea și reciclarea materialelor folosite în construcții. Până în 2023, Comisa va elabora o foaie de parcurs pentru reducerea emisiilor de CO2 pe întreg ciclu de viață al clădirilor.

4. În condițiile în care circa 34 milioane de europeni nu își permit încălzirea adecvată a locuinței, Valul de renovări reprezintă și o oportunitate de a rezolva problema sărăciei energetice, a renovării clădirilor cu cel mai scăzut grad de performanță energetică și a lipsei accesului persoanelor în vârstă și cu dizabilități la locuințe sănătoase. Odată cu strategia Renovation Wave, Comisia a publicat și un document de recomandări privind soluționarea sărăciei energetice, sugerând statelor membre să ofere o definiție clară și operațională a consumatorului vulnerabil, precum și o metodologie adecvată de măsurare a sărăciei energetice. De asemenea, CE intenționează să lanseze o inițiativă pentru locuințe accesibile (Affordable Housing Initiative for 100 lighthouse), analizând dacă și în ce fel resursele bugetare ale UE ar putea fi utilizate pentru finanțarea unor programe naționale de eficiență energetică pentru populația cu venituri mici. De asemenea, CE va propune în 2021 o viziune pe termen lung pentru zonele rurale.

5. Un alt aspect inovativ al Valului de renovare este sprijinul în crearea de cartiere cu consum de energie aproape zero, în care consumatorii integrează soluții regenerabile și digitale la scară mică, permițându-le să vândă energie în rețea.

6. Va fi promovată decarbonarea încălzirii și răcirii, segment responsabil pentru 80% din energia consumată în clădirile rezidențiale, prin revizuirea Directivelor privind energia regenerabilă și eficiența energetică, a schemei EU ETS, de tranzacționare a certificatelor de emisii, fiind luată în calcul extinderea acestei scheme la emisiile clădirilor.

7. În sectorul rezidențial, lipsa unor stimulente publice simple, atractive și accesibile pentru renovare, precum și lipsa unor produse de finanțare populare sunt adesea menționate ca bariere în calea renovării clădirilor. Chiar dacă aceste fonduri sunt disponibile, informațiile insuficiente limitează accesul la acestea. De aceea, Comisia intenționează să crească accesul la finanțare accesibilă în acest sector, iar una dintre măsuri va fi simplificarea regulilor privind ajutoarele de stat pentru renovarea clădirilor, în special în sectorul rezidențial și cel social.

8. De asemenea, este promovată piața serviciilor energetice (ESCO) și a contractelor de performanță energetică, pentru a face investițiile în renovare accesibile pentru toți proprietarii de locuințe, inclusiv pentru cei care ar avea greutăți în a susține astfel de costuri. Soluțiile de finanțare pentru cei cu venituri mici trebuie să se adreseze și celor care locuiesc cu chirie. Acestea ar putea include un mix între microcredite susținute de un fond de garantare, care să promoveze o împărțire corectă a costurilor de renovare între proprietari și chiriași. De asemenea, persoanele vulnerabile trebuie protejate de majorarea chiriei după lucrările de renovare.

Renovation Wave este tema din acest an a Forumului România Eficientă, aflat la cea de-a doua ediție și care se va desfășura online pe data de 10 noiembrie 2020. Găsiți mai multe detalii pe https://www.romania-eficienta.ro/romania-eficienta-forum-a-renovation-wave-across-europe/.

***

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG), în parteneriat cu OMV Petrom, ce se desfășoară până în 2022. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru anul 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare aprofundată în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Dan Armeanu (ASF): Pandemia COVID-19, impact minim asupra fondurilor de pensii private

0

La finalul lunii septembrie, fondurile de pensii private au înregistrat rentabilități real pozitive pentru participanți

Piața pensiilor private a reușit să facă față provocărilor generate de criza COVID-19 punând în evidență capacitatea sistemului de pensii private de a obține profit pentru participanți, chiar și în condiții adverse.

Reziliența sistemului în perioada de criză este determinată atât de calitatea gestionarii fondurilor de pensii,  de optimizarea portofoliilor de investiții, cât și de activitatea de reglementare și supraveghere.

Pandemia  manifestată intens la începutul  anului 2020 a determinat închiderea sau reducerea activităților economice cu repercusiuni severe asupra piețelor financiare care au experimentat  redirecționarea fondurilor bănești către active de calitate înaltă și volatilitate redusă, sau chiar către numerar. Comparativ cu decembrie 2019, indicii bursieri au cunoscut contracții semnificative (de exemplu BET a scăzut cu 28,4%, Eurostoxx50 cu 25,65%), iar în cazul României (țară cu deficite gemene: fiscal și de cont curent) randamentul titlurilor la 10 ani a crescut cu 50 bps între februarie și martie.

În fața acestor șocuri, atât pe partea de cerere, cât și de ofertă, guvernele și băncile centrale au demarat programe masive de relaxare fiscală și monetară, astfel încât la final de septembrie o mare parte din pierderile aferente trimestrului I au fost recuperate. Astfel, indicele BET a avut o evoluție pozitivă de 18,35% în perioada martie-septembrie, indicele Eurostoxx600 a crescut cu 16,83%, iar randamentul titlurilor de stat ale României a coborât de la 4,56% la 3,7% (randament mai mic, preț mai mare, deci evaluare mai mare).

Fondurile de pensii private din România, cu expunere preponderent locală și regională au reușit să gestioneze eficient criza, astfel încât la finalul trimestrului III 2020 ratele de rentabilitate au fost real pozitive.

În luna martie 2020, piețele financiare au fost afectate de corecții masive, ca urmare a pandemiei și reducerii activității economice, astfel încât și rata medie ponderată de rentabilitate a fondurilor de pensii administrate privat a înregistrat niveluri scăzute.  

Evoluția ulterioară pozitivă a pieței financiare (acțiuni, titluri cu venit fix) după anunțarea și implementarea unor măsuri de sprijinire a economiei a permis recuperarea pierderilor anterioare, astfel încât la finalul lunii septembrie 2020 rata medie ponderată de rentabilitate a depășit nivelul consemnat la începutul anului, fiind de 4,7503%.

Grafic nr. 1

Având în vedere că rata medie a inflației pe ultimii 5 ani a fost de 2,42% se poate observa că fondurile de pensii Pilon II au înregistrat randamente real pozitive cu mult peste dobânzile aferente depozitelor bancare.

                Fondurile de pensii facultative cu risc mediu au înregistrat o scădere conjuncturală de scurtă durată în martie și au recuperat integral scăderea, reușind să genereze la final de septembrie o rată medie ponderată de rentabilitate de 4,1255%, peste rata medie a inflației din ultimii 5 ani, participanții beneficiind de randamente real pozitive.

Grafic nr. 2

Rata medie de rentabilitate a fondurile de pensii facultative cu risc ridicat a consemnat o evoluție similară de scurtă durată în luna martie, pentru ca ulterior, pe fondul evoluției pozitive a piețelor financiare, să înregistreze o rată medie de rentabilitate situată la un nivel similar cu cel de la începutul anului. 

Se observă că în ciuda volatilității ridicate și a ajustărilor de prețuri ale activelor financiare, la sfârșitul trimestrului I și la începutul trimestrului II, fondurile de pensii private au reușit să minimizeze impactul negativ al pandemiei asupra valorii activelor aflate în gestiune și să înregistreze, la final de septembrie, rentabilități real pozitive pentru participanți.

În concluzie, scăderile de rentabilitate înregistrate în perioada de lockdown au fost conjuncturale, bazate pe sentiment și au fost cu mult mai reduse decât cele înregistrate de piețele financiare, datorită optimizării structurii portofoliilor. Pe măsură ce piețele și-au revenit, fiind influențate de deciziile guvernelor și băncilor centrale, fondurile de pensii au recuperat integral scăderile respective și mai mult, în septembrie, se situează peste valorile înregistrate la începutul anului. În funcție de evoluția crizei sanitare și a posibilității de instituire a unui nou lockdown este posibil ca economia să înregistreze o nouă contracție cu efecte asupra piețelor financiare, inclusiv asupra fondurilor de pensii și de investiții. Astfel, putem asista în lunile următoare la perioade cu volatilități ridicate și scăderi conjuncturale. Cu toate acestea, efectele asupra fondurilor de pensii vor fi limitate datorită diversificării și gestionării prudente a portofoliilor. 

Munca „de oriunde”. Schimbările pe care le aduce în relațiile de muncă și ce trebuie să aibă în vedere angajatorii

Autor: Anca Atanasiu (foto), Managing Associate, Radu și Asociații

Organizarea clasică a proceselor de muncă a fost înlocuită rapid, în ultima perioadă, cu metode noi, care au flexibilizat ”forțat” activitatea angajaților. Pandemia Covid-19 a creat o nouă dinamică și a accelerat mobilitatea în relațiile de muncă, astfel încât, pentru multe sectoare de activitate, munca de la domiciliul salariatului sau din orice altă locație agreată cu angajatorul a devenit regulă. Mai mult, potrivit studiului EY ”Revenirea la muncă. Noile condiții”, aproape 80% dintre companii plănuiesc schimbări semnificative în politica privind munca de acasă și sunt gata să caute echipamente care să ușureze acest tip de muncă pentru personalul lor. De asemenea, peste 60% dintre angajați și-ar dori să muncească de acasă cel puțin o zi pe săptămână, chiar dacă nu au făcut acest lucru înainte de COVID-19.

Observăm astfel că locurile de muncă din prezent sunt complet diferite de cele din perioadele anterioare. Pandemia a accelerat transformările și a reconfigurat relațiile de muncă, aducând noi particularități și riscuri asociate. Astfel, multe companii se confruntă cu situații în care salariații solicită desfășurarea muncii de pe teritoriul unui alt stat, precum și cu fenomenul angajărilor transfrontaliere, mai exact recrutarea și angajarea cetățenilor străini care vor presta muncă de pe teritoriul statului de reședință, fără ca prezența lor pe teritoriul României să fie necesară.

În aceste scenarii, pe lângă implicațiile fiscale rezultate ca urmare a prestării muncii din străinătate, cum ar fi, de exemplu, obligația angajatorului de a se înregistra în scop de raportare și plată de asigurări sociale în țara de destinație, companiile ar trebui să analizeze și să aibă în vedere și implicațiile din perspectiva legislației muncii.

Codul Muncii din România se aplică și în cazul relațiilor de muncă dintre angajatorii români și cetățenii români, dacă activitatea este prestată în străinătate. Într-o astfel de situație ar putea fi salariații români care prestează muncă de pe teritoriul unui alt stat în regim de telemuncă pentru angajatori români.

Companiile vor trebui să analizeze în ce măsură legislația aplicabilă în statul din care se desfășoară munca le este mai favorabilă, pentru că există o excepție de la regula prevăzută de Codul Muncii, care prevede că, dacă legea aplicabilă în statul de pe al cărui teritoriu se execută contractul individual de muncă este mai favorabilă, se va aplica aceasta din urmă.

În ceea ce privește posibilitatea utilizării structurilor de angajare de tip telemuncă și pentru acele cazuri în care munca se desfășoară din străinătate, Legea 81/2018 nu aduce limitări cu privire la locul desfășurării acestei activități, fiind însă obligatorie precizarea acestuia în contractul individual de muncă sau în actul adițional, după caz.

O astfel de obligație ar putea fi, însă, eliminată în cazul în care proiectul legislativ de digitalizare și flexibilizare a relațiilor de muncă, lansat în dezbatere publică pe 14 octombrie 2020 pe website-ul Ministerului Muncii, va fi aprobat de către Guvernul României. Cu toate acestea, din punctul nostru de vedere, este esențial ca angajatorii să evalueze munca desfășurată de pe teritoriul unui alt stat, dacă reprezintă sau nu telemuncă și, în caz afirmativ, să respecte legislația aplicabilă.

O analiză a implicațiilor din perspectiva legislației muncii va trebui avută în vedere și în cazul angajărilor transfrontaliere. Astfel, părțile pot alege legea aplicabilă raporturilor de muncă. Însă, un astfel de acord al părților cu privire la legea aplicabilă nu poate priva angajatul de protecția pe care i-ar fi conferit-o legea care, în absența unei alegeri, ar fi fost aplicabilă.

Transformarea relațiilor de muncă și a modului de organizare a acestora este benefică și poate crea pentru companii noi oportunități de accesare a forței de muncă disponibile în alte state. În același timp, companiile se pot folosi de circumstanțele create de pandemia Covid-19 pentru a dezvolta și implementa structuri avantajoase de muncă “de oriunde”.  Aceste noi structuri atrag însă după sine și o serie de complexități de ordin juridic, precum și riscuri în cazul în care drepturile salariaților nu sunt acordate în mod corespunzător. Prin urmare, consultarea legislației române și a celei aplicabile în statul din care salariații își desfășoară activitatea este esențială, pentru a putea stabili în mod corect obligațiile angajatorului și ale angajatului.

Rezultatul EBITDA al Grupului MOL a înregistrat o revenire în T3, în pofida crizei; se întrevăd provocări

0
  • Rezultatul operaţional CCS EBITDA a înregistrat o revenire puternică de la nivelul scăzut din T2 și a ajuns la 610 milioane USD în T3 2020, cu doar 12% mai mic comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
  • Toate segmentele au continuat să genereze flux de numerar liber simplificat atât în T3, cât și în toată perioada de la începutul anului și până în prezent, în pofida pandemiei și a crizei economice. 
  • Rezultatul EBITDA pe segmentul Upstream s-a îmbunătățit în T3 comparativ cu T2, dar a scăzut cu 10% față de anul precedent, la 212 milioane USD, din cauza deprecierii prețului petrolului și a gazelor; contribuția câmpului petrolifer ACG a compensat parțial efectele negative.
  • Rezultatul operațional Clean CCS EBITDA pentru segmentul Downstream a revenit de la nivelul scăzut din T2 la 202 milioane USD, dar a fost cu 26% mai mic comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, din cauza marjelor de rafinare reduse.
  • Rezultatul EBITDA pentru segmentul Consumer Services a revenit la o creștere de două cifre în T3, având un avans de 14% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 183 milioane USD. Acest segment a devenit cel mai semnificativ contributor la fluxul de numerar liber al Grupului în primele trei trimestre ale anului 2020.
  • Pe măsură ce situația pandemică devine din ce în ce mai severă în regiunea principală în care operăm, restricțiile de circulație și deciziile de carantinare întunecă perspectivele.

Astăzi, Grupul MOL a anunțat rezultatele financiare pentru trimestrul al treilea (T3) al anului 2020. În contextul pandemiei și al crizei economice, rezultatul operațional CCS EBITDA a înregistrat o revenire puternică față de minimele din T2 și a ajuns la 610 milioane USD în T3 2020, cu doar 12% mai mic față de performanța avută în aceeași perioadă a anului trecut.  Acest rezultat a adus valoarea EBITDA T1-T3 la 1,5 miliarde USD, cu 14 % sub nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce indică posibilitatea ca rezultatul EBITDA la nivelul întregului an 2020 să se situeze la limita superioară a intervalului stabilit ca țintă orientativă, la aproximativ 1,9 miliarde USD.

Fluxul de numerar liber simplificat a crescut în T3 la 306 milioane USD, pe fondul unei discipline continue a cheltuielilor de capital (CAPEX), aducând valoarea totală a fluxului de numerar liber simplificat de la începutul anului și până în prezent la 662 milioane USD, cu 42% mai mult comparativ cu primele trei trimestre ale anului trecut. Cheltuielile de capital din resurse proprii au scăzut cu 33% în primele trei trimestre, reflectând un control puternic asupra cheltuielilor de capital (CAPEX) precum și o încetinire generată de COVID-19.

Zsolt Hernádi, CEO și Chairman al MOL, a comentat rezultatele: „Câștigurile și-au revenit puternic în trimestrul al treilea față de cele mai scăzute din T2, ceea ce ne va permite probabil să livrăm un rezultat EBITDA la nivelul întregului an 2020 situat la limita superioară a intervalului stabilit ca țintă orientativă, de aproximativ 1,9 miliarde USD. Toate segmentele de afaceri au generat un flux de numerar liber pozitiv până acum în acest an, în pofida pandemiei, o dovadă clară a solidității și rezilienței operațiunilor noastre. Segmentul Consumer Services s-a remarcat înregistrând o nouă valoare record a rezultatului EBITDA la nivel trimestrial, în T3, dar și celelalte segmente au performat relativ bine, în pofida deprecierii prețurilor la materiile prime și a marjelor: segmentul Upstream a beneficiat de achiziția câmpului petrolifer ACG, în timp ce segmentul Downstream s-a îmbunătățit pe baza disponibilității remarcabile a activelor și a randamentului mai ridicat al rafinăriilor. Cu toate acestea, trebuie să rămânem vigilenți, deoarece pandemia nu s-a terminat încă, iar lunile următoare ar putea să ne pună din nou la încercare pe toți ”.

Producția pe segmentul Upstream a crescut cu 8% comparativ cu precedentul trimestru, la 126,9 mii barili / zi și a fost cu 18% mai mare față de același trimestru al anului precedent. Volumele au fost stimulate de drepturile mai mari ce au revenit din câmpul petrolifer ACG, precum și de contribuția totală trimestrială a acestuia. Partea alocată MOL din activul azer a fost de 29,8 mii barili / zi în T3 2020. Prețurile petrolului și gazelor s-au redresat în T3, dar sunt încă mult sub nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Rezultatul EBITDA pentru segmentul Upstream în intervalul T1-T3 a fost în mod clar influențat masiv de impactul negativ al prețurilor, în contextul unei cotații semnificativ mai reduse a țițeiului (Brent a scăzut cu 37% față de perioada similară a anului trecut, la 41 USD / bbl) și a prețurilor practicate pentru gazele naturale (-34% față de aceeași perioadă a anului trecut).

Rezultatul operațional CCS EBITDA pentru segmentul Downstream a avut o revenire puternică și aproape s-a dublat față de nivelul scăzut din Q2, însă a rămas cu 26% sub rezultatul înregistrat în aceeași perioadă a lui 2019, din cauza marjelor de rafinare reduse și a marjelor din petrochimie care au fost ușor mai scăzute.

Stadiul de finalizare a Proiectului Poliol a depășit 70% la sfârșitul celui de-al treilea trimestru, deși progresul este oarecum întârziat ca urmare a situației pandemice. Au fost introduse protocoale de pandemie pentru a atenua riscul de infecție în rândurile constructorilor și pentru a asigura continuitatea afacerii. În T3, o nouă fabrică de bitum-cauciuc cu capacitatea de 20kt, pentru reciclarea deșeurilor de anvelope, a fost finalizată în Ungaria.

Consumer Services a atins un nou record la nivel trimestrial, generând un rezultat de 183 milioane USD, cu 14% mai mult față de perioada similară a anului trecut, creșterea fiind susținută de performanța solidă a carburanților. Nivelul mai redus al costurilor operaționale (OPEX) a contribuit de asemenea la rezultatul EBITDA, datorită acțiunilor de economisire din întreaga rețea. Fluxul de numerar liber simplificat a crescut cu 27% în T3, comparativ cu perioada similară a anului trecut, și cu 14% în primele trei trimestre ale anului 2020, la peste 300 milioane USD; această sumă depășește deja rezultatul obținut la nivelul întregului an 2019. Implementarea proiectului non-fuel fanion al MOL, Fresh Corner, continuă în întreaga rețea, numărul stațiilor FC crescând la 910 în T3, față de 895 la finalul T2 2020.

Rezultatul EBITDA generat de segmentul Gas Midstream a crescut cu 59% în T3 față de perioada similară a anului trecut, la 43 milioane USD, întrucât cererea în creștere pentru capacitate transfrontalieră a generat venituri reglementate mai mari, în timp ce costurile operaționale au fost mai reduse. Rezervările de capacitate mai mari și costurile operaționale (OPEX) mai scăzute au generat o creștere a rezultatului EBITDA în perioada T1-T3, rezultând o performanță cu 37% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut.

XTB prezintă opiniile mai multor specialiști cu privire la „vedetele” piețelor bursiere la sfârșit de 2020 și început de 2021

0

Comerțul online, companiile de tehnologie, de securitate cibernetică, cele active în domeniul online în general, aurul, sectorul farmaceutic și medical, companiile active în domeniul produselor de strictă necesitate (atât producători cât și retaileri) și companiile de energie prezintă cele mai bune oportunități de investiții la sfârșit de 2020 și început de 2021, potrivit opiniilor formulate de șapte dintre cei mai cunoscuți specialiști din domeniul pieței de capital din România. Aceștia sunt: Valentin Nedelcu, Mircea Iliescu, Dan Sulica, Tiberiu Porojan, Bogdan Maioreanu, Ștefan Iordan și Claudiu Cazacu. Cei 7 vor participa în data de 10 noiembrie la evenimentul XTB Trading Masterclass, care se va desfășura LIVE  începând cu ora 17:00. Înscrierea în pagina oficială este necesară pentru a primi linkul de acces pe email.

„Suntem aproape de finalul unui an despre care se va scrie în cărțile de istorie. Așa că împreună cu oameni pasionați de piețele de capital am pregătit un eveniment inedit, un maraton de prezentări susținute LIVE pe Facebook, care va pune la dispoziție informații relevante despre ”vedetele” piețelor bursiere, despre performanțele remarcabile pe burse la final de 2020, despre ce urmează după alegerile din SUA și care sunt oportunitățile de investiții în Acțiuni și ETF-uri”, a explicat Irina Cristescu, General Manager XTB România.

Mai jos puteți găsi cele mai importante declarații.

Valentin Nedelcu: „Care vor fi vedetele finalului de an 2020? Greu de spus, însă având în vedere că încă ne aflăm în Era Pandemiei și, cel mai probabil, măsurile de lockdown se vor extinde pe măsura ce intrăm în iarna, sunt șanse bune ca sectorul tehnologiei (în special cel din SUA) să își continue creșterile. Pe termen mai lung, piețele emergente și acțiunile de tip value au un potențial bun de creștere, pe măsură ce investitorii se vor reorienta spre active cu evaluări mai bune. Aurul are șanse bune să își reia creșterea. Nu exclud nici o continuare a corecțiilor în următoarele luni pe toate piețele de acțiuni. Piețele sunt foarte sensibile la știrile legate de pandemie (vaccin, măsuri de lockdown, stimuli fiscali și monetari), asfel încât, în următoarele luni, cel mai probabil, un portofoliu echilibrat de acțiuni, titluri de stat din țările dezvoltate și aur este cel mai potrivit. În caz de corecții, o astfel de alocare va reduce volatilitatea portofoliului și va oferi oportunități de acumulare de acțiuni la prețuri mai mici prin rebalansare.”

Mircea Iliescu: „Anul 2020 a adus pierderi semnificative multor companii. Unele, mai ales din Digital și Sănătate, au reușit să profite de contextul actual. Este cazul FAANG, Zoom sau al celor care dezvoltă soluții pentru tratamentul COVID-19. Un alt sector care ar putea oferi o protecție mai bună investitorilor este cel de produse de primă necesitate, unde Walmart sau Costco au randamente destul de bune.”

Dan Sulica: „Printre performerii de anul acesta se numără marile companii din industria de IT și a comerțului online, dar și din sectorul farmaceutic. Astfel, în SUA indicele NASDAQ a recuperat rapid pierderile din luna martie și apoi a atins noi maxime istorice, cu 27% peste valoarea celor atinse în debutul acestui an. Și indicele S&P 500 a avut o evoluție foarte bună, tot datorită companiilor de IT din componența sa, spre deosebire de indicele Dow Jones, care nu conține acești performeri.”

Tiberiu Porojan: „2020 a fost unic în istoria contemporană prin amplitudinea evenimentelor care au marcat începutul anului si continuă să se manifeste chiar și spre la finalul său. Închiderile economiilor din primăvara au generat valuri în toate țările lumii, efectele imediate de ordin financiar fiind greu de estimat chiar și acum. În timp ce piețele bursiere au suferit inițial corecții ample, revenirea imediată a depășit estimările multora dintre noi. Dacă indicii americani și cei din China sunt vedetele anului, nu același lucru putem să spunem despre Europa. Tot pe creștere a fost și aurul care a atins pragul de 2.000 de dolari per uncie în vară, în timp ce petrolul a suferit un recul important. Finalul anului pare pare astfel un exercițiu greu de analizat, cu atât mai puțin de estimat.”

Bogdan Maioreanu: „În momentul în care scriu aceste rânduri suntem în mijlocul a două evenimente de risc extrem de importante: alegerile din SUA și pandemia de COVID-19. Amândouă au potențialul să ridice sau să prăbușească piețele financiare. Alegerile din SUA vor crea oportunități de investiție datorită incertitudinilor din piață oferind discount-uri bune pe acțiuni atât în SUA, cât și pe piețele europene. Aceeași situație poate fi observată și la indici. Dar contextul generat de alegeri va fi destul de limitat în timp, iar incertitudinea alimentată de pandemie va mai dura. În perioada aceasta, sunt câteva industrii care merită atenție mai ales în contextul pandemiei: companiile de securitate cibernetică, tehnologiile noi care sprijină munca de acasă, inclusiv colaborarea în Realitatea Virtuală și comerțul online. În plus, online-ul are nevoie de energie electrică. De aceea, urmăresc companii de distribuție de electricitate și producătoare de energie regenerabilă. Nu în ultimul rând, o industrie interesantă este cea medicală: companiile producătoare de vaccinuri și medicamente și cele producătoare de echipamente medicale.”

Ștefan Iordan: „Ne aflăm aproape de finalul unui an foarte complicat, din toate punctele de vedere. Investițional, acest an a fost un rollercoster atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere emoțional. În calitate de investitori, putem privi această evoluție a pieței ca pe o oportunitate. Este de

Claudiu Cazacu: „Estimările actuale se îndreaptă spre un final de an dens în informații majore, în care segmentul digital și tehnologic al piețelor ar putea păstra un avantaj relativ față de piață, pentru o vreme, însă. În sectorul farma și sănătate, o distincție relevantă ar putea fi observată pentru segmentul de biotehnologie.”

Tehnologie de top la Universitatea din București, prin proiectul LifeWatch România

0

Universitatea din București și Ministerul Fondurilor Europene au semnat contractele de finanțare pentru dotarea cu tehnologie de ultimă generație a laboratoarelor de cercetare ale Universității din București prin proiectul „Întărirea capacității de cercetare ecosistemică şi biodiversitate a Universității București prin e-ştiinţă şi tehnologie – Lifewatch Romania”, finanțat prin Programul Operațional Competitivitate (POC), în valoare totală de 50,8 milioane lei. Întrevederea dintre prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București, ministrul fondurilor europene, Marcel Ioan Boloș și secretarul de stat Călin Bota a vizat inclusiv direcțiile strategice de evoluție a Universității din București.

Prof. univ. dr. Marian Preda: „Proiectul LifeWatch este unul de importanță majoră pentru centrele de cercetare ale UB și presupune dotarea cu tehnologie de vârf a laboratoarelor pe care Universitatea din București le are în centrele de cercetare aflate pe tot parcursul Dunării (Eșelnița, Orșova, Brăila și Sfântu Gheorghe) și în zone importante de biodiversitate (Țara Hațegului – Geoparcul Internațional UNESCO, Sinaia – Stațiunea Zoologică). În afară de discuții privind acest proiect pe care îl finanțează guvernul cu fonduri europene și al cărui beneficiar este Universitatea din București, în cadrul întâlnirii am discutat, de asemenea, despre proiectele de dezvoltare și de cercetare ale Universității din București, axate pe 4 piloni centrali – Natura, Educația, Societatea și Tehnologia – în care dorim să integrăm componentele de cercetare ale celor 19 facultăți ale Universității din București”.

Marcel Ioan Boloș: „Este o onoare pentru mine să fiu astăzi aici, la Universitatea din București, și să semnez un contract de finanțare important pentru un proiect de cercetare pe zona ecosistemelor și biodiversității cu o valoare de 50 milioane lei și o durată de implementare de 31 luni. Proiectul face parte din strategia pe care Guvernul României o susține pentru universitățile din România și sprijinul pentru activitățile desfășurate de studenți. Am prezentat, totodată, oportunitățile pentru următoarea perioadă de programare pe zona academică. Anunț în premieră că în viitoare perioadă de programare avem 1 miliard de euro pentru a susține activitatea din universități, cea de cercetare, dar și pentru a sprijini activitățile studenților pentru a asigura o tranziție mai ușoară către piața muncii”.

Universitatea din București informează că proiectul se derulează în centre de analiză și monitorizare de la Sinaia, Brăila, Sfântu Gheorghe, Orșova și „va oferi capacități avansate de analiză, de integrare inter- și transdisciplinară pentru: dezvoltarea cunoaşterii relaţiilor dinamice şi complexe dintre Biodiversitate/Capitalul Natural şi metabolismul social şi industrial; elaborarea scenariilor de dezvoltare; fundamentarea strategiilor și politicilor de dezvoltare sustenabilă în spații și pe intervale largi pe timp”.

Proiectul va dispune de: Laborator de monitorizare și analiză a ecosistemelor costiere și deltaice Sfântu Gheorghe; Laborator de prelevare, precondiţionare și izolare probe pentru studiul biodiversităţii şi studii ecosistemice în zone costiere și deltaice Sfântu Gheorghe; Laborator complex de analize ecologice pentru zone umede din zone inundabile – Brăila; Laborator de genetică pentru studii ecosistemice în zone umede – Brăila; Laborator de monitorizare, prelevare și analizare probe şi date geomatice pentru ecosisteme acvatice fluviale – Orşova; Laborator de prelevare, precondiţionare și izolare probe pentru studiul biodiversităţii şi studii ecosistemice în zone acvatice fluviale – Orşova; Laborator de prelevare, precondiţionare și izolare probe pentru studiul biodiversităţii şi studii ecosistemice în zone montane – Sinaia.

Foto UB

ENEL X ROMÂNIA A INSTALAT UN SISTEM FOTOVOLTAIC CU O CAPACITATE DE APROAPE 1 MWp LA FABRICA DE MEZELURI FOX DIN BUCUREȘTI

0

Enel X România, parte a Enel X, divizia de servicii energetice avansate a grupului Enel, a pus în funcțiune un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate totală instalată de aproape 1 MWp, pentru unul dintre cei mai mari producători de mezeluri, Grupul de firme FOX.

Proiectul implementat de Enel X este format din două tipuri de soluții ce folosesc ca sursă de energie regenerabilă, energia solară: sistem fotovoltaic cu fixare la sol și o soluție de Carport, în zona destinată parcării.

Sistemul fotovoltaic cu 2.640 de panouri și o capacitate instalată de 858 kWp a fost amplasat pe un teren din apropiere, în timp ce o altă instalație cuprinzând 432 de panouri fotovoltaice cu celule de tip policristalin, a fost montată pe o structură tip Carport, special proiectată pentru zona destinată parcării, ce are o capacitate instalată de 140,40 kWp.

„Portofoliul de servicii de eficiență energetică al Enel X România oferă o gamă largă de soluții personalizate pentru companiile care intenționează să își reducă costurile cu energia electrică. Există deja numeroase companii românești importante, precum procesatorul de carne Fox, care au investit în sisteme fotovoltaice, bazându-se pe serviciile noastre care le permit să urmărească producția și consumul de energie”, a declarat Mirel Jarnea, Head of B2B Enel X România.

„La Fox Com Serv, obiectivul nostru este să promovăm o afacere sustenabilă într-o lume în schimbare, cu consumatori tot mai responsabili. Ne bucurăm că am găsit în Enel X România un partener de încredere pentru dezvoltarea sistemului fotovoltaic care ne va permite să folosim energie electrică din surse regenerabile și să reducem costurile fabricii cu factura la energia electrică”, a adăugat Iulian Marinică, CEO Fox Com Serv.

Pe lângă panourile fotovoltaice, sistemul de la Fox Com Serv a implicat instalarea a 32 de invertoare, a două tipuri de structuri metalice prefabricate special proiectate pentru instalații fotovoltaice amplasate la sol sau în zone de parcare, a unui sistem de monitorizare și echipamente de conectare electrică.

Pentru proiectul dezvoltat împreună cu grupul Fox, Enel X a contractat si serviciile de mentenanță pentru a garanta funcționarea parcului la parametrii proiectați, urmărind altfel maximizarea gradului de performanta si producție.

Tehnologiile și echipamentele utilizate de Enel X în acest proiect au performanțe și fiabilitate ridicate, provenind de la producători cu expertiză mondială pe piața sistemelor fotovoltaice.

Companiile care doresc în prezent să apeleze la o soluție de eficiență energetică pentru afacerea lor pot folosi simulatorul pentru sisteme fotovoltaice, accesibil pe site-ul Enel X România la https://www.enelx.com/ro/en/simulator. Simulatorul presupune urmarea câtorva pași simpli. Companiile interesate trebuie să completeze adresa unde doresc să instaleze un sistem fotovoltaic, apoi să selecteze, utilizând imaginile din satelit furnizate de Google Maps, zona specifică pe care doresc să amplaseze panourile fotovoltaice, apoi să completeze câmpurile cu informații despre consumul lor de energie electrică, bazat pe intervale orare.

PACTUL PENTRU MUNCĂ, consultări cu partidele politice

0

Proiectul PACTUL PENTRU MUNCĂ (PPM) este tot mai aproape de concretizare. După o serie de dezbateri care au avut loc în ultimii doi ani în cele mai mari centre economice și universitare din țară, în următoarea perioadă vor avea loc întâlniri cu reprezentanții tuturor partidelor politice pentru a discuta pe larg măsurile propuse de mediul de afaceri, cel academic, patronate și sindicate, în vederea creării unei piețe a muncii funcționale, adaptată la realitatea economică actuală.

Boardul PPM, format din reprezentanți ai Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG), Confederația Patronală Concordia, Confederația Patronală din Industria Română (CONPIROM), Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton (ADAA), Asociația Națională a Antreprenorilor (ANAA), Eurolines Romania Group, Academia de Studii Economice, Universitatea București și SCA Magda Volonciu și Asociații, a solicitat întrevederi cu toate partidele politice în vederea unor discuții, pentru agrearea măsurilor propuse în cadrul proiectului PACTUL PENTRU MUNCĂ și crearea unui consens politic, pe plan național, astfel încât aceste măsuri să fie susținute, implementate și adoptate la nivel guvernamental.

În cadrul dezbaterilor, au fost identificate soluții și strategii care, pe termen scurt și mediu, pot contribui la echilibrarea pieței forței de muncă în România și la crearea unui cadru legislativ care să asigure o evoluție coerentă a pieței muncii.

PACTUL PENTRU MUNCĂ și dezbaterile susținute, deși au pornit într-un context distinct, îi reunesc pe cei care s-au angajat în acest demers și și-au propus să identifice soluții pentru deficitul structural, să le agreeze cu partenerii sociali și împreună să pună bazele unor măsuri sau reforme care au potențialul de a așeza piața muncii din România pe un fundament sustenabil. Criza sanitară ne pune în fața unui set excepțional de provocări care trebuie adresate pe termen scurt, dar în aceeași măsură, considerăm că trebuie să fim preocupați de tendințele pe termen mediu și lung.

PACTUL PENTRU MUNCĂ reprezintă o inițiativă demarată în anul 2019 de către Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) împreună cu Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG). Din anul 2020 s-au alăturat, în calitate de parteneri strategici, Confederația Patronală CONCORDIA și Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). Ulterior, pe parcursul proiectului s-au alăturat Confederația Patronală din Industria Română (CONPIROM), Asociația Națională a Antreprenorilor (ANAA), Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton (ADAA), Eurolines Romania Group, Academia de Studii Economice din București (ASE), Universitatea București și SCA Magda Volonciu și Asociații.

Sistemul financiar european, tot mai „stresat”

0

Sursa: https://asfromania.ro/informatii-publice/media/arhiva/7323-sistemul-financiar-european-tot-mai-stresat

Al doilea „lockdown”, impus în multe țări, contribuie la o incertitudine considerabilă în rândul investitorilor. Nivelul de stres în cadrul sistemului financiar european, conform indicatorului compozit calculat de Banca Centrală Europeană, crește și se situează în jurul valorii de 0,158.

Și indicii calculați de Bloomberg arată o deteriorare a condițiilor pe piețele financiare din SUA și zona Euro, iar indicele de turbulență pe piețele bursiere internaționale calculat de Bank of America Merrill Lynch, are o evoluție semnificativă, în ultima săptămână, pe fondul îngrijorărilor privind efectele unui nou val de îmbolnăviri cauzate de infectarea cu noul coronavirus.

Pe de altă parte, potrivit Moody`s, sistemul de sănătate va trece printr-un proces de transformări structurale în urma pandemiei de COVID-19. Telemedicina sau practica de a folosi tehnologia pentru tratarea pacienților de la distanță va juca un rol mult mai important în sistemul de sănătate, chiar și după ce pandemia se va diminua în intensitate. Pacienții au adoptat rapid telemedicina în timpul pandemiei și probabil vor continua să o practice, având în vedere comoditatea pe care o oferă. În ceea ce privește furnizorii, telemedicina are potențialul să reducă costurile și să crească eficiența.

În același timp, societățile de asigurări de sănătate ar putea fi afectate în planul performanțelor financiare, pandemia accelerând multe dintre tendințele care schimbau deja modul în care acestea funcționau, cum ar fi: costurile ridicate ale pacienților cu afecțiuni cronice; implementarea telemedicinei și monitorizarea pacienților de la distanță; tranziția de la modelul clasic, bazat pe plata pentru serviciile furnizate, la modelul bazat pe valoarea îngrijirii. Abilitatea societăților de asigurări de a se adapta la aceste tendințe, pe care pandemia le-a accelerat, va influența profilul lor de credit în următorii 3-5 ani.

Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri, la nivel local și global.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 44/ 4.11.2020 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI .

Tremend aniversează 15 ani și estimează afaceri de 20 de milioane de Euro până la finalul acestui an

0

Tremend, compania care a intrat de patru ori consecutiv în clasamentul FT 1000 al celor mai dinamici jucători din Europa, împlinește 15 ani. Compania de dezvoltare de software continuă trendul ascendent și estimează o cifră de afaceri de 20 de milioane de Euro la finalul anului, o creștere cu 32% față de 2019.

Cu clienți în 20 de țări pe 4 continente și cu peste 700 de proiecte de anvergură lansate în sectoare precum financiar, telecom, auto sau retail, Tremend și-a consolidat poziția printre cei mai puternici jucători din regiune. La baza acesteia stau relațiile de lungă durată cu clienții și parteneriatele încheiate cu liderii din industrie precum Microsoft, Salesforce sau Mastercard. Totodată, investițiile în R&D și dezvoltarea de soluții inovatoare încep să aducă rezultate, iar direcția va fi susținută și pe viitor în domenii precum Cloud, inteligența artificială (AI) și Customer Experience.

Astfel, pentru sectoarele orientate către digitalizare, compania a lansat platforme competitive precum TORP, soluția de înrolare digitală cu aplicabilitate în domeniile financiar, telecom, educație, sănătate și ObservED, care înlocuiește un supervizor în timpul examenelor scrise, bazându-se pe datele biometrice ale participanților. Totodată, echipa de specialiști software ai Tremend lucrează la dezvoltarea proiectului de cercetare HumanoID. Acesta folosește inteligența artificială pentru verificarea și validarea posesorului unui act de identitate prin compararea fotografiei din actul de identitate cu cea a persoanei care îl deține, cu rol în aplicațiile de onboarding digital. Un alt proiect cercetare în care este implicată compania, alături de Universitatea Politehnica București și Universitatea din București, este Graphomaly, aplicația pentru detectarea, tot prin inteligența artificială, a anomaliilor din tranzacțiile financiare. 

„Împreună cu cei peste 400 de colegi construim sisteme care au la bază metodologii proprii pe care le perfecționăm continuu, astfel încât să aducem beneficii clienților noștri, precum creșterea productivității și scăderea costurilor. Investițiile interne în R&D, lansarea Departamentului de Inovație, sunt menite să ne ajute partenerii să găsească cele mai eficiente soluții și să depășească ușor provocările cauzate de context”, precizează Marius Hanganu, Managing Partner (foto stanga), Tremend. 

Pentru valorificarea oportunităților de business, compania de software a adăugat portofoliului clienți noi în ultimul an, precum Credex, Altex, Libra bank, First Bank, European Environment Agency.

Tremend a devenit, de asemenea, partener tehnologic al Comisiei Europene, fiind selectat pentru mai multe proiecte educaționale și este lider de consorțiu pentru EPALE, platforma electronică pentru educația adulților în Europa. În plus, este partenerul tehnologic pentru dezvoltarea platformei eTwinning a Comisiei Europene, care promovează colaborarea între unitățile de învățământ din Europa, prin utilizarea tehnologiilor informației și a comunicațiilor și a preluat construirea platformei School Education Gateway, soluția online de educație școlară a Comisiei Europene. 

Adaptându-se rapid noului context, echipa de specialiști software lucrează în regim de telemuncă nu numai din București sau Brașov, orașele în care Tremend deține și centre de dezvoltare, ci și din Cluj, Craiova, Iași, Suceava ori din SUA, Belgia și UK.

„Tremend împlinește 15 ani și dorim să le mulțumim colegilor și clienților care ne însoțesc în această călătorie plină de provocări. Cea mai recentă provocare e chiar criza generată de Covid-19, în care facem tot ce putem pentru ca membrii echipei Tremend să opereze în condiții optime de lucru. Cu fiecare proiect dezvoltat ne-am consolidat imaginea de partener de încredere în tehnologie, atât pentru clienții noștri locali cât și internaționali, am pus accent pe inovație, am adoptat tool-uri și tehnologii emergente pe care le-am integrat în soluțiile noastre. În continuare, dorim să sprijinim companiile în digitalizarea proceselor pentru o interacțiune mai ușoară cu clienții lor, dezvoltând soluții și produse noi”, menționează Ioan Cocan, Managing Partner, Tremend (foto dreapta) . 

În următoarea perioadă, accentul va fi pus pe extinderea business-ului la nivel internațional în SUA, Marea Britanie și Germania. Focusul tot mai puternic va fi pe specializarea în domenii precum Financial Services, Public Services, Retail & Consumer, Telecom, Chip Design Verification și Semiconductors, astfel încât soluțiile și produsele dezvoltate pe baza tehnologiilor emergente să fie personalizate, în cel mai scurt timp, în funcție de nevoile clienților. Tremend devine astfel nu numai un jucător tehnologic, ci un consultant cu expertiză în mai multe industrii. 

De asemenea, compania își va concentra eforturile pe creșterea în domenii precum Customer Experience (CX), Cloud și AI, pe soluții care folosesc Magento și Salesforce, dar și pe dezvoltarea de framework-uri pentru aplicații reutilizabile, folosind metodologii Agile.

Despre Tremend

Tremend are 15 ani de experiență în furnizarea de servicii de software engineering și consultanță și a implementat peste 700 de proiecte de anvergură pentru companii de top din sectoare precum telecom, finanțe, bănci, auto și servicii medicale. Compania folosește ultimele tehnologii ale momentului, de la AI și Machine Learning, la IoT și Microservicii. Tremend a fost inclusă, de două ori consecutiv, în Deloitte Technology Fast 50 Central Europe, clasamentul celor mai dinamice companii de tehnologie din regiune, a apărut de trei ori în Deloitte Technology Fast 500 EMEA și de patru ori consecutiv în FT1000 – Europe’s Fastest Growing Companies. Compania de consultanță și dezvoltare de software are două sedii în România, în București și în Brașov, și birouri în Atlanta (USA), Bruxelles (Belgia) și Londra (UK). 

Mai multe informații sunt disponibile pe www.tremend.com.