Web Conference DIGITAL TRANSFORMATION IN FINTECH & BANKING,

0

LIVE, 14:30- 16:30, Septembrie 29

The Diplomat-Bucharest organizează conferința web dedicată transformarii digitale in Fintech & Banking pe 29 septembrie, între orele 14: 30-16: 30.

Conferința va fi transmisă LIVE pe pagina web a Diplomat-București, Fb, linkedin și paginile de socializare ale partenerilor.

Evenimentul beneficiază de sprijinul DIAMOND PARTNER Wipro Limited, GOLD PARTNERS ACCA, Inform Lykos, FintechOS, STRATEGIC PARTNERS ARB (Asociația Română a Băncilor), CIO Council, PARTNERS Arval, Sea One, Wave, CU SUPORTUL ANIS, Cluj IT, FabLab Iași, ARIR și MEDIA PARTNERS Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic și Pin Magazine.

BANKING ȘI FINTECH sunt transformate de revoluția digitală care oferă acestei industrii șansa de a regândi modelele  de business, de a răspunde mai bine cerințelor și nevoilor noului consumator, de a comunica și anticipa mai bine comportamentul acestuia. Cu toate acestea, transformarea organizațiilor este un proces în curs de desfășurare, iar companiile fintech joacă un rol major în accelerarea procesului. Utilizarea tehnologiilor emergente – Analitycs, Big Data, cloud, IoT, Blockchain, omnichanneling nu mai sunt concepte noi, ci instrumente de lucru zilnice în companii bancare și fintech.

SMART  BANKING     |    C-LEVEL EXPERTISE    |    IDEAS INCUBATOR  |      LEADERSHIP    |    FINTECH

AGENDA EVENIMENT

14:30 – 16:30   |  DIGITAL TRANSFORMATION IN FINTECH & BANKING

MODERATOR: DANIELA SERBAN, President, Romanian Investor Relations Association (ARIR) , MODERATOR

SPEAKERS:

FRANCOIS BLOCH, CEO, BRD – Groupe Societe Generale

KOSTAS FIAKAS, Chief Strategy Officer, INFORM LYKOS

KURT WEBER, Managing Director, HORVÁTH & PARTNERS

ANDREIA STANCIU, Head of ACCA South-Eastern Europe

RALUCA MICU, Head of Payments Oversight Division, ROMANIAN NATIONAL BANK

ANDREI GAMAN, Regional Sales Director – Eastern Europe, FintechOS

LAURA BAIASU, Head of Quality Romania, WIPRO LIMITED

CONSTANTIN MARES, Executive Director in charge with IT, PMO & Transformation Office, OTP BANK

WEB CONFERENCE – SUBIECTE

14:30 – 16:30   |  DIGITAL TRANSFORMATION IN FINTECH & BANKING

AUTORITATI DE REGLEMENTARE SI DIALOG CU PARTENERII PRIVATI

Actualizări privind cadrul legal și legislativ, reglementările și vocea autorităților. Reformele și strategia sectorului, revizuirea și așteptările autorităților de reglementare din industrie și ale autorităților

INOVATIE IN FINTECH SI SERVICII BANCARE

Companiile în mișcare rapidă, cu un comportament agil și un puternic impuls de inovație sunt primele care îmbrățișează, implementează și creează noi tehnologii

MODELE DE AFACERI COLABORATIVE IN ECONOMIA GLOBALIZATA

Cu cât banii devin virtuali, cu atât aceștia circulă mai repede în economie și în economiile globale.

ROBOTI SI NOUA EXPERIENTA DE CONSUM FINANCIAR

Chatbots, AI, digitalizare, cloud, mobilitate devin mainstream. Blockchain, bani digitali. Algoritmii, IoT, Big Data raspund obiectivellor industriei financiare și devin din ce în ce mai mult partenerul de dialog in soluționarea problemelor pentru consumatori.

Mai multe detalii aici

XTB România: Al doilea val pandemic nu va bloca România ca în perioada martie-mai

0

Începutul noului an școlar, ridicarea anumitor restricții în interiorul țării, reîntoarcerea populației din vacanțe plus vremea mai rece aduce în centrul atenției îngrijorări referitoare la un al doilea val de infecții cu COVID-19, care ar putea veni odată cu instalarea toamnei.

Nu consider că vor avea loc blocaje naționale complete sau impunerea de măsuri atât de drastice, oficialii guvernamentali fiind reticenți în restricționarea activității economice la fel de sever ca înainte.

Totuși, încrederea consumatorilor ar putea suferi o nouă lovitură, fiind posibil ca populația să fie nevoită să reducă activitatea socială și să lucreze din nou de acasă.

Radu Puiu (foto), analist în cadrul XTB România, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și companie de investiții listată pe Bursa de la Varșovia, prezintă situația din Europa și din România.

„Tot mai multe state europene realizează pericolul cu care se confruntă, motiv pentru care asistăm la o perioadă în care guvernele evaluează gravitatea situației în încercarea de a lua măsurile necesare.

Țări precum Danemarca și Grecia au anunțat deja introducerea de noi restricții pentru a reduce rata de răspândire a virusului care a început să atingă niveluri alarmante în unele dintre cele mai mari orașe. Pe de altă parte, Marea Britanie a anunțat limitarea activității barurilor, cafenelelor și restaurantelor până la ora 22, în timp ce recomandă populației să lucreze de acasă, în cazul în care au această posibilitatea.

Țările din estul și centrul Europei reacționează diferit la creșterea infecțiilor, pe măsură ce regiunea face tranziția către anotimpul rece. Unele țări au reintrodus restricții mai drastice și chiar au închis frontierele pentru străini – altele sunt reticente să ia astfel de măsuri. La 1 septembrie, Ungaria a decis să-și închidă granițele pentru străini, exceptând persoanele care sosesc din Polonia, Republica Cehă și Slovacia.

Dacă un al doilea val și restricțiile vor coincide cu gripa sezonieră, impactul ar putea fi semnificativ mai mare. În plus, se pare că virusul a început din nou să se răspândească la nivelul populației mai în vârstă, potrivit datelor din Franța, Italia, Germania, Țările de Jos și Marea Britanie. În Franța, numărul de cazuri în rândul celor cu vârsta de 75 de ani sau peste s-a dublat în ultimele trei săptămâni. Această tendință ar putea fi un punct de cotitură, deoarece Europa prezintă o tendință de îmbătrânire la nivelul populației. Cazurile în creștere în rândul persoanelor în vârstă și numărul mai ridicat de raportări la nivelul caselor de bătrâni ar trebui să fie semnale de alarmă.

Pe de altă parte, contextul actual este diferit, medicii acumulând deja experiență și observând ce medicamente sunt eficiente în diferite stadii ale infectării. Astfel, medicii și experții susțin că tactici medicale superioare și un tratament acordat din timp ajută la îmbunătățirea rezultatelor pentru pacienții foarte bolnavi.

Europa încă mai speră să nu urmeze exemplul Israelului, care a intrat într-un al doilea blocaj la nivel național la începutul sezonului evreiesc de sărbători, în urma unei creșteri alarmante a numărului de noi cazuri. Un aspect pozitiv este faptul că autoritățile din Europa conștientizează și au subliniat în mod public că se va încerca găsirea unui echilibru astfel încât restricțiile impuse să nu ducă la întreruperea activității economice și să asigure o continuitate a activității economice.

În acest sens, nu consider că vor avea loc blocaje naționale complete sau impunerea de măsuri atât de drastice, oficialii guvernamentali fiind reticenți în restricționarea activității economice la fel de sever ca înainte. Totuși, încrederea consumatorilor ar putea suferi o nouă lovitură, fiind posibil ca populația europeană să fie nevoită să reducă activitatea socială și să lucreze din nou de acasă.

Aceste aspecte se observă deja la nivelul tendințelor de consum din România. Asociațiile din industria ospitalității estimează că 4 din 10 români, care obișnuiau să iasă în oraș, nu mai fac asta. Această tendință ne sugerează că populația rămâne reticentă cu privire la interacțiunea în locuri cu trafic ridicat de persoane. Venirea perioadei reci va reprezenta o nouă provocare pentru sectorul de ospitalitate, care resimțea deja presiunea lipsei de turiști. Dintre consumatorii care ies în oraș, aproximativ 20% tind să facă o rezervare pentru exterior, opțiune care nu va mai fi posibilă odată cu venirea frigului.

Situația nu este mai optimistă nici la nivelul sectorului de retail nealimentar, unde, în perioada iulie – august, au fost înregistrate scăderi ale vânzărilor de până la 75%, conform Organizaţiei Patronale a Retailerilor din România (RORETAIL).

Un alt element important și care poate schimba datele problemei este dezvoltarea unui vaccin, guvernele punându-și speranțele într-un proces rapid de găsire a unui vaccin pentru a oferi o cale de ieșire din pandemie. În momentul în care se va declara că un anumit vaccin funcționează, conform testărilor inițiale și va primi aprobarea, producția în masă va începe imediat, la o scară și viteză nemaivăzute până acum. Totuși, eșecurile recente raportate de cel puțin un producător de top au arătat că drumul către aprobarea unui vaccin este destul de complicat.

Potrivit, Organizației Mondiale a Sănătății există mai mult de 300 de candidați dintre care aproximativ 40 se află în etapa de testare umană, în timp ce doar nouă dintre aceștia au ajuns în etapa finală, faza a treia a studiilor, înainte de o posibilă implementare.

Prognozele experților cu privire la momentul în care primul vaccin ar putea prezenta rezultate pozitive în timpul fazei a treia a testărilor variază din octombrie anul acesta, în cel mai optimist caz, până la jumătatea anului 2021, în cel mai pesimist scenariu. Totuși, având în vedere rapiditatea procesului de dezvoltare al unui vaccin, rezultatele sunt aproape.

Deși apariția unui al doilea val poate părea îngrijorătoare, era așteptată odată cu venirea perioadei reci a anului. Mai mult, autoritățile s-au confruntat deja cu o situație similară și au văzut impactul economic reprezentat de o serie de restricții la nivel național, motiv pentru care este probabil ca măsurile luate să aibă un caracter localizat, concentrându-se asupra unor zone în care situația este alarmantă. Din fericire, numărul de decese cauzate de virus este mai mic până acum și există speranța că al doilea val al virusului să nu prezinte o creștere a mortalității la fel de mare ca primul val, sistemul medical dobândind experiență în abordarea situației și descoperind o serie de tratamente care au efect. Cu toate acestea, pare destul de evident că speranțele referitoare la o redresare a economiei europene în formă de „V” sunt mult prea optimiste.”


Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naștere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informații. Vă aducem la cunoştinţă că informațiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanțe sau rezultate.

Ambalaj prin care nu trece virusul SarsCoV-2

0

Un colectiv interdisciplinar de cercetători coordonat de Centrul 3Nanosae din cadrul Universității din București a realizat un studiu „privind riscurile și căile de transmitere și contaminare cu virusul SARS-CoV 2 prin intermediul unor produse de panificație preambalate și formularea unor propuneri de soluții, măsuri și tehnologii noi și emergente pentru prevenirea transmiterii virusului în comunități”. În esență, rezultatul a fost că dacă cineva contaminat sau infectat cu SarsCoV-2 atinge un produs ambalat, virusul nu penetrează ambalajul din polietilenă/polipropilenă al produselor de panificație: „În prima etapă de cercetare au fost colectate secreții de tract respirator superior de la  pacienți spitalizați la Institutul Național de Boli Infecțioase Prof. dr. Matei Balș, confirmați pozitiv pentru infecția cu SarsCoV-2, care au fost utilizate pentru pregătirea suspensiilor cu care au fost contaminate materialele folosite la ambalarea produselor de panificație. Pentru detecția ARN viral, testele RT-PCR cu kituri omologate pentru genele N, E, S, RdRP au fost efectuate la Institutul de Virusologie Ștefan S. Nicolau. În pasul următor, Universitatea din București au fost efectuate evaluări detaliate în scopul selectării materialelor utilizate în testările ulterioare, folosind metode avansate de microscopie (microscopia de forțe atomice și electronică de înaltă rezoluție). După punerea în contact a foliilor de ambalaj cu proba biologică, deși a fost decelată prezența virusului pe fața externă a pungii de ambalaj la toate intervalele de timp testate, nu s-a evidențiat prezența virusului pe fața internă a acestuia. Pe de altă parte, după punerea în contact a suspensiilor cu încărcătură virală direct cu eșantioanele de probe de pâine, a fost decelată prezența virusului pe eșantioanele de probe de pâine la toate intervalele de timp testate. În concluzie, după ambalare în folie de plastic (fără perforații), produsele de pâine nu mai sunt expuse riscului contaminării”.

Colectivul de cercetare, coordonat de prof. univ. dr. fiz. Ioan Stamatin, directorul Centrului 3Nanosae, reunește specialiști de la Universitatea din București (CSI Cornelia Nichita, prof. univ. dr. ing. Eden Mamut), de la Institutul de Virusologie „Ștefan S. Nicolau” (CS I Carmen Diaconu și CS I Coralia Bleotu) și de la Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. dr. Matei Balș” (Dr. Liliana Preoțescu).

AHK România: mărirea pensiilor cu 40%, risc major pentru economie

0

Implicațiile economice ale deciziei Legislativului de majorare a pensiilor au fost analizate de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), care apreciază că „decizia Parlamentului de a mări pensiile cu 40% reprezintă un risc major pentru economia României și pune în pericol relansarea economică. O nouă creștere în zonă bugetară ar trebui să fie exclusă, în condițiile în care economia suferă deja din cauza pandemiei”.

În opinia mediului de business reprezentat de AHK România, „creșterea pensiilor, adoptată de Parlament în urma rectificării bugetare, duce la cheltuieli bugetare nesustenabile și la un deficit bugetar excesiv, deci la o criză financiară care va adânci și mai mult efectele actualei crize. Se pun de asemenea în pericol proiectele de investiții și așa amânate de ani buni. Un buget sustenabil ar da încrederea investitorilor în România ca amplasament investițional și ar spori competitivitatea țării. Desigur, ne dorim cu toții, mediul de afaceri, autoritățile și mai ales angajații și pensionarii, creșterea salariilor și a pensiilor în România și un nivel de trăi mai ridicat. Dar acest lucru nu se poate face fără studii serioase de impact și fără a ține de cont de actualul context economic”.

ASF: Piața de capital trebuie să ajungă un motor al economiei

0

Mesajul Președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu, transmis la Summit-ul Administratorilor de Fonduri din România, prezentat de Directorul Direcției de Comunicare și Relații Interinstituționale al Autorității, domnul Daniel Apostol

23 septembrie 2020

Domnule Ministru secretar de stat,

Domnule Horia Gusta,

Stimați participanți,

Doamnelor și domnilor,

dați-mi voie să vă transmit mesajul Președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu:

„Înainte de toate, trebuie să salut și cu această ocazie câștigarea de către BVB a statutului de piață emergentă. Pentru economia românească și pentru piața de capital autohtonă se deschid astfel noi perspective, concrete, pentru dezvoltarea economiei românești.  Piața de capital trebuie să ajungă un motor al economiei care oferă sursă de finanțare companiilor, precum și un loc de investiții pentru societățile de asigurare, respectiv pentru fondurile de pensii, ceea ce poate conduce în mod direct și indirect la creșterea economică a României.

Subliniez și astăzi că Bursa de Valori București trebuie să devină un hub regional strategic pentru celelalte piețe financiare din spațiul sud-est european. Pentru acest lucru este nevoie de o lichiditate mai mare, iar aceasta se poate obține prin oferirea de active de calitate, printr-o implicare mai activă a statului român la dezvoltarea acestui sector financiar.

Elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital este unul dintre proiectele importante pe care Autoritatea, în parteneriat cu Ministerul Finanțelor Publice, îl promovează pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital și facilitarea accesului la finanțare pentru toate tipurile de  investitori.

Reamintesc totodată că Autoritatea de Supraveghere Financiară are ca obiectiv principal asigurarea stabilității, competitivității și bunei funcționări a piețelor de instrumente financiare, promovarea încrederii în aceste piețe și în investițiile în instrumente financiare, precum și asigurarea protecției operatorilor și investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase.

Este însă un moment bun să vă spun că Autoritatea de Supraveghere Financiară analizează modul în care tehnologia a transformat produsele și serviciile pentru a promova cele mai noi practici în domeniu.

Într-un context macroeconomic global, dar și european greu încercate de incertitudini, stabilirea unor condiții favorabile, mai puțin birocratice și mai puțin costisitoare (de ex: introducerea de către  Autoritatea de Supraveghere Financiară a posibilității pentru subscrierea unităților de fond prin mediul online), pentru fondurile de investiții și pentru consumatori, poate ajuta această industrie să se dezvolte, cu impact pozitiv și asupra altor segmente ale pieței financiare (de ex: Bursa de valori).

Dintre segmentele pieței de capital, în ultimii ani, piața organismelor de plasament colectiv a avut o dezvoltarea mai accelerată și s-a bucurat de o creștere importantă a activelor administrate pe termen lung, în ciuda turbulențelor generate de contextul COVID-19.

Deși piața este încă dominată de fondurile de instrumente cu venit fix, lipsindu-i gradul de sofisticare și diversitatea de produse de acumulare și investire întâlnite pe piețele mai dezvoltate, trebuie scoasă în evidenta importanța industriei fondurilor de investiții în procesul de economisire, mai ales în condițiile unui mediu financiar caracterizat de rate scăzute ale dobânzilor.

Un alt element important, care poate duce la dezvoltarea industriei fondurilor de investiții este creșterea gradului de incluziune financiară. În acest sens, Autoritatea de Supraveghere Financiară analizează și modul în care tehnologia a transformat produsele și serviciile pentru a promova cele mai noi practici în domeniu care să ajute la dezvoltarea piețelor financiare nebancare prin diversificarea produselor și prin posibilitatea utilizării celor mai noi tehnologii.

Prin acest demers ne dorim să ne asigurăm că atât persoanele fizice, cât și micile afaceri pot beneficia de servicii financiare accesibile și eficiente.

Acestea fiind spuse, urez mult succes tuturor investitorilor din România.

Creșterea pensiilor cu 40% va afecta grav echilibrul bugetar al României

0

„Creșterea pensiilor cu 40% este nesustenabilă în contextul pandemic dat, iar iresponsabilitatea parlamentarilor care au votat această majorare va conduce pe viitor la o povară bugetară greu de acoperit”, este de părere Președintele CONAF, Cristina Chiriac (foto).

Este cunoscut faptul că bugetul de stat este deja afectat de situația creată de efectele pandemiei, iar dacă România dorește să continue drumul european spre dezvoltare, spre atragere de investiții şi să își întărească încrederea şi potențialul economic câștigate în faţa cetățenilor proprii, dar şi a partenerilor externi, trebuie să dea dovadă de prudență şi predictibilitate.

Se impune o analiză profundă a riscurilor la care este supus mediul economic şi pentru care este necesară creionarea unei strategii care să nu împovăreze şi să nu sufoce mediul de afaceri sau bugetul statului prin decizii de creșteri salariale, ale pensiilor, care nu vor putea fi în realitate susținute şi onorate fără a provoca o prăbușire economică fără precedent.

Președintele CONAF a declarat: „Fie că vorbim de creșteri salariale sau de pensii, în timp de pandemie, o creștere este o măsura iresponsabilă. Conștientizăm nevoia ca pensiile din România să fie crescute și aceasta să se reflecte direct în sporirea nivelului de trai, însă momentul acesta nu este cel mai potrivit. Evoluția economiei la nivel mondial este una negativă, lucru reflectat în indicatorii macroeconomici ai României. Ca urmare, pentru a acoperi cheltuiala cu majorarea pensiilor, guvernul va trebui să se împrumute și mai mult la un nivel al dobânzilor pe plan internațional în creștere. Ar fi bine dacă am putea discuta de o răspundere a aleșilor din parlament, care promovează astfel de măsuri fără o analiză amănunțită a efectelor în lanț pe care le produc astfel de măsuri populiste.”

***

CONAF – www.conaf.ro, reuneşte interesele femeilor antreprenori, promovează și susține antreprenoriatul românesc, deschizând orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și internațional. Confederația a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială adaptată la noile trenduri în materie de business. CONAF are în componeță sa, 2 federații patronale, 6 Patronate și 5 Asociații nationale și 9 sucursale.

Eșecul în asigurarea rezilienței rețelelor ocupă primul loc în top 10 riscuri pentru companiile din industria de telecomunicații

0

  • Păstrarea calității rețelei și a percepției pozitive din partea clienților sunt elemente esențiale în atingerea obiectivelor comerciale
  • 78% dintre respondenții din sectorul telecomunicațiilor își regândesc planurile de transformare digitală pe fondul pandemiei
  • Alte riscuri pentru industrie: tulburările geopolitice, modificarea imperativelor legate de confidențialitatea datelor și definirea viziunii 5G

Companiile din sectorul telecomunicațiilor au reușit să facă față exploziei gradului de utilizare a rețelelor în timpul pandemiei, cu toate acestea, presiunea de a menține reziliența infrastructurii rețelei și de a-și extinde acoperirea reprezintă principalele provocări ale acestui sector, conform raportului EY „Principalele 10 riscuri în sectorul telecomunicațiilor în 2020”.

Raportul îmbină cunoștințele de specialitate ale EY în acest sector și informațiile obținute în urma unor sondaje derulate în rândul consumatorilor, punctând cele mai mari amenințări cu care se confruntă, în prezent, operatorii din această industrie.

În contextul măsurilor de izolare impuse în întreaga lume, care au declanșat creșteri ale traficului de până la 70%, operatorii de telecomunicații și-au asumat cu succes un important rol social, în calitate de furnizori de servicii de conectivitate. Dar, având în vedere că o mare parte dintre consumatorii din Regatul Unit (42%) au declarat că operatorii ar trebui să-și concentreze resursele asupra menținerii calității serviciilor de internet în bandă largă, iar o treime (32%) dintre consumatorii din SUA și-au exprimat rezervele în ceea ce privește fiabilitatea, viteza și stabilitatea conexiunii la internet la domiciliu de la începutul pandemiei, companiile din sectorul telecomunicațiilor trebuie să facă mai multe eforturi pentru a păstra percepția pozitivă a clienților asupra serviciilor pe care le oferă.

Prin urmare, pentru a avea succes pe mai departe, se impune o nouă gândire a business-ului, cu noi competențe asociate, în care promisiunea față de clienți să se schimbe de la asigurarea vitezei, la asigurarea fiabilității.

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanţă, EY România (foto): „Analiza este actuală şi pentru jucătorii de telecom din România, unde avem o comunitate largă de specialişti în tehnologie şi în analiza de date. Pe fondul schimbărilor dese ale tehnologiei, ale priorităţilor de business şi ale competențelor necesare personalului, transformările digitale tind să fie efectuate disparat în cadrul organizaţiilor, fără un cadru coerent de coagulare a beneficiilor şi, drept urmare, fără un impact major în rezultatele operaţionale ale întregii firme. Recomandăm tuturor executivilor să aloce timp, buget şi resurse umane pentru a defini o strategie integrată la nivel de companie pentru transformarea digitală şi pentru concentrarea pe nevoile clienților, împreună cu un plan  de implementare ambiţios, dar realist, cu resurse dedicate.”

Realizarea planurilor de transformare pe fondul tulburărilor geopolitice

Incapacitatea de a scala proiectele de digitalizare se situează pe locul al doilea pe radarul riscurilor identificate. Pandemia provocată de COVID-19 alimentează această tendință, având în vedere că, în prezent, 78% dintre operatorii telecom își regândesc sau adaptează viteza programelor de automatizare și de transformare digitală. În pofida acestei reevaluări, se mențin barierele din trecut, inclusiv lipsa abilităților necesare în analiza de date și inteligența artificială.

Escaladarea tulburărilor geopolitice și concurențiale ocupă locul al nouălea în clasament și reprezintă, de fapt, o temă care stă la baza principalelor zece riscuri. Pe fondul perturbărilor suferite de lanțurile de aprovizionare cu echipamente de rețea, generate de forțele comerciale globale, există temeri că lansările tehnologiei 5G ar putea fi amânate. În același timp, actorii din sectorul tehnologic fac demersuri pentru a exercita un control mai mare asupra lanțurilor de valoare, iar nou intrații pe piața telefoniei mobile continuă să scadă tarifele pentru a câștiga cotă de piață.

Construirea încrederii și definirea viziunii 5G, esențiale în atingerea obiectivelor comerciale

Un alt risc important, clasat pe locul al cincilea în top, vizează subestimarea schimbărilor imperativelor legate de protecția vieții private, de securitate și încredere. Mai puțin de jumătate dintre consumatorii din Regatul Unit (47%) consideră că dețin controlul asupra datelor lor din mediul online, iar rapoartele privind problemele legate de confidențialitatea datelor în contextul utilizării diverselor aplicații și a platformelor de apeluri video au sporit îngrijorările în timpul pandemiei.

Raportul subliniază că jucătorii din industrie nu fac legătura dintre încrederea clienților și creșterea veniturilor. Aproape jumătate dintre companiile de telecomunicații (46%) consideră că securitatea cibernetică este, mai degrabă, o cerință legală sau o necesitate în situații de criză și nu o inițiativă proactivă.

Pe poziția a șaptea se situează colaborarea ineficientă cu nișele de piață și cu sectorul public, adeseori din cauza unui grad de conștientizare redus în ceea ce privește beneficiile tehnologiei 5G. Potrivit raportului, deși diferite sectoare se află în diverse etape de investiție în tehnologia 5G, toate au nevoie de sprijin în concretizarea oportunităților pe care le au la dispoziție.

În același timp, 80% dintre companiile din toate nișele de piață doresc ca furnizorii de tehnologie 5G să definească o viziune mai coerentă în acest domeniu, ceea ce evidențiază necesitatea unui dialog mai clar.

Printre celelalte riscuri clasate pe primele zece locuri se numără: eșecul în redefinirea politicilor privind forța de muncă și în asigurarea incluziunii (locul trei în clasament), eșecul în eficientizarea cheltuielilor de capital și în recuperarea investițiilor în rețea (locul al patrulea), gestionarea deficitară a așteptărilor investitorilor și ale acționarilor (locul al șaselea), incapacitatea de adaptare la un cadru legislativ în schimbare (locul al optulea) și eșecul în valorificarea schimbărilor în structura pieței (locul al zecelea). Raportul integral poate fi consultat aici.


Despre raport

Raportul „Principalele 10 riscuri în sectorul telecomunicațiilor în 2020” face parte dintr-o serie permanentă de rapoarte, menite să identifice cu exactitate cele mai critice riscuri cu care se confruntă sectorul telecomunicațiilor. Analiza se bazează pe un program de cercetare a sectorului, făcând apel la concluziile studiilor realizate de EY în rândul consumatorilor și companiilor din domeniu și exploatându-le prin intermediul perspectivelor profesioniștilor din domeniu. Riscurile sunt clasificate prin intermediul radarului de riscuri EY, care organizează factorii de risc pe patru domenii:

  1. Amenințări legate de conformitate: generate de politicile din domeniu, de reglementările legale sau guvernanța corporativă
  2. Amenințări operaționale: care au un impact asupra proceselor, sistemelor, angajaților și lanțului valoric general al afacerii
  3. Amenințări strategice: care au legătură cu clienții, concurenții și investitorii
  4. Amenințări financiare: care rezultă din volatilitatea piețelor, ecosistemelor și investițiilor.

Rectificarea bugetară în analiza IMM-urilor

0

În urma adoptării în Parlament a legilor privind rectificarea bugetului de stat şi rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) semnalează dispoziţiile pe care le consideră cu „un impact bugetar semnificativ: creşterea pensiilor cu 40%; salarii mai mari pentru profesori cu 200 de lei; bani în plus pentru primării”. În aprecierea CNIPMMR, „criza economică actuală generată de pandemia de Covid-19, coroborată cu scăderea încasărilor la buget, va determina creşterea deficitul public, impulsionat de cheltuielile curente din sectorul public şi în special din cauza indexării cu 40% a pensiilor”.

Pe marginea măsurilor bugetare adoptate și a perspectivei, Consiliul Național al IMM-urilor face următoarea analiză:

Efectele modificărilor introduse în Parlament privind rectificarea bugetară

Având în vedere lipsa de resurse bugetare, creşterile votate de către Parlament vor avea ca efecte:

  • punerea în pericol a sustenabilităţii creșterii economice a României;
  • deteriorarea deficitului de cont curent, având în vedere consumul care depăşește valoarea exporturilor;
  • lipsa resurselor pentru investiţii, care să asigure o dezvoltare durabilă şi sustenabilă;
  • creşterea deficitului public;
  • crearea de tensiuni suplimentare pe piaţa forţei de muncă, în special în domeniul privat

Astfel cum s-a arătat în Raportul de ţară 2020 privind România, al Comisiei Europene, ţara noastră nu a  înregistrat niciun progres în următoarele domenii:

  • Asigurarea implementării cadrului bugetar național,
  • Asigurarea sustenabilității sistemului public de pensii,
  • Îmbunătățirea competențelor prin sporirea relevanței pe piața forței de muncă a educației și formării profesionale și a învățământului superior,
  • Finalizarea reformei venitului minim de incluziune,
  • Îmbunătățirea previzibilității procesului decizional,
  • Îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor de stat,

toate aceste probleme fiind regăsite şi în modificările introduse în cadrul legii de aprobare a rectificării bugetare pe anul 2020.

Propunerile CNIPMMR privind rectificarea bugetară

CNIPMMR, raportat la realităţile economice şi bugetare, înțelegând nevoile diferitelor categorii sociale şi profesionale, necesităţile pentru dezvoltarea socială şi economică a României, propune actorilor politici o abordare sustenabilă şi adecvată situaţiei economice din prezent, susţinând în mod constant următoarele propuneri:

1. Domeniul social:

  1. Creşterea cu 40% a pensiilor care au o valoare de până în 800 lei (în jur de 1.800.000 pensionari), rezultând o medie de 300 de lei/lună creştere, reprezentând un efort bugetar de aproximativ 1,3 miliarde euro/an;
  2. Creşterea cu 200 de lei/lună a pensiilor cu valoarea între 801-1500 lei (în jur de 1.930.000 pensionari), reprezentând  un efort bugetar de aproximativ 965 milioane euro/an; 
  3. Indexarea cu valorea inflaţiei a pensiilor care depăşesc 1500 lei (aproximativ 1.202.000 pensionari);
  4. Îngheţarea valorii pensiilor care depăşesc 5.000 lei ( în jur de 10.000 pensionari);
  5. Adoptarea de măsuri pentru rezolvarea ratei ridicate a tinerilor care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare.

2. Domeniul economic

  1. Necesitatea sustenabilității și orientării spre investiții a bugetului;
  2. Acordarea sumelor de bani necesare pentru efectuarea plăţilor în cadrul programului Romania Start-up Nation 2018 (sume introduse în cadrul rectificării bugetare prezente).

3. Domeniul educaţiei

    a) Alocarea sumelor pentru asigurarea de materiale de protecţie sanitară a profesorilor şi achiziţia de echipamente care să permită acestora desfăşurea cursurilor on-line;

  b) Dotarea tuturor şcolilor cu toalete în interiorul unităţii de învătământ şi apă curenţă în regim de urgenţă;

 c) Cabinete medicale în toate unităţile de învătământ.

4. Domenul administrativ

 a) Digitalizarea administrației publice, cu restructurarea posturilor care întrețin nejustificat birocrația

b) Creșterile salariale ale bugetarilor nu trebuie să afecteze nivelul investițiilor și nu trebuie să fie mai mari decât acestea.

 Top of Form

Recomandări ale AOAR în deciziile cu impact economic

0

Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) adresează un apel decidenților politici în contextual actual, recomandând „prudență și responsabilitate în utilizarea logicii electorale pentru luarea deciziilor de natură economică”.

Atrăgând atenția „că marea provocare a României pentru anul 2021 o reprezintă relansarea economiei”, AOAR subliniază că „numai în acest mod se vor crea resursele financiare pentru acoperirea cheltuielilor necesare creșterii nivelului veniturilor populației, inclusiv ale pensionarilor.

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România.

Chiar dacă alte state ale Uniunii Europene au înregistrat în anul 2020 creșteri mari de deficit bugetar, acestea au fost cauzate de efectele pandemiei și nu sunt, în principal, de natură structurală, precum în cazul României.

Deficitele de 8-9% din PIB, ca efect al pandemiei sau al implementării unor programe de sprijin pentru economie, cum este situația altor țări europene, sunt total diferite de același deficit determinat de majorarea unor cheltuieli permanente, precum în cazul României.

Piețele internaționale nu tolerează deficite excesive pe termen lung! Toate eforturile de reducere a costului de finanțare al României sunt compromise prin această măsură, România expunându-se riscului de scădere a rating-ului de țară.

Spirala periculoasă poate continua cu măsuri de la partenerii europeni, afectarea fondurilor europene alocate României și adâncirea efectelor crizei.

AOAR recomandă prudență și responsabilitate în utilizarea logicii electorale pentru luarea deciziilor de natură economică al căror cost va fi suportat de întreaga societate și în timp, de generațiile următoare”.

Aprecieri bugetare ale Consiliului Investitorilor Străini

0

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) face o serie de aprecieri determinate de situația și deciziile economice la zi și estimează impactul lor pentru perioada următoare:   

 Construcția bugetului este fundația revenirii economice

Pentru ca România să aibă un viitor economic care să transcendă ciclurilor electorale, într-o perioadă în care criza sanitară a produs turbulențe în economie și în rândul companiilor, cel mai responsabil gest din partea instituțiilor cu putere de legiferare ar fi să asigure o construcție bugetară care să garanteze revenirea economică.

Schimbările structurale pe care măsurile recent adoptate de Parlament le vor avea în construcția bugetară vor genera, conform BNR, cel mai mare deficit din ultimii ani: -11% din PIB, cu impact asupra capacității României de a avea acces la sume importante din fondurile europene și pot aduce schimbări din partea agențiilor de rating internaționale. Problema majoră a unui deficit bugetar atât de mare este dificultatea sau chiar imposibilitatea finanțării acestuia pe piețele financiare. În plus, aceste măsuri ar putea declanșa revizuirea ratingului de țară pentru România, prin urmare, creșterea în continuare a costului datoriei publice, ceea ce ar genera un efect negativ asupra întregii economii românești, mai ales în absența unei strategii de rambursare credibile. Astfel, competitivitatea României va fi slăbită chiar din interior, iar recâștigarea pozițiilor de avantaj pierdute vor aduce costuri suplimentare pe termen mediu.

România se află deja sub procedura de deficit excesiv și trebuie să prezinte în această lună Comisiei Europene o strategie de consolidare fiscală, precum și Planul Național de Relansare și Reziliență care să fundamenteze alocarea și finanțarea din partea Uniunii Europene.

Conlucrarea tuturor factorilor de decizie, Parlament, Guvern, Președinte și luarea în considerare a tuturor acestor aspecte, atunci când agenda publică impune adoptarea unor măsuri ce pot afecta întreaga societate este, în opinia noastră, singura cale de rezolvare a problemelor ce stau în fața redresării economice a României.