Cea mai mare extindere a fondului forestier din ultimii 30 de ani

0

Împădurirea terenurilor degradate se află în atenția autorităților și a specialiștilor în domeniul silvic. Prezent pe un asemenea teren din județul Teleorman, pe raza localității Orbeasca, ministrul mediului, apelor și pădurilor Costel Alexe  a prezentat o situație de ansamblu: „Suntem aici pe un teren degradat. Un  teren cu destinație agricolă, dar necultivat de mulți ani. Un teren care nu folosește nici agriculturii și nici nu este împădurit. Astfel de locuri sunt peste tot în țară! Ultimele date de inventar sunt la nivelul anului 2014. Potrivit datelor INS, în România sunt cel puțin 500.000 de hectare de terenuri degradate. Aceste date trebuie actualizate și văzute direct din teren. Pentru că planul nostru este să le împădurim. Urmează etapa de toamnă a celei mai mari campanii de împădurire din ultimul deceniu: «O pădure cât o țară». Gândiți-vă că, dacă planul nostru se implinește, aceasta ar fi cea mai mare extindere a fondului forestier din ultimii 30 de ani! Le-am cerut tuturor primarilor din țară să identifice în timp cât mai util terenurile degradate și să demareze măsurile necesare în vederea completării fișei perimetrului de ameliorare, care va sta la baza împăduririi terenurilor în campania de împădurire din toamnă și în cele din sezoanele următoare. Aștept o implicare serioasă și promptă a tuturor UAT-urilor, mai ales că terenurile degradate pot deveni păduri pentru toți românii. Și mai ales că în România avem foarte multe județe care suferă de lipsa pădurilor. Avem șase județe din țară în care pădurile sunt sub 10% din suprafața totală a județului. Aștept o cooperare care să reînvie pădurile, mai ales acolo unde acestea au dispărut în timp!”

Județele cu cel mai mare deficit de păduri sunt: Călărași (4% păduri din suprafața județului), Teleorman (5%), Constanța (6%), Ialomița (6%), Brăila (6%), Galați (8%). În ultimii 10, au fost împădurite doar 26.000 ha de terenuri degradate.

Admiterea 2020 la Academia de Studii Economice

0

Anul acesta, pentru admitere în ciclul de licenţă, Academia de Studii Economice din Bucureşti scoate la concurs 7350 de locuri, dintre care aproape 3000 finanţate de la buget. Înscrierile sunt programate în perioada 13-17 iulie și se vor desfășura exclusiv online.

ASE este liderul învățământului superior economic și de administrație publică din România și Europa de Sud-Est. În clasamentul la zi Times Higher Education University Impact Rankings, care reflectă impactul universităţii în societate conform obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU, ocupă primul loc în România (împreună cu Universitatea din București) și se situează în zona 201-300 în clasamentul general.

Reducerea costurilor cu polițele de asigurare

1

Compania de brokeraj în asigurări Leader Team Broker pune la dispoziția companiilor un produs care ajută la reducerea cu până la 40% a costurilor cu polițele de asigurare: „Auditul programului de asigurare”.

Alexandra Elena Durbacă, director executiv la Leader Team Broker (foto), explică beneficiile aduse de noul produs: „În perioade de criză, primele măsuri pe care le iau companiile au ca scop optimizarea cheltuielilor și un control mai eficient al acestora. De regulă, sunt analizate prioritar costuri ale căror beneficii nu sunt la vedere și, de multe ori, asigurările se numără printre ele. În același timp însă, experiența ne-a arătat că, uneori, companiile plătesc nejustificat de mult pentru programe de asigurări pe care le consideră complexe dar care nu sunt de fapt acoperitoare.  În opinia noastră, optimizarea cheltuielilor se poate face cu ajutorul unui audit al programului de asigurare și nu prin renunțarea la anumite polițe incluse în program. Am descoperit situații în care programul de asigurare era pur și simplu un teanc de polițe care nu protejau  însă clientul pe măsura costurilor plătite. Am descoperit de asemenea situații în care clientul era expus riscului de a nu fi despăgubit din cauza unor detalii juridice cărora nu li se acordase atenție. Astfel de cazuri ne-au determinat să creăm un produs dedicat, realizat de  o echipă de specialiști, cu competențe complementare, capabili să analizeze și să construiască cele mai bune soluții de asigurare pentru clienții noștri. Rezultatul implementării produsului a fost creșterea beneficiilor companiei la costuri mai mici”.

Leader Team Broker are în portofoliu peste 700 de soluții/produse de asigurare oferite de 30 de asigurători naționali și internaționali. Unele sunt produse unicat, inovative pentru piața din România: asigurările de cyber risk, asigurările de răspundere IT, asigurările de răspundere profesională, asigurările de sănătate privată.

Finalizarea primelor structuri din proiectul imobiliar H Pipera Lake

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe a finalizat structura primelor trei imobile din faza I a proiectului rezidențial H Pipera Lake de pe malul lacului Pipera. 60% din apartamentele acestor prime trei blocuri au și fost vândute. Construcția celorlalte două clădiri este în derulare. Cu totul, prima etapă a construcției va livra 5 clădiri cu 435 de unități de tip studio, 2 și 3 camere cu grădini sau terase proprii și penthouse-uri cu terase generoase, în regim de înălțime S+P+6E+7R. Livrarea primelor trei blocuri este programată pentru septembrie, acest an. Clienții pot plăti ratele direct la dezvoltator, cu un avans de minimum 20% din valoarea apartamentului și cu plata lunară timp de până la zece ani. Timpul de răspuns pentru aprobarea dosarelor este de cel mult 72 de ore de la depunerea solicitării. 

Adelina Veneticu, Head of Sales Hagag Development Europe, subliniază: „În aceste momente dificile, provocatoare, prioritare pentru noi sunt siguranța și sănătatea angajaților, colaboratorilor și clienților noștri. Am implementat în toate șantiere noastre măsuri de prevenție și protecție, precum și măsuri foarte stricte de igienă și distanțare socială, premițând doar deplasările necesare. De asemenea, am adoptat un program flexibil cu reguli riguroase în ceea ce privește accesul în locație și monitorizăm constant starea de sănătate a echipelor prezente pe șantier, asigurând astfel continutatea lucrărilor de construcție. Ne-am adaptat rapid noii realități și am rămas aproape de clienții noștri prin intermediul platformelor digitale. Echipele noastre de vânzări s-au concetrat pe a oferi clienților o experiență digitală unică, profesională, venind în întâmpinarea acestora cu soluții menite să facilize procesul decizional. Pipera este, în prezent, unul dintre cele mai puternice hub-uri de business din București, cu peste 65.000 de persoane care își desfășoară activitatea în clădirile de birouri din zonă. H Pipera Lake va aduce, cu siguranță, un plus de valoare zonei nu doar datorită investițiilor în infrastructura care va asigura acccesul în complex sau pozitionării privilegiate, ci și prin ecologizarea împrejurimilor și amenajarea peisagistică a tuturor spațiilor verzi exterioare, generoase, ale proiectului”.

Recomandări pentru România în contextul Covid-19

0

Comisia a prezentat recomandări specifice fiecărei țări în care furnizează orientări de politică economică tuturor statelor membre ale UE, în contextul pandemiei cauzate de coronavirus. În centrul acestor recomandări se află problemele cele mai urgente cauzate de pandemie și relansarea creșterii durabile.

În cazul României, i se recomandă să întreprindă acțiuni astfel încât:

  1. Să aplice politici fiscal-bugetare conforme cu recomandarea Consiliului din 3 aprilie 2020 și să ia totodată toate măsurile necesare pentru a combate în mod eficace pandemia, a susține economia și a sprijini redresarea viitoare. Să evite adoptarea unor măsuri permanente care ar pune în pericol sustenabilitatea finanțelor publice. Să consolideze reziliența sistemului de sănătate, inclusiv în ceea ce privește personalul medical și produsele medicale, și să îmbunătățească accesul la serviciile de sănătate.
  2. Să ofere soluții adecvate de substituție a veniturilor și să extindă măsurile de protecție socială și accesul la serviciile esențiale pentru toți. Să atenueze impactul crizei asupra ocupării forței de muncă prin dezvoltarea unor formule flexibile de lucru și a unor măsuri de activare. Să consolideze competențele și învățarea digitală și să asigure accesul egal la educație.
  3. Să asigure sprijin sub formă de lichidități pentru economie, de care să beneficieze întreprinderile și gospodăriile, în special întreprinderile mici și mijlocii și lucrătorii independenți. Să avanseze finanțarea proiectelor de investiții publice mature și să promoveze investițiile private pentru a favoriza redresarea economică. Să direcționeze cu prioritate investițiile către  tranziția ecologică și digitală, în special către transportul durabil, infrastructura de servicii digitale, producția și utilizarea energiei în mod nepoluant și eficient precum și către infrastructura de mediu, inclusiv în regiunile miniere.
  4. Să îmbunătățească eficacitatea și calitatea administrației publice, precum și previzibilitatea procesului decizional, inclusiv printr-o implicare adecvată a partenerilor sociali.

Recomandările sunt structurate pe două obiective: pe termen scurt, atenuarea consecințelor socioeconomice negative grave ale pandemiei cauzate de coronavirus; pe termen scurt către mediu, obținerea unei creșteri durabile și favorabile incluziunii, care să faciliteze tranziția verde și transformarea digitală.

De asemenea, recomandările vizează aspecte precum investițiile în sănătatea publică și în reziliența sectorului sănătății, menținerea ocupării forței de muncă prin scheme de sprijin pentru venit în beneficiul lucrătorilor afectați, investițiile în oameni și competențe, sprijinirea sectorului corporativ (în special a întreprinderilor mici și mijlocii) și luarea de măsuri împotriva planificării fiscale agresive și a spălării banilor. Redresarea trebuie să fie însoțită de investiții, astfel încât să poată remodela economia UE, confruntată cu tranziția digitală și cea verde.

Anul acesta, recomandările bugetare specifice fiecărei țări sunt calitative, abătându-se de la cerințele care s-ar aplica în mod normal în acest domeniu. Recomandările țin seama de activarea clauzei derogatorii generale, propunând statelor membre să ia toate măsurile necesare pentru combaterea eficace a pandemiei, susținerea economiei și sprijinirea redresării. Atunci când condițiile economice vor permite acest lucru, ar trebui ca politicile bugetare să urmărească obținerea unor poziții bugetare prudente pe termen mediu și asigurarea sustenabilității datoriei, precum și intensificarea concomitentă a investițiilor.

Strategii anticovid- 19

Andrei Marga

 Pandemia  a fost multă vreme temă de literatură, de film, dar nu mai mult. Au fost avertismente, dar insuficient de precise, într-o atmosferă de optimism istoric. Nu se poate spune că vreun stat a fost pregătit, căci nici nu avea cum – surpriza fiind pentru toată lumea. Nici nu ai cum să reproșezi cuiva ceva.

În multe țări, s-au adoptat rapid măsuri. Acestea s-au articulat apoi, sub presiunea urgențelor, în strategii mai mult sau mai puțin coerente. Medicii și-au spus cuvântul, dar deciziile au fost inevitabil politice.

Prin forța lucrurilor, la locul izbucnirii pandemiei, metropola Wuhan și provincia Hubei (China), s-a conturat prima, cronologic vorbind,  strategie.Strategia Wuhan”s-a bazat pe conlucrareaserviciilor de sănătate, a tuturor serviciilor publice chineze, care au acționat imediat  la sfatul celor mai buni epidemiologi – exersați deja în combaterea unor coronaviruși.

S-a mers pe asigurarea de observații medicale exacte, verificând prezența simptomului casă de casă, apartament de apartament, și de carantinizare și izolare în caz de infecție. Simultan, au fost dispuse restricții de călătorie și blocarea activităților, precum și acțiuni de stabilire a rutei contactelor persoanelor infectate.

Strategia aceasta a fost posibilă ca urmare a perspicacității medicale și a posibilității de a circumscrie și delimita zona contaminată. Ea a fost posibilă căci era vorba de a bloca o provincie (este adevărat, cu populație de peste 50 de milioane de oameni!), dar nu o țară. Într-un asemenea cadru era posibilă urmărirea, fie și retroactivă, a contactelor – ceea ce în alte țări s-a dovedit a fi mai greu de pus în practică.

După implementarea „strategiei Wuhan”, trei măsuri au  căpătat aplicare internațională: „spălatul pe mâini”, „purtarea măștii” și „distanțarea fizică” („socială” este greșit, firește!), cu implicațiile lor. Una dintre implicații este evitarea aglomerărilor și socializărilor și  oprirea fluxurilor de vizitatori. Se și observă că țările cu fluxuri de vizitatori mari (Spania, Italia, Franța, Germania, Anglia, SUA etc.) au și avut o infecție mai mare și o mortalitate mai ridicată. Recent, un studiu din SUA a arătat, de altfel, că ținuturile care au luat măsurile amintite și, mai ales, au fost în afara marii circulații, au avut infectați puțini.

Lovită de pandemie ca urmare a fluxurilor de vizitatori, Coreea de Sud a recurs la „testare amplă și rapidă” după primele trei decese, în 22 februarie 2020. Ea a ajuns la 19000 de teste pe zi. S-a mers spre individualizarea situațiilor, recurgând, în premieră, la digitalizare, care putea indica simptome și permitea carantinizarea imediată a persoanelor suspecte de infecție. Nu s-a recurs la oprirea activităților (lockdown) decât în 3 dintre cele 17 provincii. La 51 de milioane de locuitori, țara avea recent  cîteva sute de decese.

Strategia inițială a Marii Britanii”, cum stabiliseră oficialii ei la 12 martie 2020, a mers pe consolidarea imunizării. Strategia a trebuit să fie schimbată în 23 martie a.c. La 7 mai a.c., erau deja peste 30 de mii de decese, încât a trebuit schimbat cam totul. David King, fost medic șef al Marii Britanii, a propus, într-un document demn de atenție (Covid 19: what are the options for the UK…, 12 May 2020), o„nouă strategie”,compusă din măsuri pe gamă largă: a) suprimarea virusului, nu doar controlarea  răspândirii; b) capabilitate în sistemul de sănătate publică pentru identificare, izolare, testare și tratament; c) evidențe și acțiuni la nivele diferite, inclusiv locale; d) diversificarea abordărilor epidemiei; e) asumarea adevărului că, în transmiterea virusului, comportamentul persoanelor este decisiv; f) considerarea specială a locurilor cu riscuri mari; g) măsuri preventive la locurile de muncă – cu „distanțare fizică” și alte măsuri preventive; h) reforma procesului de procurare a hranei și serviciilor – inclusiv pentru deja amenințătorul al doilea val de infectări; i) atenție la importuri; j) consultarea comunităților locale pentru ieșirea din blocare (lockdown); k) copiii să aibă conexiunile internet acasă, pentru învățământ  la distanță, în orice eventualitate ce ar putea interveni; l) guvernul să asigure un sistem de servicii de sănătate eficient; m) consolidarea securității sociale.

Suedia, un alt exemplu, a optat la început pentruneluarea de măsuri speciale, de afectare a tradițiilor de viață. S-a mers pe „strategia derulării naturale a vieții”. Efectivul ridicat de decese a adus, însă, în scenă întrebarea dacă nu cumva acceasta este o strategie eronată. Iar particularitățile covid-19, identificate între timp de cercetători, întăresc întrebarea.

Sunt și acum oameni care cred că pandemia este un„fenomen creat de media”. Strategia  care a rezultat – un soi de „mă doare în cot” – a avut și are adepți. Argumentul ei principal este acela că pe lume nu au murit mai mulți de covid 19, decât de alte boli. Ceea ce este incontestabil.

Numai că nimeni nu ar trebui să își ia răspunderea pentru moartea vreunui om, nici pentru evoluția în continuare a pandemiei, care nu lasă deocamdată să se vadă unde se va opri. Înainte de toate, nimeni nu are dreptul să hotărască, fie și indirect, prin decizii politico-administrative, data la care cineva ar trebui să moară! Altfel, întregul umanism al culturii ar fi pus sub semnul întrebării, de un darwinism social repugnabil, ce părea zăvorât în muzeu.

Nu este fără fisuri grave „strategia rezultată din supoziția că cei mai bogați oameni ai planetei ar fi decis o pandemie” care să-i îmbogățescă și mai mult. Nu există probe valabile pentru o asemenea decizie! Nici nu mai este sigur că cineva, de undeva, poate decide soarta planetei! Personal mă îndoiesc, deși nu ignor forța unică a mecanismelor de manipulare și falsificare din societățile modernității târzii! Supozițiile nu sunt, totuși, automat adevăruri.

Azi, se caută febril vaccinul și tratamentul la covid-19. Unii cercetători americani spun că este vorba de un virus mai parazitar decât ceilalți – care atacă rapace multe organe interne și urcă deja spre vârstele tinere – și un „virus cum nu s-a mai întâlnit” (Nevan J. Krogan, „USA Today”, 16 May, 2020). Este tot mai clar că vaccinul și tratamentul nu vor veni în timpul dorit și că nu va fi ceva universal eficace. Dar, evident, va fi mai bine cu un vaccin sau tratament decât fără!

Fiecare individ, dar și rețelele de sănătate și politicile naționale ar trebui să ajungă în convergență în acțiuni de consolidare a imunității fiecărei persoane. Înainte de a fi trimis la tratament, este crucial să reziști la asalturile virușilor! De orice fel!

Numai că și aici apar greutăți. Profesori de la South Carolina University, care caută de mulți ani vaccinul la SARS, au evocat (vezi Jeff Wise, în „The Intelligencer”, 20 aprilie 2020) dificultățile de a găsi un medicament pentru „consolidarea imunității” față de covid-19. „Anticorpii” descoperiți până acum trec greu examenul efectelor secundare asupra organismului uman, chiar dacă trec la animale și la maimuțe. Asemenea efecte sunt uneori dezastruoase.

S-a spus foarte bine că răspunsul umanității la covid-19 a fost hipermodern, ca mijloace, dar medieval, ca organizare (Bryan Walsh, Covid 19: the history of pandemics, 26 martie 2020). Știm cum se face secvențierea genomului, dar blocarea societății este, într-adevăr, ca în Evul Mediu, în vremea ciumei – nimic nou. Și în secolul XVII se luau măsurile administrative de acum.

Plecând de la această constatare, s-a elaborat„strategia abordării diferențiate”, pe regiuni, localități, grupuri profesionale, indivizi. Această strategie a mutat accentele: eainsistă pe testare și circumscriere a zonei infectate și pe trecerea de la „lockdown total” la „lockdown inteligent”. Iar aceasta este, evident, și soluția rațională.

Epidemiologul care a descoperit virusul SARS, Zhong Nanshan, a fost cel care a atras primul atenția (în 20 ianuarie 2020) că  acest coronavirus-19 se transmite nu numai de la animal la om, ci și de la om la om, ceea ce era atunci o noutate. El a cerut, la o reuniune cu primul ministru chinez, blocarea activităților la Yuhan – ceea ce s-a și aplicat în 23 ianuarie 2020. Zhong Nanshan, care a argumentat că virusul nu a apărut în China, spune că laboratorul din Wuhan nu are capacitatea de a genera asemenea viruși – ceea ce confirmaseră, de fapt, și serviciile secrete americane. Tot el a atras, însă, atenția (CNN, Lack of immunity means China is vulnerable to another wave of coronavirus…, 17 may 2020) că al doilea val al coronavirusului-19 este posibil, iar țara sa, China, este vulnerabilă, datorită „imunității carente”. Țările europene și, poate, SUA au greșit crezând că noul coronavirus ar fi un fel de virus al căilor respiratorii cunoscut (influenza). Se lucrează la vaccin – și China testează deja trei vaccinuri – dar o soluție „perfectă” va cere ani de cercetări.

Se lucrează la vaccin în multe țări. Deduc că solicitarea unor țări arabe de sprijin, adresată Israelului, se bazează pe informația că școala medico-farmaceutică, demult de vârf, a statului evreu este pe drumul reușitei. Firmele americane, în primul rând Johnson & Johnson și Moderna, sunt deja în faza testărilor avansate. Germania, cu Institutul Koch, este în avans, ca și Marea Britanie, cu două universități.

Desigur, interesează, fie și comparativ, strategia adoptată în România. Ea permite câteva observații, pe care doar le enumăr aici.

        Strategia  aplicată în Romania este, din nefericire, un colaj superficial. Medicii care au sfătuit decidenții și-au făcut datoria – ei au fost în linie cu recomandări de pe glob. Dar traducerea administrativă a fost eronată. În fapt, decidenții actuali au politizat vulgar ceea ce nu este politizabil, fiind vorba de însăși viața oamenilor, după ce nepriceperea administrării s-a văzut la fiecare pas.

         Cum se știe, “Apelul Vigano” (7 mai a.c.), avându-l ca purtător de cuvânt pe cardinalul Gerhard Müller, a exprimat îngrijorarea că pandemia poate fi luată ca „pretext” pentru măsuri de „controlare” a oamenilor, de lipsire de drepturi și de sustragere de la controlul democratic. Din păcate, decidenții actuali din România nu contenesc să confirme această îngrijorare. Ei dețin recordul european în  materie de încălcări de constituții.

Bunăoară, din calcule meschine, de genul „guvernului meu”, s-au adus în țară, fără examinare serioasă la frontieră, peste un milion de persoane – „votanții noștri” cum spunea posesiv un purtător de cuvânt al guvernului – care, venind din zonele infectate ale continentului, au infectat în plus populația României. Apoi, societatea a fost blocată cu generalități vagi, fără să se poată individualiza situațiile. La drept vorbind, nu se știe nici acum distribuția efectivă (geografică și de altă natură) a infecțiilor. Nu au fost puse în mișcare autoritățile locale, decât pentru a aplica dispoziții teatrale.

Să fim lucizi, „starea de urgență” („de demență”, cum zicea un parlamentar din arcul guvernării, dar se poate spune liniștit: „starea de prostie și de prostire”) nu a rezolvat, de fapt, nimic. Ea a servit o penibilă campanie pentru ca „președintele” să aibă ocazia să apară la microfoane spre a debita banalități și atacuri de prost gust, culminând cu „furatul Ardealului de către unguri” și noua sa sustragere de la sancțiunile pe care i le-au dat instituții ale statului.

Toate acestea, în vreme ce, pe la spate, se comercializau „niște zilieri” pentru munci refuzate de alții! Și în vreme ce „starea de urgență”, mai nou „starea de alertă”, sunt folosite pentru a feri de răspundere un guvern evident incapabil și a umple abuziv funcțiile sanitare din județe cu neaveniți (șefi la pompe funebre, responsabili de restaurante etc.). Prostocrație pas cu pas!

O încoronare a erorilor este obstinata falsificare a datelor. Se compară „oficial” România cu Spania, Franța, Germania, Marea Britanie, Italia, țări cu incomparabil mai mari populații, cu fluxuri de vizitatori de pe toate continentele, veritabile sugative turistice. Aceasta pentru a ascunde realitatea – o realitate tristă și care iese repede în lumină la comparația, normală, de altfel, cu Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Slovacia, chiar dacă și în acestea vizitatorii au fost mai numeroși.

Prin forța lucrurilor, România avea avantaje în fața nenorocirii aduse de pandemie– nefiind masiv vizitată, nici măcar de turiști. Dar le-a irosit cu decizii ale unor nepricepuți, luate cu gândul la altceva decât  la sănătatea populației. Statisticile, chiar falsificate cum sunt, rămân proba zdrobitoare. <a href=”http://www.andreimarga.eu„>Andrei Marga</a>

Cum ne putem consolida afacerile în timpul pandemiei de coronavirus

Ultimii ani de creștere economică și-au lăsat puternic amprenta asupra vieților noastre. Imobiliarele au explodat, vacanțele în străinătate au devenit o regulă, iar bunăstarea generală, însoțită de predictibilitatea socială și economică, conturau viețile noastre fără a lăsa prea mult loc surprizelor. În ciuda ocazionalelor instabilități politice și a inechităților sociale evidente, putem spune că viața era bună.

Marii economiști europeni anunțau totuși începutul unei noi perioade de recesiune, însă nimeni nu se aștepta ca aceasta să fie declanșată de un microorganism volatil.

Spre deosebire de criza din 2008 și de reverberațiile ei, care s-au întins până în 2014, această nouă cădere economică nu mai are în centru eșecul marilor bănci sau al giganților din industrie, ci chiar imposibilitatea fizică de continuare a activităților economice. Resurse financiare și umane existau (există, încă); consumatorii erau (sunt) dispuși să cheltuiască sume considerabile pentru a-și menține stilul de viață; statul român și Uniunea Europeană asigurau (asigură) un oarecare climat prielnic mediului antreprenorial.

Totuși, majoritatea afacerilor sunt în stand by. Economia nu cunoaște un declin lent și predictibil, ci și-a dat shut down. De fapt, noi i-am dat shut down, forțați fiind să alegem între a ne menține starea de sănătate și libertatea socială și economică pe care nu ne-am imaginat că o vom mai pierde vreodată.

Deși cele două momente diferă fundamental, un lucru e sigur: la fel ca acum 12 ani, și această criză economică va afecta puternic IMM-urile, care, totuși, asigură majoritatea covârșitoare a locurilor de muncă din România (și Europa). Deja este evident faptul că o parte dintre actualii antreprenori vor avea nevoie să iasă din afacerile pe care le conduc, în timp ce alții vor căuta noi oportunități de intrare pe piață.

De ce și-ar vinde cineva afacerea tocmai acum, când nu mai știm ce ne aduce ziua de mâine, dar când încă există o plasă de siguranță țesută prin programele de suport ale statului?

Ei bine, deși pandemia de coronavirus nu ne-a legat încă fedeleș, menținerea unei afaceri poate însemna un efort considerabil. Accesarea programelor de ajutor necesită invesiții serioase de timp și nervi; măsurile de distanțare socială fac imposibilă reluarea activității multor firme; angajații pot avea sau nu răbdare până la reintrarea într-o oarecare normalitate. Fiecare antreprenor poate realiza o scurtă analiză cost-beneficiu, concluzionând astfel dacă mai rămâne în afacere sau își dorește un exit onorabil.

Cine cumpără afaceri în perioade de criză?

Investitorii strategici. Oamenii de afaceri care dispun de capital suficient. Antreprenorii dornici de extindere a portofoliului. Dincolo de faptul că economia rulează, momentan, cu frâna de mână, această perioadă este și una de respiro. Atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru climatul de business. Acesta este momentul replanificării, reorganizării și reinventării de brand-uri. Antreprenorii sunt în pauză și, pentru prima dată după multă vreme, au timp să-și facă temele pentru semestrul viitor. Pentru categoriile de cumpărători menționate mai sus, a cumpăra o afacere acum vine la pachet cu un avantaj aproape inexistent până în martie 2020: timpul. Au timp să înțeleagă afacerile care îi interesează, au timp să cunoască angajații, industria și clienții; să analizeze trecutul și să planifice viitorul, folosindu-se de coordonatele noului normal: piețe online, clienți la distanță și fluxuri operaționale antivirale.

Cum se întâlnesc vânzătorii și cumpărătorii?

În absența mâinii invizibile a lui Adam Smith, deci, fără contribuția unei forțe nevăzute care să asigure ciocnirea în piață a ofertei și cererii, o modalitate eficientă pentru întâlnirea acestora este transferul de afaceri, facilitat, în mod ideal, de către un business broker calificat.

Transferul de afaceri este mai mult decât o simplă vânzare-cumpărare de active. Cumpărătorul nu dobândește doar o locație și echipamente, ci și un mod operațional testat, fluxuri de producție articulate, o clientelă formată, angajați experimentați, un brand și eventual, o poziție favorabilă în industrie sau pe piața locală.

Chiar dacă nu este neapărat o regulă, afacerile care se tranzacționează sunt funcționale și profitabile, însă trebuie să notăm aici faptul că orice afacere are o valoare intrinsecă pentru antreprenorul potrivit. Astfel, există și afaceri de vânzare care au mici probleme financiare sau operaționale, însă care aduc un plus de valoare unei societăți care le achiziționează strategic sau pentru un antreprenor aflat la început de drum, care dorește și poate să dezvolte o astfel de afacere.

În plus, evaluarea performanțelor unei societăți, pe baza activității din ultimele luni, nu mai este un indicator de încredere, din pricina contextului socio-economic atipic. Astfel, un cumpărător serios și informat va analiza cu atenție performanța viitoarei sale investiții de-a lungul întregului istoric al acesteia, fără a pune prea mare preț pe stagnarea sau scăderea din ultimele două luni. Așadar, valoarea IMM-urilor nu ar trebui să fie influențată de contextul economic actual, întrucât o afacere funcțională până acum două luni are mari șanse de a reintra pe făgașul normalității.

Deși piața de M&A din România este încă în stadiu embrionar, există un cadru legal care reglementează transferul afacerii de la vânzător la cumpărător (cu reglementări fiscale și juridice bine definite), consultanți specializați (brokeri de afaceri) și precedente semnificative. Spre exemplu, acest site reprezintă o veritabilă sursă de informare atât pentru vânzătorii de afaceri, cât și pentru cumpărători, care pot accesa nu doar informații practice despre transferul de afaceri, ci au posibilitatea de a lista propriile lor anunțuri sau de a naviga printre zecile de oferte active.

Probabil că cel mai important aspect este faptul că atât vânzătorii, cât și cumpărătorii de afaceri pot apela la servicii de consiliere specializată, beneficiind astfel de know how-ul specialiștilor cu experiență, a căror formare continuă permanent prin acest curs, acreditat chiar de către Asociația Internațională a Business Brokerilor, în vederea extinderii rețelei de suport la nivelul tuturor județelor țării. Deci, sprijinul mediului de afaceri din România nu vine doar pe cale birocratică (șomaj tehnic, programul IMM Invest, etc.), ci există posibilitatea reală ca antreprenorii care au nevoie să-și transfere afacerile să o facă în condiții cât mai sigure și avantajoase.

Intuim că această nevoie va fi tot mai pregnantă în următoarea perioadă. Criza socio-economică declanșată pe fondul pandemiei de coronavirus nu trebuie tratată cu tehnici distructive, ci cu reziliență și gândire tactică, adaptată noii situații economice. Astfel, în contextul macroeconomic și social, transferul de afaceri devine o soluție viabilă pentru toate părțile implicate, inclusiv pentru statul român, pentru care sănătatea IMM-urilor echivalează cu performanța economiei.

În fine, bătălia umanitate versus economie pe care suntem forțați să o ducem acum nu este un joc cu sumă nulă, deși, la prima vedere, pare că suntem puși în fața unei alegeri ingrate. Trebuie să nu uităm că supraviețuitorii sunt întotdeauna cei capabili să se adapteze noilor contexte, iar planificarea momentului prielnic ieșirii sau intrării dintr-o sau într-o afacere se dovedesc acum cruciale, mai mult ca niciodată.

Pădurile seculare ies din circuitul economic și intră sub protecție

0

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Costel Alexe, a anunțat că pădurile seculare din România ies din circuitul economic și intră sub protecție la nivel național:„Codrii seculari pe care îi avem vor fi protejați și păstrați pentru generațiile viitoare! Nu vreau să fim ultimii martori ai pădurilor seculare din România! Am identificat la nivel național 8364 de păduri seculare și am solicitat RNP Romsilva ca până la 15 septembrie 2020, acestea să fie introduse sub protecție pentru a fi conservate. În total vorbim despre 100.000 ha, dintre care 38.000 de ha sunt incluse în suprafețe în care astăzi se produce lemn pentru cherestea, construcții, celuloză. Restul de peste 60.000 de ha sunt protejate doar parțial. Mi se pare nedrept că pădurile seculare au fost lăsate în afara unei forme de protecție, așa cum este cazul celor peste 8000 pe care noi le-am identificat. Sunt de acord cu exploatarea forestieră durabilă, așa cum am declarat de atâtea ori, dar nu sunt de acord ca aceste păduri istorice și valoroase să intre în această discuție”. Anunțul a fost făcut cu ocazia vizitei în teren în pădurea seculară din zona Poieni – Schitul Duca din județul Iași (foto).

După ce Romsilva va introduce pădurile respective în categoria funcțională de păduri seculare, singurele intervenții permise vor fi de conservare. Cele mai multe astfel de păduri sunt de fag (5248), molid (1305), stejar (1041). Ca localizare, cele mai multe se află în județele Caraș-Severin (19,4%), Neamț (17,1%), Argeș (8,6%), Bacău (8,4%), Gorj (7,7%), Vâlcea (5,9%), Hunedoara (4,9%). Cele mai bătrâne păduri seculare se găsesc în județele Dâmbovița (media de vârstă, peste 270 de ani), Caraș-Severin (peste 235 de ani), Arad (peste 230 de ani).

Ministrul Muncii a anunțat că au fost făcute plăți de 2,4 miliarde de lei pentru șomajul tehnic

0

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunțat vineri, că pentru șomajul tehnic au fost făcute plăți în valoare de 2,4 miliarde de lei de care au beneficiat 1,5 milioane de angajați, scrie Profit.ro.

Ea face apel la angajatori să își plătească angajații, reamintind că au termen ca în trei zile de primirea sumelor, să le vireze acestora. “La ANOFM în acest moment sunt făcute plăți în valoare de două miliarde de lei pentru 1.400.000 de angajați, la ANPIS, plăți în valoare de 430 de milioane de lei pentru aproximativ 130.000 de profesioniști, conform Codului Civil. În total, vorbim de 2,4 miliarde de lei și 1,5 milioane angajați și profesioniști. (…) Fac apel și pe această cale și în acest moment către toți angajatorii să își plătească angajații. Le reamintesc că în trei zile de la primirea fondurilor aferente șomajului tehnic au obligația să își plătească angajații în cuantumul de 75% din câștigul salarial, maxim 75% din salariu mediu brut dacă salariul este mai mare”, a afirmat Violeta Alexandru.

De asemenea, Violeta Alexandru a mai anunțat că șomajul tehnic va continua și după data de 1 iunie dar numai pentu anumite domenii. “Vrem să elaborăm un set de propuneri care să genereze posibilitatea imediată de a sprijini revenirea în activitate a angajatorilor, respectiv a angajaților. Desigur șomajul tehnic va continuat și după 1 iunie, dar doar pentru câteva domenii în care măsurile de restricție se vor menține. Pentru restul domeniilor, pentru cei care au fost afectați, beneficiarii șomajului tehnic, oameni care doresc să revină în activitate gradual sau total vom avea o măsură de sprijin imediată în vederea susținerii unui procent din costul salarial pentru angajații acestora. Cel mai probabil acest procent, urmează să definitivăm consultările, va fi de 41% urmează să definitivăm aceste consultări, ținem cont de toate opiniile”, a explicat Violeta Alexandru.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menţinut vineri la nivelul de 2,43%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 25 aprilie 2018, de 2,42%, potrivit News.ro.

Indicele ROBOR la şase luni a rămas la rândul său  la 2,53%, cel mai redus nivel înregistrat din 24 aprilie 2018, când ROBOR era de 2,52%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.