Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat?

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA) (foto)

Început agitat de an: schimbare de președinți, la pachet cu potențiale creșteri de taxe în Statele Unite. Aparent, acest context ar putea aduce un avantaj pentru Uniunea Europeană, care, influențată de izolarea impusă de anii Trump, a devenit mai independentă, prevalându-se de o reglementare concepută pentru a ține China la distanță. În schimb, în mod paradoxal, la finele a șapte ani de negocieri, între Europa și China pare să se lege o prietenie, căci tocmai s-au angajat să își protejeze reciproc investițiile. Criza sanitară este de așteptat să se prelungească și anul acesta, iar România are un nou guvern. Ce ar putea aduce toate aceste schimbări în plan fiscal?

Noul președinte american, Joe Biden, s-a angajat să sporească veniturile pentru a-și compensa prioritățile politice. Astfel, el vrea să taxeze și mai mult corporațiile – a propus rate în creștere pentru impozitul pe profit, dar și o majorare a GILTI (Global Intangibile LowTaxIncome), pentru a le descuraja să mute profiturile în afara SUA, recompensând companiile americane care investesc în America. 

Biden și democrații lui din Congres par, în general, aliniați din punct de vedere ideologic, fiind în favoarea principiului ca cei bogați și corporațiile săîși plătească partea lor echitabilă de taxe.

De cealaltă parte, China iese întărită din criza sanitară – am văzut cu toții scenele prin care mii de oameni au sărbătorit venirea noului an pe străzile Wuhan-ului. Tot China este cea care, în ultimul an, a avut o creștere economică, de 3,2 %, ce-i drept, dar creștere, în condițiile în care pandemia face ca decalajul SUA și China să se reducă considerabil.Ultimele estimări arată că în 2028 China ar putea egala SUA.

De remarcat și faptul că, în martie, China va deschide al 14-lea plan cincinal axat pe calitate, nu pe cantitate, o schimbare strategică a filozofiei economice, dar și pe consum intern. Până acum, China era dependentă de creștere prin export – însă, prin noua filozofie, își vor baza creșterea și pe consum intern în egală măsură.  Această schimbare de paradigmă vine cu o serie de măsuri moderne pe care China le va implementa (potrivit planului cincinal): economie verde, noi tehnologii, creșterea nivelului de trai (după ce se consideră atins obiectivul cincinalului precedent de eliminare a sărăciei absolute) și reducerea dependenței de evoluția economiei globale. În plus, China a aplicat în 2020, în repetate rânduri, reduceri de taxe stimulând investițiile, dar și afacerile locale.

Tot legat de China, ar mai fi de spus și faptul că, în ciuda declarațiilor care mai de care mai vocale, privind mutarea centrelor de producție în zonele din Europa de Est, afacerile mari – mașini electrice, de pildă, tot acolo s-au dus.

Europa, de cealaltă parte, trebuie să gestioneze nu doar redresarea economică, ci și Brexitul, petrecut, în cele din urmă, cu un Acord, dar care lasă ceva goluri descoperite, cum ar fi, de exemplu, ce se va întâmpla cu entitățile din Marea Britanie care furnizau servicii bancare, care acum, fiind entități terțe, nu își mai pot desfășura activitatea în România fără autorizația Băncii Centrale sau lipsa de certitudine cu privire la modul în care se vor aplica noile norme de securitate socială sau modificările operate pentru lucrătorii detașați.

Europa a trecut prin multe disensiuni anul trecut – a se vedea numeroasele întâlniri pe tema fondului NextGeneration EU, privindredresareaspațiul comun, care au dezvăluit existența mai multor centre de putere, cu interese proprii. Germania, de pildă, care a deținut și președinția Consiliului UE până la 31 decembrie, este țara care a pregătit bugetul pe anul acesta și care și-a impus până la urmă punctele de vedere în privința politicilor economice, încurajându-și, astfel, și companiile proprii.

În plus, ar mai fi de urmărit acordul semnat recent de UE cu China, care prevede garanții pentru investitori, respectarea proprietății intelectuale, transparență în subvenționarea companiilor chineze de stat și interzicerea transferului forțat de tehnologie. Cu alte cuvinte, egalizează tratamentul companiilor care fac investiții – chineze în UE și europene în China. Acordul vine tocmai la finele anului în care s-a vorbit de delocalizarea companiilor din China, ca urmare a situației de dependență de mărfurile chineze, conștientizată brusc în pandemie, odată cu blocarea lanțurilor de producție și a transporturilor.

Dacă la acest fapt adăugăm și refuzul autorităților franceze de a aviza preluarea unei companii locale de către o firmă americană, deși SUA este cel mai mare investitor din Franța, putem să ne gândim că, de fapt, nimic nu mai este ceea ce pare a fi, punând la îndoială coerența politicilor și relațiilor comerciale occidentale.

Sau, cu alte cuvinte, deși împreună, fiecare pare săfie pe cont propriu. Ceea ce ne aduce la ce poate face noul Guvern prin măsurile anunțate în programul de guvernare pentru atragere de investiții și stimularea economiei locale.

Orice economist ar recomanda dezvoltarea de produse cu valoarea adăugată ridicată și orice fiscalist o administrație fiscală care să lucreze în parteneriat cu contribuabilul, măsuri regăsite, din fericire,în programul de guvernare.

Dacă Guvernul va face ce promite – predictibilitate fiscală, menținerea cotelor actuale de impozitare și menținerea caracterului contraciclic al politicii fiscale și de venituri, reducerea riscurilor fiscale și ancorarea de durată a așteptărilor inflaționiste la niveluri apropiate cu cele din zona euro, adică ceea ce cere de ani buni mediul de afaceri, atunci ar da un bun semnal în piață, care ar amplifica efectele politicilor economice și fiscale avute în vedere.

Trei sunt temele mari care mi-au atras atenția în zona fiscală. Prima vizează planul de elaborare a unui studiu de impact privind posibile facilitați fiscale în vederea reformării impozitării muncii, inclusiv reducerea contribuțiilor și impozitelor pe echivalentul salariului minim, ce ar urma să fie pilotat din 2022, așa cum înțeleg. Cum se știe, contribuțiile sociale în România sunt la un nivel ridicat, iar o reformă în această zonă ne-ar putea face mai atrăgători în ochii investitorilor.

O altă zonă de interes ar fi consolidarea schemelor de ajutor de stat și a stimulentelor pentru domeniile prioritare, afectate negativ de migrația forței de muncă cu o calificare superioară, prin susținerea parcurilor tehnologice și industriale; prin stimularea înființării de parteneriate de cercetare învățământ și mediul de afaceri; dezvoltarea de politici și mecanisme de finanțare pentru implementarea parteneriatelor public-privat cu partajarea adecvată a costurilor, riscului și recompenselor între guvern și sectorul privat în sectoarele cu o dinamică ridicată a creșterii economice, dar deficitare în competențe disponibile pe piața forței de muncă sau sprijinirea financiară a activităților generatoare de externalizări pozitive (cercetarea – dezvoltarea, eficiența energetică) și taxarea activităților care conduc la externalităţi negative (activitățile poluante). Pentru că acest tip de măsuri ne-ar ajuta să obținem acea valoareadăugată despre care vorbeam.

Dar, ce am apreciat cu adevărat este, mai ales, promisiunea de schimbare a paradigmei relației stat-contribuabil, în special prin susținerea conformării voluntare și a unei administrații mai prietenoase cu plătitorul de taxe. Întotdeauna am fost de părere că plătitorul de taxe trebuie perceput ca un client. Și, de-abia de-aici, am putea începe cu adevărat transformarea.

Pe de altă parte, însă, nu trebuie să pierdem din vedere faptul că România va trebui să aplice tot ceea ce se hotărăște la nivel european, de care se tot vorbește la Bruxelles – taxa pe plasticul nereciclat sau taxa pe emisiile de carbon impusă importurilor pe piața unică, de pildă.

În concluzie, bătălia se va da în continuare la nivel global și țările lumii vor continua să caute alte și alte metode prin care să atragă investitori și, deci, venituri. Așa cum am spus mereu, fiind o țară mică, suntem norocoși să ne aflăm în spațiul Uniunii Europene, pentru că avem o mai mare putere de negociere și o piață de desfacere. Ceea ce nu înseamnă, însă, că pe plan local nu trebuie săfim flexibili, creativi și rezilienţi și să nu ne apărăm interesele locale.

Sondaj BestJobs: Unul din doi angajați ia în calcul schimbarea locului de muncă în 2021. Salariul și lipsa oportunităților în carieră, principalele motive

0

Mai bine de jumătate (54%) dintre angajații români care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs spun că se gândesc să-și schimbe locul de muncă anul acesta, iar 28% au făcut chiar pași concreți în această direcție. Chiar dacă 2020 a fost plin de provocări din punct de vedere profesional, cu mult efort și stres, numărul celor care iau în calcul o schimbare de job este mai mic decât la începutul anului trecut, când șase din zece angajați români se declarau nemulțumiți de situația lor profesională și se gândeau să-și schimbe locul de muncă.

Deși perspectivele salariale rămân în continuare principalul criteriu în funcție de care cei mai mulți angajați români (39%) aleg un job sau altul, aproape 29% dintre respondenții la sondajul BestJobs afirmă că aveau în plan să-și schimbe locul de muncă de dinainte de pandemie, pentru că își doresc o nouă provocare în carieră. Pentru 27%, însă, principalul motiv pentru care schimbarea jobului a devenit o prioritate în noul an este că nu consideră că au suficiente oportunități de dezvoltare profesională la actualul loc de muncă.

Mai bine de 15% dintre respondenți analizează chiar opțiunea de a-și schimba complet domeniul de activitate, iar 19% se gândesc acum mai mult decât înainte de pandemie la perspectiva unui job în străinătate.

În privința beneficiilor extrasalariale, cei mai mulți angajați își doresc ca angajatorul să le ofere în acest an bonusuri de performanță (58%) și programe de dezvoltare profesională (48%), dar contează pentru mulți dintre ei și asigurările de sănătate private (24%), pensiile private (22%) sau programele de mentorat și de dezvoltare personală (21%).

Cea mai mare temere a angajaților români în ceea ce privește situația profesională în 2021 este că le vor scădea veniturile (28%), în timp ce 27% se tem că ar putea prelua mai multe responsabilități din cauza lipsei de personal. Dacă în acest moment angajatorul i-ar anunța că urmează să le scadă salariul, aproape 57% dintre respondenții la sondajul BestJobs spun că ar accepta, dar și-ar căuta imediat un alt job. Doar puțin peste 15% dintre angajații intervievați afirmă că și-ar da demisia pe loc.

Sondajul a fost efectuat în perioada 5-12 ianuarie, pe un eșantion de 1.171 de utilizatori de internet.

 

Dragoș Anastasiu preia coordonarea Coaliției pentru Dezvoltarea României

0

Dragoș Anastasiu, din calitatea de reședinte al Camerei de Comerț Româno-Germane (AHK România), preia coordonarea Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR) până în iunie 2021 și va reprezenta mediul de afaceri în discuțiile cu Guvernul României.

Preluând funcția, Dragoș Anastasiu subliniază: „Avem în cadrul CDR resurse importante pe care dorim să le punem voluntar la dispoziția Executivului și Legislativului. Este vorba de specialiști în varii domenii de activitate care pot contribui cu expertiza lor la elaborarea unor politici publice coerente. Putem pune la dispoziție date utile care pot contribui în sens pozitiv la dezvoltarea mediului de afaceri din România. Suntem în măsură să furnizăm inclusiv expertiză tehnică și stăm la dispoziția autorităților pentru a contribui la dezvoltarea economică a României”.

Pentru 2021, Coaliția pentru Dezvoltarea României își propune:

• Eficientizarea relației dintre companii și instituțiile publice prin digitalizare și debirocratizare

•Reformarea și digitalizarea sectorului public

• Acoperirea deficitului de forță de muncă prin scăderea migrației talentelor, atragerea românilor din diaspora, deschiderea pieței muncii către cetățenii non-UE

• Stimularea absorbției fondurilor europene

• Operaționalizarea unui sistem de învățământ conectat la nevoile angajatorilor

• Dezvoltarea infrastructurii

Coaliția pentru Dezvoltarea României „își exprimă dorința de a avea în continuare un dialog cu Guvernul și Parlamentul României pe marginea principalelor direcții de politică economică și fiscală, făcând apel la transparență decizională și predictibilitate în elaborarea politicilor publice. Nu în ultimul rând, Coaliția va continua, prin intermediul celor 14 grupuri de lucru, să propună reprezentanților Guvernului și Parlamentului soluții tehnice pentru creșterea competitivității în 2021, prin măsuri care să stimuleze mediul de afaceri și să mobilizeze resursa umană valoroasă de care dispune România”.

Coaliția pentru Dezvoltarea României reunește reprezentanți ai investitorilor români și străini în România și este condusă de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții a opt asociații de business: Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Camera de Comerț Franceză în România (CCIFER), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Confederația Patronală Concordia, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL). Coordonarea Coaliției este asigurată prin rotație de către unul din membrii Consiliului Director, pentru o perioadă de șase luni.

Cel mai mare proiect realizat de o administație locală

0

Au început lucrările la cel mai important proiect realizat vreodată de o administație locală: construirea unei stații de metrou pe Șoseaua Berceni de către Primăria Sectorului 4. Este o stație în prelungirea traseului actual, pe 1,6 km, între stația Berceni, actualul capăt al magistralei 2 de metrou și Șoseaua de Centură.

Câteva date tehnice: 15.100 mp suprafață desfășurată, stație supraterană formată din o clădire cu subsol, parter și două etaje, șase zone pietonale, dintre care două pe partea opusă a șoselei Berceni, legătură printr-un pasaj pietonal subteran; parcare de tip park&ride în imediata apropiere pentru cei care vor să ajungă în centrul Capitalei și folosesc ca mijloc de transport metroul.

Primele lucrări: devierea rețelelor de utilități aflate în trama stradală. Traficul este restricționat pentru 45 de zile: cele două benzi de circulație de ieșire din București vor fi închise; trafic restricționat pe o lungime de 500 m între sediile companiilor Toyota și CanPack; restricțiile de circulație sunt aplicate în coordonare și cu avizul Brigăzii de Poliție Rutieră a Municipiului București.

La deschiderea lucrărilor, Daniel Băluță, primarul sectorului 4, subliniază: „Este un pas extrem de important pe care Primăria Sectorului 4 îl face la începutul acestui an. De mâine, ne apucăm de treabă! Începem lucrările la noua stație de metrou de pe Șoseaua Berceni.  O perioadă vom fi nevoiți să circulăm cu restricții, însă trebuie să avem răbdare și să conducem cu atenție. Realizarea acestei stații va aduce extrem de multe beneficii comunității noastre, de aceea trebuie să fim cumpătați pe parcursul desfășurării acestor lucrări”. 

Piața editorială 2020: ce s-a vândut, ce s-a furat cel mai mult

0

O privire asupra pieței editoriale a anului trecut ne este facilitată de Compania de Librării București (CLB), printr-o analiză a vânzărilor de carte în rețeaua proprie.

Volumul vânzărilor a fost în creștere într-un singur domeniu: medicină, farmacie, sănătate. Domenii constante sau cu cele mai mici scăderi ale vânzărilor au fost religie și spiritualitate, apoi cărți pentru copii și adolescenți. În topul celor mai căutate cinci domenii din sfera carte de la CLB în 2020 s-au situat și științe umaniste și beletristică. 

Cele mai vândute cărți, pe domenii, au fost:

– literatură română – Recviem vesel pentru tata, de Radu Paraschivescu, Editura Humanitas

– traduceri din literatura universală – Memoriile unui motan călător, de Hiro Arikawa, traducere de Raluca Nae, Editura Humanitas Fiction 

– carte străină de nonficțiune – Sapiens. Scurtă istorie a omenirii, de Yuval Noah Harari, traducere de Adrian Șerban, Editura Polirom, 2017

– carte de nonficțiune de autor român – Creierul și mintea Universului, de Dumitru Constantin Dulcan, Editura Școala Ardeleană, 2019

– carte pentru copii de autor român – A doua carte cu Apolodor, de Gellu Naum, Editura Arthur, 2020

– carte pentru copii traducere în limba română – Aventurile lui Habarnam şi ale prietenilor săi, de Nikolai Nosov, traducere de Nina Gafița, Editura Humanitas, 2017  

Cele mai furate cărți din librăriile CLB au fost: 

Ferește-mă, Doamne, de prieteni. Războiul clandestin al blocului sovietic cu România, de Larry Watts, traducere din limba engleză de Camelia Diaconescu, Editura RAO, 2011, urmată de Harry Potter și Prințul Semisânge, volumul 6, de J.K. Rowling, traducere din limba engleză de Alex Moldovan, Editura Arthur, 2020 și de 500 de adevăruri incredibile și trăsnite, traducere de Mugur Butuza, Editura Paralela 45, 2020.

Marieta Seba, directoarea Companiei de Librării București, caracterizează activitatea companiei în anul trecut: „Ca notă generală, povestea postdecembristă a librăriilor din România nu este cea mai veselă cu putință, iar motivele care dau poveștii nuanța aceasta de gri sunt nenumărate. Noi însă, Compania de Librării București, continuăm să ne încăpățânăm să ținem steagul sus. Și nu am abandonat acest obicei nici în anul pandemiei. Ne-am ambiționat să înțelegem în detaliu regulile strice legate de igienă în vremuri atipice, am învățat să confecționăm măști, să aprofundăm tainele comerțului online, să ne susținem ca echipă mai mult ca niciodată, să plantăm copaci pentru cea de-a patra generație de cititori. Ne mândrim cu faptul că am fost primii care am redeschis librăriile după ce ordonanțele guvernamentale ne-au permis și, în plus, am crescut în sfera online. În anul în care plănuiam să serbăm împlinirea celor 70 de ani de la fondarea CLB, am perfecționat lecția supraviețuirii. Este și aceasta o sărbătoare”.

Compania de Librării Bucureşti se definește a fi „cea mai importantă rețea de librării care a supraviețuit cu succes după Revoluție. În prezent CLB numără 43 de librării, răspândite unitar în toate cele 6 sectoare ale capitalei, ele aflându-se într-un proces permanent de modernizare și adaptare la cerințele clienților. De la carte şi manuale şcolare, la produse de papetărie şi jucării, oferta companiei este dintre cele mai bogate. Anul acesta, Compania de Librării Bucureşti aniversează 71 de ani de la fondare”. 

Computerele auto Bosch, o piața de 20 miliarde euro

0

Piața computerelor auto create de Bosch, lider în domeniul sistemelor electronice, a atins valoarea de 20 de miliarde de euro. Până în 2030, se estimează o creștere anuală cu câte 15%. Pentru aceasta, în ianuarie 2021 își începe activitatea noua divizie pentru soluții informatice integrate, cu 17.000 de angajați. Bosch anunță că divizia „reunește ingineria hardware și software pentru computere auto, senzori și unități de comandă pentru toate domeniile auto, capacitățile din domeniul ingineriei software, electrice și electronice din domeniile sistemelor de asistență pentru șofer și conducerii automatizate, sistemului multimedia auto, sistemului de propulsie și echipamentelor electronice ale caroseriei”.

Preluând funcția de președinte al noii divizii, dr. Mathias Pillin previzionează: „Calculatoarele auto Bosch vor face posibilă chiar și gestionarea funcțiilor de conducere foarte complexe din domeniile individuale ale autovehiculelor. Designul nostru modular pentru computerele auto și portofoliul nostru vast înseamnă că Bosch poate satisface toate nevoile producătorilor auto”.

Actualmente, computerele auto Bosch controlează funcții precum sistemele de asistență pentru șofer și mișcările de deplasare ale autovehiculelor produse. Vor urma computerele centrale pentru funcțiile cabinei și echipamentele electronice ale caroseriei. a declarat din ianuarie 2021.

Harald Kroeger, membru al Consiliul de Administrație al Robert Bosch GmbH, subliniază: „Computerele auto reprezintă un potențial imens pentru Bosch. Chiar și acum, computerele noastre de înaltă performanță reprezintă garanția că producătorii auto ne consideră unul dintre partenerii lor principali în materie de inginerie și tehnologie. Computerele auto sunt esențiale pentru reducerea semnificativă a complexității sistemelor electronice și pentru a le face cât mai sigure posibil”.

Bosch accentuează că „pune la dispoziție computere auto sub forma unui kit scalabil, care conține sistemul electronic potrivit, inclusiv hardware și software, pentru toate cerințele și condițiile. Obiectivul final este reprezentat de o arhitectură de programe software și sisteme pentru întregul autovehicul, în care toate computerele centrale, senzorii și unitățile de comandă sunt perfect compatibile. Pentru producătorii auto, avantajul unui astfel de design modular este că le oferă o flexibilitate suplimentară când dezvoltă computere pentru diferite modele de autovehicule. Dacă, de exemplu, a fost definită o arhitectură fundamentală pentru hardware și software, computerul poate fi proiectat pe aceste linii, în conformitate cu dorințele clientului. În cazul unui autovehicul premium, funcțiile suplimentare pot fi furnizate prin adăugarea de module software suplimentare sau cipuri speciale pe plăcile de circuite imprimate. În cazul unui model compact, structura computerului poate fi modificată astfel încât să asigure controlul central asupra funcțiilor de bază relevante pentru siguranță”.

Pe piaţa din România, Grupul Bosch este prezent „de peste 25 de ani şi numără peste 8.000 de angajaţi în cinci entităţi. În anul 2019, Bosch a înregistrat un volum de vânzări de 436 milioane de euro pe piaţa din România. Vânzările totale nete, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au atins 1,4 miliarde de euro. Pe lângă centrul de cercetare – dezvoltare din Cluj şi unităţile sale de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi din Blaj, Bosch mai operează şi o unitate de producţie de tehnologie industrială, localizată de asemenea în Blaj, precum şi un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timişoara. În Bucureşti, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala ţării”.

Grupul Bosch se definește ca „lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii. Acesta are aproximativ 400.000 de angajaţi în întreaga lume (status la 31 decembrie 2019). Compania a generat vânzări de 77,7 miliarde de euro în 2019. Operaţiunile sale sunt structurate în patru sectoare de activitate: Soluţii de mobilitate, Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. Lider în IoT, Bosch oferă soluţii inovatoare pentru case inteligente, industrie 4.0 și mobilitate conectată. Bosch urmărește o viziunea unei mobilitățisustenabile și sigure. Compania îşi foloseşte expertiza în tehnologia de senzori, software şi servicii, precum şi propriul cloud IoT, pentru a oferi clienţilor soluţii conectate integrate dintr-o singură sursă. Obiectivul strategic al Grupului Bosch este de a furniza inovaţii pentru o viaţă conectată, prin intermediul produselor și soluțiilor care ori conțin inteligență artificială (IA), ori au fost dezvoltate sau fabricate cu ajutorul ei. Bosch sporeşte calitatea vieţii la nivel mondial prin produse și servicii inovatoare şi care stârnesc entuziasm. Pe scurt, Bosch creează Tehnică pentru o viaţă. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH şi cele aproape 440 de filiale şi companii regionale din aproximativ 60 de ţări. Prin includerea partenerilor comerciali şi de service, reţeaua globală de producţie şi vânzări Bosch acoperă aproape toate ţările din lume. Baza pentru viitoarea creştere a companiei este puterea sa inovatoare. Compania Bosch are aproape 72.600 de angajaţi în cercetare şi dezvoltare, în cele aproximativ 126 locaţii din lume, precum și aproximativ 30.000 de ingineri software. Compania a fost înfiinţată în 1886 la Stuttgart de către Robert Bosch (1861-1942), sub denumirea Atelier de mecanică fină și inginerie electrică. Structura specială a acţionariatului Robert Bosch GmbH asigură libertatea antreprenorială a grupului Bosch, permiţând companiei să planifice pe termen lung şi să facă investiţii semnificative pentru asigurarea viitorului său. 92 de procente din acţiunile Robert Bosch GmbH sunt deţinute de fundaţia caritabilă Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoritatea drepturilor de vot sunt deţinute de Robert Bosch Industrietreuhand KG, un trust industrial. Funcţiile de conducere antreprenorială ale grupului sunt îndeplinite de acest trust. Restul de acţiuni sunt deţinute de familia Bosch și de Robert Bosch GmbH”.

CEC Bank și SelfPay, sprijin în efectuarea plaților de către cetățeni străini

0

Pe bază de parteneriat, 1.010 unități CEC Bank și peste 5.500 de stații de plată SelfPay permit de acum plata pașapoartelor, permiselor de ședere temporară și a documentelor de călătorie de către cetățenii străini. Inițiatorii dau asigurări că noua facilitate „permite efectuarea de plăți în deplină siguranță pentru cetățeni, permițându-le să evite aglomerația și contactul cu alte persoane. Tot ce trebuie să facă o persoană care dorește să achite taxe și tarife  este să meargă la cea mai apropiată Stație de Plata SelfPay, să-și introducă datele necesare, plata fiind imediat înregistrată”. Stațiile de Plată SelfPay se află fi în rețelele de retail Profi, Carrefour, Kaufland, Mega Image, în centre comerciale, benzinării, magazine de proximitate, în intervale orare de până la 24/7.

Adrian Badea, CEO al SelfPay, subliniază: „Participăm ȋn continuare la procesele de digitalizare ale organizațiilor precum și ale autorităților publice centrale sau locale, diversificând în același timp și portofoliul de servicii la care clienţii noștri au acces. În special în această perioada dificilă, rețeaua noastră, cu cele peste 5.500 de Stații de Plată, reprezintă o modalitate de plată rapidă, sigură și la îndemâna oricui, care permite utilizatorilor să rămână în siguranță, limitând interacțiunea cu alte persoane în procesul de efectuare a plăților”.

SelfPay deține cea mai mare rețea de stații de plată de tip self-service din România: mai mult de 5.500, cu peste 170 de servicii disponibile.

CEC Bank este recomandată ca „instituția financiară cu cea mai lungă tradiție. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și active de peste 36 miliarde lei, la sfârșitul primului semestru din 2020. CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească, care oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking (CEConline), mobile banking și phone-banking (Tele CEC)”.

ASF: Pandemia ține în șah revenirea economică

0

Relansarea economică globală ar putea fi și mai fragilă dacă se materializează o serie de riscuri, care ar putea exacerba pierderile de venituri și creșterea sărăciei, se arată în cel mai recent Raport de tendințe și riscuri pe piețele financiare elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Printre vulnerabilități, menționate într-un raport al Băncii Mondiale, se regăsesc: eșecul de a ține pandemia sub control sau întârzieri în procesul de vaccinare; apariția unui val de falimente; imposibilitatea guvernelor de a mai oferi sprijin financiar și permanentizarea șomajului tehnic.

Factorii decidenți ar putea influența obținerea unor rezultate mai bune printr-un control eficient al pandemiei și reforme structurale, care să stimuleze productivitatea și sustenabilitatea mediului înconjurător. Măsurile sugerate le includ pe cele care protejează sănătatea și educația, prioritizează investițiile în tehnologii, îmbunătățesc guvernanța și cresc transparența datoriilor.

Investițiile în proiecte de infrastructură verde și adoptarea pe scară largă a tehnologiilor sustenabile pot susține niveluri mai ridicate de creștere economică, contribuind în același timp la reducerea schimbărilor climatice. Guvernanța îmbunătățită și reducerea corupției pot sta la baza unei creștereri economice pe termen lung. Transparența ridicată a datoriei este primordială pentru a diminua riscurile datoriei suverane și ale crizelor financiare, care pun presiune asupra perspectivelor de creștere economică.

Creșteri economice sub estimări

Conform Raportului privind perspectivele economice globale realizat de Banca Mondială, activitatea economică mondială va crește cu 4% în 2021, sub estimările anterioare, ca urmare a revenirii în forță a noilor cazuri de infectări cu COVID-19. În același timp, pentru România este estimată o creștere economică de 3,5%, o prognoză mai mică cu 1,9% față de previziunile din iunie 2020.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 2/14.01.2021 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale ce poate fi accesat AICI.

Forumul pădurilor, dezbatere privind Sistemul Informațional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos

0

Comunitatea Forestierilor – Fordaq organizează dezbaterea publică „Proiectul SUMAL 2.0 – Puncte tari, puncte slabe”, o analiză asupra Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos. Evenimentul are loc luni, 18 ianuarie 2020, de la ora 15:00, online, sub formă de webinar ZOOM.

Inițiatorii subliniază că „următorul pas în dezvoltarea capacităților și funcțiilor Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos (SUMAL) este lansarea versiunii 2.0, programată pentru 31 ianuarie 2021. Versiunea aduce facilități și beneficii noi, atât în ce privește trasabilitatea lemnului cât și în ce privește automatizarea unor funcții deja existente. Pe de altă parte, voci din industria lemnului atrag atenția asupra potențialelor complicații și probleme care pot afecta considerabil sectorul”.

Speakeri invitați din mediul academic și organizații de mediu: prof. univ. dr. Laura Bouriaud – Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, Tiberiu Boșutar – sociația Legea Codrului, Șerban Niculescu – WWF Programul Dunăre-Carpați.

Din partea sectorului lemnului vor vorbi reprezentanți ai Federației Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România – Nostra Silva, Asociația Administratorilor de Păduri și Asociația Industriei Lemnului – Prolemn. Dezbaterea va fi moderată de Cătălin Tobescu (Comunitatea Forestierilor – Fordaq și AIL Prolemn).

Agenda dezbaterii, anunțată de organizatori:

„1. Introducere: prezentare puncte tari/puncte slabe în implementarea proiectului SUMAL 2.0. Puncte de vedere publice ale organizațiilor.

2. Dezbatere punctuală pe punctele cele mai sensibile legate de proiectul SUMAL 2.0:

· respectarea EUTR – sisteme due diligence la prima punere pe piață a masei lemnoase

· respectarea art. 73 din Codul Silvic – norme simplificate pentru consumul propriu al proprietarului

· probleme legate de transparenta și afectarea secretului comercial: art. 5 alin 8 lit b – „traseul parcurs în timpul transportului disponibil public după finalizarea transportului”

· definirea profesioniștilor:

(3) Utilizarea SUMAL 2.0 Agent – Registru electronic este obligatorie pentru:

a) operatorii economici care depozitează, prelucrează, sortează, comercializează materiale lemnoase/produse din lemn

b) administrația piețelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri

c) operatorii economici care obțin, depozitează, dețin, transportă și comercializează produse din lemn, altele decât materialele lemnoase

Definiția va conduce în evaluarea Ministerului la înregistrarea ca profesioniști în SUMAL a 100.000 utilizatori, până la industria construcțiilor inclusiv. Practic orice operator economic care este beneficiar al unui aviz de materiale lemnoase – inclusiv lemn de foc sau deșeuri – devine profesionist.

· condiționarea emiterii avizului, pentru operatorii economici din prelucrarea lemnului, de declararea unui stoc în SUMAL. Aceasta prevedere creează, în evaluarea mea, obligația de raportare artificiala, cu periodicitate foarte mare, pentru a declara în SUMAL stocuri pentru sortimente secundare – tocătură, deșeuri etc.

· coeficienții standardizați nerealiști, de exemplu pentru tocătura de la pădure, de 0,35 mc/metru ster. În realitate, coeficientul este de maximum 0,15. Aceste transformări standardizate creează diferențe între aviz și recepție, între realitatea faptică și cea scriptică

· efectele pentru transportatori, prin prevederea legată de transportatorii profesioniști: „t) transportator profesionist – orice persoană care transportă într-o perioadă de 12 luni consecutive un volum de materiale lemnoase/produse din lemn mai mare de 20 mc; calitatea de transportator profesionist obligă la înregistrarea în SUMAL 2.0.” Implicațiile majore sunt pentru transportatorii ocazionali de pe Bursa transporturilor. Pentru cărăușii de lemn de foc efectul cred că va fi minim, fiecare dintre ei se va înregistra pe cate o firmă, formal. Deja au început să facă asta.

· de discutat și viziunea de ansamblu a SUMAL 2.0 pentru care se pornește de la aplicația de marcare: compararea tăierilor legale cu zboruri satelitare pentru a detecta tăierile ilegale. În evaluarea mea, vor rezulta zeci de mii de alerte neverificabile

3. Sesiune finală:

a. Evaluare de ansamblu. Răspuns direct la întrebarea: este sau nu aplicabil SUMAL 2.0 în forma actuală, fără modificarea HG 497/2020, de la 1 februarie?

b. Soluții propuse”.

RAZER DEZVĂLUIE ÎN CADRUL CES 2021 CONCEPTELE DE MASCĂ SMART ȘI SCAUN DE GAMING INOVATOR

0

Razer dezvoltă noi concepte de tehnologie pentru interacțiuni care să respecte distanțarea socială și o nouă generație de stație de gaming cu tehnologii revoluționare, dar și un design care se adaptează nevoilor utilizatorului.     

Razer™, cel mai popular brand de lifestyle pentru gameri la nivel mondial, a anunțat două noi concepte în cadrul CES 2021: Project Hazel, cea mai avansată mască din lume, adaptată nevoilor sociale, și Project Brooklyn, un scaun de gaming compact, cu soluții integrate care oferă o experiență de utilizare cu adevărat captivantă.

Conceptele prezentate de Razer sunt inovații imaginate de echipa de design și de ingineri ai  Razer, ce au ca scop evaluarea răspunsului provenit din partea comunității de utilizatori. Astfel, reacțiile comunității vor influența portofoliul de produse al companiei. Multe dintre conceptele anterioare au fost lansate ca atare sau diferite părți ale lor au fost incluse în produse comerciale.

Masca inteligentă intenționează să îmbunătățească condițiile de purtare zilnică a acestui accesoriu, depășind provocările aduse interacțiunii sociale, în timp ce scaunul de gaming care se adaptează nevoilor utilizatorilor oferă o experiență cu adevărat captivantă pornind de la răspunsul haptic, soluțiile grafice și de iluminare și terminând cu forma flexibilă.

Primele informații despre aceste concepte revoluționare au fost dezvăluite participanților CES 2021, prin evenimentul RazerStore Live, care a fost transmis în direct pe 12 ianuarie, ora 20:00 pe canalele oficiale ale Razer de pe YouTube, Twitch și pagina de Facebook. Iată cele mai importante detalii legate de Project Hazel și Project Brooklyn.

©Razer

PROJECT HAZEL – Cea mai inteligentă mască din lume

Încă de la începuturile pandemiei, Razer a avut un rol proactiv în lupta împotriva COVID-19, inclusiv prin convertirea liniilor de producție pentru a putea produce măști medicale certificate și donarea a un milion de măști chirurgicale pentru cei care erau în prima linie a luptei împotriva bolii, prin Razer Health. O progresie și evoluție naturală a acestei inițiative este masca Project Hazel, care răspunde la nevoia acută de igienă, dar și la necesitatea de a fi pregătiți în fața unor pericole neprevăzute asupra sănătății. Această mască reprezintă și o soluție la problema ecologică a măștilor de unică folosință, ea fiind potrivită pentru reutilizare în multiple scenarii.

Încercând în continuare să pregătească utilizatorii pentru noul normal, conceptul de mască propus de Razer este o inovație pornită de la măștile FFP2, încorporând ventilatoare active detașabile și reîncărcabile, dar și Smart Pods care regulează fluxul de aer pentru a asigura condiții de respirație optime. Datorită eficienței sporite de filtrare a bacteriilor (BFE), aceste Smart Pods elimină cel puțin 95% din particulele din aer, având totodată o rezistență sporită la fluide.

Pentru a ușura interacțiunile sociale, Project Hazel dispune de un design transparent, pentru ca cei din jur să poată vedea mimica feței, inclusiv zâmbetele sau râsul mai discret, permițând totodată celor cu probleme de auz să citească de pe buzele utilizatorului de mască. Iluminarea internă se activează automat în întuneric, pentru a le permite celor care folosesc masca să se exprime în mod clar indiferent de condițiile de lumină ambientală.

În plus, problema acoperirii vocii de măștile tradiționale este rezolvată de noua tehnologie Razer VoiceAmp (brevet în curs de înregistrare), care utilizează microfoane încorporate și un amplificator pentru a asigura o redare fidelă a vocii alături de o comunicare clară în orice situație socială.

​Pentru a reduce amprenta ecologică generată de măștile de unică folosință, masca inteligentă  Project Hazel folosește ventilatoare de tip disc reîncărcabile și înlocuibile, care pot fi igienizate cu ușurință prin expunerea la lumina UV emisă de carcasa care are și rol de încărcător wireless. Astfel, atât bacteriile cât și virușii vor fi distruși. Indicatorii luminoși informează despre nivelul de încărcare a bateriei, o încărcare completă asigurând o durată de funcționare extinsă, care poate dura chiar și întreaga zi. Masca, rezistentă la apă, este confecționată dintr-un material plastic rezistent la zgârieturi, fiind fiabilă și sustenabilă în același timp. Materia primă o reprezintă plasticul reciclat, astfel reducându-se cantitatea de deșeuri cauzate de măștile de unică folosință.

© Razer

Masca cu căptușeală de silicon asigură confortul pe durata folosirii, alături de răcirea activă a aerului și posibilitatea de a regla fluxul de aer, pentru a furniza oxigen și a elimina eficient dioxidul de carbon produs. Etanșarea este garantată de bentițele ajustabile, care asigură totodată compatibilitatea măștii cu orice mărime și formă de față. Pentru un plus de stil și de divertisment, utilizatorii pot activa două zone personalizabile prin tehnologia de iluminare Razer Chroma™ RGB, care folosește un total de 16,8 milioane de culori și de efecte de iluminare.

Conceptul de mască inteligentă va fi optimizat prin testare riguroasă și prin colectarea de feedback din partea utilizatorilor, pentru a asigura cele mai înalte condiții de siguranță alături de un nivel maxim de confort. Îmbunătățiri la nivel de design vor fi implementate în mod continuu, pentru a întâmpina nevoile utilizatorilor, aflate în continuă evoluție, oferind astfel valoare fără să fie nevoie de compromisuri la capitolele funcționalitate și performanță. Project Hazel reprezintă unul dintre elementele de bază ale eforturilor Razer aflate în plină desfășurare pentru a sprijini  sănătatea și siguranța publică.

„Razer este conștientă de incertitudinea situației actuale. De aceea, este de datoria noastră să ajutăm la protejarea membrilor comunității și să îi pregătim pentru pericolele invizibile,” a declarat Min-Liang Tan, co-fondator și CEO Razer. „Conceptul de mască inteligentă Project Hazel se dorește a fi funcțional, dar totodată confortabil și util în interacțiunea cu lumea, păstrând o estetică socială.” 

Pentru mai multe detalii despre Project Hazel dezvoltat de Razer, vizitați această pagină.

PROJECT BROOKLYN O experiență next gen transformativă

Conceput pentru toate categoriile de jucători și proiectat să se potrivească în mod convenabil în dormitor sau în camera de gaming,  conceptul Project Brooklyn se poate transforma dintr-un scaun de gaming ergonomic într-un sistem de divertisment digital complet, care oferă o experiență captivantă pentru jocurile de PC, dar și de consolă.

©Razer

Project Brooklyn este un scaun de gaming revoluționar construit din fibră de carbon, cu iluminare RGB, care se poate transforma cu ușurință într-o adevărată stație de gaming, cu ecran panoramic de 60″ încorporat, răspuns tactil în scaun și cotiere 4D ce ascund o suprafață de suport pentru periferice. Scaunele actuale de tip all-in-one care oferă o poziție de tip „cockpit” și care includ și componente hardware au de obicei dimensiunile unei întregi camere și presupun costuri astronomice.

Inspirat de scaunul de gaming Razer Iskur, lansat în luna octombrie a anului trecut, Project Brooklyn extinde conceptul, conectând scaunul cu ecranul, oferind totodată maximum de confort datorită șezutului realizat din spumă densă și acoperit cu material de pluș, ce oferă o susținere perfectă pentru orice tip de corp. Spătarul masiv este realizat din fibră de carbon și capitonat cu piele pentru a menține postura ideală de-a lungul maratoanelor de gaming.   

Platforma ajustabilă care găzduiește scaunul include și opțiuni de administrare a cablurilor inspirate de design-ul monitorului Razer Raptor. Montat în partea din spate și activabil printr-o singură apăsare de buton, ecranul OLED panoramic cu diagonala de 60″ oferă, pe lângă calitatea video impresionantă, și un sunet surround. Pliindu-se înapoi în scaun când nu este folosit, ecranul asigură o experiență panoramică deosebit de detaliată.

Cotierele 4D complet modulare ascund o masă pliabilă cu ergonomie flexibilă, ce permit trecerea ușoară de la gamingul de PC, ce presupune folosirea de mouse și de tastatură, la jocul pe consolă. Există panouri separate în fiecare dintre cotiere, potrivite pentru diferite poziții de utilizare a mouse-ului și tastaturii, fiecare putând fi ascuns când nu este folosit.

Continuând succesul prototipului Razer de la CES 2019, cu feedback haptic bazat pe sunete, noua tehnologie Razer HyperSense cu integrare nativă în structura scaunului asigură o experiență complet captivantă. Modulele high-fidelity activate în mod independent redau și cele mai mici vibrații din jocuri, precum cele cauzate de săriturile în apă sau aterizarea pe diferite tipuri de platforme.  

Tehnologia Razer Chroma RGB a fost integrată în părțile exterioare ale șezutului și a standului, facilitând personalizarea prin cele 16,8 milioane de culori disponibile, dar și o sincronizare perfectă cu perifericele compatibile și cu cele peste 150 de jocuri care includ efecte speciale de iluminare.

„Project Brooklyn este un concept interesant dezvoltat pentru a vedea ce reprezintă esența unei stații de gaming care oferă o experiență cu adevărat captivantă,” a declarat Min-Liang Tan. „Feedback-ul haptic, redarea vizuală și design-ul funcțional per ansamblu, alături de atenția la ergonomie vor oferi o experiență de gaming unică.”

Razer va continua să dezvolte conceptul de scaun de gaming, prin desfășurarea de teste cu participarea de jucători profesioniști de top, dar și influenceri, pentru a măsura fezabilitatea, performanța și nivelul de confort. Conceptul Project Brooklyn are ca scop descoperirea de noi metode de a obține o experiență de gaming captivantă și este o sursă de inspirație pentru extinderea în viitorul apropiat a gamei de scaune de gaming dezvoltate de Razer. 

Pentru mai multe informații despre Project Brooklyn dezvoltat de Razer vizitați această pagină.