Volumul construcțiilor, ca serie brută, a crescut cu 27,9% în primele nouă luni

0

În primele nouă luni, pe elemente de structură, ca serie brută, au avut loc creşteri la construcţiile noi (+34,0%), lucrările de întreţinere şi reparaţii curente (+22,0%) şi la lucrările de reparaţii capitale (+0,8%), potrivit Economica.net.

Pe obiecte de construcţii, ca serie brută, au avut loc creşteri ale volumului de lucrări de construcţii astfel: clădirile nerezidenţiale cu 38,3%, clădirile rezidenţiale cu 32,1% şi la lucrările de construcţii inginereşti cu 20,1%, potrivit sursei citate.

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul total al lucrărilor de construcţii a crescut cu 22,1%, în primele nouă luni din 2019, creştere reflectată în volumul lucrărilor de construcţii noi, cu 29,2%, lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente, cu 14,2%, şi al lucrărilor de reparaţii capitale cu, 1,3%.

Datele INS arată că volumul total al lucrărilor de construcţii a crescut, în septembrie 2019 comparativ cu august 2019, ca serie brută, cu 2,8%, creştere evidenţiată la lucrările de întreţinere şi reparaţii curente (+18,1%) şi la lucrările de reparaţii capitale (+8,2%). Lucrările de construcţii noi au scăzut cu 2,8%.

Tesla se extinde în Berlin

0

Constructorul american de automobile electrice Tesla intenționează să investească până la patru miliarde de euro în prima sa uzină din Europa, care urmează să fie amplasată în apropiere de Berlin, au declarat sursele citate de DPA, scrie Profit.ro.

De asemenea, conform unor surse din interiorul guvernului landului Brandenburg, în prima fază, viitoarea uzină Tesla ar urma să aibă 3.000 de angajați, însă după expansiune cifra ar putea ajunge la 8.000 de angajați. Astfel, lucrările la viitoarea uzină ar urma să înceapă în primul trimestru din 2020, însă până atunci Tesla trebuie să depună actele necesare pentru obținerea autorizațiilor.

Locuri de muncă vacante

0

Agenţii economici din Ilfov anunţă în acest moment 987 de locuri de muncă vacante, după cum informează Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov prin purtătorul de cuvânt Corina Florentina Preda (foto).

Din totalul locurilor, 74 sunt pentru studii superioare, 245 pentru studii medii, 337 pentru muncitori calificaţi, 351 pentru muncitori necalificaţi. Oferta este în profesiile, meseriile sau ocupaţiile: ajutor de bucătar, morar, stivuitor, tapiţer, lăcătuş mecanic, sudor, fierar betonist, casier, agent de securitate, lucrător comercial etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul AJOFM Ilfov sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Concurs de angajare pentru ingineri silvici stagiari la Romsilva

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a organizat concurs de angajare pentru absolvenți ai învăţământului superior de silvicultură care nu au lucrat până în prezent pe post de inginer silvic. Au fost scoase la concurs 45 de posturi. Au concuat 180 de absolvenţi ai facultăților de silvicultură din ţară. Directorul general al Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, le-a vorbit despre începuturile sale în silvicultură şi le-a adresat îndemnul: „Protejați pământul și pădurea, iubiți-vă meseria, și respectați-vă părinții și profesorii care v-au fost sprijin în viață”.

Comisiile de examen au fost alcătuite din profesioniști ai unităților Romsilva din teritoriu, caracterizaţi prin experiență în domeniu și cunoștințe profesionale. Criteriile de evaluare au fost: notele obținute în anii de studii, nota de la examenul de licență, recomandarea facultății absolvite. Prin probă de interviu au fost urmărite abilitățile, aptitudinile și motivația candidaților pentru profesie. Rezultate vor fi publicate pe site-ul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.

Conferinţa Internaţională Anuală a Institutului de Studii Financiare

0

Institutul de Studii Financiare a organizat ediţia a V-a a Conferinţei Internaţionale Anuale de profil, cu tema „Competenţe profesionale pentru generaţiile noi de angajaţi”. Au fost abordate subiecte privind „Revoluția din asigurări, bancassurance, inovare și insuretech”, „Optimizarea şi transformările digitale din serviciile financiare”, „Sisteme de învățare pentru adulți gata pentru viitor”, „Competenţe profesionale financiare recunoscute la nivel internaţionale”, „Produse financiare pentru generaţiile viitoare”.

Dan Armeanu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a reliefat în expunerea sa importanţa educaţiei financiare, a educaţiei în general, pentru dezvoltarea ţării: „Educaţia este cea care face difernţa între ţări. Calitatea factorului uman este determinată de nivelul de educaţie, iar acest lucru se întâmplă şi în sectorul financiar. Cererea şi oferta pe piaţa financiară ar trebui să se afle într-un echilibru determinat de gradul de educaţie financiară încorporat în cerere şi ofertă. Ce s-ar întâmpla dacă am avea o cerere educată şi o ofertă mai puţin educată sau invers?! Nivelul de educaţie încorporat în cerere şi în ofertă dă şi o imagine a pieţei financiare. Din păcate, în România, pieţele financiare nebancare au o dimensiune mai redusă, deşi în creştere, ajungând la 13% ca active în PIB”. Concomitent, a subliniat vicepreşedintele ASF, cea mai valorosă investiţie, deopotrivă la nivel micro, pentru întreprinderi, ca şi la nivel macro, de către stat, este investiţia în oameni.

În acelaşi spirit, Leonardo Badea, viceguvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), a apreciat că “în România, avem nevoie de creşterea nivelului de educaţie financiară”. Argumente în acest sens a oferit prin prezentarea studiului „Fintech – evoluţii recente şi implicaţii pentru stabilitatea sistemului financiar”. În opinia profesorului Leonardo Badea, bazată pe realitatea evoluţiei în domeniu, „fintech-urile grupează toate tehnologiile inovatoare care au ca scop îmbunătăţirea serviciilor financiare. Trăim într-o lume globală, în care informaţia circulă cu o viteză ameţitoare. Astfel, se demonstrează mai mult ca oricând că timpul costă bani şi produce bani”. În aceste condiţii, „inovaţia are un rol important în cadrul tehnologiei, iar sub umbrela fintech putem grupa idei inovatoare, putem îmbunătăţi modelele de afaceri şi putem dezvolta noi afaceri. La nivel global, aproape un sfert dintre IMM-uri utilizează fintech”.

Leonardo Badea (BNR): Rata de adoptare a tehnologiilor fintech în domeniul financiar a ajuns la 64%, la nivel global

0

                              

Rata de adoptare a tehnologiilor fintech în domeniul financiar a ajuns, la nivel global, la 64%, iar aproape un sfert dintre întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) utilizează aceste noi tehnologii, a declarat, joi, într-o conferință de specialitate, Leonardo Badea, viceguvernator în cadrul Băncii Naționale a României (BNR).


„În România, avem nevoie de creșterea nivelului de educație financiară. Fintech-urile au provocat în ultimii 10 ani mai multe inovaţii decât în 200 de ani de management bancar profesional, spune The Guardian. Este o analiză făcută în cadrul ziarului şi cam asta este concluzia… Acest concept, de fapt, grupează toate tehnologiile inovatoare care au ca scop îmbunătățirea serviciilor financiare. Trăim într-o lume globală, în care informaţia circulă cu o viteză ameţitoare. Astfel, se demonstrează mai mult ca oricând că timpul costă bani şi că timpul produce bani. Ajungem în situația în care această tehnologie financiară reprezintă o tehnologie importantă, iar alături de ea inovația are un rol la fel de important în cadrul tehnologiei. Sub umbrela fintech putem grupa idei inovatoare, putem îmbunătăți modelele de afaceri şi putem dezvolta noi afaceri. La nivel global, rata de adoptare a serviciilor fintech a crescut la 64%, după cum reiese dintr-un studiu efectuat de EY. De asemenea, tot la nivel global, aproape un sfert dintre IMM-uri utilizează fintech-ul. Cea mai mare rată se înregistrează, astăzi, în China, urmată la distanță mare de Statele Unite”, a spus Leonardo Badea.

Viceguvernatorul BNR a susținut ideea că firmele de fintech şi companiile mari de tehnologie ar putea modifica universul furnizorilor de servicii financiare, în sens material.

„E important şi modul în care reglementăm şi contribuim la dezvoltarea acestor noi produse financiare. Firmele de fintech şi companiile mari de tehnologie ar putea modifica universul furnizorilor de servicii financiare în sens material. Ne referim atât la hardware, cât şi la software. Fintech-ul oferă o şi mai mare competiție şi diversitate în ceea ce privește împrumuturile, plăţile, asigurările, toate domeniile. Avem o dependenţă de dispozitivele mobile pe care rulează soluţiile fintech. Se utilizează telefoane inteligente şi cred că toată lumea vede cum facem plasări de bani de pe telefon, cum se pot furniza servicii de retail banking sau de investiții sau se poate merge până la consiliere financiară prin aceste platforme mobile”, a menţionat Leonardo Badea.

Institutul de Studii Financiare (ISF) a organizat, joi, pentru al cincilea an consecutiv, Conferinţa Internaţională Anuală, cu tema „Competenţe profesionale pentru generaţiile noi de angajaţi”.

PIB-ul a crescut cu 4% în primele nouă luni

0

Produsul Intern Brut (PIB) al României a crescut în primele nouă luni, comparativ cu perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2018, cu 4% pe seria brută și cu 4,1% pe seria ajustată sezonier, a anunțat joi Institutul Național de Statistică (INS).

Față de același trimestru din anul 2018, Produsul Intern Brut a înregistrat o creștere cu 3% pe seria brută și cu 3,2% pe seria ajustată sezonier. Față de trimestrul 2, creșterea a fost de 0,6%, scrie Profit.ro.

De asemenea, în ceea ce privește seria ajustată sezonier, în trimestrul III 2019, comparativ cu trimestrul anterior, Produsul Intern Brut a crescut cu 0,6%. Față de același trimestru din anul 2018, PIB-ul a înregistrat o creștere cu 3,2%.  În primele nouă luni, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2018, Produsul Intern Brut a crescut cu 4,1%. Pe serie brută, comparativ cu același trimestru din anul 2018, creșterea economică a fost de 3%. În perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2019, față de aceeași perioadă din anul 2018, Produsul Intern Brut a crescut cu 4%.

Veniturile Euroins România s-au majorat cu 29% în trimestrul 3

0

Veniturile companiei de asigurări Euroins România au crescut cu 29% în trimestrul 3, la aproape 197 milioane de euro, iar cele ale Euroins Bulgaria cu 45%, la 89 milioane de euro, potrivit News.ro.

Totodată, Euroins Insurance Group a înregistrat venituri consolidate, conform IFRS, de peste 315 milioane de euro în trimestrul 3.

Profitul net consolidat al grupului este de aproximativ 6,9 milioane de euro, iar Euroins Bulgaria şi Euroins România sunt printre cele mai profitabile entităţi, urmate de ETI – asigurătorul de călătorii al Euroins, o companie pe piaţa asigurărilor de călătorie din Ucraina, conform sursei citate.

Euroins Insurance Group (EIG) AD este unul dintre cele mai mari grupuri independente de asigurări care operează în regiunea CEE/SEE/CIS. Grupul cu sediul central în Bulgaria operează în nouă ţări europene şi deşine subsidiare de asigurări în Bulgaria, România, Macedonia de Nord, Ucraina şi Georgia. EIG operează de asemenea în Grecia şi Rusia, şi deţine o companie de asigurări de nişă în Spania şi Italia. În prezent, grupul de asigurări are peste 2,5 milioane de clienţi şi peste 3.000 de angajaţi.

Florin Cîțu: Estimăm un deficit bugetar de peste 4% din PIB la finalul anului

0

Florin Cîțu, ministrul Finanțelor, a anunțat joi într-o conferință de presă că estimările ministerului pentru deficitul bugetar la finalul anului sunt de ”peste 4% din PIB”, cu mult peste ținta de 2,76% din legea bugetului. El a comparat guvernul PSD cu Al Capone, spunând că fostul guvern a ținut un buget dublu: unul pentru public și altul destinat baronilor locali, scrie G4media.ro

În același timp, Cîțu a mai adăugat că ia în calcul sesizarea procurorilor pentru a investiga o presupusă infracțiune de constituire a unui grup infracțional organizat în PSD, având în vedere diferența dintre bugetul făcut public de PSD și cel real.

Ministrul Finanțelor a spus în repetate rânduri în conferința de presă că are soluții pentru a diminua deficitul bugetar.

El a dat exemple de ”găuri” lăsate de PSD: 2 miliarde de lei la bugetul contribuțiilor sociale din cauza neplății contribuțiilor și o datorie de 1,8 miliarde de lei către companiile care au plătit concediile medicale și cărora Casa Națională de Asigurări de Sănătate trebuie să le returneze banii.

Apel pentru menținerea Institutului de Științe ale Educației

0

Ce reprezintă Institutul de Științe ale Educației și de ce trebuie să existe în continuare?

Cum a fost desființat ISE… de două ori?!

Prima dată, de regimul comunist…

Institutul de Științe ale Educației (ISE) a fost până pe 6 noiembrie 2019 singurul institut public de cercetare în domeniul educației din România. ISE fusese reînființat în anul 1990, ca măsură reparatorie la dizolvarea în 1982 a  Institutului de Cercetări Pedagogice și Psihologice, în urma unei înscenări politice a regimului comunist care asocia instituția cu mișcarea „Meditația transcendentală, acțiune care a distrus viețile multor intelectuali prin arderea cărților scrise și interdicția de a mai publica în România, anularea titlurilor academice, trimiterea la munci necalificate etc.

Istoria se repetă

Miercuri, 6 noiembrie 2019, în mod netransparent, fără consultare, fără o evaluare a activității, s-a luat decizia de desființare a ISE (prin OUG nr. 68/06.11.2019) și de organizare a unei noi instituții (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație), prin comasare cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, cercetătorii institutului aflând această veste din presă. După 30 de ani de democrație, măsura nu poate să nu amintească de practicile regimului comunist.

Ce a făcut ISE în ultimii 30 de ani?

Într-un context marcat de discontinuitate, subfinanțare și schimbări frecvente, ISE a rămas o instituție profesionistă și independentă politic. A realizat numeroase cercetări și studii pentru fundamentarea măsurilor de reformă în sistemul educațional, susținând permanent necesitatea adoptării acestor măsuri numai în baza datelor de cercetare. A contribuit la selecția și formarea unor noi generații de profesioniști în domeniul educației, a promovat pluralismul educațional, a creat parteneriate solide pentru cooperare internațională, a abordat interdisciplinar și pragmatic probleme concrete ale sistemului educativ, a avut un rol major în dezvoltarea consilierii școlare în țara noastră. A participat la elaborarea indicatorilor pentru educație, folosiți de Institutul Național de Statistică. A realizat primele evaluări internaționale ale performanțelor elevilor, în România.

În momentul de față, ISE funcționează cu 31 de cercetători cu normă întreagă și 12 colaboratori cu ½ normă. Este implicat în derularea unor proiecte importante la nivelul sistemului educațional (de exemplu, starea sistemului de învățământ, evaluarea internațională PISA, studii tematice privind violența în școli, calitatea vieții elevilor și studenților, finanțarea învățământului preuniversitar, fenomenul de abandon școlar și părăsire timpurie a sistemului de educație, competențele digitale ale elevilor). Pe lângă activitatea de cercetare, din 2010, atribuțiile ISE au fost extinse în domeniul dezvoltării de curriculum, fără alocarea de resurse umane și financiare suficiente. De asemenea, ISE a oferit suport metodologic profesorilor şi consilierilor școlari şi a implementat programe inovative de formare continuă a personalului didactic (cel mai recent fiind programul derulat în cadrul proiectului CRED, pentru 55.000 de cadre didactice). În perioada 2007-2019, ISE a facilitat derularea a peste 19.000 de parteneriate școlare europene de către profesorii români din peste 7.000 de unități de învățământ. Rezultatele de cercetare au fost valorificate și în programe pilot de intervenție la nivelul școlii, în special în școli din medii dezavantajate socio-economic, cu număr mare de elevi în risc de abandon școlar.

De ce Institutul de Științe ale Educației trebuie să rămână o instituție de cercetare independentă?

  • Într-un context european în care nevoia de cercetare educațională este în creştere, în România se desfiinţează singura instituţie publică dedicată acestui domeniu.
  • Se șterge, discreționar și pripit, istoria și identitatea unui institut de cercetare cunoscut în lume. Dispare o școală de cercetare în care s-au format generații de cercetători cu expertiză în domeniul educației.
  • Nu dispare doar o instituție de cercetare, ci un domeniu de cercetare, ISE fiind prima instituție care,după dezastrul din anii `80, odată cu reînființarea sa din 1990, a introdus specializarea doctorală Științele educației și a investit constant în formarea unor noi specialiști în domenii precum politici educaționale, curriculum, management educațional, finanțarea învățământului, pedagogii alternative. Multiplele arii de cercetare în științele educației vor fi reduse la un „laborator“ într-un centru de politici și de evaluare, influențat direct de schimbările politice de la vârful Ministerului Educației și vulnerabil din perspectiva rigorii științifice.
  • Dispare o întreagă infrastructură de cercetare construită în timp (acreditări instituţionale, reţele de cercetare, Revista de pedagogie – indexată în baze de date internaţionale).
  • Se aduce un prejudiciu de imagine pentru învățământul românesc, această măsură reluând, într-un alt context politic și, fără îndoială, cu alte intenții, o intervenție asemănătoare cu cea din perioada dictaturii comuniste.
  • Imaginea cercetării educaționale din România este afectată în plan internațional, prin dispariția ISE din proiecte, colaborări și rețele europene (EUNEC, Consiliul Europei, Comisia Europeană, CEDEFOP, UNICEF etc.).

De ce comasarea nu este o soluție viabilă?

Comasarea propusă prin ordonanța de urgență din 6 noiembrie este o modalitate de manipulare a opiniei publice și de mascare a desființării ISE. Sub cuvintele „cercetătorii nu pierd nimic, vor fi preluați de noul centru“ se ascunde altă realitate. Cercetătorii pierd statutul de neutralitate profesională, prin alipirea cu o instituție în care salariații sunt funcționari publici, instituție care va fi condusă de o persoană numită sau subordonată politic. Chiar dacă încadrarea în administrația centrală poate aduce unele creșteri salariale (la ora actuală, salariile cercetătorilor fiind de două-trei ori mai mici decât cele ale funcționarilor), cercetătorul îşi pierde independența în raport cu politicul. Funcționarea ISE ca instituție de sine stătătoare, guvernată de legislația cercetării științifice, garanta o selecție a conducerii și a personalului pe criterii de competență profesională, strict reglementate de această legislație. Schimbarea statutului cercetătorului în funcționar public sau simplu personal contractual, deschide calea ocupării unor posturi de către clientela politică (până acum, aceasta putea accede doar în zona administrației publice, nu și în zona cercetării științifice). Un cercetător ştiinţific nu poate avea statut de funcţionar public, nu se poate afla sub comandă politică directă (nici printr-o conducere numită politic) și nu poate avea alt interes decât cel al adevărului științific.

În graba deciziei, guvernanții au uitat să răspundă la întrebări fundamentale:

  • În ce măsură contribuie comasarea la recunoașterea importanței educației – o nevoie atât de invocată în discursul public?
  • Care a fost urgența acestei decizii și de ce nu s-a bazat pe o evaluare obiectivă a activității celor două instituții? În ordonanța guvernului nu este definit caracterul extraordinar al situației, nu există justificare și nici temei pentru adoptarea acestei măsuri, nu este motivată urgența măsurii luate, așa cum prevede Constituția.
  • Cum se pot alipi două instituții care, în mod firesc, funcționează și trebuie să funcționeze, după legi diferite? Este o situație care poate fi asemănată cu cea în care comasezi o facultate de administrație publică din cadrul unei universități cu o agenție a administrației publice.

Având în vedere toate aspectele prezentate, solicităm reconsiderarea de urgență a deciziei de desființare a ISE și repunerea cercetării educaționale într-un cadru instituțional care să susțină importanța acestui domeniu pentru societatea românească.

Petiția online pentru păstrarea identității și a statutului Institutului de Științe ale Educației a fost semnată până acum de peste 2200  de persoane – între care profesori universitari, cercetători, personalități de marcă din domeniile pedagogie, sociologie, psihologie, științe politice, experţi internaţionali care profesează în universităţi şi instituţii de educaţie de prestigiu, profesori din învăţământul preuniversitar etc.

Petiția cercetătorilor și opiniile semnatarilor pot fi consultate la adresa:

https://www.petitieonline.com/institutul_de_stiinte_ale_educatiei_a_fost_desfiintat