Pentru a exploata mai bine potențialul datelor aflate în continuă creștere în contextul unui cadru european de încredere, Comisia propune astăzi noi norme privind guvernanța datelor. Regulamentul va facilita schimbul de date în întreaga UE și între sectoare pentru a crea bunăstare pentru societate, pentru a spori controlul și încrederea, atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi, în ceea ce privește datele lor, precum și pentru a pune la dispoziție un model european alternativ pentru practica în materie de tratare a datelor utilizată de principalele platforme tehnologice.25/11/2020
Volumul de date generate de organismele publice, de întreprinderi și de cetățeni este în continuă expansiune. Se așteaptă ca acesta să crească de cinci ori între 2018 și 2025. Aceste noi norme vor permite valorificarea datelor și vor deschide calea pentru spații europene sectoriale ale datelor, în beneficiul societății, al cetățenilor și al întreprinderilor. În strategia privind datele adoptată de Comisie în luna februarie a acestui an, au fost propuse nouă astfel de spații ale datelor în domenii diferite, de la industrie la energie și de la sănătate la Pactul verde european. Acestea vor contribui, de exemplu, la tranziția verde, prin îmbunătățirea gestionării consumului de energie, vor transforma medicina personalizată în realitate și vor facilita accesul la serviciile publice.
Margrethe Vestager, vicepreședintă executivă și comisar responsabil cu o Europă pregătită pentru era digitală, a declarat: „Nu sunteți obligați să puneți la dispoziție toate datele, dar dacă faceți acest lucru, iar datele respective sunt sensibile, ar trebui să puteți proceda într-un mod care să asigure faptul că datele sunt protejate și inspiră încredere. Dorim să le oferim întreprinderilor și cetățenilor instrumentele care să le permită să mențină controlul asupra datelor și să consolideze încrederea în faptul că datele sunt tratate conform valorilor europene și drepturilor fundamentale.”
Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat: „Definim astăzi o abordare cu adevărat europeană în ceea ce privește schimbul de date. Noul nostru regulament va permite asigurarea încrederii în date și va facilita circulația acestora între sectoare și între statele membre, punându-i la cârma acestui proces chiar pe cei care generează datele. Dat fiind rolul tot mai important pe care îl joacă datele industriale în economia noastră, Europa are nevoie de o piață unică a datelor care să fie deschisă, dar suverană. Însoțit de investițiile și de infrastructurile-cheie adecvate, acest regulament va ajuta Europa să devină continentul numărul unu în lume în materie de date.”
Regulamentul, care dă curs planurilor anunțate în strategia privind datele, va pune bazele unui nou mod european de guvernanță a datelor, care să fie în concordanță cu valorile și principiile UE, precum protecția datelor cu caracter personal (RGPD), protecția consumatorilor și normele în materie de concurență. Acesta oferă un model alternativ pentru practicile de tratare a datelor utilizate de platformele tehnologice mari, care pot dobândi multă putere pe piață datorită modelelor lor de afaceri, care presupun controlul unor volume mari de date. Noua abordare propune un model bazat pe neutralitatea și transparența intermediarilor de date, care organizează schimburile de date sau punerea în comun a datelor, în vederea consolidării încrederii. Pentru a se asigura această neutralitate, intermediarii care facilitează schimbul de date nu pot utiliza datele pe cont propriu (de exemplu, prin vânzarea datelor către o altă întreprindere sau utilizarea acestora pentru a dezvolta produse proprii bazate pe datele respective) și vor trebui să respecte cerințe stricte.
Regulamentul include:
o serie de măsuri de consolidare a încrederii în schimburile de date, întrucât lipsa încrederii constituie în prezent un obstacol major și generează costuri ridicate;
crearea unor noi norme la nivelul UE în materie de neutralitate, care să le permită noilor intermediari de date să funcționeze ca organizatori demni de încredere ai schimburilor de date.
măsuri de facilitare a reutilizării anumitor date deținute de sectorul public; de exemplu, reutilizarea datelor privind sănătatea ar putea sprijini cercetarea în vederea găsirii unor tratamente pentru bolile rare sau bolile cronice;
mijloacele necesare pentru a le oferi europenilor controlul asupra utilizării datelor pe care le generează, prin introducerea unor modalități mai ușoare și mai sigure prin care întreprinderile și persoanele fizice să își poată pune la dispoziție datele în mod voluntar, pentru binele public, în condiții clare.
Prețurile petrolului, WTI și Brent, au crescut cu peste 30% doar în noiembrie. Cotația WTI a depășit pragul de 45 USD pe baril, în timp ce Brent a depășit valoarea de 48 USD.
Ambele valori de referință au atins cele mai înalte niveluri din martie, când piața petrolului a fost afectată de o vânzare masivă declanșată de prăbușirea acordului de reducere a producției OPEC și de colapsul cererii cauzat de pandemia de coronavirus. Câștigurile care pot fi observate în acest moment sunt determinate de speculații cu privire la acțiunile ulterioare ale OPEC+, precum și de știri promițătoare cu privire la vaccinurile împotriva coronavirusului. În plus, stabilizarea situației politice din Statele Unite sugerează că ar putea veni un alt proiect legislativ de ajutor care ar trebui să stimuleze activitatea consumatorilor și a companiilor. În analiza noastră vom prezenta un bilanț actual al riscurilor care sunt legate de prețurile ridicate, precum și de perspectiva creșterii ofertei din cauza factorilor geopolitici.
În prezent, se pare că avem nu doar unul, ci trei vaccinuri împotriva coronavirusului cu rezultate promițătoare – dezvoltate de Pfizer, Moderna și AstraZeneca. Acestea fiind spuse, există o mare probabilitate ca cel puțin unul dintre ele să fie aprobat pentru utilizare. Mai mult, faptul că aceste vaccinuri sunt dezvoltate de trei companii diferite indică o capacitate de producție mai mare. Desigur, ne aflăm în continuare la nivel de zvonuri și speculații, dar piețele sunt însetate de vești bune. Cu toate acestea, până când începe vaccinarea și se observă o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește, de exemplu, mobilitatea, perspectivele cererii rămân neschimbate. De fapt, este chiar posibil ca cererea să se deterioreze în viitorul apropiat, având în vedere reimplementarea restricțiilor pentru limitarea răspândirii coronavirusului.
Sursa: EIA
EIA se așteaptă în continuare ca această criză să ducă la o reducere implicită a stocurilor de petrol din întreaga lume. De fapt, stocurile din SUA s-au tot micșorat în ultima perioadă. Cu toate acestea, OPEC știe că va fi nevoie de timp pentru ca cererea să revină, prin urmare, se pare că va exista o reducere suplimentară a aprovizionării pentru a menține prețurile relativ ridicate. În prezent, aproximativ 10% din capacitatea de rafinare rămâne neutilizată. Datele Rystad Energy arată că această cifră a fost de 2-3% înainte de începutul pandemiei de coronavirus.
Piețele se așteaptă ca OPEC+ să extindă reducerile de producție de 7,7 milioane de barili pentru încă 3 luni. În opinia noastră, acesta este scenariul cel mai probabil și grupul se poate reîntâlni în martie pentru a revizui acordul. Prelungirea perioadei de 6 luni care a fost stabilită înainte ca știrile privind vaccinurile să intre pe piețe ar putea fi văzută ca un factor pozitiv pe termen scurt pentru prețurile petrolului. Prelungirea de 3 luni ar trebui să mențină prețurile la niveluri relativ ridicate pentru o perioadă. Ne putem aștepta la o marcare parțială a profitului în cazul în care OPEC+ va lua o astfel de decizie. Cu toate acestea, decizia în sine nu trebuie luată ca atare. Irakul sau Emiratele Arabe Unite nu vor extindere, iar unele țări ar putea fi mulțumite cu prețuri de aproximativ 50 USD pe baril. Reducerea cu 2 milioane de barili în ianuarie ar fi un semnal de scădere a prețurilor. OPEC + va lua o decizie cu privire la prelungirea reducerilor de producție pentru petrol pe 30 noiembrie și 1 decembrie.
Stabilizarea politică din Statele Unite poate fi tratată ca o veste pozitivă pentru petrol. Promisiunea unui pachet de stimulente fiscale de 2 mii de miliarde de dolari ar trebui să stimuleze cererea în cea mai mare economie din lume. În teorie, Biden ar putea limita și activitatea sectorului de exploatare de șist, ceea ce ar trebui să reducă oferta. Cu toate acestea, o astfel de decizie nu ar trebui să aibă un impact semnificativ asupra producției. Probabil că producția va fi dependentă de prețurile petrolului brut. În acest moment, putem observa o revenire a numărului de platforme petroliere active din SUA fapt care ar putea duce la o creștere a producției pentru un orizont de timp de câteva luni. În plus, instalațiile de producție din Golful Mexic ar trebui să reia producția după sezonul uraganelor. Se estimează că un volum de producție cuprins între 700 și 800 de mii de barili pe zi s-a pierdut în perioada de vară.
Pe de altă parte, victoria lui Biden sugerează că oferta de petrol este posibil să crească în viitor. Mai ales ca urmare a revenirii ofertei iraniene, dar încercările de îmbunătățire a relațiilor cu Venezuela vor juca, de asemenea, un rol în această privință. Producția și exporturile potențiale ale Iranului ar putea ajunge la 2 milioane de barili pe zi. Încercările de restabilire a acordului nuclear vor reprezenta un obstacol semnificativ pentru prețuri.
Nu în ultimul rând, victoria lui Biden poate duce nu numai la creșterea ofertei pe termen lung, ci și la scăderea cererii datorită agendei sale climatice. Rystad Energy se așteaptă ca cererea mondială de petrol să atingă vârful în anul următor, aproape de 103 milioane de barili pe zi (în prezent, ea se situează la 90-95 milioane de barili).
Sursa: Bloomberg
Potențialul de producție și export al petrolului iranian ar putea ajunge la 2 milioane de barili pe zi. Iranul are nevoie de numerar în timp ce deține mult petrol în depozitele offshore. China și India ar putea consuma rapid oferta iraniană în cazul în care vor fi anulate sancțiunile.
Sursa: Rystad Energy
Rystad Energy se așteaptă la o inversare rapidă a cererii de petrol. Ar trebui să fie vizibilă mai ales în Statele Unite, Europa, precum și în țările din Orientul Mijlociu.
Ce urmează pentru prețul petrolului?
Prețurile petrolului sunt foarte mari în acest moment. Mai multe știri pozitive despre vaccinuri sau așteptări cu privire la acțiunile OPEC + ar putea determina creșterea prețurilor cu câțiva dolari pe baril. Într-un astfel de scenariu, prețul Brent ar putea depăși valoarea de 50 USD. Cu toate acestea, situația fundamentală actuală nu susține astfel de niveluri. Din această cauză, considerăm că marcarea unor profituri este o opțiune viabilă în viitorul apropiat urmată de o perioadă de tranzacționare laterală. O spargere sub canalul ascendent de trend ar putea fi un semnal care favorizează un astfel de scenariu.
Sursa: xStation5
Petrolul se tranzacționează la cele mai înalte niveluri din martie. Cu toate acestea, elementele fundamentale nu susțin această evoluție, iar prețurile sunt în prezent determinate în principal de speculații. Prin urmare, există riscul unor marcări de profituri în viitorul apropiat.
Acest material este o comunicare de marketing în sensul articolului 24 alineatul (3) din Directiva 2014/65 / UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele de instrumente financiare, și de modificare a Directivei 2002/92 / CE și a Directivei 2011 / 61 / UE (MiFID II). Comunicarea de marketing nu este o recomandare de investiții sau o recomandare de informații sau o recomandare care sugerează o strategie de investiții în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață ( reglementarea abuzului de piață) și de abrogare a Directivei 2003/6 / CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivelor Comisiei 2003/124 / CE, 2003/125 / CE și 2004/72 / CE și a Regulamentului delegat (UE) 2016/958 al Comisiei din 9 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare pentru aranjamentele tehnice pentru prezentarea obiectivă a recomandărilor de investiții sau a altor informații care sugerează strategii de investiții și pentru dezvăluirea de interese particulare sau indicații de conflicte de interese sau orice alte sfaturi, inclusiv în domeniul consultanței în materie de investiții, în sensul Legii privind tranzacționarea cu instrumente financiare din 29 iulie 2005 (de ex. Journal of Laws 2019, articolul 875, astfel cum a fost modificat). Comunicarea de marketing este pregătită cu cea mai mare diligență, obiectivitate, prezintă faptele cunoscute autorului la data pregătirii și este lipsită de orice elemente de evaluare.
Comunicarea de marketing este pregătită fără a lua în considerare nevoile clientului, situația sa financiară individuală și nu prezintă nicio strategie de investiții în niciun fel. Comunicarea de marketing nu constituie o ofertă de vânzare, oferire, abonament, invitație la cumpărare, reclamă sau promovare a oricărui instrument financiar.
X-Trade Brokers Dom Maklerski SA nu este responsabilă pentru acțiunile sau omisiunile niciunui client, în special pentru achiziționarea sau cedarea instrumente, întreprinse pe baza informațiilor conținute în această comunicare de marketing. În cazul în care comunicarea de marketing conține informații despre orice rezultat cu privire la instrumentele financiare indicate în acestea, acestea nu constituie nicio garanție sau prognoză cu privire la rezultatele viitoare.
Acest material nu este emis pentru a influenta deciziile de tranzacționare ale niciunei persoane. Informațiile cuprinse în cadrul acestui material nu sunt prezentate pentru a fi aplicate, copiate sau testate în cadrul tranzacțiilor dumneavoastră. Informațiile cuprinse în cadrul acestui material sunt emise în baza experienței proprii a emitentului și nu reprezintă o recomandare individuală, nu vizează atingerea anumitor obiective, randamente financiare și nu se adresează nevoilor niciunei persoane anume care ar primi-o.
Premisele acestui material nu au în vedere situația și persoana dumneavoastră, deci nu recomandăm utilizarea acestor informații sub orice formă. Utilizarea informațiilor cuprinse în cadrul acestui material în orice modalitate se face pe propria dumneavoastră răspundere. Acest material este emis de către un analist pentru care își asumă răspunderea X-Trade Brokers Dom Maklerski SA, persoană juridică supervizată de KNF – Autoritatea de Supraveghere Financiara din Polonia.
Forumul Pădurilor,
Industriei Lemnului și Bioeconomiei, organizat
de Fordaq România Comunitatea Forestierilor, cu sprijinul Consiliului
Pădurilor și Dezvoltării Rurale, susținut de Patronatul Investitorilor
Autohtoni din România PIAROM și Coaliția pentru Libertatea Comunicării și
Comerțului, a dezbătut la ediția din acest an tema „Rol central pentru lemnul provenit din păduri
gestionate durabil în noua bioeconomie”.
Reprezentanți ai
proprietarilor de păduri, ai mediului universitar de profil, ai autorității de
stat în domeniu au abordat subiecte privind rolul pădurilor și al industriilor
bazate pe lemn din pădurile gestionate în mod durabil în noua bioeconomie; contribuția
esențială prin fixarea carbonului în păduri și produse din lemn, prin efectul
de substituție, al altor produse cu o amprentă ecologică mai mare; sectorul
industriilor bazate pe lemn în contextul obiectivelor Pactului Verde European.
Comisia Europeană a adoptat recent „Digital Finance Package”, care include strategiile Comisiei pentru Digital Finance și Retail Payments, precum și propuneri legislative privind cripto-activele și reziliența digitală.
Comisia a propus, în premieră, o nouă legislație privind cripto-activele (o reprezentare digitală a valorilor sau drepturilor care pot fi stocate și tranzacționate electronic) – Regulamentul privind piețele cripto-activelor (MiCA). Prin acest regulament se urmărește a se oferi claritate juridică și certitudine emitenților și furnizorilor de cripto-active, cu alte cuvinte de a contribui la valorificarea oportunităților și reducerea riscurilor în acest nou domeniu.
Totodată, Comisia propune un regim pilot pentru infrastructurile pieței care doresc să încerce să tranzacționeze și să deconteze tranzacții cu instrumente financiare sub formă de cripto-active. Regimul pilot reprezintă o așa-numită abordare „sandbox” – sau mediu controlat – care permite derogări temporare de la normele existente, astfel încât autoritățile de reglementare să câștige experiență cu privire la utilizarea tehnologiei registrelor distribuite în infrastructurile pieței, asigurându-se în același timp că pot face față riscurilor pentru protecția investitorilor, integritatea pieței și stabilitatea financiară.
„Autoritatea de Supraveghere Financiară susține inovațiile tehnologice în domeniul financiar non-bancar. Digitalizarea va schimba obiceiurile de interacțiune și va aduce cu sine și noi provocări în materia gestionării riscurilor.
De aceea, va trebui să ne adaptăm din mers modelele de supraveghere și de control pentru a fi cu un pas înainte și pentru a preveni potențiale vulnerabilități”, a declarat Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu (foto).
O altă propunere legislativă majoră o reprezintă cea privind reziliența operațională digitală (DORA) al cărei scop este de a atenua atacurile cibernetice și de a îmbunătăți supravegherea serviciilor externalizate.
Companiile de tehnologie devin din ce în ce mai importante în domeniul finanțelor, atât ca furnizori de IT pentru firmele financiare, cât și ca furnizori de servicii financiare. Prin legislația propusă se are în vedere ca entitățile să se asigure că pot rezista la o multitudine de perturbări și amenințări legate de tehnologii ale informației și comunicațiilor.
Mai multe informații cu privire la acest pachet se pot găsi la link-urile:
Vânzările de mașini electrice vor crește anual cu aproape 30% în următorii zece ani, astfel încât, la finalul deceniului, una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică, reiese din raportul Deloitte „Electric Vehicles. Setting a course for 2030”. Astfel, numărul total de mașini electrice vândute anual în întreaga lume va crește de la 2,5 milioane în 2020, la 11,2 milioane în 2025 și la 31,1 milioane în 2030.
Raportul previzionează că, pe măsură ce
economiile lumii își vor reveni în urma crizei generate de pandemia de COVID-19,
vânzările de mașini cu motor pe combustie internă își vor relua creșterea și
vor ajunge la 81,7 milioane în 2025 la nivel global, însă vor înregistra un
declin în anii care vor urma.
Experții Deloitte au identificat un factor
cheie în stimularea creșterii cererii de mașini electrice în următorii zece ani,
respectiv schimbarea atitudinii consumatorilor, odată cu disiparea barierelor
care au limitat, până acum, accesul la astfel de mașini. Prețurile se apropie
tot mai mult de cele ale mașinilor pe motorină sau benzină, iar gama de modele
puse în vânzare se diversifică. Totuși, se menține preocuparea cumpărătorilor
cu privire la autonomia unei astfel de mașini (distanța care poate fi parcursă
cu o singură încărcare) și la lipsa infrastructurii de alimentare.
„Măsurile pe care guvernele le adoptă pentru revenirea economică post-pandemie ar putea influența atitudinea consumatorilor cu privire la mașinile electrice. Spre exemplu, ca parte a planului de redresare economică, Germania a alocat 2,8 miliarde de dolari pentru îmbunătățirea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și a anunțat măsuri prin care toate stațiile de alimentare sunt obligate să se doteze și cu un punct de încărcare pentru astfel de autovehicule. România se poate inspira din acest exemplu, dar și din cele legate de facilitățile oferite de alte state la achiziția unei mașini electrice, atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii”, a declarat Ciprian Gavriliu (foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Conform raportului, guvernele din numeroase
țări au oferit, de-a lungul timpului, stimulente financiare pentru cumpărarea
de mașini electrice, de la subvenții directe oferite persoanelor fizice, la
reducerea taxelor și creșterea sau menținerea taxelor pentru mașinile cu motor
pe combustie internă.
Mai mult, măsurile adoptate în contextul
COVID-19 pentru sprijinirea pieței auto au favorizat, pe anumite piețe,
mașinile electrice. De exemplu, în Germania, guvernul a diminuat temporar TVA
de la 19% la 16% pentru vehiculele cu emisii reduse și a dublat subvențiile
existente, la aproape 7.000 de dolari, pentru autovehiculele electrice care
costă sub 45.000 de dolari. În Franța, consumatorii care cumpără astfel de
mașini cu prețuri de maximum 50.000 de dolari primesc un stimulent de aproape
8.000 de dolari, în creștere de la aproximativ 7.000 de dolari, anterior
crizei. Totodată, autoritățile franceze au dublat prima de casare pentru mașinile
vechi. În același timp, în China, subvențiile pentru mașini electrice și
politicile de reducere a impozitelor, care urmau să expire în 2020, au fost
extinse până în 2022.
Pe de altă parte, raportul arată că în SUA piața
a evoluat dezamăgitor în ultima perioadă, în contextul în care benzina și
motorina au prețuri mici, iar gama de modele disponibile de mașini electrice este
redusă (modelul Tesla 3 reprezintă aproape jumătate din vânzările din această
nișă). Nici în restul lumii vânzările de astfel de autovehicule nu sunt
relevante, motivele fiind diverse: lipsa implicării din partea guvernelor în
susținerea pieței, infrastructura de încărcare insuficientă sau inadecvată,
indisponibilitatea vehiculelor electrice și diferențele culturale în ceea ce
privește modelele de mobilitate. Spre exemplu, în Japonia, care este un jucător
important pe piața auto globală, vânzările de mașini noi sunt dominate de
producătorii locali, care încă nu au dezvoltat modele electrice similare celor
clasice, așa cum au făcut competitorii lor din Europa sau China.
Raportul Deloitte „Electric Vehicle. Setting
a course for 2030” se bazează pe analiza seturilor de date din industrie,
precum și pe anunțurile publice ale companiilor producătoare și poate fi
consultat integral aici.
Compania Bosch,
lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii, a inaugurat un centru
medical la Blaj, cu cabinete de specialitate, medicina muncii, săli de curs,
sală de gimnastică, vestiare, cabinet pentru teste Covid-19.
Urmând îndemnul lui
Robert Bosch din 1940, la deschiderea spitalului Robert Bosch din Stuttgart („Cu
toţii ar trebui să încercăm să îmbunătăţim situaţia actuală: nimeni nu ar
trebui să se mulțumescă doar cu ce a realizat, ci ar trebui să se straduiască
întotdeauna să devină mai bun”), Dirk Arnold, directorul tehnic al fabricii
Bosch din Blaj, a spus la momentul inaugural de acum: „Vorbele sale ne-au
servit drept motivație și de aceea, chiar de la deschiderea unității noastre de
producție în Blaj, am înființat un cabinet medical la noi în fabrică. Astăzi,
odată cu inaugurarea oficială a centrului medical, serviciile de sănătate devin
mai abordabile și mai ușor de accesat. În strânsă colaborare cu partenerul
nostru instituțional Elisa Med, putem oferi acum o gamă mai largă de servicii
medicale nu doar angajaților noștri, ci și familiilor acestora. În contextul
actual al pandemiei de COVID, utilizăm deja cabinetul de testare din cadrul
centrului și avem în vedere asigurarea sănătății angajaților noștri”.
În plan economic, unitatea de producție din Blaj
își continuă dezvoltarea și anunță: „Fabrica Bosch din Blaj și-a început activitatea în anul
2007, deservind sectorul tehnologiei industriale. La Blaj, Bosch produce
componente pentru industria auto: o gamă largă de senzori, precum și componente
electronice pentru grupul motopropulsor. Tot la Blaj, compania implementează
soluții de Industrie 4.0, precum şi sisteme de monitorizare a producției și
soluții inteligente pentru sudura cu laser. Unitatea s-a dezvoltat într-un ritm
accelerat în decursul anilor. Mai mult, fabrica Bosch din Blaj este una dintre
cele trei fabrici Bosch din Europa unde se produc senzori de noxe, o componentă
esențială a inovației revoluționare aduse de companie în sfera tehnologiei
diesel, și una dintre cele două locații Bosch de pe continent unde care se
fabrică module electronice pentru cutia de viteze automată”.
Sub aspect social, Fabrica
Bosch din Blaj „acordă o atenție specială , satisfacţiei angajaților săi,
oferindu-le o gamă largă de beneficii precum: program de lucru
flexibil, 25 de zile de concediu anual, bonusuri de relocare și recomandare,
transport gratuit, programe de instruire și dezvoltare, cantină proprie în
incinta fabricii și servicii medicale gratuite”.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar
(CSALB) informează că de la
începutul anului până acum, au fost finalizate prin împăcarea părților 300 de negocieri: 294 cu băncile și 6
cu IFN-urile; în alte 90 de negocieri, consumatorii și băncile/IFN-urile nu au
ajuns la o înțelegere; peste 100 de negocieri sunt în desfășurare. CSALB apreciază că „negocierile derulate în
cadrul din ultimele luni arată varietatea soluțiilor obținute, abordarea
unitară a conciliatorilor Centrului și un apetit diferit pentru conciliere în
cazul băncilor comerciale” și prezintă o analiză în acest sens:
Record valoric pentru un credit în Euro
De la începutul
anului consumatorii au trimis către CSALB peste 2.300 de cereri de negociere cu băncile și IFN-urile, față de
2.117 în tot anul precedent. Cele mai multe (1.775 de cereri) sunt în relație
cu băncile și 531 în relație cu IFN-urile. 92% din cereri au fost trimise prin
intermediul aplicației IT de pe site-ul www.csalb.ro sau prin email la office@csalb.ro. Restul de 8% din cereri au fost transmise prin poștă
sau aduse de consumatori la sediul Centrului.
M.
I., București: La propunerea
conciliatorului Valentin Cocean banca a decis ștergerea integrală a datoriei
consumatorului, în cazul unui credit în Euro cu un istoric de restructurări
care nu au reprezentat un ajutor real pe termen lung. Cei 60.000 de euro au fost șterși pentru
consumatorul aflat într-un caz social în care titularul împrumutului a invocat
și o stare medicală dificilă, rămânând singurul plătitor în raport cu banca. În
plus, rata lunară era de aproximativ 2.500 de lei, fiind cu câteva sute de lei
mai mică decât veniturile.Recordul precedent pentru o negociere a unui
contract în Euro în cadrul CSALB era de 44.600 de Euro.
S.
Adrian, București: „Mi s-a pus o poprire, iar banca mi-a retras
pe loc toți banii din cont, deși avea o zi la dispoziție să pună în aplicare
decizia executorului și ar fi fost normal să mă anunțe. M-am adresat de mai
multe ori băncii încercând să le spun că m-au lăsat fără niciun ban în cont,
dar ei îmi ziceau doar despre obligațiile legale și nu-mi dădeau alte
explicații. Am apelat la CSALB, iar în afară de cei 91 de lei returnați de
bancă (n.n. comisionul pentru plata popririi și cel de administrare a
contului) cel mai important câștig au fost discuțiile cu conciliatorul Valentin
Cocean. Am fost ascultat, nu mi s-a dat un răspuns standard, mi s-a explicat
legea și modul în care a acționat banca, mi-a dat și alte exemple să înțeleg
mai bine cazul meu. Deși suma în sine nu este importantă, nu sunt absurd și
realizez că banca a făcut aceste concesii în primul rând pentru faptul că îi
sunt client”
H.
Sorin, Iași: „Am văzut că banca îmi încasase în ultimul an
peste 280 de lei numai din comisioane. De unele știam, însă când i-am întrebat
de diferență invocau tot felul de prevederi care erau contrazise de extrasele
mele de cont. După ce am apelat la CSALB mi-au dat înapoi comisionul de
administrare cont de 65 de lei, iar comisioanele de retragere vor fi
zero timp de un an. Am mers pe ideea că decât nimic e mai bine soluția asta.
Chiar nu mă așteptam să se rezolve. Am pus pe mail extrasele de cont pe un an
de zile, CSALB le-a trimis către bancă și s-a rezolvat”.
M.
Mihăiță, Târgu Frumos:
„Faptul că banca mi-a șters toată
datoria de peste 58.000 de lei a fost cea mai bună veste pe care puteam
să o primesc. Soția a decedat anul trecut și am rămas cu acest credit pentru
care plăteam o rată de 1.860 de lei pe lună. Era un credit pe cinci ani din
care am apucat să plătesc doar doi ani. Am aflat de CSALB de la un prieten care
văzuse pe internet și la tv știri despre alte cazuri. Prima dată nu credeam,
eram sceptic. Apoi m-am gândit că nu mă costă nimic să încerc. Pe doamna
conciliator Alina Radu am simțit-o la fel de bucuroasă cum eram și eu, atunci
când m-a sunat să îmi spună rezultatul obținut. Dacă aș putea, m-aș duce și
mâine în celălalt colț al țării să-i mulțumesc”.
Care este asemănarea între un beneficiu de 65 de Lei și unul de 60.000 de euro
„Pentru că în vara acestui an băncile au
încurajat consumatorii să se adreseze CSALB, am vrut să vedem care sunt
impresiile consumatorilor, în câteva dintre cazurile soluționate. După cum
observăm, plaja valorică a beneficiilor obținute este foarte mare. În acest
sens le reamintim consumatorilor că nu există cazuri similare și nici soluții
identice în cadrul CSALB. Aceste diferențe ne arată că cel mai important
este ca soluția dată să mulțumească părțile și să repare problema care a apărut
în derularea contractului, indiferent dacă este vorba de sume mari sau doar de
chestiuni de principiu. Ne bucură faptul că mulțumirea consumatorilor nu este
condiționată de beneficiile obținute în cadrul negocierilor sau de valoarea
acestora, ci de profesionalismul conciliatorilor și de interesul pe care
băncile îl acordă propriilor clienți în cadrul concilierii. Instituțiile de
credit trebuie să înțeleagă faptul că asemănarea dintre un caz în care un
consumator obține 65 de lei și unul în care banca șterge o datorie de 60 de mii
de euro ține de nemulțumirea consumatorului care s-a adresat CSALB. Ambele
cazuri trebuie privite cu aceeași atenție și, din fericire, acest lucru îl fac
cu succes conciliatorii cu care colaborăm. Ei își dau același interes
indiferent de valoarea beneficiilor care pot fi obținute, iar abordarea lor
este o garanție pentru consumatori și bănci privind imparțialitatea soluțiilor
propuse. Pot spune că, mai ales în cazurile cu valori mai mici, se face simțită
utilitatea CSALB. Sunt diferende pentru care, în mod normal, consumatorii nu
s-ar adresa instanței de judecată, de vreme ce în instanță ar fi prea multe
costuri, prea mult timp și prea mulți nervi consumați în raport cu rezultatul
urmărit. În plus, dacă tot am făcut paralela cu instanța de judecată, atât
sesizarea CSALB, cât și derularea propriu-zisă a procedurilor de conciliere
sunt extrem de simple și nu necesită cunoștințe juridice, de specialitate, ceea
ce reprezintă un avantaj important față de derularea unor procese în fața
judecătorilor“, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de
Coordonare al CSALB.
Strategiile băncilor, văzute de conciliatori
Valentin Cocean, Conciliator CSALB: „Am observat că sunt mai multe bănci care vin cu soluții radicale, de ștergere a datoriilor și deschidere către situațiile sociale sau medicale grave. Asta ar fi o schimbare în bine pe care o pot remarca. Pe de altă parte, băncile care nu au avut apetit pentru conciliere niciodată, nu au schimbat nimic în acest an și au rămas în aceeași zonă în care nu acceptă cereri sau, dacă acceptă, nu sunt dispuse să facă concesii. În aceeași categorie intră și băncile care insistă într-un mod neproductiv pe soluții care nu sunt aplicabile, precum cea în care reducerea soldului cu 30 de procente se aplică doar dacă clientul băncii plătește 70% din sold în trei luni. Identific și o strategie bună pe termen lung a unor bănci, cele care acceptă în special negocieri care nu implică o problemă patrimonială a consumatorului, ci rezolvarea unei stări de nemulțumire. Aș spune că astfel de acțiuni, cum este și cazul cu beneficii de 91 de lei, deși au în primul rând o miză de imagine pentru banca respectivă, au și o mare relevanță pentru dezvoltarea încrederii între bănci și consumatori“.
Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei
Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni
negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în
derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)
completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de
conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19
conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în
domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are
puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea
Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
33
de manageri și antreprenori formează noua serie din România, pentru ciclul 2020-2022,
a programul de Executive MBA organizat de WU Executive Academy, parte a
Universității de Economie și Afaceri din Viena, cea mai mare universitate de
business din Europa. Este un record de înscrieri, de la începutul aplicării
programului în țara noastră, în 2006. 85% dintre cursanți sunt
români, ceilalți, circa 15%, sunt germani, austrieci, bulgari, ruși, italieni. 81% sunt bărbați, 19%, femei.
Vârsta medie este de 37 de ani. 25% ocupă funcții de manageri generali, dominant
ca pondere în industriile IT şi telecomunicaţii (22%), energie (16%), transporturi
(13%), construcții/inginerie (10%), precum și în comerț, industrii producătoare, sectorul
medical și farmaceutic, FMCG, finanțe și consultanță, servicii.
Prof. Phillip Nell
Prof. Phillip C. Nell, directorul academic al Executive MBA: „Suntem mândri să începem noul ciclu de
cursuri EMBA Bucharest cu cel mai mare număr de cursanţi de la startul
programului în România. Ne bucurăm să vedem că mulți profesioniști de top aleg să
investească în dezvoltarea lor personală și profesională continuă în perioadele de criză, iar
numărul de înscrieri ne confirmă faptul că oferim un program de calitate și
aplicat la exigențele profesionale ale managerilor și antreprenorilor. Noua serie care a debutat în această toamnă
va beneficia de aceeași calitate înaltă a cursurilor cu care WU Executive
Academy și-a obișnuit studenții de-a lungul timpului.
Mai mult, programa a fost adaptată pentru a reflecta cât mai bine contextul
actual, iar un exemplu în acest sens este modulul de Negociere, care cuprinde
informații despre negocierea online”.
Adriana Georgescu
Adriana Codruța Georgescu, Program Manager, Executive MBA Bucharest: „Pandemia
nu a diminuat dorinţa managerilor de a evolua în carieră, iar înscrierile
record de care am avut parte ne confirmă acest lucru. Foarte mulţi aplicanți se gândesc să intre pe
piaţa joburilor internaţionale, ca urmare a trendului de muncă în regim remote,
iar programul nostru le antrenează competențele necesare pentru a accesa
oportunități noi și variate”.
Programul
este singurul din România cu triplă acreditare internațională: EQUIS, AMBA și
AACSB. Este susținut de 14 profesori, jumătate dintre ei, de la Universitatea
WU din Viena, jumătate, de la alte mari universități, precum IE din Spania,
IESE din Spania, Frankfurt School of Finance & Management din Germania,
Carlson School of Management din USA.
Programul
durează 16 luni, se desfășoară în regim part-time, cuprinde 14 module care
acoperă noțiuni de management general și leadership global. Finalizarea
studiilor se face cu un proiect final, „Capstone Project”, care constă în
realizarea unui plan de afaceri pentru un proiect antreprenorial. EMBA
Bucharest se află în al paisprezecelea an de activitate în România, până în
prezent având peste 400 de alumni. Aproximativ 70% dintre absolvenți avansează
în carieră după absolvirea cursurilor.
Organizatorii
programului subliniază că „WU
Executive Academy alocă anual un buget de burse de peste 200.000 de euro,
pentru a veni în sprijinul celor care-și doresc să urmeze programul de EMBA.
Circa o treime dintre studenţi au fost susţinuţi financiar de companiile pentru
care lucrează, o altă treime beneficiază de co-plată din partea companiilor iar
restul s-au finanțat singuri. Conform statisticilor, studenții îşi pot recupera
în totalitate banii în primii trei ani de după absolvire, ca urmare a
creșterilor salariale”.
În ranking-uri
internaționale, „anul acesta, programul Global Executive MBA s-a clasat pe
locul 32 în prestigiosul top Financial
Times al celor mai bune programe de Executive MBA din lume, fiind cel
mai bună poziție ocupată până acum. Programul a obținut scoruri de top la mai
multe categorii relevante pentru studenți, una dintre acestea fiind progresul
în carieră. Creșterea salarială a unui absolvent a ajuns la 64%, dublu față de
anul trecut, în timp ce salariul mediu s-a mărit cu 15%, la 207.000 USD. De
asemenea, Global MBA ocupă locul 7 în lume privind experiența de lucru a
studenților și locul 12 în ceea ce privește experiența internațională de
studiu, depășind programele de EMBA ale școlilor de renume INSEAD și CEIBS”.
În ansamblu, „WU se bucură de mai bine de 100
de ani de o reputație excepțională în calitate de furnizor de educație în
domeniul managerial. Portofoliul educațional
al WU Executive Academy include programe de MBA, EMBA, Professional MBA, Master
of Laws, certificări
universitare, programe corporate, dar și diverse seminarii, fiind unul dintre
principalii furnizori de educație
executivă din Europa
Centrală și de Est”.
Organizația Junior
Achievement România, în parteneriat cu compania Nestlé România, lansează un
proiect de educație pentru orientarea profesională a tinerilor prin activități
educaționale de tip learning by doing
și project based, bazate pe
dialog, studii de caz, webinarii de dezvoltare personală și orientare în
carieră, interacțiuni cu voluntarii companiei în activități de tip virtual
job-shadowing.
Loredana Gîlmeanu, SEM HR Business Partner & Country
Lead Nestlé România, ne oferă detalii: „Suntem
bucuroși să semnăm acordul pe parteneriat cu Junior Achievement România și să
ajutăm împreună 400 de tineri de liceu prin activități, webinarii și evenimente
dedicate alături de voluntarii Nestlé România. La nivel european există deja o
colaborare de trei ani între Nestlé, Alliance for Youth, Ernest & Young și
Junior Achievement Europe, în urma căreia 550 de studenți au obținut
calificarea internațională pentru abilități antreprenoriale. Pentru a confirma
încă o dată promisiunea de a sprijini și investi în tânăra generație, anul
acesta Nestlé a lansat angajamentul de a oferi 20.000 de noi oportunități de
angajare, programe de ucenicie și stagii în Europa, Orientul Mijlociu și Africa
de Nord până în 2025. Nestlé are grijă ca tinerii să fie pregătiți pentru ziua
de mâine, pentru că un viitor mai verde și mai bun începe cu tinerii!”
Tinerii au posibilitatea să
participe la Innovation Day, „un
workshop cu format interactiv, ce reunește echipe de tineri care primesc o
temă-provocare și au astfel ocazia să-și antreneze gândirea creativă pentru a
găsi soluții inovatoare, de îmbunătățire a unor situații inspirate din
realitatea cotidiană”.
Nestlé reamintește inițiativele globale proprii:
Programul „Nestlé for Healthier Kids”, creat „pentru a
uni toate eforturile Nestlé care susțin părinții și tutorii să crească copii
mai sănătoși, de la activități de cercetare și formulare a produselor până la
servicii de educație și nutriție inovatoare pentru un stil de viață sănătos. În
România, aceste eforturi se regăsesc se concretizează prin parteneriatele cu
mișcarea națională Și eu trăiesc sănătos – SETS”, inițiat de Fundația Prais și
programul Traista cu sănătate, inițiat de prof. dr. Veronica Mocanu”.
Inițiativa globală de tineret „Nestlé needs YOUth”, cu
obiectivul „să ajute 10 milioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la
oportunități de carieră până în anul 2030. Această inițiativă globală combină
și coordonează toate activitățile care susțin tinerii din întreaga lume,
inclusiv eforturile Alliance for YOUth”.
Sustenabilitate, în sensul că „Nestlé dorește ca
produsele sale să nu fie doar mai gustoase și mai sănătoase, ci și mai bune
pentru mediu. Ambiția Nestlé pentru anul 2030 este impact zero asupra mediului,
apa fiind una dintre ariile prioritare”.
Se încurajează alegerile sustenabile ale consumatorilor și se promovează o cultură a reutilizării
Se îmbunătățește posibilitatea de reparare și se prelungește durata de viață a produselor
Se solicită un încărcător comun pentru a reduce deșeurile electronice
Sunt necesare schimbări sistematice: de la producție și achiziții publice până la publicitate și gestionarea deșeurilor
PE dorește să stimuleze sustenabilitatea prin promovarea reutilizării și reparației și prin combaterea practicilor care reduc durata de viață a produselor.
Rezoluția referitoare la o piață unică mai sustenabilă a fost adoptată cu 395 de voturi pentru, 94 împotrivă și 207 abțineri.
Eurodeputații îi solicită Comisiei să le acorde consumatorilor un „drept la reparație”, făcând reparațiile mai atrăgătoare, mai sistematice și mai rentabile. Pentru a atinge acest obiectiv, ar trebui fie să se extindă garanțiile sau să se ofere garanții pentru piesele înlocuite, fie să se îmbunătățească accesul la informațiile despre reparații și întreținere.
Deputații insistă, de asemenea, asupra creșterii sprijinului pentru piețele bunurilor second-hand, solicită măsuri de combatere a practicilor care reduc durata de viață a unui produs și susțin producția sustenabilă. Deputații își reiterează solicitarea unui sistem comun de încărcătoare pentru a reduce deșeurile electronice și doresc etichetarea produselor în conformitate cu sustenabilitatea lor (de exemplu, un contor de utilizare și informații clare cu privire la durata estimată de viață a unui produs).
Eliminarea obstacolelor care împiedică repararea, revânzarea și reutilizarea
Pentru a încuraja alegerile sustenabile ale consumatorilor și ale companiilor, eurodeputații cer ca achizițiile publice să fie mai sustenabile, iar eforturile de marketing și publicitare să fie mai responsabile. De exemplu, atunci când în reclame se face referire la caracteristici care respectă mediul, afirmația ar trebui validată prin aplicarea unor criterii comune. Procedura ar fi similară cu obținerea certificatelor pentru eticheta ecologică. Rezoluția mai solicită să se întărească rolul etichetei ecologice a Uniunii, astfel încât ea să fie utilizată mai mult de către sector pentru a sensibiliza consumatorii.
În fine, textul adoptat propune noi norme pentru gestionarea deșeurilor și eliminarea obstacolelor juridice care împiedică repararea, revânzarea și reutilizarea. Acest lucru va aduce beneficii și pieței de materii prime secundare.
„A sosit momentul ca obiectivele Pactului verde să fie utilizate ca fundament al unei piețe unice care promovează produse și servicii sustenabile începând cu momentul conceperii. Pentru a realiza acest lucru, avem nevoie de un set cuprinzător de norme care să faciliteze decizii clare și simple, în locul unor modificări tehnice lipsite de curaj politic și care să creeze confuzie atât pentru consumatori, cât și pentru întreprinderi. Prin adoptarea acestui raport, Parlamentul European a transmis un mesaj clar: etichetarea obligatorie armonizată care indică sustenabilitatea și combaterea obsolescenței premature la nivelul UE reprezintă calea de urmat”, a declarat raportorul David Cormand (Verzi/ALE, Franța).
Context
Potrivit unui raport Eurobarometru, 77% dintre cetățenii Uniunii Europene ar prefera să își repare aparatura, nu să o înlocuiască; 79% consideră că producătorii ar trebui să fie obligați din punct de vedere juridic să faciliteze repararea dispozitivelor digitale sau înlocuirea pieselor lor individuale.