China – prima putere a lumii până în 2035?

0

În ultimii ani, China și-a dezvoltat, pe rând, atribute de mare putere, începând de la zona sa de avantaj, cea economică. Profitând de o conjunctură globală favorabilă, în care modelul economic practicat de Vest i-a înlesnit accesul la capital și tehnologie pe care apoi le-a utilizat într-un model hibrid de corporatism de stat, ascensiunea fulminantă a Chinei a depășit așteptările atât ale partenerilor, cât și ale rivalilor. Diversele state încearcă să elaboreze strategii cu privire la atingerea intereselor lor într-o lume schimbată profund de ascensiunea Chinei nu doar ca putere economică, ci și ca putere politică și militară. Felul în care marile puteri vor răspunde la mediul internațional în continuă schimbare va determina caracterul pașnic sau nu al acestor transformări și s-au văzut mișcări importante nu doar din partea SUA, dar și din partea unor state vest-europene cum ar fi Germania.


Acum 600 de ani, amiralul Zheng He a pornit cu o flotă impresionantă să exploreze și să ducă gloria Regatului de Mijloc în toate colțurile lumii. Sfârșitul acestor expediții, cu flota în flăcări ca urmare a unei decizii politice, a inaugurat o perioadă de izolare al cărei sfârșit, sub presiunea marilor puteri europene, a lăsat o traumă în China care se resimte și astăzi. Deschiderea de atunci a Chinei nu a fost durabilă și nu a produs schimbări permanente în locurile vizitate, inclusiv pe coasta Africii. Astăzi, nu ne putem aștepta în mod realist la o retragere a Chinei de pe scena internațională, pe care a ajuns să o influențeze major și de care a ajuns să depindă economic. Conflictul cu puterile perturbate de ascensiunea sa și de potențiala agendă a Chinei de restabilire a măreției și mândriei naționale, precum și de rectificare a unor nedreptăți istorice percepute nu va face decât să retraseze sistemul internațional în favoarea unui modus vivendi sustenabil al lumii multipolare. Căpitanii și marinarii chinezi au fost înlocuiți de directori de companii de stat și private și de sute de mii de muncitori chinezi angrenați în proiecte de anvergură.


Politica externă și activitățile diplomatice ale președintelui Xi Jinping, de a obține locul pe care îl merită China în sânul unei noi paradigme a relațiilor dintre marile puteri și într-o „comunitate cu destin comun”, este dublată de o campanie internă de a menține coeziunea națională, de a adresa doleanțe cu privire la corupție, mediu și inegalitate crescândă și de a desăvârși opera de ridicare a încă câtorva sute de milioane de chinezi din sărăcie. Iar axul central al acestor eforturi este Inițiativa Drumul și Centura (BRI), un proiect al secolului care este cu atât mai important cu cât nicio altă putere nu a reușit să ofere un proiect alternativ de aceeași ambiție și anvergură, iar vechile proiecte de integrare transatlantică și transpacifică au fost marginalizate. În cele din urmă, așa cum nota fostul ministru de externe al Rusiei Igor Ivanov, actualmente la Consiliul de Afaceri Internaționale al Rusiei, „BRI nu ar trebui văzut ca un proiect exclusiv economic (sau poate, nu ar trebui văzut ca un proiect economic), ci ca o încercare de a găsi un mijloc alternativ de a schimba ordinea mondială”.

Germania își caută o nouă paradigmă

0

La 70 de ani de la divizarea ei statală în două entități și la 30 de ani de la reunificarea sa, Germania se pregătește să intre într-o nouă etapă a istoriei sale postbelice, care poate fi marcată, fie și printr-o convenție simbolică, de încheierea guvernării cancelarului Angela Merkel (care însumează până acum 14 ani). Germania intră într-o perioadă a marilor schimbări care se prefigurează deja în politică, economie, energetică, apărare etc. ( energetică, migrație, demografie…). Dar și în ce privește poziționarea și rolul sau în Europa și în lume, ceea ce implică și un nou echilibru de putere între Berlin și principalii centri de putere europeni, occidentali și mondiali. Putem oare vorbi de schimbări structurale de proporții, așa cum au fost (ori și-au dorit să fie) – numai în ultima jumătate de secol – comunismul capitalist al lui Deng Xiaoping în China, glasnostiul și perestroika lui Gorbaciov în URSS/Rusia, „fenomenul Trump” în Statele Unite, Brexitul în Marea Britanie, ca să limităm enumerarea doar la câteva exemple, din zona marilor puteri? Va cunoaște, în anii ce vin, și Germania un tip de „revoluție pașnică” de anvergură, care să depășească, prin implicații și extensii, frontierele sale? Mai ales că valul schimbărilor angajează și politică externă – bilaterală, europeană, occidentală și mondială a Berlinului –, și politica să de securitate și apărare.

Rezultatele alegerilor europarlamentare din luna mai a.c. au răvășit profund configurația spectrului politic intern din Germania. Partidele canonice de guvernământ, UCD (creștin-democrații) și PSD (de centru-stânga), au înregistrat la alegerile europene reculuri serioase, care vor avea un impact similar și în alegerile de land, apoi și la nivel federal, în Germania. UCD și PSD au fost un fel de senatori de drept la guvernare, fie împreună, fie alternativ, fie în combinație și cu alte formațiuni politice, dar întotdeauna ele au fost cele care au împărțit cărțile pe masă, de la crearea RFG în 1949 (cu excepția cabinetului Adenauer III, 1960-1961). Această coaliție a asigurat zeci de ani continuitatea și stabilitatea politicii și administrației statului. Dar la europarlamentarele din mai, UCD și PSD au obținut cele mai scăzute sufragii din istoria lor, și au pierdut majoritatea, pe care au preluat-o liberalii, Verzii și centriștii. Marii câștigători la alegerile europene, Verzii, au obținut, ca niciodată, o cincime din voturile alegătorilor germane și au detronat astfel în clasamentul opțiunilor electorale, de pe locul al doilea, PSD. „Pentru prima dată am devenit a treia forță politică, la alegeri, după Verzi”, a recunoscut liderul (timp de numai 14 luni) al PSD, Andrea Nahles, care a și demisionat din fruntea partidului la o săptămână după europarlamentare. Dar și succesorul Angelei Merkel la conducerea UCD, Annegret Krump-Karrenbauer, a recunoscut că „nu am dat răspunsurile convingătoare așteptate de cetățeni”, iar colegii de partid i-au amintit public că funcția de lider al partidului nu înseamnă în mod automat și funcția de cancelar federal.

Piața partidelor politice

0

Chiar dacă termenul de piață este atribuit îndeosebi bunurilor economice marfare, putem, în condițiile societale actuale, nu numai în România, să atribuim o valoare mercantilă și elementelor de natură instituțională, cum ar fi partidele politice.


Recentele manifestări publice, destul de tulburi, atât din România (evenimente de stradă, dezbaterile politice de pe piața media, evenimentele cu caracter electoral), cât și din Uniunea Europeană (manifestații de stradă, proteste, atentate, alegeri europarlamentare, negocieri partidice pentru conturarea unor vectori de putere la nivelul instituțiilor UE) contribuie la cristalizarea unor forțe mercantile, diriguite de interese economice, ca răspuns la nevoia de putere.


În contextul actual, piața partidelor politice, de formă oligopolistă, se concentrează pe identificarea vectorilor de putere la nivel european spre care să tindă și din care să culeagă uzufructul, pe termen mediu și lung, dar urmărind totuși și un câștig imediat, respectiv generarea unei imagini constructive, progresiste, reformiste la nivelul opiniei publice, în scopul obținerii de notorietate și de voturi. În acest sens, consumatorul de politici publice, adică cetățeanul, nu deține informații perfecte despre intențiile partidului aflat pe val, ca urmare a creșterii vizibilității acestuia exclusiv prin mijloace de piață, consumeriste, a căror utilitate socială nu poate fi cuantificată întrucât nu a produs efecte sociale măsurabile la nivelul comunității. Astfel de partide se hrănesc exclusiv din publicitate, zgomot mediatic, negarea acțiunilor altor partide, fără a genera un produs livrabil pentru cetățeni. Jocul politic devine carismatic, interactiv, atrage forțe societale din rândul consumatorilor de politică, caracterul de efemeritate fiind evident. Nu există fundament conceptual, nu pot fi identificate căi și direcții de acțiune care să constituie un demers durabil, se pot distinge însă expuneri de vulnerabilități ale societății ca produs al unor strategii de guvernanță eșuate. În aceste condiții, cetățeanul este contrariat, observă ineficiența actelor de guvernanță anterioare și consideră că i se cuvin accesul la o societate prosperă, la un nivel de trai comparabil cu al altor țări din imediata vecinătate. Totodată, identificarea vinovaților pentru lipsa de eficiență a programelor de guvernare nu îi mai produce utilitate, pragmatismul global face ca nevoia de bunăstare să devină necesitate palpabilă și imediată.

Ceremonia de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa Domnului Profesor Fernando León García

0

În data de 12 august 2019, Universitatea Creştină Dimitrie Cantemir a organizat ceremonia de acordare a titlului de Doctor Honoris Causa domnului profesor Fernando León García, preşedinte al Universităţii CETYS, Baja California, Mexic (cu filiale în trei oraşe: Tijuana, Mexicali şi Enseñada) şi preşedinte ales al prestigioasei Asociaţii Internaţionale a Preşedinţilor de Universităţi (International Association of University Presidents – IAUP), la propunerea prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, preşedintele Senatului, şi cu aprobarea Senatului Universităţii prin hotărârea nr. 23 din 19 iulie 2019.


Puternica personalitate academică a prof. univ. dr. Fernando León García s-a remarcat de-a lungul unei impresionante cariere profesionale, începute prin studii în domeniul ingineriei industriale, completate cu masterat în sistemul educaţional internaţional, finalizat la Stanford University, California, unde obţine şi titlul de doctor al aceleiaşi universităţi, cu tema „Administraţie şi analiză strategică în domeniul educaţional”. Domnia sa a fost membru al Consiliului American de Educaţie, deţinând o semnificativă experienţă în sistemele de educaţie american şi mexican, atât în zona universităţilor private, cât şi în cea a universităţilor publice din reţeaua internaţională a celor două Americi, Europa, Asia şi regiunea Pacificului. Se urmăreşte calitatea brandului City University prin programele implementate în cele 100 de facultăţi cu programe cu frecvenţă şi peste 1.200 de facultăţi cu sistem online din ţările regiunilor menţionate, planificându-se strategia instituţională, operaţionalizând modelul academic, promovând şi armonizând standardele curriculare, articulându-le cu cerinţele educaţionale din ţările cu economii în dezvoltare.
Prof. dr. Garcia are un aport considerabil în crearea Consiliului pentru Afaceri Academice, care include reprezentanţi din sistemul intern şi internaţional ce monitorizează calitatea sistemului educaţional în numeroase ţări, a integrat City University în reţeaua de parteneriat internaţional, a sprijinit crearea Asociaţiei de Studenţi City University – China, a maximizat poziţia City University în organizaţii educaţionale de prestigiu – American Council on Education, IAU, UNESCO, Institutul de Management pentru Învăţământul Superior, International Association of University Presidents etc. De asemenea, s-a preocupat de stabilirea unui sistem global de programe aplicabile în America Latină, Europa şi Asia. A contribuit esenţial la atestarea de programe de business şi IT, precum şi la crearea de diplome duble în domeniile: Business Administration, International Business, MBA. Dr. García a predat ştiinţele exacte – matematica, fizica, matematica economică, metode de cercetare în educaţie, standarde academice şi calitate în educaţie, planning strategic, evaluare şi acreditare instituţională. A publicat multe lucrări de mare importanţă pentru domeniul educaţional, a participat la conferinţe educaţionale în întreaga lume, în calitate de preşedinte al unor programe, consilier coordonator de programe universitare, membru în boardurile mai multor asociaţii de învăţământ şi deţine numeroase premii şi distincţii oferite de diverse universităţi internaţionale.


La ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa au participat personalităţi din lumea academică, mediul de afaceri, diplomaţie: E.S. José
Guillermo Ordorica Robles, ambasadorul Statelor Unite Mexicane, dr.
Sorin Cîmpeanu, preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor şi preşedintele Agenţiei Universitare a Francofoniei, preşedintele dr. Marja Liisa Tenhunen, Universitatea Centria, Finlanda, dr.
Martti Eurola, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ, Kokkola, Finlanda, dl.
Constantin Boştină, președintele ASPES.


După semnarea Acordului de colaborare dintre Universitatea CETYS şi Universitatea Creştină Dimitrie Cantemir, prof. univ. dr. Momcilo Luburici, preşedintele Universităţii, a deschis ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa, prezidată de prof. univ. dr. Corina Adriana Dumitrescu, preşedinte le Senatului, iar prof. univ. dr. Cristiana Cristureanu, rector, a prezentat Laudatio şi a enumerat meritele prof. univ. dr. Fernando León García.
Cu această ocazie a fost inaugurat amfiteatrul Dimitrie Cantemir.

Cursurile de vară ale Universității din București – România, drumul invers

0

Când moda (care ține de vreo două sute de ani) e să pleci, trecător sau trăitor o vreme pe-aici, fără a-ntoarce capul, eventual și strâmbând din nas, unii fac drumul invers: vin sau revin în România. Așa sunt participanții la Cursurile de vară de limba română, de cultură și civilizație românească organizate de Universitatea din București. Ei formează „un public relativ heteroclit”, spune directorul ediției din acest an, Alexandru Nicolae, lector doctor la Facultatea de Litere a Universității din București, cercetător la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan-Alexandru Rosetti” al Academiei Române, oferind exemplul participanților la ediția actuală: „Pe lângă cursanți care au un interes profesional pentru limba română (studenți și universitari specializați în studiul limbilor romanice) sau care au un motiv personal pentru a învăța limba română (au strămoși români), anul acesta între cursanți s-au numărat persoane care pot fi calificate efectiv drept pasionați ai limbii române și ai culturii românești – un avocat neamț care a lucrat la legislația anticorupție la înființarea DNA (inițial PNA), îndrăgostit iremediabil de România, o psiholoagă catalană pasionată de scrierile părinților ortodocși, un prim-avocat al Curții de Casație Franceze ș.a.m.d.” În total, au fost 30 de cursanți din 14 țări: Statele Unite ale Americii, Canada, Brazilia, Coreea, Turcia, Rusia, Marea Britanie, Franța, Germania, Spania, Polonia, Bulgaria, Croația, Italia.

Limba română m-a ales pe mine

Alain Legoux (Franța), cu mama româncă, a plecat din România cu familia la trei ani, în vremea imediat postbelică. S-a întors acum. Limba română a uitat-o. Vrea s-o învețe iar. Trebuie s-o ia de la bază. Prima bibliografie i-a fost corespondența mamei lui cu mama ei în română. E magistrat, nu trăiește între români, nu are cu cine să vorbească românește. Atât vrea: să scrie o carte despre epoca 1949-1970.
La polul opus al vârstei participanților, Maria Mihăilă (SUA) abia va împlini 18 ani. Certificarea primului nivel de cunoaștere a limbii române a obținut-o.

EFECTUL SUPERMAN

0

Generația mea a văzut primul film din seria „Superman” într-un cinematograf de stat. Era pe vremea comuniștilor și cinematografele erau de stat, ca de altfel majoritatea lucrurilor. În orașul meu erau două cinematografe, unul unde îți treceau șobolanii printre picioare în timpul filmelor și unul mai modern. Eu am văzut „Superman” în cel mai modern.
Nu știu prin ce miracol a trecut filmul de inepta cenzură comunistă, însă un lucru mi-a fost clar imediat după ce-am trăit povestea cu sufletul la gură: îmi doream să fiu Superman! (Sau măcar să-l cunosc și să îmi fie prieten, în fine…)


Multă vreme n-am știut de ce visam asta, de ce îmi doream să am puteri supranaturale. Desigur, prima explicație e că ar fi fost cool, deși pe vremea aceea se spunea „șmecher”. Nu neg nici acum c-ar fi cool să fii Superman, însă motivul adevărat pentru care aș vrea nu ține de spectacol, ci de superputerea de a face bine.
Au trecut peste 30 de ani de atunci. Visăm la fel, poate cu o viteză mai mare, Superman s-a certat cu alți supereroi, a salvat planeta de câteva ori, a murit. Apoi a reînviat și acum e bine, nu sunt traume în legătură cu care să ne facem probleme majore.
Probleme majore are însă omenirea. Cumva, aceleași pe care le avea și acum 40 de ani: lipsa apei, poluarea, nutriția proastă, încălzirea globală, lipsa muncitorilor calificați, lipsa educației, lipsa sau precaritatea siguranței personale.

Infografic Monitorul Social

0

Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, lansează un nou infografic despre structura cheltuielilor populației din România.
Se știe că ponderea alimentelor și a băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor unei gospodării este un indicator sintetic al calității vieții. Cu cât această pondere este mai mică, cu atât oamenii trăiesc mai bine.
În România, ponderea alimentelor și a băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor (28%) este cea mai mare din Uniunea Europeană, de 2,5 ori mai mare decât media. La polul opus se situează Marea Britanie, unde această categorie ocupă doar 8% din total.
Românii cheltuind mai mult de jumătate din banii pe care-i au pe mâncare și locuință, aceasta implică reducerea altor categorii de consum, îndeosebi a celor cultural-recreative, a serviciilor de tip HoReCa și a celor financiare.

România, locul 6 mondial pe piaţa turismului în Israel

0

Numărul turiştilor din România care au vizitat Israelul în primele opt luni ale acestui an (aproape 80.000) este cu 17% mai mare faţă de cel din perioada similară din anul trecut, a anunţat Ministerul Turismului din Israel. România se situează pe locul şase la nivel mondial în ceea ce priveşte numărul de turişti care merg anual în Israel. Primele două poziţii ale pieţei sunt ocupate de SUA şi Rusia. În calitate de director de dezvoltare la ministerul israelian al turismului, Ksenia Kobyakov subliniază: „În doi ani numărul turiştilor români a crescut cu 40%. România înregistrează una dintre cele mai mari creşteri din regiune, peste 5.000 de turişti români vizitând Israelul în fiecare lună, chiar şi în timpul sezonului cald. România este a doua ţară din regiune ca număr de turişti în Israel după Polonia”.

Destinaţiile de top în Israel se dovedesc a fi Tel Aviv, Ierusalim, Marea Moartă şi Eilat – oraş la Marea Roşie (foto) aflat în plină lansare turistică. În general, o preocupare importantă pe piaţa turismului israelian o constituie relevarea şi a altor locuri, obiective, facilităţi etc. decât cele clasice. În acelaşi timp, devin tot mai atractive ofertele de city break la Tel Aviv şi Ierusalim. Din România funcţionează 90 de curse aeriene spre Israel, din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Sibiu, Craiova.

În total, Israelul a primit anul trecut patru milioane de turişti din întreaga lume. Aportul industriei turismului în PIB este de 3%. Ambasadorul Statului Israel în România, David Saranga, conchide: „În Israel, fiecare piatră pe care călcăm are o istorie de mii de ani”.

Locuri de muncă vacante

0

Agenţii economici, prin Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Ilfov, anunţă că în acest moment au 273 de locuri de muncă vacante: 26 – pentru studii superioare, 72 – pentru studii medii, 17 – pentru muncitori calificaţi, 158 – pentru muncitori necalificaţi. Oferta este pentru profesiile, meseriile, ocupaţiile de educatoare, secretară, funcţionar administrativ, bonă, lucrător comercial, strungar universal, curier, formator etc. (foto de la o bursă a locurilor de muncă organizată de AJOFM Ilfov la Colegiul Economic „Viilor”)
Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105, pe site-ul AJOFM Ilfov sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Sondaj AHK la nivelul companiilor cu capital german din România

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) a realizat o nouă ediţie a sondajului anual în rândul companiilor cu capital german din ţara noastră, referitor la situaţia şi condiţiile din economie şi la propriile așteptări. Pentru prima dată din 2009 încoace, așteptările companiilor sunt negative: 40% se aşteaptă să fie mai rău în perspectivă, 41% au aşteptări neschimbate, 19% cred că va fi mai bine. Ponderile cele mai mari sub aspect negativ se regăsesc în motivele de îngrijorare pe care le generează măsurile pentru combaterea corupției (78%), infrastructura rutieră (76%), disponibilitatea personalului calificat (69%), modernizarea structurilor administrative (65%). Faţă de predictibilitatea politicilor economice, respondenţii sondajului se declară nemulțumiți și foarte nemulțumiți în proporţie de 89%.  A scăzut ponderea companiilor care vor să angajeze personal: 34% în prezent, faţă de 52% în 2018. A crescut ponderea celor care anul acesta vor reduce numărul de angajați: 18%, de la 5% anul trecut.  

Sebastian Metz, directorul general al AHK Romania, subliniază: „Pe lângă lipsa personalului calificat și a slăbiciunilor în ce privește infrastructura, modificările dese și abrupte ale legislației pun companiile în fața unor mari provocări. Reprezentanții companiilor se tem de asemenea de o scădere a investițiilor publice în domenii precum infrastructura, educația și sănătatea datorită creșterilor semnificative ale cheltuielilor de consum, cum ar fi creșterile salariale din sectorul public și creșterea pensiilor”.