Parteneriate corporate pentru start-up-uri

0
Start-up-urile beneficiază de posibilitatea explorării unor oportunități de colaborare corporate odată cu lansarea la Cluj-Napoca a programului Alpha Hub („acceleratorul de parteneriate corporate”), de către Paddy Power Betfair, companie internaţională din domeniul pariurilor sportive şi jocurilor, inclusă în Financial Times Stock Exchange 100. Programul, lansat în parteneriat cu Risky Business (fond de investiţii privat pentru startup-uri) şi Techsylvania (eveniment european de top dedicat tehnologiei) a şi generat primele două parteneriate exploratorii, start-up-urile selectate fiind Mindway AI – companie daneză care „foloseşte inteligenţa artificială pentru a ajuta companiile să detecteze primele semne ale comportamentului compulsiv al jucătorilor” şi Pamble – „start-up românesc pre-seed, dezvoltă prima aplicaţie de tip companion pentru o abordare integrată a comportamentelor problemă ale jucătorilor”. Jennifer Austin, partener Risky Business, explică utilitatea conceptului: „Când abordează companii mari, startup-urile pot să îşi petreacă luni întregi doar încercând să obţină o întâlnire. Din acel punct, mai poate dura încă un an până la stabilirea unei colaborări. Programe precum Alpha Hub pot ajuta start-up-urile şi corporaţiile să exploreze posibilele parteneriate într-un mod eficient şi util”. La rândul său, Georgina Lupu Florian, CEO al companiei Pamble, subliniază: „Conduc propria firmă de development, Wolfpack Digital, de 4 ani, iar acum, dupa ce am ajuns la peste 40 de angajaţi, explorăm dezvoltarea propriilor produse. Elaborarea unei strategii împreună cu liderii Paddy Power Betfair m-a ajutat să înţeleg şi mai bine atât domeniul Responsible Gambling, cât şi modul de creare a parteneriatelor corporate, nepreţuite pentru dezvoltarea Pamble.” În ansamblu, Alpha Hub a vizat la prima ediţie domeniul Responsible Gambling (Joc Responsabil) şi a reunit peste 200 de aplicaţii din 54 de ţări.

Laserul de la Măgurele: utilizări pentru mediul de afaceri 

0
Oportunităţile de business high tech deschise de laserul de la Măgurele – Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP) – au fost prezentate cu ocazia întâlnirii de lucru organizate de Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) la sediul acesteia între cercetatori de la Institutului de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” (IFIN HH) și reprezentanți ai mediului de afaceri. Au participat prof. univ. dr. ing. Sorin Dimitriu – președintele CCIB, dr. Mihai Ionescu – președintele Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR) şi copreședinte al Consiliului de Export, Dragoş Şeuleanu – directorul executiv al Măgurele High Tech Cluster, care a transmis mesajul acad. Nicolae Zamfir, directorul general al IFIN HH şi director al ELI-NP, dr. Costică T. Mustață –  președintele Secțiunii Comerț a CCIB, vicepreședinte al Camerei bucureștene și vicepreședinte al ANEIR (foto CCIB). A fost prezentată oferta rezultată din activitatea de cercetare de pe platforma de la Măgurele, concomitent cu exprimarea cererii comunității de afaceri, „cu scopul de a identifica proiecte care să conducă la creșterea productivității și competitivității, prin valorificarea rezultatelor muncii echipei ELI-NP (cel mai puternic laser din lume)”. Au participat reprezentanți ai unor companii și institute care activează în domeniile: industria aeronautică, materiale metalice; textile-pielărie; instalare, mentenanță, etalonări și verificări metrologice; comerț exterior; consultanță în afaceri; modelare numerică; protecția mediului; construcții; metale neferoase și rare. Prof. univ. dr. ing. Sorin Dimitriu a subliniat: „Implicarea Camerei bucureștene în acest proiect este firească, prin prisma preocupărilor noastre constante din ultimii 10 ani, de apropiere a mediului de afaceri de mediul academic și de cercetarea științifică”. Este de reamintit că „în toamna anului trecut, la inițiativa ANEIR, în parteneriat cu CCIB, a fost lansat Proiectul de colaborare între mediul de afaceri și cercetătorii laserului de la Măgurele, cu scopul de a transpune în produse și servicii noi sau îmbunătățite rezultatele cercetărilor științifice de la respectivul laser și de la Institutul de Fizică Atomică, cu destinație prioritară către export. Acest proiect este coordonat, din partea mediului de afaceri, de dr. Costică T. Mustață”.

Consultarea copiilor privind viitorul Europei

0
La Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale a avut loc prezentarea celor patru ambasadori juniori ai României la Uniunea Europeană, elevii Ariana Ardelean – Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Baia Mare, Alexandra Maria Stoica – Colegiul Naţional „Ion Luca Caragiale” din Ploieşti, Tudor-Alexandru Panait – Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu” din Bucureşti, Rareş Voicu – Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila. Au participat Marius Budăi – ministrul muncii şi justiţiei sociale, Pieter Bult –reprezentantul UNICEF în România, Gabriela Coman – președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (Copyright: @UNICEF/ Radu Sandovici). Evenimentul face parte din proiectul „Ambasador Junior la Uniunea Europeană”, demarat de UNICEF în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe in 2018, şi este definit prin aceea că „are în vedere implicarea tinerilor în dezbaterile care definesc viitorul Europei, având în vedere faptul că 1 din 5 cetăţeni europeni este copil sau tânăr”. Consultatea copiilor, a tinerilor, asupra orizontului de dezvoltare socio-economică pentru următoarele decenii reprezintă o prioritate susţinută ca atare în contextul presedinţiei României la Consiliul Uniunii Europene. Un moment de vârf în acest sens îl va constitui conferinţa internaţională care se va desfăşura la Bucucreşti în 6-7 mai, când va fi adoptată în premieră un document în acest sens, Declarația de la București, caracterizat de ministrul Marius Budăi ca „un document cadru realizat printr-un amplu proces de consultare a copiilor și tinerilor din toate statele membre. Acesta va pune bazele mecanismelor prin care opinia copiilor va deveni o componentă constantă a proceselor decizionale la nivel european în problemele care îi vizează. Declarația va reflecta opiniile și părerile copiilor din România și din Europa și va fi redactată cu sprijinul unei ample rețele de experți europeni în materie de drepturile copiilor”. Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România, a apreciat că ideile copiilor „pot și trebuie să contribuie la crearea viitoarelor politici și programe europene care să le asigure accesul egal la educație, sănătate, integrarea pe piața forței de muncă și o implicare activă în deciziile care le influențează viața. Participarea copiilor este un drept definit în Conventia cu privire la drepturile copilului, care aniversează anul acesta 30 de ani de la adoptare”. În intervenţiile lor, ambasadorii juniori au accentuat necesitatea ca vocea lor să fie auzită şi luată în seamă la nivelul deciziilor privind societatea viitorului. Contextul a adus în prim-plan şi o problemă majoră care afectează numeroşi copii din România: plecarea părinţilor la muncă în alte ţări. Ministrul Marius Budăi a precizat că sunt înregistraţi 90.000 de copii cu ambii părinţi plecaţi din ţară. Ca formă de atragere înapoi, ministrul a descris oportunitatea deschisă de majorarea salariului minim în construcţii, semnalând că deja sunt peste 50 de persoane aflate acum în străinătate, care au încheiat contracte de reangajare acasă în construcţii. Alţi 100 de muncitori au anunţat că renunţă la plecarea pentru care începuseră formalităţile. Pe baza dialogului cu patronatele şi sindicatele din construcţii, ministrul a anunţat că se conturează o bursă a locurilor de muncă în construcţii în ţară pentru muncitorii români aflaţi în străinătate.

Banca Transilvania urcă în clasamentul global al celor mai valoroase branduri bancare

  • ICBC este cel mai valoros brand bancar din lume (79,8 miliarde USD), iar băncile din China domină primele patru poziții ale clasamentului, cu o creștere de 28% a valorii cumulate de brand.
  • Creșterea băncilor europene este neremarcabilă, băncile germane pierzând 24% din valoarea de brand.
  •  Sistemul bancar islamic are o creștere de 20%, având în frunte băncile din Orientul Mijlociu, QNB fiind cel mai valoros brand din regiune.
  • Banca rusească Sberbank revendică titlul de cel mai puternic brand bancar din lume, cu un scor de 93,1 din 100 și rating AAA+.

Banca Transilvania a urcat cu aproape 50 de locuri în clasamentul Brand Finance Banking 500 2019, publicat de „The Banker”, cu o creștere impresionantă în valoarea de brand (plus 39%, până la 242 milioane USD) și o creștere a ratingului de la A+ la AA. În continuare singurul brand românesc prezent în Banking 500, Banca Transilvania este acompaniată de puține branduri din Europa Centrală și de Est: șase bănci din Polonia – incluzând PKO Bank Polski pe locul 121, cea mai bine plasată bancă central/est-europeană – și câte o bancă din Cehia, Ungaria si Slovacia.

„Creșterea remarcabilă a Băncii Tansilvania a venit prin dezvoltare organică și prin achiziții strategice (recent anunțând consolidarea Bancpost), precum și prin orientarea către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei românești. În viitorul imediat, rămâne de văzut cum va contracara banca recentele măsuri fiscale agresive, lansate de guvern în decembrie 2018 – care vor afecta negativ cu precădere brandurile românești – și în ce măsură acest mediu neprielnic va afecta progresele făcute în ultimii ani”,

spune Mihai Bogdan, managing director la Brand Finance România.

Taxa bancară pe active în Ungaria și Polonia

În Uniunea Europeană, taxe bancare pe active există, în afară de România, doar în două țări: Polonia și Ungaria. Modelele de impozitare aplicate nu sunt însă identice, diferențele de proiectare ducând la consecințe diferite asupra instituțiilor bancare, dar și asupra bugetelor și economiilor naționale. Articolul de față face o analiză a taxei bancare utilizate în cele două țări, pentru a identifica elemente de bună practică, ce ar putea sta în atenția factorilor de decizie autohtoni.

În țările analizate, suprataxarea băncilor și a altor instituții financiare s-a realizat pe baza adoptării unor legi, după consultarea Băncii Centrale Europene de către Ministerul Economiei din Ungaria și Parlamentul polonez[i]. Ungaria a introdus o taxă specială asupra băncilor și altor instituții financiare în data de 27 septembrie 2010, aceasta fiind proiectată ca o măsură de criză. Taxa asupra activelor băncilor și firmelor de asigurări în Polonia a intrat în vigoare într-un context mult mai liniștit, în anul 2016.

Caracteristici ale taxei bancare în Polonia și Ungaria

  • Obiectivul taxei bancare Principalul obiectiv al unei taxe bancare este colectarea de fonduri financiare. Un obiectiv suplimentar poate viza modificarea, pe viitor, a comportamentului băncilor, pentru ca acestea să nu își mai asume riscuri excesive (taxă de tip Pigou). În ceea ce privește fondurile colectate, utilizarea acestora poate urma destinații diferite: (1) reducerea deficitelor bugetare; (2) finanțarea unui fond de garantare/rezoluție; (3) acoperirea cheltuielilor bugetare curente. Regimul de impozitare specială a băncilor și a altor instituții financiare în Polonia și Ungaria urmărește să asigure surse de finanțare suplimentară pentru cheltuielile publice curente, în special cele de securitate socială. O astfel de situație diferă de cea existentă în multe din statele membre ale Uniunii Europene (UE) în cazul cărora impozitele bancare („bank levies”) urmăresc recuperarea sprijinului financiar public acordat în trecut sectorului bancar/financiar, consolidarea „fondurilor de stabilitate” și descurajarea riscurilor specifice ce rezultă din sectorul financiar. Cele două țări nu leagă nivelul taxei bancare de evoluția vreunui indice de piață monetară, ele aplicând direct cotele stabilite prin lege asupra bazei de impozitare. Prin urmare, rezultă că mecanismul propus pentru taxa pe active bancare în România este unic pe plan european (n.n. și mondial, din câte cunoaștem). Declararea obținerii de fonduri ca unic obiectiv al supraimpozitării în Polonia și Ungaria prezintă avantajul că permite acestor state să obțină venituri suplimentare prin lărgirea sferei instituțiilor supuse impozitării, taxa specială aplicându-se nu numai instituțiilor de credit, ci și altor instituții financiare[ii].
 
  •  Perimetrul de aplicare

În Polonia, taxa se aplică unor instituții financiare selectate: a) instituții de credit și societăți de asigurare, persoane juridice poloneze; b) sucursale ale instituțiilor de credit și societăților de asigurare străine ce își desfășoară activitatea pe teritoriul polonez; c) instituții de credit de consum. Taxa nu se aplică: a) băncilor de stat;  b) instituțiilor plătitoare de impozit care sunt supuse unei decizii de supraveghere; c) plătitorilor de impozite care implementează un program de restructurare. În plus, nu sunt supuse taxei instituțiile de credit și firmele de asigurări cu sediul într-un alt stat membru al UE, care desfășoară activități transfrontieră pe teritoriul Poloniei (în virtutea dreptului la libera prestare de servicii), altfel decât printr-o sucursală. Legea privind impozitul special asupra instituțiilor financiare fiind orientată asupra sectorului bancar și de asigurări nu vizează nici fondurile de investiții sau fondurile de pensii.

În Ungaria, sunt obligate să plătească impozit special instituțiile de credit, societățile de asigurări, precum și alte instituții financiare.

  •  Baza de impunere (asieta) Taxa specială din România se calculează asupra activelor financiare ale instituțiilor de credit. În celelalte două țări, ea se calculează în funcție de totalul activelor ajustate, legislațiile naționale prevăzând în acest sens o serie de deduceri, limite și excepții. În Ungaria, potrivit legii specifice din 2010, din totalul activelor instituțiilor de credit se scad: a) sumele datorate aferente împrumuturilor interbancare; b) titlurile de valoare și acțiunile emise de alte instituții de credit, instituții financiare și societăți de investiții autohtone; c) împrumuturile și împrumuturile subordonate acordate instituțiilor financiare și societăților de investiții autohtone. În Polonia, pentru bănci și sucursale ale băncilor străine, asieta este redusă cu valoarea fondurilor proprii prevăzute la art. 126 din legea bancară poloneză și cu activele dobândite de instituțiile plătitoare de taxe bancare de la Banca Naționala a Poloniei, care constituie garanție pentru facilitatea de refinanțare asigurată de banca centrală. Fondurile proprii sunt deduse din baza de impozitare și în cazul cooperativelor de economii și uniunilor de împrumuturi. Prevederi similare există și pentru băncile cooperatiste. Deducerea elementelor de natura fondurilor proprii arată grija legiuitorului polonez de a încuraja instituțiile respective să își mențină o bază de capital puternică în interesul asigurării stabilității financiare. Este binecunoscut din teoria și practica reglementării financiare că o funcție a fondurilor proprii este cea de a absorbi pierderile neașteptate rezultate din activitatea bancară, în acest fel fiind protejați deponenții și alți creditori ai băncilor. De precizat că legiuitorul polonez a mai stabilit ca pentru băncile persoane juridice poloneze, sucursalele băncilor străine și cooperativele de economii, asieta să fie redusă cu valoarea creșterii fondurilor proprii urmare unei decizii a autorității de supraveghere financiară. Este evident că, prin aceste prevederi, Parlamentul Poloniei a avut în vedere ca procesul de impozitare specială să nu aibă efecte nedorite asupra băncilor individuale slabe sau a celor aflate în proces de redresare financiară ca urmare a deciziilor autorității de control prudențial. Pentru anumite categorii de instituții plătitoare de taxe speciale, legislația specifică precizează că din baza de impozitare se deduc activele deținute sub formă de titluri de stat.

Taxa pe lăcomie afectează baza de contribuabili

ROBOR (Romanian Interbank Offered Rate) este ruda mai săracă a LIBOR (London Interbank Offered Rate) și EURIBOR (Euro Interbank Offered Rate) din moment ce e folosită ca mijloc pentru a alimenta bugetul politizat al statului, prin intermediul taxei pe lăcomie. Și a fost considerată o mare victorie că respectiva taxă se va impune ca o marjă din activele băncilor doar dacă ROBOR depășește 2%, nu 1,5% – cum s-a vorbit inițial, adică cei care au negociat s-au bucurat că sunt mai puțin afectați de nivel, nu că taxa e arbitrară și băncile care stabilesc LIBOR și EURIBOR nu plătesc așa ceva. Ca să detaliez, avem o taxă ce n-are legătură cu capacitatea de a genera profit a băncilor. Și nu toate instituțiile de credit care afișează dobânzi interbancare și tranzacționează participă la formarea ROBOR. Însă taxa nu ține cont de asta, ci acționează ca o impunere de tip Robin Hood și se raportează la activele pe seama cărora s-ar putea obține, teoretic, câștiguri. Da, dar dacă e taxată doar valoarea activelor, oare ce va împiedica instituțiile financiare să le mute în altă parte?! Prin micșorarea bilanțurilor rămân mai puține active de taxat, iar dacă sunt păstrate și cele mai proaste nu se mai achită nici impozit pe profit. Într-o asemenea situație, băncile ar mai rămâne românești doar cu numele, fiindcă din punctul de vedere al creditării ar mai fi doar niște agenții de plasare ale UE. Iar pe termen lung va fi afectată inclusiv baza de contribuabili, pentru că dacă cineva ia credit de la Viena, de ce să nu strângă și profitul acolo?! Mai mult, în circumstanțele în care împrumuturile vor fi în valută s-ar inversa actualul trend de migrație a creditării din devize în lei, care a fost o inițiativă bună. Și aici ar mai merita o remarcă de făcut. În perioada interbelică activitatea economică se putea desfășura foarte bine fără ROBOR, PIB, IPC sau CDS. Oare de ce? O abordare corectă este acea care permite ca băncile să identifice și să finanțeze activitățile profitabile, iar statul – prin programe guvernamentale – să se ocupe de cele care n-au potențial pe termen scurt. Așa ceva ar arăta că statul face politică economică, nu că gestionează pe baza unor scenarii de avarie. Sigur că în peisaj mai apar și fondurile europene, dar felul în care sunt utilizate ține tot de programele guvernamentale și ne duce într-o secvență în care intervin deficitul bugetar și formarea brută de capital. Fiindcă deficitul e la cota de avarie se dereglează toate prețurile din economie și componenta investițională. Dacă acesta s-ar transforma în excedent ar apărea încrederea și formarea capitalului ar funcționa cum trebuie. Cu precizarea că fondurile europene au nevoie să fie asociate cu programe guvernamentale care să meargă dincolo de ciclurile politice. Și se va constata că dacă avem excedent bugetar și formare brută de capital, dacă am fi echilibrați intern, am negocia inclusiv fondurile europene altfel. Aceasta ar fi perspectiva guvernamentală, dar și băncile au de lucrat la ceva. Marketingul tot încearcă să plaseze ceva de care nu-i nevoie. Iar pe termen lung tot dorind să păcălești vei sfârși prin a-ți fura singur căciula. Mai important de stabilit este însă ce rațiune a avut introducerea taxei Robin Hood. Și mai există marea curiozitate dacă se va scoate vreodată! Cu mențiunea că taxa nu sancționează abuzurile băncilor, ci doar procură mai multe resurse bugetului, ceea ce face ca, indirect, și statul să abuzeze de clienții băncilor. Tot aici ar mai fi de pus întrebarea în ce măsură au fost vinovați pentru apariția taxei cei care interacționează defectuos cu clientela. Pentru că dacă se ajunge la concluzia că taxa a apărut deoarece funcționarii de la ghișeu se poartă urât cu clienții e posibil să existe o problemă cu extensia prea mare în retail, dar pe care n-au decis-o respectivele persoane, lipsite de profesionalism. Dar se poate face și o paralelă. Mărirea TVA în plină criză a fost o greșeală și a avut ca efect majorarea creditelor neperformante, în contextul în care populația a compensat puterea de cumpărare din venituri cu putere de cheltuire din împrumuturi. Reducerea ulterioară a acestui impozit pe consum n-a reușit să readucă situația la normal, asta însă nu doar pentru că s-au modificat anticipațiile între momentul creșterii și cel al scăderii taxei pe valoarea adăugată, ci și fiindcă nu s-au luat măsuri pe partea ofertei. De asemenea, introducerea, în perioada crizei, a TVA la imobile a constituit o mare eroare, chiar dacă s-a încercat să fie cumva compensată cu programul Prima Casă. Pentru că, pe de o parte, programul nu a capacitat locuințele noi, iar, pe de altă parte, proprietățile imobiliare nu sunt incluse în coșul de consum utilizat la calcularea inflației, ceea ce înseamnă o deviație importantă de la scopul taxei. Ajungem în zilele noastre la taxa pe lăcomie, redenumită taxă pe activele financiare ale băncilor. Aceasta poate fi privită doar ca o impunere haiducească asupra celor care au arătat că au bani, în lipsa modificării modelului de business. Fiindcă dacă micșorarea TVA ar fi trebuit însoțită de măsuri pe latura ofertei, taxa pe lăcomie e nevoie să fie secondată de o creștere a activității de creditare asociată cu mărirea volumului de afaceri. Cum se poate face acest lucru? Prin finanțarea de proiecte fezabile integrate regional, atât pe partea de infrastructură, cât și pe cea de producție și servicii. Cu precizarea că dezvoltarea infrastructurii cu fonduri europene nu este sustenabilă în lipsa investițiilor directe productive, realizate sau nu în parteneriat public-privat. În ceea ce privește reducerea marjelor practicate de bănci, acest fapt se poate realiza doar în circumstanțele unei majorări a volumului de business și printr-o negociere mai bună a portofoliilor de credite neperformante, prin stabilirea unui parteneriat real între bancă și debitor. Poate că la acest din urmă punct un rol important – care, reiterez, ar duce la diminuarea marjelor – ar fi implementarea unei legi funcționale a falimentului personal, una care să țină cont de realitățile momentului, în așa fel încât să evite hățișul legislativ. În fine, taxele clawback nu-s o noutate. Asociate cu măsuri de tip mercurial au acționat asupra ofertei, au indus penurie pe piața medicamentelor. Și, cu mențiunea că, la noi, cererea, ca volum, nu are niciun determinant asupra ofertei și vânzătorii încearcă să câștige din preț, merită remarcat că pe piața țigaretelor accizele minime acționează asemănător, au „sărăcit-o” de celebrele Carpați fără filtru. Ne uităm la ultimele taxe clawback, ocazie cu care trebuie să pomenim de efectul Balassa-Samuelson, deoarece ele vizează doar bunuri non-tradable. Câștigurile la produsele și serviciile intrate sub incidența taxelor nu sunt legate de sporuri de productivitate, ci de poziția actorilor vizați. Din păcate însă, taxele clawback se aplică doar „dujmanilor”. Adică nu-s băgate în aceeași oală salariile din zona non-tradable a administrațiilor publice locale, care, fiindcă nu s-au mărit în funcție de sporurile de productivitate, ci pentru a da satisfacție oamenilor de încredere ai baronilor, au amplificat deficitul structural. Iar exercițiul este sinucigaș, toți salariații vor dori să se angajeze la stat, în contextul în care „substanța” pentru remunerațiile din zona neproductivă e realizată în sectorul privat și virată sub formă de impozite și contribuții. Așadar, în măsura în care sunt orientate spre bunuri non-tradable, taxele clawback doresc o restructurare a sectoarelor ce extrag rente din nivelul de trai, numai că potrivit principiului pentru unii mumă pentru alții ciumă, ele nu se ating de „ai noștri”, oamenii baronilor locali, foarte importanți la alegeri. Asta cu precizarea că operatorii de telecomunicații furnizează produse din zona non-tradable, dar se corelează cu oferta internațională și au realizat investiții semnificative ca să le producă, deci n-ar trebui „amestecați” cu ceilalți. Antidotul pentru taxele clawback e reprezentat de legarea businessului de zonele ce genează productivitate. De altfel, pe creșterea acesteia e necesar să se concentreze societatea, nu pe a PIB-ului.  

7 sfaturi utile de la Școala de Bani

„Nu îmi ajung banii de la un salariu la altul”, „Nu am bani de vacanță”, „Îmi doresc să îmi cumpăr ceva și iar nu îmi ajung banii”. Acestea sunt cele mai frecvente probleme auzite în familie, la colegi și la prieteni. Experții Școlii de Bani de la BCR îți oferă câteva ponturi despre cum îți poți rezolva astfel de probleme.

1. Fă-ți un fond de rezervă

Te-ai gândit vreodată ce s-ar întâmpla dacă de mâine ți-ai pierde locul de muncă sau cineva drag ție ar avea o problemă de sănătate? Dacă ai avea un fond de rezervă, ai găsi mai ușor puterea să treci peste toate aceste probleme. Fondul de rezervă este o sursă de lichidități care acoperă o parte sau toate cheltuielile tale din perioadele când veniturile sunt mai scăzute, în caz de șomaj temporar sau când apare o urgență neprevăzută. În caz de forță majoră, este de preferat să îți poți acoperi cheltuielile pe cel puțin 3-6 luni doar din fondul de rezervă. Poți folosi acest fond doar în caz de pierdere a locului de muncă, urgențe medicale, daune care afectează locuința, reparații auto neprevăzute sau costuri neprevăzute de călătorie. Dacă suntem prevăzători din timp, putem trece cu încredere peste orice obstacol.

2. Informează-te bine înainte de orice achiziție

Primul pas spre conștientizarea costurilor pe care le presupune stilul tău de viață este să faci cumpărături inteligente. În primul rând, înainte de a pleca la cumpărături informează-te despre produsul pe care vrei să-l cumperi, mai ales dacă e vorba de un produs costisitor pe care vrei să îl folosești pe termen lung. În al doilea rând, citește cu atenție etichetele și asigură-te că înțelegi cum se întreține produsul. Nu uita de reduceri! Majoritatea magazinelor pun produsele la reducere după ce trece o sărbătoare importantă pentru a aduce clienții înapoi în magazin, așa că e momentul propice să profităm de aceste cumpărături. Nu în ultimul rând, analizează cu atenție calitatea unui produs, nu prețul. Degeaba îți cumperi un frigider ieftin dacă trebuie să-l repari din doi în doi ani. Un cumpărător bine informat poate reduce costurile pentru întreținerea și repararea produselor, așa că întotdeauna trebuie să faci cumpărături cu cap și sigur bugetul tău nu va avea de suferit foarte mult.

 

3. Practică regula zgârcitului

Știai că există o regulă a zgârcitului? Aceasta spune așa: Amână o achiziție până a doua zi. Poate te răzgândești. Această regulă este foarte utilă pentru că de multe ori avem tendința să cumpărăm din impuls. Dacă amânăm achiziția unui lucru, avem timp să ne gândim dacă acel lucru este într-adevăr util pentru noi. În acest fel ne va fi mai ușor să ne dăm seama dacă avem cu adevărat nevoie de bunul respectiv sau este o simplă dorință. De multe ori ne este greu să facem această diferență, însă trebuie să ne găsim echilibrul dintre ceea ce ne dorim și ceea ce avem nevoie. Este important să fim informați despre produsul pe care îl dorim – mai ales dacă este costisitor și îl vom folosi pe termen lung.  

4. Monitorizează-ți cumpărăturile prin cardul de credit

Mulți oameni află cu stupoare că au probleme financiare fiindcă nu au monitorizat atent achizițiile făcute prin intermediul cardurilor de credit. Pentru a evita această situație îți propunem o soluție în patru pași. În primul rând stabilește o sumă rezonabilă pe care o poți cheltui folosind cardul de credit în fiecare lună și limitează-te la acea sumă. Asigură-te că îți monitorizezi cheltuielile asociate cardului tău de credit în mod regulat, la fel cum îți monitorizezi bugetul personal, și scade fiecare sumă cheltuită din limita stabilită în prealabil. Și, mai ales, nu mai folosi cardul de credit dacă te apropii periculos de mult de această limită sau dacă ai atins-o.  

5. Comunicarea în cuplu e esențială

Banii ocupă primul loc în topul motivelor de ceartă în cuplu. De multe ori, banii sunt scânteia care aprinde discuții despre ambiții, obiective ratate, frica de viitor și balanța puterii în cuplu. Prin urmare, comunicarea este esențială. Decideți împreună dacă ambele salarii vor fi puse în același cont sau în contul individual al fiecăruia. Hotărâți o sumă pe care, lunar, fiecare dintre voi o va pune într-un cont comun, pentru cheltuieli ce țin de casă. Stabiliți împreună cine va plăti facturile și cine acoperă celelalte cheltuieli ale casei. Discutați modurile în care veți finanța achiziții majore precum o mașină, o casă sau diverse electrocasnice. Este recomandat să evitați însă o îndatorare care va diminua o mare parte din câștigurile voastre. Creați, tot împreună, un plan de economii și de investiții. Indiferent de mărimea venitului, un plan coerent de venituri, cheltuieli și investiții va ajuta orice cuplu să se mențină deasupra liniei de plutire.

6. Asigură-i viitorul copilului tău

Mulți părinți observă că rămân cu bani în plus în fiecare lună odată ce copilul lor intră în clasa 0, adică în sistemul public de educație. Asta se întâmplă deoarece nu mai există costuri asociate bonelor, grădinițelor sau deficitului de venit dat de faptul că unul dintre parteneri stă acasă cu copilul. În loc să redistribuiți acești bani în alte părți, puneți surplusul deoparte sau într-un cont de economii pentru a-i asigura copilului banii necesari pentru facultate. Pe măsură ce crește, e bine să discuți cu copilul tău în privința unei liste cu liceele sau facultățile care se potrivesc cu ceea ce își dorește și de unde poate ieși cu niște abilități și competențe adaptate realității de pe piața muncii. Vezi câți bani poți să aloci pentru acest demers din surse precum bugetul de economii, salariul membrilor familiei sau joburi part-time, în cazul în care sunt necesare fonduri suplimentare. Caută să vezi ce burse poate accesa copilul tău sau ce sponsorizări poți obține pentru el – programe ONG, fonduri de stat sau, posibil, sponsorizări private.

7. Ai grijă de pensia ta

Se spune că pensia ar trebui să fie 75-80% din venitul tău de dinainte de pensionare ca să-ți poți menține nivelul de trai la momentul retragerii din activitate. O țintă nu foarte ușor de atins, dacă ținem cont de realitățile sociale și economice de astăzi. Așa că, indiferent de vârsta pe care o ai, nu este niciodată prea devreme sau prea târziu pentru a pune deoparte niște bani pentru pensie. Dar noi credem că regula 20/20 te va ajuta cel mai bine în planificare. Ce înseamnă asta? Ca să strângi bani pentru 20 de ani de pensie, începe să pui bani deoparte cu cel puțin 20 de ani înainte de momentul în care te vei pensiona. Cu cât ai mai puțin timp la dispoziție, cu atât ar trebui să pui mai mulți bani deoparte. Pentru mai multe informații, vă puteți înscrie la cursurile gratuite Școala de Bani organizate de BCR în fiecare joi. Detalii și înscrieri pe www.scoaladebani.ro 

Fluxul de numerar – sfaturi pentru creditori

0

În articolul intitulat „Creditul comercial – aici sunt banii dumneavoastră!”, am ridicat un semnal de alarmă în ceea ce privește riscul invizibil — amplificarea efectului de contagiune care se poate propaga foarte rapid de la o companie la alta din cauza extinderii termenelor de încasare și creșterii interdependenței între firme! Astfel, analiza riscului partenerilor de afaceri devine o provocare din ce în ce mai dificilă, în contextul în care componenta de risc fundamental (intrinsec) este amplificată de cea sistemică (riscul partenerului imediat este influențat și de riscul partenerilor partenerului imediat). În acest context complicat, este foarte important pentru creditori (în special furnizori, dar și instituții de credit) să-și dezvolte mecanismele de semnale de alarmă timpurie (prin extinderea modelelor de evaluare a riscului și a informațiilor analizate) și să-și crească nivelul de protecție împotriva riscului de neîncasare a creanțelor! În acest context, prin acest articol propun o serie de bune practici pentru creditori atunci când analizează structura și sustenabilitatea fluxului de numerar al partenerilor de afaceri!

NU JUDECA UN PARTENER DUPĂ COPERTĂ!

Nu te uita doar la evoluția venitului și a profitului înregistrat de către partenerii tăi de afaceri. Comenzile suplimentare din partea clienților sunt benefice doar în măsura în care acestea se încasează la termen, iar marja de profitabilitate pe care o înregistrezi este suficient de mare pentru a justifica riscul asumat prin vânzarea cu plată la termen. Pentru evaluarea corectă a riscului partenerilor de afaceri, este obligatoriu să evaluezi măsura în care firmele respective sunt capabile să genereze numerar din surse interne și dacă finanțarea investițiilor este sustenabilă (vezi primul sfat din articolul precedent).

ANALIZEAZĂ UN PARTENER STATIC (POZĂ) DAR ȘI DINAMIC (FILM)

Analiza situației de lichiditate a unui partener nu se limitează doar la observarea numerarului de care dispune un client în casă și conturile bancare, conform declarațiilor financiare pe care ți le pune la dispoziție. Pentru o analiză completă, trebuie să înțelegi structura numerarului în funcție de cele trei componente: financiar, investițional și operațional. Pentru fluxul de numerar operațional, trebuie să analizezi evoluția celor trei surse, respectiv (în articolul intitulat „Cum ar trebui să se facă banii? Și cine a greșit cel mai mult?”, publicat în data de 13 ianuarie 2019) am explicat, prin exemple concrete, ce înseamnă structura sustenabilă a fluxului de numerar operațional.

Fluxul de numerar – sfaturi pentru antreprenori și manageri

0

În articolele din ultima lună am prezentat radiografia completă a trezoreriei companiilor active în România, radiografie din care putem rămâne cu următoarele concluzii – numerarul disponibil în trezoreria companiilor a crescut semnificativ în ultimul deceniu: +65%, de la 74 miliarde lei (2008) la 122 miliarde lei (2017), dar…

  • numerarul este polarizat la marile companii, în condițiile în care două treimi din lichiditatea companiilor active în România este concentrată în rândul firmelor cu venituri >1.000.000 € (care reprezintă doar 6% din totalul firmelor active);
  • numerarul este concentrat în marile orașe, în condițiile în care București (53 mld. lei) și Ilfov (7 mld. lei) concentrează jumătate din trezoreria disponibilă la nivel național, acest lucru fiind cauzat de concentrarea numerarului la marile companii;
  • restul companiilor din România nu au bani, sau, dacă au bani, aceasta se întâmplă datorită (sau din cauza, depinde din ce perspectivă privim) extinderii termenelor de plată către furnizori. Consecința acestei concluzii este următoarea — vulnerabilitate!

Atunci când companiile nu au bani puși deoparte (rezerva de cash disponibil firmei pentru a acoperirea cheltuielilor recurente în perioade negre), sunt vulnerabile la șocuri externe! Atunci când banii sunt conservați prin extinderea termenelor de plată la furnizori, interdependența între companii crește și aceasta amplifică riscul sistemic. Modificările fiscale recente (în special taxarea excesivă a activelor bancare la cel mai ridicat nivel din lume) vor complica accesul la finanțare (băncile vor fi mult mai atente cui vor acorda un credit), presiunile inflaționiste vor crește costul finanțării, iar continuarea decelerării consumului va diminua venitul companiilor. Efectele de runda a doua vor fi și mai dezastruoase — afectate de scăderea vânzărilor, colectarea mai lentă a creanțelor, creșterea costurilor de finanțare și complicarea accesului la credit bancar sau comercial, o serie de companii vor recurge la disponibilizări, contribuind astfel la un nou val de scădere a consumului și veniturilor companiilor. La sfârșitul zilei, statul va suferi cel mai mult – intrarea în insolvență a companiilor vulnerabile va determina scăderea impozitelor sau contribuțiilor plătite statului, costurile cu asistență socială și șomajul vor crește, scăderea consumului va reduce veniturile fiscale din TVA… toate acestea determinând creșterea deficitului fiscal. Cum deficitul fiscal și refinanțarea datoriei publice sunt deja din ce în ce mai complicate, crește semnificativ probabilitatea apariției de noi taxe / reduceri ale deductibilităților unor cheltuieli în diverse sectoare! Să nu uităm că avem an electoral, deci apelarea la finanțarea oferită de FMI va fi ultima opțiune, deoarece acestea vine la pachet cu măsuri de reducere a cheltuielilor publice! De aceea, probabil prima opțiune este identificarea unor taxe nișate pe anumite industrii blamate drept inamicul public al poporului sau asupra celor bogați (impozitul progresiv se vede la orizont!).

În acest context în care presiunile asupra lichidității companiilor vor fi generalizate pe parcursul următorilor ani, m-am gândit că împărtășirea celor mai bune practici privind managementul performant al trezoreriei se pot dovedi utile pentru mediul de afaceri. Iată mai jos o serie de idei pentru antreprenorii și managerii companiilor active în România pentru o gestiune sustenabilă a trezoreriei.

1

RĂBDARE — CÂND GHEAȚA E SUBȚIRE, ESTE DE RECOMANDAT SĂ MERGI PAS CU PAS!

Orice antreprenor și manager trebuie să înțeleagă faptul că afacerea pe care o administrează poate fi dezvoltată sănătos (înțelegând prin acest termen o vulnerabilitate redusă la șocurile externe) pe termen lung doar dacă aceasta este capabilă să genereze numerar într-un mod sustenabil. Cel mai sănătos model corespunde unei companii cu cifra de afaceri în creștere, care se reflectă într-o creștere și mai accelerată a marjei operaționale (EBIT) și a rezultatului final, cuplat cu un numerar operațional pozitiv suficient de mare pentru finanțarea investițiilor (CFI) și a nevoilor financiare (CFF). Normele de analiză financiară recomandă ca măcar jumătate din investițiile realizate pe termen lung să fie finanțate prin numerarul operațional obținut prin profiturile reinvestite în companie, în timp ce diferența poate fi acoperită prin împrumuturi de la instituții de credit, emisiunea de obligațiuni pe termen lung, atragerea unui partener strategic sau împrumuturi de la entități afiliate. Deci, o finanțare a investițiilor excesiv din surse externe crește vulnerabilitatea acesteia la accesul și costul finanțării.

Ce trebuie să faci

De aceea, recomand companiilor o strategie de extindere tip SCARĂ (engl. Stairs — investiție urmată de consolidare prin generare de numerar operațional pozitiv care să alimenteze măcar jumătate din următoarea etapă de investiție), în niciun caz LIFT (engl. Elevator — investiție urmată de o nouă serie de investițiie înainte ca cea anterioară să genereze numerar operațional pozitiv). Desigur, cu liftul ajungi poate de 2–3 ori mai repede, comparativ cu varianta dezvoltării mai lente „pe scări”, dar antreprenorii trebuie să înțeleagă că ritmul de creștere mai rapid vine și cu riscurile aferente mult mai mari (controlul este mai mi, iar șocurile sunt impredictibile și mai severe, ceea ce înseamnă că poți să pierzi totul!). Am văzut multe modele de business bune, dar care au eșuat din cauza momentului nepotrivit când a fost aplicată strategia!

iancuguda.ro-contributii_editoriale-infographic-2019_01_20-fluxul_de_numerar_sfaturi_pentru_antreprenori

Resursele României: punerea lor în valoare pentru un model economic în orizontul 2040

Analiza resurselor naturale, minerale, de mediu și financiare ale României la nivelul anului 2018, cu prezentarea potențialului real al țării noastre din acest punct de vedere și cu o apreciere asupra punerii lor în valoare din perspectiva următoarelor decenii, a constituit tema celei de a patra dezbateri din ciclul inițiat și organizat de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) având genericul „Modelul economic românesc în UE. România – Orizont 2040”, sub egida Academiei Române – Secția de Științe Economice, Juridice și Sociologie, președinte acad. Mugur Isărescu.

Evenimentul, ca de altfel toate dezbaterile care formează acest demers, a fost găzduit de Banca Națională a României și a avut ca parteneri în organizare Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Academia de Studii Economice din București (ASE), Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” al Academiei Române (INCE), România Durabilă, Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociația Confederațiilor Patronale din România (ACPR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Punctul de pornire l-a reprezentat sublinierea de către dr. ec. Constantin Boștină, președintele ASPES, a necesității reafirmării în conștiința națională și în cea europeană a adevărului potrivit căruia „România are un potențial real, care trebuie valorificat în context european și în interes național. România 2040 va depinde de modul în care ne vom pune în valoare potențialul național”.

Au susținut expuneri asupra stării și potențialului românesc de resurse specifice prof. univ. dr. Emil Constantinescu, președintele României în perioada 1996-2000 – privitor la resursele minerale, prof. univ. dr. Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Sișești” (ASAS) – analiza resurselor solului, Mircea Ursache, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) – resursele financiare, prof. univ. dr. Florin Bonciu, Universitatea Româno-Americană – resursele valorificabile prin economia circulară.

TDS_0035  

Prof. univ. dr. Emil Constantinescu a prezentat ca element de susținere a expunerii sale lucrarea în trei volume „Resursele minerale ale României”, coordonată împreună cu acad. Nicolae Anastasiu, aparută la Editura Academiei Române. Reiterând adevărul potrivit căruia „istoria lumii ne arată că hărțile geologice au devenit hărți politico-militare, iar în istoria recentă, aceasta se întâmplă chiar înainte de a deveni hărți economice”, profesorul Emil Constantinescu a acordat în expunere un spațiu amplu răspunsului la întrebarea de ce este imperativă pentru România valorificarea resurselor minerale: „Pentru că dacă nu plecăm de la resursele minerale ale subsolului și resursele naturale ale solului, ca apoi să evaluăm resursele umane înalt educate, care pot să creeze și fondul de competențe umane care să valorifice aceste resurse, și ne concentrăm toată atenția asupra resurselor financiare, toate dezbaterile duc la o luptă oarbă de împărțire a acestor resurse financiare. De existența sau nu a unei strategii de dezvoltare depinde și poziția noastră în Uniunea Europeană. Deciziile bazate pe interese imediate produc destabilizare economică prin inflație, corupție și risipirea veniturilor din exploatarea resurselor minerale. În mediul înconjurător, provoacă majorarea riscurilor de poluare a aerului, terenurilor și apelor. Efectele imediate în exploatările miniere necontrolate sunt riscuri de surpare în subteran și alunecări de teren la suprafață, fenomene care vor afecta grav mediul și după încetarea exploatării resurselor. În plan social, astfel de decizii duc la deteriorarea legăturilor sociale, dezvoltarea conflictelor privind dreptul de proprietate asupra accesului la terenuri, la apă și la folosirea comună a avuției naționale și mondiale. O viziune pe termen lung permite o securizare a veniturilor prin bugete multianuale, realizarea unor produse cu valoare adăugată în multiple sectoare ale economiei și dezvoltarea unor forme variate de capital pentru beneficiul mai multor generații”. O strategie de dezvoltare a României bazată pe resurse minerale, a subliniat profesorul Emil Constantinescu, „trebuie să plece de la diversitatea de resurse minerale ale subsolului, de la diversitatea și varietatea petrografică, ce determină o diversitate a solurilor.

Majoritatea analiștilor plasează România pe locurile trei-patru în Europa din punctul de vedere al bogățiilor subsolului. Pentru România, care deține resurse proprii de petrol și gaze de calitate superioară și mari zăcăminte de sare și care se bucură de existența unor soluri variate și de calitate, refacerea și retehnologizarea industriei petrochimice în cadrul unui fond național de investiții sunt o prioritate urgentă, care ne poate asigura stabilitate pe termen lung. Dezvoltarea industriei petrochimice a României în urmă cu decenii s-a făcut în baza unei gândiri serioase a școlii geologice de atunci, însă combinatele petrochimice au devenit uzate moral și au fost lăsate să moară. Decizia de privatizare cu OMV a fost bună, corectă, pentru că România nu avea, nu are și nu va avea bani să investească în prospecțiune și în exploatarea resurselor. În prezent, pornind de la combinatele ajunse în stare de degradare, în insolvență, sunt măsuri care pot să fie luate «săptămâna viitoare». La aceste combinate există alimentarea cu apă, alimentarea cu gaze. Ele trebuie să fie cumpărate de stat la prețuri mici pentru că sunt în insolvență și retehnologizate. În același timp, odată cu stabilirea unor raporturi corecte cu marile companii multinaționale în domeniul explorării și exploatării minerale, trebuie să avem în vedere și riscurile implicării fondurilor de investiții și riscurile generate de speculațiile financiare, care provoacă deliberat fluctuații și crize în domeniul explorării și exploatării resurselor minerale și energetice. Dacă nu vrem să fim victimă acestor speculații, trebuie să ne construim o capacitate de a exploata resursele proprii”. În sens cuprinzător, prof. univ. dr. Emil Constantinescu a conchis că „folosind în contextul societății cunoașterii experiența istorică acumulată și resursele umane înalt educate în domeniile petrolier și minier, România poate aspira la o poziție de lider în utilizarea inteligentă și durabilă a resurselor minerale”.

TDS_0099

O parte esențială a expunerii oferite de prof. univ. dr. Valeriu Tabără a constituit-o prezentarea unor informații în premieră, bazate pe date privind suprafața disponibilă și potențialul agriculturii românești: „România, prin potențialul ei, poate hrăni între 80 și 100 de milioane de locuitori. România nu poate intra într-o criză alimentară decât dacă uită să semene. În același timp, dacă nu-și asigură și nu-și afirmă sectorul agricol și alimentar, va fi întotdeauna o țară săracă. E grav că România are balanță negativă la produse agroalimentare – este cea mai mare palmă pe care o putem lua ca țară! Pentru un model economic de perspectivă, trebuie să vedem ce este cu pământul pe care-l avem și care este patrimoniul numărul unu al României, care ne dă și sensul existenței noastre. La această oră, suprafața agricolă a țării noastre este de 13,3 milioane ha, de unde în 2002 era de 14, aproape 15 milioane ha. Suprafața arabilă a coborât la 8,3 milioane ha de la 9,6 milioane ha. Cu toate acestea, încă avem o suprafață agricolă pe locuitor de 0,64 ha și suprafață arabilă de 0,41 ha. Dacă nu ne batem joc de aceste suprafețe, nu avem niciun fel de probleme. România poate produce până la 40 milioane tone de cereale – ăsta este potențialul nostru real! România poate deveni unul dintre cei mai mari cultivatori de cereale. România nu a fost niciodată «grânarul Europei» cantitativ! A fost unul dintre cei mai mari furnizori de grâu de calitate. Potențialul economic al României în agricultură este între 40 și 50 de miliarde de euro și noi suntem azi sub 20 de miliarde de euro valoarea producției totale agricole. Italia, de exemplu, reprezintă 44% din potențialul agricol al României și în 2016 a realizat 55 de miliarde de euro”. În sens cuprinzător, profesorul Valeriu Tabără a semnalat că o abordare de perspectivă durabilă trebuie să ia în calcul, pe lângă agricultură, „mulți alți factori, în ansamblul economiei rurale”.

Orizont20401

Pe baza afirmației ferme că, în construcția unui model de perspectivă, „România nu poate fără Uniunea Europeană; Uniunea Europeană poate fără România”, Mircea Ursache a oferit o serie de argumente cu referire la finanțarea economiei: „Modelul pe care l-am abordat în piața de capital a fost de complementaritate la finanțarea bancară, nicidecum de competiție. Piața bancară europeană deja s-a unit, s-a creat piața unică bancară. Piața unică de capital se va realiza în 2019. Evident că la un volum de tranzacții transfrontaliere în Europa de peste 2.000 de miliarde de euro, este nevoie de o singură gândire, de o singură reglementare, de un singur control la nivel european. România a fost unul dintre marii promotori în realizarea pieței unice de capital. În acest moment, ce trebuie să mai facem ca să ajungem la statutul de piață emergentă? Suntem la un pas. Nu mai avem niciun criteriu neîndeplinit. Am îndeplinit opt, rămăsese al nouălea, care acum nu mai e neîndeplinit, ci în curs de îndeplinire, evaluat de cele trei instituții de rating legat de lichiditate. Avem exemple de ce înseamnă capitalizarea pe piața de capital, prin finanțare care nu vine de la stat, nici de la bănci, ci de la fonduri de investiții, de la investitori instituționali români și străini, de la populație. Am avut o perioadă foarte bună, 2013-2014-2015, în piața de capital. De ce nu continuăm procesul de finanțare a economiei prin listarea companiilor?! Cei care s-au listat au făcut-o pentru că au dorit să se capitalizeze, au dorit transparență, adică raportări trimestriale, semestriale și anuale, au dorit guvernanță corporativă. Un al doilea mare vehicul investițional au fost fondurile de pensii. Randamentul analizat de la lansarea fondurilor de pensii până azi a fost de 8,43%. Rezultatele investiționale ale fondurilor de pensii private sunt remarcabile”. Accentuând că „finanțarea economiei prin piața de capital nu este decât o părticică alături de finanțarea bancară”, vicepreședintele ASF s-a referit la interesul din mediul investițional pentru piața de capital și la sursa pe care o pot asigura „sumele uriașe deținute de populație în conturi curente și în depozitele bancare. Sunt bani care trebuie să circule. Sunt bani care deocamdată nu finanțează economia națională”.

TDS_0139

Prof. univ. dr. Florin Bonciu a prezentat o abordare declarat mai degrabă filosofică asupra conceptului de economie circulară, contrapus „modelului actual de afaceri și de dezvoltare personală care se suprapune pe ideea de linear crescător”. Comparativ, „economia linear crescătoare în care ne aflăm presupune că preluăm din natură tot ceea ce procesăm și avem o serie de elemente care se aruncă. Economia circulară presupune nu doar regenerare, recondiționare, refolosire, ci și proiectarea, conceperea produselor de așa natură încât să dureze mai mult. De aici avem o mare problemă – ne putem imagina o lume fără marketing?! Sistemul de economie circulară se bazează pe produse durabile, pe întreținere, reparare, revalorificare și pe o utilizare superioară a deșeurilor. Economia circulară presupune să nu mai legăm creșterea economică de extragerea cât mai mare cantitativ din mediu, ci să avem și alte elemente, inclusiv împărțirea cu alții din ceea ce avem și crearea de sisteme în buclă închisă. Dacă, în economia lineară, ca să cresc înseamnă să produc mai mult și să extrag din mediu mai mult, în economia circulară roata se învârtește mai repede, pentru că mă aflu în interiorul ei. Asta presupune o regândire a întregului proces. Economia circulară va cuprinde toate activitățile desfășurate în societate, începând cu partea de proiectare, cu un nou cadru instituțional, legislativ. E nevoie de indicatori noi, cum ar fi productivitatea reutilizării resurselor măsurată prin PIB raportat la consumul de resurse finite”. Economia circulară duce la apariția „produsului ca serviciu”, subliniază profesorul Florin Bonciu și dă ca exemplu serviciul de iluminat pe care-l livrează Philips; producătorul clasic de corpuri de iluminat „preia furnizarea de lumină”. În ceea ce ne privește, continuă profesorul Florin Bonciu, „România fiind în Uniunea Europeană, avem cadrul de reglementare, avem obiectivele de dezvoltare durabilă 2030 din programul sub egida ONU, avem surse de finanțare din fonduri europene. Dacă am reuși să introducem în sistemul de educație noțiuni de familiarizare cu economia circulară, ar fi un mare pas înainte”.

TDS_0016

Luminița Chivu: „România dispune încă de un potențial uman important – locul 6 între statele UE”

În contextul dezbaterii cu tema „Unde se află România din punct de vedere economic, social și managerial în UE în anul 2018? Analiza SWOT – puncte tari, puncte slabe. Ce avantaje are România? Amenințări și oportunități”, prof. univ. dr. Eugen Dijmărescu a subliniat că „dezvoltarea economică are nevoie de o viziune politică”, semnalând că „în Europa se deschide un proces de reformă a statului”, odată cu cerința situării cetățeanului într-o poziție de prim-plan. În calitate de președinte al Societății Academice de Management din România, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu a expus rezultate de cercetare privind „Punctele forte și punctele slabe ale managementului din România”. Principalul punct forte al managementului românesc, potrivit raportului de cercetare pe 2017, îl constituie „centrarea pe obținerea de performanțe”. În același timp, absența focalizării pe priorități este principalul punct slab în domeniul managementului. Provocări în marginea întrebării „Unde se află România din punct de vedere economic, social și managerial în UE în anul 2018?” a lansat prof. univ. dr. Constantin Anghelache. Prof. univ. dr. Luminița Chivu, director general al Institutului Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” al Academiei Române, a prezentat „Repere privind resursele umane ale României”. Susținute cu date de cercetare, o serie dintre aceste repere pot constitui o bază importantă pentru decidenții de la nivelul statului: „Economia românească satisface într-o măsură relativ mică nevoile propriei populații”, între argumente fiind „ponderea ridicată în consum a produselor din import” și „reacția echilibrelor macroeconomice la creșterile veniturilor populației”. Studiul atrage atenția că „în anul 2017, România era unul dintre cele 5 state membre din UE 28 care înregistrau simultan atât spor natural, cât și sold migrator negativ. În plus față de soldul migrației permanente (-49,6 mii persoane în 2017), care reflectă numai emigranții definitivi, se consemnează și un flux important de emigranți temporari. Conform datelor INS, numărul de emigranți temporari din România a crescut de la 172.871 persoane la 2014 la 194.718 în 2015, 207.578 în 2016 și 219.327 în anul 2017”. Studiul arată că „România dispune încă de un potențial uman important (19,5 mil. locuitori) – locul 6 în ierarhia statelor membre ale Uniunii Europene. Devine din ce în ce mai evident că ocuparea forței de muncă nu este o simplă rezultantă a funcționării mecanismelor economice, ci o consecință a strategiilor și politicilor economice naționale, regionale și sectoriale, a politicilor financiare și monetare. Măsurile de menținere a echilibrului pieței muncii trebuie să fie rezultatul analizei ex-ante a impactului unor astfel de strategii și politici, precum și componentelor esențiale ale acestora, actualizate și ajustate ex-post, în funcție de rezultatele practice și eficiența acestora, raportate la evoluțiile la nivel macro și microeconomic, precum și ale contextului internațional”. COnferinta BNR Ianuarie 2019 (1)