Microsoft Romania și Fundația EOS lansează în premieră proiectul CyberStarter – o inițiativă care vizează reducerea deficitului de competențe în domeniul securității cibernetice

0

Securitatea cibernetică continuă să reprezinte o amenințare semnificativă pentru guvernele, întreprinderile și persoanele fizice din întreaga lume. De la întreruperea lanțurilor de aprovizionare la atacurile ransomware, infractorii cibernetici au devenit din ce în ce mai sofisticați, iar peisajul amenințărilor, mai divers. Aceste provocări în materie de securitate cibernetică sunt agravate de un deficit de forță de muncă; pur și simplu nu există suficiente persoane cu competențele necesare în domeniul securității cibernetice pentru a ocupa posturile vacante.

Aceasta este o problemă globală. Până în 2025, la nivel global vor exista 3,5 milioane de locuri de muncă disponibile în domeniul securității cibernetice, ceea ce reprezintă o creștere de 350% într-o perioadă de opt ani, potrivit Cybersecurity Ventures. Microsoft a anunțat recent o campanie națională de calificare în domeniul securității cibernetice în Statele Unite. Astăzi, Microsoft anunță în parteneriat cu Fundația EOS extinderea campaniei de calificare în domeniul securității cibernetice și în România. Proiectul CyberStarter își propune să contribuie la reducerea decalajelor în acest domeniu prioritar și la creșterea diversității în profesiile asociate securității cibernetice.

„Securitatea cibernetică este unul dintre pilonii strategiei Microsoft pentru România, iar creșterea competențelor în acest domeniu reprezintă o prioritate în acest moment. Cifrele arată un decalaj de competențe între țări, astfel că sunt necesare eforturi atât din partea mediului privat, cât și academic și public din România pentru îmbunătățirea capacității de a forma această forță de muncă în domeniul securității cibernetice. Parteneriatul cu Fundația EOS are rolul de a susține aceste eforturi și de a facilita pregătirea profesională a cât mai multor persoane în această direcție. În același timp, componenta de reskilling este extrem de importantă, ținând cont de faptul că astfel de programe și-au dovedit eficiența în a crește competențele digitale la nivelul populației și au contribuit semnificativ la adoptarea mai rapidă a noilor tehnologii digitale atât la nivel de organizație, cât și la nivel individual”, a declarat Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, Microsoft România.

În Europa Centrală și de Est, România prezintă un risc ridicat de amenințări cibernetice, la care se adaugă un decalaj semnificativ în ceea ce privește forța de muncă în domeniul securității cibernetice.

Probleme globale, soluții locale

Toți cei interesați să urmeze o carieră în domeniul securității cibernetice – fie că este vorba de studenți, de persoane care își schimbă cariera sau de profesioniști IT – trebuie să aibă acces la conținut de instruire de calitate și aliniat cu cerințele firmelor din industrie astfel încât să se poată pregăti cât mai bine pentru aceste roluri esențiale. 

Ca parte a proiectului CyberStarter, Fundația EOS va oferi un curs modular, hibrid și intensiv format din resurse online pe platformele Microsoft Learn, LinkedIn Learning, sau Cisco NetAcad, precum și sesiuni live cu instructori și experți în domeniul securității cibernetice. Parcursul educațional include și partea de validare a competențelor prin certificări recunoscute la nivel internațional și oportunități de angajare pentru participanți.

„Numărul atacurilor de securitate cibernetică din întreaga lume crește în fiecare zi și atacurile devin din ce în ce mai complexe, pe măsură ce infractorii cibernetici continuă să își intensifice activitatea. Oamenii vor fi afectați, indiferent unde locuiesc. Este esențial să investim în forța de muncă în domeniul securității cibernetice pentru a ne asigura că există suficiente persoane cu competențele necesare pentru a contracara aceste atacuri și a proteja ecosistemul digital pentru a menține organizațiile și oamenii în siguranță”, afirmă Laurențiu Bunescu, Director Programe de Educație Digitală la Fundația EOS . 

Pentru început, proiectul CyberStarter se va derula în perioada septembrie 2022 – iunie 2023 și vizează formarea și certificarea a 100 de persoane. Cel puțin 50 de beneficiari vor începe o carieră în domeniul securității cibernetice, ca urmare a participării în programul CyberStarter. 

Mai multe informații despre proiect sunt disponibile pe site-ul dedicat www.cyberstart.ro

Claudiu Cazacu, XTB: Risc inconfortabil de ridicat pentru anul viitor – recesiunea globală

0

O recesiune sincronizată în adevăratul sens al cuvântului nu e, în acest moment, certă. De la un scenariu la altul, se poate vorbi de creștere modestă sau de recesiune. Totuși, pentru unele categorii de consumatori și companii, constrânse de prețuri mai mari, dobânzi mult mai aspre decât cele cu care se obișnuiseră, și o cerere mai redusă, o parte din anul viitor se poate „simți” ca o recesiune, mai ales prin comparație cu redresarea puternică atinsă în 2021 și prima parte a acestui an, arată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, într-o analiză amplă care identifică scenariile și riscurile majore în România, Europa și la nivel global.

Este foarte probabil ca economia globală să frâneze rapid, iar o serie de țări să intre în recesiune, cel puțin în prima jumătate a anului viitor, iar unele la nivelul întregului an.

Banca Mondială estimează că înăsprirea politicii monetare va duce la o creștere de doar 0,5% a economiei globale. Apropierea de linia neutră e departe de a fi confortabilă. 

România riscă o încetinire pronunțată în 2023

România riscă, în opinia noastră, o încetinire pronunțată în 2023, de la un ritm de creștere solid care se poate apropia de 6% până la finalul acestui an, spune Cazacu. 

Prognoza din vară a Comisiei Europene, de 2,6% pentru avansul PIB-ului în România în 2023, se lovește de necesitatea de a echilibra bugetul împovărat cu dobânzi mai mari și cheltuieli neflexibile și de a gestiona consumul erodat de inflație, într-un context de piețe de export în în scădere (Germania, prima destinație de export pentru țara noastră, fiind serios afectată de criza energiei). 

În aceste condiții, riscul unei recesiuni tehnice este ridicat și se poate materializa, dacă presiunile din piața energiei nu se temperează relativ rapid, în lunile următoare. 

Pe un orizont scurt spre mediu, deficitul de cont curent, care ar putea ajunge la peste 9% din PIB, anul acesta, este o sursă de preocupare, mai ales într-o perioadă în care costul datoriei se află la niveluri mult mai ridicate față de anii anteriori. 

Situația unor țări ca Polonia, Republica Cehă, Slovacia, care au trecut de la surplus la deficit de cont curent, este totuși relativ mai favorabilă: deficitul ar putea ajunge la 5% din PIB în Polonia, și la 4% din PIB în Slovacia. 

Germania, aproape de o recesiune în prima parte a anului viitor

La rândul său, Germania se confruntă cu o creștere a prețurilor, definită ca fiind cea mai mare amenințare pentru economia germană, potrivit ministrului de finanțe Christian Lindner. 

Germania are o experiență istorică apăsătoare cu inflația. 

„Nu putem lupta cu inflația prin împrumuturi”, ca în timpul pandemiei, a adăugat acesta. 

Inflația la nivelul producătorilor a atins un uimitor 45,8% față de anul anterior și un record de 7,9% față de luna anterioară. 

Prin comparație, inflația la nivel de consumatori, 8,8% în Germania, pare blândă. 

Energia a fost motorul scumpirilor. Fără aceasta, inflația pentru producători ar fi avut o valoare de 14%, mai „pământeană”. 

Veniturile reale mai mici ale cetățenilor înseamnă mai puțini bani pentru achiziții de bunuri și servicii ne-esențiale, tocmai când, pentru o mare parte din industrie, costurile au crescut considerabil. 

Unele domenii vor rezista relativ mai bine, absorbind presiunile în marjele de profit, altele vor fi susținute (sau preluate – vezi Uniper) de stat, fiind considerate esențiale, însă umbrela publică nu se poate întinde uniform peste întreaga economie. 

Germania riscă o recesiune, în prima parte a anului viitor, care nu ar mai fi o surpriză nici măcar pentru guvern sau banca centrală. 

Deși Germania e un caz special, situația e dificilă în toată Europa, avertizează analistul XTB România.

Riscuri mari de recesiune în zona Euro, în 2023

Datele Purchasing Manager’s Index (PMI) pentru zona Euro au rămas, pentru a doua lună consecutivă, sub linia neutră de 50 de puncte pentru industrie și au coborât sub această valoare pentru sectorul de servicii, un trend care ar putea continua.

În zona Euro, prognoza cea mai recentă a Băncii Centrale Europene (BCE) vede o creștere de 0,9% în 2023, după 3,1% anul acesta, și înaintea unui avans de 1,9% în 2024. 

Pentru anul viitor, BCE e mai pesimistă decât Fondul Monetar Internațional (FMI) cu 1,2% și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) cu 1,6%, dar estimările respective sunt mai vechi (iulie și iunie). 

Inflația ar urma, potrivit BCE, să coboare la 5,5% anul viitor și 2,3% în 2024. 

Ultimul trimestru al acestui an este estimat să însemne o scădere de 0,1% a PIB-ului zonei Euro, urmată de un trimestru întâi „plat” în 2023. 

Din perspectiva noastră, riscurile sunt pronunțate în direcția unei dezamăgiri, care să îndeplinească deja condițiile de recesiune în Europa în primăvara anului viitor, și probabil chiar la nivelul întreg anului, cu o scădere anuală de peste 1%.

Europa Centrală și de Est stă ceva mai bine

În regiunea Europei Centrale și de Est, Comisia Europeană vedea, în vară, un avans al PIB-ului în 2023 de 1,5% în Polonia, 2,1% în Ungaria, și 2% în Cehia. 

Cu datele actuale și perspectivele pentru energie și economiile majore din zona Euro, riscul unor creșteri foarte reduse, sau, în scenariul nefavorabil, al unor recesiuni, este considerabil sporit. 

În Ungaria, unde comerțul cu amănuntul este în scădere de câteva luni deja, amintind de perioada crizei financiare, iar fondurile europene sunt sub amenințarea de a fi oprite de Bruxelles, chiar și estimarea de 0,9% pentru PIB în 2023 a Erste Bank ar putea fi prea optimistă.

China, ba pornită, ba oprită

China utilizează în continuare o dinamică de tip pornit/oprit prin închiderea unor orașe în scopul limitării răspândirii virusului, în linia indusă de politica zero-cazuri. 

Secvența actuală e mult diferită de ceea ce se vedea în timpul crizei financiare, când economia chineză a acționat contra-ciclic, ajutând la amortizarea șocului global. 

Acum, China resimte o contracție a vânzărilor rezidențiale, o încetinire a comerțului cu amănuntul și a creditării. 

Indicatorul Caixin PMI în industrie a ajuns sub 50 de puncte, în zona asociată scăderii sectorului, și comenzile noi mai slabe avertizează asupra viitorului apropiat.

SUA vrea să țină sub control inflația cu orice preț

În SUA, la Jackson Hole, Jerome Powell a transmis că Federal Reserve ar accepta o recesiune ca preț plătit pentru a ține sub control inflația. 

Miercuri, dobânda a fost crescută cu 0,75 de puncte, la 3 – 3,25%, nivelul cel mai restrictiv de după 2008. 

În discursul de după decizia de politică monetară, Powell a păstrat linia anterioară: a recunoscut că nimeni nu știe dacă traseul dobânzii va induce o recesiune, dar va ținti totuși obiectivul principal, limitarea inflației. 

Bursa americană a avut o sesiune foarte volatilă, închizând pe minus: S&P500 a pierdut 1,71%.

Semnale din economia reală urmărite de investitori sunt și cele oferite de firmele de transport și curierat. 

FedEx a avertizat, după ce a dezamăgit prin rezultatele trimestrului al doilea, că se așteaptă la cifre și mai slabe în trimestrul următor. Mai mult, CEO-ul companiei care vede cum volumul global de expediții scade, în fiecare din segmentele pe care operează, întrevede o recesiune globală.  

Facilități fiscale aplicabile furnizorilor forțelor militare ale SUA din România

0

_________________

Camelia Malahov, Director,
Alexandru Stancu, Senior Manager, și
Alexandru Rotariu, Senior Consultant, Servicii Fiscale,
Deloitte România (foto)

Situația creată de conflictul din Ucraina a generat o creștere a numărului de militari ai forțelor armate ale Statelor Unite ale Americii (SUA), respectiv ai Alianței Nord-Atlantice (NATO) în România. Sub aspect comercial, această situație se reflectă prin intensificarea colaborării acestora cu societățile românești, cu scopul asigurării aprovizionării cu produsele și serviciile necesare. Cu toate acestea, puțini comercianți cunosc facilitățile fiscale de care pot beneficia în cazul în care colaborează cu forțele militare ale SUA. 

Aceste facilități sunt prevăzute de mult timp în legislația fiscală locală, dar, deși condițiile pentru aplicarea lor nu sunt excesive, ele au fost puțin utilizate în trecut din cauza existenței mai multor acte normative relevante clarificării tratamentului fiscal aplicabil, precum și din necesitatea pregătirii unor evidențe contabile distincte. Contextul actual cere însă ca acestea să fie readuse în atenția contribuabililor interesați.

Concret, companiile pot beneficia de scutirea de impozit pe profit, exceptarea de la plata TVA sau a altor impozite  pentru furnizarea de bunuri și prestarea de servicii către forțele armate ale SUA din România.

Pașii necesari pentru aplicarea facilităților

Pot aplica scutirea pentru impozitul pe profit, în anumite condiții, contractorii din România, cu alte cuvinte orice entitate care, direct sau indirect, în calitate de subcontractor, livrează bunuri sau prestează servicii către forțele Statelor Unite.

Un prim pas în acest sens va consta, așadar, în stabilirea calității de contractor/subcontractor, conform prevederilor acordurilor de cooperare încheiate între România și SUA.

Pentru a beneficia de facilitățile menționate, nu este obligatoriu ca aceste companii să își stabilească exclusiv ca obiect de activitate livrarea de produse / prestarea de servicii în beneficiul militarilor forțelor SUA. Însă furnizorii și prestatorii din România care derulează relații comerciale și cu alte entități, în afara celor asociate armatei americane, trebuie să îndeplinească o serie de condiții esențiale pentru a putea aplica scutirea de impozit pe profit.

În primul rând, aceștia trebuie să țină evidențe separate pentru activitățile desfășurate în legătură cu forțele SUA. În plus, scutirea se va aplica limitat, doar pentru acele activității care se desfășoară exclusiv în beneficiul forțelor armate ale SUA din România.

Al doilea pas necesar pentru aplicarea acestor facilități va fi documentarea corectă și completă a operațiunilor respective, cu atât mai mult cu cât, în cazul facilității privind impozitul pe profit, legislația specifică face trimiteri cu caracter general la documentele justificative specifice acestei scutiri.

Pe de altă parte, potrivit Codului Fiscal, cheltuielile asociate veniturilor neimpozabile sunt nedeductibile și se naște întrebarea dacă marjei de profit aplicate de furnizor/prestator produselor și serviciilor vândute în beneficiul forțelor SUA ar trebui să i se aloce o cheltuială nedeductibilă. 

Bunurile furnizate sau serviciile prestate, enumerate de legislația specifică și care sunt astfel eligibile aplicării ulterioare a scutirii de impozit, acoperă o gamă largă – de la materiale și servicii de construcții, combustibil, mentenanță, până la alimente și produse menajere, iar lista poate continua.

Scutirea de TVA, valabilă și în relațiile comerciale
cu forțele militare ale altor state

Scutirea de TVA este și ea prevăzută de acordurile de cooperare dintre România și SUA, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii destinate forțelor armate ale SUA, inclusiv în cazul celor destinate uzului personal al militarilor ori al membrilor familiilor acestora. 

Recent, domeniul de aplicare a fost extins și asupra livrărilor/prestărilor către forțele armate ale altor state membre ale Uniunii Europene (UE), atunci când acestea participă la o acțiune desfășurată ca urmare a politicii de securitate și apărare implementată la nivelul UE. 

Pentru aplicarea scutirii de TVA trebuie de asemenea îndeplinite o serie de condiții, printre care cele mai importante ar fi prezentarea certificatului specific de scutire TVA, în cazul scutirii directe, sau prezentarea cererii de restituire a TVA împreună cu documentele justificative aferente, în cazul scutirii prin restituire.

Alte facilități fiscale cuprinse în acordurile de cooperare dintre SUA și România constau în scutirea de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii pentru persoanele fizice, a accizelor, precum și exceptarea de la plata impozitelor și taxelor locale. Toate aceste facilități sunt aplicabile, în anumite condiții, membrilor forțelor armate ale SUA, componentei civile asociate acesteia și membrilor de familie ai cetățenilor americani din aceste categorii. Mai mult, scutirea de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor la asigurările sociale obligatorii este valabilă și pentru angajații contractanților Statelor Unite care servesc în exclusivitate forțele militare SUA în România.

Așadar, cele mai multe facilitățile fiscale amintite sunt valabile doar pentru relațiile comerciale stabilite fie direct cu forțele militare ale SUA în România, fie cu entități asociate acestora.  

Întrebarea legitimă care apare în acest context privește posibilitatea extinderii aplicabilității scutirii de la plata impozitului pe profit și a celorlalte facilități fiscale menționate și în cazul relațiilor comerciale cu forțele armate ale celorlalte state membre ale UE/NATO, prezente în țara noastră, similar modelului aplicat în cazul scutirii de TVA.

În concluzie, având în vedere contextul actual, companiile românești care sunt furnizori, direcți sau indirecți, ai forțelor militare ale SUA și ai altor state membre UE din România ar trebui sa analizeze posibilitatea de a aplica scutirile fiscale pe care le au la dispoziție conform reglementărilor în vigoare, dar cu respectarea cerințelor specifice. 

Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare

0

_________________

Gabriela Batîr,
Senior Manager People&Organisation, PwC (foto)

 

 

Atragerea și retenția talentelor este în topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, după atacurile cibernetice, arată cel mai recent studiu de percepție derulat regulat în Statele Unite, în rândul executivilor din marile companii – PwC Pulse Survey din august 2022, incluzând 722 de directori și membri ai consiliului de administrație din companiile incluse în topul Fortune 1000 și alte firme private.

Aproape două treimi din respondenți (63%) declară că au schimbat sau intenționează să schimbe procesele de business pentru a răspunde deficitului de forță de muncă, în creștere cu șapte puncte procentuale față de ediția din ianuarie 2022. Intensificarea demersurilor de automatizare crește cererea de resurse umane care combină cunoștințe funcționale cu înțelegerea adecvată a tehnologiei.

Identificarea și atragerea angajaților cu competențe potrivite continuă să fie o provocare pentru companii, acestea căutând diverse strategii, cum ar fi: extinderea opțiunilor de lucru la distanță pentru rolurile care permit această abordare (70%), personalizarea strategiei de resurse umane pe categorii de angajați (59%), achiziția altor companii, tocmai pentru acces la talente (52%). 

Companiile au inițiat sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați

Pe de altă parte, companiile au început sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați, construind un mix adecvat al competențelor necesare în viitor. Jumătate din respondenți reduc numărul de angajați, 46% reduc sau renunță la bonusurile de recrutare, iar 44% retrag din ofertele de angajare.

Desigur, anumite sectoare sunt mai precaute; de exemplu, industriile bunurilor de larg consum, media sau telecomunicații investesc mai mult în automatizare și reduc personalul, pe când sectorul medical are dificultăți majore de a găsi talente și caută să-i reangajeze pe cei plecați.

În acest context, directorii de resurse umane întrevăd o înclinare, din nou, a balanței în favoarea angajatorilor, după ce fenomenul ”marii demisii” a fost o provocare neașteptată pentru piețe ale muncii relativ stabile, implicând presiuni nemaiîntâlnite în istoria recentă asupra pachetelor de recompensare. 

Deși liderii de business și de resurse umane devin mai precauți în abordarea recompensării financiare, aceasta reprezintă în continuare un instrument important pentru companii. Conform studiului, 38% dintre directorii de resurse umane spun că au crescut recent remunerarea angajaților și alți 35% spun că intenționează să o facă. 

În paralel însă, se iau măsuri de reducere de personal sau de înghețare a angajărilor, ceea ce înseamnă de fapt că ne așteptăm la continuarea presiunii asupra bugetelor salariale, însă abordarea companiilor va fi mai degrabă una pro-activă și țintită pe acele competențe critice pentru business.

Flexibilitatea rămâne o prioritate

Investițiile care vizează flexibilitatea muncii și posibilitatea reală a angajaților de a alege unde și când lucrează rămân o prioritate, iar 82% dintre directorii de resurse umane lucrează la soluții de extindere a muncii permanente la distanță pentru roluri care permit această abordare (cu 12% mai mult în rândul directorilor de resurse umane, decât în rândul liderilor de business). De altfel, dintre aceștia, 39% au implementat deja munca permanentă la distanță, cu 10 puncte procentuale în plus față de studiul din ianuarie 2022.

Pe de altă parte, companiile urmăresc să crească prezența fizică la locul de muncă, însă se confruntă în principal cu rezistența angajaților, care este determinată și de aspecte logistice. Opțiunile de transport, costurile în creștere, reconfigurarea birourilor în spații mai mici, dar și disponibilitatea resurselor pentru a avea grijă de dependenți sunt principalele provocări menționate pentru întoarcerea la birou.

La pachet cu flexibilitatea muncii, crește și presiunea asupra beneficiilor de bunăstare, în special mintală, 76% dintre directorii de resurse umane respondenți își extind oferta de beneficii din această categorie, față de 64% în studiul de la începutul anului.

Cum se reflectă aceste tendințe pe piața din România?

Conform celui mai recent studiu PwC HR Barometru (septembrie 2022, 123 de companii participante), peste jumătate din companiile respondente (56%) sunt optimiste în ceea ce privește evoluția business-ului în următoarele 6 luni. Doar 20% din companii prognozează reduceri de costuri de resurse umane, jumătate dintre acestea vizând costurile de training și dezvoltare.

În ceea ce privește creșterile salariale, 78% dintre respondenți au afirmat că au ajustat sau vor ajusta creșterile bugetului salarial, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Creșterea salarială medie de anul acesta este de 10%, iar prognoza pentru anul viitor este similară. 

Observăm o abordare precaută în ajustarea salariilor cu inflația. Deși majoritatea companiilor au revizuit în sus bugetele salariale, ratele medii nu au acoperit inflația. 

Ne așteptăm ca tendințele globale să se reflecte parțial și pe piața muncii din România. Presiunea asupra pieței muncii va continua, ea având la bază un deficit structural de altă natură decât cel din țările dezvoltate. Totuși, pe termen scurt și mediu, ne așteptăm la o reducere ușoară a mobilității angajaților pe fondul incertitudinii economice și reticenței tot mai mari a companiilor de a atrage resurse cu orice preț, având în vedere ca ritmul evoluțiilor salariale nu poate fi susținut prin creșteri de productivitate. 

Locuinţele sociale cu 5% TVA – în continuă schimbare

0

_________________

Autori: Costin Manta, Partener, Impozite indirecte, EY România
Florina Parîng, Senior Manager, Impozite indirecte, EY România (foto)

Epopeea cotei reduse de TVA pentru livrările de locuinţe continuă. Încă din 2008, când a fost introdusă pentru prima oară cota de TVA de 5% pentru locuinţele livrate ca parte a politicii sociale, TVA a fost unul din instrumentele prin care s-a dorit încurajarea sectorului imobiliar. Impactul investiţiilor în dezvoltări imobiliare este general recunoscut ca având un efect pozitiv asupra economiei (şi implicit asupra veniturilor bugetare), dar şi asupra condiţiilor de trai. 

Aşa cum arată datele publicate de Eurostat la sfârşitul anului trecut, deşi un număr covârşitor de români deţin locuinţe proprietate personală, lucrurile nu arată la fel de bine când vorbim despre calitatea condiţiilor de locuit, România fiind fruntaşă în statisticile privind aglomerarea locuinţelor şi pe ultimul loc în UE când vine vorba de mărimea locuinţei. Deşi cota redusă de TVA pentru locuinţele sociale a fost implementată deja de mai bine de 14 ani, criteriile de aplicare sunt într-o continuă dinamică. 

Plafonul de preţ al locuinţelor ce pot beneficia de 5% TVA, precum şi numărul de achiziţii ce pot fi efectuate de o persoană s-au tot modificat în timp, în prezent existând chiar două astfel de plafoane şi posibilitatea de a achiziţiona una sau mai multe locuinţe în funcţie de preţul lor. Dar nici regulile actuale nu vor rezista foarte mult, fiind anunţată modificarea lor după doar un an de la intrarea în vigoare. 

S-ar putea considera că unul dintre motivele preconizatei schimbări îl reprezintă creşterea veniturilor la bugetul de stat şi, poate, temperarea apetitului persoanelor fizice de a investi în mai multe locuinţe “sociale” cu cota de TVA redusă (în prezent, posibilă în anumite cazuri). 

Dar să vedem concret care sunt noutăţile. Astfel, de la 1 ianuarie 2023, cota de 5% TVA se va aplica pentru achiziţia unei singure locuinţe cu un preţ de cel mult 600.000 lei (aprox. 120.000 EUR), exclusiv TVA . Comparativ cu regulile actuale (două plafoane existente, unul cu număr nelimitat de achiziţii şi altul aplicabil pentru o singură achiziţie posibilă), regulile noi par mai simple: un singur plafon de preţ şi o singură achiziţie posibilă.

În acelaşi timp însă, aşa cum se arată şi în expunerea de motive ce însoţeşte cea mai recentă modificare a cotei de TVA, intenţia legiuitorului este de a restrânge sfera de aplicare a cotei reduse de 5% TVA, scăzând limita superioară de preţ şi impunând, cu titlu generic, achiziţia unei singure locuinţe la preţ redus. Ţinând cont de preocuparea constantă a autorităţilor fiscale, de a menţine caracterul social al cotei reduse de 5%, ne putem gândi că existenţa unui plafon mai ridicat (de 700.000 lei) pentru achiziţia unei singure locuinţe, precum şi posibilitatea de a achiziţiona mai multe locuinţe sub 450.000 lei, sunt criterii care puteau favoriza în unele cazuri mai curând investiţiile şi nu erau neapărat caracteristice politicii sociale în anumite cazuri, pe care se fundamentează introducerea cotei reduse. 

Dacă ţinem cont de recentele modificări aduse impozitării veniturilor din chirii în cazul persoanelor fizice (eliminarea cotei forfetare, ce atrage un impozit pe chirii mai mare), precum şi limitarea accesului la o singură locuinţă supusă cotei reduse de TVA şi în limita unui plafon redus, se poate observa o tendinţă ce poate descuraja astfel de investiţii în rândul persoanelor fizice. Rămâne de văzut dacă acest lucru va avea ca efect o migrare a acestui tip de investiţii către companii (în cazul cărora se poate aplica taxarea inversă şi se pot aplica anumite deduceri). 

Pe de altă parte, creşterea anterioară a plafonului avusese scopul de a alinia această limită la preţul actual al locuinţelor, dată fiind evoluţia pieţei imobiliare. Iată că, în ciuda menţinerii unor preţuri ridicate pe piaţă, plafonul maximal sub care se poate cumpăra un imobil cu TVA redusă va scădea cu 100.000 lei, ceea ce va limita, totuşi, accesul populaţiei la imobile cu 5% TVA. Pe lângă incertitudini în planificarea activităţii de dezvoltare, pe seama modificărilor frecvente privind TVA (pe lângă provocările legate de inflaţie, majorările de preţuri pentru materialele de construcţii, creşterea costului cu forța de muncă), dezvoltatorii imobiliari se vor afla între nevoia de a asigura o ofertă adecvată noului plafon şi cea de a menţine marja de profit. Sperăm că implicaţiile nu vor fi suportate tocmai de consumatorii vizaţi de această măsură socială.

O veste bună ar fi, însă, menţinerea cotei de 5% pentru imobilele livrate în 2023, dar care se încadrează în condiţiile aplicabile în 2022 şi pentru care au fost plătite avansuri în 2022. Astfel, din prevederile tranzitorii se poate înţelege că vor putea fi achiziţionate în continuare cu TVA redusă imobile cu o valoare sub 700.000 lei, dacă pentru acestea s-au plătit avansuri în anul 2022. O interpretare contrară ar afecta direct persoanele fizice care contractează astfel de imobile în 2022, pentru care creşterea procentului ar putea să nu fie sustenabilă financiar, din surse proprii sau din creditare. Mai mult, într-o astfel de situaţie am putea vedea un blocaj pe piaţa imobiliară, care nu este de dorit în condiţiile actuale. 

Conform aceloraşi dispoziţii tranzitorii, livrările efectuate începând cu anul 2023 pentru imobile cu un preţ sub 450.000 lei, pentru care au fost încheiate antecontracte şi încasate avansuri în 2022, nu ar fi luate în considerare la calculul limitei de un imobil supus 5% pentru fiecare persoană fizică. 

Astfel, imobilele achiziţionate începând cu anul 2023, pe noile reguli, vor fi înscrise într-un nou registru (“Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023”). Acest lucru pare să indice că, din 1 ianuarie 2023, începe un nou capitol în ceea ce priveşte TVA în piaţa imobiliară, iar tranzacţiile contractate anterior acestei date ramân pe regulile din 2022.

În ceea ce priveşte achiziţia imobilelor de către persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, în practică pot apărea o serie de implicaţii. Astfel, o primă întrebare ar fi legată de semnificaţia acestei sintagme – dacă se referă la persoane cu grade de rudenie sau orice formă de coproprietate. În plus, apare întrebarea ce se întâmplă în cazul în care achiziţia este realizată de doi soți care decid, ulterior, să divorțeze. Mai pot aceștia achiziționa un alt imobil pentru care pot beneficia de cota redusă de TVA? În principiu, nu. De asemenea, ce se întâmplă dacă cei doi soţi au achiziţionat un imobil cu 5% în cadrul căsătoriei sub regimul separaţiei de bunuri? Va mai putea celălalt soţ să achiziţioneze un imobil cu 5% TVA? Cu siguranţă rămân o serie de întrebări, care ar trebui să se clarifice în perioada următoare, dezvoltatorii imobiliari având sarcina aplicării cotei corecte de TVA pentru livrările efectuate.

Până atunci însă, ţinând cont că anul 2022 se apropie de sfârşit, încă se poate accesa oportunitatea unei achiziţii supuse cotei reduse de TVA în condiţiile actuale mai favorabile, respectiv o singură locuinţă sub plafonul actual de 700.000 lei cu 5% TVA sau mai multe locuinţe sub plafonul de 450.000 lei cu 5% TVA. Recomandăm, însă, o analiză prudentă a condiţiilor legale, în linie cu cerinţele privind substanţa economică a tranzacţiilor, în anumite cazuri fiind posibile reîncadrări privind aranjamentele ce au drept scop obţinerea unui avantaj fiscal contrar regulilor de TVA. O eventuală reclasificare din perspectiva TVA ar atrage riscuri în sarcina dezvoltatorilor imobiliari, astfel că aceştia ar trebui să aplice cota redusă cu prudenţă.

Luni, 26 septembrie – deschiderea anului universitar 2022-2023 la Academia de Studii Economice din Bucureşti

0

Luni, 26 septembrie a.c., are loc deschiderea anului universitar 2022-2023 la Academia de Studii  Economice din Bucureşti.  

Deschiderea oficială a universității, transmisă live pe facebook-ul instituțional, direct din Aula Magna  a Palatului ASE, se va desfășura între orele 10:00 – 11:00. În cadrul festivității, ASE îi va felicita în  mod special pe cei 12 boboci de la programele universitare de licență, care au avut cea mai mare medie de admitere la fiecare dintre facultățile universității. Ei vor primi diplome de merit pentru  performanța lor și vor fi însoțiți de directorii colegiului/liceului absolvit, care vor primi, de asemenea, diplome de excelență pentru rezultatele unității de învățământ respectiv. Academia de Studii  Economice din București are o tradiție prin a-și onora partenerii din mediul preuniversitar prin  recunoașterea și aprecierea colegiilor/liceelor pentru numărul mare de absolvenți care au devenit  studenți ai Academiei de Studii Economice din București. Astfel, și anul acesta, directorii primelor 

20 de colegii/licee care au dat cel mai mare număr de studenți ASE vor fi premiați. După deschiderea oficială vor urma festivitățile de deschidere pe facultăți, conform programului  afişat pe site-ul instituţional www.ase.ro.  

Academia de Studii Economice din București începe anul universitar 2022-2023 cu un număr record  de 9262 boboci, dintre care 6643 la programele universitare de licență, 2478 la programele  universitare de masterat și 141 la programele de doctorat. 

„Începem un nou an universitar în circumstanțe la fel de complexe, ca și în ultimii ani, dar experiența  dobândită de noi toți, unele îmbunătățiri ale tabloului societal general, precum și determinarea fermă de a menține și îmbunătăți calitatea activităților noastre ne fac optimiști și ne obligă să găsim cele  mai bune soluții pentru membrii comunității noastre universitare”, se arată în mesajul comun adresat  cu ocazia noului an universitar de către Rectorul ASE, prof. univ. dr. Nicolae Istudor și Președintele  Senatului Universitar, prof. univ. dr. Dumitru Miron.  

Academia de Studii Economice din București urează tuturor studenților și cadrelor didactice din  România un an universitar foarte bun, cu multă sănătate! 

Vivat, crescat, floreat!  

Biroul de presă al Academiei de Studii Economice din București

Cea mai bună soluție în fața creșterii ratelor

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a inițiat sondajul de opinie „Relatia ta cu banca” (august-septembrie 2022), realizat de comparatorul bancar Finzoom.ro.

Pe baza constatării de ansamblu a sondajului, că „dobânda fixă este considerată cea mai bună soluție în fața creșterii ratelor”, CSALB prezintă următoarea analiză:

Dobânda fixă este văzută de 39% dintre români drept cea mai bună soluție pentru ei, chiar dacă este mai mare decât dobânda variabilă. Răspunsul a fost dat în cadrul unui sondaj de opinie realizat de comparatorul bancar Finzoom.ro, la solicitarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Negocierea cu banca în cadrul CSALB se regăsește printre primele opțiuni ale consumatorilor care doresc ameliorarea situației lor financiare, după refinanțarea la propria bancă (8%) și rambursarea în avans (7%). Măsurile ce pot genera procese în instanțele de judecată, precum darea în plată, nu reprezintă o variantă dezirabilă decât pentru 1% dintre cei 1.484 respondenți care au răspuns chestionarului. Acest lucru arată că familiile care se confruntă cu creșterea ratelor doresc să găsească o rezolvare a problemelor financiare care să le permită continuarea contractului, nu pierderea imobilului ipotecat în care locuiesc (în majoritatea cazurilor).

Perioada dificilă prin care trec debitorii ca urmare a situației economice generale și a creșterii dobânzilor îi face pe români să fie precauți în a mai contracta un împrumut în perioada următoare. Potrivit răspunsurilor date în chestionarul „Relația ta cu banca, prima opțiune pentru 30% dintre respondenți este să nu se împrumute în perioada următoare. A doua alegere (26%) este să facă un credit de nevoi personale sau să aleagă un card de credit. Așadar, suma împrumutată să fie mai mică și mai ușor de achitat. Împrumuturile de la familie sau prieteni reprezintă o variantă pentru 16% dintre consumatori, în timp ce creditul pentru achiziția unei locuințe este dorit de doar 7% dintre români în acest moment.

Analizând categoria celor care au împrumuturi (37% dintre respondenți nu au împrumuturi), mai mult de jumătate dintre ei (55%) sunt îndatorați mai puțin de un sfert din nivelul veniturilor. O treime au gradul de îndatorare între 25 și 50% din venituri, fiind într-o zonă sensibilă din punctul de vedere al modului în care poate evolua capacitatea de achitare a împrumuturilor. O situația îngrijorătoare și un semnal de alarmă pentru instituțiile de credit reprezintă 13% dintre cei împrumutați, care afirmă că gradul lor de îndatorare depășește jumătate din veniturile familiei. 

La întrebarea Care sunt cele mai mari temeri privind situația viitoare și care ar putea genera dificultăți financiare? (întrebare cu răspunsuri multiple), cei mai mulți consideră pierderea locului de muncă (60%) drept cea mai mare amenințare pentru situația lor financiară. Schimbarea situației economice generale din cauza inflației, războiului sau pandemiei reprezintă un motiv de îngrijorare pentru 51% dintre respondenți. Creșterea dobânzilor se situează abia pe al 5-lea loc ca motiv de îngrijorare (36%), după apariția unor probleme medicale (47%) și scăderea salariului (45%). Temerile de mai sus, odată ce devin realitate, reprezintă motive întemeiate și obiective pentru formularea unei posibile cereri de negociere cu banca prin intermediul CSALB. 

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Sperăm că aceste rezultate ale chestionarului vor fi utile băncilor în încercarea acestora de a înțelege mai bine dificultățile și așteptările pe care le au consumatorii de servicii financiare. Vedem că oamenii așteaptă oferte bune, fie pentru dobânzi fixe, fie pentru refinanțarea împrumuturilor care au devenit costisitoare prin creșterea dobânzilor, dar vor și o rezolvare prin intermediul CSALB a problemelor cu care se confruntă. Totodată, piața creditelor noi a suferit deja o contracție, acest lucru punând o presiune și mai mare pe nivelul de intermediere financiară care în România este extrem de scăzut, sub 27%, cel mai mic din UE. Orice strategie vor adopta băncile, inclusiv pentru a încerca să reducă dezintermedierea financiară, trebuie să dea încredere clienților că aceștia se pot baza pe instituția financiară mai ales în momentele dificile, cum sunt cele prin care trecem.”

Irina Chițu

Irina Chițu, analist financiar și director comparator bancar Finzoom.ro: „Chestionarul evidențiază, printre altele, un aspect important: povara creditelor nu este nici pe departe cea mai mare în bugetul unei familii, fiind depășită de scumpirea alimentelor (55%) și a utilităților (54%). Abia pe locul trei (34%) este impactul ratelor asupra bugetului. Pentru a face față tuturor provocărilor acestor vremuri, fiecare dintre noi trebuie să analizeze bugetul familiei și să ia măsuri pentru reducerea propriilor cheltuieli: prin reducerea consumului, eliminarea risipei și prin renegocierea tuturor contractelor cu furnizorii de utilități, precum și a contractelor bancare (negociere care se poate face direct cu banca, sau gratuit prin intermediul unui conciliator de la CSALB). Acum se pot compara online prețurile la energie, gaze, alimente, combustibili, cât și produsele și serviciile de la toate băncile, iar consumatorii pot alege în cunoștință de cauză.”

Sondajul de opinie Relația ta cu banca a fost realizat în lunile august-septembrie 2022, iar chestionarul a fost completat de 1.484 de respondenți, majoritatea între 25 și 55 de ani (70%), salariați (62%) și cu venituri lunare între 2.500-5.000 de lei (39%).

Târg de joburi pentru refugiați

0

Târgul Locurilor de Muncă pentru Refugiați este organizat de Asociația Ecumenica a Bisericilor din România – AIDRom, vineri, 23 septembrie, în amfiteatrul de la etajul 3 al Universității Hyperion, Calea Călărașilor, nr.169, sector 3, București.

Elena Timofticiuc, secretar executiv al AIDRom: „La începutul războiului din Ucraina am acționat pe urgență ajutând cât de mult am putut. Acum, ne concentrăm pe integrare. O importantă facilitare a accesului pe piața muncii pentru refugiații ucraineni din București are loc în cadrul proiectului „AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis” finanțat de Act Alliance, sub egida căruia are loc și Târgul Locurilor de Muncă pentru refugiați. După 200 de zile, voluntarii și reprezentanții AIDRom continuă și vor continua să-i susțină pe cei aflați în nevoie, pentru că suntem aici să ajutăm!”

Cătălina Cătuți, coordonator al proiectului AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis: „Pe parcursul târgului,  vom pune la dispoziție, în mod gratuit, atât piesele de mobilier (mese, scaune etc.) necesare amenajării unui stand cât și traducători pentru română- ucraineană  sau engleză- ucraineană, care să faciliteze interacțiunea refugiaților cu posibilii angajați.” 

Își prezintă oferta cinci angajatori din domeniile tehnic, horeca, producție, asociații, cum este Ateliere fără frontiere, agenții de recrutare, precum Fin Task, companii precum Hellenic Cables, Matei Conf Grup, Maspex etc. AIDRom anunță că facilitează organizarea Târgului de Locuri de Muncă pentru Refugiați punând la dispoziția organizațiilor care oferă locuri de muncă, în mod gratuit, mobilierul și traducători.

Până acum, în proiectul AIDRom response to the Ukrainian humanitarian crisis beneficiază de suport peste 1500 de ucraineni.

Foto: AIDRom

Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor

0

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva, organizație sindicală și profesională reprezentativă pentru sectorul silvic din România, cu peste 15.000 de membri care lucrează nemijlocit în activitatea de administrare a pădurilor, organizează Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor, 22-23 septembrie 2022, la Băile Felix, în parteneriat cu Sindicatul Silvicultorilor Oradea, Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și Direcția Silvică Bihor.

Participă silvicultori din toată țara, invitați din partea Parlamentului, conducerile Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a Regiei Naționale a Pădurilor –  Romsilva, reprezentanți de organizații sindicale și profesionale reprezentative la nivel național: Confederația Sindicală Națională Meridian, Societatea inginerilor silvici Progresul Silvic, Asociația Administratorilor de Păduri, Federația pentru Apărarea Pădurilor, Confederația Consilva, Asociația Forestierilor din Romania – ASFOR, reprezentanți ai Facultății de Silvicultură a Universității Ștefan cel Mare din Suceava, ai Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea, organizații partenere din Europa: Federația Sindicatelor Sindsilva din Republica Moldova, Camera Inginerilor Silvici din Turcia, Sindicatul Lucrătorilor din Industrie, Comerț și Servicii STICS Intersindical Valenciana din Spania, Facultatea de Silvicultură din Lviv, Ucraina, Sindicatul Lucrătorilor din Silvicultură și Industria Lemnului din Ungaria.

Programul evenimentului cuprinde:

Simpozionul internațional cu tema Importanța pădurilor în contextul provocărilor generate de schimbările climatice și al crizei energetice care afectează în prezent statele europene în cadrul căruia participanții la eveniment vor face o serie de prezentări pentru a identifica cele mai bune soluții de menținere a echilibrului între funcțiile economice, sociale și ecologice ale pădurilor. După simpozion vor avea loc întâlniri de lucru pentru a discuta oportunitatea de încheiere sau reînnoire a unor acorduri de cooperare între organizațiile participante, cu scopul susținerii unor acțiuni și proiecte comune în beneficiul pădurilor.

Competiția sportivă anuală Cupa Federația Silva care reunește discipline sportive de interes pentru majoritatea participanților: fotbal, tenis de câmp, tenis de masă, șah, darts etc. 

Manifestările Internaționale ale Silvicultorilor – ediția 2022 se vor încheia în data de 23 septembrie, cu festivitatea de premiere, acordându-se diplome și trofee pentru ocupanții primelor trei locuri la fiecare probă.

 

EximBank contribuie la Memorandumul inițial pentru aderarea României la OCDE

0

EximBank anunță că „participă la redactarea Memorandumului inițial pentru procesul de aderare al României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), fiind singura instituție financiară specializată, cu rol de promovare a exportului, în concordanță cu standardele Acordului OCDE privind creditele la export care beneficiază de susținere oficială. 

Banca are o experiență vastă în stabilirea pozițiilor tehnice comune la nivelul UE în ceea ce privește instrumentele financiare prin care guvernele pot contribui la dezvoltarea comerțului mondial, ceea ce permite o integrare rapidă a practicilor OCDE pentru dinamizarea susținerii exportului și armonizarea politicilor companiilor locale cu cerințele organizației”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank : „EximBank contribuie activ la realizarea unuia dintre cele mai importante obiective de țară ale României – aderarea la OCDE, prin canalizarea expertizei pe care o are în privința integrării activității sale financiare la nivel internațional, astfel încât mediul de afaceri local să fie cât mai pregătit pentru a acționa conform  standardelor care guvernează economiile dezvoltate ale lumii. Prezența României printre statele membre OCDE confirmă nivelul de creștere a economiei și permite valorificarea unor viitoare oportunități semnificative de investiții, iar portofoliul de instrumente financiare al Grupului EximBank ne poziționează ca un partener valoros în cadrul acestui proces, atât din perspectivă guvernamentală, cât și la nivelul dinamicii de afaceri a companiilor locale.” 

Consiliul OCDE a adoptat, la 10 iunie 2022, Foaia de parcurs pentru procesul de aderare a României. Prioritatea autorităților pentru actuala perioadă constă în Redactarea Memorandumului inițial, document care solicită o implicare susținută din partea tuturor instituțiilor cu responsabilități în procesul de aderare. Guvernul a aprobat memorandumul pentru aprobarea cadrului activităţilor şi a structurii funcţionale de la nivelul guvernului pentru procesul de aderare al României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.