Bilanțul anului 2021 pentru Storia.ro și OLX Group: creșteri remarcabile la nivel local și regional

0

Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, și OLX Group au înregistrat în anul 2021 rezultate remarcabile atât la nivel regional, cât și la nivel local. De asemenea, platforma Storia.ro a fost vizitată de 13 milioane de oameni anul trecut, având o creștere de 29% comparativ cu anul 2020, potrivit datelor de trafic.

Pe fondul revenirii pieței imobiliare și a focusului echipelor de vânzări, numărul de clienți cu care compania colaborează a înregistrat o creștere de două cifre la nivel regional, în timp ce, în România, numărul agențiilor imobiliare și al dezvoltatorilor imobiliari parteneri a crescut cu 28% față de anul precedent

 „Ne implicăm activ în dezvoltarea parteneriatelor noastre și ne concentrăm toate eforturile pentru a ne menține activitatea la standardele înalte de până acum. Suntem bucuroși că putem oferi cumpărătorilor cele mai multe anunțuri din piață, dar și că asigurăm partenerilor noștri clienți calificați. De asemenea, pe platforma Storia.ro numărul de interacțiuni între utilizatori a urmat un trend ascendent de la an la an, fiind înregistrată o creștere de 59% la nivelul anului trecut, iar acest fapt ne reconfirmă că eforturile noastre comune au rezultate din ce în ce mai bune” a declarat Răzvan Voicu – General Manager, Storia.ro & OLX Imobiliare.

Extinderi în cadrul OLX Group

În anul 2021, OLX Group și-a extins divizia imobiliară prin adăugarea a două noi companii în portofoliul propriu: Obido o platformă specializată pentru piața de locuințe noi din Polonia, și KIWI Finance brokerul de credite cu cea mai bogată experiență din România, cu o rată de aprobare a dosarelor de 90%.

Prin parteneriatul cu KIWI Finance, utilizatorii Storia.ro pot accesa o pagină dedicată creditării, cu informații utile în achiziționarea unei locuințe. Doar prin completarea formularului de contact, utilizatorii beneficiază în mod gratuit de sprijinul unui broker dedicat. Acesta analizează peste 190 de oferte de credit ipotecar, îi propune viitorului cumpărător soluțiile cele mai avantajoase și pregătește dosarul de creditare în timp ce păstrează legătura cu bancile și terții. Pe parcursul anului trecut, peste 12.000 de oameni s-au arătat interesați de găsirea casei și a fondurilor în același loc, prin completarea formularului de creditare de pe platformă, conform datelor de trafic. 

Piața imobiliară, în continuă expansiune
în 2021 și cu noi recorduri în 2022

Anul 2021 a adus mult dinamism în piața imobiliară, iar efectele pandemiei s-au făcut resimțite. Durata medie de viață a anunțurilor de pe platformele imobiliare OLX Group din România și Polonia a scăzut între 3 și 22 de procente pentru categoriile principale de anunțuri de la un an la altul, ceea ce arată că activitatea din piața imobiliară s-a accelerat, comparativ cu anul 2020.

Deși pandemia a generat numeroase incertitudini financiare, numărul românilor care și-au achiziționat sau închiriat o locuință a fost într-o continuă creștere, iar ritmul de achiziționare și închiriere s-a dovedit mult mai rapid. Potrivit datelor interne ale Storia.ro, care analizează durata de viață a anunțurilor pe platformă, în 2021 apartamentele s-au vândut cu 11 zile mai repede comparativ cu media anului 2020, iar cele închiriate s-au dat cu 3 zile mai rapid. Totodată, vânzarea caselor s-a întâmplat mai rapid cu 10 zile, în medie, iar terenurile au fost achiziționate cu 19 zile mai rapid decât în 2020. 

Chiar dacă anul 2022 este abia la început, platforma Storia.ro a stabilit un nou record absolut de vizite în data de 3 ianuarie. Piața imobiliară continuă pe un trend ascendent și pare mai efervescentă comparativ cu aceeași perioadă a anilor anteriori.

15 premii la festivaluri locale și internaționale

Anul 2021 a fost unul de referință în istoria brandului Storia.ro întrucât campania „HYGGE la noi”, lansată de Storia.ro la începutul pandemiei, a fost recunoscută cu 15 trofee la festivaluri locale și internaționale.

În cadrul acestei campanii, brandul și-a asumat o misiune curajoasă și relevantă în contextul pandemic, care a redefinit relația oamenilor cu locuințele lor: inventarea unui cuvânt nou (biniște) care să exprime starea de bine de acasă, un echivalent pentru termenul danez „hygge”, care se referă la transformarea timpului petrecut acasă într-un timp de calitate și o adevărată sursă de fericire.

Platforma Gympass achiziționează companiile 7Card și Andjoy

0

Platforma de wellbeing Gympass, cea mai mare platformă din lume pentru clienți corporate, anunță achiziționarea companiilor 7Card în România și Andjoy în Spania, de la Sodexo, extinzându-și astfel prezența în Europa. 

Cesar Carvalho, cofondator și CEO Gympass: „Aceste două noi achiziții continuă procesul nostru de dezvoltare, extinzând prezența noastră pe piața europeană, în paralel cu creșterea noastră  la nivel mondial. Andjoy ne va permite să oferim servicii mai diverse clienților noștri din Spania, iar 7Card este o oportunitate excelentă de a extinde și revoluționa piața serviciilor de sport și relaxare din România”.

Dan Moraru, director comercial la 7Card: „Suntem foarte încântați să facem parte din călătoria Gympass. Viziunile noastre sunt foarte asemănătoare, iar atât clienții cât și partenerii noștri vor vedea fără îndoială beneficiile colaborării noastre. Această achiziție ne va ajuta să creștem accelerat, eliminând barierele și promovând obiceiurile sănătoase”.

7Card este cunoscut ca „lider pe piața românească de servicii de sport și relaxare, cu peste 1.000 de clienți și mai bine de 600 de parteneri. Compania românească reprezintă un partener local ideal pentru Gympass, care și-a propus să se extindă și să-și concretizeze prezența pe o piață nouă, ca parte din misiunea sa de a face starea de bine accesibilă tuturor”. 

Gympass subliniază că „achiziția Andjoy, o platformă de servicii sportive fondată în Barcelona în anul 2013, care s-a dezvoltat constant și acum include în total 2.200 parteneri, va consolida și mai mult poziția Gympass în Spania, aducând împreună peste 400 de clienți, precum Glovo și Iberdrola și noi parteneri, inclusiv CET10, Aiguajoc și mulți alții din regiunea Catalonia. Andjoy a fost una dintre primele astfel de platforme din Spania, iar această achiziție va duce la extinderea portofoliului solid de clienți pe care Gympass îl are deja în Barcelona, la creșterea ofertei existente pentru utilizatori și la atragerea unor noi clienți.  

Ca parte a tranzacției, Gympass și Sodexo vor semna și un acord comercial, având la bază relația deja dezvoltată în 2014, care permite companiei Sodexo să pună la dispoziția clienților săi din întreaga lume platforma Gympass. Acest parteneriat va fi inițial demarat în Spania, România și Marea Britanie, pe lângă colaborarea deja existentă în Brazilia.

Gympass a continuat să crească în ritm alert, compania extinzându-și oferta de servicii în timpul pandemiei și asigurându-și o finanțare suplimentară de 220 de milioane de dolari în luna iunie 2021. Tranzacția 7Card și Andjoy vine la puțin timp după ce, în decembrie 2021, Gympass a semnat achiziția companiei Trainiac, lider de piață în domeniul antrenamentelor individuale online. 

Pentru a afla mai multe informații despre Gympass și descoperi cele mai noi oferte accesați https://www.gympass.com”.

Gympass se caracterizează ca „o platformă completă de servicii de wellbeing destinată angajaților. Scopul companiei este să îmbunătățească calitatea vieții clienților, făcând mai accesibile serviciile de sport și stare de bine și reinventându-le. Companiile din întreaga lume se bucură de diversitatea, comoditatea și flexibilitatea de neegalat pe care Gympass o pune la dispoziția angajaților. Cu peste 50.000 de parteneri de fitness, 1.300 de cursuri la cerere, 2.000 de ore de meditație, sesiuni săptămânale de terapie 1:1 și sute de antrenori personali, Gympass susține călătoria fiecărui client către un mod de viață sănătos și echilibrat. Colaborăm cu cei mai buni furnizori de wellbeing de pe mai multe piețe din America de Nord, America Latină și Europa”.

Raport PwC: 72% dintre directorii generali din Europa Centrală și de Est anticipează creșterea criminalității cibernetice în 2022

0

Aproape trei sferturi (72%) dintre directorii generali din Europa Centrală și de Est (ECE), inclusiv din România, anticipează creșterea criminalității cibernetice în 2022, în condițiile în care anul trecut a fost unul dintre cei mai dificili din istorie în materie de securitate cibernetică, reiese din ediția pentru Europa Centrală și de Est (ECE) a studiului „PwC 2022 Digital Trust Insights”. Comparativ, în EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa) sau la nivel global, doar 60% dintre directorii executivi se așteaptă la o majorare a criminalității cibernetice, diferența explicându-se prin maturitatea ecosistemelor de securitate cibernetică.

În ECE, deși majoritatea companiilor au crescut investițiile în securitatea cibernetică și în protecția datelor, doar 20% spun că au văzut beneficii până în prezent, ceea ce ridică întrebarea cum ar trebui alocate investițiile viitoare pentru a fi eficiente. 

Datele raportului arată că există un grad înalt de conștientizare a faptului că riscurile de securitate cibernetică se află în creștere. Totodată, organizațiile înțeleg că există provocări tot mai mari atunci când vor să câștige încrederea clienților și a altor parteneri de afaceri că datele lor vor fi protejate. În aceste condiții investițiile în securitate cibernetică au crescut, dar în lipsa unei strategii coerente de adoptare și implementare a tehnologiilor, rezultatul a fost, de multe ori, doar o mai mare complexitate în cadrul organizațiilor, fără beneficii vizibile ale alocării acestor fonduri. Din păcate, complexitatea ridicată amplifică riscurile cibernetice”, a declarat Mircea Bozga, Partener Risk Assurance PwC România.

Astfel, aproximativ jumătate dintre respondenții din ECE confirmă că o complexitate organizațională mare generează riscuri cibernetice și de confidențialitate, iar guvernanța datelor (64%) și cloud-ul (63%) ocupă primele locuri în acest sens. Procentul este mai ridicat la nivel global, aproape trei sferturi dintre respondenți arătând că o complexitate organizațională mare generează riscuri de securitate și de confidențialitate.

Obiceiurile organizaționale riscante includ: folosirea mai multor soluții tehnologice care nu funcționează împreună și nerespectarea proceselor de gestionare a datelor sau a riscurilor cu terțe părți. 

Fără o atenție concentrată asupra simplificării ecosistemelor cibernetice, organizațiile pot deveni vulnerabile, iar consecințele se vor propaga la nivelul tuturor operațiunilor unei organizații. 

„Atunci când vorbim despre securitate cibernetică simplificată, adoptarea mai multor soluții tehnologice reprezintă doar o parte din soluție. Este însă necesară o strategie unitară, care să implice toată organizația – tehnologia, procesele, echipele și managementul, aliniată la obiectivele de business și care va consolida reziliența la orice tip de perturbări”, a arătat Robert Girdoc, Senior Manager Risk Assurance PwC România.

Principala consecință a complexității cibernetice în ECE este „lipsa rezilienței operaționale sau incapacitatea de recuperare după un atac cibernetic sau un eșec tehnologic”. Aceasta este urmat de incapacitatea de a reține talentele și pierderile financiare generate de breșele de securitate sau de atacuri cibernetice. 

Întrebați unde își vor orienta cheltuielile pentru a simplifica securitatea cibernetică, respondenții din ECE au declarat că se vor concentra mai mult pe raționalizarea tehnologiei și restructurarea echipelor de securitate, urmate de introducerea controalelor la nivelul proceselor și reducerea folosirii tehnologiilor învechite.


Digital Trust Insights Survey 2022 ECE face parte Global Digital Trust Insights 2022  și a fost efectuat în rândul companiilor din Polonia, Cehia, Ungaria, România, Kazahstan, Ucraina, Croația, Bulgaria și Letonia.

Sondaj BestJobs: Reziliența angajaților români este la cote minime la început de an, iar jumătate dintre aceștia speră la o mărire salarială și la mai multă apreciere din partea șefilor

0

Anul 2022 i-a găsit pe angajații români cu un nivel de satisfacție scăzut cu privire la jobul actual, 3 din 10 declarându-se mai degrabă nemulțumiți, conform unui studiu recent realizat de platforma de recrutare BestJobs. Principalele nemulțumiri ale angajaților au legătură cu salariul (46%), cu mediul de lucru considerat stresant (25%) și cu dezechilibrul între timpul alocat jobului și cel dedicat familiei și hobby-urilor (11%). 

60% dintre respondenți afirmă că nivelul de stres la job a crescut în 2021, arată sondajul BestJobs. Printre motivele care influențează cel mai mult percepția angajaților cu privire la stres, aceștia enumeră modul haotic de organizare a activității (40%), supraîncărcarea (32%) și preluarea din sarcinile colegilor (27%), lipsa unui echilibru sănătos între viața personală și job (22%) și teama că ar putea să își piardă jobul (10%). 

Hotărâți să își pună nevoile pe primul plan în 2022, angajații se așteaptă ca angajatorii să le arate că munca le este apreciată (66%), să le ofere posibilități de promovare (45%) și să îi sprijine în dezvoltarea profesională (41%). În plus, 51% dintre respondenți au spus că speră la o creștere salarială în acest an, salariul fiind printre principalele motive de nemulțumire.

„Al doilea an pandemic și-a făcut simțit efectul asupra angajaților și cel mai bine se vede dacă ne uităm la nivelul lor de reziliență. Aceștia sunt mai predispuși la burnout, colaborează mai greu și sunt mai dificil de motivat, așa cum observă și angajatorii. Cheia succesului pentru 2022 este să le pună la dispoziție angajaților beneficii menite să le crească nivelul de satisfacție atât la job, cât și pe plan personal, mai ales că acum distincția este mult mai neclară. În plus, Raportul anual BestJobs ne arăta că 45% dintre recrutori se așteaptă să găsească mai greu candidații potriviți anul acesta, deci ar trebui să se concentreze și mai mult pe retenția angajaților buni”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România

Un program flexibil și suport pentru echilibrul între viața personală și profesională prin acces la psihoterapie și coaching ar crește nivelul de reziliență al angajaților în 2022

Principalul beneficiu pe care și-l doresc angajații în 2022 este programul flexibil, după cum au declarat 27% dintre angajații participanți la sondaj, împreună cu posibilitatea de lucra de acasă. Mai multe zile de concediu de odihnă (23%) și coaching pentru dezvoltarea personală și profesională (21%) completează topul de care recrutorii ar trebui să țină cont pentru o mai bună satisfacție a angajaților la job. Pe lângă acestea, respondenții au mai menționat abonament la clinici medicale private (18%), asigurare de sănătate privată (13%) și cursuri și traininguri de reconversie profesională (10%).  

Sondajul BestJobs a fost realizat în perioada 23 decembrie 2021 – 6 ianuarie 2022, pe un eșantion de 1.358 de utilizatori de internet.

eToro: Investitorii individuali, pesimiști în privința perspectivelor economiei globale

0

Investitorii individuali sunt pesimiști în ceea ce privește perspectivele economiei globale, pe fondul semnalelor de încetinire a redresării în multe economii majore, conform unui sondaj * al platformei sociale de investiții eToro.

Cel mai recentă ediție a sondajului Retail Investor Beat* al eToro arată că doar 46% dintre investitori sunt optimiști cu privire la perspectivele economiei globale. Ultima dată când eToro a adresat această întrebare investitorilor, la sfârșitul lunii septembrie, 47% dintre aceștia s-au declarat încrezători, iar în iunie, 50%.

Inflația este considerată a fi cel mai mare risc extern de către 47% dintre investitori, față de doar 38% în iunie, în timp ce circa unul din patru (26%) consideră că un conflict internațional reprezintă un risc extern major, în creștere față de 23% în iunie. 

Cu toate acestea, majoritatea (56%) investitorilor individuali, la nivel global, nu își repoziționează portofoliile ca urmare a acestui fapt, ceea ce sugerează că sunt mulțumiți de strategiile lor în ciuda riscurilor. 

Ben Laidler, strategul pentru piețe globale al eToro, a comentat: „Scăderea încrederii investitorilor individuali în economia globală vine pe fondul semnalelor că redresarea își pierde din avânt în SUA, China și Marea Britanie, în condițiile în care băncile centrale iau în considerare majorări ale ratelor dobânzilor pentru a combate inflația. 

Vântul schimbării suflă în mod clar peste piețele de investiții, după cum o demonstrează îndepărtarea de activele mai riscante pe piețele globale. Având în vedere inflația, starea economiilor naționale și conflictele internaționale, toate acestea fiind preocupări în creștere pentru investitori, a fost întotdeauna probabil să existe o anumită ajustare. 

Cu toate acestea, datele noastre sugerează că majoritatea investitorilor de individuali își mențin strategiile de investiții pentru moment. Deși există anumite riscuri pentru piețe în anul care urmează și am observat în ultimele zile o oarecare pivotare către acțiunile care beneficiază de creșterea ratelor dobânzilor, există puține indicii că investitorii de individuali încep să se abată semnificativ de la strategiile lor.

Investitorii de retail respectă, de fapt, cele mai bune practici de investiții – evită să vândă la primul semn de turbulență și se asigură că au o strategie corectă care ia în considerare o abordare pe termen lung, nu câștiguri pe termen scurt”.

Inflația rămâne cea mai mare preocupare și pentru investitorii români în următoarele 3 luni – 53% (față de 51% în T3), urmată de starea economiei românești (45%) și cea a economiei globale (40%). În ciuda intensificării retoricii politice amenințătoare din regiune, teama de conflicte internaționale a scăzut printre investitorii din România de la 25% în T3 la 22% în T4. 

Alte aspecte care îi preocupă pe investitorii români au fost creșterea taxelor (24%), precum și temerile că economia românească se va înrăutăți în următoarele 12 luni. În timp ce 81% dintre investitori au declarat că sunt foarte încrezători în siguranța locului lor de muncă și 77% sunt încrezători în ceea ce privește veniturile și nivelul de trai, investitorii nu prevăd o evoluție pozitivă a economiei românești, 74% dintre aceștia nefiind încrezători în această privință. Totodată, 70% dintre respondenți cred că Banca Națională a României va majora dobânzile în 2022. Pentru a se pregăti pentru acest lucru, 28% au declarat că au rambursat datorii, 22% au economisit mai mult și 19% au cumpărat mai multe criptoactive, însă 22% nu au luat nicio măsură pentru a se proteja de această posibilă evoluție. 

În timp ce 85% dintre români sunt încrezători în investițiile lor, 56% și-au repoziționat portofoliile pentru a le proteja de riscuri.

La nivel global, investitorii sunt, de asemenea, încrezători că încetinirea redresării economice nu le va afecta investițiile, arată datele. Astfel, 80% dintre investitori au declarat pentru sondajul eToro că sunt încrezători în ceea ce privește performanța portofoliilor lor. 

Ben Laidler a adaugat:Cel mai recent studiu al nostru Retail Investor Beat sugerează că investitorii sunt încrezători în investițiile lor, în ciuda perspectivelor economice tulburi. În ultimii doi ani, investitorii de individuali au luat-o înainte în multe privințe față de concurenții lor instituționali și par să își aloce investițiile cu chibzuință, fără să scape din vedere evoluțiile viitoare.

În cele din urmă, nimeni nu cunoaște mai bine situația «de pe teren» decât un investitor obișnuit, care trebuie să meargă la supermarket pentru a cumpăra alimente sau să-și alimenteze mașina cu combustibil. Aceeași logică se extinde și în cazul încrederii continue în acțiunile de tehnologie precum Microsoft și Apple. Produsele și serviciile acestor companii sunt folosite de toată lumea, în fiecare zi, ceea ce le face să fie acțiuni «defensive în domeniul tehnologiei», despre care oamenii cred că vor continua să fie folosite chiar dacă economia globală se confruntă cu dificultăți”.


*Cercetarea a fost realizată de Opinium în perioada 30 noiembrie 2021- 14 decembrie 2021 pe eșantion de 9.000 de investitori individuali din 12 țări – câte 1000 în: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța,  și 500 de investitori individuali în Italia, Spania, Olanda, Danemarca, Australia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro. 

Cum a fost 2021 în materie de concurență, la ce se poate aștepta mediul economic în 2022

0

_________________

CĂTĂLIN SULIMAN, partener Filip & Company și
GEORGETA GAVRILOIU, counsel Filip & Company (foto)

Anul 2021 s-a caracterizat prin constanță și a fost unul de tranziție în pandemia Covid-19. Autoritatea de concurență a finalizat o parte dintre investigațiile mai vechi și a declanșat câteva noi  investigații – fie îndreptate împotriva anumitor agenți economici, fie de cunoaștere a modului în care funcționează anumite sectoare de activitate sau piețe relevante. 

În anul 2022 vom asista cel mai probabil la o accelerare a finalizării unor investigații mai vechi și declanșarea de noi investigații. De asemenea, anticipăm un focus în privința modalităților de investigare ce pun accent pe zona electronică. În plus, Consiliul Concurenței se află la un moment de preluare a mai multor responsabilități, în special în domeniul digital. Autoritatea rămâne o instituție de top și va continua să exercite un rol activ în materie de concurență, în special utilizând instrumentele sancționatorii pe care le are la dispoziție. 

În plus, în materie de concentrări economice anticipăm ca numărul de tranzacții să crească și sperăm că autoritatea va facilita și mai mult analiza acestor operațiuni reducând la maxim birocrația și timpul de analiză, mai ales în privința acelor operațiuni care nu ridică probleme semnificative de concurență. 

În final, Consiliul Concurenței are oportunitatea în 2022 să pună accent și pe alte instrumentele de politică decât cele sancționatorii, asigurând astfel stabilitate anumitor sectoare economice (spre exemplu, o supra investigare și, implicit, sancționare a actorilor economici activi pe anumite piețe relevante poate conduce la efecte economice nedorite pentru respectivele piețe, cu efecte negative asupra concurenței în sine și a consumatorilor finali). De asemenea, autoritatea de concurență a arătat deschidere la dialog și continuarea sau chiar creșterea gradului de transparență va ajuta și mai mult mediul de afaceri.

A.Investigații de încălcare a legii concurenței

După un an foarte bun din perspectiva sancțiunilor aplicate (anul 2020), ca urmare a finalizării unui număr foarte mare de investigații în curs, 2021 a fost un an cu un nivel mai redus al totalului amenzilor aplicate. 

Un factor care a contribuit și care va fi resimțit probabil și în anul 2022, este acela că în primul an de pandemie, Consiliul Concurenței (similar altor autorități de concurență) nu a demarat un număr foarte mare de investigații noi. 

Astfel, ne așteptăm ca o serie de investigații importante mai vechi, amânate la finalul anului 2021 să fie finalizate în anul 2022 (este posibil ca tiparul activității autorității de concurență în privința investigațiilor să se modifice ușor, dinspre finalizarea majorității cazurilor la final de an către o finalizare temporizată, pe parcursul întregului an). În plus, ne așteptăm la o creștere a numărului de investigații noi față de anul 2021, fiind preluate la nivel local anumite analize realizate la nivelul Comisiei Europene, dar vor exista și analize cu specific regional sau local. 

Există o așteptare ca numărul de investigații noi să crească semnificativ, probabil mai accentuat începând cu trimestrul II al anului ca urmare a unor măsuri de relaxare a restricțiilor impuse de normele sanitare. 

Un alt fenomen care ar trebui avut în vedere este creșterea numărului de sesizări și plângeri, în special ca urmare a creșterii numărului de dispute comerciale generate de un mediu economic fluctuant (în special ca urmare a creșterilor tarifare, inflație, apariției anumitor probleme de solvabilitate și plată etc.). 

În privința investigațiilor și analizelor noi, anticipăm că domeniile-cheie ale activității economice care vor fi vizate, vor fi, în special, domeniul farmaceutic, zona de licitații publice privind noile proiecte de dezvoltare, domeniul financiar, sectorul materialelor de construcții și zona de tehnologie, digital și IT. În plus, unele acte normative și măsuri economice vor necesita analize și puncte de vedere din partea autorității de concurență (anticipăm o activitate susținută în zona de măsuri privind limitarea impactului creșterilor tarifare în energie, a unor măsuri de suport privind mediul economic, precum și ca urmare a unor acte normative ce vor transpune anumite norme europene).

B.Investigații sectoriale

Investigațiile sectoriale au fost și rămân mijlocul cel mai eficient pentru cunoașterea unei piețe de către autoritatea de concurență. Acest mecanism, folosit destul de des de Comisia Europeană, a fost preluat și la nivel național existând o tendință de creștere a numărului de investigații sectoriale. În anul 2022 ne așteptăm la creșterea numărului de analize sectoriale, domeniile cele mai vizate putând fi: sectorul financiar, sectorul IT, piața farmaceutică pe toate palierele sale, precum și segmentul de noi tehnologii și inovații. 

În plus, sectoarele cu impact asupra populației (energie electrică, gaze naturale, carburanți, medicamente și servicii medicale, comerț online, servicii de transport) vor fi sub lupa autorității, cel puțin în prima parte a anului.

C. Sancțiuni

Sistemul sancționator aplicabil în România în materie de concurență permite aplicarea de sancțiuni de până la 10 % din cifra de afaceri totală din anul anterior sancțiunii. Deși în ultimii ani cifra de afaceri avută în vedere era cifra realizată de societățile investigată la nivelul României, există o tendință ca analiză să fie extinsă, în anumite situații, la cifră de afaceri totală a societății sau chiar a grupului. 

Autoritatea de concurență și-a câștigat o reputație de autoritate care aplică sancțiuni semnificative, iar anul 2021 nu contrazice această afirmație, chiar dacă nivelul amenzilor a fost semnificativ sub cel aplicat în 2020. Este, însă, foarte important să existe un echilibru între nivelul amenzii și efectul practicilor analiza asupra pieței. O creștere semnificativă a procentului de amendă aplicat societăților investigate, mai ales în cazurile în care acuzațiile sunt mai puțin evidente sau probatoriul este nesatisfăcător, este un proces periculos și ireversibil, acest lucru afectând serios piețele unde vor fi aplicate sancțiuni (de exemplu, unele societăți vor fi în imposibilitate de plată sau altele vor stopa investiții importante pentru a putea face față sancțiunilor). 

Mai mult, măsura în care autoritatea de concurență va fi deschisă la modalități de soluționare a situațiilor investigate fără aplicarea unor amenzi (spre exemplu prin acceptarea de angajamente sau măsuri) va putea conduce la stabilitate sau echilibru în anumite segmente ale economiei (de foarte multe ori sancțiunile semnificative aplicate anumitor societăți ajungând să fie recuperate prin majorări ale prețurilor, fiind suportate de clientul final). 

D. Concentrările economice

Anul 2021 a fost un an intens din perspectiva operațiunilor de concentrare economică, fiind analizate un număr de peste 90 de astfel de operațiuni. Este de așteptat ca numărul de operațiuni analizate de către Consiliul Concurenței să se mențină sau chiar să crească în anul 2022, piața de fuziuni și achiziții fiind în efervescență. 

Autoritatea de concurență a arătat deschidere și dialog cu părțile implicate și sperăm că aceasta să continue și în 2022.

E. Inspecții inopinate

Deși este dificil de estimat numărul inspecțiilor inopinate, cu siguranță acesta va crește față de cele din 2021, fiind de așteptat ca inspecțiile să rămână principalul mijloc de colectare de informații de către autoritatea de concurență. De asemenea, anticipăm unele schimbări în privința modalității de desfășurare a inspecțiilor inopinate prin utilizare la maxim a mijloacelor electronice de control și investigare. 

F. Atacarea deciziilor Consiliului Concurenței

Este important de menționat faptul că există unele tendințe de anulare a unor decizii ale autorității ceea ce este un fenomen de normalizare care va aduce beneficii reale analizelor de concurență și mai multă predictibilitate în această zonă – autoritatea de concurență fiind obligată să dedice mai mult timp asigurării îndeplinirii standardului de probă ridicat impus în materie de concurență.

Tendința de creștere a numărului de dosare în instanță va continua în anul 2022, în special ținând cont de acele situații în care probatoriul utilizat de autoritate nu este convingător. Este de așteptat să avem unele decizii-cheie ale Curții de Apel București privind modul în care instanțele analizează modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor prin raportare la principiul proporționalității și o analiză importantă în materie de standard de probă prin raportare la anumite decizii pronunțate de autoritate în urmă cu câțiva ani. 

Brazi reutilizați pentru protejarea mediului

0

Se află în plină desfășurare, până la 31 ianuarie 2022, campania de reutilizare a brazilor de Crăciun organizată de Leroy Merlin, retailer specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit, pentru al șaptelea an consecutiv. În primele două săptămâni ale anului, au returnat bradul folosit 30.000 de clienți. Campania are rol de protejare a mediului.  

Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România: „Grija pentru mediul înconjurător rămâne una dintre prioritățile Leroy Merlin atât local, cât și internațional, devenind o direcție strategică în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a companiei. Campania de vânzare sustenabilă și reutilizare a brazilor uscați de Crăciun, organizată pentru al șaptelea an consecutiv în România, s-a dovedit a fi și anul acesta un succes, depășind estimările noastre. Ne bucură foarte mult faptul că clienții noștri acordă o foarte mare importanță protejării mediului și mai mult decât atât se implică activ în astfel de acțiuni, alăturându-se într-un număr atât de mare demersului nostru”. 

Compania Leroy Merlin anunță că „toți brazii colectați urmează să fie transformați în produse prietenoase cu natura, precum peleți (combustibil ecologic) și compost (îngrăsământ pentru grădini și terenuri agricole), devenind o alternativă importantă la combustibilii tradiționali.

Totodată, clienții care optează pentru returnarea bradului sunt răsplătiți cu un voucher de cumpărături în valoare de 25 de lei. Voucher-ul este emis după returnarea bradului în baza cardului digital de client și a documentelor care atestă cumpărarea produsului din magazinele Leroy Merlin, fiind valabil pentru pentru cumpărături în sediile fizice ale retailerului, dar și pentru comenzile online pe https://www.leroymerlin.ro/, până pe 14 februarie 2022. 

Leroy Merlin a comercializat peste 120.000 brazi în timpul campaniei de vânzare sustenabilă din acest sezon, care a debutat în a doua jumătate a lunii noiembrie. Toți brazii au provenit din pepiniere special create pentru plantarea și creșterea brazilor de Crăciun. Acestea sunt amplasate exclusiv pe terenuri agricole întinse pe zeci de hectare, contribuind astfel la diminuarea emisiilor de dioxid de carbon prin însăși existența lor. Inițiativa de sustenabilitate a companiei se alătură seriei de acțiuni dedicate atingerii obiectivului Grupului Adeo, din care face parte retailerul, de a scădea cu 20% impactul emisiilor de dioxid de carbon până în 2025”.

Leroy Merlin este cunoscut ca „liderul european al pieței de bricolaj, cu o istorie de peste 90 de ani ca retailer specializat pe construcții, decorațiuni și grădinărit. Companie inovatoare din cadrul Adeo, Leroy Merlin deține 800 de magazine în 15 țări din Europa, Asia, Africa și America de Sud. Peste 115.000 de colegi fac parte din familia Leroy Merlin. Aflată într-un progres constant, compania Adeo a devenit cea mai mare companie franceză de pe piața internațională. În prezent, companiile grupului Adeo sunt recunoscute peste tot în lume prin numeroasele premii Great Place to Work Institute.

În România funcționează 19 magazine Leroy Merlin, cu peste 3000 de angajați în 14 orașe: București, Cluj-Napoca, Craiova, Ploiești, Brașov, Constanța, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș, Bacău, Iași, Timișoara, Oradea și Târgoviște”.

Appraisal & Valuation, contract de 939.750 lei cu ANAF Cluj

0

Compania Appraisal & Valuation SA (deținătoarea brandului NAI Romania și unul dintre liderii pieței de evaluări, indicativ bursier APP) anunță „câștigarea prin licitație publică a contractului de servicii de evaluare și expertiză bunuri mobile și imobile, acțiuni și alte instrumente financiare, evaluări de fond de comerț și alte activități necorporale, verificări rapoarte de evaluare LOT 4 Cluj Napoca, D.G.E.S.C.S – D.O.V.B.C.-S.T.V.B. Nr. 6. Contractul are o valoare de 939.750 lei (peste 190.000 de euro), fără TVA, și se va desfășura pe parcursul a 36 de luni”.

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Începem anul în forță. Acest prim contract semnat cu ANAF face parte din strategia noastră de a lucra alături de instituțiile publice în procesul de schimbare a percepției publicului larg asupra procesului de evaluare. Evaluatorul este un profesionist și trebuie să fie recunoscut ca atare, nicidecum drept o persoană care, atunci când realizează inspecția ‘face niște poze’. Evaluatorul culege informații despre proprietatea evaluată, despre specificul zonei și despre proprietățile comparabile pe care le utilizează în celelalte etape ale procesului de evaluare. Importanța inspecției proprietății nu trebuie subestimată: cele mai multe date referitoare la caracteristicile tehnice și la starea clădirii(lor) pe care un evaluator le culege provin din inspecția proprietății! Instituțiile Statului au nevoie astăzi mai mult decât oricând de servicii de evaluare la cel mai înalt grad posibil”

Acțiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. Compania a derulat un plasament privat de acțiuni, care s-a desfășurat cu succes. Plasamentul privat de acțiuni, precum și operațiunile referitoare listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.
Appraisal & Valuation SA, fondată în 2010, reamintește că „este deținătorul brandului NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri în 55 de țări din întreaga lume.

Portofoliul de servicii al companiei cuprinde: evaluări imobiliare, evaluarea companiilor, evaluarea obiectelor de artă, a terenurilor agricole, a fermelor de producție, a halelor de depozitare și producție, microhidrocentrale, parcuri eoliene si fotovoltaice, precum și ale echipamentelor tehnice. 

Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii”.

COVID merge în instanță

0

_________________

de Antara Haldar

    CAMBRIDGE – Coronavirusul este peste tot: în aer, pe suprafețe, în căile noastre respiratorii și, în ultima săptămână, la Curtea Supremă a SUA. Pe 10 ianuarie, elementele cheie ale controversatului mandat de „vaccin sau testare” al președintelui american Joe Biden au intrat provizoriu în vigoare, solicitând ca toți lucrătorii din companiile cu peste 100 de angajați să fie vaccinați sau testați în mod regulat pentru COVID-19. Cu aproximativ 84 de milioane de americani afectați de mandat, toți ochii au fost ațintiți asupra Curții Supreme, care a anulat măsura pe 13 ianuarie. 

    Având sprijinul unui corp masiv de dovezi științifice, Administrația SUA pentru Securitate și Sănătate în Muncă (OSHA) a argumentat în favoarea mandatului, subliniind că lucrătorii „se confruntă cu un pericol grav… la locul de muncă”. Dar Federația Națională a Afacerilor Independente și 27 de state (toate controlate de republicani) au susținut că vaccinul este o „procedură medicală invazivă, irevocabilă, forțată” care nu ar trebui impusă în masă. Deși întrebarea tehnică în fața Curții a fost dacă OSHA are autoritate legitimă pentru a pune în aplicare mandatul, judecătorii au luat în considerare și dacă COVID-19 reprezintă într-adevăr o amenințare distinctă la locul de muncă. Cu toate acestea, cu doar 62% dintre americani vaccinați, mizele au fost – și sunt – mult mai mari decât sugerează aceste întrebări. Problema este dacă celor 38% dintre americani care refuză să primească vaccinul ar trebui să li se permită să pună în pericol capacitatea majorității de a-și câștiga existența fără a se confrunta cu riscuri inutile pentru siguranța lor. Și chiar și această încadrare mai largă încă nu abordează riscurile aduse de cei nevaccinați lucrătorilor din domeniul sănătății, părinților, familiilor separate, pacienților care au nevoie de tratamente care nu sunt legate de COVID și tuturor copiilor a căror dezvoltare a fost perturbată sau deraiată.

    În ciuda dezvoltării fără precedent a vaccinurilor eficiente, pandemia a intrat în al treilea an și încă produce masivă înverșunare din cauza ezitării mascate, a apartheid-ului global la vaccin și, în mod esențial, a refuzului vaccinării. Persistența sa se datorează nu unui eșec al științei, ci unui eșec al celorlalte instituții ale noastre, începând cu statul de drept. Mai exact, de vină este o teorie juridică dubioasă. Mulți juriști continuă să se mândrească cu o interpretare extrem de formală a statului de drept ca fiind ceva hotărât neutru și amoral, chiar dacă eșuează spectaculos în a ne ajuta să ne confruntăm cu cele mai urgente provocări ale zilei. Pandemia este un caz paradigmatic: suntem blocați cu un sistem juridic divergent care stă în așteptare și urmărește cum numărul deceselor care pot fi prevenite continuă să crească și a cărui autoritate morală și relevanță sunt, ca rezultat, din ce în ce mai periculoase.

    Problema constă într-o concepție a dreptului care își are rădăcinile în mare măsură în pozitivismul juridic, școala principală de gândire jurisprudențială, a cărei interpretare cea mai strictă susține că dreptul își derivă autoritatea din „genealogie” (de unde provine), indiferent de moralitate (fie că legea este „bună” sau „rea”). În realitate, totuși, aceasta echivalează cu o scuză pentru a nu te angaja în raport cu bunăstarea colectivă și, în schimb, amână alegerea individuală. Chiar dacă această perspectivă ar fi acceptabilă în mijlocul unei pandemii în creștere, ar fi profund defectuoasă. Statul de drept este o combinație de reguli formale și norme sociale care se întăresc reciproc. Trăiește și funcționează prin conștiința morală colectivă a participanților săi. Rolul instanțelor, așadar, nu este doar acela de a aplica reguli formale, ci și de a modela normele sociale și, atunci când este necesar, de a acționa ca o conștiință a unei societăți. O analogie apropiată ar fi un părinte care își exercită judecata intervenind într-o ceartă între frați.

    Acest lucru nu înseamnă că „judecătorul mănâncă legea pe pâine”. Mai degrabă, cercetările academice în drept și psihologie și descoperirile din științele cognitive arată că dreptul este o instituție fundamental socială și că indivizii răspund puternic la indiciile furnizate de instituțiile de autoritate (ceea ce psihologii numesc „evocare”), în special atunci când indiciile întruchipează o poziţie morală puternică. Poziția pozitivistă ratează fundamental acest punct. Ignoră faptul că națiunile istorice în război din Europa au fost unite în cadrul unui bloc în mare măsură integrat prin jurisprudența Curții de Justiție a UE. În mod similar, hotărârea de referință din 2018 a Curții Supreme din India care dezincrimina homosexualitatea a jucat un rol semnificativ în schimbarea normelor în acea țară.

    Curtea Supremă a SUA a avut atât șansa să facă ceea ce trebuie, cât și să facă istorie, ajutând la încheierea acestei pandemii prelungite – și din ce în ce mai ușor de prevenit – și îmbogățind statul de drept în acest proces. Statele Unite – și într-adevăr lumea – aveau nevoie de o decizie cu forță morală precum în procesul Brown versus Board of Education, și mai puțin cinism murdar pe care l-am văzut în cazul Trump împotriva Hawaii (cazul „interzicerea musulmanilor”). Curtea ar fi putut și ar fi trebuit să ia o poziție cu privire la vaccinuri, mai ales având în vedere că a făcut deja acest lucru în ceea ce privește „dreptul la viață” în alte contexte. Fetușii sunt, de exemplu, cazuri mult mai ambigue de „viață” decât lucrătorii afectați de mandat, care sunt în mod clar agenți morali. Și Curtea a decis împotriva alegerii de a pune capăt chiar și propriei vieți în contextul eutanasiei.

    Judecățile legale se referă la compromisuri și, în acest caz, a existat o alegere clară între siguranța colectivă sau o noțiune greșită a libertății personale (cum a susținut filozoful Peter Singer). În timp ce marii angajatori precum Citigroup și United Airlines au mers atât de departe încât au impus o politică „fără lovituri, fără locuri de muncă”, mandatul OSHA a adoptat o abordare mult mai moderată pentru a crea un mediu de lucru sigur. În plus, chiar dacă cauza în fața Curții nu ar fi fost deschisă și închisă, binele comun ar fi trebuit să fie departajarea. Dar, în schimb, votul instanței a fost pentru libertatea individuală cu orice preț: valoarea de bază, dacă este ascunsă, a pozitivismului juridic. 

    Circul din jurul lui Novak Djokovic, starul tenisului anti-vaccin care a fost reținut recent de agenții de frontieră australieni, este doar un microcosmos al confuziei care va fi acum declanșată de decizia de anulare a mandatului lui Biden la locul de muncă. Cu ratele de spitalizare care bat recorduri și numărul deceselor din SUA ce se apropie de un milion, Curtea a ratat o oportunitate majoră de a exercita tutela asupra unei politici divizate și de a-și afirma relevanța și autoritatea morală.



Drepturi de autor: Project Syndicate, 2022
Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic

SmartBill anunță integrarea cu e-Factura, permițând celor 60.000 de clienți accesul la sistemul național de facturare electronică

0


SmartBill susține digitalizarea mediului de business din România prin integrarea cu sistemul național de facturare electronică e-Factura. Astfel, orice utilizator SmartBill va avea acces la acest serviciu automat, chiar înainte ca acesta să devină obligatoriu. Înrolarea și transmiterea de facturi prin e-Factura sunt momentan opționale, urmând să devină obligatorii pentru mai multe segmente de firme începând cu data de 1 iulie 2022, (conform proiectului de ordin al președintelui ANAF, care pune în aplicare dispozițiile articolului XXXVII din OUG 130/2021) și pentru tot mediul de afaceri ulterior, nefiind încă stabilit un termen.

Proiectul e-Factura se înscrie în strategia europeană care vizează eliminarea birocrației la nivel european, digitalizarea relațiilor comerciale și eficientizarea procesului de colectare a impozitelor și taxelor. Un raport al Comisiei Europene arată că, anual, pe plan local, se pierd aproximativ 6 miliarde de euro, iar prin digitalizarea relației dintre autorități și mediul de business, aceste pierderi vor fi diminuate semnificativ. În prezent, proiectul demarat de Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru implementarea facturii electronice în relația Business to Government este în fază de testare, dar pe măsură ce va fi extins ar trebui să devină vizibile efectele pozitive asupra economiei.

ANAF a publicat la începutul acestui an proiectul care prevede lista produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, pentru care devine obligatorie transmiterea facturilor emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, conform OUG 130/2021.

Astfel, au fost stabilite cinci categorii de produse considerate cu risc fiscal ridicat, proiectul precizând pentru fiecare în parte motivațiile încadrării în această categorie.

Cele 5 categorii de produse sunt:

  • Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile
  • Băuturi alcoolice
  • Construcții noi
  • Produse minerale (apa minerală naturală, nisip și pietriș)
  • Îmbrăcăminte și încălțăminte

„Salutăm această inițiativă deja prezentă în alte țări UE unde facturarea electronică a adus beneficii atât mediului economic, cât și statului. Proiectul, așa cum se prezintă până acum pare să aibă o direcție care va fi un WIN – WIN, astfel am luat decizia de a integra deja SmartBill la e-Factura chiar dacă încă nu este obligatorie emiterea de facturi electronice. În urma integrării, cei peste 60.000 de clienții SmartBill, vor fi pregătiți să emită facturi electronice fără niciun efort suplimentar”, a declarat Radu Hasan (foto), CEO și Cofondator SmartBill.

Așteptarea e ca utilizarea e-Factura să devină obligatorie în viitorul apropiat pentru toate entitățile emitente de facturi: firme, PFA-uri, dar și alte instituții. Astfel, toate facturile ar urma să fie înregistrate în sistemul național digital e-Factura, imediat după emitere, chiar înainte ca acestea să ajungă la clienți. Grație integrării realizate de SmartBill, acest proces va fi realizat automat pentru utilizatorii platformei, care sunt peste 60.000 și în continuă creștere.

În plus față de eficientizarea procesului de facturare prin digitalizare, un alt beneficiu al facturării electronice va fi că, în viitor, va contribui la debirocratizarea relațiilor comerciale, reducând în același timp în mod semnificativ utilizarea cantității de hârtie și diminuând amprenta activității economice asupra mediului.