Banca Transilvania domina topul celor mai populare companii la BVB, in viziunea investitorilor individuali

0

 

Banca Transilvania domina clar editia din august a clasamentului celor mai populare societati listate in Romania in randul investitorilor individuali de la Bursa de Valori Bucuresti

Daca in luna mai era inlocuita de societatea Teraplast S.A. in varful clasamentului BVBescu Retail Pulse Chart, Banca Transilvania revine pe primul loc la editia din luna august, dominand clar topul celor mai populare societati listate la Bursa de Valori Bucuresti in viziunea investitorilor individuali, atragand voturile a 70% dintre participantii la sondaj.


Nuclearelectrica S.A. ajunge pentru prima data pe pozitia a 2-a in cei aproape 2 ani de cand este realizat clasamentul, obtinand un procent de 65% dintre voturi.

Podiumul este completat de OMV Petrom, care castiga o pozitie, de pe locul 4 pe care il ocupa editia trecuta. Teraplast S.A., societate care a dominat clasamentul in ultimul an, coboara 3 pozitii, ajungand pe locul 4.


One United Properties reintra in Top 10, in timp ce Arobs Transilvania Software coboara 3 locuri pana pe 13.


Clasamentul a fost realizat in luna august 2022 de site-ul bvbescu.ro, cu ocazia evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul II 2022 si cum investim”, care va avea loc pe data de 31 august 2022.


Atentia investitorilor, focusata asupra companiilor care au avut cel mai mult de beneficiat din cresterea pretului la energie


Impulsionati de rezultatele foarte bune obtinute de 3 dintre societatile din energie listate la bursa, investitorii de retail au dus Nuclearelectrica S.A. si OMV Petrom S.A. pe locurie 2, respectiv 3 ale clasamentului BVBescu Retail Pulse Chart.


Romgaz S.A. continua sa castige atentia investitorilor, reusind in luna august sa urce o pozitie, pana pe locul 8, in timp ce Conpet S.A. are parte de o crestere semnificativa, urcand 9 locuri si intrand in Top 20, pe locul 17. Transgaz S.A. ramane si ea in Top 20, ocupand locul 19, in timp ce Transelectrica S.A. coboara 2 pozitii pana pe locul 30.


Desi fost afectata de cresterea pretului energiei electrice, fapt care a dus la publicarea unor rezultate financiare slabe pentru primele 6 luni din 2022, societatea Electrica S.A. continua sa castige atentia investitorilor de retail, reusind o urcare de 4 pozitii in luna august, de pe locul 17 pe 13.


Simtel Team S.A., societate care activeaza in domeniul energiei verzi, ramane la jumatatea clasamentului, coborand 3 pozitii pana pe locul 25.


Care sunt companiile de pe Piata Aero cele mai apreciate de investitorii individuali


Desi au intrat intr-un con de umbra in ultimul an, cateva companii listate pe Piata AeRO reusesc sa se mentina in atentia investitorilor de retail din Romania. 14 societati listate pe piata secundara se afla in Top 40, la fel ca in luna mai, insa, pentru prima data, nici una nu se mai afla in Top 10. Agroland Business Systems este societatea listata pe Piata AeRO cel mai bine situata in clasament, pastrand locul 11 ocupat la editia trecuta. Urmeaza Norfert S.A pe locul 12, Arobs Transilvania si Safetech Innovations S.A., pe 14, respectiv 15. In Top 30 se mai afla IHunt Technologies Import – Export S.A. (22), Simtel Team S.A. (25), DN Agrar (26), Holde Agri Invest S.A. (28) si Agroland Agribusiness S.A. (29).


Care sunt cele mai mari miscari in Top 50 BVBescu Retail Pulse Chart


Allwiev – Visual Fan S.A. semneaza cea mai mare urcare din Top 50, de 17 pozitii, ajungand pe locul 40. Pe contrasens, Agroserv Mariuta marcheaza cea mai mare coborare din Top 50, pierzand 20 de pozitii si ajungand pe locul 47.


In Top 50 mai patrund la aceasta editie Aerostar S.A. (48) si Firebyte Games (50), in timp ce Connections Consult, ABN Systems International si Aquila Part Prod Com parasesc primele 50 de pozitii. Nici o societate care a venit la Bursa in Trimestrul II nu reuseste sa patrunda in Top 50.


Cele 5 SIF-uri raman in continuare in subsolul clasamentului – nici una dintre aceste nu a reusit sa ajunga intre primele 50 de pozitii.

Iata care sunt companiile care ocupa primele 10 pozitii in BVBescu Retail Pulse Chart, din punctul de vedere al interesului investitorilor individuali la Bursa de Valori Bucuresti, in luna august 2022:

Poz Ant. Ev. Societate Domeniu
1 2 ^ TLV – Banca Transilvania Banci/Financiar
2 7 ^ SNN – Nucleareletrica S.A. Energie
3 4 ^ SNP – OMV Petrom S.A. Energie
4 1 v TRP – Teraplast S.A. Industrie
5 3 v M – Medlife S.A. Sanatate
6 5 v WINE – Purcari Wineries FMGC
7 6 v BRD – BRD Societe Generale Banci/Financiar
8 9 ^ SNG – Romgaz S.A. Energie
9 8 v FP – Fondul Proprietatea Financiar
10 13 ^ ONE – One United Properties S.A. Imobiliare

BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator care arata interesul investitorilor individuali fata de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti si este realizat pe baza unui chestionar completat de catre investitorii individuali din comunitatea BVBescu.ro.
Rezultatele financiare publicate de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti pe Trimestul II 2022 vor fi subiectul principal de discutie in cadrul editiei din data de 31 august 2022 a evenimentului online „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim”.
Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, Tradeville S.A. Life is Hard S.A. si Norofert S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, Ziarul Bursa, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila, Prahova Business, Reusita TV si Bucuresti Business (Parteneri media).

 

Colliers: Boom-ul comerțului electronic încetinește

0

Conform unui raport realizat de Colliers, boom-ul comerțului electronic încetinește un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile orașe, unde sunt înregistrate majoritatea achizițiilor online. În schimb, în formatele tradiționale, discounterii câștigă și mai multă cotă de piață.

25 august 2022: Piața de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte care totalizează aproximativ 27.000 de metri pătrați, potrivit raportului de piață Colliers pentru primul semestru din 2022. Analizând structura consumului, consultanții Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună. Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări. Și comerțul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar ușor sub nivelul din 2021. În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.

Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piața locală. A doua jumătate din 2022 se anunță însă mai activă, cu aproximativ 120.000 de metri pătrați de noi proiecte de retail finalizate. Totuși, consultanții Colliers nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină anumite provocări în procesul de construcție sau de închiriere.

„În ceea ce privește cererea, este important de remarcat faptul că în centrul redresării economice din România în perioada post-pandemică a fost consumul robust, și, din fericire, vedem în continuare rezultate bune. Acest climat este rezultatul pieței foarte dinamice a forței de muncă, unde numărul total de angajați din economie este deja peste nivelul de dinaintea pandemiei  încă de la începutul lui 2022. Totuși, deși este îmbucurător că salariile au accelerat în termeni nominali, în termeni reali, acestea se situează ușor sub rata inflației de ceva timp. Iar dacă activitatea economică va încetini din cauza evoluțiilor din alte țări, acest lucru va duce, la rândul său, la o creștere mai lentă a salariilor, chiar dacă dinamica prețurilor rămâne ridicată. De asemenea, vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, dar scenariul nostru de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă”, subliniază Simina Niculiță (foto), Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Randamentele mari pe care le oferă piața locală comercianților, plus redresarea rapidă din ultimele luni a vânzărilor de produse nealimentare, una dintre cele mai rapide din UE, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, cu o diversitate de branduri care, fie și-au deschis primul magazin în prima jumătate a anului, fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat, branduri printre care se numără și Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi. 

Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile. În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal. Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), deși ne așteptăm ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

„Momentan sunt peste 100.000 de  metri pătrați de noi proiecte de retail care vor fi livrate în a doua jumătate a anului, însă pe termen mediu încep să prindă contur și proiecte mai mari. Totuși, chiar și cu aceste noi livrări de proiecte de retail care ar putea începe să depășească 200.000 de metri pătrați pe an, România, cu cei peste 4 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne o piață cu o ofertă subdimensionată. Și asta în comparație cu țările din Europa Centrală și de Est, mult în urma  țărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum similar  cu cel din Cehia și Polonia, stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia”, explică Simina Niculiță.

Dat fiind că pe piața noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri față de celelalte țări din regiune, acest context intern asigură încă o concurență limitată între retaileri și poate fi o explicație  de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanții Colliers se așteaptă ca piața din România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani.

 

 

Schimburile comerciale româno-germane își continuă creșterea

0

 

AHK România anunță cifrele privind schimburile comerciale dintre Germania și România în prima jumătate a anului 2022, conform Biroului Federal de Statistică (Destatis)

Volumul schimburilor comerciale dintre Germania și România își menține tendința ascendentă și în prima jumătate a anului 2022, însumând 18,4 mld. EUR. Creșterea este de 12,3% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut (primele 6 luni 2021: 16,4 md. EUR) , potrivit ultimelor cifre ale Destatis.

Astfel, exporturile către România s-au ridicat la 9,8 mld. EUR, ceea ce înseamnă o creștere de 8,8% față de perioada similară din 2021, în vreme ce importurile Germaniei din România au însumat 8,6 mld. EUR, în creștere cu 16,6% față de primele șase luni ale anului trecut. Aceste rezultate plasează România pe locul 19 în topul partenerilor comerciali ai Germaniei privind exporturile și pe locul 21 privind importurile.

„Dezvoltarea relațiilor economice româno-germane este foarte îmbucurătoare, în special în actualul context internațional dificil. Asistăm la un interes substanțial al firmelor germane de a deschide afaceri în România, respectiv de a a-și extinde aici activitățile, ceea ce pune bazele unei și mai bune dezvoltări a comerțului bilateral. Dacă se menține această dinamică, valoarea schimburilor comerciale bilaterale se apropie în 2022 de 40 mld. EUR. Având în vedere reorientarea lanțurilor internaționale de aprovizionare, dar și datorită deschiderii de noi zăcăminte de gaze naturale, România reprezintă un amplasament investițional bun pentru economia germană. Relațiile bilaterale nu se pot decupla însă de evoluțiile geopolitice globale. Inflația crescută, dobânzile mari, prețurile ridicate la energie, blocajele existente din lanțurile de aprovizionare, încrederea scăzută a consumatorilor sunt doar câțiva factori care apasă din ce în ce mai mult asupra economiei”, este de părere Sebastian Metz, director general și membru în Consiliul Director al AHK România.

AHK România în anul aniversar 2022
Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic dorim să ne concentrăm în AHK Sustainabilityear 2022 și, printr-o serie de evenimente, să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici, economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

Revenire în forță pe piața muncii pentru startup-uri și companiile mici: peste 100.000 de joburi noi în primele 8 luni ale anului și aproape 2,5 milioane de aplicări

0

2022 a marcat o revenire puternică pe piața muncii nu doar pentru marii angajatori, care au scos în piață un număr record de joburi, ci și pentru angajatorii mici și pentru business-urile nou deschise. După doi ani dificili pentru multe dintre aceste companii, primele 8 luni ale anului au reactivat acest sector și, odată cu el, și încrederea candidaților de a aplica pentru joburile din companiile cu cel mult 50 de angajați.

Astfel, din ianuarie și până în august, peste 100.000 de locuri de muncă au fost postate pe eJobs.ro de recrutorii din startup-uri, nivel similar cu cel din 2019, dar cu aproximativ 20% mai mult decât în 2020 și 2021. Cele mai multe joburi au venit de la angajatorii din servicii, urmați de cei din retail, transport / logistică, import / export și turism. Iunie a fost luna cea mai prolifică pentru acest segment de companii, însă este de așteptat ca, din toamnă, să crească din nou numărul de oferte pentru candidați. Bucureștiul, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași au fost orașele cu cele mai multe start-up-uri care au căutat să-și mărească echipele.

„Practic, unul din trei joburi postate de la începutul anului și până acum au fost din sectorul angajatorilor mici, cu maximum 50 de angajați. Au fost peste 10.000 de companii care au făcut angajări. Vorbim fie de business-uri nou înființate, fie de business-uri care anul acesta și-au reluat activitatea la cote normale sau chiar au accelerat-o. Foarte interesant este faptul că, dacă în 2020 și 2021, pentru această categorie de angajatori aveam un procent mare de joburi remote, acum vedem o pondere marginală din totalul locurilor de muncă disponibile – aproximativ 8%”, spune Roxana Drăghici, head of sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.

Odată cu creșterea numărului de joburi scoase în piață de startup-uri și angajatorii mici, a crescut și interesul candidaților față de aceștia. Astfel, în primele 8 luni ale anului au fost înregistrate aproape 2,5 milioane de aplicări, sub nivelul din 2021, însă cu 25% mai mult decât în 2019. „A fost o perioadă când cea mai mare parte a capitalului de încredere a fost transferată către angajatorii foarte mari, către multinaționale, care erau direct  asociate cu ideea de stabilitate, de solvabilitate, cu bugete mari. Faptul că pandemia a lovit în foarte multe business-uri mici și le-a forțat să sisteze activitatea i-a făcut pe candidați să fie, pentru o perioadă, mai circumspecți, însă acum par să fi depășit acea etapă. Din cele aproape 7 milioane de aplicări totale, din ianuarie și până acum, angajatorii mici au cumulat 2,5 milioane”, explică Roxana Drăghici. Tot la capitolul capital de încredere, de menționat este faptul că tendința candidaților este de a aplica mai degrabă la angajatorii mici din România decât din străinătate.

Cele mai căutate sub joburile din retail, servicii, IT / telecom, publicitate / marketing / PR și call center. Retailul, serviciile și IT / telecom cumulează jumătate din numărul total de aplicări. Disproporția cea mai evidentă apare în cazul transporturilor – este al treilea domeniu din punctul de vedere al numărului de joburi scoase în piață, însă ultimul din punctul de vedere al aplicărilor atrase.

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs.ro

„Vedem diferențe din ce în ce mai difuze între angajatorii mari și cei mici. Sigur că volumul de angajări diferă, însă raportarea la tendințele pieței este aceeași – caută preponderent angajați full time, care să lucreze de la birou, iar plafoanele salariale oferite sunt similare. Este și motivul pentru care candidații nu mai au rețineri în a aplica și la joburile din companiile mici”, adaugă Roxana Drăghici.

Reinterpretarea în cheie locală a unui brand ucrainean

0

 

Proiectul „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, propune reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.


În acest sens, sub egida evenimentelor Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, Asociația CRIES – Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare se adresează bucătarilor din România și organizează în perioada 23-25 septembrie 2022 Festivalul LA PAS, în cadrul căruia lansează a patra ediție a programului „Gustul ca patrimoniu”, care urmărește creșterea nivelului de conștientizare a publicului cu privire la importanța hranei ca parte a patrimoniului imaterial. În activitățile și proiectele LA PAS, implementat de CRIES începând cu 2018 în cadrul programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, asociația dezvoltă activități de valorificare a patrimoniului gastronomic local.


Mihaela Vețan, manager de proiect al programului LA PAS: „Am decis să dedicăm această ediție a Gustului ca patrimoniu borșului ucrainean. Rețeta pregătirii preparatului era din anul 2020 depusă la UNESCO pentru adăugarea la lista patrimoniului cultural pe cale de dispariție, dar procesul de luare a deciziilor a fost accelerat din cauza impactului negativ al invaziei Rusiei în Ucraina asupra tradiției preparatului, cum au menționat oficialii UNESCO.”


Organizatorii anunță că „bucătari pasionați de gastronomie artizanală din țară sunt invitați să candideze pentru o rețetă de borș ucrainean, gătită în contextul gastronomiei locale din care provin. Ne propunem selectarea a 5 bucătari care vor avea posibilitatea de participare la Festivalul LA PAS în septembrie 2022 Timișoara, în vederea pregătirii unei rețete de borș împreună cu mai multe refugiate din Ucraina. Ulterior, aceștia vor propune propria rețetă de borș, care va fi gătită și comercializată în restaurantele din România unde aceștia lucrează, pe parcursul lunii octombrie 2022. Asociația CRIES va contribui cu câte 10 vouchere per restaurant, ca metodă de susținere financiară, astfel ca 50 de persoane vor putea degusta borșul gratuit.
Proiectul „Gustul ca patrimoniu” pornește de la premiza complexității relației dintre hrană și cultură, de la problematica mâncării ca vector cultural într-o lume globalizată, punând în discuție relația dintre gusturi și valori, structuri și moștenire sociale, și urmărește cercetarea asupra practicilor legate de mâncare, mâncatul împreună, partajarea hranei, povestirile schimbate deasupra mesei și celelalte ritualuri asociate cu hrana.


Criterii de aplicare la „Gustul ca patrimoniu


Dosarul de aplicare trebuie să conțină:

Dosarul de aplicare trebuie să conțină:

  • O scrisoare de intenție privind participarea la proiect, din care să rezulte motivația aplicantului
  • Restaurantul unde lucrează bucătarul aplicant
  • Informații despre parcursul profesional în domeniul gastronomic
  • Un link către un portofoliu de mâncăruri (opțional)

Aplicația se trimite exclusiv online la adresa lapas@cries.ro, până la data de 2 septembrie 2022.


Fiecare bucătar dintre cei cinci selectați beneficiază de o decontare a cheltuielilor de drum la Festival, cazare (o noapte) și 10 vouchere de borș, plătite pentru 10 consumatori din restaurantul în care bucătarul respectiv va găti ciorba de pe lista de patrimoniu UNESCO, reinterpretată în cheie locală.


Calendarul proiectului Gustul ca patrimoniu ediția 2022


până pe 2 septembrie 2022 – primire candidaturi bucătari
3-11 septembrie 2022 – jurizare propuneri
25 septembrie 2022 – participare la Festival și la gătirea borșului ucrainean
29 septembrie-12 octombrie 2022 – pregătirea propriei versiuni de borș
15 octombrie 2022 – oferirea voucherelor pentru restaurantele unde lucrează bucătarii câștigători


Proiectul face parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.


Producător: Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare

BCR – creștere de 80% pentru creditele aprobate în cadrul programelor guvernamentale dedicate IMM-urilor

0

BCR înregistrează o creștere de 80% pentru creditele aprobate în cadrul programelor guvernamentale dedicate IMM-urilor, cu finanțări de aproape 1,4 miliarde de lei. IMM Prod deține o pondere de 30% din stocul de finanțări garantate de stat acordate de bancă.

  • În primul semestru din 2022, BCR a acordat 1.654 de finanțări, în valoare totală de 1,4 miliarde lei, în cadrul programelor de creditare cu garanția statului dedicate IMM-urilor, înregistrând o creștere de 80% comparativ cu perioada similara din 2021
  • Creșterea a fost accelerată de programul IMM Prod, care, în mai puțin de o lună de când a devenit operațional, a înregistrat peste 180 de tranzacții, în valoare de 411 milioane lei
  • Tranzacțiile aprobate în cadrul IMM Prod au ca obiect achiziția de echipamente de producție, eficiență energetică prin instalare de panouri fotovoltaice, precum și construcția sau cumpărarea de hale de producție

Banca Comercială Română a aprobat 1.654 de finanțări, în valoare totală de aproape 1,4 miliarde lei, prin intermediul programelor dedicate întreprinderilor mici și mijlocii, care beneficiază de garanția statului și care au fost operaționale în 2022 (IMM Invest, IMM Prod, Rural Invest și Garant Construct). BCR a înregistrat o creștere de 80% a stocului de finanțări cu garanții guvernamentale, comparativ cu primul semestru din 2021, când au fost înregistrate 589 de tranzacții în valoare de 770 miliarde de lei. 

Creșterea BCR a fost accelerată în special de IMM Prod, care, în iunie 2022, a înregistrat peste 180 de tranzacții, în valoare de 411 milioane lei. IMM Prod deține o pondere de 30% din totalul creditelor acordate de BCR prin programele guvernamentale dedicate IMM-urilor. Obiectivul principal al acestui program este finanțarea producţiei, creşterea capacităţii de producţie, reconversia de la intermediere la producţie, precum și digitalizarea activităţii și îmbunătăţirea standardelor de mediu. 

Bogdan Cernescu – BCR

„Am susținut activ accesarea de credite bancare garantate de stat, pentru asigurarea activității curente sau pentru investiții, facilitând accesul antreprenorilor la informații și oferind consiliere pentru implementarea și monitorizarea proiectelor. În cifre, ultimii trei ani înseamnă 5.623 de finanțări acordate de BCR prin programele de garantare, cu o valoare totală a creditelor de 4,3 miliarde de lei. IMM-urile sunt oxigenul economiei, iar rolul nostru este să sprijinim dezvoltarea sustenabilă a mediului antreprenorial. De aceea, un plan de afaceri consolidat sau un plan de extindere a business-ului bine construit trebuie să țină cont de contextul economic, de dinamica internațională și de inovațiile care aduc valoare adaugată mare. Este nevoie să stimulăm producția locală, să creăm și să protejăm locurile de muncă, iar BCR este aici ca să se implice. Rezultatele obținute în 2022 ne arată încă o dată că suntem un partener de încredere și că împreună putem construi pe  termen lung, cu soluții adaptate la nevoile de business ale antreprenorilor”, a declarat Bogdan Cernescu, Director Executiv Corporate Coverage BCR.

BCR a fost una dintre principalele bănci care a susținut IMM Prod și și-a adaptat și automatizat rapid fluxurile interne, pentru a livra un răspuns cât mai rapid antreprenorilor, oferindu-le în același timp consilierea și soluțiile optime personalizate pentru a raspunde nevoilor lor. 

Oana Bâra, BCR
Mihnea Ratte www.instagram.com/mihnearatte/

„Dacă pentru antreprenorii care au accesat IMM Prod, acordarea finanțării de către BCR a reprezentat soluția pentru extinderea business-ului, pentru noi a însemnat reconfirmarea faptului că avem antreprenori cu viziune, atenți să stimuleze păstrarea locurilor de muncă, dar și să conducă transformarea spre o economie verde. Ne-am bucurat să vedem că tranzacțiile aprobate în IMM Prod au ca obiect achiziția de echipamente de producție, eficiență energetică, achiziția panourilor fotovoltaice, construcția și achiziția halelor de producție. 

Noi punem la dispoziția antreprenorilor o gamă largă de soluții de creditare, însă fiecare client are nevoie de o abordare personalizată. Credem în decizia informată și, de aceea, le oferim și un set de instrumente care să îi ajute să acceseze informațiile utile de care au nevoie pentru a construi un business puternic și o relație de încredere cu angajații, cu clienții și cu investitorii. Pe BCR Școala de Business avem și un curs dedicat programelor de finanțare, iar, în prima parte a acestui an, am lansat ADA, primul chatbot inteligent care oferă informații despre programele de finanțare și care este soluția optimă pentru nevoile de business ale unui antreprenor”, a declarat Oana Bâra, Coordonator Programe de Finanțare BCR.

Programele de finanțare cu garantie de stat dedicate IMM-urilor s-au încheiat pe 30 iunie, iar o nouă editie a acestor programe este în curs de lansare. Procesul pe care un antreprenor trebuie să îl urmeze pentru a beneficia de avantajele programelor, precum și toate detaliile necesare pot fi accesate pe https://www.bcr.ro/ro/business, în cadrul ghidurilor special pregătite. Pentru mai multe detalii și informații despre alegerea optimă a programului de finanțate pentru IMM-uri, antreprenorii o au la dispoziție pe ADA, primul chatbot inteligent, disponibil pe site-ul BCR, care oferă informații personalizate despre programele de finanțare.

Sierra Quadrant: Creditul comercial,o bombă cu ceas. Firmele fac tot mai greu față facturilor

0

 

Creditul comercial, principala modalitate prin care se finanțează majoritatea firmelor românești, a devenit o adevărată bombă cu ceas care riscă să ducă la o explozie de insolvențe și falimente. Pe fondul inflației, a scăderii consumului și a accentuării neîncrederii în perspectivele economiei, tot mai multe firme înregistrează datorii la furnizori, iar nerespectarea condițiilor contractuale riscă să ducă la prăbușirea unor lanțuri economice, cu falimente în serie și disponibilizări de personal, arată o analiză Sierra Quadrant.

Creșterea prețurilor materiilor prime, scumpirea utilităților și scăderea consumului au generat ample probleme pe lanțurile de business din economia românească. Multe dintre firme, spun experții, au renunțat în a mai constitui stocuri de marfă, mai ales că furnizorii își modifică tot mai des prețurile.
Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, și mai grav este faptul că furnizorii nu mai sunt dispuși să crediteze clienții, cu plata la termen, iar acest fenomen se accentuează pe zi ce trece.

,,Creditul comercial sau credit furnizor cum mai este cunoscut, s-a diminuat drastic în multe sectoare pe fondul creșterii sentimentului de neîncredere în business. Se cere tot mai mult plata unui avans semnificativ sau chiar plata integrală a produselor, iar pentru mulți dintre clienți această situație este imposibil de onorat’’, arată analiza Sierra Quadrant.

Creditul comercial are o importanță deosebită în finanțarea companiilor din România, acesta având cea mai ridicată pondere în pasivul firmelor. Creditele comerciale reprezentau anul trecut echivalentul a 430 miliarde de lei, per total în economie, de 3,5 ori mai mult decat creditele bancare (123 mld.lei).

Ovidiu Neacşu

,,Firmele alegeau acest tip de creditare pentru că nu genera dobânzi, permitea plata la termen și se baza pe încredere, pe relațiile de business consolidate de-a lungul anilor. În prezent, multe dintre relațiile de afaceri sunt grevate de problemele generate de inflație, de incertitudine, de temerile că această criză se va adânci în 2023’’, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator Sierra Quadrant.

Riscul de neplată, în creștere

Dincolo de reducerea seminificativă a liniilor de credit comercial, în acest an se constată și o întârziere tot mai mare a plăților din economie.

Durata medie de plată a facturilor a crescut la 145 de zile, față de 120 zile în 2020 și 201 de zile, nivelul record din 2012. Cele mai mari restanțe, ca pondere în total, sunt în industria prelucrătoare (26%), comerț (18,9%) și energie ( 16,3%).

Un sondaj recent arăta, de altfel, că 7 din 10 companii întârzie să-și plătească facturile, principalele motive invocate fiind lipsa resurselor financiare disponibile, neîncasarea facturilor, creșterea costurilor operaționale și scăderea vânzărilor.

Datoriile neplătite la termen față de furnizori, ce reprezintă peste 55% din totalul plăților restante, au depășit 50 miliarde de lei în 2021, iar în acest an ar putea trece de nivelul record stabilit în 2012, de 60,5 miliarde lei.

Statisticile BNR arată că datoriile comerciale au cea mai însemnată pondere în pasivele firmelor (19 la sută), după capitalurile proprii, acestea având și cea mai ridicată rată de creștere (17 la sută în intervalul iunie 2020-iunie 2021).

Pe ansamblul economiei, potrivit specialiștilor, blocajul financiar s-a accentuat semnificativ în ultimii 2 ani, depășind, în prezent, 350 de miliarde de lei, un nivel fără precedent în ultimii 10 ani.

Business-uri vulnerabile

Potrivit datelor Băncii Naționale, din Raportul privind stabilitatea financiară – iunie 2022, în prezent aproximativ o treime dintre companii se situează în zona de risc din perspectiva îndatorării, acestea având un grad de îndatorare raportat la capitaluri mai mare de 200 la sută.

Mai mult chiar, 42% din companii sunt vulnerabile în cazul scăderii vânzărilor sau al prelungirii termenelor de încasare.

,,Luând în considerare doar cele mai lichide active (numerar, disponibilități în cont și investiții financiare), 60 la sută dintre firme au resurse pentru gestionarea cheltuielilor pentru o perioadă de mai puțin de 30 de zile, având în vedere termenul prelungit de încasare a creanțelor în anumite industrii. Din acestea 12 la sută înregistrau pierderi, astfel este de așteptat ca situația lor de lichiditate să se înrăutățească, cu efecte negative asupra încasărilor furnizorilor, dar și a instituțiilor bancare’’, se arată în raportul BNR.

BNR afirmă, totodată, în Sondajul privind creditarea companiilor nefinanciare și a populației (august 2022), că la nivel sectorial, riscul de credit asociat creditării companiilor nefinanciare a continuat să se deterioreze.

Din perspectiva bancherilor, cele mai riscante domenii sunt sectorul energetic, urmat de  transport, industrie, agricultură, construcții și turism.

,,Creșterea costurilor de producție, provocările generate de scumpirea puternică a energiei, a gazelor, a carburanților – toate acestea au pus presiune pe bugetele firmelor. Efectele le vedem într-o dezintermediere financiară tot mai accentuată, într-o diminuare a activității economice și o resetare a perspectivelor comerciale cel puțin pentru anul următor’’, arată analiza Sierra Quadrant.

Specialiștii de la Sierra Quadrant avertizează că dificultățile economice generate de inflație, de contextul războiului din Ucraina, de problemele din China, se pot răspândi de-a lungul lanțurilor comerciale, putând genera un efect de amplificare a riscurilor la nivelul întregii economii, mai ales în condițiile vulnerabilităților deja existente.

,,Problemele de lichiditate se acutizează pe măsură ce economia frânează. Asistăm deja, în această perioadă, la o încetinire economică în multe domenii, de la construcții la comerț, industrie și servicii, fapt confirmat și de estimările BNR care converg către o stagnare economică în T3 și T4. În aceste condiții, reconsiderarea politicii de credit comercial de către managerii financiari reprezintă o direcţie de acţiune tot mai pregnantă, cu efecte negative în economie’’, afirmă Ovidiu Neacșu.

Situația este cu atât mai dificilă cu cât costurile finanțării bancare au crescut semnificativ în acest an, iar perspectivele nu sunt deloc pozitive.

,,Scăderea accesului la finanțarea bancară și deprecierea condițiilor creditului comercial vin să pună o presiune și mai mare pe lanțurile economice, mai ales pe sectorul IMM, unul slab capitalizat și tot mai vulnerabil. Furnizorii și-au redus volumele de credit comercial, clienții nu mai sunt dispuși să constituie stocuri – este o situație care devine tot mai provocatoare pe măsură ce inflația erodează tot mai puternic puterea de cumpărare’’, a mai spus omul de afaceri.

Ce-i de făcut?

În condițiile accentuării problemelor economice, specialiștii de la Sierra Quadrant spun că restructurarea rapidă a afacerilor cu probleme va face diferența între continuitate economică și faliment.

Potrivit experților, ajustarea planurilor pentru toamna și iarna acestui an trebuie să plece de la reevaluarea condițiilor economice, grav afectate de inflație, scăderea consumului și de problemele de finanțare.

Analiza performanței partenerilor trebuie să fie în prim-plan, alături de deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spații comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcții secundare.

Potrivit experților, companiile, indiferent de mărime, trebuie să își monitorizeze mai atent numerarul și cheltuielile și să încerce să reducă durata medie de încasare a creanțelor, care să fie transpusă proporțional către scăderea termenelor de plată a furnizorilor.

,,Corelarea costurilor aferente contractelor cu volumul de activitate și indicatorii de performanță variabilă ai furnizorului reprezintă elemente esențiale ale politicii de evitare a coronacrizei economice’’, afirmă specialiștii de la Sierra Quadrant.

Pentru firmele aflate deja într-o situație limită, experții recomandă concordatul preventiv.
Prin intermediul procedurii de concordat preventiv, firmele afectate de criză pot cere creditorilor şansa de a se redresa, evitând astfel procedura reorganizării judiciare, greoaie şi anevoioasă şi care de cele mai multe ori eşuează sau nu duce la rezultatul scontat.

Potrivit experţilor de la Sierra Quadrant, concordatul preventiv este avantajos pentru că permite acoperirea în timp cât mai scurt şi în proporţie cât mai mare a datoriilor acumulate, cu scopul evitării procedurilor de faliment.

În cei peste 24 de ani de activitate, Sierra Quadrant a devenit una dintre cele mai importante companii de profil din România, fiind specializată în lucrări de administrare și lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare și diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluționate, concomitent cu procedura de insolvență: bilanț de mediu, substanțe periculoase în proprietate, servituți neclare și litigii legate de patrimoniu, etc.

Printre dosarele semnificative gestionate în prezent de Sierra Quadrant se află Electrocentrale București (ELCEN), CET SA Bacău, Letea SA Bacău, Servicii Energetice Moldova SA, Donau Chem, Compania de Navigație Fluvială Giurgiu NAV S.A., Teleferic SA, Rombet SA și GA-PRO-CHEMICALS S.A.

Originea nepreferențială a mărfurilor provenite din import stabilită după regulile aplicabile în Uniunea Europeană și nu după cele ale țării de expediție

_________________

Mihai Petre, Director, Consultanță Comerț Internațional, EY România
Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România

Impunerea restricțiilor la import asupra intrării de mărfuri în Uniunea Europeană (de ex. originare din Belarus, Rusia, Iran, Ucraina) pe parcursul anului 2022 a condus la nevoia de o verificare mult mai atentă a dovezilor de origine nepreferențială emise de furnizorii străini. De exemplu, importatorii europeni care deși nu achiziționează mărfuri din aceste teritorii, doresc să se asigure că acestea nu sunt originare din Rusia sau din alte țări supuse restricțiilor. Sau, un alt exemplu concludent ar fi acela al mărfurilor supuse cotelor tarifare în Uniunea Europeană alocate în funcție de țara de origine și de balanța fixă alocată acestei țări ce permite neplata taxei adiționale de import de 25%.

În esență, la nivelul Uniunii Europene originea nepreferențială a mărfurilor se calculează după regulile prevăzute de Codul Vamal Unional. Scopul acestor reguli este de a determina naționalitatea economică a mărfurilor ce sunt supuse unor măsuri de politică comercială în UE (de ex. taxe anti-dumping, embargouri comerciale, măsuri de protecție și compensatorii, restricții cantitative sau contingente/ cote tarifare).

Astfel, furnizorii străini care pun la dispoziție importatorilor europeni certificate de origine nepreferențială sau alte dovezi de origine trebuie să determine această origine ținând cont de regulile prevăzute de Codul Vamal al Uniunii Europene. În practică, de cele mai multe ori calculul de origine nepreferențială din spatele acestor certificate este efectuat în baza regulilor de origine aplicate în țara din care este expediat produsul (adică în baza unor reguli care pot fi diferite față de cele ale UE). În unele cazuri, acest calcul este chiar neefectuat.

Drept urmare, determinarea corectă a originii nepreferențiale a mărfurilor devine un element și mai important mai ales pentru companiile europene care importă bunuri supuse contingentelor tarifare sau care provin din țări supuse sancțiunilor internaționale. 

Cum pot însă importatorii să se asigure că acest calcul este corect? În primul rând, să întrebe furnizorii de mărfuri/ materii prime dacă determinarea originii s-a efectuat ținând cont de regulile aplicabile în Uniunea Europeană și, cel mai important, să obțină de la autoritatea vamală certificarea că acest calcul este într-adevăr corect. Instrumentul recomandat ar fi obținerea unei Informații Obligatorii de Origine (IOO) de la autoritățile vamale europene, un document certificat care verifică şi confirmă originea mărfurilor. S-ar evita astfel sancțiunile și costurile nedorite.

Declararea şi dovedirea originii mărfurilor atât în momentul procesării formalităților vamale, cât și ulterior, cade în responsabilitatea operatorilor economici importatori și reprezintă un element obligatoriu de menționat în declarația vamală. Esențial este ca aceștia să cunoască regulile de origine aplicabile la nivelul UE pentru evitarea oricăror plăti adiționale de taxe la import.

Rodica Căpățînă, CEO Vinarte: „Vinul românesc a evoluat extraordinar de mult în ultimii 25 de ani”

0

România se află pe locul șase la producția de vin în Europa, conform unui clasament realizat recent. Producem mult vin, iar după cum o dovedesc concursurile internaționale de vin, producem și calitate. Rodica Căpățînă, CEO -ul producătorului de Vinarte a vorbit într-un interviu acordat pentru Revista FoodBiz.ro despre evoluția brandului pe care îl reprezintă și despre transformarea pieței de vin.

Vinarte a fost înființat în 1998 de un grup de entuziaști italieni, francezi și români, care au descoperit potențialul extraordinar al României, s-au îndrăgostit de câteva soiuri de vin și au înființat aici în două regiuni viticole din sudul țării două crame, la Stârmina, județul Mehedinți, și la Bolovanu, comuna Sâmburești, județul Olt.

De patru ani, Vinarte are un nou proprietar, care a adus și un suflu nou în companie: s-au realizat investiții de un milion de euro anual în mai multe direcții, în partea de viticultură, în crame și mai ales în tehnologie, ceea ce a făcut posibilă o creștere semnificativă, în ciuda contextului economic nefavorabil din ultimii doi ani, marcați de pandemie, de scumpirile de prețuri și de războiul din Ucraina.

„În ultimii doi ani, businessul a evoluat destul de bine, suntem mulțumiți. Vinarte are o situație destul de specială, pentru că el este pe o pantă de creștere, firma a fost vândută acum patru ani către un nou patron, avem un nou management, o nouă strategie, o nouă filozofie, o abordare mai modernă a pieței, motiv pentru care nu este o surpriză așa de mare că suntem în perioada de creștere” a mărturisit Rodica Căpățînă pentru FoodBiz.ro.

Piața vinului românesc s-a modificat semnificat de la revoluție, o subliniază toți producătorii, iar Vinarte nu face excepție.

„Vinul românesc a evoluat extraordinar în ultimii 25 de ani de la privatizare și până în prezent, cu niște pași extraordinar de rapizi. În primul rând, culturile de viță-de-vie au fost reînnoite cu alte tipuri de clone, cu foarte multe soiuri, în crame s-a învestit enorm, iar aceasta a dus la creșterea calității la tot ce înseamnă produsul finit, nu doar calitatea vinului, care a crescut enorm față de ce beam în urmă cu 30 de ani, dar și calitatea sticlei, calitatea etichetei, calitatea comunicării, toată această lume legată de o sticlă de vin s-a schimbat enorm. Era o lume foarte tristă acum 25 de ani, când nu puteai să bei nicio sticlă de vin bună în restaurante. Nu mai există niciun fel de vin cu defecte în piață, este un salt uriaș” a declarat CEO-ul Vinarte.

Lipsa unei comunicări corecte, a unui brand de țară sub umbrela căruia pot fi promovate vinurile românești afectează toți producătorii de vin atunci când vine vorba de exporturi. CEO-ul Vinarte a mărturisit pentru revista FoodBiz.ro că este o pierdere și o rușine pentru România faptul că statul nu investește în comunicare, atât internă cât și externă, pentru promovarea României ca stat viticol, mai ales că vinul poate deveni o carte de vizită extraordinară.

Vinarte este prezentă pe piața din România, dar și la extern, având exporturi în 15 țări la nivel mondial, însă, din păcate, livrările sunt în cantități mici (8-10% din totalul vânzărilor) și deloc constant.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Soluții pentru reducerea ratelor

0

În condițiile creșterii prețurilor și majorării dobânzilor variabile, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) semnalează răspunsul băncilor, concretizat în ansamblu prin înregistrarea în această perioadă a celui mai mic procent de cereri respinse și celui mai mare număr de înțelegeri directe:  

De la începutul anului peste 1.700 de consumatori au formulat solicitări în raport cu băncile și IFN-urile prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Majoritatea solicită găsirea unor soluții pentru reducerea ratelor afectate de creșterea prețurilor și de majorarea dobânzilor variabile. Răspunsul instituțiilor de credit a venit prin scăderea la sub 4% a cererilor respinse fără un motiv obiectiv. În plus, valoarea beneficiilor obținute din negocierile dintre instituțiile de credit și consumatori, derulate pe parcursul anului 2022, a depășit, până în luna august, suma obținută pentru întregul an 2020, respectiv 1,3 milioane euro.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Observăm că băncile au gestionat eficient atât perioada pandemiei, cât și cea generată de creșterea generalizată a prețurilor și de majorarea dobânzilor. Un exemplu este reprezentat de cererile privind trecerea de la ROBOR la IRCC. În cadrul CSALB am primit 50 de astfel de cereri, semn că probabil băncile au rezolvat intern majoritatea acestor solicitări. Există și ipoteza în care consumatorul a fost refuzat inițial de bancă, iar după ce a ajuns la CSALB, instituția de credit și-a reconsiderat poziția, dar asta arată încă o dată flexibilitatea instituțiilor de credit de a negocia cu consumatorul, chiar dacă politica băncii respective nu era să acorde această modificare automat, pe baza unei simple cereri. Este util de precizat că, atunci când completează o cerere în aplicația de pe site-ul CSALB, un consumator bifează o singură opțiune privind obiectul cererii, dar atașează o serie de documente și își descrie situația financiară. Toate aceste informații ajung la structurile organizatorice din băncile comerciale care lucrează direct cu CSALB. Iar acolo aceste cereri primesc o atenție suplimentară, sunt scoase din șablon și analizate particular. Asta face ca, în anumite situații particulare dificile, unele solicitări privind diminuarea ratelor, de pildă, să primească soluții de ștergere integrală a datoriei.”

Cazuri în care negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților

  • În urma negocierilor, banca a șters în totalitate pentru consumatorul C.I. datoria aferentă unui overdraft, precum și cea aferentă cardului de credit care reprezentau, la data de 8 august 2022, suma de aproximativ 20.000 lei;
  • Consumatoarea F.G. va achita către bancă suma de 38.000 Euro la momentul vânzării imobilului grevat de ipoteca în favoarea băncii (vânzarea se va face de către consumatoare). După achitarea acestei sume, banca va proceda la remiterea datoriei în sumă de aproximativ 24.000 Euro, care reprezintă diferența dintre valoarea totală a creanței și suma de 38.000 Euro;
  • Consumatoarea M.D. a obținut în urma negocierilor soluția de a plăti doar dobânda și comisionul de administrare (55 de euro) timp de trei luni, în loc de rata de 350 de euro. Astfel, în cazul unui credit de nevoi personale, consumatorul nu va mai plăti ulterior dobândă calculată la dobândă.

Ce spun consumatorii care au negociat cu băncile

Ioana Rusu, București: În anul 2007 am luat un credit ipotecar prin care am achiziţionat un apartament. În paralel, plătim rate şi pentru un credit de nevoi personale contractat pentru a putea cumpăra o maşină. Creditul pentru apartament a fost luat pentru 25 de ani. Mai aveam de plătit aproximativ 110.000 de lei, adică rate lunare timp de încă 10 ani. În ultimul an, rata la apartament a crescut semnificativ, ceea  ce ne-a făcut să ne îngrijorăm în condiţiile în care suntem o familie cu doi copii mici, iar veniturile noastre bat pasul pe loc de ani buni. Cu toate astea, întotdeauna am încercat să nu întârziem cu plata ratelor. Apoi am aflat de CSALB. Am făcut cererea pe site, am ataşat şi acte doveditoare și am cerut reducerea soldului și, implicit, a ratelor. Dar, am primit mai mult decât am cerut! Banca a șters în totalitate datoria. Mi-au dat lacrimile când am primit această veste incredibilă. Este greu să exprim în cuvinte ce înseamnă pentru noi această decizie. Am primit mai mult decât speram şi suntem foarte recunoscători pentru acest dar minunat. Consider că întâlnirea cu CSALB a fost pentru noi modul în care Dumnezeu a făcut o mare minune pentru familia noastră.

Florin Cobuz, București: „După ce banca mi-a pus poprire pe venituri pentru un credit din 2014, se adunaseră restanțe și penalități de 25.000 de lei la un credit de 35.000 de lei. Sumele veneau din faptul că viramentele către executor se făceau într-un cont greșit. Banca a șters 18.500 de lei din această sumă, iar 5.000 de lei i-am plătit eu, precum și cheltuielile executorului judecătoresc. Soluția la care am ajuns mi se pare una foarte bună, conciliatorul a fost foarte implicat, de la 10 în sus! Inițial banca a refuzat să rezolve. Apelasem și la un avocat, dar nu a mai fost cazul pentru că în 45 de zile am rezolvat prin CSALB, iar relația cu banca a rămas una cordială.”

Cel mai mic procent de clasare a cererilor din istoria CSALB

Cererile respinse de bănci din motive nejustificate au ajuns în 2022 la cel mai mic nivel de la înființarea CSALB: 3,7% din total. În urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri inițial refuzate, băncile și-au reconsiderat opinia și le-au acceptat spre negociere. Solicitarea de ștergere a înregistrărilor în Biroul de Credit este considerată un motiv obiectiv de clasare a cererii deoarece nu sunt cereri negociabile, iar consumatorii se pot adresa direct băncilor cu această solicitare. În 2022 băncile și IFN-urile au primit în cadrul CSALB peste 700 de astfel de cereri, față de 1.173 de cereri cu acest obiect în 2021.

  • Valoarea beneficiilor rezultate din negocierile purtate în cadrul CSALB (2016-2022) depășește 7 milioane de euro.
  • Din 2016 până acum, aproximativ 3.700 de consumatori s-au împăcat cu băncile și IFN-urile în cadrul CSALB (prin intermediul concilierilor și prin facilitarea înțelegerilor directe dintre părți)
  • Până în prezent CSALB înregistrează cel mai mare număr de înțelegeri amiabile/an: 361. Cifra confirmă preluarea la nivelul băncilor comerciale a mecanismelor de soluționare prin negociere promovate de CSALB.

CSALB reamintește că „este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal)”.