BestJobs: pentru 2 din 10 angajați români, munca de la distanță și restricțiile au creat dezechilibre în stilul de viață

0

Începerea sezonului de concedii în primul an fără restricții determină mulți angajați români să își evalueze stilul de viață din ultimii doi ani. Doar 27% dintre români au reușit să aibă un regim de viață sănătos în timpul pandemiei, prin menținerea activității fizice și atenție la alimentație, și aproape 4 din 10 angajați români spun că au luat în greutate în ultimii doi ani, conform unui sondaj realizat pe platforma de recrutare BestJobs. 

Pentru 20% dintre angajați, faptul că nu au mai mers fizic la birou, ci și-au mutat activitatea acasă în pandemie a fost principalul factor care a contribuit la schimbarea stilului de viață. Teama de a pierde jobul sau de a se îmbolnăvi, dar și efectele sociale ale pandemiei de Covid-19 au influențat rutina în cazul altor 30% dintre angajați, în timp ce restul au amintit despre stresul de la job (9%), volumul mare de muncă (7%), programul lung de lucru (6%) și problemele de sănătate (3%). Doar 25% spun că nu au făcut nicio schimbare în stilul de viață în această perioadă. 

Peste 19% recunosc că nu au făcut mișcare și nici nu au acordat atenție alimentației în ultimii doi ani. În schimb, alți 17% s-au concentrat mai mult pe a mânca sănătos și mai puțin pe sport, în timp ce doar 6% au avut activitate fizică în mod regulat. 30% și-au menținut obiceiurile în ciuda schimbării contextului, mai arată sondajul BestJobs. Dintre angajații care au constatat creșterea în greutate, 71% spun că au luat până în 5 kilograme, 16% între 6 și 10 kilograme, în timp ce 13% au adăugat peste 10 kilograme. 

Din primăvara acestui an, odată cu ridicarea restricțiilor anti-Covid 19, 57% dintre angajați sunt preocupați de schimbarea stilului de viață în vederea scăderii în greutate. În acest sens, peste 47% fac plimbări lungi zilnic sau cât de des este posibil și le permite programul de la locul de muncă, în timp ce peste 30% mănâncă mai puțin și au mai multă grijă la alimentele pe care le consumă.

Obiceiurile nesănătoase adoptate în raport
cu munca, în timpul pandemiei

70% dintre români consideră că lipsa activității fizice este principalul factor care a contribuit la creșterea în greutate, mai ales că 43% simt că volumul ridicat de activitate de la locul de muncă îi împiedică să facă exerciții fizice înainte sau după program. Alți 46% dintre angajați au spus că mâncatul pe fond de stres a contribuit cel mai mult, în timp ce 42% consideră că statul la birou pentru o perioadă lungă de timp, fără pauze de mișcare, a avut un impact negativ asupra greutății lor.

Aproape jumătate dintre angajați și-au propus să slăbească înainte de a merge în concediu și mare parte dintre ei consideră că angajatorul i-ar putea sprijini în acest demers, mai ales că stilul de viață este foarte mult influențat de activitatea la job. Astfel, aproape 32% din aceștia se așteaptă ca angajatorul să le ofere un program mai flexibil, pentru a putea face sport mai des, peste 21% se așteaptă ca volumul de muncă să fie redus, iar peste 20% consideră că ar fi potrivit ca angajatorul să le ofere un abonament la sală.


Sondajul a fost efectuat în perioada 7 – 24 iunie pe un eșantion de 1.117 utilizatori de internet din România.

Un tânăr român, creatorul unei versiuni revoluționare World Wide Web

0

Un tânăr inginer de software, Alexandru Stratulat (foto), din Constanța, a creat un nou Web – Web 3.0 – recomandat ca „ mult mai rapid decât World Wide Web” și „mai sigur, mai rapid și mai prietenos cu mediul”. În esență și de larg interes este că „face imposibile furturile de date, permite utilizatorului să decidă ce informații lasă la vedere, optimizează protecția pe care părinții o pot oferi copiilor atunci când intră în spațiul virtual”. 

Realizarea în acest sens este reprezentată de o platformă – SourceLless – bazată pe o tehnologie patentată în SUA, care combină DLT, Blockchain, zk-Snark și le permite utilizatorilor „să beneficieze de avantajele World Wide Web și să-și construiască un ecosistem virtual în care să fie în deplină siguranță”. Cofondatori ai platformei, împreună cu Alexandru Stratulat, sunt Iulian Bondari și Bogdan Voinea. 

Alexandru Stratulat: „Încă de la dezvoltarea smart contractelor din Blockchain-ul Ethereum, mi-am pus problema dificultății în a interoga, utiliza, software-urile dedicate. De aceea, odată cu apariția solutiilor de tip text to programming și a necesității unei soluții unice de a putea lucra într-un mod direct cu Blockchain-ul, am început prin a construi arhitectura unui limbaj ușor de utilizat, care cu ajutorul AI ne poate oferi o soluție upgradată, pentru secolulul XXI, dar și utilizabilă de către cei non-tehnici. Încă din anul 1989, de la inventarea www, de către Tim Berner Lee, până în ziua de astăzi, ne-am lovit de foarte multe probleme de securitate, care nu și-au avut rezolvarea. Până acum. Astăzi, Sourceless propune cea mai simplă soluție, dar extrem de complexă în simplitatea ei, aceea de a nu permite existența oricărui tip de malware. Aceasta cred că este cea mai importantă calitate pe care o putem oferii lumii – liniștea și siguranța identității noastre, precum și proprietatea directă și inviolabilă asupra digitalizării omului.” 

Bogdan Voinea: „Mi-aș dori ca cineva să îmi poată vedea picturile, operele mele de artă, dar să nu aibă acces la detaliile contului meu bancar, și nici nu aș vrea ca cineva să îmi știe conturile de Social Media… doar pe cine aleg eu.”

Iulian Bondari: „Tehnologia zk-Snark permite ca nodul Blockchainului SourceLess să ocupe cel mult 1Mb, ceea ce presupune un consum de energie extrem de redus. Prin comparație, alte Blockchains folosesc pentru un nod cel puțin 2,5 GB. Nodul SurceLess poate să fie instalat pe orice device care deține minimum de spațiu, chiar și pe un bec smart. Beneficiile majore ale platformei SourceLess nu vin la pachet cu o serie de constrângeri pentru un utilizator neexperimentat, sistemul este construit de așa natură încât oricine îl poate accesa extrem de simplu. Poate beneficia de resursele digitale de care are nevoie, fără să fie nevoit să învețe și detaliile tehnice care fac funcțional Web 3.0. Un alt beneficiu al utilizatorilor derivă din sistemul nou de adrese digitale creat de SourceLess, STR.domain, care permite fiecărui utilizator să aibă pe viață, un domeniu, o adresă virtuală în platformă, care nu poate fi supusă controlului unui terț, adică fie a altui utilizator, a unei companii private sau instituții publice.”   


MedLife preia pachetul majoritar al centrului Profilaxis din Timișoara

0

 

  • Noua achiziție va fi integrată sub rețeaua Sfânta Maria, parte a Grupului MedLife.
  • Odată cu această tranzacție, rețeaua Sfânta Maria își consolidează prezența și în vestul țării. 
  • În prezent, Sfânta Maria este cea mai mare rețea de clinici și laboratoare după marii jucători din piață. Brandul deține peste 60 de unități medicale proprii și este prezent în București, Brăila, Măgurele, Bacău, Sibiu, Galați, Iași și, mai nou, Timișoara.
  • Sfânta Maria deține cea mai mare rețea de medici în contract CAS și vine în întâmpinarea nevoilor în special a pacienților cu venituri medii și mici. 
  • Compania are ambiții naționale, având active atât proiecte de dezvoltare prin achiziție, cât și organice. 

MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România, anunță semnarea achiziției pentru pachetul majoritar de 80% din acțiunile companiei SC M-Profilaxis SRL, una din policlinicile de top din Timișoara. Compania va fi integrată sub brandul Sfânta Maria, prin care rețeaua își extinde prezența în zona de vest a țării. 

Profilaxis Timișoara are o experiență de aproape 25 de ani pe piața locală și este unul dintre cei mai cunoscuți operatori medicali din Timișoara, care asigură pacienților servicii complete de prevenție și profilaxie. Unitatea medicală integrează servicii de medicina muncii, ambulatoriu, compartiment de spitalizare de zi și un portofoliu important de abonați. 

În cadrul unității, pacienții pot efectua consultații medicale la peste 25 specialități, printre care cardiologie, O.R.L, dermatologie, alergologie, diabet, nutriție și boli metabolice, medicină de familie și altele, serviciile fiind asigurate de o echipă formată din peste 50 de medici proprii și colaboratori. Odată cu achiziția unității medicale, atât pacienții, cât și abonații rețelei Sfânta Maria vor putea beneficia de asistență medicală în cadrul Profilaxis. 

„Continuăm planurile noastre strategice de extindere a rețelei Sfânta Maria, al doilea brand parte din grupul MedLife, care are în focus pacienții ce își doresc să acceseze în mod special servicii în regim CAS. Rețeaua Sfânta Maria are deja o acoperire bună în capitală și în regiunea centrală și de est, iar odată cu noua tranzacție, reușim să fim mai aproape de pacienții din zona de vest a țării și să le oferim servicii de diagnostic și tratament la cele mai bune standarde”, a declarat Dorin Preda, Executive Director al MedLife Group.

Brandul medical Sfânta Maria a fost lansat în urmă cu 5 ani și a devenit una dintre cele mai importante rețele naționale de sănătate. Aceasta operează pe piața serviciilor medicale cu peste 60 de unități medicale proprii, care au rezultat în urma proiectelor de achiziție și a dezvoltărilor organice, după cum urmează: 15 clinici, în Bucureşti, Bacău, Galați, Măgurele, Iași și Sibiu, 11 laboratoare, în Bucureşti, Brăila, Bacău și Galați, precum şi peste 30 de puncte de recoltare. 

Sub brandul Sfânta Maria operăm cea mai extinsă rețea de medici de familie și specialiști în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, oferind acces la servicii medicale de calitate, decontate, pentru 500.000 de pacienți anual. În rețeaua Sfânta Maria, punem la dispoziția pacienților cea mai complexă paletă de servicii medicale acoperite de asigurarea publică din piață: spitalizare de zi, analize medicale, ecografie, radiologie, recuperare medicală, kinetoterapie și multe altele”, a declarat Cristian Sas, Directorul Executiv al rețelei Sfânta Maria.

Platformă pentru proiecte investiționale de anvergură

0

Compania antreprenorială românească de real estate Blitz anunță crearea unei platforme „cu proiecte investiționale de anvergură de pe întreg teritoriu al României, distinctă de segmentul rezidențial și comercial de masa”. Apreciind că piața investițiilor imobiliare din România are potențialul unui volum total de investiții care s-ar putea să depășească un miliard de euro în 2022, Blitz prezintă o analiză în acest sens:

Potențialul investițional în imobiliare poate depăși un miliard de euro în 2022: se lansează o nouă platformă pentru marii investitori

Piața investițiilor imobiliare din România are, potrivit experților, potențialul unui volum total de investiții ce ar putea depăși în 2022 un miliard de euro. Numai începutul lui 2022 a fost marcat de încheierea unor tranzacții importante, în valoare totală de aproape 90 de milioane de euro, dintre care peste 70% au provenit din proiecte de birouri.

În 2022 sunt la mare căutare terenurile pentru dezvoltări imobiliare în zone cu infrastructură dezvoltată, precum și terenurile cu autorizații de construcție cu multiple destinații – rezidențiale, logistice, comerciale sau spații de birouri.  Sunt de asemenea tot mai solicitate afacerile la cheie și spațiile comerciale cu potențial ridicat de business. 

O astfel de investiție a fost o proprietate cu destinație hotelieră de peste 7.500 de metri pătrați, din zona Aeroportului Otopeni din București, care s-a aflat mai mulți ani pe piață spre vânzare, în portofoliul mai multor agenții imobiliare.

„Este vorba de o construcție cumpărată la prețul de 2,65 milioane de euro de către un investitor român cu experiență în activități hoteliere în zona litoralului românesc. Hotelul a fost adjudecat la un preț de aproximativ 400 euro/mp, ceea ce, raportat la prețul pieței de spații hoteliere sau spații de birouri, constituie un adevărat chilipir cu potențial de business foarte ridicat pentru cumpărător”, a explicat Cătălin Priscorniță, fondator și CEO Blitz. 

Construcția nouă cu regimul de înălțime S+P+4, finalizată în proporție de 90%, are o capacitate de 120 de camere, dintre care 10% sunt apartamente, 70% sunt camere duble, și 20% single, o sală de conferință, restaurant și terasă. 

Hotelul situat în apropierea aeroportului Otopeni a fost primul proiect investițional tranzacționat prin platforma de proiecte investiționale al companiei Blitz, lansată la începutul lui 2022 și dedicată investitorilor, dezvoltatorilor și oamenilor de afaceri.

Blitz a venit în întâmpinarea investitorilor care sunt în căutarea de modalități noi de a-și crește business-urile cu serviciul „Blitz National Investments” –  o platformă cu proiecte investiționale de anvergură de pe întreg teritoriu al României, distinctă de segmentul rezidențial și comercial de masă.  

„Noul serviciul de proiecte investiționale listează oferte avantajoase pe care investitorii nu le pot găsi online sau altfel pe piață, și care, de regulă, parcurg un traseu mai lung de reintrare în circuitul activelor vandabile pe piața liberă în urma unor falimente sau recuperări de creanțe. Aici pot fi găsite de la terenuri agricole în extravilan – cum ar fi amenajări piscicole de câteva hectare – la terenuri în intravilan logistice cu hale de producție în apropiere de aeroporturi, și alte facilități de producție și comerciale, de peste 5.000 de mp”, a explicat Alina Cojocaru, manager de dezvoltare regională pe Proiecte Investiționale Blitz.

Tot aici sunt incluse oferte și proiecte investiționale de anvergură la nivel național în domenii precum retail, HoReCa (cabane și hoteluri, pensiuni cu restaurant) dezvoltări imobiliare, construcții industriale și rezidențiale în orașe ca Timișoara, Craiova, București, Cluj-Napoca, Iași sau Sibiu.  

Platforma Blitz National Investment mai oferă spre vânzare terenuri pentru construcții și dezvoltări imobiliare, hoteluri și pensiuni, centre comerciale și mall-uri, afaceri la cheie, edificii istorice sau proprietăți de lux.  

La pachet cu ofertele, investitorii primesc un raport de evaluare în funcție de tipul de proprietate cu datele macro de analiză financiară a activului – venituri, profituri, și costurile de operare, precum și un raport detaliat de evaluare imobiliară a proprietății cu date de calcul al randamentului pe care le poți obține din investiție. 

Blita este o companie antreprenorială românească de real estate care mai bine de 12 ani  își îndeplinește misiunea de a face din nevoile locative ale oamenilor o prioritate, prin livrarea de servicii de consultanță imobiliară de cea mai înaltă calitate din poziția de lider de autoritate în piața imobiliară locală și națională. 

Din 2020, Blitz și-a extins modelul de business la scară națională printr-un mix de birouri proprii și agenții în sistem franciză. Numai în 2021 Blitz a deschis în total 8 birouri noi și 7 francize în alte orașe ale României, în afara Clujului, iar până în 2025, Blitz intenționează să-și extindă prezența în 50 de orașe de pe teritoriul României și alte orașe importante de pe harta imobiliară globală, prin atragerea unui număr de 2500 de colaboratori imobiliari. 

Extinderea va acoperi toate centrele economice importante naționale și internaționale relevante și cu potențial de creștere sustenabilă, pe termen lung. În plin an pandemic, 2021, Blitz și-a crescut cifra de vânzări pe întreaga rețea de birouri locale și francize de la 2,7 mil. euro la  6,4 mil. euro. 

Fundamentare financiară pentru organizarea Festivalului Internaţional George Enescu

0

Pentru următoarele trei cicluri ale derulării în alternanță anuală, Festivalul Internațional „George Enescu” (ediția următoare, 27 august-24 septembrie 2023) și Concursul Internațional „George Enescu” (2022) beneficiază de conducerea asigurată de dirijorul Cristian Măcelaru în calitate director artistic. Latura organizatorică este asigurată, ca și până acum, de Artexim, director interimar, Cristina Uruc.

În contextul prezentării noii conduceri și a unor repere din programul evenimentelor, consilierul prezidenţial Sergiu Nistor a înmânat organizatorilor diploma de Înalt Patronaj al Preşedintelui României oferit festivalului și concursului George Enescu.

Ministrul culturii, Lucian Romaşcanu, a oferit informații de ordin economic și logistic privind cadrul organizării și desfășurării. În esență, este vorba despre  amendarea Ordonanţei guvernului nr. 51/1998, pentru finanţarea proiectelor culturale, în sensul introducerii finanțării multianuale și a posibilității declarării prin ordin al ministrului a unor proiecte culturale ca fiind proiecte strategice, în această calitate putând să primească finanţare separate în cazul unei imposibilități de susținere din bugetul ministerial inițial.

Sub aspectul infrastructurii, în condițiile persistenței problemei referitoare la (in)existența unei săli de concerte adecvate unui astfel de eveniment, ministrul a subliniat desfășurarea unor demersuri pentru preluarea, din nou, a Sălii Palatului de la RAAPPS. Eșalonat, se va face întâi o intervenție pentru ameliorarea condițiilor de acustică la ediția 2023 a festivalului și, ulterior, va fi obţinută o finanţare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru definitivarea proiectului. Situația terenului pentru construirea unei săli de concerte rămâne incertă, cu trimiteri și conexiuni la nivelul municipalității bucureștene. 

Foto: Alex. Damian

Dunărea, din perspectiva potențialului său

0

De Ziua Internațională a Dunării, 29 iunie, Administrația Națională „Apele Române” lansează filmul documentar „Spune-mi despre Dunăre!”, producție proprie 100%, recomandat ca resursă documentară care „prezintă Dunărea din perspectiva beneficiilor și a potențialului său unic (hrană, cale de transport, habitat sau hidroenergie). Prezentarea unor construcții de infrastructură rutieră (poduri) din administrarea Ministerului Transporturilor și al structurilor din subordine, precum și a hidrocentralei de la Porțile de Fier din administrarea Hidroelectrica au drept scop abordarea Dunării din perspectiva utilităților sale multiple. 

În același timp, orașele de la Dunăre sunt prezentate printr-o împletire de obiceiuri, istorii și obiective turistice. Aici au apărut și trăiesc comunități întregi care se dezvoltă pe baza beneficiilor pe care le oferă Dunărea”. 

ANAR reamintește că, „de 28 de ani, România susține, în calitate de semnatară a Convenţiei privind cooperarea pentru protecţia şi utilizarea durabilă a fluviului Dunărea, acțiunile și evenimentele comune organizate în bazinul Dunării”. 

Filmul „Spune-mi despre Dunăre!”

Liderii companiilor din sectorul bunurilor de larg consum prezintă cinci măsuri urgente pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU până în 2030

0

 

  • Un studiu realizat de Forumul bunurilor de larg consum și EY a colectat opiniile liderilor din întreaga industrie a bunurilor de larg consum
  • Liderii companiilor și-au împărtășit ideile cu privire la măsurile necesare pentru a accelera progresul în direcția atingerii obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) ale ONU
  • Publicarea raportului a coincis cu reuniunea la nivel înalt a CGF, care a avut loc la Dublin în intervalul 20-23 iunie 2022 

Forumul bunurilor de larg consum (Consumer Goods Forum, CGF) și EY au publicat un nou raport cu opiniile liderilor din industria bunurilor de larg consum, care subliniază prioritățile stringente pe care sectorul trebuie să le adopte pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) ale ONU până la termenul limită din anul 2030. 

La jumătatea intervalului până la termenul limită 2030 (de la stabilirea ODD în 2015), liderii companiilor sunt optimiști în legătură cu posibilitatea obținerii unor progrese mai rapide prin intermediul a cinci măsuri de accelerare a impactului. Cele cinci domenii prioritare identificate care vor ajuta membrii CGF și alte companii din întreaga industrie să accelereze progresul sunt:

  1. Colaborare în vederea obținerii succesului – Profitabilitatea și concurența în materie de venituri fac parte dintr-o economie sănătoasă, dar rezolvarea problemelor sistemice ale durabilității necesită colaborare. Companiile producătoare de bunuri de larg consum se pot ridica la înălțimea provocărilor viitoare, de la combaterea schimbărilor climatice la reducerea inegalităților la nivel mondial, numai dacă își unesc eforturile.
  2. Cuantificarea progreselor și efectelor – Companiile nu pot gestiona ceea ce nu măsoară și există o nevoie clară de integrare a ODD în alte sisteme și de elaborare a unor standarde internaționale sau regionale uniforme. Numărul tot mai mare de sisteme face ca acest lucru să fie dificil, însă organizațiile la nivel de ramură, cum este CGF, au puterea de a se consulta și de a milita pentru standarde uniforme. 
  3. Integrarea durabilității în ADN-ul companiei – Companiile care integrează ODD în cultura lor operațională, eventual prin recompense și stimulente, au mult mai multe șanse de a le atinge. 
  4. Implicarea consumatorilor în procesul de atingere a ODD – Companiile producătoare de bunuri de larg consum ocupă o poziție privilegiată care le conferă o mare putere, dar și o mare responsabilitate în modelarea consumului. Acestea pot stimula un comportament mai bun din partea consumatorilor și pot crește gradul de conștientizare cu privire la ODD în moduri care nu sunt la îndemâna altor actori interesați. Consumatorii recompensează acele companii care procedează corect în direcția îmbunătățirii stării de sănătate a comunităților. Acele companiile care nu acționează în privința problemelor sociale și de mediu stringente, vor fi lăsate în urmă.
  5. Toate ODD trebuie sprijinite, dar trebuie acordată prioritate domeniilor în care companiile au puterea de a produce schimbările cele mai mari – Indiferent dacă este vorba de malnutriție, de salubritate sau de deșeuri, anumite companii pot avea o contribuție mai mare decât altele la atingerea anumitor ODD, în funcție de experiența și sfera lor de influență. Stabilirea unor obiective concrete va ajuta companiile să aducă schimbări tangibile în domeniile cele mai potrivite pentru ele.

Raportul, elaborat în colaborare cu echipele EY și publicat chiar înainte de reuniunea globală la nivel înalt a CGF, care a avut loc la Dublin în perioada 20-23 iunie, cuprinde interviuri cu lideri a 13 dintre cele mai mari companii producătoare de bunuri de consum din lume: Ahold Delhaize, Alibaba Group, Ajinomoto Group, A.S. Watson Group, The Coca-Cola Company, DFI Retail Group, Grupo Éxito, Kerry Group, Kirin Holdings, Musgrave Group, Procter & Gamble, Unilever și Woolworths Holdings. 

Raportul a evidențiat, de asemenea, faptul că numeroase companii consideră că activitățile lor accelerează o schimbare de mentalitate, de la a considera obiectivele de durabilitate drept „ceva preferabil”, la a fi văzute în prezent ca fiind parte integrantă a succesului. Acest lucru reflectă prioritatea din ce în ce mai mare acordată schimbărilor climatice în rândul consumatorilor, alături de biodiversitate, acestea fiind prezentate ca principalele priorități în studiul EY Future Consumer Index. Totodată, și tehnologia permite această schimbare, prin faptul că face ca evaluarea și progresul durabilității să fie mai viabile și mai accesibile. La rândul său, această situație poate accelera progresele pe care companiile le fac în direcția atingerii ODD și poate susține noi sisteme și măsurători care să urmărească și să amelioreze efectele.

Wai-Chan Chan, director general al The Consumer Goods Forum, a declarat: „Intervalul de timp rămas până în 2030, termenul limită pentru atingerea ODD, este scurt. Dar putem și trebuie să construim o lume mai rezistentă la șocuri, în care nimeni să nu fie lăsat în urmă. Industria bunurilor de larg consum are un rol esențial în atingerea ODD, iar colaborarea nu a fost niciodată mai importantă ca acum pentru îndeplinirea acestui scop. Noul nostru raport subliniază importanța solidarității mediului de afaceri. Companiile poartă o responsabilitate fără precedent: problemele globale stringente ale societății nu pot fi rezolvate de către guverne, mediul de afaceri, organizațiile civice sau de către cetățeni acționând în mod solitar. S-au făcut pași mari în accelerarea măsurilor de acțiune pozitivă, dar trebuie să ne autodepășim cu toții și să facem mult mai multe eforturi, pentru a putea îndeplini ODD până în 2030. Printr-un etos al cooperării, ne putem împărtăși cunoștințe și ne putem uni resursele pentru a inova și a ne adapta”. 

CGF este singura organizație condusă de directorii generali ai companiilor membre care reprezintă atât producătorii, cât și comercianții cu amănuntul la nivel global. Rețeaua sa de lideri își reunește eforturile pentru a accelera schimbările care au efecte pozitive durabile asupra oamenilor, planetei și mediului de afaceri, folosind influența CGF pentru a încuraja adoptarea de practici și standarde la nivel mondial. 

Prin activitatea sa, CGF întreprinde deja demersuri semnificative pentru a contribui la îndeplinirea mai multor ODD, printre care:

  • Obiectivul 1 – Eradicarea foametei 
  • Obiectivul 12 – Consum și producție responsabile 
  • Obiectivul 17 – Parteneriate pentru realizarea obiectivelor
  • Obiectivul 15  – Viața terestră. 

Rețeaua CGF este o dovadă a beneficiilor cooperării în abordarea marilor probleme. De exemplu, membrii săi au lucrat constant în timpul pandemiei pentru a asigura menținerea circulației bunurilor esențiale de-a lungul lanțurilor de aprovizionare și până la rafturile comercianților cu amănuntul. În același timp, au depus eforturi pentru a proteja sănătatea și bunăstarea angajaților și clienților lor, înregistrând în același timp progrese importante în abordarea unor probleme cheie, precum deșeurile de plastic și defrișările. Membrii Coaliției pentru acțiune în privința deșeurilor de plastic din cadrul CGF, care reprezintă împreună peste 10% din piața globală a ambalajelor din plastic, au făcut front comun în direcția stabilirii unor reguli de bune practici pentru proiectarea, producția și reciclarea plasticului, în vederea accelerării trecerii la o economie circulară. Totodată, Coaliția pentru acțiune pozitivă în privința pădurilor din cadrul CGF a publicat anul trecut primul său raport, angajându-se să raporteze în baza unor măsurători care să permită încetarea defrișărilor în scop de consum. 

Kristina Rogers, lider EY Global Consumer, a declarat: „Colaborarea între companii, autorități și organizații neguvernamentale va fi esențială pentru îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă acum, când ne aflăm la jumătatea parcursului în această direcție. Însă, companiile din industria bunurilor de larg consum au și o ocazie unică de a îi implica pe consumatori în acest demers în moduri care nu se află la îndemâna altor actori interesați. Aceste companii nu numai că dețin o poziție de influență semnificativă, dar au și responsabilitatea de a modela și inspira comportamente mai bune de consum, crescând gradul de conștientizare a obiectivelor și creând emulație în vederea obținerii unor reale progrese în direcția îndeplinirii ODG”.

Georgiana Iancu, EY Romania

Georgiana Iancu (foto), Partner, Leader Consumer Products & Retail EY Romania, a declarat: „Afacerile din domeniul bunurilor de consum privesc din ce în ce mai mult spre bunele practici ce le ajută spre o sustenabilitate cât mai mare. Modul de măsurare al succesului unei companii s-a schimbat față de acum 20 de ani, în prezent succesul este probat atât după rezultatele comerciale cât și după nivelul de adeziune al consumatorilor la valorile spre care o companie se îndreaptă. Toate acestea în linie și cu concluziile desprinse din ultimul studiu Future Consumer Index al EY România, de la finalul lunii aprilie, care arată că sustenabilitatea este un aspect care influențează din ce în ce mai mult decizia de cumpărare.”

Raportul este disponibil pentru descărcare aici

De ziua Dunării, Kaufland România și Lidl România, parte din grupul Schwarz, se alătură programului River Cleanup Collective @Dunăre

0

 

Lansat de grupul Schwarz în 2022, River Cleanup Collective @Dunăre este un program de colectare a plasticului din Dunăre, ce are loc simultan în țările riverane Dunării unde Grupul este prezent.

În România, în cadrul programului River Cleanup Collective @Dunăre, atât Kaufland România, cât și Lidl România vor avea acțiuni de colectare a plasticului de pe malurile Dunării. Astfel, Kaufland România va organiza pe 3 septembrie 2022 o serie de acțiuni de ecologizare pe malurile Dunării și la vărsarea celor mai mari afluenți în Dunăre, râurile Cerna, Jiu, Olt și Argeș, împreună cu partenerul său strategic, Asociația Act for Tomorrow. Cu ocazia acestui program, Lidl România lansează România Limpede și își continuă angajamentul de a implementa programe pe termen lung pentru protejarea mediului. Astfel că, pentru a colecta plasticul de pe Dunăre, în perioada 1-7 septembrie 2022, România Limpede aduce împreună voluntari din echipa Lidl și 3 ONG-uri, cu care retailerul deja colaborează: ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului), Mai Mult Verde și WWF România, pentru a realiza acțiuni de ecologizare, cât și de educare și prevenție asupra poluării cu plastic, pentru un viitor mai bun.

Ca parte din REset plastic, strategia sa internațională din domeniul plasticului, grupul Schwarz a demarat River Cleanup Collective @Dunăre, un program de colectare a plasticului în țările riverane Dunării. Astfel, în țările în care este prezent Grupul, prin companii precum Lidl și Kaufland și prin care trece Dunărea, vor avea loc simultan, în perioada 1 – 15 septembrie 2022, acțiuni de colectare a plasticului din apa și de pe albiile fluviului. Acțiunea răspunde ariei REmove, din cadrul strategiei REset Plastic, prin care grupul Schwarz contribuie activ la eliminarea deșeurilor de plastic din mediul înconjurător. Celelalte arii din strategia REset Plastic sunt: REduce (renunțarea la plastic atunci când este posibil și sustenabil), REdesign (optimizarea ambalajelor), REcycle (închiderea circuitului reciclării), REsearch (investiții în cercetare și dezvoltare) și împreună constituie abordarea Grupului în problematica plasticului, într-o manieră holistică. Acțiunile River Cleanup Collective @Dunăre se vor desfășura în Austria, Bulgaria, Croația, Germania, Polonia, România, Serbia, Slovacia și Ungaria. 

Kaufland România împreună cu partenerul strategic Asociația Act for Tomorrow, alături de care a dezvoltat programul strategic de protejare a apelor Acționăm pentru Ape – A.P.A, va organiza pe 3 septembrie 2022 acțiuni de ecologizare pe malurile Dunării și la vărsarea celor mai mari afluenți în Dunăre, râurile Cerna, Jiu, Olt și Argeș. Pentru acțiunea River Cleanup Collective sunt vizate zonele cu cele mai mari acumulări de deșeuri, ce vor fi curățate pe 3 septembrie. Voluntari din comunitatea locală și angajați Kaufland din toată țară se vor echipa cu mănuși, mincioguri și saci pentru a curăța malurile Dunării de deșeurile care sufocă natura. Pentru a acoperi zonele greu accesibile, se va interveni cu caiace, iar „vedeta” ecologizărilor va fi Ebisu, prima ambarcațiune din Europa, 100% electrică, cu zero emisii de carbon, care colectează deșeurile din apă. Ambarcațiunea, denumită EBISU după zeul japonez considerat protectorul apelor, este compusă dintr-un motor electric, alimentat cu energie din baterii model Tesla 3. Noutatea constă în încărcarea directă de la panourile solare, care îi conferă independenţă deplină în procesul de colectare a deşeurilor. Într-un interval de câteva ore, Ebisu poate colecta peste 300 kg (plastic, sticle, metal, textile), cu lățimi de până la 80 cm. 

În cadrul River Cleanup Collective @Dunăre, Lidl va implementa acest program sub umbrela România Limpede, în cadrul căruia unește 3 ONG-uri cu care colaborează pe termen lung pentru protejarea mediului. ASAP, Mai Mult Verde și WWF România vor desfășura acțiuni de ecologizare a Dunării, în perioada 1 – 7 septembrie 2022. Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu în toate domeniile sale de activitate. Astfel că, cele 3 ONG-uri, împreună cu voluntari din echipa Lidl, vor participa la acțiuni de combatere a poluării cu plastic ale Dunării.  

Astfel, Mai Mult Verde, asociația cu care Lidl România implementează programul Cu Apele Curate, va organiza o serie de acțiuni de ecologizare de la punctul de intrare al Dunării în țară, până la Galați. Activitățile de combatere a poluării cu plastic vor fi completate de două proiecții de filme tematice, la Giurgiu și Oltenița, menite să atragă atenția atât asupra problemei, cât și asupra soluțiilor potrivite pentru a păstra apele curate.

Mai mult, ASAP va organiza workshopuri în Giurgiu, Călărași, Brăila și Galați. Participanții vor avea ocazia să învețe cum să spele corect plasticul, folosindu-se de plasticul strâns din Dunăre de către Asociația Mai Mult Verde,  ca apoi să poată realiza din acest plastic diverse obiecte utile traiului de zi cu zi.

În aceeași perioadă, WWF România va organiza o ecologizare-maraton în care vor implica autorități locale, cu opriri ale Patrulei Zero Platic în puncte-cheie din zona Deltei, unde vor fi organizate activități pentru tinerii din comunitate.

Sondaj INSCOP: peste două treimi dintre români sunt de acord cu tranziția energetică

0

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I”, realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, peste două treimi dintre români sunt de acord cu tranziția energetică la surse de energie prietenoase cu mediul. 

Remus Ioan Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Proiectul Agenda România 2050 își propune demararea unei conversații naționale despre politici publice esențiale pentru viitorul României pe termen lung având ca punct de plecare opiniile românilor culese printr-o serie de sondaje de opinie naționale. Pornind de la ceea ce cred românii, dorim să încurajăm o conversație amplă a experților (din mediul academic, din sectorul public și privat) pe fiecare dintre temele proiectului. Proiectul își propune realizarea mai multor studii sociologice pe șase zone majore de interes pentru viitorul României, fiecare împărțită în teme specifice: societatea viitorului, infrastructura viitorului, mediul și resursele viitorului, economia și afacerile viitorului, tehnologiile și meseriile viitorului și locul României în lumea viitorului”.


Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnice București: „Generarea unei dezbateri naționale pe teme de maxim interes pentru interesul public, așa cum este tranziția la surse de energie nepoluante, este critică pentru viitorul planetei. Iar faptul că o asemenea dezbatere pleacă de la opiniile populației are avantajul că atrage atenția tuturor, inclusiv a celor care elaborează politici publice, a celor care investesc sau operează infrastructuri de producție a energiei asupra faptului că majoritatea românilor sprijină adoptarea de surse de energie prietenoase cu mediul. Salut faptul că acest proiect, Agenda România 2050, aduce în atenția publică teme profunde pentru viitor, acesta fiind și motivul pentru care Universitatea Politehnică din București s-a alăturat demersului în calitate de partener academic”.

Percepția asupra viitorului tranziției energetice la surse de energie nepoluante

Tranziția energetică la surse nepoluante

68,4% dintre români declară că sunt de acord în mare și foarte mare măsură tranziția energetică la surse de energie prietenoase cu mediul (35% dintre români în foarte mare măsură, 33,4% în mare măsură), în timp ce 28,5% se declară de acord în mică și foarte mică măsură sau deloc cu acest lucru (15% în mică măsură, 13,5% în foarte mică măsură/deloc). Nu știu sau nu răspund la această întrebare 3,2% dintre participanții la sondaj. 
Analiza socio-demografică: Persoanele cu educație superioară și gulerele albe declară într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că sunt de acord în foarte mare măsură cu tranziția energetică. Gulerele gri și locuitorii din regiunea Sud Vest Oltenia declară într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că sunt de acord în mare măsură cu tranziția energetică. Persoanele cu venituri care nu le ajung nici pentru strictul necesar și persoanele cu educație primară declară într-un procent semnificativ mai ridicat decât media că sunt de acord în mică măsură, foarte mică măsură sau că nu sunt deloc de acord cu tranziția energetică.

Ajutor de stat pentru tehnologii de producție cu emisii scăzute

66,9% dintre români sunt de acord în mare și foarte mare măsură cu sprijinirea financiara din bugetul de stat a implementării de tehnologii de producție a energiei cu emisii scăzute pentru a facilita tranziția energetica – hidrogen, biocombustibili, LNG/CNG,etc (29,3% dintre cei intervievați ar fi de acord în foarte mare măsură, 37,6% în mare măsură). Pe de altă parte, 30,85 se declară în mică și foarte mică măsură cu acest lucru (16,5% în mică măsură, 14,2% în foarte mică măsură/deloc). Procentul non-răspunsurilor este de 2,3% din total eșantion.
Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii superioare și gulerele albe sunt de acord în foarte mare măsură în proporții semnificativ mai ridicate decât media cu sprijinirea financiara din bugetul de stat a implementării de tehnologii de producție a energiei cu emisii scăzute pentru a facilita tranziția energetica. În rândul persoanelor cu studii primare și al persoanelor cu venituri care nu le ajung nici pentru strictul necesar se înregistrează procente semnificativ mai ridicate ale celor care declară că ar fi de acord în mică și foarte mică măsură medie cu sprijinirea financiară din bugetul de stat a implementării de tehnologii de producție a energiei cu emisii scăzute pentru a facilita tranziția energetică, respectiv nu ar fi de acord deloc.

Subvenție cost energie vs. ajutor pentru creșterea eficienței energetice

Dacă ar avea de ales, majoritatea românilor – 63,6% – ar prefera un ajutor de la stat pentru scăderea consumului și creșterea eficienței energetice a locuinței în locul subvenției lunare de la stat pentru acoperirea costurilor cu energia (plafonare, compensare, ajutor de încălzire) care este preferată de 32,8% dintre respondenți. 3% nu știu sau nu pot aprecia, iar 0,6% nu răspund.
Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii primare preferă într-un procent semnificativ mai ridicat decât restul populației varianta unei subvenții lunare de la stat. Preferă un ajutor de la stat pentru scăderea consumului și creșterea eficienței energetice a locuinței, în proporții mai mari decât media populației, în special persoanele cu studii superioare, gulerele albe, persoanele care declară că veniturile lunare le ajung să își cumpere și unele lucruri mai scumpe.

Prezentarea grafică a datelor celui de-al doilea capitol poate fi descărcată accesând link-ul:
https://www.inscop.ro/wp-content/uploads/2022/06/29.06-Cap.-2-Raport-ROMANIA-Agenda-2050.pdf

_________________

Sondajul de opinie „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” a fost realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de mediul privat și având drept parteneri academici Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea București, Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași.    
Sponsorii și partenerii proiectului sunt: OMV Petrom, Fundația Superbet, FEPRA, INSCOP Research, Green Marketing Advisory, Business Review.


În cadrul primului studiu sociologic național realizat în iunie 2022, temele cercetate au fost:

  • Percepția prezentului în comparație cu trecutul (1989) și viitorul (2050)
  • Reforma administrativ-teritorială
  • Percepția asupra viitorului tranziției energetice la surse de energie nepoluante
  • Percepția cu privire la protejarea mediului, reciclare, economia circulară a viitorului
  • Percepția cu privire la servicii și bunuri publice esențiale
  • Percepția cu privire la starea de sănătate a populației
  • Percepția asupra științei și tehnologiei. Meseriile viitorului
  • Securitatea națională a viitorului

Datele au fost culese în perioada 23 mai – 14 iunie 2022, metoda de cercetare fiind interviul prin intermediul chestionarului.
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1500 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.
Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.53 %, la un grad de încredere de 95%.

Între dezideratul atingerii criteriilor ESG și rigoarea respectării regulilor de concurență: la ce trebuie să fie atente companiile?

_________________

Ana Maria Iordache, Avocat Partener D&B David și Baias
Lucian Bozian, Avocat Senior Coordonator
Andreea Toncu, Avocat Asociat 

Promovarea sustenabilității este un imperativ din ce în ce mai important pentru companii dintr-o gamă largă de industrii, determinată de reglementări mai stricte și de cerințe specifice de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) ale diverselor părți interesate, cum ar fi clienți, investitori și angajați.

Pentru a-și atinge obiectivele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) și a derula afaceri mai sustenabile, companiile explorează oportunități de a coopera cu furnizori, clienți și concurenți. Dar cooperarea, în special între concurenți, ridică preocupări de natură anticoncurențială. Riscul investigațiilor și amenzilor din partea autorităților de concurență poate reprezenta un factor de descurajare pentru cooperare chiar și pentru promovarea obiectivelor de sustenabilitate.

În acest context, analizăm pe scurt în cele ce urmează modul în care dezideratul atingerii criteriilor ESG poate avea impact asupra derulării afacerii din perspectivă concurențială, ce este permis și ce nu conform reglementărilor antitrust pentru susținerea obiectivelor de sustenabilitate și ce măsuri pot întreprinde companiile în acest sens. 

Implementarea unor politici de conformare cu regulile
de concurență pentru o bună Guvernanță corporativă

O componentă esențială a ESG este reprezentată de stabilirea regulilor și procedurilor de guvernanță ale companiilor, astfel încât adoptarea deciziilor și comportamentul pe piață să se realizeze în condiții de legalitate. Conformarea cu regulile de concurență nu face excepție de la acest principiu. Companiile care doresc să îndeplinească criteriile ESG trebuie să fie capabile să arate că au implementat în mod eficient politici de conformare cu regulile de concurență și că acordă acestui subiect toată atenția cuvenită.

Subiectul conformării cu regulile de concurență și al politicilor interne de conformare cu aceste reguli nu este unul nou, mai cu seamă pentru companiile care au avut de-a face de-a lungul timpului cu autoritățile de concurență naționale sau cu Comisia Europeană. În România, de exemplu, s-a putut observa că, pe măsură ce s-a intensificat numărul acțiunilor preventive de tip advocacy, a investigațiilor și inspecțiilor derulate de Consiliul Concurenței, fiind aplicate și amenzi substanțiale, tot mai multe companii și-au implementat politici de conformare cu regulile de concurență. De altfel, existența unor manuale de conformare cu regulile de concurență la nivelul companiilor a fost încurajată în mod constat de către Consiliul Concurenței, care, nu numai că a oferit îndrumări companiilor cu privire la conținutul și implementarea unor astfel de politici interne, dar a și recompensat existența și implementarea lor prin oferirea unei circumstanțe atenuante în cazul în care compania ar fi devenit subiectul unei investigații antitrust. 

Pe de altă parte, companiile trebuie să conștientizeze că simpla existență a acestor politici și manuale de conformare nu va fi suficientă, Consiliul Concurenței punând accent din ce în ce mai mult pe o implementare concretă a acestora la nivelul companiilor, angajaților și managementului prin derularea de traininguri de specialitate recurente propriilor angajați. 

Nu în ultimul rând, atenția acordată respectării regulilor de concurență face și obiectul analizei conform standardelor ESG. În acest sens, standardul Global Repoting International (GRI) dedică un capitol special (GRI 206) obligațiilor de raportare cu privire la abordarea managementului în ceea ce privește respectarea regulilor de concurență dar și acțiunile anticoncurențiale în care societatea a fost implicată, rezultatul acestei analize putând afecta în mod negativ sau pozitiv scorul final din perspectiva ESG al companiei. 

Cooperarea dintre companii pentru atingerea
obiectivelor de sustenabilitate – ce limite trebuie respectate? 

Sustenabilitatea este fără îndoială un efort comun, al companiilor și al societății civile deopotrivă. Cu toate acestea, regulile de concurență sunt stricte, iar cooperarea companiilor concurente în vederea atingerii obiectivelor ESG precum cele de mediu și sustenabilitate poate declanșa investigații antitrust care pot dura ani de zile și pot duce la amenzi mari.

Inițiativele privind sustenabilitatea ar putea presupune, de cele mai multe ori, încheierea de acorduri între companii concurente cu privire la o serie de factori concurențiali precum costurile, prețurile sau alte condiții comerciale cum ar fi cantitatea, calitatea, diversitatea sau inovarea (parametri importanți ai concurenței pe piață). În astfel de condiții, este imperios necesar ca astfel de acorduri și colaborări între concurenți să fie verificate din perspectiva riscurilor de denaturare a concurenței și modelate, respectiv implementate în conformitate cu regulile antitrust și practica decizională în materie.

Acest subiect a ajuns atât pe masa autorităților naționale de concurență (în Germania, Olanda, Grecia etc.), cât și pe agenda Comisiei Europene, care a inclus în Proiectul de Orientări privind acordurile de cooperare pe orizontală (Orientările) o secțiune dedicată cooperării între companii concurente în vederea atingerii unor obiective de dezvoltare durabilă, așa numitele sustainability agreements, care pot fi definite ca acorduri care vizează identificarea, prevenirea, restricționarea sau atenuarea impactului negativ al activităților economice asupra oamenilor (inclusiv condițiilor lor de muncă), animalelor, mediului sau naturii. 

Astfel, în viziunea Comisiei Europene, ar fi permise acordurile de standardizare a sustenabilității prin care concurenții ar putea să convină, de exemplu:

  • să elimine treptat, să retragă sau, în unele cazuri, să înlocuiască produse nedurabile (de exemplu, combustibilii fosili, cum ar fi petrolul și cărbunele, materialele plastice) și procesele nedurabile (de exemplu, arderea la faclă) cu unele durabile;
  • să își armonizeze materialele de ambalare pentru a facilita reciclarea sau pentru a armoniza dimensiunile ambalajelor (și, prin urmare, conținutul produselor) pentru a reduce deșeurile;
  • să achiziționeze factori de producție numai în cazul în care produsele achiziționate sunt fabricate într-un mod durabil;
  • condiții care să îmbunătățească bunăstarea animalelor (de exemplu, standarde convenite pentru a oferi animalelor mai mult spațiu).

Totuși, acordurile de standardizare a sustenabilității rămân supuse regulilor de concurență, iar companiile trebuie să efectueze analize riguroase cu privire la inițiativele de standardizare privind sustenabilitatea, fiind interzise înțelegerile care exced scopului unui acord de standardizare și/sau care afectează parametrii concurenței. 

De-a lungul timpului, în istoricul investigațiilor derulate de autorități de concurență din România sau de la nivel european putem identifica acorduri între întreprinderi concurente, care chiar dacă au fost justificate ca având obiective de mediu nu au trecut testul rigorilor concurențiale, fiind sancționate cu amenzi record. În această situație se află poate cel mai răsunător caz din istoria Consiliului Concurenței din România, respectiv investigația companiilor din industria petrolieră, finalizată cu amenzi însumate de peste 200 mil. EUR pentru o înțelegere ce a avut ca obiectiv retragerea coordonată de la comercializare a unui sortiment de benzină cu plumb (denumit pe piața din România Eco Premium), sub pretextul și în contextul în care legislația europeană prevedea obligația Statelor Membre de a opri într-un orizont de timp determinat comercializarea sortimentelor de carburanți ce nu îndeplineau anumite specificații de mediu. În mod similar, Comisia Europeană a sancționat cu amenzi uriașe producători de autovehicule (Grupul Volkswagen și BMW) în cazul cunoscut ca Dieselgate, în care aceștia s-au înțeles să nu se concureze cu privire la inovarea, calitatea și/sau anumite specificații tehnice ale autovehiculelor puse pe piață. Înțelegerea dintre producători a fost considerată cu atât mai nocivă cu cât a periclitat obiectivele de mediu stabilite la nivel european de Green Deal. 

Pe de altă parte, există și situații în care autoritățile de concurență au dat prevalență obiectivelor de sustenabilitate și au considerat acordurile dintre întreprinderi ca fiind permise. Astfel, autoritatea din Germania a dat undă verde companiilor din sectorul comercializării bananelor pentru stabilirea unor standarde voluntare de comercializare și etichetare a produselor astfel încât să se promoveze și comercializeze produse provenite din surse în care forța de muncă este remunerată la un nivel adecvat, conform cu standardul economic de viață (living wage criteria); concret, obiectivul stabilit a fost acela de a dezvolta practici de achiziție responsabile și de a dezvolta procese de monitorizare a salariilor, fără ca în cadrul acestei colaborări să fie schimbate informații sensibile despre prețuri, alte costuri, volume de producție sau margini de profit etc.

Mesajul transmis atât de Comisia Europeană, cât și de autoritățile de concurență, este acela că există posibilitatea cooperării câtă vreme există obiective legitime legate de sustenabilitate, iar astfel de colaborări nu distorsionează mediul concurențial. Cazurile amintite mai sus ne arată cât de dificilă poate deveni însă pentru companii misiunea gestionării riscurilor de concurență, chiar și atunci când eventualele colaborări ar avea loc în contextul mai larg al unor obiective ESG precum cele de mediu. Pentru a evita riscul unor amenzi de concurență, rămâne esențial ca orice inițiativă comună să aibă un obiectiv legitim bine delimitat, iar colaborarea să fie modelată și implementată de către concurenți cu strictă observare a regulilor de concurență, a îndrumărilor Comisiei Europene și jurisprudenței în materie. 

Concluzii

Dacă vorbim despre atingerea obiectivelor ESG și aplicarea regulilor de concurență, este important să punctăm, pe de-o parte, faptul că respectarea regulilor de concurență este în sine cuprinsă sub umbrela criteriilor ESG, respectiv în cadrul politicilor de guvernanță a companiilor, iar pe de altă parte, companiile trebuie să conștientizeze că obiectivele ESG, oricât de nobile ar fi, nu vor fi acceptate de autorități drept scuză pentru ignorarea ori încălcarea cu bună știință a regulilor de concurență.

Atingerea dezideratului ESG de către companii ar însemna pentru acestea accesul în categoria privilegiată a companiilor ce se bucură de o recunoaștere din partea partenerilor de afaceri, autorităților, finanțatorilor, dar și a clienților în general, respectiv o recunoaștere a meritelor acestor companii de a acționa în mod responsabil față de societate în ansamblul ei, față de mediu, și în baza unor principii solide de etică și sustenabilitate.