Restart Energy implementează un nou sistem de panouri fotovoltaice pentru compania Elis Pavaje, în valoare de 120.000 de euro

0
Armand Domuta, General Manager Restart Energy

Restart Energy, unul dintre cei mai mari furnizori independenți de energie electrică de pe piața locală, anunță semnarea unui nou contract în valoare de 120.000 de euro cu compania Elis Pavaje, pentru instalarea unor fotogeneratoare voltaice cu o putere de 144 kWp. 

Noul proiect presupune instalarea a 320 de panouri fotovoltaice, pe o suprafață de 1.450 mp, pe acoperișul unității Elis Pavaje din Petrești, județul Alba.  

Generatorul fotovoltaic va produce 3.800 MWh în următorii 25 de ani, însemnând o reducere a costurilor cu energia electrică de aproximativ 760.000 de euro. Investiția va fi amortizată în aproximativ 1 an. 

Proiectul solar acoperă aproximativ 10% din necesarul de energie al companiei și presupune o reducere a amprentei emisiilor de carbon de 48 de tone și a deșeurilor radioactive cu 0,5 kg pe an. 

„Ne bucurăm când unul dintre clienții noștri revine pentru a investi din nou în energie verde. Sistemele fotovoltaice sunt o soluție eficientă de reducere a costurilor cu energia, pe o perioadă lungă de timp, cu costuri minime de întreținere. În perioada următoare, Restart Energy se va concentra pe producerea sustenabilă a energiei electrice active prin utilizarea energiei solare”, spune Armand Domuța, General Manager Restart Energy.

Emil Goța, Director General Elis Pavaje

„Producția proprie de energie verde ne permite să avem o activitate operațională mai sustenabilă, și în același timp mai eficientă din punct de vedere financiar. Panourile fotovoltaice amplasate pe unitatea noastră din Petrești reprezintă o investiție de 120.000 de euro ce se va amortiza în aproximativ un an. Aceasta este o adiție la proiectul inițial dezvoltat împreună cu Restart Energy, proiect în valoare de 600.000 de euro, ce va fi amortizat în următorii aproximativ 4 ani”, declară Emil Goţa, Director General Elis Pavaje.

În ianuarie 2021, Restart Energy a semnat un parteneriat cu fondul american Interlink Capital Strategies din Washington DC pentru finanțarea dezvoltării a 500 MW de proiecte regenerabile în România până în 2025, în vederea furnizării de energie 100% verde produsă local către toți clienții finali. 

În februarie 2021, Restart Energy a lansat cu succes prima emisiune de obligațiuni verzi convertibile din România care au fost listate la Bursa de Valori București, având codul REO26. 

În luna septembrie 2021, după 4 ani de dezvoltare, Restart Energy a lansat un alt proiect unic la nivel mondial, o platformă bazată pe tehnologie proprie de certificare pe blockchain atât a amprentei de carbon, cât și a dioxidului de carbon evitat a fi eliminat în atmosferă, precum și de tranzacționare directă între participanți a atributelor de mediu și a energiei regenerabile, www.redplatform.com

De fiecare dată când cineva plantează un copac, curăță o plajă, consumă energie verde sau întreprinde orice demers de protejare a mediului, poate înscrie această acțiune pe platforma RED. După ce datele sunt validate în platformă, se calculează amprenta CO2 echivalentă și se eliberează credite de carbon tokenizate ce pot fi folosite pentru a cumpăra energie verde sau pentru a obține echivalentul în bani. În același timp, o companie poate obține credite de carbon sub formă de jetoane verzi pentru clienții lor, prin coduri QR unice imprimate pe produse sau chitanțe de cumpărare.

Roberta Metsola: „Lumea are nevoie de o Europă în cea mai bună formă pentru că Europa este speranță”

0

La Lisabona, președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, a vorbit despre cât de important este ca Europa să facă față provocărilor globale actuale.

„Lumea are nevoie de o Europă în cea mai bună formă. Avem nevoie de această speranță.”

„Europa este o alegere – o alegere pe care țările au făcut-o pentru că au înțeles că cea mai bună șansă a noastră este să fim împreună. Am ales Europa.” Acesta a fost mesajul pe care l-a transmis președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, în cadrul conferințelor Estoril 2022 de la Lisabona.

Luând cuvântul cu câteva zile înainte de discursul privind starea Uniunii, președinta Metsola a subliniat că trebuie luate decizii rapid. „Europa are puterea de a se transforma, dar trebuie să găsim curajul politic pentru a face acest pas înainte și pentru a schimba lumea. Putem și ar trebui să o facem. Pentru că, dacă nu scriem viitorul, el va fi scris de cei cu un discurs foarte diferit și va avea un final foarte diferit.”

În ceea ce privește invadarea ilegală a Ucrainei suverane, ea a declarat: „Sunt mândră de răspunsul Europei. Am fost alături de Ucraina, am acordat ajutor militar, sprijin politic și diplomatic, am primit milioane de persoane care au fugit din țară, am furnizat finanțare la o scară fără precedent. Cea mai importantă acțiune politică a fost acordarea statutului de țară candidată Ucrainei, deoarece Ucraina are nevoie de speranță. Ucraina luptă pentru Europa și nu o vom abandona.”

În ceea ce privește acțiunile de combatere a inflației, ea a declarat: „Oamenii sunt îngrijorați de cum își vor plăti facturile, de cum se vor descurca până la sfârșitul lunii, de lumea pe care o lasă copiilor lor. Europa trebuie să se ridice la înălțimea acestei provocări. Fie că abordează problema costului vieții, a prețurilor energiei electrice, a schimbărilor climatice, a apărării sau a securității alimentare. Singura cale de urmat este să fim uniți. Există decizii pe care le putem lua acum pentru a limita impactul: plafonarea facturilor, fixarea sistemelor noastre de stabilire a prețurilor sau decuplarea prețului energiei electrice de gaze, pentru a compensa presiunea imediată, pe măsură ce implementăm strategii pe termen lung. Dacă a fost vreodată un moment pentru « mai multă Europă », el este aici și acum.”

„Europa va supraviețui numai dacă luptăm pentru ea. Dacă încetăm să o considerăm de la sine înțeleasă. Dacă înțelegem și explicăm beneficiile pe care ni le aduce. Dacă luptăm împotriva celor hotărâți să o submineze. Dacă suntem în măsură să ne reformăm și să ne reinventăm proiectul”, a subliniat ea.

În urma concluziilor Conferinței privind viitorul Europei, următoarea etapă ar trebui să fie o convenție. „Este vorba de a asigura continuarea discuțiilor pentru a lăsa Europa pregătită pentru generația următoare. Nu putem risca să rămânem în urmă pentru că birocrația noastră este prea greoaie ca să facă față provocărilor, nici nu putem risca să permitem afirmarea intereselor înguste. Ultima reformă majoră a avut loc în urmă cu o generație. Știm că ceea ce a funcționat odată pentru UE-15 se află la limită pentru UE-27 și nu va funcționa pentru UE-32 sau UE-36. Este timpul să acționăm.”

În ciuda numeroaselor schimbări și a realităților dure cu care se confruntă lumea, Metsola a conchis: „Sunt optimistă. Sunt convinsă că, datorită Europei, lumea viitoare va fi mai bună decât cea pe care o lăsăm în urmă. Sunt plină de speranță. Speranță pentru viitor, speranță pentru generația următoare. Sunt încrezătoare în posibilitățile epocii noastre și când îi văd pe tinerii din întreaga Europă, știu că viitorul este strălucitor.”

Discursul integral al președintei Metsola este disponibil aici.

Accelerarea decarbonizării asigură mai multe investiții eficiente și beneficii economice, sociale și de mediu mai mari

0

 

Cernobbio – Accelerarea introducerii politicilor care favorizează tranziția energetică și trecerea la o economie cu emisii zero până în 2050 va permite, pe lângă consolidarea independenței și securității energetice a continentului european, mai multe oportunități de creare de valoare și locuri de muncă față de scenariile mai puțin ambițioase.

Iată ce a reieșit din studiul „Net Zero E-conomy 2050” realizat de către Fundația Enel și The European House – Ambrosetti, în colaborare cu Enel, și prezentat sâmbătă, la Forumul The European House – Ambrosetti, în cadrul unei conferințe de presă la care au participat Valerio De Molli, managing partner & CEO al The European House – Ambrosetti, Francesco Starace, CEO și general manager al Enel, și Andris Piebalgs, profesor la European University Institute și fost Comisar European pentru Energie.

„La doi ani de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, cu implicațiile sale semnificative asupra economiei globale, războiul din Ucraina a făcut ca preocupările privind sustenabilitatea actualului sistem energetic să fie mai urgente ca niciodată. În condițiile în care doar nevoia de a aborda aspectele legate de schimbările climatice este mai mult decât suficientă pentru a justifica tranziția energetică, vulnerabilitatea economiilor noastre dependente de petrol și gaze a făcut ca această urgență să fie mai presantă ca niciodată”, a declarat Francesco Starace, CEO și general manager al Enel.

„Acest studiu evidențiază foarte clar dependența excesivă de gaze a unor economii din țările UE, cum este și dependența semnificativă a Italiei, și avantajele foarte clare pe care o reducere accelerată a utilizării energiei pe bază de combustibili fosili le poate aduce tocmai celor care o folosesc în mod excesiv astăzi.

„Acum este mai necesar ca niciodată să luăm decizii și să punem în practică acțiuni în timp util pentru a facilita o schimbare rapidă de direcție. Aceasta este baza studiului «Net Zero E-conomy 2050». Analiza a identificat două scenarii de decarbonizare («Ambiție scăzută» și «Net Zero») pentru Italia și Spania. Scenariul «Net Zero» prevede investiții de 3.351 de miliarde de euro în Italia și de 2.215 miliarde de euro în Spania în perioada 2021-2050, mai mici decât investițiile necesare pentru scenariul «Ambiție scăzută»”, a comentat Valerio De Molli, managing partner și CEO al The European House –Ambrosetti.


„Scenariul «Net Zero» presupune nu doar investiții mai mici, ci și mai multe beneficii. Comparativ cu un scenariu în care nu ar fi adoptate astfel de măsuri, scenariile «Net Zero» din Italia și Spania sunt asociate cu beneficii semnificative până în 2050, în ceea ce privește rentabilitatea economică (+328 miliarde de euro și +223 miliarde de euro), ocuparea forței de muncă (+2,6 milioane de locuri de muncă și +1,8 milioane de locuri de muncă), poluare redusă (-614 miliarde de euro și -317 miliarde de euro în costuri legate de sănătate și productivitate mai scăzută) și economii la costurile cu combustibilii fosili (-1.914 miliarde de euro și -1.279 miliarde de euro). În plus, față de astăzi, scenariile «Net Zero» din ambele țări garantează beneficii în materie de securitate energetică până în 2050, cu o reducere a intensității consumului de gaze (-94% și -92% în raportul intensitatea consumului de gaze/PIB față de 2020) și a dependenței energetice (-73,5 p.p. și -54,9 p.p. față de 2020)”.

Creșterea continuă a emisiilor globale de CO2, care au atins un record negativ de 36,3 miliarde de tone în 2021, a evidențiat mai mult ca oricând necesitatea regândirii sistemului energetic actual. Pentru a face față acestei provocări, UE și-a propus obiectivul de a deveni „neutru din punct de vedere climatic” până în 2050.

Atât în ​​Italia, cât și în Spania, există însă unele puncte critice în procesul de tranziție energetică. În special, performanța în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră este insuficientă atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. În 2050, diferența dată de tendința de inerție și țintele strategiilor naționale respective pe termen lung este de aproximativ 151,2 milioane de tone de CO2 în Italia și de 136,9 milioane în Spania.

Actuala criză energetică, cu creșterea accentuată a prețurilor pe piețele internaționale de energie și cu izbucnirea conflictului dintre Rusia și Ucraina, a evidențiat și mai mult vulnerabilitatea și dependența energetică a UE de combustibilii fosili importați. Europa este dependentă în proporție de 57% de importurile de energie, iar în perioada de 20 de ani 2000-2020 această pondere a rămas practic neschimbată.

Italia ocupă locul 2 în indicele de dependență de gazele naturale în rândul țărilor UE. Prin urmare, procesul de decarbonizare este un instrument cheie pentru a obține independența energetică. În ultimii 10 ani, reducerea dependenței energetice în Italia și Spania (-9,1 p.p. în ambele țări) a fost însoțită de o creștere a ratei de electrificare (+1,5 p.p. în Italia și +3,3 p.p. în Spania) și în răspândirea energiilor regenerabile (+2 p.p. în Italia și +4,7 p.p. în Spania) în consumul final de energie.

O accelerare mai intensă a decarbonizării ar necesita mai puține resurse decât un scenariu mai puțin ambițios. Scenariile „Net Zero” identificate pentru Italia și Spania prevăd investiții de 3.351 miliarde de euro, respectiv 2.215 miliarde de euro în perioada 2021-2050, mai mici decât investițiile necesare pentru scenariile „Ambiție scăzută” (3.899 miliarde de euro în Italia și 2.761 miliarde de euro în Spania).

Studiul evidențiază modul în care scenariile „Net Zero” din Italia și Spania sunt asociate cu beneficii sociale, economice, de mediu și de securitate energetică semnificative. Scenariul „Net Zero” generează un impact economic mai bun decât scenariul „Ambiție scăzută”.

Având în vedere investițiile estimate, acest lucru se traduce, pentru Italia și Spania, în 328, respectiv 223 de miliarde de euro în ceea ce privește rentabilitatea economică, mai mare comparativ cu un scenariu în care nu ar fi adoptate astfel de măsuri, și în mai multe locuri de muncă create (2,6 milioane față de 2,1 în scenariul „Ambiție scăzută” în Italia, și 1,8 față de 1,7 în Spania).

Economiile legate de reducerea răspândirii bolilor, îmbunătățirea productivității și reducerea deceselor premature, posibile prin limitarea poluării în scenariul „Net Zero” se ridică la aproximativ 614 miliarde de euro în Italia și 317 miliarde de euro în Spania (comparativ cu economiile de 495 miliarde de euro și 205 miliarde de euro în scenariile „Ambiție scăzută” din Italia și Spania).

În ceea ce privește economiile la costurile cu combustibilii fosili, în perioada 2021-2050, beneficiul în scenariul „Net Zero”, în comparație cu un scenariu în care nu ar fi adoptate astfel de măsuri, ar fi de 1.914 miliarde de euro (față de 851 miliarde de euro în scenariul „Ambiție scăzută”) în Italia și de 1.279 miliarde de euro în Spania. Scenariul „Net Zero” ar permite și o reducere semnificativă a intensității gazelor raportat la PIB, care în Italia ar putea scădea cu 94% față de cifrele actuale (față de -76% pentru scenariul „Ambiție scăzută” în 2050) și în Spania cu 92% (comparativ cu -56% pentru scenariul „Ambiție scăzută”).

În cele din urmă, scenariul „Net Zero” ar permite o reducere suplimentară a indicelui de dependență energetică în comparație cu proiecțiile planului național, de la 73,5% în 2020 la 0% în 2050 în Italia (31,3% în scenariul „Ambiție scăzută”) și de la 67,9 % până la 13% în Spania (52% în scenariul „Ambiție scăzută”).

Pentru a accelera tranziția către o economie cu emisii zero, studiul s-a concentrat pe două premise și cinci propuneri de politici: o propunere acoperă toate sectoarele economice analizate, în timp ce celelalte patru sunt inițiative specifice sectorului. Prima condiție prealabilă este necesitatea de a asigura stabilitatea, transparența și coerența politicilor și măsurilor energetice europene, naționale și locale; în același timp, este crucial să se sprijine producția industrială în modernizarea tehnologiilor verzi existente, dezvoltarea de noi soluții ecologice și eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili. În ceea ce privește propunerea transversală, aceasta presupune o cooperare mai puternică și un grad mai mare de armonizare în guvernanța tranziției energetice la nivel european.

În ceea ce privește propunerile sectoriale, în sectorul energiei electrice recomandarea privește simplificarea procedurilor de autorizare pentru centralele regenerabile, facilitarea lucrărilor de infrastructură energetică, promovarea managementului consumului de energie, implementarea de instalații de stocare și soluții de flexibilitate. Pentru a promova decarbonizarea în transport, este nevoie de simplificarea procedurilor de construire a infrastructurilor de încărcare, consolidarea colaborării între toți actorii din domeniul mobilității electrice, promovarea interoperabilității, optimizarea timpilor de conectare la rețea și promovarea electrificării Transportului Public Local (LPT).

Pentru sectorul industrial, cadrele legale ar trebui adaptate pentru a sprijini trecerea tehnologică spre soluții mai ecologice, pentru a crea laboratoare de transfer tehnologic pentru soluții de electrificare directă și indirectă, și pentru a încuraja dezvoltarea sistemelor de echilibrare a rețelei prin managementul consumului de energie. Nu în ultimul rând, în domeniul clădirilor, studiul propune eliminarea treptată a cazanelor pe combustibili fosili – printr-un cadru echitabil, stabil și transparent pentru pompele de căldură – și crearea unui cadru unic pentru renovarea clădirilor.

Rezultatele pot fi consultate aici.

O nouă divizie de E-Commerce și Data Science a agenției Ideologiq

0

Agenția de marketing digital și comunicare Ideologiq lansează o nouă divizie de E-Commerce și Data Science, Quadratiq, pentru companii care vor să se extindă sau să își consolideze poziția în zona de e-commerce B2C sau B2B, în Europa Centrală și de Sud-Est: „Noua divizie va prelua întreg portofoliul de e-commerce al agenției, alcătuit predominant din clienți ce activează pe segmentul B2B, segment în care echipa Ideologiq are deja o experiență vastă, acumulată pe parcursul ultimilor zece ani. În plus, Ideologiq este o agenție regională de marketing digital și comunicare, ce activează atât pe teritoriul României cât și în Moldova, Grecia, Cipru, Croația, Slovenia, Bulgaria, Ungaria și Serbia.”

Adrian Ichim, fondator și partener Ideologiq

Adrian Ichim, fondator și partener Ideologiq: „Această divizie s-a născut din credința noastră că regiunea Europei centrale și de sud-est are un potențial de business foarte mare, care devine evident pe măsură ce cunoști îndeaproape piețele care o compun. Suntem activi în regiune de ani de zile, pentru branduri internaționale, alături de care am devenit foarte buni construind soluții cap-coadă, captând oportunități și dezvoltând piețe noi. Cu noi, clientul care vrea să facă primii pași într-o piață pe care nu o cunoaște are liniștea că nu începe de la zero.” 


Raluca Negrea, Managing Partner Quadratiq, divizia E-Commerce and Data Science Ideologiq

 

Noua divizie va fi condusă de Raluca Negrea, Managing Partner Quadratiq, divizia E-Commerce and Data Science Ideologiq: „În 2021, când e-commerce-ul în cele 37 de state europene a crescut cu 13%, estul Europei a înregistrat creșteri care au depășit în unele cazuri 35%. Favorizat de contextul pandemiei și impulsionat de investițiile făcute de jucători importanți, acest salt are ca rezultate dezvoltarea infrastructurii necesare shoppingului online, respectiv crearea de noi comportamente de achiziție în rândul utilizatorilor. În plus, piețele din regiunea noastră sunt și zona cu cel mai mare potențial de creștere: doar 46% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online în 2021.”

Raluca Negrea a deținut anterior poziția de Country Manager România și Bulgaria la 2Performant. Ca fondatoare și parteneră în mai multe companii de marketing şi tehnologie, Raluca a condus echipe multidisciplinare în proiecte cross-country, cu atenție pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. De asemenea, este licenţiată în știinţele comunicării, la Facultatea de Comunicare a Universităţii din Bucureşti şi are un MBA de la Maastricht School of Management (2013-2015).

Divizia de E-Commerce și Data Science este formată din specialiști în consultanță, strategie, programare, marketing, media și comunicare. În activitatea acestei noi divizii sunt implicate toate birourile Ideologiq aflate în Europa Centrală și de Sud-Est. Astfel, indiferent de țara de origine a companiei, clienții au acces la întreaga experiență și resursele Ideologiq din toată regiunea.

Lansarea diviziei de E-Commerce și Data Science, Quadratiq, continuă procesul de extindere a agenției Ideologiq. La începutul anului 2022 Ideologiq anunța lansarea diviziei de marketing și management sportiv Atletiq. 

Primii noi clienți ai diviziei Quadratiq sunt Elbi Electric & Lighting (eCommerce B2C) și respectiv Flip.ro (eCommerce B2B).

Ideologiq este „o agenție de marketing digital și comunicare cu experiență de peste 15 ani în dezvoltarea de tehnologie și comunicare digitală, în piețele din regiunea SEE-CEE, în special în România. 

Agenția Ideologiq oferă clienților soluții și servicii de consultanță, strategie, creație, branding, dezvoltare de programe de loializare (B2B, B2C și EVP), dezvoltare de tehnologie și platforme software (web, mobile, e-commerce, AR, VR), comunicare socială online, optimizări ale performanței online (SEO, UX, CRO, PPC), implementare evenimente (online, offline sau hibrid).

Ideologiq este, în acest moment, una dintre cele mai recunoscute agenții de marketing digital și comunicare din România, formată dintr-o echipă de peste 30 de persoane în București, la care se adaugă reprezentanții din birourile regionale ale companiei din Zagreb și Belgrad, care coordonează activitatea Ideologiq Adria și respectiv birourile din Atena și Salonic, care coordonează activitatea Ideologiq Aegean. Mai mult de jumătate dintre membrii echipei Ideologiq sunt seniori cu peste zece ani de experiență în dezvoltarea de tehnologie, marketing și comunicare. 

Printre clienții agenției se numără: Raiffeisen Bank, Healthcare Alliance, Pfizer, Boehringer-Ingleheim, Bricodepot, Holcim, Somaco, Fresenius, Green Group, Castrol, Michelin, Porsche Inter Auto, Max Bet, ALPLA, Medsana, Schneider Electric, Signal Iduna, Zipper”. 

 

Lars Petersson, noul CEO al Grupului Velux

0

Lars Petersson a fost desemnat în calitate de nou CEO al Grupului Velux, în urma deciziei lui David Briggs de a se pensiona. Lars Petersson este în prezent președinte și CEO al Hempel și se va alătura companiei Velux pe 1 noiembrie 2022. Anders Götzsche, CFO al Velux, va ocupa funcția de  CEO interimar până la această dată. 

Lars Petersson are 53 de ani și este originar din  Suedia. Locuiește în zona Copenhaga împreună cu soția sa, Annica, cu care are doi copii adulți. Anterior, a ocupat funcția  de președinte și CEO al Hempel, o companie globală cu sediul în Danemarca, din domeniul vopselelor. Înainte de Hempel, Lars Petersson a ocupat funcții de conducere de top management  în compania suedeză Inwido, producătoare de uși și ferestre și în compania franceză producătoare de pardoseli, Tarkett. Începând cu 2019, Lars Petersson este membru al Consiliului de administrație al companiei Dovista, parte din Holdingul VKR.

Jørgen Jensen, președintele consiliului de administrație al Grupului Velux: „Lars Petersson are o experiență vastă și un palmares puternic obținute în cadrul companiilor globale de producție din industriile conexe. Sub conducerea sa, Hempel a lansat cu succes o strategie de creștere ambițioasă, cu un accent clar pe clienți și un angajament la fel de puternic de a deveni lider în sustenabilitate. Sunt încrezător că am găsit persoana potrivită în Lars pentru a conduce dezvoltarea continuă a Velux.”

Lars Petersson: „Sunt onorat și încântat că mi s-a oferit oportunitatea de a conduce Grupul Velux mai departe. Lucrez în industria materialelor de construcții de două decenii și am admirat întotdeauna Velux pentru marca și calitatea sa puternică – compania are o tradiție profundă de a defini o întreagă industrie, menținând în același timp un puternic simț al responsabilității sociale. Aștept cu nerăbdare să devin parte din Velux și să ajut la realizarea ambițiilor stabilite în strategia recent lansată de a crește compania, ridicând în același timp ștacheta pentru conducerea unei afaceri sustenabile.” 

David Briggs: „A fost cea mai mare onoare și privilegiu din viața mea să conduc Velux și să reprezint această companie magnifică și pe toți colegii mei remarcabili. Din 2018, am obținut rezultate cu care ne putem mândri cu toții – rezultate care depășesc ceea ce mulți credeau că ar fi posibil. Acest lucru se datorează atât angajamentului colegilor mei, cât și al partenerilor, al furnizorilor noștri și, desigur, al clienților noștri. Cred cu adevărat că tot ce este mai bun urmează să vină pentru Velux, așa cum este prevăzut în strategia corporativă pe care am lansat-o în 2021 și care deja începe să dea rezultate vizibile. Este greu să las în urmă ceva ce iubesc și în care cred atât de mult. Dar simt că este momentul potrivit pentru mine și pentru familia mea. Cu un consiliu puternic, susținut de acționarii pe termen lung care au sprijinit Velux într-o manieră incredibilă, nu am nicio îndoială că Velux va continua să crească și va continua să fie ceea ce este probabil cea mai bună afacere cu materiale de construcție din lume pentru mulți ani de acum înainte.”

Jørgen Jensen: „David a avut o carieră de succes  în cadrul companiei Velux, de aproape 30 de ani, iar sub conducerea sa timp de cinci ani în calitate de CEO, povestea de succes Velux a continuat și a accelerat. Îmi pare rău de plecarea lui , dar îi respect pe deplin dorința de a petrece mai mult timp cu familia. Împreună cu consiliul de administrație și cu o echipă de conducere executivă puternică, David a pus în aplicare o strategie interesantă, menită să asigure o creștere semnificativă către 2030 și să conducă cu adevărat drumul în ceea ce privește sustenabilitatea în sectorul construcțiilor. Rămânem pe deplin dedicați fundamentelor acestei strategii.”

Grupul Velux este caracterizat prin aceea că, de peste 80 de ani, „a creat medii de viață sănătoase pentru oamenii din întreaga lume, valorificând la maximum lumina naturală și aerul proaspăt. Gama noastră variată de produse include ferestre de mansardă, ferestre pentru acoperiș terasă, rulouri interioare, produse pentru protecție solară și rolete exterioare, precum și soluții de montaj și sisteme de control pentru casă inteligentă. Aceste produse contribuie la asigurarea unui climat interior sănătos și durabil, pentru muncă și învățare, pentru joacă și petrecerea timpului liber. Lucrăm la nivel global – cu operațiuni de vânzări și producție în peste 38 de țări și aproximativ 12.500 de angajați în întreaga lume. Grupul VELUX este deținut de VKR Holding A/S, o societate cu răspundere limitată deținută integral de fundații non-profit, caritabile (The Velux Foundations) și de familie. În 2021, VKR Holding a avut venituri totale de 3,5 miliarde de euro, iar The Velux Foundations a donat 244 de milioane de euro sub formă de donații caritabile. 

 

 

 

Frigiderul care te ajută să devii mai sănătos

0

Un frigiderul inteligent numit ERA, „gândit ca un asistent personal de nutriție, care contribuie atât la îmbunătățirea vieții, la câștigarea timpului alături de familie, cât și la reducerea risipei alimentare”, a fost prezentat de compania Visual Fan SA, listată la Bursa de Valori București sub simbolul ALW, deținătoarea brandului Allview, în cadrul evenimentului IFA Berlin 2022. Congresul IFA Berlin reprezintă una dintre cele mai importante manifestări din Europa, pentru industria tech.

Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA: „Ritmul alert în care suntem obișnuiți să trăim astăzi nu ne permite, întotdeauna, să beneficiem de o dietă echilibrată. Conceptul ERA își dorește să schimbe acest lucru și să transforme cât mai multe persoane în cele mai bune versiuni ale lor. Produsul prezentat astăzi, frigiderul sănătos, precum îmi place să îl numesc, este dezvoltat și asamblat la Brașov, unde, o echipă formată din programatori, ingineri și medici nutriționiști, au găsit cele mai optime soluții pentru un rezultat de excepție.”

Allview ERA Health este caracterizat ca „un sistem complex, inovativ, cu un grad mare de personalizare în funcție de nevoi, dorințe, obiective și preferințe alimentare, construit în jurul utilizatorilor care își doresc să îsi îmbunătățească stilul de viață cu ajutorul tehnologiei. În prezent, acesta este format din trei produse premium interconectate, menite să le ofere o viață echilibrată: aplicația de nutriție ERA Health, ERA Scale și ERA Smart Refrigerator. 

Acest sistem integrat reprezintă un asistent personal de nutriție și denotă o serie de avantaje datorită modului inteligent de ajustare continuă a rețetelor recomandate pe baza vitaminelor, mineralelor și macronutrienților ingerați, dar și produselor hardware interconectate cu aplicația, ce ajută utilizatorii să beneficieze de servicii complexe pentru monitorizare permanentă și atingerea rapidă a obiectivelor. 

ERA Smart Refrigerator stochează informații despre produsele alimentare disponibile în locuință, le analizează și recomandă rețete personalizate, potrivite necesarului zilnic de vitamine și minerale ale fiecărui utilizator. Un alt element prin care se remarcă, este reprezentat de simplitatea prin care clienții își pot genera automat liste de cumpărături cu alimentele consumate sau necesare pentru anumite rețete. Pentru a evita risipa alimentară, acest produs este conceput să ofere idei de rețete, sugerate în funcție de termenul de valabilitate al alimentelor aflate deja în stoc.

Din punct de vedere hardware, frigiderul se remarcă printr-un design minimalist, funcțional, Side by Side și se integrează ușor în orice bucătărie modernă, chiar și în apartamente cu spațiu redus. Acesta dispune de una dintre cele mai bune tehnologii în materie de răcire și păstrare a alimentelor, Total No Frost, ce limitează formarea de mucegai sau mirosuri în interiorul frigiderului. Funcții precum Quick cooling (Răcire rapidă), Super freeze (Congelare rapidă), Smart & Holiday mode (moduri inteligente de reglare a temperaturii din cele 2 compartimente), aduc beneficii suplimentare utilizatorilor.

Frigiderul inteligent, prin funcțiile implementate, este special gândit pentru a ușura viața consumatorilor și a înlocui alte dispozitive electronice din bucătărie. Prin ecranul integrat, utilizatorii au posibilitatea să descarce aplicațiile dorite, să asculte muzică, să realizeze apeluri video, să își personalizeze utilizatorul, să trimită și să citească mesaje și chiar să își controleze alte dispozitive smart din locuință. Un avantaj important pentru clienții care vor utiliza și aplicația, este reprezentat de posibilitatea de a vizualiza produsele care se află în frigider, prin accesul virtual la interiorul frigiderului.  

Celălalte produse ale gamei, aplicația Allview ERA Health și cântarul Allview ERA Scale se completează perfect cu frigiderul, formând un asistent personal de nutriție complex, care oferă rezultate mult mai rapide. Deși interconectate, toate aceste dispozitive pot funcționa și separat.  

Frigiderul ERA este disponibil pe bază de precomandă, la prețul de 5.499 lei și va fi livrat începând din luna noiembrie 2022, în ordinea precomenzilor primite prin plata unui avans de 1.000 lei. Primii 100 de clienți vor primi cadou un cântar Era și acces Premium la versiunea de mobil a aplicației ERA Health, pentru 2 utilizatori timp de un an.

Mai multe informații despre cel mai nou produs găsiți pe: www.allview.ro/smart-refrigerator”.

Înscrieri la programe și proiecte de educație economică

0

Organizația Junior Achievement România, în parteneriat cu Ministerul Educației, cu sprijinul financiar al comunității de afaceri, derulează și în anul școlar 2022-2023 programe, proiecte și competiții destinate elevilor, studenților, profesorilor, pentru încurajarea inițiativei și profesionalismului și pentru dezvoltarea unor competențe esențiale în viața personală și profesională.

În anul școlar 2021-2022, la astfel de activități au participat peste 254.000 de tineri și 4.700 de profesori, din 1.898 de unități de învățământ preuniversitar și instituții de învățământ superior.

Pentru înscriere, începând din luna septembrie, după consultarea broșurii educaționale disponibile la https://jar.ro/brosura și în funcție de disciplinele dorite, profesorii interesați – din contul de pe platforma https://jaromania.org/hub – încheie un acord pentru implementarea programelor și proiectelor Junior Achievement. 

JA România precizează că „pune gratuit la dispoziția școlilor și universităților programe, proiecte și competiții de tip learning by doing și project-based pentru învățământul primar, gimnazial, liceal și universitar. Suplimentar, sunt oferite o serie de module practice, cu activități similare celor din economia reală, menite să dezvolte competențele necesare tinerilor în profesie și în viață. Conținuturile educaționale pot fi accesate gratuit, prin intermediul platformei de e-learning JA Inspire™ sau, la cerere, în format tipărit.

Conținuturile JA naționale și internaționale pot fi derulate la clasă ca disciplină opțională, extracurricular, auxiliar la o altă disciplină, în cadrul orei de dirigenție sau în programele Școală după școală și Școala altfel.

Indiferent de materia predată, cadrele didactice au posibilitatea de a opta pentru înscrierea la programele și proiectele JA asociate următoarelor discipline:

  • Educație antreprenorială – elevii și studenții sunt stimulați să-și formeze o gândire antreprenorială, utilă pentru a deveni inovatori, a-și asuma riscuri, a accepta provocări și a căuta soluții creative, indiferent dacă lansează o afacere sau se angajează.
  • Educație economică și financiară – elevii învață să gândească economic, să evalueze costurile și beneficiile pentru diferite decizii și să caute soluții alternative în situații variate. Cunoașterea mediului financiar și abilitățile de a gestiona banii sunt esențiale pentru a ne descurca în sistemele economice complexe din prezent. Tinerii își vor îmbogăți cultura financiară, vor căpăta încredere în ei și vor fi inspirați să adopte un comportament responsabil.
  • Dezvoltare personală – cuprinde activități special concepute pentru elevii din clasele 0-IV, anii în care cei mici trec prin cele mai importante transformări: tranziția de la familie sau grădiniță către școală, descoperirea unui mediu complet diferit și a unui nou ritm de învățare într-o diversitate de domenii.
  • Orientare profesională – elevii sunt ajutați să înțeleagă importanța continuării studiilor și cum pot descoperi valorile și pasiunile pentru alegerea unei viitoare profesii.

Prin activități de tip learning by doing și project-based și prin implicarea directă a consultanților voluntari din mediul de business în procesul educațional, programele, proiectele și competițiile JA apropie școala de viață și de realitatea economică, sprijinind elevii să-și însușească o serie de abilități și cunoștințe necesare dezvoltării personale și profesionale”.

La aniversarea de 20 de ani AHK România premiază performanța

0

 


Utilizarea tehnologiilor de propulsie electronică (e-mobility), cooperarea cu universitățile pentru formarea noilor generații, iluminatul școlilor prin sistem LED și producerea de biocombustibili nepoluanți din reziduurile agricole sunt cele patru inițiative câștigătoare ale Premiilor economiei româno-germane, AHK Awards. Premiile au fost acordate, joi, la Palatul Parlamentului, în cadrul Galei aniversare 20 de ani de la înființarea Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România).


Proiectele au fost inițiate și dezvoltate de companiile: DAR Dräxlmaier Automotive, cu „E-Mobility Transformation” (Transfomare în electro-mobilitate), premiat la categoria Business Excellence (Excelență în afaceri); Bosch Group Romania, cu „University Cooperation Program” (Program de cooperare universitară), câștigător la categoria Our employees – our success (Angajații noștri- succesul nostru); E.ON România, cu „Energy in Schools” (Energie în școli), în categoria Responsability for the future și Clariant Products Ro, cu „Producing advanced biofuels from agricultural residues” (Producerea de biocombustibili avansați din reziduuri agricole), la categoria Innovation and new technologies.


La competiție s-au înscris 68 de aplicații, iar juriul a avut dificila misiune de a selecta câștigătorii dintr-un număr mare de proiecte de foarte bună calitate. Este primul an în care AHK România acordă premii prin care sunt recunoscute și promovate eforturile și rezultatele obținute de companii sau proiectele acestora.


Cei 20 de ani de activitate de succes au fost sărbătoriți de membrii AHK România împreună cu invitați la nivel înalt de pe scena economică și politică din România și Germania.


Într-un mesaj transmis AHK România cu această ocazie, Ministrul Federal al Economiei și Protecției Climatice, Robert Habeck, a remarcat faptul că în ultimii 20 de ani relațiile economice bilaterale, dar și investițiile germane în România s-au dezvoltat foarte mult, economiile celor două țări fiind extrem de strâns legate.

„Peste 7.500 de companii cu capital german sunt active în România. Acestea contribuie la dezvoltarea economică a țării și sunt foarte apreciate ca angajatori. Iar pentru companiile germane, România este un amplasament investițional bun pentru inovație și tehnologii ale viitorului. Acest lucru îl arată proiectele recompensate astăzi, la prima ediția a premiilor economiei româno-germane”, a spus Habeck.

El a menționat și importanța colaborării bilaterale pentru dezvoltarea și implementarea strategiei energetice a UE. „În acest sens susținerea cooperării paneuropene în tehnologii inovatoare este un element central pentru suveranitatea tehnologică pe continentul nostru. Și acest lucru devine, în vremuri ca acestea, pe zi ce trece tot mai important”, a adăugat oficialul german.

 


La rândul său, Președintele României, Klaus Iohannis, a subliniat în mesajul său că modelele de succes ale companiilor germane sunt un bun exemplu care trebuie urmat și promovat. „Creșterea investițiilor străine directe cu peste 20% pe primul semestru al anului curent este un semn încurajator. Avem nevoie de politici publice axate pe performanță, care să fie sprijinite de comunitatea de afaceri, pentru a susține dezvoltarea României pe linia avantajelor competitive de care dispunem” a explicat șeful statului în mesajul său prezentat de consilierul prezidențial Cosmin Marinescu.

Având în vedere situația internațională, marcată de valori record ale inflației, prețuri mari la energie, sincope de aprovizionare și volatilitatea piețelor, Președintele României s-a referit și la lucrurile punctuale care se pot face în acest context, cum ar fi utilizarea sustenabilă a resurselor precum și adaptarea strategiilor de investiții.

În încheiere Președintele Iohannis a afirmat: „Camera de Comerț Româno-Germană a fost un partener activ, iar propunerile dumneavoastră [ale mediului de afaceri româno-german] au contribuit la bunul mers al economiei și la dezvoltarea unui mediu de afaceri robust și eficient. Am convingerea că această cooperare va continua și vă doresc să rămâneți și pe viitor același partener de încredere, dinamic și implicat”.


Prezent la eveniment, Prim-Ministrul României, Nicolae Ciucă, a apreciat faptul că aniversarea AHK de anul acesta stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală în contextul economic și geopolitic. „Dezvoltarea sustenabilă înseamnă investiții nu doar în economie, înseamnă investiții în educație, în cercetare, în proiecte verzi, domenii pentru care există interes și implicare efectivă la nivelul guvernului”, a spus el, adăugând că cea mai mare parte a investițiilor prin PNRR merge către astfel de proiecte.

 


„Pentru Guvernul României, AHK România reprezintă un partener de nădejde […], nu este doar un ambasador al companiilor germane care activează în România, este și un real ambasador al României, care ajută investitorii germani să vină și să dezvolte afaceri solide în țara noastră și pentru asta vă mulțumesc”, a declarat Nicolae Ciucă.

Premierul și-a arătat încrederea că numărul companiilor germane va crește, iar cooperarea bilaterală se va extinde, România având potențial de a deveni hub regional pentru producția, transportul și stocarea hidrogenului sau putând fi parte în viitoarele proiecte europene din domeniul microprocesoarelor.

Un sprijin pentru mediul de afaceri, inclusiv pentru investitorii germani, este aderarea României la Spațiul Schengen: „Mesajul recent de susținere a Cancelarului Olaf Scholz confirmă că suntem pregătiți să ne asumăm acest nou pas important de integrare în proiectul european, care le oferă cetățenilor noștri beneficiile unei piețe unice dezvoltate, în care libera circulație a persoanelor, bunurilor și serviciilor reprezintă un motor a dezvoltării,” a afirmat Ciucă.


Ambasadorul Republicii Federale Germania în România, dr. Peer Gebauer, a remarcat rolul important jucat de AHK România în povestea de succes a relațiilor economice dintre cele două state: „Felicitări pentru cei 20 de ani de activitate extraordinară aici în România, atât în beneficiul germanilor, cât și al economiei românești”, a spus ambasadorul în deschiderea discursului său.

Pe lângă investițiile germane deja existente în România, care au creat peste un sfert de milion de locuri de muncă, alte mari investiții urmează să fie realizate de către companiile germane. Acest obiectiv este susținut și de implicarea companiilor în activități de formarea profesională.

„Se poate spune pe bună dreptate că economia germană este în România un partener model”, a spus dr. Peer Gebauer. Pe de altă parte, și sprijinul acordat Ucrainei de către România în contextul războiului de la granițele sale a dovedit faptul că România este un partener de încredere.


„Iar această seriozitate nu este apreciată doar în mod abstract în Berlin sau în alte capitale europene. Recenta declarație de susținere a aderării României la spațiul Schengen venită din partea cancelarului Scholz este o dovadă clară în acest sens și totodată este expresia convingerii că în vreme de criză nu ar trebui să ne lăsăm divizați, ci dimpotrivă, să strângem rândurile”, a afirmat ambasadorul Germaniei la București.


Jubileul de 20 de ani al AHK România a fost pentru Volker Treier, șeful Departamentului de Comerț Exterior al Uniunii Camerelor de Comerţ şi Industrie din Germania (DIHK), un bun prilej de a rememora atmosfera anilor 2000 din Europa, când domina sentimentul general că este mai bine împreună decât separat: „Pentru extinderea Uniunii Europene economia a fost întotdeauna un motor esențial și un element de legătură. Înființarea reprezentanțelor, delegațiilor și camerelor de comerț germane din străinătate (AHK-uri) în regiunea Europei Centrale și de Sud este strâns legată de campania neobosită de eliminare a barierelor comerciale și de intensificarea integrării economice”.

El a făcut totodată o retrospectivă a reușitelor AHK România: de la schimburi comerciale în valoare de 4,5 mld. EUR în 2002, anul înființării, la 17,9 mld. EUR, după primii 10 ani de activitate, ceea ce înseamnă o creștere de patru ori. Iar în anul 2021 volumul schimburilor comerciale crescuse de aproape opt ori comparativ cu 2002.


Între reușitele celor 20 de ani de activitate a AHK România se numără și faptul că Germania este acum principalul partener economic al României, cu schimburi comerciale în valoare de 35 mld. EUR și investiții de 11 mld. EUR, după cum a menționat președintele AHK România, Andreas Lier. El a enumerat principalele domenii pe care se concentrează activitatea AHK: formare profesională; sustenabilitate, adică eficiență energetică, energii regenerabile, managementul deșeurilor, dezvoltarea orașelor; Curtea de Arbitraj, ca alternativă la procedura judiciară obișnuită; inovația.

În contextul economic global complicat, Andreas Lier privește cu optimism către viitor, luând ca atuuri oamenii, companiile performante, dar și vectorul energie (atât verde, cât și fosilă): „Haideți să jucăm împreună cărțile, pentru o Românie puternică într-o Europă puternică și progresistă”, a îndemnat el.


„Suntem o comunitate mare și puternică, cu valori și principii comune în viața și în profesia noastră, dovadă faptul că astăzi sărbătorim 20 de ani de prezență în România”, a spus și directorul general AHK România, Sebastian Metz, în deschiderea festivității. El a adăugat că în cei 20 de ani AHK România a construit „cu și pentru comunitatea de business” un spațiu în care relațiile economice bilaterale s-au dezvoltat extraordinar de dinamic.

Elementul central în jurul căruia s-au concentrat și se concentrează în continuare activitățile AHK este sustenabilitatea. „Doar așa relațiile de afaceri pot crește sănătos și pe termen lung. De aceea am ales sustenabilitatea ca temă pentru anul aniversar 2022 și organizăm numeroase evenimente pe acest subiect în cursul acestui an”, a menționat Metz.

Sondaj: Doar 1 din 3 părinți își va trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi anul acesta

0

Pregătirile pentru începerea anului școlar 2022-2023 sunt pe ultima sută de metri, iar părinții fac eforturi pentru a asigura copiilor condițiile minime pentru începerea școlii. Românii au cheltuit în medie 540 lei pentru fiecare copil cu pregătirile pentru începerea școlii, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.

Conform datelor obținute în cadrul sondajului, cei mai mulți dintre respondenți (33,23%) au alocat bugete între 300 și 500 de lei, 31,2% au alocat între 500 și 1 000 de lei, iar la polul opus doar 8,11% au declarat că au alocat peste 1.000 lei. 

La întrebarea dacă bugetul alocat pentru cumpărăturile de școală se va reduce sau va crește, 47,74% dintre respondenți au declarat că bugetul va crește cu circa 30% și doar 12,17% au menționat că va fi similar cu anul trecut. 

Salariul din luna curentă este principala sursa de finanțare pentru 47,1% dintre români. Doar 24,5% strâng bani din timp, iar peste 11% vor cumpăra cele necesare pentru începutul școlii pe datorie (de la prieteni/card de credit). Meditațiile reprezintă o altă categorie importantă de cheltuieli. 1 din 3 români declară că apelează la acest sistem, iar cel mai frecvent, apelează la meditații la matematică (42,2%) și limba română (28,05%).

Principalele tipuri de cheltuieli sunt cele cu rechizitele. Cei mai multi respondenti alocă între 300 și 500 lei pentru rechizite. Pe locul secund, îmbracămintea și încălțămintea ocupă un procent de 34,82% din bugetul alocat, urmat de manuale și caiete speciale (21,79%).

Doar 1 din 3 părinți își vor trimite copiii la școală cu haine și încălțăminte noi. Iar 1 din 2 copii nu va avea parte de un ghiozdan nou odată cu începutul anului școlar. La polul opus, doar 3,6% dintre copii își cumpără mai multe ghiozdane noi în timpul anului, fiind considerat un accesoriu de modă.

Mall-urile și supermarketurile rămân în continuare destinația preferată pentru cumpărături – fiind menționate de 43,1% dintre români, urmate de magazinele specializate (22%) și librării (21%). Doar 14% dintre respondenți preferă varianta online pentru cumpărăturile de școală.  

Aproape toți respondenții spun că copiii lor folosesc tehnologia pentru școală. În acest sens, ecranele devin indispensabile în procesul educațional. Românii declară că smartphone-urile sunt pe primul loc (34,67%), urmate de tablete (29,7%), laptop (25,5%) și doar 10% – desktop, acesta avânt tendința să devină un instrument foarte puțin utilizat. 

Până pe 30 septembrie, CEC Bank are în derulare o campanie promoțională prin care încurajează plățile cu cardul: clienții care cumpără produse pentru școală și le achită cu carduri VISA  sunt înscriși automat în tragerea la sorți și pot câștiga diverse premii: tablete, iPad-uri Pro sau cursuri Dalles.

Sondajul privind pregătirile pentru începerea anului școlar a fost realizat online, de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eșantion reprezentativ de aproape 1.100 de respondenți din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 61,8% dintre respondenți sunt salariați, 32,21% au vârsta cuprinsă între 25-40 ani, 35,86% au studii superioare.

Radu Puiu, XTB: Investițiile în tehnologie versus recesiunea care planează peste economia SUA

0

 

  • Scăderile au continuat să predomine pe piețele de capital în această săptămână. Modificarea poziției Fed este un factor care a dat peste cap planurile investitorilor.
  • În prezent, obiectivul Fed este de a reduce inflația prin încetinirea creșterii sub potențialul său, pe care oficialii îl consideră a fi de 1,8%.
  • Companiile din SUA se confruntă și cu problema dolarului puternic.
  • Dacă SUA este sau nu într-o recesiune rămâne un subiect controversat.
  • „În perioadele de încetinire, acțiunile de creștere, din care fac parte și companiile tehnologice, care prezintă situații financiare solide și management prudent pot reprezenta o oportunitate pentru investitori”, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Marile companii tehnologice au devenit mai puternice și mai profitabile datorită investițiilor din timpul unei recesiuni.
  • Unele investiții în tehnologie, precum ar fi securitatea cibernetică, vor continua să aibă performanțe bune chiar și în timpul unei recesiuni, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.

Scăderile au continuat să predomine pe piețele de capital în această săptămână. Acțiunile încheiaseră  deja săptămâna anterioară cu o stare negativă, traderii dorind să audă mult așteptatul discurs al Președintelui Rezervei Federale din SUA(Fed), Jerome Powell, de la Jackson Hole. 

Bloomberg a raportat că indicele Nasdaq 100 a înregistrat cea mai amplă scădere vinerea trecută de la săptămâna încheiată pe 10 iunie. 

Modificarea poziției Fed este un factor care a dat peste cap planurile investitorilor. Aceștia sperau la o schimbare de atitudine, dinspre una de înăsprire a condițiilor monetare către una neutră. 

În schimb, banca a afirmat că este hotărâtă să controleze inflația și își propune să continue reducerea bilanțului prin înăspriri cantitative și majorări ale ratelor de dobândă.

Ideea unei „aterizări line (soft landing)” pare de domeniul trecutului. Președintele Rezervei Federale, Jerome Powell, urmărește acum un scenariu mult mai dificil pentru economie pentru a pune capăt inflației crescute. 

Este cunoscut sub numele paradoxal de „recesiune de creștere (growth recession)”. Spre deosebire de o aterizare ușoară, este o perioadă prelungită de creștere economică la niveluri scăzute și șomaj în creștere, dar care se oprește înainte de o contracție totală a economiei.

Astfel, în prezent obiectivul Fed este de a reduce inflația prin încetinirea creșterii sub potențialul său, pe care oficialii îl consideră a fi de 1,8%.

Președintele Fed a declarat că reducerea inflației va necesita, probabil, o perioadă susținută de creștere sub tendință. „Mai mult decât atât, va exista foarte probabil o oarecare atenuare a condițiilor de pe piața muncii”, ceea ce, în termeni uzuali, se traduce printr-o perioadă în care șomajul va fi mai ridicat.

În plus, a lăsat deschisă posibilitatea unei noi majorări de dobândă de 75 de puncte de bază în septembrie, spunându-le colegilor bancheri centrali din Jackson Hole că scăderea recentă a inflației din SUA „este mult sub ceea ce vor să vadă factorii de decizie politică”.

Încetinirea economiei suficient de mult pentru a crește șomajul fără a trimite economia în recesiune este un scenariu extrem de sensibil, care va necesita un context favorabil. 

O economie slabă care crește la niveluri reduse este mult mai ușor de scos de pe traiectorie de un șoc neașteptat, precum un nou raliu al prețurilor petrolului.

În concluzie, Rezerva Federală din SUA se află într-o poziție foarte sensibilă, pe care o putem asemăna cu cea a unui echilibrist. 

Trebuie să fie foarte atentă cu modul în care „jonglează” deciziile de politică monetară și inflația fără a crea un dezechilibru care să ducă la un impact economic mai amplu asupra economiei.

Dacă SUA este sau nu într-o recesiune rămâne un subiect controversat. 

Din punct de vedere tehnic răspunsul este pozitiv, fiind înregistrate două trimestre consecutive în care economia a scăzut (Produsul Intern Brut a avut valori negative). 

Pe de altă parte, rămân destul de multe aspecte ale economiei care sunt solide, precum piața forței de muncă. 

Din punct de vedere istoric, septembrie și octombrie sunt cunoscute drept două luni volatile, aducând uneori scăderi ample ale burselor. 

Într-o perioadă de două luni cuprinsă între 16 iunie și 16 august, indicele tehnologic american, Nasdaq 100, a avansat cu mai mult de 24%, dar în perioada de 17 zile care a urmat până în prezent, indicele s-a depreciat cu peste 10%, ca urmare a modificării sentimentului în rândul investitorilor cu privire la poziția băncii centrale din SUA privind politica monetară. 

Această piață continuă să fie extrem de sensibilă și să fie condusă de fluxurile media, până când vom avea mai multă claritate cu privire la direcția exactă a inflației, pe măsură ce ne apropiem de 2023.

Unele investiții în tehnologie, precum ar fi securitatea cibernetică, vor continua să aibă performanțe bune chiar și în timpul unei recesiuni. Clienții și întreprinderile vor trebui să-și păstreze datele în siguranță.

Un studiu realizat de Ladders Inc. a constatat că aproape 15% dintre oportunitățile de angajare bine plătite sunt acum de la distanță (remote), o creștere semnificativă față de nivelul de 3,69% din 2019. 

Sectoarele care produc instrumentele care fac posibil lucrul la distanță, cum ar fi videoconferințele și software-ul de management al proiectelor, ar putea rămâne investiții bune chiar și într-o perioadă de retragere.

Deși situația actuală este sumbră pe termen scurt, ar trebui să avem speranță în viitor. 

Fundamentele sunt încă acolo, iar software-ul continuă să se extindă pe plan global. 

Din păcate, vor exista „victime” (companii care vor suferi sau vor dispărea), dar, în cele din urmă, acesta este un proces de „revigorare” a pieței, care va face ca ecosistemul tehnologic să devină și mai solid.

Știrile despre disponibilizări și încetinirea angajărilor au devenit obișnuite în Silicon Valley. Angajații sunt atenționați că afacerile se schimbă.

Există opinii ce susțin că această tendință este una pozitivă, deoarece companiile devin mai disciplinate.

În plus, companiile mari de tehnologie au avut mai mult succes în timpul pandemiei decât multe industrii, ceea ce le oferă mai mult spațiu de scădere. 

Nu au pierdut atât de multă forță de muncă în timpul pandemiei, așa că nu au fost afectate de atât de multe deficite. 

Sectorul tehnologic rămâne în continuare atractiv și în rândul investitorilor instituționali. 

Conform unui sondaj recent al BofA Global Research, administratorii de fonduri globale și-au mărit bugetul alocat pentru tehnologie cu aproximativ șapte puncte de bază, deși mențin o atitudine pesimistă (bearish) asupra sectorului în ansamblu.

Companiile din SUA se confruntă și cu problema dolarului puternic. 

Un dolar american mai puternic afectează profiturile companiilor care au operațiuni internaționale extinse și utilizează cursurile dolarului american pentru a converti valutele străine în dolari. 

Un exemplu bun este Microsoft, care obține aproximativ jumătate din veniturile sale din afara Statelor Unite. 

Compania și-a redus previziunile de venituri pentru toate cele trei segmente, care includ produse Windows, servicii cloud și computere personale, menționând dolarul american ca principală cauză a deciziei.

În perioadele de încetinire, acțiunile de creștere (din care fac parte și companiile tehnologice) care prezintă situații financiare solide, management prudent și fundamente general stabile pot reprezenta o oportunitate pentru investitori.

Multe sectoare mai populare, cum ar fi tehnologia, ar putea reprezenta potențiale oportunități, întrucât prețul acestora evoluează la niveluri mai reduse. 

Chiar și în timpul unei piețe în scădere, companiile tehnologice potrivite pot fi alegeri inspirate.

S-ar putea crede că aceste companii ar intra în panică și ar începe să reducă activitatea de Cercetare și Dezvoltare, cheltuielile și orice plan de expansiune.

Realitatea ne arată contrariul. 

Microsoft și-a dublat fondul de bonusuri al angajaților și își face planuri de extindere. 

Google intenționează să angajeze mai mulți ingineri și merge mai departe cu extinderea Google Village în centrul orașului San Jose.

CEO-ul Apple, Tim Cook, a declarat adesea că Apple ar trebui să continue să investească pentru viitor, chiar și în timpul unei crize economice. De la ultima recesiune (2008-2010), Apple și-a dublat personalul și aproape și-a triplat vânzările.

În timpul Marii Recesiuni din 2008 până în 2010, marile companii tehnologice precum Apple, Google, Microsoft și Facebook au achiziționat peste 150 de companii și mii de titluri de proprietate intelectuală de la companii tehnologice mai mici, care au fost forțate să se închidă din cauza recesiunii. 

Rezultatul a fost că aproape toate marile companii tehnologice au devenit mai mari, mai puternice și mai profitabile datorită investițiilor din timpul unei recesiuni.

De aceea, ei nu intră în panică și, în schimb, își intensifică activitatea de Cercetare și Dezvoltare, angajează specialiști în diferite domenii și chiar își extind spațiile imobiliare și de birouri. 

Astfel, perioadele de recesiune reprezintă oportunități până și pentru companii de dezvoltare și extindere a activității.

Schimbarea mesajului lui Powell a atras atenția pe Wall Street. Prețurile acțiunilor au scăzut de când președintele Fed a promis că va face tot ce este necesar pentru a scăpa economia de o inflație prea mare.