Cazacu, XTB: Acțiunile marilor companii farmaceutice au scăzut și cu peste 70% față de perioada pandemică,o luptă pe brevete fiind declanșată recent. Ce ne așteaptă în perioada următoare?

 

  • Fostele acțiuni „câștigătoare” ale perioadei de pandemie au trecut, din centrul radarului investitorilor, în obscuritate, înregistrând pe burse contracții deosebit de severe.
  • În ultimul an, Moderna a pierdut aproape trei sferturi din capitalizare (-72,6%). 
  • Pentru producătorul german BioNTech pierderea este de 68,3%, de la 464 dolari (pe 10 august 2021) până la 147,08 pe 30 august 2022. 
  • Scăderile pot să împingă spre o nouă mobilizare, orientată spre dezvoltarea afacerilor sau exploatarea unor resurse anterior trecute cu vederea, favorizând chiar o abordare orientată spre confruntare, constată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • Fluxurile de cash ale Moderna și BioNTech, odată cu dezvoltarea noilor versiuni de vaccin, împreună cu potențialul științific acumulat pot readuce companiile, în atenția unor categorii de investitori specializați, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Deprecierile masive, uneori de peste 70%, au lăsat locul creșterilor explozive pentru acțiuni precum Zoom sau Netflix, dar și pentru alte companii-fanion ale perioadei de pandemie, precum cele din domeniul farmaceutic, aflate deseori în prim-planul știrilor globale anii trecuți. 

Între acestea, cele mai căutate erau cele care au dezvoltat vaccinuri bazate pe o tehnică nouă, ARN mesager, sau messengerRNA, prescurtat mRNA. 

Numele trimite deja cu gândul la simbolul de tranzacționare pe bursa americană (NASDAQ) al companiei Moderna. 

Pe 10 august 2021, acțiunile Moderna atingeau un vârf de 497,49 dolari, de aproximativ 25 de ori peste valorile din ianuarie 2020, pe când acțiunea oscila în jur de 20 de dolari. 

De atunci, însă, euforia s-a risipit, compania a pierdut mai bine de două treimi și aproape trei sferturi din capitalizare (-72,6%) până la închiderea de marți, la 135,93 dolari/acțiune.

Nici producătorul german BioNTech, simbol BNTX, nu a mers mult mai bine: de la 464 dolari (tot pe 10 august 2021) până la 147,08 pe 30 august, pierderea este de 68,3%. 

Cu greu ar putea găsi acționarii firmei europene motive de a fi nu foarte dezamăgiți, observând că au, totuși, o performanță cu 4,3 puncte procentuale mai bună decât cea înregistrată de Moderna, pe traseul abrupt din vârfuri spre „valea” din prezent.

Cu societățile europene și americane ieșind din etapa de vaccinare masivă, dornice să lase în urmă perioada de restricții, debarasându-se de stresul asociat pandemiei, luând cu asalt destinațiile de vacanță inaccesibile (sau dificil accesibile) pentru aproape doi ani, veniturile și implicit profiturile celor două companii au suferit ajustări. 

Succesul campaniei de vaccinare a adus revenirea, cu toată energia presurizată de timpul de așteptare, la un stil de viață deschis, cu activități în aer liber, socializare și călătorii, în timp ce interesul pentru noi runde de vaccinare a fost diminuat, la rândul său, de incidența mai redusă a îmbolnăvirilor grave în cazul noilor variante. 

Moderna înregistra un profit de 11,29 dolari/acțiune în trimestrul IV al anului trecut, care a coborât la 8,58 dolari/acțiune, în trimestrul întâi din acest an, și 5,24 dolari/acțiune în trimestrul al doilea. 

Pentru trimestrul al treilea, estimările sondajului Refinitiv sunt de 4,81 dolari/acțiune. Moderna a creat provizioane de aproape jumătate de miliard de dolari în trimestrul II pentru stocuri neutilizate. 

CEO-ul Moderna, Stephane Bancel, anunțase deja în mai că va dona o mare parte din averea familiei sale și că urma să exercite o parte din opțiunile sale, vânzând acțiunile rezultate în următoarele 12 luni. 

La BioNTech trimestrul I al anului acesta a adus 14,37 dolari profit pe acțiune, în trimestrul III se estimează (Refinitiv) un câștig net de 4,66 dolari/acțiune. 

Cele două companii rămân profitabile, dar tendința de pe burse nu are cum să fie ignorată de fondatori, echipa de conducere, angajați și bineînțeles, acționari. 

Scăderile pot să aducă nu doar nemulțumire, ci și să împingă spre o nouă mobilizare, orientată spre dezvoltarea afacerilor sau exploatarea unor resurse anterior trecute cu vederea, favorizând chiar o abordare orientată spre confruntare. 

Moderna a pornit o acțiune legală împotriva BioNTech și Pfizer, în Germania și SUA, susținând că i-au fost încălcate brevete anterioare.

Firma susține că vaccinul său a fost dezvoltat pe baza unor invenții brevetate între 2010 și 2016, în timp ce vaccinul Pfizer/BioNTech ar fi copiat, în principal, două trăsături esențiale pentru a crea propria lor variantă, Comirnaty.  

Ar fi vorba de metoda chimică de modificare ARN mesager și metoda de a coda proteina  „spike” cu toată lungimea sa într-o formulă de nanoparticulă de tip lipid. 

Pfizer/ BioNTech a respins ferm afirmațiile, insistând pe originalitatea muncii depuse. 

Interesant este că în perioada de urgență sanitară, au existat multiple voci care spuneau că, în interesul binelui comun, beneficiile aduse în mod normal de drepturile de proprietate intelectuale protejate de patente ar trebui suspendate, iar Moderna s-a arătat de acord. 

Inițial, era un acord general, dar pe 7 martie a modificat promisiunea, făcând-o să se aplice doar în privința a 92 de țări cu venituri mici și mijlocii din convenția AMC92 (pe listă se află țări precum Madagascar, Nepal, Algeria, Congo, Nigeria, Vietnam).

Moderna nu intenționează să obțină retragerea de pe piață a vaccinului produs de concurenții săi, ci doar o compensare financiară. 

Perioada pentru care se cer compensații începe din 8 martie anul acesta și nu se aplică la vânzările către țările din inițiativa AMC92.

Anul trecut, Pfizer a generat vânzări de aproape 37 miliarde de dolari cu vaccinul său, Moderna obținând 18 miliarde de dolari, puțin sub jumătate.

Cine ar avea dreptate și care ar putea fi rezultatul? Acțiunea se anunță una de durată, cu dificultăți de ordin tehnic și juridic. 

În cazul unui succes al Moderna, ar fi în joc miliarde de dolari în compensații financiare. 

Capitalizarea Moderna este de 53,17 mld de dolari, iar a BioNTech de 35,7 mld. de dolari, pe 30 august. 

O altă cale de urmat ar putea fi „încurajarea” Pfizer și BioNTech de a licenția tehnologia Moderna, redirecționând o cotă parte din venituri sub formă de plată pentru proprietatea intelectuală. 

Pe de altă parte, anunțul public inițial al Moderna de a nu urmări încălcarea patentelor dă argumente puternice companiilor vizate, oferind o bază rezonabilă de apărare legală, potrivit lui Jorge Contreras de la Universitatea din Utah, specializat pe astfel de situații. 

Situația poate fi și mai complexă dacă luăm în considerare faptul că atât Moderna cât și BioNTech au beneficiat de pe urma unor sublicențe ale unor patente dezvoltate de Universitatea din Pennsylvania.

Totuși, în evaluarea noastră, atenția publică reprezintă, de asemenea, un factor important de luat în calcul și dacă originalitatea lucrărilor BioNTech nu poate fi apărată convingător, nu doar în justiție, ci și în ochii opiniei publice, o formă de înțelegere financiară ar deveni probabilă. 

Procesul ar putea lua ani de zile, generând costuri financiare – și de imagine – pe care investitorii par a le fi luat în calcul, din moment ce în sesiunea de tranzacționare de după anunțul pornirii acțiunii juridice a Moderna, toate cele 3 companii se aflau în scădere, cu valori în intervalul aproximativ -3…-4%.

Procesul nu este izolat. De fapt, rutele legale pe tema drepturilor de proprietate intelectuală sunt destul de aglomerate: 

CureVac a deschis un proces împotriva BioNTech în iulie, privitor la aspecte precum stabilitatea și exprimarea proteinelor, sau formularea specifică a vaccinului.

Alnylam a acționat cele trei companii (Pfizer, Moderna, BioNTech) pe tema tehnologiei de nanoparticule lipide. 

Moderna are o dispută cu oameni de știință de la National Institutes of Health care doresc să fie trecuți pe lista de inventatori, în timp ce Moderna i-a trecut doar drept colaboratori, nu co-inventatori.

Cu toate acestea, viitorul pare a se însenina pentru cele două companii. Vaccinul booster pentru omicron a fost aprobat în Elveția (varianta bivalentă, include și omicron) și Australia. Vaccinul dual, care vizează și varianta omicron, a fost aprobat deja în Marea Britanie. 

Europa ar putea da undă verde soluției booster pentru omicron a BioNTech. 

FDA din SUA e așteptată să aprobe, de asemenea, utilizarea variantei booster pentru ambele companii.. 

Dincolo de turbulențele anului, corecțiile masive ale acțiunilor și disputele prezente, dintre care unele ar putea trena, fluxurile de cash ale companiilor Moderna și BioNTech, pe seama noilor versiuni de vaccin, împreună cu potențialul științific acumulat le pot readuce, pe termen lung, în atenția unor categorii de investitori specializați.

BestJobs: Schimbările din noul an școlar dau peste cap planurile și bugetul părinților

0

Noul an școlar, care începe cu aproximativ 10 zile mai devreme decât anul trecut, vine cu multe modificări pentru elevi, cadre didactice și părinți. Astfel, mai mult de jumătate dintre angajații care au copii spun că schimbările la nivelul structurii anului școlar le-au influențat planurile pentru finalul verii și pentru pregătirile de școală, potrivit celui mai recent sondaj BestJobs.

20% spun că au fost nevoiți să își mute perioada de concedii, iar alți 17% și-au scurtat vacanța programată. În același timp, cei mai mulți își regândesc bugetul pentru începerea școlii, în contextul inflației care erodează puterea de cumpărare, iar 7% spun că vor avea nevoie de un împrumut până primesc salariul, pentru a face față cheltuielilor necesare anul acesta mai devreme decât era prevăzut în bugetul familiei. 

Odată cu noua structură, anul școlar vine și cu vești bune din perspectiva modificărilor la nivel de organizare și programă. Astfel, 23% dintre părinți se bucură că dispare presiunea tezelor intersemestriale, alți 25% sunt încântați de stabilirea unui plan individualizat de învățare, iar 40% dintre părinți apreciază introducerea Săptămânii Verzi care să dezvolte interesul copiilor pentru natură și grija privind schimbările climatice. 

Cu toate acestea, noile modificări nu mulțumesc toți părinții. Peste 30% dintre ei se arată îngrijorați de faptul că elevii sunt în continuare supuși la schimbări, după ce în ultimii doi ani de școală nu s-a reușit menținerea unui ritm stabil și previzibil de învățare. Totodată, părinții iau în calcul și impactul noilor modificări asupra programului lor la job, pe care vor fi nevoiți să îl adapteze în funcție de vacanțele copiilor (28%). Alți 23% sunt de părere că aceste noutăți vor crea confuzii în rândul cadrelor didactice și de asemenea în rândul copiilor și părinților. În plus, 40% dintre părinți se tem în continuare de riscurile de infectare cu Sars-Cov 2, iar 81% dintre ei se declară pregătiți pentru eventualitatea în care cursurile ar trece din nou în online în contextul unei incidențe crescute.

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

„Odată cu începerea școlii, se pune din nou problema flexibilității la job și vine iarăși rândul angajaților să își negocieze programul. Atât cei care au copii, pe care trebuie să îi lase sau să îi ia de la grădiniță sau școală, dar și cei care vor să evite traficul în orele de vârf se simt acum motivați să ceară mai multă flexibilitate în program sau în modul de lucru și tendința se îndreaptă din nou către un program remote sau hibrid cu mai multe zile remote”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România. 

Pe lângă toate aceste schimbări, inflația este cea care le dă părinților cele mai mari bătăi de cap. Pentru a face față creșterii prețurilor, aceștia iau în calcul să cumpere mai puține rechizite (40%), să recondiționeze și să folosească din rechizitele de anul trecut (25%) sau să aleagă produse mai ieftine (25%). Doar 10% au spus că nu vor recurge la nicio măsură de reducere a efectelor inflației. 

Chiar dacă introducerea uniformelor școlare în vestimentația elevilor nu este una dintre modificările noului an școlar, la nivel ipotetic, 65% dintre părinți ar fi de acord cu această regulă. Printre motivele lor se numără reducerea diferențelor financiare între copii (45%), faptul că elevii se pot concentra asupra învățării și mai puțin asupra vestimentației (37%), reducerea costurilor cu hainele pentru școală (13%). Dintre cei care s-ar opune uniformei școlare, 25% consideră că reprezintă o idee învechită, care nu mai e valabilă pentru această generație de elevi, iar 12% au spus că o astfel de măsură ar limita creativitatea vestimentară a copiilor. 

81% dintre părinți au făcut deja parțial sau chiar integral cumpărăturile pentru începerea școlii, în timp ce 19% așteaptă să vadă ce nevoi sunt comunicate de către cadrele didactice. Aproape 40% dintre părinți se așteaptă ca bugetul total pentru rechizitele din acest an școlar să fie mai mai mare decât anul trecut. 64% speră însă că se vor putea încadra într-un buget de până în 500 de lei pentru toate cumpărăturile necesare copilului, în timp ce 36% se așteaptă la un cost total cuprins între 500 și 1.000 de lei.

Sondajul a fost efectuat în perioada 5 – 26 august pe un eșantion de 982 utilizatori de internet din România. 

Despre BestJobs 

BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 21 ani în domeniu, BestJobs se implică permanent în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație și servicii conexe recrutării pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare, recrutare și de dezvoltare profesională și personală. În orice moment, pe BestJobs sunt peste 4,6 milioane de profesioniști conectați la piața muncii, peste 40.000 de joburi și mii de freelanceri, agenți de recrutare sau specialiști în dezvoltare profesională și personală (coachi, mentori, terapeuți, avocați și alte tipuri de specialiști).

Sondaj EY România: Cel mai mare obstacol pentru recrutarea de talente din afara țării este problema legislației la nivel local

0

Peste 30% dintre liderii de companii din România consideră că noile forme de muncă care s-au impus în contextul pandemiei, și în special cele de la distanță, au facilitat recrutarea de talente din străinătate. Întrebați care este considerat cel mai mare obstacol pentru recrutarea de talente din afara țării, aproape jumătate dintre respondenți (46,2%) au menționat lipsa legislației specifice în România. Pe locul al doilea, cu 20,5%, se află inflația și instabilitatea economică, iar pe cel de-al treilea loc aspectele ce țin de motive sociale – 11,5%, la același nivel cu neadaptarea la cultura organizațională. Ultimul loc a fost ocupat de lipsa diversității în cadrul companiilor cu un procent de 6,4%.

Menit să evidențieze problematica mobilității forței de muncă pe piața locală, sondajul EY România a fost derulat la nivelul persoanelor cu funcții de conducere din cadrul departamentelor de resurse umane din companii autohtone, reieșind că problema legislației române ar fi prima și cea mai mare barieră în calea atragerii de talente externe. Cifrele arată că, pentru a angaja un cetățean străin în România, din cauza birocrației, procesul poate dura în medie 8 luni. 

Conform rapoartelor, în ultimul deceniu, peste 100.000 de cetățeni non-UE au venit să lucreze în România în domenii precum textile, HoReCa sau construcții. Totuși, există domenii care în continuare se confruntă cu o lipsa a forței de muncă, unul fiind sectorul IT&C. Acesta reprezintă un paradox, fiind domeniul care a evoluat tot mai mult în România, însă mediul universitar românesc nu reușește să furnizeze forță de muncă la nivelul cererii pieței pentru acest sector. Alte domenii ce trebuie avute în vedere sunt BPO (Business Process Outsourcing) și servicii suport (back office și client support) și retail. 

Cu privire la sectorul BPO și servicii suport, atât mediul privat local, cât și cel public trebuie să prezinte cât mai rapid o strategie în acest sens, pentru că România a fost nominalizată ca fiind a doua cea mai selectată locație în materie de investiții străine în servicii suport la nivel european, conform EY Attractiveness Survey România 2022.

Digitalizarea – calea către mobilitatea internațională

În viziunea respondenților, viitorul mobilității internaționale a angajaților este în strânsă legătură digitalizarea – 40,5%. Pe locul doi, într-un procent de 19%, respondenții au decis că viitorul mobilității este legat de strategia de afaceri. Pe a treia poziție, cu un procent de 17,7%, găsim eficiența operațională, iar pe cea de-a patra capabilitățile noi – 15,2%. Pe ultima poziție respondenții au menționat conformarea fiscală – 2,5%.  

Munca de la distanță – risc sau oportunitate?

Munca de la distanță a început să câștige teren în comparație cu clasicele metode de muncă. Se observă că din ce în ce mai multe state oferă vize pentru nomazii digitali și încearcă prin diverse beneficii fiscale să atragă talente din alte țări. 

Noutatea muncii de la distanță constă în prezent nu atât în dorința angajatului de lucra în timp ce călătorește, ci mai degrabă vine din amploarea așteptărilor, durata muncii la distanță și strategiile ce împing companiile în stabilirea locațiilor pentru forța de muncă și timpul alocat acesteia. Acest aspect, coroborat cu creșterea competiției pentru talente, ghidează angajatorii să caute talente din noi locații. Conform studiului, 55% dintre respondenții participanți la EY Tax and Finance Operations Survey consideră că în viitor societățile cu risc de sediu permanent și cu un număr mare de angajați ce lucrează de la distanță (din alte state) se vor confrunta cu riscuri fiscale. Exemple în acest sens ar fi un angajat al unei companii care traversează granițele internaționale, dar și un angajat care schimbă jurisdicțiile fiscale în cadrul unei țări, cum ar fi între statele americane și cantoanele elvețiene, pentru a-și desfășura activitatea.

Peste jumătate dintre respondenții participanți la sondajul EY cu privire la mobilitatea internațională a forței de muncă au răspuns că în companiile lor nu se lucrează de la distanță – 56,4% și numai 11,5% că activitatea și operațiunile firmei se desfășoară complet în regim de la distanță.

Pe lângă riscurile prezentate anterior, există și provocări cu privire la gestionarea datelor angajaților. România face pași importanți în direcția unui cloud digital care să gestioneze logistica mobilității internaționale, însă mai este nevoie de timp. Este necesar să existe o infrastructură bine planificată și realistă, care să aibă în același timp grijă de securitatea fizică a persoanelor și de bunurile organizației, precum și de securitatea cibernetică. 

Mobilitatea internațională – o soluție pentru
mediul de business din România

O majoritate importantă dintre respondenți, de aproape 79% este de părere că atragerea de talente din afara țării reprezintă un avantaj pentru mediul de business românesc, ceea ce întărește ideea că organizațiile nu mai pot să se rezume doar la forța de muncă internă. România a început să atragă talente externe odată cu venirea multinaționalelor, la finalul anilor 1990, iar astăzi se estimează că aici muncesc aproximativ 30.000 de cetățeni străini.

Referitor la sectoarele de afaceri din România au cel mai mult nevoie de recrutarea de talente externe, 16% dintre respondenți au menționat serviciile medicale, urmate de sectorul turismului și industria hotelieră – 9,3% și de serviciile profesionale, cu 8%.

Pandemia a schimbat viața socială, agendele politice, modul de lucru, dar, paradoxal, poate să apropie lumea mai mult ca niciodată. Faptul că astăzi un muncitor din Statele Unite poate lucra în aceeași companie cu unul din România, aflându-se în locații diferite și putând să schimbe expertiză, reprezintă un efect benefic a doi ani de încercări și greutăți. Lumea are șansa să intre în contact cu medii de lucru mai complexe, cu organizații diametral opuse cultural de cele obișnuite, dar, pentru ca acestea să se întâmple cât mai eficient, este nevoie de strategii robuste și aplicate noilor realități.

Corina Mindoiu, EY Romania

Corina Mîndoiu, Partener People Advisory Services EY România: „În timp ce unii angajatori români sunt încă reticenți vis à vis de implementarea politicilor de muncă de la distanță în afara țării, alte trenduri prind viteză. De exemplu, unele multinaționale au implementat politica de «workation»(«work»+«vacation»). De asemenea, «Gig economy», care a prins avânt înainte de pandemie este astăzi o realitate, nici măcar un trend din punctul meu de vedere. Organizațiile se vor uita peste granițe, peste continente pentru a identifica și recruta talente, iar dacă reușesc să facă acest lucru într-un mod corect, acestea vor avea acces la o plajă variată de forță de muncă. Rămâne de văzut în timp dacă într-adevăr angajatorii vor merge la scară largă în această direcție, dar pentru moment, cât și în viitorul apropiat, reiese clar că atât angajatorii, cât și angajații văd mai multe beneficii în a continua munca într-o manieră hibridă.” 

Rezultatele studiului pot fi consultate aici.

Analiză PwC: Ce schimbări apar la impozitarea veniturilor persoanelor fizice și ce domenii sunt vizate în principal?

_________________

Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager PwC România
Irina Nuțescu, Senior Manager PwC România

 

Facilitățile fiscale aplicabile angajaților sezonieri sau celor din sectorul construcțiilor, cel agricol şi industria alimentară, precum și regimul fiscal aplicabil veniturilor din salarii, investiții, activități independente sau din cedarea folosinței bunurilor vor suferi modificări, potrivit celor mai recente modificări aduse Codului Fiscal.

Astfel,în ceea ce privește angajații sezonieri, care au încheiate contracte cu angajatori plătitori de impozit specific (hoteluri, restaurante, etc), vor datora  impozit pe veniturile din salarii începând cu 1 ianuarie 2023, până la această dată ei fiind exceptați.

De asemenea, pentru sectorul construcțiilor, sectorul agricol şi industria alimentară, aplicarea facilității privind scutirea de la plata impozitului pe venit și exceptarea parțială/integrală de la contribuții sociale pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor pentru activitatea desfăşurată în România este limitată, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, la persoanele încadrate în baza unui contractul individual de muncă. Reglementarea anterioară nu prevedea o astfel de limitare. 

O altă limitare, care va intra însă în vigoare începând cu veniturile aferente lunii august 2022, este legată de reducerea nivelului veniturilor brute lunare din salarii şi asimilate salariilor pentru care se aplică facilitățile fiscale, în sensul reducerii plafonului lunar scutit de impozitul pe venit și contribuții sociale  de la 30.000 lei la 10.000 lei inclusiv. Partea din venitul brut lunar ce va depăși 10.000 lei va reprezenta venit impozabil, pentru care angajatorii vor avea obligația reținerii impozitului pe venit aferent. Această diminuare a plafonului la 10.000 lei va avea impact și în zona contribuțiilor sociale obligatorii.

În ceea ce privește facilitățile fiscale aplicabile în domeniul construcțiilor, se introduce condiția conform căreia pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții în cifra de afaceri totală, indicatorul ,,cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” cuprinde numai veniturile din activitatea desfăşurată pe teritoriul României, în timp ce indicatorul ,,cifra de afaceri totală” cuprinde atât veniturile din activitatea desfăşurată pe teritoriul României, cât şi în afara României. Prin ,,activitatea desfăşurată pe teritoriul României” se înțelege activitatea desfăşurată efectiv în România în scopul realizării de produse şi prestării de servicii. Totodată, a fost modificată și perioada pentru care se calculează cifra de afaceri pentru angajatorii din domeniul construcțiilor existenți la data de 1 ianuarie a fiecărui an. Aceasta se va calcula cumulat pentru perioada corespunzătoare din anul curent, inclusiv luna în care se aplică scutirea și nu se va mai considera ca bază de calcul cifra de afaceri realizată cumulat pe anul fiscal anterior. Aceste măsuri sunt aplicabile din iulie 2022.

În ceea ce privește veniturile din activități independente, începând cu veniturile aferente anului 2023 se reduce de la 100.000 euro la echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro plafonul până la care contribuabilii care obțin astfel de venituri pot determina venitul net pe bază de norme de venit. Cei care obțin un venit brut anual peste acest plafon vor determina venitul net anual în sistem real, începând cu anul fiscal următor. 

Începând cu veniturile anului 2023 se modifică și plafoanele aplicabile pentru determinarea contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice care obțin alte venituri decât cele de natură salarială (ex: venituri din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinței bunurilor, investiții); aceste plafoane se vor încadra între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară în cazul contribuției de asigurări sociale, respectiv între 6 și 24 de salarii minime brute pe țară în cazul contribuției de asigurări sociale de sănătate. 

Prin OG nr. 16/2022 se stabilește venitul impozabil la nivelul venitului brut pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală. Se elimină astfel, începând cu veniturile aferente anului 2023, cota forfetară de cheltuieli de 40%.  Se reintroduce, totodată, obligația înregistrării la organul fiscal competent a contractelor de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2023, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 zile de la încheierea/producerea modificării acestora. Contractele în derulare la data de 1 ianuarie 2023 vor fi înregistrate în termen de 90 de zile de la data la care a intervenit obligația înregistrării acestora. 

Pentru veniturile din investiții se modifică de la 5% la 8% cota de impozitare în cazul dividendelor realizate de persoanele fizice rezidente, inclusiv sub forma câştigului obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare la organisme de plasament colectiv. Cota mărită se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2023 și vizează și persoanele fizice nerezidente, cu respectarea acordurilor de evitare a dublei impuneri aplicabile.

În cazul veniturilor din jocuri de noroc plătite începând cu 1 august 2022 se vor aplica cote de impunere cuprinse între 3% și 40% astfel: pentru veniturile brute de până la 10.000 lei, inclusiv – impozit în cotă de 3%; pentru veniturile brute de peste 10.000 lei până la  66.750 lei inclusiv  – se va datora impozit în sumă fixă de 300 lei + cota de 20 % aplicată pentru ceea ce depăşeşte suma de 10.000 lei; pentru veniturile brute de peste 66.750 lei – se va datora impozit în sumă fixă de 11.650 lei + cota de 40% aplicată pentru ceea ce depăşeşte suma de 66.750 lei.

Pentru veniturile obținute începând cu 1 ianuarie 2023 din transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcțiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, se va datora  impozit de 3% pentru construcţiile de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel fără construcţii, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv și de 1% pentru imobilele de mai sus deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.

Se elimină astfel plafonul neimpozabil de 450.000 lei reprezentând suma ce putea fi dedusă din valoarea tranzacției efectuate de o persoană fizică.

 

În ceea ce privește regimul fiscal aplicabil avantajelor de natură salarială, modificările la Codul fiscal introduc, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, un plafon lunar de venit neimpozabil de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în care sunt incluse, cumulat lunar, unele beneficii salariale parțial neimpozabile în prezent sau unele noi, cu respectarea anumitor condiții, astfel:

  • prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, potrivit legii, altele decât cele primite de lucrătorii mobili din transportul rutier, în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţia de delegare/detașare pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice;
  • contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării – această prevedere nu este aplicabilă angajaților care beneficiază de tichete de masă;
  • cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaților proprii, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată /lună/persoană – anumite condiții trebuie îndeplinite, iar verificarea îndeplinirii acestora cade în sarcina angajatorului;
  • contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;
  • contribuţiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 şi cele reprezentând contribuţii la scheme de pensii facultative, calificate astfel de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), administrate de către entități autorizate stabilite în state membre UE sau aparținând Spațiului Economic European (SEE), suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
  • primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare angajat;
  • sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de date, şi achiziţia mobilierului şi a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfăşoară activitatea în regim de telemuncă.

Angajatorul care acordă aceste venituri/beneficii va stabili ordinea de includere a acestora în plafonul lunar neimpozabil.

Autonom Services raportează în primul semestru un profit net de 17,8 milioane de lei, în creștere cu 42% față de S1 2021, și o cifră de afaceri de 239,8 milioane de lei

0

 

Autonom Services SA, cea mai extinsă rețea de mobilitate din România, încheie primul semestru din 2022 cu rezultate în creștere cu două cifre pe toate liniile principale de business. Compania a înregistrat venituri totale de 239,8 milioane de lei (majorare de 35%), și un profit net de 17,8 milioane de lei (în creștere cu 42%), față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, activele s-au majorat de la 31 decembrie 2021 cu 38,1%, atingând o valoare totală de 1,3 mld la finalul lunii iunie.

„Primul semestru al acestui an a venit cu turbulențe macroeconomice și inflație galopantă, generate de suprapunerea pandemiei cu lanțuri de aprovizionare dereglate și o situație geopolitică regională complicată, marcată de instabilitate politică și confruntări militare. Toate acestea au continuat să ne testeze reziliența și capacitatea de a ne dezvolta business-urile într-un mediu din ce în ce mai volatil. Autonom are un avantaj datorat capacității antrenate de a lucra cu scenarii multiple, acompaniate de decizii foarte rapide si o viteză de implementare ridicată, caracteristică business-urilor antreprenoriale. Capitalul atras prin emisiunea de obligațiuni de la sfârșitul anului trecut ne-a adus într-o poziție financiară foarte bună, si ne-a permis să facem pași importanți în tranziția către flote verzi și să continuăm investițiile pentru dezvoltarea companiei, valorificând oportunitățile apărute în piață”, a declarat Dan Ștefan, co-fondator Autonom.  

Rezultatele Autonom Services includ performanța principalelor linii de afaceri: leasing operațional, închirieri auto și vânzări mașini rulate. Veniturile diviziei de leasing operațional au crescut cu 42% în perioada analizată, generând o cifră de afaceri de 128 milioane lei. 

În luna aprilie, Autonom a anunțat finalizarea achiziției Țiriac Operating Lease (Premium Leasing SRL), un business cu venituri anuale de 19,3 milioane EUR, active în valoare de 48,9 milioane EUR și o flotă de peste 2600 de mașini. Prin acest pas, Autonom și-a  întărit poziția pe piață și în prezent așteaptă decizia autorităților pentru fuziune, integrarea operațională fiind deja finalizată.

 

La sfârșitul lunii iunie, Autonom opera o flotă totală de 10.925 de autoturisme în leasing operațional, în creștere cu 51% față de 31 decembrie 2021.

În ceea ce privește divizia de închirieri, compania a înregistrat un grad de ocupare de peste 89% și o creștere de 54% a veniturilor, ajungând la 41,6 milioane de lei, avans determinat de creșterea cererii o data cu reluarea călătoriilor, precum și a dezvoltării serviciului de mașină la schimb. În primele 6 luni ale anului, flota destinată închirierii a ajuns la 2510 de unitați, în comparație cu 2439 mașini înregistrate pe 31 decembrie 2021. 

Rezultatele diviziei de vânzări mașini rulate au înregistrat o creștere de 14% față de primul semestru al anului 2021, generând venituri de 41,5 milioane de lei. Un impact semnificativ în rezultatele acestui semestru l-a avut creșterea valorilor de vânzare ale mașinilor rulate, iar acest aspect, cu impact direct în profitabilitate, se va vedea și mai bine în următoarea perioadă.

Rezultatele Autonom sunt dovada că modelul nostru de business este în continuare agil și sustenabil și considerăm că suntem bine poziționați pentru a putea să ne concentrăm  pe transformarea provocărilor  în  oportunități de creștere și dezvoltare. În perioada următoare ne propunem să ne consolidăm poziția în piețele în care activăm și vom continua să investim, atât în creșterea organică a companiei, precum și în achiziționarea de companii compatibile cu grupul nostru, pentru a continua dezvoltarea și pregătirea grupului pentru economia viitorului”, a adăugat Marius Ștefan, co-fondator al Autonom. 

În aceste luni, compania a făcut pași importanți pentru atragerea unei noi finanțări pentru accelerarea trecerii la o flotă operațională cu emisii zero, de data aceasta, alături de Banca Europeană pentru Investiții (EIB). În prezent, Banca evaluează co-finanțarea proiectului cu 15 milioane de euro, valoarea totală a acestuia fiind de 32 de milioane de euro.

Raportul aferent rezultatelor înregistrate în primele 6 luni ale acestui an, poate fi consultat integral aici: https://www.autonom.ro/investitori

Anti-bullying, temă de actualitate la început de an școlar

0

S-a încheiat Proiectul de impact social SI(n)GUR, concretizat printr-o tabără anti-bullying pentru copii, părinți și profesori, derulat de Asociația „Zi de Bine”, în perioada 14-21 august, la Straja, județul Hunedoara. Asociația „Zi de Bine” anunță că va realiza un documentar cu aceeași temă, care va fi distribuit în școli și licee.

Bugetul necesar pentru implementarea proiectului (aproximativ 40.000 de euro) a fost oferit de partenerii strategici ai Asociației „Zi de Bine”, companiile Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației „Zi de Bine”: „Tabăra anti-bullying s-a încheiat cu zâmbete, prietenii strâns legate și răspunsuri la probleme care până de curând păreau imposibil de înțeles de către copiii agresați care se confruntă aproape zilnic cu bullying-ul. Știm sigur că fiecare participant a plecat din tabără cu un bagaj mai mare de cunoștințe și cu multe amintiri plăcute. Pentru că acest fenomen vizează de fapt peste 400.000 de copii din România, care sunt agresați la școală de către colegii lor, ne-am propus să realizăm un documentar cu această temă care să ajungă atât la copiii agresați și agresori, cât și la părinți și profesori.“ 

La tabără au participat 30 de copii, însoțiți fiecare de câte un părinte, precum și 15 profesori din învățământul primar. Timp de o săptămână, toți au beneficiat de un program personalizat, dedicat înțelegerii rolului fiecăruia în gestionarea și combaterea fenomenului de bullying.

Tabăra, anunță organizatorii, „a cuprins activități cu scop terapeutic, menite să le ofere copiilor încrederea în propriile forțe și să-i învețe cum să reacționeze în situații de bullying și totodată, o serie de activități ludice: drumeții și plimbări, seara talentelor și karaoke, jocuri, dans, teatru interactiv. Echipa a fost formată din terapeuți, coach educaționali și animatori.

Mulți dintre părinții prezenți în tabără au înțeles că adesea felul în care copiii reacționează în situații de bullying imită modul în care adulții răspund la diferite momente tensionate din propria viață și că reglajele emoționale ale adultului pot ajuta la modelarea emoțională corectă a copilului”. 

Pentru susținerea proiectelor realizate de Asociația „Zi de Bine”, doritorii pot fie să trimită un SMS cu textul SUS la 8845, fie să-și doneze ziua de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația „Zi de Bine” are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. 

Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Appraisal & Valuation SA, 10% creștere a cifrei de afaceri în S1 2022, față de perioada similară din 2021

0

Compania Appraisal & Valuation SA (deținătoarea brandului NAI România, lider al pieței de evaluări, indicativ bursier APP) publică raportul financiar aferent primului semestru al anului 2022, pe pagina oficială a companiei, precum și pe site-ul Bursei de Valori București.

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Rezultatele obținute sunt satisfăcătoare în contextul apariției războiului din Ucraina, acest factor neprevăzut care ne-a împiedicat creșterea accelerată pe care am previzionat-o la începutul anului. Nu ne rămâne decât să recuperăm în semestrul al doilea al acestui an, continuând planurile noastre privind încheierea de parteneriate noi cu dezvoltatori și proprietari privind asocierea și/sau achiziția, în vederea dezvoltării de proiecte rezidențiale și/sau comerciale, pentru a extinde experiența acumulată de Appraisal & Valuation în segmentul de dezvoltare imobiliară.

Altă direcție de dezvoltare pentru compania noastră o constituie achiziția de companii, inclusiv prin intrarea în parteneriate pentru respectivele achiziții, cu scopul de a ne întări pe piața serviciilor de evaluare și a serviciilor conexe, contabilitate, audit și consultanță.

De asemenea, au fost demarate discuții cu cei mai mari investitori din Emiratele Arabe Unite (UAE), precum și cu birourile private ale Casei Regale, în vederea fructificării unor oportunități de afaceri, valorificând la maximum, în același timp, oportunitățile care vor apărea.” 

Elemente ale performanței financiare
➢ Cifra de afaceri a însumat 3,198 mil. lei la 30.06.2021, în creștere cu 10,78% faţă de sfârșitul primului semestru din anul 2021, când aceasta a totalizat de 2,853 mil. lei.
➢ Cheltuielile de exploatare au ajuns, la sfârșitul perioadei de raportare, la valoarea de 3,111 mil. lei, mai mari cu 22% față de 30.06.2021, pe fondul creșterii cheltuielilor cu salariile şi a serviciilor prestate de către terți.
➢ Rezultatul brut înregistrat la 30.06.2021 este de 0,154 mil. lei, în scădere cu 64% prin raportare la perioada similară a anului 2021, când a înregistrat valoarea de 0,44 mil. lei, şi care după plata impozitului pe profit a dus la realizarea unui profit net la 30.06.2022, de 107.995 lei.
➢ Prin raportarea profitului net la cifra de afaceri înregistrată în S1 2022, rezultă o marjă netă de profit de 3,37%.
➢ Marja EBITDA se situează la valori de 7,71% pentru semestrul I aferent anului 2022 şi de 18% pentru aceeași perioadă a anului 2021.

Acțiunile Appraisal & Valuation SA sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. 

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.
Appraisal & Valuation SA, fondată în 2010, este caracterizată ca „deținătorul brandului NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri în 55 de țări din întreaga lume.

Portofoliul de servicii al companiei cuprinde: evaluări imobiliare, evaluarea companiilor, evaluarea obiectelor de artă, a terenurilor agricole, a fermelor de producție, a halelor de depozitare și producție, microhidrocentrale, parcuri eoliene si fotovoltaice, precum și ale echipamentelor tehnice. 

Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii”.

Arctic Stream, 121% creștere a profitului în semestrul 1 din 2022 față de S1 2021

0

Integratorul de infrastructură și securitate IT Arctic Stream, companie listată la Bursa de Valori București sub simbolul AST, anunță că „a încheiat primul semestru al anului 2022 cu un profit net de 2,04 milioane de lei (0,41 milioane de euro), în creștere cu 121% față de profitul raportat la finele aceleiași perioade a anului trecut. 

Rezultatul a fost obținut în condițiile realizării unei cifrei de afaceri de 27,84 milioane de lei (5,64 milioane de euro), ceea ce a însemnat o creștere de 133% față de cea înregistrată în S1 2021, când a atins valoarea de 11,92 milioane lei (2,42 milioane de euro).

Raportată la cifra de afaceri anuală, estimată în bugetul de venituri și cheltuieli pentru 2022, (aprobat de acționarii companiei la 27 aprilie 2022), cea realizată în prima jumătate de an reprezintă 59,5% din totalul previzionat. 

Totodată, profitul semestrial reprezintă 40,5% din cel estimat pentru întregul an curent, ceea ce indică faptul că Arctic Stream este în grafic pentru atingerea țintei de profit anual. De regulă, în sectorul IT&C, cea de-a doua jumătate a anului, atunci când se finalizează implementarea multor proiecte, iar clienții își epuizează bugetele anuale, rezultatele firmelor de profil sunt mai bune decât în primul semestru. 

În primele șase luni ale acestui an, Arctic Stream a continuat implementarea proiectelor aferente contractelor semnificative semnate în 2021, finalizând o parte dintre ele. Pentru altele, se așteaptă finalizarea în S2 2022, în funcție de livrarea unor echipamente, de care depinde recepția finală din partea clienților. 

În același interval, compania a semnat mai multe contracte noi, între care se remarcă un acord-cadru cu un client din sectorul public, pentru o valoare totală estimată la 34,9 milioane de euro. Suma reprezintă valoarea cantităților maxime de echipamente de comunicații pe care clientul le-ar putea achiziționa, prin contracte subsecvente, de-a lungul a 36 de luni de la semnarea acordului. Un prim astfel de contract, în valoare de 9,4 milioane de lei (1,9 milioane de euro), a fost anunțat de Arctic Stream la începutul lunii august 2022”.

Dragoș Octavian Diaconu (foto), fondator și director general al Arctic Stream: „Rezultatele din prima jumătate a anului ne fac încrezători că ne vom atinge obiectivele asumate în bugetul previzionat pentru 2022, ba chiar le vom depăși, ceea ce va reprezenta o reușită extraordinară, în actualul context economic dificil. Problemele din prima jumătate a anului – creșterea inflației, disfuncționalitățile din lanțurile logistice, criza semiconductorilor și climatul de incertitudine generat de războiul din Ucraina – stau în fața noastră și în semestrul al doilea. Mai mult, de câteva săptămâni încoace, resimțim și întărirea dolarului american drept o nouă sursă de presiune asupra costurilor, câtă vreme multe dintre echipamentele cu care lucrăm provin din SUA. Cu toate acestea, echipa Arctic Stream a demonstrat că poate găsi soluții pentru gestionarea fiecărei provocări și sunt convins că vom găsi modalități de a valorifica oportunitățile de creștere, care se vor multiplica, odată cu deschiderea liniilor de finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență, dar și din alte fonduri europene.” 

Pe piața de capital din ultima perioadă, Arctic Stream reamintește că „are în derulare un program de răscumpărare a până la 100.000 de acțiuni, reprezentând 2,38% din capitalul social. Programul va dura cel mult 18 luni, începând de la data aprobării de către acționari (27.04.2022). Dintre acțiunile răscumpărate, o parte vor fi anulate, ceea ce va genera o maximizare a prețului per acțiune, iar o altă parte va fi utilizată pentru un program tip „Stock Options Plan”, ce vizează recompensarea și fidelizarea angajaților actuali, dar și atragerea de noi profesioniști de înaltă calificare”.

Raportul financiar integral al Arctic Stream, pentru primul semestru al anului din 2022, este disponibil pe pagina emitentului, de pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti, și pe site-ul companiei. 

Arctic Stream (listată la Bursa de Valori București, sub simbolul AST) este „o companie cu capital integral românesc, fondată în 2017, cu un portofoliu de servicii care include: evaluarea infrastructurii IT; consultanță; proiectarea, reproiectarea, integrarea și dezvoltarea infrastructurii de date și de securitate IT; managementul de proiect, configurarea, implementarea și migrarea de soluții complexe; alături de mentenanță și suportul operațional post-implementare. Compania deține certificarea Cisco Certified Premier Partner din anul 2017, alături de alte numeroase ale certificări de la producători de top mondial, având parteneriate cu firme precum Cisco Systems, Dell, Fortinet, Heimdal Security, Netapp, Nutanix, Palo Alto, Recorded Future, Veeam, VMware și Zscaler”.

Certificare Best Places to Work pentru BNP Paribas Personal Finance București

0

BNP Paribas Personal Finance SA sucursala București, prin marca sa comercială Cetelem, a fost recunoscută și certificată drept Best Places to Work în România pentru anul 2022.

Miruna Senciuc (foto), CEO BNP Paribas Personal Finance Sucursala București: „Această realizare îmi întărește convingerea că prioritatea noastră este cea corectă – Oamenii noștri! Împreună cu managementul și echipele noastre de HR, dorim să promovăm și să menținem o cultură inclusivă, antrenantă și cu oportunități, precum și să ne axăm pe dezvoltarea angajaților noștri.”

Hamza Idrissi, directorul de program al organizației Best Places to Work: „Cetelem înțelege importanța de a construi talente diverse și de a depune eforturi pentru a crea un mediu în care munca angajaților să genereze succes, să respecte echilibrul între viața personală și cea profesională și să genereze resurse pentru a-și atinge obiectivele și a facilita o cultură a oportunităților.”

Florența Hamzu, director HR BNP Paribas Personal Finance Sucursala București: „Suntem onorați să primim certificarea Best Places to Work. Această realizare confirmă angajamentul echipei de HR de a construi o cultură extraordinară la locul de muncă și un viitor împreună cu angajații noștri. Suntem mândri că aceștia se bucură de o experiență pozitivă constantă în relaționarea cu colegii și managementul și că activitatea desfășurată generează motive de satisfacție și mândrie.”

BNP Paribas Personal Finance SA sucursala București subliniază că „scorul obținut de companie este de 80% și se bazează atât pe evaluarea realizată de Best Places to Work asupra proceselor și politicilor de HR, cât și pe rezultatele unui sondaj anonim completat de 64% dintre angajații băncii selectați pentru a participa. Pentru ambele dimensiuni (Evaluarea HR și Evaluarea angajaților) au fost luate în considerare opt categorii: Leadership, Practici HR, Compensație, Beneficii, Relația dintre angajați privind munca în echipă, Implicarea angajaților, locul de muncă și Responsabilitatea socială corporativă. Pentru jumătate dintre aceste categorii, compania a obținut un scor de peste 80%”.
În România, BNP Paribas Personal Finance are peste 500 de angajați. Grupul acordă o importanță deosebită angajaților săi și mediului lor de lucru, care este în mod constant adaptat în conformitate cu schimbările culturale, societale și generaționale. 

Best Places to Work este „un program internațional de certificare în HR care recunoaște  locurile de muncă de top din diferite țări și se concentrează pe satisfacția angajaților prin analiza a 8 factori la locul de muncă, inclusiv cultura organizațională, oportunități de creștere și  bune practici. Acest lucru le oferă angajatorilor oportunitatea de a afla mai multe despre implicarea și satisfacția angajaților lor și de a-i aprecia pe cei a căror experiență profesională se desfășoară  la cele mai înalte standarde. Există peste 50 de companii românești care dețin această certificare, dintre care 5 sunt reprezentante ale industriei bancare.

Modul de lucru și cultura organizațională pe care se bazează BNP Paribas Personal Finance au reflectat întotdeauna grija și implicarea pe care grupul le oferă în mod constant angajaților. Certificarea evidențiază atașamentul puternic al grupului față de angajații săi și creșterea profesională a acestora, managementul excelent al carierei și planificarea succesiunii, strategia de management al performanței și dezvoltarea puternică a conducerii”.  

Stela Corpacian, noul vicepreședinte executiv al Transilvania Investments

0

Stela Corpacian (foto) este noul vicepreședinte executiv al Transilvania Investments, până în 20.04.2024, în urma autorizării primite din partea Autorității de Supraveghere Financiară. Din echipa Directoratului fondului de investiții fac parte, de asemenea, Radu Roșca – președinte executiv și Theo-Dorian Buftea – vicepreședinte executiv.

Stela Corpacian: „Sunt onorată să mă alătur echipei Transilvania Investments împreună cu care vom contiua procesul de implementare a celor mai bune practici în vederea creșterii eficienței operaționale și calității portofoliului administrat.” 

Transilvania Investments precizează că Stela Corpacian „are o experiență de peste 20 de ani în domeniul financiar, timp în care a ocupat poziții de management în companii din domenii precum energie, telecom, agroindustrial și audit. Stela Corpacian este licențiată a Academiei de Studii Economice de la Chișinău, deține un EMBA obținut la WU Executive Academy și este membru ACCA. 

Ca membru în echipa Directoratului, Stela Corpacian va coordona inițiativele fondului în domenii cum ar fi digitalizarea, identificarea de noi oportunități de investiții sau proiectele de optimizare a celor existente și va avea în coordonare directă departamentele Administrare Portofoliu, Financiar, IT și Administrativ.

Transilvania Investments își întărește, astfel, echipa ce are ca principală misiune implementarea noii strategii de business. Fondul de investiții și-a propus maximizarea randamentelor investitorilor săi, prin urmărirea a 5 direcții strategice în portofoliul său, structurate pe principalele domenii în care fondul are expuneri”. 

Transilvania Investments subliniază că „a înregistrat, în ultimele 12 luni, o evoluție constant pozitivă pe principalele linii de raportare financiară, cu un profit în creștere cu 18% pentru semestrul I 2022. Această evoluție vine în paralel cu lansarea unor proiecte cheie pentru companiile din portofoliu, investiții cu impact economic și social pe termen lung”.