ELIAN Solutions (Bittnet group) a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 161% în trimestrul 2 al anului 2022

0

ELIAN Solutions, parte a grupului Bittnet, companie specializată în furnizarea de soluții de business ERP, a înregistrat în cel de-al doilea trimestru din 2022 o creștere importantă a performanței de afaceri și operaționale, cifra de afaceri fiind cu 161% mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut. De asemenea, în semestrul 1 2022, compania și-a dublat veniturile față de S1 2021 ajungând la 5,49 milioane lei, iar profitul brut în aceeași perioadă a fost de 859 mii lei.

După un an 2021 în care ELIAN Solutions s-a situat permanent pe un trend ascendent, tendința a continuat și în primul trimestru din 2022, dar și în cel de-al doilea. Astfel, toate cele trei componente ale modelului de afaceri al companiei au avut un ritm de creștere de peste 100% în trimestrul 2 al acestui an față de perioada similară a anului trecut: serviciile de implementare ERP Microsoft Dinamics 365 Business Central au crescut cu 123%, volumul serviciilor de suport s-a majorat cu 172%, iar vânzarea de licențe este cu 193% mai mare.

Creșterea volumului serviciilor a impus o politică de dezvoltare a echipelor fiecărei divizii a ELIAN Solutions. Procesul de recrutare început anul trecut va continua și anul acesta. Iar dacă în 2021 echipa număra 29 de persoane, la finalul celui de-al doilea trimestru li s-au adăugat încă 10 specialiști. 

Ritmul accelerat de creștere al companiei, care deține o certificare Microsoft Gold Enterprise Resource Planning încă din 2016, se datorează pe de-o parte creșterii volumului de servicii oferite, de peste 100% față de aceeași perioadă a anului trecut, dar și investițiilor în echipă și în pregătirea profesională a acesteia. „Acest fapt contribuie la menținerea profitabilității companiei pe termen lung”, explică Iulian Motoi(foto), CEO ELIAN Solutions

Specializată în dezvoltarea și implementarea soluției Microsoft Dynamics 365 Business Central, local sau în Cloud, ELIAN Solutions este una dintre companiile de top din România pe segmentul pe care operează. Cu o experiență de peste 14 ani pe piața implementărilor soluției software ERP Microsoft, compania targetează piața internațională de profil ca obiectiv pentru următorii doi ani și deja a realizat primii pași în această direcție. Încă din 2015, ELIAN prestează servicii și livrează soluții și peste hotare. Bulgaria, Croația, Germania, Elvetia și SUA sunt câteva dintre țările în care au fost exportate serviciile ELIAN. 

Credem că respectul față de munca împreună cu partenerii noștri – una dintre valorile noastre fundamentale – pune o temelie solidă tuturor proiectelor pe care le demarăm. Concret, aceasta înseamnă că oferim tuturor celor interesați de consolidarea și extinderea afacerii cu ajutorul tehnologiei soluții informatice personalizate în funcție de nevoile de business și obiectivele dorite. Lucrăm în strânsă cooperare cu clienții și le oferim nu numai ingineri, ci și consultanți de business alături de care pot construi cele mai bune soluții pentru dezvoltarea companiilor. Cifrele de afaceri spectaculoase din primul semestru se explică atât prin caracterul inovator al business-ului nostru, cât și prin faptul că avem o echipă unită, omogenă, cu vechime în domeniu”, mai spune CEO-ul ELIAN Solutions.  

Pentru anul în curs, compania și-a propus dublarea cifrei de afaceri față de anul anterior, iar obiectivul pentru primul semestru a fost atins. 

Eurobarometru: Încrederea în UE este în creștere, pe fondul unui sprijin puternic pentru răspunsul UE la invadarea Ucrainei de către Rusia și pentru politicile energetice

0

Sondajul Eurobarometru standard din vara anului 2022 arată o încredere sporită a cetățenilor în UE și un sprijin puternic continuu pentru răspunsul UE la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.

Fișa de țară pentru România este disponibilă aici.

O majoritate covârșitoare a cetățenilor UE sprijină investițiile în energia din surse regenerabile și acțiunile de reducere a dependenței UE de sursele de energie rusești. Nivelul de aprobare a monedei euro a atins cel mai înalt nivel înregistrat vreodată.

Cu toate acestea, europenii sunt din ce în ce mai preocupați de situația economică din UE și din propria țară.

Percepția generală asupra UE

Eurobarometrul, realizat în iunie-iulie 2022, arată că 67 % dintre respondenții români sunt optimiști cu privire la viitorul UE, ceea ce reprezintă o creștere cu opt puncte în comparație cu un sondaj similar realizat în ianuarie-februarie anul acesta, înainte de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei (media UE: 65 %).

În România, imaginea pozitivă a UE este în prezent la un nivel de 47 % (+ 6 puncte procentuale), în timp ce 36 % dintre respondenți au opinii neutre și 14 % au opinii negative cu privire la UE. În plus, 54 % dintre români tind să aibă încredere în UE (+ 5 puncte procentuale), peste media europeană de 49 %.

Răspunsul la invadarea Ucrainei de către Rusia

În conformitate cu sondajele anterioare, cetățenii europeni își confirmă sprijinul ferm pentru răspunsul UE la războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În ceea ce privește acțiunile UE, la nivel european, sprijinul umanitar este cel mai aprobat (92 % media UE vs 75 % în România), urmat de primirea ucrainenilor din UE care fug din calea războiului (90 % media UE vs 75 % în România).

69 % dintre români sprijină sancțiunile economice impuse de UE guvernului rus, întreprinderilor și persoanelor fizice din Rusia, sub media europeană de 78 %.

61 % dintre români sunt în favoarea finanțării furnizării și livrării de echipamente militare către Ucraina (media UE: 68 %), iar majoritatea absolută a respondenților români (61 %) e mulțumită de răspunsul UE (media UE: 57 %).

Energia și securitatea energetică

71 % dintre respondenții români sunt de acord că UE ar trebui să investească în energia din surse regenerabile (media UE: 87 %), să își reducă dependența de sursele de energie rusești (70 % vs 86 % media UE) și că stocarea gazelor în țările UE ar trebui să fie efectuată rapid pentru a permite aprovizionarea neîntreruptă cu gaze în timpul iernii (70 % vs 86 % media UE).

În plus, 71 % dintre români consideră că creșterea eficienței energetice ne va face mai puțin dependenți de producătorii de energie din afara UE (media europeană: 85 %), în timp ce 68 % sunt în favoarea achiziționării în comun a energiei de către statele membre ale UE din alte țări pentru a obține un preț mai bun (media UE: 83 %). De asemenea, 65 % dintre respondenții români afirmă că au luat recent măsuri pentru a-și reduce consumul de energie sau că intenționează să facă acest lucru în viitorul apropiat (media UE: 78 %).

La nivel european:

Economia și moneda euro

Percepția pozitivă a situației economiei europene a scăzut cu 5 puncte procentuale de la începutul anului 2022 și este în prezent la 40 %. Majoritatea respondenților (51 %, + 6 puncte procentuale) consideră că situația economiei europene este în prezent dificilă. În plus, percepția pozitivă a situației economiei naționale a scăzut, de asemenea, cu 5 puncte procentuale, la 34 %, 64 % considerând că situația economiei lor naționale este dificilă (+ 5 pp). Majoritatea respondenților se așteaptă ca situația economiei naționale să se înrăutățească în următoarele 12 luni (53 %, + 22 puncte procentuale).

În același timp, sprijinul pentru moneda euro este în creștere, acesta atingând cel mai înalt nivel înregistrat vreodată: opt din 10 respondenți din zona euro (+ 3 puncte procentuale) și 72 % din UE (+ 3 puncte procentuale) sunt în favoarea unei uniuni economice și monetare europene cu o monedă unică, euro.

Mai mult de jumătate dintre europeni (56 %) consideră că cel mai mare pachet de stimulente economice al UE – NextGenerationEU – poate fi eficace pentru a răspunde provocărilor economice actuale.

Principalele preocupări ale europenilor la nivelul UE și la nivel național

Principalele preocupări ale europenilor reflectă percepția pesimistă asupra economiei.

Atât la nivel național, cât și la nivelul UE, inflația și aprovizionarea cu energie au înregistrat creșteri bruște și se situează pe primul loc și, respectiv, pe locul al doilea. Atunci când au fost întrebați despre cele mai importante probleme cu care se confruntă UE în prezent, peste o treime dintre respondenți menționează „creșterea prețurilor/inflației/costului vieții” (34 %, + 10 puncte procentuale din februarie și acum pe primul loc) și „aprovizionarea cu energie” (28 %, + 12 puncte procentuale și acum pe locul al doilea față de cel de-al șaptelea loc anterior), împreună cu „situația internațională” (de asemenea, 28 %).

Creșterea prețurilor/inflației/costului vieții este, de asemenea, una dintre principalele preocupări la nivel național pentru mai mult de jumătate din respondenți (54 %, + 13 puncte procentuale), urmată de „aprovizionarea cu energie” (22 %, + 11 puncte procentuale) și de „situația economică” (20 %, + 1 punct procentual). Acest lucru nu este surprinzător, deoarece mai mult de șase din zece respondenți (62 %) afirmă că războiul din Ucraina a avut consecințe grave asupra finanțelor lor personale.

Pandemia de COVID-19

Cetățenii rămân pozitivi în ceea ce privește răspunsul național și al UE la pandemia de coronavirus. Mai mult de jumătate dintre respondenți sunt mulțumiți de măsurile luate de guvernul lor și de UE pentru a combate pandemia de coronavirus (ambele cu 56 %). Satisfacția cu privire la răspuns, atât la nivelul UE, cât și la nivel național, a crescut, de asemenea, în 23 de state membre. Încrederea în UE pentru a lua deciziile corecte în viitor ca răspuns la pandemia de coronavirus a crescut, de asemenea, și este în prezent de peste șase din zece (63 %, + 3 puncte procentuale).



„Sondajul Eurobarometru standard din vara anului 2022” (EB 97) a fost realizat prin intermediul unor interviuri față în față și online desfășurate între 17 iunie și 17 iulie 2022. Au fost intervievați 26 468 de cetățeni UE în cele 27 de state membre. Informații despre Eurobarometru și toate sondajele sunt disponibile pe site-ul web.

Peste 900 de instituții publice și companii din România, digitalizate prin aplicația de e-Guvernare Regista

0

 

Regista, lider național al aplicațiilor de registratură electronică și e-Guvernare, anunță că peste 100 de noi instituții și companii au optat să implementeze în prima jumătate a anului modulele aplicației. Astfel, Regista numără în prezent peste 900 de clienți, și își menține obiectivul de a digitaliza, până la finalul anului, mai mult de 1000 de instituții publice și companii locale.

Suplimentar cu creșterea numărului de clienți, echipa Regista a reușit o diversificare a structurii portofoliului, astfel încât în prezent, pe lângă segmentul principal constituit din Unități Administrativ Teritoriale, a dezvoltat și alte segmente de piață, precum unități medicale sau instituții de învățământ inferior și superior. Astfel, în prezent printre instituțiile publice care beneficiază de aplicația Regista se află: Spitalul Clinic de Nefrologie „Doctor Carol Davila” din București, Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov, Spitalul Municipal Ploiești, Spitalul Municipal Aiud, dar și Universitatea Tehnică de Construcții București, Inspectoratul Școlar Județean Iași, Liceul Teoretic Grigore Moisil din Timișoara sau Inspectoratul Școlar Județean Prahova.

„Am atins un prag important în eforturile noastre de digitalizare ale instituțiilor și companiilor locale, lucru care ne confirmă eforturile și ne motivează să venim cu noi soluții inovative. În continuare ne vom concentra pe diversificarea portofoliului de clienți, astfel încât soluția Regista să poată fi utilizată și în spitale, școli sau universități, acolo unde reducerea birocrației, eficiența modului de lucru a angajaților și interacțiunea cu cetățenii sunt la fel de importante. Credem că digitalizarea se poate face mai ușor de jos în sus, din comunități mici, unde factorii de decizie sunt mai aproape de cetățeni. Pentru ei ne pregătim să lansăm funcționalități noi în această toamnă”, a declarat Alexandru Lăpușan(foto), Director General Regista Digital SA.

Rolul aplicației este să automatizeze și să eficientizeze activitatea instituțiilor publice prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor și e-Guvernare. Astfel, Regista facilitează atât o comunicare optimă între departamentele unei instituții, cât și între funcționari și cetățeni, pentru o rezolvare rapidă și mult mai organizată a solicitărilor.

În prezent, peste 900 de instituții publice publice și companii din toate județele României și-au îmbunătățit procesele de lucru și au redus birocrația cu ajutorul Regista. Peste 46.000 de utilizatori folosesc zilnic aplicațiile Regista, care au înregistrat mai bine de  24 milioane de documente, respectiv 40.000 de solicitări, precum formulare, sesizări sau diverse programări și audiențe.

Totodată, echipa Regista a optimizat „Modulul Programări online” pentru a-l face ușor de utilizat în activitatea instituțiilor și a companiilor private, Astfel, modulul este adaptat în totalitate cerințelor acestora, instituțiile care îl utilizează având posibilitatea de a-l configura  în funcție de nevoile lor.

Platforma Regista este dezvoltată de Zitec, lider pe piața de IT & digital marketing din România, specializat în dezvoltarea de soluții și servicii de transformare digitală și este deținută și operată de compania SC Regista Digital SA din August 2021. Zitec este una dintre puţinele companii româneşti recunoscută oficial ca Partener Gold Microsoft și este certificată conform standardelor ISO27001:2013 pentru Sistemul de management al securității informațiilor și ISO 9001:2015 pentru Sistemul de management al calității.

Regista poate fi accesată de oriunde de către funcţionarii publici sau angajaţii companiilor, fiind disponibilă direct din browser, fără instalare şi cu toate informaţiile stocate în siguranţă în cloud Microsoft Azure în Uniunea Europeană.

Analiză Lighthouse: Încrederea consumatorilor, la minime istorice. Companiile românești, mai expuse

0

î

Încrederea consumatorilor europeni s-a prăbușit începând cu luna iunie a acestui an, coborând sub nivelul înregistrat în perioada pandemiei (-24,7 puncte în aprilie 2020) și mult sub cel din perioada crizei din 2009 (-21,1 puncte).

Potrivit datelor Comisiei Europene consultate de Lighthouse, și sentimentul economic a continuat să scadă în august, până la 96,5 puncte, față de indicatorul de bază de 100 de puncte. În contextul unui optimism tot mai redus al consumatorilor, firmele românești devin și mai expuse la criză, fiindcă nu stabilesc canale de comunicare eficientă cu clienții.

„Pesimismul cu privire la evoluția economiei determină scăderea cheltuielilor, cu impact semnificativ asupra cifrei de afaceri a companiilor. Comunicarea eficientă dintre brand și clienți devine și mai importantă în perioadele de criză. Însă firmele românești încă au rețineri în a-și face cunoscută prezența pe Internet, fiindu-le cu atât mai greu să mențină o relație constantă cu clienții și să consolideze încrederea acestora în produsele oferite. Iar acest lucru le face să fie mai vulnerabile atunci când consumul scade”, explică Ana Maria Gardiner, managing partner în cadrul Lighthouse România.

Potrivit cifrelor oficiale consultate de Lighthouse, în 2021, 78% din companiile românești cu peste 250 de angajați aveau o pagină de Internet, față de o medie europeană de 94%, și pe ultimul loc din UE.

În ceea ce privește IMM-urile, cele care constituie cea mai mare parte a mediului de afaceri autohton, doar jumătate dintre acestea aveau un website, față de o medie europeană de aproape 80%.

Există firme care investesc în publicitate, dar nu au o pagină de Internet. Clientul îi găsește greu sau deloc, de multe ori doar pe social media, unde mesajul și interacțiunea cu utilizatorii sunt greu de controlat. Nu cunosc serviciile oferite, nu cunosc tarifele, nu cunosc produsele, nu-i cunosc pe oamenii din spate pentru a stabili conexiuni emoționale. Un website, un blog, un newsletter sunt instrumente aflate în controlul total al unui brand și cele care permit o relație directă și eficientă cu utilizatorul. În situații de criză, când bugetele, dar și apetitul pentru consum, sunt reduse, firmele care doresc să-și păstreze clienții nu-și pot permite să ignore aceste canale de comunicare”, explică, la rândul său, Steve Gardiner, partener în cadrul Lighthouse România.

Doar 6% din firmele românești au un blog activ, în timp ce aproape 30% folosesc social media pentru a-și promova imaginea și 18% solicită evaluări ale clienților, interacționează cu aceștia prin comentarii sau le oferă soluții. De asemenea, 12% din firmele cu pagină de internet oferă opțiunea de chat cu răspuns automat sau cu angajat dedicat întrebărilor adresate de clienți.

BestJobs: Companiile și-au dublat oferta de joburi comparativ cu vara anului 2021

0

Prima vară fără restricții rescrie obiceiurile pe piața muncii. Companiile și-au dublat oferta de joburi comparativ cu vara anului 2021, iar candidații au fost cu aproape 20% mai activi, chiar și în perioada concediilor

Piața muncii a fost extrem de dinamică în perioada iunie – august a acestui an. Deși restricțiile au fost ridicate și anumite sectoare ale economiei s-au reactivat, războiul din Ucraina a creat instabilitate, iar măsurile adoptate la nivel internațional au condus către creșterea inflației și scăderea puterii de cumpărare a românilor. Prin urmare, mulți candidați s-au reorientat către oportunități mai bine plătite sau au căutat modalități de suplimentare a veniturilor, prin joburi cu jumătate de normă. Datele platformei de recrutare BestJobs arată că, în lunile de vară, candidații au devenit mai activi în căutarea de joburi, iar numărul de aplicări a crescut cu 18% față de aceeași perioadă a anului anterior. Mai mult, se remarcă o creștere a interesului candidaților pentru domenii precum Inginerie, Producție/Logistică și HoReCa.

Sezonul estival a adus de asemenea creșteri semnificative și în activitatea companiilor, iar numărul total de joburi disponibile s-a dublat comparativ cu vara anului 2021.

Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

„Piața muncii se adaptează constant la contextul social și economic, astfel că în lunile de vară atât activitatea angajatorilor, cât și a candidaților s-a intensificat. De asemenea, angajatorii sunt mai atenți la nevoile candidaților, care sunt în căutarea unui loc de muncă ce le oferă flexibilitate și stabilitate, dovadă fiind și faptul că în perioada iunie – august, oferta de joburi ce pot fi făcute de la distanță a crescut cu aproape un sfert comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

Modul de lucru hibrid care a prins contur în 2021, ca efect al pandemiei, a crescut în preferințele angajaților și angajatorilor. Astfel, în perioada iunie – august a acestui an, 40% dintre ofertele de joburi de pe BestJobs au menționat formatul hibrid, acest mod de lucru devenind o tendință a anului 2022.

Lunile de vară au reprezentat un moment bun și pentru candidații fără experiență, care își doresc să se orienteze în carieră și să ia contact cu piața muncii. Companiile care au dorit să atragă tinerii în echipe au publicat aproape 3.000 de joburi potrivite pentru entry-level.

Chiar și după creșteri, salariile din HoReCa și Turism se mențin sub salariul mediu net național. IT-ul rămâne domeniul cu cele mai mari oferte

Ridicarea restricțiilor din primăvara acestui an a redresat domeniul HoReCa, revitalizând Turismul. Salariile au crescut în prima jumătate a acestui an în aceste două sectoare de activitate (cu 10%) și se află pe o pantă ascendentă, din dorința de a atrage personal specializat după instabilitatea și sentimentul de neîncredere față de aceste domenii, generate de pandemie. În acest sens, printre joburile specifice sezonului estival se numără rolul de Recepționist, cu 500 – 700 de euro pe lună, în medie, Agent turism, cu o ofertă salarială medie cuprinsă între 600 – 800 de euro pe lună, Ospătar, care poate accesa un salariu mediu de 500 – 800 de euro/lună și Livrator, cu un salariu mediu lunar de 500 – 650 euro. Așadar, deși salariile au crescut în primele 6 luni ale anului 2022 în HoReCa și Turism, cele mai multe poziții nu depășesc salariul mediu net, la nivel național. 

Companiile au mai recrutat în această vară pentru poziții precum Merchandiser, cu o ofertă salarială medie care pornește de la 450 de euro și poate ajunge până la 600 de euro pe lună, Lucrător comercial, cu un câștig mediu lunar de 450 – 600 de euro și Casier, cu un salariu net lunar de 450 – 600 de euro. Acestea au fost totodată și printre cele mai mici oferte salariale de pe piață, adresându-se unor candidați necalificați sau fără experiență. 

„În urma valului semnificativ de activități specifice sezonului estival, observăm că densitatea ofertelor profesionale a fost mai mare în Constanța, București, Brașov, Cluj și Timișoara, principalele orașe cu potențial turistic din România, care în același timp sunt principalii poli demografici și economici la nivel național, completează Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs

Salariile din Transporturi, Producție/ Logistică, Vânzări și Financiar se situează la un nivel mediu, potrivit datelor BestJobs. Printre astfel de poziții, se numără cea de Manager Transport, cu un salariu mediu net de 800 – 1.300 euro, Gestionar depozit, cu un salariu de 700 – 900 euro, Specialist achiziții, cu 800 – 1000 euro pe lună și cea de Contabil, cu 800 – 1000 euro.În topul celor mai mari câștiguri se încadrează salariile nete ale specialiștilor ce lucrează în domeniul IT, care pot ajunge până la 4.600 de euro. Un astfel de job este cel de Senior C++ Developer, precum și cel de DevOps Engineer, iar ambele pot fi realizate de la distanță, în timp ce un Country Manager poate atinge nivelul de 4.000 de euro. Un Senior Sales Executive poate accesa o ofertă salarială medie de 3.600 de euro pe lună, în timp ce salariul lunar net al unui Automation engineer Siemens PLC este de 2.500 de euro. 

Cetățenilor ucraineni care au depășit șase luni de prezență în România le revin obligații fiscale suplimentare

0

_________________

Autori: Corina Mîndoiu, Partener,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România
Andra Ciotic, Senior Manager,
Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România (foto)

În luna august a acestui an s-au împlinit șase luni de când primii cetățeni ucraineni au ajuns în România pentru a căuta aici protecția atât fizică, cât și financiară, a lor și a familiilor lor. 

Conform datelor disponibile, din cele aproximativ 1,5 milioane de cetățeni ucraineni care au intrat în România începând cu 24 februarie a.c., peste 87.000 au rămas la noi în țară, fiind încă prezenți aici. O parte dintre aceștia s-au încadrat în muncă, activând în domenii precum cel al industriei prelucrătoare, construcții, hoteluri și restaurante sau comerț, iar altă parte și-a înființat mici afaceri de familie în România.

Peste 6.400 de cetăţeni ucraineni sunt integraţi pe piaţa muncii din România, potrivit celor mai recente statistici ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale, fiind înregistrate 6.420 de contracte active ale cetăţenilor ucraineni, dintre care 4.282 sunt contracte care au data de început a activităţii exact în ziua declanșării conflictului din Ucraina. Din total, 1.155 sunt înregistrate în industria prelucrătoare, 616 în construcţii, 495 în hoteluri şi restaurante, în comerţul cu ridicata şi amănuntul sau reparaţii autovehicule şi motociclete, iar 345 în domeniul activităţilor de servicii administrative sau a activităţilor de servicii suport.

Cei mai mulţi dintre ucraineni, 1.297, şi-au găsit loc de muncă în Bucureşti, 435 în judeţul Bistriţa-Năsăud, 269 în judeţul Timiş, 235 în judeţul Arad, 216 în judeţul Maramureş, 161 în judeţul Bihor şi 150 în judeţul Argeş, relevă datele ministerului.

Ce înseamnă din perspectiva fiscală, pentru un cetățean ucrainean, prezența în România pentru o perioadă mai mare de șase luni și la ce detalii din legislația fiscală din România ar trebui să fie atenți aceștia?

Pe partea de stabilire a reședinței în România și a accesului la piața muncii, lucrurile sunt ceva mai simple și la îndemână, existând unele derogări legislative. Din perspectiva fiscală însă, șederea pe teritoriul României pe o perioadă mai mare de șase luni, mai exact mai mare de 183 de zile, se poate translata în obligații fiscale suplimentare.

Astfel, legislația fiscală din România prevede obligația completării formularului Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la sosirea în România de către orice persoană fizică care sosește în țara noastră și va avea o şedere pentru o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat. 

Chestionarul menționat se depune, la autoritățile fiscale române competente, doar după împlinirea perioadei de 183 de zile de prezență în țară, având ca scop stabilirea statutului fiscal în România a persoanei fizice, respectiv de persoană fizică rezidentă fiscal în România sau nerezidentă. Acest lucru se întâmplă prin emiterea unei Notificări privind îndeplinirea condițiilor de rezidență de către autoritățile fiscale. 

Prin urmare, pe baza situației personale ce urmează să fie analizată, de la caz la caz, de către autoritățile fiscale, acestea pot concluziona că persoana în cauză îndeplinește sau nu condițiile pentru a fi considerată rezidentă fiscal în România. 

Prin urmare, cetățenii ucraineni pentru care se constată, în urma analizei punctuale, că îndeplinesc condițiile din legislația românească, pentru a fi încadrați ca rezidenți fiscali români, vor deveni impozabili în România, pe veniturile lor globale. 

Dacă anumite disponibilități bănești au fost transferate deja în România, decizia în sine a determinat, pentru cetățeanul respectiv, ca sursa ulterioarelor venituri din deținerea acestora, precum venituri din dobânzi, să fie una română, ceea ce, pe cale de consecință, duce la impozitarea automată a acestor venituri în România. 

Rezidența fiscală în România atrage obligația de declarare aici și de impozitare corespunzătoare a eventualelor venituri externe pe care cetățeanul ucrainean le-ar putea obține, încă din prima zi de prezență aici: fie din închirierea unei proprietăți deținute în afara României, fie din deținerea și/sau transferul unor acțiuni la societăți străine sau alte investiții similare pe care cetățeanul ucrainean le-ar putea avea. 

Toate aceste obligații suplimentare, de declarare și de plată a obligațiilor fiscale în România, cad în sarcina cetățeanului ucrainean. Important de menționat este faptul că șederea în România, prin stabilirea reședinței aici, atrage, de asemenea, calificarea cetățeanului ucrainean drept contribuabil la sistemul de asigurări sociale obligatorii din România – cu posibile obligații de plată suplimentare pentru veniturile personale obținute din România și/sau din afara României, după caz.

Dacă în ceea ce privește veniturile personale, altele decât cele salariale, rezidența fiscală joacă un rol important și este necesară determinarea acesteia pe baza procedurii amintite mai sus, din perspectiva veniturilor din salarii lucrurile stau diferit.

Astfel, cetățenii ucraineni angajați în România datorează atât impozit pe venitul din salarii, cât și contribuțiile sociale obligatorii, pentru activitatea salarială desfășurată la noi în țară, similar unui angajat român, fără obligații personale suplimentare, de declarare sau de plată. Este exact cazul celor peste 6.400 de cetățeni ucraineni înregistrați pe statele de plată ale unor companii românești, care figurează în statisticile Ministerului Muncii.

Pe de altă parte, în cazul cetățenilor ucraineni care lucrează în România, dar sunt plătiți în continuare de un angajator ucrainean, este de menționat faptul că obligațiile de declarare și de plată a obligațiilor fiscale datorate în România, atât din perspectiva impozitului pe venitul din salarii, cât și a contribuțiilor sociale obligatorii, cad doar în sarcina cetățeanului ucrainean.

Concluzia este una singură: nu există derogări speciale de la prevederile generale ale legislației fiscale din România pentru cetățenii ucraineni refugiați de război. Mai mult, schimbarea rezidenței fiscale în cea română, prin îndeplinirea condițiilor specifice din legislație, coroborat cu prevederile Convenției pentru evitarea dublei impuneri dintre România și Ucraina, atrage obligații fiscale suplimentare pentru cetățenii ucraineni stabiliți în România.

Transelectrica – prezență marcantă la cel mai important eveniment global în domeniul sistemelor energetice – Conferința CIGRE Paris 2022

0

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice  Transelectrica SA a fost reprezentată săptămâna trecută, în perioada 28 august – 2  septembrie 2022, atât la nivel de experți, cât și la nivel de lideri, la unul dintre cele mai  semnificative evenimente internaționale din domeniul rețelelor de înaltă tensiune – 

Conferința CIGRE Paris, ajunsă la cea de-a 49-a sesiune.  

Evenimentul a reunit reprezentanți relevanți în comunitatea internațională a specialiștilor în  energie, având participarea a peste 3800 de delegați din aproximativ 100 de țări. În acest  sens, actualitatea, dar și tendințele viitoare ale sectorului energetic au fost discutate și  analizate pe parcursul unei săptămâni active de dezbateri și prezentări ale unor lucrări  complexe de specialitate. Activitatea conferinței a fost una intensă, derulată prin peste 400  de prezentări științifice, peste 50 de seminare, workshop-uri și tutoriale pe teme actuale din  energie, 160 de ședințe ale grupurilor de lucru și 30 de ședințe ale comitetelor de studii, care  prin cele 16 arii de interes au acoperit toate domeniile sectorului energetic. De asemenea,  evenimentul a găzduit cea mai mare expoziție din profil pentru prezentarea echipamentelor,  tehnologiilor și soluțiilor tehnice de ultimă oră.  

Transelectrica a fost prezentă activ la majoritatea forumurilor și tutorialelor organizate în  cadrul Conferinței, prin intervențiile unei echipe de energeticieni specialiști, care au susținut  lucrări, au participat la sesiunile de dezbateri și au împărtășit idei și experiențe profesionale cu experți tehnici din întreaga lume. 

De asemenea, Compania a fost reprezentată la nivel de management, prin participarea  domnului Florin Cristian TĂTARU, membru al Directoratului, respectiv a membrilor Consiliului  de Supraveghere, domnul Cătălin-Andrei DASCĂL – Președinte, domnul Costin Mihai PĂUN  și domnul Virgil ORLANDEA.  

Conducerea Transelectrica a luat parte la ceremonia oficială de deschidere, precum și la  CEO Forum, eveniment organizat în contextul lucrărilor Conferinței CIGRE 2022 și adresat  liderilor, cu scopul de a permite dezbateri la cel mai înalt nivel pe tema actualelor provocări  ale tranziției energetice la nivel global. În marja lucrărilor Conferinței, echipa de management  a Transelectrica a avut o întrevedere oficială cu delegația ENTSO-E condusă de  Președintele Asociației, domnul Hervé LAFFAYE, precum și o întâlnire cu reprezentanții  RTE International pe teme legate de implementarea noilor tehnologii în contextul procesului  de transformare a sectorului energetic european.

Transelectrica este membru colectiv al Comitetului Național Român (CNR-CIGRE), fiind  afiliată printr-un parteneriat de tradiție, care continuă o colaborare de peste 15 ani. În  prezent, Compania are un număr de 68 membri în cadrul CNR-CIGRE, iar 60 dintre aceștia  sunt și membri CIGRE Paris. Cu ocazia Conferinței de la Paris, a fost reales în funcția de  membru al Steering Committee (Comitetul de Conducere) domnul Ciprian Diaconu,  președinte al CNR-CIGRE, director al Direcției OMEPA din cadrul Transelectrica. 

Conferința Internațională CIGRE Paris a fost un cadru ideal și necesar de dezbatere și  discuție în ceea ce privește viitorul sectorului energetic, evoluția și dezvoltarea tehnologiilor  în domeniul rețelelor de înaltă tensiune pentru companiile de profil la nivel mondial.  Participarea Transelectrica la CIGRE Paris 2022 s-a concretizat printr-un set de concluzii  esențiale în orientarea viziunii Companiei în dinamica actualului context din energie. 

Studiu Reveal Marketing Research: 1 din 2 români sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile

0

Reveal Marketing Research în colaborare cu Coca-Cola HBC, Environ, HeidelbergCement România, La Fântâna, Leroy Merlin, Raiffeisen Bank, TRANSAVIA și Xella a realizat un studiu reprezentativ la nivel național pentru a înțelege cum definesc românii conceptul de ”verde” și de a măsura comportamentele sustenabile ale acestora. Înțelegerea acestor percepții este fundamentală în contextul în care sustenabilitatea favorizează apariția anumitor comportamente tipice de consum.

Ca răspuns la amenințarea din ce în ce mai mare a epuizării resurselor Pământului, Organizația Națiunilor Unite propunea în 2015 o agendă ambițioasă și universală de transformare a lumii noastre, ce cuprinde 17 obiective pentru dezvoltare durabilă (ODD), cu termen de implementare până în anul 2030. Scopul celor 17 ODD este de a asigura o viață sustenabilă, prosperă și echitabilă pe planetă pentru toată lumea, în prezent și în viitor, iar atingerea acestuia necesită o serie de inițiative ce înglobează sferele ecologice, sociale și politice.

  • Peste 70% dintre români sunt interesați să ducă un stil de viață sustenabil.
  • Peste jumătate dintre români (54%) declară că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate ca fiind sustenabile.
  • 61% dintre români consideră produsele ecologice de o calitate mai bună decât cele standard.

Românii „traduc” sustenabilitatea în termeni ecologici

Rezultatele celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează într-o măsură semnificativ mai mare în rațiunea românilor comparativ cu implicațiile sociale sau politice ale acesteia.

Așadar, în viziunea românilor, sustenabilitatea este înțeleasă prin intermediul a trei piloni ce ocupă în mod repetat poziții fruntașe în „traducerea” semnificației conceptului: protejarea mediului înconjurătorreducerea risipei îndeosebi prin reciclare și sănătatea.

De asemenea, 60% dintre aceștia consideră că dezbaterile frecvente despre sustenabilitate din ultimul timp sunt rezultatul nevoii din ce în ce mai importante de a proteja planeta, și nu strategii ale companiilor de a-și îmbunătăți imaginea (15%).

„Românii sunt dispuși să facă eforturi în dezvoltarea unui stil de viață sustenabil”

Conform rezultatelor studiului, putem afirma că românii conștientizează importanța și necesitatea adoptării unui stil de viață sustenabil. Astfel că, peste jumătate dintre aceștia declară că sunt dispuși chiar să plătească mai mult pentru produse care sunt promovate a fi sustenabile (54%), iar o pondere de 68% ar fi dispuși să își schimbe stilul de viață dacă acest comportament ar ajuta la protejarea mediului.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research:În contextul în care sustenabilitatea a devenit un subiect de interes general, am observat că pe lângă așteptările pe care le au de la branduri, românii sunt dispuși să facă eforturi în dezvoltarea unui stil de viață sustenabil, cel puțin la nivel declarativ. În TOPUL criteriilor importante la alegerea unui produs sau serviciu, modul în care acesta afectează mediul înconjurător este al doilea atribut important pentru respondenți, după preț, dar înaintea importanței caracteristicilor produsului sau serviciului sau experienței anterioare.”

Despre apetența către produse sustenabile
– ideale, mai sănătoase, dar greu accesibile

În prezent, peste 70% dintre consumatorii români își manifestă interesul de a avea un stil de viață sustenabil. De exemplu, când vine vorba de alegerea produselor din carne, 77% consideră ca fiind importantă buna reputație a companiei, iar animalele să fie hrănite cu produse naturale.

La o privire mai atentă asupra rezultatelor, observăm că românii au încredere în produsele ecologice, 61% menționând că acestea sunt mai bune decât cele standard. Spre exemplu, 59% au o părere pozitivă despre cimentul care conține materiale reutilizabile.

În același timp, produsele „verzi” sunt percepute în mică măsură ca fiind accesibile ca preț (37%), beneficiile aduse sănătății influențând în cea mai mare măsură opțiunea de a alege produse din această categorie (79%).

Mai mult decât atât, 65% dintre respondenți consideră costurile ridicate ale produselor sustenabile o barieră în schimbarea stilului de viață, iar 60% cred că lipsa de interes referitor la subiectul sustenabilitate i-ar opri pe indivizi să adopte aceste schimbări.

Românii care și-au întemeiat o familie sunt mai grijulii cu mediul

Diferitele tipuri de comportamente sustenabile sunt mai des întâlnite în cazul persoanelor cu familii, pe când tinerii și cei fără partener adoptă sustenabilitatea mai degrabă la nivel declarativ decât comportamental.

Prin urmare, peste 70% dintre respondenții cu familii declară că obișnuiesc destul de des să colecteze deșeurile în containere diferite, special amenajate și inscripționate pentru diversele categorii, pe când doar 58% dintre tinerii din generația Z declară acest lucru. Aceeași tendință poate fi observată și în cazul folosirii pungilor reutilizabile, peste 75% dintre cei cu familii le utilizează comparativ cu 60% dintre cei tineri și singuri.


Metodologie: Studiul a fost realizat în perioada 08-17.08.2022 prin crearea Sustainability Panel Proprietary Reveal Marketing Research, un instrument „agile”, foarte puternic pentru cercetarea de piață, ce combină beneficiile studiilor online cu beneficii de dinamică/ interacțiune socială continuă între participanți. Pentru acest val a fost creat un eşantion de 1004 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Demersurile pentru investigarea amănunțită a percepțiilor privind sustenabilitatea vor continua în perioada următoare alături de noi parteneri.

Platformă digital-interactivă pentru persoane cu deficiențe de auz și tipice

0

Asociația „Zi de Bine”, în colaborare cu Asociația „321Sport”, lansează platforma #Pesemne.ro, prima platformă digital-interactivă din România pentru persoane cu deficiențe de auz și tipice. Platforma va facilita învățarea limbajului semnelor, pentru a deschide comunicarea între o categorie de oameni care are nevoie să fie înțeleasă, sprijinită și auzită dincolo de cuvinte.

Partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank vor oferi 38.000 euro pentru realizarea acestui proiect.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației „Zi de Bine”: „Pesemne.ro este o platformă atât de necesară în acest moment în România, când numărul persoanelor cu deficiențe de auz este în creștere. Această platformă îi va putea aduce împreună pe oamenii tipici, deschiși să învețe rapid limbajul semnelor și bineînțeles pe oamenii cu deficiențe de auz. Odată învățat limbajul mimico-gestual, comunicarea dintre noi toți va deveni mai facilă, iar distanțele se vor micșora semnificativ.”

Radu Restivan, președinte „321Sport”: „Suntem norocoși că putem să auzim și putem să ne bucurăm de toate simțurile. Însă vrem ca și oamenii cu deficiențe de auz să se simtă integrați în societate în fiecare zi, printr-un efort comun pe care noi, toți ceilalți, simțim nevoia și ne dorim să îl facem, tocmai pentru că incluziunea socială este cel mai bun lucru la care cu toții putem contribui.

Creatorii platformei anunță că „Pesemne.ro va fi prima bază de date video de limbaj al semnelor din România, care va funcționa ca un dicționar video de cuvinte și expresii care să ajute rapid la construirea de fraze conversaționale. Platforma va grupa cele mai importante 1.000 de cuvinte, pentru fiecare cuvânt se va înregistra un scurt video care va reprezenta traducerea acestuia în LMG (limbaj mimico gestual). 

Asociația 321Sport este una dintre cele mai responsabile comunități sportive din România care a adus mișcarea în viețile a mii de români. Echipa 321Sport le oferă amatorilor de sporturi în echipă prietenie, inspirație, educație, sfaturi, susținere și experiențe de creștere și dezvoltare”.

Proiectele realizate de Asociația „Zi de Bine” pot fi susținute fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845, fie prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația „Zi de Bine” are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. 

Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. 

Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Contabilitatea criminalistică, expertul contabil criminalist – angajamentul profesiei contabile din România de a contribui la combaterea corupției și a criminalității economice

0


International Federation of Accountants (IFAC) a lansat pe 6 septembrie, un plan de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global. Planul de acțiune reprezintă un angajament consolidat la nivel global al profesiei contabile de a acționa în această direcție. Totodată, planul valorifică, în interes public, statutul privilegiat al liber-profesioniștilor contabili  în relația cu mediul profesional, cu mediul de afaceri, instituțiile și autoritățile de reglementare și control.

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), cel mai mare organism profesional în domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei și membru IFAC, a ales să fie parte a soluției.

„În contextul implicării profesiei contabile în lupta anticorupție și împotriva criminalității economice, este momentul oportun să extindem aria de competențe ale expertului contabil în combaterea acestor fenomene, prin servicii specifice contabilității criminalistice – o combinație de tehnici contabile și de investigație, utilizate pentru a descoperi fraude financiare. Expertul contabil criminalist poate fi angajat să efectueze proceduri de colectare, analiză, evaluare sau interpretare a anumitor aspecte probatorii pentru a sprijini părțile interesate (de exemplu, clientul, consiliul de administrație, sau organismul de reglementare) să ajungă la o concluzie cu privire la temeinicia preocupărilor privind existența eventualelor fraude. Pentru o luptă eficientă în această direcție, este nevoie de profesioniști cu experiență care să privească dincolo de cifre, să identifice povestea pe care o pot spune cifrele și să descopere ceea ce cifrele încearcă să ascundă. Acesta trebuie să cunoască în detaliu mecanismele și modelele de business. Expertul contabil criminalist este tocmai acel profesionist care deține competența și expertiza necesare”, este de părere președintele Consiliului superior al CECCAR, expert contabil, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova.

Profesia contabilă din România, reprezentată de CECCAR, va implementa la nivel național Planul de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice, elaborat de IFAC prin contribuția membrilor săi.
Valorificând în interes public independența profesională ce caracterizează expertul contabil, se urmărește îmbunătățirea contribuției și a sprijinului profesiei contabile la un ecosistem anticorupție robust, la securitatea economică.

Acest plan de acțiune reprezintă o invitație deschisă la colaborare și parteneriat cu toate părțile interesate în materie de anticorupție și combatere a criminalității economice pentru a lucra împreună în această misiune de importanță majoră. Suntem dornici să vă ascultăm opiniile și să lucrăm împreună.