PwC: Piața globală de M&A a scăzut cu 20% în prima jumătate a anului 2022, după recordul atins anul trecut

0

Valoarea pieței globale de fuziuni și achiziții s-a redus cu 20% în prima jumătate a anului 2022, la două trilioane dolari, față perioada similară din 2021 și este posibil să scadă și mai mult, pe măsură ce repercusiunile economice se vor reflecta pe piețele globale, potrivit raportului Global M&A Industry Trends: 2022 Mid-Year Update, realizat de PwC. În schimb, numărul tranzacțiilor realizate la nivel global a revenit la nivelul dinaintea pandemiei, când activitatea de fuziuni și achiziții înregistra o medie de 50.000 de tranzacții pe an.

„Perspectivele economice incerte au încetinit activitatea de M&A în prima jumătate a anului 2022 față de ritmul record din anul 2021. Cu toate acestea, tranzacțiile vor continua să joace un rol important în strategiile de creștere ale companiilor. Mulți dintre factorii care au stat la baza tranzacțiilor realizate anul trecut și în prima jumătate a anului 2022 – cum ar fi reziliența lanțului de aprovizionare, optimizarea portofoliului de produse și servicii, aspectele legate de mediu, aspectele sociale și de guvernanță (într-un cuvânt «ESG») și, mai presus de toate, nevoia de tehnologie pentru a digitaliza modelele de afaceri – vor continua să influențeze încheierea de tranzacții și în perioada următoare. Având în vedere că în multe țări inflația a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani, atât cumpărătorii, cât și vânzătorii implicați într-o tranzacție vor trebui să abordeze procesul de due dilligence pe diferite scenarii de inflație și luând în considerare mai mult ca oricând implicațiile asupra cotelor de piață pe piețele relevante, a prețurilor, a relațiilor cu clienții și furnizorii cheie, precum și a remunerării și securizării angajaților cheie”, a declarat Cornelia Bumbăcea(foto), Partener Deals, PwC România.

Potrivit raportului PwC, evaluările companiilor la valori mai scăzute vor oferi oportunități de investiții atât pentru jucătorii strategici, cât și pentru jucătorii de tip private equity pentru a genera randamentele dorite pe o piață volatilă. Dovezile că evaluările mai scăzute stimulează activitatea de fuziuni și achiziții se pot observa deja, deoarece numărul tranzacțiilor public-private a crescut cu peste 50% în 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Tendințe în materie de fuziuni și achiziții
în prima jumătate a anului 2022

Deși activitatea de fuziuni și achiziții a încetinit în prima jumătate a anului 2022, aceasta doar s-a resetat la nivelurile de dinaintea pandemiei care au fost în medie de aproximativ 25.000 de tranzacții pe jumătate de an calendaristic. 

Resetarea activității de fuziuni și achiziții se înregistrează în toate regiunile/zonele importante. Asia-Pacific a înregistrat cele mai mari scăderi, cu un volum și o valoare a tranzacțiilor, fiecare cu peste 30% mai mici față de vârful din 2021, în principal din cauza schimbărilor macroeconomice și a restricțiilor recente legate de pandemie impuse în mai multe orașe mari din China.

Și în EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), volumele și valorile tranzacțiilor au scăzut cu 15% și, respectiv, 27%, în condițiile în care țările din această regiune se confruntă cu costuri energetice mai mari și cu o încredere mai scăzută a investitorilor.

În America, volumele și valorile tranzacțiilor au scăzut cu 22% și, respectiv, 11%, în principal din cauza preocupărilor legate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor.

Și numărul total de mega dealuri la nivel global (tranzacții cu o valoare de peste 5 miliarde de dolari) a scăzut cu o treime. Cu toate acestea, prima jumătate a anului 2022 nu a fost în întregime lipsită de tranzacții mari, fiind înregistrate patru operațiuni cu valori de peste 50 de miliarde de dolari, comparativ cu o singură tranzacție de această valoare pe parcursul întregului an 2021.

Conform raportului PwC, capitalul disponibil pentru achiziții al fondurilor de investiții a devenit un motor pentru activitatea M&A, atingând un nivel record de 2,3 trilioane de dolari în iunie 2022, triplu față de nivelul de la începutul crizei financiare mondiale. Această creștere explică de ce ponderea fondurilor de investiții pe piața de fuziuni și achiziții a crescut la aproape jumătate din total în prezent, de la aproximativ o treime în urmă cu cinci ani.

Tendințe M&A în diferite industrii

  • Tehnologie, media și telecomunicații (TMT): Adoptarea noilor tehnologii rămâne o prioritate, menținând TMT pe primul loc în top, cu peste un sfert din volumul tranzacțiilor totale și o treime din valoarea acestora în prima jumătate a anului 2022. În continuare, cererea de tehnologie ar urma să creeze oportunități de fuziuni și achiziții în domeniul software și în domeniul tehnologiilor precum 5G, centrele de date, metavers și tehnologiile asociate acestuia.
  • Servicii financiare (FS): Nevoia de capacități digitale a sectorului serviciilor financiare, combinată cu presiunea susținută din partea autorităților de reglementare și cu perturbările provocate de tehnologii vor contribui la realizarea de noi fuziuni și achiziții necesare pentru transformarea aceste industrii. Ca urmare FS este pe locul al doilea, după TMT, având aproape un sfert din valoarea tranzacțiilor în prima jumătate a anului 2022. Concentrarea continuă pe tehnologie, cererea tot mai mare de opțiuni de investiții durabile și evaluările mai mici vor menține activitatea de fuziuni și achiziții la un nivel ridicat și în a doua jumătate a anului.
  • Retail și FMCG: Activitatea M&A în următoarele șase luni va fi strâns legată de modul în care perspectivele economice incerte vor influența încrederea și cheltuielile consumatorilor. Schimbarea preferințelor consumatorilor va continua să creeze oportunități pentru fuziuni și achiziții, pe măsură ce companiile vor încerca să transforme modelele de afaceri și să se repoziționeze pentru viitoarele creșteri.
  • Producția industrială și auto: Concentrarea continuă pe tehnologie și pe digitalizarea modelelor de afaceri, investițiile în lanțurile de aprovizionare și în forța de muncă vor crea oportunități pentru fuziuni și achiziții în sectorul auto.
  • Energie, utilități și resurse: Accelerarea continuă a tranziției energetice și o atenție tot mai mare acordată securității lanțului de aprovizionare vor stimula fuziunile și achizițiile în domeniul mineralelor critice și al aprovizionării cu energie în a doua jumătate a anului 2022. 
  • Servicii de sănătate: Cererea ridicată de biotehnologii și noile tehnologii inovatoare – cum ar fi ARNm și telemedicină – atrag interesul investitorilor. Pentru a atinge obiectivele de creștere, marile companii farmaceutice vor face probabil mai multe tranzacții mici pentru a evita reglementarea și complexitatea pe care le pot aduce tranzacțiile mai mari.

Prioritizarea emoțiilor devine o cheie de succes în transformarea companiilor

0

 

  • Transformările care pun factorul uman în centrul atenției prezintă o probabilitate de succes de 2,6 ori mai mare
  • Transformările neperformante pot crește tensiunea emoțională în rândul angajaților cu 136% 
  • 67% dintre respondenți au trecut prin cel puțin o transformare neperformantă în ultimii cinci ani
  • Cercetarea identifică șase factori cheie pentru succesul transformării

Factorii complecși care influențează succesul sau eșecul transformării unei companii își au rădăcinile în emoțiile umane, potrivit unui studiu realizat de EY și Saïd Business School, din cadrul Universității Oxford, bazat pe un sondaj realizat în rândul a 935 de persoane cu funcții de conducere și subordonați direcți ai acestora, precum și a 1.127 de angajați din 23 de țări și 16 sectoare de activitate.

Potrivit cercetării, liderii care acordă prioritate emoțiilor angajaților în cadrul proceselor de transformare au de 2,6 ori mai multe șanse de succes decât cei care nu o fac. În plus, mai bine de jumătate (52%) dintre respondenții care au participat la transformări performante au declarat că organizația lor le-a oferit sprijinul emoțional de care au avut nevoie în timpul procesului. În schimb, tensiunea emoțională asupra angajaților crește cu 136% în timpul unei transformări neperformante.

O transformare reușită este esențială pentru succesul organizațiilor, iar cercetarea arată că demersurile de schimbare se accelerează, 85% dintre respondenți fiind implicați în două sau mai multe transformări majore în ultimii cinci ani. În același timp, rata de eșec a proiectelor de transformare rămâne constant ridicată, 67% dintre respondenți participând la cel puțin o transformare neperformantă în aceeași perioadă.

Errol Gardner, vicepreședinte EY Global – Consultanță, a declarat: „În cazul unei transformări de succes, liderii investesc, încă de la început, în crearea unor condiții favorabile succesului, atât la nivel rațional, cât și emoțional. Pe de altă parte, tensiunea emoțională pe care atât liderii, cât și angajații o resimt în cazul unei transformări eșuate are un cost uman ridicat. Cheia transformării eșecului în succes rezidă în capacitatea organizațiilor și a liderilor acestora de a remodela complet transformările prin plasarea factorului uman în centrul atenției”.

Andrew White, cercetător principal în Practici de management la Saïd Business School, din cadrul Universității Oxford, a declarat: „Trăim într-o epocă a transformărilor radicale, în care ritmul schimbării este din ce în ce mai accelerat, iar, pentru multe companii, transformarea este o chestiune de totul sau nimic. Însă, în prea multe situații, transformarea este văzută ca un cuvânt cu conotații negative, un eufemism pentru disponibilizări, atunci când lipsa de viziune și de leadership are drept consecință o forță de muncă suprasolicitată, stresată și lipsită de încredere. Acest studiu a arătat că aducerea emoțiilor în prim-planul transformării crește semnificativ șansele de succes și protejează bunăstarea forței de muncă. Liderii trebuie să accepte inevitabila călătorie emoțională care însoțește orice transformare și să își conducă oamenii prin fiecare etapă a acesteia, dacă vor să transpună viziunea în realitate și să facă din schimbare un lucru entuziasmant”. 

Șase factori care pot să conducă la succesul transformării   

Studiul a constatat că maximizarea impactului emoțional a șase factori-cheie poate crește probabilitatea succesului transformării. Aceștia sunt:

  1. Adaptarea și cultivarea abilităților de leadership: Angajații consideră leadershipul drept principalul factor, indiferent de succesul sau eșecul transformării. 
  2. Crearea unei viziuni stimulatoare, în care angajații să poată crede: Aproape jumătate (49%) dintre respondenții care au participat la o transformare performantă au declarat că viziunea a fost clară și convingătoare, în comparație cu 27% dintre cei care au participat la o transformare neperformantă.  
  3. Construirea unei culturi care acceptă și încurajează exprimarea opiniilor: Liderii trebuie să valorifice emoțiile potrivite pentru a menține angajații implicați și motivați, oferind în același timp suficient sprijin emoțional pentru a preîntâmpina temerile și epuizarea. 
  4. Stabilirea unor responsabilități clare și pregătirea pentru schimbare: Liderii trebuie să asigure structura și disciplina, precum și libertatea creativă de a explora și inova, oferind în același timp autonomie în execuție organizației. 
  5. Utilizarea tehnologiei pentru a încuraja acțiuni vizibile: Liderii trebuie să demonstreze încă de la început valoarea noilor abordări bazate pe tehnologie și să coopteze primii utilizatori și liderii de opinie pentru a încuraja forța de muncă să li se alăture.  
  6. Identificarea celor mai bune metode pentru relaționare și creație colaborativă: Liderii trebuie să creeze un spațiu sigur în care să poată apărea noi modalități de lucru pentru a încuraja inovarea, implicarea și activitățile care conferă un sentiment de împlinire. 

Norman Lonergan, lider EY Global People Advisory Services, a declarat: „Liderii știu că organizațiile lor trebuie să se transforme, dar mulți au temeri legate de perspectiva schimbării. Prin valorificarea atât a puterii raționale, cât și a celei emoționale a angajaților lor, liderii pot asigura succesul măsurabil al transformărilor organizației lor. Acest lucru este facilitat de existența și comunicarea unei viziuni comune, de gestionarea eficientă a parcursului emoțional al angajaților și de motivarea acestora în a transpune viziunea în realitate”.

Mihai Marinescu, EY Romania

Mihai Marinescu (foto), Business Transformation Director, EY România & Moldova, spune: „Perioada de schimbare accelerată care a debutat la începutul acestui secol, percepută inițial de către forța de muncă ca fiind ceva temporar, a continuat până la un punct în care a devenit noua normă. Forța de muncă din România a reacționat în mod similar cu forța de muncă din alte țări, trecând prin întregul ciclul de management al schimbării – rezistență, negare, depresie, experimentare, iar acum ne aflăm în punctul în care forța de muncă a început să accepte acest lucru ca fiind noua realitate. Acest lucru înseamnă că forța de muncă are acum o mentalitate diferită în ceea ce privește relația cu angajatorii, simțindu-se mai împuternicită să ceară flexibilitate, creșteri salariale, echilibru între viața profesională și cea privată. Aceasta înseamnă, de asemenea, că forța de muncă este mai adaptabilă la transformare și acceptă mult mai ușor schimbarea, iar în unele cazuri chiar o determină. În România, sectorul privat conduce această schimbare, sectorul public a trebuit să îl urmeze îndeaproape din cauza naturii crizelor cu care ne-am confruntat în ultimii ani. Restricțiile Covid-19 au fost cel mai puternic motor de digitalizare a sectorului public românesc din istorie. Această schimbare de mentalitate este mai degrabă structurală decât temporară, iar noile generații care intră pe piața muncii sunt formate astfel de la început. Și la EY România punem un accent din ce în ce mai mare pe preferințele angajaților noștri, consultându-i în multe privințe, atunci când luăm decizii de business, lucru pe care îl vedem și la cei mai căutați angajatori din România.”

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați: ey.com/transformation-leadership 

INSCOP: majoritatea românilor este dispusă să facă eforturi personale pentru protejarea mediului și susținerea economiei circulare

0

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I”, realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, aproape 80% dintre români cred că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile, motiv pentru care majoritatea românilor este dispusă să facă eforturi personale pentru protejarea mediului și susținerea economiei circulare.

Remus Ioan Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Proiectul Agenda România 2050 își propune demararea unei conversații naționale despre politici publice esențiale pentru viitorul României pe termen lung având ca punct de plecare opiniile românilor culese printr-o serie de sondaje de opinie naționale. Pornind de la ceea ce cred românii, dorim să încurajăm o conversație amplă a experților (din mediul academic, din sectorul public și privat) pe fiecare dintre temele proiectului. Proiectul își propune realizarea mai multor studii sociologice pe șase zone majore de interes pentru viitorul României, fiecare împărțită în teme specifice: societatea viitorului, infrastructura viitorului, mediul și resursele viitorului, economia și afacerile viitorului, tehnologiile și meseriile viitorului  și locul României în lumea viitorului.”

Prof. univ. dr. Daniel David, rectorul Universității Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca: „O țară nu se construiește în lumea modernă fără știință, fără o abordare de tip «evidence-based» față de înțelegerea corectă a (1) unde suntem, (2) unde vrem să ajungem și de ce, (3) care este calea de urmat și cum o putem parcurge concret pentru a ajunge unde dorim. Proiectul România «Agenda 2050: O conversație despre viitorul României» pornind de la opiniile românilor, al think tankului Strategic Thinking Group, este un astfel de proiect fundamental și mă bucur că Universitatea Babeș-Bolyai este unul din partenerii academici principali ai proiectului. Voi milita de asemenea acest proiect să se coordoneze cu altele serioase pentru ca împreună să fundamenteze activ un proiect dinamic de țară, ca un motor al dezvoltării/modernizării cu funcționare continuă”.

Prof. univ. dr. Ioan Hosu, Director Centrul de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca: „Modul în care sunt gestionate problemele mediului, procesele ce țin de reciclarea, recuperarea și refolosirea unor materiale,  aspectele legate de economia circulară reprezintă preocupări majore pe agenda decidenților politici, a companiilor private sau a organizațiilor neguvernamentale active în aceste domenii. Datele ne arată faptul că această preocupare există și la nivelul opiniei publice românești unde putem vedea un nivel foarte ridicat al susținerii unor măsuri în direcția gestionării în mod responsabil a provocărilor generate de schimbările climatice sau a eforturilor de păstrare a calității mediului. Din datele pe care le avem la dispoziție reiese faptul că, în acest moment, în spațiul public românesc, sunt curente de opinie favorabile accelerării proceselor de trecere de la economia liniară la economia circulară și ca există suport public pentru măsuri menite să protejeze mediul.”

 Percepția cu privire la protejarea mediului, reciclare, economia circulară a viitorului

Schimbările climatice

78,9% dintre români sunt de părere că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile, în timp ce 17,4% cred că schimbările climatice nu sunt reale și nu produc efecte vizibile. 3,6% nu știu sau nu pot aprecia, iar 0,1% nu răspund. Este o percepție încurajatoare care arată că marea majoritate a populației conștientizează impactul uneia dintre cele mai complexe probleme care afectează întreaga umanitate.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii superioare și cei care declară că veniturile lunare le ajung să își cumpere și unele lucruri mai scumpe consideră într-un procent mai ridicat decât restul populației că schimbările climatice sunt reale și produc efecte vizibile. Persoanele cu studii primare cred semnificativ mai mult decât restul populației că schimbările climatice nu sunt reale și nu produc efecte vizibile.

Comportamentul de consum și protecția mediului

43,2% dintre respondenți spun că atunci când cumpără un produs sau un serviciu iau întotdeauna în considerare elemente precum ambalajul reutilizabil sau reciclabil, sau eforturile companiei producătoare pentru protecția mediului. 41,8% declară că fac acest lucru doar uneori, iar 14,5% niciodată. 0,5% nu știu sau nu răspund.  Chiar și în ipoteza în care aceste răspunsuri reflectă comportamente dezirabile sau o tendință de conformism social, ele arată o conștientizare puternică, de bun augur a faptului că prin comportamentul personal de consum, oamenii pot contribui la protejarea mediului înconjurător.

Analiza socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani declară într-un procent mult mai ridicat decât media că iau întotdeauna în considerare elemente precum ambalajul reutilizabil sau reciclabil, sau eforturile companiei producătoare pentru protecția mediului atunci când cumpără un bun sau un serviciu. Gulerele gri, gulerele albe, locuitorii din regiunea București Ilfov și persoanele care declară că veniturile lunare le ajung să își cumpere și unele lucruri mai scumpe declară într-un procent mult mai ridicat decât media că iau uneori în considerare elemente precum ambalajul reutilizabil sau reciclabil, sau eforturile companiei producătoare pentru protecția mediului atunci când cumpără un bun sau un serviciu. Persoanele cu studii primare și persoanele care declară că veniturile lunare le ajung pentru a-și cumpăra tot ce le trebuie declară în procente semnificativ mai ridicate decât media că nu iau niciodată în considerare elemente precum ambalajul reutilizabil sau reciclabil, sau eforturile companiei producătoare pentru protecția mediului atunci când cumpără un bun sau un serviciu.

Economia circulară  – reciclarea

92,3% dintre participanții la sondaj declară că ar fi dispuși să se întoarcă cu ambalajele sau alte deșeuri la magazin sau într-un centru de colectare separată modern, în timp ce 7,6% declară contrariul, iar 0,2% nu știu sau nu răspund. Este un procent covârșitor care vine în sprijinul unor politici specifice de încurajare a economiei circulare în România, cu impact puternic asupra protejării mediului în viitor.

Analiza socio-demografică: Nu sunt variații semnificative pe categorii socio-demografice în ceea ce îi privește pe cei care declară că ar fi dispuși să se întoarcă cu ambalajele sau alte deșeuri la magazin sau într-un centru modern de colectare separată, unde să aibă garanția că acele deșeuri sunt reutilizate, reciclate. Se opun unei asemenea idei într-un procent semnificativ mai ridicat decât media persoanele cu studii primare.

Economia circulară – traseul deșeurilor
de la colectare până la reciclare.

Dacă ar cunoaște traseul deșeurilor/gunoiului de la colectare și până la reciclare și ar fi siguri că deșeurile sunt reciclate, 75,6% dintre respondenți ar fi de acord să plătească mai mult pentru a cumpăra produse reciclabile, 23,6% nu ar fi de acord. 0,8% nu știu sau nu răspund la acestă întrebare. Răspunsurile la această întrebare arată că populația este dispusă să facă eforturi personale pentru a susține reciclarea și protejarea mediului. În același timp, este evident că o economie circulară solidă se poate dezvolta în România doar prin eforturi susține de construire a încrederii în întregul mecanism.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu studii primare și persoanele care declară că veniturile lunare nu le ajung nici pentru strictul necesar răspund negativ la întrebare într-un procent mult mai ridicat decât restul populației.

Prezentarea grafică a datelor celui de-al treilea capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/06/30.06.22-Cap.-3-Protejarea-mediului-si-economia-circulara.-Agenda-ROMANIA-2050.pdf

_________________

Sondajul de opinie „Agenda România 2050. O conversație despre viitorul României – Ediția I” a fost realizat de INSCOP Research în la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de mediul privat și având drept parteneri academici Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea București, Universitatea Politehnica din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași.   
Sponsorii și partenerii proiectului sunt: OMV Petrom, FEPRA, INSCOP Research, Green Marketing Advisory, Business Review.


Datele au fost culese în perioada 23 mai – 14 iunie 2022, metoda de cercetare fiind prin intermediul chestionarului, prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1500 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.53 %, la un grad de încredere de 95%.

SAINT-GOBAIN ROMÂNIA, ANGAJATĂ ÎN ECONOMIA CIRCULARĂ

0

În 2021, la fabrica de sticlă Saint-Gobain de la Călărași, a fost pusă în funcțiune o instalație de tratare și sortare a cioburilor de sticlă colectate, în vederea reciclării și utilizării acestora în fluxul de producție. Până la sfârșitul acestui an, vor fi evitate aproximativ 8,000 de tone de emisii de CO2, echivalentul a 28 milioane de kilometri parcurși cu avionul[1], însemnând înconjurul Pământului[2] de 700 de ori.

Proiectul, al cărui cost se ridică la aproximativ 1,5 milioane de euro, a fost coordonat de echipa locală.

Saint-Gobain își propune să își intensifice substanțial activitatea de reciclare a deșeurilor de sticlă în următorii ani – de 4 ori până în 2030, fiind un promotor activ și un lider în tranziția către economia circulară.

Având ca obiectiv reducerea emisiilor de CO2 până în 2030, cu 33% față de anul 2017, Saint-Gobain își reafirmă astfel ambiția de a minimiza impactul activităților sale asupra mediului și de a fi recunoscută ca o companie responsabilă, angajată în economia circulară, în special în ceea ce privește gestionarea durabilă a resurselor naturale și a biodiversității. 

„În tot ceea ce facem, suntem ghidați de scopul nostru – «Making the World a Better Home». Indiferent de activitățile noastre pe piețele de construcții, transpunem scopul nostru într-un angajament strategic și în acțiuni concrete. Saint-Gobain are în derulare numeroase inițiative pentru a reduce amprenta de carbon și a atinge neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050, fiind o prioritate pentru noi să avem grijă de resursele planetei și să contribuim la construirea unei lumi mai sustenabile. Proiectul de la fabrica din Călărași pentru sortarea cioburilor și, în consecință, reciclarea lor în proces, precum și celelalte proiecte în care am investit din responsabilitate pentru mediul înconjurător, reprezintă acțiuni concrete pe care le întreprindem, în linie cu planul nostru strategic «Grow & Impact». Suntem angajați față de generațiile viitoare și față de planetă, responsabilitatea socială fiind un element principal în strategia noastră”, a declarat Ovidiu Păscuțiu, CEO Saint-Gobain România. 

Proiecte cu impact pozitiv asupra mediului sunt derulate constant în toate siturile industriale Saint-Gobain România, cum ar fi reciclarea deșeurilor în producția de plăci de gips-carton și vată minerală. De asemenea, la nivel local, sunt dezvoltate noi produse, utilizându-se materii prime mai puțin energofage și folosindu-se energie regenerabilă prin instalarea de parcuri fotovoltaice la Călărași și Turda, toate acestea contribuind la reducerea amprentei de carbon. 

Saint-Gobain România continuă, de asemenea, să își optimizeze procesele industriale prin folosirea de noi tehnologii și achiziția de energie electrică verde. Liniile tehnologice cu echipamente de înaltă performanță de la fabrica de vată minerală de la Ploiești sau de la fabricile de plăci din gips-carton și ipsos de la Turda contribuie în plus la diminuarea amprentei de carbon, iar lansarea unui Fond intern de carbon reprezintă implicarea activă a angajaților Saint-Gobain în călătoria spre neutralitatea carbonului.


[1]Sursa https://europa.eu/youth/get-involved/sustainable-development/how-reduce-my-carbon-footprint_en

[2]Circumferința Pământului la ecuator: 40.075,017 km (link sursă)

Numărul curselor cu trotinetele electrice Bolt a crescut cu 400% la nivel global

0

În 2021, numărul curselor cu trotinetele electrice Bolt a crescut cu 400% la nivel global, arată raportul anual e-Scooter Safety Report 2022, publicat de companie. În condiţiile în care numărul de curse a crescut masiv, rata accidentelor raportată la 10.000 de curse a scăzut cu 13% faţă de 2020, pe când rata de vătămare în urma incidentelor a scăzut şi mai mult, cu 26%. 2022 este al patrulea an în care Bolt operează serviciul de trotinete electrice, fiind prezent în 200 de orașe din Europa.

Markus Villig, CEO Bolt, a declarat: „Garantarea unei călătorii sigure este esenţială atunci când ne dorim să oferim clienților cea mai bună experienţă de utilizare a serviciilor noastre, de la ride-hailing la micromobilitate. Pe toată perioada anului 2021, am implementat o gamă largă de iniţiative cu scopul de a îmbunătăţi siguranţa produselor și serviciilor pe care le oferim şi continuăm în acelaşi ritm. Acest raport scoate în evidenţă cele mai importante măsuri de siguranţă la care am lucrat în ultimul an pe segmentul trotinetelor electrice, măsuri care ne vor ajuta să identificăm noi căi de a revoluţiona transportul urban, prin mijloace sigure şi sustenabile.”

Scăderea ratei accidentelor, dar şi a ratei de vătămare arată că, în timp ce popularitatea trotinetelor electrice se află în continuă creştere, Bolt face progrese la nivel de siguranţă. De asemenea, cifrele indică un progres şi la nivelul accidentelor şi al ratei de vătămare raportate la 1 milion de Km parcurşi. Media de accidente cu trotinetele Bolt la 1 milion de Km a fost de 10,92, adică o îmbunătăţire cu 12% în comparaţie cu 2020, pe când numărul mediu de incidente cu vătămare pe aceeaşi distanţă a scăzut de la 8,07 în 2020 la 5,95 în 2021, respectiv o îmbunătăţire de 26%. 

Călin Leuștean, Micromobility Manager Bolt Romania, a declarat: „Toate incidentele, indiferent de gravitatea lor, sunt raportate direct în aplicaţia Bolt, unde putem observa o rată de accident scăzută față de anul precedent, în pofida numărului crescut de curse și orașe active. În continuare, considerăm esenţiale toate eforturile de îmbunătăţire a siguranţei, atât prin programele de educaţie şi responsabilitate în trafic, cât şi prin dezvoltarea responsabilă a trotinetelor şi introducerea unor funcţionalităţi de siguranţă în aplicaţie. În România, serviciile de micromobilitate sunt deja disponibile în peste zece oraşe, iar toţi utilizatorii noştri sunt acoperiţi de asigurare în eventualitatea unui incident neplăcut.”

Când folosesc o trotinetă electrică pentru prima dată, Bolt recomandă utilizatorilor să acceseze „Modul începător” și să parcurgă cu atenție setul de recomandări și măsuri de siguranță afișat în aplicație. Acestea sunt extrem de simple și utile, printre altele, utilizatorii fiind rugați:

  • să conducă și să parcheze trotinetele numai în locurile permise;
  • să conducă în linie dreaptă, evitând virajele strânse, pe drumurile publice și pe pistele de biciclete (în lipsa pistelor de biciclete, circulația este permisă numai pe sectoarele de drum cu viteză maximă de 50 km/h);
  • să aibă asupra lor un act de identitate atunci când folosesc trotinetele.

De asemenea, aplicația le indică să NU folosească trotinetele:

  • pe ploaie sau vânt puternic, în condiții de polei sau ceață;
  • dacă se află sub influența oricăror substanțe alcoolice sau toxice;
  • pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete.

Emerson deschide la Cluj un nou centru de instruire pentru soluții de măsurare și instrumentație

0

Instruirea forței de muncă va ajuta operațiunile industriale, va maximiza performanța, sustenabilitatea și siguranța, folosind tehnologii avansate de măsurare

Emerson a inaugurat săptămâna aceasta un nou centru de instruire la sediul său de la Cluj, axat pe soluțiile avansate de măsurare Rosemount™ și Micro Motion™ ale companiei, utilizate în cadrul industriei farmaceutice, a apelor uzate, chimice și energetice. 

Centrul de training, conceput pentru a susține atât instruirea în format fizic, cât și virtual, va găzdui prezentări și cursuri de instruire pentru clienții și angajații Emerson din întreaga Europă. Acestea vor evidenția capacitățile instrumentelor de măsurare Emerson, aplicațiile, procedurile de instalare și de punere în funcțiune, precum și cerințele de service și întreținere pe durata ciclului de viață. 

Fiecare dintre cele 12 stații de training dispune de sisteme video, echipamente și produse care reproduc condiții reale, oferind o experiență complet imersivă. Centrul poate instrui mai mult de 500 de angajați și clienți în fiecare an prin intermediul capacităților online și de la fața locului.

În colaborare cu instituțiile de învățământ locale, centrul de instruire va găzdui, de asemenea, studenți care explorează oportunități de carieră în cadrul companiei. Emerson are o colaborare strânsă cu Universitatea Babeș-Bolyai și cu Universitatea Tehnică, iar oficiali de la ambele universități au participat la evenimentul de inaugurare.

„Inaugurarea centrului de training de la Cluj consolidează angajamentul Emerson de a sprijini nevoile clienților noștri din întreaga Europă”, a declarat Jon Stokes, președintele grupului Emerson pentru activitățile sale de măsurare și instrumentație, care a participat și a ținut un discurs la deschiderea oficială. „Acest centru de instruire va contribui la pregătirea următoarei generații de profesioniști în domeniul digital și se va asigura că clienții noștri au expertiza necesară pentru a maximiza performanța tehnologiilor noastre, astfel încât facilitățile lor industriale să funcționeze cât mai sigur și mai eficient posibil.”

„Este o mare plăcere să vedem că una dintre cele mai importante companii care activează în Cluj-Napoca și unul dintre partenerii noștri strategici continuă să se dezvolte și să își diversifice activitățile în acest domeniu”, a declarat Prof. Dr. Adrian Petrușel, prorector cercetare, dezvoltare, inovare la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca. „Noul centru de instruire Emerson acoperă o zonă subexploatată în relația dintre mediul de afaceri și universități. Universitatea Babeș-Bolyai, fiind cea mai mare și una dintre cele mai prestigioase universități din țară, dorește să continue colaborarea fructuoasă cu Emerson, inclusiv prin activități cu și pentru studenții noștri și prin cooperarea în domeniile de cercetare și inovare.

„Noul centru deschis de Emerson la Cluj-Napoca este o confirmare a faptului că Emerson recrutează din universitățile clujene, și în special din Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), precum și o validare a calității educației oferite studenților noștri”, a declarat Prof. Dr. în inginerie Daniela Popescu, prorector la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca. „În același timp, acest centru reprezintă o oportunitate pentru studenți și cadrele noastre didactice. Universitatea noastră pregătește generații de absolvenți talentați și vizionari, mulți dintre ei aflându-se în poziții cheie în companii precum Emerson. Suntem flexibili, deschiși și creativi în această relație și căutăm să susținem reciproc colaborarea noastră.”

Deschiderea centrului de training coincide cu aniversarea unui an de la inaugurarea celei de-a doua linii de producție la Cluj-Napoca pentru fabricarea de transmițătoare de presiune și presiune diferențială. Aceste produse de măsurare și monitorizare sunt livrate către clienți din întreaga Europă și îi ajută pe aceștia să opereze eficient și în siguranță, să-și îndeplinească obiectivele de mediu și să maximizeze performanța și profitabilitatea.

SeedBlink lansează piața secundară unde investitorii pot tranzacționa activele deținute. O parte din investitori au înregistrat primele exit-uri cu un randament de până la 4.75x

0

Cel mai mare portofoliu al unui investitor individual prin intermediul platformei este de aproximativ 450.000 de euro

  • Investitori din cadrul unor companii precum Cyscale și KFactory au realizat exit-uri cu un randament al investițiilor de până la 4.75x prin intermediul pieței secundare
  • S-a lansat SeedBlink Circle, o comunitate adresată membrilor activi pentru a facilita interacțiunea și schimbul de idei
  • Valoarea medie a portofoliului unui investitor SeedBlink: 20.000 de euro 
  • Proces investițional simplificat, prin integrarea cu DocuSign care permite investitorilor să semneze electronic direct pe platformă

SeedBlink, platforma europeană de co-investiții în start-upuri de tehnologie, lansează piața secundară în cadrul căreia investitorii pot tranzacționa între ei activele pe care le dețin, crescând astfel șansele de a realiza profituri din investițiile din portofoliu. 

Această primă versiune de piață secundară conține instrumentele și infrastructura care permit investitorilor să cumpere și să vândă în siguranță activele, prin intermediul platformei, în momentul unei runde noi de finanțare. SeedBlink urmează ca până la finalul anului curent să extindă aceste funcționalități și în afara rundelor noi, oferindu-le investitorilor posibilitatea să tranzacționeze activele tuturor companiilor din portofoliu.

Câteva iterații au fost deja testate și folosite de acționari în cadrul unor companii precum Cyscale și KFactory, cu un randament al investițiilor între 2.5 și 4.75x. 

Cea mai mare sumă totală investită într-un portofoliu prin intermediul platformei: aproximativ 450.000 de euro 

Lansată la începutul anului 2020, platforma SeedBlink a facilitat aproape 3.000 de investiții în peste 60 de start-upuri tech europene. Valoarea medie a portofoliului este de 20.000 de euro, iar valoarea maximă totală investită de un singur investitor este de aproape jumătate de milion de euro. În jur de 25% din investitorii activi au un portofoliu cu peste cinci companii, cel mai diversificat având 30 de companii.

Platforma SeedBlink oferă un proces de exit simplu și foarte bine pus la punct. A durat foarte puțin să vând acțiunile, iar SeedBlink a intermediat procesul foarte eficient”, declară Cristian Ignat, CEO Aggranda, Fondator Canopy.

Apreciez că am parcurs un ciclu întreg în relația cu SeedBlink prin exitul Cyscale. Practic am parcurs întreg flow-ul platformei, de la analiza oportunității și investiția în proiectul Cyscale, până la exitul intermediat de platformă.  Această validare îmi conferă încredere pentru a mă expune în continuare pe SeedBlink în anumite start-upuri”, spune Florin M. Pop, Managing Partner la Primainvest Capital Management. 

„Investițiile în start-upuri au un profil ridicat de risc, iar investitorii ar trebui să investească doar atât cât își pot permite să piardă. Inevitabil, apreciem primele rezultate doveditoare ale performanței companiilor din portfoliu și validarea modelului riguros de selecție. Ne dorim să reinventăm investițiile în tehnologie prin eliminarea barierelor de intrare, cu praguri de acces mai mici, o platformă digitală bazată pe date, o piață secundară unică și un ecosistem cu sinergii evidente, construit din firme de venture capital, business angels și investitori individuali din Europa”, spune Andrei Dudoiu (foto), Managing Partner & Presedinte al BoD SeedBlink.

SeedBlink Circle – o comunitate dedicată investitorilor și fondatorilor

Pe lângă lansarea pieței secundare, compania a lansat SeedBlink Circle, o comunitate adresată membrilor activi, pentru a facilita interacțiunea și schimbul de idei.

SeedBlink Circle este un instrument de interacțiune creat special pentru ca investitorii să își împărtășească expertiza și experiența pentru a influența creșterea portofoliului și a afacerilor lor, iar fondatorii să se implice și să rămână în strânsă legătură cu o rețea performantă de parteneri care cred în ideea lor, accelerând spre conceptul propriu-zis de smart money. Acest instrument, integrat cu platforma, este disponibil doar companiilor din portofoliu și investitorilor activi. 

SeedBlink a adaugat mai multe îmbunătățiri pe platforma de investiții și pe website, printre cele mai importante fiind  simplificarea procesului investițional. Astfel, prin integrarea cu DocuSign, un software dedicat, investitorii pot să semneze electronic contractele de facilitare a investițiilor și actele adiționale direct pe platformă, de pe laptop sau smartphone.

BestJobs: pentru 2 din 10 angajați români, munca de la distanță și restricțiile au creat dezechilibre în stilul de viață

0

Începerea sezonului de concedii în primul an fără restricții determină mulți angajați români să își evalueze stilul de viață din ultimii doi ani. Doar 27% dintre români au reușit să aibă un regim de viață sănătos în timpul pandemiei, prin menținerea activității fizice și atenție la alimentație, și aproape 4 din 10 angajați români spun că au luat în greutate în ultimii doi ani, conform unui sondaj realizat pe platforma de recrutare BestJobs. 

Pentru 20% dintre angajați, faptul că nu au mai mers fizic la birou, ci și-au mutat activitatea acasă în pandemie a fost principalul factor care a contribuit la schimbarea stilului de viață. Teama de a pierde jobul sau de a se îmbolnăvi, dar și efectele sociale ale pandemiei de Covid-19 au influențat rutina în cazul altor 30% dintre angajați, în timp ce restul au amintit despre stresul de la job (9%), volumul mare de muncă (7%), programul lung de lucru (6%) și problemele de sănătate (3%). Doar 25% spun că nu au făcut nicio schimbare în stilul de viață în această perioadă. 

Peste 19% recunosc că nu au făcut mișcare și nici nu au acordat atenție alimentației în ultimii doi ani. În schimb, alți 17% s-au concentrat mai mult pe a mânca sănătos și mai puțin pe sport, în timp ce doar 6% au avut activitate fizică în mod regulat. 30% și-au menținut obiceiurile în ciuda schimbării contextului, mai arată sondajul BestJobs. Dintre angajații care au constatat creșterea în greutate, 71% spun că au luat până în 5 kilograme, 16% între 6 și 10 kilograme, în timp ce 13% au adăugat peste 10 kilograme. 

Din primăvara acestui an, odată cu ridicarea restricțiilor anti-Covid 19, 57% dintre angajați sunt preocupați de schimbarea stilului de viață în vederea scăderii în greutate. În acest sens, peste 47% fac plimbări lungi zilnic sau cât de des este posibil și le permite programul de la locul de muncă, în timp ce peste 30% mănâncă mai puțin și au mai multă grijă la alimentele pe care le consumă.

Obiceiurile nesănătoase adoptate în raport
cu munca, în timpul pandemiei

70% dintre români consideră că lipsa activității fizice este principalul factor care a contribuit la creșterea în greutate, mai ales că 43% simt că volumul ridicat de activitate de la locul de muncă îi împiedică să facă exerciții fizice înainte sau după program. Alți 46% dintre angajați au spus că mâncatul pe fond de stres a contribuit cel mai mult, în timp ce 42% consideră că statul la birou pentru o perioadă lungă de timp, fără pauze de mișcare, a avut un impact negativ asupra greutății lor.

Aproape jumătate dintre angajați și-au propus să slăbească înainte de a merge în concediu și mare parte dintre ei consideră că angajatorul i-ar putea sprijini în acest demers, mai ales că stilul de viață este foarte mult influențat de activitatea la job. Astfel, aproape 32% din aceștia se așteaptă ca angajatorul să le ofere un program mai flexibil, pentru a putea face sport mai des, peste 21% se așteaptă ca volumul de muncă să fie redus, iar peste 20% consideră că ar fi potrivit ca angajatorul să le ofere un abonament la sală.


Sondajul a fost efectuat în perioada 7 – 24 iunie pe un eșantion de 1.117 utilizatori de internet din România.

Un tânăr român, creatorul unei versiuni revoluționare World Wide Web

0

Un tânăr inginer de software, Alexandru Stratulat (foto), din Constanța, a creat un nou Web – Web 3.0 – recomandat ca „ mult mai rapid decât World Wide Web” și „mai sigur, mai rapid și mai prietenos cu mediul”. În esență și de larg interes este că „face imposibile furturile de date, permite utilizatorului să decidă ce informații lasă la vedere, optimizează protecția pe care părinții o pot oferi copiilor atunci când intră în spațiul virtual”. 

Realizarea în acest sens este reprezentată de o platformă – SourceLless – bazată pe o tehnologie patentată în SUA, care combină DLT, Blockchain, zk-Snark și le permite utilizatorilor „să beneficieze de avantajele World Wide Web și să-și construiască un ecosistem virtual în care să fie în deplină siguranță”. Cofondatori ai platformei, împreună cu Alexandru Stratulat, sunt Iulian Bondari și Bogdan Voinea. 

Alexandru Stratulat: „Încă de la dezvoltarea smart contractelor din Blockchain-ul Ethereum, mi-am pus problema dificultății în a interoga, utiliza, software-urile dedicate. De aceea, odată cu apariția solutiilor de tip text to programming și a necesității unei soluții unice de a putea lucra într-un mod direct cu Blockchain-ul, am început prin a construi arhitectura unui limbaj ușor de utilizat, care cu ajutorul AI ne poate oferi o soluție upgradată, pentru secolulul XXI, dar și utilizabilă de către cei non-tehnici. Încă din anul 1989, de la inventarea www, de către Tim Berner Lee, până în ziua de astăzi, ne-am lovit de foarte multe probleme de securitate, care nu și-au avut rezolvarea. Până acum. Astăzi, Sourceless propune cea mai simplă soluție, dar extrem de complexă în simplitatea ei, aceea de a nu permite existența oricărui tip de malware. Aceasta cred că este cea mai importantă calitate pe care o putem oferii lumii – liniștea și siguranța identității noastre, precum și proprietatea directă și inviolabilă asupra digitalizării omului.” 

Bogdan Voinea: „Mi-aș dori ca cineva să îmi poată vedea picturile, operele mele de artă, dar să nu aibă acces la detaliile contului meu bancar, și nici nu aș vrea ca cineva să îmi știe conturile de Social Media… doar pe cine aleg eu.”

Iulian Bondari: „Tehnologia zk-Snark permite ca nodul Blockchainului SourceLess să ocupe cel mult 1Mb, ceea ce presupune un consum de energie extrem de redus. Prin comparație, alte Blockchains folosesc pentru un nod cel puțin 2,5 GB. Nodul SurceLess poate să fie instalat pe orice device care deține minimum de spațiu, chiar și pe un bec smart. Beneficiile majore ale platformei SourceLess nu vin la pachet cu o serie de constrângeri pentru un utilizator neexperimentat, sistemul este construit de așa natură încât oricine îl poate accesa extrem de simplu. Poate beneficia de resursele digitale de care are nevoie, fără să fie nevoit să învețe și detaliile tehnice care fac funcțional Web 3.0. Un alt beneficiu al utilizatorilor derivă din sistemul nou de adrese digitale creat de SourceLess, STR.domain, care permite fiecărui utilizator să aibă pe viață, un domeniu, o adresă virtuală în platformă, care nu poate fi supusă controlului unui terț, adică fie a altui utilizator, a unei companii private sau instituții publice.”   


MedLife preia pachetul majoritar al centrului Profilaxis din Timișoara

0

 

  • Noua achiziție va fi integrată sub rețeaua Sfânta Maria, parte a Grupului MedLife.
  • Odată cu această tranzacție, rețeaua Sfânta Maria își consolidează prezența și în vestul țării. 
  • În prezent, Sfânta Maria este cea mai mare rețea de clinici și laboratoare după marii jucători din piață. Brandul deține peste 60 de unități medicale proprii și este prezent în București, Brăila, Măgurele, Bacău, Sibiu, Galați, Iași și, mai nou, Timișoara.
  • Sfânta Maria deține cea mai mare rețea de medici în contract CAS și vine în întâmpinarea nevoilor în special a pacienților cu venituri medii și mici. 
  • Compania are ambiții naționale, având active atât proiecte de dezvoltare prin achiziție, cât și organice. 

MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România, anunță semnarea achiziției pentru pachetul majoritar de 80% din acțiunile companiei SC M-Profilaxis SRL, una din policlinicile de top din Timișoara. Compania va fi integrată sub brandul Sfânta Maria, prin care rețeaua își extinde prezența în zona de vest a țării. 

Profilaxis Timișoara are o experiență de aproape 25 de ani pe piața locală și este unul dintre cei mai cunoscuți operatori medicali din Timișoara, care asigură pacienților servicii complete de prevenție și profilaxie. Unitatea medicală integrează servicii de medicina muncii, ambulatoriu, compartiment de spitalizare de zi și un portofoliu important de abonați. 

În cadrul unității, pacienții pot efectua consultații medicale la peste 25 specialități, printre care cardiologie, O.R.L, dermatologie, alergologie, diabet, nutriție și boli metabolice, medicină de familie și altele, serviciile fiind asigurate de o echipă formată din peste 50 de medici proprii și colaboratori. Odată cu achiziția unității medicale, atât pacienții, cât și abonații rețelei Sfânta Maria vor putea beneficia de asistență medicală în cadrul Profilaxis. 

„Continuăm planurile noastre strategice de extindere a rețelei Sfânta Maria, al doilea brand parte din grupul MedLife, care are în focus pacienții ce își doresc să acceseze în mod special servicii în regim CAS. Rețeaua Sfânta Maria are deja o acoperire bună în capitală și în regiunea centrală și de est, iar odată cu noua tranzacție, reușim să fim mai aproape de pacienții din zona de vest a țării și să le oferim servicii de diagnostic și tratament la cele mai bune standarde”, a declarat Dorin Preda, Executive Director al MedLife Group.

Brandul medical Sfânta Maria a fost lansat în urmă cu 5 ani și a devenit una dintre cele mai importante rețele naționale de sănătate. Aceasta operează pe piața serviciilor medicale cu peste 60 de unități medicale proprii, care au rezultat în urma proiectelor de achiziție și a dezvoltărilor organice, după cum urmează: 15 clinici, în Bucureşti, Bacău, Galați, Măgurele, Iași și Sibiu, 11 laboratoare, în Bucureşti, Brăila, Bacău și Galați, precum şi peste 30 de puncte de recoltare. 

Sub brandul Sfânta Maria operăm cea mai extinsă rețea de medici de familie și specialiști în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, oferind acces la servicii medicale de calitate, decontate, pentru 500.000 de pacienți anual. În rețeaua Sfânta Maria, punem la dispoziția pacienților cea mai complexă paletă de servicii medicale acoperite de asigurarea publică din piață: spitalizare de zi, analize medicale, ecografie, radiologie, recuperare medicală, kinetoterapie și multe altele”, a declarat Cristian Sas, Directorul Executiv al rețelei Sfânta Maria.