BVBescu Retail Pulse Chart – mai 2022

0

Investitorii individuali de la Bursa de Valori Bucuresti au decis: Teraplast S.A. se intoarce pe prima pozitie a clasamentului celor mai populare societati listate in Romania

Terpalast S.A. se intoarce pe primul loc al BVBescu Retail Pulse Chart, clasament stabilit pe baza voturilor investitorilor individuali la Bursa de Valori Bucuresti din comunitatea BVBescu.ro. Societatea din Bistrita- Nasaud a dominat clar a 7-a editie a clasamentului celor mai populare societati listate la BVB in randul investitorilor individuali, obtinand voturile a aproape 7 din 10 participanti.

Banca Transilvania, cea mai mare banca din Romania, coboara pe locul 2, in timp ce Medlife S.A., cel mai mare furnizor de servicii private de sanatate din Romania, completeaza podiumul pe locul 3.

Clasamentul a fost realizat in luna mai 2022 de site-ul bvbescu.ro, cu ocazia evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe anul 2021 si cum investim”, care va avea loc pe data de 18 mai 2022.

Atenția investitorilor asupra companiilor
din energie rămâne constanta

Companiile din enegie, aflate in prim plan ca urmare a preturilor mari pentru energie si combustibili, raman in top, insa fara a cunoaste o evolutie deosebita in perceptia investitorilor individuali, fata de inceputul anului. OMV Petrom se mentine in Top 5, pe locul 4, in timp ce Nuclearelectrica S.A. si Romgaz S.A. raman in Top 10, coborand pe locurile 7 si 9. Electrica S.A. coboara o pozitie pana pe locul 16, Simtel Team urca 3 locuri pana pe 22, Conpet S.A. si Transelecrrica coboara pana pe locurile 26, respectiv 28, iar Alro Slatina urca 5 pozitii pana pe locul 37. Pe contrasens, Transgaz S.A. reuseste o urare importanta de 7 locuri pana  pe 16, reusind sa reintre in Top 20.

Care sunt companiile de pe Piata Aero
cele mai apreciate de investitorii individuali

Intr-o piata dominata de societatile incluse in indecele BET, cateva companii listate pe Piata AeRO reusesc sa se mentina in adresa retail-ului. Arobs Transilvania este singura compania noua in Top 10 urcand 3 pozitii dupa debutul din editia anterioara, pe locul 13. Agroland Business Systems si Safetech Innovations urca si ele 4, respectiv 5 pozitii, ajungand pe 11 si 12. Norofert S.A. se afla pe locul 15, in timp ce DN Agrar si Holde Agri Invest semneaza cresteri importante in atentia investitorilor individuali (+14, respectiv +9 pozitii), patrunzand in Top 20.

Care sunt cele mai mari miscari
in Top 50  BVBescu Retail Pulse Chart

DN Agrar, companie listata in acest an la BVB, semneaza cea mai mare urcare in clasament. Cresteri importante in clasament au realizat si Holde Agri Invest (+9 locuri pana pe locul 20), Agroserv Mariuta (+13 pozitii pana pe locul 27), Aquila Part Prod Com (+12 pozitii pana pe locul 32), Connections Consult (+11 pozitii pana pe locul 39).

Debutanta la editia precedenta a clasamentului, Softbinator Technologies marcheaza cea mai mare coborare din BVBescu Retail Pulse Chart, pierzand 17 pozitii si ajungand pe locul 43. Si alte societati au avut scaderi importante in gradul de interes al investitorilor de retali. Printre acestea, Chimcomplex Borzesti si iHunt Techniologies  (-11 pozitii pana pe locul 50, respectiv 25) sau Erste Bank (-9 pozitii pana pe locul 33). One United Properties, una dintre vedetele editiei trecute,  parasete Top 5, coborand 9 locuri, pana pe pozitia 13.

Care sunt companiile nou listate care
au reusit sa atraga atentia investitorilor

Pozitia obtinuta la debutul in clasamentul BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator important asupra felului in care sunt privite de catre investitorii de retail companiile aflate la inceput de drum la Bursa de Valori Bucuresti. Dintre listarile din ultimul trimestru, doar Grup Serban Holding a fost singura societate care a reusit sa atraga ceva mai multe voturi. Cu 16% din voturi, societatea din domeniul agricol a fost singura care a reusit sa debuteze in Top 50, clasandu-se pe locul 34. Companiile 2B Intelligent Soft (BENTO), Chromosome Dynamics (CHRD) si Dr. Fisher Dental (DENT) au debutat pe pozitiile 52,53 si 63.

Roca Industries, Adiss, Evergent Investments si SIF Oltenia parasesc Top 50, in timp ce toate cele 5 SIF-uri raman in subsolul clasamentului, nici una nereusind sa ramana intre primele 50 de pozitii.

Iata care sunt companiile care ocupa primele 10 pozitii in BVBescu Retail Pulse Chart, din punctul de vedere al interesului investitorilor individuali la Bursa de Valori Bucuresti, in luna februarie 2022:

Poz Ant. Ev. Societate Domeniu
1 3 ^ TRP – Teraplast S.A. Industrie
2 1 v TLV – Banca Transilvania Banci/Financiar
3 2 v M – Medlife S.A. Sanatate
4 5 ^ SNP – OMV Petrom S.A. Energie
5 9 ^ WINE – Purcari Wineries FMGC
6 8 ^ BRD – BRD Societe Generale Banci/Financiar
7 6 v SNN – Nucleareletrica S.A. Energie
8 10 ^ FP – Fondul Proprietatea Financiar
9 7 v SNG – Romgaz S.A. Energie
10 13 ^ AROBS – Arobs Transilvania Software Servicii / IT

BVBescu Retail Pulse Chart este un indicator care arata interesul investitorilor individuali fata de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti si este realizat pe baza unui chestionar completat de catre investitorii individuali din comunitatea BVBescu.ro.

Rezultatele financiare publicate de companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti pe Trimestul I 2022 vor fi subiectul principal de discutie in cadrul editiei din data de 18 mai 2022 a evenimentului online „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim”.

Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, Tradeville S.A. si Life is Hard S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, Ziarul Bursa, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila, Prahova Business, Reusita TV si Bucuresti Business (Parteneri media).

În ce condiții poate refuza un angajator concediul medical

0

_________________

Cosmina Sima, Avocat colaborator D&B David si Baias SCA,
societatea de avocatură corespondentă PwC în România

 

În cadrul raporturilor de muncă, angajatorul este responsabil pentru acordarea în mod legal a concediului medical și a indemnizației de asigurări sociale pentru incapacitate temporară de muncă salariatului care i-a solicitat acest lucru. Dreptul salariatului de a beneficia de concediu și indemnizație nu este absolut, angajatorul beneficiind de pârghiile legale necesare atât pentru a identifica un eventual abuz, cât și pentru a-l sancționa în mod corespunzător. Prin urmare, balanța drepturilor angajatorului și salariatului este echilibrată: dubiile angajatorului privind un eventual abuz de drept pot să fie înlăturate, în timp ce salariatul are siguranța că dreptul său va fi întotdeauna respectat cât timp este de bună-credință.

Astfel, potrivit Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul nr. 15/2018, angajatorul are dreptul de a refuza în mod justificat plata indemnizației de asigurări sociale de sănătate în următoarele cazuri: 

  • lipsa dovezii calităţii de asigurat pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
  • neîndeplinirea stagiului complet de asigurare, cu excepţiile prevăzute de lege;
  • necompletarea tuturor rubricilor din certificatul de concediu medical de către medicul care a eliberat/vizat respectivul certificat;
  • neprezentarea certificatului de concediu medical în termenele prevăzute de lege;
  • acordarea retroactivă a certificatelor de concediu medical în afara situaţiilor prevăzute de lege;
  • prezentarea de certificate de concediu medical ce depăşesc duratele maxime prevăzute de lege.

În plus față, în cazul în care angajatorul constată că certificatul de concediu medical a fost eliberat fără justificare (de exemplu, angajatorul are motive întemeiate să creadă că salariatul nu este de fapt bolnav), are dreptul de a sesiza casa de asigurări de sănătate cu privire la eliberarea ilegală a certificatului medical al salariatului. În acest caz, angajatorul are dreptul de a amâna plata indemnizației cu maximum 90 de zile, numai după sesizarea casei de asigurări de sănătate.

Precizăm că, deși pare să fie o practică întâlnită, angajatorul nu are dreptul de a refuza salariatului plata indemnizației de asigurări de sănătate pe motivul că, în trecut, casa de asigurări de sănătate nu i-a rambursat sumele de bani plătite ca indemnizații. Pârghia legală pe care angajatorul o are la dispoziție în acest caz se referă la introducerea unei cereri de chemare în judecată împotriva casei de asigurări de sănătate de care aparține prin care să solicite plata sumelor restante. Așadar, salariatul nu poate deveni victimă colaterală a sistemului, indemnizația la care acesta este îndreptățit trebuind să fie plătită la timp.

Totuși, dacă angajatorul constată că se regăsește într-una dintre situațiile de refuz justificat menționate mai sus, potrivit Metodologiei de control privind modul de eliberare a certificatelor de concediu medical în condiţiile OUG nr. 158/2005 aprobată prin Ordinul nr. 627/2010, acesta are dreptul să se adreseze casei de asigurări de sănătate cu care medicul care a eliberat certificatul medical are încheiată o convenţie pentru eliberarea certificatelor de concediu medical. Sesizarea va cuprinde obligatoriu: denumirea angajatorului, datele de identificare ale acestuia, descrierea punctuală a cazurilor, copie a certificatelor de concediu medical care urmează a fi controlate, istoricul acordării de concedii medicale salariatului în cauză, menţionarea realizării stagiului de cotizare. Sesizările anonime sau cele care nu cuprind datele şi documentele precizate mai sus nu se iau în considerare şi se clasează.

Dacă, în urma cercetării, casa de asigurări de sănătate constată că refuzul angajatorului de a plăti indemnizația de concediu medical a fost nejustificat, angajatorul poate fi sancționat cu amendă între 3.500 și 6.000 lei, fapta fiind considerată contravenție potrivit OUG nr. 158/2005. De asemenea, angajatorul trebuie să plătească salariatului indemnizația de concediu medical.

Așadar, angajatorul poate face investigații și poate sesiza autoritatea competentă, în cazul în care are suspiciuni că salariatul abuzează de dreptul său la concediu medical. În același timp, și salariatul este protejat de un eventual refuz abuziv al angajatorului, autoritatea competentă răspunzând corespunzător în urma cercetării. 

Consecințe pentru salariatul care a abuzat de dreptul său

Dacă, în urma cercetării, casa de asigurări de sănătate constată că refuzul angajatorului de a plăti indemnizația de concediu medical a fost justificat, atunci:

– angajatorul are dreptul de a refuza plata indemnizației de concediu medical;

– angajatorul are dreptul de a solicita în instanță plata indemnizației de concediu medical înapoi de la salariat (dacă angajatorul a plătit indemnizația anterior deciziei casei de asigurări de sănătate), în baza regulilor generale ale Codului civil;

– angajatorul poate începe o anchetă disciplinară împotriva salariatului și poate aplica o sancțiune corespunzătoare.

 

The Power Table – Cum arată rezultatele financiare pentru Trimestrul I și cum investim

0

Inflatia si preturile la combustibili incep sa faca probleme companiilor listate la Bursa de Valori Bucuresti. Cat de mari sunt aceste probleme aflam la a 2-a editie din seria de 2 evenimente din 2021. Analizam companiile relevante listate la Bursa de Valori Bucuresti.

Data: 18 mai 2022 | Ora: 18:00 – 21:30| Locatie: Eveniment Online

Suntem dupa 2 ani de pandemie, in care pietele financiare au supraperformat, mai ales datorita dobanzilor scazute si programelor de quantitative easing, promovate de FED si Banca Centrala Europeana. Companiile de growth si din domeniul tehnologiei au avut cel mai mult de profitat din aceasta situatie, iar investitorii au profitat, obtinand randamente mult superioare mediei multianuale. Spre exemplu, indicele BET al Bursei de Valori Bucuresti a inregistrat cresteri de aproximativ 30% in fiecare dintre cei 2 ani, incepand cu martie 2020.

Conflictul Ruso-Ucrainean, problemele cu lantul de aprovizionare, inflatia si cresterea de preturi cauzata de cererea mare de materiale si materii prime din economia globala, lockdown-ul din China si temerile in privinta unei posibile recesiuni globale au adus corectii pe Bursele globale, in primele 5 luni din 2022.

Influentate mai ales de preturile crescute la energie si costurile salariale marite, rezultatele publicate pana acum de societatile listate au fost mixte. Daca majoritatea companiilor importante listate la Bursa de Valori Bucuresti care si-au publicat pana acum rezultatele financiare pe Trimestrul I si-au imbunatatit semnificativ cifra de afaceri fata de cea realizata in primele 3 luni din  2021, doar jumatate dintre societati au raportat profituri semnificativ mai bune comparativ cu perioada similara din anul trecut.

Daca la unele dintre companii, pierderile s-au adancit, altele precum Electrica S.A. sau Transelectrica S.A. au surprins, venind cu rezultate negative, respectiv un profit aproape de 0.

Asa cum era de asteptat, celelalte societati din energie – Romgaz S.A., Nuclearelectrica S.A., Conpet S.A., OMV Petrom S.A. au raportat profituri cel putin duble, pe fondul cresterii pretului la energie si carburanti, respectiv al cererii pentru acestea. Alte societati care au surprins placut au fost si Arctic Stream, Bursa de Valori Bucuresti sau Transilvania Broker de Asigurare.

Dupa incheierea perioadei de raportari, pe data de 18 mai 2022, vom discuta despre  rezultatele publicate de aproximativ 30 cele mai populare companii listate in randul investitorilor de la Bursa de Valori Bucuresti, in cadrul celei de-a 2-a editii a evenimentului The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim

Care sunt subiectele abordate la cea de-a 2-a editie din 2022 a  evenimentului The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim

In cadrul evenimentului, vom discuta cu Stefan Musgociu, Specialist Business Development si Public Affairs la Bursa de Valori Bucuresti, despre cele mai noi listari, ce companii care se pregatesc sa vina la BVB in perioada urmatoare si ultimele noutati legate de operationalizarea Contrapartii Centrale .

Cu Catalin Chis – Director General, Presedinte al Consiliului de Administratie LIFE IS HARD | Work Soft vom analiza rezultatele financiare ale societatii pe T1 2021 si vom vorbi despre ultimele noutati legate de Life is Hard.

Valentin Budes, CFO Sphera Franchise Group S.A., va fi prezent la The Power Table pentru a discuta despre rezultatele financiare ale companiei pe primul trimestru. si care sunt planurile pentru acest an.

CEO-ul Teraplast S.A. Alexandru Stânean revine la The Power Table pentru a discuta despre provocarile pe care le intampina societatea in climatul economic actual, rezultatele financiare pe T1 si planurile de dezvoltare ale companiei pentru anul 2022.

Ca de obicei, Mircea Iliescu – Trainer si Financial Advisor la BVBescu.ro, va oferi o prezentarea detaliata a rezultatelor financiare publicate de cele mai importante 30 de companii listate la Bursa de Valori Bucuresti.

Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, Tradeville S.A. si Life is Hard S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, Ziarul Bursa, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila si Bucuresti Business, Prahova Business si Reusita TV (Parteneri media).

Accesul la eveniment este GRATUIT, dar necesita inscriere si confirmare din partea organizatorilor.

Care este tema evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul 1 2022 și cum investim”

Vom analiza companiile relevante listate pe Piata principala si pe segmentul AeRO la Bursa de Valori Bucuresti pentru a afla:

  • cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul I 2022 si care sunt indicatorii importanti din raportari;
  • care sunt companiile in care inca puteti investi pentru a beneficia de dividendele aferente anului 2021;
  • cum au fost afectate rezultatele companiilior listate la Bursa de Valori Bucuresti de inflatie si de conflictul din Ucraina;
  • care sunt companiile care s-ar putea lista in prima parte a anului 2022.

Programul evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe Trimestrul 1 2022 și cum investim”:


17:50 – 18:00 – Accesul participantilor la evenimentul online
18:00 – 18:20 – Despre cele mai noi listari, ce companii care se pregatesc sa vina la BVB in perioada urmatoare si ultimele noutati legate de operationalizarea Contrapartii Centrale – Stefan Musgociu – Specialist Business Development si Public Affairs Bursa de Valori Bucuresti
18:20 – 19:00 – Despre rezultatele financiare ale societatii pe Trimestrul I si ultimele noutati legate de Life is Hard – Catalin Chis – Director General, Presedinte al Consiliului de Administratie LIFE IS HARD | Work Soft
19:00 – 19:30 – Cum arata rezultatele financiare ale companiei. si care sunt planurile pentru acest an – Valentin Budes – CFO Sphera Franchise Group S.A.
19:30 – 20:15 – Despre provocarile pe care le intampina societatea in climatul economic actual, rezultatele financiare pe T1 si planurile de dezvoltare pentru anul 2022 – Alexandru Stânean – CEO Teraplast S.A.
20:15 – 21:30 – Prezentarea rezultatelor financiare pe Trimestrul I 2022 pentru companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti –Mircea Iliescu, Trainer si Financial Advisor la BVBescu.ro
21:15 – 21:30 – Sesiune Q&A

Evenimentul se adreseaza investitorilor de la Bursa de Valori Bucuresti si celor care sunt interesati sa investeasca pe Piata de Capital

Soluții din sistemul bancar pentru depășirea dificultăților de către consumatori

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prezintă mai multe soluții oferite de sistemul bancar de rezolvare a dificultăților financiare cu care se confruntă consumatorii în această perioadă. Negocierea în cadrul CSALB, odată cu suspendarea disputelor din instanță, este una dintre soluții.

În context, CSALB anunță continuarea campaniei de informare și educație financiară prin intermediul interviurilor realizate cu reprezentanți ai consumatorilor, ai sistemului bancar și ai conciliatorilor CSALB. 

Mesajele și materialele informative vor fi adăugate pe parcursul întregului an în secțiunea de educație financiară a site-ului: https://csalb.ro/educatie-financiara/

Sistemul bancar propune mai multe soluții de rezolvare a dificultăților financiare cu care se confrunta consumatorii

Una dintre soluțiile pe care o propun băncile consumatorilor este suspendarea disputelor din instanță și găsirea unei rezolvări amiabile, prin negociere în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). În afară de măsuri precum ajustarea anumitor costuri ce țin de dobânzi și comisioane, suspendarea ratelor sau restructurarea creditelor, băncile le recomandă propriilor consumatori să apeleze la CSALB, chiar și dacă se află în proces cu banca. În 2021 și începutul acestui an, peste 120 de procese între consumatori și bănci au încetat pentru că părțile au solicitat o rezolvare amiabilă, în cadrul CSALB.

„Interesul în acest caz nu este doar al consumatorilor și băncilor, ci are și impact la nivelul economiei, deoarece  provizioanele pe care băncile sunt obligate să le facă pentru litigiile aflate în derulare reprezintă sume de bani care pot fi introduse în circuitul economic prin finanțări”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Într-o perioadă marcată de creșterea costurilor creditelor și de scumpirea alimentelor, utilităților și transportului, consumatorii de servicii financiare se pot baza pe sprijinul sistemului bancar. Acesta este mesajul pe care îl transmit băncile comerciale în cadrul Podcasturilor CSALB – un proiect de educație financiară disponibil pe canalul de Youtube CSALB și în sectiunea de educație financiară a site-ului www.csalb.ro

Soluțiile pe care băncile le pot pune la dispoziția consumatorilor

Dana Dima, vicepreședinte Banca Comercială Română: Timpul este foarte important, însă în instanță timpii de soluționare sunt foarte lungi, fapt care vine în contradicție cu nevoia imediată de găsire a unei rezolvări la o problemă financiară. Avem peste 1.000 de negocieri purtate în cadrul CSALB, procesul s-a îmbunătățit de la un an la altul și am devenit mult mai eficienți. Mesajul pe care îl transmit consumatorilor este că, indiferent dacă există sau nu o fluctuație vizibilă în veniturile pe care le au în prezent, dar anticipează că va urma o perioadă de acest gen, este bine să anunțe banca, să intre în dialog cu noi, direct sau prin intermediul CSALB.

Vladimir Kalinov, vicepreședinte Raiffeisen Bank: Dacă ne uităm la calendarul instanțelor, orice caz care intră acolo este luat în discuție după un an sau doi, timp în care ambele părți au de pierdut. Vorbim de bani, de timp, vorbim de emoții și nervi. Lucruri care pot fi evitate. Dialogul care se face prin intermediul CSALB are un rol foarte important, tocmai pentru că promovează această practică a dialogului în societate. În alte țări doar cazurile complicate ajung în instanță, cazuri care nu pot fi judecate altfel. Există acest mit că banca pândește și așteaptă ca un client să aibă probleme ca să îi ia casa. Nu, noi nu suntem o instituție care se ocupă cu imobilele și nici nu suntem interesați să devenim.

Roxana Maria Hidan, vicepreședinte OTP Bank: În secunda în care consumatorul nu mai poate, din diverse motive, să continue rambursarea creditului în condițiile asumate la semnarea contractului, ideal ar fi să vină către bancă și să spună: am această problemă! Noi vom găsim soluții: negocierea ratei, rescadențare, reeșalonare, suspendarea ratelor. Cea mai bună prevenție este să te gândești dacă pasul pe care îl faci astăzi este sustenabil, pe ce perioadă este sustenabil și care sunt factorii pe care nu-i poți controla. De exemplu, inflația. Sau că după doi ani de pandemie ne aflăm la granița unui conflict armat! Nu avem cum să controlăm aceste lucruri, dar ne afectează și trebuie să avem un răspuns la ele.

Virginia Oțel, director în cadrul Garanti BBVA: Interesul băncii este să găsească soluții pentru consumatorii care apelează la noi direct sau prin intermediul CSALB. Nu ne dorim să ajungem la executări silite, cu atât mai mult cu cât această perioadă este una dificilă și dorim să o depășim cu bine, împreună cu clienții noștri. Banca poate deschide, la cererea clientului, dosare de restructurare pentru consumatorii care întâmpină probleme în derularea contractelor și putem oferi perioade de grație în plata ratelor. De fapt, încercăm să răspundem personalizat, în funcție de problema cu care se confruntă fiecare client. Altfel, dacă standardizezi prea mult, este greu să răspunzi unor nevoi specifice.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Numărul proceselor dintre consumatori și bănci a scăzut, din fericire, la sub o treime din numărul care se înregistra înainte de înființarea CSALB. Acum mai sunt aproximativ 13.000 de procese, dar sperăm ca părțile implicate în aceste litigii costisitoare din punct de vedere al timpului și sumelor cheltuite, să încerce și varianta de soluționare amiabilă. Calea instanței rămâne deschisă, dar alternativa negocierii poate aduce beneficii semnificative, într-un timp foarte scurt, de zeci de ori mai rapid decât în instanță. Interesul în acest caz nu este doar al consumatorilor și băncilor, ci are și impact la nivelul economiei, deoarece  provizioanele pe care băncile sunt obligate să le facă pentru litigiile aflate în derulare reprezintă sume de bani care pot fi introduse în circuitul economic prin finanțări.

Recomandările conciliatorilor pentru relația consumator-bancă 

Valentin Cocean, conciliator CSALB: Aveam un consumator nemulțumit de instituția financiar-bancară, care a preferat să se adreseze instanței, în speranța că va obține niște lucruri pe care eu le consideram nerealiste în acel caz. Până la urmă a apelat și la CSALB unde, desigur, negocierea a fost mult mai simplă și s-a ajuns la o rezolvare convenabilă ambelor părți, din moment ce au acceptat soluția de conciliere pe care am propus-o.







 

Ionuț Ștefan, conciliator CSALB: De multe ori le spun consumatorilor care intră în negociere cu banca: Mai bine iau un leu acum decât nimic! Gândindu-mă că voi câștiga 10 lei în instanță peste 5 ani, fără să-mi fac o analiză că voi plăti 15 până atunci! În primul rând, în ciuda tuturor costurilor, nimeni nu îmi garantează ce se va întâmpla, în timp ce concilierea în cadrul CSALB este gratuită pentru consumatori. 








Dragoș Gheorghe, conciliator CSALB: Au fost situații în care unii consumatori au mers pe calea instanței, au câștigat în fond, au câștigat în apel, banca a făcut recurs și recursul a casat celelalte soluții. Și apoi au fost obligați să plătească și cheltuieli de judecată. Așadar, după 3 ani jumătate de proces au ajuns fix în același punct. De ce? Când puteau să se adreseze Centrului de Soluționare Alternativă, erau informați și alegeau să nu se înhame la un proces pe care îl pot pierde în cele din urmă. În instanță judecătorii văd strict în spiritul legii, urmează principiul Pacta sunt servanda – obligațiile contractuale trebuie respectate. Libertatea și relaxarea pe care le ai în cadrul concilierii nu pot fi egalate în fața instanțelor de judecată!


ROBOR sau IRCC ? 

În urma solicitărilor în creștere privind înlocuirea indicelui ROBOR cu IRCC, în formularul de cerere de pe site-ul www.csalb.ro a fost adăugată și această opțiune pentru consumatorii care completează online o solicitare de negociere cu banca. Reamintim consumatorilor că trecerea la IRCC nu este o obligație legală a băncilor. Acest lucru se poate face doar cu acordul părților, încheiat printr-un act adițional, valabil pentru toate tipurile de credite, inclusiv cele de tipul Prima Casă. În plus, consumatorii trebuie să ia în calcul faptul că și nivelul IRCC va crește în următoarele trimestre. Pe de altă parte, IRCC ar putea fi mai mare decât ROBOR pe viitor, în special atunci când inflația va scădea, iar IRCC se va aplica cu o întârziere de două trimestre. 

Podcasturile CSALB de educație financiară

Consumatori, reprezentanți ai Asociației Române a Băncilor, președinți sau vicepreședinți ai băncilor comerciale participă alături de conciliatorii CSALB la o serie de întâlniri care au ca obiectiv educația financiară a consumatorilor și recomandarea concilierii în relație cu banca, pentru rezolvarea problemelor financiare. O secțiune a site-ului CSALB este dedicată educației financiare, iar mesajele campaniei de informare pe care CSALB o lansează sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor.


Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Centru mobil de instruire a populației pentru situații de urgență

0

A fost inaugurat centrul mobil de instruire pentru răspuns la situații de urgență, achiziționat de Departamentul pentru Situații de Urgență, prin Fundația pentru SMURD, cu sprijinul Kaufland România, în 2021 și pus la dispoziția Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. 

Valoarea centrului mobil de instruire este de 435.707,8 euro, din care 386.590,9 euro, contribuția Kaufland România, iar 49.116,9 euro, contribuția Fundației pentru SMURD din sumele colectate de la populație prin 3,5%.

Centrul mobil are obiectivul de formare a populației pentru „a îmbunătăți capacitatea de identificare și reducere a pericolelor, astfel încât să scadă numărul de accidente în locuințe”.

Primul eveniment de instruire cu noul centru a avut loc la Școala Gimnazială „George Călinescu” din București. Beneficiari au fost 160 de elevi, în serii de câte 10 elevi, pe durata a 30 de minute pentru instruirea fiecărei serii.
La inaugurare au participat Sorin Mihai Cîmpeanu – ministrul educației, dr. Raed Arafat – secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, gen.-lt. Dan Paul Iamandi – inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Toni Greblă – prefectul municipiului București, Mihaela Ștefan – inspector școlar general al municipiul București, Marco Hößl – director general al Kaufland
România.

Marco Hößl: „Ne bucură nespus faptul că avem oportunitatea să fim parteneri într‐o acțiune pe cât de nobilă, pe atât de importantă. Prin informație și cunoaștere, înlăturăm nesiguranța și ne pregătim pentru neprevăzut. Este important să educăm tinerele generații să crească cu această sete de cunoaștere și încredere de sine, iar în acest caz, educația salvează vieți.”
Dr. Raed Arafat: „Acest centru mobil de instruire a populației pentru răspuns la situații de urgență se va alătura Caravanei Fii pregătit, ca parte a demersurilor Departamentului pentru Situații de Urgență și ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență de a pregăti populația pentru un răspuns prompt, adecvat și eficient în situații de urgență. Invităm toate unitățile școlare interesate să‐și exprime intenția de a găzdui un astfel de eveniment de instruire a elevilor lor utilizând acest centru. Vom face toate demersurile ca acest centru, ca și centrul Fii pregătit, să ajungă la cât mai mulți copii și tineri și la populația largă.”
Centrul mobil de instruire este dotat cu echipamente inteligente care simulează situații de urgență, cum ar fi incendiile. Este dotat, de asemenea, cu un pachet inteligent pentru condiții meteo extreme. Poate simula un cutremur și perceperea lui în locuință (apartament). Este dotat și cu un telefon inteligent pentru situații de urgență conectat la alte elemente inteligente din cadrul centrului, simulând răspunsul unui operator de urgență.
În cursul anului, centrul mobil urmează să staționeze în mai multe orașe „pentru a forma o parte cât mai mare a populației în vederea cultivării comportamentelor de evitare a incidentelor casnice și gestionare a situațiilor de urgență”.  

Abilități pentru succes în carieră și business

0

Compania globală Accenture, pentru servicii profesionale cu abilități de top în domeniile digital, cloud și securitate, continuă parteneriatul cu organizația Junior Achievement România în vederea pregătirii tinerilor prin proiectul „Abilități pentru succes în carieră și business”.

Obiectivul proiectului îl constituie „dezvoltarea competențelor cheie pentru atingerea succesului în carieră și stimularea abilităților antreprenoriale pentru a reuși în domeniul afacerilor”.

Activitățile proiectului dezvoltă „abilitățile de comunicare, prezentare, relaționare, organizare și antreprenoriat, spiritul de inovație, capacitatea de stabilire a obiectivelor și gestionare a proiectelor, flexibilitatea și adaptabilitatea”.

Voluntari ai companiei Accenture susțin online sau față în față sesiuni de orientare profesională și antreprenoriat pentru tineri, cu tema integrării pe piața muncii: „Cum aplic pentru un job?”, „Cum elaborez un CV și o scrisoare de intenție?”, „Cum mă prezint la interviu?”, „Cum identific oportunitățile de studiu și carieră?”, „Cum îmi dezvolt abilitățile necesare pentru anumite profesii sau pentru a începe și derula o afacere proprie?”. 

Organizatorii subliniază că „o parte dintre echipele înscrise la programul JA de educație antreprenorială și în incubatorul de afaceri JA BizzFactory™ beneficiază de sesiuni de consultanță oferite de voluntarii Accenture pentru a-și contura și îmbunătăți ideile de business și planurile de afaceri, astfel încât să găsească cele mai bune soluții pentru o viitoare implementare.

Prin exemplele profesionale şi personale oferite, consultanții voluntari implicați în desfășurarea activităților de orientare în carieră și antreprenoriat devin un model pozitiv pentru tineri și aduc valoare adăugată procesului educațional și formării acestora”.

Csilla Korosi, Corporate Citizenship lead la Accenture România: „La Accenture, unul dintre obiectivele noastre este să aducem un impact pozitiv în comunitate și să creăm astfel un viitor echitabil pentru toată lumea. De aceea, ne bucurăm că putem fi în continuare partenerii Junior Achievement în proiectul «Abilități pentru succes în carieră și business», care oferă oportunitatea tinerilor să beneficieze de experiența colegilor noștri pentru realizarea primilor pași spre o carieră de succes, de la realizarea CV-ului până identificarea celor mai bune oportunități de dezvoltare.”   

One United Properties raportează venituri de 349 milioane de lei și un profit brut de 208 milioane lei în T1 2022

0

 

One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, raportează venituri consolidate de 348,7 milioane de lei în primele trei luni ale anului 2022, în creștere cu 82% față de T1 2021. Profitul brut a crescut de patru ori în T1 2022 comparativ cu T1 2021, ajungând la 208 milioane de lei, în timp ce profitul net a crescut cu 320%, ajungând la 166,4 milioane de lei. Datorită rezultatelor solide din primul trimestru, poziția de numerar a crescut cu 11% de la începutul anului, la 566,2 milioane de lei, cu un indicator loan-to-value de 25%.

Piața imobiliară din România a continuat performanța solidă în 2022 și observăm o cerere tot mai ridicată pentru dezvoltările noastre. Inflația în creștere și ratele reale negative ale dobânzilor la depozite generează economii în domeniul imobiliar, în ciuda contextului geopolitic actual. Pe această piață efervescentă, One United Properties își menține poziția de lider având în vedere că am încheiat primul trimestru al anului 2022 cu rezultate istorice atât în ceea ce privește veniturile, cât și profitul. Marja netă din vânzările rezidențiale s-a apreciat cu 17 puncte procentuale față de T1 2021 datorită controlului strict al costurilor bazat pe contracte garantate și pe o politică de cumpărare stabilită la termen, în timp ce veniturile noastre recurente din chirii au crescut de 11 ori în contextul extinderii segmentului de birouri și retail. Pe măsură ce Bucureștiul continuă să fie un oraș cu un potențial uriaș de dezvoltare, rămânem concentrați pe construirea unui pipeline solid pentru viitoarele noastre dezvoltări de reper”, a declarat Victor Căpitanu, co-CEO al One United Properties.

Dublarea cifrei de afaceri a fost determinată de o creștere cu 19% a veniturilor din dezvoltarea și vânzările de proprietăți rezidențiale, care au ajuns la 197,2 milioane de lei în T1 2022. Venitul net din vânzări rezidențiale a fost de 83,8 milioane lei, generând o marjă de 42,5%, o apreciere de 17 puncte procentuale față de T1 2021. În primele trei luni din 2022, One United Properties a vândut și pre-vândut 120 de apartamente cu o suprafață totală de 9.811 mp, 129 de locuri de parcare și 10 spații comerciale și alte unități pentru 28,6 milioane de euro.

Veniturile din chirii, care includ veniturile generate de segmentul de birouri, precum și de diviziile de retail, au înregistrat o creștere semnificativă, de 11 ori, ajungând la 6,6 milioane de lei. Efectul a fost determinat de veniturile provenite de la chiriașii One Tower, (grad de închiriere de 91% la 31 martie 2022) și One Cotroceni Park Faza 1 (grad de închiriere de 78% la 31 martie 2022), dar această clădire nu generează încă venituri întregi, deoarece majoritatea chiriașilor sunt încă în etapa de amenajare. Mai mult, din 2022, rezultatele consolidate One United Properties includ și performanța Bucur Obor, un centru comercial emblematic din București cu o suprafață închiriabilă brută de 26.000 mp, unde Grupul deține pachetul majoritar de acțiuni. Conducerea estimează că veniturile din chirii vor continua să crească la nivel de trimestru, aducând o pondere mai semnificativă în cifra de afaceri totală pe parcursul anului 2022.

Anul 2022 înseamnă diversificare pentru One United Properties, pe măsură ce continuăm să extindem segmentul de birouri și diviziile noastre de retail. Ambele au reușit să aducă profituri notabile în primele trei luni și vor continua să crească pe tot parcursul anului. În paralel, continuăm să ne axăm pe extinderea brandului high-end al ONE în dezvoltări la scară mai largă destinate clienților cu venituri medii și medii-mari. Rezultatele susținute și excelente ale vânzărilor One Cotroceni Park setează premise bune pentru dezvoltări similare, precum One Lake District și One High District, unde vom începe construcția în acest an. Performanța noastră solidă rezultă direct din modelul nostru de afaceri durabil, bazat pe un produs de calitate superioară și pentru care nu facem compromisuri în legătură cu ce și cum dezvoltăm. Întotdeauna ne străduim să livrăm cel mai bun produs de pe piață,” a declarat Andrei Diaconescu, co-CEO al One United Properties. 

La data de 31 martie 2022, One United Properties deținea terenuri cu o suprafață totală de 173.000 mp pentru viitoare dezvoltări rezidențiale, aflate în proces de obținere a autorizației de construcție și în fază de planificare, majoritatea având estimată demararea construcției în 2022, în București și Constanța (Mamaia). Grupul estimează construirea a peste 4.200 de apartamente și spații comerciale pe aceste terenuri. 

One United Properties se află în prezent în negocieri avansate pentru zece dezvoltări viitoare, precum și în stadii incipiente de discuții sau negocieri pentru mai mult de 20 de alte dezvoltări. Cele zece dezvoltări aflate în prezent în negocieri avansate sunt concentrate în primul rând pe proprietăți rezidențiale destinate clienților cu venituri medii și medii-mari, segment în care Grupul a înregistrat performanțe excelente în ceea ce privește vânzările la One Cotroceni Park. Dacă vor fi semnate, aproximativ 10.000 de apartamente cu peste 1 milion de metri pătrați suprafață construibilă ar urma să fie dezvoltate pe aceste terenuri de către One United Properties în următorii șapte ani. După ce vor fi dezvoltate, acestea ar putea genera o valoare brută de dezvoltare de peste 2.3 miliarde de euro și un potențial profit brut pentru One United Properties de 900 de milioane de euro. 

În perioada următoare, One United Properties va derula operațiunea de majorare a capitalului cu aporturi în numerar, aprobată în Adunarea Generală a Acționarilor din 26 aprilie 2022. Capitalul atras în cadrul acestei operațiuni va fi investit cu prioritate în noi dezvoltări, conform planului existent al companiei, în timp ce poziția actuală de numerar va fi folosită pentru a accelera livrarea dezvoltărilor în curs. Majorarea de capital planificată va fi a cincea pentru companie, care, din iulie 2021, este listată pe Piața Principală a Bursei de Valori București după ce a atras cu succes 52,8 milioane de euro în cadrul unui IPO.

În T1 2022, acțiunile ONE au fost în mod constant printre cele mai tranzacționate instrumente financiare la Bursa de Valori București. Valoarea medie zilnică tranzacționată pentru acțiunile ONE între 1 ianuarie și 31 martie 2022 a fost de 1,5 milioane de lei. În T1 2022, o perioadă caracterizată de volatilitate, acțiunile ONE au depășit indicele de referință BET, oferind o apreciere a prețului acțiunilor de +3,86% față de o scădere de -2,92% a indicelui BET. Doar 5 companii de tip blue chip, printre care și ONE, au înregistrat o evoluție pozitivă în această perioadă.

Extindere după listarea la Bursă: Softbinator Technologies își mută birourile în Opera Center pentru un spațiu de lucru adaptat nevoilor angajaților

Softbinator Technologies (simbol bursier CODE), companie românească de dezvoltare de software specializată în designul, dezvoltarea şi lansarea de produse inovatoare pe piaţă, a ales clădirea Opera Center One, din portofoliul CA Immo, pentru a fi noul său spațiu de lucru, adaptat nevoilor angajaților, ca parte din strategia de consolidare a poziției sale de angajator de top.

Softbinator Technologies, companie fondată de Daniel Ilinca, și-a extins echipa de specialiști în urma dezvoltării și listării la Bursa de Valori București, având astfel nevoie de un spațiu mai generos, în proximitatea metroului și a Universității Politehnica, unde studiază o parte dintre angajați. Consiliată de CBRE, Softbinator Technlogies a ales, în urma unui proces eficient de real estate, un spațiu de lucru de aproximativ 1.000 mp, situat la etajul 4 al clădirii Opera Center, beneficiind de o panoramă unică asupra Operei Naționale București și a râului Dâmbovița, aceasta fiind a doua tranzacție încheiată de CBRE în proiectul Opera Center în mai puțin de șase luni.

În noul birou, echipa Softbinator Technologies se va bucura de spaţii de lucru moderne, confortabile şi luminoase, cu sisteme performante de încălzire şi ventilaţie, care pun pe primul loc sănătatea și starea de bine a oamenilor care lucrează în clădire. Spatiul de lucru pune accent pe colaborare, conexiune, concentrare, învățare, expunere la cultură organizațională dar oferă și zonele de relaxare și distracție așteptate de către profesioniștii care lucrează în domeniul software. În apropiere de clădirea de birouri se află numeroase cafenele și restaurante, cartierul Cotroceni, considerat unul dintre cele mai cool cartiere din Europa, precum și multiple zone verzi și parcurile Cișmigiu, Izvor și Grădina Botanică. Polurile universitare precum Universitatea Politehnică, Universitatea București și campusul Regie sunt ușor accesibile cu metroul sau liniile de autobus și tramvai din imediata apropiere a Opera Center One. 

„Odată ce am realizat saltul de la etapa în care eram o companie de IT către momentul actual, când suntem în centrul unui grup de companii ce completează și extind serviciile pe care le oferim, relocarea într-o clădire precum Opera Center marchează un nou punct semnificativ în evoluția Softbinator Technologies. Echipa noastră este în plină extindere, căutăm în continuare colegi noi și acum avem un argument în plus: un birou aproape de metrou, de universități pentru a facilita participarea la cursuri, dar și de parcuri. Succesul companiei a avut și va continua să aibă la bază eforturile, munca și creativitatea angajaților și colaboratorilor noștri. Prin urmare, sunt încrezător că acest spațiu, pe care l-am ales cu grijă, ne va aduce multă inspirație și energie pentru proiectele noastre curente și viitoare realizate prin tehnologie cutting-edge”, a declarat Daniel Ilinca, fondator și CEO al Softbinator Technologies.

Softbinator Technologies ocupă locul trei la nivel național în topul „Cel mai bun Angajator în 2021”, realizat de platforma Undelucrăm.ro. În decembrie 2021, compania s-a listat pe piața AeRO a Bursei de Valori București, iar în prezent are o capitalizare de piață de peste 70 milioane de lei. În 2022, Softbinator Technologies are în vedere deschiderea unui birou în Silicon Valley, Statele Unite și consolidarea parteneriatelor pe piața din Israel, unde domeniul tehnologiei a depășit deja pragul de 20% din contribuția la PIB. De asemenea, compania va continua planurile de extindere în ceea ce privește gama de servicii și produse oferite, prin realizarea de noi tranzacții M&A.

Softbinator a fost consiliată de compania de consultanță CBRE România în găsirea celui mai potrivit spațiu pentru relocare, luând în calcul toate aspectele, inclusiv strategia de brand de angajator și planurilor de dezvoltare ale companiei. Echipa CBRE a fost alcătuită din Ana Vicoveanu, Consultant Office și Andrei Gavrilovici, Consultant Senior Office, care au identificat soluția ideală pentru o relocare într-un timp foarte scurt într-un sediu ales să îndeplinească nevoile strategice atât pentru dezvoltarea business-ului, cât și pentru consolidarea companiei ca angajator de top.

„Softbinator Techologies este o companie care se pregătește să facă istorie pe piața de software, având în spate o echipă creativă și plină de energie. Mă bucur să văd încă o companie românească în plină ascensiune, care înțelege beneficiile pe care biroul potrivit le poate aduce pentru dezvoltarea echipei și investește în starea de bine a oamenilor săi. Suntem mereu concentrați să obținem un proces de relocare  fluent, eficient și simplificat, cu rezultate benefice pentru chiriași, iar colaborarea cu CA Immo a fos din nou la înălțime, asigurând reușita acestui proces”, a declarat Ana Vicoveanu, Consultant Offices, CBRE România.    

Opera Center One, deținută de CA Immo, cu o locație ideală, la doar 50 m de stația de metrou Eroilor, cuprinde un total de 11.900 mp de spații de birouri moderne desfășurate pe opt etaje, având o fațadă de sticlă impresionantă, cu elemente complexe de zidărie pe toate laturile. Certificată LEED Gold, clădirea Opera Center One găzduiește companii importante precum: NN Lease, GSK Consumer HealthCare, Borza & Asociatii, Siemens, DHL Logistics, Qualitance, respectiv DRUID AI, de asemenea o companie din sectorul IT&C asistată în 2021 în procesul de închiriere de către experții CBRE.

„Opera Center reușește să se impună pe piață drept un hub emergent de IT&C, dacă ne uităm la portofoliul de companii găzduite și extins strategic în ultimii ani. Alături de CBRE, am atras recent nume sonore și ne bucurăm să continuăm acest trend cu o nouă companie românească, cu planuri admirabile de extindere internațională. România oferă în continuare oportunități foarte atractive de extindere pentru companii, începând de la costul și disponibilitatea  forței de muncă și până calitatea clădirilor și bugetul necesar pentru spațiile de birouri de clasă A, cu cel puțin 15-30% mai atractiv față de alte capitale europene”, a declarat Marian Roman, Managing Director, CA IMMO România.

CA Immo este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori imobiliari de pe piața de birouri, cu un portofoliu de clădiri de birouri cu o suprafață închiriabilă de 165.000 de mp, evaluat la finalul anului trecut la 390 de milioane de euro. În portofoliul dezvoltatorului se află în prezent Bucharest Business Park, Campus 6.1, Europe House, Opera Center One, Opera Center OneI, Orhideea Towers și Riverplace.

Comisia Europeană propune stimulente fiscale pentru capitaluri proprii pentru a ajuta întreprinderile să se dezvolte, să devină mai puternice și mai reziliente

Comisia Europeană a propus o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA), pentru a ajuta întreprinderile să acceseze finanțarea de care au nevoie și să devină mai reziliente.

Această măsură va sprijini întreprinderile prin introducerea unei indemnizații care va acorda capitalurilor proprii același tratament fiscal ca și îndatorării. Propunerea prevede că majorările capitalului propriu al unui contribuabil de la un an fiscal la altul vor fi deductibile din baza sa de impozitare, la fel ca în cazul îndatorării.

Această inițiativă face parte din strategia UE privind impozitarea întreprinderilor, care urmărește să asigure un sistem fiscal echitabil și eficient în întreaga UE și contribuie la uniunea piețelor de capital, făcând finanțarea mai accesibilă întreprinderilor din UE și promovând integrarea piețelor naționale de capital într-o veritabilă piață unică.

În prezent, normele fiscale favorizează îndatorarea în cadrul sistemului de impozitare a societăților, întreprinderile putând deduce dobânda aferentă unei finanțări prin îndatorare– dar nu și costurile legate de finanțarea prin capitaluri proprii –, ceea ce poate stimula întreprinderile să acumuleze datorii în loc să majoreze capitalul propriu pentru a-și finanța creșterea. Nivelurile excesive de îndatorare fac ca întreprinderile să fie vulnerabile la schimbările neprevăzute din mediul de afaceri. Gradul total de îndatorare a societăților nefinanciare din UE s-a ridicat la aproape 14,9 mii de miliarde EUR în 2020 sau 111 % din PIB.

În acest context, merită subliniat faptul că întreprinderile cu o structură solidă de capital pot fi mai puțin vulnerabile la șocuri și mai susceptibile să facă investiții și să inoveze. Prin urmare, reducerea dependenței excesive de finanțarea prin îndatorare și sprijinirea unei posibile reechilibrări a structurii capitalului întreprinderilor pot avea un impact pozitiv asupra competitivității și creșterii. Se preconizează că abordarea combinată, prin indemnizația pentru capitalurile proprii și deducerea limitată a dobânzii, va duce la creșterea investițiilor cu 0,26 % din PIB și la creșterea PIB cu 0,018 %.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Întreprinderile europene ar trebui să fie în măsură să aleagă sursa de finanțare care este cea mai bună pentru creșterea și modelul lor de afaceri. Făcând ca noile capitaluri proprii să fie deductibile din punct de vedere fiscal, așa cum îndatorarea este în prezent, prezenta propunere reduce motivația întreprinderilor de a-și suplimenta împrumuturile și le permite să ia decizii de finanțare bazate exclusiv pe considerente comerciale. Ca parte a agendei UE de asigurare a unui sistem fiscal echitabil și eficient, propunerea va face ca finanțarea să devină mai accesibilă pentru întreprinderile din UE, în special pentru întreprinderile nou-înființate și IMM-uri, și va contribui la crearea unei veritabile piețe unice a capitalului. Acest lucru va fi important pentru tranziția verde și digitală, care necesită noi investiții în tehnologii inovatoare care ar putea fi finanțate prin majorarea capitalului propriu.

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „În aceste vremuri întunecate și nesigure, trebuie să acționăm nu numai pentru a ajuta întreprinderile noastre să facă față provocărilor imediate, ci și pentru a sprijini dezvoltarea lor viitoare. Astăzi luăm măsuri pentru ca avantajele fiscale ale capitalului propriu să fie comparabile cu cele ale îndatorării pentru întreprinderile care doresc să mobilizeze capital. Dorim să dăm un impuls întreprinderilor nou-înființate și IMM-urilor inovatoare din întreaga UE. Această soluție armonizată pentru favorizarea îndatorării în cadrul sistemului de impozitare a societăților va face ca mediul de afaceri european să fie mai previzibil și mai competitiv, stimulând dezvoltarea uniunii piețelor noastre de capital. Propunerea noastră va ajuta întreprinderile să acumuleze capital mai solid, făcându-le mai puțin vulnerabile și mai susceptibile de a investi și de a-și asuma riscuri, ceea ce va fi benefic pentru locurile de muncă și creșterea economică în Europa.

Tranziția verde și digitală necesită noi investiții în tehnologii inovatoare. Fiscalitatea joacă un rol important în ceea ce privește încurajarea și facilitarea dezvoltării și creșterii durabile a întreprinderilor. O indemnizație pentru finanțarea prin capitaluri proprii poate facilita investiții îndrăznețe în tehnologiile de vârf, în special pentru întreprinderile nou-înființate și IMM-uri. Capitalurile proprii sunt deosebit de importante pentru întreprinderile inovatoare cu creștere rapidă aflate la început de drum și pentru întreprinderile în curs de extindere care doresc să concureze la nivel mondial.

DEBRA este o continuare a Comunicării privind impozitarea întreprinderilor pentru secolul XXI, care stabilește o viziune pe termen lung pentru a asigura un mediu de afaceri și un sistem fiscal al UE echitabile și durabile, precum și măsuri specifice de promovare a investițiilor productive și a antreprenoriatului și de asigurare a unei impozitări eficace. Propunerea contribuie, de asemenea, la Planul de acțiune al UE privind uniunea piețelor de capital (UPC), care are scopul de a ajuta întreprinderile să mobilizeze capitalul de care au nevoie, în special pe măsură ce navighează în perioada post-pandemie. Uniunea piețelor de capital stimulează investițiile pe termen lung pentru a promova tranziția sustenabilă și digitală a economiei UE.

Protecția consumatorilor: Comisia Europeană adoptă norme mai stricte de protecție a consumatorilor în ceea ce privește serviciile financiare online

Comisia Europeană a adoptat o reformă a normelor actuale ale UE privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum, care reglementează serviciile financiare vândute la distanță.

Propunerea va consolida drepturile consumatorilor și va încuraja furnizarea transfrontalieră a serviciilor financiare pe piața unică. Piața acestor servicii a evoluat în mod semnificativ, având în vedere digitalizarea generală a sectorului și noile tipuri de servicii financiare care au fost dezvoltate de la introducerea normelor, în 2002. Aceste evoluții au fost amplificate și mai mult de impactul pandemiei de COVID-19, care a contribuit în mare măsură la creșterea numărului de tranzacții efectuate online.

Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat: „Consumatorii recurg din ce în ce mai mult la servicii online, inclusiv la servicii financiare, ceea ce este un lucru bun. Trebuie, însă, să ne asigurăm că regulile jocului țin seama de cele mai recente evoluții. Consumatorii au nevoie de informații clare și de o plasă de siguranță în cazul în care apar probleme”.

Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a adăugat: „Normele noastre trebuie să evolueze pe măsură ce evoluează serviciile financiare; nu se poate altfel. Digitalizarea și numărul din ce în ce mai mare de noi produse financiare au schimbat fundamental acest sector în ultimii douăzeci de ani, iar restricțiile recente de deplasare a persoanelor în contextul pandemiei de COVID-19 au arătat că este mai important ca niciodată să dispunem de un cadru de reglementare mai eficient și mai actualizat pentru serviciile financiare la distanță. Deși riscurile și provocările pot fi diferite, siguranța consumatorilor este în mod inevitabil în centrul atenției”.

Modernizarea normelor UE

Pentru a asigura promovarea furnizării de servicii financiare pe piața internă și pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, propunerea introduce acțiuni în mai multe domenii:

  • Facilitarea accesului la dreptul de retragere în termen de 14 zile pentru contractele de servicii financiare la distanță: pentru a facilita exercitarea acestui drept, traderii vor trebui să pună la dispoziție un buton de retragere atunci când efectuează vânzări prin mijloace electronice. În plus, traderul este obligat să trimită o notificare privind dreptul de retragere în cazul în care informațiile precontractuale sunt primite cu mai puțin de o zi înainte de încheierea contractului.
  • Norme clare privind informațiile precontractuale care trebuie furnizate, precum și modul și momentul în care acestea trebuie furnizate: propunerea modernizează normele, de exemplu în ceea ce privește comunicarea electronică, impunând vânzătorului obligația de a furniza în prealabil anumite informații, inclusiv, de exemplu, adresa de e-mail a traderului, eventualele costuri ascunse sau riscul legat de serviciul financiar. De asemenea, informațiile trebuie afișate în mod vizibil pe ecran și se introduc norme privind utilizarea ferestrelor pop-up sau a linkurilor pe mai multe niveluri pentru furnizarea de informații. Noile norme vor garanta, de asemenea, că i se acordă consumatorului suficient timp pentru a înțelege informațiile primite, cu cel puțin o zi înainte de semnarea efectivă.
  • Norme speciale pentru protecția consumatorilor la încheierea de contracte de servicii financiare online: contractele de servicii financiare ar putea fi greu de înțeles, mai ales dacă sunt negociate la distanță. Propunerea le impune traderilor obligația de a institui sisteme online echitabile și transparente și de a oferi o explicație adecvată atunci când utilizează instrumente online (de exemplu, consiliere robotizată sau chat box). Normele consolidează, de asemenea, capacitatea de acțiune a consumatorului, oferindu-i posibilitate de a solicita intervenție umană, în cazul în care interacțiunea cu astfel de instrumente online nu este pe deplin satisfăcătoare.
  • Asigurarea respectării legislației: propunerea va consolida mijloacele de acțiune ale autorităților competente. Se vor aplica sancțiuni mai severe contractelor de servicii financiare încheiate la distanță în cazul încălcărilor transfrontaliere pe scară largă, cu o sancțiune maximă de cel puțin 4 % din cifra de afaceri anuală.
  • Armonizare deplină pentru a se asigura același nivel ridicat de protecție a consumatorilor pe întreaga piață internă: propunerea introduce o armonizare juridică deplină, stabilind norme similare pentru toți furnizorii din toate statele membre.

Propunerea Comisiei va fi acum examinată de către Consiliu și Parlamentul European.


În ultimii 20 de ani, comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum a cunoscut schimbări rapide. Furnizorii și consumatorii de servicii financiare au abandonat faxul, menționat în directivă, și au apărut noi actori (cum ar fi societățile de tehnologie financiară) cu noi modele de afaceri și noi canale de distribuție (de exemplu, servicii financiare vândute online). În plus, impactul pandemiei de COVID-19 și al restricțiilor de deplasare a persoanelor impuse în acest context a accelerat utilizarea cumpărăturilor online în general.

Directiva a făcut obiectul unei evaluări complete. În urma evaluării, s-au desprins următoarele rezultate principale: (i) după intrarea în vigoare a directivei, au fost adoptate o serie de acte legislative ale UE specifice produsului (de exemplu, Directiva privind creditul de consum), precum și legislație orizontală a UE (Regulamentul general privind protecția datelor), ceea ce a redus relevanța directivei, valoarea sa adăugată scăzând în mod substanțial; (ii) o serie de evoluții, cum ar fi digitalizarea într-o măsură din ce în mai mare a serviciilor, au afectat eficacitatea directivei în ceea ce privește atingerea principalelor sale obiective; (iii) cu toate acestea, directiva a rămas utilă, deoarece aplicarea sa orizontală le-a asigurat consumatorilor un nivel de protecție pentru contractele încheiate la distanță în ceea ce privește produsele financiare care nu făceau încă obiectul niciunui alt act legislativ al UE (de exemplu, în absența unor norme ale UE privind criptoactivele, se aplică directiva).

În evaluarea impactului care însoțește propunerea au fost analizate o serie de opțiuni posibile. Opțiunea preferată constă în abrogarea Directivei 2002/65/CE, modernizarea și apoi introducerea articolelor încă relevante (dreptul la informare precontractuală și dreptul de retragere) în Directiva 2011/83/UE (Directiva privind drepturile consumatorilor), extinderea aplicării anumitor norme ale Directivei 2011/83/UE la serviciile financiare de consum contractate la distanță (de exemplu, norme privind plățile suplimentare și norme privind asigurarea respectării legislației și sancțiuni) și introducerea unor dispoziții noi specifice pentru a asigura echitatea online atunci când consumatorii contractează servicii financiare online. Având în vedere cele de mai sus, propunerea soluționează problemele identificate și abordează obiectivele în mod eficace, eficient și proporțional.