Drumul unui start-up – de la pre-seed la series A, B, C, D etc.

_________________

RAREȘ CRÎȘMARU (foto),
associate Filip & Company

Drumul unui start-up de la idee până la implementare este de obicei unul plin de provocări: ideea este adusă în concret, produsul sau soluția sunt testate, validate, și, de cele mai multe ori, adaptate la viitoarele cerințe ale clienților, piața este prospectată, prețurile și profitabilitatea afacerii sunt puse la încercare… Pe scurt, lansarea unui start-up este dificilă și necesită implicarea constantă a fondatorilor, dar și un nivel adecvat de capital. 

De cele mai multe ori, finanțarea inițială are rolul de a „pune pe picioare” afacerea, fondurile fiind epuizate odată cu lansarea produsului sau soluției create. După acest moment, mulți fondatori și-ar dori o creștere accelerată a afacerii, iar pentru acest lucru este nevoie să atragă capital suplimentar.

Scopul acestui articol este de a servi drept un ghid pentru antreprenorii care doresc să atragă capital prin finanțări de tip seed investments sau series A.

1.Pre-seed, seed investments – momentele incipiente ale unui start-up

Termenii de pre-seed sau seed investments provin din limba engleză și sunt foarte descriptivi: finanțările incipiente de la momentul plantării ideii în realitate.

În cazul finanțărilor de tip pre-seed, capitalul strâns provine, de regulă, din fondurile proprii ale fondatorilor, familiei și prietenilor. Din aceste motive, finanțarea pre-seed nu este catalogată drept o finanțare propriu-zisă, însă este o etapă importantă în drumul unui start-up. 

Finanțările de tip seed investments provin, de regulă, de la investitori profesioniști (angel investors) sau de la anumite persoane care văd un potențial de creștere a afacerii și contribuie cu o sumă de bani în schimbul a unei participații la capitalul social al societății. Nu există un moment anume pentru ca un start-up să atragă o finanțare de acest fel, aceasta poate fi necesară pentru finalizarea prototipului produsului (MVP – minimum viable product) sau în scurt timp de la finalizarea acestuia, în situația în care fondurile inițiale au fost epuizate. 

Finanțările de tip seed investments nu necesită o profitabilitate anume a afacerii, cel mai important aspect urmărit de potențialii investitori fiind potențialul de creștere și dezvoltare. Pe de altă parte, pregătirea unui business plan, care să includă date realistice asupra posibilităților de creștere a afacerii, este esențială.

2. Series A, B, C, D etc. – aprofundare și creștere

Când o afacere își propune să atragă capital prin finanțările de tip series A, înseamnă, de regulă, că aceasta este operațională și cu proiecții bune pe viitor, atragerea de capital fiind necesară pentru accelerarea creșterii afacerii. Finanțările de tip series A provin de cele mai multe ori de la investitori profesioniști (fonduri de investiții private –venture capital sau growth capital), astfel așteptările investitorilor sunt mai mari.

Chiar dacă nu există un anumit moment în timp în care finanțarea de tip series A ar fi posibilă, există anumite condiții urmărite de investitori: (i) modelul de business este testat și verificat în piață, (ii) monetizarea produsului este implementată și aduce venituri cu o evoluție bună, și (iii) afacerea are o clientelă în creștere. 

Finanțările de tip series A pot fi implementate în multiple moduri, însă cele mai comune sunt cele prin majorarea de capital, asupra cărora ne-am concentrat în acest articol. Astfel, investitorii vor aporta investiția lor în capitalul social al societății în schimbul unui procentaj din acesta – prima majorare de capital în acest sens fiind denumită series A. Pe de altă parte, acest tip de finanțare poate fi implementat și prin includerea unor instrumente care să acorde investitorilor din runda respectivă posibilitatea să continue finanțarea afacerii înainte de următoarea rundă de atragere de capital. De regulă, aceste instrumente sunt transpuse prin contractarea de către societate a unei datorii convertibile, care acordă posibilitatea investitorilor de a stinge împrumutul prin dobândirea unei părți din capitalul social al societății, sau prin acordarea dreptului investitorilor de a achiziționa noi părți sociale/acțiuni ale societății, la un preț pre-determinat sau determinabil, într-un anumit interval de timp (warrants).

Series B, C, D și următoarele sunt similare cu finanțările de tip series A – diferența fiind momentul și, în consecință, scopul investiției. În cazul acestora, fondurile atrase sunt de regulă utilizate pentru expansiunea afacerii, inclusiv pe alte piețe, mărirea clientelei prin creșterea capacității de producție și/sau implementarea unor noi strategii de vânzări și de marketing, crearea unor produse noi etc. Finanțările de tip series B, C, D sunt acordate afacerilor cu o evoluție bună și  perspective atrăgătoare de creștere.

3. Cum ne pregătim pentru series A?

3.1.  Alegerea investitorului

În cazul în care o afacere s-a decis să aplice pentru o finanțare de tip series A, primul pas ar fi prospectarea pieței: investitorii profesioniști sunt axați pe anumite domenii, exemplu fiind fondurile de investiții care investesc predominant în start-up-uri IT sau în produse legate de sustenabilitate.

Colaborarea cu un investitor nu se rezumă doar la atragerea de capital: în cele mai multe cazuri, capitalul vine însoțit de know-how-ul investitorilor, stabilirea unui plan de afaceri multi-anual și o strategie comună precum și, de multe ori, accesarea rețelei de contacte a investitorilor. Așadar, alegerea atentă a investitorului este esențială pentru a asigura o colaborare bună și o creștere armonioasă a afacerii.

3.2. Propunerea de investiție

În această etapă, două documente sunt esențiale: planul de afaceri și propunerea de investiție.

3.2.1. Planul de afaceri

Planul de afaceri este cel mai important document pentru un investitor: acesta trebuie să conțină, printre altele: (i) o prezentare a afacerii și a soluției/produsului vândut, alături de rezultatele anterioare, (ii) planul afacerii pentru următoarele 12-48/60 de luni, (iii) evaluarea realistă a afacerii, (iv) de câtă finanțare are nevoie afacerea și scopul utilizării finanțării, incluzând detalii despre profitabilitatea investiției și despre modul în care investitorii își vor recupera banii (v) detalii despre finanțările anterioare, și (vi) riscurile identificate pentru investitori. 

Chiar dacă am fi tentați să evaluăm afacerea la o sumă cât mai mare, cifrele prezentate trebuie să fie realiste și să prezinte încredere investitorilor. 

3.2.2. Propunerea de investiție

De regulă o scurtă prezentare în format slide show, propunerea de investiție reprezintă un sumar al planului de afaceri, însă într-un format mai prietenos. Propunerea de investiție trebuie să răspundă la câteva întrebări: (i) ce este afacerea și ce soluții aduce, (ii) care este piața relevantă și locul afacerii în aceasta, (iii) de ce produsul/soluția este diferită față de competitori, (iv) care sunt oportunitățile de creștere, (v) de ce este necesară finanțarea și cum vor fi utilizați banii, (vi) cum vor fi plătiți investitorii. 

Propunerea de investiție este, în cele mai multe cazuri, primul document citit de investitori, si este esențial să balanseze concizia cu puterea de convingere.

3.3. Aspecte juridice – acorduri de principiu, investigații de due diligence, contracte de investiție, acorduri ale asociaților

Odată ce un investitor a decis, la nivel principal, să investească într-o afacere, se declanșează un proces care include, în principiu, următorii pași:

3.3.1. Acordul de principiu (term sheet)

Acordul de principiu are rolul de a stabili cadrul investiției, fiind detaliate termenii și condițiile principale ale acesteia. De cele mai multe ori, acordul de principiu include clauze cu privire la evaluarea societății, procesul de analiză preliminară (due diligence), condițiile de realizare a investiției, guvernanța corporativă a societății de după finanțare și vânzarea societății sau a participațiilor investitorilor.

De regulă, acordul de principiu detaliază și procesul de investiție și modul în care banii vor fi alocați societății, investiția fiind de cele mai multe ori condiționată de finalizarea investigațiilor preliminare (due diligence), de semnarea contractului de investiție și acordului asociaților.

Acest document este esențial, deoarece stabilește cadrul general al finanțării, documentele de finanțare fiind pregătite în funcție de ce au convenit părțile în acordul de principiu. Atât pentru investitori, cât și pentru fondatori/societate, acest document este de multe ori cel mai important din punct de vedere practic, deși acesta este neangajant juridic, de regulă. Datorită importanței sale, este recomandată contractarea de sprijin juridic de la acest moment.

3.3.2. Investigații preliminare (due diligence)

De cele mai multe ori ulterior momentului semnării acordului de principiu, investitorul va efectua anumite investigații preliminare asupra afacerii, de natură juridică, financiară și/sau operațională.

Scopul acestor investigații este de a identifica dacă societatea prezintă anumite riscuri de natură juridică sau financiară și de a stabili dacă finanțarea poate avea loc sau nu. În majoritatea cazurilor, rezultatele investigațiilor preliminare sunt determinante pentru implementarea finanțării. 

Procesul poate fi dificil, deoarece o multitudine de documente vor fi analizate de către consultanții investitorului. În ultima vreme, documentele sunt încărcate într-o cameră de date virtuală, unde vor avea acces consultanții. De cele mai multe ori, identificarea documentelor necesare și furnizarea de răspunsuri la întrebările puse de către consultanți ridică probleme celor care nu au contractat asistență de specialitate.

3.3.3. Contractul de investiție și acordul asociaților

Odată finalizate cu succes investigațiile preliminare, părțile încheie, de regulă, un contract de investiție și un acord al asociaților.

Aceste documente vor detalia modul în care se va efectua majorarea de capital social și intrarea investitorilor în societate, dar și aspecte generale de guvernanță corporativă, precum componența organelor de conducere (de regula investitorii vor solicita reprezentarea în acestea), modul adoptării hotărârilor în societate și protecția investitorilor.  

Totodată, în cadrul acestor documente va fi detaliat modul în care se pot transfera părțile sociale/acțiunile societății. De cele mai multe ori, vor fi incluse următoarele clauze:

  1. clauza de participare la vânzare (tag along) – asociații minoritari vor avea dreptul să participe la vânzarea societății în situația în care asociații majoritari identifică un potențial cumpărător, în aceleași condiții ca și asociații majoritari;
  2. clauza de a solicita participarea la vânzare (drag along) – asociații majoritari vor avea dreptul să-i oblige pe asociații minoritari să participe la vânzarea societății, în situația în care un cumpărător este identificat de către majoritari, în aceleași condiții;
  3. opțiunea de vânzare acordată investitorilor (put option) – investitorii vor avea opțiunea de vânzare a părților sociale/acțiunilor către ceilalți asociați (iar aceștia vor avea obligația să cumpere), la un preț determinat sau determinabil, într-un anumit interval de timp;

    Exemplu: Investitorii doresc să rămână asociați în societate doar în situația în care aceasta are un anumit nivel de profitabilitate într-un termen de cinci ani. În situația în care societatea nu îndeplinește acest criteriu, investitorii vor avea dreptul, la opțiunea acestora, să solicite celorlalți asociați achiziția participației lor, la un anumit preț determinat sau determinabil.
  4. opțiunea de cumpărare acordată investitorilor (call option) – investitorii vor avea opțiunea de cumpărare a părților sociale/acțiunilor celorlalți asociați (iar aceștia vor avea obligația să vândă), la un preț determinat sau determinabil, într-un anumit interval de timp.

    Exemplu: Pentru a acorda un confort investitorilor, fondatorii acordă această opțiune de cumpărare investitorilor în anumite situații determinate, precum neimplicarea suficientă a fondatorilor în afacere. Astfel, în situația în care investitorii doresc continuarea afacerii, aceștia vor avea dreptul să cumpere participația fondatorilor, la un anumit preț determinat sau determinabil. De regulă, aceasta este acordată investitorilor care dețin un procentaj majoritar din capitalul social al societății.

Fiecare afacere are nevoie de fonduri, indiferent de stadiul la care se află. Chiar dacă parcursul de la înființarea unui start-up până la obținerea unei finanțări poate ridica aspecte care depășesc experiența anterioară a fondatorilor, contractarea consultanților poate simplifica acest proces și poate fi benefic în atragerea și implementarea finanțărilor și, pe cale de consecință, dezvoltarea cu succes a afacerii.

Tinerii în Arenă – Locul unde energia tinerilor și experiența antreprenorilor de top generează afaceri de succes

0

Desfășurat săptămâna trecută, evenimentul Tinerii în Arenă a focalizat atât atenția tinerilor antreprenori, cât și pe cea a comunității de afaceri reunită cu ocazia Summit-ului Romanian Business Leaders 2022, desfășurat la Crowne Plaza Bucharest Hotel cu participarea a peste 250 de antreprenori de top și lideri din businessul autohton.

Etapa finală a celui mai mare eveniment de business din România adresat Generației Z ce are ca scop stimularea și cultivarea spiritului antreprenorial în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani a adus în fața juriului 5 echipe, ce și-au prezentat ideile de business pentru a primi mentorat. În fața tinerilor s-au aflat cinci antreprenori români de succes: Dragoș Petrescu (Președintele City Grill Restaurants), Dragoș Anastasiu (Președintele Grupului Eurolines România), Felix Pătrășcanu (Cofondator FAN Courier), Rucsandra Hurezeanu (Fondatoarea Ivatherm) și Matei Dumitrescu (General Partner Roca X). Celor cinci anunțați oficial s-au alăturat alți doi antreprenori surpriză- Dan Șucu (Fondator Mobexpert) și Cristina Bâtlan (Fondatoarea Musette). Echipele au reușit să obțină sprijinul mentorilor, atrași de potențialul ideilor lor, dar și de tenacitatea dovedită de tinerii membri ai echipelor.

În perioada următoare echipele participante se vor întâlni cu mentorii lor, astfel:MyToDo cu Rucsandra Hurezeanu și Matei Dumitrescu, Colorise o vor avea alături pe Cristina Bâtlan, Travelens împreună cu Dragoș Anastasiu și Matei Dumitrescu, OatsFill vor primi sprijin de la Dragoş Petrescu, iar Nightz de la Felix Pătrășcanu și Matei Dumitrescu.

Înregistrarea evenimentului cu prezentarea celor cinci idei de afaceri, precum și profilul celor 7 membri ai juriului este disponibilă aici.

„A fost un eveniment cu multă energie și foarte multe de învățat pentru toată lumea. Antreprenorii s-au conectat îndeaproape cu noua generație, cu felul cum gândesc aceștia și ideile pe care le au, un proces care se va continua cu întâlnirile de mentorat pe care le vor avea. Pentru tineri a fost o lecție și un început în business perfect, prin expunerea și întâlnirea dintre ei și antreprenori experimentați. Pentru tinerii din audiență a fost un exemplu inspirațional de cum trebuie să se pregătească pentru a deveni investibili” a declarat Alin Claudiu Apostu, organizatorul Tinerii în Arenă și managerul de proiect Vreau să fiu Antreprenor & Insights.

Învățăm continuu, consolidăm spiritul antreprenorial

Pentru ediția următoare, organizatorii se vor concentra pe a le oferi tinerilor sprijin în ceea ce privește planificarea financiară și cea de public speaking, în completarea a ceea ce oferă deja echipelor participante: mentorat, cursuri, workshopuri, întâlniri cu antreprenori.

Un element important al evenimentului a fost prezența unor tineri participanți la ediția anterioară a Tineri în Arenă, care au dorit să împărtășească din experiența acumulată și despre progresul înregistrat în ultimul an. Printre reușitele acestora se numără:

  • Ovidiu Ioniță pregătește lansarea aplicației Nutritivo pe piață;
  • Andrei Cruceru și colegii săi au lansat aplicația CityPack în Râmnicu Vâlcea, iar acum pregătesc extinderea în București;
  • Andrei Turcu și echipa dezvoltă produsul PanoRender căruia i-au dat dimensiune internațională prin vânzarea de tururi virtuale și în alte țări. Totodată, ei au reprezentat România la o competiție globală de antreprenoriat pentru studenți.

În cadrul evenimentului a avut loc și o licitație pentru o serie de produse create de către membrii comunității Highflyers, o comunitate ce își propune să ajute tinerii la început de drum în antreprenoriat. Au fost astfel licitate un tur virtual al afacerii, un tablou și o pălărie personalizată, iar suma obținută va fi folosită pentru a sprijini cât mai mulți tineri cu mentorat, cu întâlniri cu antreprenori și cu workshopuri ce îi vor ajuta să își dezvolte ideile de business.

Punct. Și de la capăt!

Tinerii în Arenă nu s-a încheiat, ci doar a închis o filă. Organizatorii au lansat prima rundă de înscrieri a ideilor de business pentru următoarea ediție a evenimentului ce va avea loc în 2023 și pentru care puteți aplica aici: https://vsfa.ro/selectie-idei-tinerii-in-arena/

Pentru a vă descoperi spiritul și energia deosebită care au caracterizat întregul eveniment, vă invităm să vizionați înregistrările evenimentului la https://www.facebook.com/vsfaro/videos/3144461889160793 sau https://www.youtube.com/watch?v=-3kFYIz-LbI

Și pentru că Tinerii în Arenă a fost văzut ca o idee și un format de succes, proiectul a fost selectat în top 3 programe europene la categoria ”Youth Empowerment” din cadrul Emerging Europe Awards 2022. Dacă vreți să susțineți proiectul în marea finală, puteți vota Tinerii în Arenă aici: https://emerging-europe.com/future-of-ee-awards/shortlist/.

Ediția a 3-a a evenimentului Tinerii în Arenă are drept sponsori: Banca Transilvania, Impetum Group, FAN Courier. Printre susținătorii evenimentului se numără: First PR Agency, Business Mentors, Eventmix, Green Village, Stoica, Reverb44, Atrix Studio, Visual Emotions Photography, Harpoon Marketing.

Ca parteneri media menționăm: AGERPRES, HotNews, New Money, IQads, Revista Cariere, Curs de Guvernare, Economistul, Club Economic, România Durabilă, Adservio, România Pozitivă, Repatriot, Jurnalul de afaceri,Aleph Business iar ca partener monitorizare presă: Klarmedia.

Cifrele mici se luptă cu cifrele mari

0

Creșterea economică, puterea de cumpărare, veniturile populației, nivelul de dezvoltare: cifre mici. Accentuarea sărăciei, rata șomajului, deficitul bugetar, deficitul comercial, prețurile: cifre mari, din ce în ce mai mari. Cifrele mici duc în spate povara crescândă a cifrelor mari.

Odată cu războiul din Ucraina – dar și din cauza lui – este în plină desfășurare și războiul global cu cifrele amenințător de mari care erodează puterea de cumpărare și care împing oamenii spre sărăcie. În pofida speranțelor că cifrele mari se vor regăsi în ratele de creștere economică și ale nivelului de trai, cifrele mari nu au făcut altceva decât să se refugieze pe aliniamentul prețurilor. Veniturile măsurate în cifre mici se luptă acum cu prețurile exprimate cu cifre din ce în ce mai mari. Inflația va fi ridicată pentru o perioadă mult mai lungă de timp decât estimarea inițială. Banca Națională a României ne-a avertizat deja că vom măsura inflația cu două cifre cel puțin până la jumătatea anului următor.

Experții Fondului Monetar Internațional au arătat recent că pentru 2022, inflația este estimată la 5,7 la sută în economiile avansate și 8,7 la sută în cele emergente și în curs de dezvoltare – cu 1,8 și 2,8 puncte procentuale mai mare decât valorile estimate în ianuarie. Redresarea economiei este înfrânată de amenințările semnificative din partea energiei şi a produselor alimentare, iar războiul din Ucraina o aruncă într-o mare de incertitudini.

Incertitudinea guvernează din ce în ce mai mult și prognozele Băncii Mondiale și ale Fondului Monetar Internațional, deși acestea așteaptă o soluționare treptată a dezechilibrelor dintre cerere și ofertă și o creștere modestă a ofertei de muncă în linia de bază, „ceea ce ar trebui să scoată de sub presiune creșterea alarmantă a prețurilor”. Dar condițiile s-ar putea deteriora semnificativ, arată FMI în cel mai recent raport al său.

Înrăutățirea dezechilibrelor dintre cerere și ofertă – inclusiv cele rezultate din război – și creșterile suplimentare ale prețurilor mărfurilor ar putea duce la o inflație constant ridicată și la modificarea drastică a așteptărilor inflaționiste. Iar semnele unei inflații ridicate pe termen mai lung vor împinge băncile – prin ridicarea ratelor dobânzilor – să facă banii și mai scumpi, mai greu de obținut și de rambursat.

Dar condițiile s-ar putea deteriora semnificativ, arată FMI în cel mai recent raport al său.

Înrăutățirea dezechilibrelor dintre cerere și ofertă – inclusiv cele rezultate din război – și creșterile suplimentare ale prețurilor mărfurilor ar putea duce la o inflație constant ridicată și la modificarea drastică a așteptărilor inflaționiste. Iar semnele unei inflații ridicate pe termen mai lung vor împinge băncile – prin ridicarea ratelor dobânzilor – să facă banii și mai scumpi, mai greu de obținut și de rambursat.

Șocului războiului cifrelor mici cu cifrele mari variază de la o țară la alta, în funcție de puterea economică a fiecăreia, dar și de expunerea la războiul din Ucraina. România are în față propriul front: un compromis dificil de realizat, cel între protejarea creșterii economice (cifre mici) și limitarea inflației (cifrele mari).

RĂZBOI ÎN REGIUNE

0

În februarie 2022, lumea a fost șocată de invazia Ucrainei de către Federația Rusă. Războiul are un impact devastator asupra vieții umane și provoacă distrugeri economice în ambele țări și va duce la pierderi economice semnificative în regiunea Europei și Asia Centrală (ECA) și în restul lumii. Este al doilea șoc major în doi ani care declanșează o contracție economică în regiune, producția în 2022 fiind estimată să se contracte cu 4,1% – de două ori mai puternică decât recesiunea din 2020 din cauza pandemiei de COVID-19.

Țările din regiune se pregăteau deja pentru o încetinire a redresării din cauza COVID-19 care a început în 2021, din cauza creșterii și comerțului reduse, presiunilor inflaționiste, preocupărilor privind sustenabilitatea datoriei și creșterii ratelor dobânzilor. Între preocupări s-au numărat și perturbările continue legate de COVID-19 și escaladarea tensiunilor geopolitice. Războiul a contribuit la deteriorarea perspectivelor, iar impactul economic al conflictului este resimțit prin mai multe canale, inclusiv piețele de mărfuri și piețele financiare, legăturile comerciale și de migrație și încrederea investitorilor.

Țările învecinate ECA sunt susceptibile de a suferi daune economice considerabile din cauza legăturilor lor puternice comerciale, financiare și de migrație cu Rusia și Ucraina. Rusia este un exportator major de energie și metale industriale, iar Rusia și Ucraina furnizează împreună peste 25% din exporturile mondiale de grâu. Europa este dependentă în special de energia rusă, cu 47% din gaze naturale și 25% din petrol importat din Rusia. Armenia, Georgia, Kazahstanul și Turcia importă peste 75% din grâu din Rusia și Ucraina, iar multe țări din Orientul Mijlociu și Africa se bazează pe importurile de grâu și alte mărfuri din Rusia și Ucraina, ceea ce ar putea duce la insecuritate alimentară.

Lipsa aprovizionării și prețurile mai mari la energie și alimente va alimenta inflația, afectând țările din regiune, precum și restul lumii. Mai mult decât atât, deși Rusia și Ucraina reprezintă mai puțin de 3% din exporturile globale, războiul și sancțiunile au deteriorat conectivitatea prin perturbarea rutelor comerciale și creșterea costurilor de transport și de asigurare. Acest lucru amplifică tensiunile existente asupra lanțurilor valorice globale, impactând o gamă largă de industrii, inclusiv alimentație, automobile, construcții, petrochimie și transport. Împreună cu prețurile mai mari ale mărfurilor, tensiunile suplimentare asupra lanțurilor valorice globale alimentează și mai mult presiunile inflaționiste.

Rusia este o destinație critică de export pentru multe țări din Europa de Est, Caucazul de Sud, Asia Centrală și țările baltice, reprezentând peste 10% din exporturile lor și aproximativ 25% pentru Armenia și peste 40% pentru Belarus. Remitențele din Rusia reprezintă aproape 30% din produsul intern brut în unele țări din Asia Centrală, cum ar fi Kîrgîzstan și Tadjikistan. Turiștii ruși și ucraineni reprezintă mai mult de 10% din sosirile în aproximativ jumătate din economiile ECA, inclusiv cele care depind de turism, cum ar fi Georgia, Muntenegru și Turcia.

Războiul și sancțiunile financiare împotriva Rusiei au împiedicat grav sistemul financiar al țării și au restrâns capacitatea acestuia de a-și îndeplini obligațiile financiare, producând șocuri mari sistemelor financiare din regiune și nu numai. Conflictul continuu este probabil să provoace slăbirea în continuare a încrederii investitorilor și reînnoirea ieșirilor de portofoliu și deprecierea monedei în regiune. Țările în mod deosebit expuse riscului sunt cele cu deficite mari de cont curent sau ponderi mari din datorii denominate în valută, deținute de nerezidenți sau pe termen scurt, și ar putea avea dificultăți să-și revină datoria sau să se confrunte cu obligații semnificativ mai mari de serviciu a datoriei.

Războiul provoacă și un val destabilizator de refugiați. Peste 4 milioane de oameni au fugit din Ucraina, peste jumătate trecând în Polonia și mulți intră în Ungaria, Moldova și România. Cu numărul de refugiați estimat că va crește în următoarele luni, țările gazdă vor trebui să facă față provocării de a-i găzdui. Resursele financiare suplimentare și ajutorul umanitar vor trebui mobilizate rapid pentru a extinde capacitatea și pentru a asigura furnizarea de servicii de bază. Războiul va crește sărăcia în regiune din cauza recesiunii și a inflației prețurilor alimentelor. În Ucraina, se estimează deja că 6,5 milioane de persoane sunt strămutate în interior și aproximativ o treime din populație are nevoie de asistență umanitară de urgență.

Rădăcini ale viitorului model social-economic românesc

_________________

Academician IOAN-AUREL POP (foto)
președintele Academiei Române

A scrie despre modelul economic (social-economic) românesc este un act de curaj și un prilej de mari controverse. Unii vor spune că nici nu există un asemenea model și că, dacă nu există, nici nu poate să aibă rădăcini. Ne delimităm de asemenea atitudini de frondă, cu aspect de sfidare a realității. Dacă nu am fi avut modele de viață economică, aplicate mai bine sau mai rău, nu am fi ajuns să existăm ca popor și ca stat până astăzi, am fi pierit în neantul istoriei, ca atâtea popoare și state. Este clar că am avut un fel de a fi în economie, că ne-am gospodărit într-un fel au altul, ca să putem produce cele necesare vieții. Poporul român există ca popor deplin constituit, după coordonatele sale de astăzi, din Evul Mediu și a apărut în istorie în același timp cu celelalte popoare romanice.

Evul Mediu românesc, ca și cel general european, a durat circa un mileniu, de pe la anii 500-600 până pe la 1500-1600. Atunci s-au pus temeliile economiei moderne.

Lumea europeană și, ulterior, toată lumea „civilizată” s-au obișnuit, de la Renaștere încoace (de la anii 1400-1500), să trateze Evul Mediu cu dispreț, dar și cu multă superficialitate, care au crescut mereu în timp, pe măsură ce perioada respectivă devenea tot mai îndepărtată și părea tot mai obscură. Cine nu a auzit expresii de genul „Evul Mediu întunecat”, „barbarie medievală” „întuneric medieval”, „comportament ca-n Evul Mediu”? Disprețul este conținut chiar în nume: cei doi termeni alăturați înseamnă „perioada mijlocie”, în sensul unei paranteze neinteresante, neimportante și chiar jenante, situate între luminoasa Antichitate clasică (greco-romană), care a oferit modelul sau idealul de cultură și civilizație, pe de o parte, și Renaștere, care s-a străduit să reînvie cât mai bine acest model antic, pe de altă parte.

Necazul e că ceea ce nu merge într-o societate ajunge să strice şi ceea ce merge

Evaziunea este o frână serioasă pentru dezvoltarea României noastre, creând un cerc vicios, care face ca adevăratele măsuri de relaxare şi de stimulare fiscală să rămână simple intenții pe o coală de hârtie. Suma pierdută este uriașă! Pierdem 2.350 de lei pe secundă, adică 141.000 de lei pe minut și dacă vom continua să înmulțim ajungem la 15 miliarde de euro pe an.

Ce am putea face, în schimb, cu acești bani? Exemplele pot fi nenumărate: 6,5 kilometri de autostradă pe zi, adică 197 de kilometri de autostradă pe lună, am putea să construim, ipotetic vorbind, 27 de spitale regionale pe an sau 8 școli moderne în fiecare zi.

Pentru toate acestea însă, trebuie să „nu ne mai furăm căciula” singuri. Avem nevoie de o colectare mai bună și mai avem nevoie de stabilitate și predictibilitate fiscală, pentru a da o șansă României la normalitate. Iată cum motivează inițiatorii și o parte dintre susținătorii Pactului Pentru Fiscalitate nevoia unor principii sănătoase pe baza cărora să ne dezvoltăm sănătos țara.

DANIEL APOSTOL – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / fondator „România Durabilă”: „În calitate de fondator al proiectului România Durabilă, cu convingerea că nu vom avea niciodată o Românie durabilă fără o economie durabilă, consider că avem nevoie de câteva principii sănătoase, care să treacă din generație în generație și care să guverneze modul în care ne construim politicile publice și politicile de dezvoltare a economiei reale. Printre aceste politici, se găsesc, în mod evident, și politicile fiscale și știm foarte bine că în ultimii 30 de ani am suferit de prea multe modificări. De aceea, Pactul Pentru Fiscalitate, care a fost propus în urmă cu câțiva ani, revine în atenția noastră, a tuturor. El reprezintă o înțelegere națională pentru principii, pentru fundamente limpezi, care să conducă spre o fiscalitate ce stă în structura construcției unei economii durabile.”

ADRIAN MĂNIUȚIU – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / managing partner EM360: „Orice schimbare începe cu un prim pas, de aceea curajul de a nu aștepta ceva de la alții, de a te implica și de a încerca să miști câte puțin lucrurile este absolut esențial. În Pactul Pentru Fiscalitate este vorba despre asumare și despre acțiune. Avem o variantă nouă,
2022-2023, pentru că trăim niște vremuri mai tulburi și mai anormale decât ne-am fi așteptat vreodată. Este nevoie acum, mai mult ca niciodată, de consens, e important ca mediul de business să înțeleagă care îi sunt principiile de care are nevoie pentru ca lucrurile să funcționeze bine, e nevoie de un mediu politic ce trebuie să trateze transpartinic niște lucruri care pot să contribuie la dezvoltarea României și toate acestea sub o umbrelă a dialogului și a comunicării despre lucruri care ne pot ajuta pe fiecare dintre noi să trăim într-o Românie mai bună, mai stabilă, chiar dacă suntem înconjurați de foarte multă incertitudine. Pentru toate acestea este, însă, nevoie de bani. Fără bani nu se va face niciodată nimic și pentru a avea bani ai nevoie de o economie funcțională și de o fiscalitate, care să știe, pe de-o parte, cum să extragă sumele potrivite din economie și cum să le redistribuie, iar, pe de altă parte, ai nevoie de o economie care să se ghideze după niște principii sănătoase, simple ale echilibrului și ale echității. Par lucruri generale, par lucruri teoretice, dar fără de care o Românie de mâine nu are cum să funcționeze.”

RĂZVAN ORĂȘANU – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / președinte Asociația „Ține de Noi”: „La un moment dat am numărat 268 de modificări ale Codului fiscal, făcute în cascadă, unele lună de lună. Și vorbim doar despre legislația primară, nu despre hotărârile de guvern și despre tot ce înseamnă legislația terțiară. Lucrurile acestea nu pot continua așa și de aceea avem nevoie de o ancoră de stabilitate, avem nevoie de un Pact Pentru Fiscalitate și avem nevoie de politici publice făcute profesionist, așezat, în sprijinul dezvoltării economice a României.”

GABRIEL BIRIȘ – avocat / cofondator și partener Biriș Goran: „De ce discutăm din nou despre Pactul Pentru Fiscalitate? Cred că cel mai bun răspuns la această întrebare ni-l oferă o lectură a textului din 2014. Dacă în urma acestei lecturi ne vom întreba cum ar fi arătat România din punctul de vedere al echilibrelor macroeconomice sau bugetare, din punctul de vedere al datoriei publice, din punctul de vedere al vulnerabilităților pe care România și le-a amplificat în ultimii ani, da, e nevoie de discutarea punerii fiscalității românești pe principii. Inclusiv pe principiul din Constituție care spune că cetățenii sunt egali în fața legii, fără privilegii și fără discriminări. Toate aceste privilegii și/sau discriminări nu fac decât un singur lucru: ne divizează nația și distrug solidaritatea!”

Prof. univ. dr. MIRCEA COȘEA – Academia de Științe Economice: „Un „pact” este o înțelegere între două sau mai multe părți asupra unui concept sau asupra oricărui alt obiectiv care se cere îndeplinit în interesul tuturor celor care sunt de acord să participe la înțelegerea respectivă.
Am putea vorbi și despre „un pact asupra fiscalității”?
Evident că da, deoarece există o astfel de necesitate în economiile și societățile moderne, unde atât democrația, cât și normele participative au înlăturat arbitrarul și tirania autocratică. Fiscalitatea, ca proces de atragere și de utilizare a resurselor, este elementul vital al existenței unei entități naționale, dar și instrumentul esențial în orientarea și susținerea dezvoltării și progresului economic și social. Tocmai datorită acestor funcții importante pentru viața și dezvoltarea societății, fiscalitatea are nevoie în lumea modernă de o înțelegere și de o susținere cât mai largă, din partea tuturor participanților la economia reală, fapt sintetizat printr-o relație stabilă, echilibrată și responsabilă între stat și populație.
România are acum nevoie, mai mult ca niciodată, de această relație corectă dintre stat și cetățean, care să se reflecte simbolic într-un „pact” menit să crească încrederea cetățeanului contribuabil în capacitatea statului de a utiliza sursele bugetare acumulate în interesul prezent și viitor al acestuia.”

Acad. prof. dr. LUCIAN ALBU – IPE, Academia Română: „Tranziția spre un sistem fiscal stabil și deci predictibil este un prim semnal al adâncirii integrării României în Uniunea Europeană, un pas fundamental în pregătirea armonizării politicilor fiscale la nivel comunitar. Dar înainte chiar de construirea sa sunt necesare acțiuni în sensul echilibrării bazelor de impozitare (precum între muncă și capital, între producție și consum, între sector public și sector privat ș.a.). Știut fiind că instrumentul creșterii ratei fiscalității are o limită naturală peste care încasările statului scad dramatic, respectarea și aplicarea fermă a legislației fiscale devine o alternativă esențială pe latura punitivă a politicii fiscale.”

GABRIEL SINCU – consultant fiscal: „În anul în care democrația modernă din România împlinește vârsta mesianică de 33 de ani, este momentul unei schimbări de paradigmă în fiscalitate. Politica fiscală oportunistă și bazată pe interesele unui grup sau altul, pro-ciclică și fără fundament economic, trebuie înlocuită cu una ancorată în realitatea secolului XXI, într-un sistem fiscal în care toți contribuabilii participă în mod echitabil la binele comun. Acest lucru trebuie să vină la pachet cu responsabilitatea în cheltuirea banului public și cu un sistem de administrare fiscală care să iasă definitiv din mentalitatea și din practicile fanariote. M-am alăturat acestui demers în speranța că vocea noastră, a unui grup de profesioniști cu mulți ani de experiență în domeniu, va fi ascultată, iar România va putea să devină locul preferat de acțiune al cât mai multor investitori de calibru.”

EDLER András-György – președinte Camera de Comerț și Industrie Covasna: „O fiscalitate stabilă înseamnă predictibilitate pentru mediul de afaceri și tocmai de aceea noi, Camera de Comerț și Industrie a României, susținem această inițiativă: Pactul Pentru Fiscalitate.”




***

Profesorul Lucian Boia, un cunoscut istoric, spunea: „Necazul e că ceea ce nu merge într-o societate ajunge să strice şi ceea ce merge”. Tocmai din acest motiv, Pactul Pentru Fiscalitate își propune să identifice greșelile trecutului, pentru a învăţa din ele şi, mai ales, pentru a nu le repeta.

Nu vă temeți de recesiune

0

În ultimele 6 luni, am auzit în numeroase rânduri comentarii care făceau referire la situația ingrată cu care se confruntă băncile centrale, fiind puse în fața unei alegeri imposibile: abordează frontal inflația sau încearcă să evite recesiunea? Alegere imposibilă deoarece o creștere susținută a dobânzilor menită să frâneze inflația ar duce la o încetinire economică. Pe de altă parte, o creștere lentă a dobânzilor, care ar proteja creșterea economică, nu ar elimina presiunile inflaționiste. Adepții celei de a doua abordări aduc ca un argument suplimentar faptul că inflația este indusă de ofertă și nu de consum.

Întrebarea de o mie de puncte este: oare nu cumva tocmai această indecizie riscă să ducă la apariția stagflației? Adică o situație în care nici inflația nu e ținută sub control și nici economia nu crește. Însă vestea bună este că marile bănci centrale încep să își amintească de principalul obiectiv pe care ar trebui să-l aibă: asigurarea stabilității prețurilor.

Prima esta Fed, banca centrală americană, care a anunțat un calendar de creștere agresivă a dobânzilor, în pofida încetinirii economice. Chiar dacă creșterea negativă din trimestrul 1, de -0,4%, tocmai a fost publicată, nu am nicio îndoială că ea nu a fost o surpriză pentru Fed. Astfel de valori nu sunt furnizate peste noapte, existând calcule intermediare. Deci declarațiile legate de creșterea dobânzilor au fost făcute în cunoștință de cauză.

De ce ignoră Fed această încetinire? Pentru că banca centrală se uita la întreaga poză, care arată că dinamica negativă a fost indusă de variații ale stocurilor și de creșterea importurilor (cu impact negativ în calculul PIB) în urma accelerării consumului. Dar sper să fie mai mult decât atât.

Sper ca Fed să dea tonul unei întoarceri la normalitate. Ce înseamnă normalitate? Renunțarea la „drogul” tipăririi de bani de dragul anulării ciclurilor economice.

Până la criza din 2008, succesiunea alternantă a perioadelor de creștere economică și recesiune era privită ca o normalitate. În perioadele faste economic, băncile centrale dozau creșterea prin dobânzi mai ridicate și, eventual, creșterea rezervelor minime obligatorii. În perioade de recesiune, dobânzile erau coborâte, iar lichiditatea din piața monetară creștea prin scăderea rezervelor minime obligatorii. În paralel, guvernele își măreau deficitele bugetare, stimulând prin proiecte publice cererea agregată. Dar finanțarea deficitelor o făceau exclusiv prin intermediul investitorilor financiari.

Din păcate însă, o măsură excepțională precum relaxarea cantitativă, ce a însemnat în esență crearea de monedă în cantități foarte mari în contextul crizei din 2008, a sfârșit prin a fi folosită abuziv. Faptul că, în pofida teoriilor economice, o astfel de măsură nu a generat inflație în deceniul ce a urmat crizei a făcut ca noul „buton” să fie folosit fără nicio reținere de băncile centrale. Astfel, ele au renunțat de bună voie (?) la independența lor, transformându-se în finanțatori ai propriilor state și susținători ai politicilor guvernelor.

„Drogul” magic descoperit părea să dea puteri supranaturale, inclusiv posibilitatea de a evita recesiunile. Ciclurile economice puteau să dispară. Creșterea cu procente mai mari sau mai mici era singura variantă posibilă și singura variantă acceptată de investitori. Ca urmare, băncile centrale și-au pierdut independența nu doar față de politic, dar au devenit și prizonierele burselor, a căror cădere era de neacceptat.

Din păcate, timp de peste un deceniu, băncile centrale au fost prea slabe ca să iasă din acest joc și să închidă tiparnița. Ce importanță avea că nu le lipseau instrumentele necesare care să le indice cu precizie dozajul optim al tipăririi de bani? Aparent, uitaseră capitolul introductiv al cărților de economie care încep prin a spune că macroeconomia nu este o știință exactă.

Odată cu apariția contextului pandemic, „drogul” magic a stat din nou la loc de cinste. Numai că, nu-i așa, durerile mai mari necesită doze mai mari. Nicio surpriză deci că relaxarea cantitativă a depășit cu mult ceea ce „îndrăzniseră” băncile centrale să facă în perioada crizei. Și revenirea în „V” a economiilor a fost pe măsură. De fapt, a fost cu supramăsură pentru că, așa cum spuneam, băncile centrale nu au avut în niciun moment un instrument care să măsoare exact consecințele măsurilor lor, aflate în afara oricărei „hărți”.

Motiv pentru care au trebuit să constate că, da, tipărirea de bani în neștire produce în final inflație. Să nu uităm că presiunile inflaționiste erau deja prezente în economie cu multe luni înainte de invazia Rusiei, care acum este considerată ca fiind principala cauză a puseului inflaționist. Stimularea excesivă a consumului făcuse ca oferta să nu poată crește în ritmul cererii. De aici, creșteri de prețuri pe toată linia, începând cu energia, materiile prime și terminând cu transportul internațional, totul pe fondul unei cereri explozive.

În aceste condiții, afirmația că inflația nu ar fi produsă de consum, ci doar de ofertă, e discutabilă. Răul originar a fost produs de chiar băncile centrale printr-o proastă calibrare a intervențiilor lor și prin utilizarea excesivă a creării de monedă.

Din acest motiv, cred că recunoașterea faptului că prioritatea numărul 1 ar trebui să fie aducerea inflației sub control este de bun augur, chiar dacă asta poate duce la o recesiune temporară. Până la urmă, perioadele de recesiune sunt acele momente care forțează mediul de afaceri să își revizuiască eficiența și modelele de business, să vină cu soluții inovatoare menite să permită relansarea afacerii pe baze mai sănătoase. Greu să mai fi motivat pentru așa ceva în epoca banilor gratis care îți garantează o creștere economică neîntreruptă.

Prioritizarea inflației în fața creșterii economice o vedem înmugurind și în Europa unde atitudinea ultrarelaxată a doamnei guvernator al Băncii Centrale Europene este acum înlocuită de o accelerare a ieșirii din programul de cumpărare a titlurilor de stat, adică de relaxare cantitativă. Spre deosebire însă de SUA, UE este la mâna pieței de hidrocarburi, fiind un mare importator. În acest context, orice întrerupere dintr-un motiv sau altul a importurilor de hidrocarburi va avea efectul unei frâne puternice peste care BCE nu vrea să suprapună o creștere de dobândă pripită.

Cum stă România? Momentan suntem încă indeciși în stabilirea priorităților, încercând să navigăm între inflație și creștere economică, ca să nu mai punem la socoteală și cursul de schimb. Ca urmare, inflația continuă să crească peste așteptările care oricum erau ridicate. Faptul că creșterea de dobândă este prea timidă este sugerată de faptul că dinamica creditelor depășește dinamica depozitelor bancare. Adică situația este exact inversă celei care ar permite reducerea inflației. De altfel, ultimele cifre legate de evoluția comerțului cu amănuntul ne arată o creștere an la an de 5,6% ușor peste media Uniunii Europene.

În acest context, cred că trebuie să fim conștienți că o inflație mare are un efect mult mai puternic asupra avuției populației decât o stagnare economică temporară sau chiar ușoară recesiune. Și asta pentru că inflația erodează nu doar puterea de cumpărare a salariilor prezente, ci erodează valoarea reală a tuturor economiilor acumulate de populație de-a lungul anilor. Din acest motiv, în cazul unei inflații mari, principalul perdant este populația, în timp ce bugetul de stat câștigă prin veniturile inflatate, prin finanțarea la dobânzi real negative și prin devalorizarea soldului datoriei publice. În cazul unei recesiuni și a inflației mici, principalul perdant este bugetul de stat și parțial populația mai ales prin creșterea șomajului. Paradoxal, în România, salariile celor ce și-au păstrat locul de muncă au continuat să crească chiar și în perioade de recesiune.

În același timp, poate ar trebui să ne întrebăm dacă în condițiile unei piețe a muncii tensionate, în care cererea depășește oferta, creșterea economică nu ar trebui calibrată astfel încât să nu producă o creștere în spirală a salariilor și inflației. Rate înalte de creștere economică cu o forță de muncă în declin nu pot duce decât la inflație, atâta vreme cât demografia este negativă, sistemul educațional nu e capabil să producă mai mulți oameni calificați, iar investițiile nu sunt suficient de mari pentru a micșora dependența de factorul uman.

Iar în final o precizare. Se vorbește în ultima vreme de inevitabilitatea unei crize economice apropiate. O stagnare sau o recesiune economică nu este echivalentă cu o criză. Până la urmă și această spaimă este și ea o consecință a lumii „ireale” create de relaxarea cantitativă, a obișnuinței ca economiile să evolueze doar în creștere. De fapt, recesiunile sunt și ele o parte a volatilității economice prin care a progresat societatea umană într-o perioadă în care eram mai puțin comozi, iar banii aveau un preț.

Principalele provocări ale agriculturii românești dintr-o perspectivă a dezvoltării durabile

_________________

Departamentul pentru
Dezvoltare Durabilă al României

Agricultura, una dintre cele mai importante ramuri ale economiei, revine în atenția publică în special în perioade de criză. Avem un război la graniță care a venit imediat după criza generată de pandemie. În astfel de momente se pune mult mai vizibil problema despre hrană și tot acum se deschid și noi oportunități de dezvoltare. Avem nevoie de o agricultură durabilă care să fie capabilă să răspundă nu doar actualelor provocări, dar și celor viitoare. Pentru acest lucru însă, trebuie să știm care sunt principalele avantaje și dezavantaje în momentul de față.

Agricultura, una dintre cele mai importante ramuri ale economiei, revine în atenția publică în special în perioade de criză. Avem un război la graniță care a venit imediat după criza generată de pandemie. În astfel de momente se pune mult mai vizibil problema despre hrană și tot acum se deschid și noi oportunități de dezvoltare. Avem nevoie de o agricultură durabilă care să fie capabilă să răspundă nu doar actualelor provocări, dar și celor viitoare. Pentru acest lucru însă, trebuie să știm care sunt principalele avantaje și dezavantaje în momentul de față.

În România există un potențial încă nevalorificat, de recunoaștere și promovare a produselor locale și de includere a acestora în schemele de calitate naționale și UE, din cauza aspectelor cauzate de promovarea deficitară a produselor agroalimentare românești, slaba asociere între producători. Produsele obținute din materie primă locală, ca și cele provenite de la animale crescute în condiții superioare de bunăstare, contribuie la crearea de locuri de muncă, creșterea valorii adăugate și a valorii de piață a acestora, fiind necesară conștientizarea consumatorului referitor la calitatea produselor cu tradiție care fac parte din cultura națională, valorificarea patrimoniului imaterial local, dar și la importanța asigurării siguranței și securității alimentare.


Contribuția agriculturii la Produsul Intern Brut

Cele mai recente date (2020) arată o reducere a ponderii agriculturii în PIB la 3,5% – acest lucru nu înseamnă însă neapărat o reducere a indicatorilor economici privind activitatea agricolă, ci poate fi explicat și printr-o rată de creștere mai mică decât restul economiei. Suprafața agricolă a României și avantajele factorilor naturali reprezintă o oportunitate astfel încât agricultura să redevină un motor durabil al economiei românești, mai ales în actualele condiții.

Efectele schimbărilor climatice

România beneficiază de resurse naturale în stare bună, însă sistemele de management al riscului și serviciile prin care riscurile climatice și sanitare potențiale pot fi aplanate sunt insuficient studiate și mediatizate. Un exemplu este seceta, care, în lipsa unor sisteme de irigare adecvate, are o influență puternică asupra producției agricole. Între 2015 și 2019, conform raportărilor oficiale se vede o scădere semnificativă a suprafețelor afectate de fenomene meteorologice adverse. Cea mai importantă scădere se remarcă la secetă, unde pe lângă evoluțiile temperaturilor, se observă și efectele unui început de revitalizare a sistemelor de irigații.

Datele privind efectele schimbărilor climatice trebuie interpretate însă pe perioade mai lungi de timp. De mare interes este zona S-V Oltenia, unde a apărut fenomenul de deșertificare. Creșterea temperaturii medii anuale va aduce cu siguranță provocări serioase pentru acest sector, care are nevoie de investiții serioase pentru a fi rezilient și durabil.

Rata de ocupare a forței de muncă în sectorul agricol

România este statul membru al Uniunii Europene cu cea mai ridicată rată a ocupării în agricultură, simultan cu fenomenul paradoxal care atestă faptul că multe ferme agricole românești se confruntă cu un deficit de forță de muncă specializată. Conform datelor oferite de Eurostat, în anul 2018 29,4% dintre cetățeni activau în agricultură, cu 10% mai mult decât următorul stat, Bulgaria. State europene dezvoltate, ca Germania, au sub 1,5% dintre persoane ocupate în agricultură.

Tinerii în agricultură

Sectorul agricol se confruntă cu un grad ridicat de îmbătrânire în rândul proprietarilor și managerilor de ferme. În același timp, cu toate că pentru veniturile au ajuns la niveluri decente, sectorul încă se confruntă cu o penurie de forță de muncă

Tinerii din mediul rural sunt slab reprezentați numeric, conform datelor statistice de la nivelul anului 2019, reprezentând puțin peste 29% din totalul populației rural.

Raportul dintre numărul managerilor de ferme de sub 40 ani ce revin la un manager mai mare de 55 ani reflectă gradul de îmbătrânire a forței de muncă din sectorul agricol (11,2 manageri sub 40 ani la 100 manageri peste 55 de ani, sau la 10 manageri de peste 55 de ani avem un singur manager sub 40 de ani).

Sunt unele programe de finanțare dedicate tinerilor fermieri. Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) aprobase la începutul anului finanțarea a 485 de proiecte, fiecare în valoare de 40.000 de euro, doar pentru tineri fermieri din diaspora. De asemenea, prin fondurile europene, din fondurile noii Politicii Agricole Comune tinerii fermieri vor putea primii finanțări de maxim 100.000 euro, față de limita anterioară de 70.000 euro. Foarte important este, însă, ca zona rurală să devină atractivă. Conform ministrului Agriculturii aproape 70% dintre tinerii fermieri care au beneficiat de fonduri europene de câte 40.000 de euro pentru a face afaceri agricole în perioada de programare 2014-2020 „fie au abandonat afacerile, fie au plecat într-o altă direcție”.

Educația agricolă este foarte importantă pentru viitorul acestui domeniu. Scăderea numărului de licee cu profil agricol s-a produs concomitent cu reducerea numărului de absolvenți. O soluție ar putea fi încurajarea sistemului de învățământ profesional în sistem dual, proiect pe care Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă îl sprijină.

81% dintre cetățeni sunt de părere că se impun măsuri de convingere a tinerilor să se orienteze spre agricultură ca domeniu de activitate, conform datelor din barometrele realizate în cadrul proiectului România Durabilă.

Balanța comercială a României

 

Cele mai recente date arată că deficitul comercial al României a crescut cu
1,8 miliarde de euro
în primele trei luni ale anului față de primul trimestru din 2021.

Deficitul de balanță comercială reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru România. În ceea ce privește sectorul agricol, România exportă materii prime și produse cu valoare adăugată mică și importă produse cu valoare adăugată mare. Soldul a început să devină negativ în 2015, în contextul creșterii de importuri. Chiar dacă și la exporturi s-au înregistrat creșteri, acestea nu au fost suficiente pentru a preveni un deficit de balanță comercială. De la -89,2 milioane euro în 2015, deficitul comercial s-a adâncit continuu până la -1.153,2 milioane euro în 2018, valoare care a fost depășită la finele anului 2019 și a ajuns la -1.247 milioane euro. Cele mai recente date arată că în 2020 deficitul a ajuns la aproape -2.000 milioane euro, pe fondul creșterii importurilor și al scăderilor privind exporturile. Industria alimentară din România încă are decalaje semnificative în ceea ce privește valoarea adăugată a produselor agricole în raport cu capacitatea de producție a produselor agricole autohtone. Trebuie încurajată procesarea de produse agricole în România, iar Guvernul României prin Ministerul Agriculturii pune mare accent pe dezvoltarea

Risipa alimentară

În spațiul mediatic românesc și internațional există îngrijorări legate de o eventuală criză alimentară cauzată de limitarea exporturilor din Ucraina din cauza războiului. Conform comunicărilor făcute de reprezentanții Organizației Națiunilor Unite, riscuri sunt în primul rând pentru țările sărace, din Africa. Pe plan național, în momentul de față, trebuie să fim precauți, dar nu trebuie în niciun caz să alimentăm panica, mai ales că România este una dintre țările europene aflate în topul producției de cereale și alte culturi agricole.

În acest context, revin în atenția publică discuția despre risipa alimentară. Conform studiului Food Waste Index Report 2021, în 2020 aproximativ 70 kg de mâncare erau risipite anual de fiecare cetățean român. Cantitatea este în scădere la 129 kg/persoană/an în 2016, dar rămâne la un nivel ridicat. Pe lângă cadrul legal care prevede reglementări pentru operatorii economici în vederea diminuării risipei, sunt necesare și campanii de educare și conștientizare a consumatorilor finali.

Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă în colaborare cu Ministerul Agriculturii a inițiat o astfel de campanie în urma căreia CNA a inclus pe lista spoturilor de informare publică recomandate un clip pentru conștientizarea impactului risipei alimentare la nivelul populației: „Risipa alimentară înseamnă bani aruncați!”

 

Economia circulară, o activitate producătoare de venit

0

Păduri întregi, ape curate, resurse drămuite putem avea inclusiv prin recurs la economia circulară. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor își intensifică susținerea acesteia, angrenând instituții din subordine, organizații neguvernamentale, autorități locale. „Economia circulară este o activitate producătoare de venit!”, reamintește ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna.

„Curățăm România!”, o campanie
inclusiv pentru schimbarea unor mentalități

Campania națională „Curățăm România!” a pornit în aprilie, sub sloganul „Vrem o țară fără deșeuri abandonate!” Obiectivele sunt de ecologizare, informare, conștientizare asupra cerinței de păstrare a unui mediu curat. Ministrul Tánczos Barna face o retrospectivă a primei luni: „Campania aceasta presupune în primul rând un efort menit să schimbe mentalități. Peste 500.000 de kg de deșeuri abandonate au fost adunate în cele aproximativ 1.500 de acțiuni de ecologizare și conștientizare la care au participat aproximativ 20.000 de angajați ai instituțiilor aflate în subordinea/sub autoritatea/în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și aproximativ 30.000 de voluntari.

Au avut loc «dialoguri verzi» cu aproximativ 5.000 de elevi și cadre didactice implicate în ateliere, demonstrații, discuții, lecții deschise cu diferite teme legate de problemele de mediu. Zeci de primării au realizat acțiuni în colaborare cu instituțiile noastre fără să mai aștepte finanțarea de la Administrația Fondului pentru Mediu și doar 191 de UAT-uri au depus dosare de finanțare a campaniei, în valoare totală de aproximativ 1.900.000 lei. Există, la nivel de județ, echipe de lucru coordonate de instituția prefectului formate din reprezentanți ai tuturor serviciilor deconcentrate ale MMAP, ai consiliului județean, ai asociațiilor de dezvoltare intercomunitară (ADI), ai inspectoratului școlar județean, care lucrează cu sprijinul structurilor Ministerului Afacerilor Interne”.

Reținem din rezultatele primei luni a campaniei:

Regia Națională a Pădurilor Romsilva

  • 770 de acțiuni de ecologizare la care au participat 18.316 angajați ai Romsilva de la 300 de ocoale silvice și 17 administrații ale parcurilor, respectiv 24.450 voluntari (cetățeni, unități de învățământ, instituții locale, ONG-uri etc.)
  • 406.746 kg deșeuri, din care 31.414 kg hârtie și carton, 170.627 kg materiale plastice, 25.304 kg materiale metalice, 40.495 kg sticlă, 39.326 kg materiale provenite din demolări/dezmembrări (moloz, obiecte ceramice, cauciucuri, electronice, electrocasnice etc.) și 99.580 kg alte deșeuri (menajere și nespecificate)

Administrația Națională Apele Române

  • 600 de acțiuni de ecologizare la care au participat aproximativ 3.000 de angajați, în colaborare cu peste 300 de primării, 1500 de voluntari, peste 150 de unități de învățământ
  • 251.801 kg deșeuri abandonate
  • Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării
  • 17.185 kg de deșeuri (în principal plastic, sticlă, hârtie/carton și metal)
  • 15 acțiuni de ecologizare pe raza UAT-urilor Crișan, Sulina, Somova, Ceatalchioi, Chilia, Jurilovca, Corbu la care au participat 35 de angajați ai ARBDD și peste 549 de voluntari

Ținte pentru reciclarea deșeurilor la nivelul Uniunii Europene stabilite prin Directiva cadru privind gestionarea deșeurilor statelor membre: 50% în 2020, 55% până în 2025, 60% până în 2030, 65% până în 2035. România a ratat deja ținta de 50% în anul 2020. În România, rată de reciclare a deșeurilor municipale abia a ajuns la 14%.

Agenția Națională pentru Protecția Mediului

  • 265.374 kg deșeuri abandonate adunate în cadrul acțiunilor la care au participat cele 42 agenții care s-au implicat în activități de ecologizare organizate de UAT-uri sau alte instituții de mediu locale
  • Peste 3200 de cadre didactice și elevi din 12 județe implicați în diferite activități în parteneriat cu ISJ

Garda Națională de Mediu

  • peste 564.000 kg de deșeuri colectate în acțiuni comune cu 520 de UAT-uri, cu Romsilva, ANAR, cu agențiile pentru protecția mediului din 33 de județe
  • 160 de acțiuni de control dispuse în toate țara
  • 140 de acțiuni de ecologizare și „dialoguri verzi” în care au fost implicate școli
  • peste 2.000 de apeluri la implicare și mesaje de conștientizare lansate la nivel național

Generații cărora suntem datori să le lăsăm resurse

Campania națională „Un’ Doi Trei” are ca scop educarea și informarea cetățenilor cu privire la importanța colectării separate a deșeurilor de ambalaje la sursă. Asociația OIREP Ambalaje, organizație profesională de profil, beneficiază în derularea ei de susținerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Organizațiile prin care se concretizează Campania sunt Clean Recycle, Ecologic 3R Ambalaje, Eco-Rom Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management. Green Resources Management.

Ideea de bază a campaniei este „Desfaci. Folosești. Arunci unde & cum trebuie – să colectăm separat este simplu, de bun simț, normal, civilizat”.

Geanin Șerban, președintele Asociației OIREP Ambalaje, apreciază că „o bună gestionare a deșeurilor de ambalaje pornește încă din gospodăria oamenilor, iar comportamentul corect al acestora de a sorta va aduce neîntârziat rezultate concrete, contribuind la o comunitate mai curată și mai sănătoasă, dar și la trecerea spre o economie circulară”.

Ca expert în problematica de mediu, Mihaela Frăsineanu, director executiv al Asociației OIREP Ambalaje, își exprimă bucuria față de receptivitatea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, partener în campanie: „Suntem convinși că printr-o implicare exemplară a autorităților și investind în educarea cetățenilor, Romania se poate schimba în bine în ceea ce privește creșterea reciclării și combaterea problemelor de mediu”.

Ministrul Tánczos Barna conchide referitor la asemenea demersuri, evidențiindu-le inclusiv în sensul lor de „datorie pentru copiii și nepoții noștri”, ei formând „generațiile cărora suntem datori să le lăsăm resurse”.

Foto: MMAP
         RNP Romsilva

Noile cerințe de raportare fiscală determină companiile să își modernizeze sistemele informatice. 70% anticipează că accesul direct al autorităților la datele lor financiare va crește în următorii trei ani

0

Transformarea digitală a administrațiilor fiscale și noile reglementări care pun un accent tot mai mare pe transparența raportărilor legate de plata taxelor determină companiile din întreaga lume să implementeze sisteme informatice de ultimă generație, de tip Next Generation Entreprise Resource Planning (NextGen ERP), astfel că 24% dintre acestea utilizează deja astfel de soluții, iar 86% sunt în curs de implementare, reiese din studiul Deloitte Tax Transformation Trends – Technology in Focus. Această evoluție are loc în contextul în care 70% dintre companiile participante anticipează că accesul direct al autorităților fiscale la sistemelor lor financiare va crește în următorii trei ani.

Reprezentanții companiilor estimează că procesul se va intensifica odată cu implementarea celor doi piloni ai reformei Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), convenită prin acordul semnat de aproape 140 de state în anul 2021, respectiv impozitul minim pe profit la nivel global și distribuirea profiturilor între jurisdicțiile de proveniență. De altfel, 60% dintre companiile care lucrează deja într-un sistem NextGen ERP susțin că acesta le permite să realizeze analize mai sofisticate, necesare în contextul noilor reglementări. Prin comparație, în companiile care nu au implementat încă un astfel de sistem, capacitatea de analiză este de aproape trei ori mai redusă.