Donație de la Donalam pentru reducerea abandonului școlar

0

Producătorul de bare din oțel Donalam Călărași, parte a grupului italian Beltrame, unul dintre cei mai importanți jucători europeni de profil, a donat 10.000 de euro pentru proiectul Crucii Roșii Române din cadrul evenimentului „Licitația de Fapte Bune”, având ca obiectiv „reducerea abandonului școlar și asigurarea unei mese calde pentru copiii defavorizați din Valea Jiului, unde rata șomajului și a neșcolarizării este printre cele mai ridicate din sud-estul Europei”.

Carlo Beltrame, CEO al companiei Donalam: „Suntem onorați să putem ajuta Crucea Roșie Română să ducă binele mai departe, oferindu-le copiilor din cele mai sărace zone din țară șansa la educație și la o masă caldă. Ne implicăm cu dedicare ori de câte ori avem ocazia să aducem o schimbare pozitivă atât în comunitatea din care facem parte, cât și în alte zone defavorizate din România”.

Evenimentul caritabil „Licitația de Fapte Bune” reunește în premieră la noi șase fundații caritabile, al căror obiectiv vizează cauze umanitare. Evenimentul-bilanț al carității are loc pe 8 decembrie, online, pe platforma Artmark Live.

Crucea Roșie Română a pus bazele a patru centre de zi – E.G.A.L, în cele mai sărace zone din țară. Scopul proiectului este îmbunătățirea situației sociale, școlare și, nu în ultimul rând, emoționale a unui număr cât mai mare de copii și tineri marginalizați. 

Programele de sponsorizări realizate de Donalam în România vizează multiple sectoare, precum cel medical, educațional, sportiv și social, compania implicându-se recent în dotarea cu echipamente și consumabile medicale în valoare de peste 150.000 euro a spitalului Municipal din Călărași, precum și sponsorizarea în valoare totală de peste 47.000 de lei pentru dotarea laboratoarelor din liceele din Călărași și finanțarea educațională a tinerilor.

Donalam Călărași produce și comercializează profile rotunde de oțel laminate la cald şi oţeluri speciale, fiind singurul combinat din țară specializat în acest tip de produse. Acestea au utilizări în diverse industrii, de la petrol și gaze, auto, echipamente mecanice mari și hidraulice, la maşini şi echipamente agricole. Compania este unul dintre principalii jucători din industria barelor de oţel laminate la cald și oțeluri special din Europa, înfiinţată de AFV Beltrame Group în 2006. În 2007, a achiziționat un laminor pe platforma fostului combinat siderurgic Siderca, de la Tenaris. Compania deține peste 300 de angajați și vinde anual aproximativ 120.000 tone de bare de oțel. În 2020, Donalam a înregistrat o cifră de afaceri de peste 290 milioane de lei.



FAN Delivery, aplicație și platformă cu livrare în 45-60 de minute

0

Livrarea în 45-60 de minute a produselor cumpărate online este posibilă odată cu lansarea platformei FAN Delivery de către FAN Courier, liderul pieței locale de curierat.

Adrian Mihai, președintele Consiliului de Administrație al FAN Delivery, unul dintre fondatorii FAN Courier: „FAN Delivery este o soluție care răspunde unei cereri nou apărute în piața din România – livrarea în aceeași zi, o rezultantă a creșterii apetitului pentru cumpărături online pe fondul diversificării cererii. FAN Delivery este o platformă independentă de FAN Courier, care beneficiază de know-how-ul pe care l-am acumulat în FAN Courier, dar are o abordare proprie, perfect adaptată noilor nevoi ale clienților. Este o companie cu propria strategie de dezvoltare, cu obiective clare pe termen scurt și lung”. 

Dragoș Arnăutu, CEO FAN Delivery: „FAN Delivery este un brand pe care ne propunem să îl ducem către toți clienții interesați de cumpărături online urgente și importante, care pot fi livrate foarte rapid. Platforma și aplicația de personal shopping îi ajută pe oameni să câștige timp, aplicația disponibilă și pe telefon putând ajuta la organizarea eficientă a acestuia. Echipa noastră ajută consumatorul să primească rapid, acolo unde dorește, produsele de care are nevoie, pe care le găsește în lista produselor magazinelor înrolate. Oferim un serviciu rapid, perfect pliat pe nevoia punctuală a clientului, iar până în prezent, în aplicație s-au înscris peste 30 de vendori din categoriile Supermarket, Local & Sănătos, categorie în care intră produse bio sau din piețe, Florărie, Beauty & Care, Party Shop, Delicatese, Books & Gifts și Electronice. Mai exact, orice magazin ne poate deveni partener, accesând secțiunea Înrolare vendor direct în website. Odată cu lansarea platformei, anunțăm și parteneriatul cu Auchan România. Pe măsură ce ne vom extinde în țară, colaborarea cu Auchan se va aplica în fiecare oraș în care compania deține magazine”.

Auchan este primul mare retailer din România care se alătură altor peste 30 de furnizori de produse care s-au înrolat deja.

Laurențiu Furtună, director e-commerce & digital, Auchan Retail România: „Ne bucurăm să fim alături de partenerul nostru FAN Courier încă de la lansarea noului proiect, listarea în FAN Delivery reprezentând o extensie a serviciilor noastre de livrare express în completarea opțiunilor deja oferite de noi clienților. Prin FAN Delivery, Auchan România pune la dispoziția utilizatorilor platformei peste 7.000 de articole din hipermarketurile noastre, de la gusturi tradițional românești la branduri consacrate, de la produse proaspete (inclusiv brutărie, patiserie) la legume, fructe sau produse nealimentare”. 

Până la finalul anului, toate comenzile vor beneficia de transport cu cost unic: 1 leu.  

Platforma FAN Delivery anunță că „este funcțională din această lună și va fi dezvoltată în mai multe etape. Pentru început, opțiunea de livrare va fi valabilă doar în București, livratorii vor fi disponibili la orice oră (în funcție de programul magazinelor – n.n.) iar livrarea se va efectua în maximum 60 de minute de la momentul finalizării comenzii. În cea de-a doua etapă, compania își propune să se extindă în mediul urban relevant din România, în 2022 obiectivul fiind să acopere primele 10 orașe mari din țară. Platforma de personal shopping își propune ca, în primele 12 luni de activitate, să depășească 10 milioane de lei și o medie zilnică de 350 de comenzi. Începând cu trimestrul al doilea din 2022, FAN Delivery țintește extinderea în cele mai mari cinci orașe din țară, iar până la finalul anului viitor își propune să fie prezentă în 10 orașe. 

Echipa de start a FAN Delivery numără peste 50 de livratori care își vor desfășura activitatea într-o variantă hibrid, beneficiind și de ajutorul curierilor FAN, atunci când va fi necesar. Pentru livrare, FAN Delivery va folosi o flotă care include parțial vehicule FAN Courier, dar și vehicule de la subcontractori. Livratorii FAN Delivery se vor deplasa cu biciclete, scutere și autovehicule.

FAN Delivery este o platformă accesibilă tuturor companiilor, mari și mici, care oferă produse și servicii incluse în categoriile listate: Supermarket, Local & Sănătos, Florărie, Beauty & Care, Party Shop, Delicatese, Books & Gifts și Electronice. În lista serviciilor nu va fi inclus serviciul de livrare produse preparate gătite – mâncare, patiserie sau cofetărie.

Pentru a deveni vendor în aplicație, o companie trebuie să acceseze secțiunea Înrolare vendor pe platforma www.fandelivery.ro.

Clienții interesați să folosească serviciile FAN Delivery pot vedea lista vendorilor și, implicit, a produselor ce pot fi livrate rapid după înregistrarea pe platformă sau din aplicația mobilă. FAN Delivery este o platformă care acceptă plata online a serviciilor. 

Persoanele care doresc să colaboreze cu compania din poziția de livratori se pot înrola, de asemenea, direct din platformă, înregistrându-se în secțiunea Înrolare livrator”.

Consolidarea dezvoltării companiei partnerg-i, prin cooptarea unui experimentat Consultant Senior

0

Planurile de dezvoltare a companiei noastre, care implică progresul în ceea ce privește calitatea și aplicabilitatea soluțiilor existente, dar și diversificarea ariilor de activitate, ne-au condus către cooptarea lui Artur Stratan, care devine astfel primul nostru Consultant Senior.

Artur Stratan are o experiență de peste 30 de ani în sectorul energetic, activând în România, India, Kazahstan și Austria. În cea mai recentă experiență a sa, a gestionat achiziția de energie electrică și de gaze naturale pentru 2 dintre cele mai mari combinate chimice din România, din poziția de Director de Achiziții Strategice al Chimcomplex. Aceasta este dublată de cea acumulată anterior în zonele comercial, dezvoltare afaceri și negocieri complexe, punându-și amprenta pe multe parteneriate strategice locale și internaționale.

Theodor Livinschi, Director General și Fondator: „Începând cu al III-lea an de activitatea, respectiv din aprilie 2022, vom putem răspunde și mai facil, dar și mai aplicat nevoilor clienților noștri. O parte dintre serviciile și operațiunile, care vor fi optimizate, vor fi integrate și într-o soluție de centralizare și de vizualizare personalizată în mediul online, a datelor esențiale pentru fundamentarea deciziilor informate privind achiziția de energie. Aceasta reprezintă doar un fragment din noutate, noțiunile «regenerabil» și «formare», referitoare tot la cumpărarea energiei și gestionarea acestor costuri, adăugându-se de anul viitor la cele care ne definesc astăzi, «consultanță» și «reprezentare».
Artur Stratan ni se alătură într-un moment important și am încredere că experiența și expertiza sa vor fi ingrediente esențiale în dezvoltarea partnerg-i”.

Artur Stratan, Consultant Senior: „Furtuna actuală din piața de energie, care impactează negativ bilanțurile multor companii din România, a intensificat nevoia de restructurare și optimizare a costurilor energetice. Sprijinul extern, prin consultanța în achiziția energiei, facilitează înțelegerea fenomenelor din piață, mai ales atunci când 2 + 2 nu mai fac 4, ci 22. Contactul cu realitățile actuale ale pieței de energie poate fi foarte dur și greu de suportat financiar, dar rolul nostru este să vă prezentăm alternativele care pot îndulci această stare de fapt. Piața, împreună cu toate elementele ei, este într-o continuă mișcare și de foarte multe ori informații aparent fără importanță reușesc să miște piața la un nivel nesperat și neașteptat. De aceea, nicio informație nu trebuie ignorată și trebuie integrată în întregul informațional care este definitoriu pentru acțiune în relația cu piața energetică românească și europeană”.

partnerg-i este prima companie românească activă și cu o evoluție dinamică, specializată în consultanța completă și reprezentarea consumatorilor industriali de energie electrică și de gaze naturale în achiziția și gestionarea costurilor cu cele 2 comodități. În prezent, totalul cheltuielilor anuale cu energia electrică și cu gazele naturale, ale clienților noștri, se apropie de 1 miliard de euro.

Sectorul tutunului a virat la buget peste 17,5 miliarde lei într-un an de criză

0

Conform raportărilor financiare finale, peste 17,54 miliarde de lei au fost virați la bugetul statului român în 2020 de companiile BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco, care dețin peste 90% din piața legală a țigaretelor. Suma reprezintă accize, TVA și alte taxe și contribuții, sectorul tutunului devenind cel mai solid contribuabil în perioada pandemiei, în condițiile scăderii veniturilor provenite din sectorul energetic.

„Cele aproape 10 miliarde de lei plătite de BAT la bugetul de stat într-una dintre cele mai incerte perioade din istoria recentă sunt cea mai bună dovadă a contribuției BAT la economia României. Ne dorim să consolidăm acest parteneriat și să creăm un viitor mai bun pentru toți și de aceea vom continua să oferim consumatorilor români produse cu risc redus și să investim în dezvoltarea celor peste 3.000 de colegi din România, a fabricii noastre de la Ploiești, a doua cea mai mare a grupului din Uniunea Europeană. De asemenea, le rămânem alături celor peste 30.000 de parteneri comerciali din HoReCa și retail, dar și celor din mediul cultural, prin susținerea evenimentelor de anvergură derulate de aceștia. Pentru a reuși este însă nevoie de un cadru fiscal echilibrat pentru toate categoriile de produse cu nicotină, care poate genera acea predictibilitate atât de necesară unei dezvoltări economice solide”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice al Ariei Europa Centrală și de Sud în cadrul BAT.

Într-o perioadă în care multe sectoare ale economiei au fost afectate grav, noi am continuat să muncim, să plătim taxele, să investim și să susținem comunitatea. Fabrica JTI din București investește 60 de milioane de euro în următorii trei ani pentru modernizarea capacităților de producție. Din 2010, inițiem anual campanii publice anti-contrabandă, în parteneriat cu autoritățile. Recent, am lansat o nouă campanie, cu mesajul „Contrabanda e boală grea!”, care se derulează în regiunile de frontieră și în București, în outdoor, online și la TV, în parteneriat cu Vama, Poliția de Frontieră și Poliția Română. De asemenea, vom continua programele sociale și culturale, pe care le susținem de mai bine de 20 de ani în România, indiferent de contextul economic sau dificultățile cu care ne-am confruntat în planul reglementării”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

„Într-un an fără precedent, caracterizat de criză și incertitudini, am demonstrat că suntem o industrie puternică și adaptabilă, pe care statul s-a putut baza. Am continuat să ne desfășurăm activitatea, punând oamenii și siguranța lor pe primul loc, și doar în ultimul an investițiile Philip Morris International au ajuns la aproape 100 de milioane de dolari. Philip Morris și-a luat un angajament față de România și ne dorim să-l menținem pe termen lung. Din 2017, până în prezent, 500 de milioane de dolari au fost investiți în fabrica noastră din Otopeni. În perioada 2022-2023, PMI va mai investi peste 100 de milioane de dolari și va continua să dezvolte capacități de producție pentru a acoperi piața internă și externă, dar și pentru a avea un impact cât mai redus asupra mediului. Pentru a continua aceste investiții și a avea o evoluție ascendentă a pieței legale, este însă nevoie de predictibilitate fiscală și de un cadru de reglementare corect pentru toți actorii economici”, a declarat Dragoș Bucurenci, Director External Affairs, Philip Morris România.

„România este o piață importantă pentru Imperial Tobacco. Astfel, compania investește, an după an, cu o rată mai mare decât rata creşterii afacerii în sine. Avem planuri ambiţioase de dezvoltare și pentru anii care urmează. Pentru ca acestea să se materializeze, avem convingerea că politicile fiscale trebuie să aibă în vedere atât bugetul de stat, cât şi situaţia economică generală, pentru a evita şocurile din piaţă. O agendă clară din partea autorităților – în termeni de stabilitate, predictibilitate si coerență – dublate de măsuri coordonate de reducere a comertului ilicit pot genera venituri bugetare superioare, atât de necesare în această perioadă”, a declarat Adrian Pirau, Market Manager, Imperial Tobacco Distribution Romania.

Pe plan local BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco angajează direct aproape 5.000 de salariați, având în România trei fabrici. România este al treilea producător european de țigarete, după Germania și Polonia. Potrivit INS, în 2020 totalul exporturilor a fost de peste 1,3 miliarde euro, contribuția pozitivă a tutunului la balanța de plăți fiind de circa un miliard de euro. Pentru primul semestru din 2021, datele MADR transmise presei arată că produsele din tutun se află în topul exporturilor agro-alimentare, pe locul al doilea, după porumb, cu aproape 595 milioane de euro.

Cele circa 3,7 miliarde de euro (calculat la rata de schimb leu/euro pentru acciza anului 2020, stabilită de Banca Centrală Europeană la 1 octombrie 2019) plătite bugetului de stat de către industria tutunului în 2020 reprezintă echivalentul a peste 10% din cuantumul PNRR. Pentru a putea continua în același ritm, producătorii solicită asigurarea predictibilității fiscale pe termen mediu, prin adoptarea din vreme a unui nou calendar de accizare.

Într-un scenariu optimist luat în calcul de ASPES (Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale), sectorul tutunului ar putea contribui la economia românească în viitorul apropiat cu 5,7 miliarde de euro anual, ceea ce ar însemna 2,56% din Produsul Intern Brut (PIB), dacă nu ar mai fi introduse noi restricții pentru piața legală, cadrul fiscal ar fi predictibil, iar comerțul ilegal nu ar depăși 10%.

XTB: Bitcoin, încă în zona vulnerabilă, nu convinge decât dacă revine spre 60.000 la finele anului


Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB (foto), brokerul de burse internaționale listat pe Bursa de la Varșovia, explică și că sunt șanse ca Bitcoin să scadă în continuare sub pragul de 42.000 de dolari până la sfărșit de 2021 .

Criptomonedele trec, în prezent, printr-o perioadă de ajustări. După un vârf de aproape 3 trilioane de dolari atins pe 10 noiembrie, capitalizarea totală a proiectelor de criptomonede (peste 15.000 potrivit Coinmarketcap) a intrat în tendință descendentă. Pe seama datelor de luni, ora 12.45, capitalizarea ajunsese la 2.18 trilioane USD, o scădere de aprox 793 mld. dolari sau 26.64% în mai puțin de o lună. Din această valoare totală, Bitcoin reprezenta 41.2% și ethereum 21.5%, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist pentru brokerul de burse internaționale XTB România, companie listată pe Bursa de la Varșovia.

Piața monedelor virtuale rămâne una foarte concentrată, în care primele 2 proiecte reprezintă aproape două treimi din valoarea totală, pe baza prețurilor de tranzacționare actualizate, cu toate că nume noi au apărut pe radar și unele au avut creșteri spectaculoase.

Bitcoin a coborât de la aproximativ 69.000 dolari la un minim de 42.333 dolari pe bursa americană Coinbase, un declin de 38.6%. 

Sesiunea de sâmbătă (spre deosebire de bursele obișnuite, tranzacționarea criptomonedelor continuă în weekend) a fost în mod special electrizantă, cu scăderi de peste 20% în interiorul zilei, pe seama unor lichidări de poziții probabil forțate, dar și cu o recuperare care a dus sesiunea pe minus de „doar” 8.2%. 

Ethereum a avut o scădere temporară asemănătoare: un minim la -17.8%, dar minus de numai 2.3% la închidere. 

O teorie interesantă leagă participarea instituțională și a marilor investitori de o corelație mai mare cu piețele tradiționale, cum ar fi cea bursieră (pe acțiuni) și cea de obligațiuni. Așa s-ar putea asocia tendința de scădere din piața bursieră cu cea a Bitcoin, iar datele foarte slabe din piața muncii din SUA de vineri ar deveni unul dintre factorii declanșatori ai scăderilor. 

Nevoia de lichiditate în condițiile unor îngrijorări vizavi de noua variantă a virusului poate contribui la dinamica actuală, la fel și temperarea valului optimist susținut mai ales de investitori noi, unii dintre ei operând emoțional. 

Operatori cu un istoric de tranzacționare îndelungat au decis să pună la adăpost o parte din câștigurile marcate. Nivelul de risc asociat unor reglementări suplimentare e de asemenea luat în calcul mai ales la nivel instituțional. 

Este interesant, totuși, că mișcarea actuală se suprapune cu o creștere a tensiunilor în zone precum Taiwan sau Ucraina, diminuând imaginea Bitcoin ca scut față de turbulențele geopolitice. În fapt, însă, o astfel de evaluare se poate face pe un orizont de timp mult mai îndelungat, la fel cum evaluarea unor active de protecție față de inflație au nevoie de a parcurge cel puțin un ciclu întreg, incluzând un episod cu valori mari ale inflației. 

Pe termen scurt, piețele ar putea urmări cu mare atenție zona imediat de sub minimele atinse recent, 41-42.000 dolari/Bitcoin, sau 3.400-3.500 dolari/Ether; alunecări sub acest palier ar da semne de vulnerabilitate nu doar pentru Bitcoin și Ethereum, ci și pentru o mare parte dintre celelalte criptomonede.

Deși în unii dintre anii anteriori perioada sărbătorilor de iarnă oferea interes, volume și cotații  în creștere, în special din partea segmentului de retail, anul acesta ar putea fi atipic. 

Un moment interesant, cu variații procentuale ample ar putea fi debutul anului viitor. 

Pare mult prea devreme pentru a face estimări direcționale precise, având în vedere impredictibilitatea tiparului de evoluție al noii tulpini a virusului. 

Un episod de revenire ar fi, însă, neconvingător, dacă nu ar duce cotațiile Bitcoin cel puțin în apropierea pragului de 60.000 înainte de finele anului. Pe termen mediu, căutarea unor noi nume câștigătoare, cu soluții tehnice inovative ar putea deschide o nouă cursă, cu accente speculative, însă e probabil ca până atunci să fie nevoie de o perioadă de reașezare a pieței.

Cadourile de Crăciun – între tradiție și fiscalitate

0

Autori: 

Simona Tudor, HR & Payroll Manager, Global Compliance and Reporting, EY România
Stela Andrei, Partener Asociat, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România
Răzvan Ungureanu, Director, Business Tax Advisory (BTA), EY România
Florina Parîng, Senior Manager, Taxe Indirecte, EY România












Prin tradiție, decembrie este luna bilanțurilor, a pregătirilor de sărbători sau a planurilor pentru un nou an. Dar decembrie este și luna recunoștinței. Și, chiar dacă indicatorii economici, în unele cazuri, ar putea să nu arate așa cum au fost estimați, companiile vor în continuare să își manifeste recunoștința față de parteneri și clienți, pentru încredere și colaborare, față de angajați, cărora vor să le mulțumească pentru un an greu și, nu în cele din urmă, să-i bucure pe copiii care au nevoie de ajutor. Dar care sunt acele cadouri ce pot fi oferite de către companii, care pot beneficia de facilități fiscale sau deduceri: tichete cadou, cadouri sau sume de bani? La ce aspecte fiscale trebuie să fie atente companiile?

Oferirea de tichete cadou sau cadouri în natură, cu ocazia Crăciunului, este o formă foarte des folosită de către companii cu scopul de a le mulțumi angajaților pentru anul care se apropie de sfârșit și, de asemenea, pentru a-i bucura pe copiii acestora cu un dar în plus în sacul Moșului. Sigur, companiile pot oferi tichete cu valori mai mari, în funcție de cât de generoși își doresc sau își permit să fie, totuși doar valoarea de până în 150 lei de beneficiar este scutită de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale. Nimic nu-i poate împiedica pe angajatori să le ofere salariaților și o sumă de bani, pentru că și în acest caz se va aplica aceeași facilitate fiscală. Dar, pentru că „forma” se pare că este în continuare destul de importantă (deși se tot discută de „substanța” care ar trebui să prevaleze), angajatorii trebuie să fie atenți și să prevadă acest gest de recunoștință fie în contractul colectiv de muncă, fie în regulamentul intern. Prevederea lui în contractul individual de muncă este mai rar întâlnită. 

Inutil de precizat că pentru ce depășește limita de 150 de lei pentru fiecare angajat și copil al acestuia, societățile vor datora contribuții sociale și impozit pe venit. Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cadourile oferite angajaților și copiilor acestora, indiferent de forma în care sunt acordate, sunt considerate cheltuieli sociale, care sunt deductibile în limita a 5% din costurile cu salariile. De asemenea, compania va trebui să aibă în vedere și costul cu TVA pe care îl va suporta pentru cadourile acordate angajaților sau copiilor acestora, care nu prezintă nicio legătură cu desfășurarea activității economice în condiții optime.

Ce se întâmplă din punct de vedere fiscal cu cadourile oferite de Crăciun altor persoane decât salariații proprii și copiii acestora? În ceea ce privește acțiunile de protocol, pentru tichetele cadou acordate, societățile vor datora doar impozit pe venit, acestea fiind încadrate la venituri din alte surse.  E de avut în vedere forma și aici – în privința evidenței nominale a beneficiarilor care trebuie să cuprindă o serie de informații personale pentru care GDPR-ul este extrem de important. 

Pe de altă parte, în cazul cadourilor în natură – cum ar fi coșurile de Crăciun cu bunătăți – având în vedere că nu sunt prevăzute în mod expres în Codul fiscal la vreo categorie de venit, ca fiind impozabile sau neimpozabile, logica și practica ne pot spune că acestea nu se impozitează. Totuși, nu este exclus ca surprizele să apară, în cazul unui control fiscal, iar aceste cadouri să fie reconsiderate, în categoria de venituri impozabile ca fiind venituri din alte surse. Totuși, sperăm că ANAF să fie diligentă și să-și facă cunoscută interpretarea, în cazul în care este una nefavorabilă contribuabililor, solicitând de asemenea legiuitorului clarificări legislative viitoare. În acest fel, avem convingerea că autoritățile fiscale vor reuși să dea dovadă de interes în dezvoltarea unei relații bazată pe încredere și credibilitate cu contribuabilii.   

În ceea ce privește impozitul pe profit, în cazul cadourilor oferite partenerilor de afaceri, sub forma tichetelor cadou sau a cadourilor în natură, acestea sunt considerate cheltuieli de protocol, care sunt deductibile în limita a 2% din profitul contabil al companiei. Dacă TVA a fost dedusă la achiziția cadourilor acordate în cadrul acțiunilor de protocol, atunci compania va suporta un cost cu TVA pentru suma care depășește pragul de 100 lei/cadou.

În ceea ce privește donațiile ce se pot face mai ales în astfel de zile către copiii în nevoie, în mare, ele sunt nedeductibile. Astfel, din punctul de vedere al impozitului pe profit, aceste cheltuieli sunt nedeductibile, dar, în măsura în care se acordă sub formă de sponsorizări (către un ONG, de pildă, sau unei unități de cult, dar este important ca acestea să fie înscrise într-un Registru special), pot fi scăzute în limita a 20% din impozitul pe profit datorat, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri a companiei. Aceeași facilitate fiscală este aplicabilă și în cazul micro-întreprinderilor, care sunt plătitoare de impozit pe venit, în limita a 20% din acesta.  Din perspectiva TVA, dacă donațiile se fac în bunuri, TVA aferentă va fi nedeductibilă (cost la nivelul companiei), dar dacă bunurile sunt acordate sub forma unei sponsorizări, costul cu TVA va fi înregistrat pentru ceea ce depășește, la nivelul unui an, pragul de trei la mie din cifra de afaceri. Din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, donațiile și sponsorizările primite, conform legii, de către persoanele fizice, nu reprezintă venituri impozabile. 

Subiectul tichetelor cadou, care sunt oferite în alte scopuri și care ar putea fi subiect de reclasificare, rămâne în continuare controversat. Șansa primirii din partea autorităților fiscale a unui cadou plăcut, cu ocazia sărbătorilor, este relativ redusă pentru companiile vizate de o astfel de inspecție. Dar luna decembrie este luna surprizelor și rămâne să vedem ce ne mai rezervă.

În concluzie, rămânând atenți la partea fiscală, recomandăm tuturor să se bucure de spiritul sărbătorilor, să fie generoși atât la suflet cât și prin oferirea de cadouri celor din jur pe care ii apreciază și/sau pe care vor să-i ajute.

Bitcoin și ethereum înregistrează o scădere abruptă

0

Bitcoin și Ethereum au suferit o scădere fulgerătoare majoră în timpul weekend-ului, valorile criptoactivelor scăzând cu aproximativ 20% în anumite momente. Prețurile și-au revenit oarecum, dar ambele criptoactive se tranzacționează în continuare cu mult sub nivelurile de dinaintea weekendului.

Bitcoin a început săptămâna trecută tranzacționându-se în jurul pragului de 57.000 de dolari, cu unele fluctuații pe parcursul săptămânii, dar nimic remarcabil. Acest lucru s-a schimbat însă vineri, când criptoactivele au început să scadă vertiginos. BTC a scăzut până la un minim de 45.412 dolari în doar câteva ore – o prăbușire de aproape 20%.

Ethereum a căzut, de asemenea, victimă unei prăbușiri fulgerătoare. ETH a început să scadă vineri de la aproximativ 4.600 de dolari până la un minim de 3.652 de dolari – o scădere de peste 20%. 

De atunci, ambele criptoactive și-au recăpătat o oarecare stabilitate, iar prețurile au înregistrat o revenire modestă. BTC se tranzacționează acum în jurul valorii de 47.900 de dolari, în timp ce ETH se tranzacționează în jurul valorii de 4.000 de dolari. 

S-au făcut numeroase speculații cu privire la cauzele prăbușirii, unii analiști menționând expirarea pozițiilor cu efect de levier. Între timp, alte dovezi indică o creștere semnificativă a activității investitorilor care mută criptomonedele din portofele în burse – ceea ce face ca reacția la mișcările de preț să fie mai precipitată atunci când apare. 

Pe fondul mai larg al temerilor de pe piețele financiare, Omicron pare să joace de asemenea un rol.

Un nou fond ETF de Bitcoin se lansează în Canada

Un important manager de active, Fidelity Investments, a lansat un nou fond ETF de Bitcoin în Canada.

ETF-ul – denumit Fidelity Advantage Bitcoin ETF investește direct în bitcoin sau prin instrumente derivate. Cel puțin 98% din deținerile ETF-ului vor fi stocate în portofele reci. 

Fondul este listat la bursa din Toronto cu tickerul FBTC. Fondul va avea un comision de administrare de 0,4% pentru investitori, clienții având opțiunea de a investi prin intermediul dolarilor canadieni sau americani. 

Canada este o destinație populară pentru ETF-urile cripto, peste 20 de astfel de fonduri fiind disponibile pentru investitorii canadieni. Cu toate acestea, oferta Fidelity este unică în rândul ETF-urilor cripto prin faptul că oferă dețineri fizice de bitcoin, mai degrabă decât tranzacționarea pe contracte futures. 

Șeful diviziei cripto a Meta pleacă din companie

Șeful diviziei cripto a Meta (fosta Facebook) părăsește compania, în timp ce lansarea stablecoin-ului Diem rămâne sub semnul întrebării. 

David Marcus a anunțat că va părăsi firma după șapte ani, după ce a lucrat la oferta financiară a Meta din mai 2018, când a fost anunțat pentru prima dată proiectul cripto al companiei, Libra.

Proiectul s-a transformat ulterior într-un portofel de plăți numit Novi, cu criptoactivele care îl însoțesc, numit Diem. De atunci, portofelul cripto a fost lansat, dar lansarea lui Diem rămâne neclară.

Meta s-a confruntat cu obstacole semnificative în lansarea produselor sale cripto. Comentând plecarea, Mark Zuckerberg, directorul executiv al Meta, a comentat postarea lui Marcus: „Nu am fi făcut un salt atât de mare cu Diem fără conducerea ta și îți sunt recunoscător că ai făcut din Meta un loc în care să care să avem astfel de mize”.

Scenariile Omicron – de la speranță la consternare

Varianta Omicron stârnește noi spaime într-o lume deja obosită după aproape doi ani de pandemie. Ne aflăm acum într-o fază de incertitudine declanșată de expansiunea rapidă a acestei noi variante în Africa și în întreaga lume, de cele peste 30 de mutații ale sale în proteina spike vizată de vaccinuri și de lipsa de date despre cât de periculoasă este această variantă.

În timp ce piețele reacționează cu prudență la acest nou virus, diverse organizații fac diferite scenarii cu privire la evoluțiile viitoare pe baza puținelor date pe care le avem acum.

Un scenariu moderat este cel în care varianta Omicron se dovedește a fi mai transmisibilă, dar în care oamenii au o imunitate similară sau doar ușor mai slabă, comparabilă cu varianta Delta. Acest scenariu prevede o posibilă reducere a creșterii economice pentru primul trimestru al anului viitor. Cât de amplă va fi aceasta va depinde foarte mult de măsurile pe care le vor lua guvernele pentru a limita răspândirea bolii. Dar economiile își vor continua redresarea. 

Scenariul cel mai pesimist este ca Omicron să fie mai infecțios, iar imunitatea care previne formele grave ce duc la spitalizare să se dovedească a fi mult mai slabă decât la varianta Delta. Acesta este scenariul care duce lumea înapoi la începutul anului 2020, cu toate blocajele și restricțiile. Acest lucru va justifica, de asemenea, o scădere mai accentuată a creșterii pentru primul trimestru din 2022, o presiune sporită asupra lanțurilor de aprovizionare, întreruperi ale producției și o inflație în continuare mai mare din cauza faptului că cererea nu poate fi satisfăcută. O posibilitate este ca în acest scenariu să vedem din nou prețurile energiei în scădere abruptă.  

Pe partea pozitivă avem un scenariu în care Omicron se dovedește a fi doar mai infecțioasă și transmisibilă, dar cu rate de spitalizare și de deces mai mici decât Delta. În acest scenariu, economiile își vor continua revenirea la normal, reducerea achiziției de active de către Rezerva Federală americană va continua conform planului iar economia mondială va continua să crească. 

Mai există un alt scenariu dar acesta pare să fie infirmat de evenimentele curente.  Este scenariul în care Omicron se răspândește mai puțin agresiv decât tulpina Delta. De exemplu, Olanda a anunțat că a confirmat prezența variantei Omicron în eșantioane de testare olandeze prelevate încă din 19 noiembrie – cu mult înainte ca Africa de Sud să anunțe prima dată detectarea acesteia. Experții cred că această variantă se află deja în circulație largă la nivel internațional și a reușit asta într-un interval de timp mai scurt decât Delta.   

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) vede în principal două scenarii cu care se confruntă economia internațională, deoarece Omicron se adaugă la incertitudinile legate de redresarea după criza Covid-19. „Unul este cel în care se creează mai multe perturbări ale aprovizionării și se prelungește inflația ridicată pentru mai mult timp. Și altul, mai sever, în care trebuie să folosim mai multe restricții de mobilitate, caz în care cererea ar putea scădea și inflația ar putea de fapt să se retragă mult mai repede”, a declarat Laurence Boone, economistul-șef al OCDE. Potrivit lui Boone, dacă Omicronul se va dovedi a fi „mai malefic” decât alte variante, guvernele ar putea fi chemate să intervină pentru a atenua lovitura pentru companii și gospodării. „Acesta ar putea fi un scenariu în care am avea nevoie de mai mult sprijin fiscal în acest stadiu”, a adăugat ea.

În ciuda stadiilor incipiente ale valului Omicron, apariția sa creează deja efecte. Turismul și călătoriile sunt afectate de interdicțiile impuse anumitor destinații africane, sunt aplicate reglementări mai stricte în materie de testare și vaccinare, iar toate acestea ar putea întârzia redresarea industriei turismului.  Înainte de descoperirea variantei Omicron, călătoriile internaționale erau în creștere după 20 de luni de scădere. 

Efectele se văd deja și la nivel local. Spre exemplu, în Marea Britanie, proprietarii de pub-uri, restaurante și hoteluri din întreaga țară avertizează că au primit deja anulări de rezervări pentru petreceri și evenimente de Crăciun, anulări declanșate de temerile legate de varianta Omicron. Acesta este un semn rău pentru afacerile din domeniul Horeca. Acestea sperau să primească mulți clienți în timpul sezonului festiv, crucial pentru business. Iar această tendință are potențialul de a se răspândi în întreaga lume.Unul dintre lucrurile pe care nu le știm încă este cât de puternică este protecția oferită de vaccinurile existente împotriva Omicron. În timp ce cercetează acest lucru, Pfizer și Moderna au început deja să lucreze la vaccinuri adaptate special pentru a opri valul Omicron. Iar acest lucru poate modifica toate scenariile de mai sus. Ne întoarcem astfel la faza în care piețele financiare reacționau la știrile despre vaccinuri, deoarece creau o urmă de speranță că pandemia va fi învinsă. 

Smarthuts încheie cu succes o rundă de finanțare de 190.000 de Euro, la o evaluare de 2.500.000 de Euro

0

Smarthuts a încheiat cu succes listarea pe platforma Seedblink, investiția vizată, de 140.000 de Euro fiind suprasubscrisă cu 36%. Investitorii au subscris în total 150.000 de Euro, la o evaluare a startup-ului de 2.500.000 Euro. Runda de finanțare se ridica însă la 190.000 de Euro, cu sprijinul investitorilor de tip angel investors, parteneri în cadrul Smarthuts de dinainte de listare. Contributia follow-on este de 40.000 de Euro.

Start-up-ul a dezvoltat o soluție low code, orchestrată de inteligență artificială (AI), care integrează șabloanele proprii fiecărei industrii și permite digitalizare completă a activității companiilor de field service cu echipe între 10-250 angajați. Activitățile cuprinse în domeniul field service sunt cele de instalare, mentenanță și intervenție pentru aproape orice domeniu, de la Securitate și IT, la curățenie și întreținere de spații verzi. Pentru acest segment de piață, respectiv peste 6500 de companii doar în România, nu există la acest moment nici local, nici la nivel global soluții care să poată fi personalizate, să fie ușor de utilizat și instalat, la prețuri accesibile. 

Ion Gavrilescu – Smarthuts

Instalarea completă a soluției și personalizarea nu au depășit niciodată 30 de zile iar adoptarea soluției de către operatorii din teren s-a făcut prin traininguri care nu au necesitat mai mult de 15 minute. Aplicația mobilă, pentru efectivele din teren, conține doar câmpurile necesare realizării sarcinilor și a fost foarte ușor adoptată. În acest fel, managementul obține în timp real toate informațiile necesare pentru decizii și pentru o raportare relevantă”, spune Ion Gavrilescu (foto), Managing Director, Smarthuts.

Resursele primite vor fi folosite pentru extinderea pe piețele din CEE, Marea Britanie și țările nordice cu obiectivul triplării veniturilor recurente, respectiv realizarea unui venit anual de 500.000 de euro și lansarea globală. Termenul pentru aceste dezvoltări este finalul anului 2022, când este planificată o nouă rundă de finanțare, de 700.000 de Euro, ce va permite echipei să valorifice potențialul de peste 3 miliarde USD al pieței globale (conform estimărilor Gartner). 

Avem noi oportunități de a acoperi noi piețe, prin intermediul clienților noștri actuali care au operațiuni în Europa Centrală și de Est. Ca urmare a unor implementări reușite aici, vom exporta soluția în țări cum sunt Grecia, Malta, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina, țările baltice. Runda actuală ne permite creșterea echipei ca să susținem această expansiune și să intensificam activitatea de vânzări regionale”, precizează Ion Gavrilescu.

Soluția Smarthuts permite vizualizarea în timp real a stocurilor, monitorizarea distanțelor parcurse, a disponibilității de intervenție, a timpilor de execuție, includerea de imagini cu lucrările realizate și finalizarea cu procese verbale în format digital, emise automat. Pe scurt, întregul flux de business specific intervențiilor în teren poate fi personalizat și integrat, de la inițializarea unei sarcini la finalizarea și recepţionarea acesteia.


Smarthuts este o soluție românească de digitalizare pentru companiile din industria de field service (cu activități în teren), concepută pentru companiile de dimensiuni medii, între 10 și 250 de angajați, care permite monitorizarea completă a fluxului de lucru, de la inițializarea unei sarcini, la finalizarea ei. Soluția combină low code, cu șabloanele specifice sectorului de activitate „servicii în teren” și este orchestrată de Inteligența Artificială. Lansată la începutul anului 2020, de Cristian Dragomir și Ion Gavrilescu, o echipă de fondatori cu o experiență cumulată de peste 20 ani în antreprenoriat și în domeniul field service, Smarthuts poate fi adaptată pentru orice verticală care utilizează forță de muncă în teren sau remote, oferind în timp real o viziune asupra tuturor elementelor necesare de la stocuri, disponibilități de personal, timpi de lucru, programări, până la recepția lucrărilor și emiterea proceselor verbale.

OCDE: procedura amiabilă pentru soluționarea disputelor fiscale, slab utilizată în România


_________________

Material de opinie de Ciprian Gavriliu, Partener, și Corina Augustin, Consultant Senior, Prețuri de Transfer, Deloitte România (fotot)

Companiile din întreaga lume care contestă deciziile de impunere emise de autoritățile competente, considerând că acestea contravin prevederilor acordurilor sau convențiilor de evitare a dublei impuneri, pot apela la procedura amiabilă pentru soluționarea unor astfel de dispute. Această procedură este însă puțin accesată în România, comparativ cu principalii săi parteneri comerciali, respectiv Austria, Germania, Spania sau Italia, așa cum reiese din cele mai recente date publicate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitoare la anul 2020. 

OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor amiabile, atât la nivel global, cât și la nivel național. Statistica aferentă anului 2020, care acoperă 118 jurisdicții, inclusiv România, și cuprinde, practic, toate cazurile derulate în întreaga lume, arată că procedura are în continuare un caracter concentrat – anul trecut au fost demarate aproximativ 2.500 de cazuri noi, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții, iar restul de 5% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.

Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior).

Dintre cererile soluționate în 2020, aproximativ 75% au rezolvat în totalitate atât aspectele referitoare la prețurile de transfer, cât și pe cele aferente altor zone de impozitare, în timp ce aproximativ 3% dintre proceduri au fost încheiate fără acord. Pe de altă parte, numărul de cazuri retrase de contribuabili aproape s-a dublat în 2020 față de 2019. 

Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne una ridicată, dar având termene comparabile cu o dispută cu autoritățile fiscale în tribunal. Cazurile din zona prețurilor de transfer soluționate anul trecut s-au derulat, în medie, pe parcursul a aproape trei ani (35 de luni), în creștere de la 31 de luni în 2019. Procedurile pe alte impozite s-au soluționat, în medie, în aproximativ 18 luni, comparativ cu 22 de luni pentru cele finalizate în 2019. Unele jurisdicții au înregistrat întârzieri, în special pentru cazuri mai complexe, din cauza crizei generate de pandemie, care a afectat calitatea comunicării cu unii din partenerii din tratatele internaționale. 

Cum funcționează mecanismul?

Procedura amiabilă este reglementată, la nivel european, prin intermediul Directivei UE 2017/1852, care conține norme de aplicare a mecanismului de soluționare a litigiilor între statele membre ale Uniunii Europene atunci când acestea apar în urma interpretării și aplicării acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri. România a transpus prevederile directivei în legislația națională în 2019. 

Acest instrument poate fi folosit de către un contribuabil român după primirea unei decizii de impunere care reprezintă, în opinia sa, dublă impunere. Într-o astfel de situație, contribuabilul poate depune o plângere în termen de trei ani de la comunicarea deciziei de impunere, care trebuie să conțină o serie de informații și documente, conform Codului de Procedură Fiscală. Ulterior, în termen de 180 de zile de la primirea plângerii sau de la primirea informațiilor și documentelor solicitate, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) decide dacă acceptă plângerea și demarează procedura amiabilă sau dacă o respinge. Dacă o acceptă, soluționează chestiunea litigioasă, în mod unilateral, fără implicarea celorlalte autorități competente. 

Prin intermediul mecanismului impus de Directiva 1852, ANAF și autoritățile competente ale statelor membre implicate trebuie să soluționeze cererea depusă de contribuabil în termen de doi ani de la data ultimei notificări a deciziei de acceptare a plângerii venite din partea uneia dintre autoritățile competente ale statelor membre în cauză. În anumite cazuri, termenul poate fi prelungit cu până la un an la cererea ANAF sau a oricăreia dintre autoritățile competente din statele în cauză. 

Astfel, prin acest mecanism este reglementat un termen pentru soluționarea litigiilor fiscale, aspect care nu este asigurat de tratatele bilaterale și convențiile de evitare a dublei impuneri.

Care sunt cele mai eficiente jurisdicții și unde se poziționează România?

Jurisdicțiile cele mai eficiente în utilizarea acestui instrument sunt Elveția și Australia, dacă ne raportăm la durata de soluționare relativ redusă a cazurilor de prețuri de transfer, precum și a altor cazuri, Luxemburg și Norvegia, în ceea ce privește gestionarea eficientă a numărului de cazuri, și Irlanda, care are cel mai performant cadru de soluționare a procedurilor amiabile.

În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri.

Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. 

În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente. 

Cu toate aceste impedimente, pentru a evita dubla impunere cauzată de ajustările prețurilor de transfer efectuate de către autoritățile fiscale din România sau de către autoritățile din altă jurisdicție asupra tranzacțiilor desfășurate cu companii din România, este recomandabil ca o companie să aibă în vedere procedura amiabilă de soluționare dintre autoritățile fiscale ca o alternativă viabilă la o acțiune în instanță.