Reglementări în concordanță cu piața europeană a drepturilor de autor

0

O serie de proiecte legislative au fost aprobate în vederea modificării și completării Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legii nr. 504/2002 a audiovizualului care urmăreşte transpunerea Directivelor 789/2019 și 790/2019 și Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, care urmărește transpunerea Directivei 1808 din 14 noiembrie 2018 – Directiva serviciilor media audiovizuale.

Ministerul Culturii informează că „Directiva 1808/2018 are în vedere noii actanți de pe piaţa serviciilor, inclusiv a furnizorilor de servicii video la cerere şi de platforme de partajare a materialelor video. Aceasta impune statelor membre crearea cadrului legal necesar pentru adaptarea la evoluţia realităţilor sectorului audiovizual, printre care: 

● Necesitatea protejării cetățenilor europeni, mai ales a minorilor împotriva conținutului nociv, precum și combaterea conținutului care instigă la ură, terorism, pornografie infantilă sau xenofobie și rasism (discriminare). 

● Promovarea operelor europene, ceea ce va aduce venituri importante pentru sectorul cultural.

● Transparență în legătură cu furnizorii de servicii mass-media. 

● Promovarea educației în domeniul mass-media (așa cum este lupta împotriva știrilor false).

● Flexibilitate în difuzarea spoturilor publicitare. 

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe urmăreşte transpunerea Directivelor 789/2019 și 790/2019. Cele două directive au ca obiectiv oferirea unui grad ridicat de protecţie titularilor de drepturi de autor şi drepturi conexe, prin instituirea unui cadru legal în care să poate avea loc exploatarea conţinutului protejat de aceste drepturi.

  • Directiva 789/2019 de stabilire a normelor privind exercitarea dreptului de autor şi a drepturilor conexe, aplicabile anumitor transmisii online ale organismelor de radiodifuziune şi anumitor retransmisii ale programelor de televiziune şi radio şi de modificare a Directivei 93/83/CEE a Consiliului. Aceasta stabileşte norme ce vizează îmbunătăţirea accesului transfrontalier la un număr mai mare de programe de televiziune şi radio, prin facilitarea obţinerii de drepturi pentru furnizarea de servicii online care sunt auxiliare difuzării de anumite tipuri de programe de televiziune şi radio şi pentru retransmisia programelor de televiziune şi radio. Directiva stabileşte, de asemenea, norme pentru transmisia de programe de televiziune şi radio prin procesul de introducere directă. 
  • Directiva 790/2019 privind dreptul de autor şi drepturile conexe pe piaţa unică digitală şi de modificare a Directivelor 96/9/CE şi 2001/29/CE. Aceasta stabileşte norme care vizează armonizarea într-o mai mare măsură a dreptului Uniunii în materia dreptului de autor şi drepturilor conexe în cadrul pieţei interne, ţinând seama în special de utilizările digitale şi transfrontaliere ale conţinuturilor protejate. Directiva stabileşte, de asemenea, norme privind excepţii şi limitări ale dreptului de autor şi a drepturilor conexe şi privind facilitarea licenţelor, precum şi norme care vizează asigurarea unei pieţe performante pentru exploatarea operelor şi a altor obiecte protejate”.

Hub comunitar la Brașov

0

Cel mai mare proiect de regenerare urbană din România, cartierul Coresi din Brașov (10.000 de oameni), este beneficiarul unui hub comunitar – un pavilion multifuncțonal, mobil, modular, demontabil, construit pentru întreaga comunitate. Se numește #LaUnLoc, este construit de Asociația Zi de Bine și de NOD Markerspace și deținut de Fundația Comunitară Brașov. Spațiul, înschis sau deschis după dorință, este utilat cu gradene mobile, decorate cu plante perene, astfel încât să formeze o zonă de amfiteatru în aer liber și permite desfășurarea evenimentelor organizate de Fundația Comunitară Brașov.

Bugetul necesar pentru implementarea proiectului #LaUnLoc este de 35.000 euro și este asigurat de partenerii strategici ai Asociației Zi de Bine, Lidl România, Grupul EON România și UniCredit Bank.

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „Ne dorim ca LaUnLoc, noul Hub comunitar ce va fi construit în Brașov, să devină pentru oameni locul în care se pot simți ca acasă. LaUnLoc este conceput ca un spațiu extrem de versatil ce va putea fi adaptat în funcție de nevoile comunității: spațiu de întâlnire și de odihnă, spațiu pentru dezbatere publică și pentru expoziții edu-culturale, spațiu pentru activități artistice, educaționale sau terapeutice. Cel de-al 20-lea proiect lunar pe care-l susținem este despre comunitate și  suntem nerăbdătoare să ne vedem #LaUnLoc”.

Laura Popeea, director executiv al Fundației Comunitare Brașov: „În cei aproape 7 ani de la înființare, Fundația Comunitară Brașov a finanțat și mentorat 206 proiecte comunitare în valoare de 2.781.774 ron, prin mobilizarea donatorilor corporate, a celor individuali și a persoanelor resursă din comunitate. Odată cu acest Hub comunitar, ne vom putea organiza evenimentele într-un spațiu interactiv, în care oamenii să se simtă confortabil și unde să își dorească să revină cu drag. Avem pe listă o mulțime de evenimente în următoarea perioadă și suntem extrem de entuziasmați că le vom putea desfășura în noua noastră casă, #LaUnLoc”. 

Fundația Comunitară Brașov face parte dintr-o mișcare națională alături de alte 18 fundații comunitare din țară și are misiunea de a crea punți între nevoile și resursele locale și de a acționa ca un catalizator pentru o comunitate mai unită, mai generoasă și mai solidară. Mai multe detalii despre programele Fundației Comunitare Brașov, puteți găsi aici: www.fundatiacomunitarabrasov.ro

Un alt proiect cu impact educativ și social dezvoltat de Asociația Zi de Bine, laboratorul de robotică realizat la Liceul Tehnologic Carol I din Valea Doftanei, „este pregătit pentru elevii pasionați de robotică. Laboratorul a fost utilat, printre altele, cu roboți interactivi și kituri robot umanoid, pentru ca cei mici să își dezvolte abilitățile în domeniu. Andreea Kovasznai și Lorena Matei, două tinere artiste din echipa Pigmente au personalizat sala de curs prin picturi adecvate. Liceul Tehnologic Carol I găzduiește aproape 400 de elevi, de la grădiniță la învățământ liceal, dintre care peste 100 participă săptămânal la clubul de programare desfășurat în cadrul liceului. Liceul din Valea Doftanei se mândrește cu o rată a abandonului școlar de 0%. Pentru ei, Asociația Zi de Bine a demarat un proiect amplu, în cadrul căruia a amenajat un laborator de robotică, utilat cu toate elementele necesare pentru ca elevii să descopere ce înseamnă tehnologia, ingineria, matematica și știința. Laboratorul de robotică a fost utilat cu: pachete Lego® Mindstroms pentru a dezvolta abilitățile elevilor pentru știință, tehnologie, inginerie și matematică; kituri de nivel intermediar pentru Arduino, pentru orele de științe și informatică prin care să se dezvolte abilitățile elevilor pentru știință, tehnologie, inginerie și matematică; o imprimantă 3D; roboți interactivi Robodog pentru inițierea în programare a elevilor din clasele primare și pentru învățarea limbii engleze; ochelari VR Oculus pentru accesarea unor site-uri care oferă materiale educaționale din domeniul VR, AR sau 3D; kituri robot umanoid pentru a introduce copiii în domeniul roboticii, unde pot învăța despre componentele de bază și programarea roboților.

Cei care vor să contribuie suplimentar la proiectele realizate de Asociația Zi de Bine o pot face fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845 sau își pot dona ziua de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza”.

Asociația Zi de Bine are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

Educație financiară cu Asociația Administratorilor de Fonduri din România

0

Asociația Administratorilor de Fonduri din România (AAF) reia programul de educație financiară „Economisește inteligent!”, pentru „creșterea nivelului de informare și încredere a publicului în produsele industriei fondurilor de investiții”.

Organizatorii ne informează că „experți în industria de profil și persoane care au ales să-și crească gradul de bunăstare financiară devenind investitori, vor explica pe parcursul următoarelor săptămâni diferența dintre economisire și investiție, mecanismul de funcționare a industriei fondurilor de investiții, care sunt pașii de parcurs de către o persoană care dorește să economisească inteligent, care sunt riscurile inerente oricărui tip de investiție dar și ce pot face pentru a diminua aceste riscuri”.  

Horia Gustă, președintele AAF: „Există mai mulți factori care au dus la creșterea accelerată a numărului de investitori și credem că o contribuție importantă a adus-o și programul Economisește inteligent!, demarat anul trecut. După un an de zile de proiect, avem 100.000 de investitori în plus și, poate, și mai important este că avem aproape 2 miliarde de euro în administrare în plus față de anul trecut, apropiindu-ne de pragul de 50 de miliarde de lei. Prin modul în care am comunicat, am încercat să ne apropiem de oamenii care au cea mai mare nevoie de cunoștințe financiare”.

Jan Pricop, director executiv al AAF: „Prin intermediul proiectului Economisește inteligent!, ne propunem deopotrivă să informăm publicul, să explicăm noțiuni care par complicate dar se bazează pe principii din viața cotidiană dar și să demontăm mituri despre economisire, unul dintre acestea fiind legat de prejudecata că economisirea este doar pentru persoanele cu venituri mari. Prin acest proiect, explicăm cum se pot face economii pe termen lung cu sume reduse de bani și ne dorim ca, la finalul programului,  numărul celor care au încredere în fondurile de investiții și aleg această soluție de economisire inteligentă să continue să crească”. 

Dan Popovici, membru în boardul AAF, CEO OTP Asset Management: „Fiecare trebuie să aibă un plan personal de investiții și primul pas este să te uiți portofel la ce venituri ai, la cheltuieli și la care dintre ele poți renunța: cât câștig, cât cheltuiesc, cât pun deoparte și pentru ce pun deoparte. Pentru că este extrem de important ca fiecare să-și identifice nevoile. Sunt nevoi pe termen scurt, de exemplu pentru vacanță, și nevoi pe termen lung, școala copiilor sau bani pentru pensie. Apoi, stabilești ce sumă de bani economisești, dar fără să-ți modifice standardul de viață. Un procent rezonabil ar fi 15-20% din venitul lunar. Și cel mai important este să economisești lunar și pe termen lung”.

Mihai Purcărea, CFA, CEO BRD Asset Management: „S-a întâmplat frecvent în ultimii 10 ani ca inflația să fie mai mare decât dobânzile bancare, ceea ce înseamnă o scădere a puterii de cumpărare. De exemplu, în ultimii 4 ani, în România, un deponent bancar a pierdut în permanență putere de cumpărare din cauza inflației. Deși poate a plasat 100 de lei și are acum 103-104 lei, cu acești bani poate cumpăra mai puțin decât ar fi putut cu suma inițială”. 

Aurel Bernat, membru în boardul AAF, CEO al BT Asset Management: „În general, există două tipuri de investitori, cei care investesc sume mai mici în mod recurent şi cei care vin o dată cu o sumă mai semnificativă. Trebuie să avem în vedere perioadele în care se fac aceste investiţii, cu cât un client merge către o investiţie recurentă pe o perioadă mai lungă de timp, cu atât riscul pierderilor scade spre zero. În perioade de 15-20 de ani, randamentul dat de performanţa anuală este mai mare decât ceea ce reuşim să economisim, iar dobânda compusă ne ajută, chiar dacă nu o simţim. Cheia soluţiei înseamnă dobânda compusă, disciplina şi perseverenţa”.

AAF reamintește că statistica pe care a prezentat-o „în cadrul celei de-a treia ediții a Summitului AAF a arătat că ultimele 12 luni au adus în piața fondurilor de investiții aproape 100.000 de noi investitori, un avans extrem de important ținând cont de contextul economic dominat de pandemie, în 2020. În opinia reprezentanților Asociației, creșterea numărului persoanelor care înțeleg funcționarea industriei și a fondurilor de investiții poate fi o explicație a acestui avans fără precedent. Chiar dacă investițiile în fonduri au crescut în ultimii ani, România este încă departe de economiile dezvoltate din vestul Europei. De exemplu, dacă în România sumele investite reprezintă 5% din PIB-ul țării, în Franța acestea reprezintă 95% din PIB, în Germania, 81% din PIB, iar în Austria, 59% din PIB. Economisirea inteligentă a fost, de altfel, una dintre cele mai apreciate dezbateri și în cadrul Summitului AAF din acest an. Cine vrea să înceapă să economisească trebuie să-și facă mai întâi un plan personal de investiții și să determine propria toleranță la risc”. 

Noul an universitar 2021-2022

0

La deschiderea anului universitar 2021-2022 și cu ocazia Zilei Mondiale a Educației – 5 octombrie, Universitatea Titu Maiorescu din București, adresează un apel către întreaga comunitate academică și decercetare, ca și spre mediul economic, social, politic și cultural:

Apel pentru Educație al Universității Titu Maiorescu din București la deschiderea anului universitar 2021-2022 și de Ziua Mondială a Educației

Universitatea Titu Maiorescu din București, instituție de învățământ superior emblematică a României, recunoscută la nivel național și internațional pentru complexitatea profilului academic, calitatea studiilor și dinamica dezvoltării, universitate europeană prin vocația fondatoare, prin spirit, misiune academică și deschidere instituțională, conectată la ideile, evoluțiile și tendințele din Spațiul Cunoașterii și profund ancorată în realitatea societății românești, participă, prin procesul educațional și activitățile de cercetare, prin proiecte și programe, prin implicare etică și civică, prin atitudine și luări de poziție cu privire la temele de interes comun, la procesul de construcție a unei societăți moderne și a unei Românii Europene prin intermediul educației, al valorilor morale și spirituale, al cercetării și cunoașterii. 

În acest cadru instituțional și conceptual, la Deschiderea anului universitar 2021-2022 și cu prilejul Zilei Mondiale a Educației (5 octombrie), Universitatea Titu Maiorescu lansează un APEL PENTRU EDUCAȚIE cu scopul de a conștientiza la nivel public importanța și rolul educației pentru societate, dificultățile, provocările și prioritățile acesteia în prezent și în perspectivă, într-o perioadă dificilă pe plan global, și de a contribui la asumarea lor colectivă și la coagularea unei atitudini comune, sinergice și proactive pentru Educație în societatea românească.

  1. Educația este esențială pentru dezvoltarea individului, edificarea unei societăți moderne și a unei națiuni civilizate în cadrul civilizației europene. Educația și cercetarea reprezintă factori fundamentali ai dezvoltării și progresului, vectori ai viitorului și mijloace de edificare a Europei Cunoașterii. De aceea Educația trebuie asumată la nivel politic ca prioritate națională, așa cum prevede Legea Educației, nu doar declarativ, din rațiuni politicianiste și electorale, ci prin susținere politică, acțiune, inițiative, programe coerente îndreptate spre schimbare, modernizare, eficientizare în spiritul și datele sistemelor performante ale Europei.
  2. Educația românească în ansamblul ei are nevoie de un cadru legislativ modern, care, prin prevederile sale, puse în operă prin măsuri politice și administrative, să susțină procesele de schimbare și dezvoltare, cultivarea calității în educație și cercetare, încurajarea performanței, autonomia universitară și libertatea academică, recunoașterea valorii instituționale în spațiul învățământului superior și aprecierea ei pe criterii obiective și de pe platforma corectitudinii politice. Toate acestea sunt necesare, sub semnul priorității, în direcția modernizării sistemului educațional românesc și a alinierii lui la sistemele educaționale avansate din Uniunea Europeană.
  3. O educație de calitate necesită finanțare substanțială. Nu există educație și cercetare performante fără susținere financiară adecvată. În condițiile subfinanțării cronice, fără resurse financiare suficiente, vitale pentru existența și evoluția lor, educația și cercetarea din România se află în dificultatea de a se dezvolta la standarde europene, în conformitate cu potențialul uman de care beneficiază. Finanțarea educației și a cercetării, în aplicarea prevederilor legale, trebuie să constituie o prioritate a României de azi și a oricărei guvernări, în cadrul efortului de dezvoltare a țării prin intermediul cunoașterii. Tot în litera și spiritul legii, instituțiile de învățământ superior, indiferent de regimul lor juridic, în funcție de rezultatele și performanțele obținute, trebuie să aibă șanse egale în ceea ce privește finanțarea de la bugetul de stat.
  4. Universitatea este o instituție fundamentală, situată în centrul comunității, un adevărat pilon al societății. Reunind în misiunea sa academică învățământul universitar și cercetarea științifică, Universitatea constituie un cadru al instrucției, al transferului de cunoaștere, al formării de competențe și al specializării, al pregătirii viitorilor specialiști pentru piața forței de muncă și, în același timp, al educației în spiritul principiilor și valorilor morale, care au edificat civilizația europeană. Rolul universității trebuie să fie recunoscut, în întreaga lui complexitate și la adevărata lui valoare, în mediul public, de instituțiile statutului și de factorii de decizie și la nivelul societății, iar cadrele didactice să se bucure de respect social, conform statutului lor, consacrat de UNESCO și celebrat simbolic de Ziua Mondială a Profesorului / World Teacher’s Day (5 Octombrie), intrată în conștiința publică drept Ziua Mondială a Educației.
  5. În îndeplinirea misiunii sale, prioritatea absolută a Universității o reprezintă asigurarea calității în educație. Calitatea constituie condiția sine qua non a unei educații eficiente și competitive. Noțiune de învățământ superior trebuie să se întemeieze nu pe un statut cronologic și administrativ, ci pe substanța și calitatea educației, care deschid drumul către excelență și performanță. Universitatea care-și face din cultivarea calității la cele mai înalte standarde sensul existenței sale este o instituție care-și onorează numele și statutul și care participă activ la opera înscrisă în misiunea sa, de a desfășura educație și cercetare la nivel academic. Per a contrario, o universitate care nu îndeplinește standardele de calitate în educație și cercetare este o instituție care nu-și împlinește misiunea, o formă fără fond. Universitatea conștientă de misiunea și sensul ei în lumea de azi trebuie să abordeze asigurarea calității, prin instrumentele și mecanismele specifice, ca pe o prioritate instituțională și un obiectiv permanent. 
  6. Conectată la evoluțiile din Spațiul Cunoașterii, la procesele din mediul socio-economic, Universitatea de azi trebuie să fie angrenată, în relație cu aceste schimbări și provocări, într-un proces continuu de adaptare și redefinire instituțională. Universitatea trebuie să devină, din ce în ce mai mult, un spațiu de elită al formării, al încurajării gândirii libere și al schimbului de idei, al creativității și spiritului inovator, al deschiderii și internaționalizării, al diversității și dialogului intercultural. În același timp, păstrând echilibrul între necesitatea menținerii standardelor academice de calitate și nevoile societății, Universitatea trebuie să fie receptivă la cerințele societale, să fie o instituție inclusivă, care să integreze publicuri tot mai diverse, să asigure accesul egal la studiile universitare, echitatea, egalitatea de gen și de șanse, să participe activ la procesul de educare, instruire, consiliere și orientare, de formare de specialiști și de profesionalizare a domeniilor de activitate și să fie, astfel, un factor al dezvoltării și progresului. Având în vedere necesitatea permanentă de pregătire prin instituțiile de învățământ superior, determinată de evoluțiile rapide de pe piața forței de muncă, Universitatea trebuie să dezvolte noi forme de instruire și specializare în paradigma lifelong learning, deschise către toate categoriile de public, inclusiv către cele non-tradiționale. 
  7. Universitatea este un spațiu al valorilor intelectuale și morale. În datele misiunii sale academice și sociale, Universitatea trebuie să-și onoreze statutul instituțional, de spațiu al educației și cunoașterii, să cultive standarde înalte de instrucție și moralitate, să promoveze exclusiv valoarea și meritul, să respecte și să aplice cu exigență criteriile etice care o definesc ca instituție-etalon a comunității și națiunii. În acest sens, trebuie să nu abdice, sub nicio formă și în nicio circumstanță, de la valorile sale, să condamne cu fermitate abaterile de la normele etice și deontologice, actele deviante de la morala universitară, practica plagiatului, abuzurile de orice fel și să cultive respectul pentru lege și normele etice, pentru morala academică și pentru conduita universitară, să formeze un mediu sănătos din punct de vedere moral și spiritual, să fie mereu un exemplu și un reper pentru comunitate. În același timp, Universitatea trebuie să le cultive studenților în mod sistematic un spirit academic guvernat de valori morale și deontologice, de principiile eticii și integrității academice.
  8. În Societatea Cunoașterii și în Era Tehnologiei Informației și a Comunicațiilor, progresele economiei, ale științei și tehnologiei imprimă un ritm de evoluție și dezvoltare fără precedent. Tehnologia digitală, prezentă în toate domeniile activității și existenței, a devenit suportul acestor evoluții, accelerând dezvoltarea umanității. În perioada crizei pandemice, tehnologia a creat cadrul de continuare a existenței globale, prin desfășurarea online a activităților în toate domeniile, inclusiv în cel educațional. În prezent și în perspectivă, educația în general, învățământul superior și cercetarea științifică în special nu mai pot fi concepute fără aportul și suportul tehnologiei digitale. Universitatea prezentului trebuie să privească spre viitor, să-și deschidă larg porțile tehnologiei, să implice instrumentele acesteia în educație și cercetare, să-și digitalizeze resursele, serviciile, procedurile și procesele. Într-o metamorfoză necesară, Universitatea de azi, instituția fundamentală în procesul de edificare a Societății Cunoașterii, trebuie să devină o Universitate Digitală.
  9. România are un potențial de inteligență excepțional, recunoscut la nivel internațional și confirmat prin evoluția specialiștilor români în companii și consorții de prestigiu, în universități și institute de cercetare de top. Mulți dintre tinerii în această situație sunt absolvenți ai universităților românești, care-și continuă studiile și procesul specializării în străinătate și care aleg să-și desfășoare activitatea și să se dezvolte în carieră peste hotare. Prin acest exod continuu, determinat, în multe cazuri, de lipsa opțiunilor și a perspectivelor în țară, România pierde resurse importante de inteligență. O prioritate a clasei politice și a oricărei guvernări trebuie să fie crearea de condiții speciale pentru tinerii cu potențial, atragerea lor în țară și implicarea în activități de cercetare științifică și în domenii de vârf ale educației, științei și cunoașterii, care contribuie la dezvoltarea țării.
  10. În raport direct cu rolul ei de mijloc al dezvoltării și evoluției, Educația trebuie abordată de toate forțele politice, de instituții, organizații, entități socio-economice și culturale, de societatea românească în ansamblul ei ca domeniu de importanță strategică și asumată ca Proiect de Țară. În această viziune, educația trebuie să coaguleze în jurul ei toate forțele politice și sociale, care să-și facă din modernizarea și eficientizarea sistemului un obiectiv prioritar asumat și pus în operă în mod transpartinic în cadrul unui proces continuu. O educație de calitate, eficientă și competitivă constituie mijlocul de realizare a României Educate, conform Proiectului desfășurat de Administrația Prezidențială, și oferă condițiile de modernizare și dezvoltare a țării în direcția civilizațiilor avansate din Uniunea Europeană și din lume.  

BestJobs: Se caută specialiști, 55% dintre joburile disponibile îi vizează pe candidații white collars

0


Mai mult de jumătate dintre joburile disponibile în luna septembrie pe platforma de recrutare BestJobs s-au adresat candidaților din categoria „white collars”, adică specialiștilor care lucrează de la birou, cu 15% mai mult decât în luna august. Și joburile pentru candidații „gold collars”, adică cei cu specializări superioare, au înregistrat o creștere de 20% față de luna trecută și reprezintă 15% din volumul total.

În luna septembrie, topul domeniilor cu cele mai multe oferte de joburi care vizează această categorie de candidați (white collars) a fost condus de Vânzări, unde s-au căutat cel mai adesea „consultant vânzări”, „coordonator vânzări” sau „consilier vânzări”, urmat de domeniul Financiar/ Contabilitate, unde cele mai multe oferte au fost pentru „manager de audit intern”, „contabil autorizat” și „consultant financiar”, și de IT/ Telecom, unde sunt căutați specialiștii IT, având cunoștințe în Java, PHP sau Quality Assurance. 

În plus, oferta de joburi remote care se adresează preponderent categoriei white collars,  disponibile pe platforma BestJobs, continuă să crească de la o lună la alta, numai în septembrie înregistrând o creștere de 20% față de luna anterioară. 

Ana Visian

„Observăm că imediat ce perioada tradițională a concediilor a luat sfârșit, recrutările s-au intensificat și au apărut și mai multe joburi remote dedicate candidaților white-collars. Analizând activitatea de pe BestJobs, creșterea nu ne surprinde, întrucât acest segment a fost întotdeauna foarte dinamic pe platforma noastră, atât din punct de vedere al ofertei, cât și al cererii, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România.

Și în luna septembrie candidații au fost foarte activi și au înregistrat cu 10% mai multe aplicări decât în luna august, semn că au revenit din concedii cu planuri de schimbare.

Cele mai multe aplicări s-au efectuat în București, în număr de 229.337. Județul Timiș ocupă locul 2 în acest clasament, cu 62.868 de aplicări, urmat de Cluj, cu 46.262 de aplicări. La polul opus, se regăsesc județele Teleorman, cu 4.852 de aplicări, Harghita, cu 4.679 de aplicări și Ialomița, cu 3.593 de aplicări. 

Datele platformei BestJobs arată că în luna septembrie femeile au fost mult mai active decât bărbații în căutarea de noi oportunități de muncă, înregistrând 58% dintre aplicări.

Candidații care folosesc BestJobs pentru a-și găsi un nou job navighează pe platformă cu ajutorul funcției de căutare, pentru a găsi rapid anunțurile care îi interesează. În luna septembrie, se disting anumite tendințe în funcție de cuvintele cheie folosite de candidați în căutările directe, astfel: 10% din totalul căutărilor au fost pentru „joburi remote” și 3% pentru „joburi part-time”. Alte 15% dintre căutări au fost pentru posturi în domeniul Financiar, 11% în Inginerie și 10% în Transporturi.

Deloitte România și Reff & Asociații au asistat Chimcomplex în obținerea finanțării de 90 de milioane de euro pentru refinanțarea creditelor existente și pentru investiții

0


O echipă multidisciplinară formată din experți din cadrul practicii de Consultanță Financiară a Deloitte România și din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal a oferit asistență companiei Chimcomplex în obținerea finanțării de 90 de milioane de euro pentru refinanțarea creditelor existente și pentru investiții. Producătorul de produse chimice a împrumutat 26,7 milioane de euro de la CEC Bank și 30 de milioane de euro de la Alpha Bank în data de 30 septembrie 2021, credite ce vor fi utilizate pentru refinanțarea integrală a împrumuturilor existente de la VTB și Credit Suisse/Argentum Netherlands BV, pentru preluarea activelor Oltchim, precum și pentru continuarea unor proiecte de dezvoltare. Această sumă de 56,7 milioane de euro va fi suplimentată cu o finanțare de 33,3 milioane de euro de la CEC Bank care va fi contractată în cursul lunii octombrie 2021, rezultând o finanțare totală de 90 de milioane de euro.

„Mulțumesc Deloitte și Reff & Asociații pentru că au fost din nou alături de noi. Finalizarea refinanțării este un pas semnificativ pentru Chimcomplex și marchează o nouă eră pentru companie. Este punctul culminant al unor eforturi meticuloase și concentrate din ultimii doi ani jumătate pentru a remodela compania. Le mulțumesc partenerilor Credit Suisse Zurich şi VTB Frankfurt pentru că au fost alături de noi în 2018, într-o tranzacție specială de obținere a creditului de 164 de milioane de euro, pentru achiziția Oltchim. Mulțumesc reprezentanților CEC Bank și Alpha Bank pentru profesionalism și disponibilitatea de a sprijini o companie antreprenorială românească”, a declarat Ștefan Vuza, Președintele Chimcomplex.

„După tranzacția din 2018, de finanțare a achiziției Oltchim, în valoare de 164 de milioane de euro, suntem onorați că am fost din nou alături de Ștefan Vuza și de Chimcomplex într-un alt proiect de referință. Felicit echipa noastră multidisciplinară, care a lucrat intens și dedicat pentru a structura acest proces competitiv de selectare a finanțatorilor, de-a lungul unui proiect care a durat șapte luni”, a declarat George Mucibabici, Președinte Deloitte România, care a coordonat implicarea echipei Deloitte în această tranzacție.

Echipa de Consultanță Financiară a Deloitte România, care a oferit servicii de asistență la atragerea finanțării, a fost alcătuită din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Florin Păunescu, Director Corporate Finance, care a coordonat întregul proiect, Angelos Fragkos, Manager, Ruxandra Vasile, Associate, și Mihai Grădinescu, Associate.

„Ne bucurăm că am fost din nou alături de una dintre cele mai mari firme deținute de antreprenor român, într-o finanțare de anvergură. E o confirmare a recunoașterii de care se bucură expertiza noastră în materie de finanțări bancare și o validare a focusului nostru în acompanierea firmelor cu capital românesc în tranzacții complexe, care necesită atât cunoașterea aspectelor juridice locale, cât și a bunelor practici internaționale în materie. Mulțumim Chimcomplex pentru încredere și mult succes în continuare!”, a declarat Andrei Burz-Pînzaru, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal.

Echipa din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal care a lucrat la proiect a asigurat asistența juridică pentru negocierea și semnarea documentației de finanțare și a fost formată din Andrei Burz-Pînzaru, Partener, Patricia Enache, Managing Associate, și Dănuț Arion, Associate, și cu contribuția lui Nicholas Coddington, Partener în cadrul Deloitte Legal Polonia. 

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.600 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre

Guvernul a aprobat trei acte normative pentru agricultori

0

Guvernul a adoptat trei acte normative esențiale pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activităților din agricultură, a anunțat Marius Micu, secretar de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Este vorba de suplimentarea cu 175,95 mil. lei a sumelor pentru plata ajutorului de stat pentru motorina utilizată în agricultură. Valoarea totală a schemei de ajutor de stat în anul 2021 se ridică la 569 mil. lei. Prin această hotărâre sunt diminuate costurile de producție prin rambursarea sumelor reprezentând diferențele de accize și este încurajată continuarea activităților în agricultură.

De asemenea, peste 800.000 de fermieri vor beneficia de capital financiar pentru lucrările specifice de toamnă prin adoptarea unei hotărâri privind stabilirea pentru anul 2021 a cuantumului per hectar al plății unice pe suprafață, al plății redistributive și a intervalelor de suprafață pentru care se acordă aceasta, al plății pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu, al plății pentru tinerii fermieri și a plafonului aferent schemei de sprijin cuplat pentru măsura din sectorul zootehnic, speciile ovine și caprine.

În același timp, a fost prelungită până la 31 decembrie 2022 schema de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor, schema care prevede acoperirea costurilor administrative aferente întocmirii și menținerii registrului genealogic, precum și costurile aferente testelor pentru determinarea calității genetice sau a randamentului genetic al șeptelului, mai arată Marius Micu.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

E-MOBILITY FORUM

0

THE DIPLOMAT-BUCUREȘTI, împreună cu AUTOMOTIVE TODAY, platforma media integrata dedicata exclusiv industriei auto din România, organizează a doua ediție a E-MOBILITY FORUM un eveniment hybrid ce vor avea loc pe 7 Octombrie în cadrul InterContinental Hotel Bucuresti, sala de conferințe Fortuna.

Evenimentul beneficiaza de sprijnul: Diamond Partner: Wipro, Gold Partners: Engie, Siemens, Ford, ABB, Kaufland, Electrica Furnizare, Phoenix Contact, Adrem, Partners Hidroelectrica, BorgWarner, PwC, Tinmar, H.appyCities, Wave, Inform Lykos, Enel X,  asociatii partenere: AHK, CCIFER, BRCC, ACAROM, ACUE, ARPEE, Asociatia Romana pentru Smart City, High Innovative Mind, si Partenerii media: Automotive Today, Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic, Bursa, Energynomics.

Link inregistrare : https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_v63uW7bHTuuwFOMyUicubA

Scopul celor două evenimente este să se adreseze întregii comunități E-MOBILITY și reprezentanților industriei auto,  furnizorilor de energie electrică si a dezvoltatorilor producătorilor de stații de încărcare.

FORUMUL DE MOBILITATE ELECTRICĂ reprezintă o platformă ce își dorește să sublinieze importanta inovațiilor tehnologice, cum ar fi electrificarea, conectivitatea și automatizarea adaptate la noile tendințe de consum. Sesiunea de discuții își propune sa evidențieze principalele evoluții ale proiectelor de e-mobilitate în România în 2021.

AGENDA EVENIMENT

08:30 – 09:00      Înregistrare participanți &Welcome Coffee

09:00 – 09:10      DESCHIDERE OFICIALA E-MOBILITY FORUM

9:10 – 11:00       PANEL I FACTORI DE DECIZIE ȘI BUNE PRACTICI ÎN EUROPA. PRIORITATE: SIGURANȚĂ ȘI FUNCȚIONALITATE URBANĂ

Obiectivul pe termen lung al Uniunii Europene (UE) de a dezvolta o economie competitivă cu emisii scăzute de carbon se bazează în principal pe permiterea investițiilor durabile din punct de vedere ecologic, în special în ceea ce privește tranziția la vehiculele electrice și dezvoltarea rețelelor inteligente de electricitate, promovând în același timp utilizarea energiei regenerabile. Transportul este unul dintre principalul sector responsabil de emisiile UE; Vehiculele electrice (EV) ar putea permite o reducere imensă. Prin urmare, de la anunțarea obiectivelor pentru 2050 în 2009, s-a înregistrat creștere semnificativa a studiilor care explorează viabilitatea tranziției la e-mobilitate într-un context la nivel european, identificând factori și variabile comune.

Cadrul politic și legislativ și luarea deciziilor privind dezvoltarea infrastructurii electrice
• Provocări locale și evoluție în ceea ce privește facilitarea infrastructurii de e-mobilitate
• Parteneriate și principalii actori care colaborează pentru atingerea obiectivelor de e-mobilitate
• Inițiative și implementări pentru siguranță și funcționalitate urbană

Întrebări

Ce obiective ar trebui să conțină o strategie națională privind mobilitatea cu emisii reduse?
Cum pot Guvernul și Parlamentul să încurajeze/ accelereze tranziția către vehiculele electrice sau hibride?
Care sunt principalele provocări și bariere în ceea ce privește accesul la o mobilitate „verde”?

VORBITORI

  • CORINA POPESCU, CEO, Electrica
  • DANA VOICU, Personal Adviser to Deputy Minister, Ministry of  Transport and Infrastructure
  • CRISTIAN PRICHEA, Managing Director, Ford Romania NSC
  • FRANK HAJDINJAK, Chief Strategy and Transformational Officer, Adrem
  • LOREDANA MARILENA SAMOILA, PR Manager, Communication department, Kaufland Romania
  • EDUARD DUMITRASCU,  President of The Romanian Smart City Association (ARSC)

RADU PUCHIU,  Co-founder la H.appyCities, EVENT MODERATOR

11:00 – 11:30      Coffee break & Networking

11:30 – 13:00      PANEL II   E-MOBILITY & SMART GRID: CONECTARE, FUNCȚIONALITATE, EXPERIENȚĂ DE CONSUM

E-mobilitatea – o infrastructura de transport curat și ecologic folosind vehicule electrice – se bazează pe tehnologii inovatoare, prietenoase cu mediul, cu un potențial mare de creștere, dezvoltată în contextul unei rețele inteligente unificate și coerente. Pentru acest sector dinamic, standardele și interoperabilitatea devin din ce în ce mai importante, deoarece oferă un cadru previzibil care oferă încredere companiilor inovatoare de a-și aduce produsele pe piață.

Abordarea diferitelor nevoi de dezvoltate a infrastructurii de încărcare
• Implementarea pe scara larga a infrastructurii de tarifare publică: identificarea posibililor pași următori
• Exemple de bariere, oportunități și evoluții în România

Întrebări

Cum va fi afectată tranziția României la mobilitatea „verde” de creșterea prețurilor la electricitate? Ce soluții sunt în acest caz?
Cum vedeți evoluția pieței de vehicule electrice și cum credeți că poate fi impulsionată această piață în România?
Considerați că încărcarea mașinilor electrice la stațiile publice ar trebui să fie gratuită, ca stimulent pentru viitorii proprietari? Dacă nu, care ar trebui să fie tariful mediu pe KWh?

VORBITORI

  • MIHAI BOLDIJAR, General Manager, Bosch Representative Romania& Bulgaria
  • VASILE CRISTEA, Head of Business Unit  Distribution Systems, Siemens Romania
  • OCTAV ANDREI BACIU, Innovation & Partnerships Projects Coordinator, Engie Romania
  • RAZVAN ENCICA, Managing Director, PHOENIX CONTACT 
  • VLAD GHEORGHE,  Principal, Horváth
  • CATALIN STRATULAT, Engineering Head Europe, Engineering and R&D, Wipro
  • CONSTANTIN ICHIMOAEI- Director Executiv ABB Romania
  • MIHAI MARDALE, Head of e-Mobility Romania at Enel X Romania

13:00 – 14:30      Networking Lunch

WEBSITE EVENIMENT: https://emobility-forum.thediplomat.ro/

Startup-ul românesc .lumen, premiat la nivel global

0

Startup-ul românesc .lumen (Dotlumen S.R.L.), producător de ochelari pentru nevăzători, este unul dintre cei 21 de câștigători ai rundei inaugurale a premiilor Healthy Longevity Catalyst Awards, incluse în competiția globală Healthy Longevity Global Competition, deschisă soluțiilor inovatoare dezvoltate pentru susținerea îmbătrânirii sănătoase. 

Fiecare dintre cele 21 de startup-uri câștigătoare a primit un premiu Catalyst oferit de EIT Health, alături de o finanțare în valoare de până la 50.000 de euro pentru dezvoltarea produsului sau a serviciului lor.

Startup-ul românesc .lumen reamintește că „produce ochelari ce folosesc tehnologie AI pentru a ajuta persoanele cu deficiențe de vedere să se deplaseze. Prin soluția produsă, compania își propune să preia și să îmbunătățească beneficiile oferite nevăzătorilor de către un câine-ghid”. 

Healthy Longevity Global Competition, fondată de Academia Națională de Medicină din Statele Unite ale Americii, „se desfășoară de doi ani și face apel la echipe și profesioniști din diverse domenii precum știință, medicină, tehnologie, finanțe sau științe sociale să-și înscrie ideile inovatoare. Competiția este structurată pe trei niveluri de premiere: prima etapă – Catalyst Awards, a doua etapă – Accelerator Award și a treia etapă – Grand Prize.

EIT Health administrează și finanțează Catalyst Awards, participând la prima etapă a competiției globale ce vizează găsirea de soluții imediate pentru combaterea efectelor îmbătrânirii în întrega lume, oferind o oportunitate pentru echipele participante să se concentreze asupra sănătății și bunăstării fizice, mentale și sociale a oamenilor pe măsură ce aceștia înaintează în vârstă”.

România este inclusă în Schema de Inovare Regională (RIS) a EIT Health, „o inițiativă care poate contribui semnificativ la dezvoltarea ecosistemelor de inovare în regiunile emergente din Uniunea Europeană. Prin implicarea Freshblood, hub-ul local al EIT Health, proiectele sprijinite vor avea acces la rețelele paneuropene a celor mai bune universități, companii și programe ale acestora”. 

Tamas Bekasi, RIS Business Creation Manager la EIT Health InnoStars: „Suntem extrem de încântați că această competiție a adunat proiecte inovatoare foarte valoroase în domeniul sănătății, din care am ales cele mai bune idei și echipe pentru a le finanța și pentru a le ajuta să-și dezvolte produsele. Astfel, ne propunem ca noile soluții să ajungă la cât mai mulți oameni care să se bucure de beneficiile lor. Îmbunătățirea calității vieții pentru toți cetățenii europeni, mai ales pe măsură ce aceștia înaintează în vârstă, reprezintă pentru noi toți o prioritate, dar și o provocare, iar soluțiile dezvoltate cu ajutorul tehnologiei medicale sunt cheia unei îmbătrâniri sănătoase”.

EIT Health este recunoscut ca „unul dintre cele mai mari parteneriate public-privat europene în domeniul inovației în sănătate. Cu aproximativ 150 de parteneri, EIT Health este o rețea europeană unică de companii de top, universități, centre de cercetare și dezvoltare, precum și spitale și institute medicale. Rolul EIT Health este de a edifica un ecosistem care să permită dezvoltarea asistenței medicale pentru viitor, astfel încât cetățenii europeni să poată trăi o viață mai lungă și mai sănătoasă. EIT Health susține dezvoltarea profesioniștilor din domeniul sănătății din toată Europa, investind în cele mai performante talente ale Europei și facilitează comercializarea produselor/soluțiilor inovatoare pentru sănătate în cadrul UE. Este una dintre cele mai mari inițiative de sănătate finanțate public și este susținută de Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT), un organism al Uniunii Europene. Pentru mai multe informații, vizitați: www.eithealth.eu”.

Schema de inovare regională a EIT (EIT RIS) „a fost creată de Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT) pentru a reduce decalajul dintre regiunile lider în inovare și acele regiuni care sunt moderat și modest inovatoare. Programul este implementat cu implicarea reprezentanților locali, în România acesta fiind FreshBlood HealthTech. În domeniul sănătății, programul se desfășoară din 2016 și este coordonat de EIT Health InnoStars. Programul încorporează 13 reprezentanțe locale ale EIT Health situate  în 12 țări din Europa de Est, Centrală și de Sud. Aceste reprezentanțe servesc ca puncte de acces la o rețea pan-europeană a celor mai bune universități, companii și proiecte ale acestora. Programul își propune să dezvolte regiunile în care își desfășoară activitatea, descoperind atuurile lor inovatoare unice și să faciliteze pentru inovatorii locali participarea la programe și competiții pan-europene”.

Premiile Catalyst Awards „recompensează ideile inovatoare care ar putea extinde durata sănătății umane prin soluții pentru prevenirea bolilor, mobilitate, funcționalitate, conexiune socială, longevitate și multe altele. Aproximativ 450 de premii în valoare de 50.000 USD fiecare sunt acordate pe parcursul a 3 ani. Primul ciclu al etapei Catalyst a început în ianuarie 2020, cu două runde ulterioare de premii în 2021 și 2022”.

Garanție returnabilă pentru ambalaje de băuturi

0

Prin hotărâre de guvern inițiată de Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, este de-acum reglementat „sistemul garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR)”. Sistemul „presupune o garanție de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziționată, sumă care va fi recuperată imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România. De asemenea, sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele, de la cele de mici dimensiuni la supermarketuri. Prevederile acestui HG sunt aplicabile pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase”.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, subliniază: „Adoptarea HG-ului de astăzi este un pas firesc, având în vedere procesul de consultare publică lung și consistent, pe care l-am avut alături de toți actorii din piață: retaileri, producători, cumpărători. Contribuția acestora este una decisivă la construcția și operaționalizarea sistemului garanție-returnare.Totodată, SGR-ul funcționează deja în peste 10 state europene, cu rezultate care ating colectarea și procesarea a circa 90% din deșeurile reciclabile puse pe piață. Implementarea SGR-ului în România are o contribuție esențială în atingerea țintelor ambițioase de reciclare și colectare, pe care ni le-am asumat prin adoptarea OUG-urilor privind regimul deșeurilor din luna august a acestui an”.

Potrivit noilor reglementări, „cantitățile de ambalaje returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deșeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcționează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanți ai acestora, comercianți, dar și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului cu un procent de 20% (sic! – în comunicarea ministerială). Hotărârea de Guvern prevede ca, după selectarea operatorului național de sistem, întreaga infrastructură să fie finalizată în luna octombrie a anului viitor”.