_________________
Avansarea tratamentului comercial
_________________
Ngozi Okonjo-Iweala
Directorul general al Organizației Mondiale a Comerțului
Restaurarea dinamismului pentru dezvoltare
_________________
Odile Renaud-Basso
Președinte al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare
BNR anticipează o inflație de două cifre și majorează dobânzile
Fiecare ședință a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) începând cu luna octombrie a anului trecut, a adus o majorare a dobânzii. Cea mai recentă ședință a majorat dobânda cu 0,5% până la 2,5%, ajungând la nivelurile de dinaintea pandemiei. Inflația rămâne o mare îngrijorare, BNR estimând că vom asista la o creștere abruptă în al doilea trimestru din 2022, cu până la două cifre. Motivul principal este reprezentat de reajustările prețurilor la energie, după ce compensarea prețurilor va expira în luna aprilie a acestui an. Potrivit BNR, vom asista la începutul anului viitor la o scădere abruptă a inflației, dar aceasta va rămâne tot peste estimările anterioare, urmând ca inflația să atingă ținta BNR în ultimul trimestru din 2023.
Un alt motiv al majorării ratei a fost acela de a stimula economiile populației prin creșterea dobânzilor. Totuși, dacă comparăm ratele de dobândă la depozite care sunt de la 0,8% la 4,5% pe an cu rata inflației de 8,19% având perspective de creștere la două cifre, vedem că economiile pierd un procent important din puterea de cumpărare. Un alt efect al creșterii ratelor se va vedea în credite care vor deveni mai scumpe, ceea ce va duce la creșterea ratelor pentru populație și la creșterea costului banilor pentru companii.
În prezent, România are cea mai mică dobândă din regiunea noastră, campioană fiind Cehia cu 4,5%, urmată de Ungaria 2,9% și Polonia cu 2,75%.
Banca Centrală Europeană a recunoscut riscurile tot mai mari de inflație și pregătește piețele pentru posibilitatea unei creșteri a dobânzii. Klaas Knot, președintele băncii centrale olandeze și membru al consiliului de guvernare al Băncii Centrale Europene, a declarat că se așteaptă ca BCE să majoreze dobânzile în trimestrul al patrulea al acestui an. În prezent, dobânda de politică monetară a BCE este încă la 0%.
De cealaltă parte a Atlanticului, în Statele Unite, piețele încearcă deja să încorporeze în prețul acțiunilor creșterile de dobândă, iar analiștii încearcă doar să estimeze numărul acestora. În timp ce BofA vede șapte creșteri ale dobânzii cheie de un sfert de procent în acest an, urmate de încă patru în 2023, alții văd patru sau cinci creșteri doar în acest an.
Singura economie mare care reduce dobânzile de la 3,8% la 3,7% este China, pentru a apăra o economie slăbită dar cu o inflație scăzută, de 1,5%. Scăderea cheltuielilor de consum, reglementări mai stricte, un sector imobiliar în dificultate, precum și o politică de toleranță zero față de Covid, au generat îngrijorări cu privire la sustenabilitatea creșterii sale economice. Anul trecut, China a fost una dintre piețele bursiere care a înregistrat performanțe mult sub așteptări.
Piețele se așteaptă la măsuri antiinflaționiste, cum ar fi creșterea ratelor dobânzilor, dar se uită și la perspectivele de creștere economică, sperând că majorările dobânzilor nu vor opri creșterea. Cel mai recent World Economic Outlook al FMI prevede o încetinire în 2022, având în vedere că economia mondială intră în 2022 într-o poziție mai slabă decât se preconiza anterior. Creșterea globală este prognozată la 4,4%, mai mică decât cea de 4,9% estimată anterior, în octombrie 2021, dar mai mare decât media din cei 3 ani dinaintea pandemiei. Creșterea economica a Statelor Unite este văzută la 4%, de la 5,6% anul trecut, iar cea a Chinei la 4,8%, de la 8,1% în 2021.
22 de familii afectate de incendiul blocului din Constanța din decembrie 2021, clienți ai băncii, sunt sprijinite de BCR, în colaborare cu CSALB, prin acoperirea ratelor la credit timp de trei luni
Banca Comercială Română a venit în ajutorul clienților care au fost afectați de incendiul blocului din Constanța, din decembrie 2021, printr-un mecanism de sprijin în parteneriat cu Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
Printre locatarii blocului din Constanța care a luat foc în decembrie 2021, BCR a identificat 22 de familii care erau clienți ai băncii, cu credite imobiliare în derulare. În acest context, banca a decis implementarea unei soluții comune, prin CSALB, astfel încât, timp de trei luni, familiile să nu mai aibă grija ratelor, înțelegând nevoile financiare și epuizarea fizică și emoțională cauzate de situația prin care au trecut.
BCR a oferit o variantă sustenabilă, de acoperire a ratelor creditelor imobiliare pentru o perioadă de trei luni, o soluție fără alte comisioane sau dobânzi suplimentare. Întreaga procedură de acordare a ajutorului și management al documentațiilor se desfășoară prin CSALB.
„Considerăm că trebuie să ne ajutăm clienții în orice moment și cu atât mai mult atunci când trec prin astfel de evenimente. Le mulțumim partenerilor de la CSALB pentru facilitarea implementării mecanismului de sprijin, dar și pentru că sunt un partener pentru bănci și clienți. Împreună putem să sprijinim oamenii și comunitățile, mai ales în momentele dificile”, a declarat Dana Dima, vicepreședinte Retail & Private Banking BCR.
„Apreciem modul prompt în care BCR a apelat la conciliere pentru a găsi soluții în cazul accidentului din Constanța. Totodată asistăm la o premieră și la un exemplu de bune-practici în relația consumator-bancă: instituția financiară nu a mai așteptat ca cererea de negociere să fie formulată de consumatori, ci a venit în întâmpinarea zecilor de familii afectate de incendiu prin invitarea acestora să se adreseze CSALB și prin propunerea unor măsuri favorabile în cadrul negocierilor. De altfel, aceasta este și principala recomandare pe care CSALB o face către sistemul bancar în ultima perioadă: să treacă de la poziția reactivă, în care acceptă negocierea ca urmare a solicitării consumatorului, la atitudinea proactivă, prin care invită la conciliere consumatorii care au probleme în plata ratelor. Ne dorim ca acest model de acțiune să fie preluat de cât mai multe bănci și IFN-uri din România”, a declarat Liviu Fenoghen, director CSALB.
Misiunea CSALB este de a propune metode alternative la instanță pentru soluționarea litigiilor, prin colaborare cu experți în domeniul financiar-bancar. Acest serviciu poate fi accesat de către consumator, acesta având posibilitatea să beneficieze în mod gratuit de expertiza unui conciliator, specializat în domeniul juridic și financiar-bancar.