Investitorii TechAngels au realizat în primele nouă luni un nivel de investiții asemănător cu cel de dinainte de pandemie

0

  • 2,8 milioane euro investiții, în trimestrul al treilea  – un total de 5,8 milioane euro de la începutul anului;
  • Creștere cu 10% a numărului de membri, până la 112 investitori individuali;
  • 31 de startup-uri întâlnite în pitch-uri;
  • Extinderea colaborărilor regionale și europene- afiliere la EBAN;
  • Creșterea proiectelor de colaborare în ecosistem- acceleratoare și investiții sindicalizate.

TechAngels, cea mai extinsă rețea de investitori individuali interesați de startup-uri de tehnologie, a înregistrat în trimestrul al treilea al acestui an o creștere a numărului de investitori,  o creștere a colaborării între diferiții actori din ecosistem, acceleratoare, fonduri și investitori privați, precum și extinderea rețelelor de cooperare atât în regiune cât și la nivel european. 

Investițiile făcute de membrii grupului se ridică la peste 2,8 milioane de euro în trimestrul al treilea 2021. De la începutul anului suma totală investită este de 5,8 milioane euro, aproape egală cu investițiile membrilor, din întregul an 2019, de dinaintea pandemiei. Beneficiarii au fost, pe de o parte, startup-uri în runde follow on, cărora li se adaugă alte startup-uri noi. Peste 94 de startup-uri au participat la pitch-uri în primele nouă luni ale anului, din 300 aflate în screening. 31 de startup-uri au avut întâlniri de pitch cu investitorii TechAngels în trimestrul al treilea, un număr semnificativ, deși luna august este în mod obișnuit o lună de pauză pentru întâlnirile oficiale ale grupului. Soluțiile propuse de startup-uri în această perioadă au fost peste o treime (40%) adresate categoriei business, simplificării proceselor din companii sau creșterii eficienței în vânzări. În topul domeniilor abordate de startup-urile prezente la pitch-urile TechAngels au urmat soluțiile healthtech și cele fintech, fiecare reprezentând aproximativ 15% din soluțiile prezentate. 

TechAngels a participat la mai multe proiecte de accelerare organizate de parteneri din ecosistem cum sunt How To Web, Techcelerator și Commons Accel, la proiecte de finanțare sindicalizate cum au fost, spre exemplu, finanțarea pentru Metabeta (la care a colaborat cu rețelele de investitori de tip angel din Timișoara, Cluj și Iași, alături de fonduri de investiții) sau implicarea în premiul sindicalizat de la programul Spotlight (unde participă cu 100.000 de euro la premiul total de 350.000 de euro). De asemenea, ca parte a sprijinului pentru creșterea ecosistemului startup, TechAngels a extins colaborarea cu universități din România și cea cu rețelele de investitori regionale și europene. 

„Evoluțiile ecosistemului startup din România sunt sincronizate cu cele de la nivel european; două dintre studiile recurente apărute recent- cel al Startup Genome și fDi Intelligence- plasează capitala pe primele poziții în privința creșterii înregistrate și a potențialului ca zonă emergentă. Studiile remarcă și Cluj, Timișoara și Iași ca fiind orașe favorabile evoluției startup-urilor. Efervescenta mediului va atrage încă și mai multe oportunități de finanțare și sper ca ideile fondatorilor să capete contur în forma unor produse viabile, mai rapid și mai aplicat din punct de vedere business. Aici rolul nostru de mentori și consultanți este adesea util în arderea unor etape de dezvoltare, în accelerarea curbei de învățare”, spune Mălin Ștefănescu, Președintele TechAngels România.

Pe lângă participarea la Business Angels Europe (BAE), una dintre rețelele de investitori de tip angel din Europa, TechAngels a intrat ca membru deplin și în cadrul European Business Angel Network (EBAN). Apartenența la mai multe astfel de grupuri de investitori privați conferă TechAngels oportunități noi de colaborare și oferă o viziune actualizată asupra evoluției startup-urilor, care vizează din ce în ce mai des piețe care depășesc piața locală. 

Pentru activitatea de până acum, TechAngels a primit în luna septembrie o distincție din partea Camerei de Comerț Româno-Franceze.

Preocuparea organizației va continua să fie orientată pe trei direcții: susținerea startup-urilor care au nevoie de sfaturi și resurse, a investitorilor care doresc să facă pasul spre angel investing și extinderea rețelelor de colaborare în cadrul ecosistemului la nivel regional.

Studiu EY: Reformele fiscale globale și presiunile exercitate de pandemie asupra lanțurilor de aprovizionare amplifică incertitudinile din zona prețurilor de transfer

0

  • 65% dintre respondenți prevăd o creștere a numărului controalelor pe tema prețurilor de transfer în general, iar 53% anticipează o verificare mai atentă a documentelor referitoare la prețurile de transfer 
  • 58% plasează noile reglementări internaționale fiscale în top trei riscuri privind prețurile de transfer
  • 76% dintre liderii departamentelor de prețuri de transfer se confruntă cu creșterea volumului și a complexității reformelor fiscale de la nivel global 

Reformele fiscale internaționale și necesitatea reconfigurării lanțurilor de aprovizionare, accelerate de pandemia provocată de COVID-19, alături de digitalizare și schimbările de abordare a inspecțiilor fiscale ale autorităților fiscale de pretutindeni, vor pune o presiune fără precedent asupra departamentelor de prețuri de transfer din cadrul companiilor, potrivit unui nou raport EY. Astfel, respondenții consideră că inspecțiile mai frecvente și mai riguroase vor deveni o regulă: 65% dintre aceștia prevăd o creștere a numărului controalelor pe tema prețurilor de transfer în general, 53% anticipează o verificare mai atentă a documentelor referitoare la prețurile de transfer, iar 48% preconizează controale mai riguroase care să vizeze aspecte multiple sau întregi lanțuri creatoare de valoare.

Ediția 2021 a studiului EY International Tax and Transfer Pricing sondează opiniile a 979 de profesioniști din domeniul prețurilor de transfer, din 53 de țări și 25 de sectoare de activitate, și evidențiază că gestionarea riscului fiscal va fi principalul factor ce va determina schimbarea modelului de prețuri de transfer, vorbind chiar despre „o eră a schimbărilor în strategia și operațiunile de prețuri de transfer ”. 

Printre temele menționate de respondenți cu cea mai mare probabilitate de a face obiectul controalelor se numără cele legate de proprietatea intelectuală, cum ar fi localizarea activelor și dreptul de proprietate asupra acestora și controlul riscurilor (menționate de 38% dintre respondenți), sediile permanente (37%) și serviciile de consultanță și management (36%).

În ceea ce privește companiile locale, mai îngrijorătoare decât creșterea numărului de inspecții fiscale în zona prețurilor de transfer sunt schimbările în modalitățile de abordare și în volumul informațiilor solicitate de către autorități.  

„Companiile trebuie să își întocmească temeinic dosarele de prețuri de transfer și, mai ales, să fie pregătite pentru a răspunde nu doar repede, ci și într-un mod cât mai cuprinzător la întrebările detaliate din zona prețurilor de transfer ce le vor fi adresate de către autoritățile fiscale în inspecții. Mai mult, anul 2020 nu a fost un an normal din punct de vedere economic, ceea ce în mod cert a provocat variații în zona prețurilor de transfer. De aceea, este extrem de important ca impactul suferit să fie analizat și documentat de companiile asociate. Cum cooperarea și schimbul de informații între autoritățile fiscale, cerințele de raportare și transparență fiscală vor pune și ele inevitabil o presiune pe domeniul prețurilor de transfer, anticipăm că vom vedea și o continuă creștere a controverselor fiscale în această materie”, avertizează Adrian Rus (foto), Partener, liderul departamentului Prețuri de transfer, EY România.

Potrivit studiului, schimbările fundamentale în dinamica activităților comerciale din întreaga lume, în special restructurarea lanțurilor de aprovizionare și modificarea modelelor de lucru, vor avea un impact real asupra activității din domeniul prețurilor de transfer. 61% dintre directorii executivi sondați au declarat că e posibil să ia o serie de măsuri în următorii doi ani prin care să modifice abordarea organizației lor în legătură cu prețurile de transfer, precum și cu operațiunile, activitățile de conformitate și documentația.

Respondenții au menționat diferiți vectori ai acestor schimbări, printre care modificările aduse modelului lor de afaceri (52%), lanțul de aprovizionare (43%), telemunca (46%) sau presiunea exercitată de aspectele de mediu, sociale și de guvernanță (36%).  

În contextul în care organizațiile își desfășoară tot mai mult activitățile prin telemuncă, studiul arată că mulți respondenți anticipează consecințe generate de faptul că lucrătorii lor sunt blocați în afara jurisdicției în care sunt angajați. 47% dintre respondenți deja se confruntă cu aceste probleme, iar 49% anticipează astfel de probleme în următorii doi ani. 

Studiul relevă și presiunea resimțită de directorii executivi ai companiilor, generată de evoluțiile recente în domeniul fiscalității internaționale. Astfel, 76% dintre respondenți se confruntă cu dificultățile creșterii volumului și complexității reformelor fiscale de la nivel global, 71% consideră că aceste reforme vor avea drept consecință creșterea costurilor organizațiilor lor asociate cu prețurile de transfer, iar 30% anticipează că aceste costuri se vor majora cu cel puțin 10% în următorii trei ani.

Reglementările noi sau în evoluție sunt considerate de 58% dintre respondenți drept unul dintre principalii trei factori de risc asupra prețurilor de transfer, iar 25% le menționează drept principalul factor. 

Percepția populației cu privire la dezinformări, știri false: 55,6% dintre români apreciază că au fost expuși la știri false sau dezinformări în foarte mare măsură

0

 Sondajul de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a arată că peste jumătate dintre români obișnuiesc să se informeze cel mai des de la TV. Totodată aproape jumătate dintre ei consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformări și propagarea de știri false.
 
Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 

Sondajul de opinie, realizat în perioada 15 – 27 septembrie 2021, este împărțit în cinci capitole, ultimul capitol fiind dedicat percepției românilor cu privire la dezinformări și știri false.

Prezentarea grafică a acestui capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/10/18.10.2021-Prezentare-grafica-Sondaj-STG-GMF-Cap.-5.pdf

Dan Andronache, vice-președinte True Story Project (TSP):Percepția expunerii la știri false de către societate este mai ridicată acum în raport cu măsurătorile trecute, însă este mai scăzută, desigur, în rândul segmentelor sociodemografice vulnerabile, ceea ce accentuează necesitatea introducerii unor unelte de evaluare critică a informațiilor atât în cadrul sistemului formal de educație cât și structurarea unui sistem  informal online/offline, care să se adreseze întregii societăți. Responsabilitatea concepției și diseminării soluțiilor aparține în primul rând statului, ce își clatină stabilitatea menținând abordarea pasivă curentă, cât și a societății civile, organizațiilor profesionale și patronale, sau a marilor branduri ce folosesc marketingul, media online/offline într-o cheie cost-eficiență de natură cantitativă ce favorizează inflamarea fenomenului infodemic și menținerea la cote scăzute a calității conținutului media”.
 
Remus Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Observăm o creștere a ponderii românilor care cred că au fost expuși la știri false sau dezinformări, mai mult de jumătate din populație declarând acest lucru. Percepția publică identifică în mod corect pandemia de știri false care contaminează spațiul public. În lipsa unor anticorpi eficienți cum ar fi educarea și antrenarea capacității de a discerne rapid între știri false și știri adevărate, efectul automat este o diminuare a încrederii în toate sursele de informare, inclusiv în cele serioase care sunt concurate cu succes de furnizorii de știri false, subversive”.
 

ANALIZA EXTINSĂ ȘI INTERPRETAREA DATELOR

Sursele de informare ale populației

Întrebați de unde obișnuiesc să se informeze cel mai des, 53,1% dintre români au indicat posturile TV, 21% rețelele sociale, 15,5% ziarele, revistele și publicațiile online și 7,7% posturile de radio. Nu știu sau nu răspund 2,7%
Analiza socio-demografică: Obișnuiesc să se informeze cel mai des de la TV mai ales cei cu vârsta peste 45 de ani, cei inactivi pasivi, locuitorii din rural sau urbanul mic, cei care nu utilizează rețelele sociale și angajații la stat. Tinerii, locuitorii din București, persoanele care au cont de Tik-Tok și Instagram se informează de pe rețelele sociale într-o măsură mai mare decât celelalte categorii de populație.

Canale media expuse dezinformării

49% dintre respondenți consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformări și propagarea de știri false (față de 52,6% în iunie), 35,3% consideră că în această situație se află rețelele sociale (față de 34,9% în iunie), 7,9% ziarele și revistele (față de 4,4% în iunie), 1,8% posturile de radio (față de 2,3% în iunie), 6% nu știu sau nu răspund (față de 5,8% în iunie).
Analiza socio-demografică: Sunt de părere că rețelele sociale sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales cei din următoarele categorii: tineri până în 30 de ani, persoanele cu studii superioare și gulerele albe. Sunt de părere că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformare mai ales bărbații, persoanele cu vârsta peste 60 de ani, persoane care locuiesc în urbanul mare, locuitorii regiunilor Nord Est și Sud Est.

  Expunerea personală la știri false

55,6% dintre respondenți apreciază că în ultimele luni au fost expuși la știri false sau dezinformări în foarte mare și mare măsură (față de 50,1% în iunie și 55% în martie), iar 40,8% că au fost expuși în mică măsură sau foarte mică măsură/deloc (față de 45,6% în iunie și 42,6% în martie). 3,6% nu știu sau nu răspund la această întrebare (față de 4,3% în iunie și 2,5% în martie).
Analiza socio-demografică: Procente mai ridicate ale celor care sunt de părere că au fost expuși în mare și foarte mare măsură în ultimele luni la știri false se regăsesc în rândul următoarelor categorii socio-demografice: persoane între 18 și 29 de ani, persoane cu studii superioare, gulere albe, persoane care declară că venitul lunar le permite să își cumpere și unele bunuri mai scumpe. Consideră că au fost expuși în mică măsură sau foarte mică măsură/deloc la știri false în special gulerele gri, persoanele care nu folosesc rețele sociale.

Țări care susțin acțiuni de propagandă

În viziunea a 18,5% dintre români, Uniunea Europeană este principala sursă a acțiunilor de propagandă, dezinformărilor și știrilor false în România (față de 13,8% în iunie), urmată la mică distanță de Rusia cu 18,1% (față de 25,2% în iunie). Urmează China cu 14,3% (12,2% în iunie ), SUA cu 7,3% (față de 7,9% în iunie), Ungaria  cu 6,9% (față de 8% în iunie) și Germania cu 2,2% (față de 3,5% în iunie). 2,7% dintre cei chestionați consideră că altă țară susține astfel de acțiuni în România (față de 2,1% în iunie), iar 30% nu știu sau nu răspund (față de 27,3% în iunie).
Analiza socio-demografică: Gulerele albastre sau gri cred într-o măsură mai mare decât restul populației că UE este principala entitate care susține acțiuni de propagandă.Rusia este văzută drept principala țara care susține acțiuni de propagandă cu precădere de către persoanele cu studii superioare și gulerele albe. Cei cu vârsta sub 30 de ani, cei inactivi potențial activi și persoanele cu studii primare cred într-o măsură mai mare decât restul populației că principala țara care susține acțiuni de propagandă este China.
 


DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.

Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 15-27 septembrie 2021, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.

  Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1204 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.8 %, la un grad de încredere de 95%.
 

Primele două ediții au fost realizate în martie și iunie 2021, putând fi consultate pe pagina https://www.strategicthinking.ro/category/proiecte/
 

STRATEGIC THINKING GROUP – Asociația Grupul de Gândire Strategică este un think tank avangardist care își propune să furnizeze o platformă civică activă dedicată încurajării reflecției și a gândirii strategice prin analize, studii și cercetări de profunzime. STRATEGIC THINKING GROUP sprijină dezbaterile publice bazate pe utilizarea riguroasă de date științifice și evaluări structurate în vederea elaborării de contribuții de substanță pentru dezvoltare și progres în domenii relevante din sectorul public și privat.

True Story Project reprezintă o sursă de știri și analize verificate, relevante și de interes despre România și bazinul Mării Negre în contextul geopolitic internațional. TSP își propune realizarea unei informări bazate pe adevăr, promovarea valorilor statului de drept și a economiei de piață și stimularea gândirii critice la nivelul populației.

1 din 2 români este îngrijorat de incendiile ce pot afecta locuințele

0

Incendiul rămâne pericolul cel mai des menționat de către români atunci când se referă la riscurile care pot afecta locuințele (56%), potrivit unui nou sondaj de opinie realizat de UNSAR împreună cu IRES.

În topul primelor 5 riscuri de care se tem românii urmează vijelia și furtuna, cutremurul, furtul și inundațiile. Astfel, teama de furtună și vijelie a crescut ca percepție, de la 40% în 2020 (locul 3), la 53% în 2021 (locul 2). În același timp, riscul de cutremur a trecut pe poziția 3 (50%, -4 pp.), iar cel legat de furt (31%, la fel), inundațiile (31%, +3 pp.), exploziile (27%, +3 pp.) și alunecările de teren (18%, +2 pp.) își păstrează aceleași locuri în clasament ca și în 2020.

Riscul de incendiu este conștientizat în special de românii cu vârste între 36-50 de ani, și îi preocupă pe locuitorii din aproape toate zonele țării. Furtunile și vijeliile sunt cele mai de temut riscuri pentru locuitorii din Transilvania și Banat (62%), în vreme ce cutremurul apare pe primul loc în alte regiuni – Sud, București și Dobrogea (58%). 

„Românii sunt tot mai conștienți de riscurile la care se expun și vor să afle mai multe despre formele de protecție financiară la care pot avea acces. Ne dorim ca toți cei interesați să poată lua decizii informate privind protecția oferită de polițele de asigurare”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

În contextul pandemic, oamenii au simțit mai mult ca oricând nevoia confortului în propria locuință și mai ales a siguranței. Susținem acest interes în creștere prin noi campanii de informare – precum cea pe care UNSAR o lansează săptămâna aceasta pe social media și pe portalul Asiguropedia.ro, a precizat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.

În primul semestru al anului în curs, asigurătorii din România au plătit despăgubiri în baza polițelor obligatorii și facultative de asigurare a locuințelor de aproape 43,8 milioane de lei, în creștere cu 5% față de aceeași perioadă din 2020.

Sondajul “Percepția românilor față de asigurările de locuințe” a fost realizat de IRES, la solicitarea UNSAR, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 857 de respondenți, proprietari, coproprietari sau persoane care intenționează să achiziționeze o locuință în următorii doi ani, cu vârste de peste 18 ani. Acesta a fost realizat în august 2021, utilizând metodă CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), și are o eroare maximă tolerată de +/-3%.

Gebrüder Weiss: 30.000 de transporturi gestionate în trei luni prin platforma myGW

0

Compania de transport și soluții logistice Gebrüder Weiss România anunță că în trei luni de la lansarea pe piața din România a portalului myGW, au fost gestionate aproximativ 30.000 de transporturi.

Viorel Leca, director general al companiei Gebrüder Weiss România: „Faptul că avem deja o parte importantă dintre clienți ce folosesc platforma myGW este o confirmare în plus că aceasta este de un real ajutor pentru aceștia, înlesnindu-le toate tipurile de interacțiuni cu echipa noastra. De altfel, din iulie și până în prezent, cca. 30.000 de transporturi au fost gestionate de către clienți exclusiv prin platformă”. 

Wolfram Senger-Weiss, CEO Gebrüder Weiss: „Pandemia de Coronavirus a schimbat foarte mult stilul nostru obișnuit de lucru. myGW este felul nostru de a oferi transparență și acces îmbunătățit clienților noștri. Permițând acestora să rămână la curent cu operațiunile noastre, ei pot folosi aceste informații pentru a lua decizii în cunoștință de cauză. În plus, aceștia au acces online flexibil la toate serviciile Gebrüder Weiss, indiferent dacă lucrează de acasă sau de la birou, dar și la informații în timp real despre momentul livrării mărfurilor (ETA). Planurile noastre de viitor vizează dezvoltarea continuă a portalului pentru a susține nevoile specifice ale pieței și ale grupului țintă, astfel încât să putem continua să adăugăm valoare pentru clienții noștri”. 

Noua platformă este recomandată ca „parte a strategiei de digitalizare a companiei la nivel global, oferă clienților săi acces rapid și ușor la serviciile companiei 24/24, 7 zile pe săptămână. De asemenea, portalul asigură gestionarea online a tuturor comunicărilor clienților cu furnizorul de servicii logistice”. 

La nivelul grupului Gebrüder Weiss, este de reținut că „la un an de la lansarea portalului, acesta are deja peste 12.000 de utilizatori în 18 țări, beneficiile aduse de acesta confirmându-se într-un sondaj de satisfacție intern (rating: 4,5 din cinci stele posibile). Forma de comunicare simplă, rapidă și transparentă a fost evidențiată în cadrul sondajului.  Astfel, un singur cont al clientului poate fi utilizat non-stop pentru a gestiona toate problemele legate de comenzile de transport și logistică. Potrivit reprezentanților companiei, feedback-ul pozitiv al clienților este o confirmare a faptului că a fost făcut pasul potrivit, la momentul potrivit”.

Gebrüder Weiss reamintește că „a lansat myGW în septembrie 2020, începând cu țări precum Austria, Germania, Elveția, Republica Cehă, Ungaria și Slovacia. Au urmat rapid alte zone și se așteaptă ca lansarea la nivel de grup să fie finalizată până la sfârșitul anului în curs. Gebrüder Weiss descrie lansarea portalului său pentru clienți ca un pas important în cadrul strategiei sale de digitalizare. De altfel, aceasta are scopul de a combina cele mai bune practici operaționale și digitale pentru a menține poziția de lider în industria logistică”. 

Gebrüder Weiss este prezentă în România din 1994 și „se bazează pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Compania oferă soluții logistice inteligente pentru clienții săi și asigură servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim. Din 2018, compania a lansat în România şi un serviciu de livrări la domiciliu, axat pe comenzile de marfă tip cargo – Home Delivery, iar în 2020 a deschis un hub logistic dedicat acestui serviciu, de unde sunt gestionate operațiunile de cross-docking, terminalul deservind întreaga țară.

Ca parte din strategia digitală, Gebrüder Weiss a lansat la începutul anului 2020 platforma ETA (en. Estimated Time of Arrival), prin care clienții companiei pot urmări procesul de expediere online, inclusiv timpul estimat de sosire a comenzilor. Gebrüder Weiss oferă acest serviciu digital pentru transportul de marfă în regim de grupaj în toate locurile unde compania efectuează livrarea finală. 

O data cu lansarea myGW în România și integrarea ETA în portal, clienții companiei au acces la toate informațiile relevante dintr-un singur cont, oricând și de oriunde”. 

Foto: Gebrüder Weiss

Traficul de persoane – efecte socio-economice

0

Consecințele în plan economico-social ale traficului de persoane sunt semnalate din nou, pentru conștientizarea și combaterea fenomenului, în contextul unor evenimente și proiecte la zi de larg interes: 

– Campania de conștientizare „Victimele traficului de persoane sunt ascunse sub 

ochii noștri” – 15 octombrie 2021-15 martie 2022, derulată de Asociația eLiberare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane și Primăria Municipiului București, prin Direcția Generală de Asistență Socială București, cu sprijinul Societății de Transport București SA și al Companiei Metrorex; campania „urmărește informarea publicului larg cu privire la fenomenul traficului de persoane, indicatorii de recunoaștere a unui posibil caz de trafic și modul de notificare a acestuia către autoritățile competente. Spoturile conținând indicatorii de detectare a unui posibil caz de trafic în vederea exploatării sexuale, prin muncă sau prin cerșetorie vor fi difuzate pe ecranele amplasate în stațiile de metrou, iar în mijloacele de transport în comun de suprafață mesajul anti-trafic va fi transmis prin intermediul afișelor. Spotul campaniei va fi difuzat în mass-media și social-media, materialele video către școli iar pliantele și afișele către: unități de învățământ, parteneri, instituții publice, spitale, cabinete medicale etc.

Campania face parte din proiectul ProactivDetectarea și notificarea cazurilor de trafic de persoane în comunitate. În cadrul acestuia, pe lângă campanie, au mai fost prevăzute:

· operaționalizarea unui centru de informare și asistență în detectarea și notificarea de cazuri de victime ale traficului de persoane, gestionat de eLiberare

· organizarea unor sesiuni de instruire pentru polițiști, magistrați, procurori, asistenți sociali și personal medical

– Săptămâna prevenirii traficului de persoane – 18-22 octombrie 2021, organizată de Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP) și partenerii săi, conține evenimente dedicate Zilei Europene de Luptă Împotriva Traficului de Persoane – 18 octombrie, incluse în cadrul campaniei de informare şi prevenire Săptămâna prevenirii traficului de persoane.

Campania, anunță ANITP, „vizează promovarea Zilei Europene de Luptă Împotriva Traficului de Persoane – 18 octombrie, precum şi informarea şi constientizarea publicului cu privire la riscurile şi implicaţiile asociate traficului de persoane. În egală măsură, iniţiativa îşi propune să  abordeze ambele dimensiuni ale traficului, respectiv cererea şi oferta care favorizează existenţa acestui fenomen. Prin cele 15 centre regionale ale sale, ANITP va desfăşura la nivel naţional activităţi de informare şi prevenire în mediul online, destinate publicului larg şi categoriilor vulnerabile: mesaje social-media, materiale video pentru unitățile de învățământ destinate elevilor, spoturi video destinate părinților. De asemenea, centrele regionale ale ANITP și partenerii au planificat o serie de întâlniri directe cu beneficiarii în unități de învățământ, comunități defavorizate, locuințe protejate, precum și activități stradale, flash-mob-uri, premierea unor concursuri și întâlniri cu specialiști și parteneri, în a căror derulare se va ține cont de evoluția situației pandemice la nivel național și local”.

– Campania europeană de prevenire a traficului de persoane ,,Pariuri oarbe”, în cadrul forumului EMPACT, alături de alte 16 state europene, Comisia Europeană, Europol și Frontex – septembrie 2021-februarie 2022, în mediile Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn

– Campania de prevenire ,,Munca fără forme legale – un pas mai aproape de traficul de persoane”, împreună cu  Asociația INCA România – aprilie-decembrie 2021, în spațiul outdoor și online

– Campania regională „SUPORT – Sustinere, Umanitate, Prețuire, Opțiune, Reziliență, Toleranță, derulată de Centrul Regional Timișoara împotriva Traficului de Persoane și Asociația LOGS – Grup de Inițiative Sociale – iulie 2021-iunie 2022, în mediul outdoor.

Servicii de sănătate și educație pentru mame și copii din mediu defavorizat

0

Asociația Politeia pentru educație și sprijin pentru dezvoltare independentă lansează proiectul CRESSC – Creșterea Rezilienței prin Educație și Servicii pentru Sănătate în Comunitate, prin care anunță că „va oferi pe parcursul următoarelor 5 luni sprijin pentru 30 de mame și tinere din comunitatea defavorizată din satul Dârvari, Ilfov. Lunar, mamele și copiii lor vor primi sprijin în obținerea actelor de identitate, acces la analize și controale medicale esențiale, consiliere psihologică și cursuri”. Proiectul este finanțat prin programul „În stare de bine”, care „oferă anual granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion de euro organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile. Obiectivul programului este creșterea calității vieții locuitorilor din comunitățile rurale și urbane, prin sprijinirea inițiativelor care au un impact pozitiv în domeniile cultură, sport sau viaţă sănătoasă şi care se adresează cu prioritate grupurilor vulnerabile”. Proiectul susținut de Kaufland România este implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.

Proiectul cuprinde 15 întâlniri axate pe nutriție și dietă, sănătatea mamei și îngrijirea copilului, educație sexuală și sănătate reproductivă. În proiect vor fi angajate 3 persoane din comunitate, mame de copii mici la rândul lor. Două dintre acestea vor fi formate ca mediator sanitar.

Mădălina Muscă, vicepreședintă a Asociației Politeia: „Pe lângă ajutorul concret acordat în perioada desfășurării proiectului, Asociația Politeia își dorește să pună bazele unui precedent, coagulând comunitatea pentru a se putea organiza într-un mod comun de susținere reciprocă. Ne dorim să vedem modelul de solidaritate și de acțiune concretă în sprijinul comunității replicat și în alte zone care au nevoie de astfel de intervenții ,inclusiv de instituțiile statului. Accesul la servicii de sănătate și de educație ar trebui să fie universal, iar diferențele dintre persoanele cu posibilități materiale și cele defavorizate fac ca prăpastia din societate să se adâncească”. 

Aegean Airlines își mărește cota de participaţie ȋn Animawings

0

Compania Aegean Airlines își anunță creșterea participării la compania aeriană Animawings, fondată ȋn 2020 de proprietarul companiei Christian Tour, Memento Group, de la 25% la 51%. Aegean „va ȋmpărţi managementul companiei aeriene cu Memento Group, contribuind cu expertiza sa, ȋn sensul consolidării activităților operaționale ale acesteia”.

Dimitris Gerogiannis, CEO Aegean: „Parteneriatul de lungă durată dezvoltat cu succes ȋmpreună cu Christian Tour se transformă într-un business comun în România. Credem cu tărie în potențialul pieței românești și în capacitățile partenerului nostru Memento Group. Vom continua cu pași atenți, treptat, concentrându-ne pe servicii de calitate pentru pasagerii companiei Animawings și, ca întotdeauna, ne vom axa pe sprijinirea turismului grecesc. Parteneriatele puternice şi de lungă durată fac parte din ADN-ul nostru și le considerăm ca o condiție prealabilă pentru noua eră post-pandemică”.

Cristian Pandel, fondatorul Animawings, președinte al Memento Group: „Animawings este gata să treacă în a doua fază a dezvoltării sale și suntem foarte încrezători că extinderea parteneriatului cu Aegean va aduce multe beneficii în sensul de a impune compania noastră ca un jucător de top pe piața aviatică locală și regională. Implicarea Aegean va continua și va crește în următoarea perioadă, aducând sprijin și know-how ȋn toate departamentele companiei noastre, prin specialiști cu o vastă experiență în diverse procese și sisteme specifice aviației. Animawings va rămâne o societate comercială românească, cu centrul operaţional ȋn ţara noastră alături de toate celelalte divizii ale Memento Group şi va opera ȋn continuare, cu mândrie, sub steagul României”.

Memento Group subliniază că „este a doua fază a implicării Aegean ȋn dezvoltarea Animawings, proces iniţiat ȋncă de la începutul anului 2020, când Aegean a dobândit o participaţie de 25% la compania aeriană fondată de Memento Group. De mai bine de 12 ani, Christian Tour, principalul operator turistic din România, a fost un client important și de lungă durată al Aegean, operând alături de acesta numeroase zboruri charter din România către Grecia. Investiția totală în numele Aegean pentru pachetul de 51% din Animawings, se ridică la 1,3 milioane de euro. În vara anului 2022, Animawings va opera cu 3 aeronave provenite din flota Aegean. Programul de zbor va sprijini în principal segmentul de agrement din România, atât cu zboruri charter, cât și cu zboruri regulate. Programul pentru 2022 va fi anunțat până la jumătatea lunii noiembrie și este de așteptat să sprijine și mai mult turismul către Grecia şi zona Mediteranei. Aegean va supraveghea și sprijini activităţile operaționale, în timp ce aspectele comerciale vor continua să fie realizate în principal de Memento Group”.

Animawings, companie înființată în 2019, reamintește că „operează zboruri regulate și charter către cele mai populare destinații din Europa și Africa. Compania și-a luat angajamentul să ofere clienților săi experiența zborului cu avionul la un cu totul alt nivel, iar parte din acest angajament sunt aeronavele cu care sunt operate zborurile. Acesta este motivul pentru care Animawings a ales modelul Airbus 320-200, cel mai de succes avion cu fuselaj îngust și două motoare construit vreodată. Suntem mândri că suntem o companie românească și vrem să devenim cea mai bună companie aeriană din țară. Suntem gata să descoperim noi modalități de a ne uimi și de a ne satisface clienții chiar înainte de a se urca în avion, și până la sfârșitul călătoriei alese. Acționarii Animawings sunt Memento Group, cel mai mare grup turistic de incoming din România și Aegean Airlines, compania aeriană a Greciei, cea mai mare companie aeriană din SE Europei, membru Star Alliance și cea mai bună companie aeriană regională din Europa”.

Minuta ședinței de politică monetară a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României din 5 octombrie 2021

0

Membri ai Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României prezenți la ședință: Mugur Isărescu, președinte al Consiliului de Administrație și guvernator al Băncii Naționale a României; Florin Georgescu, vicepreședinte al Consiliului de Administrație și prim-viceguvernator al Băncii Naționale a României; Leonardo Badea, membru al Consiliului de Administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Eugen Nicolăescu, membru al Consiliului de Administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Csaba Bálint, membru al Consiliului de Administrație; Gheorghe Gherghina, membru al Consiliului de Administrație; Cristian Popa, membru al Consiliului de Administrație; Virgiliu-Jorj Stoenescu, membru al Consiliului de Administrație.

În cadrul ședinței, Consiliul de Administrație a discutat și adoptat decizia de politică monetară, pe baza datelor și analizelor privind evoluțiile macroeconomice, financiare și monetare curente și de perspectivă prezentate de direcțiile de specialitate și a altor informații interne și externe disponibile.

În discuțiile privind evoluția recentă a dinamicii prețurilor de consum, membrii Consiliului au arătat că rata anuală a inflației și-a mărit considerabil distanța față de limita de sus a intervalului țintei în primele două luni ale trimestrului III 2021 și a depășit ușor nivelul prognozat, urcând de la 3,94 la sută în iunie, la 4,95 la sută în iulie și la 5,25 la sută în luna august. S-a observat că și noua ascensiune a fost determinată aproape integral de componente exogene ale IPC, impactul major venind de această dată din majorarea consistentă a prețurilor gazelor naturale și energiei electrice în luna iulie, căruia i s-au alăturat influențele mai modeste ale continuării scumpirii combustibililor, preponderent pe seama altor elemente decât benzina și motorina.

În același timp, s-a remarcat că rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a accentuat ușor mersul ascendent, inclusiv în raport cu așteptările, mărindu-se la 3,2 la sută în august de la 2,9 la sută în iunie. Avansul a fost antrenat însă, în bună măsură, de segmentul alimentelor procesate, prioritar sub impactul majorării cotațiilor mărfurilor agroalimentare, în timp ce creșterile de dinamică înregistrate de subcomponenta bunurilor nealimentare și de cea a serviciilor au fost relativ minore, reflectând evoluții mixte la nivelul ambelor grupări. În urma analizei, membrii Consiliului au convenit că recenta tendință ușor ascendentă a componentei de bază a inflației este atribuibilă, în principal, șocurilor interne și externe pe partea ofertei, mai cu seamă creșterii cotațiilor unor mărfuri și a costurilor cu energia și transportul, precum și blocajelor persistente în lanțurile de producție și aprovizionare, ale căror efecte directe și indirecte continuă să fie potențate de cererea sporită de bunuri și servicii ce se manifestă după relaxarea restricțiilor de mobilitate.

Au fost evocate din nou economiile forțate sau precauționare realizate de populație în perioada distanțării sociale, dar și dinamica încă robustă, deși în scădere, a venitului disponibil real din ultimele luni, reflectând însă și un efect de bază notabil. S-au făcut, de asemenea, referiri la ascensiunea alertă a prețurilor de producție din industrie pentru piața internă, precum și la gradul de transferare a majorării prețului energiei asupra prețurilor de consum, fiind evidențiată, totodată, accentuarea recentă a tendinței crescătoare a anticipațiilor inflaționiste pe termen scurt la nivelul multor categorii de agenți economici, însoțită de o ușoară ajustare în sus a celor pe termen mai lung.

În ceea ce privește poziția ciclică a economiei, membrii Consiliului au arătat că activitatea economică a continuat să crească în trimestrul II 2021, într-un ritm trimestrial relativ încetinit – de 1,8 la sută, față de 2,5 la sută în trimestrul I –, dar ceva mai alert decât cel previzionat, ajungând să depășească moderat nivelul său prepandemie. S-a observat că evoluția face probabilă mărirea excedentului de cerere agregată în acest interval în linie cu cea mai recentă prognoză pe termen mediu. Totodată, ea a antrenat creșterea dinamicii anuale a PIB la 13,0 la sută în trimestrul II, de la -0,2 la sută în trimestrul I, pe fondul efectului de bază asociat contracției economice severe din perioada similară a anului trecut.

Toate componentele majore ale cererii agregate au contribuit la creșterea abruptă a variației anuale a PIB, dar în proporții considerabil diferite. Principalul determinant l-a constituit consumul gospodăriilor populației, care s-a mărit totuși sub așteptări în termeni anuali, și a fost secondat îndeaproape, ca aport, de variația stocurilor. O contribuție pozitivă, deși mult mai modestă, a fost adusă de formarea brută de capital fix, în contextul redinamizării puternice a construcțiilor noi, în special pe segmentul rezidențial, al cărei impact l-a devansat pe cel al scăderii considerabile a variației investițiilor nete în utilaje. În același timp, exportul net și-a diminuat contribuția negativă la dinamica anuală a PIB în trimestrul II, în condițiile în care creșterea deosebit de amplă a variației exporturilor de bunuri și servicii din acest interval, atribuibilă inclusiv unui efect de bază, a surclasat-o pe cea importurilor.

Soldul negativ al balanței comerciale și-a accentuat însă adâncirea în termeni anuali, iar deficitul de cont curent a continuat să crească foarte alert, mărindu-se pe ansamblul semestrului I 2021 cu peste
85 la sută față de perioada similară a anului trecut. Evoluțiile au fost considerate deosebit de îngrijorătoare de către membrii Consiliului, inclusiv în condițiile scăderii semnificative a gradului de acoperire a deficitului de cont curent cu fluxuri de capital autonom în trimestrul II, de la o valoare totuși substanțial crescută în prima lună a anului.
Referitor la piața muncii, membrii Consiliului au observat că redresarea acesteia a continuat în ultimele luni, slăbind totuși în intensitate în debutul semestrului II, probabil pe fondul unor sincope de aprovizionare și al incertitudinilor legate de majorarea costurilor materiale. Astfel, efectivul salariaților din economie și-a prelungit creșterea în iunie și a rămas aproape constant în iulie, la un nivel doar ușor inferior celui prepandemie, iar rata șomajului BIM și-a accentuat descreșterea la finele trimestrului II, până la 5 la sută, de la 5,3 la sută în mai, revenind însă treptat pe parcursul lunilor iulie și august la 5,2 la sută – nivel vizibil superior minimului atins în ianuarie 2020.

Decelerarea creșterii anuale a câștigului salarial în iunie-iulie, față de vârful atins în precedentele două luni, este atribuibilă totuși, în bună măsură, efectelor de bază asociate evoluțiilor din anul trecut, iar dinamica salariilor din sectorul privat a ajuns să fie net superioară celei din sectorul public, au subliniat unii membri ai Consiliului. Relevante au fost considerate și informațiile privind intensificarea activității de recrutare în lunile de vară la niveluri record ale ultimilor câțiva ani, precum și dezechilibrele cerere-ofertă de forță de muncă apărute pe anumite segmente ale pieței, de natură să genereze presiuni asupra salariilor.
Au fost, de asemenea, evocate recente sondaje de specialitate ce indică
continuarea creșterii angajării în trimestrul IV 2021, deși relativ mai temperată, perspectivă ce devine totuși incertă în actualul context, au convenit membrii Consiliului, dată fiind înrăutățirea accelerată a situației epidemiologice pe plan intern și nivelul foarte scăzut al vaccinării. Noile măsuri guvernamentale vizând retenția personalului, precum și severitatea mult atenuată a restricțiilor probabil reinstituite, sunt însă de natură să atenueze impactul advers al noului val pandemic, au susținut mai mulți membri ai Consiliului.

Pe orizontul ceva mai îndepărtat de timp, cresc totuși incertitudinile legate de capacitatea unor firme de a rămâne viabile ulterior sistării măsurilor și programelor de sprijin guvernamental, dar mai cu seamă în contextul creșterii deosebit de ample a prețurilor energiei și a altor materii prime și bunuri intermediare, precum și al prelungirii problemelor de aprovizionare, ce ar putea conduce la restructurări sau falimente de firme. Condițiile de pe piața muncii ar putea fi afectate și de extinderea digitalizării și automatizării pe plan intern, precum și de o creștere a apelului angajatorilor la lucrători din străinătate. În schimb, influențe de sens opus asupra salariilor sunt de așteptat din eventuala persistență a problemei inadecvării pregătirii ofertei de forță de muncă la cerințele angajatorilor, mai cu seamă pe segmente înalt specializate și, într-o oarecare măsură, din probabila majorare în viitorul apropiat a salariului minim pe economie, au arătat mai mulți membri ai Consiliului.

În ceea ce privește condițiile financiare, membrii Consiliului au observat că principalele cotații ale pieței monetare interbancare au consemnat ajustări ascendente în luna august și mai cu seamă în septembrie – de la minime ale ultimilor aproximativ 4 ani atinse în iunie-iulie –, în contextul controlului strict asupra lichidității exercitat de către banca centrală, dar și al consolidării așteptărilor privind creșterea în viitorul apropiat a ratei dobânzii de politică monetară. La rândul lor, randamentele titlurilor de stat și-au accentuat parcursul crescător în a doua parte a trimestrului III, mai ales pe scadențele medii și lungi, receptând și influența evoluțiilor de pe piața financiară internațională. Ratele dobânzilor la principalele categorii de credite noi ale clienților nebancari au continuat să se reducă în intervalul iulie-august 2021, cu unele excepții, influențate fiind și de prelungirea scăderii IRCC. Descreșterea acestuia a încetinit totuși sensibil în trimestrul IV 2021, au subliniat unii membrii ai Consiliului, iar, în primele trei luni din anul următor, indicele va cunoaște probabil, în premieră, o majorare.

Membrii Consiliului au evidențiat și creșterea relativ pronunțată consemnată de cursul de schimb leu/euro la mijlocul lui august, după scăderea acumulată în prima parte a trimestrului III sub influența unor factori sezonieri, precum și tendința moderat ascendentă manifestată de acesta ulterior, inclusiv în condițiile restrângerii diferențialului ratelor dobânzilor pe termen scurt – ca urmare a noilor majorări ale ratelor dobânzilor-cheie efectuate de către două bănci centrale din regiune –, iar, mai apoi, pe fondul tensionării mediului politic intern. În aceste condiții, s-a arătat, în mod repetat, că incertitudinile sporite privind consolidarea bugetară generate de actualul context politic, alături de dimensiunea dezechilibrului extern și de dinamica inflației, sunt de natură să mărească prima de risc suveran, cu potențiale consecințe adverse asupra ratei de schimb a leului, implicit asupra inflației, încrederii în moneda națională și a indicatorilor de vulnerabilitate externă, precum și asupra costurilor de finanțare a economiei.

Membrii Consiliului au remarcat, de asemenea, dinamica alertă a creditului acordat sectorului privat, care a urcat mai ferm în teritoriul de două cifre în primele două luni ale trimestrului III 2021, în contextul intensificării fără precedent a activității de creditare în monedă națională în luna iulie, inclusiv cu susținerea programelor guvernamentale, dar și al dinamizării moderate a creditului în valută. Au fost evidențiate volumele record atinse în iulie atât de împrumuturile noi în lei pentru locuințe, cât și de cele pentru consum, precum și creșterea în apropierea maximelor istorice a fluxului creditelor în monedă națională adresat societăților nefinanciare. Pe acest fond, soldul creditului în lei a continuat să-și accelereze creșterea, până la o medie de 17,4 la sută în iulie-august – cea mai înaltă valoare din ultimii 5 ani – de la 15,2 la sută în trimestrul II, iar ponderea lui în total s-a mărit în august la 71,3 la sută.

În ceea ce privește evoluțiile viitoare, membrii Consiliului au arătat că, potrivit noilor date și analize, rata anuală a inflației va crește probabil mult mai pronunțat pe orizontul scurt de timp decât s-a anticipat în prognoza din luna august, care indica un vârf de 5,6 la sută în decembrie 2021 și un nivel de circa 3,4 la sută începând cu trimestrul III 2022, marginal sub limita de sus a intervalului țintei.

Responsabile de înrăutățirea considerabilă a perspectivei apropiate a inflației continuă să fie șocurile adverse puternice pe partea ofertei, îndeosebi cele externe, al căror impact este însă potențat, pe plan intern, de liberalizarea în acest an a pieței energiei electrice pentru consumatorii casnici, au subliniat în mod repetat membrii Consiliului. Determinante pentru perspectiva apropiată sunt noile majorări ample anticipate a fi consemnate de prețurile produselor energetice, în principal de prețul gazelor naturale, și, într-o mai mică măsură, de prețul combustibililor, prioritar pe seama componentei nonbenzină și motorină. Lor li se alătură creșterea suplimentară înregistrată în septembrie de prețul produselor din tutun, precum și dinamica ceva mai înaltă așteptată în cazul prețurilor administrate. Acestea sunt de natură să mărească considerabil dimensiunea și durata deviației pozitive a ratei anuale a inflației de la limita de sus a intervalului țintei, au observat membrii Consiliului, dar și să genereze pe orizontul mai îndepărtat de timp efecte de bază dezinflaționiste semnificative.

Impactul inflaționist al șocurilor pe partea ofertei ar putea fi chiar mai puternic și mai prelungit decât arată evaluările actuale, au atenționat mai mulți membri ai Consiliului, semnalând ascensiunea continuă și/sau abruptă a cotațiilor unor mărfuri energetice și nonenergetice, precum și persistența blocajelor în lanțurile de producție și aprovizionare, asociate cu costuri crescute de transport, ce afectează vizibil – direct sau indirect – și inflația de bază, inclusiv pe calea prețurilor importurilor. Au fost, de asemenea evocate ponderea mare deținută în coșul IPC de prețurile alimentelor, energiei și combustibililor, precum și gradul potențial de transferare în prețurile de consum a creșterilor de costuri materiale, în condițiile unei cereri încă solide, dar în temperare, alături de previzibila majorare a tarifelor polițelor RCA.

În acest context, membrii Consiliului s-au arătat foarte preocupați de riscul ca puseul inflaționist provocat de șocurile pe partea ofertei – implicând urcarea considerabilă și relativ persistentă a ratei anuale a inflației deasupra intervalului țintei –, să deterioreze anticipațiile inflaționiste pe termen mediu și să genereze astfel efecte secundare importante, eventual printr-o spirală salarii-prețuri, având în vedere și tendința de scădere a gradului de relaxare a pieței muncii. În aceste condiții, a fost subliniată în mod repetat nevoia ancorării anticipațiilor pe termen mediu, inclusiv din perspectiva credibilității băncii centrale. În același timp, s-a convenit că o eventuală tentativă a băncii centrale de a contracara efectele directe tranzitorii ale șocurilor adverse pe partea ofertei ar fi nu doar ineficace, ci chiar contraproductivă, prin pierderile ample pe care le-ar provoca activității economice și ocupării forței de muncă pe un orizont mai îndelungat de timp.

În ceea ce privește presiunile inflaționiste pe partea cererii, membrii Consiliului au observat că noile evaluări indică o încetinire a creșterii activității economice nonagricultură în semestrul II 2021, inclusiv în raport cu previziunile anterioare, având în vedere și efectul de erodare exercitat asupra veniturilor populației și firmelor de scumpirea energiei, combustibililor și alimentelor; evoluția face probabilă o cvasistagnare a excedentului de cerere agregată în a doua parte a anului curent, față de ușoara creștere previzionată anterior. Astfel, în condițiile decalajelor temporale necesare manifestării lor, presiunile inflaționiste ale excedentului de cerere agregată vor rămâne probabil slab perceptibile și mai estompate pe termen scurt decât s-a anticipat în prognoza din august și, totodată, greu decelabile din multitudinea factorilor ce vor afecta inflația de bază în acest interval, au concluzionat membrii Consiliului.

La nivelul întregului PIB este însă de așteptat o accelerare ușoară a creșterii acestuia în trimestrul III, datorită performanțelor foarte bune ale agriculturii, implicând, în contextul efectului de bază asociat redresării consistente din perioada similară a anului trecut, o modestă scădere a dinamicii lui anuale în primele trei luni ale semestrului II 2021, au remarcat membrii Consiliului. Totodată, s-a constatat că, potrivit evoluțiilor recente ale indicatorilor relevanți, continuarea creșterii alerte în termeni anuali a economiei în trimestrul III este susținută probabil doar de cererea internă – prioritar de consumul privat și, într-o mai mică măsură, de formarea brută de capital fix. În schimb, din partea exportului net este posibilă o contribuție negativă mărită la dinamica anuală a PIB, în condițiile în care în luna iulie exporturile de bunuri și servicii și-au redus mult mai pronunțat variația anuală decât importurile, conducând și la accelerarea puternică a creșterii anuale a deficitului comercial. Pe acest fond, pe ansamblul primelor șapte luni ale anului, deficitul de cont curent a continuat să depășească cu peste 70 la sută nivelul înregistrat în perioada similară a anului anterior, au reliefat unii membri ai Consiliului, în pofida prelungirii evoluției relativ mai favorabile a balanțelor veniturilor.
Inclusiv în acest context, preocupantă a fost considerată conduita politicii fiscale, prezumată a deveni restrictivă din 2021, în condițiile în care coordonatele recentei rectificări bugetare și instabilitatea mediului politic intern erau de natură să pericliteze consolidarea bugetară – proces esențial pentru corecția dezechilibrului extern și, totodată, necesar din perspectiva angajamentelor asumate în contextul procedurii de deficit excesiv, au arătat mai mulți membri ai Consiliului. S-a apreciat că incertitudini și riscuri suplimentare la adresa situației finanțelor publice decurg din volumul ridicat al cheltuielilor permanente și din scumpirea drastică a energiei și a materialelor de construcții, dar și din eventuale abordări menite să atenueze impactul creșterii prețurilor unor utilități, prioritar pentru populație, precum și din noi măsuri guvernamentale motivate de deteriorarea abruptă a situației epidemiologice.

Un grad ridicat de incertitudine caracterizează însă și perspectiva absorbției fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de Redresare și Reziliență, precum și a celor aferente noului Cadru financiar multianual 2021-2027, au susținut membrii Consiliului, evocând aprobarea de către CE a Planului Național de Redresare și Reziliență, dar și pașii ce mai trebuie parcurși pentru începerea atragerii sumelor alocate, precum și capacitatea instituțională și istoricul realizărilor în domeniu ale României.
Totodată, incertitudini și riscuri crescute generează noul val pandemic, au subliniat în mod repetat membrii Consiliului, evidențiind înrăutățirea accelerată a situației sanitare și nivelul foarte scăzut al vaccinării pe plan intern, dar și gradul mai redus de severitate al restricțiilor probabil reinstituite, precum și capacitatea crescută de adaptare a firmelor și populației la cerințe de distanțare socială.

În aprecierea membrilor Consiliului, contextul analizat reclamă continuarea ajustării conduitei politicii monetare prin majorarea ratei dobânzii de politică monetară cu 0,25 puncte procentuale, după stoparea în luna mai a cumpărării de titluri de stat în lei de pe piață secundară și întărirea ulterioară a controlului exercitat de banca centrală asupra lichidității de pe piața monetară.

O asemenea calibrare a conduitei politicii monetare vizează readucerea și menținerea pe termen mediu a ratei anuale a inflației în linie cu ținta staționară de 2,5 la sută ±1 punct procentual, inclusiv prin ancorarea anticipațiilor inflaționiste pe orizontul mai îndepărtat de timp, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile în contextul procesului de consolidare fiscală, și în condiții de protejare a stabilității financiare. S-a considerat, totodată, a fi necesară monitorizarea atentă a evoluțiilor mediului intern și internațional, care să permită adecvarea instrumentelor de care dispune BNR în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu.

În aceste condiții, Consiliul de Administrație al BNR a decis în unanimitate majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,50 la sută, de la 1,25 la sută, concomitent cu păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară; totodată, a decis majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1,00 la sută, de la 0,75 la sută, și a ratei dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 2,00 la sută, de la 1,75 la sută. De asemenea, Consiliul de Administrație al BNR a decis în unanimitate păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Raportarea financiară în format electronic unic european: tipuri de erori care pot îngreuna acest proces pentru societățile listate

0

Material de opinie de Corin Dimitriu, Partener Audit, și Ana Gagauz, Senior Consultant Audit, Deloitte România

Societățile care au valori mobiliare tranzacționate pe o piață reglementată întocmesc situații financiare în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS) și trebuie să aibă în vedere cerința de raportare în format electronic unic european (European Single Electronic Format – ESEF) a cărei implementare a fost amânată cu un an în 2021, intrând în vigoare pentru raportarea exercițiului financiar început pe 1 ianuarie 2021 sau după această dată. Astfel, conform cadrului normativ european, societățile individuale care au valori mobiliare tranzacționate pe o piață reglementată trebuie să pregătească în totalitate rapoartele financiare anuale în formatul Extensible Hypertext Markup Language (xHTML).

În plus, societățile listate care pregătesc situații financiare consolidate trebuie să țină cont de faptul că acestea trebuie să fie marcate utilizând limbajul eXtensible Business Reporting Language (XBRL), conform taxonomiei IFRS – ESEF. În momentul de față, companiile sunt obligate să eticheteze doar situațiile financiare primare, urmând ca după 1 ianuarie 2022 să devină obligatorie și etichetarea notelor. De asemenea, societăților listate care pregătesc situații financiare individuale anuale trebuie să întocmească aceste rapoarte în format xHTML, însă fără etichetarea folosind limbajul XBRL în conformitate cu taxonomia IFRS – ESEF.

Unele societăți au decis să raporteze situațiile financiare folosind noul format încă din anul anterior (2020), lucru care le-a oferit o mai bună vizibilitatea asupra modului de etichetare XBRL. În prezent, companiile care se pregătesc de întocmirea acestor rapoarte ar trebui să aibă în vedere o serie de erori cu privire la aspectele tehnice sau selectarea etichetelor și utilizarea acestora, apărute pe parcursul utilizării limbajului și depistate până în prezent.  

Erori tehnice care vizează fișierul de raportare și distribuția în interiorul fișierului de raportare

Raportarea în format XBRL presupune generarea a trei fișiere. Acestea se regăsesc în fișierul de raportare comprimat (format tip zip) care ar trebui să aibă o structură standard, permițând auditorului și autorităților de reglementare să importe fișierul în software-ul folosit pentru analiza ulterioară. Erorile la importarea fișierului pot apărea atunci când anumite dosare din fișierele de raportare lipsesc sau extensiile utilizate sunt incorecte. Acest lucru duce la incapacitatea de a importa fișierul și la imposibilitatea efectuării verificărilor și analizării sale ulterioare.

Printre tipurile de erori tehnice întâlnite frecvent se numără și calculele inconsistente în interiorul fișierului, relațiile de subordonare între etichete (parent-child relationship) incorect atribuite, utilizarea inconsecventă a etichetelor personalizate (etichete de extensie) sau a celor standard, erori în atribuirea zecimalelor, precum și folosirea incorectă a semnelor plus/minus atribuite situațiilor financiare.

Erori care apar în momentul selectării etichetelor și utilizării acestora

Companiile trebuie să ia în considerare și potențialele erori care pot apărea în momentul selectării etichetelor și utilizării acestora. Una dintre cele mai frecvent întâlnite probleme se referă la alegerea etichetelor care urmează a fi utilizate de companie. Astfel, etichetele selectate pot fi prea generale, fără a reflecta în mod adecvat natura contabilă aferentă liniei situației financiare, sau prea specifice, fără a reflecta în întregime natura elementului financiar. Unele companii aleg să creeze etichete personalizate (etichete de extensie) în loc să utilizeze etichete din taxonomia ESEF standard. Acest lucru poate fi adecvat în anumite circumstanțe, atunci când vine vorba despre aspecte specifice ale unei industrii, însă în majoritatea cazurilor, taxonomia ESEF conține deja etichete care sunt potrivite nevoilor companiei. Din experiență, un raport echilibrat între etichetele standard și etichetele de extensie ar fi de aproximativ 85-15.

Dacă sunt utilizate etichetele de extensie, este foarte important să existe o ancoră adecvată pentru fiecare dintre etichete, fie una având o arie de acoperire mai redusă, fie una mai generală. În această situație, problema cea mai frecventă este atribuirea unei ancore prea generale care nu reflectă în mod corespunzător natura contabilă a elementului căruia îi este atașată.

De asemenea, o atenție sporită trebuie acordată și semnelor plus/minus atribuite elementelor din situațiile financiare, deoarece această eroare, cel mai probabil, va conduce la denaturări semnificative. Un aspect important de menționat este faptul că unele etichete pot avea semne diferite în funcție de specificul liniei din situațiile financiare ale companiei, cum ar fi „ProfitLossFromOperatingActivities” sau „OtherGainsLosses”.

Pentru a minimiza șansele de apariție a acestor erori, fie că sunt tehnice, fie că apar în momentul selectării etichetelor și utilizării acestora, companiile sunt încurajate să înceapă pregătirea procesului de raportare ESEF din timp. Societatea are posibilitatea să achiziționeze o soluție software și să realizeze etichetarea intern sau poate apela la externalizarea acestui proces. Oricare ar fi decizia în această privință, societatea trebuie să ia în calcul realizarea unui pas premergător raportării aferente perioadei curente, și anume etichetarea situațiilor financiare aferente anului financiar anterior (2020). Astfel, compania are timp suficient pentru a rezolva orice erori tehnice sau de etichetare care pot apărea. Ulterior, etichetarea situațiilor financiare pentru perioada curentă (pentru anul financiar început la 1 ianuarie 2021 sau după această dată) va fi efectuată mult mai rapid.

Amânarea sau nerealizarea etichetării din timp pe baza situațiilor financiare din anul precedent poate duce la o întârziere considerabilă a raportării financiare anuale. Pentru a evita apariția întârzierilor în ultimul moment, o bună practică este, pe lângă etichetarea din timp a situațiilor financiare aferente anului precedent, stabilirea unei comunicări adecvate între toți participanții la acest proces, respectiv societatea, furnizorul de software, consultantul extern și auditorul companiei.