Bosch, investiţie nouă de 7 milioane euro la Blaj

0

Liderul global în tehnologii şi servicii Bosch a finalizat şi a deschis o nouă investiţie (peste șapte milioane de euro) la fabrica din Blaj: o clădire de birouri şi laboratoare de testare, 5.700 mp, 250 de angajați.

La inaugurare, Alexander Firsching, directorul comercial al fabricii Bosch din Blaj, a subliniat: „Conceptul de amenajare a clădirii, care oferă condiţii de muncă inspiraţionale, este extraordinar, pentru că permite noi forme de cooperare, mai deschise şi mai conectate. În plus, luăm în considerare ca pe viitor să amenajăm o zonă care să permită angajaţilor posibilitatea de a se deconecta prin câteva exerciţii fizice, atât de utile pentru sănătate”.

Directorul tehnic Dirk Arnold a adăugat: „Conceptul noii clădiri de birouri oferă un nivel ridicat de colaborare, având în vedere condiţiile de muncă dinamice pe care le oferă. Interacţiunea rapidă accelerează procesele, creşte calitatea, designul atractiv al spaţiului de lucru fiind un plus pentru angajaţii noştri. Această nouă clădire esteun pas important în dezvoltarea fabricii Bosch din Blaj, fiind un angajament pentru viitorul Bosch în România şi în Blaj”.

Este de reamintit că „Bosch produce la Blaj componente pentru industria auto, precum senzori de viteză a roților, senzori de turație a arborelui cotit, senzori și componente electronice pentru grupul motopropulsor. Tot la Blaj, Bosch implementează soluții de industrie 4.0, cum ar fi sistemele de monitorizare a producției și soluțiile inteligente pentru sudura cu laser. Drept recunoaștere a calității produselor sale, fabrica din Blaj va deveni, începând cu anul 2020, unitatea de producție coordonatoare a Bosch pentru senzorii de detonație, la nivel global.  De asemenea, fabrica Bosch din Blaj este una dintre cele trei fabrici Bosch din Europa unde sunt produși senzori NOx, senzori care reprezintă o parte din inovația revoluționară a companiei în tehnologia diesel”.

În domeniul educaţiei şi formării profesionale la Blaj, Bosch dezvoltă învăţământul dual cu Liceul Tehnologic „Timotei Cipariu”, prin dotarea atelierelor cu echipamente de top şi pregătire adecvată, asigurarea elevilor de rechizite, echipament de lucru, posibilitatea de a-şi continua studiile în cazul în care doresc să obţină diploma de bacalaureat, prioritate la angajare, precum şi susţinere de ordin social prin bursă adăugată bursei de stat, masă de prânz, transport gratuit, acces la servicii medicale.  

Conferință de educație pentru ştiință la Măgurele

0

Pe platforma fizicii de la Măgurele (foto ELI-NP) se va desfășura în perioada 6-8 decembrie 2019 a treia ediție a Conferinței Naționale a Comunității ,,Educație pentru Știință”, eveniment organizat în parteneriat de Universitatea din București, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului, Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Maritimă din Constanța. Conferinţa este deschisă cadrelor didactice de ştiinţe din învăţământul preuniversitar primar și secundar (matematică, fizică, chimie, biologie, geografie, informatică, tehnologii), studenților care se pregătesc pentru cariera didactică, universitarilor, cercetătorilor în educaţie, membrilor organizaţiilor care desfăşoară programe educaţionale, decidenţilor, tuturor persoanelor interesate de dezvoltarea unui învăţământ de calitate în domeniul STEM. Vor fi dezbătute aspecte privind educația STEM, carierele viiitorului, practici pedagogice inovative. Vor avea loc sesiuni plenare, ateliere, mese rotunde, prezentări de proiecte și lucrări științifice, vizite la institutele de cercetare de pe platforma Măgurele. Evenimentul se va desfăşura la Biblioteca Națională de Fizică de la Măgurele.

Organizatorii conferinței au lansat apelul de înscriere pentru participanți, fiind așteptați profesorii din mediul preuniversitar, profesori consilieri și profesori universitari. Înscrierea se face în perioada 8-17 noiembrie. prin completarea formularului de înscriere care poate fi accesat la http://cnces.educatiepentrustiinta.ro/ro/inscriere.

Organizatorii anunţă că „pun la dispoziția participanților un număr limitat de burse integrale și parțiale, care constau în sprijin financiar pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare, de cazare și de masă. Pentru informații suplimentare privind procesul de selecție și tipul de sprijin financiar pentru care sunt eligibili participanții pot fi consultate informațiile de pe website-ul dedicat conferinței”.

Piața spot al gazelor naturale a scăzut sub prețul reglementat

0

Piața SPOT a gazelor naturale din România operată de BRM a înregistrat, în data de 07.11.2019, cel mai redus preț al ultimelor 6 luni, respectiv 59 lei/MWh. Astfel, prețul pe piața spot al gazelor naturale a scăzut sub prețul reglementat de 68 de lei, cunoscând o evoluție net descrescătoare în ultima perioadă.

Pe platforma SPOT (produse termen scurt),  prețul mediu ponderat al lunii Noiembrie a fost de 65,38 lei/MWh, preț substanțial mai mic decât cel obținut in Octombrie, respectiv 91,46 lei/MWh. Prețurile pe platforma SPOT în luna Noiembrie au variat între 59 de lei/MWh și 96,1 lei/MWh.

Pe platforma GasForward (produse termen mediu si lung), prețurile au variat între 87 si 123 lei/MWh. Prețurile apropiate de pragul de 90 de lei (prețuri mult mai mici decât cele obținute in perioada anterioară) au rezultat din activele livrate în luna Noiembrie (activele de tip WEEK).

Așadar, putem observa o scădere considerabilă a prețului pe piața de interes public al tranzacționării de gaze naturale, care se poate datora atât temperaturilor ridicate, dar si stabilizarii preturilor ca urmare a previzionarii anularii efectelor nefavorabile ale OUG 114/2018.

Despre BRM: Bursa Romana de Marfuri este o companie privata de interes public, infiintata  in noiembrie 1992, prima sedinta de tranzactionare avand loc in data de 10 decembrie 1992. In prezent, activitatea BRM este reglementată de Legea nr. 357/2005 privind bursele de mărfuri si de Legea nr.297/2004 privind piata de capital.  BRM organizeaza mai multe tipuri de piete de interes public, activitatea principala fiind axata pe Piata la disponibil si Piata licitatiilor. Pe Piata la disponibil se tranzactioneaza in ringurile bursiere: gaze naturale, energie electrica, produse petroliere, carbune, procesare combustibili, certificate CO2, marfuri generale, materiale de constructii, legume, fructe, cereale. In anul 2007, BRM a emis in premiera pentru piata romaneasca primele cotatii  la produse petroliere, iar la finalul anului 2013 a emis primele cotatii la cereale. Pe Piata licitatiilor se deruleaza proceduri de achizitii, vanzari, inchirieri, BRM fiind cel mai important consultant in domeniul achizitiilor publice de produse, servicii si lucrari pentru orice tip de autoritate contractanta. Activitatea BRM se desfasoara la sediul central din Bucuresti si prin reteaua teritoriala care numara 20 terminale.

ACCESUL LIMITAT LA ÎNGRIJIRE MEDICALĂ ÎNCURAJEAZĂ APARIȚIA BOLILOR CRONICE ÎN ROMÂNIA

0

Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, lansează un nou infografic despre accesul la serviciile sistemului de sănătate din România.


Conform Institutului Național de Statistică, jumătate de milion de români au renunțat la a mai obține îngrijire medicală în 2018 întrucât consideră că nu-și mai permit acest lucru. Această situație nu a survenit pentru prima dată anul trecut, decenii de acces limitat la îngrijire medicală de calitate ducând în prezent la o situație generală de sănătate deficitară: un locuitor al României din cinci are o problemă cronică de sănătate sau o invaliditate.

INACO: Cele mai importante  8 tendințe tehnologice în agricultură

0

Munca repetitivă care presupune atât efort fizic cât și timp este de domeniul trecutului. Tehnologia vine zi de zi cu forțe proaspete pentru a ne ușura viața și a ne învăța să fim mai pragmatici. Iată câteva dintre cele mai noi tehnologii apărute pe piață pe care orice agricultor le poate prelua și utiliza.

Blockchain

Capacitatea blockchainului de a urmări înregistrările asupra proprietății și rezistența la modificări poate fi utilizată pentru a rezolva probleme urgente, precum frauda alimentară, ineficiența lanțului de aprovizionare și trasabilitatea alimentelor în sistemul alimentar actual. Structura unică descentralizată a blockchainului asigură produse și practici verificate pentru a crea o piață pentru produse premium cu transparență.
De asemenea, adaugă valoare pieței actuale prin crearea unui registru în rețea și echilibrarea prețurilor pieței. („Plug and Play”, 2019)

Roboți agricoli cunoscuți și sub denumirea de Abbotts

Roții agricoli pot fi folosiți în activități precum întreținerea solului, plantarea, eliminarea buruienile, irigarea, culesul fructelor, recoltarea etc., putând accelera toate aceste procese. Spre deosebire de oameni, acești roboți pot menține coerența în timp ce procesează, reducând riscurile și crescând productivitatea. („Indian Business Story”, 2019)

Drone agricole

Dronele în agricultură pot supraveghea, dar și ierbicida, stropi cu îngrășăminte etc. suprafețe uriașe de teren. Senzorii de sol, apă sau de culturi, aplicațiile digitale de predicții meteo sau imaginile prin satelit ajută. Ce va face fermierul? Va coordona mașinile și va da comenzi de pe un calculator dronei pentru lucrări agricole diverse, care se bazează pe datele strânse tot de drona care a analizat aerian terenul, pentru a calcula cât îngrășământ sau ierbicide îi trebuie fiecărui metru pătrat de teren. („Ghidul meseriilor viitorului”, 2019)

Agricultura pe verticală

Agricultura pe verticală înseamnă producția de alimente sau culturi în straturi vertical stivuite. Cel mai important avantaj al acestei tehnologii este posibilitatea de a crește culturi într-un mediu urban, ducând la o creștere a productivității care poate face economia țării mai puternică. De asemenea, poate oferi mâncare proaspătă în mai puțin timp cu costuri mai mici. („Indian Business Story”, 2019)

Imagini prin satelit pentru agricultură

Această tehnologie este folosită pentru a supraveghea culturile, economisind o cantitate considerabilă de bani și timp. În plus, o putem integra folosind senzori de sol, apă și culturi, astfel încât ori de câte ori apar pericolul sau cerința de resurse să primim o notificare. („Indian Business Story”, 2019)

Biotehnologie

Combinarea biotehnologiei și a agtech pentru modificarea ADN-ului plantelor și creșterea producției alimentare.
Software-ul de monitorizare și optimizare al culturilor poate fi folosit alături de biotech pentru a le monitoriza sănătatea, pentru a modifica ADN-ul plantelor și pentru a găsi o modalitate de a face culturile imune la bolile care distrug productivitatea generală. („Challenge Advisory”, 2019)

IoT în agricultură

Agricultura inteligentă bazată pe IoT îmbunătățește întregul sistemul prin monitorizarea terenului în timp real. Cu ajutorul senzorilor și al interconectivității, Internetul Lucrurilor în agricultură nu numai că economisește timpul fermierilor, dar și reduce utilizarea resurselor precum apa și electricitatea. Menține umiditatea, temperatura, solul etc. sub control și oferă o observație clară în timp real. („Biz4Intellia”, 2019)

Senzori agricoli de sol și apă

Senzorii de sol și apă pot detecta nivelul de azot și nivelul de umiditate. Aceste informații pot fi folosite pentru a decide când să furnizezi apă și să folosești îngrășămintele fără un program prestabilit. Acest lucru ajută la controlul utilizării resurselor, al substanțelor chimice din apa subterană și al costurilor resurselor. („Indian Business Story”, 2019)

În concluzie, timpul este limitat, iar tehnologia nelimitată. Să învățăm să o folosim în beneficiul nostru poate reprezenta o provocare, dar odată ce vom reuși, meseria de agricultor nu va mai coincide niciodată cu cea din trecut.
Mai multe detalii despre agricultura viitorului găsiți în „Ghidul meseriilor viitorului”.

Grupaj realizat de Ioana Enache, masterandă la facultatea
de Relații Economice Internaționale, ASE, coautor al „Ghidului meseriilor viitorului” (ediția a II-a) și expert civic la INACO – Inițiativa pentru Competitivitate

 

Eforturi pentru repatrierea conaționalilor înstrăinați

0

În urma revoluției bolșevice din 1917 și a evenimentelor de la sfârșitul secolului trecut, care au dus la căderea regimului sovietic și la destrămarea Uniunii Sovietice, un mare număr de ruși au ajuns, unii emigrând, alții fără voia lor, în teritorii aflate în afara granițelor Rusiei, rupți de rudele și mediul lor de viață tradițional. Este vorba de circa 25 milioane de persoane aflătoare în fostele republici sovietice și de 30 milioane de persoane răspândite prin întreaga lume.


Fiind o țară cu o întindere uriașă, de 17.000.000 kmp, dar cu o populație de doar 150 milioane locuitori și cu o economie în continuă expansiune, Rusia resimte nevoia de mai mulți locuitori și, cu precădere, a forței de muncă, pentru completarea căreia se recurge la utilizarea străinilor. Ea se numără printre țările cu mulți imigranți. SUA au un procent de 44,4 la sută, Arabia Saudită – 12,2, Germania – 12,1, Rusia – 11,7, Anglia – 8,8, Emiratele Arabe Unite – 8,32, Franța – 7,9, Canada – 7,9, Australia – 7, Spania – 6, Italia – 5,9, India – 5,2, Ucraina – 5, Turcia – 4,9, Africa de Sud – 4 la sută (vezi „Argumentî i Factî”, nr. 39, din 25 septembrie 2019).


În primii ani după 1991, preocupați de luptele pentru putere, noii guvernanți ai Rusiei au neglijat pe conaționalii înstrăinați, contribuind, prin politica lor, chiar la îngroșarea rândurilor acestora. Abia în anul 2006 a fost conceput un program guvernamental privind repatrierea rușilor emigranți. Măsurile prevăzute în program nefiind, însă, suficient de convingătoare, în cei 13 ani care au trecut, au imigrat în Rusia doar 800.000 de persoane. Recent, guvernul federal a reluat în vizor acest program, preconizând facilități mai atractive privind asigurarea locurilor de muncă, a locuinței, acordarea cetățeniei și altele. Directorul Institutului Diasporei și Integrării din Rusia, Konstantin Zatulin, a fost numit reprezentant special al Dumei de Stat pentru problemele imigrației și cetățeniei.


Noile măsuri privind imigrația fac distincție între imigranții de diferite naționalități și conaționali. Astfel, dacă, în general, obținerea cetățeniei ruse necesită 5-8 ani, pentru ruși termenul poate fi scurtat chiar și la mai puțin de un an, așa cum se petrec lucrurile cu cei 2.500.000 de imigranți ruși care s-au repatriat din Ucraina după evenimentele din 2014. Pentru a cuprinde un număr cât mai mare de beneficiari, noțiunea de imigrant rus se lărgește prin termenul de „purtător al limbii ruse”, care se poate atribui și foștilor cetățeni ai Rusiei țariste și ai Uniunii Sovietice. Totodată, începând cu 1 octombrie 2019, a fost simplificată procedura de acordare a cetățeniei ruse specialiștilor calificați. Astfel, dacă, până la data respectivă, medicii, farmaciștii, inginerii constructori, informaticienii și alții cu pregătire superioară trebuia să aibă un stagiu de trei ani de activitate în Rusia, acesta a fost redus la 12 luni.


O problemă extrem de complicată privește locul de așezare a imigranților. Preferințele acestora nu coincid întotdeauna cu dorințele gazdelor. Orașele Moscova, Sankt-Peterburg sau regiunile mai atractive, cum ar fi Crimeea și alte câteva, sunt excluse din lista receptorilor. De asemenea, facilitățile sunt mai mari sau mai mici, în funcție de regiunea geografică preferată de către autorități și nu de către imigranți. Cele mai generos remunerate sunt 11 zone din Siberia, Extremul Orient sau Nord, pentru care sunt prevăzute indemnizații de așezare, de 240.000 ruble/persoană și 120.000 ruble/membru de familie (73 ruble = 1 euro). S-au propus și sume mai mari, mergând până la 1.000.000 ruble, dar bugetele administrațiilor locale nu sunt în măsură să le facă față. Pentru așezarea în regiuni cu prioritate secundară, indemnizațiile sunt de 80.000 și, respectiv, 40.000 ruble. Așezarea în regiuni neincluse în planul guvernamental este stimulată modest, cu doar 20.000 ruble/persoană și 10.000 ruble/membru al familiei. La început, se acordă jumătate din sumele menționate iar după 18 luni, cealaltă jumătate.


Desigur, dimensiunile alocației bănești pentru cei care vor să se întoarcă în Rusia nu constituie principalul argument. Pe ei îi preocupă mai ales reglementările birocratice, greoaie, privind alegerea noii reședințe, înregistrarea, primirea cetățeniei ruse și a drepturilor pe care aceasta le incumbă. Legislația aflată în vigoare prevede stadii intermediare de acces, trecerea succesivă dintr-o categorie în alta, proceduri care, în unele cazuri, durează ani de zile îngreunând sensibil găsirea unui loc de muncă, asigurarea locuinței, îngrijirea sănătății, înscrierea la cursuri școlare a copiilor. Un obstacol birocratic în calea obținerii cetățeniei ruse l-a constituit, o bună perioadă de timp, necesitatea de a obține, în prealabil, din partea statului a cărui cetățenie o are solicitantul, o adeverință precum că îi retrage acestuia cetățenia. Or, niciun stat nu acordă asemenea adeverințe. În 2017, prevederea în cauză a fost suspendată.


Conform legii, în așteptarea înregistrării și a autorizației de ședere, o persoană intrată în Rusia dispune de 90 de zile, după care, dacă nu a primit respectiva autorizație, trebuie să părăsească teritoriul țării. La ora actuală, în această situație s-ar afla cam 1.300.000 persoane. Unde să plece? Ilegaliștii depistați de către autorități sunt deportați cu forța.
Mass-media rusă menționează și un alt factor negativ care complică procesul așezării noilor locuitori și anume corupția personalului diferitelor organe și instituții locale. Dornici să scoată profit de pe spinarea solicitanților, funcționari incorecți pretind mită pentru acordarea unor aprobări sau adeverințe care intră în îndatoririle lor de serviciu. Așa se face că, pentru obținerea unui loc de muncă, a unei locuințe, a cetățeniei, a intrării în evidența spitalelor sau dispensarelor, a înscrierii copiilor la școală, imigrantul este nevoit să înfrunte pofta de câștig a unor reprezentanți ai autorităților.


În anul 2018, guvernul federal a alocat 2 miliarde ruble pentru finanțarea programului de sprijinire a imigranților ruși, respectiv pentru indemnizații prevăzute pentru stabilirea acestora în diferite zone, pentru ajutoare de șomaj, pentru construirea de locuințe, transport și alte necesități. În raport cu greutățile întâmpinate de către cele 53.000 persoane aflate pe lista priorităților, suma s-a dovedit, însă, neîndestulătoare. O mare parte din banii afectați a fost risipită ineficient sau a ajuns, prin diferite mașinații (consultații, licitații, campanii de popularizare prin mass-media etc.) în buzunarele funcționarilor corupți.


Comentatorii subliniază că unele condiții elementare pentru ca Rusia să devină atractivă pentru cei care doresc să se stabilească pe teritoriul ei sunt ritmul dezvoltării sale economice, măsura în care ea poate asigura locuri de muncă în diferite domenii de activitate, venituri satisfăcătoare pentru întreprinzători și angajați, precum și condiții de locuit și de viață decente. Cu un ritm de creștere a PIB de 1,3 la sută în prezent și de 2-2,2 la sută în 2020-2022, nu se deschid perspective credibile de satisfacere a unor asemenea necesități. Un sondaj de opinie recent efectuat în Rusia relevă că doar 28 la sută din respondenți consideră că au venituri care depășesc minimul existențial (11.000 ruble), restul declarând că au venituri la acest nivel sau sub el. De notat că, în 2014, procentul celor care considerau că au venituri depășind minimul existențial era de 38 la sută.


Un obstacol de natură să provoace precauția potențialilor imigranți ruși care speră că, venind în Rusia, vor putea deveni bogați, sau a altora care, bogați fiind, intenționează să se reîntoarcă în Rusia pentru a face investiții rentabile, îl constituie instabilitatea climatului de afaceri din această țară, măsurile nu întotdeauna prietenoase ale autorităților centrale sau locale față de oamenii de afaceri. Un exemplu, în acest sens, ar fi faptul că, recent, ministerul de finanțe rus a propus modificarea grilei de impozitare a oamenilor bogați, astfel încât persoanele care trăiesc în Rusia mai mult de 90 de zile pe an și care dețin aici un imobil sau fac aici afaceri urmează să plătească un anumit impozit („Rossiiskaia Gazeta”, din 1 octombrie 2019). Argumentul inițiatorilor proiectului este că asemenea sistem funcționează în multe state ale UE, dar criticii lui susțin că pe această cale se creează pericolul dublei sau triplei impozitări a persoanelor în cauză, ceea ce este inacceptabil.


Potențialii imigranți va trebui să țină seama și de alte reglementări care i-ar putea afecta, cum ar fi și cea propusă, recent, de ministrul finanțelor, Anton Siluanov, și anume ca lista profesiilor oficial recunoscute să fie mai bine delimitată, în așa fel ca impozitele speciale să cuprindă pe toți liber-profesioniștii care obțin câștiguri reale (vezi „Vedomosti”,
din 4 octombrie 2019). Sunt avuți în vedere șoferii, negustorii ambulanți, diferiții intermediari, repetitorii, cei care dau spații de locuit cu chirie și alții care, în cazul că obțin venituri anuale de 2,4 milioane ruble, vor fi impozitați cu 4 la sută dacă lucrează cu persoane private și cu 6 la sută dacă lucrează cu firme comerciale. De la 1 ianuarie 2019, acest sistem a funcționat experimental în patru regiuni ale țării, urmând să fie generalizat în 2020.


Potențialii imigranți pot fi afectați și de faptul că, potrivit unei reglementări care a intrat în vigoare la 1 octombrie 2019, vor întâmpina greutăți în cazul că vor fi nevoiți să recurgă la credite bancare ceva mai mari. Dacă ratele și diversele comisioane lunare pentru împrumutul solicitat depășesc jumătate din venitul solicitanților, acordarea creditului devine problematică putând fi refuzată. Tot la 1 octombrie 2019 a intrat în vigoare și o altă reglementare de interes. Pensiunile sau hostelurile nu mai pot fi amplasate la diferite etaje ale unor imobile cu apartamente de locuit, ci numai la parter, cu condiția să aibă intrare separată, sau în spații anume construite (vezi „Moskovskii Komsomoleț”, din 29 septembrie 2019). Măsura menționată este de natură să reducă substanțial spațiile de cazare vizate de venetici.


Analiza cifrelor pe ultimii 8 ani relevă că 52 la sută din imigranții ruși sunt tineri de 18-40 ani, 22 la sută – persoane sub 18 ani, 21 la sută persoane de 41-60 ani și doar 5 la sută persoane în vârstă de peste 60 ani. Cea mai mare parte provin din Kazahstan (în medie, 40 la sută), urmând apoi, Uzbekistan, Republica Moldova, Kîrgîzstan, Ucraina, Armenia, Tadjikistan, republicile baltice și altele (vezi „Ogoniok” nr. 29-30, din 5 august 2019).
Ținând seama de actuala situație demografică și economică, de discrepanțele existente între acestea, ceea ce, între altele, duce la insuficiența brațelor de muncă în diferite regiuni cu potențial economic, guvernul federal elaborează o strategie specială de „dispersare teritorială”, vizând așezarea populației în funcție de perspectivele dezvoltării economice în teritoriu. Potrivit acestei strategii, actuala împărțire administrativă ar urma să fie modificată în sensul concentrării în 14 macrounități constituite în jurul unor importante centre economice, politice sau istorice. Punerea ei în aplicare este programată după recensământul din anul 2020, care ar fi în măsură să furnizeze date exacte asupra situației din teren și urmează să fie finalizată în 2030. Gestionarea proiectului preconizat ar reveni Ministerului Dezvoltării Economice (vezi „Pravda”, din 30 septembrie 2019).


Demersuri pentru concentrarea unor regiuni au avut loc încă din 2005, când a fost experimentată unirea Ținutului Perm cu regiunea autonomă Perm. În 2007, au fost unificate regiunile autonome Evenk și Taimâr cu Ținutul Krasnoiarsk și ulterior alte câteva regiuni, demonstrându-se avantajele unei modernizări a împărțirii administrative. În contextul menționat, așezarea imigranților ruși în anumite regiuni este considerată de o deosebită importanță și, de aici, și preocuparea pentru stimularea, prin măsuri și facilități atractive, a procesului imigrării lor în aceste regiuni.
Proiectul recroirii administrative a fost primit cu neîncredere și reținere de către observatori din regiuni populate cu etnii minoritare compacte, care se tem că, în urma reorganizărilor preconizate, și-ar pierde autonomia și avantajele decurgând din aceasta. Asemenea rezerve au afișat unele elemente naționaliste din Republica Autonomă Tatarstan. De asemenea, voci îngrijorate s-au auzit și din câteva regiuni bogate care, în urma unor comasări teritoriale, ar trebui să-și împartă belșugul cu locuitorii unor regiuni mai sărace.

 

China-România, 70 de ani de relații diplomatice

0

Biblioteca Academiei Române a găzduit pe 8 octombrie seminarul „Relațiile China-UE și cei 70 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice dintre China și România”, coorganizat de Ambasada Chinei în România și de Institutul Diplomatic Român. Manifestarea, la care au fost prezenți ambasadorul Chinei în România, dna Jiang Yu, diplomați și reprezentanți ai mediului academic, a pus accentul pe necesitatea dezvoltării relațiilor economice bilaterale tradiționale între cele două țări în contextul în care economia mondială trece printr-o profundă transformare. La 5 octombrie 1949, România a fost a treia țară din lume care a stabilit relații diplomatice cu Republica Populară Chineză, deschizând astfel un nou capitol în relațiile dintre cele două state. În acei


70 de ani scurși de la acest eveniment, relațiile dintre R.P. China și România s-au dezvoltat continu. După cum a subliniat ambasadorul Jiang Yu în discursul său, în ultimii 70 de ani relațiile chino-române au rezistat testului timpului, iar cooperarea economică și comercială a continuat să se extindă. În fața unor situații și provocări noi, consolidarea prieteniei tradiționale dintre China și România și aprofundarea relațiilor bilaterale sunt aspecte care merită să fie luate în considerare, a subliniat ambasadorul Jiang Yu în discursul său. „Fiind la un nou punct istoric de plecare, suntem dispuși să lucrăm cu România pentru a consolida curajul și înțelepciunea celor două popoare și a promova relația China-România și relațiile China-UE pentru a merge umăr la umăr spre un orizont mai larg”, a fost unul din punctele cheie ale mesajului transmis de ambasadorul Jiang Yu.

Doamna ambasador Jiang Yu.


Prin promovarea inițiativei Belt and Road și a mecanismului de cooperare China – Europa Centrală și de Est, relațiile economice și comerciale româno-chineze au intrat într-o nouă etapă. Comerțul bilateral a atins anul trecut un nivel record, depășind 6 miliarde de dolari, ceea ce a însemnat o rată de creștere de 19,2%, cea mai ridicată de la criza financiară. Centrul European de Servicii Tehnice, înființat de compania Huawei, proiectul ZTE Smart City din orașul Mioveni sau proiectul de energie eoliană al grupului New Era din orașul Babadag sunt numai câteva dintre investițiile chinezești realizate în România. Dezvoltarea companiilor chineze a antrenat în același timp și dezvoltarea comunităților locale. De exemplu, compania Huawei a creat peste 1.700 de locuri de muncă în România, a plătit taxe și impozite de peste 150 milioane de dolari și a făcut achiziții locale de peste 200 milioane dolari.


Produsele românești ajung greu în China

În timp ce companiile chinezești sunt tot mai interesate de piața românească în domenii cheie, precum energia și infrastructura, produsele firmelor românești ajung destul de greu pe piața chinezească. Dacă ne uităm la schimburile comerciale realizate anul trecut cu Republica Populară Chineză, valoarea lor a fost de 6,09 miliarde de dolari. Din această sumă record în istoria relațiilor cu țara asiatică, doar 883,55 milioane de dolari au reprezentat exporturile românești, iar restul de 5,21 miliarde de dolari importurile, înregistrându-se un sold negativ în defavoarea României de 4,33 miliarde de dolari. Îmbunătățirea balanței comerciale în favoarea României a rămas doar la stadiul de intenții în lipsa unui sprijin real pentru companiile românești din partea statului. Organizarea unor misiuni economice în China pentru a-i pune în contact direct pe oamenii de afaceri români cu cei chinezi ar trebui să fie primul pas, dar acest lucru nu a intrat în atenția Bucureștiului. Și dacă tot vrem să pătrundem mai puternic pe această piață imensă, Ministerul Transporturilor ar trebui să îndrepte urgent gafa făcută în 2003 și să redeschidă zborul direct București-Beijing.

Adrian Stoica

LAUDATIO

0

Cu ocazia acordării
titlului de DOCTOR HONORIS CAUSA al Universităţii Creştine Dimitrie Cantemir din Bucureşti domnului profesor universitar
dr. XIAOTIAN ZHANG,
vicepreşedinte asociat la Universitatea din Shanghai

La cei 29 de ani care s-au împlinit de la fondarea Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” de către profesorul Momcilo Luburici și profesoara Corina Dumitrescu se poate declara, cu justificată mândrie, că Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” s-a remarcat – în țară și peste hotare – pentru dinamismul cu care a promovat colaborarea națională și internațională în domeniul educației și al cercetării științifice, cât și pentru rezultatele profesionale obținute.


Personalități marcante ale mediului academic științific au onorat universitatea cu prezența, de-a lungul anilor, reprezentând repere și modele atât pentru activitatea multora dintre cadrele universitare, cât și pentru ascensiunea în carieră a absolvenților noștri. În rândul acestor personalități își află un loc de cinste domnul prof. dr. Xiaotian Zhang, căruia, la propunerea dnei prof. Corina Adriana Dumitrescu, președinte al Senatului UCDC și cu aprobarea Senatului Universității, prin hotărârea nr. 32 din 19 septembrie 2019, i s-a acordat înaltul titlu academic de Doctor Honoris Causa al Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”.
Prof. dr. Xiaotian Zhang este licențiat în management internațional, având masteratul în economie mondială, iar titlul de doctor în științe economice. Și-a făcut studiile la Universitatea de Stat din Minsk și a urmat cursuri de perfecționare la universități de prestigiu din Finlanda și Lituania. După obținerea titlului de doctor în științe economice a profesat ca visiting professor la Universitatea Southern Denmark, la Säid Business School al Universității Oxford și la Ash Center for Democratic Governance and Innovation al Universității Harvard.


Prof. dr. Zhang a devenit o reputată personalitate și datorită succesului acțiunilor sale pentru promovarea și consolidarea cooperării euro-asiatice în domeniul educației prin stabilirea și dezvoltarea contactelor și parteneriatelor în diverse domenii științifice cu peste 200 de universități din Europa și Asia. Este membru al Academy of International Business (AIB), European Institute for Advanced Studies in Management, European International Business Academy (EIBA), Harvard Club din Beijing, Harvard Club din Shanghai.


În prezent, prof. dr. Zhang este vicepreședinte asociat la Universitatea din Shanghai și director general al Shanghai University Global. Este un renumit profesor de afaceri internaționale și de antreprenoriat în cadrul rețelei europene Jean Monnet. Este membru în consiliul de conducere al mai multor institute de studii superioare din Shanghai, în domeniul afacerilor internaționale și al tehnologiei. În ultimul deceniu, prof. dr. Zhang a deținut funcții de înaltă responsabilitate la nivel internațional, pentru Belarus, Estonia, Danemarca, Finlanda, Suedia. A asigurat consultanță la nivel ministerial și pentru unele organizații guvernamentale din Europa și Asia, participând la numeroase proiecte de cercetare internațională de mare anvergură. A susținut cursuri și a îndrumat studenți din peste 30 de universități de prestigiu din Asia și Europa la nivel de licență, masterat și doctorat.


Experiența antreprenorială a profesorului Zhang cuprinde fondarea a șase companii și asigurarea managementului în calitate de președinte al consiliului de administrație la cinci firme din Estonia, Belarus, Finlanda, Danemarca și China. Profesorul Zhang este fondatorul celei mai mari comunități de afaceri din China în statele baltice a Grupului Baltic-China din Europa.
Recunoașterea pe plan internațional a înaltei sale competențe îi aduce, în fiecare an, profesorului Zhang, invitația de onoare să conferențieze în cadrul unor evenimente științifice de înalt nivel din Europa, America de Nord și Asia.


Profesorul Zhang a desfășurat și o impresionantă activitate științifică ca autor al unui mare număr de articole și capitole publicate în volume și în reviste de specialitate la edituri din China, din Europa și din America, comunicări științifice susținute la numeroase conferințe internaționale și publicate în volumele acestora, la care se adaugă participarea efectivă la realizarea și fundamentarea a peste zece proiecte interne și internaționale. Este de remarcat faptul că, în vasta sa activitate în domeniul educațional și managerial internațional, profesorul Zhang a reiterat întotdeauna importanța majoră a rolului cunoașterii prin educație și colaborare educațională.

Apreciind prodigioasa activitate în sistemul educațional internațional a PROFESORULUI DOCTOR XIAOTIAN ZHANG, comunitatea academică a Universității Creștine „Dimitrie Cantemir” acordă, cu respect și cu bucurie, titlul de Doctor Honoris Causa înaltului oaspete și îl felicită pentru excepționala sa contribuție la susținerea rolului internaționalizării și cooperării academice prin cunoaștere.

FOTO UCDC

 

Va crește BNR dobânzile în… viitoarea recesiune?

La prima vedere pare o întrebare lipsită de sens. În perioadele de recesiune băncile centrale tind, dimpotrivă, să scadă dobânzile tocmai pentru a ajuta economia să iasă din cicluri economice adverse printr-o ieftinire a finanțării. Fed și BCE au început deja să facă acest lucru. Și totuși deocamdată nu putem avea certitudinea că BNR va urma acest raționament.


Este de așteptat ca într-un context economic advers să asistăm la o creștere a aversiunii la risc a investitorilor. Asta înseamnă că, în timp ce investitorii financiari își vor lichida parțial sau total expunerile pe România, investițiile strategice vor fi oprite în așteptarea unor vremuri mai bune, iar exporturile vor fi în scădere marcantă în lipsa cererii externe. Agregat, toate aceste evoluții vor duce la o scădere a ofertei de valută pe piață și, în final, la presiune în direcția deprecierii leului.


Istoric vorbind, reacția tipică a BNR la presiunile pe curs a fost creșterea dobânzilor, fie prin modificarea dobânzii de politică monetară, fie prin managementul lichidității pentru creșterea dobânzilor interbancare, decuplându-le de dobânda de politică monetară. Mărturie în acest sens stă politica monetară a BNR în contextual crizei din 2008, ilustrată în graficul de mai jos care prezintă în galben creșterea an la an a PIB-urilor trimestriale alături de valoarea dobânzii de politică monetară în alb.
Așa cum se observă, în condițiile în care economia se pregătea pentru o aterizare dură, dobânda de politică monetara era menținută la remarcabilul nivel de 11,25%, fiind coborâtă apoi doar gradual în pofida prăbușirii economiei. Acest nivel extrem de ridicat pentru un context economic atât de nefavorabil a fost menținut în primul rând pentru a descuraja deprecierea leului, mai ales în contextul în care moneda națională tocmai fusese victima unui atac speculativ.

În cazul în care BNR va rămâne la fel de mult axată pe stabilitatea cursului de schimb, o creștere a dobânzilor în eventualitatea unei recesiuni devine probabilă. Ar fi exact acel gen de comportament prociclic pe care instituția l-a condamnat în mod repetat atunci când a venit vorba de politicile fiscale. Un comportament prin care combinația letală a politicilor fiscală și monetară din perioada de criză a aruncat România în cea mai adâncă recesiune din Europa.


Astăzi există o serie de elemente care ar putea să nu transforme totul într-un déjà-vu. În primul rând, deficitul de cont curent este semnificativ mai mic decât cel premergător crizei, motiv pentru care ajustările necesare vor fi mai puțin dramatice. În al doilea rând, ponderea creditelor în valută a scăzut simțitor, motiv pentru care o depreciere a leului ar avea un impact mai puțin dramatic asupra gospodăriilor. În aceste condiții, prin îndatorarea în moneda națională, ele ar fi afectate tocmai de o creștere a dobânzilor în lei.

Pe de altă parte, lejeritate politicilor fiscale prezente amintește de perioada precriză, în timp ce BNR nu dă semne că este pregătită să privească evoluțiile cursului de schimb cu aceeași relaxare cu care o fac alte bănci centrale. Din acest motiv, întrebarea cred că rămâne și, de ce nu, merită un răspuns în spațiul public din partea guvernatorului pentru a înlătura orice îngrijorare și a da mai multă încredere mediului de afaceri.
Va garanta BNR măcar o necreștere a dobânzilor în caz de recesiune?

Burse pentru elevi acordate de Primăria Sectorului 4

0

Primăria Sectorului 4, prin Direcția de Administrare a Unităților de Învățământ (DAUI), acordă 12.371 de burse elevilor cu media generală de la 8.50 și nota 10 la purtare în anul școlar trecut. Valoarea totală a burselor este de 5.119.720 de lei. Bursa de ajutor social în sectorul 4 aproape a fost dublată față de anul școlar 2018-2019: 150 de lei pe lună, de la 80 de lei, în semestrul II. Prin hotărâre a Consiliului Local al Sectorului 4, se plătesc: 824 de burse de performanță de 50 de lei/lună; 1.615 burse de merit de tip A de 50 de lei/lună pentru elevii cu medii între 8,50 și 8,99; 2.461 de burse de 80 de lei/lună pentru elevii cu medii între 9,00 și 9,49; 3.108 burse de 100 de lei/lună pentru elevii cu medii între 9.50 și 9.99; 505 burse de 200 de lei/lună pentru elevii cu media 10; 415 burse de merit de tip B de 50 de lei/lună pentru elevii din învățământul primar; 200 de lei/lună pentru elevii de gimnaziu, 300 de lei/lună pentru elevii de liceu; 462 de burse de merit tip C de 50 de lei/lună pentru elevii din învățământul primar, 100 de lei/lună pentru elevii de gimnaziu și cei de liceu; 346 de burse de studiu de 100 de lei/lună; 2.538 de burse de ajutor social pentru elevii care provin din familii modeste, orfani ori au probleme medicale, de 150 de lei/lună; 97 de burse de ajutor social ocazional (acordate, potrivit legii, o singură dată pe an) de 200 de lei.

Primarul sectorului 4, Daniel Băluță, subliniază: „Primăria Sectorului 4 va continua să susțină performanța și, mai ales, accesul la educație al fiecărui copil. Prin achitarea la timp a burselor, încercăm să venim în sprijinul elevilor noștri și al părinților lor, atât cât legea și bugetul ne permit. De aceea, am decis, ca, începând de luna viitoare, bursele – indiferent de tipul acestora – să fie achitate lunar, astfel încât să nu mai existe întâzieri și, cu ajutorul responsabililor din unitățile de învățământ, sper că nici erori în plata acestora. Îi vom susține în continuare pe copiii care, prin munca și efortul lor, ne demonstrează permanent cât de importantă este educația pentru întreaga comunitate, în particular și pentru societate, în general”.