Premii decernate de AGIR pentru lucrări inginerești realizate de ICPE-CA

Lucrări științifice și produse cu impact economic realizate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București au primit aprecieri deosebite la nivelul mediului științific prin distincțiile acordate de Asociația Generală a Inginerilor din România – AGIR, pentru lucrări inginerești elaborate 2020:

– Secțiunea Inginerie Electrică – premiul AGIR pentru lucrarea „Electromagnet supraconductor HTS generator al unui câmp magnetic uniform de 4T”

– Secțiunea Ingineria Construcțiilor de Mașini – diploma AGIR, la secțiunea cărți originale, pentru lucrarea „Determinarea dezechilibrului dinamic pentru sisteme mecanice cu mișcare de rotație”, autor dr. ing. Cristinel Ioan Ilie.

Cu un asemenea palmares, ICPE-CA își exprimă bucuria „pentru că a reușit, chiar și într-o perioadă de criză sanitară și economică, să dezvolte produse și lucrări apreciate de mediul științific și ingineresc, cu aplicabilitate în economie”.

Foto: ICPE-CA

Universitatea din București, în topul mondial al angajabilității absolvenților

0

Universitatea din București își confirmă buna inserție a absolvenților pe piața muncii și strânsa colaborare cu mediul de afaceri, clasându-se pentru al treilea an consecutiv în top 500 la nivel mondial în QS Graduate Employability Rankings, de data aceasta, ediția 2022, fiind singura universitate românească prezentă în top. Din perspectiva realizatorilor topului, studenții UB sunt „printre persoanele cele mai inovatoare, creative și cu un crescut spirit antreprenorial […], motivate de dorința de a schimba lumea”.

La indicatorul „Alumni Outcomes”, Universitatea din București ocupă locul 191 mondial. Locuri remarcabile sunt ocupate și la indicatorii parteneriatele cu angajatorii (201+), relația angajator-student (201+), angajabilitatea absolvenților (201+) și reputația angajatorului (301+).

Clasamentul publicat pe 23 septembrie 2021 analizează performanțele a aproximativ 800 de universități, luând în considerare răspunsurile a peste 75.000 de angajatori și conexiunile a peste 170.000 de absolvenți cu angajatorii, precum și analizarea a peste 40.800 de diplome și afilieri a 29.000 de persoane cu performanțe înalte și a peste 310.000 de parteneriate concretizate în inserția pe piața muncii a absolvenților. Ponderile indicatorilor luați în calcul sunt: reputația angajatorului (30%), performanțele absolvenților (25%), parteneriatele cu angajatorii (25%), relația angajator-student (10%), rata angajabilității absolvenților (10%).

În clasamentul general Quacuarelly Symonds World University Rankings (QS) 2022, cel mai cunoscut ranking global al universităților în funcție de domeniile de studiu și cercetare, Universitatea din București are, alături de Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și de Universitatea de Vest din Timișoara, cele mai bune performanțe la nivelul sistemului de învățământ superior românesc. Clasamentul analizează performanțele a peste 1.000 de universități din întreaga lume, având în vedere șase dimensiuni: reputația academică, reputația de angajator, numărul de studenți, numărul de citări pentru facultăți, facultăți internaționale și studenți internaționali.

Soluții pentru (aproape) toate problemele antreprenorilor

0

Cu gândul mai ales la antreprenorii începători, deocamdată, mici și mijlocii, a pornit la drum clusterul de consultanță, servicii suport și training numit AdWise. Inițiator este Dragoș Anastasiu – antreprenor în serie, business angel și creator al companiei Eurolines. Cofondatori în echipă executivă sunt Tiberius Istocescu și Mihaela Vintilă – avocați de business, Roxana Stan – expert în HR și comunicare, Dan Berciu – expert financiar, Ionuț Grigorescu – expert în IT& Marketing, George Leca – expert în project management. În comunitatea AdWise au mai intrat până acum 20 de companii de consultanță de suport și de training din diverse domenii, însumând niște zeci de specialiști. 

Într-un cuvânt, este un integrator de servicii, în care antreprenorii să găsească și consultanță, și training, și sfaturi, și la nevoie un sprijin – într-un cuvânt spus în contextul inaugural, un interlocutor de încredere. Fiindcă în același context inaugural a venit vorba, AdWise nu este o sursă de soluții de felul celor de prin cărțile de felul „Cum să-ți dublezi afacerea în trei luni”.

Dragoș Anastasiu spune că AdWise este modul prin care vrea să dea înapoi mediului de business din România ceva din experiența și expertiza lui: „Este pachetul integrat de soluții venite de la experții pe care mi-aș fi dorit să îi fi întâlnit acum mulți ani, când am pornit primul business. Aș fi evitat multe greșeli și costurile usturătoare care au venit cu acestea. Antreprenorii vor găsi la noi soluții la toate problemele pe care le pot întâmpina în evoluția afacerii și susținere pentru planurile de dezvoltare. Am lângă mine o echipă minunată, oameni pozitivi și cu  o mentalitate deschisă, fiecare având o bogată experiență antreprenorială și un parcurs profesional de excepție”.

Tiberius Istocescu: „Ne-am unit cu scopul de a fi alături de antreprenorii români. Suntem antreprenori și profesioniști, integrați într-o echipă și oferim soluții integrate. Cu toții am învățat din propriile greșeli, iar asta ne va permite să-i ajutăm pe acei care sunt la început de drum să evite obstacole care le pot pune în pericol chiar supraviețuirea afacerii. Nu vom oferi doar servicii clasice de consultanță, ci vom propune și soluții neconvenționale, care și-au dovedit deja eficiența în diverse afaceri în care am fost implicați. De asemenea, vom avea grijă ca fiecare antreprenor să-și permită aceste servicii. Scopul nostru este să ajutăm cât mai multă lume, așa că vom fi  extrem de flexibili la acest capitol”.

Marius Ghenea, business angel, antreprenor în serie, gata să ofere servicii de training în afaceri clienților AdWise: „Antreprenorii la început de drum au cea mai mare nevoie de consultanță, deoarece experiența lor practică în orice domeniu este limitată, mai ales dacă vorbim despre antreprenori de startup la prima încercare. În mod paradoxal, companiile mici folosesc însă mult mai puțină consultanță față de companiile mari, una dintre problemele tipice fiind legată de bugetele materiale necesare pentru orice proiect de consultanță, pe care antreprenorii nu le au la îndemână”.

Felix Pătrășcanu, fondatorul companiei Fan Courier, deschide o perspectivă către românii din afara țării, o primă ocazie constituind-o a șasea ediție a summitului Repatriot, 30 septembrie-3 octombrie, cu participarea a 300 de antreprenori și alți oameni de succes români de pretutindeni: „Cred că românii de pretutindeni care se gândesc să se întoarcă în țară și să își deschidă o afacere sau care poate au deja o afacere în țara în care locuiesc și vor să o extindă și în România au nevoie de o astfel de echipă complex de specialiști care să îi îndrume. Mediul antreprenorial românesc de pretudindeni va crește mai sănătos având alături echipa de experți potrivită”.

Dragoș Anastasiu conchide: „Consultanța de top este scumpă, iar cei mai mulți dintre antreprenori nu își permit astfel de servicii, sau nu înțeleg că trebuie prioritizate. Trecând prin asta chiar eu, înțeleg filosofia antreprenorului român la început de drum, dar și importanța și valoarea unor astfel de servicii pentru un business. Plecând de la această realitate, filosofia AdWise este simplă: odată intrat într-un parteneriat, riscurile se împart. Astfel, în funcție de nevoile antreprenorilor, se pot găsi chiar soluții prin care aceștia să nu plătească nicio sumă de bani. Astfel, parteneriatul poate să ia forma unei participări în acționariat sau a unui comision de succes, dacă este vorba de o tranzacție. Cu alte cuvinte, până se ajunge la rezultate, AdWise poate să investească resursele proprii în antreprenorii în care crede. Riscul pe care și-l asumă fondatorii AdWise oferind și astfel de facilități este, în esență, modul lor de a da ceva înapoi mediului de business în care s-au format și de a sprijini antreprenoriatul românesc”.

Foto: AdWise

Cum privesc tinerii banii și care sunt factorii după care își ghidează viața

0

Motivația și comportamentul
generației Z, în 2021.

Reprezentanții generației Z susțin că fac achiziții echilibrate, în egală măsură în online și offline, în vreme ce mai mult de jumătate dintre tineri (51%) și-au propus să economisească și să câștige mai mulți bani (48%), în 2021, comparativ cu pierderile suferite anul trecut, arată datele studiului național Insights PulseZ. De asemenea, 62% dintre participanți consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă în viață, urmată de independența financiară (57%) și de sănătate (41%), iar 82% dintre tinerii din România își aleg, astăzi, jobul în funcție de ceea ce le place să facă cel mai mult. 

Studiul „Insights PulseZ”, aflat la cea de-a doua ediție națională, a fost conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” – din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) și realizat de agenția de studii de piață iZi data în rândul a aproximativ 1.200 de tineri din România – pe un eșantion reprezentativ la nivel național (urban+rural, tineri cu vârste cuprinse intre 16 si 24 de ani). Cercetarea s-a axat pe mai multe aspecte, printre care și atitudinea tinerilor referitoare la bani, pe gestionarea resurselor financiare și preferințele lor de achiziție, precum și pe factorii motivatori în alegerea unui job și a ghidării în viață, în noul context pandemic – în rândul membrilor generației Z (cei născuți după 1995, cunoscuți ca iGeneration, Centannials sau „nativi digitali”), în perioada iunie-iulie 2021, comparativ cu valul 2020 (perioada mai-iunie 2021, când a fost desfășurată prima ediție a studiului).

Atitudinea tinerilor față de bani

Mai mult de jumătate dintre tinerii intervievați (51%) în cadrul studiului Insights PulseZ mărturisesc că focusul lor pentru 2021 s-a axat pe economisire, în măsura în care 2020 le-a generat pierderi financiare. Totodată, 48% dintre ei și-au propus, anul acesta, să câștige mai mult (vs. 33% în 2020). 

De asemenea, 45% dintre participanți spun că sunt mult mai atenți la cheltuielile pe care le fac, în vreme ce 25% dintre ei și-au propus să investească mai mult ca anul trecut. De altfel, intențiile de investiții se remarcă îndeosebi în rândul sexului masculin (33%), în comparație cu reprezentantele sexului feminin (18%). Interesant este faptul că intențiile de a investi se remarcă mai mult în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani (30%) decât în cazul celor de peste 21 de ani – doar 19% dintre aceștia având astfel de intenții. 

„Tinerii din generația Z nu au în vedere economisirea doar în ideea clasică de a pune bani deoparte într-un cont separat, de exemplu, ci sunt foarte interesați de încheierea unor asigurări. Ei vizează produse de asigurare cu economisire pe termen mediu și, de asemenea, vor să facă rezerve pentru situații neprevăzute. Este o concluzie interesantă și îmbucurătoare a acestui studiu, pentru că ne arată faptul că românii din segmentul foarte tânăr au un comportament matur și responsabil, în ceea ce privește planificarea financiară.” – a declarat Sînziana Maioreanu, CEO al Aegon România și partener în cadrul cercetării

Achiziționarea produselor, dictată de sex, vârstă și preferințe. Plata cu numerar, metoda favorită

În ceea ce privește produsele pe care tinerii le achiziționează, în prezent, produsele de tip FMCG (băuturi răcoritoare, batoane de ciocolată, snacks-uri, mâncare comandată cu livrare) se numără printre consumabilele pe care aceștia Z le cumpără, în continuare, cel mai mult, raportat la perioada pandemiei. 

Nici când vine vorba despre produsele de fashion (37%), tinerii nu-și schimbă comportamentul de cumpărare, ei preferând să renunțe, mai degrabă  jocurile video (11% au renunțat în pandemie să plătească) și cursurile online (18% au renunțat în pandemie să plăteasca), în detrimentul produselor vestimentare.

De altfel, există categorii unde preferințele de achiziție sunt dictate de sex, de vârstă, de preferințele personale ori de resursele financiare, după cum urmează: jocurile video – 17% dintre băieți le cumpără la fel de des ca-n trecut (vs. 6% dintre fete), cărți/audiobooks – 32% dintre fete le achiziționează la fel de des (vs. 25% dintre băieți), produse IT & gadgeturi – 35% dintre băieți le cumpărăla del de des (vs. 27% dintre fete), mâncarea cu livrare – 37% mai mult în prezent față de înainte de pandemie  în rândul celor peste 21 de ani (vs. 21% – 16-18 ani).

Jumătate dintre tinerii generației Z consideră că fac achiziții echilibrate, în egală măsură din online și offline (51%). Totodată, comparativ cu anul trecut, a crescut numărul celor care au început să cumpere mai mult din online decât din offline (18% față de 12%) – o ipoteză validă fiind ideea că achizițiile online sunt un obicei accentuat post pandemie.

95% dintre tineri preferă să utilizeze, cel mai des, plata cu numerar, o treime dintre ei declarând că fac peste 10 astfel de plăți pe săptămână. În ceea ce privește plata online, o altă modalitate de plată agreată de tineri, aceasta este utilizată între 1 și 4 ori pe săptămână de 62% dintre ei. De altfel, și cardul bancar utilizat la magazin este o metodă des folosită, el fiind menționat de 80% dintre participanți. Doar 45% dintre tineri folosesc telefonul ca mijloc de plată

Factorii motivatori în alegerea jobului și a conceptului de viață

Întrebați care sunt cei mai importanți factori de care țin cont în alegerea jobului și a domeniului de activitate, 82% dintre participanții la studiu au menționat că își doresc să le placă ceea ce fac, dar și echipa alături de care lucrează și atmosfera de lucru (63%), precum și pachetul salarial (60%) și flexibilitatea programului (60%). Fetele acordă și mai mare importanță faptului că se simt bine cu ceea ce fac la job (84%) comparativ cu băieții (78%), iar 50% dintre tinere menționează și beneficiile extrasalariale printre aspectele motivatoare (vs. 42% în rândul băieților).

De altfel, domeniile umaniste (psihologie, resurse umane, sociologie) se află pe primul loc în rândul preferințelor generației Z (24%) – mai mult în rândul fetelor (32%) vs. a băieților (14%), urmate îndeaproape de domeniul IT și de inginerie – prima alegere în cazul băieților (35%) vs. 12% fete. Totodată, cercetarea arată că tinerele sunt cele care aleg într-o mai mare măsură un job în educație (20% vs 10% băieți) ori în publicitate, PR ori marketing (20% vs 5% băieți).

Când vine vorba despre factorii care îi motivează cel mai mult în viață, aceștia sunt stabili, indiferent de vârstă, de contextul economic/social, iar preferințele sunt clare: 62% consideră împlinirea personală ca fiind cea mai importantă, urmată de independența financiară (57%) și de sănătate (41%). Totodată, tinerii au început să acorde mai multă atenție nevoii de dezvoltare psihologică și emoțională (36% în 2021 vs. 31% în 2020), în detrimentul unei cariere de succes (31% în 2021 vs. 36% în 2020).

Puteți accesa raportul rezultatelor gratuit AICI: https://vsfa.ro/pulsez2021/

_________________

Despre studiul „Insights PulseZ” și metodologie 

Studiul „Insights PulseZ”, aflat la cea de-a doua ediție, a fost realizat în luna iulie a.c., pe un eșantion de 1.186 de respondenți, cu vârste cuprinse între 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel național din punct de vedere al distribuției pe sexe, regiunii și mediului urban-rural. Cercetarea (care a vizat mai multe aspecte și prezintă secvențial rezultatele obținute) s-a axat pe atitudinea tinerilor referitoare la bani, pe gestionarea resurselor financiare și preferințele lor de achiziție, precum și pe factorii motivatori în alegerea unui job și a ghidării în viață, în noul context pandemic – vizând membrii generației Z, comparativ cu valul 2020 (perioada mai-iunie 2020, când a fost desfășurată prima ediție a studiului). Datele colectate, în cadrul studiului național PulseZ, sunt comunicate în mai multe etape, în această perioadă. Raportul rezultatelor poate fi descărcat gratuit AICI

Studiul a fost coordonat de către echipa programelor naționale „Vreau să fiu Antreprenor” și „Insights”, din cadrul organizației non-guvernamentale Romanian Business Leaders, cu sprijinul partenerilor de cercetare iZi data și suport Chilli Ideas, Coca-Cola HBC, Aegon și Banca Transilvania.
Parteneri media: AGERPRES, Curs de Guvernare, IQads, Revista Cariere, Adservio, Economistul.

eToro lansează portofoliul DeFi, oferind investitorilor o diversificare instantanee prin expunerea la mai multe criptoactive DeFi importante

0

eToro, platforma globală de investiții multi-active, a lansat astăzi un portofoliu DeFi, oferind investitorilor expunere pe termen lung la proiecte cheie din ecosistemul DeFi, permițându-le acestora să devină parte a uneia dintre cele mai inovatoare dezvoltări din domeniul financiar.

Finanțarea descentralizată (DeFi) este o mișcare care își propune să ocolească intermediarii financiari tradiționali prin plasarea serviciilor financiare pe blockchain. Mai degrabă decât să descentralizeze doar tranzacțiile (ca în cazul Bitcoin), DeFi urmărește să descentralizeze mai multe segmente ale industriei financiare. Acest lucru se realizează prin intermediul contractelor inteligente, care sunt fragmente de cod informatic ce permit efectuarea de transferuri și acorduri complexe pe blockchain fără a fi nevoie de aprobarea unei autorități centrale.

Portofoliul DeFi al eToro cuprinde unsprezece criptoactive DeFi: Ether (ETH), Uniswap (UNI), Chainlink (LINK), Aave (AAVE), Compound (COMP), Yearn.finance (YFI), Decentraland (MANA), Polygon (MATIC), Algorand (ALGO), Basic Attention Token (BAT) și Maker (MKR).

Dani Brinker, șeful investițiilor de portofoliu de la eToro comentează: DeFi este una dintre cele mai discutate inovații din domeniul financiar, mii de noi criptoactive apărând în ultimele luni. Dar pentru persoanele care nu au timp să cerceteze whitepaper-ul fiecărui activ, piața poate părea un câmp minat. Prin împachetarea unei selecții de criptoactive în cadrul unui DeFi CopyPortfolio, facem noi munca grea și le permitem clienților noștri să obțină expunere și să distribuie riscul pe o varietate de criptomonede”.

¨Portofoliile eToro oferă investitorilor expuneri gata pregătite și complet alocate, grupate pe diverse teme de investiții. Reunind mai multe active pe baza unei metodologii definite și utilizând o abordare pasivă a investițiilor, portofoliile eToro sunt soluții de investiții pe termen lung care oferă o expunere diversificată fără comisioane de administrare.

„Finanțarea descentralizată este o formă de finanțare bazată pe tehnologia blockchain care nu se efectuează prin intermediari financiari, cum ar fi brokeri, burse sau bănci pentru a oferi instrumente financiare tradiționale, ci utilizează contracte inteligente pe blockchain”, explică Brinker. „În portofoliu sunt incluse atât rețele blockchain cu contracte inteligente, cât și o selecție de protocoale de top, ceea ce vă oferă expunere la fiecare colț al DeFi – de la Uniswap la Yearn și nu numai – fără a fi nevoie să petreceți ore întregi să faceți cercetare. Ne folosim de poziția unică a eToro ca inovator în cadrul domeniului cripto, pentru a revizui aceste proiecte și a actualiza alocarea și metodologia pe parcurs.”

Investiția inițială pornește de la 1.000 de dolari, iar investitorii pot accesa instrumente și grafice pentru a urmări performanța portofoliului, în timp ce feed-ul social al eToro îi va ține la curent cu evoluțiile din sectorul DeFi. DeFi este unul dintre cele peste șaizeci de portofolii disponibile pe eToro.

Recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate, o opțiune benefică, insuficient accesată

Material de opinie de Victoria Dobre, Manager Senior, și Monica Zipiș, Consultant Senior, Taxe Indirecte, Deloitte România (foto)

Reglementările legate de recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în România, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul rămâne destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel încât puține societăți iau în considerare această oportunitate, deși reprezintă o modalitate de îmbunătățire a fluxului financiar.

Amendamentele aduse legislației fiscale din România în ceea ce privește ajustarea TVA aferentă creanțelor neîncasate au avut drept scop alinierea la principiile fundamentale stipulate de Directiva de TVA, precum și implementarea hotărârilor Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cazuri similare. 

Evoluția reglementărilor în domeniu

Conform cadrului legal în vigoare până la data de 31 decembrie 2018, ajustarea bazei impozabile aferente creanțelor neîncasate era permisă după finalizarea procedurilor de faliment pentru clienții datornici sau, începând din anul 2016, ca urmare a aplicării unui plan de reorganizare admis și confirmat printr-o sentință judecătorească, care prevede modificarea sau ștergerea creanțelor în cauză. 

Din cauza faptului că România se afla printre țările din Uniunea Europeană cu cele mai extinse perioade de insolvență – procedurile au depășit zece ani în multe cazuri – autoritățile fiscale au modificat legislația în domeniu prin Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea OUG nr. 25/2018. Modificare a avut la bază decizia CJUE  în cauza C-246/16 Enzo Di Maura,

prin care a fost clarificat faptul că un stat membru nu ar trebui să condiționeze recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate de procedurile greoaie derulate în instanțe, atunci când astfel de proceduri se pot întinde pe perioade lungi de timp (peste zece ani în acest caz).

Astfel, începând cu 1 ianuarie 2019, ajustarea bazei de impozitare a TVA aferentă creanțelor neîncasate este permisă de la data intrării în procedura de faliment a clientului, iar în cazul procedurilor de faliment inițiate anterior acestei date, pentru care nu a fost pronunțată hotărârea judecătorească definitivă sau definitivă și irevocabilă, contribuabilul are dreptul să își ajusteze baza de impozitare în termen de cinci ani începând cu 1 ianuarie 2019, în baza documentelor emise de instanțele judecătorești. Pentru celelalte situații, care nu implică falimentul sau insolvența debitorilor, legislația a rămas nemodificată. 

Cu toate acestea, schimbările aduse Codului fiscal în ultimii ani au ridicat câteva semne de întrebare în rândul contribuabililor, determinându-i în același timp să privească cu reticență aplicarea procedurilor de recuperare a sumelor plătite în contul TVA pentru creanțele neîncasate. Concret, aceștia nu înțeleg care sunt exact situațiile pentru care aceste prevederi pot fi aplicate, începând cu ce dată se pot face ajustările și ce documente ar putea fi considerate suficiente de autorități în acest scop.

Analizând prevederile Directivei de TVA și jurisprudența CJUE pe această temă, rezultă că persoana impozabilă nu poate fi privată de dreptul său la ajustarea bazei de impozitare atât timp cât creanța prezintă un caracter definitiv nerecuperabil.

Deoarece, potrivit principiului neutralității fiscale, persoana impozabilă trebuie eliberată de sarcina TVA în măsura în care activitatea sa economică servește efectuării de operațiuni supuse taxei, ar trebui prevăzut un termen rezonabil la care neplata creanței devine certă și furnizorul are dreptul de a recupera TVA.

Ce a adus nou 2021?

O nouă prevedere a fost implementată începând cu data de 1 ianuarie 2021, de această dată în favoarea contribuabililor cu creanțe neîncasate de la clienți persoane fizice. Aceasta are un impact major asupra companiilor ce activează în domeniul telecomunicațiilor, al energiei electrice și gazului natural.

Concret, companiile vizate își pot recupera TVA aferentă creanțelor neîncasate de la debitori persoane fizice, pentru care se înregistrează întârzieri mai mari de 12 luni de la termenul de plată. Operațiunea este permisă numai în cazul în care contribuabilul demonstrează că au fost luate măsuri comerciale pentru recuperarea creanțelor, în cazul celor de până la 1.000 de lei, inclusiv, respectiv că au fost întreprinse proceduri judiciare pentru recuperarea creanțelor mai mari de 1.000 de lei. 

Astfel, se poate realiza ajustarea TVA pentru astfel de facturi în baza unei documentații care trebuie să conțină notificări, avize, acorduri încheiate cu societăți specializate în recuperare de creanțe și nu numai, pentru a demonstra că au fost luate măsuri comerciale, sau documentele emise de instanțele judecătorești, care arată că au fost întreprinse procedurile judiciare pentru recuperarea creanțelor.

Reglementarea se aplică însă doar pentru facturile emise începând cu 1 ianuarie 2021 și neîncasate, dar nu se știe încă ce se întâmplă cu creanțele aferente perioadei anterioare anului 2021 și cum se vor aplica principiile fundamentale TVA în cazul acestora.  

Din cauza acestor neclarități, puțini reprezentați ai mediului de afaceri au decis să urmeze procedurile de recuperare a TVA în cazul creanțelor neîncasate, deși impactul pozitiv asupra fluxului de numerar poate fi cu adevărat important, iar procedura este mai degrabă meticuloasă decât greoaie. În aceste condiții și în contextul actual complicat din punct de vedere financiar, companiile care se confruntă cu dificultăți în recuperarea creanțelor ar trebui să reanalizeze prevederile legislației de TVA pe această temă pentru a-și ușura povara cu această taxă și a-și îmbunătăți situația financiară. 

Indicele german DAX devine mai puternic cu 25% ajungând la o capitalizare de peste 2 trilioane de Euro

0


Aflat în topul preferințelor investitorilor români, indicele DAX cuprinde, din 17 septembrie, 40 de companii germane, în loc de 30. Indicele va acoperi mai bine structura economiei germane, oferind inclusiv nume cu notorietate internațională precum Airbus, Puma sau Porsche. Prăbușirea Wirecard a fost principalul factor declanșator pentru modificarea indicelui DAX. Importanța acestei metamorfozări a indicelui german este cu atât mai mare cu cât DAX a devenit cel mai tranzactionat instrument al anului 2021, pe piețele internaționale, precizează casa de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia XTB.

Metamorfozarea indicelui german DAX

Indicele DAX a început să se tranzacționeze la 1 iulie 1988 și, în următorii 30 de ani, indicele a fost compus din 30 de companii germane de tip blue chips. Vineri, 17 septembrie, după sesiunea de tranzacționare, au intrat în vigoare modificările privind compoziția indicelui, astfel încât la începutul săptămânii indicele a fost calculat pe baza cotațiilor a 40 de acțiuni, în loc de 30, mișcare ce are ca scop o reprezentativitate mai bună a economiei germane. 

Investitorii speră că modificările vor îmbunătăți și performanța indicelui, care a rămas în urmă prin comparație cu indicii de pe Wall Street în ultima prioadă. Extinderea indicelui prin adăugarea celor 10 companii este considerată a fi schimbarea majoră, însă nu este singura.

„Împrospătarea regulilor care guvernează indicele german DAX e un moment binevenit și îndelung așteptat. Indicatorul va acoperi mai bine structura economiei germane, oferind inclusiv nume cu notorietate internațională precum Airbus, Puma sau Porsche, și va cuprinde o capitalizare totală de peste 2 trilioane de Euro, cu aproape un sfert mai mult decât înainte. Se dorește, de asemenea, prin includerea unor companii relativ mai tinere, în creștere, a stimula interesul investitorilor, și posibilitatea de a diminua din diferența de ritm de creștere față de SUA. O pondere mai mare a tehnologiei ar fi de dorit pentru a susține performanța indicelui, dar în Europa sunt mai rare numele unor campioni globali de tipul celor regăsiți în SUA”, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România. 

Criteriile de calificare a companiilor luate în calcul pentru a face parte din componența indicelui se vor schimba, de asemenea. Anterior, principalele criterii erau dimensiunea companiei, măsurată ca valoarea acțiunilor în circulație și volumul tranzacționat. Odată ce modificările vor intra în vigoare, se va pune mai mult accent pe dimensiunea companiei. Datorită acestui fapt, Airbus va obține un loc în indice. Producătorul de aeronave a fost una dintre cele mai mari companii listate la bursa germană de mult timp, dar nu a ajuns în componența indicelui DAX din cauza rulajului mai mic.

O altă modificare importantă va fi introducerea unui nou criteriu. Doar companiile care au înregistrat o valoare EBITDA pozitivă în ultimii doi ani financiari vor fi eligibile pentru aderarea la noul indice DAX. Această modificare nu este cu totul nouă, deoarece a intrat în vigoare în decembrie 2020, însă metamorfoza actuală a indicelui va fi prima situație în care va fi aplicată ca și criteriu pentru admiterea de noi companii (din decembrie 2020 până în septembrie 2021, compoziția indicelui DAX nu s-a modificat).

În plus, calitatea de membru a indicelui va depinde și de publicarea periodică și fără întârziere de către companie a situațiilor financiare, precum și de existența unei unități independente responsabile cu auditul intern. Specificarea necesității de a avea organisme de control intern și respectarea unei bune etici a comunicării cu investitorii poate fi surprinzătoare pentru unii. La urma urmei, vorbim despre indicele ce are în compoziție cele mai mari companii listate la bursa germană, care nu ar trebui să aibă astfel de probleme. Aceasta a fost viziunea generală până acum, însă prăbușirea companiei de plăți Wirecard rezultată dintr-o fraudă contabilă a arătat că este necesară introducerea unor astfel de criterii. De fapt, prăbușirea Wirecard a fost principalul factor declanșator pentru modificarea indicelui DAX. Modificarea numărului de companii ce alcătuiesc indicele sau a criteriilor de rulaj poate fi văzută ca adăugiri la obiectivul principal, care a fost introducerea criteriilor legate de problemele contabile.

Noi membri

Ca urmare a modificărilor descrise mai sus, în compoziția indicelui intră 10 noi companii. Printre noii membri se numără companii cunoscute precum Puma, Porsche Automobil Holding sau Airbus. Celelalte companii incluse în indice pot fi mai puțin cunoscute publicului larg, însă, sunt suficient de puternice astfel încât să-și merite locul în compoziția celui mai important indice german. 

Printre cei 7 membri noi care nu au fost menționați anterior există companii considerate liderii perioadei de pandemie. Acest grup include, printre altele, HelloFresh, o companie din sectorul alimentar, sau magazinul online Zalando. 3 dintre noii membri ai indicelui pot fi clasificați ca și companii de biotehnologie sau companii din sectorul medical – Siemens Healthineers, Sartorius și Qiagen. Brenntag, un distribuitor de materii prime industriale, și Symrise, un producător de produse cosmetice și uleiuri parfumate, completează lista noilor membri.

Indicele va deveni mai puțin ciclic

Modificarea numărului de companii ce alcătuiesc indicele, precum și modificarea criteriilor de calificare pentru componența acestuia pot fi considerate o reformă semnificativă. Cu toate acestea, cea mai mare schimbare și probabil cea mai semnificativă pentru investitori este reprezentată de tipul de companii care se vor afla în indicele extins. Analizând lista celor 10 companii care au intrat în indice după sesiunea de tranzacționare din 17 septembrie, putem vedea că acestea sunt în mare parte companii în creștere. În mod tradițional, DAX a fost văzut ca un indice ciclic datorită ponderii mari a acestui tip de acțiuni, în varianta anterioară a indicelui. 

Din acest motiv, DAX a depășit recent, de exemplu, indicii de pe Wall Street, unde ponderea companiilor de creștere și a sectorului tehnologic este mult mai mare. Nu este un secret faptul că sectorul tehnologic a condus creșterea indicilor din SUA și Asia în ultimii ani, iar această tendință a fost exacerbată și mai mult de pandemia de coronavirus. Este demn de remarcat faptul că majoritatea noilor membri DAX s-au descurcat foarte bine pe fondul incertitudinii din jurul pandemiei. Airbus a fost singurul din grup care nu a reușit să recupereze după vânzarea puternică la începutul anului 2020. Marea majoritate a companiilor rămase se tranzacționează la peste 100% din nivelurile minime ale pandemiei și peste nivelurile pre-pandemice.

Perspectiva de piață pentru DAX

„În privința perspectivei de piață, DAX a înregistrat recent corecții mai adânci (peste 6% din vârf) decât în orice altă perioadă din ultimul an, pe seama temerilor venind din China și a unor preocupări vis-a-vis de întărirea politicii monetare, peste Ocean. Deși a revenit miercuri la aproximativ 3% distanță de recordul istoric, situația rămâne încordată, traderii urmărind direcția pe care o va lua, în toamna aceasta, atât dezvoltatorul imobiliare Evergrande cât și economia globală și politica monetară a Fed și BCE. Trendul ascendent nu pare categoric abandonat, dar teste importante pot apărea. Oscilațiile ar fi și mai mari dacă autoritățile din China vor dori să dea un semnal, intervenind doar în manieră limitată pentru rostogolirea datoriilor sau pentru îmblânzirea efectelor restructurării obligațiunilor Evergrande. Deși acesta nu este scenariul de bază, este, totuși în paleta posibilităților”, explică Claudiu Cazacu.

DAX, în topul preferințelor românilor

Irina Cristescu, General Manager XTB România

„DAX este în topul preferințelor românilor, nu numai în ceea ce privește indicii, cât și în ceea ce privește întreaga listă de instrumente derivate pe care XTB o pune la dispoziție, fiind cel mai tranzacționat instrument al anului 2021”, arată Irina Cristescu, General Manager XTB România.

Astfel, numai în anul 2021, 33% din rulajele realizate de către investitorii români la XTB cu instrumente derivate s-au realizat pe instrumente cu activul suport DAX, aceasta însemnând aproape jumătate din totalul rulajelor tranzacțiilor derivate cu indici bursieri ca activ suport. Din totalul rulajelor implicate în tranzacții cu activul suport DAX, 38% provin din tranzacții de vânzare (short), în timp ce 62% din tranzacții de cumpărare.

Compania daneză de energie regenerabilă European Energy intră pe piața din România

0

Compania daneză de energie regenerabilă European Energy, care dezvoltă, finanțează, construiește și operează parcuri eoliene și solare, precum și instalații de hidrogen și capacități de stocare la nivel global, a deschis o filială în România, ca parte a planurilor de extindere a prezenței internaționale și a strategiei de a deveni un jucător important pe piața locală. Începând din septembrie, Ioannis Kalapodas a fost numit Head of Office al reprezentanței din București și va conduce activitățile European Energy în România.

Cu peste 10 ani de experiență pe piața internațională a energiei regenerabile, Ioannis Kalapodas a deținut anterior roluri de conducere în arii precum Business Development, Project Development, Engineering, Procurement and Construction, Project and Finance Management, dezvoltând expertiză relevantă și valoroasă în această industrie. Înainte de acest rol, a deținut funcții de conducere pe piața din România din 2012, având astfel înțelegere amplă asupra sectorului energetic local. În noul rol de Head of Office, Ioannis Kalapodas se va concentra pe strategia de expansiune a European Energy pe piața românească, urmărind să construiască prezența companiei prin dezvoltarea de noi proiecte și investiții.

„România se pregătește pentru o creștere semnificativă în zona regenerabilelor, ceea ce va conduce la o transformare majoră a sectorului energetic local și, de asemenea, la multe beneficii pentru consumatori și mediu. Tendințele din lume sunt foarte clare: tehnologia și prețul accelerează dezvoltarea energiei regenerabile în următorii ani și sunt bucuros să contribui la tranziția verde a României, o țară care este considerată printre prioritățile noastre la nivel global”, spune Ioannis Kalapodas, Head of Office al European Energy în România.

European Energy intră pe piața locală într-un moment în care România intenționează să adauge o capacitate nouă de 6,9 GW de energie din surse regenerabile până în 2030. Se estimează că mai mult de 3,7 GW din această capacitate vor fi proiecte solare. România are ca obiectiv atingerea unei cote de 30,7% din consumul de energie al țării provenite din surse regenerabile până în 2030. Acest obiectiv ambițios asigură României un rol important în regiunea Europei Centrale și de Est și va avea un impact major asupra reducerii emisiilor de CO2 în țară.

„După câțiva ani de stagnare a investițiilor majore în sectorul energiei din surse regenerabile, cauzate de legislație, piața românească arată din ce în ce mai interesant și unul dintre motive este recenta ridicare a interdicției privind încheierea contractelor de achiziție a energiei electrice (Power Purchase Agreements). Acest lucru permite sectorului energetic să devină mai puțin volatil pentru potențialii investitori ”, spune Ioannis Kalapodas.

În prezent, România are o capacitate totală instalată de 3 GW în parcurile eoliene și de aproape 1,4 GW în centralele solare, conform datelor oficiale ale Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei. Așadar, capacitatea existentă de producție a energiei electrice din aceste surse regenerabile va crește de peste două ori până la finele lui 2030. Cererea mai mare de energie regenerabilă nu numai că va schimba consumul de energie electrică, ci va transforma și transportul greu și sectorul de încălzire a clădirilor, în deceniile următoare.

Raport PwC: Mașina personală rămâne principala preferință pentru mobilitate. Platformele alternative au perspective pozitive de revenire pe termen lung

0

Deși mașina personală va rămâne în topul preferințelor pentru mobilitate ale consumatorilor din Uniunea Europeană ca urmare a pandemiei, modalitățile alternative își vor reveni pe termen mediu și lung, cel mai puternic avans fiind estimat pentru platformele de car sharing și închirieri, potrivit raportului ”The 2021 Digital Auto Report”, realizat de strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC.

Astfel, cota de piață a platformelor de car sharing și închirieri ar urma să crească de la 6% în acest an, la 10% în 2025 și la 21% în 2035. Mai afectate de pandemie, platformele de mobilitate ride sharing (ex. Uber, Bolt) își vor reveni mai greu, urmând să crească de la 2% în 2021, la doar 3% în 2025 și apoi la  7% în 2035. Utilizarea mașinii personale ar urma să scadă de la 92% în acest an, la 87% în 2025 și 72% în 2035.

Daniel Anghel – Partener, Liderul departamentului de taxe si consultanta juridica, PwC Romania

Consumatorii sunt tot mai preocupați pentru sănătatea și siguranța lor și vor continua să folosească mașina personală pentru a se deplasa și după pandemie. Iar această tendință se reflectă și în cifre, piața la nivelul UE înregistrând, potrivit ACEA, o creștere cu peste 11% în ianuarie-august, față de perioada similară din 2020, în pofida problemelor cauzate de lipsa unor componente. România se înscrie în trend, cu un avans al vânzărilor de 7% în perioada amintită, impulsionate și de programul Rabla. Totuși, chiar dacă mașina personală rămâne pe primul loc în topul preferințelor de mobilitate, vedem perspective pozitive pentru alternativele de mobilitate, în special pentru platformele de car sharing, care închiriază și mașini electrice, dar și pentru utilizarea bicicletei sau mersul pe jos”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.

Spre exemplu, în Germania tot mai puțini consumatori planifică să utilizeze modalitățile alternative de mobilitate precum taxi, platformele de ridesharing (ex. Uber, Bolt) și transportul în comun, chiar și după pandemie, și vor folosi mai mult mașina personală, bicicleta sau vor merge pe jos.

Parcul auto european va stagna. Mașinile electrice în intenția de cumpărare pe termen lung

În lumina schimbărilor aduse de pandemie, parcul auto din Europa va stagna (-0,6%) până în 2035, la 281 milioane vehicule, după ce în ediția anterioară a raportului fusese estimată o scădere de 1,2%.

Piața auto verde se află într-un punct de inflexiune în Europa, determinată de un puternic impuls guvernamental (stimulente și reglementări). Astfel, vânzările de mașini electrice noi ar urma să atingă 27% din totalul vânzărilor de autovehicule noi până în 2025 și 78% în 2035.

Construirea lentă a infrastructurii de încărcare va deveni în curând cel mai mare obstacol de creștere.

_________________

Prima parte a raportului „Digital Auto Report 2021”, realizat de strategy&, este un sondaj global al consumatorilor din SUA, UE și China (3.000 de respondenți) și Japonia (1.000 de respondenți). Rezultatele complete pot fi găsite aici.

Cum își aleg românii materialele de construcții. 1 din 5 oameni ține cont de impactul asupra mediului

0

73% dintre persoanele care achiziționează materiale de construcții au o părere mai bună despre produsele care sunt certificate și etichetate ca fiind verzi, comparativ cu cele care nu au această certificare. În același timp, 86% dintre cumpărători sunt de acord cu introducerea, la nivelul pieței locale, a unei etichete obligatorii, care să ateste cât de sustenabil este un produs din punct de vedere al impactului asupra mediului, arată datele unui sondaj online realizat de Grupul Holcim Romania, cel mai mare producător de materiale de construcții de pe piața locală. Studiul mai arată că 1 din 5 respondenți ține cont de impactul produselor asupra mediului, în momentul în care alege să cumpere o anumită marcă sau un anume produs din industria construcțiilor.

În urma angajamentului „Net-Zero”, asumat de Grupul Holcim la nivel internațional, prin care se urmărește accelerarea tranziției către construcțiile verzi, în această primăvară, compania a lansat pe piață ECONCEPT, noul model de business ce are la bază o gamă variată de produse și soluții ECO. În acest context, Holcim România a realizat, în perioada martie-aprilie a acestui an, un sondaj online în rândul a 200 de persoane din țară, cu scopul de a identifica percepția cumpărătorilor privind modul în care aceștia își aleg materialele de construcții, dar și percepția lor asupra importanței introducerii unei etichete care să certifice că produsele sunt ecologice.

Criteriile după care consumatorii români cumpără materiale de construcții și percepția referitoare la produsele marcate ca fiind vezi

20% din participanții sondajului Holcim au precizat că țin cont de impactul asupra mediului atunci când aleg să cumpere un anume brand sau un produs din categoria materialelor de construcții. De asemenea, potrivit cercetării online efectuate, femeile acordă o mai mare importanță factorului ecologic decât bărbații. Totodată, s-a observat o deschidere mai mare a utilizatorilor de ciment și lianți privind factorul de mediu, comparativ cu utilizatorii altor tipuri de materiale de construcții. 

Ca parte din ECONCEPT, Holcim a lansat și materialele de construcții cu Etichetă Verde – aceasta din urmă fiind primul sistem de auto-evaluare transparentă a performanțelor climatice privind produsele Holcim fabricate în România, ce indică procentul cu care sunt reduse emisiile de CO2 față de valoarea de referință la nivel Uniunii Europene și conținutul de material reciclat folosit în procesul de fabricație.

Edmund Piess – Director de Sustenabilitate al Holcim Romania

„Introducerea unei etichete obligatorii, care să certifice sustenabilitatea produselor la nivelul sectorului materialelor de construcții, ar diferenția produsele existente pe piață, fiind un ajutor în procesul decizional de achiziție al cumpărătorului. Din acest motiv, Holcim a lansat Eticheta Verde, sistem de auto-evaluare a performanței climatice a produselor sale, prin care susținem tranziția către construcții sustenabile, în contextul urbanizării și a schimbărilor climatice tot mai accentuate”, a declarat Edmund Piess, Director de Sustenabilitate al Holcim România.

Studiul desfășurat de companie a analizat și asocierile consumatorilor referitoare la identitatea vizuală și percepția Etichetei Verzi a produselor Holcim. Astfel, cel mai des, consumatorii din România asociază Eticheta Verde cu protecția mediului. 40% dintre respondenți au menționat următoarele concepte când au fost întrebați despre cum percep produsele Holcim clasificate cu Etichetă Verde: „ecologic”, „prietenos cu mediul”, „bun pentru mediu”, „protecția mediului”, „nivel redus de poluare” sau „nu este poluant”

Cum înțeleg românii Eticheta Verde și de ce este necesară 

Întrebați despre modul în care percep produsele Holcim care conțin Eticheta Verde, 73% dintre participanți au declarat că își îmbunătățesc părerea despre aceste produse în comparație cu cele care nu au această etichetă. Mai mult, 50% dintre consumatori au o părere mai bună despre produsele cu Etichetă Verde, iar 23% dintre aceștia explică opinia favorabilă prin prisma asocierii produsului cu grija pentru mediu. 

Doar 6% dintre respondenți sunt reticenți referitor la ideea Etichetei Verzi, fie pentru că nu consideră că un astfel de instrument le-ar influența decizia de achiziție, fie că nu au încredere în informațiile prezentate.

De asemenea, s-a observat că acei consumatori care cumpără materiale de construcții în scop profesional sunt mult mai înclinați să echivaleze afișarea Etichetei Verzi cu un produs bun, în general, dar și cu un produs bun pentru mediu, în mod specific. 

În ceea ce privește interesul românilor pentru clasa climatică și pentru conținutul de material reciclat utilizat în fabricarea produselor, datele extrase în urma studiului arată că există o relevanță importantă a celor doi indicatori atunci când se ia decizia de cumpărare. Astfel, pe o scală de la 1 la 10 s-a obținut scorul mediu de 8,29 când vine vorba de importanța clasei climatice și 8,04 în legătură cu importanța folosirii materialelor reciclate. Mai mult, relevanța percepută crește odată cu vârsta consumatorilor pentru ambii indicatori (clasa climatică și folosirea materialelor reciclate).

De altfel, procentul respondenților care susțin că Eticheta Verde nu le afectează părerea despre produs scade odată cu creșterea nivelului de conștientizare a relevanței pe care clasa climatică și folosirea materialelor reciclate o au în luarea deciziei de achiziție. 

Evaluând, pe o scală de la 1 la 10, această necesitate a Etichetei Verzi, percepută de către consumatorii din România, în urma studiului s-a obținut un scor mediu de 8,7, susținut de procentul mare al celor care au alocat nota maximă – 10 (56,5%), fapt care duce la concluzia că, la nivelul pieței materialelor de construcții, se conștientizează necesitatea unei astfel de Etichete Verzi a produselor.

86% dintre cumpărători sunt de acord cu
introducerea unei Etichete Verzi obligatorii

Obligativitatea unei astfel de etichete se dovedește a fi în beneficiul cumpărătorilor de materiale de construcții, respondenții la studiu fiind în proporție 86% de acord cu obligativitatea introducerii unei Etichete Verzi.

Totodată, rezultatele cercetării Holcim arată o asociere mentală destul de puternică la nivelul consumatorilor între Eticheta Verde Holcim și Eticheta Energetică Europeană68,5% dintre ei menționând acest lucru (iar asocierea crește odată cu vârsta și veniturile participanților). 

Asocierea celor două etichete este considerată benefică la nivelul întregii piețe, deoarece ar ajuta ca sistemele de evaluare și certificare a calității produselor să poate fi identificate ușor. Rezultatele studiului indică un acord din partea pieței (76%) referitor la nevoia unei similitudini între Eticheta Verde și Eticheta Energetică Europeană. De altfel, principalul motiv de asociere a celor două etichete îl reprezintă tipul clasificării (23,8%), ținând cont că ambele etichete folosesc clasele climatice (16,7%), pe litere (7,1%). Acest aspect este de dorit, pentru că poate ajuta consumatorii să identifice ușor că un asemenea produs are o evaluare făcută, deci este, practic, certificat. 

Totodată, un alt element menționat de participanții la studiu constă în spectrul coloristic folosit, în special culoarea verde, care stă la baza asocierii celor două etichete (25% dintre respondenți). Din acest punct de vedere, vorbim despre un sistem comun ce diferențiază clasele pe culori, iar pe de altă parte, despre culoarea verde – deja asociată, la nivelul pieței, cu ideea de ecologie și de protecție a mediului.

_________________

Despre sondajul online realizat de Holcim

Sondajul online, realizat de Holcim, în perioada martie-aprilie 2021, a avut la bază o serie de interviuri online și un panel reprezentativ de consumatori din România. Profilul celor 200 de participanți chestionați a vizat populația activă (ambele sexe – feminin și masculin), cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, din mediul urban, cumpărător de materiale de construcții (end-user), persoane care au vizitat un magazin/depozit de construcții/bricolaj în ultimele 12 luni ale anului.