Salariile brute în rândul companiilor private au crescut în medie cu 6,79% în primul semestru al acestui an, potrivit studiului salarial PayWell 2020 realizat de PwC România. Respondenții estimează că procentul de majorare se va menține până la finalul anului. Majorarea salarială raportată pentru 2020 este în linie cu nivelul estimat pentru acest an de către companiile respondente în ediția din 2019 a studiului Paywell.
Pentru 2021, companiile private anticipează o creștere medie a salariilor brute de 4,68%.
”Creșterile salariale din prima jumătate a acestui an au avut loc pe fondul performanțelor bune înregistrate în 2019. Tendința pare că va continua, dar nu în același ritm pentru că majoritatea companiilor pregătesc bugete mai conservatoare pentru 2021, având în vedere incertitudinea generată în economia globală de criza pandemică. Organizațiile trebuie să se mențină sustenabile pe termen lung, în actualele condiții economice, fapt care duce inevitabil la reduceri de costuri. Ajustările diferă în funcție de industrie, de poziția în piață și de reziliența fiecărei companii însă este tot mai probabil că situația economică va fi una dificilă anul viitor”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
Dintre industriile prezente în studiu, cea mai mare creștere medie a salariilor în 2020, de 9,87%, a fost înregistrată de retail, urmată de sectorul bancar cu 7,39%. O majorare sub media sectoarelor incluse în sondaj a fost raportată de sectorul farmaceutic, de 4,17%.
Pe categorii de angajați, continuă creșterea salariilor în rândul lucrătorilor necalificați sau puțin calificați (muncitori, operatori), în medie cu 7,32%, dar cu o tendință de scădere față de anul trecut când nivelul de creștere a depășit 10%. În 2020, pozițiile de management operațional au avut o creștere de 7%, iar cele de top management de 6,72%. Cele mai mici majorări pe categorii de angajați, de 6,6%, au vizat personalul administrativ, tehnicienii și angajații cu puțină experiență.
În ceea ce privește beneficiile, continuă să se afle în top tichetele de masă, zilele suplimentare de concediu, abonamentele medicale, cafeaua și răcoritoarele gratuite, precum și bonusurile acordate cu diferite ocazii.
Pentru reducerea de costuri de la declanșarea pandemiei COVID-19, 49% dintre companiile intervievate au implementat munca de acasă, 29% lucrul în schimburi, 5% reducerea timpului de lucru și 5% șomaj tehnic
“Așa cum putem observa din rezultatele acestui studiu, companiile fac eforturi pentru păstrarea locurilor de muncă și păstrarea unui nivel de productivitate care să permită o recuperare mai rapidă după lockdown. Astfel, angajatorii au trecut rapid, cu suportul tehnologiei, la modele de muncă mai flexibile, virtuale și diversificate, care susțin autonomia și adaptabilitatea. În plus, datorită pandemiei, investițiile companiilor pentru a proteja sănătatea și siguranța angajaților au devenit adevărați factori de diferențiere pentru angajatori. Cu siguranță, vom asista în viitor la continuarea acestor tendințe, de altfel doar accelerate de pandemie: transformare digitală, dezvoltarea competențelor pentru piața de muncă a viitorului, flexibilitatea timpul de lucru și versatilitatea profesiilor / posturilor și, nu în ultimul rând, atenția pentru starea de bine a oamenilor. Toate aceste lucruri vor schimba paradigma în motivarea și recompensarea angajaților, iar noi vom surprinde în continuare, prin studiile noastre, practicile și tendințele din piață”, a arătat Oana Munteanu, Senior Manager PwC România.
Unul dintre cele
mai importante proiecte de cooperare științifică și universitară ale misiunii
diplomatice franceze în România, Caravana studiilor în Franța, creată
de Campus France Roumanie și de Institutul Francez din România, își derulează online
ediția a doua, până la 31 octombrie. Ediția precedentă s-a desfășurat ca parte
a Sezonului Franța-România 2019.
Obiectivul îl
reprezintă oferirea de oportunități pentru studii superioare în Franța, primul
partener științific și academic al României, prima destinație a studenților
români în programul de mobilitate Erasmus+. Franța vizează redobândirea în 2021
în România a statutului de țară preferată pentru mobilitatea de studii
universitare.
Desfășurarea caravanei
a fost gândită sub forma unui turneu național: anul trecut, peste 4500 km, 19
orașe, 2000 de elevi și studenți; anul acesta, exclusiv online – http://bit.ly/CaravanaStudiilor. Programul cuprinde trei conferințe naționale online cu
înscriere prealabilă (7, 15 și 22 octombrie),
sesiuni de consiliere individuală, concursuri cu premii săptămânale
pentru elevi. Pe toată durata proiectului, la dispoziția profesorilor de limbă
franceză vor fi videoclipuri interactive ce vor putea fi descărcate și
utilizate, oferite de echipa Campus France Roumanie.
Biroul Campus
France (deschis în 2008 în România) este „o antenă locală a Agenției Campus
France Paris, care are drept misiune promovarea învățământului superior
francez, a mobilității internaționale și a primirii studenților. Acest serviciu
de consiliere îi ajută pe liceeni și pe studenți să își aleagă formarea
universitară cea mai potrivită, îi informează cu privire la programele de burse
existente și le oferă informații despre procedurile administrative prealabile
sosirii lor în Franța”.
Transformarea unui autobuz scos din circulație într-un spațiu de învățământ este una dintre soluțiile prin
care Asociația „Zi de Bine” răspunde
nevoii sociale accentuate în această perioadă de asigurare a unor condiții
corespunzătoare pentru procesul educațional în colectivități dezvantajate. Proiectul
se numește Edubuzz și este
dezvoltat în comuna Augustin din județul Brașov, pentru cei peste 400 de copii înscriși în anul școlar 2020-2021. ProfesoaraTop of Form Natalia Ginghina, cu expertiză în educația copiilor
români din Suedia și Adrian Secal, licențiat în asistență socială, cercetaș și
ONG-ist, învățător în comuna Augustin prin programul Teach for Romania, au licitat pentru autobuz, iar
Asociația „Zi de Bine” dedică transformarea acestuia într-un hub educațional
cauza susținută în luna octombrie.
Natalia Ginghina: „Edubuzz este
un proiect care abia așteptam să prindă aripi. Sunt nerăbdătoare să le putem preda
copiilor dintr-un spațiu care să îi inspire. Sunt convinsă că această
experiență inedită le va trezi interesul pentru școală, pentru a învăța și
pentru a-și face noi prieteni. Ne dorim ca acest autobuz să le seteze noi
valori care să îi îndrume pe tot parcursul vieții lor”.
Simona Halep s-a alăturat cauzei,donându-și ziua de naștere: „Dacă ar fi să mă gândesc la
un cadou pe care aș vrea să-l primesc de ziua mea, acesta ar fi să le arăt unor
învățători dintr-un sat al României cât de mulți oameni le sunt alături. Aș
vrea să-i ajutăm să transforme un autobuz ruginit, salvat de la fiare vechi,
într-un afterschool pentru toți copiii din sat. Orice contribuție, oricât de
mică, de la cât mai mulți oameni din toate colțurile lumii, le-ar da curaj
celor doi tineri și ar face din aniversarea mea o sărbătoare cu adevărat
reușită”.
S-a alăturat cauzei
și compania Rehau România. Alessandro
Hillebrand, Country Manager: „Anul acesta, aniversarea REHAU în România
a căpătat altă dimensiune pentru noi. Misiunea noastră este să îmbunătățim
viețile tuturor oamenilor indiferent ce valență capătă acest sens. Sub
inițiativa REHAU Community, am decis să fim parte activă din viitorul pe care
ni-l dorim cu toții. Pentru a marca acest capitol din istoria noastră, am decis
să donăm aniversarea a 25 de ani. Alături de oamenii voioși de la Asociația ZI
de BINE vom reuși să oferim o rază de speranță copiilor din zone rurale, prin
facilitarea accesului la educație. La un sfert de veac, cel mai bun cadou
este tot fericirea și bunăstarea oamenilor”.
Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației „Zi de
Bine”: „În comuna Augustin sunt
foarte mulți copii care locuiesc în condiții dificile, în case sărăcăcioase,
răsfirate pe dealuri sau în zone inundabile de pe malul Oltului. Foarte mulți
copii ajung, din cauza a 3 ani de repetenție sau a rușinii de a mai veni la
școală dacă au rămas repetenți, în imposibilitatea de a mai continua studiile
astfel. După Microduș, duba transformată în duș mobil, vom aduce la lumină
Edubuzz, un centru de zi colorat, în
care copiii să intre curioși și din care să plece la finalul zilei cu un zâmbet
larg, dar și cu informații valoroase. Și când însoțitori pe acest drum le sunt
profesori ca Natalia și Adrian, e o bucurie să te implici”.
Implicare în cauze
sociale susținute lunar de Asociația „Zi de Bine” înseamnă donații făcute de
persoane și companii care au aniversări în luna respectivă. Asociația „Zi de
Bine” subliniază că prin aceasta vizează „a crea comunități, de a sprijini mii
de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor
cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului.
Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități,
se realizează în maximum 30 de zile, este finanțată în special de către
sărbătoriții lunii și se implementează cu ajutorul unui ONG local.
În acest fel au
fost susținute Școala Gimnazială „Maria Brindea” din Pesac, județul Timiș și
Școala Gimnazială din Bucșoaia, județul Suceava, cu amenajarea unor spații de
învățământ folositoare în contextul sanitar actual: 4 spații de învățare în aer
liber pentru 800 de elevi din mediul rural, în câte un foișor de 30 mp la
fiecare școală, cu 25 de tabureți puf, câte 2 whiteboard-uri mobile și mobilier
construit din paleți. La Bucșoaia a fost creat și un mic amfiteatru, la Pesac a
fost achiziționat mobilier și s-au donat 200 de cărți pentru biblioteca școlii.
Lucrările și dotările reprezintă cauza lunii septembrie, „Clasa din curtea școlii”,
derulată de Asociația „Zi de Bine” împreună cu Life Education for All. S-au
strâns aproximativ 20.000 euro, între donatori fiind Corina Băcanu, Lucian
Mândruță, Société Générale European Business Services.
Inițiatorii anunță că „începând din această lună, cei care doresc să doneze o pot face printr-un SMS cu textul SUS la 8845, în valoare de 2 euro.Totodată, sărbătoriții lunii octombrie își pot dona ziua de naștere aici.
Dacă aveți un
proiect în care credeți, dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți
înscrie pe www.zidebine.ro.
Microsoft
a lansat un nou raport anual, Digital Defense Report, care analizează tendințele de securitate
cibernetică ale anului trecut. Acest
raport dezvăluie faptul că atacatorii cibernetici au devenit tot mai
sofisticați în ultimul an, folosind tehnici care îi fac mai greu de detectat și
care amenință chiar și cele mai experimentate ținte.
Pe lângă
faptul că atacurile devin mai sofisticate, amenințările arată preferințe clare
pentru anumite tehnici, cu schimbări notabile orientate către colectarea de date
de identificare și ransomware, precum și un accent din ce în ce mai puternic pe
dispozitivele Internet of Things (IoT). Printre cele mai semnificative
statistici privind aceste tendințe sunt următoarele:
În 2019, peste 13 miliarde de e-mailuri
rău intenționate și suspecte au fost blocate, dintre care peste 1 miliard erau
URL-uri create în scopul explicit de a lansa un atac de phishing.
Ransomware-ul este cel mai frecvent motiv de declanșare
de răspuns la incidente în companii, în perioada octombrie 2019 – iulie 2020.
Cele mai frecvente tehnici de atac
utilizate de actorii statali în ultimul an sunt cele de tip reconnaissance,
colectarea datelor de identificare, programele malware și exploatările rețelei
virtuale private (VPN).
Amenințările IoT sunt în continuă
expansiune și evoluție. Prima jumătate a anului 2020 a înregistrat o creștere
de aproximativ 35% a volumului total de atacuri comparativ cu a doua jumătate a
anului 2019.
Având în
vedere că atacurile din ultimul an au fost din ce în ce mai sofisticate, este
mai important ca niciodată ca toate organizațiile, indiferent dacă sunt agenții
guvernamentale sau companii, să investească în oameni și tehnologie pentru a opri
atacurile, și ca oamenii să se concentreze pe elementele de bază, cum ar fi
aplicarea regulată a actualizărilor de securitate, politici de backup
cuprinzătoare și activarea autentificării cu mai mulți factori (MFA).
Tom Burt – Corporate Vice President, Customer Security & Trust, într-o postare pe blogul Microsoft sumarizează câteva dintre cele mai
importante idei din raportul din acest an, inclusiv sugestii pentru oameni și companii:
Grupările infracționale își dezvoltă tehnicile
Grupările infracționale sunt iscusite și neînduplecate. Au devenit abile în
dezvoltarea tehnicilor pe care le aplică pentru a crește rata de succes prin
diferite tehnici de captare prin phishing, ajustarea tipurilor de atacuri pe
care le execută sau găsirea de noi modalități de a-și ascunde activitatea.
În ultimele câteva luni, infractorii cibernetici și-au aplicat tacticile și
programele malware bine determinate împotriva curiozității și a nevoii umane de
informare. Atacatorii sunt oportuniști și schimbă zilnic temele de captare pentru
a se alinia la ciclurile de știri, așa cum s-a observat și în modul în care
s-au folosit de pandemia COVID-19. În timp ce volumul general de malware a fost
relativ constant în timp, atacatorii s-au folosit de sentimentul de îngrijorare
la nivel global și de fluxul de informații asociate pandemiei. În ultimele
luni, volumul atacurilor de phishing legate de COVID-19 a scăzut. Aceste
campanii au fost utilizate pentru a viza consumatorii și în mod specific
sectoarele industriale esențiale, cum ar fi sănătatea.
În ultimii ani, infractorii cibernetici s-au concentrat asupra atacurilor
malware. Mai recent, aceștia și-au concentrat atenția asupra atacurilor de
phishing (~ 70%), ca mijloc mai direct de a-și atinge obiectivul de a colecta datele de identificare ale persoanelor.
Pentru a-i amăgi pe oameni să-și divulge datele de identificare, atacatorii trimit deseori e-mailuri imitând branduri de
top. Pe baza telemetriei Office 365, brandurile de top falsificate utilizate în
aceste atacuri sunt Microsoft, UPS, Amazon, Apple și Zoom.
În plus, există atacuri care sunt transformate sau modificate rapid pentru
a se sustrage detectării. Morphing-ul este utilizat în trimiterea de domenii,
adrese de e-mail, șabloane de conținut și domenii URL, cu scopul de a crește
combinația de variații pentru a rămâne nedetectabile.
Actorii statali își schimbă obiectivele
Actorii statali și-au schimbat obiectivele pentru a se alinia la
obiectivele politice în evoluție din țările în care își au originea.
Microsoft a observat șaisprezece actori statali care fie vizau clienți
implicați în eforturile globale de răspuns la COVID-19, fie foloseau criza
pentru a-și extinde furtul de date de identificare și tacticile de livrare a malware-ului. Aceste atacuri legate
de COVID au vizat organizații guvernamentale proeminente din domeniul
sănătății, pentru a efectua tehnici de tip reconnaissance asupra rețelelor sau
persoanelor acestora. Au fost vizate și organizații academice și comerciale
implicate în cercetare pentru crearea unui vaccin.
Această tendință poate sugera că actorii statali au vizat pe cei implicați
în politici publice și geopolitică, în special pe cei care ar putea ajuta la
conturarea politicilor guvernamentale oficiale. Anul trecut, cea mai mare parte
a activității actorilor statali provine de la grupări din Rusia, Iran, China și
Coreea de Nord.
Fiecare actor statal pe care îl urmărim are propriile sale tehnici
preferate, iar raportul detaliază tehnicile preferate de unele dintre cele mai
active grupuri infracționale.
Ransomware – o amenințare majoră în continuă creștere
Fișierele criptate și pierdute și notele de răscumpărare amenințătoare au
devenit acum îngrijorarea principală pentru majoritatea echipelor de management.
Modelele de atac demonstrează că infractorii cibernetici știu perioadele care
vor afecta capacitatea unei organizații de a face modificări (de ex. patching)
pentru a-și întări rețelele, cum ar fi sărbătorile. Ei sunt conștienți de
momentul în care există nevoi comerciale pentru care organizațiile vor fi mai
dispuse să plătească răscumpărări decât să suporte perioade de nefuncționare,
cum ar fi în timpul ciclurilor de facturare în sectoarele sănătății, finanțelor
și sectorul juridic.
Atacatorii au exploatat criza COVID-19 pentru a-și reduce timpul de prezență
în sistemul unei victime – compromițând, extrăgând date și, în unele cazuri, executând
atacuri ransomware în mod rapid – considerând aparent că ar exista o dorință
crescută de plată ca urmare a focarului. În unele situații, infractorii
cibernetici au parcurs etapele de la pătrunderea inițială în sistem la răspândirea
ransomware în întreaga rețea, în mai puțin de 45 de minute.
Lucrul de acasă prezintă noi provocări
Politicile tradiționale de securitate din perimetrul unei organizații au
devenit mult mai greu de pus în aplicare într-o rețea mai largă formată din
rețele de domiciliu și alte rețele private și active neadministrate în materie
de conectivitate. Într-un sondaj
recent realizat de Microsoft, 73% din experții CISO (Chief Information Security
Officer) au indicat că organizația lor a întâmpinat scurgeri de date sensibile
și deversări de date în ultimele 12 luni și că intenționează să cheltuiască mai
mult pe tehnologia de risc din interior, din cauza pandemiei COVID-19.
În prima
jumătate a anului 2020, s-a văzut o creștere a atacurilor de identitate asupra
conturilor enterprise de tip forță brută. Această tehnică de atac folosește
presupuneri sistematice, liste de parole, date de identificare abandonate din
încălcări anterioare sau alte metode similare pentru autentificarea forțată într-un
dispozitiv sau serviciu. Având în vedere frecvența parolelor ghicite, sustrase
prin phishing, furate cu malware sau reutilizate, este esențial ca oamenii să
asocieze parolele cu o a doua formă de autentificare puternică. Pentru
organizații, activarea MFA este esențială.
Oamenii de afaceri din România, investitori, manageri și angajați cu funcții de răspundere din majoritatea domeniilor economice, privesc cu precauție la perspectivele economiei, în contextul accentuării problemelor financiare determinate de pandemia COVID. 67% dintre managerii chestionați într-un barometru comandat de Sierra Quadrant se focusează pe restructurarea afacerilor.
Pandemia de
coronavirus COVID 19 a afectat într-un mod semnificativ mediul de afaceri
românesc, unul și așa fragil, cu peste 90% din companii slab capitalizate,
multe dintre ele aflate în zona de supraviețuire, fără disponibilități
financiare pe termen mediu și lung.
Potrivit
rezultatelor unui barometru realizat de compania de consultanță Frames la
comanda Sierra Quadrant, în perioada 10-20 septembrie, cei mai mulți
dintre cei 1850 de respondenți privesc cu îngrijorare la perspectivele
business-ului pe care îl reprezintă.
Întrebați în ce măsură pandemia le-a influențat business-ul, 72% au declarat că provocările economice generate de COVID i-au afectat în mare măsură, 21% într-o oarecare măsură, în timp ce numai 7% s-au declarat, „imuni” la efectele negative ale crizei.
Cei mai mulți
respondenți (59%) au reclamat scăderea business-ului cu peste 50 de procente. 13% s-au confruntat cu o diminuare a
afacerilor cuprinsă între 20 – 50%, iar 18% au marcat scăderea încasărilor cu
procente de până în 20%. Numai 7% au afirmat că cifra de afaceri nu le-a fost
afectată, în timp ce 12% au evitat să răspundă.
Care au fost cele
mai mari probleme? Potrivit barometrului Frames & Sierra Quadrant, scăderea
vânzărilor s-a aflat în prim-plan, menționată de 61% dintre managerii
chestionați. Pe locul secund s-a situat neîncasarea facturilor (24%),
urmată de alte probleme precum închiderea activității, pe fondul shut-down-ului
din pandemie.
„Domeniile de activitate. În condițiile slabei capitalizări din economie, multe dintre firme erau și sunt angrenate în mecanisme de tip credit comercial/credit furnizor, iar scăderea abruptă a consumului de bunuri și servicii din 2020 a afectat în mod semnificativ relațiile dintre companii. Blocajul financiar s-a accentuat și multe firme au intrat în dificulătăți financiare majore”, afirmă Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.
Potrivit barometrului Sierra Quadrant, întrebați ce măsuri au luat sau vor să ia pentru a-și proteja business-ul în contextul pandemiei, 67% au indicat „restructurarea afacerilor” drept principală măsură, în timp ce numai 16% au declarat că nu vor lua măsuri suplimentare. 17% au evitat să ofere un răspuns.
Principalele
măsuri de restructurare vizate de manageri vizează reconfigurarea ofertelor
(43%), reducerea creditului furnizor (29%), scăderea cheltuielilor de
funcționare (23%), reduceri de personal (16%) și digitalizarea activităților
companiilor (12%).
„În această perioadă, în care scăderea consumului afectează zone ample din economie, reconfigurarea planului de business trebuie să se afle în prim-plan. 2020 a fost un an dificil până acum, iar perspectivele ultimului trimestru nu sunt deloc pozitive. Deprecierea leului, creșterea prețurilor, accentuarea blocajului financiar și pericolul ca multe dintre firme să intre în blocaj odată cu ridicarea facilităților la plata taxelor și impozitelor, a ratelor și leasing-urilor, se află în prim-plan. Urmează trei luni extrem de dificile pentru mediul de afaceri în contextul în care perspectivele depășirii crizei COVID se află în zona incertitudinii”, a mai declarat Ovidiu Neacșu.
Întrebați ce ar
face dacă afacerea pe care o conduc sau o reprezintă ar intra în dificultate, peste
70% dintre manageri au indicat că ar apela la insolvență sau concordat
preventiv.
„Vestea bună este că tot mai multe companii au înțeles și au învățat lecțiile acestei perioade. Au căutat soluții de restructurare, au apelat la expertiza firmelor de profil și au înțeles că nu este obligatoriu să îți duci firma în insolvență când ai o problemă. Poți apela la soluții alternative, precum concordatul preventiv. Procedura de concordat preventiv se prezintă ca o alternativă pentru firmele aflate într-o situație financiară dificilă pe care doresc să o redreseze, fără a impacta relațiile cu partenerii comerciali și pentru creditorii care doresc să-și recupereze creanțele deținute împotriva acestor debitori, în cadrul unei proceduri cu un grad de control asupra mecanismelor de protecție a intereselor economice”, a mai spus expertul de la Sierra Quadrant, una dintre cele mai importante firme din sectorul reorganizării companiilor.
Potrivit
experţilor de la Sierra Quadrant, concordatul preventiv este avantajos
pentru că permite acoperirea în timp cât mai scurt şi în proporţie cât mai mare
a datoriilor acumulate, cu scopul evitării procedurilor de faliment.
În plus, debitorul poate cere judecătorului sindic
suspendarea provizorie a executărilor silite urmând ca acestea să se
suspende de drept din momentul comunicării hotărârii de constatare a concordatului
către creditorii semnatari, suspendarea curgerii dobânzilor, penalităţilor
şi a cheltuielilor aferente creditorilor concordatari.
Dincolo de
insolvență și concordatul preventiv, specialiștii estimează că multe firme
vor închide porțile în următoarele șase luni.
„Avem aproape 130.000 de firme, cu peste 850.000 de angajați, care se aflau pe pierdere încă dinainte de criza COVID și care au supraviețuit în această perioadă numai din prisma ajutoarelor oferite de stat. Mare parte dintre aceste companii, probabil, vor opri activitatea complet și își vor lichida afacerile imediat după ce statul și băncile vor încerca să își recupereze banii datorați în contul taxelor, impozitelor sau după caz a ratelor și leasing-urilor bancare”, estimează analiștii.
CE CRED
MANAGERII DESPRE ANUL 2021
Marea
majoritate a respondenților (82%) sunt convinși că vom scăpa de pandemia de
coronavirus în 2021.
Numai 11% consideră că există puține șanse ca această criză sanitară să fie
depășită, în timp ce 7% n-au vrut să se pronunțe.
Potrivit
analiștilor de la Sierra Quadrant, depășirea perioadei de pandemie nu va
însemna, însă, că problemele economice vor stinge peste noapte. Experții
susțin că, în actualul context macroeconomic, cu bugetul de stat puternic
afectat de criză, nu este exclus ca provocările economice să continue, mai ales
în primul trimestru din 2021.
„Se discută, în spațiul public, de soluțiile pentru reducerea deficitului bugetar uriaș cu care noul guvern va intra în 2021, iar una dintre variante ar putea-o reprezenta majorarea taxelor și impozitelor. O creștere a fiscalității, în perioada de după alegerile din decembrie, însoțită de o continuare a deprecierii monedei naționale, ar putea crea mari dificultăți mediului de afaceri. Să sperăm că nu se va ajunge la aceste soluții și că vom asista la o perioadă de reviriment economic, generată de revenirea consumului. În varianta optimistă, 2021 ar putea reprezenta o perioadă de creștere economică, stimulată inclusiv de infuzia de peste 80 mld.euro din fonduri UE”, se precizează în concluziile barometrului Sierra Quadrant.
Barometrul
efectuat de compania de consultanță Frames, la comanda Sierra Quadrant, a fost
realizat în perioada 10-20 septembrie 2020, prin chestionare online, telefonic
şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de
activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie,
confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 1850 de persoane.
Profilul
respondenților a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle
si top management, cu studii superioare, 68% bărbați și 32% femei, cu o vârstă
medie de 45 de ani.
CENTRUL DE ECONOMIE MONTANĂ CE-MONT VATRA DORNEI/ INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETĂRI ECONOMICE „Costin C. Kirițescu” AL ACADEMIEI ROMÂNE în colaborare cu: Agenția Națională a Zonei Montane (ANZM/MADR), Forumul Montan din România, Agenția Națională pentru Dezvoltare Rurală Montană „Romontana”, Cercetători științifici „asociați” la CE-MONT a organizat în perioada 17-18 Septembrie, 2020, la sediul CE-MONT din Vatra Dornei, str. Petreni, nr. 49, cea de a 14-a Conferință științifică consacrată cunoașterii specificității economico-sociale și dezvoltării sustenabile a comunităților montane din România, în contextul noilor orientări ale CE prin Acordul Verde European – Orizont 2040-2050 având titlul „DEZVOLTAREA SUSTENABILĂ ȘI REZILIENTĂ A ZONEI MONTANE DIN ROMÂNIA ÎN CONTEXTUL NOILOR PROVOCĂRI GENERATE DE PANDEMIA CU COVID-19 ȘI ACORDUL VERDE EUROPEAN (The EUROPEAN GREEN DEAL)”.
Radu Rey și Otilia Manta
Conferința a început cu mesajele ocazionate de împlinirea vârstei de 80 de ani a Prof. univ. dr. H.C. Rey Radu – Membru de Onoare a Academiei Române și a Academiei de Științe Agricole și Silvice, Director (fondator) al CE-MONT. Mai mult, lucrările și intervențiile participanților au evidențiat faptul că multidisciplinaritatea pentru zona montană se confirmă prin intermediul lucrărilor prezentate, respectiv prin prezentarea de concepte, metode, studii și analize, instrumente de finanțare și până la produsul montan. Aceasta ne determină să afirmăm că urmare a prezentărilor realizate în cadrul conferinței, expertiza profesională și calitatea morală, așa cum menționa domnul Prof.univ.dr. Radu REY, există, iar experții/cercetătorii trebuie motivați și susținuți, cu atât mai mult cu cât este nevoie stringentă de cercetare aplicativă pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei montane (dr. Otilia MANTA).
Universitatea Titu Maiorescu din București a deschis anul universitar
2020-2021, un an de o
importanță specială, 2020, când Universitatea Titu Maiorescu, împlinește 30 de
ani de existență. Fondată în 1990, universitatea maioresciană reprezintă una
dintre primele investiții private masive de succes în educație și cercetare.
În discursul
inaugural pentru actualul an academic, prof. univ. dr. Iosif R. Urs, președintele
Universității Titu Maiorescu, a subliniat că universitatea a parcurs un drum
lung al construcției și devenirii de-a lungul acestei istorii, proces care a
culminat cu realitatea instituțională de azi și cu statutul actual. În prezent,
Universitatea Titu Maiorescu se situează între cele mai bune universități ale
României, fiind o instituție de învățământ superior emblematică, recunoscută și
respectată în țară și peste hotare. În context, profesorul Urs a adus un omagiu
fondatorilor Universității, un cuvânt special de evocare și mulțumire având
pentru primul ei rector, profesorul Avram Filipaș.
Astăzi, a accentuat profesorul Iosif R.
Urs, „la 30 de ani de existență, la intersecția timpurilor și a epocilor
civilizației, universitate de
cercetarea avansată și de educație, conform statutului ei academic,
Universitatea Titu Maiorescu este o
instituție a formării intelectuale și morale, a calificării și specializării,
un cadru al valorilor fundamentale și al creșterii spirituale, un mediu al
inteligenței, creativității și inovării, un spațiu al ideilor, științei și
culturii. Suntem o universitate conectată la evoluțiile științifice și
progresul cunoașterii, deschisă la nou, dinamică și inovativă, situată în
centrul comunității, sincronizată cu ritmurile existenței sociale, receptivă la
nevoile societale și aspirațiile tinerilor, la necesitățile mediului
socio-economic. Într-un cuvânt: o universitate
autentică, plenară și comprehensivă, în termenii unei viziuni noi, de
esență europeană, demnă de numele universitate și de patronul ei spiritual,
orientată către viitor, către evoluție și dezvoltare”.
În discursul său, prof. univ. dr. Daniel Cochior, rectorul Universității Titu Maiorescu, a
evidențiat faptul că „Universitatea Titu Maiorescueste membru în
Asociația Europeană a Universităților (EUA), cea mai importantă organizație a
instituțiilor de învățământ superior din Europa, membru în Asociația
Internațională a Universităților (IUA) și membru în Asociația Europeană a
Coordonatorilor Erasmus (EAEC). Performanța educațională și academică a universității
este relevată și confirmată de calificativul Grad de încredere ridicat acordat
de Agenția Română de Asigurarea a Calității în Învățământul Superior (ARACIS)
în mod succesiv în anul 2012 și anul 2016, calificativ pe care il deține și în
prezent. Universitatea are în structura sa 10 facultăți care gestionează 24 de
programe de studii de licență, 20 de programe de studii de master, 2 programe
de studii postuniversitare și 3 programe de studii de formare psihopedagogică
destinate absolvenților preocupați de profesia didactică. Prin cele 3 școli
doctorale (medicină dentară, drept și medicină) Universitatea TituMaiorescuse situează printre primele universități private din România care deține și
dezvoltă programe de studii doctorale. Particularitatea multidisciplinară
specifică Universității Titu Maiorescueste dată de cele 5 programe de
studii din domeniul sănătate respectiv, domeniile de licență de medicină,
medicină dentară și farmacie, la care se adaugă în domeniul extins al sănătății
programele de studii din domeniul de licență psihologie. Domeniile de studii
ale Universității de drept, informatică, științe economice, relații
internaționale, științele comunicării și științe ale educației răspund alături
de cele din domeniul sănătății, necesităților economico-sociale și dinamicii
pieței muncii”.
Catalyst Solutions împreună cu partenerii de la Impact Hub Bucharest lansează cel mai nou studiu de piață despre percepția angajaților și angajatorilor din România asupra muncii la distanță. Potrivit sondajului, peste jumătate dintre organizațiile chestionate au declarat că, în următorul an, vor împărți munca la birou cu cea la distanță, iar un sfert dintre acestea iau în calcul spațiile de co-work pentru ca angajații să-și desfășoare activitatea.
Studiul a fost realizat în perioada August-Septembrie 2020 și a investigat toate
aspectele tranziției către lucrul de
acasă atât de către candidați, cât și de către organizațiile cu cea mai mare
prezență în piața muncii din România.
„Anul 2020 ne-a surprins pe toți cu
multe provocări pe care le-am resimțit atât la nivel personal cât și la nivel
profesional. Tranziția de pe piața muncii către sistemul de lucru remote ne-a
forțat într-o simbioză a personalului și profesionalului care a redefinit atât
modul de structurare al organizațiilor cât și nevoile candidaților de la
angajatori. Prin intermediul studiului State of Remote Work in România, ne-am
dorit să cercetăm îndeaproape impactul acestor schimbări asupra organizațiilor
din industrii diverse precum cea Financiară, IT, Outsourcing, Inginerie, FMCG,
Servicii Profesionale (HR), etc. dar și asupra candidaților care lucrează în aceste
industrii” declară Ana-Maria Ghiță, Employer Branding Adviser în cadrul
Catalyst Solutions.
“Impact Hub Bucharest s-a alăturat demersului Catalyst pentru a avea un
tablou complet al percepției companiilor și angajaților asupra modului,
spațiului de lucru impuse de realitatea în care trăim. Datele studiului arată
că spațiile de co-working se dovedesc cea mai bună soluție pentru zeci de
companii din țară care iau în considerare folosirea lor pentru a le înlesni
angajaților munca la distanță și, în același timp, a le oferi acces la
comunități de lucru. Asta în contextul în care 45% dintre candidații
intervievați au declarat că izolarea socială, singurătatea sunt principalele
provocări legate de munca de acasă iar 34.5% simt lipsa comunicării,
activităților în persoană cu colegii. Pe lângă rețeaua de spații dedicate
echipelor de lucru, Impact Hub le oferă acestora acces la o comunitate de peste
2000 de membri, la programe de mentorat, la expertiză pe diverse industrii
și la finanțare”, a declarat Vlad Craioveanu, Managing Partner Impact Hub
Bucharest.
Ce planuri au organizațiile pentru următorul an și impactul noii realități asupra lor
În următoarele 6-12 luni, peste 51% dintre organizații spun că vor utiliza metoda
de lucru hibridă, astfel angajații vor avea posibilitatea de a merge la birou
dar și de a lucra la distanță, în timp ce doar 14% dintre companiile
respondente au luat decizia de a lucra 100% remote iar 19% dintre companii nu
au luat încă o decizie privind programul de lucru.
Întrebați despre planurile legate de spațiile de birouri și posibilitatea
diminuării lor, 43% dintre organizații încă nu iau în considerare o modificare,
23% dintre acestea iau în calcul reducerea lor iar 8% spun că deja au făcut
acest pas.
Peste un sfert dintre companii consideră că spațiile de co-work reprezintă
cea mai bună soluție pentru continuarea activității angajaților în afara
propriilor sedii de birou.
Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest
TOP avantaje versus TOP provocări ale companiilor în perioada remote work
Pe baza răspunsurilor celor 200 de companii
respondente, studiul State
of Remote Work în Româniaa conturat un top al avantajelor pe care companiile le au în această
perioadă. Pentru 75% dintre acestea importanța sănătății angajaților și
riscurile mai reduse de îmbolnăvire au reprezentat cele mai mari avantaje în
alegerea unui program de lucru la distanță. 61% spun că au avut costuri mai
mici la nivel de organizație, în timp ce 54% dintre companii s-au bucurat că tot
mai mulți angajați au devenit autonomi în urma experienței muncii în sistem remote.
Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest
Cât despre provocările resimțite de organizațiile respondente în ceea ce privește
varianta de lucru remote, 53% dintre angajatori au declarat că au avut o
comunicare mai slabă la nivel de organizație iar 46% au resimțit lipsa timpului
pentru coaching sau training pentru angajați. O lipsa de implicare din partea
angajaților a fost resimțită de asemenea de către 31% dintre companii.
Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest
Ce așteptări au candidații de la angajatorii lor și cum au perceput tranziția către remote work
Pentru a fi la curent cu părerile sau nevoile angajaților în această
perioadă, folosind un eșantion de peste 2000 de candidați, studiul a evaluat percepția
acestora despre munca la distanță. Chiar dacă peste 68% dintre candidați au
evaluat experiența de lucru la distanță din ultimele luni ca fiind una
pozitivă, cei mai mulți (57%) își doresc pentru viitor să lucreze în sistem hibrid,
atât de la biroul angajatorului pentru 1-3 zile pe saptămână, cât și de la
distanță, în timp ce 32% își doresc să lucreze doar remote.
Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest
Rezultatele studiului State of Remote Work în România, realizat de Catalyst Solutions în parteneriat cu Impact hub Bucharest, sunt centralizate și organizate în funcție de domeniul de activitate al companiilor și background-ul academic al respondenților. Tipurile de rapoarte disponibile oferă informații cu privire la planurile de lucru în sistem remote ale organizațiilor din industria IT, BPO și Inginerie, precum și cu privire la așteptările candidaților care lucrează în aceste domenii.
.
Despre Catalyst Solutions:
Catalyst Solutions este o companie românească de consultanță în resurse
umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 14 ani
de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari
proiecte și evenimente din domeniu, precum :
• www.hipo.ro, singurul
portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;
• Angajatori de TOP, cel
mai mare târg de carieră din România, care are loc online în Timișoara și la
nivel Național pe www.hipo.ro;
• DevTalks, eveniment
care reunește profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data &
Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation,
Mobile, QA&Testing și SAP
• Top Talents România
Connected, program care identifică și premiază cei mai valoroși tineri români;
• Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și așteptările pe care candidații le au de la aceștia.
.
Despre Impact Hub Bucharest:
Impact Hub Bucharest este spațiul
dinamic în care profesioniști și antreprenori lucrează pentru dezvoltarea
proiectelor și inițiativelor de business. Încă din 2012, Impact Hub Bucharest
este primul spațiu de coworking din România, cu o comunitate de aproximativ
2.000 de membri în 3 locații centrale din București, iar la nivel global
organizația este prezentă în peste 100 de locații din peste 50 de țari.
Misiunea Impact Hub este de a susține
ecosistemul antreprenorial oferind programe de accelerare a startup-urilor și
finanțare directă, precum și
cea mai mare platformă online de educație antreprenorială.
Criza e ca ploaia: sigur vine, dar nu ştii
când, cât ţine şi cât de zdravănă e – important e să fii pregătit să o
valorifici. Din martie încoace ne pregătim pentru criza post-Covid 19, pe care
încă nu o simţim, nici nu o vedem la orizont, dar nici nu am paria profitul pe
anul următor că nu va apărea. Perturbaţii însă au apărut în piaţă, iar
operatorii din industria bunurilor de larg consum au reacţionat prompt.
Una din căile preferate de adaptare la noua
realitate a fost diversificarea canalelor de vânzare; la aceasta au apelat zeci
de furnizori, dar şi mulţi retaileri brick & mortar. Unele companii şi-au
deschis propriile magazine online, altele au preferat parteneriate cu
marketplace-uri consacrate sau cu livratori consacraţi, în timp ce altele au
dezvoltat servicii de comenzi telefonice.
Există şi alte tipuri de demersuri de adaptare
la noua realitate – putem să spunem de utilizare a noii realităţi: producători
de cosmetice sau de alcool au început să fabrice produse biocide, virucide şi
soluţii dezinfectante. Unul din cei mai mari furnizori de etichete s-a lansat
în producţia de şerveţele antibacteriene ambalate individual, sesizând o
oportunitate: în ghiozdanele copiilor şerveţelele umede din pachetele voluminoase
ajung să se usuce pentru că adeseori nu sunt închise corect.
Schimbarea provocată în piaţa bunurilor de
larg consum de fenomenul Covid 19 este în desfăşurare, aşa cum bine ştim, deci
adaptarea operatorilor din FMCG şi Food Retail va continua să evolueze în
funcţie şi de alţi noi parametri care urmează să se ivească. În vremuri de
criză (să acceptăm că ar putea apărea în viitorul apropiat), schimbul de idei
şi de experienţă este mai important decât oricând, iar aceasta este baza de la
care plecăm în configurarea conferinţei UN NOU ÎNCEPUT, din cadrul ediţiei 2020
a Clubului de Retail, organizat de Piaţa şi partenerii săi, la Hotel Alpin din
Poiana Braşov între 14 şi 16 octombrie.
Pregătită temeinic, criza – sau ce va fi – poate
funcţiona ca un impuls de dezvoltare într-o direcţie nouă sau ca un alt fel de oportunitate.
Este o chestiune de atitudine, dar şi de ştiinţă, ambele aspecte fiind
obiective ale conferinţei. La Club Retail 2020 se disecă noua realitate, se
share-uiesc informaţii şi opinii, se analizează şi se interpretează date
proaspete, se împărtăşeşte experienţa acumulată în trecutul apropiat: adică, se
valorifică ceea ce avem în comun – cunoaştere şi putere dată de parteneriate.
Despre programul Clubului, speakerii şi topicurile de discuţie ale conferinţei UN NOU ÎNCEPUT găsiţi toate detaliile pe websiteul evenimentului, www.clubrh.ro.
Ministerul Culturii, în parteneriat cu
Grupul Editorial Litera, lansează campania de promovare „Diaspora citește românește”, în cadrul
căreia persoanele aflate departe de țară pot avea acces gratuit, timp de 120 de
zile, la platforma online diaspora.citeste.ro, prin completarea
unui formular de înscriere disponibil pe platformă. Adresarea este doar către
persoane aflate departe de țară, cărora le dă posibilitatea să citească în
limba română de pe orice dispozitiv cu acces la internet (telefon, tabletă sau
computer).
Ministerul Culturii informează că „platforma
oferă acces la peste 2000 de cărți digitale (ebook, audiobook, videobook, fișe
de lucru) din toate domeniile de interes: de la literatură românească și
străină, ficțiune pentru copii și adulți, cele mai noi și mai căutate cărți ale
momentului, bestselleruri, până la atlase și enciclopedii electronice National Geographic, Dorling Kindersley,
videobookuri Disney,
materiale educaționale Macmillan
Education, Oxford University Press, HarvardUniversity Press,
teste MENSA sau STEM, manuale și auxiliare școlare.
Bogdan Gheorghiu, ministrul culturii,
subliniază: „Cărțile în limba română
vor fi mai aproape de românii aflați departe de țară. Ei vor avea acces
imediat, iar acest proiect îi poate ajuta în dezvoltarea lor personală.
Încurajăm cititul oriunde și pentru oricine. Pentru românii din țară avem deja
campania #citeșteromânește, în cadrul căreia recomandăm alegerea autorilor
români pentru lectura în timpul liber. Atunci când condițiile sanitare ne vor
permite, vom veni și cu alte proiecte care să încurajeze cititul, mai ales în
rândul tinerilor“.
Dan Vidrașcu, directorul general al
Grupului Editorial Litera: „Limba
maternă este unul dintre cele mai importante repere de identitate în
viața fiecăruia dintre noi. Indiferent în ce parte a lumii s-ar afla, românii
vor să citească românește și să ofere copiilor lor povești românești sau cărți
in limba română. Platforma diaspora.citeste.ro oferă tuturor această posibilitate:
indiferent că vor să citească în românește ultimul bestseller internațional sau
că vor să pună copiilor la culcare un audiobook cu poveștile lui Creangă,
fiecare va găsi ce i se potrivește. Ne bucurăm că prin parteneriatul cu
Ministerul Culturii putem să oferim românilor din diaspora biblioteca pe care,
deși și-ar fi droit, nu au putut să o pună în bagaj, la plecarea din țară”.
Platforma se
îmbogățește în fiecare lună cu cele mai noi apariții, urmând să fie adăugate și
produse interactive.