Deficitul bugetar s- a majorat la 3,3 miliarde lei, în octombrie

0
Deficitul bugetar a crescut cu 3,3 miliarde de lei în luna octombrie a acestui an, ceea ce a determinat un sold negativ de 20,1 miliarde de lei (2,2% din PIB) pentru bugetul general consolidat la zece luni, faţă de 16,8 miliarde de lei sau 1,77% din PIB la nouă luni, potrivit Economica.net. Anul trecut în aceeaşi perioadă, bugetul general consolidat se încheia cu un deficit de 6,6 miliarde de lei (0,79% din PIB). Potrivit Ministerului Finanţelor, încasările din contribuţiile sociale au fost influenţate pozitiv, începând din februarie, de transferul contribuţiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, potrivit sursei citate. Începând cu luna mai, se constantă o îmbunătăţire a colectării veniturilor din TVA, astfel acestea au crescut cu 9% faţă de realizările aceleiaşi perioade din 2017, ajungând la o valoare de 47,9 miliarde lei pe primele zece luni ale anului în curs. Veniturile din accize au fost în sumă de 23,7 miliarde lei (2,5% din PIB) cu 7,9% mai mari comparativ cu perioada similară a anului precedent. De asemenea, încasările din impozite şi taxe pe proprietate au crescut cu 4,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017. De asemenea, Comisia Europeană a solicitat recent României o ajustare structurală anuală de cel puţin 1% din PIB având în vedere evoluţiile înregistrate ca urmare a lipsei de acţiuni din partea ţării pentru a-şi corecta abaterea semnificativă de la traiectoria de ajustare spre obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO). Totodată, Comisia Europeană a atras atenţia că deficitul public al României a crescut de la 0,5% din PIB în 2015 la 2,9% din PIB în 2016 şi este prognozat să ajungă la 3,3% din PIB în 2018, la 3,4% din PIB în 2019 şi la 4,7% din PIB în 2020, cel mai ridicat deficit din UE.

Salariul minim brut lunar în construcții va fi de 3.000 lei

0
Guvernul va fixa pentru sectorul construcțiilor un salariu minim brut lunar de 3.000 de lei, va elimina taxele pe muncă pentru angajatori și va înființa un Fond de Garantare, conform datelor Profit.ro. O altă măsură pregătită este introducerea unui avans obligatoriu pentru orice proiect de construcții. De asemenea, o altă măsură va consta în introducerea obligativității de acordare a avansului pentru contracte de lucrări în proporție de 30%, indiferent de sursa de finanțare, și restituirea acestuia prin reduceri procentuale la fiecare factură, până la finalizarea proiectului. Dăncilă a mai anunțat că, în sprijinul finanțării sectorului, va fi înființat un Fond de Garantare pentru Construcții, cu o participare a statului de 80% și o participare a firmelor de construcții de 20%. Totodată, autoritățile din România tocmai au parafat, miercuri, un Memorandum de colaborare în domeniile muncii și protecției sociale cu ministerul de resort din Vietnam, în vederea aducerii de forță de muncă din această țară pe teritoriul național.

Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi

0
yyyyProprietari și administratori de păduri din toată țara, producători de mobilă, organizații de mediu și asociații ale forestierilor și-au dat întâlnire la București cu scopul de a analiza și a pune în dezbatere starea actuală a pădurilor din România și identificarea unor soluții care să salveze o întreagă economie  forestieră, aflată în pragul  colapsului.   Întâlnirea este stabilită în cadrul celei  dea doua  ediții a Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi care se desfășoară pe 7 decembrie 2018, la Hotel Epoque București, cu începere de la ora 10,00. Acest eveniment este organizat de Fordaq România– Comunitatea Forestierilor, în parteneriat cu Consiliul Pădurilor și Dezvoltării Rurale. Tema principală de dezbatere este “Starea  Pădurilor  conform  datelor  Inventarului  Forestier  Național –  Ciclul II.  Valorificarea  resurselor  forestiere”.   La masa de discuții vor fi prezenți reprezentanții Ministerului Apelor și  Pădurilor care vor prezenta rezultatele Inventarului Forestier Național – Ciclul II. Acest inventar forestier este o cercetare statistică de mare anvergură a pădurilor, bazată pe aproximativ 25 000 de piete de probă fizice și aproximativ 1 000 000 piete de probă fotointerpretate, derulată în cicluri de câte 5 ani, prin revenirea pe aceleași piete de probă. Prin revenirea în perioada 2013 -2018 în pietele de probă inventariate în Ciclul I în perioada 2008-2012 rezultă date esențiale, cu erori de 1-2 % privind: –  suprafața fondului forestier –  volumul  de masă lemnoasă și starea pădurilor –  raportul dintre creșterea  pădurii/  volumul „dispărut”  din păduri.   Pornind de la informațiile privind starea pădurilor furnizate  de către  Inventarul  Forestier  Național, specialiștii din domeniu și reprezentanții autorităților vor încerca să ofere răspunsuri la întrebările esențiale pentru sectorul forestier:
  • Care este starea pădurilor României ?
  • Cum ar trebui gospodărite pădurile din punct de vedere al mediului în contextul schimbărilor climatice?
  • Lemnul o resursă regenerabilă. Este industria lemnului sustenabilă?
  • Cum punem România pe direcția politicilor europene privind utilizarea biomasei pentru producerea de energii din surse regenerabile?
  • Ce ar trebui să facem pentru o mobilizare sustenabilă a resurselor forestiere? Priorități  de finanțare  a sectorului  forestier  în Programul National de Dezvoltare  Rurală.
  • Care este  starea sectorului forestier și a industriei de prelucrare a lemnului, inclusiv industria mobilei?
  xxx În cadrul Forumului va fi lansată și o ediție actualizată a „Raportului privind starea pădurilor și industriei lemnului”- raport elaborat și asumat de către Fordaq România.   Prima  ediție, Forumul Pădurilor 2017, a avut  ca temă  centrală  “Criza lemnului  de foc.  Criza de resursă în industria  lemnului.”  Vă invităm  să găsiți în link-ul  de mai  jos un rezumat  al lucrărilor  forumului:   Video: Rezumat si concluzii, Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi   În  decembrie 2017,  arătam  că Modificarea  Codului  Silvic  va  conduce  la restrângerea  artificială  a ofertei  de masă lemnoasă disponibilă în piață  în 2018 și  implicit la o criză artificială  de resursă  atăt  pentru  populație  cât  și pentru  industrie.  Ceea  ce, din păcate,  s-a  și întâmplat.  În toamna anului  2017 pentru  producția  anului 2018, în condițiile  unei oferte  reduse  cu 30 %,  prețurile medii  de adjudecare  la licitațiile organizate  de Romsilva  au crescut, pentru  lemnul  pe picior, până la 259  lei mc,  față  de o medie  de 185 lei/mc pentru  anul 2017.  O  creștere de 40  % !   Rezultatul  acestor  creșteri  de prețuri: prețurile  lemnului  pentru  industrie au crescut , în primavara-vara  anului  2018,  cu aproximativ  20%  peste prețurile  medii  de pe  piețele  europene,  conducând  la  pierderea  rapidă  a competitivității  industriei  lemnului  din România,  o reducere  accelerată  a producției în industria  lemnului,  decapitalizarea  și blocajul  firmelor  din exploatarea  lemnului.   Concomitent, pe  segmental  lemnului  de foc, prețurile  au atins  nivele maximale  de 5-600  lei/mc în iarna  2017-2018, ceea  ce  a condus și la scaderea consumului de lemn  de foc și  căutarea  de către populație  de alternative energetice  pentru  încălzire.   În toamna  anului  2018,  urmare  a reducerii  consumului  atât  din partea populației  cât  și din partea industriei lemnului,  piața  lemnului s-a prăbușit și a intervenit un blocaj  al cererii. La  primele  licitații organizate  de către  RNP-Romsilva  pentru  producția  anului  2019, procentele  de adjudecare  a masei  lemnoase  au variat  între 19 % la  Arad  și  45 %  la Alba! Blocajul și decapitalizarea    agenților  economici  din exploatarea  lemnului  și  criza  de forță  de muncă crează pentru 2019  premise  ale unei  noi crize de resursă  atât  pentru  populație  cât  și pentru  industria  lemnului ! Practic  întreaga  ramură  a economiei  forestiere  a   fost  destabilizată  în ultimii  3-4  ani.   Pentru mai multe detalii despre sectorul forestier și industria lemnului accesați www.fordaq.ro sau ne puteți contacta pe e-mail la adresa catalin.tobescu@fordaq.ro și la tel. 0735.446.278 444

Romsilva: a doua campanie de împăduriri

0
Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunţă începerea celei a de-a doua campanii de împăduriri a anului (foto Romsilva), prima fiind în primăvară. Acum sunt programate împăduriri pe mai mult de 1100 de hectare, „pentru care se vor utiliza aproximativ 3,7 milioane de puieți forestieri, suma totală alocată fiind de 11,2 milioane de lei”. Începerea lucrărilor de toamnă abia acum „a fost amânat de seceta prelungită, nefiind îndeplinite condițiile de umiditate a solului, necesare pentru reușita plantării puieților forestieri”, după cum ne informează specialiştii RNP Romsilva, care ne oferă detalii: „Cele mai extinse lucrări de împădurire în fondul forestier de stat se desfășoară în județele Dolj, pe 172 de hectare, Călărași, pe 132 de hectare, Brăila, pe 113 hectare și în Ialomița, pe 98 de hectare. Lucrările de plantare din România se realizează primăvara, preponderent în zonele de munte și deal, iar lucrările de toamnă se desfășoară la altitudini mici, în zonele de câmpie și silvostepă, distribuția lucrărilor fiind fundamentată prin cercetări științifice și practica silvică din ultimele decenii. În acest an, programul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva pentru regenerarea pădurilor prevede lucrări pe 12.881 de hectare, 8.443 de hectare prin regenerări naturale și 4.448 de hectare prin regenerări artificiale, iar bugetul alocat în 2018 pentru lucrările de regenerare și întreținere a acestora se ridică la suma de 167,4 milioane de lei. Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a cheltuit pentru lucrările de împădurire de primăvară 61,3 milioane de lei, folosiți pentru regenerarea naturală și artificială a 10.779 de hectare, din care regenerări naturale pe 7.212 hectare și regenerări artificiale pe 3.567 de hectare, fiind plantați peste 22 de milioane de puieți forestieri. Toți puieții forestieri plantați în lucrările de împădurire din primăvară și toamnă provin din pepinierele Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. În ultimii cinci ani, în pădurile de stat administrate de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva au fost plantați peste 187 de milioane de puieți forestieri, fiind regenerate 50.034 de hectare pe cale naturală și 31.836 de hectare prin împăduriri, cheltuindu-se, în acest scop, peste 570 de milioane de lei”.

Consiliul IMM-urilor analizează propunerea legislativă privind dialogul social

0
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) face o analiză a Propunerii legislative privind dialogul social inițiate de deputații Petrea Gabriel și Solomon Adrian, propunere respinsă de Senatul României şi înaintată ulterior Camerei Deputaților. CNIPMMR subliniază că „își exprimă susținerea pentru decizia corectă și întemeiată a Senatului de respingere a Propunerii legislative privind dialogul social nr. L567/04.09.2018, solicitând Camerei Deputaților, cameră decizională, să mențină soluția de respingere, pentru următoarele considerente:
  1. Nerespectarea normelor de tehnică legislativă stabilite prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative–republicată – Lipsa studiului de impact prevăzut de art. 33 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative – republicată, fiind necesară solicitarea de către comisie a studiului respectiv de la Ministerul Muncii:
“Art. 33: Studiul de impact (1)Scopul elaborării studiului de impact este de a estima costurile şi beneficiile aduse în plan economic şi social prin adoptarea proiectului de lege, precum şi de a evidenţia dificultăţile care ar putea apărea în procesul de punere în practică a reglementărilor propuse. (2)Studiul de impact este întocmit, de regulă, de structurile de specialitate în domeniu ale administraţiei publice centrale, la cererea Guvernului. Pentru propunerile legislative iniţiate de deputaţi sau de senatori, studiile de impact se întocmesc prin grija ministerelor de resort, la solicitarea comisiilor parlamentare. (3)În studiul de impact se face referire: a)la starea de fapt existentă la momentul elaborării noii reglementări; b)la modificările care se propun a fi aduse legislaţiei existente; c)la obiectivele urmărite prin modificarea legislaţiei existente; d)la mijloacele disponibile în vederea realizării scopurilor propuse; e)la dificultăţile care ar putea fi întâmpinate în aplicarea noilor dispoziţii; f)la evaluarea costurilor impuse de adoptarea proiectului de lege şi a eventualelor economii bugetare generate de aceasta, la motivele care stau la baza acestei evaluări, precum şi la modalitatea de calcul al costurilor şi economiilor; g)la beneficiile rezultate prin implementarea proiectului de lege, altele decât cele de natură economică; h)la analiza comparativă a costurilor şi a beneficiilor pe care le implică proiectul de lege, din care să reiasă dacă beneficiile sunt justificate de costuri.” 2.NereALIZAREA TESTULUI IMM, în condițiile în care proiectul crește substanțial birocrația pentru întreprinderile mici în domeniul negocierilor colective, prin scăderea numărului de salariaţi de la 21 la 10, pentru unităţile în care este obligatoriu negocierea contractelor colective de muncă (potrivit art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare: „iniţiatorii actelor normative trebuie să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii”. “Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative … se face prin aplicarea Testului IMM”). 3.Nerespectarea ConvenţiILOR Organizaţiei Internaţionale a Muncii (a principiului liberei asocieri și a negocierilor colective voluntare): art. 1-8 din Convenţia nr. 87/1948 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificată de România, publicată în Buletinul Oficial nr. 4/18.01.1958: art. 2: „patronii … au dreptul, fără autorizaţie prealabilă, să constituie organizaţii la alegerea lor, precum şi să se afilieze acestor organizaţii, cu singura condiţie de a se conforma statutelor acestora din urmă”; art. 3: „Organizaţiile de muncitori şi patroni au dreptul să-şi elaboreze statutele şi regulamentele administrative, să-şi aleagă liber reprezentanţii, să-şi organizeze gestiunea şi activitatea şi să-şi formuleze programul de acţiune. Autorităţile publice trebuie să se abţină de la orice intervenţie de natură să limiteze acest drept sau ă-i împiedice exercitarea legală”; art. 5: „Organizaţiile de muncitori şi patroni au dreptul să constituie federaţii şi confederaţii precum şi să se afilieze acestora”; art. 7: „Dobândirea personalităţii juridice de către organizaţiile de muncitori şi patroni, federaţiile şi confederaţiile lor, nu poate fi subordonată unor condiţii care ar pune în discuţie aplicarea dispoziţiilor articolelor 2, 3 şi 4 de mai sus”; art. 8, pct. 2: „legislaţia naţională nu va trebui să prejudicieze şi nici să fie aplicată în aşa fel încât să prejudicieze garanţiile prevăzute de prezenta convenţie”; art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 98/1949 a ILO, potrivit cu care „Organizaţiile de muncitori şi de patroni trebuie să beneficieze de o protecţie adecvată împotriva oricăror acte de ingerinţă ale unora faţă de celelate, fie direct, fie prin membrii lor, în formarea, funcţionarea şi administrarea lor”; art. 5 și 6 din Convenţia nr. 154/1981 privind promovarea negocierilor colective a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, potrivit cu care: Art. 5: „Vor trebui luate măsuri adaptate circumstanţelor naţionale, în vederea promovării negocierii colective”, prin care „să se încurajeze dezvoltarea regulilor de procedură convenite între organizaţiile celor ce angajează şi organizaţiile lucrătorilor; Art. 6: „părţile participă în mod voluntar la negocierea colectiva”. Respectarea Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii (nr. 87/1948, nr. 98/1949, ratificate de România) este obligatorie conform: art. 40 alin. (1) din Constituţia României: „Cetăţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere”; art. 20 din Constituţia României: „Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte. Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile”. 4.DEZECHILIBRU MAJOR ÎNTRE PARTENERII SOCIALI Proiectul de Lege cuprinde prevederi, exclusiv pentru susținerea intereselor sindicatelor, în detrimentul angajatorilor și patronatelor (încasarea cotizației de sindicat cu titlu gratuit, cu obligarea suportării de către angajatori a costurilor administrative și bancare aferente, limitarea asocierii și afilierii angajatorilor și federațiilor patronale, instituirea reprezentativității indirecte sindicale la nivel de unitate, prin afilierea la o federație sindicală, cu excluderea reprezentanților salariaților aleși de peste 51% din numărul salariaților din acea unitate, modificarea efectelor contractelor colective, aplicarea lor erga omnes și nu doar pentru părțile semnatare, cu implicații grave asupra economiei și asupra bugetului de stat, contractele colective urmând să se aplice pentru toți angajatorii din sectorul de activitate, bugetari și privațifără participarea la negociere a Ministerului Finanțelor și fără respectarea bugetelor aprobate, revenindu-se la situația anterioară adoptării Legii nr. 62/2011, când autoritățile publice au fost obligate de instanțele de judecată, în aplicarea unor prevederi similare, să aplice contractele colective și să plătească salarii mult peste limitele stabilite prin lege pentru bugetari și cu depășirea bugetului aprobat, situație semnalată și de Fondul Monetar Internațional, sindicalizarea persoanele care exercită potrivit legii o meserie sau o profesiune în mod independent, care administrează şi utilizează capital în scopul obţinerii de profit în condiţii de concurenţă, etc.), dezechilibrând astfel grav relațiile dintre partenerii sociali, afectând investițiile și crearea de locuri de muncă. 5.NEVALORIFICAREA DECIZIILOR CURȚII CONSTITUȚIONALE Pentru încasarea cotizației de sindicat cu titlu gratuit, cu obligarea suportării de către angajatori a costurilor administrative și bancare aferente, deși sindicatul are personalitate juridică, patrimoniu, venituri din cotizații, invocăm Decizia nr. 1276 din 12 octombrie 2010 care s-a pronunțat într-o cauză similară: „Curtea constată că restrângerea operată asupra dreptului de proprietate nu poate fi justificată prin dispoziţiile art.53 din Constituţie, din moment ce măsura criticată nu este necesară într-o societate democratică”.  „Scopul reglementării, acela de a proteja activitatea sindicală, vine într-o evidentă coliziune cu interesele angajatorului, care este pus în situaţia de a suporta o sarcină excesivă, de natură a-i afecta esenţa dreptului de proprietate”. „Curtea ajunge şi la concluzia că textul legal criticat cuprinde o măsură care nu instituie un raport just de proporţionalitate între mijloacele folosite şi scopul legitim urmărit (întărirea libertăţii sindicale prin limitarea dreptului de proprietate al angajatorului)”; Pentru instituirea reprezentativității indirecte sindicale la nivel de unitate, prin afilierea la o federație sindicală, ceea ce va avea ca efect participarea la negocierea contractului colectiv la nivel de unitate a unor sindicate cu o reprezentare de sub 1% din numărul total de salariați din unitate, cu excluderea reprezentanților salariaților aleși de peste 51% din numărul salariaților din acea unitate, invocăm Decizia nr. 24 din 24 ianuarie 2013  care s-a pronunțat într-o cauză similară: „Dispoziţiile art. 51 alin. (1) lit. C. c) din Legea dialogului social nr. 62/2011 reglementează criteriile necesare pentru ca un sindicat să devină reprezentativ la nivel de unitate. Potrivit art. 1 lit. t) din legea menţionată, reprezentativitatea constituie un atribut al organizaţiilor sindicale dobândit potrivit prevederilor acestei legi, care conferă statutul de partener social abilitat să îşi reprezinte membrii în cadrul dialogului social instituţionalizat. Datorită atributului reprezentativităţii, sindicatul reprezintă angajaţii la negocierile ce privesc încheierea contractului colectiv de muncă la nivel de unitate”; „Rolul sindicatelor nu este nici afectat şi nici minimalizat, din contra, legea are în vedere unitatea de acţiune a membrilor de sindicate, aceştia putând fi mai bine reprezentaţi în faţa angajatorului doar dacă au o reprezentativitate mai mare. De asemenea, Curtea reţine că este anacronică existenţa mai multor sindicate reprezentative care să susţină diverse puncte de vedere şi, de aceea, soluţia legislativă nu poate fi decât una pozitivă pentru modul unitar de reprezentare al angajaţilor. Desigur, dacă nu există un astfel de sindicat, la negocierile colective pot lua parte, în final, reprezentanţii angajaţilor, conform art. 135 alin. (1) din lege”; „angajaţii au libertatea de a se asocia în sindicate şi nu sunt constrânşi de a se asocia numai într-un anumit sindicat. Dacă din configuraţia sindicatelor rezultată din libera opţiune a angajaţilor niciunul nu dobândeşte atributul de reprezentativitate, în final, cei ce vor participa direct la negocierile colective sunt reprezentanţii angajaţilor”. CNIPMMR subliniază necesitatea ca deciziile de modificare a legislației dialogului social: să fie fundamentate (pe baza unor analize obiective, inclusiv de drept comparat); să respecte toate normele de tehnică legislativă, inclusiv Testul IMM; să respecte principiile dialogului social calitativ (imparțialitate, obiectivitate și respect față de reprezentanții patronatelor, înregistrarea dezbaterilor și consemnarea lor în minute de sedință, asigurarea unui dialog social civilizat, ajungerea laconsens între confederațiile patronale și sindicale reprezentative); să respecte Convențiile OIM, Constituția României și bunele practici la nivel european. Patronatele reprezentând un partener social fundamental (egal cu sindicatele în dialogul social bi- şi tri-partit), având un rol determinant în dezvoltarea economiei româneşti şi în integrarea ei la nivel european şi mondial, în realizarea unui mediu de afaceri favorabil, în promovarea legală a intereselor profesionale, sociale şi economice ale întreprinzătorilor, la nivel naţional şi internaţional, în reglementarea dialogului social este necesară valorificarea practicilor Europene și a principiilor promovate de ILO, BUSINESSEUROPE şi UEAPME: acorduri între partenerii sociali pentru modificarea cadrului legal; asocierea liberă în patronate, în funcție de interesele sectoriale, locale, județene, regionale, apartenenta la categoria întreprinderilor mici si mijlocii; eliminarea oricăror limitări ale dreptului de afiliere la patronate, federaţii şi confederaţii patronale; organizarea şi funcţionarea patronatelor potrivit regulilor stabilite de membrii lor, prin statutele adoptate de aceştia; eliminarea procedurilor birocratice excesive privind funcţionarea patronatelor; asigurarea unui tratament egal al patronatelor raportat la sindicate de către autoritățile publice; respectarea în egală măsură a partenerilor sociali; criterii și proceduri egale de recunoaștere a reprezentativității sindicatelor și patronatelor; respectarea principiului negocierilor colective voluntare și a principiului relativității efectelor contractelor; separarea negocierilor din sectorul bugetar de cele din sectorul privat”.  

Muzeul Virtual al Unirii a fost lansat 

0
Proiectul amplu al unui muzeu virtual dedicat Marii Uniri este finalizat în pragul celebrării centenarului desăvârșirii unității naționale: Muzeul Virtual al Unirii poate fi accesat – www.mvu.ro. Muzeul virtual este coordonat de Muzeul Național de Istorie a României şi este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin programul Centenar. Parteneri cu contribuţii până în prezent la realizarea muzeului (completarea cu imagini și documente este deschisă permenent) sunt Arhivele Naționale ale României, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Muzeul Național de Istorie al Moldovei (Chișinău, Republica Moldova), Muzeul Național Cotroceni, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei (Cluj), Muzeul Național de Artă al României, Complexul Muzeal Național Moldova (Iași), Federația Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic (Muzeul de Istorie și Cultură a Evreilor din România), Muzeul Național Militar „Ferdinand I”, Muzeul Brăilei „Carol I”, Muzeul de Artă din Craiova, Muzeul Bucovinei (Suceava), Complexul Național Muzeal ,,Curtea Domnească” din Târgoviște, Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, Muzeul Național Peleș (Sinaia), Muzeul Județean Buzău, Muzeul Nordului Darabani, Muzeul Vrancei (Focșani), Muzeul „Octavian Goga” (Cluj), Complexul Muzeal Județean Neamț, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova (Ploiești), Muzeul Țării Crișurilor (Oradea), Muzeul Civilizației Dacice și Romane (Deva), Muzeul Național al Banatului (Timișoara), Muzeul Județean de Istorie (Brașov), Muzeul Județean de Etnografie și al Regimentului de Graniță (Caransebeș), precum şi, prin arhiva proprie, Eugenia Cadariu Bormioli, strănepoata fruntașului ardelean Ștefan Cicio-Pop. Din prezentarea oferită de dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul general al Muzeului Naţional de Istorie a României şi dr. Cristina Păiușan, cercetător, care a pus în operă proiectuitul, muzeul virtual cuprinde mărturi, multe din ele puţin cunoscute de publicul larg, precum „ziare, fotografii, scrisori, cărți, jurnale, aparate de fotografiat; steaguri, piese de mobilier și îmbrăcăminte, obiecte personale ale participanților la acest mare eveniment istoric precum ceasuri, inele, timbre, tablouri, decorații, medalii, brevete, hărți, ce conturează istoriile unirii cu România a Basarabiei (27 martie 1918), Bucovinei (15/28 noiembrie 1918), Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului, la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia”. De asemenea, în secţiuni şi subsecţiuni ale site-ului sunt prezentate orașele Unirii (Chișinău, Cernăuți, Alba Iulia), sunt prezentaţi, în forme de accesare interactivă, fruntașii Unirii (basarabeni, bucovineni, ardeleni, regățeni) și destinul lor tragic de după 1945.

Consorțiul Universitaria solicită finanțarea universităților pe criterii calitative

0
Universitatea din București a găzduit o nouă reuniune a Consorţiului Universitaria (foto UB), format din Universitatea din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de Vest din Timișoara. În rezoluţia reuniunii, cele cinci mari universităţi „evidențiază situarea lor constantă în primele 2-4 % (dintre cele 27.000 de universități din lume) în clasamentele internaționale cu cea mai mare notorietate” şi „solicită ca repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor de studii/granturilor finanțate de la bugetul de stat în vederea admiterii din anul 2019 să aibă la bază rezultatele din ranking-urile internaționale de prestigiu, în condițiile absenței unui clasament la nivel național”. În aceeaşi ordine de idei privind admiterea, universităţile consorţiului solicită „repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor/granturilor finanțate de la bugetul de stat pentru studiile universitare de doctorat, astfel ca admiterea din anul 2019 să se facă respectând principiile și algoritmul din anii 2016 și 2017”. Prin acelaşi document al reuniunii, Consorțiul Universitaria „își manifestă îngrijorarea față de politicile publice privind finanțarea educației, concretizate recent printr-o rectificare bugetară negativă”. Totodată, „solicită revenirea la cele trei categorii de universități, și anume: de cercetare avansată și educație, de educație și cercetare științifică și universități centrate pe educație și renunțarea la politicile de generalizare prin compromisuri în sfera calității învățământului”. Consorţiul Universitaria reiterează cerinţa generării unei viziuni în orizontul deceniilor următoare asupra învăţământului superior şi cercetării, considerând „esențială și necesară promovarea de către Ministerul Educației Naționale a unei abordări strategice și asigurarea, împreună cu marile universități din România, a unui pact național pentru învățământul superior și pentru cercetare, cu obiective strategice prioritizate și orientate pe termen lung, de minimum 20 de ani. Într-o lume globalizată, aflată în continuă schimbare, lipsa abordării strategice și rămânerea la politicile reactive este falimentară”.

Romgaz va produce şi livra pe piaţa internă mai multe gaze până la finalul acestui an

0
Producţia de gaze a Romgaz va cunoaşte o creştere până la finalul acestui an, odată cu sporirea producţiei din zona Caragele. Zăcământul de la Caragele livrează zilnic în sistem 700.000 metri cubi de gaze, iar tendinţa este una de majorare a producţiei până la mijlocul lunii decembrie, la 1.000.000 metri cubi pe zi, o dată cu finalizarea şi punerea în funcţiune a colectorului de 16 km. În funcţie de rezultatul sondelor de cercetare, producţia zilnică estimată poată creşte începând cu anul 2020 până la 1.700.000 metri cubi pe zi. Investiţiile propuse pentru anul următor în zăcământul de la Caragele constau în săparea a 15 sonde şi instalaţii tehnologice de suprafaţa la 10 sonde în valoare totală de circa 45 milioane de euro. Viitoarele eforturi de explorare sunt concentrate în acest moment pe planificarea şi realizarea forajelor pentru confirmare şi creşterea potenţială a volumului resursei estimate cu investiţii de peste 100 milioane de euro. Menţionăm că, zilnic, Romgaz livrează în sistem 15 milioane de metri cubi, iar producţia de gaze a crescut în acest an peste estimările iniţiale. În primele nouă luni ale anului curent, Romgaz a produs circa 4 miliarde de metri cubi de gaze, înregistrandu-se o creştere cu 4,56% a producţiei faţă de perioada similară a anului trecut şi cu 1,5% faţă de estimările de la începutul anului. Cât priveşte nivelul producţiei de gaze naturale înregistrat în trimestrul trei al anului curent, acesta a înregistrat o creştere cu 7% faţă de acelaşi trimestru din 2017. “Tendinţa Romgaz este de a spori producţia de gaze în vederea asigurării unui preţ echitabil pe piaţă pentru consumatorul final. Concomitent, avem în vedere înlocuirea rezervelor consumate cu noi rezerve de gaz. Din fericire aici rezultatele sunt spectaculoase: în acest moment gradul de înlocuire a rezervelor este de peste 70%, cu premisele ca în 2019 să se apropie de 100%, în condiţiile în care la nivel mondial , rata de înlocuire de abia ajunge la 30%”, a declarat directorul general al Romgaz, Adrian Volintiru. La Caragele se află cel mai mare zăcământ onshore de gaze naturale descoperit în ultimii 30 de ani în România, iar resursa estimată este de circa 25-27 de miliarde de metri cubi de gaze. Biroul de presă Romgaz Despre Romgaz Romgaz este cel mai mare producător şi principal furnizor de gaze naturale din România. Compania este admisă la tranzacționare pe piața Bursei de Valori din București şi a Bursei din Londra (LSE). Acționar principal este statul român cu o participație de 70%. Compania are o experiență vastă în domeniul explorării şi producerii de gaze naturale, istoria sa începând acum mai bine de 100 de ani în 1909. Romgaz face cercetare geologică în scopul descoperirii de noi zăcăminte gazifere, produce gaz metan prin exploatarea zăcămintelor din portofoliul companiei, depozitează subteran gaze naturale, efectuează intervenții, reparații capitale şi operații speciale la sonde şi asigură servicii profesioniste de transport tehnologic. Din 2013, Romgaz şi-a extins domeniul de activitate prin asimilarea centralei termoelectrice de la Iernut, devenind astfel producător şi furnizor de energie electrică.

Ministerul de Finanțe concepe schimbări la nivelul TVA

0
În respingerea cererii de derogare trimise de Ministerul Finanțelor în toamna trecută, Comisia Europeană argumentează că plata defalcată a TVA, așa numitul Split TVA, nu este proporțională cu obiectivele declarate de Guvern: asigurarea colectării în mod corect a TVA și prevenirea evaziunii fiscal, conform datelor Hotnews.ro. Comisia Europeană arată, în motivarea deciziei sale, că modul în care a conceput Guvernul pragurile pentru plata TVA defalcată, la un nivel fix pentru fiecare dintre cele trei categorii, nu asigură egalitatea de tratament în interiorul acelei categorii. În plus, așa cum sună prevederile legale acum, clientul/beneficiarul are obligația de a verifica registrul persoanelor impozabile cărora li se aplică plata defalcată și să acționeze în consecință: să separe suma netă și valoarea TVA. În schimb, autoritățile trimit notificarea cu privire la includerea în registrul furnizorului, și nu beneficiarilor, potrivit sursei citate. „România nu consideră necesar ca furnizorul să informeze clientul cu privire la necesitatea de a aplica mecanismul de plată defalcată, prin includerea pe factură a unei mențiuni în acest sens”, își motivează decizia Comisia. „În plus, în cazul în care beneficiarul nu aplică mecanismul de plată defalcată și plătește TVA într-un alt cont decât contul de TVA al furnizorului, tot beneficiarului i se aplică o penalitate de 0,06 % pe zi din suma plătită în mod eronat, dacă nu remediază situația în termen de 30 de zile lucrătoare. Cu toate acestea, furnizorul și nu beneficiarul este cel care poate remedia situația, transferând suma în cauză din contul său principal în contul de TVA, informând beneficiarul cu privire la acest lucru și evitând, astfel, orice sancțiuni aplicate acestuia. România a precizat că acest transfer efectuat de furnizor este doar o posibilitate, nu o obligație, deoarece răspunderea pentru plata TVA în contul corect îi revine beneficiarului”, mai spune Comisia.

Taxa auto va avea parte de schimbări în 2019

0
Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că viitoarea taxă pe care proprietarii de mașini o vor plăti se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu numai celor mai vechi de zece ani, potrivit Hotnews.ro.   Forma finală a noii taxe auto va avea mai multe „componente”, însă acestea nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, potrivit ministrului. „Aşa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susţinut şi susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2, şi în cazul deşeurilor şi în celelalate cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. În interiorul grupului de lucru din care fac parte specialişti ai Ministerului Mediului, Administraţiei Fondului de Mediu, ai RAR-ului, Ministerului Transporturilor, Finanţelor (…) au încercat să găsească o formă finală consultând cei doi producători de autovehicule din România şi cei care în decursul anilor au reuşit să ne îndrume fiind specialişti în domeniu şi care la ora actuală au diverse firme de consultanţă, astfel încât să nu găsim o formă a unei eventuale contribuţii pe care cetăţeanul ar trebui să o plătească atunci când emisiile de CO 2 ar trebui depăşite, când cilindreea folosită la autovehicul are o anumită capacitate care poate s producă emisii şi norma de poluare”, a explicat ministrul ieri, la Ploiești, scrie Digi24.ro.