Deficitul bugetar s- a majorat la 3,3 miliarde lei, în octombrie
Deficitul bugetar a crescut cu 3,3 miliarde de lei în luna octombrie a acestui an, ceea ce a determinat un sold negativ de 20,1 miliarde de lei (2,2% din PIB) pentru bugetul general consolidat la zece luni, faţă de 16,8 miliarde de lei sau 1,77% din PIB la nouă luni, potrivit Economica.net.
Anul trecut în aceeaşi perioadă, bugetul general consolidat se încheia cu un deficit de 6,6 miliarde de lei (0,79% din PIB).
Potrivit Ministerului Finanţelor, încasările din contribuţiile sociale au fost influenţate pozitiv, începând din februarie, de transferul contribuţiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, potrivit sursei citate.
Începând cu luna mai, se constantă o îmbunătăţire a colectării veniturilor din TVA, astfel acestea au crescut cu 9% faţă de realizările aceleiaşi perioade din 2017, ajungând la o valoare de 47,9 miliarde lei pe primele zece luni ale anului în curs. Veniturile din accize au fost în sumă de 23,7 miliarde lei (2,5% din PIB) cu 7,9% mai mari comparativ cu perioada similară a anului precedent. De asemenea, încasările din impozite şi taxe pe proprietate au crescut cu 4,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017.
De asemenea, Comisia Europeană a solicitat recent României o ajustare structurală anuală de cel puţin 1% din PIB având în vedere evoluţiile înregistrate ca urmare a lipsei de acţiuni din partea ţării pentru a-şi corecta abaterea semnificativă de la traiectoria de ajustare spre obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO).
Totodată, Comisia Europeană a atras atenţia că deficitul public al României a crescut de la 0,5% din PIB în 2015 la 2,9% din PIB în 2016 şi este prognozat să ajungă la 3,3% din PIB în 2018, la 3,4% din PIB în 2019 şi la 4,7% din PIB în 2020, cel mai ridicat deficit din UE.
Salariul minim brut lunar în construcții va fi de 3.000 lei
Guvernul va fixa pentru sectorul construcțiilor un salariu minim brut lunar de 3.000 de lei, va elimina taxele pe muncă pentru angajatori și va înființa un Fond de Garantare, conform datelor Profit.ro.
O altă măsură pregătită este introducerea unui avans obligatoriu pentru orice proiect de construcții.
De asemenea, o altă măsură va consta în introducerea obligativității de acordare a avansului pentru contracte de lucrări în proporție de 30%, indiferent de sursa de finanțare, și restituirea acestuia prin reduceri procentuale la fiecare factură, până la finalizarea proiectului. Dăncilă a mai anunțat că, în sprijinul finanțării sectorului, va fi înființat un Fond de Garantare pentru Construcții, cu o participare a statului de 80% și o participare a firmelor de construcții de 20%.
Totodată, autoritățile din România tocmai au parafat, miercuri, un Memorandum de colaborare în domeniile muncii și protecției sociale cu ministerul de resort din Vietnam, în vederea aducerii de forță de muncă din această țară pe teritoriul național.
Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi
Proprietari și administratori de păduri din toată țara, producători de mobilă, organizații de mediu și asociații ale forestierilor și-au dat întâlnire la București cu scopul de a analiza și a pune în dezbatere starea actuală a pădurilor din România și identificarea unor soluții care să salveze o întreagă economie forestieră, aflată în pragul colapsului.
Întâlnirea este stabilită în cadrul celei dea doua ediții a Forumului Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi care se desfășoară pe 7 decembrie 2018, la Hotel Epoque București, cu începere de la ora 10,00. Acest eveniment este organizat de Fordaq România– Comunitatea Forestierilor, în parteneriat cu Consiliul Pădurilor și Dezvoltării Rurale. Tema principală de dezbatere este “Starea Pădurilor conform datelor Inventarului Forestier Național – Ciclul II. Valorificarea resurselor forestiere”.
La masa de discuții vor fi prezenți reprezentanții Ministerului Apelor și Pădurilor care vor prezenta rezultatele Inventarului Forestier Național – Ciclul II. Acest inventar forestier este o cercetare statistică de mare anvergură a pădurilor, bazată pe aproximativ 25 000 de piete de probă fizice și aproximativ 1 000 000 piete de probă fotointerpretate, derulată în cicluri de câte 5 ani, prin revenirea pe aceleași piete de probă. Prin revenirea în perioada 2013 -2018 în pietele de probă inventariate în Ciclul I în perioada 2008-2012 rezultă date esențiale, cu erori de 1-2 % privind:
– suprafața fondului forestier
– volumul de masă lemnoasă și starea pădurilor
– raportul dintre creșterea pădurii/ volumul „dispărut” din păduri.
Pornind de la informațiile privind starea pădurilor furnizate de către Inventarul Forestier Național, specialiștii din domeniu și reprezentanții autorităților vor încerca să ofere răspunsuri la întrebările esențiale pentru sectorul forestier:
- Care este starea pădurilor României ?
- Cum ar trebui gospodărite pădurile din punct de vedere al mediului în contextul schimbărilor climatice?
- Lemnul o resursă regenerabilă. Este industria lemnului sustenabilă?
- Cum punem România pe direcția politicilor europene privind utilizarea biomasei pentru producerea de energii din surse regenerabile?
- Ce ar trebui să facem pentru o mobilizare sustenabilă a resurselor forestiere? Priorități de finanțare a sectorului forestier în Programul National de Dezvoltare Rurală.
- Care este starea sectorului forestier și a industriei de prelucrare a lemnului, inclusiv industria mobilei?
În cadrul Forumului va fi lansată și o ediție actualizată a „Raportului privind starea pădurilor și industriei lemnului”- raport elaborat și asumat de către Fordaq România.
Prima ediție, Forumul Pădurilor 2017, a avut ca temă centrală “Criza lemnului de foc. Criza de resursă în industria lemnului.” Vă invităm să găsiți în link-ul de mai jos un rezumat al lucrărilor forumului:
Video: Rezumat si concluzii, Forumul Pădurilor, Industriei Lemnului și Economiei Verzi
În decembrie 2017, arătam că Modificarea Codului Silvic va conduce la restrângerea artificială a ofertei de masă lemnoasă disponibilă în piață în 2018 și implicit la o criză artificială de resursă atăt pentru populație cât și pentru industrie. Ceea ce, din păcate, s-a și întâmplat. În toamna anului 2017 pentru producția anului 2018, în condițiile unei oferte reduse cu 30 %, prețurile medii de adjudecare la licitațiile organizate de Romsilva au crescut, pentru lemnul pe picior, până la 259 lei mc, față de o medie de 185 lei/mc pentru anul 2017. O creștere de 40 % ! Rezultatul acestor creșteri de prețuri: prețurile lemnului pentru industrie au crescut , în primavara-vara anului 2018, cu aproximativ 20% peste prețurile medii de pe piețele europene, conducând la pierderea rapidă a competitivității industriei lemnului din România, o reducere accelerată a producției în industria lemnului, decapitalizarea și blocajul firmelor din exploatarea lemnului. Concomitent, pe segmental lemnului de foc, prețurile au atins nivele maximale de 5-600 lei/mc în iarna 2017-2018, ceea ce a condus și la scaderea consumului de lemn de foc și căutarea de către populație de alternative energetice pentru încălzire.
În toamna anului 2018, urmare a reducerii consumului atât din partea populației cât și din partea industriei lemnului, piața lemnului s-a prăbușit și a intervenit un blocaj al cererii. La primele licitații organizate de către RNP-Romsilva pentru producția anului 2019, procentele de adjudecare a masei lemnoase au variat între 19 % la Arad și 45 % la Alba! Blocajul și decapitalizarea agenților economici din exploatarea lemnului și criza de forță de muncă crează pentru 2019 premise ale unei noi crize de resursă atât pentru populație cât și pentru industria lemnului ! Practic întreaga ramură a economiei forestiere a fost destabilizată în ultimii 3-4 ani.
Pentru mai multe detalii despre sectorul forestier și industria lemnului accesați www.fordaq.ro sau ne puteți contacta pe e-mail la adresa catalin.tobescu@fordaq.ro și la tel. 0735.446.278
Romsilva: a doua campanie de împăduriri
Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunţă începerea celei a de-a doua campanii de împăduriri a anului (foto Romsilva), prima fiind în primăvară. Acum sunt programate împăduriri pe mai mult de 1100 de hectare, „pentru care se vor utiliza aproximativ 3,7 milioane de puieți forestieri, suma totală alocată fiind de 11,2 milioane de lei”. Începerea lucrărilor de toamnă abia acum „a fost amânat de seceta prelungită, nefiind îndeplinite condițiile de umiditate a solului, necesare pentru reușita plantării puieților forestieri”, după cum ne informează specialiştii RNP Romsilva, care ne oferă detalii: „Cele mai extinse lucrări de împădurire în fondul forestier de stat se desfășoară în județele Dolj, pe 172 de hectare, Călărași, pe 132 de hectare, Brăila, pe 113 hectare și în Ialomița, pe 98 de hectare. Lucrările de plantare din România se realizează primăvara, preponderent în zonele de munte și deal, iar lucrările de toamnă se desfășoară la altitudini mici, în zonele de câmpie și silvostepă, distribuția lucrărilor fiind fundamentată prin cercetări științifice și practica silvică din ultimele decenii. În acest an, programul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva pentru regenerarea pădurilor prevede lucrări pe 12.881 de hectare, 8.443 de hectare prin regenerări naturale și 4.448 de hectare prin regenerări artificiale, iar bugetul alocat în 2018 pentru lucrările de regenerare și întreținere a acestora se ridică la suma de 167,4 milioane de lei. Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a cheltuit pentru lucrările de împădurire de primăvară 61,3 milioane de lei, folosiți pentru regenerarea naturală și artificială a 10.779 de hectare, din care regenerări naturale pe 7.212 hectare și regenerări artificiale pe 3.567 de hectare, fiind plantați peste 22 de milioane de puieți forestieri. Toți puieții forestieri plantați în lucrările de împădurire din primăvară și toamnă provin din pepinierele Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. În ultimii cinci ani, în pădurile de stat administrate de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva au fost plantați peste 187 de milioane de puieți forestieri, fiind regenerate 50.034 de hectare pe cale naturală și 31.836 de hectare prin împăduriri, cheltuindu-se, în acest scop, peste 570 de milioane de lei”.
Consiliul IMM-urilor analizează propunerea legislativă privind dialogul social
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) face o analiză a Propunerii legislative privind dialogul social inițiate de deputații Petrea Gabriel și Solomon Adrian, propunere respinsă de Senatul României şi înaintată ulterior Camerei Deputaților. CNIPMMR subliniază că „își exprimă susținerea pentru decizia corectă și întemeiată a Senatului de respingere a Propunerii legislative privind dialogul social nr. L567/04.09.2018, solicitând Camerei Deputaților, cameră decizională, să mențină soluția de respingere, pentru următoarele considerente:
- Nerespectarea normelor de tehnică legislativă stabilite prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative–republicată – Lipsa studiului de impact prevăzut de art. 33 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative – republicată, fiind necesară solicitarea de către comisie a studiului respectiv de la Ministerul Muncii:
Muzeul Virtual al Unirii a fost lansat
Proiectul amplu al unui muzeu virtual dedicat Marii Uniri este finalizat în pragul celebrării centenarului desăvârșirii unității naționale: Muzeul Virtual al Unirii poate fi accesat – www.mvu.ro.
Muzeul virtual este coordonat de Muzeul Național de Istorie a României şi este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin programul Centenar. Parteneri cu contribuţii până în prezent la realizarea muzeului (completarea cu imagini și documente este deschisă permenent) sunt Arhivele Naționale ale României, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Muzeul Național de Istorie al Moldovei (Chișinău, Republica Moldova), Muzeul Național Cotroceni, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei (Cluj), Muzeul Național de Artă al României, Complexul Muzeal Național Moldova (Iași), Federația Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic (Muzeul de Istorie și Cultură a Evreilor din România), Muzeul Național Militar „Ferdinand I”, Muzeul Brăilei „Carol I”, Muzeul de Artă din Craiova, Muzeul Bucovinei (Suceava), Complexul Național Muzeal ,,Curtea Domnească” din Târgoviște, Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, Muzeul Național Peleș (Sinaia), Muzeul Județean Buzău, Muzeul Nordului Darabani, Muzeul Vrancei (Focșani), Muzeul „Octavian Goga” (Cluj), Complexul Muzeal Județean Neamț, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova (Ploiești), Muzeul Țării Crișurilor (Oradea), Muzeul Civilizației Dacice și Romane (Deva), Muzeul Național al Banatului (Timișoara), Muzeul Județean de Istorie (Brașov), Muzeul Județean de Etnografie și al Regimentului de Graniță (Caransebeș), precum şi, prin arhiva proprie, Eugenia Cadariu Bormioli, strănepoata fruntașului ardelean Ștefan Cicio-Pop.
Din prezentarea oferită de dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, directorul general al Muzeului Naţional de Istorie a României şi dr. Cristina Păiușan, cercetător, care a pus în operă proiectuitul, muzeul virtual cuprinde mărturi, multe din ele puţin cunoscute de publicul larg, precum „ziare, fotografii, scrisori, cărți, jurnale, aparate de fotografiat; steaguri, piese de mobilier și îmbrăcăminte, obiecte personale ale participanților la acest mare eveniment istoric precum ceasuri, inele, timbre, tablouri, decorații, medalii, brevete, hărți, ce conturează istoriile unirii cu România a Basarabiei (27 martie 1918), Bucovinei (15/28 noiembrie 1918), Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului, la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia”. De asemenea, în secţiuni şi subsecţiuni ale site-ului sunt prezentate orașele Unirii (Chișinău, Cernăuți, Alba Iulia), sunt prezentaţi, în forme de accesare interactivă, fruntașii Unirii (basarabeni, bucovineni, ardeleni, regățeni) și destinul lor tragic de după 1945.
Consorțiul Universitaria solicită finanțarea universităților pe criterii calitative
Universitatea din București a găzduit o nouă reuniune a Consorţiului Universitaria (foto UB), format din Universitatea din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de Vest din Timișoara.
În rezoluţia reuniunii, cele cinci mari universităţi „evidențiază situarea lor constantă în primele 2-4 % (dintre cele 27.000 de universități din lume) în clasamentele internaționale cu cea mai mare notorietate” şi „solicită ca repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor de studii/granturilor finanțate de la bugetul de stat în vederea admiterii din anul 2019 să aibă la bază rezultatele din ranking-urile internaționale de prestigiu, în condițiile absenței unui clasament la nivel național”. În aceeaşi ordine de idei privind admiterea, universităţile consorţiului solicită „repartizarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 și alocarea locurilor/granturilor finanțate de la bugetul de stat pentru studiile universitare de doctorat, astfel ca admiterea din anul 2019 să se facă respectând principiile și algoritmul din anii 2016 și 2017”.
Prin acelaşi document al reuniunii, Consorțiul Universitaria „își manifestă îngrijorarea față de politicile publice privind finanțarea educației, concretizate recent printr-o rectificare bugetară negativă”. Totodată, „solicită revenirea la cele trei categorii de universități, și anume: de cercetare avansată și educație, de educație și cercetare științifică și universități centrate pe educație și renunțarea la politicile de generalizare prin compromisuri în sfera calității învățământului”.
Consorţiul Universitaria reiterează cerinţa generării unei viziuni în orizontul deceniilor următoare asupra învăţământului superior şi cercetării, considerând „esențială și necesară promovarea de către Ministerul Educației Naționale a unei abordări strategice și asigurarea, împreună cu marile universități din România, a unui pact național pentru învățământul superior și pentru cercetare, cu obiective strategice prioritizate și orientate pe termen lung, de minimum 20 de ani. Într-o lume globalizată, aflată în continuă schimbare, lipsa abordării strategice și rămânerea la politicile reactive este falimentară”.
Romgaz va produce şi livra pe piaţa internă mai multe gaze până la finalul acestui an
Producţia de gaze a Romgaz va cunoaşte o creştere până la finalul acestui an, odată cu sporirea producţiei din zona Caragele.
Zăcământul de la Caragele livrează zilnic în sistem 700.000 metri cubi de gaze, iar tendinţa este una de majorare a producţiei până la mijlocul lunii decembrie, la 1.000.000 metri cubi pe zi, o dată cu finalizarea şi punerea în funcţiune a colectorului de 16 km. În funcţie de rezultatul sondelor de cercetare, producţia zilnică estimată poată creşte începând cu anul 2020 până la 1.700.000 metri cubi pe zi.
Investiţiile propuse pentru anul următor în zăcământul de la Caragele constau în săparea a 15 sonde şi instalaţii tehnologice de suprafaţa la 10 sonde în valoare totală de circa 45 milioane de euro. Viitoarele eforturi de explorare sunt concentrate în acest moment pe planificarea şi realizarea forajelor pentru confirmare şi creşterea potenţială a volumului resursei estimate cu investiţii de peste 100 milioane de euro.
Menţionăm că, zilnic, Romgaz livrează în sistem 15 milioane de metri cubi, iar producţia de gaze a crescut în acest an peste estimările iniţiale. În primele nouă luni ale anului curent, Romgaz a produs circa 4 miliarde de metri cubi de gaze, înregistrandu-se o creştere cu 4,56% a producţiei faţă de perioada similară a anului trecut şi cu 1,5% faţă de estimările de la începutul anului. Cât priveşte nivelul producţiei de gaze naturale înregistrat în trimestrul trei al anului curent, acesta a înregistrat o creştere cu 7% faţă de acelaşi trimestru din 2017.
“Tendinţa Romgaz este de a spori producţia de gaze în vederea asigurării unui preţ echitabil pe piaţă pentru consumatorul final. Concomitent, avem în vedere înlocuirea rezervelor consumate cu noi rezerve de gaz. Din fericire aici rezultatele sunt spectaculoase: în acest moment gradul de înlocuire a rezervelor este de peste 70%, cu premisele ca în 2019 să se apropie de 100%, în condiţiile în care la nivel mondial , rata de înlocuire de abia ajunge la 30%”, a declarat directorul general al Romgaz, Adrian Volintiru.
La Caragele se află cel mai mare zăcământ onshore de gaze naturale descoperit în ultimii 30 de ani în România, iar resursa estimată este de circa 25-27 de miliarde de metri cubi de gaze.
Biroul de presă Romgaz
Despre Romgaz
Romgaz este cel mai mare producător şi principal furnizor de gaze naturale din România. Compania este admisă la tranzacționare pe piața Bursei de Valori din București şi a Bursei din Londra (LSE). Acționar principal este statul român cu o participație de 70%. Compania are o experiență vastă în domeniul explorării şi producerii de gaze naturale, istoria sa începând acum mai bine de 100 de ani în 1909. Romgaz face cercetare geologică în scopul
descoperirii de noi zăcăminte gazifere, produce gaz metan prin exploatarea zăcămintelor din portofoliul companiei, depozitează subteran gaze naturale, efectuează intervenții, reparații capitale şi operații speciale la sonde şi asigură servicii profesioniste de transport tehnologic. Din 2013, Romgaz şi-a extins domeniul de activitate prin asimilarea centralei termoelectrice de la Iernut, devenind astfel producător şi furnizor de energie electrică.
Ministerul de Finanțe concepe schimbări la nivelul TVA
În respingerea cererii de derogare trimise de Ministerul Finanțelor în toamna trecută, Comisia Europeană argumentează că plata defalcată a TVA, așa numitul Split TVA, nu este proporțională cu obiectivele declarate de Guvern: asigurarea colectării în mod corect a TVA și prevenirea evaziunii fiscal, conform datelor Hotnews.ro.
Comisia Europeană arată, în motivarea deciziei sale, că modul în care a conceput Guvernul pragurile pentru plata TVA defalcată, la un nivel fix pentru fiecare dintre cele trei categorii, nu asigură egalitatea de tratament în interiorul acelei categorii.
În plus, așa cum sună prevederile legale acum, clientul/beneficiarul are obligația de a verifica registrul persoanelor impozabile cărora li se aplică plata defalcată și să acționeze în consecință: să separe suma netă și valoarea TVA. În schimb, autoritățile trimit notificarea cu privire la includerea în registrul furnizorului, și nu beneficiarilor, potrivit sursei citate.
„România nu consideră necesar ca furnizorul să informeze clientul cu privire la necesitatea de a aplica mecanismul de plată defalcată, prin includerea pe factură a unei mențiuni în acest sens”, își motivează decizia Comisia. „În plus, în cazul în care beneficiarul nu aplică mecanismul de plată defalcată și plătește TVA într-un alt cont decât contul de TVA al furnizorului, tot beneficiarului i se aplică o penalitate de 0,06 % pe zi din suma plătită în mod eronat, dacă nu remediază situația în termen de 30 de zile lucrătoare. Cu toate acestea, furnizorul și nu beneficiarul este cel care poate remedia situația, transferând suma în cauză din contul său principal în contul de TVA, informând beneficiarul cu privire la acest lucru și evitând, astfel, orice sancțiuni aplicate acestuia. România a precizat că acest transfer efectuat de furnizor este doar o posibilitate, nu o obligație, deoarece răspunderea pentru plata TVA în contul corect îi revine beneficiarului”, mai spune Comisia.
Taxa auto va avea parte de schimbări în 2019
Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că viitoarea taxă pe care proprietarii de mașini o vor plăti se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu numai celor mai vechi de zece ani, potrivit Hotnews.ro.
Forma finală a noii taxe auto va avea mai multe „componente”, însă acestea nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, potrivit ministrului.
„Aşa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susţinut şi susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2, şi în cazul deşeurilor şi în celelalate cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. În interiorul grupului de lucru din care fac parte specialişti ai Ministerului Mediului, Administraţiei Fondului de Mediu, ai RAR-ului, Ministerului Transporturilor, Finanţelor (…) au încercat să găsească o formă finală consultând cei doi producători de autovehicule din România şi cei care în decursul anilor au reuşit să ne îndrume fiind specialişti în domeniu şi care la ora actuală au diverse firme de consultanţă, astfel încât să nu găsim o formă a unei eventuale contribuţii pe care cetăţeanul ar trebui să o plătească atunci când emisiile de CO 2 ar trebui depăşite, când cilindreea folosită la autovehicul are o anumită capacitate care poate s producă emisii şi norma de poluare”, a explicat ministrul ieri, la Ploiești, scrie Digi24.ro.

