Protecţie împotriva inundaţiilor în judeţul Braşov
Cluj-Napoca, finanțare prin fondul european de dezvoltare regională
Cercetare științifică academică în domeniul economiei industriei și serviciilor
Cercetarea științifică consacrată dezvoltării industriale, desfășurată în ultimele decenii în diferite țări și la nivelul unor prestigioase organisme internaționale, a evidențiat faptul că, în economiile moderne, această dezvoltare se desfășoară pe coordonate noi determinate de vectorii tehnico-științifici, ecologici, economici și, nu în ultimul rând, de vectorii politici. În anul 1938, la inaugurarea Palatului Uniunii Generale a Industriașilor din România – UGIR, Victor Slăvescu spunea că ,,popoarele care nu pot avea un destin industrial nu pot avea niciun destin”. Știința economică – care în mod tradițional studia doar procesele economice dinăuntrul frontierelor (producție-consum) – este nevoită astăzi, în noile situații datorate activităților umane și în conformitate cu noua viziune asupra lumii și cu abordările epistemologice moderne, să-și extindă obiectul de studiu dincolo de aceste frontiere și să pună un accent deosebit pe conlucrarea cu alte științe. S-a dovedit că atunci când cercetătorul economist realizează conexiuni cu alte științe, el obține rezultate pozitive în dezvoltarea disciplinei sale. Istoria științei economice a dovedit că s-au putut realiza, cu adevărat, „salturi” gnoseologice doar atunci când cunoașterea interdisciplinară a constituit o deschidere largă, o comunicare intensă cu alte domenii ale științelor.
Atât în țările (super)dezvoltate, cât și în țările ce se caracterizează prin decalaje și întârzieri mari, dezvoltarea industrială are drept obiectiv restructurarea profundă produsă pe toate planurile activității industriale – structural, tehnologic, instituțional, al schimburilor comerciale internaționale, ecologic etc. Dezvoltarea industrială actuală, al cărei principiu fundamental îl reprezintă restructurarea continuă a industriilor, firmelor și a piețelor, oferă o arie vastă, complexă și, adesea, complicată pentru cercetarea economică fundamentală și aplicativă menită să identifice și să analizeze, apoi, cele mai adecvate metode și mijloace de realizare a restructurării, implicațiile, costurile și, mai ales, beneficiile acesteia, valorificând avantajele comparative și, mai ales, pe cele competitive. A fost și este aria epistemică a demersurilor științifice întreprinse de către cercetătorii Centrului de Economia Industriei și Serviciilor, continuatorul, din 2001, al Institutului de Economie Industrială, înființat în anul 1977. Centrul de Economia Industriei și Serviciilor este componentă a Institutului Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” – INCE, institut de interes național, cu vocație de cercetare fundamentală și aplicativă în domeniul științei economice, în cadrul Secției de Științe Economice, Juridice și Sociologie a Academiei Române.
Anul 1990 a găsit cercetarea științifică economică din România capabilă să se adapteze cu succes noilor exigențe generate de schimbarea de esență a sistemului economico-social, de angajarea ireversibilă a țării pe drumul tranziției la economia de piață, al edificării și consolidării democrației și statului de drept, precum și al reconsiderării poziției sale geostrategice. Un moment de referință din această perioadă de căutare a propriei identități și de adaptare la noile realități socio-economice ale țării a fost participarea institutului nostru la elaborarea Schiței pentru strategia înfăptuirii economiei de piață în România, document programatic de amplă deschidere teoretică și utilitate pentru edificarea mecanismelor de piață emergente, finalizat în mai 1990, care a permis cercetătorilor, factorilor de decizie și specialiștilor din întreaga economie însușirea limbajului specific noului model economic și conturarea unei noi paradigme de dezvoltare economică a României.
Pe aceeași linie se înscrie un alt moment relevant pentru evoluția institutului – participarea la elaborarea strategiei de preaderare a României la Uniunea Europeană, finalizată în iunie 1995; de la acel moment, problematica integrării industriei românești în structurile economice ale Uniunii Europene a devenit o dimensiune constantă a majorității studiilor elaborate de cercetătorii colectivului nostru, unghiurile de abordare ale integrării, ale complementarității sau ale concurențialității diferitelor industrii autohtone și comunitare extinzându-se continuu. Tot din aceeași perioadă, amintim contribuția științifică semnificativă a cercetătorilor din institut la elaborarea politicii industriale a României pentru Grupul Economic Consultativ, constituit la Președinția României, în anul 1996, și a politicii energetice a României, pentru Guvernul României, în anul 1997.
De asemenea, merită evidențiată participarea la elaborarea unor proiecte importante în cadrul programelor de cercetare sectoriale, beneficiarii acestora fiind organisme guvernamentale, regii, companii și societăți naționale, institute de cercetare și dezvoltare tehnologică: „Strategia restructurării sectorului energetic în funcție de evoluția cererii de energie în perspectiva anilor 1994-2010 și, orientativ, la nivelul anilor 2015-2020” (Regia Națională de Electricitate – RENEL), „Strategia energetică a României” (Ministerul Industriei și Comerțului – MIC), „Strategia dezvoltării și privatizării industriei construcțiilor de mașini” (Fondul Proprietății de Stat – FPS), „Privatizarea și restructurarea unităților industriale” (FPS), „Strategia dezvoltării industriei siderurgice” (FPS), „Conservarea energiei: priorități și finanțare” (Agenția Română pentru Conservarea Energiei – ARCE), „Strategia valorificării resurselor de cărbune în industrie” (Ministerul Industriei și Resurselor – MIR), „Strategia valorificării resurselor de lemn în industrie” (MIR), „Strategii și politici în domeniul recuperării și reciclării resurselor secundare” (MIC), „Strategia valorificării minereurilor de metale neferoase și de fier în perimetrele atribuite în administrarea Regiei Autonome a Cuprului Deva, în conjunctura economico-socială actuală din România” (RAC Deva), „Structurarea organizatorică a Societății Naționale de Gaze Naturale ROMGAZ Mediaș” (ROMGAZ Mediaș), „Studiul privind oportunitatea introducerii unor taxe asupra consumului de gaze” (ROMGAZ Mediaș), „Analiza factorilor de competitivitate pentru adaptarea ofertei românești de mobilă la parametrii tehnico-economici ai produselor de export din unele țări din Europa” (MIC), „Creșterea eficienței economice și îmbunătățirea performanțelor de mediu la producătorii de hârtie” (Ministerul Economiei și Comerțului – MEC), „Dezvoltarea și actualizarea bazei de date din cadrul Observatorului Energetic Național” (Institutul de Cercetări și Modernizări Energetice – ICEMENERG), „Metodologie pentru determinarea indicatorilor de eficiență economică utilizați în procesul de promovare și aprobare a investiției în domeniul hidroenergetic” (Hidroelectrica – SA), „Impactul asupra economiei a primului plan național de acțiune în domeniul eficienței energetice” (Ministerul Economiei și Finanțelor – MEF/ICEMENERG), „Modalități de introducere în România a măsurilor prevăzute în Directiva 32/2006/CE cu privire la utilizatorii finali de energie și serviciile energetice” (MEF) etc. Menționăm că Centrul de Economia Industriei și Serviciilor este membru colectiv al Comitetului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME).
O tendință emergentă în Europa Unită: „Ce este național este european”
Uberizarea societății a început
Cum s-a decis la summitul NATO de la Bruxelles adaptarea la o nouă lume și ce are de făcut România

©Florin Luca
Europa, între securitate energetică și schimbări climatice
Eurowag, o companie în plină creștere
Interviu cu Cătălin Profir, cluster director Balkans
Cum s-a modificat în timp misiunea unui furnizor de carduri, ajungând mai mult decât un simplu furnizor de servicii și oferind nu doar carburant și taxe de drum, dar și servicii de rambursări TVA? Cum au evoluat serviciile Eurowag în timp? Care este portofoliul de servicii oferit în acest moment? Eurowag, brandul sub care operează W.A.G. Payment Solutions, a fost fondat în anul 1995 ca furnizor de motorină en-gros. Inițial, acesta livra motorină de la rafinăriile din Cehia către holdinguri de agricultură, firme din sectorul industrial și stații de alimentare. Derulând până acum câțiva ani, când portofoliul W.A.G. a ajuns să fie constituit predominant din carduri de alimentare, compania a constatat că acestea îndeplinesc mai repede nevoile clienților, asigurând o creștere de două cifre absolut în fiecare an. Dar acest lucru nu mai era suficient. Compania nu-și mai putea permite să rămână un simplu furnizor de carduri, avea nevoie să evolueze, să se adapteze vremurilor și nevoilor clienților săi. Acesta este motivul pentru care conducerea noastră a inițiat un amplu proces de transformare, extinzându-se în sfera serviciilor adiacente carburantului, respectiv a serviciilor de rambursări taxe (TVA și acciză) și de plată a taxei de drum. Iar în scurt timp ne pregătim să lansăm și în România serviciul de management de flotă. Cum ați defini Eurowag, ca pe un furnizor de carburant sau mai degrabă ca pe un furnizor de servicii financiare? Eurowag nu mai este un simplu furnizor de carburant. Dar nici definiția de furnizor de servicii financiare nu ne descrie complet. Eurowag este un furnizor de servicii integrate pentru transportul rutier comercial, oferind tot ce are nevoie un transportator pentru a-și desfășura activitatea cu succes. Cum vedeți piața furnizorilor de carburanți din Europa, în special în Europa Centrală și de Est? Vorbim mai mult de o piață regională sau, dimpotrivă, de una globală? Noțiunea de rețea descrie cel mai bine piața furnizorilor de carburanți în Europa. Furnizorii nu își permit să fie doar locali, intervin aici aspecte privind puterea de negociere, un produs complex care să acopere cât mai mult din nevoile clientului, începând cu nevoia acestuia de mobilitate integrată în afara țării sale de origine și terminând cu nevoia de suport în relație cu autoritățile. Însă fiecare țară are particularitățile ei, așa că fiecare furnizor trebuie să aibă și o componentă locală bine definită.
2018 este primul an după o perioadă de 3-4 ani când prețurile motorinei și benzinei cresc în România. Care sunt motivele care stau la baza acestei creșteri și care sunt așteptările pentru ultimele luni ale anului 2018? Creșterea prețurilor în România din ultima perioadă are la bază două componente principale: decizia guvernului de majorare a accizei începând cu luna septembrie a anului trecut, respectiv creșterea cotațiilor internaționale la țiței și petrol – prețul intern depinde mult de acestea, deoarece suntem tot mai dependenți de importul de petrol și gaze. În principiu, tendința prețurilor la carburanți este cea de continuare a creșterii în următoarele luni, în ciuda faptului că România a cunoscut deja cea mai accelerată scumpire a carburanților în ultimele luni. Timp de mulți ani, motorina a reprezentat cel mai important cost pentru companiile de transport din estul Europei, când fiecare eurocent era important în negocierea cu furnizorii de carburanți. Mai nou, a crescut și importanța șoferilor când vorbim de costuri. Aveți în plan să creați servicii noi pentru șoferi? Lucrurile nu mai sunt atât de simple ca acum câțiva ani. Da, costul carburantului va rămâne întotdeauna o componentă foarte importantă în desfășurarea unei afaceri de transport, e și normal să fie așa. Însă odată cu creșterea numărului de operațiuni logistice trebuie ținut cont și de componente ca resursa umană, ușurința cu care se achită taxele de drum, controlul și monitorizarea flotei de vehicule, infrastructura disponibilă. Problema lipsei șoferilor este într-adevăr în creștere și, din acest motiv, în încercarea de a ne ajuta clienții să îi fidelizeze, am publicat pe blogul nostru o serie de articole despre cum putem păstra șoferii mai mult timp în firmă. Articolele au stârnit unele controverse din ambele părți, însă astfel s-a deschis un dialog pe care Eurowag îl încurajează, în încercarea de a soluționa problema într-un mod pozitiv și productiv pentru toată lumea. Mai încercăm să contribuim la rezolvarea problemei, pe lângă sfaturi și know-how, prin dezvoltarea de facilități dedicate șoferilor. În urma feedbackului primit de la șoferi, am schimbat grupuri sanitare și am introdus dușuri la unele benzinării și oferte privind produse de magazin și alimentare la altele. Ce își doresc cel mai mult șoferii sunt parcări sigure, aspect la care lucrăm intens.Compania are nevoie să evolueze, să se adapteze vremurilor și nevoilor clienților săi.
Care este recomandarea voastră pentru gestionarea cât mai bună a achiziției de carburant în sectorul transporturilor? Recomandați operatorilor de transport să lucreze cu un singur furnizor sau este mai bine să lucreze cu mai mulți furnizori, ținând cont de faptul că pe unele piețe există jucători puternici, care nu sunt la fel de buni pe alte piețe?
La această întrebare nu e ușor de răspuns. Este adevărat că pe unele piețe există jucători puternici, care nu sunt la fel de puternici pe alte piețe, nu putem nega ceea ce este real. Însă aici intervine și componenta de loialitate. Un client care folosește un singur furnizor, generând astfel volume mari de vânzare acestuia, va obține tratament preferențial.
Pe ce loc se situează activitatea din România în cadrul grupului W.A.G.? Care este nivelul alimentărilor clienților români în România, comparat cu alte țări? În ce țări alimentează cel mai des clienții români (top 3)? Activitatea desfășurată în România ocupă un loc important în cadrul grupului W.A.G., de aici și decizia de a deschide o stație de alimentare în România, față de celelalte țări din această regiune. Șoferii care alimentează în România sunt mai ales angajații clienților din Turcia, însă și cei din Bulgaria și, bineînțeles, România. Referitor la volume, aici este o discuție mai lungă, pentru că intervine variabila serviciilor de rambursări de TVA și acciză, care este dinamică și în strânsă corelație cu deciziile legislative și fiscale ale țărilor din regiune, ceea ce are un impact foarte mare în mutarea volumelor de carburant din România către Ungaria și invers. Dacă nu alimentează în România, șoferii români alimentează în Ungaria ca primă opțiune, apoi în țările dinspre vest, pe unde duc cele mai uzitate rute folosite de transportatori, respectiv Austria, Luxemburg, Slovenia. Aveți în plan și introducerea LNG/CNG sau a posibilității de alimentare cu energie electrică în portofoliul cardurilor de alimentare W.A.G. pentru încurajarea clienților care doresc să folosească astfel de vehicule? Referitor la LNG/CNG, putem spune că momentan nu există suficientă cerere pe acest tip de carburanți, deoarece producătorii încă nu au reușit să popularizeze suficient de mult vehiculele care utilizează acest tip de carburanți, vânzările acestora fiind încă destul de modeste. De asemenea, trebuie precizat faptul că, la momentul actual, în România nu există încă o rețea de furnizare a LNG/CNG care să acopere cerințele de carburant necesare tranzitării complete. În ceea ce privește alternativa vehiculelor electrice, trebuie specificat că Eurowag lucrează în proporție de 90% cu companii care operează în domeniul transportului rutier comercial. În acest domeniu, camioanele electrice nu sunt viabile momentan și nici nu vor fi pentru cel puțin următorii cinci ani. Problemele sunt numeroase și se învârt în jurul capacității reduse a unei baterii electrice pentru a fi sustenabilă pe distanțe lungi și pentru un vehicul de tonaj mare. De asemenea, modalitatea de achiziție a acestor camioane încă nu este clară. Aproximativ 75% din vehiculele utilizate pentru transportul rutier comercial sunt în prezent în leasing operațional, închiriere sau alte forme de finanțare. Acesta este modelul care funcționează perfect pentru vehiculele ce funcționează pe motoare cu combustie, în care un camion are o valoare reziduală bine definită. Însă pentru camioanele electrice încă nu există date suficiente, prin urmare instituțiile financiare trebuie să își asume anumite riscuri pentru a impulsiona sectorul. Pentru mașinile personale în schimb, opțiunea electrică este o realitate în care se investește din ce în ce mai mult și este puternic susținută de guvernele care își doresc să elimine complet carburanții fosili pe termen mediu.Un client care folosește un singur furnizor, generând astfel volume mari de vânzare acestuia, va obține un tratament preferențial.
Pe ce cheltuie banii companiile din România?
- ponderea cheltuielilor privind materia primă și mărfurile a rămas relativ stabilă (aproximativ 60%) pe durata intervalului analizat. În ciuda acestui fapt, ponderea cheltuielilor cu materia primă a crescut semnificativ, de la 22%, în anul 2007 la 27% în anul 2017, fiind compensate parțial de scăderea ponderii cheltuielilor privind mărfurile, de la 41% în anul 2007 la doar 30% în anul 2017. Aceasta înseamnă faptul că mărfurile finale sunt mai ieftine, în timp ce materia primă devine din ce în ce mai scumpă, alimentând practic presiuni asupra profitabilității companiilor;
- ponderea cheltuielilor cu personalul a crescut de la 8% în anul 2007 la 14% în anul 2017, pe fondul creșterii salariului minim pe economie de aproape cincisprezece ori în ultimii zece ani. Astfel, ponderea salariului minim (impus prin lege) în salariul mediu pe economie (care reflectă capacitatea mediului de afaceri de a plăti resursa umană) a crescut de la 27% în anul 2007 la aproape 40% la finalul anului 2017, indicând faptul că majorarea repetată a salariului minim pe economie a fost realizată într-un ritm mai accelerat decât poate fi susținut de mediul de afaceri, din perspectiva evoluției productivității. Cel mai mult au suferit companiile mici, care au înregistrat un nivel stabil al veniturilor în ultimul deceniu, la 0,11–0,12 mil. lei pentru fiecare angajat, în timp ce salariul mediu nominal net a crescut de la 1.700 lei (anul 2007) la 2.700 lei (anul 2018). Astfel, deși creșterea salariilor este un proces de ajustare necesar pentru temperarea fenomenului emigrării, întoarcerea în țară a românilor care lucrează în străinătate și implicarea în câmpul muncii a populației inactive (aproape 4 milioane de persoane cu vârstă cuprinsă între 15 și 60 de ani), dozajul și momentul sunt elemente esențiale care pot decide sustenabilitatea acestor măsuri pe termen lung;
- cheltuielile cu amortizarea activelor imobilizate au scăzut marginal pe durata intervalului analizat, de la 5% (anul 2007) la doar 3% (anul 2017), ceea ce reflectă o scădere a investițiilor pe termen lung în active imobilizate corporale amortizabile (mașini, echipamente) care sunt depășite de evoluția crescătoare a cifrei de afaceri. Aceasta reflectă faptul că avansul veniturilor companiilor este alimentat de o stimulare a consumului produselor existente obținute fără investiții semnificative (top-down), mai mult decât de inovarea produselor noi în urma investițiilor în cercetare-dezvoltare;
- cheltuielile financiare au crescut la 8% în anul 2009, pe fondul creșterii dobânzilor din piața interbancară cauzate de impactul crizei financiare. Ulterior, pe fondul creșterii lichidității din piața interbancară și al scăderii dobânzilor aferente creditelor nou contractate, ponderea cheltuielilor financiare a scăzut la doar 1% în anul 2017. Cred că trendul se schimbă în anul curent, în contextul creșterii dobânzilor din cauza presiunilor inflaționiste;
Pădurea care ne unește

Și silvicultorii, prin sacrificiul lor, se numără printre cei care au făcut posibilă Marea Unire, la 1918. Zbaterea lor de a lăsa urmașilor o pădure frumoasă într-o țară mai puternică, în consonanță cu alte conștiințe unite de aceleași idealuri de libertate și întregire, este o înaltă dovadă de patriotism pentru noi, cei de astăzi.
IOAN DENEȘ, ministrul apelor și pădurilor
Silvicultura românească la centenar
Inițiată și organizată de Romsilva sub egida Ministerului Apelor și Pădurilor în colaborare cu Asociația Administratorilor de Păduri din România, expoziția „100 de ani de silvicultură în România” întregește Muzeul Cinegetic al Carpaților Posada, de pe Valea Prahovei. Într-o formă modernă, interactivă, sunt reconstituite cu mijloacele sugestiei și din peste 600 de piese, elemente și cadre ale universului silvic: amenajamente silvice, hărți, aparate de măsurare terestră sau a arborilor, uniforme, publicații de specialitate, filme, produse rezultate din exploatarea pădurii. Sunt evocate personalități ale silviculturii românești, emblematic fiind Marin Drăcea (1885-1958). Își găsesc ilustrare conexiuni ale pădurii cu cercetarea științifică, cu artele, cu literatura.
