de Andreea Vlad,
Manager Servicii Fiscale, și Robert
Ionescu, Consultant senior Servicii Fiscale, Deloitte România
Odată cu sezonul estival, au
reapărut și discuțiile privind principalele probleme cu care se confruntă
sectorul HoReCa. Unul dintre subiectele puternic dezbătute a fost reglementarea
bacșișului.
Numeroasele dezbateri și
consultări avute în acest sens cu jucătorii de pe piața de profil au condus la
identificarea unor soluții legislative și tehnice menite să elimine
dificultățile apărute în practică la momentul publicării Ordonanței de Urgență
nr. 8/2015, ce reglementa inițial impozitarea bacșișului.
Astfel, recent a fost publicat
pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice un proiect de modificare a OUG nr. 28/1999
privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, care introduce noi reglementări legate de fiscalizarea
sumelor provenind din bacșiș.
Potrivit notei de
fundamentare, sumele reprezentând bacșișul încasat în sectorul HoReCa sunt
semnificative, fiind estimate a fi cuprinse între 750 de milioane și 1,5
miliarde de lei, sume care la acest moment nu sunt fiscalizate la nivelul
angajaților.
Ce
prevede textul de lege?
Noul proiect legislativ
definește bacșișul ca fiind orice sumă de bani oferită în mod voluntar de
client, în plus față de valoarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fiind aplicabil operatorilor economici
care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN 5610 – Restaurante și 5630 – Baruri și alte activități de servire a
băuturilor.
Pentru ceilalți operatori
economici, ce nu se încadrează în categoriile menționate mai sus, textul de
lege lasă la latitudinea acestora posibilitatea evidențierii bacșișului pe
bonul fiscal și implicit a aplicării prevederilor legislative aferente.
Bacșișul ar urma să fie inclus
pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de încasare a acestuia. Astfel,
potrivit prezentului text de lege, clienții pot achita bacșișul și prin
intermediul cardului.
Spre deosebire de prevederile
OUG nr. 8/2015, ce reglementau evidențierea bacșișului pe un bon fiscal
distinct, noul text de lege permite posibilitatea includerii acestuia pe
același bon fiscal cu bunurile livrate sau serviciile prestate. Mai mult,
clientului îi va fi înmânată în prealabil o notă de plată prin care va avea
libertatea de a alege nivelul bacșișului oferit, acesta fiind cuprins între 0%
și 15% din valoarea consumației.
Sumele provenite din încasarea
bacșișului se vor înregistra în contabilitate pe seama conturilor de datorii.
Procedura și modalitatea de distribuire integrală a acestor sume rămâne în
sarcina angajatorului, care este obligat să întocmească un regulament intern în
acest sens. Nu sunt precizate alte detalii cu privire la termenele până la care
angajatorii trebuie să distribuie acești bani către angajați (zilnic, așa cum
se întâmplă în prezent, sau la perioade mai lungi).
Impozitarea acestora se va
realiza conform prevederilor Codului Fiscal, fiind calificate ca venituri din
alte surse.
Se pare ca experiența anului
2015 a contat de asemenea în rescrierea textului de lege, o parte din
obligațiile excesive reglementate la acel moment, precum obligația întocmirii
registrului de bani personali, fiind eliminate în prezentul proiect legislativ.
Premise
și avantaje în practică
Așa cum se menționează și în
nota de fundamentare, legiferarea bacșișului este o măsură așteptată, în
condițiile în care vorbim de sume încasate, dar nefiscalizate la nivelul
angajaților.
Totodată, la acest moment,
acestea nu figurează contabil la nivelul operatorilor economici, iar clienții,
persoane juridice sau PFA, nu au posibilitatea de a deduce sumele aferente, în
lipsa unui document justificativ.
O astfel de reglementare aduce
o serie de avantaje, cum ar fi creșterea competitivității pe piața muncii. Reglementarea
bacșișului ar conduce la venituri declarate mai mari la nivelul celor care
lucrează în sectorul HoReCa, facilitând astfel, spre exemplu, obținerea unui
credit bancar. Cu toate acestea, pentru angajații care nu activează în domeniul
HoReCa, dar care pot primi de asemenea bacșiș, fără ca angajatorii lor să fi
optat pentru fiscalizarea acestor sume, tratamentul poate fi unul
discriminatoriu.
De asemenea, vor crește veniturile
încasate la bugetul de stat. Probabil cea mai avantajată parte ar fi statul,
sumele din bacșiș fiind estimate a fi de ordinul milioanelor de euro.
Controlul mai bun al sumelor
încasate la nivelul societățiloreste
un alt beneficiu al fiscalizării bacșișului.O eventuală impozitare a bacșișului ar însemna și un control mai
bun din partea societăților în privința distribuirii acestor sume către
angajați, dar și o reducere a riscurilor în cazul unui control ANAF, dacă se
constată diferențe între sumele existente în casierie și cele marcate pe casa
fiscală.
Potențiale
dificultăți în practică
În practică pot apărea însă și
dificultăți la nivelul operatorilor economici vizați de această măsură. Similar
cu prevederile primei ordonanțe, abrogate la scurt timp de la publicare,
actuala propunere legislativă nu furnizează niciun detaliu privind diferitele
tipuri de impozitare existente la nivelul operatorilor economici.
Astfel, dacă în cazul
contribuabililor plătitori de impozit pe profit, efectul impozitării
veniturilor din bacșiș va fi anulat prin deducerea cheltuielilor cu plata
sumelor către angajați, situația se schimbă în cazul principalilor jucători
vizați de această măsură, cei care aplică impozitul specific pentru activități
HoReCa, precum și în cazul microîntreprinderilor.
Pentru angajatorii din
domeniul HoReCa ce calculează și plătesc impozitul specific pentru această
industrie, menționarea bacșișului pe bon ar putea genera obligații fiscale
suplimentare. Mai precis, venitul generat de încasarea bacșișului va trebui
reflectat separat în contabilitate și va reprezenta un venit din alte activități
(altele față de cele specifice HoReCa), fiind astfel impozitat pe baza
regulilor privind impozitul pe profit. Totuși, nu este clar modul în care ar fi
clasificate cheltuielile generate de repartizarea bacșișului către angajați,
respectiv dacă acestea vor reprezenta de asemenea cheltuieli pentru alte
activități (anulându-se astfel impactul fiscal) sau cheltuieli aferente
activității de bază (HoReCa).
Pentru microîntreprinderi,
aceste sume suplimentare vor conduce la mărirea bazei impozabile, ele fiind incluse
în totalul veniturilor obținute, fără posibilitatea deducerii cheltuielilor
aferente. Această situație ar putea fi evitată prin introducerea în legislația
fiscală a unei scutiri pentru aceste tipuri de venituri.
În concluzie, inițiativa este oportună,
dar, odată cu implementarea acesteia, ar trebui de asemenea avută în vedere o
aliniere a prevederilor fiscale privind impozitarea la nivelul societăților.