Alarmă! Firme care livrează documente pentru „evaluări” de succes
Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) lansează în spaţiul public un semnal de alarmă în legătură cu proliferarea practicilor prin care numeroase firme de consultanță se adresează școlilor cu oferte, propunându-le să le furnizeze „la cheie” documente standard cerute în procesul de evaluare: proiecte de dezvoltare, planuri operaționale, planuri manageriale, inclusiv documente privind implementarea Codului de Control Managerial Intern.
Evaluatorii ARACIP au constatat astfel de practici, „lucru care contravine responsabilității legale a managerilor de școli, de a întocmi propriile documente interne”. Mai mult, ARACIP semnnalează că prin modul de redactare a documentelor contrafăcute, ”cu formulări vagi și foarte generale, valabile pentru orice unitate de învățământ, nu se dă măsura eforturilor concrete pe care fiecare unitate de învățământ le face pentru îmbunătățirea calității. Documentele furnizate de către aceste firme, și nu de către persoanele care fac parte din conducerile școlilor, nu reflectă specificul și nici nevoile de dezvoltare ale unităților de învățământ în cauză”. În acelaşi timp, „induc și mențin, în rândul conducerilor unităților de învățământ, ideea că evaluarea calității este una formală și se reduce la evaluarea unor hârtii”. Totodată, ARACIP atrage atenția că, „pentru realizarea documentației respective, reprezentanții firmelor private capătă acces la informații confidențiale și la datele de interes personal, ceea ce contravine, de asemenea, prevederilor legale”.
ARACIP subliniază că „nu a solicitat și nu solicită alte documente în afara celor prevăzute explicit în legislația în vigoare. Activitatea de evaluare externă are în vederea evaluarea calității activității din școală prin răspunsuri (formulate în raportul de evaluare externă) la întrebări fundamentale privind capacitatea unității de învățământ de a obține rezultatele învățării și de a asigura starea de bine a preșcolarilor/elevilor, precum și privind capacitatea managerială. Tocmai pentru a nu transforma acest proces într-unul formal, experții ARACIP au fost formați ca, în timpul vizitelor de evaluare, să pună accent pe observarea directă a activității și a facilităților oferite de școală, pe evaluarea satisfacției tuturor părților interesate, pe cunoașterea și aplicarea legislației în vigoare. În mod expres, s-a solicitat evaluatorilor externi să nu consume mai mult de 1/3 din timpul dedicat vizitei de evaluare externă studiului și analizei documentelor școlii”. ARACIP reaminteşte că pentru eficientizarea evaluării externe, documentele necesare pot fi încărcate în timp pe platforma https://calitate.aracip.eu, iar solicitările excesive sau nejustificate de documente de către evaluatori pot fi semnalate de directorii unităților de învățământ prin chestionarele completate la sfârșitul vizitei de evaluare, „la care au acces numai experții din aparatul propriu al ARACIP”.
Achiziţie de cărţi subvenţionată parţial de Institutul Francez
Institutul Francez din România a subvenţionat o parte din costurile de achiziţie a cărţilor pe care ADIFLOR – Association pour la Diffusion Internationale Francophone de Livres, Ouvrages et Revues („Asociaţia pentru Distribuţia Internaţională de Cărţi, Lucrări şi Reviste Francofone”) le distribuie în România între 19 şi 27 februarie. Beneficiare sunt 54 de şcoli şi licee din Bacău, Braşov, Bucureşti, Carei, Cluj-Napoca, Deva, Iaşi, Negreşti-Oaş, Piatra Neamț, Pufeşti, Râmnicu Sărat, Satu-Mare, Timişoara. În total sunt 8646 de volume care acoperă o gamă largă: beletristică, literatură de specialitate, de popularizare a științei, dicționare, manuale, povești, jocuri. Punctele de livrare sunt antenele Institutului Francez din România din Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara. După cum anunţă organizatorii, „instituţiile care doresc să-şi procure cărţi în limba franceză le pot comanda online, pe platforma ADIFLOR (www.adiflor.org). Ele vor vărsa o contribuţie simbolică la achiziţionarea lucrărilor – 1,50 euro pentru fiecare volum, în cazul României”. Odată cu distribuţia cărţilor, „se vor organiza întâlniri cu profesorii de limba franceză şi evenimente având ca scop mărirea coeziunii comunităţilor francofone şi francofile din aceste localităţi”.
Responsabilitatea companiilor, considerată esenţială în orientarea beneficiarilor
O companie responsabilă este considerată în primul rând (în proporţie de 56 %) aceea care îşi ţine promisiunile faţă de clienţi, angajaţi şi parteneri, apoi una care îşi plăteşte datoriile la timp (47 %), respectă legile (40 %), investeşte în angajaţi (35 %), oferă întotdeauna servicii şi produse de calitate (31 %), îşi respectă clienţii şi nu face promisiuni înşelătoare (28 %), îşi recunoaşte public greşelile şi le elimină (22 %), nu poluează mediul (17 %). Datele rezultă, între multe altele, din studiul „România responsabilă”, realizat de Ipsos România la solicitarea Raiffeisen Bank, în contextual noii poziţionări de brand a băncii.
Tot referitor la responsabilitatea companiilor, studiul arată că 9 din 10 respondenţi ar renunţa la produsele unei companii lipsite de responsabilitate, trei cincimi ar renunţa să mai lucreze într-o companie care dă dovadă de lipsă de responsabilitate faţă de propriii angajaţi, iar aproape jumătate ar renunţa să lucreze într-o companie care nu are un comportament responsabil faţă de clienţi sau faţă de societate.
Profesiile în care responsabilitatea este considerată a fi cea mai importantă sunt medic şi asistent medical (89 %), judecător, procurer, magistrate (87 %), professor (85 %); ponderea cea mai scăzută a responsabilităţii este apreciată a fi la actori, pictori, ilustratori, sculptori (39 %).
Responsabilitatea constituie tema campaniei lansate de Raiffeisen Bank, cu sloganul „E timpul să punem responsabilitatea în lumină”. Directorul executiv Steven van Groningen apreciază că „responsabilitatea a fost mereu una dintre valorile fundamentale ale Raiffeisen Bank”, iar preocupările în această direcţie se extend acum în direcţia unei contribuţii la dezvoltarea responsabilităţii în societate.
Republica Moldova dorește atragerea investițiilor românești
În Republica Moldova activează peste 1.600 de firme românești, iar în anul centenarului sperăm că se vor accelera proiectele energetice, precum gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău, a declarat joi Mihai Gribincea, ambasador al Republicii Moldova, într-o conferință prilejuită de listarea companiei Purcari pe piața reglementată a Bursei de Valori București (BVB). „În ultimii ani, relațiile dintre Republica Moldva și România au fost marcate de o excelentă colaborare bilaterală în toate domeniile. Guvernul României a sprijinit constant și dezinteresat Republica Moldova în promovarea reformelor interne și în dificila misiune de consolidare a suveranității și integrității teritoriale a țării. De câțiva ani, România este principalul partener comercial al Republicii Moldova și ne dorim ca Bucureștiul să rămână în continuare în această postură”, a declarat Gribincea.
Potrivit acestuia, volumul schimburilor comerciale dintre cele două țări a depășit un miliard de dolari SUA, în 2017. „În Republica Moldova lucrează peste 1.670 de întreprinderi cu capital românesc. Republica Moldova este interesată de atragerea investițiilor românești. Sperăm că anul acesta, an centenar, proiectele energetice, în special gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău, se vor realiza într-un ritm accelerat”, a mai adăugat ambasadorul Republicii Moldova.
MOL a deschis în România prima stație de alimentare a mașinilor electrice
MOL și-a lansat joi prima stație proprie de încărcare pentru autovehicule electrice în perimetrul benzinăriei MOL din zona Nicolae Caramfil din București, conform datelor centralizate de Profit.ro.
România ar urma să beneficieze la finalul proiectului de 40 de stații construite pentru alimentarea mașinilor electrice de MOL și E.ON cu finanțare europeană. De asemenea, planul prevede că 14 stații vor fi deschise în acest an de către MOL în cadrul proiectului NEXT-E, în care este partener alături de E.ON.
Alimentarea autovehiculelor la stația de încărcare electrică deschisă joi de MOL se face prin curent alternativ și curent continuu de 50 kW, stația fiind astfel compatibilă cu orice tip de autovehicule vândut în Europa și Asia, electric sau hybrid. În cadrul stației pot fi alimentate simultan 2 mașini, în funcție de model, bateria unui autovehicul electric putând fi încărcată la 80% din capacitatea sa în doar 20 de minute.
România rămâne printre piețele cele mai mici din UE la mașini electrice, 68% dintre români considerând însă la acest moment că mașinile electrice vor fi în topul preferințelor în următorii zece ani.
Sprijin pentru păgubiţii curselor aeriene
Pasagerii curselor cu avionul care se confruntă cu inconveniente de felul problemelor tehnice, întârzierilor, imposibilităţii de mai multe ori la rând de a găsi loc la o cursă etc. (în general, tot ce nu ţine de condiţiile meteo) au la dispoziţie asistenţa companiei „Flight Refund”, care, numai sesizată de păgubaşi, face demersurile pentru despăgubiri, în baza legislaţiei de profil a Uniunii Europene. Detalii au fost oferite de Anikó Bolyó, General Manager „Flight Refund”, Anita Zoltai-Szabó, Business Development Director Flight Refund şi de Javier Garcia del Valle, Chief Executive Officer „Happy Tour”, agenţie cu activitate susţinută în asistenţă de călătorie. Contextul (foto) l-a oferit deschiderea unui birou „Flight Refound” în România, după o prezenţă de doi ani pe piaţa românească.
În esenţă, un călător care se consideră păgubit accesează site-ul „Flight Refund”, îşi înregistrează sesizarea (într-una din cele 14 limbi disponibile, relațiile cu clienții fiind susținute apoi de vorbitori nativi), compania verifică dacă aşa au stat lucrurile, îi răspunde pasagerului în maximum trei zile, iar dacă reclamaţia este validă, intră în acţiune departamenul juridic al companiei ”Flight Refund” şi în caz de reuşită, pasagerul în cauză primeşte în cont despăgubirea. Rata de reuşită este de 98%. Despăgubirea se poate situa între 250 şi 600 de euro (în condiţiile în care, fără să-şi ştie drepturile, sunt pasageri care primesc 100 de euro şi sunt mulţumiţi). Taxa percepută de „Flight Refund” în caz de succes este standard, indiferent de costurile procesului necesar.
Un serviciu de asistenţă a călătorilor cu avionul complex ca ofertă (consultanţă, asistenţă, protecţie etc.) şi în acelaşi timp simplu ca formalităţi este cu atât mai necesar, cu cât, s-a subliniat în contextul prezentării, industria aeriană din România a înregistrat în 2017 un record: trafic total de pasageri pe aeroporturile din țara noastră de peste 20 de milioane, creștere cu 23% față de anul precedent.
Locuri de muncă sezonieră în domeniul agricol ȋn Danemarca
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov dispune, prin intermediul EURES România, de 100 de locuri de muncă în domeniul agricol, la recoltat mazăre ȋn Danemarca. Locurile de muncă sunt oferite de firma Greenpeas, iar pentru ocuparea acestora se va organiza selecție la Râmnicu Vâlcea ȋn data de 23 februarie 2018.
Salariul oferit este de 0.6 euro brut/kg de mazăre recoltată ȋn caserole/lădițe cu gramaj specific, la care se adaugă 12,5% alocație de concediu.
Contractul de muncă se va derula ȋn perioada iunie – octombrie 2018, iar programul de lucru este de 30 – 40 ore, 6 zile/săptămână.
Angajatorul oferă cazare ȋn rulote, ȋn stil camping, pentru care se vor reține 8 euro/zi, sumă care va acoperi inclusiv cheltuielile pentru gaz, apă și electricitate. Ȋn camping sunt disponibile bucătărie, sală de mese, toalete, baie cu dușuri, mașini de spălat și Internet Wireless.
Transportul către Danemarca și retur va fi suportat de lucrător. Pentru transportul din camping la locul de muncă sau pentru cumpărături, angajatorul va pune la dispoziția lucrătorilor un autobuz, contra sumei de 1.5 euro/zi/persoană. Opțional, lucrătorii pot să ȋși aleagă alt mijloc de transport către locul de muncă.
Persoanele interesate de oferta de muncă trebuie să trimită un CV model EUROPASS cu fotografie, ȋn limba română sau engleză, pe adresa de e-mail work@greenpeas.dk. Instrucțiunile de aplicare se găsesc pe website-ul www.My-greenpeas.com. Preselecția candidaților va fi realizată exclusiv de către angajator.
La selecție vor avea acces doar persoanele preselectate și invitate ulterior de către consilierii EURES.
Termenul limită până când vor putea fi transmise aplicații este 20 februarie 2018.
Auchan intră și în România pe intermediul comerțului online
Grupul francez de retail Auchan, unul dintre principalii comercianți de alimente din lume, face primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online, operațiune anunțată de 4 ani, dar neaplicată până în prezent. Retailerul a deschis o platformă prin care clienții pot verifica online ce produse sunt în stocul Auchan, deocamdată opțiunea fiind disponibilă doar pentru centrul comercial din cartierul bucureștean Militari. Acesta este însă primul pas concret al Auchan în direcția comerțului online.
În vara anului trecut, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul francez de retail Carrefour, pe a doua poziție în comerțul românesc ca afaceri, după Kaufland, a preluat sub control platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, fără a se mai deplasa la centrul comercial. Aceasta a fost cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare. În ceea ce îl privește, grupul francez Auchan a anunțat din aprilie 2014 că va lansa un magazin online în România în circa 2 ani.
Până astăzi, nu a lansat în România un magazin online, în schimb a deschis în Franța, în 2016, când analiza piața din România, serviciul Auchan Frais, care presupune comanda online a unor produse proaspete cu ridicare din magazin. În România, a preferat să intre mai întâi pe nișa benzinăriilor și să deschidă în incinta acestora mici magazine în parteneriat cu Petrom. Astfel, în luna mai a acestui an, Auchan a deschis primul magazin într-o benzinarie Petrom, intenția fiind ca, până la sfârșitul anului, să ajungă la 15 magazine MyAuchan în cadrul stațiilor Petrom din București și din țară. Auchan are însă platforme de vânzare online în Franța Ungaria, Ucraina, Luxemburg, Polonia, Italia, China.
Rata anuală a inflației a ajuns la 4,3% luna trecută
Rata anuală a inflației a urcat în ianuarie 2018 la 4,3%, de la 3,3% în decembrie 2017, pe fondul scumpirii mărfurilor alimentare cu 3,79% și a celor nealimentare cu 6,23% comparativ cu luna ianuarie 2017, potrivit datelor Institutului Național de Statistică publicate miercuri.
Pe de altă parte, prețul serviciilor a crescut cu 0,9% față de luna ianuarie 2017. „Rata medie a prețurilor de consum în ultimele 12 luni (februarie 2017 – ianuarie 2018) față de precedentele 12 luni (februarie 2016 – ianuarie 2017), calculată pe baza IPC, este 1,7%”, notează INS.
Potrivit sursei citate, față de luna decembrie 2017, prețurile au urcat cu 0,78%, în ianuarie 2018, în condițiile în care mărfurile alimentare au fost mai scumpe cu 0,64%, cele nealimentare cu 1,08%, iar serviciile cu 0,32%. Rata anuală a inflației a fost de 3,3%, la finalul lui 2017, pe fondul scumpirii mărfurilor alimentare cu 4,07% și a celor nealimentare cu 4,11%, potrivit Agerpres. Prețul serviciilor a crescut cu 0,22%. Conform BNR, accelerarea ratei anuale a inflației în primele trei trimestre ale anului 2018 se datorează acelor componente ale coșului de consum exogene sferei de acțiune a politicii monetare.
Afacerile din comerț s-au majorat cu 7,5%, în 2017
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, crescut cu 7,5% în anul 2017 comparativ cu anul 2016, în termeni nominali, arată datele Institutului Național de Statistică (INS), publicate miercuri.
Potrivit INS, majorarea cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata s-a datorat creșterii comerțului cu ridicata nespecializat (+16,5%), comerțului cu ridicata specializat al altor produse (+14,6%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (+6,8%), comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (+5,9%), comerțului cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (+5,2%) și comerțului cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (+5,0%).
În același timp, s-au înregistrat și scăderi la comerțul cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (-1,4%) și la activitățile de intermediere în comerțul cu ridicata (-1,2%).
Totodată, creșteri s-au înregistrat la comerțul cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (+3,5%) și la comerțul cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (+2,8%). Scăderi s-au înregistrat la comerțul cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (-3,1%), comerțul cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (-2,5%), activitățile de intermediere în comerțul cu ridicata (-0,5%) și la comerțul cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (-0,2%).