Cushman & Wakefield Echinox: Zona Centru Vest va deveni principalul hub de birouri din București, detronând Floreasca-Barbu Văcărescu după 8 ani

0


Suprafața de birouri construită în zona de Centru Vest din Capitală, din apropierea Politehnicii, o va depăși pe cea din zona Floreasca-Barbu Văcărescu în acest an, principalul hub de birouri din București timp de opt ani, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. 

La finele anului trecut, în zona Centru Vest, stocul de spații de birouri moderne era de 523.000 metri pătrați, iar pentru acest an, dacă vor fi concretizate planurile dezvoltatorilor, care vizează construcția a 91.500 metri pătrați, stocul va ajunge la 614.000 metri pătrați. Astfel, 18% din stocul total de birouri din București va fi concentrat în această zonă.

În zona Floreasca-Barbu Văcărescu, la sfârșitul lui 2021 erau construite proiecte totalizând 569.700 metri pătrați, iar pentru 2022 nu este anunțat niciun proiect nou, astfel că stocul va fi sub cel din Centru Vest și va reprezenta 16% din suprafața totală de birouri moderne din București.

Potrivit raportului Bucharest Office Market, din cele 11 subpiețe de birouri din Capitală, doar trei vor beneficia de proiecte noi în acest an, respectiv Centru-Vest, Centru și Expoziției, suprafața nouă cumulând 136.800 metri pătrați.

ZonaStoc 2021 (mp)Livrari 2021 (mp)Livrari estimate 2022 (mp)Stoc estimat 2022 (mp)
Centru-Vest523.10065.80091.500614.600
Floreasca-Barbu Văcărescu569.70028.4000569.700
Dimitrie Pompeiu440.70000440.700
Centru384.50041,70024.300408.800
CBD360.50031.5000360.500
Expozitiei268.80046.00021.000289.800
Pipera Nord210.50000210.500
Nord182.70022.9000182.700
Vest165.9008.0000165.900
Est51.1000051.100
Sud41.8000041.800
Total3.199.300244.300136.8003.336.100
Eduard Turcoman – Director, Office Agency, Cushman&Wakefield Echinox

Eduard Turcoman, Director Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: „Evoluția este influențată în special de disponibilitatea redusă a terenurilor pentru construcția de noi proiecte de birouri în zona Floreasca-Barbu Văcărescu, unde s-a concentrat peste o treime din stocul nou dezvoltat între 2013 și 2021. Există în continuare cerere pentru spații în această zonă, dacă ne uităm la nivelul suprafeței închiriate în ultimii ani în birourile amplasate aici, dar și la rata de neocupare care este sub media pieței. Pentru perioada următoare, există premisele unei reduceri a ratei medii de neocupare din București, având în vedere dificultățile legate de autorizare, în contextul blocării PUZ-urilor de sector, ceea ce va reduce livrările de proiecte noi, pe o piață în care cererea anuală se va menține în jurul a 300.000 metri pătrați.”

În ceea ce privește rata de neocupare, vedem diferențe foarte mari între cele 11 subzone analizate în raportul Cushman & Wakefield Echinox, cele mai ridicate niveluri fiind înregistrate în zonele Pipera Nord și Est, iar cele mai reduse în Vest, Dimitrie Pompeiu și Centru.

Rate de neocupare peste media pieței sunt consemnate și în zonele Nord și Sud. Observăm o rată de neocupare mai mare în cladirile de peste 10 ani și în continuare la propritățile care nu au acces direct la metrou. În condițiile în care proiectele nou construite aduc pe piață cele mai înalte tehnologii, materiale și soluții de construcție inovatoare, acestea au fost preferate de companii în detrimentul clădirilor vechi, generând suprafețe mari neocupate.

Facilitate de finanțare a fermierilor români prin Garanti BBVA Romania

0

Garanti BBVA, parte a Grupului Garanti BBVA România, anunță că „a semnat un acord cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), cu scopul de a sprijini fermierii din România. Prin acest parteneriat, clienții au acces la o facilitate de credit de până la 90% din subvenția APIA SAPS, inclusiv plata redistributivă, plata pentru înverzire și măsurile compensatorii.

Pentru a-și atinge obiectivele propuse și pentru a avea un impact pozitiv asupra economiei, fermierii trebuie să găsească rapid soluții pentru asigurarea unui flux financiar constant, care este vital atunci când veniturile depind de specificul sezonier al sectorului agricol.

Pentru susținerea cheltuielilor curente ale clienților, Garanti BBVA lansează și un nou produs de creditare pentru prefinanțarea în proporție de până la 160% din valoarea subvențiilor, care urmează să fie plătite de APIA beneficiarilor schemelor de plăți directe.

Mai exact, prin noul produs de credit, fermierii români pot primi în avans până la 160% din subvențiile APIA SAPS și anume: 80% din valoarea subvenției pentru primul an de finanțare și 80% din valoarea subvenției pentru anul următor”.

Bilge Demirer (foto), director general adjunct, Garanti BBVA România: „Agricultura este unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei românești și unul dintre domeniile pe care dorim să ne concentrăm cât mai mult în perioada următoare. Prin noua facilitate de credit pentru agricultură, Garanti BBVA își propune să sprijine fermierii români, prin reducerea poverii lor financiare, ca parte a strategiei noastre de creștere a finanțării sectorului agricol. Credem cu tărie că produsul nostru financiar va fi de mare interes pentru fermierii români, care vor găsi întotdeauna în Garanti BBVA un partener pe termen lung pentru planurile și obiectivele lor”.

Garanti BBVA subliniază că pentru noul sprijin financiar, „pot aplica o gamă largă de clienți – beneficiari ai schemelor de plăți directe (Schema de plată unică pe suprafață (SAPS), Plata redistributivă, Plata pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu) și beneficiarii măsurilor de mediu și climă (Măsura 10 — Agro-mediu și climă, Măsura 11 — Agricultura ecologică și Măsura 13 – Plăți pentru zonele care se confruntă cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice).

Pentru accesarea creditului, în prima fază clienții trebuie să deschidă un cont curent la Garanti BBVA, necesar pentru depunerea Cererii de plată unică la APIA pentru Campania 2022, care are ca termen limită data de 16 mai. După confirmarea subvenției de către APIA, banca va analiza eligibilitatea clientului din perspectiva creditării”.

Appraisal & Valuation, parteneriat cu Virtual i Technologies în evaluarea proprietăților imobiliare

0

Appraisal & Valuation SA (deținătorul brandului NAI Romania și unul dintre liderii pieței de evaluări, simbol bursier APP) anunță lansarea unor noi servicii unice de evaluare, prin semnarea unui parteneriat cu compania elvețiană Virtual i Technologies. Parteneriatul propune „un sistem virtual, eficient și rapid de evaluare a proprietăților imobiliare și a riscurilor, fără efortul evaluatorilor de a se deplasa. Inspecția proprietăților este realizată în întregime cu instrumente avansate digitale, în mod virtual, folosind inteligența artificială”.

Andrei Botiş (foto), CEO Appraisal & Valuation SA: „Virtual Risk Space [VRS] va revoluționa modul în care se vor efectua evaluările, fiind o platformă inovatoare pentru a evalua riscurile înainte ca acestea să se producă, ușurând munca evaluatorilor și simplificând documentația uneori mult prea stufoasă. Evaluatorii nu mai sunt nevoiți să se deplaseze la fața locului pentru inspecția proprietății ceea ce ne aduce un avantaj competitiv major în fața oricărui competitor. Astfel, scurtăm la minimum timpul de livrarea al rapoartelor, ceea ce va duce la o eficiență în procesarea cererilor de asigurare sau de finanțare de la bănci. Împreună cu partenerii noștri bancari și din industria asigurărilor, dezvoltăm produse specifice care fac posibilă evaluarea proprietăților și a riscurilor chiar și în timpul pandemiei sau a războiului. Acest parteneriat strategic este mai mult decât o adaptare la vremurile tulburi pe care le trăim, pentru noi fiind un instrument de creștere rapidă și sigură a companiei noastre folosind inteligența artificială și cea mai avansată tehnologie disponibilă azi.”

Appraisal & Valuation SA reamintește că propriile acțiuni „sunt listate, sub simbolul APP, pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare (piața AeRO) a Bursei de Valori București. Compania a derulat un plasament privat de acțiuni, care s-a desfășurat cu succes. Plasamentul privat de acțiuni, precum și operațiunile specifice listării la bursă au fost intermediate de broker-ul TradeVille.

Strategia Appraisal and Valuation SA de a performa pe piața de capital include atragerea în echipă a celor mai buni specialiști de pe piață, crearea unor divizii noi, achiziții de companii din același domeniu de activitate și arii conexe, precum și extinderea serviciilor și a platformelor digitale atât la nivel local, cât și internațional.


Fondată în 2010, Appraisal & Valuation SA este deținătorul brandului NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri în 55 de țări din întreaga lume.

Portofoliul de servicii al companiei cuprinde: evaluări imobiliare, evaluarea companiilor, evaluarea obiectelor de artă, a terenurilor agricole, a fermelor de producție, a halelor de depozitare și producție, microhidrocentrale, parcuri eoliene si fotovoltaice, precum și ale echipamentelor tehnice. 

Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii”.

EY Future Consumer Index: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie

0

Incertitudinile economice tot mai mari din ultimele luni au afectat revenirea post-pandemie a consumului pe un trend pozitiv și au diminuat din nou încrederea consumatorilor, arată cel mai recent studiu EY – Future Consumer Index.

Această nouă ediție a sondajului trimestrial despre comportamentul consumatorilor la nivel global, realizat în februarie 2022, pe un eșantion de 18.000 de persoane, a evidențiat că 52% dintre respondenți spun că majorarea costurilor bunurilor și serviciilor le afectează deciziile și capacitatea de cumpărare.

Cum era de așteptat, cei care resimt cel mai acut acest impact sunt persoanele cu venituri mici  (62%), însă rezultatele sondajului arată că și persoanele cu venituri medii (48%) și cele cu venituri mari (42%) resimt, de asemenea, presiunea costurilor. 

Piețele emergente sunt cel mai puternic afectate, 62% dintre respondenți menționând că alegerile lor de consum sunt determinate de prețurile accesibile (77% în Africa de Sud, 64% în India, 63% în Brazilia, 42% în China), în comparație cu 45% dintre respondenții din piețele dezvoltate (50% în SUA, 52% în Canada, 42% în Marea Britanie, 40% în Franța). 

Potențiala creștere a prețurilor și anticiparea unor noi variante de COVID-19 îi determină pe consumatori să își limiteze pe mai departe consumul, să opteze pentru alternative mai ieftine și să cumpere mai puține produse neesențiale. Printre principalele articole pentru care respondenții spun că vor cheltui mai puțin se numără îmbrăcămintea (38%), cosmeticele și produsele de înfrumusețare (35%) și alcoolul (30%). Mulți caută deja alternative mai ieftine pentru alimentele proaspete (20%) și alimentele ambalate (19%).

Cristian Cârstoiu(foto), Partener, Consultanţă, EY România: „Având în vedere că se așteaptă un consum mai mic din partea consumatorilor și faptul că ei se vor concentra pe produse cu marje mai mici, retailerii vor acționa în mod inevitabil pentru a-și proteja propria marjă. Acest lucru se poate traduce prin diverse inițiative în funcție de nivelul de maturitate și de strategia fiecărui jucător, de la măsuri de reducere a costurilor în lanțul lor de aprovizionare și de reducere a stocurilor, până la măsuri mai drastice, cum ar fi optimizarea prezenței lor fizice și creșterea suplimentară a prețului final pentru consumatori.”

Incertitudinea privind gestionarea costurilor de trai în creștere îi determină pe aproape două treimi (60%) dintre respondenți să-și dorească să economisească mai mult în viitor, iar 39% dintre ei spun că au deja ca obiectiv să economisească, mai degrabă decât să cheltuiască. Cei mai economi sunt cei din Africa de Sud (56%), Indonezia (54%) și din Mexic, Brazilia și Argentina (toate cu 51%).

Cheltuielile determinate mai degrabă de experiențe, decât de bunuri

Consumatorii caută experiențe mai mult ca niciodată. Ei spun că doresc să recupereze timpul pierdut și caută să evadeze de sub presiunile lumii post-COVID-19. Un procent de 45% dintre ei spun că intenționează să trăiască mai mult în prezent.

Studiul le propune respondenților cinci direcții majore către care ar opta să își aloce prioritar cheltuielile: „planeta mai întâi”, „accesibilitatea mai întâi”, „experiența mai întâi”, „sănătatea mai întâi” și „societatea mai întâi”. Dintre acestea, „experiența” a înregistrat cea mai mare creștere, dublându-și importanța pentru consumatori comparativ cu anul 2020 și clasându-se acum ca a treia prioritate de alocare a cheltuielilor, în condițiile în care, la începutul pandemiei, ocupa ultima poziție.

Alocarea prioritară a cheltuielilor pentru experiențe este acum aleasă de cel mai mare segment de respondenți în SUA (24%), Franța (26%), India (31%) și Thailanda (32%). Cei mai puțini care aleg această opțiune sunt respondenții din Finlanda (13%), Australia (15%) și Noua Zeelandă (10%). 

42% dintre respondenți plănuiesc să cheltuiască mai mulți bani pe experiențe în următorul an. Cu toate acestea, 39% sunt mai puțin înclinați să se implice în experiențe în afara casei lor, așteptarea lor fiind ca experiența să vină la ei. Clienții care se aventurează în afară cer mai mult de la magazinele fizice, peste o treime (36%) plănuind să viziteze doar magazinele care le oferă o experiență deosebită.

Consumatori ghidați de sustenabilitate și valori

Atunci când vine vorba de decizia de cumpărare, pentru al doilea trimestru consecutiv, majoritatea respondenților (26%) spun că planeta este pe primul loc, înaintea accesibilității (24%) și a experienței (20%). Acest aspect este deosebit de evident în China și Brazilia, unde decizia de cumpărare a 32% dintre respondenții este determinată de impactul asupra planetei.

Consumatorii aleg să facă achiziții mai sustenabile, făcând tot ce pot pentru a conserva mediul înconjurător. 56% dintre ei declară că vor acorda mai multă atenție impactului de mediu al achizițiilor lor și 52% se angajează să acorde mai multă atenție impactului social. 42% spun că vor cumpăra numai de la branduri care se aliniază cu propriile lor valori – un punct de vedere susținut într-un procent egal, de 48%, de consumatorii din generația Z și de cei din generația Millennials.

Arctic Stream propune alocarea a 73% din profitul pe 2021 ca dividend

0

Compania cu capital integral românesc Arctic Stream, furnizor de servicii în domeniul tehnologiilor și echipamentelor de comunicații, listată la Bursa de Valori București sub simbolul AST, anunță că „le propune acționarilor alocarea a 73% din profitul pe anul 2021, respectiv suma de 3,35 milioane de lei. 

Pentru fiecare acțiune deținută, va fi acordat un dividend brut de 0,8 lei per acțiune deținătorilor de acțiuni AST înregistrați în Registrul acționarilor la data de 10 iunie 2022, iar plățile urmează să se facă începând cu 23 iunie. 

Propunerea administratorului unic va fi supusă aprobării Adunării Generale a Acționarilor, din 27 aprilie 2022. Profitul total al anului trecut s-a ridicat la 4,37 milioane de lei, iar dividendele se vor aloca după capitalizarea sumei de 1,01 milioane lei, din care 74,512 lei reprezintă rezerva legală. 

La aceeași dată, se convoacă o Adunare Generală Extraordinară, în care acționarii sunt chemați să aprobe un program de răscumpărare a cel mult 100.000 de acțiuni, reprezentând 2,38% din capitalul social. În urma programului de răscumpărare, o parte dintre acțiuni vor fi anulate, ceea ce va duce la o maximizare a rezultatului per acțiune, iar o parte va fi utilizată pentru un program tip Stock Options Plan (SOP). 

Recompensarea și fidelizarea angajaților actuali, precum și atragerea de noi specialiști de înaltă calificare în echipă sunt obiective cheie asumate de Arctic Stream în Memorandumul de listare a acțiunilor la BVB. Fondatorul și acționarul majoritar, Dragoș Diaconu, nu va fi cuprins în programul SOP”.

Dragoș Octavian Diaconu (foto), fondator și director general, Arctic Stream: „Am venit pe bursă pentru a stabili un parteneriat de durată cu investitorii și suntem convinși că acordarea de dividende atestă faptul că suntem o companie profitabilă, care își respectă obiectivele asumate. Pe de altă parte, în industria în care activăm nu pot fi obținute rezultate în creștere, atât la nivelul vânzărilor, cât și al profitabilității, decât prin motivarea echipei și întărirea acesteia prin specialiști de cel mai înalt nivel. În acest sens, ne propunem un program de fidelizare a angajaților, aliniat tendințelor globale, în care marile corporații din industria IT&C atrag talente din întreaga lume, oferindu-le acțiuni. Rolul meu ca acționar majoritar va fi acela de a asigura un echilibru între interesele acționarilor și ale angajaților, prin stabilirea și urmărirea unor obiectivelor de eficiență, menite să maximizeze valoarea companiei.” 

Arctic Stream subliniază că programul SOP „este limitat la 1% din acțiunile companiei, la fiecare dată de implementare, cu posibilitatea suplimentării cu cel mult 0,5%, pentru atragerea de noi talente. 

O altă decizie care va fi supusă votului acționarilor, la 28 aprilie, este mandatarea administratorului unic să poată achiziționa companii, având putere deplină de decizie în limita a 15 milioane de lei, până la finele lui 2025. Purtarea negocierilor impune necesitatea unui mandat flexibil al administratorului, care să poată duce la finalizarea rapidă a unor tranzacții, dar conducerea Arctic Stream asigură acționarii că orice decizie va avea ca obiectiv creșterea economică a companiei și va fi luată după contractarea de asistență specializată, financiar-contabilă și juridică”.

 Convocatorul Arctic Stream SA pentru Adunarea Generală Ordinară, respectiv Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor, este disponibil pe pagina emitentului, de pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti, și pe site-ul companiei

Arctic Stream SA (listată la Bursa de Valori București, sub simbolul AST) este caracterizată ca „o companie cu capital integral românesc, fondată în 2017, cu un portofoliu de servicii care include: evaluarea infrastructurii IT; consultanța; proiectarea, reproiectarea, integrarea și dezvoltarea infrastructurii de date și de securitate IT; managementul de proiect, configurarea, implementarea și migrarea de soluții complexe; alături de mentenanța și suportul operațional post-implementare. Compania deține certificarea Cisco Certified Premier Partner din anul 2017, alături de alte numeroase ale certificări de la producători de top mondial precum Cisco Systems, Dell, Netapp, Nutanix, Palo Alto, Recorded Future, Veeam și VMware”.

Romsilva atrage atenția asupra incendiilor provocate de arderea miriștilor

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva semnalează că „un incendiu a distrus peste 50 de hectare pădure de rășinoase la Ocolul Silvic Buzău, în urma extinderii în fondul forestier a unui incendiu de vegetație, provocat de arderea unei miriști. Pentru stingerea incendiului, sâmbătă și duminică au intervenit sute de pompieri din mai multe județe, silvicultori de la două ocoale silvice din cadrul Direcției Silvice Buzău, numeroși voluntari, precum și aeronave ale Ministerului Apărării Naționale, iar incendiul nu a fost încă stins.

În ultimele două zile, sâmbătă și duminică, s-au produs alte 21 de incendii în fondul forestier de stat administrat de Romsilva, din care trei în păduri de rășinoase, acestea fiind distruse în totalitate.

Toate aceste incendii au fost provocate de extinderea incendiilor de miriște, pe fondul secetei prelungite și a intensificării vântului, în urma arderii vegetației de către persoane care ignoră riscurile extinderii acestora.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, după identificarea vinovaților, va întreprinde toate măsurile pentru recuperarea pagubelor produse de aceste incendii, precum și costurile regenerării pădurilor afectate”.

Romsilva face un apel „către cetățeni să fie responsabili, să nu mai incendieze miriștile, să nu lase focul nesupravegheat, mai ales în zonele cu risc de producere a incendiilor și în apropierea pădurilor. De asemenea, facem un apel către turiști să nu aprindă focul în pădure sau în apropierea lor și să se asigure că sting focul, după ce îl folosesc în locurile special amenajate.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva a adoptat mai multe măsuri pentru prevenirea incendiilor de pădure, prin intensificarea acțiunilor de patrulare, instituirea serviciului de permanență, campanii de informare în rândul cetățenilor, turiștilor și a angajaților firmelor de exploatare, precum și efectuarea de lucrări de întreținere a liniilor izolatoare, colnicelor și a șanțurilor de minim sanitar”.

Romsilva precizează că, „de la începutul anului, în fondul forestier de stat administrat de Regia Națională a Pădurilor, s-au înregistrat 281 de incendii care au afectat peste două mii de hectare fond forestier, față de 56 de incendii înregistrate în perioada similară a anului trecut, când au fost afectate mai puțin de trei sute de hectare fond forestier”.    

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

Studiu XTB: Femeile din România investesc în monede virtuale mai mult ca cele din Marea Britanie, Franța sau Polonia, cu 12% din totalul investitorilor

Investitorul tipic în monede virtuale este un bărbat de 34 de ani care efectuează în medie 5 tranzacții crypto pe suport CFD pe an. De obicei, folosește aplicația mobilă pentru tranzacționare, iar durata medie în care deține un astfel de instrument financiar este de 3 zile și 21 de ore, reiese dintr-un studiu realizat de XTB, casă de brokeraj pe bursele internaționale.

În cadrul acestui studiu, XTB a analizat profilul investitorilor în monede virtuale, din mai multe țări europene, în perioada ianuarie – octombrie 2021, și l-a comparat cu cel al investitorilor mai clasici. 

Irina Cristescu, General Manager în cadrul XTB România

„Există o opinie generalizată și predominantă că doar tinerii sunt interesați de criptomonede dar, cel puțin datele noastre arată că, nu este tocmai adevărat. De fapt, vârsta medie a unui client interesat de crypto este foarte asemănătoare cu cea a unui investitor clasic, indiferent cu ce clasă de active și-a început călătoria investițională”, explică Irina Cristescu, General Manager XTB România.

Vârsta medie a investitorului în funcție de clasa de active

Printre investitorii crypto se numără atât tinerii (cei mai tineri au 18 ani), cât și cei mai în vârstă. Cea mai în vârstă persoană care investește în criptomonede la XTB are 89 de ani. Iar trei din patru investitori care efectuează tranzacții cu crypto CFD au mai puțin de 43 de ani.

Merită menționat procentul femeilor din grupul de investitori crypto, la nivel european. Ele constituie 9,6% din totalul investitorilor din acest segment, în funcție de gen, și este o proporție similară cu populația generală de clienți XTB.

Procentul investitorilor de crypto în funcție de gen

Cel mai mare procent de femei care investesc în crypto apare în România, unde reprezintă 12% din totalul investitorilor. Situația din România este similară  cu cea din Marea Britanie și Portugalia, unde procentul de femei în rândul investitorilor crypto este de aproximativ 10%.

Procentul de femei printre investitorii
în criptomonede, în funcție de țară

Cât de populare sunt monedele virtuale?

Poate părea că monedele virtuale sunt o piață specifică, iar contractele pentru diferență (CFD) pentru aceste instrumente atrag interesul unui grup restrâns de investitori. Însă, cifrele XTB arată opusul. Dintre toți investitorii, care au efectuat tranzacții în 2021, aproape o treime au făcut cel puțin o tranzacție cu monede virtuale. 

Această pondere este mai mare în Republica Cehă, Portugalia, Spania, România și mai scăzută în Slovacia și Italia. Putem observa că monedele virtuale sunt mai populare în țările Europei de Vest.

Procentul celor care investesc în monede virtuale din totalul investitorilor, în funcție de țară

În cazul criptomonedelor care sunt tranzacționate în timp real 24/7, timpul și ușurința cu care se realizează o tranzacție sunt deosebit de importante. De aceea, aplicațiile care permit tranzacționarea de pe telefoane mobile, oriunde și oricând, au o popularitate în creștere. 

Nu este diferit nici în cazul monedelor virtuale pe suport CFD. Două treimi din tranzacțiile cu crypto CFD ale clienților XTB sunt realizate cu platforma mobilă xStation.

Cum fac investitorii în criptomonede tranzacții ?

Care sunt cele mai populare criptomonede?

Criptomonedele sunt unul dintre cele mai fierbinți subiecte de investiții din ultimii ani. Descentralizarea rețelei, democratizarea banilor, creșterile gigantice ale cotațiilor – acestea sunt sloganurile care atrag atenția cercurilor mai largi de investitori. 

Există 8.000 de criptomonede diferite pe piață. Printre cele mai populare sunt Bitcoin, Litecoin, Ethereum și Ripple. Începutul criptomonedelor datează din 2009, când a fost dezvoltată Bitcoin, prima monedă digitală.

Criptomoneda aleasă cel mai frecvent de către investitorii XTB începând cu 1 ianuarie 2021

Dintre monedele virtuale mai noi, Cardano a apărut printre cel mai des tranzacționate Crypto CFD în ultimele luni, de când XTB a introdus 14 instrumente noi și scăderea simultană a costurilor de tranzacționare. 

Elaborarea Strategiei Forestiere Naționale 2030

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor anunță că, în procesul de elaborare a Strategiei Forestiere Naționale 2030, „a avut loc prima întâlnire a grupului de experți responsabili cu elaborarea studiului independent și a Strategiei Forestiere Naționale 2030. Astfel, conform calendarului de lucru, grupul de experți trebuie ca până la finalul lunii aprilie să elaboreze un studiu privind oportunitățile și provocările determinate de transpunerea în sectorul silvic din România a strategiei forestiere a UE, iar până la finalul lunii iulie să elaboreze obiectivele strategice pentru pădurile din România”. 

MMAP subliniază că studiul independent și Strategia Forestieră Națională 2030 „sunt documente strategice asumate și finanțate prin PNRR cu suma de 1,227 de milioane de lei. Totodată, din grupul de experți fac parte profesori ai Facultății de Silvicultură și Exploatări Forestiere din Brașov, ai Facultății de Silvicultură din Suceava și alți experți din sector”. 

Cu această ocazie, ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna, a spus: „Rolul nostru este esențial în acest an: împreună vom stabili viito rul pădurilor din România până în 2030! Dacă vrem păduri valoroase, ne trebuie o linie verde pe care să o urmăm ani la rând. De aceea, îmi doresc să colaborăm pentru o abordare care să aducă echilibru între mediu, nevoile sociale și economice ale țării și conservarea diversității pădurilor. Și ceea ce nu trebuie să ne scape din vedere este că, pentru a face față provocărilor fără precedent, trebuie să avem în minte comunitățile din România ale căror mijloace de trai depind încă de resursele forestiere. În același timp, îmi doresc de la viitoarea strategie soluții concrete prin care pădurile din România să treacă cu bine prin procesul schimbărilor climatice. Gândiți-vă că oamenii se așteaptă ca pădurile să fie soluția cheie pentru reducerea schimbărilor climatice care îi afectează. Pentru asta, pădurile sunt primele care trebuie să fie pregătite să-și crească rezistența și să se adapteze la ceea ce urmează!” 

Direcțiile strategice cuprinse în viitoarea Strategie vor viza tematici precum: 

  • Trasabilitatea lemnului și prima punere pe piață
  • Obligații de procedură vs. obligații de rezultat în gestionarea pădurii
  • Manifestarea dreptului de proprietate asupra deciziei tehnice în păduri
  • Proceduri simplificate pentru monitorizarea proprietăților forestiere
  • Sistem de evaluare și compensare a serviciilor ecosistemelor
  • Segregarea conservării biodiversității de managementul forestier vs. integrarea conservării biodiversității în managementul forestier
  • Instrumente economice de sprijin pentru creșterea contribuției sectorului la economia locală
  • Evaluarea preliminară a pieței lemnului/balanță lemn
  • Identificarea celor mai bune opțiuni de selectare a speciilor forestiere pentru împădurirea terenurilor pretabile în corelare cu scenariile climatice preconizate pentru asigurarea unei adaptări cât mai bune a acestora la schimbările climatice

Ministrul Tánczos Barna a mai subliniat că: „Strategia trebuie să fie gândită și în cheia tranziției UE către o bioeconomie circulară verde, în contextul crizei provocate de COVID. Bineînțeles că redresarea după această perioadă ar fi cu mult mai simplă dacă suprafețele împădurite din România ar fi cu mult mai mari. Mă aștept ca Strategia să răspundă acestei provocări legate de creșterea suprafeței de păduri. Când vorbim despre noi suprafețe de pădure, cred că trebuie să ne gândim automat la zonele țării care suferă de lipsa pădurilor sau care sunt în pericol de deșertificare. Ne trebuie o abordare strategică prin care numărul județelor din țară cu suprafețe mici de pădure să scadă considerabil. Nu în ultimul rând, mă aștept ca Strategia să recunoască rolul important al proprietarilor de păduri și să vină cu măsuri care să-i țină motivați. Cred că aceștia sunt importanți gardieni ai pădurilor. Demotivarea lor poate expune serios pădurea: de la abandon până la tăieri ilegale!” Totodată, ministrul a accentuat: „Întreaga omenire caută să se întoarcă spre un trai mai sănătos: de la produse din lemn, până la recreerea în păduri frumoase! Cred că viitoarea strategie trebuie să găsească toate căile prin care putem pune în practică rolurile multifuncționale ale pădurilor. Însă asta doar cu grija conservării diversității pădurilor și a gestionării durabile. Gestionarea durabilă a pădurilor este un concept care trebuie păstrat și dezvoltat de Strategie.”

Endava, în relația oamenilor cu tehnologia în banking & Capital Markets

0

Compania Endava are o prezență de peste 20 de ani în zona bancară și a piețelor de capital, cu „soluții digitale pentru investiții, operațiuni bancare, hedge funds sau asset managers, structuri critice în piețele de capital și adaptându-se cu succes la noile tendințe: monede Crypto, Machine Learning sau Augmented Reality”.

Digitalizarea sistemelor bancare – necesară și ireversibilă

Endava subliniază că în prezent activează „în peste 10 industrii, însă domeniul bancar rămâne o arie-cheie pentru companie. Evoluția rapidă din ultimii ani a comportamentelor și dorințelor consumatorilor a accelerat nevoia de inovație a sistemelor bancare, nevoie la care Endava reușește să răspundă prin combinarea capabilităților tehnice cu o viziune centrată pe utilizatori”.

Claudiu Constantinescu (foto), director regional, Central Europe, Endava: „Datorită soluțiilor oferite de-a lungul anilor, am devenit un partener valoros pentru industria bancară. Ne-am ajutat clienții să își digitalizeze serviciile adresate clienților din zona de retail, am creat procedee noi și am reformat sisteme de investiții și chiar am fost inițiatori ai unor proiecte precum implementarea tehnologiei blockchain în operațiunile băncilor. Pentru jucătorii din zona piețelor de capital, colectarea datelor nu mai este o problemă. Provocarea este reprezentată de modul în care se lucrează cu aceste date, care trebuie să fie rapid și eficient. Aici intervenim noi, iată câteva exemple:  îi ajutăm să-și depășească volumul tranzacțiilor prin folosirea unor noi algoritmi, livrăm date și analize în timp real pentru a crește veniturile afacerilor bazate pe emerging trends, identificăm dependențe de date imposibil de identificat de oameni.” 

Endava își reafirmă scopul „să ajute modelele clasice de banking să se digitalizeze și să devină mai eficiente. Pentru a acoperi toate aceste sectoare, sute de angajați sunt alocați pe proiecte de banking. Fiecare dintre aceste proiecte este unic, acoperind una sau mai multe nevoi ale clientului de la platforme bancare care funcționează cu ajutorul APIs, funcționalități de tip NLP, aplicații de tranzacționare și investiții, până la servicii de design și arhitectură pentru aplicații de banking online.

Pe lângă dezvoltatorii software, testerii, inginerii în managementul aplicațiilor, experții în zona de date, analiștii, managerii de proiect, arhitecții software și specialiști în zona de Machine Learning și inteligență artificială în proiecte sunt prezenți și experți în domeniul bancar, care oferă suport și ghidare echipelor de lucru.

În total, Endava oferă servicii pentru mai mult de 150 de clienți din această industrie, câțiva dintre ei foarte cunoscuți publicului larg, precum Banca Transilvania”.

Piețele de capital, o industrie în continuă schimbare

În proiectele din zona piețelor de capital, Endava accentuează că scopul ei „a rămas mereu același – să-și ajute clienții să devină cât mai competitivi cu ajutorul tehnologiei. Compania a înțeles de la bun început nevoia clienților de a răspunde rapid schimbărilor majore de paradigmă, contribuind activ în zona de digitalizare și oferind soluția pentru ca aceștia să se poată diferenția de competitori.

Compania adresează întregul circuit al piețelor de capital, oferind soluții raportate la provocările și oportunitățile din piață. Astfel, Endava acoperă zone precum investment management, investment banking, market infrastructure, market vendors sau broking și trading, însumând în jur de 100 de proiecte active.

Peste 1200 de angajați contribuie în fiecare zi la dezvoltarea clienților din industria piețelor de capital, reprezentând peste 10% din totalul angajaților Endava”. 

Endava se recomandă ca „lider în furnizarea de servicii tehnologice de ultimă generație și își sprijină clienții în dezvoltarea propriilor organizații, prin utilizarea soluțiilor scalabile de Distributed Enterprise Agile. Endava colaborează cu clienții săi, integrându-se perfect cu echipele acestora, catalizând ideile și livrând soluții robuste.     

Compania ajută clienții să devină companii digitale bazate pe experiență, sprijinindu-i în călătoria lor de la generarea de idei la dezvoltarea și implementarea de produse, platforme și soluții. Clienții Endava activează în industriile de Plăți, Servicii Financiare, TMT (Tehnologie, Media si Telecom), Bunuri de Consum, Logistică și Medicală. 

Endava avea 10.000 de angajați la data de 8 decembrie 2021, în birourile sale din Australia, Austria, Danemarca, Germania, Irlanda, Olanda, Singapore, Elveția, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii și centrele de livrare din Uniunea Europeană: România, Bulgaria, Croația și Slovenia; Țările din Europa Centrală: Macedonia de Nord, Moldova, Serbia, Bosnia și Herțegovina; America Latină: Argentina, Columbia, Uruguay și Venezuela”.

Industria construcțiilor se confruntă cu un nou val de creșteri de prețuri

0

Incertitudinile provocate de conflictul din Ucraina sporesc perturbările de prețuri cauzate de repornirea economiei după încheierea perioadei de izolare, afectând prețurile construcțiilor și punând presiune pe dezvoltatori. 

Conflictul și sancțiunile împotriva Rusiei au un impact direct redus asupra piețelor imobiliare globale, capitalul rusesc fiind de doar 330 de milioane de dolari investiții anuale în imobiliare, în timp ce investițiile din Ucraina sunt în mare parte interne. Dar adevăratul impact al conflictului va fi dat de elementele macroeconomice pe care le modifică, inclusiv de noi creșteri ale prețurilor la energie, care vor duce la creșterea prețurilor materialelor și vor scumpi construcțiile. 

Inflația și creșterea ratelor dobânzilor sporesc problemele din sectorul imobiliar, care se bazează în mare măsură pe finanțarea dezvoltatorilor, dar și a consumatorilor. În România, rata dobânzii ROBOR 3M a crescut de la 1,5% anul trecut, în iunie, la 4,5% în prezent. Există perspective ca aceasta să crească și mai mult. O persoană care are un credit de 500.000 de lei pe o perioadă de 30 de ani va plăti acum cu 800 de lei mai mult la rata lunară. Păstrând aceeași rată lunară ca acum 9 luni, astăzi, creditul pe care și-l va permite cineva ar fi cu 150.000 de lei mai mic. 

Prețurile mai mari ale construcțiilor, valorile mai mici ale creditelor și incertitudinea pot face ca piața imobiliară să ia o pauză și să evalueze impactul. De asemenea, inflația schimba destinația cheltuielilor gospodăriilor și toate cele de mai sus pot face ca cererea să fie afectată, comprimând marjele dezvoltatorilor între costurile mai mari și potențiala stagnare a piețelor imobiliare.

Conflictul din Ucraina are, de asemenea, un impact asupra industriei construcțiilor și a dezvoltatorilor imobiliari prin creșterea abruptă a prețurilor materiilor prime. Acesta provoacă o majorare abruptă a prețurilor armăturilor de fier utilizate în construcții. Contractele futures au sărit de la aproximativ 700 de dolari americani pe tonă la sfârșitul lunii februarie la peste 900 de dolari pe tonă în prezent. Ucraina exportă produse siderurgice în valoare de aproximativ 7,7 miliarde de dolari, după cereale fiind al doilea cel mai mare export al său. Conflictul ucrainean a oprit exporturile acestor produse punând presiune asupra prețurilor materialelor de construcții care au crescut deja cu 51% într-un an. Există, de asemenea, rapoarte conform cărora companiile de trading nu sunt foarte interesate să importe oțel din Rusia. Rusia a exportat aproximativ 28 de milioane de tone în ultimii ani, mult în urma numărului unu, China, care a exportat 52,63 milioane de tone de produse din oțel în 2021, arată datele oficiale. Ucraina exportă aproximativ 15 milioane de tone de oțel pe an, ceea ce o plasează pe locul opt la nivel mondial.  

Potrivit Reuters, acest lucru pare că determină scumpiri atât pentru minereul de fier, cât și pentru oțel, având în vedere o posibilă scădere a ofertei, în special în Europa, care a cumpărat până acum cea mai mare parte a materialelor din Rusia și Ucraina. Însă impactul deplin al sancțiunilor urmează să fie evaluat. În timp ce Rusia va încerca să își redirecționeze exporturile către Asia, producătorii asiatici vor încerca să găsească o modalitate de a vinde mai mult în Europa. Prețurile ridicate ale energiei împing în sus și prețurile altor materiale de construcții cu consum mare de energie, precum aluminiul, cimentul, sticla și unele materiale plastice. Acest lucru forțează companiile de construcții fie să absoarbă costurile, fie să le transfere către beneficiari și asta poate determina creșterea în continuare a prețurilor pe metrul pătrat construit. 

Piețele încearcă să evalueze cât va dura conflictul din Ucraina. Dar chiar dacă conflictul se va încheia foarte curând, reconstrucția infrastructurii și a clădirilor distruse din Ucraina are potențialul de a pune și mai multă presiune asupra disponibilității și prețurilor materialelor de construcții. 

Incertitudinea cu privire la ceea ce aduce viitorul crește odată cu apropierea de zona de conflict. De asemenea, în fața unui val de creșteri de costuri și prețuri la utilități și carburanți și cu creșterea ratelor dobânzilor care scumpesc creditele, sentimentul investitorilor devine cel mai important factor legat de piața imobiliară.