Deloitte România a asistat investitorul imobiliar Hili Properties în preluarea Băneasa Real Estate, proprietarul clădirii de birouri MIRO

0

Deloitte România a asistat Hili Properties, filiala de investiții imobiliare strategice a grupului maltez Hili Ventures, în preluarea unui pachet de 75% din acțiunile Băneasa Real Estate, proprietarul clădirii de birouri MIRO din București, de la dezvoltatorul imobiliar Speedwell. MIRO este o clădire de clasă A cu destinație mixtă, cu o suprafață de 24.700 de metri pătrați, situată pe DN1. Tranzacția a fost semnată în august 2022.

Conform acordului dintre cele două părți, Hili Properties va prelua și restul de 25% din Băneasa Real Estate în doi ani. 

„Echipa Deloitte România a dat dovadă profesionalism la cel mai înalt nivel și de sprijin pe tot parcursul procesului care a dus la finalizarea preluării acestui nou activ din portofoliul nostru. Parteneriatul solid și colaborarea cu Deloitte de care ne-am bucurat au fost fundamentale pentru succesul acestui proiect ambițios”, a spus George Kakouras, Managing Director, Hili Properties.

Deloitte România a oferit asistență în procesul de due diligence financiar și fiscal, precum și cu privire la aspecte financiare și fiscale legate de contractul de vânzare-cumpărare, prin intermediul unei echipe multidisciplinare formate din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator, Miruna Ciocea, Director Adjunct, și Laura Necșuliu, Senior Associate, din practica de consultanță financiară, și Dan Bădin, Partener, Alexandra Smedoiu, Partener, Mihaela Iacob, Senior Manager, și Ana Bică, Consultant Senior, din practica de servicii fiscale. 

„A fost o plăcere să lucrăm cu managementul Hili Properties la această tranzacție de referință pentru piața imobiliară din România. Cred că profesionalismul și dedicarea tuturor părților implicate – fie că este vorba de părțile implicate în tranzacție sau de consultanți – au contribuit la obținerea rezultatului dorit într-un mod eficient și rapid. Acesta este un proiect care demonstrează încă o dată că piața românească este atractivă pentru investitorii străini, în ciuda unor provocări generate de situația geopolitică din regiune”, a spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

Hili Properties deține și administrează active imobiliare comerciale pe care le oferă spre închiriere în Estonia, Letonia, Lituania, Malta și România. Portofoliul său este format din 23 de proprietăți – clădiri de afaceri, spații de birouri, centre comerciale, unități medicale, o fabrică industrială și restaurante.

Prin achiziția clădirii de birouri MIRO, valoarea portofoliului Hili Properties crește de la 174 de milioane la 234 de milioane de euro. În țara noastră, compania mai deține ART Business Center din București, care găzduiește un spital privat.

Cu o echipă de 50 de experți, Deloitte este unul dintre cei mai importanți furnizori din România de servicii de consultanță financiară pentru companii locale și multinaționale din mediul privat și din cel public. În 2021, echipa de consultanță financiară a Deloitte România a fost implicată în peste 100 de proiecte complexe prin intermediul tuturor liniilor de servicii.

Cătălin Mahu, proprietar La Mama: Forța de muncă limitează planurile de investiții

0

HoReCa este sectorul care a avut cel mai mult de suferit din cauza pandemiei COVID-19. Cătălin Mahu, proprietarul lanțului de restaurante La Mama a vorbit într-un interviu oferit revistei FoodBiz despre dificultățile cu care se confruntă ca urmare a pandemiei.

„2019 a fost un an bun, dacă ne uităm în ultimii 10 ani probabil a fost unul dintre cei mai buni ani de până atunci. 2020 a venit cu o cădere enormă, din cauză că am fost închiși, 2021 a avut o vară bună, însă per ansamblu a fost un an slab financiar: ianuarie, februarie, martie și jumătate din luna mai am avut valul trei al pandemiei și apoi iar de la 1 octombrie. În 2022, chiar dacă a început războiul în Ucraina, a venit cu dorința oamenilor de a ieși, însă încasările nu reprezintă nimic dacă s-au dublat sau triplat cheltuielile”, a declarat proprietarul La Mama.

Creșterea de prețuri la gaze și energie duce în cascadă la majorări de prețuri la absolut tot, dar cea mai mare problemă la momentul de față în HoReCa este lipsa forței de muncă, a personalului plecat din industrie pe timpul pandemiei, când totul a fost închis, personal care nu mai dorește să revină, întrucât s-a reprofilat.

„Criza forței de muncă este foarte, foarte, foarte cruntă. Încercăm să ne adaptăm în multe moduri, așteptăm acum 25 de cetățeni din Bangladesh și Sri Lanka. Urăsc acest lucru, este destul de greu de lucrat cu ei, cel puțin în primele șase luni până ei învață și noi ne învățăm cu ei, dar majoritatea dintre ei nu vin să stea în România, vin și după o lună-două fug. Ai costuri să îi aduci în țară, ai costuri să îi ții în țară și ei fug, practic arunci niște bani în aer”, a mărturisit Cătălin Mahu.

Proprietarul lanțului de restaurante La Mama se plânge, de asemenea, că din cauza crizei acute de personal, se află în incapacitatea de a face noi investiții: „Planurile de investiții pe care le avem sunt din păcate limitate, nu de bani, ci de oameni. Anul acesta aș fi vrut să fac 10 restaurante noi de delivery, restaurante pe 50 m2 care să înconjoare Bucureștiul. Recunosc că nu am rezolvat problema personalului pentru aceste restaurante și atunci stau cu ele în stand-by. Planuri de investiții avem, găsim și resursele financiare, însă principala resursă, omul, este greu de găsit.”

Primul restaurant La Mama a fost înființat acum 22 de ani, pe 27 februarie, iar azi există șase restaurante în București al căror prag l-au trecut aproape 15 milioane de clienți atrași de atmosfera primitoare și rețele tradiționale ca la mama acasă.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Centru pentru integrare socială

0

Asociația „Zi de Bine” a realizat și a inaugurat la Sânpetru, în județul Brașov, Centrul BertaLand sau #CasaPlină, o investiție de 40.000 euro, sumă oferită de partenerii strategici Lidl România, Grupul E.ON România și UniCredit Bank. Beneficiară este Asociația BertaLand sau, exact spus, cei pe care-i are în grijă: bătrâni care trăiesc singuri, copii din familii cu situații financiare precare, animale abandonate. 

Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine: „#CasaPlină este un proiect amplu care pune laolaltă nevoi atât de diferite dar care totodată, necesită o atenție specială. Suntem bucuroase că am reușit să punem bazele unui centru atât de complex, în care copii, vârstnici și prietenii lor necuvântători vor avea un spațiu comun de interacțiune și mai ales, sprijin reciproc.“

Laura Bercean, fondatoarea Asociației BertaLand: „Visul meu s-a împlinit, Centrul BertaLand și-a deschis porțile și deja am început implementarea activităților. Avem deja în grijă căței și pisici pe care îi pregătim pentru adopție, iar copiii și seniorii au descoperit deja cu bucurie locul care, sperăm, le va fi a doua casă. Suntem pregătiți să oferim sprijin celor care au nevoie.“

Pentru vârstnici se organizează seri de dans, concursuri de șah, yoga, ateliere creative, terapii, excursii, care-i ajută să se mențină activi să se bucure de companie și atenție. Copiii primesc ajutor la teme, participă la ateliere creative, bază stabilă pentru educația civică, dezvoltarea socială armonioasă și completarea lacunelor educaționale. Animalele abandonate sunt preluate în regim de foster și pregătite pentru o viață în familie, prin contactu direct cu cei care locuiesc în centru, încât, în momentul adopției, să fie obișnuite cu oamenii.

Inițiatorii reamintesc că proiectele realizate de Asociația „Zi de Bine” pot fi susținute fie printr-un SMS cu textul SUS la 8845, fie prin donarea zilei de naștere. Mai multe metode de implicare pot fi găsite aici: https://www.zidebine.ro/doneaza.

Asociația „Zi de Bine” are scopul „de a crea comunități, de a sprijini mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului. Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. Dacă aveți un proiect în care credeți dar pentru care nu ați găsit încă finanțare, îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”. 

VTEX lansează un conector cu Facebook pentru a îmbunătăți vânzările magazinelor online

0

VTEX, platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț, anunță cea mai recentă versiune a conectorului care integrează platformele Facebook și Instagram ale Meta pentru a spori vânzările magazinelor online.

Noua funcționalitate îmbunătățește conexiunea dintre magazinele online și reclamele acestora de pe rețelele de socializare, crescând rata de conversie încă de la primul contact al clientului cu brandul. Acest lucru îi ajută pe retaileri să obțină o mai bună vizibilitate asupra audienței campaniilor lor și asupra activităților de marketing. De asemenea, noua versiune a conectorului contribuie la creșterea ratei de conversie, adresându-se cumpărătorilor potențiali prin reclame personalizate.

„Această versiune a conectorului duce la un alt nivel integrarea dintre platforma VTEX și platformele Meta, consolidând angajamentul nostru de a ne transforma platforma într-un panou de control unic pentru gestionarea tuturor strategiilor de afaceri ale clienților noștri. Prima versiune a acestei integrări, lansată anul trecut, se bucură deja de popularitate în rândul clienților VTEX. Noua versiune urmărește să aducă și mai aproape magazinele de platformele în care cumpărătorii lor își petrec majoritatea timpului, permițând o segmentare mai clară și o personalizare mai atentă a reclamelor”, spune Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX.

Capabilitățile noi și îmbunătățite ale conectorului pentru Facebook includ:

  • Îmbunătățirea Conversions API (CAPI): API-ul destinat conversiilor include acum cinci componente noi – Vizualizare pagină, Vizualizare conținut, Căutare, Adăugare în coș și Inițiere checkout, fiecare dintre acestea reprezentând o etapă din procesul de cumpărare și, implicit, din funnel-ul de conversie. Pe lângă faptul că stabilește targetul și optimizează reclamele, noul conector le permite clienților să măsoare fiecare dintre aceste etape, valorificând mai bine resursele în momentul creării de reclame.
  • Actualizări ale catalogului de produse: Practic, noua versiune a conectorului permite expunerea directă a unor produse din catalog pe Facebook sau Instagram, accelerând trecerea din platformă în magazin și scăzând rata de abandon a coșului de cumpărături. 
  • Meta Ads Plugin: Acest modul simplifică procesul de creare a reclamelor pentru Facebook și Instagram. Utilizatorii pot crea campanii în mod nativ din interfața de administrare VTEX, campaniile fiind reflectate automat în Facebook Manager.

Cu această actualizare a conectorului, șansele aprobării reclamei de către Facebook sunt și ele optimizate deoarece campaniile sugerate corespund mai bine criteriilor evaluate de companie.

Clienții VTEX din întreaga lume, inclusiv Carrefour, C&A, Lenovo, Philips, Samsung, Walmart și Whirlpool, și-au descărcat deja prima versiune a CAPI.

Pentru mai multe informații, accesați pagina VTEX: bit.ly/FBCAPI.

BestJobs: Piața muncii a accelerat în iulie. Aplicările la joburi au depășit recordul din ultimul an și jumătate, iar numărul de joburi a crescut cu 28% față de vara anului trecut

0

A doua lună de vară din 2022 a adus un volum de joburi cu 28% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut pe platforma de recrutare BestJobs, păstrând același nivel comparativ cu luna iunie a acestui an. Cu toate că este o perioadă de vârf a sezonului estival, candidații au înregistrat cu 13% mai multe aplicări decât în iulie 2021 și cu 10% mai multe decât luna precendentă. În plus, tinerii aflați la început de carieră au fost mult mai dinamici în căutarea unui loc pe piața muncii, înregistrând un nou record de activitate de la începutul anului și până acum. Astfel, candidații din segmentul 18-25 de ani au înregistrat 17% din totalul aplicărilor din iulie.

„Stagnarea în numărul de joburi este specifică lunilor de vară, când, pe fondul concediilor, recrutările scad. Cu toate acestea, candidații au început intens a doua jumătate a anului 2022. Spre exemplu, dacă în luna decembrie 2021, un candidat cu intenții de angajare aplica, în medie, la 3-4 joburi, acum datele arată o medie de 7 oportunități vizate. Vedem în platformă și faptul că, indiferent de vârstă, candidații sunt interesați de oportunități profesionale mai bune din punct de vedere al salariului sau al beneficiilor extrasalariale. În plus, chiar și cei care nu urmăresc o schimbare imediată a jobului, aplică pentru a-și evalua opțiunile”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

În luna iulie, candidații au aplicat cel mai mult pentru poziții în Vânzări, unde aplicările au crescut cu aproape 4% față de luna trecută, Management, Financiar/Contabilitate, IT/Telecom și Producție/Logistică. De asemenea, s-a înregistrat o creștere notabilă de aproape 20% a aplicărilor în HoReCa, pe fondul intensificării activităților sezoniere din acest domeniu.

Topul companiilor cu cele mai multe aplicări a fost condus în luna iulie de către Lidl, LPP FASHION, Enel și eMAG. În plus, foarte mulți candidați s-au orientat către județele mai dezvoltate din punct de vedere economic din țară, precum Ilfov și București (peste 221.170 de aplicări), Timiș (59.600 de aplicări), Brașov (44.330 de aplicări), Cluj (44.270 de aplicări) și Constanța (peste 35.700 de aplicări), arată datele BestJobs.

Candidații au aplicat în număr mare pentru poziții precum Consultant Vânzări pentru un brand de fashion, cu 1.700 de aplicări, Agent Customer Care (ce permite desfășurarea activității de la distanță) pentru o companie ce domină piața de comerț online din România, cu peste 1.300 de aplicări și Online Guidance Support, cu aproximativ 1.260 de aplicări.

Connections contribuie la transparentizarea dialogului social prin crearea primei platforme care monitorizează toate inițiativele legislative

0

Connections Consult (CC), grup de companii de transformare digitală, listat pe Piața Principală a Bursei de Valori București, contribuie la transparentizarea dialogului social dezvoltând prima platformă care facilitează comunicarea între organizații guvernamentale și societatea civilă printr-un parteneriat cu Confederația Patronală Concordia, organizație care reprezintă mediul de afaceri la dezbaterile publice de la nivelul Guvernului, al Parlamentului și ale structurilor de decizie din România.

Prin colaborarea dintre Connections și Concordia, toate propunerile legislative de la nivel central sunt făcute publice cetățenilor și mediului de business, înainte să fie dezbătute și să devină legi promulgate sau abrogate de organismele statului, pe platforma www.dialogsocial.ro.

Platforma unică și integrată permite atât consultarea inițiativelor legislative, cât și descărcarea documentelor asociate unei inițiative legislative în original și în format editabil, dar și consultarea pe verticală în interiorul structurilor partenerilor de dialog prin tabele comparative cu legislația în vigoare versus forma propusă. De asemenea, platforma Dialog Social este un loc de dezbatere virtual a pozițiilor firmelor și ONG-urilor față de proiectele de acte normative și orice alte subiecte din viața publică, care ulterior sunt susținute în Parlament de reprezentanți ai Concordia, ai sindicatelor, patronatelor și societății civile.

„Suntem încântați să colaborăm cu un partener cu inițiative benefice pentru societate cum este Confederația Patronală Concordia și ne bucurăm pentru oportunitatea de a contribui la transparentizarea relației dintre stat și societatea civilă. Prin dezvoltarea platformei Dialogsocial.ro, este asigurată o comunicare transparentă și eficientă între organismele statului reprezentanții mediului privat, al angajatorilor și ONG-uri, o colaborare de care România are nevoie. Cu scopul de a fi instrument interactiv de luare a deciziilor pentru a promova un dialog sănătos între părțile implicate, această platformă unică reprezintă cea mai digitalizată modalitate de legătură între stat și societatea civilă în privința dialogului social”, declară Radu Marcu, Software Chief Operating Engineer la Connections Consult.  

Pentru dezvoltarea platformei au fost folosite tehnologii moderne și funcționalități de automatizare pentru a monitoriza în timp real inițiativele legislative și pentru a oferi acces facil utilizatorilor în portal, dar și pentru o navigare ușoară și intuitivă pe site. Platforma, care este unică în România, a fost creată de o echipă formată din cinci specialiști în dezvoltare software, management de proiect și analiză de business.

Ne implicăm constant în proiecte care favorizează evoluția societății și care îmbunătățesc viața  cetățenilor și dezvoltă mediul de business. Avem portofoliu numeroase proiecte care le permit companiilor să concureze mai eficient în industriile în care activează și ne dorim să fim parteneri în crearea a cât mai multor proiecte care să deservească publicului larg, dar în mod deosebit în domeniul public unde nevoia de digitalizare este tot mai mare. Procesul de digitalizare este tot mai accelerat în România, fiind tot mai greu de evitat automatizarea operațiunilor într-o afacere și optimizarea tuturor proceselor”, punctează Bogdan Florea (foto), CEO Connections Consult.

Criptoactivele se mențin la noile praguri de rezistenta, dar volatilitatea continuă

Atât bitcoin, cât și ether s-au menținut săptămâna trecută la noile lor niveluri mai ridicate, piața criptoactivelor continuând să dea semne pozitive, în ciuda unei volatilități evidente a prețurilor.

Bitcoin a început săptămâna la peste 23.000 de dolari. Criptoactivul a prezentat o oarecare volatilitate pe parcursul săptămânii, tranzacționându-se joi sub 22.250 de dolari, dar și-a recuperat rapid poziția. O creștere de ultimă oră a făcut ca în această dimineață să urce la peste 24.000 de dolari.

Ether a început săptămâna trecută în jurul valorii de 1.675 de dolari, scăzând sub 1.575 de dolari la începutul săptămânii, dar tranzacționându-se din nou la peste 1.725 de dolari. În această dimineață se tranzacționează în jur de 1.750 dolari. 

Taxele de tranzacție ale Ethereum, la niveluri minime record

În timp ce rețeaua Ethereum se pregătește pentru actualizarea The Merge, taxele de tranzacție se mișcă la niveluri minime record. Comisioanele de tranzacție ale rețelei, cunoscute sub numele de comisioane de „gaz”, au fost la cele mai mici rate din 2020, ceea ce este cu adevărat pozitiv pentru rețea. 

Taxele de tranzactie au devenit una dintre problemele emblematice ale anului 2021 pentru Ethereum și pentru criptomoneda sa conexă ether. Aceste comisioane erau extrem de ridicate, în jur de 40 de dolari pe tranzacție în medie, ceea ce i-a determinat pe unii analiști să spună că rețeaua este grav afectată. Dar scăderea cererii în rețea a redus aceste taxe la nivel normal.

Deși poate fi greu să vedem ceva pozitiv în scăderea prețurilor criptoactivelor, odată cu apropierea The Merge, comisioanele accesibile pot fi un lucru foarte bun. Într-o perioadă de schimbări uriașe pentru rețea, barierele scăzute la intrare sunt esențiale pentru a încuraja noi participanți. 

Bitcoin concurează în mod discret cu Ethereum

În timp ce se pune mult accent pe actualizarea The Merge, precum și pe gama de dApps și alte protocoale de pe blockchain-ul Ethereum, rețeaua Bitcoin Lightning, aflată în creștere, are și ea multe de oferit, potrivit unui raport al Arcane Research

Rețeaua Lightning a Bitcoin este un aspect cu adevărat interesant al unuia dintre cele mai importante criptoactive din lume, un aspect adesea uitat. Studiul realizat de Arcane constată însă că numărul de plăți s-a dublat într-un an de zile pe această rețea, iar valoarea plăților a crescut cu 400% (în dolari). 

Rețeaua Lightning oferă posibilități interesante de a ajuta bitcoin să își sporească dominația la nivel global. Arcane a constatat, de asemenea, că accesul la rețea a explodat în mai puțin de un an, de la aproximativ 100.000 la peste 80 de milioane până în martie 2022. Această extindere a rețelei nu poate fi ignorată pe viitor, chiar și în condițiile în care numărul de blockchains concurente va prolifera.

Un grup parlamentar din Regatul Unit
lansează o anchetă privind criptoactivele

Grupul parlamentar privind activele digitale și cripto (APPG) a lansat o anchetă privind sectorul criptoactivelor din Regatul Unit și dorește să consilieze guvernul cu privire la următorii pași în ce privește criptoactivele în Regatul Unit.

Recent a fost lansat proiectul de lege privind serviciile și piețele financiare, care conține unele prevederi cheie în ceea ce privește domeniul cripto și, în special, stablecoins. Ca atare, este foarte bine să vedem că un grup parlamentar se implică în acest sector și speră să afle mai multe despre modul în care acesta funcționează și despre potențialele sale beneficii. 

Criptoactivele se află într-un moment critic în Regatul Unit în ceea ce privește evoluția sectorului. Măsurile care sprijină inovarea și protecția consumatorilor și investitorilor vor contribui la creșterea încrederii în acest domeniu, permițând în același timp Regatului Unit să rămână un centru de dezvoltare a tehnologiei.

Dobânzile continuă să crească pe fondul temerilor legate de stagflație. Consumatorii resimt impactul majorărilor.

 

Ultimele date pozitive privind forța de muncă din Statele Unite întăresc teoria că în septembrie va urma o nouă creștere agresivă a ratei dobânzii cheie de către Rezerva Federală americană. Banca Centrală Europeană a început și ea să majoreze ratele dobânzilor, iar țările din Europa Centrală și de Est sunt fruntașe, având primele patru cele mai mari rate ale dobânzilor din Uniunea Europeană. 

Banca Națională a României a majorat și ea dobânda cu încă 0,75%, până la 5,5%, menționând în hotărârea de săptămâna trecută a Consiliului de Administrație că datele și analizele indică o cvasi-stagnare a activității economice atât în trimestrul al doilea, cât și pentru trimestrul al treilea din acest an, sub impactul războiului din Ucraina și al sancțiunilor asociate. 

Recenta decizie privind dobânda menține România pe locul patru în UE, după Ungaria, cu o dobândă de 10,75%, Cehia, cu 7% și Polonia, cu 6,5%. Creșterea agresivă a ratei dobânzii în Ungaria o plasează la mai puțin de 1% din rata inflației, în încercarea de a opri deprecierea forintului și de a face Ungaria mai atractivă pentru capitalul străin. Urmează Polonia, cu un diferențial față de inflație de 9%, urmată de România cu 9,55% și Cehia cu 10,2%.  

Cu toate acestea, consumatorii resimt impactul acestor majorări ale dobânzilor, ROBOR la 3 luni depășind 8% și crescând ratele lunare ale persoanelor împrumutate. Acest nivel ridicat al ratei dobânzii a fost văzut ultima dată în februarie 2010.  

Economia românească începe să arate o scădere a consumului semnalând și o posibilă stagnare a inflației. Cele mai recente date de la Institutul Național de Statistică arată că în luna iunie vânzările cu amănuntul au înregistrat prima scădere de la lună la lună din 2022, cu 2,1%. Această scădere se manifestă la produsele alimentare și nealimentare, singura categorie care prezintă o creștere față de mai 2022 fiind cea a carburanților. Totuși, vânzările cu amănuntul arată o creștere de 3,2% față de luna iunie a anului trecut, menționată și de BNR în raportul său. Însă, potrivit BNR, producția industrială și-a reluat contracția anuală, volumul comenzilor noi în industria prelucrătoare a scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut, iar volumul lucrărilor de construcții noi aproape că a încetat să mai crească în termeni anuali. 

În pofida perspectivelor de încetinire a economiei, piața muncii din România a rămas puternică, BNR menționând că numărul de salariați din economie a continuat să crească în ritm susținut în perioada aprilie-mai, aproape exclusiv pe fondul angajărilor din sectorul privat, iar rata șomajului a continuat să scadă, până la 5,3% în iunie, rămânând ușor peste nivelul de dinaintea pandemiei. Cu toate acestea, deficitul de forță de muncă și-a stopat creșterea neîntreruptă de aproape doi ani, iar intențiile de angajare la trei luni s-au atenuat ușor, pe fondul unor evoluții mixte la nivel sectorial, justificate probabil de efectele și incertitudinile generate de războiul din Ucraina și de sancțiunile în vigoare.

În Statele Unite, după două trimestre consecutive de contracție a PIB-ului și după ce analiștii au dezbătut dacă este sau nu recesiune, ultimele date privind forța de muncă au venit cu o surpriză. În iulie, au fost create 528.000 de noi locuri de muncă, mai mult decât creșterea medie lunară din ultimele 4 luni de 388.000 și de două ori mai multe decât așteptările analiștilor. Datele puternice privind forța de muncă au întărit, de asemenea, dolarul, au împins în sus randamentele obligațiunilor și întăresc poziția Fed cu privire la înăsprirea politicii monetare. Piața ia în considerare o continuare a majorărilor agresive ale dobânzii Fed de încă 0,75% în septembrie. Dar datele privind inflația, care vor fi publicate în această săptămână, ne-ar putea arăta dacă este sau nu cazul pentru o nouă creștere. 

România primește de la Comisia Europeană 149 de milioane de euro pentru a sprijini producția de hidrogen

0

Comisia Europeană a aprobat, astăzi, 8 august, o schemă de ajutoare de stat pentru România în valoare de 149 de milioane EUR pusă la dispoziție prin intermediul „MRR” pentru a sprijini producția de hidrogen din surse regenerabile. 

Scopul măsurii este să contribuie la dezvoltarea hidrogenului din surse regenerabile, în conformitate cu obiectivele Strategiei UE pentru hidrogen și cu Pactul verde al UE.

Schema va contribui, de asemenea, la obiectivele planului REPowerEU de a reduce dependența de combustibilii fosili din Rusia și de a accelera tranziția verde.

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Această schemă în valoare de 149 de milioane EUR permite României să își consolideze capacitățile de producție de hidrogen din surse regenerabile, limitând în același timp posibile denaturări ale concurenței. Măsura adoptată astăzi va contribui la realizarea Strategiei UE pentru hidrogen și a ambițiilor Pactului verde european. Mai mult decât atât, măsura va ajuta România să înlocuiască gazele naturale, cărbunele și petrolul din industriile greu de decarbonizat și din transporturi și să își reducă dependența de combustibilii fosili importați, în conformitate cu planul REPowerEU.”

Schema notificată de România

Schema notificată de România, care se va desfășura până la 31 decembrie 2023, va fi finanțată parțial prin Mecanismul de redresare și reziliență, în urma evaluării pozitive de către Comisie a Planului de redresare și reziliență al României și a adoptării acestuia de către Consiliu.

Schema va sprijini construcția de noi instalații pentru producția de hidrogen din surse regenerabile, cu scopul de a realiza, până la 31 decembrie 2025, capacități de producție a hidrogenului din surse regenerabile de cel puțin 100 MW în instalații de electroliză care să producă cel puțin 10 000 de tone de hidrogen pe an.

Schema este deschisă (i) întreprinderilor de toate dimensiunile care își desfășoară activitatea în
domeniul producției de hidrogen sau de energie electrică, (ii) unităților administrativ-teritoriale sau (iii) institutelor naționale de cercetare și dezvoltare din domeniul energiei, inclusiv asociațiilor sau parteneriatelor formate de actorii respectivi. În cadrul schemei, sprijinul va fi acordat sub formă de granturi directe. Valoarea maximă a ajutorului care poate fi acordat fiecărui proiect nu va depăși 50 de milioane EUR.

Proiectele vor fi selectate printr-o procedură de ofertare transparentă și nediscriminatorie, în cadrul căreia beneficiarii vor concura pentru cea mai mică valoare a ajutorului pe MW de capacitate de electroliză instalată. Prima cerere de proiecte a fost lansată în luna iunie 2022. 

Evaluarea Comisiei

Comisia a evaluat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, în special al articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene („TFUE”), care permite țărilor UE să sprijine dezvoltarea anumitor activități economice în anumite condiții, precum și în temeiul Orientărilor din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie.

Comisia a constatat că schema:

  • facilitează dezvoltarea anumitor activități economice, în special producția de hidrogen din surse regenerabile;
  • are un „efect stimulativ”, deoarece beneficiarii nu ar efectua investițiile în hidrogenul din surse regenerabile în aceeași măsură în absența sprijinului public;
  • are un impact limitat asupra concurenței și a schimburilor comerciale în cadrul UE. În special, schema este necesară și adecvată pentru a asigura producția de hidrogen din surse regenerabile. De asemenea, schema este proporțională, întrucât nivelul ajutorului corespunde nevoilor de finanțare efective. În plus, vor fi instituite garanțiile necesare care să limiteze ajutorul la minimum, inclusiv o procedură de ofertare concurențială pentru acordarea ajutorului;
  • generează efecte pozitive care compensează orice eventuală denaturare a concurenței și a schimburilor comerciale în UE.

Pe acest temei, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Toate investițiile și reformele care implică ajutoare de stat, inclusiv cele incluse în planurile naționale de reziliență și redresare prezentate în contextul MRR, trebuie notificate Comisiei spre aprobare prealabilă, cu excepția cazului în care fac obiectul uneia dintre normele de exceptare pe categorii a ajutoarelor de stat.

Comisia evaluează cu prioritate măsurile care implică ajutor de stat cuprinse în planurile naționale de redresare prezentate în contextul MRR și a oferit orientări și sprijin statelor membre în etapele pregătitoare ale planurilor naționale, pentru a facilita implementarea rapidă a MRR. În același timp, Comisia se asigură, în decizia sa, că sunt respectate normele aplicabile privind ajutoarele de stat, pentru a menține condiții de concurență echitabile pe piața unică și pentru a garanta că fondurile MRR sunt utilizate în așa fel încât să reducă la minimum denaturarea concurenței și să nu se excludă investițiile private.

Orientările din 2022 privind ajutoarele de stat pentru climă, protecția mediului și energie oferă informații privind modul în care Comisia va evalua compatibilitatea măsurilor de protecție a mediului, inclusiv de protecție a climei, și a măsurilor de ajutor în domeniul energiei care fac obiectul obligației de notificare în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE.

Aceste orientări, aplicabile din luna ianuarie 2022, creează un cadru favorabil flexibil, adecvat scopului, menit să ajute statele membre să ofere sprijinul necesar pentru atingerea obiectivelor Pactului verde într-un mod bine direcționat și eficient din punctul de vedere al costurilor.

Normele asigură alinierea la obiectivele și țintele importante ale UE stabilite în Pactul verde european și la alte modificări recente aduse reglementărilor din domeniile energiei și mediului și țin seama de importanța sporită a protecției climei.

Normele includ secțiuni referitoare la ajutoarele pentru energia din surse regenerabile, măsurile de eficiență energetică, ajutoarele pentru mobilitatea curată, infrastructura, economia circulară, reducerea poluării, protecția și refacerea biodiversității, precum și la măsurile de asigurare a securității aprovizionării cu energie, sub rezerva anumitor condiții.

Versiunea neconfidențială a deciziei (cu numărul de caz SA.102003) va fi disponibilă în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News conține lista deciziilor referitoare la ajutoare de stat publicate recent pe internet și în Jurnalul Oficial.

Bogdan Bocșe, Knosis.ai: industria IT trebuie să investească în generațiile viitoare

0

În toate segmentele vieții personale și profesionale se vorbește tot mai mult de imperativul tehnologiei, de inteligență artificială, inovație, softuri, roboți sau de phygital- fuziunea lumii fizice cu cea digitală.

Bogdan Bocșe, expert în tehnologia informației și antreprenor, a explicat într-un interviu acordat revistei FoodBiz.ro ce presupune inteligența artificială și care este rolul celor două firme fondate de acesta, menite să reducă decalajul dintre nevoile afacerii de automatizare și activarea digitală, pliabile pentru diferite industrii precum producție, retail sau HoReCa.

„Inteligența artificială are o definiție largă și una strânsă. Definiția largă este că orice formă de artizanat uman care se dovedește a fi utilă activității umane, ulterior este o formă de inteligență artificială. Un ceas este o formă de inteligență artificială, o pereche de ochelari, un calculator de buzunar și un smart phone sunt deja forme de inteligență artificială. Descrierea mai specifică, care face apel și la conceptul inovație, se referă la un fel fundamental nou și comparabil mai eficient de a executa o sarcină folosind una sau mai multe inovații tehnologice. Este util să avem în minte ambele aceste două definiții (…) pentru a tria acele elemente tehnologice care cu adevărat reprezintă o inovație și într-adevăr aduc o eficiență vieții umane și activității comerciale”, a explicat Bogdan Bocșe pentru FoodBiz.

Există o goană după noutate și inovație, dar precum spune antreprenorul, trebuie păstrat un echilibru între autonomie și noutate. Se induce o dependență față de niște servicii care sunt operate în altă parte, după reguli asupra cărora nu există drept de vot și nu este în avantajul oamenilor pe termen lung. De aceea, subliniază acesta, industriile IT și cele conexe ar trebui să investească o parte din profitul și din succesul lor în mijloace pentru educarea generațiilor viitoare.

„Knosis.ai și Envisage.ai au luat naștere din dorința de a combina pasiunea pentru învățarea umană și potențialul uman de a ține pasul cu tehnologia, cu abilitățile moderne ale tehnologiei emergente de inteligență artificială și augmentată, inclusiv pentru vedere computerizată, recunoașterea obiectelor sau pentru procesarea și interpretarea automată sau asistată, a mesajelor, a conversațiilor și a corespondenței, inclusiv a corespondenței comerciale”, a explicat pentru FoodBiz.ro Bogdan Bocșe, co-fondatorul celor două firme de inteligență artificială.

Soluțiile sofware oferite se concentrează pe definirea unor procese de inteligență augmentată, în care operatorii colaborează cu un ansamblu de metode de inteligență artificială precum estimatori, detectori, dicționare pentru a ajunge la un răspuns cât mai corect, în cel mai eficient mod posibil și cu un nivel de detaliu aproape imposibil de atins individual-uman.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro