Importatorii europeni obligați să realizeze activități de „due diligence” pentru achizițiile de mărfuri rusești

0

_________________

Autori: Mihai Petre, Director,
Consultanță Comerț Internațional, EY România
Cosmin Dincă, Manager,
Comerţ Internaţional, EY România (foto)

O bună parte din mărfurile de origine rusă sunt supuse în prezent diverselor restricții, intrarea lor pe piața din Uniunea Europeană fiind interzisă. Cu toate acestea, există și excepții. Mai precis, mărfuri care pot fi importate în continuare, chiar dacă au origine nepreferențială rusă (de ex. semifabricate/materii prime pentru industria siderurgică). Atât restricțiile, cât și excepțiile aplicabile diverselor mărfuri pot fi identificate de către importatori prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinată. 

Restricțiile impuse de Uniunea Europeană nu se opresc doar la nivel de produs (a mărfurilor comercializate), ele se extind și asupra entităților juridice care comercializează respectivele mărfuri. Cu alte cuvinte, chiar dacă anumite mărfuri de origine rusă ar putea fi importate ca atare pe motiv că importul de acest tip de marfă este permis ca regulă generală, conform bazei de date TARIC, putem fi puși în situația unei interdicții la import pe motiv că entitatea care le comercializează face, la rândul ei, obiectul sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană. În aceste cazuri, operatorii economici importatori trebuie să se asigure că nu încalcă prevederile regulamentelor UE prin care au fost stabilite sancțiuni adiționale (de ex. înghețarea fondurilor și a resurselor economice aparținând persoanelor/companiilor aflate pe listele de restricții).

Pentru ca importatorii să se poată asigura de respectarea obligațiilor privind măsurile restrictive, Comisia Europeană recomandă în ghidul publicat în acest sens realizarea de activități de „due diligence” (atât la începutul colaborării cu un partener comercial, cât și pe parcursul relației comerciale – monitorizare continuă), lăsând totodată la latitudinea agenților economici modul în care aceasta se va realiza. Cu alte cuvinte, importatorii trebuie să colecteze și să analizeze informațiile juridice, fiscale, financiare ale partenerilor de afaceri înainte de efectuarea importurilor pentru a se asigura că acești furnizori sau persoanele care îi controlează direct sau indirect nu apar pe lista sancțiunilor internaționale.

Drept urmare, chiar dacă în prezent, anumite mărfuri rusești pot pătrunde pe piața din UE fără interdicții de import, nu înseamnă că importatorii europeni au scăpat de expunerea la riscuri. România pedepsește nerespectarea sancțiunilor internaționale cu amendă de la 10.000 lei, la 30.000 lei, precum și cu confiscarea bunurilor. De asemenea, autoritățile de control pot aplica și sancțiuni complementare, cum ar fi suspendarea activității companiei pe o perioadă între 1-6 luni.

În concluzie, pentru a evita amenzile și aplicarea de sancțiuni nedorite, importatorii trebuie să investească timp și resurse suplimentare în aceste verificări de tip „due dilligence”. Fără cunoștințele și tehnica necesară, pentru companiile importatoare, este foarte dificil să identifice proprietarii furnizorilor pentru a verifica dacă vreunii dintre aceștia au fost sancționați. Echipa de consultanță dedicată comerțului internațional a EY România a asistat cu succes societăți din România care să gestioneze importul de mărfuri în astfel de situații. S-a putut evita, astfel, aplicarea de contravenții nedorite sau suspendarea activității acestora.

Talente și patrimoniu în festivalul ICon Arts Transilvania

0

Festivalului ICon Arts Transilvania își desfășoară a XX-a ediție  în perioada 25 iulie-7 august 2022 în 10 localități din sudul Transilvaniei, Sibiu și împrejurimi. Evenimentul este organizat de Asociația UCIMR – Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România în parteneriat cu Exces Music și cofinanțat de Consiliul Județean Sibiu.

Programul (disponibil pe iconarts.ro) cuprinde 16 evenimente: concerte imersive de muzică de cameră, arii și duete de operă, jazz, muzică nouă, în grădini baroce și în biserici fortificate. Intrarea este liberă la majoritatea evenimentelor, prin rezervare la adresa reservations@iconarts.ro

Concertează artiști din Belgia, Elveția, Germania, Marea Britanie, România. Pentru tinere talente ale muzicii clasice și de jazz, se desfășoară o serie de masterclass-uri. Sunt create astfel oportunități de afirmare a unor vârfuri ale generației 2022, în cadrul proiectelor UCIMR și ale partenerilor săi culturali. 

Organizatorii subliniază că „principala noutate a Academiei ICon Arts este fondarea a trei rezidențe artistice în domeniul jazzului, muzicii de cameră și compoziției muzicale. Cu acest prilej, în cadrul proiectului Rezidența Transilvanica, va fi construită o rută culturală între bisericile fortificate din Bunești, Biertan, Copșa Mare, Cund, Cloașterf și Mălâncrav. Compozitori din România/Elveția, Polonia, China, Irlanda, SUA vor transpune povestea celor 6 fortificații în miniaturi muzicale pe care turiștii le pot asculta chiar în incinta spațiilor pentru care au fost create, începând cu luna noiembrie 2022. Ansamblul de percuție ICon Arts va susține două concerte în avanpremiera acestui proiect, alături de soliști invitați, în perioada septembrie-noiembrie”.

Asociația Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România este definită ca „un ONG de utilitate publică aflându-se de 27 de ani în sprijinul interpreților români din domeniul muzicii și al coregrafiei. Prin continuitatea proiectelor sale, UCIMR s-a impus în viața culturală în plan național promovând atât tinere talente, cât și muzicieni de vârf, alături de elemente de patrimoniu românesc și universal”. 

Soluție pentru a evita pierderea bagajelor la aeroport

0

Riscul de a pierde sau rătăci bagajele pe aeroport este eliminat prin aplicarea soluțiilor integrate de ambalare, curierat, logistică și fulfillment oferite de Mail Boxes Etc. (MBE), franciza adusă în România de antreprenorul Adrian Minea.

Alina Scripca, Business Development Manager MBE România: „Vedem cu toții ce se întâmplă pe aeroporturile lumii în această perioadă și știm că nimic nu este mai neplăcut decât să constați la coborârea din avion că bagajul tău s-a rătăcit pe undeva și nu știi când ajunge. Pentru a evita bătălie de cap, completarea de formulare, așteptarea și chiar riscul de a nu-și mai recupera niciodată lucrurile personale,  le reamintim tuturor celor interesați că  MBE oferă, în toate cele peste 53 de state în care are operațiuni serviciul deambalare și expediție a bagajelor la destinația aleasă de client. Condiția este ca bagajele să fie aduse la una dintre agențiile MBE din țară cu minimum patru zile înainte de a pleca în vacanță. Noi ne vom ocupa apoi de ambalare, expediere și retur, la întoarcerea din concediu. Folosind acest serviciu de la MBE, turiștii simplifică deplasarea prin aeroporturi, mai ales dacă au și escală, evită eventualele întârzieri cauzate de bagaje și elimină neplăcerile provocate de pierderea sau rătăcirea bagajelor.  Oferim clienților noștri posibilitatea de a-și expedia bagajele prin intermediul MBE tot timpul anului, inclusiv iarna, când au de transportat echipamente voluminoase de schi sau alte sporuri de iarnă.”

MBE subliniază că „turiștii care vor să trimită bagajele prin intermediul Mail Boxes Etc. trebuie să se prezinte la o agenție MBE cu cel puțin patru zile înainte de a pleca în vacanță. Aceștia pot accesa website-ul companiei www.mberomania.ro, pentru a vedea care este cea mai apropiată agenție a companiei. 

Serviciul oferit de MBE este disponibil pentru orice destinație din lume și include atât expedierea, cât și returul bagajelor la întoarcere. Costurile variază în funcție de greutate, dimensiuni și destinație și nu există o limită de greutate, ca la transportul cu avionul.

În funcție de destinație, bagajele ajung în 48 de ore sau în 3-5 zile, direct la hotel sau la adresa indicată de client. În Europa, expedițiile pot ajunge și în 24 de ore, însă în acest caz costurile cresc, pentru că se va apela la transport aerian. 

Bagajele care urmează a fi expediate pot fi valize sau trollere, ele urmând a fi ambalate și înfoliate corespunzător pentru transport în agențiile MBE.

Serviciul de transport al bagajelor oferit de MBE nu se adresează doar turiștilor care pleacă în vacanță, ci și altor categorii de clienți, cum ar fi persoanele are se mută în/din România, românii stabiliți în străinătate și care vor să trimită pachete în țară sau cei care au de transportat echipamente voluminoase, cum ar fi cele de schi sau surf”.

Franciza Mail Boxes Etc., adusă în România în 2019 de omul de afaceri timișorean Adrian Minea, oferă „soluții integrate de ambalare și curierat, logistică și fulfillment, dar și de graphic design și print.

Adrian Minea, master-francizorul MBE în România, are o experiență antreprenorială de peste 30 de ani și deține Bipmobile, companie de transport internațional de mărfuri, cu o cifră de afaceri anuală de peste 15 milioane de euro.

MBE România are în prezent 5 agenții și își propune să ajungă la o rețea de 100 de agenții și afaceri de 10 milioane de euro în următorii 10 ani. Pentru 2022, Adrian Minea vrea să dubleze numărul agențiilor și să ofere servicii de ambalare, curierat și logistică unui număr cât mai mare de companii și persoane fizice din toată țara. 

Fondată în San Diego, California, în 1980, Mail Boxes Etc. a fost adusă pe piața din Italia în 1993 de Graziano Fiorelli și, de la deschiderea centrului pilot, rețeaua italiană MBE a crescut la peste 570 de centre.  MBE Italia a achiziționat ulterior drepturi de licență master MBE pentru Spania, Germania și Austria, iar în 2009 a devenit singurul proprietar al mărcii Mail Boxes Etc. și francizor al sistemului de franciză MBE. 

La nivel global, MBE a încheiat exercițiul financiar 2021 cu vânzări de 1,2 miliarde de dolari și avea 2.900 de agenții în 53 de țări, la finalul anului trecut”.

 

Campus sustenabil de centre de date dezvoltat de P3 Logistic Parks

0

Dezvoltatorul și proprietarul pe termen lung de proprietăți logistice P3 Logistic Parks a preluat fostele magazii Großauheim din Hanau de la Institutul pentru Imobiliare Federale (Bundesanstalt für Immobilienaufgaben), în locul cărora va dezvolta un campus de centre de date la scară largă, P3 Datacenter Hanau, pe o suprafață de 250.000 m². Investtitorul anunță că „protecția climatică și eficiența energetică joacă un rol central în proiectarea noului amplasament. Campusul va fi construit și operat în mod durabil și va fi alimentat cu energie electrică 100% verde.

Construcția campusului va avea loc în mai multe etape, cel puțin opt module de centre de date urmând a fi ridicate în următorii zece ani pe o suprafață construită de aproximativ 200.000 de metri pătrați. Proiectul reprezintă o dezvoltare de tip brownfield, ceea ce înseamnă că P3 va decontamina spațiul, care a fost abandonat din anul 2008, va efectua procesul de dezmembrare totală a construcției, va recicla stocul existent și va folosi materialele pentru lucrări la fundație.

Capacitatea planificată la nivelul întregului campus este de 180 de megawați. Pentru o funcționare durabilă, P3 a stabilit o serie de obiective de sustenabilitate cu autoritățile orașului Hanau și s-a angajat să le implementeze. Acestea includ faptul că P3 Datacenter va fi complet alimentat cu energie electrică din surse regenerabile, odată cu punerea în funcțiune a primului modul. În plus, o atenție deosebită va fi acordată eficienței energetice, echilibrării și reducerii emisiilor de CO2. În acest sens, datele corespunzătoare vor fi comunicate anual către oraș și consumul tuturor resurselor va fi monitorizat printr-un sistem de management al energiei.

Pentru a proteja flora și fauna locală, P3 va implementa măsuri de protecție a speciilor. Acestea includ stabilirea unor zone de compensare și de relocare a animalelor care au nevoie de protecție. În plus, va crea alte habitate adecvate, cum ar fi turnuri pentru păsări și adăposturi pentru lilieci și va ecologiza zona în care va fi dezvoltat proiectul.

Campusul prevede și construcția unei centrale termice și electrice de către Gemeinschaftskraftwerk Hanau GmbH und Co. KG. Acest lucru va asigura furnizarea de încălzire în mod ecologic pentru orașul Hanau începând cu anul 2024, după expirarea contractului cu centrala electrică Staudinger. Proiectul va cuprinde și construcția unei stații de transformare de către operatorul local de rețea Hanau Netz GmbH”.

Soenke Kewitz, Managing Director P3 Logistic Parks Germania: „Boom-ul comerțului electronic și adoptarea modului de lucru de la distanță sunt o dovadă a importanței tot mai mari a centrelor de date pentru noi toți. Fără acestea, digitalizarea avansată nu este posibilă, iar necesitatea de a răspunde acestei cerințe printr-o alternativă ecologică este enormă. Suntem foarte încântați să putem dezvolta o astfel de soluție de viitor printr-o cooperare între P3 Datacenter Hanau și autoritățile locale.”

Claus Kaminsky, primarul orașului Hanau: „Transformarea fostelor magazii Großauheim într-un campus de centre de date foarte mare raportat la standardele internaționale, reprezintă pentru noi elementul esențial în implementarea strategiei noastre privind centrele de date. Dezvoltarea în comun și asumarea obligatorie a unor obiective de sustenabilitate, dincolo de nivelul general acceptat – de exemplu, jumătate din energie va fi alimentată din surse regenerabile locale – a fost deosebit de importantă pentru noi, având în vedere amploarea finală a construcției.”

Semir Selcukoglu, manager al P3 Logistic Parks Datacenter: „Proiectul nostru din Hanau va reprezenta unul dintre cele mai mari campusuri de centre de date din Europa. Întrebarea pe care ne-am adresat-o în acest timp a fost: cum putem alinia nevoile unui centru de date la scară largă cu provocările schimbărilor climatice? Sunt deosebit de mândru că în dialogul nostru cu autoritățile locale din orașul Hanau am găsit o soluție inovatoare. Aștept în continuare, cu nerăbdare, dezvoltarea proiectului, care echivalează cu suprafața a 35 de terenuri de fotbal, ce va fi alimentat în întregime cu energie electrică verde. În plus, proiectul nu va avea un impact negativ asupra echilibrului funciar al zonei Rin-Main, fiind o zonă deja exploatată, folosită anterior în scopuri militare.” 

Claus Niebelschuetz, manager de vânzări la Institutul pentru Imobiliare Federale: „Construirea centrului de date P3 Hanau pe locul fostelor magazii Großauheim este rezultatul unei colaborări dintre P3 Logistic Parks, Institutul pentru Imobiliare Federale și orașul Hanau și, în același timp, reprezintă un alt pas important în procesul de conversie din oraș, în care fostele proprietăți americane sunt folosite ulterior în scopuri civile, cu utilitate în viitor.”  

Dezvoltatorul subliniază că „dezvoltarea campusului centrului de date este speculativă. Conceptul este proiectat pentru a fi utilizat de operatorii de centre de date în calitate de chiriași. Orașul Hanau este o locație deosebit de atractivă datorită proximității cu hub-ul DE-CIX din Frankfurt.

P3 a fost sprijinit în procesul de intermediere a proprietății de către consultantul internațional imobiliar CBRE, divizia A&T Industrial & Logistics, condusă de Rainer Koepke, și a fost consiliat juridic cu privire la achiziție de către firma de avocatură Noerr, condusă de dr. Alexander Jänecke și dr. Tim Behrens”. 

Prime Dash – date financiare în timp real

0

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Prime Dash: Ne considerăm o echipă de antreprenori inovatori, care au identificat o nevoie în piață și care au avut curajul să creeze și să dezvolte produse de analiză financiară menite să eficientizeze activitatea de business. Ne motivează încrederea pe care o avem în rezultatele muncii noastre, iar misiunea Prime Dash este cu impact semnificativ în piața financiară și anume: să punem tehnologii inovative la dispoziția instituțiilor financiare pentru a le facilita accesul la date financiare în timp real, necesare în procesul de vânzare cât și în managementul riscului de creditare.

De cine a fost fondată / de cine este reprezentată compania?

Prime Dash: Bazele companiei au fost puse de trei cofondatori, Madou Sylla, CEO-ul companiei, Cosmin Ghiță, în calitate de CTO, și Cătălin Rus, COO și responsabil al activității Prime Dash în Europa.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

Prime Dash: Programul InnovX-BCR a fost o experiență inedită. După o primă etapă de pregătire intensă a materialelor de comunicare, împreună cu cei mai buni specialiști în domeniu, în cea de-a doua etapă au fost organizate o serie de evenimente de business și investment prin care a crescut vizibilitatea companiei și din care au rezultat oportunități extraordinare la nivel european și nu numai. Calificarea pe locul 2 în competiția finală ne-a asigurat participarea la Startup Grind Global Conference 2023, din Silicon Valley, fiind un pas important în strategia de scalare la nivel internațional.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program sau alte corporații?

Prime Dash: Ca urmare a evenimentelor organizate de InnovX, au fost avansate discuții cu potențiali clienți din domeniul bancar în vederea demarării unor POC-uri în viitorul apropiat și cu câteva corporații, ceea ce ne bucură și validează încă o dată valoarea produselor Prime Dash. Un alt aspect foarte important este cel legat de runda de investiții, ca urmare a unor discuții cu fonduri de investiții, demarate atât anterior cât și în timpul acceleratorului. Două dintre aceste fonduri au fost activ implicate în derularea programului, accelerând procesul investițional.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

Prime Dash: Un prim achievement important de menționat este finalizarea pe locul 1 în faza de accelerare a programului InnovX și locul 2 în competiția finală a acceleratorului.

De asemenea, în luna aprilie am fost selectați pentru a face parte din Visa Innovation Program 2022 (fiind singura companie din România acceptată în această cohortă). Suntem membri și ne bucurăm de beneficiile programului Microsoft for Startups 2021, Fintech Circle Community, Level 39, iar din 2021 suntem parte a programului agenției Department of International Trade (DIT) de susținere a companiilor internaționale în expansiunea lor globală. Sunt parteneriate pe care ne dorim să le menținem și să le ducem la nivelul următor.

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

Prime Dash: În perioada următoare suntem prezenți la o serie de evenimente importante din domeniul fintech.

Primul dintre acestea London Fintech Week, din luna iulie a acestui an. În urma unui proces de selecție realizat de Fintech Circle Community, au fost desemnate cinci companii pentru a fi prezente pe scena London Fintech Week. Prime Dash este una dintre cele cinci și va fi reprezentată de Ioana Rus și Cătălin Rus.

Următorul eveniment foarte important pentru care ne pregătim este Unchain Festival, unul dintre cele mai mari evenimente de fintech din centrul și estul Europei, care va avea loc, spre bucuria noastră, la Oradea.

Atena va fi gazda evenimentului Endeavor’s Investor Roadshow, la care Prime Dash va participa la mijlocul lunii iulie, în calitate de invitat al Endeavor România, cărora dorim să le mulțumim pentru întregul sprijin oferit.

Prezența la aceste evenimente deschide noi oportunități de business și conectare la nivel internațional.

De asemenea, există altceva în mod special pe care ai dori să-l includ în articol?

Prime Dash: Ne dorim ca în acest an să mutăm sediul companiei în Londra, ceea ce presupune o revectorizare a strategiei de piață.

Quarks Interactive – primul software din lume realizat independent și conectat la un calculator cuantic

0

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Quarks Interactive: Quarks Interactive S.R.L. este prima companie care face software pentru calculatoare cuantice din România. Misiunea companiei este de a simplifica pentru totdeauna cum va lucra lumea cu viitoarele calculatoare cuantice. Aceste noi tipuri de calculatoare vor permite soluționarea problemelor pe care azi le considerăm imposibil de rezolvat din toate domeniile de cercetare. Pentru a putea înțelege cum se operează aceste calculatoare este nevoie de învățarea unei metode noi și contraintuitive de programare. Dacă știm că calculatoarele clasice sunt făcute din biți (0 și 1), calculatoarele cuantice permit ca și superpozițiile dintre 0 și 1 să fie considerate stări de calcul. Viteza și volumul de date ce va putea fi procesat de calculatoarele cuantice nu vor fi niciodată întrecute de tipurile de calculatoare bazate pe tehnologiile de tranzistori.

Cu scopul de a simplifica accesul și cunoștințele necesare pentru a programa un calculator cuantic, Quarks Interactive a realizat softul numit Quantum Odyssey. Acest soft, pe lângă că oferă o metodă complet vizuală de scrie cod pentru un calculator cuantic, oferă și o întreagă gamă de cursuri de specialitate în domeniu. Astfel, oricine poate învăța cum se poate programa un calculator cuantic de la zero, jucând Quantum Odyssey (este disponibil pe https://www.quarksinteractive.com/).

De cine a fost fondată / de cine este reprezentată compania?

Quarks Interactive: Compania are un singur membru fondator, Laurențiu Niță, cercetător la Universitatea Durham din Marea Britanie. El a înființat compania, prin intermediul căruia dezvoltă Quantum Odyssey împreună cu colegii lui din Marea Britanie, România și Singapore.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

Quarks Interactive: InnovX-BCR ne-a ajutat să grăbim pașii necesari pentru a mări compania. De la sesiunile de brainstorming până la planuri și evaluări financiare, Quarks Interactive a crescut puternic în cadrul acestui program, acum fiind pregătită pentru a avea o evaluare de  10 mil. dolari post-investment și un plan sănătos de expansiune pentru următoarea rundă de seed, cuantificată la 2 mil. dolari.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program sau alte corporații?

Quarks Interactive: Parteneriatele principale realizate au fost cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice și Moleculare din Cluj-Napoca, ce a declarat că va sprijini compania prin accesul la cercetători și tehnologii, precum și cu Microsoft și IBM. Mentorii ne-au pus în contact cu chestorul României pe Ilfov, în vederea unui ajutor mutual pentru a realiza în România un centru de excelență pe tehnologii cuantice și comunicații, în parteneriat cu instituțiile statului.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

Quarks Interactive: Suntem primul software din lume realizat independent ce este conectat la un calculator cuantic. IBM este partenerul nostru principal, împreună cu care am reușit să facem ca Quantum Odyssey să poată fi translator și interfață grafică pentru calculatoarele lor cuantice care sunt acum în funcțiune. Pe lângă acest aspect, ne mândrim și cu faptul că dintr-o investiție de 100.000 euro inițială, am reușit anul trecut să obținem revenue dublu și să ieșim pe profit. Sperăm să putem crește masiv compania anul acesta.

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

Quarks Interactive: Vom organiza primele evenimente competitive din lume de tip E-sports gaming cu teme științifice legate de calculul cuantic. Dorim să acordăm premii, la fel cum se acordă de exemplu pentru jocuri celebre ca Counter-Strike sau Dota, acelor gameri care reușesc prin Quantum Odyssey să bată cele mai mari scoruri.

De asemenea, există altceva în mod special pe care ai dori să-l includ în articol?

Dacă te pasionează știința și vrei să afli mai multe despre calculatoarele cuantice, te așteptăm în Quantum Odyssey!

Synaptiq.io – Misiunea: să ajute la salvarea a cât mai multe vieți

0

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Synaptiq.io: Misiunea noastră este să ajutăm medicii radioterapeuți să salveze mai multe vieți. Ne propunem să reducem timpul necesar proceselor de radioterapie, automatizând partea de deliniere a organelor la risc și a tumorilor, folosind algoritmi de inteligență artificială. Reducând timpul necesar pentru această sarcină, medicii vor avea posibilitatea să folosească timpul respectiv pentru a trata mai mulți pacienți. Cu toții știm că timpul este foarte important când vine vorba despre tratamentul cancerului.

De cine a fost fondată / de cine este reprezentată compania?

Synaptiq.io: Compania a fost fondată de Dragoș Duse, care a construit ulterior echipa cofondatorilor – Mihai Cata, Diana Andrițchi și Roxana Sabău. În ultimul an, echipa s-a extins la 15 persoane, din care fac parte membri cu experiență pe partea de inteligență artificială, cercetare în domeniul cancerului, financiar, marketing. De curând, Synaptiq a format și o echipă medicală formată din 6 radioterapeuți.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

Synaptiq.io: Programul InnovX-BCR ne-a scos de multe ori din zona de confort, ajutându-ne să ne îmbunătățim calitățile de comunicare, prezentare, înțelegerea pieței. Pe lângă aceasta, programul ne-a oferit multă vizibilitate și acces la potențiali investitori.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program sau alte corporații?

Synaptiq.io: Am reușit să luăm legătura cu investitori care au fost prezenți la diferite evenimente și inclusiv la DemoDay. Pe lângă aceasta, am rămas în legătură strânsă cu organizatorii programului.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

Synaptiq.io: Cea mai recentă realizare a fost câștigarea primului loc în cadrul acceleratorului InnovX-BCR. Suntem foarte recunoscători pentru toate beneficiile primite și suntem nerăbdători să ne prezentăm soluția în Silicon Valley. Pe lângă aceasta, suntem mândri de echipa formată, de expozițiile la care ne-am prezentat (în Dubai, Singapore și Danemarca) și de fondurile europene obținute recent.

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

Synaptiq.io: Suntem în faza avansată cu dezvoltarea produsului și de asemenea lucrăm la obținerea certificării pentru el. Sperăm să reușim să oferim în curând produsul în clinici și spitale, acesta ar fi un milestone important pentru noi.

KIM 4 Industry – se extinde în Europa și curând și în SUA

1

 

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

KIM 4 Industry: Ne-am întâlnit de mult prea multe ori cu situații în care oamenii nu se puteau adapta la soluțiile software implementate de companii, fie că erau prea greu de folosit, fie că necesitau un nivel ridicat de cunoștințe în IT.

Aceste situații apar cu precădere în sectorul industrial, unde procesele și activitățile efectuate de operatori în teren au o dinamică foarte ridicată.

Dat fiind acest aspect, scopul nostru este să oferim utilizatorilor un tool extrem de ușor de folosit, adaptat la nevoile lor, prin care să poată rapid transmite în format digital rezultatul operațiilor efectuate. Am construit practic un sistem de operare al sectorului industrial.

De cine a fost fondată / de cine este reprezentată compania?

KIM 4 Industry: Compania a fost fondată în 2012 de Vicențiu Corbu, iar în 2021 s-a alăturat proiectului și Andrei Pitiș prin Simple Capital.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

KIM 4 Industry: Programul InnovX ne-a ajutat prin prezentarea unor metodologii foarte bune prin care să putem expune mai rapid și clar valoarea adăugată a produselor noastre.

Totodată un beneficiu major l-a reprezentat conectarea cu parteneri recunoscuți global din tehnologie și zona investițională.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program sau alte corporații?

KIM 4 Industry: Suntem în discuții în prezent cu patru parteneri pe care i-am cunoscut datorită acestui program:

Microsoft, cu care vom dezvolta un POC (proof of concept) pe care îl vom lansa împreună în piață. Tot prin ei am accesat și programul Microsoft for Startups, care ne va ajuta la dezvoltarea mai rapidă a soluțiilor noastre;

DLA Piper, companie globală de avocatură cu experiență dovedită pe partea investițională, care ne va ajuta în procesul de due diligence pentru accesarea unei runde de investiții;

Colliers, cu care vom aplica tehnologia noastră în sectorul lor de activitate;

Fortech, cu care suntem în discuții pentru o rundă de investiții pe care o avem deschisă.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

KIM 4 Industry: Am avut în 2014 prima aplicație la nivel mondial a tehnologiei NFC în sectorul de petrol și gaze;

Am fost prima companie românească câștigătoare a Seal of Excellence – faza 2, în programul Horizon 2020 pentru inovație;

Am reușit crearea unei soluții care automatizează procesele executate de operatori în teren în fabricile de producție și prin aplicarea acesteia. Companiile cu care lucrăm ne-au confirmat creșteri de peste 30% în productivitate;

Am creat o academie de IT prin care am reușit într-un timp record să facem tranziția către sectorul IT a persoanelor interesate;

Prin soluțiile noastre, companiile cu care lucrăm consumă mai puține resurse, ajutând astfel la reducerea emisiilor de CO2.

Cu ce evenimente urmează sa ne surprindeți în viitorul apropiat?

KIM 4 Industry: Vom deschide birouri în Europa și sperăm cât mai curând și în SUA.

QuickLegal – schimbare pe piața românească a serviciilor juridice

0

Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

QuickLegal: Ideea din spatele QuickLegal a luat naștere dintr-o nevoie profesională și dintr-o dorință personală de a vedea o schimbare pe piața românească a serviciilor juridice, care pare a fi departe de nevoile actuale ale societății de azi. Toate cele trei fondatoare ale echipei sunt avocate, cu o experiență cumulată de peste 25 de ani în domeniul juridic, care s-au întâlnit pentru prima dată în cadrul evenimentului Global Legal Hackathon, s-au conectat instant și step by step au început să învețe cum să devină antreprenoare, cu fiecare accelerator și competiție la care au participat și au fost premiate.

Ceea ce ne-a motivat a fost propria noastră experiență ca profesioniști în drept, anume: (i) problema avocaților în găsirea clienților, având în vedere limitarea legală a marketingului serviciilor juridice și (ii) problema utilizatorilor în găsirea de sfaturi juridice relevante de la avocatul potrivit, într-un timp scurt, online și în schimbul unui comision rezonabil și transparent. Credem că startup-urile, IMM-urile, cât și persoanele fizice vor avea multe de câștigat printr-o astfel de platformă, deoarece nu numai că vor economisi timp și bani, dar vor avea la îndemână oriunde și oricând o soluție rapidă, fiabilă și transparentă, din punctul de vedere al costurilor, pentru orice nevoi juridice. Noi credem că atât informația legală cât și specialiștii în domeniul juridic trebuie aduși mai aproape de cetățeni și exact asta vrem să facem prin platforma QuickLegal, așa că vă lansăm invitația tuturor de a vă înregistra pe platformă aici, https://quicklegal.ro/home, și a-i descoperi funcționalitățile, momentan crearea unui cont și interacțiunea cu un avocat fiind gratuite.

De cine a fost fondată/de cine este reprezentată compania?

QuickLegal: După cum spuneam, suntem trei avocate din București, Timișoara și Paris și anume: Luminița Busuricu, avocat de litigii, cu mai mult de 8 ani de experiență în spate, absolventă a Facultății de Drept din București, cu studii de master în dreptul arbitrajului internațional, Iulia Caizer, avocat de consultanță pe dreptul comercial și contractual, cu mai mult de 9 ani de experiență, și studii de master în dreptul american în cadrul Georgia State University, Atlanta, SUA, și Bianca Florea, avocat de consultanță pe dreptul concurenței în Paris, cu studii de master în dreptul internațional și european al afacerilor în cadrul Sciences Po și Sorbonne, Paris, Franța.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR la scalarea și accelerarea afacerii tale?

QuickLegal: De departe, programul InnovX-BCR a fost cel mai bine pus la punct accelerator dintre toate cele existente pe piața din România. Acesta are o echipă fantastică în spate, de la care am avut multe de învățat și care ne-a fost alături în toate provocările întâmpinate și ne-a ghidat în conturarea unor soluții de succes. Mai mult decât atât, pe lângă networkingul fantastic și expunerea startupurilor participante pe scena antreprenorilor de succes și a investitorilor de renume, am beneficiat de expertiza mentorilor excelenți aduși în program, cu ajutorul cărora ne-am rafinat strategia de piață și ne-am remodelat planul de business, învățând să gândim și să acționăm ca niște antreprenori.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program sau alte corporații?

QuickLegal: Putem spune că avem acum la îndemână o adevărată rețea de suport, formată din toți invitații, mentorii, organizatorii și sponsorii prezenți în program, iar acum ne concentrăm pe semnarea unor parteneriate cheie cu unii dintre aceștia, pentru a ne putea îmbunătăți produsul, dar mai ales pentru a ne crește expunerea pe piață.

Câteva achievements cu care vă mândriți?

QuickLegal: Un achievement important este chiar finalizarea programului InnovX-BCR, un program intensiv de peste 5 luni, precum și obținerea locului 3 la finalul acestuia, cât și a premiul special din partea Mindspace. A fost o experiență inedită și am avut o concurență excepțională în cadrul programului, noi și încă o echipă fiind challengeri și neavând în spate multă experiență sau o prezență mai îndelungată pe piață. Bineînțeles, ca parte din premiul primit, suntem nerăbdători să ne prezentăm produsul în fața investitorilor americani și nu numai, în cadrul conferinței internaționale Startup Grind din Silicon Valley, care va avea loc anul viitor.

În afară de aceasta, suntem bucuroase să împărtășim că avem deja 200 de utilizatori activi pe platformă și câteva IMM-uri care sunt interesate de o colaborare pe termen lung, iar acum ne concentrăm pe creșterea prezenței pe piață.

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

QuickLegal: Plănuim să dezvoltăm în continuare platforma QuickLegal prin încorporarea de noi tehnologii și extinderea funcționalităților acesteia către alte domenii de interes conexe (taxe, investiții financiare, credite ipotecare etc.) și, de asemenea, către alte piețe similare (Franța, Spania, țările din Europa de Est). După ce am primit un feedback fantastic de pe piață și numeroase premii, suntem încrezătoare că putem implementa cu succes toate planurile și strategiile noastre și vom reuși să transformăm acest proiect într-o afacere profitabilă, care ar putea aduce pe termen lung acea schimbare pozitivă pe care ne-o dorim cu toții pe piața serviciilor juridice.

De asemenea, există altceva în mod special pe care ai dori să-l includ în articol?

QuickLegal: Dorim să lansăm o invitație tuturor cititorilor să acceseze QuickLegal aici, https://quicklegal.ro/home, și să își creeze un cont gratuit pentru a putea explora funcționalitățiile platformei și a ne ajuta la îmbunătățirea ei. De asemenea, ne puteți urmări pe LinkedIn și Facebook pentru a fi la curent cu noutățile și noile noastre proiecte. Vă îndemnăm să fiți curioși și să ne cunoașteți mai bine!

Problema cu actualul regim de sancțiuni impuse Rusiei

_________________

de Mohamed A. El-Erian (foto)

    CAMBRIDGE – Au trecut cinci luni de când Europa și Statele Unite au impus dure sancțiuni economice și financiare Rusiei, o țară din G20 care era a unsprezecea cea mai mare economie a lumii în ajunul invadării Ucrainei. În timp ce sancțiunile au fost întărite treptat în lunile ce au urmat, se întețesc dezbaterile cu privire la eficacitatea acestora, la implicațiile mai largi ale războiului pentru piețe și economia globală și cu privire la ce pași ar trebui să facă în continuare Occidentul.

    La prima chestiune, deși sancțiunile au fost mai puțin eficiente decât au sperat Europa și SUA, ele se dovedesc, de asemenea, mai apăsătoare decât susține Kremlinul. Banca centrală a Rusiei se așteaptă ca PIB-ul să se contracte cu 8-10% în acest an, în timp ce alți analiști prognozează o scădere mai mare, împreună cu daune de durată asupra potențialului de creștere. Importurile și exporturile au fost grav perturbate, iar intrările de investiții străine s-au oprit în esență. Penuria se înmulțește, împingând în sus inflația. În acest moment, Rusia nu mai are o piață valutară care funcționează corespunzător.

    Sancțiunile ar fi putut fi mult mai puternice dacă Occidentul ar fi optat pentru o izolare a sectorului energetic al Rusiei și dacă mai multe țări s-ar fi alăturat SUA și Europei în efort. Pentru că acest lucru nu s-a întâmplat, Rusia nu a simțit atât de multă presiune pe cât ar fi fost posibil. Mai mult, a reușit să continue tranzacționarea pe „ușa din spate” sau prin diverse căi lăturalnice care probabil vor deveni din ce în ce mai importante atâta timp cât va continua regimul de sancțiuni, așa cum este conceput în prezent.

    Cu toate acestea, este doar o chestiune de timp până când economia rusă va primi o lovitură mai puternică. Stocurile de bunuri importate – inclusiv multe produse tehnologice și industriale esențiale – sunt în scădere rapidă, iar multe sectoare devin mai puțin rezistente. Daunele cumulate aduse economiei Rusiei de-a lungul timpului vor fi semnificative și de lungă durată – un fapt care nu a fost încă surprins pe deplin de previziunile consensuale pe termen mediu.

    A doua problemă se referă la răspândirea globală a războiului și a regimului de sancțiuni. Majoritatea observatorilor sunt de acord că invazia Rusiei în Ucraina a crescut nu doar insecuritatea energetică, ci și insecuritatea alimentară, evidențiind consecințele perturbării de către război a exporturilor agricole ucrainene. Dar există încă multe dezbateri cu privire la utilizarea de către Occident a opțiunii de sancțiuni nucleare economice: restricțiile impuse băncii centrale a Rusiei și asupra utilizării de către Rusia a sistemului internațional de plăți. Aceste restricții sunt mult mai intruzive decât combinația obișnuită de restricții asupra comerțului guvernamental și privat și asupra tranzacțiilor financiare ale persoanelor fizice. Cu toate acestea, deoarece nu sunt supuse niciunui standard, orientări sau controale convenite la nivel internațional, acestea nu intră în sfera de competență a organismelor relevante de guvernanță globală, cum ar fi Banca Reglementelor Internaționale, Fondul Monetar Internațional și Organizația Mondială a Comerțului.

    Într-un timp de război, o astfel de supraveghere ar putea părea o subtilitate. Unii se îngrijorează însă că sancțiunile ar putea reduce semnificativ rolul dolarului ca monedă de rezervă a lumii și rolul sistemului financiar american ca principal intermediar global pentru economiile și investițiile altor țări. La urma urmei, un număr tot mai mare de țări, fără îndoială, se simt acum tot mai vulnerabile în fața sancțiunilor americane.

    Dar este imposibil să înlocuim ceva cu nimic, ceea ce înseamnă că nu va avea loc nicio pierdere semnificativă a dolarului sau a primatului financiar al SUA în viitorul imediat. Mai degrabă, sancțiunile vor da un impuls suplimentar procesului treptat de fragmentare economică globală, care a fost alimentat și în urmă cu câțiva ani de tarifele impuse de administrația Trump. Mai multe țări au acum și mai multe motive să urmărească o mai mare rezistență financiară și forme inerent ineficiente de auto-protecție.

    Asta ne conduce către a treia dezbatere. Fără sfârșitul războiului, ce ar trebui să facă Occidentul în continuare? Temându-se de implicațiile asupra prețurilor la energie și asupra furnizării de gaze către Europa, mulți occidentali sunt tentați să ceară un moratoriu asupra oricăror noi sancțiuni – sau chiar pentru reduceri suplimentare. Alții, totuși, sunt în favoarea unor măsuri suplimentare pentru a trage Rusia la răspundere pentru atacurile sale fără discriminare asupra civililor ucraineni. În orice caz, menținerea actualului regim de sancțiuni nu este lipsită de probleme, din cauza obiectivelor duble de presiune asupra Rusiei și limitare a perturbării economice în Europa. Mai mult, așa cum a spus recent președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se simte ca și cum Rusia „șantajează” Europa amenințând că va întrerupe aprovizionarea cu gaze în orice moment. Nu e de mirare că Bruxelles îndeamnă țările membre să reducă consumul cu 15%.

    În regimul actual de sancțiuni, Occidentul riscă să cadă între vagoane. În timp ce relaxarea sancțiunilor ar putea ajuta la atenuarea preocupărilor cu privire la perspectivele economice ale Europei, această opțiune nu este de început, având în vedere atrocitățile pe care forțele ruse le comit în Ucraina. Dar dacă Occidentul este serios în privința presiunii în urma unor sancțiuni economice și financiare cu adevărat paralizante, Rusia trebuie “să muște din glonț” și să elimine tăierile din energie.

    Făcând acest lucru, ar avea, fără îndoială, un impact economic sever pe termen scurt asupra economiilor europene și a restului lumii, amplificând sindromul „incendiilor mici peste tot” despre care am avertizat în mai. Prin urmare, este esențial ca guvernele să-și folosească spațiul fiscal disponibil pentru a oferi sprijin direcționat segmentelor vulnerabile ale populației, precum și țărilor fragile; și agențiile multilaterale trebuie să sprijine țările în curs de dezvoltare și un cadru mai operațional de reducere a datoriilor. Dacă este făcută corect, această opțiune ar avea rezultate mai bune pe termen mediu și lung decât strategia actuală.

    Dar dacă e de mântuială, riscă să aducă “răul cel mai rău” din lume. Este insuficient să descurajăm Rusia să-și continue războiul ilegal; aceasta alimentează o fragmentare mai profundă a sistemului monetar internațional; și nici măcar nu protejează Europa de o criză a gazelor la iarnă.

Drepturi de autor: Project Syndicate, 2022.

www.project-syndicate.org

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol, ClubEconomic