PROFIT RECORD PENTRU FNGCIMM IN TRIMESTRUL I

0

Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii continuă evoluția pozitivă înregistrată în cursul anului 2021, profitul net la sfârșitul trimestrului I 2022 fiind de 34.554 mii lei, în creștere cu 36% (+9 mil. lei) față de prevederile bugetare pentru trimestrul I 2022 și cu 7% față de profitul net înregistrat în perioada similară a anului precedent. 

Pentru primul trimestru al anului 2022 se constată menținerea interesului antreprenorilor în accesarea finanțărilor cu componente de ajutor de stat derulate de FNGCIMM, rezultatele activității de garantare generând venituri din comisioane în valoare de 32.872 mii lei.

Structura veniturilor din comisioane arată că 84% din valoarea totală a rezultat din implementarea programele guvernamentale, în principal de programele IMM Invest și Noua Casă, urmate de veniturile din comisioane realizate prin derularea schemelor de garantare pe baza surselor în administrare primite de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, care s-au situat la nivelul de 2.939 mii lei (9% în total venituri), în timp ce veniturile din activitatea de garantare din surse proprii FNGCIMM au înregistrat o valoare a comisioanelor de 2.373 mii lei, reprezentând circa 7% din volumul total al comisioanelor încasate.

Evoluția favorabilă a profitului net la 31 martie 2022 se datorează și unor factori de influență, dintre care menționăm creșterea veniturilor din exploatare la un nivel de  43.696 mii lei, scăderea cu 25% a cheltuielilor din exploatare comparativ cu ținta bugetară transpusă într-o economie de 3.4 mil. lei, precum și menținerea la un nivel scăzut a raportului cheltuieli/venituri, în valoarea procentuală de circa 23%.

Cazacu, XTB: Ne apropiem de o criză majoră a cerealelor? Prețul grâului a crescut cu peste 130%, iar al porumbului cu 106% față de media anuală a ultimilor ani și sunt riscuri să nu se oprească aici

 

  • Prețurile cerealelor se mențin la niveluri foarte ridicate în raport cu media istorică. Printre factori se numără seceta și agresiunea Rusiei în Ucraina, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • În Europa, pe bursa franceză, grâul a ajuns, ieri, la 431,75 EUR/tonă, aproape de vârful istoric. 
  • Pe ultimii 5 ani, în medie, prețul grâului se afla la acest moment din an la 185,5 EUR/tonă. 
  • Porumbul cu scadența în august este tranzacționat la Paris, la închiderea de marți fiind cotat la 379,5 EUR/tonă, față de o medie de 184,25 EUR/tonă.
  • Prețul cerealelor aproape că s-a dublat și în SUA.
  • India, al doilea producător mondial de cereale după China și înaintea Rusiei, interzice exporturile ca urmare a caniculei, sporind presiunea asupra prețurilor.
  • Canada vrea să se implice în transportul, prin România și alte țări din jur, a grâului blocat în Ucraina.
  • În România, semnele preliminare pentru recoltă sunt relativ bune și se speră un volum apropiat de cel al anului anterior.
  • În total, dacă prețurile se mențin și anul agricol permite o producție comparabilă cu a anului trecut, veniturile producătorilor români ar putea fi cu aproape 2 miliarde de EUR mai mari anul acesta.
  • Pentru consumatori, prețurile ridicate ar putea persista. Condițiile strânse în privința ofertei ar însemna că, dacă vremea nu va „ține” cu recolta, în oricare dintre regiunile majore de producție a lumii, răspunsul pieței ar fi pronunțat, ducând la creșteri de preț suplimentare și semnficative chiar față de nivelurile ridicate din prezent, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Inflația nu are doar un singur propulsor: pe lângă energie și blocajele de aprovizionare, alimentele sunt o sursă, mai ales după evenimentele recente.

În Europa, grâul a ajuns, ieri, pe 17 mai, la 431,75 EUR/tonă pe bursa franceză, un nou maxim record pentru scadența în septembrie și la doar câteva procente de vârful istoric pentru grâu. Pe ultimii 5 ani, în medie, prețul se afla la această dată la 185,5 EUR/tonă. 

Astfel, nivelurile actuale sunt cu 132,7% mai ridicate față de ceea ce, privind în urmă, ar fi „normal”. 

În SUA, prețurile au trecut de 12.79 dolari/bușel (aproximativ 470 dolari/tonă) pe bursa din Chicago, pentru grânele cu livrare în iulie. 

În medie, în ultimii 5 ani, în aceeași perioadă a anului, prețul era de 5,18 dolari/bușel, deci cotațiile sunt mai mult decât duble față de nivelul mediu anterior, și la sub 5% distanță de vârful istoric.

Porumbul cu scadența în august este tranzacționat la Paris, la închiderea de marți la 379,5 EUR/tonă, față de o medie de 184,25 EUR/tonă, iar pentru livrare în noiembrie, 379,75 față de 177,25 EUR/tonă în această dată, media ultimilor 5 ani

În SUA, prețul era pe 17 mai de 8,06 dolari/bușel (317 dolari/tonă) față de 4,24 dolari/bușel în medie raportat la ultimii 5 ani. 

Dublarea față de reperele anterioare este „regula” și aici.

Pe fondul preocupărilor majore ale pieței referitoare la aprovizionarea globală, potrivit estimărilor ONU, 25 milioane de tone sunt blocate în Ucraina, o situație caracterizată de directorul adjunct al FAO (Food and Agriculture Organization) drept „grotescă”.

India a hotărât interzicerea exporturilor drept răspuns la canicula ce pune în pericol recolta, iar prețurile au reacționat puternic, cu aproape 6% la Chicago în ziua următoare. Acest lucru pune gaz pe foc într-o situație și așa dificilă. 

India, al doilea producător mondial, după China și înaintea Rusiei, devenise foarte importantă în condițiile privării pieței de grânele ucrainene, fiind în poziția de a sări în ajutorul solicitanților în urma unei recolte peste așteptări, cu aproximativ 7 mil. tone în plus. 

Țări precum Egipt, Indonezia și Algeria, alături de alți importatori din Africa, Asia sau Orientul Mijlociu sunt acum în situația de a căuta alte surse de aprovizionare, pentru care concurența este și mai ridicată. 

Deși măsurile Indiei sunt reversibile și este posibil să fie îndepărtate atunci când situația va reveni la normal, totul depinde de vreme, și tiparele neobișnuite ale ultimilor ani măresc riscul păstrării restricțiilor.

Importanța deblocării livrărilor dinspre Ucraina este, astfel, în creștere. Situația este atât de serioasă încât tema e abordată insistent în discuțiile cu Rusia.

Blocada maritimă limitează drastic capacitatea de export a Ucrainei. 

Transportul feroviar este insuficient, din motive de capacitate și mai ales de timp, dat fiind că vagoanele dinspre Ucraina trebuie să aștepte până când osiile sunt schimbate sau conținutul e transferat în cele cu dimensiunea potrivită pentru sistemul ferat european. 

Provocarea logistică este uriașă, cu timp de așteptare de 16 zile, în medie, ajungând până la 30 de zile, potrivit unor oficiali UE. 

Căi terestre și fluviale ar urma să fie folosite, alături de un număr crescut de vehicule, vagoane și barje. Pentru sectorul de transport din România, ar putea fi o veste bună. 

Pe de altă parte, congestionarea rutelor ar putea crea, într-o anumită măsură, se speră, gestionabilă, alte dificultăți și întârzieri pentru produsele non-agricole. 

Canada s-a oferit să ajute la transportul cerealelor, însă pentru ca măsură să fie eficientă, rutarea spre porturi din România sau alte țări din jur trebuie mult îmbunătățită. 

Până acum, sezonul agricol pare a progresa acceptabil în Ucraina, raportat la condițiile dificile, dar aprovizionarea pieței internaționale – și transformarea cerealelor în venituri pentru bugetul contorsionat al țării – nu este o misiune facilă. 

Cantitățile în așteptare în prezent, fără recolta viitoare, ar însemna aproximativ 8 miliarde de dolari.

La nivel global, stocurile relativ scăzute indică menținerea unor riscuri pentru piață. Seceta s-a făcut simțită nu doar în India, ci și în Europa. 

Franța, foarte importantă ca producător și exportator de grâu, înregistra unul dintre cele mai scăzute niveluri de precipitații în prima jumătate a lunii mai.

Estimările Ministerului Agriculturii din SUA la nivel global sunt de 267 milioane de tone de grâu la finele sezonului (în vara lui 2023), un minim al ultimilor 6 ani, față de 272 milioane de tone, potrivit analiștilor intervievați. 

În condițiile actuale, prețurile par a se menține la niveluri foarte ridicate în raport cu media istorică. 

În România, semnele preliminare pentru recoltă sunt relativ bune, în special cu dezvoltările recente ale vremii, și se speră un volum apropiat de cel al anului anterior, ceea ce la prețurile actuale ar fi foarte mulțumitor pentru agricultori. 

Producția de floarea soarelui ar urma să crească, în condițiile reorientării unor terenuri cultivate cu alte cereale, beneficiind astfel de prețurile ridicate. 

În total, dacă prețurile se mențin și anul agricol permite o producție comparabilă cu a anului trecut, veniturile producătorilor ar putea fi cu aproape 2 miliarde de EUR mai mari anul acesta.

Pentru consumatori, prețurile ridicate ar putea persista. Condițiile strânse în privința ofertei ar însemna că, dacă vremea nu va „ține” cu recolta, în oricare dintre regiunile majore de producție a lumii, răspunsul pieței ar fi pronunțat, ducând la creșteri de preț suplimentare și semnficative chiar față de nivelurile ridicate din prezent.

Studiu Benefit: valoarea medie lunară a beneficiilor extrasalariale a crescut cu aproape 50% în ultimii cinci ani, iar estimarea pentru 2022 este sa ajungă la peste 800 RON/lună pentru fiecare angajat

0

 

  • Top trei cele mai dorite beneficii extrasalariale, după cardul de tichete de masă, sunt: cadourile (beneficii în natură), turismul intern (voucherele de vacanță) și cadourile oferite pentru ocazii speciale.
  • În anul 2021, bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat de companii a fost de 627 lei/lună pentru fiecare angajat.
  • Companiile din Servicii, pe primul loc la capitolul beneficiilor extrasalariale oferite angajaților.

Benefit, companie a Grupului Edenred, a lansat studiul anual Benefit, o radiografie a industriei de beneficii extrasalariale din România, aflat la cea de-a cincea ediție. 

În 2021, exceptând tichetele de masă, care rămân beneficiul #1 preferat de angajații din România, topul celor mai dorite beneficii flexibile include: cadourile – beneficii în natură (31,8%), turismul intern – vouchere de vacanță (27,3%) și cadourile oferite pentru ocazii speciale (17,6%). La polul opus, cel mai mic procent a fost înregistrat de cursurile profesionale (0,2%) și activitățile sportive (1,5%). O particularitate în ceea ce privește evoluția preferințelor de anul trecut este reprezentată de dublarea consumului de activități culturale, ceea ce arată faptul că angajații revin la activități care includ festivaluri, teatru sau cinema. De asemenea, în 2021 creșterea apetitului pentru turismul intern, materializată printr-o creștere a accesării voucherelor de vacanță, este explicabilă în contextul relaxării restricțiilor care i-au împiedicat pe angajați să călătorească anterior. Ca și tendință generală, preferințele angajaților sunt însă atât de variate, încât nevoia de flexibilizare la nivelul ofertei companiilor este vizibilă în toate industriile. 

Anul trecut, bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat de companii a fost de 627 RON per angajat pe lună, în creștere cu aproape 50% în ultimii 5 ani și cu aproape 25% față de 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Pentru anul în curs, se estimează o creștere până la valoarea de 820 lei, ceea ce înseamnă cea mai mare majorare procentuală din ultimii șase ani. 

Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems
Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems

„Asistăm la o reconfigurare a modalităților prin care companiile își fidelizează angajații. Dacă ne uităm retrospectiv, în anii în care beneficiile extrasalariale însemnau, în principal, tichete de masă și tichete cadou, în prezent, observăm că paleta s-a diversificat, în pas cu nevoile și provocările cu care se confruntă angajații în această perioadă. Pe de altă parte, angajatorii au de gestionat valurile de demisii care au culminat anul trecut cu un total de 450.000 la nivel național. Beneficiile extrasalariale flexibile pot asigura un sprijin major pentru retenția, loializarea și atragerea angajaților, prin diversitatea de opțiuni capabile să satisfacă nevoi variate. În același timp, acestea contribuie la crearea unui mediu de lucru în care angajații se pot dezvolta sănătos. Din punctul nostru de vedere, beneficiile extrasalariale flexibile sunt un alt mod de a spune „te apreciem, ești important/ă pentru echipă”, într-o perioadă cu multă presiune pe bugetul personal și după doi ani de pandemie, în care distanțarea a afectat, în unele cazuri, și cultura organizațională a angajatorilor”, este de părere Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems.

Industrii diferite, bugete și interese diferite

Bugetul de beneficii extrasalariale este în continuă creștere pentru companii din toate industriile și de toate mărimile. Companiile din domeniul Servicii se clasează pe primul loc la capitolul beneficiilor flexibile oferite angajaților, cu un procent de 34% și cu un buget lunar mediu de circa 676 RON/angajat. Acestea sunt urmate de companiile din IT & Software (25%), care au alocat, în medie, tot un buget lunar de 676 RON/angajat. Pe locul trei se află companiile din Retail (14%), cu un buget lunar mediu de 495 RON/angajat. Pe ultimele locuri se clasează companiile din zona de Servicii financiare (13%), cu o medie lunară de 622 RON/angajat, companiile din industria de Producție (10%), cu o medie de 582 RON/angajat și Call-center & BPO (4%) cu un buget mediu lunar de 695 RON/angajat. 

Nivelul de accesare a categoriilor de beneficii este variat, cu particulațități în ceea ce privește interesele, în funcție de industriile în care activează angajații. Putem observa că angajații din domeniul IT & Software preferă categoria cadouri (beneficii în natură) mai mult decât media, în timp ce pentru angajații din domeniul Retail observăm o înclinație mai mare spre turism și pensii private. Angajații din Servicii financiare au preferat, de asemenea, mai mult turismul, dar și cadourile pentru ocazii speciale.  

Gen Z, Gen Y, Gen X, Baby Boomers: ce beneficii au preferat fiecare? 

Angajații din piața muncii din România sunt împărțiți în patru generații: Baby Boomers (61 – 76 ani) –  1,8%, generația X (41 – 60 ani)  – 18,3%, generația Y (26 – 40 ani) –  67,1% și generația Z (sub 26 ani)  – 12,8%. Studiul Benefit analizează interesele fiecărei generații în materie de beneficii flexibile. Pentru generațiile Y și Z, o platformă de beneficii extrasalariale este esențială în alegerea locului de muncă, iar flexibilizarea beneficiilor devine un factor important de creștere a satisfacției la locul de muncă. Dacă pentru Gen Y și Gen Z cadourile (beneficii în natură) reprezintă cel mai dorit beneficiu flexibil, generațiile mai mature, Gen X și Baby Boomers preferă turismul intern. De asemenea, sumele cheltuite pe beneficii tip pensii private descresc de la Baby Boomers la Gen Z. În timp ce pentru generația Baby Boomers pensiile private sunt în top trei beneficii preferate (după turism și cadouri), Generația Z nu este deloc interesată de acest tip de beneficii. 

Sportul și wellness-ul – cea mai apreciată axă
din categoria de Oferte Speciale 

Categoria de Oferte Speciale de pe platforma Benefit, unde sunt disponibile reduceri corporate de până la 50%, a cunoscut o creștere în rândul utilizatorilor. Astfel, valoarea estimativă a economiilor realizate de angajații care au folosit ofertele speciale în 2021 a fost de 11 milioane de lei, în creștere cu 10,7% față de anul 2020. În topul ofertelor speciale dorite de angajați se regăsesc categoriile de sport & wellness, cu un procent de 50%, mai mult decât dublu față de anul 2020, cadourile (beneficiile în natură), cu 33,30%, și Telecom și IT, cu 6,90%, care se află în scădere față de anul 2020, când aceste oferte erau utilizate de către 21,60% dintre angajații înrolați în platformă. 

Anul 2021 a venit cu noi beneficii pentru angajați și angajatori

Benefit și-a adaptat portofoliul de produse și servicii la contextul actual, adresând două categorii de nevoi identificate la nivelul pieței muncii după perioada pandemiei: telemunca și sănătatea. 

În contextul în care, anul trecut, angajații au lucrat, în continuare, în regim de telemuncă sau în sistem hibrid, Benefit a adăugat o nouă secțiune în cadrul căreia companiile au putut aloca un buget pentru a acoperi cheltuielile asociate cu munca remote. Limita lunară alocată este proporțională cu numărul de zile lucrat în regim de telemuncă în luna anterioară. Tot în secțiunea aceasta a fost inclusă și posibilitatea de a plăti facturile prin aplicația PAGO, direct din bugetele oferite pentru munca remote. De asemenea, a fost introdusă o nouă secțiune pentru angajați, Wellbeing by SanoPass, cu cinci categorii: fitness, medical, mental health, telemedicină și nutriție.

Din luna decembrie a anului trecut, platforma Benefit poate fi accesată și prin aplicația mobilă dedicată, fiind prima aplicație mobilă de beneficii flexibile din România.

Planuri pentru 2022 – adaptarea constantă la contextul actual

În 2022, Benefit plănuiește să lanseze trei noi categorii de beneficii: salariul în avans, printr-un parteneriat cu Salarium, prima platformă de plată instantă a avansului salarial din România, recompense, prin dezvoltarea primului program de loialitate pentru utilizatorii unei platforme de beneficii extrasalariale din România, și work from anywhere, primul modul de remote work disponibil într-o platformă de beneficii pentru angajați.

Influențe și evoluții pe piața rezidențială

0

Compania de servicii imobiliare și investiții JLL (NYSE: JLL) prezintă o analiză asupra situației, influențelor evoluțiilor pe piața rezidențială:

JLL România: Piața vânzărilor rezidențiale
va trece printr-o perioadă de stagnare și de corecție

Condițiile de creditare mai aspre, inflația, creșterea costurilor de construcție și conflictul din Ucraina sunt cei patru factori majori care influențează evoluția pieței rezidențiale.

Dacă după primul an de pandemie optimismul pe piața imobiliară rezidențială revenise  la nivelurile de dinainte de criza sanitară, în prezent această piață se confruntă cu noi provocări care pot genera schimbări structurale, ce pot avea implicații diferite pentru segmentele de vânzare și de închiriere. Se observă deja o tendință de creștere mult mai rapidă pe zona de închirieri, comparativ cu vânzările.

Piața imobiliară traversează o perioadă în care evoluția sa este dependentă și, totodată, influențată puternic de schimbările care au loc în economie, dar și la nivel geopolitic. 

Specialiștii JLL România au luat în calcul patru factori esențiali care influențează în acest moment evoluția pieței rezidențiale, respectiv condițiile de creditare mai aspre, inflația, creșterea costurilor de construcție și conflictul din Ucraina și au realizat o serie de proiecții cu privire la ce ar putea să se întâmple pe termen mediu și lung pe această piață. 

Fiecare ciclu economic are caracteristicile sale, iar achiziția de proprietăți imobiliare va fi întotdeauna o formă de investiții. Piața imobiliară actuală traversează o serie de provocări pe planuri diferite, însă considerăm că pentru acest sector întregul mix de factori reprezintă o perioadă de reașezare și de corecție. Apariția conflictului din Ucraina a influențat categoric activitatea pe segmentul de vânzare, care se afla pe un trend ascendent înainte de acest eveniment. Pe de altă parte, observăm performanțe însemnate pe zona de închirieri, care au potențialul de a evolua într-un ritm mult mai rapid decât până acum. Printre oportunitățile pe care deja le constatăm se numără dezvoltarea cu viteză a segmentului built-to-rent – ansambluri rezidențiale destinate exclusiv închirierii. Vom vedea tot mai multe astfel de dezvoltări ce vor fi administrate de operatori profesioniști, oferind facilități și servicii dedicate exclusiv chiriașilor, gândite pentru a răspunde nevoilor lor”, spune Andreea Hamza, Director al Departamentului de Living, JLL România. 

Având în vedere înăsprirea condițiilor de creditare prin creșterea accelerată a ratei dobânzilor la credite, experții preconizează schimbări în comportamentul consumatorilor. Potențialii cumpărători vor analiza mult mai atent posibilitatea de a efectua achiziții majore și presiunea pe care acest lucru îl poate avea asupra bugetului personal. Astfel, accesibilitatea achiziționării unor astfel de proprietăți va fi afectată. În plus, băncile au devenit mai reticente la acordarea de credite și mult mai atente la evaluarea perspectivelor unui individ sau ale unei familii interesate de obținerea unui credit, dar și al prețului real al construcției respective.

Un calcul simplu făcut de experții JLL arată cum a evoluat creșterea ratei dobânzii în primul trimestru față de aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, pentru un apartament al cărui preț avea o valoare de 100.000 de euro + TVA 19% în T1 2021, rata lunară era de 2.255 lei, la un avans de 15% și o rată de politică monetară de 1,25%. În primul trimestru din 2022, pentru același preț al apartamentului, respectiv 100.000 euro + TVA 5%, rata lunară se ridică la 2.471 lei, ceea ce înseamnă un plus de 8% față de T1 2021, în condițiile în care nu luăm în considerare creșterea prețurilor de pe piață, iar rata de politică monetară a ajuns la 3%. Dacă luăm în considerare și creșterea prețurilor de pe piață, rata lunară ajunge la 2.718 lei, +17% față de anul trecut.

În ceea ce privește inflația, cel mai recent raport al Institutului Național de Statistică arată că rata anuală a inflației în luna aprilie 2022 a fost de 13,8%. De la începutul anului, creșterea este de aproape 8%. Tendința în creștere se observă și la nivelul statelor membre ale UE, rata anuală a inflaţiei în luna aprilie 2022 comparativ cu luna aprilie 2021 calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) fiind de 11,7%.

Inflația în creștere influențează prețul materialelor de construcții, fapt care își răsfrânge consecințele asupra pieței locuințelor. Potrivit Institutului Național de Statistică, indicele de cost în construcții pentru  clădiri rezidențiale era 135.6 in ianuarie 2021 și 163.4 in ianuarie 2022, în creștere cu 20% în decursul unui an. Această valoare măsoară evoluţia costurilor practicate la realizarea lucrărilor de construcții executate într-o anumită perioadă față de o perioadă de referință. Principalele elemente de cheltuieli sunt: valoarea materialelor de construcții; manopera sau câștigurile salariale brute lunare; echipamentele și cheltuielile pentru utilajele proprii sau închiriate; cheltuielile pentru transportul materialului de la producător până la locul execuției construcției; cheltuielile indirecte (salariile personalului, aprovizionarea, depozitarea, chirii, energie, birotică, comunicații).

Anul acesta, a apărut un risc nou pe piața imobiliară, și anume conflictul din Ucraina. Pe lângă impactul psihologic, războiul a influențat și dinamica tranzacționărilor, țara noastră aflându-se la granița cu o zonă de conflict, iar investiția în achiziționarea unei locuințe fiind acum analizată și din prisma siguranței. Pe de altă parte, conflictul a făcut ca cererea de locuințe pentru închiriere să crească într-un ritm considerabil. 

JLL (NYSE: JLL) este o firmă de servicii profesionale de top, specializată în gestionarea imobiliară și a investițiilor. JLL modelează viitorul imobiliar pentru o lume mai bună, folosind cea mai avansată tehnologie pentru a crea oportunități pline de satisfacții, spații uimitoare și soluții imobiliare durabile pentru clienții noștri, oamenii noștri și comunitățile noastre. JLL este o companie Fortune 500 cu venituri anuale de 19,4 miliarde USD, operațiuni în peste 80 de țări și o forță de muncă globală de peste 100.000 la 31 martie 2022. JLL este numele de marcă și o marcă înregistrată a Jones Lang LaSalle Incorporated. Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați www.jll.com.   

Finanțare pentru Christian’76 Tour de la Banca Românească, garantată de EximBank

0

Banca Românească a acordat companiei Christian’ 76 Tour  o finanțare în valoare de trei milioane de euro pentru asigurarea necesarului de lichidități pentru activitatea curentă. Suma a fost acordată cu garanție de stat emisă de EximBank în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată companiilor mari, care acoperă 70% din finanțare.

Cristian Pandel (foto), președintele Consiliului de Administrație al Christian’ 76 Tour: „Acest pachet de finanțare ne sprijină într-un moment foarte important pentru companie și va fi folosit pentru desfășurarea activității noastre în conditii optime. După un an 2020 extrem de greu şi provocator din toate punctele de vedere pentru turism, suntem încrezători că prin optimizările şi deciziile de îmbunătăţire luate în această perioadă pandemică, putem să sporim rata de profit, astfel încât să investim cu mai mare încredere în noi proiecte, în special pe zona de digitalizare a experienţei utilizatorului final.” 

După cum subliniază EximBank, „contextul economic generat de pandemie – care a afectat semnificativ domeniul turismului – a reprezentat principala provocare a tour operatorului român pentru depășirea căreia a implementat mai multe măsuri de reducere a costurilor și de îmbunătățire a strategiilor de achiziție și de vânzări. Ca urmare a acestor măsuri, Christian’ 76 Tour estimează pentru acest an o creștere a afacerilor la nivelul din 2019”.

Cristian Pandel, fondatorul companiei Christian’ 76 Tour, accentuează: „Anul acesta împlinim 25 de ani de activitate și focusul nostru este să investim și mai mult în procesele interne prin care să punem accent pe calitate și satisfacția clienților care ne-au ajutat să ajungem lideri de piață. Preconizăm o cerere masivă pentru vacanțe în 2022 și ne așteptăm ca peste 200.000 de clienți să călătorească anul acesta alături de Christian Tour, touroperatorul cu capital 100% românesc. Toate serviciile integrate, fără intermediari și fără comisioane în plus, fac din Christian Tour cel mai mare tour operator din România, care poate astfel să ofere pieței românești cele mai bune și competitive servicii”.

Christian Tour reamintește că „este membru fondator al Memento Group of Companies, cel mai mare grup turistic prezent pe piața din România încă din anul 1997, care și-a diversificat constant portofoliul de servicii și a construit o rețea de parteneri nu doar în Europa începând cu România, Republica Moldova, Serbia, Grecia, Turcia, Spania, Polonia, dar și în Egipt, Tunisia, Emiratele Arabe Unite. Din grupul de firme fac parte companii legate de activitatea de turism: Anima Wings – companie aeriană, Memento Bus – transport rutier de persoane, TUI Travel Center – rețea de agenții de turism, reprezentantul exclusiv pentru Romania al liderului mondial de turism – TUI Germania”.

Achizițiile companiilor pot avea un impact social și de mediu

0

În condițiile în care societatea parcurge ultimul deceniu pentru a îndeplini Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, companiile, alături de autorități, trebuie să se adapteze și să investească din ce în ce mai rapid pentru acțiuni strategice pentru protejarea mediului și resurselor naturale și diminuarea adâncirea inegalităților sociale. 

Una dintre principalele priorități ale Uniunii Europene până în 2030 este promovarea cheltuielilor responsabile, care să aibă impact social și de mediu, și să contribuie la realizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă. Criteriile ESG (Environment, Social, Governance) au devenit o preocupare constantă a domeniului de afaceri. Sectorul de achiziții din cadrul companiilor rămâne în zona voluntară, însă poate reprezenta unul dintre domeniile în care companiile pot contribui la promovarea economiei verzi si la incluziunea socială a persoanelor vulnerabile, prin guvernanța socială și prin contractarea anumitor servicii și produse către unități protejate sau către întreprinderi sociale de inserție.

Dacă consumatorii vor să știe originea produselor achiziționate și materialele din care acestea au fost confecționate, companiile vor să fie văzute drept lideri în guvernanță sustenabilă. Printre subiectele de o importanță semnificativă, la zi, în departamentele de achiziții, se numără buna gestionare a resurselor financiare, digitalizarea și sustenabilitatea. 

În acest context, Asociația Ateliere Fără Frontiere a organizat dezbaterea „Achiziții sustenabile în mediul de afaceri din România. Provocări, soluții și bune practici”, care face parte dintr-un proiect mai amplu intitulat Achiziții cu impact social și de mediu, derulat de Asociația Centrul pentru Legislație Nonprofit în parteneriat cu Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj și Asociația Ateliere fără Frontiere cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este creșterea nivelului de implementare a achizițiilor cu impact social și de mediu la nivelul instituțiilor publice și al companiilor, în vederea îmbunătățirii incluziunii sociale a persoanelor din grupurile vulnerabile, inclusiv tineri și romi, si a calității vieții populației prin reducerea efectelor negative asupra mediului. 

Se știe că, la ora actuală, societatea exercită o presiune enormă asupra companiilor pentru a minimiza impactul asupra mediului pe care îl au produsele, procesele și lanțurile lor de aprovizionare. Achizițiile, ca instrument  strategic de afaceri, pot juca un rol cheie în reducerea impactului organizațiilor asupra mediului prin integrarea măsurilor de sustenabilitate în evaluările furnizorilor și procesele de selecție. Și, în timp ce tehnologia este disponibilă astăzi, măsurarea parametrilor de mediu și integrarea standardizată în deciziile de aprovizionare reprezintă încă provocări majore pentru companii.” a subliniat Laszlo Borbely, Consilierul de Stat al Departamentului de Dezvoltare Durabilă.

Rata sărăciei relative continuă să fie una ridicată în România, în anul 2020 fiind de 23,4%, în valori absolute (INS) ponderea șomajului de lungă durată în rata totală a șomajului a crescut la 44,1 % o mare parte din din cei care se află în aceste statistici fiind persoane vulnerabile, cu situații precare sociale, educaționale și de sănătate. 

Achizițiile din sectorul de afaceri pot contribui la promovarea economiei verzi și la incluziunea socială, prin contractarea de produse și servicii realizate de întreprinderile sociale de inserție și unitățile protejate, care oferă integrarea în muncă a persoanelor aflate departe de piața muncii. 

Asociația Ateliere Fără Frontiere reușește să reintegreze persoanele vulnerabile pe piața forței de muncă și a devenit un furnizor cunoscut de servicii și produse preponderent pentru sectorul privat. Aproximativ 50% din veniturile noastre provin din vânzări, majoritatea clienților fiind companiile din România. Colectăm deșeuri electrice și electronice, recondiționăm calculatoarele pe care le donăm școlilor, reutilizăm materialele publicitare outdoor pe care le transformăm în produse și cultivăm legume certificate bio. Avem o productivitate mult mai mică decât o companie obișnuită, dar reușim să acordăm o șansă celor cărora li s-a pus etichetă de ne-angajabili”, notează Damien Thiery, CEO-ul Ateliere Fără Frontiere. 

Companiile prezente la eveniment au prezentat politicile și modul în care reușesc să operaționalizez criteriile ESG în domeniul achizițiilor, recunoscând că sunt la început și că astfel de dezbateri sunt foarte utile. 

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. „Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”.

Energia României în Noua Economie

 

Anul 2022 este anul marilor încercări apărute în piața energiei la nivel global și la nivel autohton. În plus, invadarea Ucrainei de către Rusia a adus noi provocări și noi constrângeri în sectorul energetic mondial. Uniunea Europeană impune sancțiuni și restricții companiilor rusești și solicită statelor membre să regândească – la unison cu Uniunea – modul de reorientare a direcțiilor de dezvoltare a pieței energiei europene.  În acest context, România dispune de un atu național. Valorificarea superioară a resurselor naturale ale României trebuie să fie acum o șansă reală pentru ca economia națională să poată depăși o perioadă extrem de critică.

România Durabilă și EM360 Group organizează joi, 19 mai 2022, începând cu ora 11.00, evenimentul online „Energia României în Noua Economie”, o discuție interactivă unde subiectele sunt atent dezbătute, sunt generate idei constructive și unde răspundem întrebărilor primite în timp real de la participanți și de la jurnaliști. Evenimentul va fi transmis pe paginile de facebook ale organizatorilor EM360 Studio și România Durabilă.

Având cele mai mari rezerve de gaze naturale din Europa Centrală și de Est și ocupând locul al treilea în Uniunea Europeană, România are un potențial important în dezvoltarea economiei naționale și pe baza producției sale de gaze naturale. Zăcămintele de gaze naturale din Marea Neagră pot constitui o resursă strategică care să contribuie eficient la relansarea economiei românești. 

Profitând de potențialul din subsolul Mării Negre și din resursele onshore de mare adâncime, România poate atinge un nivel suficient de ridicat al producției interne pentru a reuși să-și satisfacă nevoia de securitate energetică. 

Investițiile în producția de gaze naturale au un impact puternic în ansamblul economiei României, prin locurile de muncă susținute, prin contribuțiile la bugetul de stat, prin crearea de oportunități de afaceri pentru alte industrii și servicii. Importanța politicilor publice coerente și adoptarea unui cadru legislativ și de reglementare stabil și predictibil rămân în continuare decisive pentru dezvoltarea nu numai a sectorului energetic, dar și a economiei în ansamblul ei.

Tematica evenimentului va aborda subiecte precum:

  • Piața energiei: în ce lume vom trăi?
  • Impactul războiului din Ucraina: Noua economie europeană și reorientarea strategică a sectorului energetic
  • Prioritățile strategice pentru lansarea proiectelor de la Marea Neagră. Importanța strategică a Mării Negre pentru dezvoltarea României;
  • Reglementarea strategică în favoarea proiectelor de investiții.
  • Contextul geopolitic si remodelarea GreenDeal

Noua Economie este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri. 

Evenimentul se bucură de sprijinul Federației Patronale Petrol și Gaze în calitate de partener strategic și al partenerilor instituționali – ASPES, RomEficiența și Asociația Energia Inteligentă. Parteneri media: Agerpres, Financial Intelligence, The Diplomat, Money, Profit, Bugetul, Lumea Justiției, Lumea Banilor, Economistul, Club Economic, Spot Media, InvesTenergy , Energy Center, E-nergia și News Energy. Partener monitorizare media: Klarmedia.

Raport PwC: Vânzările de mașini verzi își continuă creșterea în Europa, în pofida problemelor de aprovizionare și a prețurilor mari la materii prime, în special din Rusia

0

Vânzările de mașini verzi (hibride, BEV/electrice și PHEV/ hibrid plug-in) din Europa și-au accelerat creșterea în primul trimestru din 2022, la 13%, de la 6% în ultimele trei luni ale anului trecut, producătorii confruntându-se în continuare cu lipsa componentelor, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. 

„România urmează această tendință europeană, vânzările de automobile electrice crescând în primul trimestru cu peste 400%, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Evoluția vânzărilor din România și Europa confirmă impactul stimulentelor guvernamentale și reorientarea strategică a producătorilor către fabricare de mașini electrice. Întreruperile lanțurilor de aprovizionare vor continua însă să le pună probleme. În plus, pe lângă penuria de semiconductori, producătorii se confruntă acum și cu un blocaj în aprovizionarea cu metalele utilizate pentru fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice – litiu, nichel și cobalt. Aceste dificultăți au fost cauzate în mare parte de creșterea globală a cererii pentru BEV și exacerbate de războiul Rusiei din Ucraina, precum și de lockdown-ul Covid din China”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.

Spre exemplu, în 2021, Rusia a fost al treilea mare furnizor mondial de nichel. Ca urmare a sancțiunilor aplicate Rusiei, prețul nichelului a crescut vertiginos, de patru ori într-o singură o săptămână la începutul lunii martie 2022, arată raportul strategy&. Efectele inevitabile în lanț pot fi observate în creșterile de preț pentru anumite modele de BEV, care devin inaccesibile pentru anumiți clienți și amenință creșterea pe termen lung a pieței, notează raportul. De exemplu, Tesla a majorat prețul modelului 3 de bază în Germania cu 7.000 euro (16 %). 

Pentru a obține un mai mare control asupra lanțului de aprovizionare și pentru a introduce mai multă stabilitate în planificarea pe termen lung, producătorii auto încheie parteneriate cu producătorii de materii prime și investesc în instalații care produc substanțe chimice pentru baterii. General Motors și Tesla au anunțat astfel de proiecte.

Consumatorii de orientează în special spre mașinile BEV.
Companiile pregătesc investiții uriașe în dezvoltare și producție

Creșterea din primul trimestru a fost susținută de vânzările BEV, care au urcat cu 55% comparativ cu perioada similară din 2021. În același interval, mașinile hibrid au avut un avans de doar 7%, în timp ce cele plug-in au scăzut cu 8%.

O mare parte din declinul raportat de plug-in poate fi explicat prin lipsa de disponibilitate a produselor, producătorii de echipamente originale acordând prioritate producției de BEV-uri, care se bucură de o cerere crescută din partea clienților și care promit o rentabilitate mai mare. Iar acest lucru se reflectă în planurile de investiții de miliarde de euro anunțate de marii producători auto. Numai Renault, Nissan și Mitsubishi au anunțat un plan de investiții de 23 de miliarde de euro în dezvoltarea BEV.

Unele companii, precum Ford și Renault, au anunțat chiar crearea unor entități diferite pentru BEV, anticipând creșteri semnificative de producție până în 2030. 

La nivel global, în primul trimestru din 2022, au fost vândute peste 1,4 milioane BEV, cu 108% peste vânzările din perioada similară a anului trecut. O mare parte din această creștere este atribuită Chinei, care a fost responsabilă pentru două treimi din totalul vânzărilor. Și în SUA vânzările au crescut cu 100%.

Peste 1,13 milioane lei – cea mai mare despăgubire plătită pe o poliță de asigurare de viață în 2021

0

Cea mai mare indemnizație plătită în România anul trecut în baza unei asigurări de viață a depășit valoarea de 1,13 milioane lei. Totodată, în 2021, valoarea celor mai mari 5 indemnizații plătite în baza polițelor de asigurare de viață s-a ridicat la peste 3,9 milioane lei.

Toate aceste cinci indemnizații au fost achitate ca urmare a deceselor persoanelor asigurate, produse fie ca urmare a unor accidente, fie a unor boli. Cea mai mare despăgubire a fost plătită în urma unui deces cauzat de o afecțiune cardiacă, polița respectivă fiind contractată pentru protecția financiară a familiei persoanei asigurate. 

„Asigurările de viață reprezintă un instrument important de protecție în fața unor evenimente nedorite precum accidentele sau îmbolnăvirile, care pot duce și la deces. Cel mai important beneficiu al acestor polițe de asigurare este sprijinul financiar oferit persoanelor și familiilor afectate, astfel încât să poată depăși mai ușor momentele dificile”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

Potrivit datelor publicate de către ASF- Autoritatea de Supraveghere Financiară, în 2021, românii au ales mai mult decât oricând în ultimii ani protecția financiară oferită de asigurările de viață. În acest sens, volumul primelor brute subscrise pentru acest segment a înregistrat o creștere de 18% față de 2020. În același timp, și sumele plătite pentru indemnizațiile brute aferente asigurărilor de viață au crescut cu 31%, comparativ cu anul 2020 (excluzând maturități și răscumpărări parțiale și totale).

Cu toate că primele brute subscrise au înregistrat creșteri, ponderea activității de asigurări de viață în totalul sectorului de asigurări din România se află în continuare la un nivel scăzut, de circa 18%, ceea ce indică deficitul ridicat de protecție a populației din țara noastră. Datele arată că, pentru multe familii din țara noastră, producerea unui eveniment nedorit (accident, îmbolnăvire a unui membru al familiei, ce se pot solda și cu deces) ar duce la o degradare a nivelului de trai. Un studiu realizat pentru UNSAR de către un grup de experți independenți arată că deficitul de protecție al populației generatoare de venituri din România, în caz de producere a riscurilor asigurate, se situează la o valoare de 587 miliarde lei (121 miliarde EUR). 

Creșterea din ultimii ani a protecției financiare contractate de români arată că noi toți realizăm din ce în ce mai mult că aceste produse reprezintă o soluție accesibilă care oferă protecția financiară de care avem nevoie. Cu toate acestea, introducerea de facilități fiscale pentru asigurările de viață de protecție ar putea contribui semnificativ la reducerea deficitului de protecție din România, cu beneficii directe pentru populație și economie”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.

Bogdan Boboc, BASF: Soluțiile digitate BASF pot fi accesate cu fonduri europene

0

BASF este unul din cei mai mari furnizori de produse pentru protecția plantelor, cu un portofoliu larg: de la erbicide, fungicide, insecticide, semințe, tratamente pentru semințe, până la aplicații digitale.

Bogdan Boboc, Online & Digital Coordinator, BASF Agricultural Solutions România prezintă într-un interviu exclusiv pentru FoodBiz.ro, cele trei proiecte digitale BASF care vin în ajutorul fermierilor și investițiile pe care aceștia trebuie să le facă pentru a le accesa.

„În ultimii doi ani, ne-am axat foarte mult pe soluțiile de digitalizare în România, știm că sunt de folos fermierilor și de aceea în acest moment avem trei soluții principale digitale în portofoliul nostru”, spune Bogdan Boboc, Online & Digital Coordinator, BASF Agricultural Solutions România

  1. AgAssist– aplicație gratuită pentru smartphone și tabletă care încorporează știrile, sfaturile, produsele BASF și meteo. Aplicația poate fi personalizată în funcție de culturile fermierilor.
  2. xarvio SCOUTING – aplicație digitală gratuită pentru smartphone și tabletă care identifică problemele plantelor, culturilor, insectelor și solului prin fotografiere și se recomandă un produs care ar putea să ajute. Prin crearea unui cont și cu ajutorul locației, pozele vor fi salvate și păstrate putând vizualiza pe parcursul timpului istoricul culturii și problemelor avute.
  3. Parteneriat cu AGRIVI: constituie diversificarea portofoliului de soluții agro destinat fermelor. Programul pe calculator este o bază de date unde fermierul gestionează toate activitățile din fermă:  parcele, utilaje, stocuri, muncitori, resurse, etc., beneficiind totodată de prognoze meteo și imagini satelitare

„AgAssist și xarvio SCOUTING sunt aplicații gratuite, iar pentru programul AGRIVI se cumpără o licență valabilă timp de un an de zile. Este o investiție mica, având în vedere beneficiile. Este bine de amintit că toate soluțiile digitale și toate costurile pentru digitalizare se pot accesa și prin fondurile europene, este un avantaj pentru fermieri”.

Preluat de pe FoodBiz.ro