Piețele nu funcţionează când legislația încurajează asimetria informațională

În epoca contemporană ne confruntăm cu fel de fel de inflații. Inflația monetară e deja rutină, de când așa-numita relaxare cantitativă a devenit, cu rare și notabile excepții, noua normalitate a politicilor băncilor centrale majore ale lumii. Și, după cum știm mult prea bine, inflația monetară este o taxă ascunsă pe economisire și îi afectează pe cei cu venituri fixe.

Nu este însă singura formă de inflație care ne apasă. Un fenomen specific modernității și care s-a agravat în ultimii ani este inflația legislativă și de reglementare. Kilometri și kilometri de texte de legi noi se adaugă an de an în repertoriile statelor. Dar nu e vorba doar de legi în sensul clasic al termenului, votate de parlament sau, în cel mai rău caz, adoptate de guvern ca ordonanțe, ci, în primul rând, de multitudinea de ordine, norme, proceduri și directive emise de o pleiadă de agenții și birouri de reglementare așa-zis independente, inventate pentru a nu lăsa neîngrădit, practic, niciun domeniu de activitate.

În economie și comerț, acest fapt se traduce prin uniformizarea ofertei, lipsă de diversitate și de alternative pentru consumatori. Concurența a rămas un concept gol de conținut, cu toate că s-au creat instituții al căror rol oficial e chiar acela de a o stimula și proteja, de a dezintegra cartelurile și înțelegerile oligopoliste pe sub masă. Însă inflația de reglementări în economie chiar asta face: blochează intrările noi pe piețe, ferește de pierderi și falimente jucătorii consacrați, totul în dauna clienților.
Pe acest fond, în care marile companii doar simulează competiția între ele, ce rost mai are să investești în a-ți diferenția realmente produsele și serviciile de cele ale „colegilor de patronat”, de a găsi modalități mai ieftine, mai bune, mai personalizate de a-ți satisface clientela? În schimb, are sens să investești în adaptarea la reglementări (și în adaptarea reglementărilor la nevoile tale, prin lobby și advocacy), precum și în publicitate. Departamentul de government & public affairs și cel de marketing au devenit cele mai importante din corporații.

A prezenta oferta publicului-țintă e perfect firesc și chiar vital pentru un comerciant. De vreme însă ce diferențele în oferte s-au îngustat la extrem, campaniile de comunicare au căpătat un rol disproporționat de mare. Astfel că consumatorii sunt asaltați de o adevărată inflație pseudoinformațională care, în loc să le ofere cunoaștere, nu le induce decât confuzie.
Cutiile de scrisori, reale sau virtuale, sunt pline de spamuri de marketing care se pretind a fi informative și a căror valoare informativă este sub zero. Firmele se bat în prospecte, nu în bunuri reale.

Consumatorii sunt acuzați adesea de superficialitate, că nu citesc până la capăt sau deloc contractele (de tip șablon, de altfel, nenegociate și nepersonalizate), precum și termenii și condițiile ofertelor pe care le acceptă. Că sunt needucați. Cine are însă timp pentru așa ceva? Contractele, ca și produsele ca atare, ar trebui să fie simple, logice și transparente. Dar, din păcate, au ajuns să fie exact opusul sub imperiul unor reglementări care se laudă că sunt menite să-i protejeze pe consumatori. În loc de asta, nu fac decât să amplifice asimetria informațională care îi pune pe cumpărători într-o poziție de inferioritate față de vânzători.
Astfel că economia a ajuns să semene până la confuzie cu politica: nu câștigă cel mai bun, ci cel mai priceput în a manipula. Piețele sunt subsecvente modului în care legislația permite funcționarea lor. Iar dacă ea încurajează asimetria informațională, ele se vor canaliza în direcția indusă.

Aceasta este problema care scapă din vedere analiștilor care arată către piețele lipsite de adâncime din cauza deficitului de concurență, productivitate sau competitivitate, dar fără a pune degetul pe asimetrie, care e cultivată de asocierea marketing –politic. De fapt, primul o generează, iar cel de-al doilea „răspunde” acțiunilor de lobby.

Iar în condițiile în care asimetria informațională a stat la baza crizei din 2008, a nu renunța la ea înseamnă că fenomenul recesiv se perpetuează.
Brexitul și schimbarea viziunii Americii privind globalizarea sunt poziții luate împotriva asimetriei. Chiar și Rusia încearcă să facă acest lucru în contextul în care are inițiativă, e prima în abordarea unor probleme.
Asta fiindcă asimetria se evită fie atunci când te ocupi primul de o anumită chestiune, fie când o faci mai bine decât alții. Acestea sunt, practic, reperele unui bun management, care mai poate fi văzut în țări precum Elveția, Danemarca sau Suedia.

Ca să conchid, cultivarea asimetriei informaționale are legătură cu interesul potentaților momentului de a încremeni evoluția societății într-o anumită secvență. De aici ajungem cu discuția la adevăr și minciună, cu precizarea că o minimă educație ar trebui să îndrepte lucrurile spre veridic. Dacă se alunecă spre minciună, înseamnă că nivelul redus de educaţie al populației determină o asimetrie informațională pe relația cu manipulatorii.

Ca un exemplu, la îndemână, UE a devenit prin întărirea euro o victimă. Însă asta îi pot oferi Statele Unite, Marea Britanie și Rusia dacă ea continuă să cultive asimetria, o monedă supraevaluată, care-i zdruncină economia.
Cel care a postulat şi a obţinut premiul Nobel pentru asimetria informațională, George Akerlof – soțul fostului preşedinte al Fed Janet Yellen –, a justificat teoria la nivel microeconomic prin faptul că, în general, într-o tranzacţie comercială, fie vânzătorul, fie cumpărătorul au cunoştinţe despre piaţă sau despre un produs pe care nu le împărtășesc cu celălalt. Cu alte cuvinte, dovedesc lipsă de transparență.

Același lucru se întâmplă şi în societate. Nivelul educațional scăzut al populației determină o asimetrie informațională faţă de propagandiști. Aceștia din urmă știu care e  adevărul, însă încearcă să-i inducă în eroare pe cei cu cunoştinţe mai reduse pentru a-şi crea un avantaj comparativ.
Deci, cei cu un nivel educațional scăzut sunt o pradă uşoară pentru propagandă. În cazul nostru, al românilor, propaganda e realizată de media, care ar trebui să fie o sursă de educaţie, dar, din nefericire, cultivă doar asimetria informațională. Poate face asta fiindcă societatea e segregată din punct de vedere educațional. Conţine unele elite şi ceva elemente de nivel mediu, însă majoritatea covârşitoare e prost educată.

Dacă e să trasăm o curbă a lui Gauss, vom observa că educația redusă o face foarte aplatizată. Ceea ce înseamnă că sistemul educațional trebuie să devină o prioritate de prim rang, ca să se evite manipularea. Cultivarea asimetriei informaționale duce la acumulări masive de tensiuni, iar apoi detensionarea are loc sub forma unor overheating-uri, mişcări extreme de violente, lebede negre.

Vorbind simplu, o anumită „pătură” profită de neștiința prostimii. Așa se face că oamenii au cumpărat cu banii luați de la bancă locuințe care apoi și-au micșorat semnificativ prețul de achiziţie. Manipulatorii și-au făcut datoria, dar societatea a devenit un butoi de pulbere unde şi lor a început să le fie greu să supraviețuiască. Pentru a fi prevenite astfel de episoade e suficient ca nivelul educațional să crească şi să se evite dezechilibrele informaționale. În caz contrar, „momente” ca programul de privatizare în masă, Caritas, SAFI, FNI, despăgubirea proprietarilor ce au căzut victime regimului comunist prin intermediul FP ori restituirea proprietăților preluate abuziv cu ajutorul ANRP e posibil să se repete.

Și totuşi, pentru a nu fi percepută cultivarea asimetriei informaționale în societate s-a oferit ceva în schimb. Știți ce? Democrația. Oamenilor li s-a întărit sentimentul că cine este egal dintr-un anumit punct de vedere e din toate punctele, ceea ce le-a conferit tuturor aceleași drepturi. Fără a se ţine cont că educația face ca această relaţie să fie funcțională, iar atunci când lipseşte, doar le dă impresia membrilor societăţii că ar avea aceleași drepturi şi, de fapt, cad victime asimetriei informaționale.

Mai tragic e că cele ce au cultivat asimetria şi au încercat să dea societăţii aparența de democraţie – în lipsa transparenței şi educației – au fost instituţiile statului. Iar când discutăm de necesitatea ca statul să fie reformat e tot una cu a spune că societatea trebuie să ajungă la un nivel de transparență şi educaţie care să-i permită să aibă avantaje comparative faţă de alte ţări.

Rolul statului în gestionarea consecințelor pandemiei

0

Prelungita perioadă de manifestare a molimei COVID-19 amplifică efectele negative din economia Federației Ruse, compromițând, pe anul în curs, șansele de relansare a acesteia. Preconizata creștere de 1-1,5 la sută este în pericol de a fi înscrisă cu semnul minus.

O cauză a dificultăților este micșorarea producției de țiței și scăderea prețului acestuia pe piețele mondiale, știut fiind că o parte însemnată a veniturilor bugetare ale Federației Ruse provin din exportul de hidrocarburi. O altă cauză este faptul că, din Fondul Național de Rezervă al țării, sume importante a trebuit să fie utilizate nu pentru investiții, ci pentru sprijinirea mediului de afaceri și a populației afectate de pandemie, inclusiv pentru acoperirea deficitului bugetului federal care, la sfârșitul lunii iunie 2020, era de 682 miliarde ruble. Fondurile investiționale ale ministerului economiei se diminuează, de la 10,7 miliarde ruble, la 6,9 miliarde ruble, în 2020 și, de la 49,7 miliarde ruble, la 46,1 miliarde ruble până în 2025 („Ogoniok”, din 14 august 2020).

Studiul EY Future Consumer Index: Pandemia provocată de COVID-19 va perturba planurile de cumpărături ale consumatorilor cu ocazia sărbătorilor

Pandemia provocată de COVID-19 a accelerat tranziția către cumpărăturile online și adoptarea acestei tendințe pe termen lung în anumite categorii de produse și pe anumite piețe, potrivit celei de-a cincea ediții a studiului EY Future Consumer Index. Peste o treime (37%) dintre cei 14.467 de consumatori intervievați au declarat că pandemia va continua să le afecteze viețile timp de cel puțin încă un an. Acest procent crește la 43% în Europa și la 66% în Japonia, în timp ce consumatorii din India (19%) și China (18%) sunt semnificativ mai optimiști. La nivel global, respondenții consumatori consideră că modul în care fac cumpărături se va schimba pe termen lung, iar 39% au declarat că vor cumpăra în mai mare măsură online articolele pe care obișnuiau să le achiziționeze din magazinele fizice.

„Cu încasări prognozate pentru sezonul vacanțelor mai mici decât de obicei, companiile din retail trebuie să urmărească cu atenție linia profitabilității, în timp ce continuă să investească în operațiuni touchless, conținut personalizat și campanii de marketing automatizate. Următorul pas natural este de a-și dezvolta programele de loialitate de la mecanismele generale „câștigă și cheltuiește”, la recompense semnificative pentru fiecare client”, spune Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanță, EY România.

Rata de adoptare a cumpărăturilor online variază de la o piață la alta și de la o categorie la alta

În China și, într-o mai mică măsură, în Regatul Unit, consumatorii sunt mult mai înclinați să utilizeze online-ul drept principalul canal de cumpărături decât cei din alte țări. Consumatorii din Germania și Franța sunt mai puțin deschiși la această idee, se arată în studiu.

În general, respondenții au indicat electrocasnicele și produsele din zona de tehnologie (53%) drept categoria de produse pe care le vor achiziționa în principal online, dar vor continua să prefere cumpărarea băuturilor și a produselor alimentare proaspete din magazinele fizice.

Rata de penetrare a achizițiilor online de produse de băcănie continuă să fie redusă pe majoritatea piețelor. Dar, în timpul pandemiei, 55% dintre consumatori și-au achiziționat cel puțin o dată produsele de băcănie online. Dintre aceștia, 42% au declarat că în prezent comandă online produse de băcănie mai des din cauza pandemiei provocate de COVID-19. În viitor, 19% dintre respondenți au spus că vor cumpăra în principal online alimente proaspete și 16% băuturi nealcoolice, o creștere de 3,4% și, respectiv, 1,6% față de 2019. Această tendință arată că achizițiile online, chiar și în categoriile cu rată de penetrare redusă, nu numai că înregistrează o creștere, dar reprezintă o tendință care se va menține cel mai probabil după pandemie.

De asemenea, potrivit studiului, categoriile în care consumatorii prezintă cea mai mare înclinare spre cumpărăturile online sunt, în același timp, categoriile în care este cel mai probabil ca aceștia să aprecieze serviciile și sfaturile oferite la achiziție: tehnologie, produse de frumusețe și cosmetică și îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii.

Impactul pandemiei provocate de COVID-19 asupra marilor evenimente de vânzări din perioada sărbătorilor

Ca urmare a pandemiei provocate de COVID-19, 40% dintre respondenți au înregistrat o scădere a veniturilor, iar majoritatea acestora (60%) analizează mai atent modul în care își cheltuiesc banii. De asemenea, 41% dintre consumatori și-au redus cheltuielile pe produse neesențiale, iar 46% au amânat achiziția sau înlocuirea articolelor mai scumpe. Aceste tendințe indică un potențial sezon de cumpărături de final de an cu vânzări mai mici.

Deși peste jumătate dintre consumatori (54%) intenționează să achiziționeze diverse produse în perioada reducerilor, datele studiului EY Future Consumer Index sugerează că 42% dintre consumatori la nivel global plănuiesc să cheltuiască mai puțin în sezonul de cumpărături comparativ cu anul trecut.

Dintre cei care vor participa, 91% vor cheltui online cel puțin jumătate din sumele destinate cumpărăturilor, ceea ce arată importanța vânzărilor online cu amănuntul în acest sezon.

În acest context, marcat de o trecere atât de rapidă la cumpărăturile online, liderii de companii trebuie să reevalueze așteptările consumatorului digital și să dezvolte o strategie online distinctă astfel încât să reușească să răspundă noilor nevoi, dar și să valorifice oportunitățile generate de perioada de pandemie.

Cea mai recentă ediție a studiului EY Future Consumer Index este disponibilă la ey.com/futureconsumerindex5.

MedLife, cel mai mare operator privat de servicii medicale din România, se alătură ARIR

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) este încântată să anunțe că MedLife (BVB: M) devine Membru Asociat. Sistemul Medical MedLife este cel mai mare operator privat de servicii medicale din România, cu o vechime de peste 26 de ani în domeniu și oferă un sistem integrat de servicii: ambulatoriu, spital, laborator de analize, farmacie, imagistică, abonamente corporate.

Mihai Marcu, Președinte și CEO MedLife Group:

„De 26 de ani, MedLife s-a dezvoltat în mod constant prin adăugarea de  servicii medicale noi și prin dezvoltarea rețelei de clinici, laboratoare și spitale, astfel încât a devenit operatorul cu cea mai mare acoperire la nivel național. Vom continua să investim în sănătate și să asigurăm fiecărui pacient servicii medicale profesioniste la cele mai înalte standarde. Aceleași standarde înalte le promovăm și în relația cu investitorii noștri. Performanță în comunicare, adoptarea celor mai bune practici de guvernanță corporativă, transparență sunt atuuri prin intermediul cărora MedLife își propune să rămână atractiv pentru investitori. Asocierea cu ARIR vine să întărească dezideratul nostru de a deveni, în fiecare zi, mai buni.”

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR:

„ARIR devine cea mai importantă comunitate a pieței de capital, cu 26 de membri, și proiecte relevante de dezvoltare a pieței de capital. Suntem mândri de asocierea cu MedLife, singurul furnizor de servicii de sănătate private listat la BVB, al treilea jucător din sănătate care se asociază cu ARIR. Interesul constant al membrilor noștri este de implementa cele mai bune practici în comunicarea cu investitorii, o dovadă clară de dezvoltare a ecosistemului pieței de capital.”

Grupul MedLife operează cea mai extinsă rețea de clinici și are în componență 49 de firme fondate de medici. Își desfășoară activitatea în prezent în 351 de unități medicale – 200 de puncte de recoltare, 56 de clinici, 34 de laboratoare, 22 de hyperclinici, 10 spitale, 12 centre stomatologice, 12 farmacii, 4 maternități și 1 bancă de celule stem. Este, de asemenea, din punct de vedere al vânzărilor, una dintre marile companii private de sănătate din Europa Centrală și de Est.

Din momentul înființării și până în prezent compania s-a dezvoltat în mod constant, însă două momente s-au făcut remarcate prin realizările pe care le-au adus: anul 2011, anul cu cele mai multe investiții, când MedLife a achiziționat și lansat 8 unități medicale, și anul 2017 când a perfectat una din cele mai mari tranzacții din domeniul medical din România – Polisano.

Membrii ARIR au acces la conținut exclusiv pentru implementarea celor mai bune practici în Relația cu Investitorii și Guvernanța Corporativă, sesiuni de instruire adaptate nevoilor lor și obiectivelor pentru Relația cu Investitorii, participă la proiecte de dezvoltare a pieței de capital. În cadrul ARIR sunt invitate să adere: ca Membru Asociat – companii listate, în curs de listare sau care emit obligațiuni listate, Membru Afiliat – alte companii și Membru Profesionist – persoane cu experiență în IR.

ARIR a fost înființată la inițiativa Danielei Șerban în noiembrie 2018 împreună cu membrii fondatori: Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Cosmin Răduță și Tony Romani. Au aderat comunității: Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz și Biofarm ca Membri Asociați. INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Invest și eVote au devenit Membri Afiliați.

Plantări de toamnă într-o pădure cât o țară

0

Campania națională de împăduriri „O pădure cât o țară” (declarată cea mai mare din ultimii ani) își desfășoară ediția de toamnă. În octombrie-noiembrie, se plantează
peste 17 milioane de puiețiîn zonele de câmpie, în mod special în județele deficitare în păduri.

CIFRE (DELOC) SECI

0
  • Lira turcească a scăzut la un minim istoric de 8,15 față de dolarul american. Economia Turciei se află într-o criză profundă din cauza inflației ridicate și a refuzului băncii centrale de a crește ratele dobânzii, în timp ce analiștii își fac griji că recenta tiradă a președintelui Recep Tayyip Erdoğan împotriva aliaților NATO, Franța și SUA, și implicarea Turciei în multiple conflicte regionale duc la descurajarea investițiilor.

Compatibilitatea electromagnetică în beneficiul dezvoltării economice

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București împreună cu Universitatea Politehnica din Bucuresti și Asociația pentru Compatibilitate Electromagnetică din România, a organizat online al XII-lea Workshop Internațional de Compatibilitate Electromagnetică CEM 2020. Au participat personalități în domeniu din Ungaria, Polonia, Slovacia, Italia, Republica Moldova, România). Au fost abordate subiecte cu impact de actualitate și de perspectivă economică și științifică, precum compatibilitatea electromagnetică în domeniile electronică, sisteme de comunicație, sisteme de transport, sisteme industriale; calitatea energiei electrice și eficientizarea consumului; biocompatibilitate; efectele expunerii umane la câmpurile electromagnetice; evaluarea electromagnetică nedistructivă; materiale pentru compatibilitate electromagnetică; transfer de energie fără fir; ecrane de protecție împotriva acțiunii câmpului electromagnetic; electronic packaging; probleme legate de standardizare.

Evenimentul științific a inclus și masa rotundă cu tema „Tehnologia 5G, un standard al viitorului – dăunatoare pentru om și mediu?”.  

Prima închiriere online a unui depozit

0

Prima tranzacție de închiriere online a unui depozit au realizat-o companiile Globalworth și Global Vision pentru compania de cosmetice, suplimente alimentare și produse parafarmaceutice Green Net, care a devenit astfel chiriaș în Chitila Logistics Hub pe 2.500 mp de birouri și spații de depozitare.

Mihai Zaharia, director de investiții și piețe de capital, Globalworth: „Pandemia a accelerat un trend care era deja adoptat de Globalworth: dezvoltarea tehnologiei și a digitalizării. Facem asta deja de mulți ani în toate clădirile noastre de birouri și ne bucurăm să implementăm soluții de eficientizare a noilor tehnologii și pentru Globalworth Industrial, sub-brand-ul nostru de industrial și logistică. Această direcție ne-a ajutat ca procesul de închiriere a spațiului să se desfășoare online, ceea ce confirmă că alături de partenerul nostru, Global Vision, am construit o echipă puternică și un parc industrial strategic poziționat, cu toate dotările necesare pentru nevoile din prezent. Îi urăm bun venit în comunitatea noastră echipei Green Net și suntem convinși că acest parteneriat va fi unul de lungă durată!”

Sorin Preda, CEO & Founder, Global Vision: „Suntem bucuroși că proiectul logistic last-mile dezvoltat în proximitatea Bucureștiului continuă să fie apreciat și să atragă chiriași. Mulțumim echipei Green Net pentru încredere și buna colaborare într-o perioadă provocatoare pentru tot mediul antreprenorial. Menționez că acest contract a fost agreat în urma unei interacțiuni majoritar digitale. Este o experiență inedită pentru noi să reușim să perfectăm condițiile comerciale ale unei închirieri prin intermediul conferințelor online. Din fericire, am dus la bun sfârșit negocierile și acum chiriașul nostru este prezent în spațiu, derulându-și activitatea din parcul dezvoltat de Global Vision și Globalworth. Acest nou contract validează potențialul comercial ridicat al hub-ului logistic de la Chitila”.

Andreea Gheorghiu, General Manager, Green Net: „Compania Green Net a dorit să își extindă capacitatea de depozitare prin mutarea sediului logistic într-un spațiu nou, semnificativ mai mare, motiv pentru care am ales locația din parcul logistic Chitila Logistic Hub, dezvoltat de Global Vision și Globalworth. Depozitul are amplasare strategică și este realizat în totalitate la standarde foarte ridicate de calitate, fiind încadrat in categoria A+, ceea ce certifică dotările de grad înalt. Dorim ca prin această schimbare să putem deservi un număr mai mare de clienți și să ne mărim capacitatea logistică, atât pentru importurile realizate din țările partenere, cât și pentru livrările interne. Având în vedere dotările noului centru logistic, suntem convinși că vom asigura servicii la cele mai înalte standarde de calitate, în conformitate cu viziunea strategică a companiei”.

Chitila Logistics Hub este caracterizat printr-o „amplasare strategică, având o conectivitate excelentă din punctul de vedere al infrastructurii. Parcul logistic este localizat în vecinătatea șoselei de centură a Capitalei, a Autostrăzii A1 și a unuia dintre cele mai importante noduri de cale ferată din România. De asemenea, oferă acces facil către DN7, șosea care face legătura cu zona centrală a Bucureștiului”.   

Globalworth se recomandă ca „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listata la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de aproape 200 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3 miliarde de euro, la 30 iunie 2020. Aproximativ 94,4% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 700 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile sale se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.

Global Vision, companie fondată în 2004 de Sorin Preda, „dezvoltă, proiectează, construiește și asigură managementul proiectelor imobiliare strategice pentru investitori privați și instituționali din România și CEE. De asemenea, compania deține un portofoliu propriu de proprietăți format din clădiri de birouri, proiecte rezidențiale și industriale. Cu o echipă de aproape 200 de specialiști în real estate, operațiunile Global Vision sunt structurate pe trei divizii de expertiză interconectate: dezvoltare de proprietăți, construcții și management de proprietăți. În 2017, 2018 si 2019, compania s-a concentrat pe dezvoltarea unor proiecte industriale și logistice majore în România și CEE și a anunțat deschiderea unei sucursale în US care va oferi servicii de construcții, civil engineering și facility management”.

Libera circulație a persoanelor între UE și Marea Britanie, îngrădită din 1 ianuarie 2021. Cât de mult?

0

Material de opinie de Radu Derscariu, Director, și Mihaela Vechiu, Manager, Global Employer Services, Deloitte România

Prelungirea negocierilor pentru încheierea unui acord comercial post-Brexit între Uniunea Europeană (UE) și Marea Britanie ridică numeroase semne de întrebare cu privire la limitările care vor interveni începând cu 1 ianuarie 2021. Libera circulație a persoanelor, una din cele patru libertăți fundamentale garantate de apartenența la UE, va fi, cu siguranță, îngrădită. Cât de mult, depinde de rezultatul negocierilor dintre cele două părți.

Regulile actuale privind circulația persoanelor între Marea Britanie și UE rămân valabile până la finalul perioadei de tranziție, respectiv până la data de 31 decembrie 2020. Cu alte cuvinte, cetățenii britanici și familiile lor vor putea în continuare să studieze, să trăiască și să muncească în UE, ca și până cum, fără acțiuni suplimentare. Aceeași regulă se aplică și în cazul cetățenilor europeni din Marea Britanie.

Perioada de tranziție a fost convenită în baza acordului de retragere pentru a da timp celor două părți să stabilească un cadru preferențial de relaționare post-Brexit pe toate palierele, inclusiv în privința circulației persoanelor. Însă având în vedere că mai este foarte puțin timp până la expirarea acestei perioade, iar prelungirea ei nu este posibilă, statele implicate par a se pregăti mai degrabă pentru situația în care 2021 începe fără un acord. Cum afectează acest aspect statutul cetățenilor britanici stabiliți în România, respectiv pe cel al românilor care locuiesc în Marea Britanie?

Ce trebuie să facă cetățenii britanici din România

În cazul României, cetățenii britanici continuă să beneficieze de același tratament care li se aplică cetățenilor unui stat membru UE pentru a putea călători, locui, lucra sau studia în țara noastră. Documentele de ședere eliberate de Inspectoratul General pentru Imigrări acestora, dar și dependenților, până la finalul anului 2020 vor fi recunoscute până la data de 31 decembrie 2021, iar valabilitatea celor care expiră va fi prelungită până la aceeași dată. Guvernul României a emis o ordonanță de urgență aplicabilă în cazul unui Brexit fără acord, potrivit căreia cetățenii Marii Britanii înregistrați în România până la finalul perioadei de tranziție vor avea la dispoziție un an să își reglementeze noul drept de ședere.

Pentru britanicii care vin în România după 1 ianuarie 2021, cel mai probabil va fi aplicat regimul comun cetățenilor non-UE, dacă nu se ajunge la un acord care să stabilească condiții speciale în acest caz.  

Pe de altă parte, autoritățile române nu au încă un răspuns referitor la statutul cetățenilor britanici în România după 1 ianuarie 2021 în situația în care se ajunge la un acord, pentru că acesta depinde de rezultatul negocierilor dintre UE și Marea Britanie. 

Așadar, în acest moment, singura certitudine este că cetățenii britanici care se înregistrează în România până la 31 decembrie 2020, vor beneficia de prelungirea automată a dreptului de ședere pentru încă un an.

Românii stabiliți în Marea Britanie trebuie să solicite noul statut

La rândul lor, românii stabiliți în Marea Britanie până la data de la 31 decembrie 2020 vor continua să beneficieze de același tratament care li se aplică în prezent în calitate de cetățeni ai unui stat membru UEpentru a putea locui, lucra sau studia în Regatul Unit. Cei care vor să rămână acolo și după finalizarea perioadei de tranziție trebuie să se înregistreze pentru obținerea noului statut de rezident. În acest scop, guvernul britanic a creat un sistem de înregistrare (EU Settlement Scheme – EUSS) prin care cetățenii europeni, inclusiv români, pot solicita noul statut. Termenul pentru depunerea acestei solicitări este 30 iunie 2021.

Românii care vor dori să se stabilească în Marea Britanie după 1 ianuarie 2021 cel mai probabil vor fi tratați ca orice alt cetățean non-UE, în cazul în care nu va exista un acord între părți care să stabilească un regim mai favorabil.

Așadar este evident că, de anul viitor, regulile privind libera circulație a persoanelor între UE și Marea Britanie se vor schimba. Indiferent de rezultatul negocierilor pentru un acord post-Brexit, atât companiile, cât și cetățenii afectați de schimbări trebuie să se asigure că sunt îndeplinite formalitățile de înregistrare, pentru a fi evitate disfuncționalitățile care pot apărea în acest context, atât în cadrul desfășurării activității, cât și din perspectiva dreptului de ședere.