Investițiile străine directe au scăzut cu 1,76% anul trecut

0

Fluxul net al Investițiilor Străine Directe (ISD) a fost anul trecut de 5,173 miliarde de euro, cu 1,76% mai puțin decât în 2018, când valoarea indicatorului a fost de 5,266 miliarde de euro, potrivit unui comunicat al Băncii Naționale a României (BNR), scrie Profit.ro.

„Fluxul net de ISD în anul 2019 a înregistrat valoarea de 5.173 milioane euro, din care: 5.021 milioane euro participații la capitalurile proprii (nivel rezultat prin însumarea aportului la capitalurile proprii ale întreprinderilor ISD,în valoare de 2.238 milioane euro, cu profitul reinvestit în întreprinderile ISD în valoare de 2.783 milioane euro); 152 milioane euro instrumente de natura datoriei în relația cu investitorii străini direcți și cu societățile din cadrul grupului acestora (datorii minus creanțe)”, se arată în comunicat.

Soldul ISD la 31 decembrie 2019 a atins nivelul de 88,304 miliarde euro, din care 61,352 miliarde euro capitaluri proprii, inclusiv profitul reinvestit (69,5%), iar 26,952 miliarde euro instrumente de natura datoriei în relația cu investitorii străini direcți și cu societățile din cadrul grupului acestora (datorii minus creanțe) (30,5%), potrivit sursei amintite.

Indicele ROBOR la 3 luni a ajuns la 2,11%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut miercuri de la 2,09% la 2,11%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Indicele ROBOR la 6 luni a urcat la rândul său de la 2,10% la 2,11%, scrie News.ro.

De asemenea, Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României (BNR) a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar şi de reducere a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus, potrivit sursei citate.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Xiaomi lansează seria Mi 10T, un trio de înaltă clasă al telefoanelor premium pentru birou, gaming și activitățile zilnice

Xiaomi, lider global în tehnologie, a anunțat astăzi lansarea trio-ului de telefoane inteligente sub sloganul “Power Your Creativity”. Flagship-ul Mi 10T Pro duce creativitatea la următorul nivel, având specificații tehnice de top în categoria sa. Mi 10T continua să împingă limitele, oferind experiențe de vârf, atât pentru cei care îl folosesc la birou, cât și pentru pasionații de streaming și gaming. Mi 10T Lite vine cu tehnologia 5G accesibilă tuturor și propune o experiență de neegalat pentru utilizatorii săi.

Mi 10T Pro și Mi 10T: Creativitatea și experiența de utilizare duse la următorul nivel

Xiaomi continuă tradiția camerelor foto de înaltă rezoluție

Xiaomi a avut un rol esențial în definirea segmentului de camere de 108MP. Doar în ultimul an, a lansat primul telefon inteligent cu cameră de 108MP și a realizat multiple inovații în ceea ce privește software-ul destinat fotografiei. Mi 10T Pro continua tradiția brandului de a oferi o rezoluție ultra-înaltă cu Stabilizator Optic de Imagine (OIS) și filmare 8K. Mi 10T vine cu o cameră principală impresionantă de 64MP. Surprizele nu se opresc aici – atât Mi 10T Pro, cât și Mi 10T aduc un setup triplu, cu o cameră ultra wide de 13MP și o cameră macro de 5MP, astfel încât utilizatorii să poată surprinde toate momentele care contează. Cu o cameră frontală de 20MP, oricine va arăta foarte bine atunci când își face un selfie sau inițiază un video call.

Dezvoltate pe tehnologia Xiaomi existentă, Mi 10T Pro și Mi 10T prezintă noi caracteristici de software pentru fotografierea subiecților în mișcare. Cele șase moduri de expunere lungă permit oricui să realizeze fotografii artistice, de la modul  „Moving crowd” – ce permite focalizarea pe un singur subiect static, celelalte elemente dinamice fiind blurate – până la modul „Star trails” – care creează un efect de cer cu stele care se rotesc. Modul „Photo Clones” surprinde patru ipostaze ale aceluiași subiect într-o singură fotografie. Pe lângă acestea, modul „Timed burst” oferă posibilități nelimitate de divertisment, prin care utilizatorii pot face fotografii la intervale egale, ce se pot transforma în scurte secvențe video. Cele trei noi filtre foto – Cyberpunk, Gold vibes și Black ice – te ajută să transpui în fotografii starea de spirit dorită.

Limitele sunt împinse și mai departe, deoarece Mi 10T Pro și Mi 10T oferă noi modalități de filmare. „Video Clones” surprinde două ipostaze ale aceluiași subiect într-un singur video, în timp ce „Dual Video” poate înregistra simultan cu camerele de pe spatele și de pe fața telefonului, acesta fiind un mod perfect de a surprinde instantanee. Modul video „Time-lapse selfie” le permite utilizatorilor să creeze un efect de “repede înainte” pentru vloguri mai dinamice.   

Display-ul viitorului – AdaptiveSync TrueColor de 144Hz

Mi 10T Pro și Mi 10T sunt echipate cu unul dintre cele mai performante display-uri existente pe piață, cu o rată de refresh de top, de 144Hz. În timp ce multe dintre diplay-urile cu rate mari de refresh consumă bateria mai repede, iar afișarea nu este fluidă, display-ul Xiaomi AdaptiveSync se adaptează automat la rata de frame-uri a conținutului redat. Acum te poți bucura de vizionarea filmului preferat la o rată de 48Hz, sau a serialelor TV la 50Hz, de streamingul video la rate de 30Hz/60Hz, de navigarea pe rețelele de socializare sau de experiența de gaming, la rate de până la 144Hz. Display-ul garantează o experiență fluidă și un consum optim al bateriei. Tehnologiile Motion Estimation, Motion Compensation (MEMC) aduc în plus mai multe frame-uri care fac clipurile video mai fluide și mai ușor de vizionat.

Cu gamă de culori P3 la care se adaugă tehnologia TrueColor, afișajul oferă o paletă de culori extrem de largă și foarte realistă. Modul de citire 3.0 simulează textura hârtiei pentru a proteja ochii, în timp ce display-ul Sunlight 3.0 îmbunătățește automat contrastul și reglează saturația dinamică a culorilor în aer liber. Cu un senzor de lumină 360° aflat în interior, ecranul își ajustează în mod inteligent intensitatea, chiar și atunci când lumina vine din spate.

Elibereaza-ți creativitatea cu procesorul Qualcomm® Snapdragon 865

Dotat cu procesorul flagship Qualcomm® Snapdragon™ 865, Mi 10T Pro și Mi 10T oferă putere la eficiență maximă, performanță și conectivitate 5G. Xiaomi s-a pregătit pentru o mare varietate de benzi 5G, asigurându-se de compatibilitatea cu mai multe rețele și în mai multe locații.

Utilizatorii se vor bucura de o experiență de gaming asemănătoare cu cea de desktop, datorită procesorului grafic Qualcomm® Adreno™ 650. Fiind echipate cu UFS3.1 și LPDDR5, noile telefoane Xiaomi au cea mai performantă memorie de pe piață.

Bateria de mare capacitate de 5000mAh rezistă toată ziua

Mi 10T Pro și Mi 10T au una dintre cele mai mari baterii flagship, de 5000mAh (typ). Prin tehnologia care optimizează puterea bateriei, cele două modele asigură mai multă energie pentru o durată de viață mai lungă.   

Tehnologia MMT (Middle middle tab) este extrem de rapidă și procesul de încărcare unic prin fir de 33W îi ajută pe utilizatori să nu rateze nimic din ceea ce este important. Un încărcător de 33W este inclus în pachet.

Mi 10T Pro în varianta 8GB+128GB va fi disponibil la nivel global cu prețuri începând de la 599 euro, respectiv 649 euro pentru varianta 8GB+256GB. Mi 10T va fi disponibil la nivel global cu prețuri începând de la 499 euro pentru varianta 6GB+128G, respectiv 549 de euro pentru varianta 8GB+128GB.

Disponibilitatea pe piață și prețurile din România vor fi anunțate în curând.   

Uniunea vamală: Un nou plan de acțiune pentru a sprijini mai puternic autoritățile vamale din UE în rolul lor vital de protejare a veniturilor, a prosperității și a securității UE

0

Comisia Europeană a lansat un nou plan de acțiune privind uniunea vamală, care conține o serie de măsuri menite să creeze condițiile pentru ca vămile UE să fie mai funcționale, mai inovatoare și mai eficiente în următorii patru ani. Măsurile anunțate vor consolida uniunea vamală ca piatră de temelie a pieței unice. Ele confirmă, de asemenea, rolul ei major în protejarea veniturilor UE și a securității, sănătății și prosperității cetățenilor și întreprinderilor din UE.28/09/2020

În directivele sale politice, președinta von der Leyen a anunțat că uniunea vamală trebuie să fie eficientizată, în special prin asigurarea unei abordări europene integrate a gestionării riscurilor vamale, care să sprijine efectuarea unor controale eficace de către statele membre ale UE. Planul de acțiune prezentat astăzi vizează tocmai îndeplinirea acestui deziderat.

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „Uniunea vamală a UE a fost una dintre primele realizări concrete ale procesului de integrare europeană și timp de peste cinci decenii a contribuit la protejarea europenilor și la menținerea fluxurilor comerciale care traversează granițele noastre, care sunt puternice doar cât cea mai slabă verigă a lor. Astăzi, noile provocări necesită ca normele noastre vamale să devină mai inteligente și să asigure o mai bună funcționare a acestora pentru statele membre, cetățeni și întreprinderile legitime. Aceste deziderate necesită o mai bună utilizare a datelor, instrumente și echipamente mai bune și o mai bună cooperare în cadrul UE și cu autoritățile vamale din țările partenere. Ele necesită, de asemenea, o mai bună previzionare, astfel încât autoritățile vamale din UE să poată face față viitorului cu încredere. Astăzi, am prezentat modul în care vom ridica uniunea noastră vamală la un nivel superior.”

Planul de acțiune anunțat astăzi include o serie de acțiuni în domenii precum gestionarea riscurilor, gestionarea comerțului electronic, promovarea respectării legislației și acționarea ca o entitate unică a autorităților vamale:

  • Gestionarea riscurilor: planul de acțiune se axează în particular pe asigurarea unei mai mari disponibilități și utilizări a datelor și a analizării datelor în scopuri vamale. El stipulează realizarea unei supravegheri inteligente, bazată pe riscuri, a lanțurilor de aprovizionare și instituirea unui nou centru de analiză în cadrul Comisiei pentru colectarea, analizarea și schimbul de date vamale care să constituie baza unor decizii de importanță majoră, pentru a ajuta autoritățile vamale să identifice punctele slabe la frontierele externe ale UE și să gestioneze crizele viitoare.
  • Gestionarea comerțului electronic: în acest sens și pentru a aborda noile provocări din domeniul comerțului electronic, obligațiile privind prestatorii de servicii de plată și platformele de vânzări online vor fi mai stricte pentru a contribui la combaterea fraudelor în domeniul taxelor vamale și a fraudelor fiscale în cadrul comerțului electronic.
  • Promovarea respectării legislației: viitoarea inițiativă intitulată „Ghișeul unic” va permite întreprinderilor legitime să finalizeze formalitățile lor vamale în cadrul unui singur portal. Ea va permite o colaborare mai intensă în ceea ce privește prelucrarea, partajarea și schimbul de informații și o mai bună evaluare a riscurilor pentru autoritățile vamale.
  • Autoritățile vamale acționează ca o entitate unică: planul de acțiune detaliază dotarea pe scară largă cu echipamente vamale moderne și fiabile finanțate din următorul buget al UE. Un nou grup de reflecție format din statele membre și din reprezentanți ai mediului de afaceri va fi înființat pentru a contribui la pregătirea pentru crize și provocări viitoare, cum ar fi evoluții neprevăzute la nivel mondial și viitoare modele de afaceri.

Uniunea vamală a UE

Uniunea vamală a UE – care în 2018 a împlinit 50 de ani – formează un teritoriu unic în scopuri vamale, unde se aplică un set comun de norme. În cadrul uniunii vamale a UE, autoritățile vamale ale statelor membre ale UE au responsabilitatea de a efectua o gamă tot mai largă de controale.

Prin urmare, autoritățile vamale din UE au un rol important în sprijinirea economiei UE și a creșterii în viitor. Autoritățile vamale trebuie să faciliteze desfășurarea unor schimburi comerciale legitime din ce în ce mai ample, cât mai rapid și mai fluent. În același timp, autoritățile sunt implicate în mod continuu în combaterea fraudelor și a contrabandei tot mai frecvente cu bunuri ilicite sau nesigure. Vămile au, de asemenea, un rol vital în redresarea noastră de pe urma crizei sanitare fără precedent cu care ne confruntăm. De la începutul pandemiei cauzate de noul coronavirus, autoritățile vamale și funcționarii vamali din UE au avut un rol central în realizarea unor sarcini esențiale, precum facilitarea importurilor de echipamente de protecție, eliminând totodată produsele contrafăcute, cum ar fi măștile false și medicamentele contrafăcute, direct la frontierele externe ale UE.

În ultimii ani, a devenit evident faptul că autoritățile vamale din statele membre se confruntă cu provocări determinate de îndeplinirea diferitelor lor roluri. Provocări majore cum ar fi starea actuală de urgență în domeniul sănătății publice, consecințele ieșirii Regatului Unit din piața unică a UE și din uniunea vamală, precum și creșterea digitalizării și a comerțului electronic, vor continua și poate chiar se vor amplifica. Pentru a contribui pe deplin la bunăstarea tuturor cetățenilor UE și la facilitarea comerțului, autoritățile noastre vamale trebuie să fie dotate cu echipamente tehnice de ultimă generație și să dispună de capacități analitice care să le permită să anticipeze mai bine importurile și exporturile care prezintă riscuri. Intensificarea cooperării vamale cu parteneri comerciali internaționali majori, cum ar fi China, va sprijini eforturile noastre de facilitare a comerțului și, în același timp, de asigurare a unor controale eficiente.

G20 Energy Ministers strive for sustainable development and market stability

0

Doha, Qatar – HE Yury Sentyurin, Secretary General of the Gas Exporting Countries Forum (GECF) participated in the G20 Energy Ministerial Meeting and reaffirmed its commitment to greater international cooperation in ensuring the resilience of energy systems and affordable and secure energy for all.

The two-day deliberations acknowledged the unprecedented impact that the Covid-19 pandemic has had on energy markets and paved the ways for the sector’s recovery efforts. The Meeting assumed vital importance against the backdrop of a global pandemic and was devoted to the energy market stability amidst low oil and gas prices and lacklustre demand.

The final Communiqué crystallised the resolve of the G20 countries to utilise the widest variety of technologies and fuels to ensure a stable and uninterrupted supply of energy for economic growth. It is not a coincidence that, as per decision of the G20 Members, the GECF has become a part of the dialogue and was directly referred to in the final Communiqué.

It noted that in order to enhance energy security, “the role of open, flexible, transparent, competitive, stable and reliable energy markets, as well as stable, predictable, necessary, fair, and non-discriminatory, regulatory frameworks in promoting market stability and investments”. On this note, the GECF, alongside the IEA, IEF, IRENA, OPEC, and other peers, was invited to further consider this matter in their respective work programmes.

In the context of circular carbon economy for cleaner and more sustainable energy systems, the Communiqué highlights the crucial role of the GECF and other relevant international organisations in promoting public and private investments, innovative public as well as private financing, policy enablers, and cross-sector collaborations.

These steps are largely in line with the previous G20 announcements, including the 2020 Statement of the G20 Extraordinary Energy Ministers Meeting, 2019 Communiqué of G20 Ministerial Meeting on Energy Transitions and Global Environment for Sustainable Growth in Japan and the 2018 Communiqué in Argentina.

This ethos is also echoed by the GECF – a coalition of 20 of the major natural gas exporting countries – and reflected in its guiding documents at the highest political level of the Heads of State and Government, in particular in the 2019 Malabo Declaration, which was the outcome of the 5th GECF Summit.

To raise the voice of natural gas industry, the GECF called on the group of 20 major industrialised and emerging economies, many of whom are consumers of the GECF commodity, to renew their faith in cooperation and multilateralism to bring about prosperity for all.

The Statement of the GECF, prepared within the framework of the G20 Energy Ministerial Meeting, stressed:

“In challenging times, the GECF is determined to strengthen cooperation with G20 and underpin global energy security as reliable supplier of natural gas to meet the growing energy demand globally.

The Forum fully supports G20 commitments towards clean and environmentally friendly energy sources, to promote economic development with a smaller carbon footprint. We are confident that the issues of both environmental protection and climate change should remain at the focus of joint efforts.

The GECF supported the policy developments being undertaken by Energy Sustainability Working Group Meeting (ESWG) in 2020 under Saudi Arabia Presidency, on the circular carbon economy, which is a closed-loop system geared at establishing a balance of the carbon cycle.

We see this framework as a primary initiative on reducing, reusing and removing greenhouse gases. This initiative is an excellent example of technology exchange and international cooperation, for the benefit of energy security and access for the whole global economy.

The Forum joins a growing international consensus that the clean methane sourced of hydrogen based on CCUS technologies will play a significant role in the World’s transition to a sustainable energy future. The GECF also believes that natural gas will continue to contribute to G20’s clean cooking programme.”

Among all the hydrocarbon resources in the world, GECF highlighted that, only natural gas is expected to increase its share in the global energy mix from 23% currently to 28% in 2050 due to its clean attributes, which are fundamental to achieving the UN Sustainable Development Goals as well as the Paris Agreement. Natural gas also boasts the potential to expand its access significantly over the coming decades due to its abundance and flexibility, and is widely seen as the fuel to steward the transition to lower-emission energy systems.

The GECF has been participating in the G20 events for years as a way to deepen its cooperation with the platform. This year, it took part in the first G20 Energy Sustainability Working Group Meeting, under the Kingdom of Saudi Arabia’s Presidency of the G20, which has selected the unifying theme of “Realising Opportunities of the 21st Century for All”.

Laborator deschis al Universității din București către mediul social

0

Universitatea din București a inaugurat un Open Lab („laborator deschis”) definit „ca un spațiu de colaborare și de îmbinare a cercetării și a educației cu implicarea civică, menit să consacre și să accelereze colaborarea dintre comunitatea academică a UB și părțile interesate ale societății românești pentru dezvoltarea comunităților locale, regionale sau naționale”.

Laboratorul deschis este parte a proiectului CIVIS – Universitatea Civică Europeană, alianță academică a universităților Aix-Marseille Université, National and Kapodistrian University of Athens, Universitatea din București, Université Libre de Bruxelles, Universidad Autónoma de Madrid, Sapienza Università di Roma, Stockholm University și Eberhard Karls Universität Tübingen. Deschiderea unor astfel de laboratoare este prevăzută în cadrul tuturor universităților membre.

Evenimentul inaugural de la Universitatea din București s-a desfășurat online, cu participarea profesorului Marian Preda, rectorul Universității din București, a prorectorilor Sorin Costreie și Magdalena Iordache Platis, a coordonatorului demersurilor în acest sens, José Luis Bau, de la Universitatea Autonomă din Madrid. Găzduit de prof. Magdalena Iordache-Platis, prorector pentru managementul calității, responsabilitate socială și relația cu partenerii sociali, coordonator al Open Lab CIVIS de la Universitatea din București, a reunit reprezentanți ai comunității academice a UB și ai altor universități din țară și din afară, ai mediului de afaceri, ai unor organizații nonguvernamentale, profesionale și de business, ai unor institute de cercetare, precum și profesori din învățământul preuniversitar.

Universitatea din București deschide în cadrul Open Lab în perioada imediat următoare competiția în domeniile: Transformare digitală și tehnologică; Orașe, teritorii, mobilități; Sănătate; Societate, cultură, patrimoniu; Climă, mediu, energie. Pot participa reprezentanți ai instituțiilor private, publice și nonguvernamentale în parteneriat cu Universitatea din București, cu precizarea inițiatorilor că „vor fi selectate cele mai viabile proiecte, care, prin implicarea resurselor educaționale, de cunoaștere și de cercetare, vor contribui la identificarea de răspunsuri și soluții creative și inovatoare la nevoile și provocările pe care le întâmpină societatea. Universitatea din București alocă, prin intermediul proiectului CIVIS, suma de 10.000 de euro pentru finanțarea acestor proiecte de responsabilitate socială”.

Programe de învățare pentru companii

0

Compania de training Learning Architect (în top 3 al companiilor de profil din România) anunță lansarea programelor de învățare pentru companii „The OmniLearning Experience”, definit de inițiatori ca „modul în care învață oamenii în mod natural în 2020” și care „acum poate deveni modul în care învață organizațiile”.

Ștefania Antone

Ștefania Antone (foto), Managing Partner Learning Architect, subliniază: „Este în engleză o expresie, «the slow hunch», o intuiție, ceva puternic, dar vag la început, care se cristalizează în timp, uneori în foarte mult timp până să devină o idee clară, acționabilă. The OmniLearning Experience este acest «slow hunch» al nostru, s-a cristalizat în ultimii șase ani, iar pandemia pentru noi a fost un catalizator, ne-a ajutat sa accelerăm procesul intern de inovație. Pe 1 octombrie lansăm către comunitatea de HR o categorie nouă de programe de învățare”.

Programele de învățare multichannel create de Learning Architect cuprind:

– sesiuni live de traininguri interactive virtuale sau față în față, la momentul actual virtuale (prin intermediul unor diverse platforme și aplicații ușor accesibile), în viitor hibride (și față în față) – traininguri în zona soft skills și leadership practice, experiențiale, cu design engaging, prin care trainerii experimentați din Learning Architect garantează că toți cursanții vor participa activ la experiența de învățare

aplicație mobilă LearnON – personalizată 100% pentru stilul de învățare propriu (on-the-job, social sau teoretic) și interesele de dezvoltare personale și organizaționale, intuitivă pentru utilizator, face posibilă învățarea „on the go”, de oriunde, oricând ai câteva minute pentru învățare; permite accesul la o comunitate de învățare alături de colegii de curs și de trainerii Learning Architect, disponibili oricând pentru sfaturi practice; chestionare, micro-resurse de învățare personalizate, misiuni practice, recomandări, forum în comunitate, notificări despre activitate

– cursuri video asincronice – know-how ce nu poate fi găsit pe internet, concepte complexe transformate în conținut ușor digerabil, instrumente, exerciții de auto-reflecție care îndeamnă la acțiune, sub forma unor serii de video-uri de 2-7 minute.

Între provocările companiilor cărora le răspunde Learning Architect se regăsesc: „Cum ținem cont de stilurile de învățare personale și de viziunea companiei pentru un program de grup, cum poți crea engagement în learning and development, cum poți încuraja oamenii să aplice practic conceptele nou învățate, cum împăcăm învățarea cu presiunea timpului scurt”.

Temele de training în soft skills și leadership abordate de Learning Architect sunt: „Construirea încrederii la distanta, Nevoile umane în mediul virtual, Strategii pentru leadership la distanță, Leadership cu 4 tipuri de mindset, Auto-disciplină pentru productivitate, Conversații eficiente 1 la 1, Comunicare inteligentă emoțional, Mindset Accelerator, Prezentări eficiente la distanță, Innovation Accelerator, Neuroștiință pentru eficiență și echilibru” etc.

10 ANI DE CREȘTERE PENTRU FONDUL PROPRIETATEA SUB CONDUCEREA FRANKLIN TEMPLETON

0

Franklin Templeton celebrează, în data de 29 septembrie, 10 ani de la preluarea managementului Fondului Proprietatea („Fondul/FP”), în calitate de manager de fond și administrator unic. Această decadă marchează o perioadă de progres și realizări semnificative pentru Fond și companiile din portofoliul său, care au făcut pași majori către optimizarea operațiunilor și implementarea corectă a guvernanței corporative, având ca rezultat performanță financiară și profitabilitate îmbunătățite.

Comentând pe marginea aniversării celor 10 ani, Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Investments Limited și Manager de portfoliu al Fondului Proprietatea (foto) a declarat: „Suntem mândri de progresul imens al Fondului sub îndrumarea Franklin Templeton ca manager de fond, cu angajamentul său de a crea valoare pentru acționarii FP. Pe parcursul ultimilor 10 ani, echipa Franklin Templeton dedicată activităților FP a dat dovadă de forță morală și reziliență ridicate pentru a livra rezultate deosebite, în condiții foarte dificile uneori. În centrul acestui progres s-a aflat performanța companiilor din portofoliu, care au beneficiat enorm de pe urma eforturilor noastre de a susține implementarea guvernanței corporative pentru a le debloca potențialul complet. De asemenea, privim cu mândrie în urma unei decade în care am contribuit la includerea României pe harta unui număr cât mai ridicat de investitori, datorită roadshow-urilor și întâlnirilor regulate cu varii părți. Credem cu tărie că succesul Fondului va continua să se reflecte în mod pozitiv asupra atractivității României ca destinație de investiții atât pentru investitorii locali, cât și pentru cei internaționali, în anii următori.”

Realizări la aniversarea celor 10 ani

Sub managementul Franklin Templeton, Fondul Proprietatea a ajutat la definirea rolului și drepturilor acționarilor minoritari, fiind un exemplu ilustrativ al acționarului minoritar vocal și activist în companiile de stat. Fondul a militat constant pentru guvernanță corporativă, transparență și management profesionist în companiile de stat și a jucat un rol esențial în evitarea sau revenirea asupra unor decizii dăunătoare luate de directoratul sau acționariatul majoritar al acestor companii. Hidroelectrica ilustrează cel mai bine contribuția Fondului la revenirea și dezvoltarea spectaculoasă a unei companii de stat din portofoliu din strâmtoarea insolvenței.

Alte realizări ale Fondului de când Franklin Templeton a preluat managementul său în 2010 includ:

  • S-a listat pe două piețe de capital: în 2011 la Bursa de Valori de la București (BVB), aducând un salt de lichiditate pe piața locală și în 2015 la Bursa de Valori de la Londra (LSE);
  • A contribuit semnificativ la includerea României pe radarul investitorilor internaționali și a atras o arie largă de investitori instituționali, care ulterior au investit nu doar în Fond și în companiile sale de portofoliu, ci și în alți emitenți atractivi din România;
  • A inițiat pentru prima dată în România acțiuni corporative precum programe de răscumpărare și oferte publice, contribuind la schimbări care au făcut mediul de reglementare mai prietenos cu investitorii;
  • A avut rezultate notabile în ceea ce privește crearea de valoare semnificativă pentru acționarii Fondului:
    • prețul acțiunilor a ajuns la un maxim istoric de 1.38 RON/ acțiune în data de 14 februarie 2020, cu mult peste valoarea de 1.00 RON/ acțiune, aceasta fiind valoarea nominală a acțiunii la momentul înființării Fondului, pe baza unei performanțe continue în ultimii 10 ani;
    • randamentul total al prețului acțiunilor de la momentul listării Fondului la BVB a fost de 283,99% la 31 August 2020;
    • randamentul total al distribuțiilor Fondului în ultimii 10 ani a gravitat constant în jurul procentului de 10%;
    • randamentul total în ultimele 12 luni a atins 14%, peste indecșii de referință locali;
    • performanța cumulată a valorii activului net (VAN) a crescut la 31,23% în 2019 și la un total de 128,70% de la finalul anului 2010, până la 31 august 2020;
    • valoarea totală a dividendelor și returnărilor de capital distribuite a depășit 6,7 miliarde RON;
    • discountul mediu anual față de VAN per acțiune a scăzut la 22,95% în primele 8 luni ale anului 2020, comparativ cu valoarea de 55,67% înregistrată în 2011;
    • a finalizat zece programe de răscumpărare, iar în prezent derulează al unsprezecelea program, răscumpărând un total de 7,16 miliarde de acțiuni proprii.
  • Acționarii Fondului au reînnoit mandatul Franklin Templeton în mod repetat, cel mai recent în aprilie 2020, ceea ce dovedește încrederea lor continuă în managerul de fond.

Privind înainte

În anii următori, Fondul își va menține obiectivul de maximizare a randamentelor pentru acționari și creștere a Valorii Activului Net per acțiune prin investiții în acțiuni și valori mobiliare românești. De asemenea, Fondul va continua să urmărească îndeaproape respectarea guvernanței corporative în companiile din portofoliul său, să sancționeze public eventuale încălcări ale acesteia și va susține listarea companiilor de stat.

De asemenea, Fondul rămâne dedicat dezvoltării pieței românești și va continua să organizeze întâlniri și evenimente adresate investitorilor, pentru a promova România ca o destinație de investiții de încredere și promițătoare. În acest sens, Fondul speră ca următorul Guvern să aducă Hidroelectrica pe piața de capital anul viitor și astfel să consolideze șansele României de a fi promovată la statutul de Piață Emergentă în indicele MSCI.

Deschiderea anului universitar la Academia de Studii Economice din București

0

Academia de Studii Economice din București deschide anul universitar 2020-2021, în condițiile deosebite ale acestei perioade, prilej cu care, în numele Consiliul de Administrație și al Senatului ASE, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul ASE și prof. univ. dr. Dumitru Miron, președintele Senatului ASE, transmit mesajul adresat comunității universitare și partenerilor din mediul economico-social.

Studenților le sunt adresate următoarele gânduri:

„·Vă dorim să vă asumați cât mai rapid ceea ce se denumește viaţa de student, să înţelegeţi cât mai repede că este important să studiați continuu, astfel încât să aveți rezultatele dorite.

·Să înțelegeți că vă veți pregăti pentru un alt tip de societate, în care consumatorii nu mai caută bunuri și servicii,ci maximizarea satisfacției, promise lor de către cei care le produc.

·Să acceptați că factorul de producție cel mai important începe să nu mai fie capitalul, ci talentul și atitudinea, ceea ce înseamnă alt gen de prioritizări în procesul de pregătire profesională.

·Economia actuală necesită cunoaștere și creativitate.

·Tot mai multe dintre locurile de muncă ale momentului în care dumneavoastră veți absolvi studiile nu există în prezent și, ca atare, veți avea nevoie de diverse competențe și abilități cognitive.

·Celelalte generații au învățat despre aderarea la Uniunea Europeană, iar dumneavoastră trebuie să înfăptuiți integrarea în această pretențioasă familie selectă”.

Mesajul adresat cadrelor didactice:

„·Universitatea noastră participă la o competiţie aspră, ale cărei valori trebuie să respecte prietenia intelectuală, dorinţa de a cunoaşte mai mult efortul celuilalt, altruismul, admiraţia pentru cei care ştiu mai mult, exigenţa faţa de sine şi de ceilalţi.

·Este necesar să se finalizeze procesul de trecere de la predare la învățare continuă.

·Trebuie să transmitem studenților, pe lângă informații și cunoștințe științifice, competențe transversale și abilități cognitive sustenabile.

·Trebuie să devenim facilitatori de procese educaționale moderne și integratori de fenomene economice complexe.

·Tot personalul didactic și de cercetare trebuie să se implice plenar în toate activitățile universității, pentru că succesul este al tuturor, nu doar al cadrelor de conducere”.

Mesajul adresat mediului economic și social:

„·Le mulțumim astăzi, așa cum o facem, în mod tradițional, în fiecare an, directorilor de colegii, licee și cadrelor didactice, care au contribuit la formarea profesională a celor care au devenit studenții noștri și i-au orientat către cea mai bună universitate economică și de administrație publică din România!

·Organizațiilor economice, către care se vor îndrepta studenții noștri, după absolvirea diverselor programe de studii universitare, le solicităm să ne transmită acum job profile-ul angajatului de peste 3 sau 5 ani, pentru a-i putea înarma pe absolvenți cu capabilitățile, competențele specializate și transversale și cu abilitățile cognitive cerute de piața muncii. Vă dorim alături de noi atunci când elaborăm sau îmbunătățim planurile de învățământ, grilele de competențe sau fișele disciplinelor.

·La ASE au fost permanent binevenite conferințele comune, menite să furnizeze soluții fundamentate științific pentru problemele cu care se confruntă economia țării noastre, stagiile de practică pe care le propuneți, atelierele tematice, bursele private sau alte categorii de stimulente, care pot fi acordate celor mai bine pregătiți studenți”.

Tendințe eco în domeniul etichetelor

0

Cererea de etichete și ambalaje din materiale prietenoase cu mediul și ca destinație, pentru produse artizanale se află între tendințele cu cea mai mare creștere. Constatarea este făcută de companiaRottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile din România, cu sediul în Apahida, județul Cluj și centre logistice Timișoara, Brașov, Ilfov, Pașcani, precum și în Ungaria și Germania.

Cristi Nechita-Rotta (foto), directorul general al Rottaprint, subliniază: „România urmează trendul prezent la nivel mondial în ceea ce privește segmentul produselor bio din categoria alimente & băuturi și a segmentului produselor ecologice, tendință care se observă în mod evident și în interesul crescut al companiilor pentru soluțiile de etichetare și ambalare realizate din materiale prietenoase cu mediul. De asemenea, observăm o creștere semnificativă a cererilor pentru produsele artizanale, fie de la producători locali, fie de la jucătorii mari din retail care au început să-și dezvolte propriile game de produse bio sau tradiționale. Totodată, după perioada martie-august în care cei mai mulți producători s-au axat pe produsele de bază, aceștia au început să reinvestească în produsele de nișă, mai ales în industria de vinuri și lactate”.

Cu produse livrate în 2019 în 11 țări din Europa și Asia și în SUA, Rottaprint „a observat că o mare parte dintre companiile din industria alimentară, a produselor de curățenie sau cosmetică sunt mai predispuse să caute soluții ecologice pentru ambalajele lor, grija față de mediu fiind din ce în ce mai mult prezentă între prioritățile strategice ale acestora. Printre soluțiile adoptate se numără reducerea consumului materiei prime cât mai mult posibil, pentru a reduce amprenta de carbon, renunțarea treptată la etichetele cu liner (suport), sau înlocuirea etichetei autoadezive cu cea termocontractibilă din PET, aceasta din urmă fiind mai prietenoasă cu mediul. Odată cu apariția a tot mai multor producători artizanali de bere, lactate, mezeluri, gemuri, dar și a firmelor mari și foarte mari care dezvoltă linii de produse artizanale, cererea pentru producția de etichete destinate acestui segment de produse este tot mai mare. Mai mult, din dorința de a promova produse cât mai naturale, tot mai multe hypermarketuri și-au creat cooperative agricole, dezvoltând propriile game bio sau tradiționale de produse gătite sau semipreparate.Top of Form Printre particularitățile etichetelor destinate berilor artizanale se numără designul foarte creativ care ilustrează într-un mod original povestea brandului sau a gamei de produse, lipsa contraetichetei și alegerea unei dimensiuni mai mari a etichetei, care poate acoperi o mare parte din sticlă de jur-împrejur (în formă de wrap), ceea ce îi oferă designerului o mai mare libertate de creație. De asemenea, cei mai mulți producători de bere artizanală optează pentru etichete de calitate din materiale speciale precum cele rustice sau vintage, care evidențiază și mai mult produsul la raft”.