Rompetrol sprijină sistemul de sănătate românesc

0

Rompetrol – KMG International sprijină sistemul medical românesc în contextul actual cu:

– 2.500 teste PCR (SuperScript™ III Platinum™ One-Step qRT-PCR), prin Fundația pentru Smurd, pentru activitatea laboratorului național de referință din cadrul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino”; reactivi pentru dezvoltarea metodei de identificare a tipului de virus COVID-19 din țara noastră (analiza genomului pentru identificarea specificității naționale și a potențialelor mutații genetice)

– 37.000 litri de carburant, prin parteneriat cu Asociația Dăruiește Aripi, donație pentru Serviciul de Ambulanță Constanța

– achiziționarea prin Rompetrol Well Services, companie membră a Grupului KMG International, pentru Spitalul Județean de Urgență Prahova, a unei platforme de analize probe biologice prin tehnica Real Time PCR, care va facilita testarea rapidă a pacienților la nivel local  

– achiziționarea, prin parteneriatul cu Asociația Dăruiește Aripi, de echipamente medicale de protecție pentru unitățile spitalicești din județele Constanța și Prahova. 

Alexey Golovin, directorul departamentului juridic și afaceri corporative al KMG International: „Situațiile de criză sunt un test al solidarității și responsabilității sociale, atât în rândul societății civile, cât și pentru companii. În contextul acestei crize ce ne vizează pe toți, am decis să susținem sistemul național de sănătate alături de partenerii noștri de la Fundația pentru Smurd, prin achiziționarea a 2500 teste de validare a infecției cu virusul COVID-19, dar și prin sprijinirea Institutului Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară Cantacuzino pentru identificarea tipului de virus care circulă în România. Mai mult, vrem să avem grijă de comunitățile din Constanța și Prahova, de aceea vom dona atât carburant, cât și echipament și materiale medicale pentru instituțiile medicale locale”.

Raed Arafat, președintele Fundației pentru Smurd: „Activitatea Fundației pentru Smurd vine în sprijinul tuturor eforturilor desfășurate de autoritățile române în lupta împotriva răspândirii virusului COVID-19. Implicarea tuturor, la nivel individual, cât și colectiv este vitală, iar sprijinul oferit de partenerul nostru de tradiție Rompetrol este important pentru a continua testarea și cercetarea acestui virus, astfel încât această perioadă dificilă să fie depășită cu succes”.

Lucrări de cadastru soluționate online

0

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) anunță implementarea, împreună cu compania Trencadis, a unor funcționalități care permit „ca toate solicitările transmise de către notari și persoanele fizice autorizate să execute lucrări de cadastru să fie soluționate online, inclusiv prin utilizarea semnăturii electronice pentru transmitere de documente originale. ANCPI este în curs de implementare a programului de telemuncă în toate oficiile, din dorința de a-și proteja angajații și de a feri cetățenii de interacțiuni personale nenecesare”. În perioada 16-20 martie 2020, au fost generate online peste 180.000 de documente destinate solicitanților de servicii ANCPI, dintre care peste 45.000 au necesitat semnare electronica și au fost înregistrate peste 180.000 de acte, dintre care circa 32.000, cu semnătură electronică.

ANCPI informează că în calitate de instituție publică în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), „actualizează și îmbunătățește permanent Sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară e-Terra, cu ajutorul specialiștilor în domeniu. Cele mai recente modificări, realizate într-o perioadă foarte scurtă de timp, cu sprijinul companiei Trencadis, au drept scop prestarea exlusiv online a serviciilor oferite de ANCPI și de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară (OCPI)”. Concret, notarii și persoanele fizice și juridice autorizate pot transmite online versiunile electronice ale actelor notariale sau administrative, ale hotărârilor judecătorești și ale altor documente asociate dosarelor de recepție cadastrală și/sau înscriere în cartea funciară, cu verificarea existenței semnăturii electronice. Angajații ANCPI și OCPI au posibilitatea de a aplica semnătura electronică, cu certificat calificat, pe documentele generate de sistem (extrase de carte funciară, extrasul de plan cadastral, încheieri de carte funciară, referate etc.), pentru a garanta autenticitatea acestora în circuitul civil. Sistemul informatic al ANCPI este accesat zilnic de 13.000 de utilizatori, dintre care 3.000 interni si 10.000 externi, numărul mediu zilnic de cereri înregistrate fiind de cca. 30.000, iar cel al documentelor generate, destinate solicitanților de servicii (cetățeni, companii, instituții) de peste 38.000 pe zi.   

Mihnea Mihailescu (foto), Deputy CEO Trencadis, apreciază că „lumea va arăta din multe puncte de vedere foarte diferit în raport cu ceea ce ne imaginam până ieri. Planurile instituțiilor publice sunt în acest moment răsturnate și în schimbare de la o zi la alta iar deciziile de transformare digitală sunt foarte importante în contextul instituirii stării de urgență în România cu privire la pandemia de COVID-19. În acest context, asigurarea distanțării sociale impune măsuri speciale și urgente în vederea susținerii continuității funcționării sistemelor critice pentru a evita blocajele în gestionarea proprietății imobiliare și a altor domenii economice, fără pierderea calității serviciului oferit cetățenilor, deja greu încercați de criza generalizată”.

Laurențiu Alexandru Blaga, președinte-director general al ANCPI, subliniază:  „Distanțarea socială este o obligație pe care o avem fiecare dintre noi în această perioadă. Totodată, ANCPI, oficiile de cadastru și publicitate imobiliară și Centrul Național de Cartografie au obligația de a presta, în continuare, servicii de calitate atât pentru partenerii noștri – notari, instituții ale statului, persoane fizice și juridice autorizate să execute lucrări de specialitate în domeniu, cât și pentru cetățeni. Am luat toate măsurile necesare creării condițiilor pentru telemuncă, pentru majoritatea angajaților din cadrul OCPI-urilor și am mutat activitatea de la ghișee în online. În acest moment, gradul de informatizare permite desfășurarea activităților principale în proporție de 100% prin mijloace electronice: acces online pentru notari, persoane fizice și juridice autorizate în domeniul cadastrului și alte grupuri profesionale, transport electronic al documentelor, servicii furnizate integral online, plăți electronice în condiții de securitate”.

INACO publică Ghidul locurilor de muncă disponibile în criza COVID-19

0

Peste un milion de angajați din economia autohtonă riscă să intre în șomaj. În aceste momente de perturbare majoră a echilibrului sanitar, economic și financiar, think tank-ul INACO Inițiativa pentru Competitivitate lansează prima ediție a Ghidului locurilor de muncă disponibile în criza COVID-19

“În momentele de cumpănă pe care le trăim este nevoie ca noi toți să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a ne aduce contribuția la binele celorlalți. Noi, echipa de voluntari ai INACO, punem la dispoziția celor care caută un loc de muncă acest Ghid, cu informații clare, actualizate, eficient structurate și ușor de urmărit, culese de la instituțiile care au nevoie de forță de muncă. Ne gândim și la cei care se întorc definitiv în țară, la cei care își pierd azi slujba, intră în șomaj tehnic sau parțial, la toți cei care caută un loc de muncă, la cei care nu știu unde și cum să le găsească”, a declarat Andreea Paul, președintele INACO, conf. univ. dr. la Facultatea de Relații Economice Internaționale – ASE și coordonatoarea acestui proiect.

Andreea Paul, președintele INACO

Posturile vacante din ghid sunt în sectorul bugetar – în cadrul Ministerului Afacerilor Interne – Direcția Medicală – la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta” din București. Medici, asistenți medicali, personal administrativ în domeniul medical, consilieri juridici, inspectori de trafic rutier sunt câteva dintre cele mai cerute job-uri. Vor urma în ghid locuri de muncă în Poliție și în Asistența socială. Domeniile conexe structurilor statului care se luptă cu reducerea efectelor pandemiei vor face mai multe angajări în perioada următoare, ca urmare a creșterii comenzilor din partea statului și a partenerilor economici care au contract cu statul. În viitorul apropiat, numărul posturilor publicate la stat, cu angajare fară concurs, va crește odată cu presiunea impusă de criză COVID-19. 

În domeniul medical este cea mai mare nevoie de forță de muncă. E nevoie de inspectori rutieri, dar și de ofițeri specialiști, consilieri juridici, economiști de gradul 1”, a declarat Ioana Enache, co-autoare a ghidului și expert civic INACO.  

Turismul, transporturile, industria evenimentelor și domeniul ospitalității și al restaurantelor sunt primele domenii afectate direct de criza provocată de pandemia coronavirus. Șocul va fi resimțit și în alte domenii, de aceea e de așteptat o creștere a concedierilor. Echipa de autori va revizui periodic informațiile astfel încât cei interesați să aibă informații la zi, în timp real.

„Comunicații online, transporturi, industria textilă, companii din energia regenerabilă vor fi domenii în care se vor face angajări.  În aceste domenii  vor fi deschise mai multe posturi de entry-level,  pentru  a  permite formarea  personalului companiei. Dezvoltarea abilităților noi va fi crucială în perioada următoare. Persoanele proactive vor fi cele care vor reuși să se adapteze la  noua situație”, a declarat Marin Iachimov, co-autor  al  ghidului  și  consilier  orientare vocațională, membru INACO.

Ghidul este realizat de Andreea Paul, Marin Iachimov (consilier orientare vocațională), Ioana Enache și Dan Gherman, toți membri voluntari în INACO, și poate fi accesat integral pe site-ul INACO:  https://inaco.ro/wp-content/uploads/2020/03/INACO_GHIDUL-LOCURILOR-DE-MUNCA-DISPONIBILE_CRIZA-COVID-19_MARTIE-2020.pdf

Tot ce trebuie să știe angajatorii despre activarea clauzei de forță majoră din contracte!

0

Sau

Cele mai importante 7 răspunsuri la întrebări despre activarea clauzei de forță majoră!

Elena Ablai, senior Associate al casei de avocatură Cosma & Asociații, si Carmen Cârcotă, colaborator  al Cosma & Asociații, avocați cu experiență de 7 și, respectiv, 4 ani în consultanță comercială și litigii izvorâte din contracte au identificat și răspuns la cele mai importante 7 întrebări despre activarea clauzei de forță majoră din contracte, în condițiile declarării pandemiei. Pe platforma www.avocatura.com unde activează pentru consultanță video sau scrisă, cele două specialiste au rating maxim(10) oferit de clienți.

  1. Ce înseamnă clauza de forță majoră și în ce contracte este prezentă?

Forța majoră, astfel cum este definită de Codul Civil, este acel eveniment extern,  imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil, ce atrage exonerarea de răspundere contractuală, dacă legea nu prevede altfel sau părțile nu convin contrariul. Altfel spus, forța majoră are în vedere acele situații în care debitorul unei obligații este pus în imposibilitate obiectivă de executare a obligațiilor contractuale, din pricina unui eveniment străin de voința și culpa sa, neprevăzut și pe care nu îl poate controla, împiedica, restrânge sau înlătura.

La analiza efectelor forței majore, se face distincție între o imposibilitate temporară și o imposibilitate definitivă de executare a obligațiilor. În ceea ce privește imposibilitatea temporară, executarea obligației va fi suspendată pentru un termen rezonabil, apreciat de la

caz la caz, în funcție de durata și urmările evenimentului de forță majoră.

Însă, atunci când imposibilitatea de executare este totală și definitivă și privește obligații contractuale esențiale, în considerarea cărora părțile au încheiat contractul, acesta din urmă se va desființa de plin drept de la data producerii evenimentului de forță majoră, debitorul

fiind exonerat de răspundere.

Normele legale ce reglementează efectele forței majore fiind supletive (legiuitorul lasă la latitudinea părților stabilirea unor reguli de conduită și numai în lipsa unor astfel de reguli, se aplică cele stabilite de lege), părțile au posibilitatea de a deroga de la aceasta, stabilind propria lor modalitate în care forța majoră urmează a opera. În cazul în care nu se agreează contractual asupra forței majore, urmează a se aplica dispozițiile Codului Civil.

Tocmai pentru că este o normă supletivă, iar efectele în caz de producere afectează relațiile contractuale, clauza referitoare la forța majoră este una foarte des întâlnită și se regăsește în majoritatea contractelor comerciale și civile, dar nu numai, părțile convenind de multe ori modalitatea de operare a forței majore în relațiile lor contractuale.

Prin clauza de forță majoră, părțile pot stabili cu titlu exemplificativ ce evenimente ar putea constitui forță majoră, modalitatea și termenul pentru notificarea apariției cazului de forță majoră, dovada forței majore, limitele și condițiile în care aceasta va opera.

Cu titlu de exemplu, în privința efectelor, părțile pot agrea:

  • Stabilirea unei perioade limitate pe durata căreia operează suspendarea executării obligațiilor cu posibilitatea ca, în măsura în care este posibil, și obligațiile corelative ale celeilalte părți să fie suspendate;
  • Încetarea de plin drept a contractului în cazul în care forța majoră nu este înlăturată într-un anumit termen limită;
  • Renegocierea și adaptarea contractului astfel încât să îi permită părții afectate executarea în continuare a contractului, însă în condiții mai avantajoase.

Având în vedere că efectele forței majore duc la neîndeplinirea unor obligații contractuale, în cele mai multe cazuri, existența evenimentului de forță majoră este contestată de  cealaltă parte contractantă.

În toate cazurile, sarcina probei în ce privește existența forței majore și imposibilitatea obiectivă de executare a contractului, durata și urmările evenimentului de forță majoră, sunt în sarcina celui care o invocă.

Legea nu prevede dispoziții referitoare la dovada forței majore. Tocmai de aceea, de multe ori, părțile agreează și asupra modalității de dovedire a cazului de forță majoră, de regulă, prin prezentarea unui certificat emis de Camera de Comerț și Industrie a României sau de

structurile județene subordonate (în cazul comercianților[1]). Apreciem că, și atunci când nu se stabilește contractual modalitatea în care se dovedește forța majoră, este recomandabil ca partea care invocă forța majoră să facă dovada acesteia prin prezentarea certificatului anterior menționat, pentru a evita astfel orice litigii ulterioare și opoziții din partea părții adverse ce ar putea avea șanse de succes.

Cu titlu de noutate, având în vedere efectele produse de răspândirea virusului SARS-CoV-2 și decretarea stării de urgență pe teritoriul României, prin art. 12 din Decretul pentru instituirea sării de urgență din data de 16.03.2020 s-a stabilit că Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror  activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență în baza documentelor justificative. Procedura de emitere și criteriile de eligibilitate nu au fost stabilite până la acest moment.

În ședința Guvernului din data de 18.03.2020, au fost adoptate o serie de acte normative privind luarea unor măsuri pentru aplicarea Decretului anterior menționat.

Unul dintre aceste acte normative este Ordonanța de urgență privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare publicată în Monitorul Oficial nr. 230/21.03.2020.

Potrivit art. X. din Ordonanță, pe durata stării de urgență, IMM-urile, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de

autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze

naturale, apă, servicii telefonice si de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

Totodată, potrivit aceluiași articol din Ordonanță, prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în derulare, altele decât cele menționate mai sus încheiate de IMM-urile, care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului

de Afaceri, poate fi invocată forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în

considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.

Rezultă așadar, din Ordonanța sus amintită, că măsurile de protecție luate vizează la acest moment doar IMM-urile a căror activitate este profund afectată de contextul răspândirii virusului SARS-CoV-2 și care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, aici referindu-ne în special la cele care activează în transporturi, turism, HORECA, organizări de evenimente, publicitate, învățământ privat, unele servicii, ale căror venituri au scăzut semnificativ pe fondul măsurilor dispuse în contextul pandemiei.

De asemenea, rezultă că prezentarea certificatului de situație de urgență urmează doar a amâna obligațiile de plată ale IMM-urilor rezultate din contractele cu furnizorii de utilități și obligația de plată a chiriei rezultate din contractele de închiriere pentru sediile sociale și cele secundare.

Considerăm astfel că certificatul de stare de urgență nu echivalează cu certificatul de atestare a existenței forței majore emis de Camera de Comerț și Industrie a României.

Raportat la relațiile contractuale, în timp ce prezentarea certificatului de stare de urgență de către un IMM atrage doar amânarea plăților facturilor rezultate din contractele cu furnizorii de utilități, dar și plata chiriei pentru imobilele deținute cu titlu de sediu social sau sedii secundare, certificatul de atestare a existenței forței majore poate atrage și suspendarea executării altor obligații contractuale rezultate din alt tip de contracte, forța majoră putând fi invocată de orice operator economic, chiar dacă nu este IMM și chiar dacă nu activează în domeniile substanțial afectate, dar a cărui activitate este totuși negativ influențată de măsurile economice și sociale dispuse și a obținut certificatul de atestare a existenței cazului de forță majoră.

Prin urmare, în domeniul contractual, în baza certificatului pentru situație de urgență, IMM-urile pot beneficia doar de amânarea plății facturilor rezultate din contractele de utilități și plata chiriei pentru sediul social și sediile secundare, iar dacă se invocă imposibilitatea executării altor obligații contractuale, este recomandabil ca inclusiv IMM-urile să obțină și să prezinte certificate de atestare a existenței forței majore emise de Camera de Comerț și

Industrie a României.

O altă chestiune ce trebuie subliniată aici, este faptul că certificatele pentru stare de urgență urmează a produce efecte doar pe parcursul perioadei de 30 zile pentru care a fost instituită starea de urgență, astfel încât în lipsa unei prelungiri a stării de urgență, orice forță majoră urmează a fi ulterior dovedită prin obținerea unui certificat de forță majoră.

  • Când o poți invoca și în ce condiții? Cum o invoci efectiv?

Condițiile legale

Am văzut că pentru a fi eficient cazul de forţă majoră este necesar ca acesta să fie un eveniment străin (exterior conduitei părţilor), imprevizibil şi de neînlăturat, iar, pe de altă parte, cel care-l invocă să fi luat toate măsurile pentru a-l putea evita ori a-i limita

efectele.

Pe lângă condiția exteriorității și cea a imprevizibilității, este necesar așadar să mai fie satisfăcută o condiție precedentă care ține de data aceasta de conduita celui ce urmărește să invoce acest caz de înlăturare a răspunderii contractuale, anume: luarea tuturor măsurilor concrete posibile, preventive şi regresive, pentru a evita forța majoră şi a-i limita efectele. Această conduită se va analiza și de către Camera de Comerţ şi Industrie a României, după cum este descris mai jos, cu ocazia avizării cazului de forță majoră în cazul comercianților.

Condițiile contractuale

Mai sus a fost subliniată relevanța conținutului contractului sub aspectul forței majore, părțile având libertatea de a reglementa condiții chiar mai puțin restrictive pe care trebuie să le îndeplinească un caz pentru a se constitui în caz forță majoră. De asemenea, părțile

pot reglementa necesitatea sau nu a unui aviz din partea Camerei de Comerț și Industrie a României (în cazul comercianților).

Notificarea părții adverse

Partea care urmărește să invoce forța majoră va comunica celeilalte părți o notificare cu acest scop, fiind relevante în această etapă prevederile contractuale agreate în privința notificărilor și comunicărilor dintre părți (modalitatea de comunicare, termenul pentru

notificare etc.).

Interpretări relevante

În practica și în doctrina de specialitate, s-a mai reținut un aspect important în privința incidenței forței majore. Anume, pentru a beneficia de efectele forţei majore, este esenţial ca evenimentul calificat astfel să se fi produs înainte ca obligaţia, rezultând din contractul încheiat între părţi, să fi devenit exigibilă, apreciindu-se totodată că existenţa unui caz de forţă majoră nu are ca efect excluderea răspunderii debitorului, dacă acesta a fost pus în întârziere pentru a-şi executa obligaţiile contractuale, iar evenimentul s-a produs ulterior acestui moment. Totuşi, debitorul se va putea apăra de răspundere când va dovedi că, şi dacă ar fi executat obligaţia, forţa majoră l-ar fi privat pe creditor de beneficiile acesteia.

Avizul Camerei de Comerț și Industrie a României/Camerelor Județene

În cazul în care partea căreia i se opune forța majoră contestă incidența acesteia sau în cazul în care părțile au prevăzut contractual necesitatea unui document confirmativ emis de organizațiile îndreptățite, partea interesată va trebui să parcurgă un demers în fața Camerei de Comerț și Industrie a României, respectiv în fața Camerelor Județene, după caz. Finalitatea demersului constă în avizarea cazului de forță majoră pretins.

Camera de Comerț și Industrie a României este o organizație cu scop de sprijin şi apărare a intereselor generale ale comunităţii de afaceri din România. Aceasta avizează, la cerere, pentru societăţile româneşti, pe bază de documentaţie, existenţa cazurilor de forţă majoră şi efectele acestora asupra executării obligaţiilor comerciale internaţionale. Camerele Județene avizează existenţa cazurilor de forţă majoră şi influenţa acestora asupra executării obligaţiilor comercianţilor derivate din contracte fără elemente de extraneitate.[1]

Solicitarea adresată Camerei de Comerț a României/Camerei Județene va cuprinde prezentarea faptică şi detaliată a evenimentului, a consecinţelor acestora în relaţia cu partenerul contractual şi argumente juridice că evenimentul invocat reprezintă forţă majoră.

Avizul de existenţă a cazului de forţă majoră se emite în baza documentelor doveditoare depuse exclusiv de solicitant.

  • Ce trebuie să conțină documentația de avizare:

Dosarul trebuie să cuprindă (cel puţin):

  • cererea de emitere a avizului, semnată de reprezentantul legal (formular);
  • copie a contractuluiafectat din evenimentul de forţă majoră, cuprinzând clauza de forţă majoră;
  • atestări de la organele, autorităţile şi instituţiile abilitate, de la caz la caz (altele decât Camera de Comerţ şi Industrie a României), privind existenţa şi efectele evenimentului invocat, localizarea acestuia, momentul începerii şi încetării evenimentului;
  • notificări adresate partenerului contractual în legătură cu apariţia evenimentului invocat şi efectele sale asupra derulării operaţiunilor contractuale.

Documentele se prezintă în original sau în copie certificată de solicitant. Tariful perceput de către Camera de Comerț și Industrie a României este de 500 EUR (în lei, la cursul BNR din ziua plăţii) + TVA.

Clarificări emise de Camera de Comerț și Industrie a României în contextul economic-social actual determinat de răspândirea virusului SARS-CoV-2

Având în vedere preocuparea recentă a populației cu privire la mecanismul de operare al forței majore, Camera de Comerț și Industrie a Românieia precizat că nici aceasta și nici Camerele Județene nu sunt abilitate să declare sau nu la nivel național/internațional o anumită situație ca fiind o situație sau un caz de forță majoră.

Singurul atribut al acestor organizații este de a analiza în particular, la cererea comercianților, și a aviza sau nu, existența forței majore – privită exclusiv din perspectiva efectelor și influenței acesteia asupra executării obligațiilor rezultate dintr-un contract comercial -.

  • Clauza de forță majoră se poate aplica și la amânarea sau neplata chiriei? Dacă da, cum, în ce fel, în ce condiții? Cum se procedează?

Forța majoră poate fi invocată și pentru obținerea unor facilități la plata chiriei pe durata evenimentului de forță majoră, exact în aceleași condiții în care se invocă forța majoră în ce privește executarea oricăror alte obligații contractuale.

Pentru invocarea forței majore, trebuie analizate dispozițiile contractuale și urmărită întocmai procedura agreată de părți pentru astfel de cazuri (modalitatea de transmitere și termenul în care se transmite notificarea). Dacă nu există o clauză contractuală ce

reglementează forța majoră, aceasta se notifică celeilalte părți deîndată, prin transmiterea unei notificări în formă scrisă, în modalitatea agreată sau folosită pentru transmiterea comunicărilor.

De regulă, forța majoră este invocată prin transmiterea unei notificări către cealaltă parte contractantă prin care se arată evenimentul ce constituie forță majoră, cum și în ce măsură afectează acesta executarea unor obligații contractuale, cu arătarea remediilor ce se impun (fie în temeiul legii, fie în temeiul contractului, dacă există o clauză de forță majoră): suspendarea executării obligațiilor, exonerarea de la executare etc.

De asemenea, după apariția cazului de forță majoră, părțile pot agrea orice alte modalități de plată, chiar în afara contractului: extinderea scadenței de plată, achitarea în rate, amânarea plății ș.a.m.d..

Facilitățile stabilite urmează a fi aplicabile pe durata forței majore sau pe orice altă durată agreată de părți, urmând ca după încetarea forței majore, obligațiile contractuale să fie executate astfel cum au fost agreate inițial, dacă părțile nu convin contrariul.

  • Clauza de forță majoră poate fi aplicată și la plata facturilor de utilități? Dacă da, în ce condiții?

Forța majoră poate fi invocată și în cazul contractelor încheiate cu furnizorii de utilități. Desigur că ne întoarcem la relevanța și importanța prevederilor contractuale sub acest aspect. În cazul necomercianților – cărora nu li se aplică procedura Camerei de Comerț și

Industrie a României/Camerelor județene -, în caz de contestarea cazului de forță majoră de către furnizor, părții interesate îi rămâne deschisă calea judiciară.

  • Clauza de forță majoră se poate aplica și în contractele cu angajații? Dacă da, în ce condiții?

Pe tărâmul dreptului muncii, forța majoră poate fi invocată atât pentru suspendarea de drept a contractului de muncă pe durată forței majore, dar și atunci când angajatorul dispune temporar și unilateral, fără consimțământul salariatului, modificarea contractului de muncă prin schimbarea felului și locului muncii, pentru protecția salariatului, din pricina unui caz de forță majoră.

Angajatorul poate alege liber una dintre cele două soluții, în funcţie de consecințele negative asupra activităţii acestuia ca urmare a evenimentului de forţă majoră.

În cazul existenței forței majore, dacă raporturile de muncă nu mai pot continua, contractul de muncă urmează a fi suspendat de drept, având ca efect suspendarea prestării muncii de către salariat și plata drepturilor salariale de către angajator. După încetarea cazului de

forță majoră, contractul de muncă urmează a fi reluat în condițiile inițiale.

Suspendarea de drept intervine în virtutea legii şi nu din voinţa uneia din părţile contractante, motiv pentru care apreciem că nu este necesară emiterea unei decizii în acest sens de către angajator, prin care să se constate suspendarea de drept.

Și în domeniul dreptului muncii, pentru a fi invocată, forța majoră trebuie să îndeplinească aceleași condiții: să reprezinte un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil.

Evenimentul de forță majoră poate fi unul natural, social, economic şi trebuie să reprezinte cauza exclusivă a neexecutării obligaţiei. Pot fi considerate cauze de forţă majoră catastrofele naturale (cutremure, secetă, inundaţii, furtuni), criza gravă de materii prime, crize economice care afectează grav fluxul de aprovizionare, dificultăţi în aprovizionare şi transport, deteriorarea utilajelor de producţie, conflictele de muncă (grevele), condițiile meteorologice nefavorabile etc..[2]

Dacă în urma apariției forței majore, contractul de muncă poate totuși continua, însă se impune și este posibilă schimbarea felului sau locului muncii pentru asigurarea protecţiei, sănătăţii şi securităţii salariatului la locul de muncă, angajatorul, cu informarea prealabilă a

salariatului, poate dispune prin emiterea unei decizii una dintre cele două măsuri, însă numai temporar. O asemenea decizie ar trebui să fie emisă în formă scrisă, cu prezentarea situației de fapt ce impune luarea acestei măsuri, temeiul de drept (art. 48 din Codul Muncii) și perioada pentru care este dispusă.

Fiind luată în mod unilateral și fără consimțământul salariatului în cauză, ci doar cu informarea acestuia, această decizie poate fi ulterior contestată.

  • Care sunt alte situații în care clauza de forță majoră se poate aplica?

Fiind prevăzută de lege ca o cauză exoneratoare de răspundere (atât contractuală cât și delictuală însă cea din urmă formă de răspundere nu interesează pentru scopul prezentului articol), forța majoră poate fi invocată în orice tip de contract însă incidența acesteia va fi

interpretată de la caz la caz, în funcție de conținutul contractului și de îndeplinirea condițiilor stipulate de lege, respectiv de contract. În doctrina de specialitate[3] s-a subliniat că, în funcţie de starea de fapt concretă, se pot reţine ca având efect exonerator de răspundere chiar şi împrejurările care nu sunt nici total imprevizibile, nici total invincibile, dar constituie obstacole reale pentru executarea obligaţiilor izvorâte din contracte. O asemenea viziune tolerantă se explică prin faptul că în noile împrejurări devine imposibilă executarea contractului în condiţii normale, rezonabile. Condiţiile actuale în care se desfăşoară activităţile de comerţ, precum şi alte activităţi menite să stimuleze circuitul civil, tocmai pentru a se oferi stabilitate şi a încuraja astfel de activităţi, impun necesitatea recurgerii la unele extinderi, adaptări sau atenuări ale severităţii în aprecierea forţei majore. Pentru motivele arătate, alături de fenomenele naturale sau sociale care întrunesc trăsăturile caracteristice tradiţionale ale forţei majore, prin intermediul practicii judiciare s-a admis că pot avea efect exonerator şi alte fenomene sociale, cum sunt măsurile luate

de organele de stat competente, care, în baza atribuţiilor lor legale, opresc derularea transporturilor (fără culpa părţilor contractante), cum sunt actele de piraterie sau de sabotaj, sau chiar grevele, respectiv conflictele de muncă, dacă acestea fac imposibilă executarea obligaţiilor înscrise în contracte.

Față de această interpretare este rezonabil să asumăm că starea de urgență decretată la nivelul țării noastre, împreună cu măsurile specifice impuse în domeniul economic, și al muncii și protecției sociale, sunt apte să provoace dezechilibre în grade suficient de mari

încât să justifice incidența cazurilor de forță majoră. [2]

Elena Ablai

Carmen Cârcotă

Asociația Contabililor Certificați ACCA: Strategii de supraviețuire pentru companii în timpul unei pandemii

0

București, 23 martie 2020 – Marile corporații și IMM-urile discută scenarii de lucru pentru a asigura continuitatea afacerilor și reducerea pierderilor în contextul răspândirii COVID-19 și a măsurilor luate de autorități, potrivit ACCA, Asociația Contabililor Certificați. Contabilii și directorii financiari actualizează în mod regulat planurile financiare pentru a asigura fluxul de numerar necesar. Un număr mare de companii afectate implică posibilitatea pierderii unor locuri de muncă, o producție redusă și un mediu economic instabil. Impactul COVID-19 în economie va fi resimțit chiar și în a doua jumătate a anului.

ACCA estimează că toate companiile vor fi afectate, dar IMM-urile sunt cele mai expuse. Expertiza contabililor și experților financiari se va dovedi din ce în ce mai importantă.

„Membrii asociației noastre, contabili și directori financiari, sunt în prima linie. Ei administrează, iau măsuri de protecție și consiliază echipele de conducere pentru a identifica soluții de menținere a stabilității financiare într-o perioadă cu foarte multe schimbări. O estimare corectă a implicațiilor financiare și a riscurilor asociate Covid-19, va permite luarea unor măsuri optime. Responsabilii financiari sunt acum cei la care se apelează pentru a oferi direcții clare în timpuri tulburi”, a declarat Andreia Stanciu, Director ACCA – Europa de Sud Est.

STRATEGII PENTRU IMM-URI

ACCA estimează că pentru IMM-uri aceasta este una dintre cele mai dificile perioade din istoria recentă. Acestea sunt forțate să se adapteze unui mediu nesigur, într-o schimbare accelerată. Companiile mici și medii primesc în această perioadă multe sfaturi, însă trebuie să aleagă soluțiile potrivite pentru tipul de afacere operat. IMM-urile se confruntă cu o presiune din partea firmelor mai mari, furnizorilor și au dificultăți în relația cu personalul.

Ca un avantaj, companiile mai mici se pot adapta mai ușor după un șoc. În plus, unele IMM-uri sunt mai apropiate de comunități, colaboratorii informali putând contribui în recuperare.

„Întârzierea plăților este problema cea mai serioasă acum. Experții financiari joacă un rol cheie în identificarea unor surse de finanțare în prezent și în viitorul apropiat”, declară Aleksandra Zaronina, Head SME Professional Insights ACCA.

IMM-urile analizează acum mult mai atent furnizorii și în funcție de acoperirea geografică sau sectorială.

Calitatea comunicării cu personalul va fi un alt element cheie pentru supraviețuire și revenire. Mulți dintre angajați sunt părinți, iar în această perioadă trebuie să jongleze între sarcini de muncă și grija pentru familie.

STRATEGII PENTRU COMPANIILE MARI

Pentru companiile mari problemele sunt la fel de serioase în contextul deprecierilor bursiere și valutare, închiderii granițelor și sistării activității furnizorilor. Cel mai mare risc vine din închiderea unor fabrici, cu efect în oferta de produse și materii prime.

„Pentru companiile mari este greu de făcut estimări. Acțiunile au la bază o multitudine de scenarii, actualizate constant”, declară Clive Webb, Senior Professional Insights Manager ACCA. Potrivit acestuia companiile caută modalități de lucru flexibile, acesta fiind un moment bun pentru inovații în politicile de resurse umane. „Acesta este un argument important pentru intensificarea digitalizării. Numărul mare de angajați care lucrează de acasă implică, însă, și eventuale probleme de securitate cibernetică”, adaugă Webb.

Este important pentru companii să înțeleagă care le sunt punctele slabe, deoarece diminuarea cererii va avea un efect în cascadă pentru toate palierele unei afaceri.

„Companiile ar trebui facă estimări de fluxuri de numerar pentru trei-patru luni, luând în calcul posibile scăderi ale cererii de 25%, 50% sau 75%”, declară David Hutcheson, Managing Director Glen Abbot și specialist în scenarii privind posibile pandemii. „Scenariile financiare te ajută să înțelegi unde vei fi afectat cel mai tare și unde ar trebui să începi să tai din costuri”.

Specialiștii ACCA mai subliniază că situația actuală are în centru factorul uman (boli, școli închise, programe diferite de lucru), motiv pentru care companiile mari trebuie să acorde o atenție deosebită politicilor de HR.

În perioada acestei pandemii, ACCA va publica online mai multe informații și materiale utile pe www.accaglobal.com/covid-19.

*****

Despre ACCA – Association of Chartered Certified Accountants

ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) este un grup profesional global contabil care oferă calificări la cel mai înalt standard, relevante în mediul de business pentru persoane dedicate, abilitate și cu ambiție din întreaga lume, aflate în căutarea unei cariere în lumea contabilă, financiară și de management.

ACCA are peste 219.000 membri calificați și circa 527.000 de cursanți în întreaga lume. Aceștia sunt printre cei mai căutați și calificați contabili, lucrând într-un număr extrem de variat de domenii.

În România ACCA are în prezent în jur de 1.400 de membri și 3.000 de studenți și afiliați.

„Pandemia” economică reclamă un răspuns amplu. „E nevoie de un ajutor de minim 15% din PIB”

        Cred că suntem în faza în care toată lumea bâjbâie, constrânsă fie de rigoarea unui establishment nefuncțional în actualele condiții (mă refer la arbitrarul separării băncilor centrale de economia reală și la existența unor reglementări prudențiale neadecvate momentului), fie de încercarea unor guverne de a oferi soluții pe termen scurt cu cheltuieli cât mai mici.

        După mine, pandemia care a lovit toate economiile importante pentru baza industrială și financiară a lumii reclamă un răspuns la fel de amplu. În primul rând trebuie să plecăm de la faptul că dependența în aprovizionarea mondială de aproape o singură piață necesită un timp mare de relocalizare și dispersie a producției, ceea ce înseamnă un consum mare de bani. În al doilea rând, băncile cu capital privat, comerciale sau de investiții, nu se pot desprinde de ideea de profit, ceea ce face improprie credința că ar acorda credite cu dobândă zero în măsură suficientă. În privința Uniunii Europene și a Băncii Centrale Europene, birocrația ambelor este greoaie și formula de decizie prin vot unanim, dar care exprimă atitudini naționale, le restrânge și mai mult eficacitatea.

        Ca atare, soluția este doar în mâna autorităților centrale naționale: guvernul și banca centrală. Practic, ar trebui ca formula mai veche “helicopter money” să fie ajustată la “drone money” și banca centrală să devină împrumutătorul nelimitat și pe termen lung al guvernului sau direct al unor sectoare, ocolindu-se intermedierea băncilor comerciale. Desigur, problema suscită un acord de principiu la nivelul mai multora (ex membrii BCE). Am în vedere aici necesitatea eliberării legale a băncilor centrale de actualele interdicții de împrumutare a guvernelor, dar operațiunea care trebuie întreprinsă nu este una cosmetică, ci este una de a da soluții durabile și responsabile pentru agenții economici și angajații lor.

        Desigur, formula achiziționării titlurilor de stat de pe piața secundară este o modalitate de majorare a lichidității disponibile în sectorul bancar (existentă în portofoliul BCE al instrumentelor de intervenție, dar neaplicată anterior), dar ea nu aduce un beneficiu direct guvernului. În schimb, suspendarea Pactului de stabilitate european este, pe fond, o măsură îndreptată spre același scop, al punerii resurselor financiare necesare la dispoziția statului. Dar canalul de alimentare cu fonduri ar fi mult scurtat prin dirijarea directă a lor dinspre banca centrală către autoritatea executivă. Ar fi, ulterior, responsabilitatea guvernului de a distribui sumele primite direct de la banca centrală către sectoarele din economie sau sociale, cu luarea măsurilor de asigurare a unei administrări responsabile (inclusiv prin constituirea de participații directe ale statului).

        Nu cred că durata de acordare a creditelor direct de către autoritatea monetară către stat poate fi mai scurtă de 15-20 ani, după cum nu cred că o sumă inițială mai mică de 15% din PIB va produce efecte necesare.

        Desigur, o rigurozitate se impune pe durata întregului proces și la toate nivelurile. Mai ales dacă se dorește evitarea unei crize imediate sau a unora provocate de un prost management. Sunt convins că o atare propunere va fi întâmpinată cu rezerve din partea apărătorilor teoriilor  clasice. Dar acum nu este timp pentru purism, ci doar pentru acțiune și asumarea curajului.

        În fond, am fi naivi dacă am crede că economia va mai fi la fel după coronavirus. Ori, mare parte din aceste resurse, existente la nivelul băncilor centrale, ar trebui să sprijine tocmai conversia către altceva. Pe de altă parte, rolul băncilor comerciale și de investiții poate crește substanțial dacă formulele de garantare de către stat a creditelor se flexibilizează și se extind, inclusiv cu contragaranții din partea băncilor centrale. 

        Părerea mea este că nu este cazul să invocăm teama de creșterea datoriei publice, atâta timp cât recunoaștem că o îndatorare bine administrată este furnizoare de creștere economică.

Analiză Frames: ,,Lunea neagră’’ în economie. Intrăm în a doua etapă a coronacrizei economice

0

Peste 300.000 de firme din România vor fi afectate de al doilea val al coronacrizei economice, multe dintre ele începând săptămâna cu deciziile de trimitere în șomaj tehnic pentru angajați și, din păcate, cu disponibilizarea unor angajați, arată o analiză Frames.

Multe dintre companiile direct afectate de coronacriza economică au așteptat să vadă publicată ordonanța privind măsurile economice anunțate de Guvern, iar de luni au trecut la înregistrarea deciziilor de șomaj tehnic.

Potrivit analiștilor de la Frames, sunt peste 300.000 de companii afectate, în prezent, de al doilea val al crizei economice.

Cele mai multe sunt microîntreprinderi și întreprinderi mici, cu maxim 20 de angajați, din domenii precum HORECA, servicii către populație (turism, evenimente, saloane de înfrumusețare, săli de jocuri, magazine de cartier etc.), care și-au închis activitatea pe fondul deciziilor administrative și, în multe cazuri, ca urmare a scăderii dramatice a încasărilor.

,,Sunt peste 400.000 de angajați numai în hoteluri și restaurante, care vor fi disponibilizați sau trimiși în șomaj tehnic. Din păcate, contagiunea se anunță și mai mare, având în vedere că pe lanțurile de business sunt afectați furnizori dintr-o gamă largă de servicii’’, afirmă analiștii de la Frames.

Potrivit estimărilor companiei de consultanță, peste 1 milion de angajați din economie vor rămâne fără locuri de muncă în perioada martie-aprilie, dacă starea de urgență nu va fi ridicată. Estimarea nu ia în calcul personalul angajat la negru, fără forme legale, o practică încă foarte prezentă în economie.

DAU AFARĂ OAMENII ȘI NU MAI PLĂTESC FACTURILE

Analiștii de la Frames trag un semnal de alarmă privind modul în care mulți dintre patronii din România au înțeles să gestioneze această perioadă de criză.

,,Din păcate, primele decizii luate în special în IMM-uri au fost disponibilizarea personalului și stoparea oricăror plăți către parteneri, fapt care a accentuat și mai mult blocajul financiar. Dacă până acum, plățile se faceau în medie la 3 luni, la nivelul economiei, cel mai probabil acest ecart va crește semnificativ, cu consecințe extrem de grave pe lanțul economic’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit companiei, această situație este cauzată de absența know-how-ului economic. ,,În economie, mai ales în companiile mici, toate veniturile companiilor au fost retrase de patroni, de acționari, sau au fost cheltuite pe achiziții excentrice, de la sedii la mașini. Peste 90% dintre firmele românești sunt slab capitalizate sau deloc, funcționând din rulaj, din facturile de la o lună la alta’’, a mai declarat Negrescu.

Potrivit companiei de consultanță, în această perioadă, este nevoie de reorganizarea business-ului pe baze solide, având în vedere că ne aflăm abia în al doilea val al crizei.

,,Situația va deveni, din păcate, și mai rea. În aprilie, fără măsuri concrete de sprijinire a lichidității companiilor, vom asista la un val de insolvențe și falimente în lanț. Firmele, în această perioadă, trebuie să strângă rândurile, să își reorganizeze fluxurile economice, relația cu partenerii, să găsească noi metode de producție/vânzare și, foarte important, să nu renunțe la angajați’’, arată analiza.

,,Din păcate, sunt mulți oameni de afaceri care, pentru a nu se complica cu acte sau pentru că au probleme în contabilitate, nu și-au trimis oamenii în șomaj tehnic, ci i-au dat afară. Vor vedea cât de greu le va fi să îi aducă înapoi, când această criză va fi depășită’’, afirmă analiștii.

STATUL TREBUIE SĂ COMUNICE MAI BINE

Măsurile economice anti criză anunțate de autorități ridică numeroase semne de întrebare. În absența unor norme de aplicare, deciziile administrative au pus în reală încurcătură mulți oameni de afaceri și, mai ales, departamente de contabilitate.

,,Cine va livra banii din șomajul tehnic către angajați, firmele sau statul? Dacă au trimis angajații în șomaj tehnic în martie, când vor primi banii, în aprilie sau în mai? Este încă neclar acest lucru. Ce se întâmplă cu firmele care au disponibil în cont, în momentul de față? Vor putea să depună dosarele pentru șomaj tehnic? Dacă vrei să beneficiezi de creditele subvenționate de stat cui te adresezi, statului sau băncilor? Ce acte sunt necesare? Când și cum se va obține certificatul de stare de urgență? Cum vor rezolva autoritățile cu birocrația, în condițiile în care vor fi sute de mii de cereri depuse (unde?) într-o perioadă scurtă de timp? Ce se întâmplă cu firmele care se aflau deja pe pierdere, la finalul lui 2019?’’, se întreabă analiștii.

Potrivit datelor Frames, aproape 150.000 de firme raportau pierderi la sfârșitul anului trecut, dintre care aproape 90.000 (17% din totalul firmelor active) aveau pierderi mai mari de 20%. În aceste companii erau angajați peste 270.000 de salariați.

,,Comunicarea este esențială în acestă perioadă. Dincolo de măsurile sanitare, este nevoie de explicarea măsurilor economice. Mediul de afaceri trebuie să știe concret ce trebuie să facă, nu să ghicească ce ar trebui făcut. În plus, vrem să aflăm ce alte măsuri pregătește guvernul în plan economic. S-a spus că vor urma și altele. Ce înseamnă acest lucru, vor fi reduceri de taxe, se vor impune noi decizii de ordin fiscal, cum să ne construim planurile de afaceri în perioada următoare? Fără predictibilitate, economia riscă să intre în cel mai negru scenariu’’, mai arată analiza Frames.

Consiliere psihologică pentru profesori, părinți, elevi

0

Asociația Proacta EDU, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, lansează prima linie de consiliere psihologică în mod gratuit pentru perioada pandemiei și după ieșirea din criză: „Ambasador pentru comunitate”.

Inițiatorii anunță că „prin acest proiect, o rețea de psihologi și psihoterapeuți bine instruiți, cu experiență, va oferi:

  1. consiliere psihologică personalizată online/telefonic tuturor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, pentru a le fi mai ușor să gestioneze, în această perioadă, rolul pe care îl au în comunitățile din care fac parte;
  2. îndrumarea personalului didactic, pentru a putea comunica cu familiile și astfel să direcționeze către centrul nostru cazurile speciale sau situațiile de risc în care se află părinții sau elevii;
  3. consiliere psihologică personalizată online/telefonic pentru părinți și elevi;
  4. în funcție de solicitări, familiile vor primi, prin colaborarea noastră cu instituțiile și ong-urile abilitate, asistență socială, medicală, juridică”. 

Apelurile se pot face la: 0771.141.767 și 0771.141.750; e-mailul asociației proactaedu@gmail.com; site www.proactaedu.ro;

Facebook Grupul public Ambasador pentru Comunitate

Asociatia Proacta Edu Aici

si Profesor si Parinte AZI Aici

Toate serviciile sunt acordate gratuit, respectând măsurile instituite de autorități în această perioadă.

Ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei Statelor Membre în contextul focarului de infecție cu COVID-19

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA) (foto)

Contextul economiei globale, dar cu preponderență al Uniunii Europene, pune sub semnul întrebării redresarea acesteia într-un termen rezonabil și strategia pe care o adoptăm pentru reechilibrarea funcționării companiilor cu prezență în statele membre.

În acest context vine și declarația recentă din 17 martie 2020 a vicepreședintelui executiv Margrethe Vestager cu privire la un proiect de propunere de cadru temporar pentru ajutoarele de stat pentru sprijinirea economiei în contextul focarului de infecție cu COVID-19. Aceasta a folosit câteva cuvinte cheie în declarația furnizată cu privire la gestionarea impactului economic, prin acțiuni decisive luate rapid într-o manieră coordonată. Procesul de adoptare a proiectului propus a fost aprobat în doar două zile.

Noul cadru temporar[1] va permite cinci tipuri de ajutoare pentru statele membre: subvenții directe și avantaje fiscale selective, garanții de stat pentru împrumuturi accesate de companii de la bănci, împrumuturi publice subvenționate către companii și garanții pentru băncile care canalizează sprijinul către economia reală, asigurare de credit la export pe termen scurt.

Astfel, ajutorul sub formă de subvenție directă sau avantaj fiscal ar consta în faptul că statele membre pot să stabilească scheme de acordare de până la 800.000 de euro unei companii pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichiditate. Acest lucru se poate realiza printr-o subvenție directă sau un avantaj fiscal.

Ajutorul sub formă de garanții subvenționate pentru împrumuturi bancare constă în faptul că statele membre pot acorda garanții de stat sau pot stabili scheme de garantare care sprijină împrumuturile bancare acordate de companii. Acestea ar subvenționa primele, reducând rata estimată a pieței pentru primele anuale pentru noi garanții pentru IMM-uri și non-IMM-uri. Există câteva limite prevăzute pentru valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale companiilor (stabilite pe baza facturilor salariale sau a nevoilor de lichiditate). Garanțiile se pot referi atât la împrumuturi de investiții, cât și la capitaluri de lucru.

Ajutor sub formă de rate ale dobânzii subvenționate: statele membre pot acorda împrumuturi publice și private către companii cu dobândă subvenționată. Aceste împrumuturi trebuie acordate la o rată a dobânzii care este cel puțin egală cu rata de bază aplicabilă la 1 ianuarie 2020 plus prima de risc de credit corespunzătoare profilului de risc al beneficiarului, cu rate diferite pentru IMM-uri și non-IMM-uri. Rata de bază este stabilită pentru a oferi mai multă certitudine cu privire la condițiile de finanțare în acest context volatil. Ca și în cazul furnizării de garanții subvenționate, sunt câteva limite în ceea ce privește valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale companiilor (stabilite pe baza facturilor salariale sau a nevoilor de lichiditate). Împrumuturile se pot referi atât la nevoile de investiții, cât și la capitalul de lucru.

În acest sens, România a publicat deja sâmbătă în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență nr. 29/18.03.2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Aceasta este menită să vină în principal în ajutorul IMM-urilor, cu o componentă principală de acordare de garanții de stat în favoarea fiecărui beneficiar participant în program pentru una dintre următoarele categorii de credite:

 a) unul sau mai multe credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în procent de maximum 80% din valoarea finanțării, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de 10.000.000 lei. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5.000.000 lei. Pentru creditele de investiții, valoarea maximă a finanțării este de 10.000.000 lei. Pentru IMM-urile care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare.

sau

b) una sau mai multe garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele şi speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90% acordat unei microîntreprinderi sau întreprindere mică, în valoare maximă de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici. Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior. Pentru microîntreprinderi sau întreprinderile mici care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat, valoarea maximă a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculată ca dublul mediei cheltuielilor aferente capitalului de lucru din balanțele lunare.

Ministerul Finanțelor Publice subvenționează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și a creditelor pentru investiții în procent de 100% din bugetul MFP în cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis asociată acestui program.

Beneficiarii eligibili pentru acest program guvernamental sunt IMM-urile care au obținut din partea Ministerului Economiei un atestat care certifică faptul că au suferit pierderi de natură economică datorate epidemiei de Coronavirus în România.

Perioada de subvenționare a dobânzii este de la momentul acordării creditelor/liniilor de credit contractate după intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgenţă şi poate dura până la 31 martie 2021. Subvenționarea dobânzii se aprobă anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an şi pentru următorii 2 ani doar în condiţiile în care creşterea economică estimată de Comisia Națională de Strategie şi Prognoză pentru această perioadă se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020. Subvenționarea dobânzii se realizează în condițiile respectării prevederilor legislației din domeniul ajutorului de stat în vigoare.

A patra măsură recunoaște rolul important al sectorului bancar și al altor intermediari financiari pentru a face față efectelor economice ale focarului COVID-19. Cadrul temporar arată clar că, dacă statele membre decid să canalizeze ajutoarele către economia reală prin intermediul băncilor, acesta este un ajutor direct clienților băncilor, nu băncilor în sine. De asemenea, oferă îndrumări cu privire la modul de minimizare a oricăror ajutoare reziduale necuvenite băncilor și se asigură că ajutorul este transmis, în cea mai mare măsură posibilă, beneficiarilor finali sub formă de volume mai mari de finanțare, portofolii mai riscante, cerințe de garanții mai mici, prime mai mici de garanție sau rate ale dobânzii mai mici.

În cazul în care ajutorul direct către bănci devine necesar în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) al Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene (“TFUE”) pentru a compensa daunele rezultate direct din focarul COVID-19, un astfel de ajutor nu ar fi considerat un ajutor public extraordinar în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. În mod similar, acest lucru se va aplica și oricărui ajutor indirect rezidual acordat băncilor în cadrul cadrului temporar.

Ultima măsură, asigurarea de credit la export pe termen scurt, prevede o flexibilitate suplimentară cu privire la modul de a demonstra că anumite țări nu prezintă riscuri de comercializare, permițând astfel asigurarea de către stat a unei asigurări de credit de export pe termen scurt.

Până la 31 decembrie 2020, statele membre trebuie să furnizeze Comisiei o listă de măsuri puse în aplicare pe baza schemelor aprobate pe baza cadrului temporar recent adoptat.

Pentru combaterea efectelor COVID-19, Comisia Europeană va direcționa către România peste 1 miliard de euro, astfel:

  • 483 milioane de euro prin renunțarea, în acest an, la obligația de a solicita României rambursarea prefinanțărilor neutilizate din fondurile structurale;
  • diferența de 637 de milioane de euro  – prin virarea avansului aferent fondurilor structurale pentru anul 2020 în cursul lunilor martie și aprilie.

Fondurile vor avea scopul de a sprijini sistemele de sănătate prin finanțarea achizițiilor de echipamente de protecție, medicamente și teste, de a adapta mediul de muncă din domeniul sanitar la situația actuală, de a asigura accesul persoanelor vulnerabile la facilitățile medicale și de oferi creditare pentru IMM-uri pentru atenuarea șocurilor financiare provocate de criza COVID-19.

Caracteristicile generale pentru toate măsurile de mai sus includ faptul că acele companii, care au intrat în dificultate după 31 decembrie 2019, sunt eligibile pentru ajutor în temeiul prezentului cadru temporar. În acest fel, cadrul temporar nu este utilizat pentru sprijinul contribuabililor care nu are legătură cu focarul COVID-19. În plus, cadrul temporar prevede, de asemenea, obligații generale de transparență.


[1] https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/sa_covid19_temporary-framework_ro.pdf

Horváth & Partners: Un plan de continuitate a afacerii poate crește șansele unei companii de a supraviețui unei crize cu minimum 30%

0

Un plan bine pus la punct de continuitate a afacerii crește cu cel puțin 30% șansele unei întreprinderi de a face față unei crize precum cea pe care o traversăm în aceste zile, când companiile încearcă să se replieze, să se adapteze și să își continue activitatea prin adoptarea unor soluții pentru menținerea în funcțiune a unor procese de business esențiale, potrivit reprezentanților Horváth & Partners, companie de consultanță în management care a lansat recent acest tip de program și pe piața locală. Experții companiei au dezvoltat un cadru de management ce presupune o abordare în trei pași, care ajută la stabilizarea proceselor în perioadele caracterizate de incertitudine puternică, cum este situația actuală generată de pandemia de COVID-19. Acestea se aplică și în alte situații de pericol cum sunt crizele financiare, inundațiile, cutremurele sau alte amenințări care prezintă riscuri majore pentru companiile care nu au planuri de urgență pentru a gestiona situațiile extreme sau evenimentele de tip Black Swan – situații foarte rare, pe care nu le anticipează cu adevărat nimeni, dar ale căror efecte sunt cu atât mai devastatoare.

„Procesele esențiale care mențin o companie în stare de funcționare trebuie să rămână stabile, chiar și în situații neobișnuite, cum este cea pe care o traversăm acum, considerată fără precedent de la încheierea ultimei conflagrații mondiale. Prin urmare, este necesară protejarea resurselor importante fără de care funcționarea devine imposibilă, adică a angajaților, a serviciilor IT, a furnizorilor externi etc. Pentru a le putea fi alături clienților noștri în această perioadă foarte dificilă am lansat și pe piața locală acest program pe care îl avem din 2007 în portofoliul nostru internațional. În acest moment, sunt cruciale viteza de reacție și adoptarea unor măsuri simple și rapide de limitare a impactului negativ pe care această pandemie îl va avea asupra întregii economii”, a explicat Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România.

Cei trei pași ai managementului inteligent al continuității afacerii implică, în viziunea consultanților Horváth & Partners, următoarele acțiuni: (1) înțelegerea profundă a vulnerabilităților proceselor proprii; (2) analiza impactului pe care situația de criză îl are asupra afacerii, precum și identificarea și coordonarea proceselor a căror întrerupere poate duce la daune majore și potențial ireversibile, respectiv (3) elaborarea strategiei de continuitate a afacerii.

„Să acționezi rapid și înțelept este cheia pentru a face față cu succes unor perioade incerte cum a fost criza economică globală din 2008 sau cum este, în prezent, pandemia cu noul coronavirus. Companiile trebuie să identifice care sunt procesele critice de afaceri și să dezvolte planuri de urgență eficiente, iar pentru acest lucru multe dintre ele, în special cele foarte mari, care au mii și zeci de mii de angajați și numeroase proceduri, au nevoie de ajutor de specialitate din partea consultanților specializați pe acest segment. În asemenea situații, este necesar să fie identificat factorul declanșator de întrerupere a procesului și să se acorde atenție simptomului, nu cauzei. De exemplu, nu este relevant de ce angajații nu se mai pot prezenta la sediul companiei, ci trebuie văzut cum influențează acest lucru valoarea și productivitatea afacerii și ce măsuri trebuie luate în așa fel încât personalul să fie în siguranță și asigurat financiar, pe cât posibil, iar compania să își poată continua activitatea la standarde optime în situația respectivă”, a mai punctat Kurt Weber. 

Din perspectiva reprezentanților Horváth & Partners, momentan cei mai mulți jucători care au început deja să pună în aplicare planuri de continuitate a afacerii provin din industriile care au fost până acum cel mai grav afectate de pandemia COVID-19: industria aviatică, turism și HoReCa. În țări precum Germania, Austria sau Polonia, unde practica adoptării unor planuri de continuitate a prins teren de mai multă vreme, marile companii au luat deja măsuri de limitare a pagubelor economice pe care această situație neobișnuită le va genera. 
Programul de management inteligent al continuității afacerii (Smart Business Continuity Management) este aplicat de către experții Horváth & Partners de peste 12 ani și a fost implementat cu rezultate foarte bune la nivel internațional.