Au început testările noului sistem de monitorizare a pădurilor

0

Ministerul Mediului și Păduriloranunță căau început testările noului Sistem Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase (SUMAL). Participă ocoale silvice și depozite de material lemnos și gărzile forestiere, în etape, până la extinderea sistemului la nivel național. Faza finală a testării este programată în iunie. Atunci vor fi implicate autoritățile de control care vor avea acces la SUMAL: gărzile forestiere, Poliția Română, Agenția Națională de Administrare Fiscală. Noul SUMAL va contribui și la reducerea birocrației, se estimează, cu 50%.  

Costel Alexe, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Acum câteva luni, când am preluat mandatul de ministru, noul SUMAL 2.0 era doar un plan bun pentru stoparea tăierilor ilegale, dar care a fost întârziat sistematic și nejustificat de fosta guvernare. Iată că, începând de ieri, planul este deja în acțiune. Am început să-i testăm toate funcțiile, esențiale pentru a scăpa odată pentru totdeauna de tăierile ilegale din pădurile României. Pentru că digitalizarea supravegherii pădurilor din România ne dă posibilitatea să vedem, în timp real, orice mișcare din pădure. Cu noul SUMAL 2.0 putem urmări, prin coordonate GPS, orice transport de masa lemnoasă din punctul de încărcare până în punctul de descărcare. În acest fel, va fi extrem de dificil să mai apară acele escale ilegale realizate cu același aviz. SUMAL 2.0 obligă și la încărcarea de fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru orice transport din România, precum și însemnarea, în pădure, parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS, înainte de a se efectua tăierea. Mai mult, în noul SUMAL 2.0 se vor putea vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din țară. În plus, cantitățile de lemn din depozite vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate alte volume. Cu aceste funcții, dar și cu altele, pădurea românească va fi sub lupă în timp real, iar autoritățile de control vor putea interveni la fiecare alarmă forestieră. Iar acei agenți economici și acei silvicultori care vor o industrie debirocratizată și mai eficace se vor putea bucura de eliminarea unui număr însemnat de documente redundante”.

Anul școlar continuă la distanță, examenele naționale se susțin la termen

0

Anul școlar continuă până la sfârșitul lui așa cum se desfășoară acum, prin mijloacele tehnologiei, anunță Ministerul Educației și Cercetării. Numai elevii din clase terminale de gimnaziu, liceu, învățământ profesional vor putea să revină în școli pentru pregătire în vederea examenelor naționale, dar vor fi maximum câte zece într-o clasă și nu vor sta mai mult de două-trei ore. Activitatea universitară va continua asistată de tehnologie. În baza autonomiei universitare, examenele vor putea fi susținute și online.

Nu vor fi abateri de la datele calendaristice de referință fixate din cursul anului prin ordine ministeriale: încheierea anului școlar – 12 iunie, începerea probelor de evaluare națională – 15 iunie, începerea probelor scrise de bacalaureat – 22 iunie. Singura schimbare o va reprezenta susținerea la bacalaureat a probelor de evaluare a competențelor după probele scrise, așa cum de altfel s-a mai întâmplat și în sesiunea de toamnă de anul trecut.

Ministerul Educației și Cercetării informează că „pentru elevii și cadrele didactice care nu au acces la tehnologie, unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin. Acestea vor transmite elevilor resurse educaționale și sarcini de lucru”.

Ca măsuri de siguranță în unitățile de învățământ, „Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății vor elabora un ordin comun în care se vor stabili toate măsurile de siguranță privind reluarea activității în unitățile de învățământ. Sala de clasă va fi igienizată corespunzător, vor fi realizate culoare semnalizate special, iar în sala de clasă vor fi maximum 10 elevi, respectând măsurile de distanțare”.

De asemenea, Ministerul Educației și Cercetării anunță:

Programa din semestrul al II-lea care nu a fost parcursă după data de 11 martie va fi abordată în anul școlar următor, după ghiduri metodologice elaborate de MEC pentru fiecare disciplină.

Nu se vor susține teze, iar mediile vor fi încheiate cu minimum două calificative/note. Pentru situații excepționale, MEC a prevăzut mai multe scenarii, iar pentru fiecare tip de învățământ (vocațional, special, profesional) vor fi comunicate modalități de încheiere a situației.

Înscrierile la clasa pregătitoare și la grădiniță pot fi realizate online, după un calendar stabilit de MEC. Evaluarea psihosomatică a copiilor va fi înlocuită cu declarație pe proprie răspundere a părinților/tutorilor legali instituiți și recomandarea eliberată de grădinița pe care au frecventat-o.

Pentru asigurarea accesului egal la educaţie pentru preşcolarii/elevii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, profesorii itineranţi şi de sprijin vor continua adaptarea curriculară a conţinuturilor, realizarea materialelor didactice, instrumentelor de lucru şi de evaluare specifice, precum şi monitorizarea aplicării programelor curriculare adaptate, în parteneriat cu cadrele didactice de la grupă/clasă, pentru punerea în aplicare a planului de intervenţie personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat.

Detaliile cu privire la desfășurarea examenelor naționale și a admiterii în învățământul liceal și profesional/profesional dual vor fi prezentate prin procedurile elaborate de MEC. Vor fi elaborate inclusiv proceduri privind siguranța elevilor și a cadrelor didactice la desfășurarea probelor.

Examenele de certificare a competenţelor profesionale pentru niveurile 3, 4 şi 5, conform Cadrului Naţional al Calificărilor, pentru învățământul vocațional, profesional și profesional dual, precum și cele din învățământul postliceal vor fi realizate numai pe bază de proiect, iar proba practică va fi echivalată, în conformitate cu metodologiile aferente fiecărui tip de certificare a competențelor.

Examenul de titularizare și pentru definitivare în învățământ, precum și pentru obținerea gradelor didactice se vor organiza după un calendar comunicat de MEC”.

Pandemia, mediu ideal pentru atacurile cibernetice; Află cum te poți proteja!

0

Pandemia a creat un mediu ideal pentru atacurile cibernetice; Află cum te poți proteja, la Cybersecurity ONLINE FORUM by Financial Intelligence!

Multe ţări au luat măsuri de distanțare socială pentru a limita răspândirea COVID 19, una dintre ele fiind telemunca (îndrumarea angajaților să lucreze de acasă), ceea ce a dus la un număr fără precedent de atacuri cibernetice şi de tentative de intruziune digitală, potrivit experţilor în securitate informatică.

„Nu am mai văzut niciodată aşa ceva”, spune Sherrod DeGrippo, specialistă în ameninţări informatice a firmei de securitate cibernetică Proofpoint, adăugând: „Vedem campanii cu sute de mii de mesaje care exploatează criza coronavirusului”.

Hackerii utilizează tehnici de phishing prin e-mail sau de manipulare psihologică („social engineering”) pentru a avea acces sau pentru a sustrage informaţii sensibile. Ei profită de asemenea de registrul emoţiilor cu pagini de internet false de finanţare participativă pentru persoane afectate de coronavirus.

Reputați specialiști din domeniul cybersecurity vor discuta, mâine, despre cum ne apărăm de atacurile cibernetice, în cadrul Cybersecurity ONLINE Forum în perioada COVID-19, organizat de Financial Intelligence, în intervalul orar 11:00 – 13:00.

Evenimentul, aflat la a doua ediție, se va desfășura ONLINE și va fi transmis LIVE pe site-ul www.financialintelligence.ro, pe pagina de Facebook Financial Intelligence, precum și pe canalul de YouTube Financial Intelligence.

Evenimentul poate fi distribuit de parteneri pe paginile lor de Facebook.

Temele evenimentului vor fi abordate în două paneluri distincte:

  • Noi provocări din domeniul securității cibernetice
  • Cyberintelligence – vulnerabilități, riscuri și amenințări
  • Cybersecurity și infrastructura critică
  • Importanța tehnologiei 5G și riscurile pentru securitate legate de aceasta
  • Cybersecurity în tranzacțiile online
  • Cum ne protejăm de atacurile cibernetice
  • Riscurile cibernetice în telemuncă
  • Recomandări pentru o activitate online sigură de acasă
  • Vulnerabilitățile critice în telefonia mobilă
  • Înmulțirea campaniilor de phishing
  • Măsurile luate de companii pentru protecția datelor
  • Securitatea cybernetică în era Inteligenţei Artificiale
  • Cercetare-Dezvoltare  în cybersecurity
  • Implementarea Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice

Evenimentul va fi moderat de Virgilius STĂNCIULESCU, Director Direcția IT și Protecția Datelor, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

În primul panelul vor vorbi: Dragoș PREDA, Secretar de stat pentru Comunicații la Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor, Cătălin ARAMĂ, Director General al CERT-RO, Florin Pană, Specialist în cadrul Centrului Național Cyberint SRI, Sabin SĂRMAȘ, Președintele Autorității pentru Digitalizarea României și Pavel POPESCU, Deputat PNL, Secretar al Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaților.

În panelul doi vor vorbi: Yugo NEUMORNI, Președintele CIO Council, Eduard BÎSCEANU,Director al Direcției Securitatea Informației și Protecția Datelor – CISO al CEC Bank, Cristian CUCU, Director al Direcției Informatică și Operațiuni de Securitate al Nuclearelectrica, Călin RANGU, Director ASF, Președinte ISF, Vicepreședintele InsurTech Task Force EIOPA.

La finalul fiecărui panel va exista câte o sesiune Q&A, iar participanții vor putea transmite întrebări speakerilor prin intermediul paginii de Facebook Financial Intelligence.

Partenerii evenimentului sunt: CEC Bank, Superbet, Nuclearelectrica și Institutul de Studii Financiare (ISF).

Parteneri instituționali ai evenimentului sunt: Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), CERT-RO, Centrul Național Cyberint SRI, Autoritatea pentru Digitalizarea României, CIO Council, Asociația Națională pentru Securitatea Sistemelor Informatice (ANSSI), Integrated Corporate Security Services (ICSS), Consiliul Național al Intreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).

Parteneri media ai evenimentului sunt: Agerpres, stirilekanald.ro, România Durabilă, Economistul, Club Economic, The Diplomat, BiziLive TV, Boof Media.

Solicitări ministeriale în beneficiul parcurilor naționale

0

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Costel Alexe, a reiterat cererea către Parlament de legiferare a prevederii ca zona de protecție din fiecare parc național din România să tindă la 75% din suprafața parcului. Cererea a fost exprimată în contextul prezenței în Parcul Național Piatra Craiului (foto), ca urmare a deciziei de introducere a 350 ha noi din suprafața parcului în zona de protecție.

În sens cuprinzător, ministrul a spus: „Vrem să dăm o nouă viață Parcurilor Naționale din România. Avem 13 astfel de bogății unice în Europa, un adevărat motor verde de dezvoltare pentru turismul românesc, cât și pentru comunitățile locale. Astăzi, Parcurile Naționale au o suprafață totală de 318.000 de hectare din care 240.000 sunt doar păduri. Cred că gradul de protecție al acestor parcuri naționale este încă destul de scăzut. Doar jumătate din suprafețele acestora este ferită de exploatarea forestieră. În 2017 am inițiat ca parlamentar, alături de alți colegi, un proiect legislativ prin care procentul de protecție din fiecare parc național al României să tindă să crească la 75%. Așa cum am mai declarat, susțin exploatarea sustenabilă a pădurilor din România. Vorbim de o resursă regenerabilă care, gestionată durabil, aduce României beneficii pe toate planurile. Însă, Parcurile Naționale trebuie să iasă din acest circuit pentru că reprezintă adevărate comori ale biodiversității românești. În momentul de faţă, în parcurile naţionale, în funcţie de clasificare T1, T2, T3, T4, pădurea poate fi exploatată. Ceea ce ne dorim noi prin această lege este ca 75% din suprafață să ajungă în T1, zonă în care să nu fie permise niciun fel de intervenții, iar restul suprafeței să intre în T2, zonă unde vor fi permise doar lucrările de conservare”.

Proiectul legislativ la care s-a referit acum ministrul a primit aviz negativ din partea comisiilor parlamentare de Mediu și Agricultură, fundamentarea respingerii fiind că grad de protecție proiectat este deja prevăzut de actele normative în vigoare.

 „Cer Parlamentului reanalizarea proiectului legislativ în cele două Comisii care au respins inițialproiectul. Îi asigur pe parlamentari că Guvernul României sprijină acest proiect și propune inclusiv completarea ca pe restul suprafeței parcurilor (de 25%) să fie permise doar lucrări de conservare. Dacă reușim împreună să transformăm inițiativa în lege, se va naște o nouă viață pentru toate Parcurile Naționale din România. Îi chem alături de noi pe toți oamenii de bună credință care vor și pot să sprijine acest demers: autorități, mediul academic, societate civilă sau mediul privat, avem nevoie de ajutorul fiecăruia dintre ei. Niciunul dintre noi nu trebuie să uităm că România a fost printre primele țări din Europa care a înființat un parc Național în 1935”, a spus Costel Alexe.

În acest moment, ponderea zonelor de protecție din parcurile naționale din România este: 50,83% – Semenic Cheile Carașului, 40,55% – Cheile Nerei, 48,52% – Domogled-Valea Cernei, 59,31% – Retezat, 81,57% – Defileul Jiului, 45,67% – Buila Vânturarița, 50,67% – Cozia, 43,25% – Piatra Craiului, 34,38% – Munții Măcinului, 73,59% – Cheile Bicazului-Hășmaș, 69,30% – Ceahlău, 69,42% – Munții Rodnei, 68,79% – Călimani.

Referitor la proprietarii privați și la comunitățile locale din zonele parcurilor naționale, ministrul a spus: „Trebuie să ne gândim și la proprietarii terenurilor din aceste parcuri. Aproape o treime din suprafața parcurilor se află în proprietate privată. Acești oameni au dreptul să primească compensații, pentru că nu pot beneficia de pe urma           proprietății lor. Lucrăm la aceste soluții și am primit asigurări că vom avea întreg sprijinul guvernului în acest sens. Sigur, vorbim de sume importante, dar  merită din plin. La fel de importante pentru noi sunt și comunitățile locale care trăiesc în aceste zone. Fie că vorbim despre dezvoltare, despre asigurarea lemnului de foc, fie despre orice alt aspect al vieții lor, vreau să știe că guvernul este și va fi alături de ele”.

Mobexpert redeschide magazinele, de luni

0

Grupul Mobexpert a anunţat, duminică după-amiază că de luni, 27 aprilie, o parte din magazinele Mobexpert se redeschid cu un program redus şi cu un număr restrâns de angajaţi, astfel încât să se limiteze toate riscurile în actualul context, scrie Adevărul.ro.

Totodată, săptămâna viitoare se vor redeschide şi patru dintre fabricile grupului Mobexpert, urmând ca de la mijlocul lunii mai să se redeschidă şi alte trei fabrici. „Am închis printre primii magazinele si fabricile noastre dorind să contribuim esenţial la stoparea răspândirii virusului. Acum, după şase săptămâni de izolare, cu toţii dorim sa ne întoarcem la vieţile noastre. Creşterea importantă a vânzărilor online ne-a arătat că optimismul clienţilor în ceea ce priveşte ziua de mâine nu a fost mult afectat”, a menţionat Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, potrivit ZF. Grupul are 2.400 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproximativ 200 de milioane de euro pe an.

ANOFM a realizat 90% din plăţile pentru şomajul tehnic

0

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a făcut 90% din plăţi pentru şomajul tehnic, a anunţat preşedintele agenţiei, Victor Picu. El spune că au fost unele întârzieri din cauza zilelor libere de Paşte, potrivit Adevărul.ro.

„Vineri s-au dat banii pentru 90% din angajatori, ca să poată face plăţile mai departe, către angajaţi”, a declarat Victor Picu luni, la Digi 24. El afirmă că nu vor mai fi probleme legate de întârzieri şi anunţă că la începutul lunii mai se pot depune cereri pentru luna aprilie.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a rămas luni la nivelul de săptămâna trecută de 2,50%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

ROBOR la 6 luni s-a menţinut la rândul său la 2,58%, nivel consemnat de joi, care este cel mai redus după data de 3 mai 2018, potrivit News.ro.

BNR a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară cu 0,50 puncte procentuale, de la 2,5 la sută la 2 la sută începând cu data de 23 martie, în contextul adoptării unui pachet de măsuri menit să atenueze impactul situaţiei generate de epidemia de coronavirus asupra populaţiei şi companiilor româneşti.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

PROIECT – Sectorul energetic are nevoie de investiţii majore, până în 2030

0

Sectorul energetic ar avea nevoie de investiţii totale în valoare de aproximativ 22,6 miliarde euro în perioada 2021-2030, în producerea, transportul şi distribuţia energiei electrice, potrivit unui proiect publicat Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, scrie News.ro.

Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri a anunţat declanşarea etapei de încadrare pentru a se decide dacă “Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030” se supune procedurii de evaluare de mediu, conform HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.  

Pentru aceste investiţii sunt luate în calcul şi împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii. În conformitate cu obiectivele noii Comisii Europene, inclusiv cel care vizează ca BEI să devină Banca UE pentru climă/ mediu, sprijinind proiectele şi investiţiile pentru a combate schimbările climatice, priorităţile BEI sunt: Investiţii în eficienţa energetică, Decarbonarea furnizării de energie, Sprijinirea investiţiilor în tehnologii inovative şi noi tipuri de infrastructură de energie; Securitatea aferentă infrastructurii în domeniul energiei.

GECS 2020: 47% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalității economice în ultimii doi ani, al doilea cel mai mare nivel raportat în 20 de ani

0

București 27 Aprilie 2020 Frauda și criminalitatea economică rămân la niveluri record, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2020, cu 47% dintre companii afectate în ultimii doi ani, a doua cea mai mare rată din ultimii 20 de ani. Valoarea pierderilor raportate de respondenți din cauza fraudelor se ridică la 42 miliarde dolari.

Principalele tipuri de infracțiuni economice raportate în ultimii doi ani au fost fraudele comise de clienți (35%), criminalitatea cibernetică (34%), furtul de bunuri și bani (31%) și mita și corupția (30%). De altfel, fraudele comise de clienți au înregistrat cea mai mare creștere, de șase puncte procentuale, de la 29% în urmă cu doi ani.

”Nivelul ridicat al criminalității cibernetice este în linie cu evoluția tehnologică. Anul aceasta am putea asista la un nou record în materie de fraude, având în vedere activitatea crescută și schemele de fraudă din ce în ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profită de îngrijorarea instaurată la nivel global. Criza generată de pandemia COVID-19 domină atenția, iar organizațiile și populația devin mai vulnerabile la alte riscuri și toate organizațiile internaționale lansează avertismente că s-au înmulțit cazurile de diverse înșelătorii financiare, îndeosebi criminalitate cibernetică și fraudele de tip social, iar sumele pot fi semnificative”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

Majoritatea industriilor au fost vizate de criminalitatea cibernetică, respondenții studiului PwC menționând că aceste incidente au afectat semnificativ activitatea companiilor. Acestea au arătat că fraudele și infracțiunile informatice ale clienților sunt cele mai perturbatoare pentru activitate dintre toate infracțiunile.

La nivel global, toate regiunile au înregistrat fraude ale clienților în ultimii doi ani, cele mai afectate fiind Orientul Mijlociu, care a cunoscut o creștere de la 36% la 47%, și America de Nord, unde avansul a fost de la 32% la 41%.

Profilul infractorilor economici

Frauda lovește/poate lovi atât din interiorul, cât și din exteriorul organizațiilor, iar în foarte multe cazuri există complicitate între fraudatorii externi și cei interni. Potrivit raportului, clienții, hackerii și furnizorii sunt responsabili de 39% din incidentele de criminalitate economică raportate în ultimii doi ani.

”Sub diverse presiuni, personale sau profesionale, cum ar fi atingerea anumitor rezultate, angajații pot apela la mită și corupție, la contabilitate creativă sau la alte acte frauduloase care pot prejudicia companiile financiar și reputațional. Controalele antifraudă contribuie la protejarea resurselor, reputației și siguranței companiilor, însă simpla definire de controale nu este suficientă. Este importantă verificarea implementării și aplicării controalelor definite” comentează Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

Raportul subliniază importanța prevenirii și modul în care investițiile în abilitățile și tehnologia potrivite pot crea un avantaj. Aproape jumătate dintre organizații au răspuns la infracțiuni prin implementarea și îmbunătățirea controalelor, iar peste 60% din organizații încep să folosească tehnologii avansate, precum inteligența artificială și învățarea automată pentru combaterea fraudei, corupției sau a altor infracțiuni economice.

Alte concluzii ale raportului

  •  1 din 5 respondenți au menționat că fraudele efectuate de furnizori au avut impactul cel mai mare.
  • 13% din respondenții care au fost victimele fraudei în ultimii doi ani au raportat pierderi de peste 50 de milioane de dolari ca urmare a acestor incidente.
  • Comportamentele anticoncurențiale, folosirea de informații privilegiate, evaziunea fiscală, spălarea de bani, mita și corupția au fost raportate ca fiind cele mai costisitoare fraude, raportate la pierderile directe și costurile necesare cu măsurile de remediere.
  • Companiile arată că adoptarea noilor tehnologii  implică costuri ridicate, lipsa de expertiză, resursele limitate. 28% din respondenți nu sunt siguri de valoarea adăugată a acestor soluții.

Studiul PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” din 2020 a fost realizat pe baza răspunsurilor a peste 5.000 de respondenți din 99 de țări din întreaga lume. Ediția globală a raportului poate fi descărcată aici.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății şi de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii şi organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 157 de țări cu mai mult de 276.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri. Mai multe detalii despre noi puteți găsi accesând site-ul www.pwc.ro.

PwC se referă la reţeaua de firme PwC şi/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată, așa cum se poate vedea accesând www.pwc.com/structure.

© 2020 PwC. Toate drepturile rezervate.

Studiu Colliers: Companiile active în retail, care închiriază sau dețin spații industriale, mizează pe dezvoltarea comerțului online pentru a recupera pierderile generate de efectele epidemiei de Covid-19

0

București, 27 aprilie 2020: Deși mai puțin afectată de epidemia de Covid-19 decât alte sectoare imobiliare, și piața spațiilor industriale și logistice se adaptează la noul context de business. Astfel, tot mai multe companii caută soluții în mediul online, în contextul în care vânzările online au crescut pentru 75% dintre companii în această perioadă. În paralel, jucătorii din piață se îndreaptă către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime (19%), pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, își restructurează proiectele și procesele (46%) sau chiar pun în așteptare unele proiecte (33%), arată un studiu realizat de Colliers International în rândul a 76 companii din sectorul industrial și logistic din România. Circa 59% dintre companiile participante se așteaptă la o scădere a chiriilor în următoarele 12 luni, pe fondul încetinirii operațiunilor logistice.

85% dintre companiile din domeniu spun că au fost afectate de contextul actual, dar 54% consideră că efectele sunt minore prin comparație cu alte piețe. 29% au resimțit efecte ca urmare a absenței angajaților, 28% pe fondul restricțiilor de livrare, 16% ca urmare a problemelor întâmpinate în fluxul de aprovizionare și 13% de stoparea producției, potrivit studiului Colliers International efectuat în rândul companiilor active în logistică/transport, dezvoltatorilor, companiilor din retail și comerț online, producție și investitorilor din sectorul industrial și de logistică. Studiul face parte dintr-o analiză amplă asupra pieței imobiliare, care se bazează pe informații esențiale din toate segmentele pieței pentru a aduce mai multă claritate asupra industriei.

Magazine online și o abordare multi-canal, soluții posibile pentru a reduce impactul crizei

Cu vânzări online în creștere în ultima lună, după cum susțin 75% dintre participanții la studiul Colliers International care sunt activi pe segmentul de retail, companiile din sectorul industrial și de logistică caută acum să investească în platforme online și în diversificarea canalelor de vânzări pentru a gestiona mai bine riscurile asociate contextului actual. 80% dintre retailerii care au răspuns la sondaj spun că au magazine online sau că vor să investească într-o astfel de platformă în viitorul apropiat, ca o plasă de siguranță pentru scăderea vânzărilor din magazinele fizice.

„O abordare axată pe canale multiple de vânzare va câștiga cel mai probabil teren în viitor printre companiile din sectorul logistic și industrial active în retail. Acest lucru nu ar afecta în niciun fel un depozit închiriat de un anumit chiriaș, chiar ar putea să genereze o creștere a suprafeței închiriate pe termen lung, dar ar ajuta atât chiriașul, cât și proprietarul, având în vedere că primul ar avea un flux de numerar mai bun, inclusiv în situații delicate ca aceasta”, explică Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.

Extinderea vânzărilor online va avea loc în contextul în care toate companiile au luat măsuri de precauție, cum ar fi restricții de călătorie, măsuri sporite de siguranță și igienă, muncă de la domiciliu, etc. Cele mai multe astfel de măsuri au fost luate de către retaileri, în special în zona restructurării proiectelor sau proceselor. Dar și unii jucători din comerțul electronic au apelat la astfel de măsuri, în funcție de linia de business.

Furnizori locali pentru a evita blocaje în aprovizionarea cu materii prime

În actualul context, producătorii se vor orienta tot mai mult spre soluții locale pentru materia primă, pentru a nu mai depinde de importurile din țări mai îndepărtate, cum este China, de exemplu, și pentru a evita blocaje în lanțul de aprovizionare. Astfel, în perioada următoare, specialiștii estimează că spațiile de producție locale vor cunoaște o creștere semnificativă, și chiar firme din China vor fi interesate să dezvolte centre de producție în Europa, inclusiv în România.

Pe termen mediu și lung, lanțurile de distribuție vor fi restructurate, în sensul că producătorii și companiile de logistică se vor orienta cel mai probabil către furnizori locali și regionali pentru a evita sistarea sau reducerea aprovizionării cu materii prime în viitor. Perspectiva de business a marilor companii va rămâne una globală, însă va fi susținută cu precădere prin resurse locale și regionale, mai ales dacă astfel de decizii de business vor fi susținute și prin modificări legislative. Depozitele vor fi descentralizate, iar jucătorii din piață vor alege să aibă depozite mai mici în diferite țări, în locul unui depozit central mare din care să trimită marfa către diverse piețe”, precizează  Laurențiu Duică.

Cererea din retail și logistică este așteptată să scadă, cu impact asupra chiriilor

63% dintre respondenți se așteaptă la o scădere a cererii în următoarele 12 luni, iar 59% consideră că aceeași evoluție va fi vizibilă și la nivelul chiriilor. „Așteptările destul de aliniate în piață privind cererea și chiriile oferă o perspectivă oarecum pozitivă, indicând faptul că proprietarii și chiriașii sunt într-o poziție bună pentru posibile negocieri dificile în viitor”, mai spune Laurențiu Duică.

Consecințele pe termen lung ale pandemiei de Covid-19 vor fi cel mai probabil restructurarea lanțului de aprovizionare, după cum consideră 69% dintre participanții la sondajul Colliers International, urmată de întârzieri în fluxul de mărfuri (59%) și o creștere a capacității de depozitare (31%). Doar 10% dintre companiile din sectorul industrial și de logistică consideră că nu vor fi consecințe majore.

Relația comercială cu China, afectată

43% dintre respondenți văd o schimbare a modului de abordare a relației cu China în sectorul industrial și de logistică, în special din punctul de vedere al importurilor și depozitelor în UE. 45% consideră că această schimbare va fi pe termen scurt și 13% nu văd nicio schimbare. Este încă prea devreme pentru a evalua impactul post-pandemic asupra relațiilor comerciale, însă specialiștii apreciază că o mare parte a jucătorilor din piață se așteaptă la o reechilibrare a relațiilor comerciale cu China.

Pentru România, acest lucru ar putea însemna redistribuirea de noi unități de producție pentru piețele europene. Sondaje pe aceeași temă făcute de Colliers în țările vecine au concluzii similare, majoritatea jucătorilor polonezi din sectorul industrial și de logistică, de exemplu, așteptându-se la oportunități pe termen scurt sau pe termen lung în detrimentul Chinei.

Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori. Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteți accesa corporate.colliers.com sau ne puteți urmări pe Twitter @Colliers și LinkedIn.