Stimularea activităților de cercetare-dezvoltare în industria auto din România, o abordare fiscală

0

 

_________________

Gabriel Pătru, Manager,
Paul Evi, Manager, și
Alex Rotariu, Senior Consultant, Taxe Directe, Deloitte România

Activitățile de cercetare-dezvoltare au reintrat, în ultimii ani, în sfera de interes a companiilor ce activează în industria auto din România, în special sub impulsul politicii derulate la nivel european, de stimulare a retehnologizării, a reducerii emisiilor poluante și, tot mai accentuat, de electrificare a întregului sector. Vorbim însă și despre beneficii concrete atât la nivelul companiilor – valoarea adăugată a produselor și menținerea statutului de jucători competitivi în piață -, cât și la nivelul angajaților, reflectate în salarii mai mari și stimularea cercetătorilor să se implice în astfel de activități în România. 

Industria auto este unul din cele mai importante sectoare pentru economia românească, având o contribuție semnificativă la produsul intern brut. Mai mult, numeroase companii din România desfășoară activități de cercetare-dezvoltare în domeniul auto, fie că vorbim despre producătorii de autovehicule, fie de producătorii de elemente componente necesare acestora sau inginerii de software și electronică. 

Din perspectivă fiscală, în prezent, legislația românească prevede o serie de facilități pentru companiile care investesc în proiecte de cercetare-dezvoltare, facilități a căror aplicare este observată tot mai des în piață. Mai exact, vorbim despre un beneficiu fiscal de 8% din valoarea cheltuielilor aferente, precum și de scutirea de la plata impozitului pe venit, de 10%, pentru angajații implicați în astfel de activități. Așadar, facilitățile fiscale disponibile au în vedere stimularea activităților de acest gen la nivelul companiilor, precum și pentru stimularea forței de muncă necesare în acest scop. 

Schimbări recente pentru simplificarea accesării facilităților fiscale

Având în vedere tendințele pieței, domeniul de cercetare-dezvoltare a devenit o temă importantă de discuție pentru autoritățile publice. Recent, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, declara, în cadrul unui eveniment Deloitte, că aportul mediului privat în domeniul cercetării este mai mare decât cel al fondurilor publice, astfel că are în vedere anumite măsuri care să stimuleze suplimentar creșterea investițiilor private în activitatea de cercetare-dezvoltare. 

În acest sens, au fost deja aduse modificări importante cadrului de aplicare a facilităților fiscale privind proiectele de cercetare-dezvoltare, noile reguli fiind aplicabile de la 1 ianuarie 2023. Acestea vin să înlăture mai multe neclarități care, până acum, au limitat accesarea facilităților fiscale pentru cercetare-dezvoltare, și să simplifice procedura de aplicare. 

Este vorba, în primul rând, despre clarificări care privesc definirea proiectelor eligibile (prin introducerea scopului și a obiectivelor unui proiect), dar și condițiile în care este necesară expertizarea acestor activități. Marii contribuabili sunt obligați, potrivit noilor prevederi, să apeleze la expertiza externă în vederea evaluării eligibilității proiectelor și a activităților pentru a beneficia de stimulentele fiscale amintite, dar, pentru celelalte tipuri de contribuabili, expertiza externă va fi opțională, sub rezerva îndeplinirii condițiilor de formă și de fond ce pot fi verificate în timpul unei inspecții fiscale, ulterior aplicării acestor facilități. 

Urmare a acestor clarificări și simplificări, este de așteptat ca jucătorii din industria auto ce desfășoară activități de cercetare-dezvoltare să se îndrepte cu mai multă încredere către aplicarea facilităților fiscale specifice. 

Nu în ultimul rând, pare că următorii cinci ani vor aduce și o multitudine de opțiuni de finanțare în sfera cercetării-dezvoltării-inovării, cu aplicabilitate inerentă și în sectorul auto, și care vor putea fi cumulate cu facilitățile fiscale specifice activității de cercetare. Ghidurile de implementare pentru aceste scheme de finanțare sunt așteptate în următoarele luni. Însă deja se poate observa o creștere a accentului pus pe colaborarea între mediul privat și mediul academic, precum și pe cea între întreprinderile mari, ca deținători de expertiză (know-how) în domeniu, și întreprinderile mici și mijlocii, în calitate de beneficiare/destinatare ale acestui know-how și ale finanțărilor disponibile, în cea mai mare parte. Întreprinderile mari, cel mai probabil, nu vor beneficia în mod direct de finanțare pentru proiecte de cercetare-dezvoltare, astfel că cea mai bună variantă de finanțare directă în acest caz va rămâne cea a schemelor de ajutor de stat derulate de Ministerul de Finanțe, care permit o flexibilitate mult mai mare în abordare și sunt, de regulă, aplicabile și sectorului de cercetare-dezvoltare.

În concluzie, există perspective promițătoare privind activitățile de cercetare-dezvoltare, atât din punctul de vedere al finanțărilor, cât și din cel al accesării facilităților fiscale disponibile, inclusiv pentru jucătorii din industria auto. 

Doar 1 din 4 români deține un kit de prim-ajutor pentru cutremur

0

Deși mai mult de 80% dintre români susțin că știu ce trebuie să facă pentru a se proteja în cazul producerii unui seism, doar 28% dețin un kit de prim-ajutor pentru cutremur, arată cea mai recentă cercetare sociologică realizată de UNSAR împreună cu IRES.

Potrivit sondajului, cutremurul reprezintă unul dintre principalele riscuri pe care românii le percep drept posibile în cazul locuințelor lor. Astfel, într-un clasament al riscurilor de care populația se teme cel mai mult, incendiile se situează pe primul loc (55%), urmate de cutremur (50%), furtună/vijelie (35%), explozie (27%), inundații (24%), furt din locuințe (20%) și alunecări de teren (14%). Toate aceste riscuri pot fi acoperite de către asigurările facultative de locuințe. Tocmai de aceea este în interesul oricărui proprietar să-și protejeze căminul și familia, alegând cele mai potrivite soluții de asigurare. 

„România este unul dintre statele europene cele mai expuse la riscul de cutremur. În contextul în care luna viitoare se împlinesc 82 de ani de la primul mare cutremur produs în România modernă, 10 noiembrie 1940, este cu atât mai important pentru fiecare dintre noi să știe cum poate fi mai bine protejat financiar, încheind o poliță de asigurare a locuinței”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Președinte și Director General al UNSAR.

În mod paradoxal, deși suntem țara europeană cu cei mai mulți proprietari de locuințe, doar 20% din fondul locativ este protejat printr-o asigurare obligatorie PAD, care acoperă cele 3 riscuri catastrofale: cutremur, inundații și alunecări de teren. Totodată, doar 17% din locuințele din România sunt asigurate facultativ. Aceste polițe protejează împotriva mai multor riscuri, suplimentar față de PAD, cum ar fi incendiu, explozie, căderi de corpuri, vandalism, inundații de la vecini etc.

În acest context, asigurătorii din România vor continua să fie din ce în ce mai aproape de proprietarii de locuințe, oferindu-le mai multe informații utile care să-i ajute să ia decizii informate cu privire la protejarea bunurilor și a bugetului familiei, printr-un nou demers de comunicare: #sigurACASĂ.

Curtea de Apel București a suspendat definitiv o serie de decizii de înregistrare din oficiu de sedii permanente şi sedii fixe în lipsa desfășurării unor inspecții fiscale sau audierii contribuabililor nerezidenți

0

_________________

Emanuel Băncilă, Partener coordonator Litigii și Inspecții Fiscale,
Casa de avocatură Băncilă Diaconu și Asociații

Curtea de Apel București suspendă în mod definitiv o serie de decizii de înregistrare din oficiu a unor sedii permanente și sedii fixe pentru mai multe societăți nerezidente, parte a unor grupuri de societăți multinaționale.

În ultimii ani, activitatea de inspecție fiscală a stabilit într-un număr considerabil de cazuri existența de sedii permanente și sedii fixe ale societăților nerezidente, parte a grupurilor și a companiilor multinaționale prezente în România prin vehicule comerciale naționale. Până în anul 2020, inspecția fiscală constata existența sediilor permanente și a sediilor fixe în cadrul inspecțiilor fiscale desfășurate la contribuabilii români care desfășurau activitatea de comercializare prin achiziționarea de produse ale grupului de la societățile nerezidente din cadrul grupului. În ultimii ani însă, ANAF a început emiterea deciziilor de înregistrare din oficiu de sedii permanente și sedii fixe pentru contribuabilii nerezidenți, în lipsa desfășurării unei inspecții fiscale prealabile sau a audierii contribuabililor nerezidenți.

Mai mult, decizia de înregistrare din oficiu nu a fost motivată în fapt şi insuficient motivată în drept. Chiar dacă, ulterior, în cadrul căilor administrative şi judiciare de atac, ANAF a  invocat drept temei de fapt și de drept recalificarea și neluarea în considerare a unor tranzacții, respectiv existența unor relații contractuale cu diverși terți stabiliți pe teritoriul României, instanța de judecată a considerat că o astfel de motivare ulterioară nu este posibilă. Surprinzător, ANAF a susținut, ulterior emiterii deciziei, că unul dintre temeiurile pentru existența unui sediu permanent îl constituie însăși încheierea contractului de asistență juridică, având ca obiect contestarea deciziei de înregistrare.

Instanțele de judecată au stabilit deja, în cazuri concrete încheiate, că „simpla indicare a art. 8 din Codul Fiscal nu satisface imperativul motivării, lipsa indicării motivelor concrete care au determinat organul fiscal să constate că un contribuabil nerezident avea obligația de a se înregistra fiscal echivalând cu nemotivarea actului administrativ. Or, motivarea actului administrativ este esențială pentru exercitarea controlului de legalitate pe care îl înfăptuiesc instanțele de judecată. Mai mult, trimiterea la un anumit înscris identificat în cuprinsul actului administrativ nu suplinește obligativitatea motivării.”.

În ceea ce privește condiția pagubei iminente, Curtea de Apel a reținut faptul că societățile nerezidente sunt înregistrate în scopuri fiscale în alte țări, situație în care prin emiterea deciziilor contestate ce stabilesc obligații declarative referitoare la impozitul pe profit și TVA se realizează o dublă impunere. Totodată, instanța susține că prejudiciul nu trebuie să fie cert, ci unul previzibil, aşa cum a reținut și instanța supremă în jurisprudența sa.

Astfel, în trei cazuri distincte, efectele deciziilor de înregistrare din oficiu de sediu permanent și sediu fix au fost suspendate de către Curtea de Apel București. Deciziile definitive favorabile au fost obținute de către echipa de avocați Băncilă Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, formată din Ana Mihai și Ana Maria Damian. Casa de avocatură a demonstrat că există o îndoială puternică și evidentă asupra prezumției de legalitate a deciziilor de înregistrare din oficiu emise de ANAF, ceea ce constituie unul dintre fundamentele caracterului executoriu al actelor administrative.

Instanța a reținut în mod corect faptul că astfel de decizii de înregistrare din oficiu trebuie emise în urma desfășurării unor inspecții fiscale la contribuabilii nerezidenți și numai după efectuarea procedurii audierii prealabile prevăzută de legislația în vigoare.

Având în vedere faptul că instanțele de judecată acordă suspendarea actelor administrativ-fiscale doar într-un procent de sub 10% din cauze, suspendarea a trei acte administrativ-fiscale care vizează aceeași tematică – înregistrarea din oficiu de sediu permanent și sediu fix – nu poate fi întâmplătoare. 

Este vorba, de fapt, despre carențe de ordin formal și material legat de tematica sediilor permanente și a sediilor fixe în România, care determină consecințe importante, de ordin pecuniar, ca urmare a actelor coercitive emise de ANAF. 

De reținut că nu orice inspecție fiscală poate da naștere la constatarea de către ANAF a unui sediu permanent sau a unui sediu fix. Astfel, în opinia noastră trebuie contestată o inspecție fiscală la un contribuabil român care dă naștere unui sediu permanent la un contribuabil nerezident, o astfel de practică recurentă a inspecției fiscale fiind contrară Cartei drepturilor fundamentale ale contribuabilului.

Romsilva majorează volumul de lemn pus pe piață în 2022 și 2023

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță că volumul de lemn pe care-l pune pe piață până la finalul acestui an „a fost suplimentat cu 500 de mii de metri cubi, propunerea directorului general al Romsilva, Daniel Nicolăescu, fiind aprobată de Consiliul de Administrație în ședința din 10 octombrie a.c.

Astfel, față de un program inițial de 9,5 milioane metri cubi recoltați din pădurile proprietatea publică a statului, până la finalul anului vor fi puși pe piață 10 milioane de metri cubi, din care 3,9 milioane de metri cubi vor fi oferiți ca lemn fasonat, iar 6,1 milioane de metri cubi ca lemn pe picior”.

Romsilva accentuează că ponderea lemnului fasonat pe care l-a pus pe piață „a crescut în acest an la 39%, față de 26% pe parcursul anului trecut.

De asemenea, Consiliul de Administrație al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva a aprobat, în aceeași ședință, un volum de 10 milioane de metri cubi pentru a fi recoltați în 2023 din pădurile proprietatea publică a statului. Din acest volum, 50% va fi valorificat ca lemn fasonat, exploatat prin forțe proprii sau contracte de prestări servicii de exploatare forestieră, și 50% prin licitații de vânzare a lemnului pe picior către agenții economici atestați”.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. De asemenea, Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naționale, precum și 12 herghelii de stat.

Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”.

Foto: Romsilva

 

Industria berii, creştere de peste 60% a costurilor de producţie

0

Industria berii din România supraviețuiește onorabil și se gândește cu strângere de inimă la perspectiva din ianuarie 2023 încolo este sugestia desprinsă din dezbaterile care au marcat a X-a ediție a evenimentului anual al industriei de bere, sub genericul „Mai mult decât bere. De la cereale la pahar – sinergii și provocări”. 

Au fost abordate problem stringente, pe alocuri, acute, privind impactul presiunii fiscal asupra industriei de profil, presiune coroborată cu criza energetică și cu efectele geopolitice regăsite în piața de materie primă.

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României, a reamintit că „România este a opta piaţă ca mărime în ceea ce priveşte producţia de bere la nivel european”, cu sublinierea unei scăderi de 4% a pieţei pe primele opt luni din acest an, comparativ cu volumul înregistrat în aceeaşi perioada similară a anului trecut, „după ce la patru luni scăderea era mai mare, atingea nivelul de 10%. Pe parcursul verii a existat o uşoară revenire, dar luna principală din sezonul estival, luna august, a fost luna care a înregistrat şi cele mai mari scăderi în ceea ce priveşte consumul de bere din România, cu 8% mai puţin decât luna august a anului anterior”.

Ca preferinţe de consum, se constată „o creștere importantă în ceea ce priveşte segmentul de bere fără alcool şi al mixurilor de bere, care, iată, anul acesta a atins un prag de 6%, cel mai mare de până acum şi, de altfel, similar cu trendul pe care îl întâlnim şi în alte pieţe de bere la nivel european. Este şi o confirmare a faptului că românii integrează din ce în ce mai mult în opţiunile de consum berea fără alcool, care de altfel este şi opţiunea cea mai bună atunci când consumul de alcool nu este recomandat”.

Julia Leferman a semnalat că „perioada pandemiei a dus la o scădere accelerată a cotei de bere consumată în sectorul ospitalităţii, de 8-9%, din care revenirea pare să fie destul de dificilă, pentru că perioada pandemiei, aşa cum ştim, s-a suprapus sau a fost continuată de alte crize de natură economică pe care le parcurgem în acest moment, provocările pe care le confruntăm ca sector venind fără discuţie, în contextul economic actual, din evoluţia inflaţiei, din consecinţele conflictului din Ucraina şi acestea aduc presiuni de costuri foarte mari asupra activităţii de producţie a berii. Îndeosebi la nivel de sector, înregistrăm o creştere de peste 60% a costurilor de producţie”.

Tot sub aspect economic, din perspectiva producției, directorul general al Asociației Berarii României a relevant o serie de condiționări: „Suntem într-un context în care, de exemplu, sticla la nivel european întâmpină dificultăţi pe partea de producţie, ca urmare a închiderii fabricii de producţie de sticlă din Ucraina şi a reducerii capacităţilor de producţie a altor fabrici din regiune, cum ar fi Polonia sau Bulgaria, ceea ce a dus la creşterea costului de achiziţie cu sticla la peste 30%. Ne confruntăm îndeosebi şi cu o criză a dioxidului de carbon alimentar tot la nivel european, ceea ce se resimte şi asupra activităţii de producţie a berii din România, ducând din nou la creşterea achiziţiei pentru acest produs pe piaţa locală. Sunt multe dificultăţi, dar sigur că într-un astfel de context devine cu atât mai importantă abordarea la nivel guvernamental a tipurilor de măsuri care pot fi luate, astfel încât economia şi sectoare economice cum este industria berii să fie ajutate să treacă prin această perioadă dificilă.”

Grafic: Asociația Berarii României

Raport PwC România: Doar 30% dintre companiile listate la BVB au un plan de punere în aplicare a obiectivelor ESG

0

Pentru majoritatea companiilor listate din România raportarea non-financiară reprezintă o chestiune de conformitate, doar 30% având efectiv un plan de punere în aplicare a obiectivelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) și doar 10% o strategie integrată de afaceri și de sustenabilitate, reiese din raportul „ESG – O șansă de schimbare strategică?” realizat de PwC România în colaborare cu Bursa de Valori București (BVB). 

Mai mult, 50% dintre respondenți nu utilizează încă niciun standard de raportare, în condițiile în care până în 2023 cerințele de reglementare și raportare devin mai stricte.

Serviciu FAN Courier de livrare în maximum 90 de minute

0

 

Liderul pieței de curierat din România, FAN Courier, lansează un serviciu de livrare ultra-rapidă, Priority by FAN Delivery, serviciu și mai prompt decât cel lansat de anul trecut, FAN Delivery, platformă online de personal shopping cu livrare rapidă. Noul serviciu este „accesibil oricărui retailer care dorește să ofere clienților săi produsele livrate în maximum 90 de minute”.

Dragoș Arnăutu, CEO FAN Delivery: „Prin acest serviciu ne adresăm retailerilor care au nevoie de soluții alternative de livrare rapidă pentru clienții lor. Priority este disponibil în toate orașele din România unde operează FAN Delivery și poate fi accesat de clientul final direct din site-ul magazinelor partenere, cu care FAN Delivery are contract. Produsele sunt ridicate din magazine în cel mai scurt timp de la plasarea comenzii și transportate la ușa destinatarului în maximum 90 de minute. Prin această extensie, FAN Delivery răspunde nevoilor clienților care au apetit pentru cumpărăturile online și doresc să economisească timp și, totodată, business-urilor care au nevoie de alternative de livrare ultra-rapidă.”

Noul serviciu, de livrare ultra-rapidă, este disponibil în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași și Craiova, de luni până duminică, între orele 9.00 și 21.00, ora plasării ultimei comenzi. FAN Delivery precizează că „retailerii care operează în cele șase orașe pot afla detalii operaționale și comerciale în urma unui mail trimis la office@fandelivery.ro. După semnarea contractului, se comunică detaliile de conectare în platformă, unde pot plasa comenzile cu livrare ultra-rapidă, adăugând detalii despre destinatar și colet. Pentru operativitate, este disponibilă integrarea prin API (Application Programming Interface) sau se pot folosi plaformele integratoare de soluții de transport.

Produsele eligibile pentru serviciul Priority trebuie să se încadreze în dimensiunile: 70x150x30 cm, fără limită de greutate”. FAN Delivery este un start-up lansat în decembrie 2021 de FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, definit ca „o platformă de personal shopping accesibilă tuturor companiilor, mari și mici, care oferă produse și servicii incluse în categoriile listate: Supermarket, Local & Sănătos, Florărie, Beauty & Care, Party Shop, Delicatese, Books & Gifts, Carne & Pește și Electronice. În lista serviciilor nu va fi inclus serviciul de livrare produse preparate gătite – mâncare caldă.

Clienții interesați să folosească serviciile FAN Delivery pot vedea lista vendorilor și, implicit, a produselor ce pot fi livrate rapid după înregistrarea pe platformă sau din aplicația mobilă. FAN Delivery este o platformă care acceptă plata online si in numerar a serviciilor”.

Intensificare a dialogului dintre bănci și clienții lor

0

 


Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) anunță că de la începutul anului în curs, numărul consumatorilor care și-au rezolvat împreună cu băncile problemele semnalate, care constituiau subiecte de dispută, a crescut cu 85% față de perioada similară din 2021. În legătură cu acest aspect, CSALB prezintă o analiză detaliată:

Băncile și-au crescut apetitul de negociere: numărul împăcărilor cu consumatorii a crescut cu 85% în cadrul CSALB
Presiunea pusă de creșterea generalizată a prețurilor și de majorarea dobânzilor bancare a determinat băncile să accepte din ce în ce mai multe din cererile de negociere trimise de consumatori către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).


De la începutul anului, 823 de consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală – soluție acceptată de ambele părți) ori au ajuns la o înțelegere directă cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Față de perioada similară din 2021, creștere este de 85% (n.n. în T3/2021, 445 de români s-au aflat într-una dintre aceste două situații). Beneficiile pe care le-au obținut consumatorii care au negociat cu băncile în această perioadă din an depășesc 1,5 mil. euro.


Nicoleta Bârsan, București: Prin decizia pe care am primit-o la CSALB am înțeles că cineva din bancă chiar a analizat problemele mele și a vrut să ajute. Soluția pe care am primit-o a fost scăderea ratei lunare de la 700 la 450 de lei, chiar dacă vorbim de un credit de nevoi personale luat anul trecut în octombrie. Asta mă face să cred că banca s-a purtat chiar omenește, pentru că imaginea mea anterioară era că banca este bancă, face orice ca să recupereze toți banii din contract. Am văzut că nu este așa și vom rămâne mereu clienții acestei bănci, de acum înainte. Ne-au șters 10 mii de lei din datorie după ce eu și tatăl meu ne-am pierdut locul de muncă. Luasem creditul să facem reparații prin casă și să mergem la stomatolog. Când s-au adâncit problemele am început să avem întârzieri de 1-2 săptămâni la plata ratelor. Am aflat de CSALB de la un profesor de Drept și am apelat direct, nu am mai fost la bancă. După ce au început negocierile ne-a întrebat banca ce posibilitate avem pentru achitarea ratei. Atunci i-am spus 400 de lei, însă, în realitate, nu speram să ajungem nici la 450 de lei, cât a rămas la final.”


Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „În 2022 au fost închise 102 procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB. Creșterea este una importantă, față de cele 67 de situații de acest fel pe care le-am înregistrat în tot anul 2021. În luna iulie, CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor, iar aceștia să recomande, soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Practic, solicitarea CSALB a fost ca judecătorii să aplice prevederile art. 21, alin. 2 din Codul de Procedură Civilă potrivit căruia: În tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părților, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii. Nu știm câte dintre aceste procese s-au încheiat la recomandarea judecătorilor, însă mai multe lucruri sunt certe: instanțele au fost scutite de peste 100 de procese consumatoare de timp, iar dacă în instanța clasică doar o parte câștigă, și cealaltă pierde, de această dată ambele părți aflate în litigiu au obținut beneficii. În afară de câștigul material, litigiile au fost soluționate gratuit pentru consumatori și în doar câteva zeci de zile, după mult timp petrecut în instanță.”


ROBOR și IRCC, în cererile către CSALB
De la începutul anului 2022, 2.002 de consumatori s-au adresat CSALB, cu aproximativ 10% mai mulți decât în perioada similară din 2021 (T3/2021: 1.837 cereri). Trimiterea cererii (direct de pe www.csalb.ro) și negocierea prin intermediul unui conciliator sunt gratuite pentru consumatori. În 15 zile după trimiterea cererii, banca/IFN-ul răspund dacă intră în negociere sau refuză soluționarea amiabilă.


Ponderea cererilor adresate băncilor a crescut ușor, de la 62,7% în T3 2021, la 65,2% din total, în T3 2022. Pe de altă parte, ponderea cererilor adresate IFN-urilor a scăzut: de la 37,3% din total/2021, până la 34,8% din total/2022.


Evoluția organică a cererilor se datorează și lunilor marcate de creșterea generalizată a prețurilor (în special după declanșarea războiului de la granițele României), precum și de evoluția indicilor ROBOR și IRCC. Mulți consumatori întâmpină dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate necesită identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale.


Din păcate, 824 de cereri de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit nu au putut face obiectul negocierilor în cadrul CSALB (248 în raport cu băncile și 576 în raport cu IFN-urile), urmând să se rezolve direct între părți sau să fie clasate.

Cum au răspuns băncile și IFN-urile?
Anul acesta s-au înregistrat cel mai mic procent de cereri respinse și cel mai mare număr de înțelegeri directe.
• Astfel, cererile respinse fără un motiv justificat reprezintă 4,7% din totalul cererilor (față de 16,7% la finalul T3/2021). În urma solicitărilor făcute de CSALB către bănci, pentru unele cereri inițial refuzate băncile și-au reconsiderat opinia și le-au acceptat spre negociere.
• Numărul de dosare (cereri acceptate spre negociere) din acest an este cu 32% mai mare decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului 2021 (506 dosare în comparație cu 383 dosare).
• În 92% dintre negocierile purtate anul acesta în cadrul CSALB băncile și consumatorii s-au împăcat, adică au acceptat soluția propusă de conciliatorii CSALB.
• Soluționarea directă între comerciant și consumator (după sesizarea CSALB) s-a triplat față de anul anterior: de la 143 de cazuri în 2021, la 428 de înțelegeri directe în 2022 (dintre care 168 în raport cu băncile și 260 în raport cu IFN-urile).
Beneficiile obținute de consumatori: 7,5 mil euro în peste 6 ani de activitate

Gabriela Cliveti, Bihor: Am luat un credit ipotecar în 2008 din care mai aveam de plătit 62.000 de lei, adică peste 12.500 de euro. Când am făcut cererea către CSALB am invocat salariul minim pe economie și faptul că o am în întreținere pe mama mea. Modalitatea de depunere a cererilor este simplă, iar în caz că nu te descurci, primești ajutor telefonic foarte prompt. La CSALB am apelat deoarece la bancă nu prea am găsit înțelegere și mă tot amânau cu un răspuns. Spre surprinderea mea, deși am cerut diminuarea soldului, am obținut remiterea totală a datoriei. Toată procedura a durat aproximativ o lună, de la depunerea cererii și până la primirea hotărârii. Cred că cel mai mare câștig pe care îl am datorită CSALB este liniștea pe care am câștigat-o din faptul că am scăpat de stresul ratelor.”


Ungureanu Alina, Timiș: „Am avut un credit ipotecar luat în 2007, dar între timp soțul s-a îmbolnăvit și nu mai poate lucra. Față de atunci, veniturile noastre au scăzut mult. Din cei 9.600 de euro cât mai erau în sold, banca ne-a șters 3.800 de euro prin eliminarea unui comision și o sumă returnată în cont. În 40 de zile a fost totul gata. Cu acești bani am decis să reducem perioada creditului de la 15 ani, la 9 ani. Vom face tot posibilul să plătim rata, să nu ne pierdem casa, mai ales că am un copil de crescut. Este un serviciu foarte bun. Atât s-a putut negocia, noi ne mulțumim și cu atât, din moment ce situația noastră s-a schimbat în bine.”


Aplicația IT prin care consumatorii pot trimite cereri direct de pe site-ul www.csalb.ro are, începând cu această lună, o tipologie mai extinsă de solicitări. Categoriile noi au fost definite în urma analizei cererilor trimise de consumatori: Trecerea la dobândă fixă, Probleme generate de creșterea IRCC/ROBOR, Probleme cu depozitele bancare, Probleme referitoare la contractele de leasing, Renunțarea la proces și negocierea unei soluții amiabile.


Site-ul csalb.ro găzduiește din această lună și o secțiune dedicată educației financiare.
Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Minuta ședinței de politică monetară a Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României din 5 octombrie 2022

0

Membri ai Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României prezenți la ședință: Mugur Isărescu, președinte al Consiliului de administrație și guvernator al Băncii Naționale a României; Florin Georgescu, vicepreședinte al Consiliului de administrație și prim-viceguvernator al Băncii Naționale a României; Leonardo Badea, membru al Consiliului de administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Eugen Nicolăescu, membru al Consiliului de administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României; Csaba Bálint, membru al Consiliului de administrație; Gheorghe Gherghina, membru al Consiliului de administrație; Cristian Popa, membru al Consiliului de administrație; Dan-Radu Rușanu, membru al Consiliului de administrație; Virgiliu-Jorj Stoenescu, membru al Consiliului de administrație.

În cadrul ședinței, Consiliul de administrație a discutat și adoptat decizia de politică monetară, pe baza datelor și analizelor privind evoluțiile macroeconomice, financiare și monetare curente și de perspectivă prezentate de direcțiile de specialitate și a altor informații interne și externe disponibile.

În discuțiile privind evoluția recentă a inflației, membrii Consiliului au arătat că rata anuală a inflației a ajuns la 15,32 la sută în august, depășind marginal previziunile, după ce în luna iulie a scăzut la 14,96 la sută, de la 15,05 la sută în iunie. S-a remarcat că noua creștere a fost antrenată aproape în totalitate de continuarea scumpirii alimentelor, incluzând categoria LFO, al cărei impact a fost contrabalansat totuși în mare parte de scăderea prețului combustibililor – pe fondul compensării prețului carburanților și al descreșterii cotației petrolului –, precum și de efecte de bază asociate evoluției prețurilor energiei.

Rata anuală a inflației CORE2 ajustat a continuat să crească într-un ritm susținut și superior așteptărilor în iulie-august, dar încetinit față de trimestrele anterioare, mărindu-se la 11,2 la sută în august, de la 9,8 la sută în iunie. Totodată, contribuția la avans a subcomponentei alimentelor procesate a atins un nou maxim al ultimelor trimestre, în principal ca efect al scumpirii materiilor prime și energiei, în timp ce aportul segmentului mărfurilor nealimentare a rămas modest, iar cel al subcomponentei serviciilor a devenit practic nul, inclusiv pe fondul evoluției în termeni anuali a raportului leu/euro, au observat membrii Consiliului.

În urma analizei, s-a convenit că ascensiunea ratei anuale a inflației CORE2 ajustat din iulie-august este atribuibilă tot șocurilor globale pe partea ofertei – amplificate și prelungite de războiul din Ucraina și de sancțiunile asociate –, dar și secetei extinse la nivel european din acest an, ale căror efecte inflaționiste directe și indirecte au fost potențate și în cursul verii de cotele înalte ale așteptărilor inflaționiste pe termen scurt, de continuarea manifestării unei cereri reprimate pe anumite segmente, precum și de ponderea însemnată deținută în coșul de consum de produsele alimentare și de cele importate. Impactul inflaționist al șocurilor pe partea ofertei a continuat să crească recent și în Europa, precum și în alte țări dezvoltate, inclusiv la nivelul inflației de bază, au subliniat mai mulți membri ai Consiliului, evocând mărirea ratei anuale a inflației în luna septembrie la 10 la sută în zona euro și între 15 la sută și 19 la sută în țări vecine României.

Au fost evidențiate însă și majorările mai estompate de dinamică consemnate în iulie-august de prețurile producției industriale pentru piața internă pe segmentul bunurilor de consum, pe seama decelerării creșterii prețurilor celor de folosință îndelungată, precum și ajustările descendente suferite în ultimele luni de așteptările inflaționiste pe termen scurt ale agenților economici din industrie, comerț și construcții, de la nivelurile foarte ridicate atinse anterior. S-au făcut, de asemenea, referiri la expectațiile inflaționiste pe termen mai lung ale analiștilor bancari, care s-au mărit doar foarte ușor în acest interval, dar în condițiile plasării lor deasupra intervalului țintei, precum și la tendința tot mai evidentă de erodare a puterii de cumpărare a consumatorilor, reflectată de creșterea valorii negative a dinamicii salariului mediu net real în debutul trimestrului III.

În ceea ce privește poziția ciclică a economiei, membrii Consiliului au remarcat că activitatea economică și-a încetinit considerabil creșterea în trimestrul II față de precedentele trei luni – la 2,1 la sută, de la 5,1 la sută –, dar mult mai puțin decât s-a anticipat. S-a concluzionat că evoluția face probabilă o nouă creștere moderată a excedentului de cerere agregată în acest interval, contrar așteptărilor.

Și creșterea în termeni anuali a PIB a continuat să depășească semnificativ previziunile, decelerând doar ușor în trimestrul II, la 5,3 la sută, de la 6,4 la sută în trimestrul anterior. Aportul majoritar la creșterea economică a fost adus însă de variația stocurilor, în timp ce contribuția consumului gospodăriilor populației, secundară ca mărime, s-a diminuat vizibil față de trimestrul precedent, iar cea a formării brute de capital fix a rămas foarte modestă, deși s-a mărit ușor, au observat membrii Consiliului.

Totodată, exportul net a redevenit puternic contracționist, în condițiile scăderii dinamicii anuale a exportului, concomitent cu reamplificarea considerabilă a celei a importului de bunuri și servicii. Deficitul balanței comerciale și cel de cont curent și-au diminuat totuși dinamica anuală în trimestrul II – mai pronunțat în cazul celui din urmă –, pe fondul atenuării marginale a decalajului nefavorabil dintre dinamica prețurilor importurilor și cea a prețurilor exporturilor, dar și cu aportul ameliorării evoluției soldului balanței veniturilor primare. Dimensiunea și ritmul de adâncire a deficitului extern rămân însă deosebit de îngrijorătoare, chiar dacă, în ultima perioadă, acestea sunt atribuibile în bună măsură înrăutățirii raportului de schimb și acțiunii unor factori conjuncturali, resimțite acut și în alte economii europene, au subliniat în mod repetat membrii Consiliului.

În ceea ce privește piața muncii, membrii Consiliului au arătat că efectivul salariaților din economie și-a încetinit vizibil creșterea în iunie-iulie pe seama evoluțiilor din sectorul privat, iar prelungirea scăderii ratei șomajului, până la 5,1 la sută în luna august, a fost însoțită în cursul trimestrului II de restrângerea ușoară a ratei locurilor de muncă vacante, în premieră pentru ultimele șase trimestre. Totodată, dinamica anuală de două cifre a câștigului salarial mediu brut nominal s-a cvasi-plafonat în ultimele luni, mărindu-și implicit ecartul negativ față de dinamica inflației, evoluție acompaniată însă de o nouă accelerare a creșterii în termeni anuali a costului unitar cu forța de muncă din industrie, ca efect al accentuării considerabile a pierderilor de productivitate, pe fondul crizei energetice ce afectează activitatea industrială autohtonă și pe cea a partenerilor comerciali.

În același timp, s-a remarcat că cele mai recente sondaje de specialitate indică o scădere ușoară a deficitului de forță de muncă raportat de companii, după creșterea neîntreruptă consemnată de la finele anului 2020, precum și o relativă slăbire a intențiilor de angajare pe orizontul apropiat de timp, în contextul costurilor extrem de ridicate cu energia și al incertitudinilor generate de războiul din Ucraina și de sancțiunile tot mai severe asociate, cu impact inclusiv asupra cererii. Această conjunctură – implicând o probabilă atenuare a gradului de tensionare a pieței muncii în semestrul II din acest an –, este de natură să frâneze creșterea dinamicii salariilor în viitorul apropiat, chiar și în condițiile actualelor rate mai înalte ale inflației, au susținut mai mulți membri ai Consiliului.

Totodată, s-a reiterat că dincolo de orizontul apropiat de timp, capacitatea unor firme de a se menține viabile/profitabile, în contextul costurilor ridicate, va fi testată și de sistarea măsurilor de sprijin guvernamental, precum și de nevoia de tehnologizare, ce s-ar putea solda cu noi restructurări sau falimente de firme. Au fost, de asemenea, punctate incertitudinile notabile ce decurg din extinderea automatizării și digitalizării pe plan intern, precum și din tendința de creștere a recursului la muncitori extracomunitari.

În discuțiile referitoare la condițiile financiare, membrii Consiliului au observat că principalele cotații ale pieței monetare interbancare s-au stabilizat în perioada recentă marginal deasupra valorilor atinse spre finele lunii iulie, după ușoare ajustări descendente înregistrate în august, pe fondul deciziei de politică monetară a BNR și al semnalelor transmise de banca centrală în acest context. S-a remarcat, totodată, că randamentele titlurilor de stat au recuperat parțial în septembrie descreșterile consemnate în precedentele două luni, urmând o traiectorie moderat ascendentă, în linie cu evoluțiile din economii dezvoltate și din regiune, în contextul semnalelor/deciziilor băncilor centrale majore privind continuarea întăririi ferme a politicii monetare, asociate cu o creștere a aversiunii globale față de risc. Rata medie a dobânzii la creditele noi și-a accelerat însă puternic creșterea în iulie-august, și ca efect al măririi IRCC în debutul trimestrului III, iar cea aferentă depozitelor noi la termen a continuat să avanseze alert, inclusiv pe segmentul populației, nivelul ei real rămânând totuși semnificativ negativ, au subliniat mai mulți membri ai Consiliului.

În această conjunctură, dar și pe fondul epuizării acțiunii sezoniere din vară a unor factori interni, leul și-a corectat integral în luna septembrie aprecierea semnificativă față de euro acumulată în iulie-august, iar în raport cu dolarul SUA, moneda națională s-a depreciat, ca urmare a evoluțiilor de pe piețele financiare internaționale, au arătat membrii Consiliului. Totodată, s-a convenit că riscuri la adresa evoluției ratei de schimb a leului – cu potențiale consecințe asupra inflației și a indicatorilor de vulnerabilitate externă –, continuă să vină din nivelul și tendința dezechilibrului extern și din incertitudinile asociate consolidării bugetare, precum și dintr-o eventuală deteriorare suplimentară a percepției de risc asupra piețelor financiare din regiune, în contextul escaladării războiului din Ucraina. Influențe de sens opus sunt totuși de așteptat din restrângerea diferențialului ratei dobânzii pe termen scurt, în condițiile cvasi-stopării creșterii ratelor dobânzilor-cheie de către bănci centrale din regiune, au susținut unii membri ai Consiliului.

Totodată a fost evidențiată inflexiunea recentă produsă în evoluția dinamicii anuale de două cifre a creditului acordat sectorului privat. Astfel, după o ascensiune cvasi-continuă de aproape doi ani, aceasta a început să se reducă gradual în debutul semestrului II, coborând la 15,9 la sută în august, de la 17,5 la sută în iunie, în principal ca urmare accentuării descreșterii variației înalte a componentei în lei, pe seama evoluțiilor de pe ambele segmente majore – populație și societăți nefinanciare –, chiar și în condițiile unui aport ușor crescut al programelor guvernamentale. Drept urmare, ponderea creditului în monedă națională în total s-a redus marginal, la 71,8 la sută în august, de la 72,0 la sută la jumătatea anului.

În ceea ce privește evoluțiile viitoare, membrii Consiliului au arătat că, potrivit noilor evaluări, rata anuală a inflației va continua probabil să mai crească până spre finele anului curent, dar într-un ritm vizibil încetinit, urcând astfel peste valorile în descreștere ușoară previzionate pe orizontul scurt de timp în cea mai recentă prognoză pe termen mediu. S-a reamintit că prognoza din august anticipa plafonarea în trimestrul III și intrarea ulterioară a ratei anuale a inflației pe o traiectorie descrescătoare, graduală timp de trei trimestre, însă relativ alertă apoi, implicând plasarea acesteia la 13,9 la sută în decembrie 2022, dar ușor sub punctul central al țintei la finele orizontului prognozei.

Responsabile de înrăutățirea suplimentară a perspectivei apropiate a inflației sunt tot șocurile globale pe partea ofertei, au subliniat membrii Consiliului, observând că determinanții majori continuă să fie dinamicile mai mari anticipate a fi consemnate în lunile următoare de prețurile gazelor naturale și energiei electrice – inclusiv în condițiile modificării caracteristicilor schemei de plafonare a prețurilor la energia electrică –, precum și de prețurile alimentelor, sub influența creșterii ample a cotațiilor mărfurilor agroalimentare, pe fondul războiului din Ucraina și al sancțiunilor instituite, dar și al secetei prelungite și extinse la nivel european din această vară. Influențe suplimentare sunt așteptate și de pe segmentul prețurilor administrate, în timp ce efecte de bază dezinflaționiste, dar relativ modeste, se vor manifesta inclusiv pe segmentul combustibililor, dată fiind și recenta prelungire a schemei de plafonare a prețurilor carburanților.

S-a sesizat că, în aceste condiții, efectele inflaționiste adiționale – directe și indirecte – ale șocurilor globale pe partea ofertei vor continua să afecteze, în perspectivă apropiată, atât evoluția componentelor exogene ale IPC, cât și dinamica inflației de bază, cu o intensitate ceva mai mare decât s-a prezumat în august, însă mult diminuată în raport cu prima parte a anului.

S-a convenit, totodată, că impactul exercitat de schemele de plafonare și compensare a prețurilor la energie și combustibili rămâne dificil de previzionat și că balanța integrală a riscurilor la adresa perspectivei inflației induse de factorii pe partea ofertei continuă să fie dominată de riscuri în sens ascendent, cel puțin pe termen scurt, în contextul războiului din Ucraina și al sancțiunilor asociate, precum și pe fondul secetei din acest an, fiind totuși posibile și corecții descendente relativ mai pronunțate ale cotațiilor unor mărfuri, incluzându-le pe cele agroalimentare, precum și ameliorări ceva mai evidente în lanțuri globale de producție și aprovizionare.

În același timp, s-a observat că din partea poziției ciclice a economiei sunt de așteptat presiuni inflaționiste modeste și în atenuare în perspectivă apropiată, dar mai intense decât cele anticipate anterior, în condițiile în care noile evaluări indică o încetinire puternică a creșterii economiei în semestrul II – sub impactul escaladării războiului din Ucraina și al extinderii sancțiunilor asociate –, însă după un avans mult peste așteptări consemnat de PIB și în trimestrul II. Evoluțiile fac probabile valori în descreștere mai pronunțată ale excedentului de cerere agregată în semestrul II, dar mai ridicate decât cele evidențiate în prognoza din august. Totodată, ele implică o majorare semnificativă a dinamicii anuale a PIB în trimestrul III, urmată doar de o scădere ușoară a acesteia în trimestrul IV, pe fondul unor efecte de bază, au remarcat membrii Consiliului.

Potrivit indicatorilor cu frecvență ridicată, este de așteptat ca evoluția consumului privat să frâneze însă semnificativ creșterea anuală a PIB în trimestrul III și ca influențele expansioniste majore să vină din redinamizarea formării brute de capital fix, în principal pe seama activității din construcții, au sesizat membrii Consiliului. În același timp, din partea exportului net este posibilă o contribuție negativă mai redusă la dinamica anuală a PIB, în condițiile în care exporturile de bunuri și servicii și-au diminuat doar marginal variația anuală în luna iulie, iar importurile și-au majorat-o ușor, inclusiv pe fondul evoluției nefavorabile a prețurilor externe. Acestea au avut însă drept consecință reamplificarea dinamicii anuale înalte a deficitului comercial față de media trimestrului II, și mai ales a celei a deficitului de cont curent, care a reflectat și o deteriorare a evoluției soldului balanțelor veniturilor secundare în această lună.

Escaladarea războiului din Ucraina și sancțiunile tot mai severe asociate generează însă incertitudini și riscuri considerabile la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, au arătat în mai multe intervenții membrii Consiliului, evocând efectele posibil mai mari exercitate astfel asupra puterii de cumpărare și încrederii consumatorilor, precum și asupra activității, profiturilor și planurilor de investiții ale firmelor, dar și potențiala afectare mai severă a economiei europene/globale și a percepției de risc asupra economiilor din regiune, cu impact nefavorabil asupra costurilor de finanțare.

În acest context, membrii Consiliului au insistat asupra importanței atragerii fondurilor europene, mai ales a celor aferente programului Next Generation EU, care este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte, dar este esențială pentru realizarea reformelor structurale necesare, inclusiv a tranziției energetice, precum și pentru contrabalansarea, cel puțin parțială, a impactului contracționist al șocurilor globale pe partea ofertei, amplificate de războiul din Ucraina.

Incertitudini și riscuri majore rămân însă asociate și conduitei politicii fiscale, au convenit membrii Consiliului, făcând referiri, pe de o parte, la caracteristicile execuției bugetare din primele opt luni ale anului și la cerința continuării consolidării bugetare în contextul procedurii de deficit excesiv și al tendinței generale de înăsprire a condițiilor de finanțare, iar, pe de altă parte, la actuala conjunctură economică și socială dificilă pe plan intern și global, precum și la seturile de măsuri aplicate sau prefigurate pentru sprijinirea populației și firmelor, de natură să afecteze parametrii bugetari. Din această perspectivă, deosebit de importante au fost considerate coordonatele următoarei rectificări bugetare din acest an.

Membrii Consiliului au apreciat în mod unanim că, în ansamblul său, contextul analizat reclamă majorarea cu 0,75 puncte procentuale a ratei dobânzii de politică monetară, în vederea ancorării anticipațiilor inflaționiste pe termen mediu și a stimulării economisirii, pentru a se asigura readucerea durabilă a ratei anuale a inflației în linie cu ținta staționară de 2,5 la sută ±1 punct procentual, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile. A fost subliniată din nou importanța dozajului măsurilor și a calibrării conduitei politicii monetare în actuala conjunctură, pentru o ancorare eficace a expectațiilor inflaționiste, în condițiile unor costuri cât mai reduse în termenii creșterii economice, având în vedere și efectele contracționiste majore generate de șocurile ample pe partea ofertei, îndeosebi de criza energetică, dar și cerința progresului consolidării bugetare.

Totodată, s-a susținut necesitatea păstrării controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară și a fost reiterată importanța continuării monitorizării atente a evoluțiilor mediului intern și internațional, care să permită adecvarea instrumentelor de care dispune BNR în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu.

În aceste condiții, Consiliul de administrație al BNR a decis în unanimitate majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,25 la sută, de la 5,50 la sută. Totodată, s-a decis majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,25 la sută, de la 6,50 la sută și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,25 la sută, de la 4,50 la sută, precum și păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis în unanimitate păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

eToro lansează un portofoliu ESG diversificat

0
  • eToro lansează un portofoliu care oferă expunere la companiil care sunt lideri potrivit criteriilor ESG, incluzând o gamă diversificată de acțiuni din 11 sectoare industriale.
  • Lansarea vine la scurt timp de la debutul scorurilor ESG pentru peste 2.700 de acțiuni pe eToro

Rețeaua socială de investiții eToro a anunțat astăzi lansarea ESG-Leaders, un portofoliu care oferă investitorilor individuali o expunere pe termen lung la companii care sunt lideri în ceea ce privește cele mai bune practici de mediu, sociale și de guvernanță (ESG). 

Dani Brinker

„Cercetările noastre[1] arată că trei din cinci (62%) investitori de retail iau în considerare uneori sau întotdeauna factorii ESG înainte de a investi. Perspectivele ESG pot oferi informații suplimentare despre o companie, perspective care nu sunt de obicei luate în considerare în analiza financiară tradițională și tot mai multe dovezi sugerează că o performanță ESG pozitivă poate îmbunătăți randamentele”, a explicat Dani Brinker, șeful portofoliilor de investiții de la eToro.

Portofoliul este construit prin identificarea a patru companii cu unele dintre cele mai mari scoruri ESG pentru sectorul lor din 11 sectoare industriale, luând în considerare, de asemenea, capitalizarea pieței, lichiditatea și ratingurile analiștilor din din perspectiva vânzărilor. Cele 11 sectoare industriale acoperite sunt: bunuri de consum discreționar, bunuri de consum de bază, energie, sectorul financiar, sănătate, industrie, tehnologia informației, procesarea materiilor prime, imobiliare, servicii de telecomunicații și utilități. Printre numele din portofoliu se numără Beiersdorf, compania-mamă a Nivea, ABB, Nvidia și Telefonica. O listă completă poate fi consultată aici

„În funcție de natura sectorului în care activează, companiile sunt afectate diferit de factorii de mediu, sociali și de guvernanță. De exemplu, o companie din domeniul energiei va fi mai expusă la riscurile generate de factorii de mediu, în timp ce o companie din domeniul serviciilor financiare este mai probabil să fie expusă la riscurile de guvernanță. Construirea unui portofoliu format din liderii ESG din 11 sectoare industriale asigură un portofoliu cuprinzător și diversificat, care oferă expunere la companii lider în toate cele trei aspecte ESG”, a adăugat Dani Brinker.

Lansarea portofoliului urmează introducerii pe platforma eToro a scorurilor ESG pentru peste 2.700 de acțiuni. Realizate de ESG Book, un lider global în domeniul datelor și tehnologiei ESG, scorurile ESG combină cele mai recente știri de pe piață, semnalele ONG-urilor și informațiile raportate de companii, permițând utilizatorilor să ia în considerare factorii de mediu, sociali și de guvernanță atunci când își construiesc portofoliile. 

Portofoliile eToro oferă investitorilor expuneri gata pregătite și complet alocate, grupate pe diverse teme de investiții. Reunind mai multe active pe baza unei metodologii definite și utilizând o abordare pasivă a investițiilor, portofoliile eToro sunt soluții de investiții pe termen lung care oferă o expunere diversificată fără comisioane de administrare.

Investiția inițială începe de la 500 de dolari, iar investitorii pot accesa instrumente și grafice pentru a urmări performanța portofoliului, în timp ce feed-ul social al eToro îi va ține la curent cu evoluțiile din sector. Deocamdată, acest portofoliu nu este disponibil pentru utilizatorii din SUA.


[1] eToro’s Q2 Retail Investor Beat:*Cercetarea a fost realizată de Appinio în perioada 7-17 iunie 2022. Sondajele anterioare au fost realizate trimestrial împreună cu Opinium. Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 10.000 de investitori individuali din 14 țări – câte 1.000 în: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Australia și Spania  și 500 de investitori individuali în Italia, Olanda, Danemarca, Suedia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.