Interzicerea emiterii noaptea de avize de transport de lemne de la locul recoltării

0

Emiterea  avizelor de însoțire a lemnului în sistemul SUMAL de la locul recoltării (din pădure) devine interzisă pe timpul nopții: în intervalul orar 20:00-07:00, în perioada octombrie-martie și 22:00-06:00, în perioada aprilie-septembrie. Decizia se regăsește în hotărârea de guvern aprobată la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, de modificare și completare a HG 497/2020, prin care este reglementată funcționarea sistemului informatic de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase, SUMAL 2.0.

Prin noua hotărâre, au fost modificate şi completate Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului şi a unor măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn. 

SUMAL 2.0 – sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase a fost pus în funcțiune la data de 31 ianuarie 2021, HG 497/2020 fiind actul normativ care reglementează funcționarea acestuia. 

Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Astăzi, de Ziua Națională a Pădurilor, iată că avem aprobat acest proiect de HG care ne ajută și mai mult în lupta pentru protejarea pădurilor României. Aceste modificări ale SUMAL 2.0 erau necesare  pentru a avea o rigurozitate şi mai mare în utilizarea acestuia, iar implementarea noilor funcţionalități aduce un plus acestui sistem informatic extrem de important. Datele din SUMAL ne arată că, în 2021, au fost emise aproximativ 50.000 de avize de transport de la locul recoltării, în intervalul orar vizat de noua restricție. Prin interzicerea pe timp de noapte a emiterii avizelor de însoțire în SUMAL 2.0, de la locul recoltării, reducem şi mai mult riscul de a avea exploatări ilegale din păduri. Totodată, prin PNRR, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor beneficiază de un buget de 46 milioane de euro pentru dezvoltarea SUMAL 2.0 în următorii ani. Astfel, vor fi realizate: un sistem național de monitorizare video, un sistem de implementare a imaginilor satelitare, precum și un sistem de integrare a suprafețelor de vegetație forestieră. O altă modificare foarte importantă se referă la extinderea accesului la aplicația SUMAL2.0 Control pentru personalul silvic din cadrul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură și din cadrul structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia și pentru organele de cercetare penală ale poliției judiciare specializate pe domeniul silvic”. 

MMAP prezintă alte modificări legislative adoptate, care vizează:

•    Clarificarea introducerii în categoria materialelor lemnoase a lemnului asupra căruia se realizează prelucrări suplimentare (vopsire, lăcuire, impregnare, îmbinare, încleiere), produsele finite și semifinite, PAL-ul, mobila, aceste categorii  neîndeplinind condițiile prevăzute de lege de a fi încadrate ca materiale lemnoase

•    Detalierea și extinderea situațiilor și modalităților de emitere a avizelor de însoțire a materialelor lemnoase

•    Reglementarea procedurii de prelungire a termenului de executare a contractului de transport naval sau feroviar din cauze neimputabile operatorului de transport

•    Reglementarea  procedurii de valorificare a materialelor lemnoase pentru care se constată diferenţe în plus faţă de toleranţele admise între volumul înscris în avizul de însoțire şi volumul recepţionat și destinația veniturilor rezultate din valorificarea acestor materiale lemnoase

•    Reglementarea de noi situații în care materialele lemnoase nu au provenienţă legală

•    Reglementarea procedurii de  identificare de către agenții constatatori a materialelor lemnoase abandonate sau reținute/confiscate în vederea stabilirii deținătorilor de drept ale acestora

•    Reglementarea modului în care se realizează transportul materialelor lemnoase care fac obiectul exportului, transportului intracomunitar rutier, transportului succesiv cu mai multe mijloace de transport, transbordarea, achiziţia de materiale lemnoase de la mai mulţi proprietari și transportul cu acelaşi mijloc de transport pentru mai mulţi beneficiari

•    Se detaliază modul în care se realizează operaţiunile de încărcare și descărcare  în/din vagoane sau în/din nave 

•    Anexa nr. 1 se completează cu definiția tocăturii certificabile și necertificabile și a lemnului semifabricat,  pentru punerea în corelare cu prevederile Legii nr. 197/2020, în ceea ce privește definirea materialelor lemnoase

•    Anexa nr. 2 s-a modificat prin includerea de informații suplimentare necesare unui control corespunzător 

•    Anexa nr. 3 s-a modificat prin redefinire ca proces-verbal de inventariere a materialelor lemnoase, utilizat pentru toate situațiile de măsurare și s-a eliminat avizul gărzii forestiere, deoarece această structură nu este parte la măsurătorile realizate

•    Anexa nr. 6 s-a modificat prin instituirea de valori minime și maxime pentru factorii de cubaj utilizați la calculul volumului materialelor lemnoase transportate în forme geometrice, pentru determinarea unui volum mai precis și pentru acoperirea tuturor situațiilor întâlnite în practică

Modificarea actului normativ este necesară pentru punerea în acord a conținutului cu prevederile noului Cod Silvic, aprobat prin Legea nr. 197/2020

Alpha Bank Romania lansează pe piața locală trei fonduri de investiții administrate de Alpha Asset Management A.E.D.A.K., care îndeplinesc criteriile de sustenabilitate – ESG

0

Alpha Bank Romania lansează pe piața locală trei fonduri de investiții ce fac parte din Alpha (LUX) Global Funds, administrate de Alpha Asset Management A.E.D.A.K., membră a Grupului Alpha Bank specializată în administrarea investițiilor, și supravegheate de Commission de Surveillance du Secteur Financier din Luxemburg.

Fondurile Alpha (LUX) Global Funds respectă criteriile de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) în analiza investițiilor și în procesele de luare a deciziilor, oferind o diversificare vastă pe tipuri de active, zone geografice și valute.

“Cele trei fonduri de investiții oferă acces pe piețele financiare internaționale, fiind adaptate profilului investitorilor care urmăresc sustenabilitatea în investițiile de portofoliu. Investitorii pot beneficia de respectarea obiectivelor ESG care asigură îndeplinirea criteriilor legate de mediu, sociale și de guvernanță, o oportunitate pentru alinierea investițiilor cu valorile personale, dar și cu obiectivele mai largi ale societății”, a declarat Mario Penados, Director Direcția Personal Banking, Alpha Bank Romania.

Cele trei fonduri sunt de tip „fond de fonduri” (fund of funds – FoF), disponibile în EUR și USD, înregistrate în Luxemburg și se adresează investitorilor ce doresc un portofoliu flexibil și diversificat, cu o alocare globală a activelor pe un orizont investițional de timp mediu și lung.

Alpha (LUX) Global Defensive FoF oferă un portofoliu diversificat de fonduri mutuale, inclusiv ETF-uri (Exchange-Traded Funds), administrate de manageri internaționali de top, care investesc în principal în obligațiuni denominate în euro, instrumente ale pieței monetare și depozite la instituții de credit precum și acțiuni europene.

Alpha (LUX) Global Balanced FoF investește în principal în unități sau acțiuni ale OPCVM (Organisme de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare) sau ale altor OPC (Organisme de Plasament Colectiv), oferind expunere moderată la un portofoliu cu alocare globală.

Alpha (LUX) Global Themes FoF oferă un portofoliu diversificat de fonduri de acțiuni, inclusiv ETF-uri, și caută să identifice oportunități în domenii precum schimbările climatice, tehnologii inovatoare, evoluția comportamentului cumpărătorului și tendințe demografice.

Alpha Asset Management A.E.D.A.K. este semnatară a “Principiilor pentru investiții responsabile” (PRI – Principles for Responsible Investments) susținute de Organizația Națiunilor Unite, sprijinind activ dezvoltarea durabilă a economiei prin investițiile sale.



Despre Alpha Bank Romania

Alpha Bank Romania este membră a Alpha Bank Group, unul dintre cele mai mari grupuri bancare și financiare din Grecia, fondat în 1879 de către J.F. Costopoulos. Activitățile internaționale ale Grupului se extind pe lângă România, și în Regatul Unit,  Luxemburg și Cipru.

Alpha Bank Romania este o instituție financiară aflată printre primele 10 bănci din țară, cu operațiuni de bancă universală. Bancă sistemică, cu o prezență națională de peste 27 de ani, Alpha Bank Romania oferă o gamă largă de servicii și produse moderne atât pentru persoane fizice, cât și pentru IMM-uri și segmentul corporativ.

Alpha Bank Romania este una dintre instituțiile financiare care a inovat sectorul bancar românesc, fiind prima bancă ce a lansat pe piața locală o aplicație care transformă un dispozitiv mobil android într-un terminal POS. Totodată, a realizat prima emisiune de obligațiuni ipotecare din România după ce a fost prima bancă ce a introdus în oferta sa creditele pentru locuințe.

Informații pentru investitori: FONDURILE MUTUALE NU AU RANDAMENT GARANTAT ȘI PERFORMANȚA ANTERIOARĂ NU GARANTEAZĂ RANDAMENTELE VIITOARE. Citiți prospectul și documentul „Informații cheie destinate investitorilor” înainte de a investi în unități de fond. Informațiile sunt disponibile în limba română pe site-ul oficial al Alpha Bank Romania SA https://www.alphabank.ro/persoane-fizice/investitii/fonduri-de-investitii și pot fi obținute la orice sucursală Alpha Bank România și la sediul său din București 237B Calea Dorobanților, sector 1, Telefon: +40 (0)21 455 9998, Fax: +40 (0)21 231 6570, e-mail: mutual_funds@alphabank.ro; Nr. de înregistrare în Registrul. A.S.F.: CSC06FDIALUX0086; Banca Custode: ROYAL BANK OF CANADA

MAE salută adoptarea, de către Adunarea Generală a ONU, cu o largă majoritate, a rezoluției cu titlul „Consecințe umanitare ale agresiunii împotriva Ucrainei”

0

Ministerul Afacerilor Externe salută adoptarea, de către Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite (AG ONU), reunită în sesiune extraordinară de urgență, a rezoluției intitulate „Consecințe umanitare ale agresiunii împotriva Ucrainei”, cu o largă majoritate, de 140 membri ai ONU. România a co-sponsorizat, alături de 88 de State Membre ONU, rezoluția inițiată de Franța și Mexic. Împotriva rezoluției au votat 5 state membre ONU.

Susținerea acordată documentului reconfirmă sprijinul istoric de care a beneficiat, la 2 martie 2022, prima rezoluție privind situația din Ucraina generată de invazia și agresiunea Federației Ruse împotriva acestei țări, adoptată de Adunarea Generală a ONU în prima parte a celei de-a 11-a sesiuni de urgență, document intitulat „Agresiune împotriva Ucrainei”.

Rezoluția de la 24 martie reafirmă sprijinul pentru suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, în limita granițelor sale recunoscute internațional, și subliniază necesitatea aplicării depline a Rezoluției Adunării Generale din 2 martie 2022. Marea majoritate a statelor membre ONU solicită încetarea imediată a ostilităților, condamnă încălcările dreptului internațional umanitar și cere respectarea deplină a prevederilor acestuia, documentul încurajând soluționarea conflictului prin mijloace pașnice.

De asemenea, documentul exprimă profunda îngrijorare privind deteriorarea situației umanitare din Ucraina, în special față de numărul ridicat de victime civile, printre care se numără și copii, precum și față de situația persoanelor strămutate sau refugiate, care necesită asistență umanitară.

Rezoluția conține, totodată, elemente de mesaj ferme cu privire la repercusiunile la nivel global ale agresiunii Rusiei, cu precădere la impactul conflictului asupra creșterii insecurității alimentare și energetice. Totodată, este subliniată necesitatea asigurării protecției civililor, fără discriminare, a personalului umanitar și medical, precum și a obiectivelor și infrastructurii indispensabile supraviețuirii populației civile.

Ca răspuns la amenințările ruse privind utilizarea armelor nucleare, precum și la acțiunile armate împotriva unor centrale nucleare ucrainene, Rezoluția exprimă îngrijorarea legată de consecințele grave, umanitare și de mediu, rezultate din accidente care ar putea surveni în urma bombardării infrastructurii nucleare ucrainene. Astfel, documentul subliniază obligativitatea garantării siguranței și securității întregii infrastructuri nucleare.

De la războiul rece la pacea fierbinte

_________________

De Slavoj Žižek

LJUBLJANA – Odată cu invazia rusă asupra Ucrainei, intrăm într-o nouă fază de război și politică globală. Pe lângă un crescut risc de catastrofă nucleară, trăim deja o furtună perfectă de crize globale care se consolidează reciproc – pandemia, schimbările climatice, pierderea biodiversității și penuria de alimente și apă. Situația prezintă o nebunie de bază: într-un moment în care însăși supraviețuirea umanității este pusă în pericol de factori ecologici (și de altă natură) și când abordarea acelor amenințări ar trebui să fie prioritară față de orice altceva, preocuparea noastră principală s-a mutat brusc – și din nou – către o nouă criză politică. Tocmai când este nevoie mai mult ca niciodată de cooperarea globală, „ciocnirea civilizațiilor” se reîntoarce răzbunătoare.

De ce se întâmplă asta? Așa cum este adesea cazul, unui mic Hegel îi va lua mult pentru a răspunde la astfel de întrebări. În Fenomenologia Spiritului, Hegel a descris în mod celebru dialectica stăpânului și slujitorului, două „conștiințe de sine” blocate într-o luptă pe viață și pe moarte. Dacă fiecare este gata să-și riște propria viață pentru a câștiga și dacă amândoi persistă în asta, nu există câștigător: unul moare, iar supraviețuitorului nu mai are cine să-i recunoască existența. Implicația este că toată istoria și cultura se bazează pe un compromis fundamental: în confruntarea ochi-la-ochi, o parte (viitorul slujitor) „își abate ochii”, nedorind să meargă până la capăt.

Dar Hegel s-ar grăbi să constate că nu poate exista un compromis final sau de durată între state. Relațiile dintre statele-națiune suverane sunt în permanență sub umbra unui potențial război, fiecare epocă de pace nefiind altceva decât un armistițiu temporar. Fiecare stat își disciplinează și educă proprii membri și garantează pacea civică între aceștia, iar acest proces produce o etică care cere în cele din urmă acte de eroism – o disponibilitate a individului de a-și sacrifica viața pentru țara sa. Relațiile sălbatice, barbare dintre state servesc astfel ca fundament al vieții etice în interiorul statelor.

THE CIRCULAR ECONOMY ÎN ROMÂNIA: RESPONSABILITATE, INTENȚII BUNE, PLAN DE ACȚIUNE, OBIECTIVE

0

Implementarea modelului economiei circulare in Romania, un concept popular in Uniunea Europeana (UE), este inca  fragil si nu deplin inteles in Romania si nu la toate nivelurile partilor interesate. Cu toate acestea, exista potential local dovedit si generat de proiecte punctuale in domenii cheie ale economiei romanesti 

In acest sens, pentru a pune in lumina evolutiilea economiei circulare din Romania, The Diplomat-Bucharest va organiza cea de-a doua editie a conferintei dedicate ECONOMIEI CIRCULARE, pe 31 martie 2022 la Bucuresti, într-un eveniment hibrid, cu transmisie LIVE de la JW. Marriott Bucharest Grand Hotel. 

Evenimentul beneficiaza de sprijinul: 

PARTENERI GOLD: EY Romania, Kaufland Romania, TenarisSilcotub , Auchan, Altex  

PARTENER STRATEGIC:  Coalitia pentru Economie Circulara – CERC 

INSTITUTII PARTENERE: Camera de Comert Romano-Britanica BRCC, Camera de Comert Romano-Germana -AHK Romania, Camera de Comert Belgia-Luxembourg Romania-Moldova, HENRO – Asociatia Producatorilor de Energie Electrica, CLUJ IT Cluster, ADAA-Asociatia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton, Lovering & Partners Business Performance Consultants, HIM Public Affairs, Wave.  

PARTENERI MEDIA: Automotive Today , Outsourcing Today, Financial Intelligence, Redactie Economistul, Romania Durabila, Club Economic , Ziarul BURSA

Conferinta pune accent pe stadiul masurilor si actiunilor locale referitoare la economia circulara in Romania, identificarea performantelor din acest domeniu, pentru a oferi o perspectiva actuala a implementarilor concrete si aplicabilitatea principiilor sistemului economic circular in economia romaneasca. 

PANEL

SESIUNEA I 

LÁSZLÓ BORBÉLY, Secretar de Stat, Coordonator al Departamentului de Dezvoltare Durabila din cadrul Secretariatului General al Guvernului

ANCA DRAGU, Senator, Senatul Romaniei

CONSTANTIN DAMOV, Presedinte CERC- Coalitia pentru Economie Circulara  

GUS SCHELLEKENS, Senior Sustainability Advisor, EY RO

ELENA-SIMINA LAKATOS, Presedinte, Institutul pentru Cercetari în Economie Circulara si Mediu ERNEST LUPAN

RAUL POP, Expert management deseuri, ECOTECA   

ALEX. LAIBAR, Director Executiv, CERC- Coalitia pentru Economie Circulara  (MODERATOR SES I)

SESIUNEA II

VALER HANCAS,  Director Comunicare si Corporate Affairs, Kaufland Romania

CRISTINA SIMA, Environment Senior Manager, TenarisSilcotub

IULIA MALIOUKIS, Senior Project Manager, Horváth

EDVIN ABDULACHIM, Director Comercial Altex

FLORIAN BURNAR, Senior Consultant, Government and Public Sector, EY RO (MODERATOR SES II)

AGENDA 

09:30 – 11:00  SESIUNEA I 

ABORDARI EUROPENE ALE MODELULUI
ECONOMIEI CIRCULARE SI ACTIUNI LOCALE 

Conform obiectivelor UE cuprinse in Green Deal  de atingere a tintelor de  neutralitate climatica pana in 2050, Comisia Europeana a propus un nou Plan de actiune pentru economia circulara in martie 2020, care se concentreaza pe gestionarea deseurilor si care vizeaza stimularea cresterii, competitivitatii si leadership-ul global al UE in acest domeniu. Parlamentul European a cerut reguli mai stricte la nivelul statelor membre de reciclare si asumare a unor obiective obligatorii pentru 2030 pentru utilizarea si consumul de resurse, printr-o rezolutie adoptata la 9 februarie 2021.

•  Plan de actiune si strategia nationala privind economia circulara si actualizarile din acest an 

•  Leadership si vocea autoritatilor  in promovarea si aplicarea principiilor economiei circulare din Romania

•  Tintele asumate de Romania in circularitate si managementul deseurilor

•  Provocari si abordari eficiente in Romania privind economia circulara 

DIRECTIVA EUROPEANA ECO DESIGN SI IMPLICATII IN ROMANIA  

Pentru a atinge tintele europene cu privire la gestionarea deseurilor, produse durabile si generarea de resurse durabile, neutre din punct de vedere climatic, Comisia Europeana propune extinderea Directivei privind producerea in mod ecologic al  produselor care nu au legatura cu energia prin Eco-Design. Scopul noii directive europene este incorporarea problemelor de mediu in proiectarea unui produs pentru a-si imbunatati performantele de mediu pe tot parcursul ciclului sau de viata. Deputatii europeni sustin, de asemenea, initiativele de combatere a uzurii produselor, de imbunatatire a durabilitatii acestora si de consolidare a drepturilor consumatorilor cu dreptul la reparare. Aceasta directiva se refera strict la tranzitia catre produse durabile. Cum afecteaza aceasta directiva mediul local de afaceri si care este impactul asupra producatorilor, distribuitorilor si consumatorilor din Romania. 

• Impactul directivei EcoDesign in Romania asupra producatorilor, distribuitorilor si consumatorilor

• Vocea autoritatilor, reglementari si gradul de constientizare cu privire la Eco Design in Romania

• Obiective asumate cu privire la  Eco Design in Romania

11:20 – 13:00   SESIUNEA II

INDUSTRII CRITICE PENTRU APLICAREA
MODELELOR ECONOMIEI CIRCULARE 

Concepte precum circularitatea si sustenabilitatea trebuie integrate in toate etapele lantului valoric al unui produs pentru a realiza o economie complet circulara: de la proiectarea initiala la productie si pana la utilizatorul final. Planul de actiune al Comisiei UE se refera la sapte domenii cheie esentiale pentru realizarea unei economii circulare: materialele plastice; textile; deseuri electronice; alimente, apa si nutrienti; ambalare; baterii si vehicule; cladiri si constructii.

• Care sunt sectoarele critice pentru circularitate si care este impactul local al obiectivelor asumate?

• Provocari ale circularitatii pentru diferite sectoare economice si oportunitati de a atinge obiective de sustenabilitate si circularitate  

• Masuri si actiuni pentru imbunatatirea economiei circulare si sustenabilitatii in Romania

• Povesti de succes in Romania pentru implementari sustenabile in economia circulara 

MANAGEMENTUL DESEURILOR: DE LA PLAN LA ACTIUNE 

Tendintele si abordarile actuale in transformarea industriei de gestionare a deseurilor. Activarea si valorificarea tehnologiilor actuale si dialogul eficient al tuturor partilor interesate in acest proces: reciclatori, designeri, ambalatori, producatori, intreprinderi, municipalitati, guverne si, nu in ultimul rand, consumatori.

• Modele de succes in managementul deseurilor in Romania

• Reciclare si transformare a deseurilor in energie  versus  administrarea traditionala a deseurilor

• Oportunitati si provocari in abordarea managementului deseurilor in Romania

• Reglementarile si angajamentul autoritatilor si administratiilor locale de a abordasi de a incuraja / sprijini gestionarea eficienta a  deseurilor la nivel local.

Valentin Ionescu (ASF): Piața asigurărilor a crescut cu 24% anul trecut, față de 2020

0

În cadrul „Conferinței Europene a Serviciilor Financiare ECFS2022 Sustenabilitate și Reziliență – Noile coordonate ale piețelor financiare”, organizată de Institutul de Studii Financiare, domnul Valentin Ionescu, director al Direcției Generale de Asigurări din cadrul ASF, a declarat:

„Anul trecut, piața asigurărilor a crescut din punctul de vedere al primelor brute subscrise cu 24%. Este pozitiv faptul că asigurările de viață au crescut cu 18% și au ajuns la subscrieri de 2,6 miliarde de lei, iar asigurările de sănătate au crescut cu 10% și au însumat 500 milioane de lei. Aceste tipuri de asigurări, prin măsurile pe care noi le-am luat, ne dorim să crească continuu, astfel încât structura pieței, asa cum este ea acum, să se schimbe în următorii ani, iar ponderea asigurărilor facultative să fie dominantă.

În 2021, despăgubirile brute plătite de către societățile de asigurare au fost de circa 7,6 miliarde de lei. Industria este rezilientă, industria a răspuns tuturor daunelor care s-au întâmplat pe parcursul anului trecut.Coeficientul de lichiditate a fost în creștere la sfârșitul lunii decembrie pentru societățile de asigurări comparativ cu 2020, iar indicatorii SCR si MCR au fost peste nivelul minim legal.

Per ansamblu, în ciuda pandemiei și a ieșirii din piață a celui mai mare asigurator, prin eforturile pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară le-a făcut, piețele financiare pe care noi le supraveghem, inclusiv piața asigurărilor, s-au dovedit reziliente și au susținut, atunci când a fost nevoie, familiile sau agenții economici.Ultimii 2 ani de pandemie au demonstrat o maturitate a piețelor supravegheate de ASF.

Comparativ cu alte crize istorice, în special față de cea din 2008, în acest moment stăm mult mai bine, piețele sunt mature, instrumentele sunt mult mai complexe, iar viteza de reacție, inclusiv a ASF, a fost una foarte mare, foarte bună, în coordonare cu alte autorități.

Ca urmare a tuturor măsurilor, nu s-a pus discuția unui risc sistemic în piețele supravegheate. Și acum planează riscuri asupra piețelor financiare, dar ele sunt monitorizate. În funcție de nivelul riscului, există măsuri pe fiecare nivel de risc.”

Deloitte România și Reff & Asociații au asistat ambele părți – vânzător și cumpărător – în achiziția Twispay de către Elrond Network, o tranzacție de referință pentru piața românească și europeană

0


Deloitte România și Reff & Asociații | Deloitte Legal au asistat, prin intermediul a două echipe multidisciplinare diferite, atât vânzătorul, cât și cumpărătorul în achiziționarea primului emitent de monedă electronică autorizat în România, Capital Financial Services, care operează sub brandul Twispay, de către Elrond Network, compania care a dezvoltat blockchain-ul Elrond, fondată în 2018, la Sibiu, de Beniamin Mincu, Lucian Todea și Lucian Mincu, care acum este prezentă și la nivel internațional. Încheierea acestei tranzacții, după obținerea aprobării Băncii Naționale a României (BNR), în martie 2022, reprezintă un reper de referință pe piața românească de fuziuni și achiziții (M&A).

În procesul de vânzare, o echipă formată din consultanți financiari, avocați și experți în fiscalitate a acordat asistență foștilor proprietari ai Twispay. Echipa de consultanță financiară din cadrul Deloitte România a acționat în calitate de consultant M&A principal pentru acționari și a coordonat întregul proces legat de tranzacție. Reff & Asociații | Deloitte Legal a oferit asistență juridică completă în procesul de vânzare în toate etapele tranzacției pe parcursul întregului proces de licitație competitivă, de la structurare la negociere și închidere a deal-ului, în timp ce echipa de consultanță fiscală din cadrul Deloitte România a acoperit aspectele fiscale legate de procesul de vânzare. În ceea ce privește procesul de cumpărare, o altă echipă compusă din experți din cadrul Deloitte România și Reff & Asociații | Deloitte Legal a oferit servicii juridice, financiare și fiscale pentru Elrond Network. Reff & Asociații | Deloitte Legal a oferit asistență în faza de due diligence, negociere și finalizare a tranzacției și a asistat Elrond Network în ceea ce privește procedurile de obținere a aprobării prealabile din partea Băncii Naționale a României cu privire la finalizarea tranzacției. Practica de consultanță financiară din cadrul Deloitte România a oferit servicii de due diligence financiar și asistență pentru contractul de vânzare-cumpărare, în timp ce echipa Deloitte Tax a acoperit implicațiile fiscale legate de cumpărare.

„Mă bucur că am avut ocazia să am alături, în această tranzacție, echipele Deloitte și Reff & Asociații| Deloitte Legal și aș dori să îmi exprim întreaga recunoștință pentru profesionalismul și contribuția lor la concretizarea acestei tranzacții. Am finalizat cu succes un proiect extins și complex, cu sprijinul consultanților noștri de încredere, care au acționat într-o manieră distinctivă și inovatoare în toate fazele tranzacției, ca o echipă multidisciplinară complet integrată, care abordează toate aspectele relevante ale unei tranzacții (juridice, de reglementare, financiare, fiscale). Am lucrat îndeaproape cu Dragoș Cruceru, care a coordonat întregul proces de vânzare, și am găsit în Andreea Șerban nu doar un avocat excelent, specializat în aspecte de reglementare financiară, ci și un negociator experimentat, pragmatic, orientat spre aspectele de business și echilibrat. Georgiana Singurel a coordonat eficient fluxul juridic, construind încrederea necesară pentru închiderea cu succes a tranzacției. Acum este momentul ca Twispay să intre într-o nouă etapă de dezvoltare. Suntem încrezători că noua viziune a Elrond Network va avea o contribuție decisivă la succesul companiei și îi va consolida poziția pe segmentul serviciilor de emitere de carduri și de procesare a plăților online”, a spus Raluca Avram, fostul administrator al  Capital Financial Services S.A.

„Echipele Deloitte și Reff & Asociații, care au lucrat de ambele părți ale acestei achiziții de referință, au avut o contribuție esențială în stabilirea unei legături ferme între progresul tehnologic și sistemul financiar european. Datorită eforturilor lor competente, acum există o deschidere reală pentru ca procesele financiare să fie consolidate prin transferuri de valoare extrem de sigure, aproape instantanee și necostisitoare, care vor duce în curând relațiile instituționale, B2B și B2C, la un nivel cu totul nou de eficiență, într-o manieră standardizată și în deplină conformitate cu reglementările în vigoare”, a spus Beniamin Mincu, CEO Elrond Network.

„Suntem onorați că Deloitte s-a dovedit a fi un partener de încredere pentru ambele părți implicate în această tranzacție. Profesioniștii noștri nu numai că au acordat servicii de înaltă calitate, dar, în același timp, cred că am oferit combinația perfectă de servicii prin intermediul echipelor noastre multidisciplinare, care au întâmpinat multe provocări, dar au acționat în interesul clientului. Le mulțumesc tuturor actorilor implicați în tranzacție pentru încrederea lor. Întregul exercițiu a fost complex și de lungă durată și a fost finalizat cu succes datorită capacității excelente de adaptare de care s-a dat dovadă în tot acest timp, aspect care, cred eu, a constituit un factor decisiv în această tranzacție”, a spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

„Compania achiziționată este una dintre cele două autorizate de BNR ca instituții emitente de monedă electronică, astfel că în ultimul an am fost implicați în fluxuri de negociere privind documentația tranzacției cu mai mulți jucători care și-au exprimat interesul pentru cumpărare. Această tranzacție sofisticată a presupus un grad ridicat de complexitate juridică și de gestionare a aspectelor specifice unei industrii reglementate, fiind unul dintre puținele proiecte de M&A din domeniu din România. Suntem recunoscători clientului nostru pentru încrederea în expertiza tehnică a echipei noastre, în capacitatea noastră de a-i înțelege afacerea, în integritatea, profesionalismul, abilitățile de negociere ale colegilor și mă bucur că nivelul de competență și de implicare din partea noastră au contribuit la succesul tranzacției. Faptul că și ofertantul câștigător a fost asistat de firma noastră de avocați face ca acest proiect să fie cu adevărat special pentru noi”, a spus Georgiana Singurel, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal, coordonatorul practicii de drept societar și fuziuni și achiziții .

„Achiziția Twispay de către Elrond reprezintă o premieră din mai multe puncte de vedere: nu numai că este prima tranzacție în sectorul emitenților de monedă electronică din România, ci și o achiziție de referință pentru sectorul financiar, dincolo de granițele României, având în vedere că Elrond Network, pe care am avut plăcerea să o asistăm, a dezvoltat o arhitectură blockchain recunoscută la nivel internațional, care urmăarește să contribuie la evoluția sectorului financiar utilizând potențialul tehnologiei blockchain. Nu în ultimul rând, este o onoare pentru noi faptul că ambele părți implicate în tranzacție ne-au acordat încrederea lor”, a spus Andrei Burz-Pînzaru, Partener la Reff & Asociații | Deloitte Legal. 

Echipa care a asistat proprietarii Twispay a fost alcătuită din Radu Dumitrescu, Partener coordonator, Dragoș Cruceru, Deputy Director, Ruxandra Vasile, Associate, și Sabina Preda, Associate, din cadrul echipei de consultanță financiară a Deloitte România; Georgiana Singurel, Partener (Corporate M&A), Andreea Șerban, Senior Managing Associate (Banking & Finance), Iulian Maier, Senior Associate (Corporate M&A) și Alexandru Ulici, Senior Associate (Corporate M&A), din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal; Daniel Grigore, Senior Manager, și Loredana Ilea, Senior Manager, din cadrul practicii dedicate serviciilor fiscale a Deloitte România.

Elrond Network a fost asistat de o echipă formată din Andrei Burz-Pînzaru, Partener, Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, Linda Ungureanu, Senior Associate, Danuț Arion, Associate, Gabriela Ilie, Senior Managing Associate, Mihnea Radu, Senior Associate, Irina Picoș, Associate, și Andreea Zaharia, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal; Vlad Bălan, Director, Laura Lică-Banu, Director, Silvia Mihu, Senior Associate, și Angelika Lech, Senior Associate, din cadrul practicii de consultanță financiară Deloitte România; Dan Bădin, Partener, și Ioana Năstase, Senior Manager, din cadrul practicii dedicate serviciilor fiscale a Deloitte România.

Sondaj eToro: Femeile investitor din România controlează finanțele familiei

0

România are cel mai mic procent de femei care investesc raportat la totalul investitorilor, comparativ cu alte țări europene, însă însușirea abilităților financiare a făcut ca multe dintre investitoare să aibă un rol mai mare în gestionarea finanțelor familiilor lor.

Ca parte a mai multor inițiative menite să încurajeze femeile să investească, eToro a întrebat investitoare din 14 țări, inclusiv România, despre obiceiurile lor legate de investiții.

În România femeile reprezintă doar 35% din investitori, țara noastră fiind precedată de Cehia cu 37% și Polonia cu 44%. Deși mai puține comparativ cu bărbații investitori, peste jumătate (65%) dintre româncele care investesc dețin controlul majoritar sau total al finanțelor gospodăriei. 

La întrebarea care este cel mai greu lucru în domeniul investițiilor, 19% dintre femei cred că este să știi în ce să investești, în timp ce 15,6% dintre investitoarele intervievate consideră că cel mai dificil lucru este să găsești informații credibile. Una din trei investitoare din România apelează la prieteni și familie pentru recomandări sau informații, în timp ce 45% citesc buletine de informații și rapoarte de la brokeri. Aceste informații sunt folosite  de marea majoritate pentru a căuta idei noi sau pentru a-și valida opinia.

Discrepanțele de gen în ceea ce privește proporția investitorilor pot fi explicate prin persistența unor inegalități privind sarcinile din gospodărie. Deși România se află pe locul 2 în UE la egalitatea salarială între femei și bărbați (cu o diferență de 2.4% în favoarea bărbaților, față de media europeană de 13%, un studiu realizat de Eurostat a arătat că femeile petrec mai mult timp decât bărbații cu activități legate de gospodărie și familie. În timp ce femeile din România dedică peste cinci ore pe zi, bărbații petrec mai puțin de trei ore. Acest lucru reduce timpul disponibil pentru a învăța o nouă abilitate pentru femei, fiind una dintre cauzele posibile care împiedică mai multe femei să investească. 

De asemenea, datele eToro Female Investor Beat* arată că jumătate dintre femeile investitor consideră că este nevoie de educație financiară în școli, iar 58% cred că mai multă educație pe internet și în social media va contribui la creșterea numărului investitoarelor. De asemenea, femeile consideră că pe măsură ce tot mai multe vor participa la conversație, acest lucru va ajuta și alte femei să investească. 

Sondajul relevă că principalul motiv pentru care trei din patru femei investitor din România au început să investească a fost acela de a genera venituri suplimentare. Printre alte motive care le-au determinat să investească, una din trei femei spune că a vrut să contracareze ratele scăzute ale dobânzilor și tot una din trei că a vrut să fie provocată în a face ceva diferit. Doar 18% au început să investească gândindu-se la securitatea financiară sau la venitul la pensie. Acest lucru este demonstrat și de orizontul de investiții, o treime investind cu un orizont de 1 până la 5 ani și doar 17% investind pentru 11 ani și mai mult. 19% dintre investitoarele din România au un orizont foarte scurt, de sub un an. 

80% din româncele care investesc fac asta cel puțin o dată pe lună, iar 25% dintre acestea investesc o treime sau mai mult din venitul lor și jumătate investesc între 1 și 15% din venitul lunar. Acest lucru arată că, atunci când s-au decis asupra strategiei de investiții, româncele rămân consecvente în a-și crea resursele necesare pentru a investi și pentru a-și atinge obiectivele. Acest angajament față de strategia de investiții  este unul din elementele cheie pentru a deveni un investitor de succes.


*Female Investor Survey este un sondaj realizat de Appinio în perioada 4 februarie – 15 februarie 2022 pe un eșantion de 9.504 femei investitor din 14 țări. 1.000 de investitori individuali femei în : Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Spania și Australia. 500 în următoarele: Italia, Suedia, Țările de Jos, Polonia, România și Republica Cehă, Danemarca (319) și Norvegia (185). Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent.  Nu a fost necesar ca acestea să fie utilizatori eToro. 

Importurile de oțel din Rusia și Belarus – interzise în UE. Cum va fi afectată siderurgia?

_________________

Cosmin Dincă, Manager,
Vamă şi Comerţ Internaţional, EY România

Interzicerea importurilor de produse siderurgice originare din Rusia şi Belarus este una dintre măsurile luate de Uniunea Europeană drept răspuns la criza din Ucraina. O perioadă de tranziție de trei luni este prevăzută, însă, pentru importurile de oțel tranzacționat, în baza unor contracte stabilite înainte de 2 martie 2022, pentru Belarus și 16 martie, pentru Rusia. Oțelul va putea fi importat în continuare în UE doar în acest interval de timp. Ce înseamnă interdicția pentru importatori? Vor aduce restricțiile un deficit de oțel pe piața europeană?

Încă din 2018, importurile de produse siderurgice provenind din anumite țări (printre care și Rusia sau Belarus) sunt supuse în Uniunea Europeană unor măsuri de salvgardare specifice. Mai precis, până recent, produsele din oțel provenite din Rusia sau Belarus puteau fi importate în UE fără plata unei așa-numite „taxe de salvgardare”, stabilită la 25%, prin accesarea de către importatori a unor cote tarifare specifice. În condițiile în care, prin „cotă tarifară” se înțelege un volum de mărfuri, ce poate fi exprimat cantitativ sau valoric, importat în Uniunea Europeană din țări terțe, pentru care nu sunt impuse taxe adiționale.

Întrucât nu va mai exista o cotă de import atribuită în mod specific Rusiei și Belarusului, produsele siderurgice tranzacționate în perioada tranzitorie menționată – 2 martie 2022, pentru Belarus și 16 martie 2022, pentru Rusia, vor putea fi importate accesând doar cotele reziduale (foarte limitate) pentru categoriile de produse respective (i.e. ce rămâne neconsumat în alte țări se transferă în trimestrul următor și de obicei aceste cote sunt foarte rapid epuizate). Drept urmare, în lipsa cotelor reziduale, importurile de oţel din Rusia sau Belarus vor mai putea fi efectuate doar limitat și doar cu achitarea taxei de salvgardare adiționale de 25 %. Ceea ce ar putea genera un deficit de astfel de produse pe piața europeană. 

Prin urmare, pentru a limita apariția unui deficit și a se asigura că utilizatorii produselor siderurgice din Uniunea Europeană pot continua să se aprovizioneze cu aceste volume din alte surse, Comisia a decis să ajusteze funcționarea măsurii de salvgardare. Astfel, Uniunea Europeană a redistribuit proporțional acele volume specifice cotelor tarifare alocate Rusiei și Belarusului către alte țări exportatoare (de ex. Turcia sau India). 

Bunăoară, pentru importurile de foi și benzi laminate la cald, cota tarifară totală specifică alocată inițial importurilor din Federația Rusă pentru perioada aprilie 2022 – iunie 2024 era de 3,4 milioane de tone (produsul putea fi importat fără taxa de 25%, după principiul „primul venit primul servit”). În schimb, această cantitate a fost realocată proporțional către cotele tarifare specifice aferente importurilor din Turcia, India, Republica Coreea, Marea Britanie, Serbia precum și pe cota generală „Alte țări”.

În concluzie, în perioada următoare importurile în UE de produse siderurgice din Rusia și Belarus vor scădea semnificativ și se vor scumpi. Importatorii europeni ce au contracte în derulare cu furnizori din Rusia sau Belarus mai pot importa astfel de produse în UE doar pe durata tranzitorie de 3 luni (până la data de 17 iunie 2022) și în limita cantităților cotei reziduale generale. Mai mult, chiar și în această perioadă tranzitorie ne așteptăm ca importurile de produse siderurgice ce provin din aceste țări să atragă 25% taxe de import.

Stop aruncării uleiului alimentar uzat

0

Asociația Energia Inteligentă lansează proiectul „Stop aruncării uleiului alimentar uzat” prin care își propune sa crească gradul de conștientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului și să contribuie la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieții noastre de zi cu zi prin creșterea calității apei potabile și a aerului. Totodată, folosirea uleiului alimentar uzat în producerea de energie din surse regenerabile, va face posibilă îndeplinirea țintelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon.

În contextul necesității îndeplinirii țintelor europene privind producerea de energie din surse regenerabile în mixul energetic al României, precum și a atingerii țintelor privind ponderea de energie din surse regenerabile în sectorul transporturilor, produsele pe bază de ulei alimentar uzat capătă o importanță din ce în ce mai mare. Directivele europene privind energia din surse regenerabile și pachetul legislativ „Fit for 55” prevăd o creștere a volumului de combustibili regenerabili în mixtul energetic în perioada 2021-2030 pentru îndeplinirea noilor ținte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. În acest context, uleiurile alimentare uzate reprezintă un excelent conținut de energie din surse regenerabile, fiind o materie primă de importanță crucială pentru producția de biocombustibil și cel mai eficient folosit drept combustibil UCOME (Blend biodiesel pentru motorină) mai ales în sectorul transportului rutier de mărfuri.

Dumitru Chisăliță Președinte Asociația Energia-Inteligentă,
©Asociaţia Energia Inteligentă

„Cifrele pe care le avem la ora actuală sunt îngrijorătoare și reflectă o cantitate foarte mică de ulei alimentar uzat colectat. Schimbarea poare porni de la fiecare dintre noi și suntem cu toții responsabili pentru creșterea calității vieții, dar și pentru atingerea directivelor Comisiei Europene privind reducerea amprentei de carbon. Consider că demararea unor campanii de informare adresate consumatorilor casnici privind pericolele vărsării uleiului alimentar uzat în scurgerile de apă și impactul pe care îl are acest tip de deșeu asupra mediului este foarte importantă. Totodată toți cetățenii trebuie să conștientizeze beneficiile colectării separate a uleiului alimentar uzat care se reflectă cu precădere în creșterea calității apei potabile și eventual în reducerea costurilor de curățare a acesteia, care s-ar putea regăsi în factura de utilități” a declarat Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă.

În ceea ce privește utilizarea uleiului alimentar uzat pentru producerea de biocombustibil, România este abia la începutul implementării unui sistem de colectare a uleiului gătit folosit, cantitatea colectată având un potențial de creștere foarte mare, estimat la 40% doar în sectorul profesional. Din datele prezentate de Planul național de gestionare a deșeurilor și Planurile județene de gestionare a deșeurilor reiese că la nivelul României cea mai mare cantitate de ulei alimentar uzat colectată a fost de 25.000 tone (în 2013). Totuși, ea reprezintă doar 15% din totalul uleiului vegetal consumat la nivel național.

Prin acest proiect Asociația Energia Inteligentă își propune să contribuie la crearea unui cadru legislativ care să prevadă măsuri ce privesc monitorizarea, raportarea și răspunderea colectării uleiului alimentar uzat. De asemenea, AEI își dorește să stimuleze valorificarea uleiului alimentar uzat pe plan local prin promovarea beneficiilor pe care această valorificare o poate aduce pentru atingerea țintelor privind producerea de energie din surse regenerabile, reducerea amprentei de carbon și reutilizarea deșeurilor în trecerea către o economie circulară și totodată pentru creșterea securității alimentare a României prin reducerea culturilor folosite în producerea de biocombustibil și utilizarea unor suprafețe considerabile de teren agricol pentru culturi folosite în industria alimentară. Încurajarea colectării uleiului alimentar uzat la nivel local și județean în sistem separat – operatori economici și consumatori casnici, printr-un sistem îmbunătățit urmând modelul altor țări din Uniunea Europeană precum Austriei și Germaniei, este o altă țintă a asociației, pe care sperăm să o atingem prin realizarea acestui proiect.