Sierra Quadrant: 67% dintre manageri mizează pe restructurarea afacerilor

Oamenii de afaceri din România, investitori, manageri și angajați cu funcții de răspundere din majoritatea domeniilor economice, privesc cu precauție la perspectivele economiei, în contextul accentuării problemelor financiare determinate de pandemia COVID.  67% dintre managerii chestionați într-un barometru comandat de Sierra Quadrant se focusează pe restructurarea afacerilor.

Pandemia de coronavirus COVID 19 a afectat într-un mod semnificativ mediul de afaceri românesc, unul și așa fragil, cu peste 90% din companii slab capitalizate, multe dintre ele aflate în zona de supraviețuire, fără disponibilități financiare pe termen mediu și lung.

Potrivit rezultatelor unui barometru realizat de compania de consultanță Frames la comanda Sierra Quadrant, în perioada 10-20 septembrie, cei mai mulți dintre cei 1850 de respondenți privesc cu îngrijorare la perspectivele business-ului pe care îl reprezintă.

Întrebați în ce măsură pandemia le-a influențat business-ul, 72% au declarat că provocările economice generate de COVID i-au afectat în mare măsură, 21% într-o oarecare măsură, în timp ce numai 7% s-au declarat, „imuni” la efectele negative ale crizei.

Cei mai mulți respondenți (59%) au reclamat scăderea business-ului cu peste 50 de procente. 13% s-au confruntat cu o diminuare a afacerilor cuprinsă între 20 – 50%, iar 18% au marcat scăderea încasărilor cu procente de până în 20%. Numai 7% au afirmat că cifra de afaceri nu le-a fost afectată, în timp ce 12% au evitat să răspundă.

Care au fost cele mai mari probleme? Potrivit barometrului Frames & Sierra Quadrant, scăderea vânzărilor s-a aflat în prim-plan, menționată de 61% dintre managerii chestionați. Pe locul secund s-a situat neîncasarea facturilor (24%), urmată de alte probleme precum închiderea activității, pe fondul shut-down-ului din pandemie.

„Domeniile de activitate. În condițiile slabei capitalizări din economie, multe dintre firme erau și sunt angrenate în mecanisme de tip credit comercial/credit furnizor, iar scăderea abruptă a consumului de bunuri și servicii din 2020 a afectat în mod semnificativ relațiile dintre companii. Blocajul financiar s-a accentuat și multe firme au intrat în dificulătăți financiare majore”, afirmă Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.

 Potrivit barometrului Sierra Quadrant, întrebați ce măsuri au luat sau vor să ia pentru a-și proteja business-ul în contextul pandemiei, 67% au indicat „restructurarea afacerilor” drept principală măsură, în timp ce numai 16% au declarat că nu vor lua măsuri suplimentare. 17% au evitat să ofere un răspuns.

Principalele măsuri de restructurare vizate de manageri vizează reconfigurarea ofertelor (43%), reducerea creditului furnizor (29%), scăderea cheltuielilor de funcționare (23%), reduceri de personal (16%) și digitalizarea activităților companiilor (12%).

„În această perioadă, în care scăderea consumului afectează zone ample din economie, reconfigurarea planului de business trebuie să se afle în prim-plan. 2020 a fost un an dificil până acum, iar perspectivele ultimului trimestru nu sunt deloc pozitive. Deprecierea leului, creșterea prețurilor, accentuarea blocajului financiar și pericolul ca multe dintre firme să intre în blocaj odată cu ridicarea facilităților la plata taxelor și impozitelor, a ratelor și leasing-urilor, se află în prim-plan. Urmează trei luni extrem de dificile pentru mediul de afaceri în contextul în care perspectivele depășirii crizei COVID se află în zona incertitudinii”, a mai declarat Ovidiu Neacșu.

Întrebați ce ar face dacă afacerea pe care o conduc sau o reprezintă ar intra în dificultate, peste 70% dintre manageri au indicat că ar apela la insolvență sau concordat preventiv.

„Vestea bună este că tot mai multe companii au înțeles și au învățat lecțiile acestei perioade. Au căutat soluții de restructurare, au apelat la expertiza firmelor de profil și au înțeles că nu este obligatoriu să îți duci firma în insolvență când ai o problemă. Poți apela la soluții alternative, precum concordatul preventiv. Procedura de concordat preventiv se prezintă ca o alternativă pentru firmele aflate într-o situație financiară dificilă pe care doresc să o redreseze, fără a impacta relațiile cu partenerii comerciali și pentru creditorii care doresc să-și recupereze creanțele deținute împotriva acestor debitori, în cadrul unei proceduri cu un grad de control asupra mecanismelor de protecție a intereselor economice”, a mai spus expertul de la Sierra Quadrant, una dintre cele  mai importante firme din sectorul reorganizării companiilor.

Potrivit experţilor de la Sierra Quadrant, concordatul preventiv este avantajos pentru că permite acoperirea în timp cât mai scurt şi în proporţie cât mai mare a datoriilor acumulate, cu scopul evitării procedurilor de faliment.

În plus, debitorul poate cere judecătorului sindic suspendarea provizorie a executărilor silite urmând ca acestea să se suspende de drept din momentul comunicării hotărârii de constatare a concordatului către creditorii semnatari, suspendarea curgerii dobânzilor, penalităţilor şi a cheltuielilor aferente creditorilor concordatari.

Dincolo de insolvență și concordatul preventiv, specialiștii estimează că multe firme vor închide porțile în următoarele șase luni.

„Avem aproape 130.000 de firme, cu peste 850.000 de angajați, care se aflau pe pierdere încă dinainte de criza COVID și care au supraviețuit în această perioadă numai din prisma ajutoarelor oferite de stat. Mare parte dintre aceste companii, probabil, vor opri activitatea complet și își vor lichida afacerile imediat după ce statul și băncile vor încerca să își recupereze banii datorați în contul taxelor, impozitelor sau după caz a ratelor și leasing-urilor bancare”, estimează analiștii.

CE CRED MANAGERII DESPRE ANUL 2021

Marea majoritate a respondenților (82%) sunt convinși că vom scăpa de pandemia de coronavirus în 2021. Numai 11% consideră că există puține șanse ca această criză sanitară să fie depășită, în timp ce 7% n-au vrut să se pronunțe.

Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, depășirea perioadei de pandemie nu va însemna, însă, că problemele economice vor stinge peste noapte. Experții susțin că, în actualul context macroeconomic, cu bugetul de stat puternic afectat de criză, nu este exclus ca provocările economice să continue, mai ales în primul trimestru din 2021.

„Se discută, în spațiul public,  de soluțiile pentru reducerea deficitului bugetar uriaș cu care noul guvern va intra în 2021, iar una dintre variante ar putea-o reprezenta majorarea taxelor și impozitelor. O creștere a fiscalității, în perioada de după alegerile din decembrie, însoțită de o continuare a deprecierii monedei naționale, ar putea crea mari dificultăți mediului de afaceri. Să sperăm că nu se va ajunge la aceste soluții și că vom asista la o perioadă de reviriment economic, generată de revenirea consumului. În varianta optimistă, 2021 ar putea reprezenta o perioadă de creștere economică, stimulată inclusiv de infuzia de peste 80 mld.euro din fonduri UE”, se precizează în concluziile barometrului Sierra Quadrant.

Barometrul efectuat de compania de consultanță Frames, la comanda Sierra Quadrant, a fost realizat în perioada 10-20 septembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 1850 de persoane.

Profilul respondenților a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, cu studii superioare, 68% bărbați și 32% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Conferința: „Dezvoltarea sustenabilă și rezilientă a zonei montane din România”

0

CENTRUL DE ECONOMIE MONTANĂ CE-MONT VATRA DORNEI/ INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETĂRI ECONOMICE „Costin C. Kirițescu” AL ACADEMIEI ROMÂNE în colaborare cu: Agenția Națională a Zonei Montane (ANZM/MADR),  Forumul Montan din România, Agenția Națională pentru Dezvoltare Rurală Montană „Romontana”, Cercetători științifici „asociați” la CE-MONT a organizat în perioada 17-18 Septembrie, 2020, la sediul CE-MONT din Vatra Dornei, str. Petreni, nr. 49, cea de a 14-a Conferință științifică consacrată cunoașterii specificității economico-sociale și dezvoltării sustenabile a comunităților montane din România, în contextul noilor orientări ale CE prin Acordul Verde European – Orizont 2040-2050 având titlul „DEZVOLTAREA SUSTENABILĂ ȘI REZILIENTĂ A ZONEI MONTANE DIN ROMÂNIA ÎN CONTEXTUL NOILOR PROVOCĂRI GENERATE DE PANDEMIA CU COVID-19 ȘI ACORDUL VERDE EUROPEAN (The EUROPEAN GREEN DEAL)”.

Radu Rey și Otilia Manta

Conferința a început cu mesajele ocazionate de împlinirea vârstei de 80 de ani a Prof. univ. dr. H.C. Rey Radu – Membru de Onoare a Academiei Române și a Academiei de Științe Agricole și Silvice, Director (fondator) al CE-MONT. Mai mult, lucrările și intervențiile participanților au evidențiat faptul că multidisciplinaritatea pentru zona montană se confirmă prin intermediul lucrărilor prezentate, respectiv prin prezentarea de concepte, metode, studii și analize, instrumente de finanțare și până la produsul montan. Aceasta ne determină să afirmăm că urmare a prezentărilor realizate în cadrul conferinței, expertiza profesională și calitatea morală, așa cum menționa domnul Prof.univ.dr. Radu REY, există, iar experții/cercetătorii trebuie motivați și susținuți, cu atât mai mult cu cât este nevoie stringentă de cercetare aplicativă pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei montane (dr. Otilia MANTA).

Universitatea Titu Maiorescu, 30 de ani de la fondare

0

Universitatea Titu Maiorescu din București a deschis anul universitar 2020-2021, un an de o importanță specială, 2020, când Universitatea Titu Maiorescu, împlinește 30 de ani de existență. Fondată în 1990, universitatea maioresciană reprezintă una dintre primele investiții private masive de succes în educație și cercetare.

În discursul inaugural pentru actualul an academic, prof. univ. dr. Iosif R. Urs, președintele Universității Titu Maiorescu, a subliniat că universitatea a parcurs un drum lung al construcției și devenirii de-a lungul acestei istorii, proces care a culminat cu realitatea instituțională de azi și cu statutul actual. În prezent, Universitatea Titu Maiorescu se situează între cele mai bune universități ale României, fiind o instituție de învățământ superior emblematică, recunoscută și respectată în țară și peste hotare. În context, profesorul Urs a adus un omagiu fondatorilor Universității, un cuvânt special de evocare și mulțumire având pentru primul ei rector, profesorul Avram Filipaș. 

Astăzi, a accentuat profesorul Iosif R. Urs, „la 30 de ani de existență, la intersecția timpurilor și a epocilor civilizației, universitate de cercetarea avansată și de educație, conform statutului ei academic, Universitatea Titu Maiorescu este o instituție a formării intelectuale și morale, a calificării și specializării, un cadru al valorilor fundamentale și al creșterii spirituale, un mediu al inteligenței, creativității și inovării, un spațiu al ideilor, științei și culturii. Suntem o universitate conectată la evoluțiile științifice și progresul cunoașterii, deschisă la nou, dinamică și inovativă, situată în centrul comunității, sincronizată cu ritmurile existenței sociale, receptivă la nevoile societale și aspirațiile tinerilor, la necesitățile mediului socio-economic. Într-un cuvânt: o universitate autentică, plenară și comprehensivă, în termenii unei viziuni noi, de esență europeană, demnă de numele universitate și de patronul ei spiritual, orientată către viitor, către evoluție și dezvoltare”.

În discursul său, prof. univ. dr. Daniel Cochior, rectorul Universității Titu Maiorescu, a evidențiat faptul că „Universitatea Titu Maiorescueste membru în Asociația Europeană a Universităților (EUA), cea mai importantă organizație a instituțiilor de învățământ superior din Europa, membru în Asociația Internațională a Universităților (IUA) și membru în Asociația Europeană a Coordonatorilor Erasmus (EAEC). Performanța educațională și academică a universității este relevată și confirmată de calificativul Grad de încredere ridicat acordat de Agenția Română de Asigurarea a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) în mod succesiv în anul 2012 și anul 2016, calificativ pe care il deține și în prezent. Universitatea are în structura sa 10 facultăți care gestionează 24 de programe de studii de licență, 20 de programe de studii de master, 2 programe de studii postuniversitare și 3 programe de studii de formare psihopedagogică destinate absolvenților preocupați de profesia didactică. Prin cele 3 școli doctorale (medicină dentară, drept și medicină) Universitatea TituMaiorescuse situează printre primele universități private din România care deține și dezvoltă programe de studii doctorale. Particularitatea multidisciplinară specifică Universității Titu Maiorescueste dată de cele 5 programe de studii din domeniul sănătate respectiv, domeniile de licență de medicină, medicină dentară și farmacie, la care se adaugă în domeniul extins al sănătății programele de studii din domeniul de licență psihologie. Domeniile de studii ale Universității de drept, informatică, științe economice, relații internaționale, științele comunicării și științe ale educației răspund alături de cele din domeniul sănătății, necesităților economico-sociale și dinamicii pieței muncii”.

Foto: UTM

Rezultatele studiului „State of Remote Work” în România: Cele mai multe companii optează pentru un sistem hibrid de muncă în următoarele 6-12 luni

Catalyst Solutions împreună cu partenerii de la Impact Hub Bucharest lansează cel mai nou studiu de piață despre percepția angajaților și angajatorilor din România asupra muncii la distanță. Potrivit sondajului, peste jumătate dintre organizațiile chestionate au declarat că, în următorul an, vor împărți munca la birou cu cea la distanță, iar un sfert dintre acestea iau în calcul spațiile de co-work pentru ca angajații să-și desfășoare activitatea. 

Studiul a fost realizat în perioada August-Septembrie 2020 și a investigat toate aspectele  tranziției către lucrul de acasă atât de către candidați, cât și de către organizațiile cu cea mai mare prezență în piața muncii din România.

„Anul 2020 ne-a surprins pe toți cu multe provocări pe care le-am resimțit atât la nivel personal cât și la nivel profesional. Tranziția de pe piața muncii către sistemul de lucru remote ne-a forțat într-o simbioză a personalului și profesionalului care a redefinit atât modul de structurare al organizațiilor cât și nevoile candidaților de la angajatori. Prin intermediul studiului State of Remote Work in România, ne-am dorit să cercetăm îndeaproape impactul acestor schimbări asupra organizațiilor din industrii diverse precum cea Financiară, IT, Outsourcing, Inginerie, FMCG, Servicii Profesionale (HR), etc. dar și asupra candidaților care lucrează în aceste industrii” declară Ana-Maria Ghiță, Employer Branding Adviser în cadrul Catalyst Solutions.

“Impact Hub Bucharest s-a alăturat demersului Catalyst pentru a avea un tablou complet al percepției companiilor și angajaților asupra modului, spațiului de lucru impuse de realitatea în care trăim. Datele studiului arată că spațiile de co-working se dovedesc cea mai bună soluție pentru zeci de companii din țară care iau în considerare folosirea lor pentru a le înlesni angajaților munca la distanță și, în același timp, a le oferi acces la comunități de lucru. Asta în contextul în care 45% dintre candidații intervievați au declarat că izolarea socială, singurătatea sunt principalele provocări legate de munca de acasă iar 34.5% simt lipsa comunicării, activităților în persoană cu colegii. Pe lângă rețeaua de spații dedicate echipelor de lucru, Impact Hub le oferă acestora acces la o comunitate de peste 2000 de membri, la programe de mentorat, la expertiză pe diverse industrii și la finanțare”, a declarat Vlad Craioveanu, Managing Partner Impact Hub Bucharest.  

Ce planuri au organizațiile pentru următorul an și impactul noii realități asupra lor

În următoarele 6-12 luni, peste 51% dintre organizații spun că vor utiliza metoda de lucru hibridă, astfel angajații vor avea posibilitatea de a merge la birou dar și de a lucra la distanță, în timp ce doar 14% dintre companiile respondente au luat decizia de a lucra 100% remote iar 19% dintre companii nu au luat încă o decizie privind programul de lucru.

Întrebați despre planurile legate de spațiile de birouri și posibilitatea diminuării lor, 43% dintre organizații încă nu iau în considerare o modificare, 23% dintre acestea iau în calcul reducerea lor iar 8% spun că deja au făcut acest pas.

Peste un sfert dintre companii consideră că spațiile de co-work reprezintă cea mai bună soluție pentru continuarea activității angajaților în afara propriilor sedii de birou.

Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest

TOP avantaje versus TOP provocări ale companiilor în perioada remote work

Pe baza răspunsurilor celor 200 de companii respondente, studiul State of Remote Work în Româniaa conturat un top al avantajelor pe care companiile le au în această perioadă. Pentru 75% dintre acestea importanța sănătății angajaților și riscurile mai reduse de îmbolnăvire au reprezentat cele mai mari avantaje în alegerea unui program de lucru la distanță. 61% spun că au avut costuri mai mici la nivel de organizație, în timp ce 54% dintre companii s-au bucurat că tot mai mulți angajați au devenit autonomi în urma experienței muncii în sistem remote.

Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest

Cât despre provocările resimțite de organizațiile respondente în ceea ce privește varianta de lucru remote, 53% dintre angajatori au declarat că au avut o comunicare mai slabă la nivel de organizație iar 46% au resimțit lipsa timpului pentru coaching sau training pentru angajați. O lipsa de implicare din partea angajaților a fost resimțită de asemenea de către 31% dintre companii.

Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest

Ce așteptări au candidații de la angajatorii lor și cum au perceput tranziția către remote work

Pentru a fi la curent cu părerile sau nevoile angajaților în această perioadă, folosind un eșantion de peste 2000 de candidați, studiul a evaluat percepția acestora despre munca la distanță. Chiar dacă peste 68% dintre candidați au evaluat experiența de lucru la distanță din ultimele luni ca fiind una pozitivă, cei mai mulți (57%) își doresc pentru viitor să lucreze în sistem hibrid, atât de la biroul angajatorului pentru 1-3 zile pe saptămână, cât și de la distanță, în timp ce 32% își doresc să lucreze doar remote.

Studiul State of Remote Work in Romania, 2020 – Catalyst Solutions & Impact Hub Bucharest

Rezultatele studiului State of Remote Work în România, realizat de Catalyst Solutions în parteneriat cu Impact hub Bucharest, sunt centralizate și organizate în funcție de domeniul de activitate al companiilor și background-ul academic al respondenților. Tipurile de rapoarte disponibile oferă informații cu privire la planurile de lucru în sistem remote ale organizațiilor din industria IT, BPO și Inginerie, precum și cu privire la așteptările candidaților care lucrează în aceste domenii.

.


Despre Catalyst Solutions:

Catalyst Solutions este o companie românească de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 14 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum :

•              www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;

•              Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, care are loc online în Timișoara și la nivel Național pe www.hipo.ro;

•              DevTalks, eveniment care reunește profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data & Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation, Mobile, QA&Testing și SAP

•              Top Talents România Connected, program care identifică și premiază cei mai valoroși tineri români;

•              Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și așteptările pe care candidații le au de la aceștia.

.


Despre Impact Hub Bucharest:        

Impact Hub Bucharest este spațiul dinamic în care profesioniști și antreprenori lucrează pentru dezvoltarea proiectelor și inițiativelor de business. Încă din 2012, Impact Hub Bucharest este primul spațiu de coworking din România, cu o comunitate de aproximativ 2.000 de membri în 3 locații centrale din București, iar la nivel global organizația este prezentă în peste 100 de locații din peste 50 de țari.

Misiunea Impact Hub este de a susține ecosistemul antreprenorial oferind programe de accelerare a startup-urilor și finanțare directă, precum și cea mai mare platformă online de educație antreprenorială.

Criză? Instrucţiuni de utilizare. La Club Retail 2020

0

Criza e ca ploaia: sigur vine, dar nu ştii când, cât ţine şi cât de zdravănă e – important e să fii pregătit să o valorifici. Din martie încoace ne pregătim pentru criza post-Covid 19, pe care încă nu o simţim, nici nu o vedem la orizont, dar nici nu am paria profitul pe anul următor că nu va apărea. Perturbaţii însă au apărut în piaţă, iar operatorii din industria bunurilor de larg consum au reacţionat prompt.

Una din căile preferate de adaptare la noua realitate a fost diversificarea canalelor de vânzare; la aceasta au apelat zeci de furnizori, dar şi mulţi retaileri brick & mortar. Unele companii şi-au deschis propriile magazine online, altele au preferat parteneriate cu marketplace-uri consacrate sau cu livratori consacraţi, în timp ce altele au dezvoltat servicii de comenzi telefonice.

Există şi alte tipuri de demersuri de adaptare la noua realitate – putem să spunem de utilizare a noii realităţi: producători de cosmetice sau de alcool au început să fabrice produse biocide, virucide şi soluţii dezinfectante. Unul din cei mai mari furnizori de etichete s-a lansat în producţia de şerveţele antibacteriene ambalate individual, sesizând o oportunitate: în ghiozdanele copiilor şerveţelele umede din pachetele voluminoase ajung să se usuce pentru că adeseori nu sunt închise corect.

Schimbarea provocată în piaţa bunurilor de larg consum de fenomenul Covid 19 este în desfăşurare, aşa cum bine ştim, deci adaptarea operatorilor din FMCG şi Food Retail va continua să evolueze în funcţie şi de alţi noi parametri care urmează să se ivească. În vremuri de criză (să acceptăm că ar putea apărea în viitorul apropiat), schimbul de idei şi de experienţă este mai important decât oricând, iar aceasta este baza de la care plecăm în configurarea conferinţei UN NOU ÎNCEPUT, din cadrul ediţiei 2020 a Clubului de Retail, organizat de Piaţa şi partenerii săi, la Hotel Alpin din Poiana Braşov între 14 şi 16 octombrie.

Pregătită temeinic, criza – sau ce va fi – poate funcţiona ca un impuls de dezvoltare într-o direcţie nouă sau ca un alt fel de oportunitate. Este o chestiune de atitudine, dar şi de ştiinţă, ambele aspecte fiind obiective ale conferinţei. La Club Retail 2020 se disecă noua realitate, se share-uiesc informaţii şi opinii, se analizează şi se interpretează date proaspete, se împărtăşeşte experienţa acumulată în trecutul apropiat: adică, se valorifică ceea ce avem în comun – cunoaştere şi putere dată de parteneriate.

Despre programul Clubului, speakerii şi topicurile de discuţie ale conferinţei UN NOU ÎNCEPUT găsiţi toate detaliile pe websiteul evenimentului, www.clubrh.ro.

Proiect de promovare a lecturii în limba română în diaspora

0

Ministerul Culturii, în parteneriat cu Grupul Editorial Litera, lansează campania de promovare „Diaspora citește românește”, în cadrul căreia persoanele aflate departe de țară pot avea acces gratuit, timp de 120 de zile, la platforma online diaspora.citeste.ro, prin completarea unui formular de înscriere disponibil pe platformă. Adresarea este doar către persoane aflate departe de țară, cărora le dă posibilitatea să citească în limba română de pe orice dispozitiv cu acces la internet (telefon, tabletă sau computer).

Ministerul Culturii informează că „platforma oferă acces la peste 2000 de cărți digitale (ebook, audiobook, videobook, fișe de lucru) din toate domeniile de interes: de la literatură românească și străină, ficțiune pentru copii și adulți, cele mai noi și mai căutate cărți ale momentului, bestselleruri, până la atlase și enciclopedii electronice National Geographic, Dorling Kindersley, videobookuri Disney, materiale educaționale Macmillan Education, Oxford University Press, HarvardUniversity Press, teste MENSA sau STEM, manuale și auxiliare școlare.

Bogdan Gheorghiu, ministrul culturii, subliniază: „Cărțile în limba română vor fi mai aproape de românii aflați departe de țară. Ei vor avea acces imediat, iar acest proiect îi poate ajuta în dezvoltarea lor personală. Încurajăm cititul oriunde și pentru oricine. Pentru românii din țară avem deja campania #citeșteromânește, în cadrul căreia recomandăm alegerea autorilor români pentru lectura în timpul liber. Atunci când condițiile sanitare ne vor permite, vom veni și cu alte proiecte care să încurajeze cititul, mai ales în rândul tinerilor“.

Dan Vidrașcu, directorul general al Grupului Editorial Litera: „Limba maternă este unul dintre cele mai importante repere de identitate în viața fiecăruia dintre noi. Indiferent în ce parte a lumii s-ar afla, românii vor să citească românește și să ofere copiilor lor povești românești sau cărți in limba română. Platforma diaspora.citeste.ro oferă tuturor această posibilitate: indiferent că vor să citească în românește ultimul bestseller internațional sau că vor să pună copiilor la culcare un audiobook cu poveștile lui Creangă, fiecare va găsi ce i se potrivește. Ne bucurăm că prin parteneriatul cu Ministerul Culturii putem să oferim românilor din diaspora biblioteca pe care, deși și-ar fi droit, nu au putut să o pună în bagaj, la plecarea din țară”.

Platforma se îmbogățește în fiecare lună cu cele mai noi apariții, urmând să fie adăugate și produse interactive.

Importanța dimensiunii sociale, în creștere la nivelul populației

0

Ediția la zi a barometrului „Românii AZI”, cercetare realizată de Reveal Marketing Research (https://reveal.ro/) asupra realției dintre emoții și decizii raționale de consum, arată că la nivelul populației scad furia și panica, în timp ce dimensiunea socială crește în importanță. Scade ușor preocuparea pentru cumpărături asociate nevoilor de siguranță șicrește interesul pentru categorii precumvacanțe, calculatoare, electrocasnice:

O scădere a energiei în timpul concediilor

 Studiu Reveal Marketing Research – O scădere a energiei în timpul concediilor,exprimată prin mai mult calm și mai puțină motivație, dar și mai puțină furie(analiză aprilie-septembrie).

Mediul urban: În luna septembrie are loc o ușoară scădere a emoțiilor corespunzătoare teritoriului emoțional al furiei și fricii, de la 61% la 58%, mai ales datorită scăderii nervozității de la 6% la 2%, ca parte din acest teritoriu emoțional.

Mediul rural: În luna septembrie are loc una dintre cele mai mari scăderi, procentul de oameni care se consideră mai degrabă furioși și speriați ajunge de la 73% în august la 64% în septembrie. Asta se întâmplă mai ales datorită îngrijorării, care a scăzut de la 23% la 17% și a frustrării, care a scăzut de la 11% la 6%. Totuși, avem și o creștere a unei emoții negative din acest teritoriu, anume cea a neliniștii, care a crescut de la 12% la 17%. Față de luna august, în septembrie în mediul rural a mai scăzut starea de calm, relaxare de la 8% la 4%.

Cea mai resimțită emoție este în continuare îngrijorarea – 21% urban, 17% rural, mai ales relevantă pentru Tinerii profesioniști (27%)din mediul urban și pentru Seniorii pensionari (27%). Seniorii pensionari sunt, totuși, cu 9% mai puțin îngrijorați decât erau în luna august. În mediul rural, Tinerii profesioniști sunt nervoși (25%), cel mai mare procent de pe acest teritoriu.

Important de știut: În a șasea lună a acestui barometru constatăm că se păstrează corespondența dintre starea de furie/panică și lipsa satisfacției. Opusul este și el adevărat, cresc furia și panica pentru grupurile sociale și în lunile în care acestea sunt maipuțin satisfăcute cu aspectele de bază ale vieții.

Cele mai mari oscilații se pot observa, în continuare, în cadrul mediului rural, care, în luna septembrie „stă mai bine” legat de următoarele aspecte: stare de spirit, carieră și locul de muncă, venituri (creștere de la 37% la 48%), sănătate și fitness (creștere de la 53% la 67%, depășind mediul urban care a rămas la 60%). Cu toate astea, satisfacția față de venituri este în continuare mai scăzută în mediul rural (48%) față de mediul urban, unde e constantă față de luna august (55%). În mediul urban satisfacția în luna septembrie față de diverse aspecte ale vieții este per total constantă, cu doar 1% mai mare, explicată și de scăderea relativ mică (3%) a stării de furie și panică.

Relațiile sociale și unitatea, cele mai importante pentru tinerii români din mediul urban. În mediul rural apar fluctuații mai mari ale priorităților decât în mediul urban.

O lună mai calmă decât august din punctul de vedere al priorităților românilor, cu scădere (în medie) mică a teritoriului schimbării & depășirii obstacolelor în mediul urban (de la 38% la 35%). Apare o ușoară creștere a teritoriului armoniei, de la 30% la 33%.

În mediul rural, are loc o scădere mai abruptă a teritoriului schimbării & depășirii obstacolelor, de la 30% la 21% în septembrie. Segmentul cel mai ambițios în mediul urban este cel al Tinerilor fără partener, cu 49% care prioritizează schimbarea, față de 46% în luna august și față de media din septembrie de 35%. În mediul rural, cel mai ambițios și orientat spre schimbare segment este reprezentat tot de Tinerii profesioniști, de data asta cu doar 25% care au ales schimbarea ca prioritate, față de media de 21%, cu o scădere față de același segment de 40% (de la 67% în august). Teritoriul cel mai important în septembrie pentru Tinerii profesioniști este cel al armoniei și relațiilor de prietenie, care a atins 50%. Interesant de observat faptul că cel mai constant segment observat până acum, inclusiv comparativ între urban și rural este reprezentat de Familiile moderne. În cadrul lor, schimbarea este o prioritate pentru 36% dintre cei din mediul urban și 30% dintre cei din mediul rural.

Diferențe între segmente:

Cel mai ambițios segment din mediul urban: Tinerii singuri (46%).

Cea mai mare schimbare din mediul rural: Tinerii profesioniști – importanța schimbării scade cu 42% (de la 67% în august la 25% în septembrie).

Important de știut: Ușoara scădere a temerilor și calmul observat la nivelul emoțiilor evaluate se află în strânsă legătură și cu o scădere a ambiției și dorinței de schimbare și o creștere a importanței socialului. Mediul rural își revine ușor din temeri, cu procente mai mari acordate importanței armoniei și prieteniei, față de creșterea constantă a stabilității din lunile trecute.

Cel mai constant segment este reprezentat de Familiile moderne, cu variații mici de la o lună la alta și diferențe mici între urban și rural. Asta înseamnă că brandurile se pot baza pe acesta mai mult decât pe altele în perioade de criză și pe faptul că acesta va avea păreri și comportamente cu puține schimbări, mai ușor de anticipat.

Cei mai ambițioși și cheltuitori (cum am văzut lunile trecute) sunt Tinerii profesioniști, dar ei sunt mult mai instabili, cel puțin cei din mediul rural – singurul segment în cadrul căruia se văd oscilații de peste 40% de la o lună la alta.

Schimbare: în luna septembrie românii cheltuiesc mai mult pentru a-și satisface nevoi din partea de sus a piramidei!

Oamenii percep cheltuieli ușor mai mici pentru nevoile din partea de jos a piramidei (medicamente, suplimente) și mai mari celor asociate nevoilor din vârful piramidei – vacanțe, calculatoare & electrocasnice.

În medie, coșul de cumpărături se schimbă în septembrie puțin mai mult, cu ușoare creșteri în rândul categoriilor de produse asociate cu nevoi din vârful piramidei. Cele mai cheltuitoare segmente, în mediul urban sunt Familiile moderne și Familiile tradiționale(care au cheltuit mai mult și pe concedii în luna asta, celelalte segmente mergând în medie în concediu mai degrabă în lunile precedente). În mediul rural, cele mai cheltuitoare segmente au fost tot Familiile moderne, dar alături de Tinerii profesioniști. 

Familiile moderne sunt constante nu doar ca priorități, ci și ca mod de a-și cheltui veniturile, având fluctuații mici.

Diferențeîntre segmente:

În mediul urban, familiile moderne au cheltuieli semnificativ mai mari decât media pentru Cadouri (41% față de media de 31%), Mobilier și decorațiuni pentru casă (31% față de 23%).

În mediul rural, 67% au cheltuit peste strictul necesar pe Călătorii/vacanțe și 75% (față de media de 24%) au considerat că au cheltuit mai mult pe Cărți decât media (46% în mediul rural).

Important de știut:

Oboseala și pierderea elanului din luna trecută vin și cu o scădere a cheltuielilor pentru nevoile de bază (temeri reduse) și o creștere a celor asociate nevoilor din vârful piramidei. Familiile moderne, cele mai constante în stări și comportamente din aprilie și până acum, încă se bucură de vacanțe în luna septembrie. Brandurile se pot baza pe familiile moderne și pe consecvența lor, atât în priorități, cât și în consum, în viitoare situații de criză.

***

Românii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea românească din acea perioadă. Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban și rural, completat de 1017 respondenți (în luna septembrie) și marja de eroare este de +/-3%.

UNATC, distins cu Meritul pentru Învățământ în grad de Comandor

0

La deschiderea anului universitar, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înfiinţare, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale (UNATC) a fost distinsă cu Ordinul Meritul pentru Învăţământ în grad de Comandor, „în semn de apreciere a excelenţei dovedite în formarea de specialişti în domeniul artelor spectacolului şi filmului, precum şi în domenii conexe, impunându-se ca un reper de cercetare, creaţie şi educaţie artistică şi profesională”.

În alocuțiunea susținută cu ocazia ceremoniei găzduite de Ateneul Român, președintele României, Klaus Iohannis, a apreciat că „prin intermediul absolvenților săi, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică a modelat cultura recentă a României și a canalizat efortul creativ al unor personalități care au făcut cinste țării noastre pe plan international”. Referindu-se la greutățile actuale pentru educația în domeniul artelor și pentru actul cultural în general, președintele Klaus Iohannis a spus: „Există o legătură indisolubilă între artele spectacolului și public. Apreciez în mod deosebit sacrificiul pe care îl face comunitatea artistică pentru a contribui la siguranța întregii societăți. În același timp, sunt conștient că există o nevoie reală de sprijin pentru instituțiile de cultură, actori, regizori, cineaști și creatori de conținut media și tocmai de aceea mă aflu într-un dialog constant cu autoritățile guvernamentale responsabile pentru a găsi soluții adecvate acestui segment profund afectat de pandemie. Împreună, guvern, alte autorități, creatori din toate domeniile artelor și industriilor culturale și, nu în ultimul rând, mediul academic, aveți responsabilitatea de a gândi și a relansa domeniul cultural. Vom avea de remediat nu doar daunele provocate de pandemie, ci și unele decalaje de ordin sistemic, care au făcut ca în România consumul cultural să fie, în ultimul deceniu, cu mult sub media Uniunii Europene. Post-pandemie, eforturile de relansare economică vor trebui să fie însoțite de un mai mare sprijin oferit culturii, atât de stat, cât și de mediul privat”.

Rectorul UNATC, Liviu Lucaci, a subliniat: „Deschidem acest an universitar cu certitudinea că nu suntem singuri, că noua realitate este doar o provocare menită să ne pună la încercare capacitatea dintotdeauna de a reinventa. Folosesc prilejul de a le ura colegilor noştri din univesităţile din întreaga ţară un an universitar minunat, fiind sigur că în ciuda dificultăţilor momentului, vor găsi soluţii pentru ca studenţii să primească o educaţie de calitate”. Top of Form

Ministrul educației și cercetării, Monica Anisie,  a reiterat rolul social și educativ al teatrului și a anunțat că din acest an școlar în învățământul preuniversitar este introdus teatrul ca disciplină opțională pentru curriculum la dispoziția școlii: „Ministerul Educaţiei și Cercetării a aprobat prin ordin de ministru ca elevii să studieze la clasele a III-a şi a IV-a disciplina Eu şi scena, la clasele a VI-a şi a VII-a, disciplina Teatrul şi noi, la clasele a X-a şi a XI-a, disciplina Laboratorul de teatru. Decizia răspunde recomandărilor Consiliului Uniunii Europene privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, în care sunt incluse și competențele artistice și Declarației de la Frankfurt privind educația prin arte. De asemenea, decizia are la bază recomandările UNESCO incluse în Agenda de la Seul, în care se precizează că folosirea artelor în educație poate să sporească abilitățile creative și inovative ale societății, să genereze recunoașterea și dezvoltarea bunăstării sociale și culturale, să promoveze și să încurajeze responsabilitatea socială”.

Foto: Administrația Prezidențială

Studiu Deloitte: Creditarea și-ar putea reveni în 2021 cu ajutorul unor măsuri de sprijin din partea autorităților de reglementare în domeniu

Băncile din Europa Centrală și de Est se așteaptă la o revigorare a activității de creditare în 2021, cu ajutorul unor măsuri de sprijin în acest sens din partea autorităților de reglementare în domeniu, după ce în 2020 aceasta a scăzut semnificativ față de anul anterior, conform unui studiu privind impactul COVID-19 asupra sectorului bancar din ECE, efectuat de Deloitte în 12 țări din regiune, inclusiv România. Cererea de credite a scăzut în al doilea trimestru al anului 2020 în sectoare precum ospitalitate, transport și depozitare, imobiliar și construcții, precum și producție. Pe de altă parte, în sectoare precum comerț și agricultură, cererea de credite a crescut, conform studiului.

Peste 60% din respondenți anticipează o înăsprire a condițiilor de creditare atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii, în principal din cauza înrăutățirii previziunilor economice, a riscului crescut al creditării și a toleranței mai scăzute a băncilor față de risc. Tendința de înăsprire a condițiilor de creditare a început din primul trimestru al anului 2020, conform Autorității Bancare Europene, dar într-un ritm mai puțin drastic decât evoluția din timpul crizei din 2008-2009.

Băncile din regiunea Europei Centrale și de Est și-au îmbunătățit semnificativ calitatea activelor de la criza financiară globală, au rezerve mai mari de capital și și-au întărit pozițiile de lichiditate, subliniază studiul, așadar au intrat în perioada de scădere economică într-o formă mai bună decât în cazul crizei financiare. Deși se așteaptă la o revenire economică lentăîn următoarele 12 luni – în formă de U (39% din respondenți) sau L (22%) -, băncile participante la studiu nu estimează o deteriorare semnificativă a calității activelor. Peste 80% din respondenți anticipează că rata creditelor neperformante va crește cu maximum cinci puncte procentuale pentru creditele acordate persoanelor fizice și companiilor. În mod previzibil, ei se așteaptă ca sectoare precum ospitalitate, transport și depozitare și imobiliar și construcții, care sunt cele mai afectate de pandemie, să înregistreze cele mai mari rate de credite neperformante pe segmentul persoanelor juridice.

„Volumele de credite neperformante din Europa Centrală și de Est au scăzut considerabil în ultimii ani și au ajuns la o medie de 3,3% în primul trimestru al anului 2020, datorită creșterii economice, măsurilor de prevenție luate de autoritățile de supraveghere și bunei gestionări de către bănci a acestei zone. Cu toate acestea, băncile trebuie să înceapă să evalueze provocările cu care se pot confrunta clienții lor și să se pregătească pentru a putea reacționa rapid în cazul în care efectele reale ale crizei se dovedesc mai puternice decât așteptările, odată cu încheierea perioadei de moratoriu. Cu cât vor analiza mai rapid situația financiară a debitorilor și vor identifica riscurile care ar putea fi cauzate de diverși factori (eventual chiar provizionând sumele acordate debitorilor care dau semne că ar avea dificultăți majore), cu atât mai ușor va fi pentru toate părțile implicate să găsească soluții de remediere”, a spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România (foto).

Viteza de reacție din partea guvernelor și a băncilor naționale privind măsurile anunțate pentru a atenua efectele economice negative a fost în general apreciată de băncile din Europa Centrală și de Est. Peste 60% din respondenți au spus că autoritățile locale au reacționat la timp față de pandemia de COVID-19, iar trei sferturi dintre ei cred că aplicarea moratoriului este o măsură eficientă pentru menținerea stabilității financiare.

În ceea ce privește tranzacțiile cu credite neperformante, aproape un sfert din respondenți intenționează să vândă astfel de portofolii în următoarele șase luni. Aproape 22% din respondenți au declarat că au amânat tranzacțiile de vânzare de credite neperformante pe care le aveau în desfășurare sau în pregătire din cauza contextului actual generat de pandemia de COVID-19. De asemenea, majoritatea investitorilor spun că intenționează să continue să cumpere astfel de portofolii, în ciuda pandemiei, dar vor face o selecție mai atentă.

Împrumuturile fără garanții acordate persoanelor fizice vor domina piața tranzacțiilor cu credite neperformante, peste o treime din bănci estimând că vor vinde portofolii provenind în principal din această clasă de active. Aceste așteptări ar putea fi explicate de creșterea din ultimii ani a ponderii împrumuturilor negarantate pentru persoane fizice în portofoliile băncilor, precum și de faptul că băncile au vândut deja cea mai mare parte a expunerilor neperformante pe segmentul companiilor, conform studiului.

Studiul privind impactul COVID-19 asupra sectorului bancar din Europa Centrală și de Est a fost efectuat în rândul coordonatorilor departamentelor de risc și de restructurare a creditelor din Albania, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cehia, Croația, Kosovo, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ungaria. Rezultatele integrale sunt disponibile aici.

Market Cap of Three Leading Pharma Companies Jumped by $27bn in 2020, Roche Holding the Biggest Winner

0

The global pharmaceutical industry has experienced significant growth in the last two decades, with pharma revenues worldwide reaching $1.25trn in 2019. Besides generating huge profits, some of the leading companies responsible for the research, development, production, and distribution of medications also witnessed a substantial market cap growth this year.

According to data presented by StockApps.com, the combined market capitalization of Johnson&Johnson, Roche Holding and Novartis, as the three leading pharmaceutical companies in terms of total stock value, increased by $27bn since the beginning of 2020.

Roche Holding Market Cap Surged by $61.8bn Year-over-Year

Most of the major pharma companies are involved not only in pure pharmaceutical business but also have biotechnological divisions, manufacture medical technology, vaccines and consumer health products. For example, medical devices, diagnostics, and consumer health products represent the largest revenue stream of the US pharma giant Johnson & Johnson. At the same time, Roche Holding has the largest revenues from biotechnology products worldwide, although not a pure-play biotech firm.

In December 2019, the combined market capitalization of the world’s three leading pharmaceutical companies amounted to $877.1bn, revealed the Yahoo Finance and Macro Trends data. After the Black Monday crash in March, this figure plunged to $817.1bn. Statistics show during the second quarter of 2020, the combined market cap of Johnson&Johnson, Roche Holding and Novartis rose to $868.3bn, a $51.2bn jump in three months. The increasing trend continued in the third quarter of the year, with the figure growing to $904.1bn last week.

Roche Holding witnessed the most significant increase in the market capitalization in 2020, after taking center stage in the COVID-19 fight. Besides providing fast, accurate, and reliable COVID-19 tests, China’s National Health Commission recommends using Roche’s anti-inflammation drug, Actemra, for COVID-19 patients with severe lung damage.

In December 2019, the combined value of stocks of the Swiss multinational healthcare company amounted to $278.3bn. By the end of the first quarter of 2020, this figure rose to $281.6bn. In May, the company’s shares started significantly growing after Roche’s Elecsys IL-6 test received FDA Emergency Use Authorization to identify patients at high risk of severe inflammatory response. Statistics show the market cap of the Swiss pharmaceutical giant jumped by $28.2bn between March and September, reaching $309.8 million last week, a 25% increase year-on-year.

Johnson&Johnson Market Cap Increased by $3.5bn in 2020, Novartis Lost Almost $8bn

The combined value of stocks of the American multinational corporation Johnson&Johnson, the largest pharma company globally, amounted to $384bn in December last year. After a sharp fall to $345.1bn in March, it recovered to $370.1bn in the second quarter of 2020 and continued rising. Last week, Johnson&Johnson market cap stood at $397.4bn, a $3.5bn increase since the beginning of 2020.

However, Group`s Q2 2020 results revealed that adjusted earnings for the three months ending in June amounted to $1.67 per share, down 35.3% from the same period last year, while revenues dropped 11.2% to $18.3 billion.

The Q2 results also showed Johnson&Johnson consumer health sales fell 7% to $3.3 billion, while pharmaceutical division revenues increased 2.1% to $10.75 billion. Medical device sales tumbled 34% to $4.3 billion, as the coronavirus pandemic triggered postponements and cancellations of non-emergency surgeries.

Last week, the US pharmaceutical giant announced the launch of its large-scale, multi-country Phase 3 trial (ENSEMBLE) for its COVID-19 vaccine candidate, developed by its Janssen Pharmaceutical Companies. If proven to be safe and effective, the company plans to release the first series of the vaccine for emergency use authorization in early 2021.

Swiss pharmaceutical giant Novartis, the third-largest pharmaceutical company globally, lost $7.96bn in market capitalization since the beginning of the year, falling from $214.8bn in December to $206.8bn last week.

Merck&Co and Pfizer, as the fourth and fifth-largest pharma companies globally, also witnessed substantial market cap drop since the beginning of the year, with the combined value of their stocks plunging by $14.5bn and $15.4bn between December and September, respectively.

The full story can be read here.


Article by Jastra Ilic.